abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145525597
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_145525600
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:45 schreef WupWup het volgende:
[..]
Kan van alles zijn. Allergie, tandjes, verkoudheid of andersoortig virusje, verstoring van de darmflora door bijvoeding of medicatie.... Mijn baby van toen drie mnd reageerde met vieze luiers op de antibiotica die ik slikte.
Hoe lang mag dat duren dan Wup? Er wordt geen bijvoeding gegeven, moeder en kind gebruiken geen medicijnen.
Ze lijkt echt last van de melk te hebben, zodra er gedronken wordt, begint dr buik te borrelen en huilt ze, vlak daarna produceert ze een beetje poep met slijm en is de pijn over.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:09:56 #3
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_145526058
Heel herkenbaar maar de kinderarts gaf bij mij ook aan dat het er bij kan horen en vanalles kan zijn.

En als je er toch mee zit gewoon nog een keer naar een arts!
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_145526421
Hmm, dat klinkt mij toch wel in de oren als een reactie op het één of het ander. Maar tandjes zouden op zich ook nog best in het plaatje passen. Mocht het om een overgevoeligheid gaan, dan is het meest voor de hand liggend dat beeb reageert op koemelk. Is eliminatie een optie?
En wb hoe lang het mag duren, op zich hoort het gewoon niet zo te zijn. Het kan zijn dat de tijd het vanzelf oplost (tanden komen door of over de voedselovergevoeligheid heengroeien), maar ik ga niet stellen dat ze het zeker zo-en-zo lang moet aankijken. Afhankelijk van hoe groot de last ervan is, zou ik zelf ofwel gaan elimineren ofwel een second opinion vragen.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:42:13 #5
374533 purebliss
gepromoveerd in weetnietkunde.
pi_145527026
Kan iemand mij hier misschien helpen?

Mijn jongste zoon is 19 maand em borstverslaafd. Als ik zeg: kom we gaan naar bed, juicht hij met zijn armen omhoog en roept hij MELKIEEEEE!! Nu vind ik het wel heel lief hoor. Maar hij drinkt snachts nog minimaal 3 keer en overdag ook. Ik zou er bij 1.5 jaar mee stoppen en ben daarvoor druk aan het afbouwen geweest maar het lukt gewoon niet.

Nu ben ik weer zwanger en merk dat het me allemaal een beetje teveel word. Ik ben misselijk, heb totaal geen eetlust en merk dat ik na elke voeding ontzettend duizelig en moe ben. Dus het lijkt me wel een goed idee om nu echt te gaan stoppen. Alleen, hoe pak ik dit aan? Hoop dat jullie tips hebben.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:44:18 #6
374533 purebliss
pi_145527079
Ohja, mijn eerste heeft tot 16 maanden bv gehad en heeft het toen zelf afgebouwd, als ik nu niet weer zwanger zou zijn zou mijn jongste het ook zelf mogen bepalen ( met een grens natuurlijk) maar het gaat nu gewoon even niet meer. Kijk steeds meer op tegen de voedingsmomenten en dat wil ik ook niet.
pi_145527318
Dank wup, ga ik doorgeven!

Purebliss, mijn jongste is bijna 2, en sinds een paar nachten slaap ik in de logeerkamer. Ik was meer moe dan moeder en hij dronk nog zeker 3/4 keer s nachts. Nu slaapt hij door :+ mijn man ligt naast hem overigens.
Het was hier dus echt gewoonte. Wakker-mama=melk. Bij papa valt niks te halen (in nacht 1 wel een fles) dus slapen.
Je zou kunnen kiezen voor het loskoppelen van de voedingsmomenten en slaap, maar dat gaat misschien niet zonder hevig protest.. Ritueel veranderen, eerst beneden drinken, dan naar bed. En dan op termijn het beneden drinken er ook uit? En misschien de frequentie vh voeden minderen?
pi_145527357
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:21 schreef WupWup het volgende:
Hmm, dat klinkt mij toch wel in de oren als een reactie op het één of het ander. Maar tandjes zouden op zich ook nog best in het plaatje passen. Mocht het om een overgevoeligheid gaan, dan is het meest voor de hand liggend dat beeb reageert op koemelk. Is eliminatie een optie?
En wb hoe lang het mag duren, op zich hoort het gewoon niet zo te zijn. Het kan zijn dat de tijd het vanzelf oplost (tanden komen door of over de voedselovergevoeligheid heengroeien), maar ik ga niet stellen dat ze het zeker zo-en-zo lang moet aankijken. Afhankelijk van hoe groot de last ervan is, zou ik zelf ofwel gaan elimineren ofwel een second opinion vragen.
Koemelk reactie kan wel later ontstaan dus? Moeder heeft zelf behoorljjke allergieën. Eliminatie is denk ik wel een optie.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 13:03:17 #9
374533 purebliss
pi_145527670
Dankje voor je antwoord morretje!

Dit hebben we inderdaad al een keer geprobeerd. Alleen weigert hij echt om zonder borst in slaap te vallen. We hebben zelfs uit wanhoop hem laten huilen maar dat werkte ook niet..
pi_145528183
En als je het terugbrengt naar alleen voeden voor het slapen? Is dat vol te houden voor je?
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 13:29:59 #11
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145528592
Misschien heb je hier wat aan, purebliss?

http://thejoyofthis.com/2(...)ently-weaned-my-son/

(Het laatste stuk werd ik alleen heel verdrietig van ;( ).
KuikenGuppy
pi_145529091
Misschien heb je hier wat aan voor de nachten? http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html

Herkenbare gedachten overigens. Ik ben nu 21 weken zwanger en peuter (2j 4m) dronk in het begin nog 4-6x per dag bij me. Al snel bouwde hij dat zelf af naar hooguit 1-2x. Ik had gedacht dat het snel helemaal klaar zou zijn, maar dit houdt hij toch al lang vol. Het is behoorlijk pijnlijk nu, dus ik probeer het te beperken tot alleen voor het slapen gaan. Ik wil hem zo veel mogelijk de gelegenheid geven om het definitieve moment om te stoppen te kiezen, maar ik heb er ook wel eens genoeg van... Los daarvan maakt vriend zich zorgen over mijn belastbaarheid tijdens de zwangerschap en hoe het dan moet als hij nog drinkt als de baby er is. Ik hoef niet zo nodig beide aan de borst te hebben, maar ik denk ook niet dat ik het wil verbieden in zo'n drukke periode voor peuter.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_145529411
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 12:42 schreef purebliss het volgende:
Kan iemand mij hier misschien helpen?

Mijn jongste zoon is 19 maand em borstverslaafd. Als ik zeg: kom we gaan naar bed, juicht hij met zijn armen omhoog en roept hij MELKIEEEEE!! Nu vind ik het wel heel lief hoor. Maar hij drinkt snachts nog minimaal 3 keer en overdag ook. Ik zou er bij 1.5 jaar mee stoppen en ben daarvoor druk aan het afbouwen geweest maar het lukt gewoon niet.

Nu ben ik weer zwanger en merk dat het me allemaal een beetje teveel word. Ik ben misselijk, heb totaal geen eetlust en merk dat ik na elke voeding ontzettend duizelig en moe ben. Dus het lijkt me wel een goed idee om nu echt te gaan stoppen. Alleen, hoe pak ik dit aan? Hoop dat jullie tips hebben.
Toen S 15mnd was dronk ze ook nog vaak (10x pd waarvan ongv 3 snachts)
Ze had al med die goed aansloeg tegen de reflux dus vond het ook belangrijk dat ze goed ging eten.
Ik ben bepaalde voedingen gaan 'ontwijken' en brood eten enz meer gestimuleerd.
Zo kreeg ze minder trek in bv.
Voor snachts besloten alleen voor het slapen te voeden en verder niet. Ze kreeg dan bijv pap of drinken snachts.
Op een gegeven moment at ze zo goed dat ze snachts beter ging slapen en ook niet meer om bv vroeg.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 14:52:16 #14
149959 SQ
snelle trees
pi_145531431
Hoi, ik ben nu op dag zes van de borstvoeding en het loopt eigenlijk als een tiet ( :7 ). Maar toch wil ik alvast een handkolf gaan aanschaffen om een beetje mee te oefenen en de stuwing te kunnen verlichten. Later schaf ik dan wel met hulp van een lk een automatische kolf aan voor op het werk.
Nu zit ik een beetje te dubben tussen de avent handkolf en die van tommee tippee. Heeft iemand tips? Het hoeft dus niet aan te sluiten op een automatische kolf omdat ik die beslissing pas later wil nemen. Thanks!
disclaimer
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:07:05 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_145532001
Oh, ter aanvulling, weet niet of het uitmaakt maar ik heb behoorlijk flinke en ronde bamboozles :')
disclaimer
pi_145532010
Mooi SQ!

Stuwing afkolven is niet altijd de beste optie ;) (haha, nu al allerlei verschillende adviezen waarschijnlijk. Je verstoort zo vraag/aanbod en werkt nieuwe stuwing in de hand. Mocht je meisje problemen hebben met aanhappen, dan kan je het best even met de vingertoppen de tepelhof induwen.

Wat later met een handkolf gaan werken is natuurlijk wel een prima plan, maar daar kan ik je niet over adviseren.
pi_145532081
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 15:07 schreef Kursor het volgende:
Mooi SQ!

Stuwing afkolven is niet altijd de beste optie ;) (haha, nu al allerlei verschillende adviezen waarschijnlijk. Je verstoort zo vraag/aanbod en werkt nieuwe stuwing in de hand. Mocht je meisje problemen hebben met aanhappen, dan kan je het best even met de vingertoppen de tepelhof induwen.

Wat later met een handkolf gaan werken is natuurlijk wel een prima plan, maar daar kan ik je niet over adviseren. Wat betreft formaat, gaat het vooral om de tepels. Die moeten in de trechter/kelk, ehm je begrijpt me hopelijk wel, passen. Daar heb je in ieder geval verschillende maten van bij Medela. Maar vast ook bij andere merken.
Was als edit bedoelt op de vorige post ;)
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:09:07 #18
149959 SQ
snelle trees
pi_145532082
Ik wilde ook geen complete borsten leeg gaan kolven, maar de optie hebben om de ergste druk er even af te halen. Ze drinkt al twee borsten per voeding en nog doet het soms pijn :')

Maar vanaf wanneer zou ik dat kunnen gaan proberen dan?
disclaimer
pi_145532177
Vraag advies aan kraam of vk wat te doen. Ik heb wel echt leeg moeten kolven om te resetten in het begin bij J. Complete overdrive reactie. Maar vaak is stuwing in het begin toch doorheen bijten helaas.
pi_145532221
Ik zou persoonlijk de eerste keer regelen af proberen te wachten, dan komt er als het goed is een nieuw evenwicht (tijdelijk). Rond een dag of 10 is dat over het algemeen.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 15:12:55 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_145532225
De kraam vond het wel een goed idee, maar ik zal het idd morgen ook nog even aan de verloskundige vragen :Y
disclaimer
pi_145532292
ik vind de avent kolf een prima ding.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145532547
Hier ook avent, prima ding idd.

Kursor heeft wel gelijk, maar toch had ik gewild dat ik een kolf had bij nr 2 in de kraamweek :X :X Heb hier nog wel geroepen dat ik twee slapende kinderen had en 2 volle Kanonnen :{ :{
pi_145532690
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 15:21 schreef Morretje het volgende:

Kursor heeft wel gelijk, maar toch had ik gewild dat ik een kolf had bij nr 2 in de kraamweek :X :X Heb hier nog wel geroepen dat ik twee slapende kinderen had en 2 volle Kanonnen :{ :{
Daarom dus even professioneel advies ;). Ik had ook echt niet zonder gekund. 200ml na een voeding kolven op dag 3 is niet echt gezond.
pi_145533424
Win eens informatie in bij je verzekeraar wat betreft vergoeding als je zelf een electrische kolf aanschaft?
ik kreeg bijv 110 euro daarvan vergoed en heb incl tas en allerhande toebehoren (tas/ bvtasje/ autolader) uiteindelijk nu voor een electrische dubbele kolf net zoveel betaald als 1 handkolf.

Vaak moet je dan een kolf kopen via bepaalf bedrijf maar kan allicht helpen in je beslissing?
pi_145533810
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 15:21 schreef Morretje het volgende:
Ik kon bij nummer 3 niet zonder.
Ik heb mn borsten een aantal keer gereset, zo vreselijk veel melk als ik had. De kraamverzorgster had het nog niet eerer gezien. En ze was ook erg blij dat ik voldoende kennis had over hoe te handelen.
pi_145535017
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 15:53 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik kon bij nummer 3 niet zonder.
Ik heb mn borsten een aantal keer gereset, zo vreselijk veel melk als ik had. De kraamverzorgster had het nog niet eerer gezien. En ze was ook erg blij dat ik voldoende kennis had over hoe te handelen.
Vraag me nu af he, heb je dan ook nog oedeemstuwing, of is alles meteen melkstuwing bij kind nr 2/3/4/5 etc
pi_145535473
Ik heb geen advies over wel of niet kolven bij stuwing, maar kan wel zeggen dat ik de Avent handpomp prima vind! Wil die straks ook gewoon op werk gaan gebruiken. Is ook meteen duidelijk dat ik tijdens de kolfmomenten écht niet bereikbaar ben en dus ook niet kan bellen of mailen, want ik heb m'n handen nodig om te kolven.

En OMG waar ik eerst wilde stoppen met bv omdat ik het zo belastend vond, meld ik nu gewoon even dat ik op werk ga kolven en dus niet met bv ga stoppen op het moment dat ik weer aan de slag moet, whaaah! Ik hoef gelukkig "pas" over een maand weer te beginnen maar ik zie mezelf in de tussentijd echt niet met bv stoppen want het loopt gewoon heerlijk nu O+
pi_145535547
Amsel O+
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:46:40 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_145535732
Klinkt geweldig amsel O+ fijn dat het zo goed loopt!
disclaimer
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:56:27 #31
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145536017
De Avent handkolf bevalt mij ook prima :)
(En ik ben verder erg blij met de elektrische kolf van Medela :) ik heb de Swing 'omgebouwd' zodat die zowel enkel als dubbelzijdig te gebruiken is).

Fijn Amsel!
KuikenGuppy
pi_145536248
Tijdens de kraamweek huurde ik een elektrische dubbelzijdige kolfmachine van de thuiszorg en verder heb ik een Avent handkolf. Die werkt prima.

Zo wil ik het nu ook weer gaan doen :Y

Klinkt super Amsel O+
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_145536596
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 16:25 schreef Morretje het volgende:

[..]

Vraag me nu af he, heb je dan ook nog oedeemstuwing, of is alles meteen melkstuwing bij kind nr 2/3/4/5 etc
Nee nog steeds vocht- en bloedstuwing. Maar het klierweefsel is niet volledig afgebroken, dus je begint met steeds meer voorsprong.

SQ, ik ben prima tevreden met m'n avent handkolf. Momenteel ligt ie reserve te zijn. Wb elektrisch kan ik de Freestyle aanraden. Een investering, maar ik ken nu het verschil en dit had ik jaren eerder moeten doen ;)
pi_145537693
Hier ook heel veel melk stuwing. In de kraamweek 2 liter in de vriezer gezet.
pi_145538797
Ik had geen stuwing in de kraamweek. Volgens de kraam dronk DL het helemaal leeg meteen...kan kloppen ze sliep amper snachts en na die nacht was ze 80gr aangekomen :')
De stuwing kwam 2 weken later toen ze ineens 5 uur achter elkaar sliep en ik wakker werd om 4uur met plofborsten en een natte bed :X toen heb ik het ook weg gekolfd en had ik echt heeeeel veel in de vriezer!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_145543783
Kolfvraagje: ik wil een voorraadje gaan opbouwen. Heb Medela kolf, flessen en flessenwarmer. Iemand hier ervaring net die Medela opvang- en invrieszakjes? Zijn die handig? Vriendin raadde de Avent bekers aan, maar weet niet of die in de Medela flessenwarmer passen. Kortom: graag tips :)
pi_145544319
Ik heb medelazakjes, maar kolf altijd in een flesje en giet dan over. Pas een enkele keer uit de vriezer gehaald, in de koelkast laten ontdooien en pas in een flesje weer opgewarmd. Vooral gekozen voor de beperkte ruimte met invriezen.
pi_145545222
Ik heb zakjes van 200ml waar ik een precieze voeding ingooi (was 150 nu 180 ml)
Je kan ze bestellen online, ik haal ze op in de winkel in Amsterdam.
25 zakjes voor iets minder dan 9 euro. Is bij vosmedisch.nl als je het zoekt

Opvangen doe ik in 'goedkope' 250ml flessen. En opwarmen gieten we het zakje in de fles en warmen dan de fles op.
pi_145545345
Ik had medela flesjes. Veel flesjes.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:54:39 #40
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145545574
Die zakjes vind ik ondingen... Ik gebruik ziekenhuisflesjes, NUK flesjes, medela flesjes en avent bewaarbekers om in in te vriezen. En ik heb ook wat "ijsblokjes" om mee te kunnen aanvullen.
Wij schenken de melk na ontdooien eigenlijk altijd over in een ander flesje, want daarvoor gebruiken we dan weer avent. En -lekker handig - de avent bewaarbekers passen niet in de avent flessenwarmer :').
KuikenGuppy
pi_145545655
Wat Tico zegt :Y

Zou het na bijna twee jaar nog nodig zijn om te kolven bij twee nachten zonder mini? Heb eigenlijk geen zin om een kolf mee te slepen, maar ben een beetje huiverig voor ploftetten (en geen handkolftalent).
pi_145546233
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 20:54 schreef Burdie het volgende:
En -lekker handig - de avent bewaarbekers passen niet in de avent flessenwarmer :').
Nee :D welk marketingtalent zit daar achter :').

Zouden ze wel in de Medela flessenwarmer passen?
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:09:50 #43
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145546393
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:07 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Nee :D welk marketingtalent zit daar achter :').

Zouden ze wel in de Medela flessenwarmer passen?
Geen idee... Ze zijn vrij breed, ik wil er wel een voor je opmeten?
KuikenGuppy
pi_145546853
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 20:56 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wat Tico zegt :Y

Zou het na bijna twee jaar nog nodig zijn om te kolven bij twee nachten zonder mini? Heb eigenlijk geen zin om een kolf mee te slepen, maar ben een beetje huiverig voor ploftetten (en geen handkolftalent).
Ik werk nog best eens over. Bram drinkt nog 2 of 3x per dag. Maar als ik dan pas om 22 thuis ben dan voel ik dat wel hoor.
pi_145547078
Ik kolf in medelaflesjes en vries in in elanee zakjes. Scheelt veel ruimte in de vriezer.
pi_145547287
Ik kolfde in Avent flessen en bewaarde ze in Lansinoh zakjes. Soms kolfde ik direct in het zakje ook.
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_145548330
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:17 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik werk nog best eens over. Bram drinkt nog 2 of 3x per dag. Maar als ik dan pas om 22 thuis ben dan voel ik dat wel hoor.
Was ik al bang voor, Otje drinkt er gerust nog twee keer 's nachts bij. Geloof dat ik nog ergens een basic Avent handkolfje heb liggen, eens kijken of ik daar nog een flesje o.i.d. bij kan krijgen.
pi_145548497
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:47 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Was ik al bang voor, Otje drinkt er gerust nog twee keer 's nachts bij. Geloof dat ik nog ergens een basic Avent handkolfje heb liggen, eens kijken of ik daar nog een flesje o.i.d. bij kan krijgen.
Dat is waarom ik nog ergens den handkolf heb bewaard idd.
pi_145548764
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:47 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik heb donderdag een team uitje gehad..R had gedronken voor haar middag dusje (13h) en daarna niet meer...om 21uur zat ik daar bij het restaurant met hele volle borsten! was blij dat ze om 23uur toch wakker werd voor een warme hap :D
pi_145549336
Warme hap. :D
pi_145552093
Iemand trouwens nog tips voor wat nou een handig koeltasje is (voor mijn Avent flesjes en bewaarbekers)?

[ Bericht 1% gewijzigd door Amsel op 15-10-2014 07:33:19 ]
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 23:39:53 #52
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145553422
Ik kolfde ook in medelaflesjes en vroor de melk in in gewone ijsblokzakjes. Werkt prima!

Ophelia ik zou wel die kolf meenemen ja. Just to be sure.

Enne, ik vond vorig jaar 8 maanden bv al veel, 10 maanden nog meer.... en nu is het al 18 maanden! O+ Ik en mijn meisje, wij vinden t nog prima O+
pi_145556375
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 21:09 schreef Burdie het volgende:

[..]

Geen idee... Ze zijn vrij breed, ik wil er wel een voor je opmeten?
Oh graag! Dat zou heel fijn zijn!

Voor nu haal ik denk ik ijsblokjeszakjes, en dan kan ik als ik zeker weet dat het past die Avent bekers bestellen.

Met het maken van zo'n voorraadje zodat pappa ook af en toe de fles kan geveb krijg ik hopelijk ook weer wat meer positieve gevoelens bij het geven van BV. Vandaag had A een regeldag en dan vraag ik me echt wel eens af waar ik in vredesnaam aan ben begonnen :@ .

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2014 03:07:38 ]
pi_145556946
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 20:54 schreef Burdie het volgende:
Die zakjes vind ik ondingen... Ik gebruik ziekenhuisflesjes, NUK flesjes, medela flesjes en avent bewaarbekers om in in te vriezen. En ik heb ook wat "ijsblokjes" om mee te kunnen aanvullen.
Wij schenken de melk na ontdooien eigenlijk altijd over in een ander flesje, want daarvoor gebruiken we dan weer avent. En -lekker handig - de avent bewaarbekers passen niet in de avent flessenwarmer :').
Wat apart: bij ons paste dat wel. Zou het liggen aan een ander model flessenwarmer, ander type ofzo?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 15 oktober 2014 @ 06:49:50 #55
149959 SQ
snelle trees
pi_145557015
Razz :* is ook best pittig. De mijne is nog erg mini en zal nog niet regelen, maar als ze achter elkaar vijf borsten leeg wil drinken om 1 uur s nachts zonder pauze, zou ik r ook zó graag even aan papa geven :')
disclaimer
  woensdag 15 oktober 2014 @ 08:46:05 #56
374533 purebliss
pi_145557917
Nog heel erg bedankr voor jullie afbouw verhalen! Kan ik heel veel mee! Dir weekend maar eens een nieuwe speen voor de fles halen en hopelijk pikt hij het!

Laat het hier nog wel even weten hoe het gaat. Vannacht was iig weer een fijne nacht, ik was zo moe dat ik hem even bij ons liet liggen, werd ik om 3 uur wakker gemaakt door een jongetje dat een vingertje in mijn zij prikte, kopstoten tegen mijn borst deed en ' maaaaaamaaaaa!! Melkie! Nu!' zei.. _O-
pi_145558771
Ik heb hier trouwens nog een pakje Elena bewaarzakjes liggen. Als iemand interesse heeft dm/pm maar.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 09:43:52 #58
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145558818
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 09:41 schreef Kyara het volgende:
Ik heb hier trouwens nog een pakje Elena bewaarzakjes liggen. Als iemand interesse heeft dm/pm maar.
Ik heb wel interesse :), ik pm je
pi_145559482
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 20:28 schreef Kursor het volgende:
Ik heb medelazakjes, maar kolf altijd in een flesje en giet dan over. Pas een enkele keer uit de vriezer gehaald, in de koelkast laten ontdooien en pas in een flesje weer opgewarmd. Vooral gekozen voor de beperkte ruimte met invriezen.
+1!

En wij gaan in juni voor het eerst een weekend weg zonder Ellie (wrs). Zal dan ook maar een kolf meenemen, dus :).
Home is where the O+ is...
pi_145559535
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 06:49 schreef Stormqueen het volgende:
Razz :* is ook best pittig. De mijne is nog erg mini en zal nog niet regelen, maar als ze achter elkaar vijf borsten leeg wil drinken om 1 uur s nachts zonder pauze, zou ik r ook zó graag even aan papa geven :')
Rond tien dagen kun je de eerste regeldag al verwachten he...
  woensdag 15 oktober 2014 @ 10:42:57 #61
149959 SQ
snelle trees
pi_145560254
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 10:13 schreef WupWup het volgende:

[..]

Rond tien dagen kun je de eerste regeldag al verwachten he...
het was dag zes ;( :D
Maar we slapen straks wel weer :')
disclaimer
  woensdag 15 oktober 2014 @ 11:02:28 #62
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145560745
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 03:07 schreef Razztwizzle het volgende:

Oh graag! Dat zou heel fijn zijn!
8cm zijn ze op het breedste punt.
HEMA heeft overigens ook bewaarbakjes, maar ik weet niet of die ook geschikt zijn voor melk?

Edit: deze http://m.hema.nl/winkel/b(...)ngspotjes-en-deksel-(33590974)?fh_view_size=24
KuikenGuppy
  woensdag 15 oktober 2014 @ 11:07:46 #63
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145560864
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 06:29 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Wat apart: bij ons paste dat wel. Zou het liggen aan een ander model flessenwarmer, ander type ofzo?
Wij hebben deze: http://www.philips.nl/c-p/SCF260_37/avent-digitale-flesverwarmer
KuikenGuppy
  woensdag 15 oktober 2014 @ 14:48:08 #64
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145567847
Nou, inmiddels hebben we er 2 regeldagen opzitten en we zitten weer met hetzelfde probleem als na de eerste regeldag. Dwz dat ze 's nachts problemen heeft met het verwerken van de melkhoeveelheid. Na het voeden is alles ok en valt ze lekker in slaap. Als ik haar dan in haar bed wil leggen begint ze meteen weer te hikken en spugen enzo. Ik kolf al de tsr af van te voren maar dat is nu weer niet voldoende. Ik weet nu dat dit wel weer stabiliseert maar pff, ik vind het rot (en heel vermoeiend).
/einde klaagzang :O
pi_145568411
Heb je al eens geprobeerd het hoofdeind van haar bedje hoger te zetten, zodat ze niet helemaal plat ligt?
  woensdag 15 oktober 2014 @ 15:14:13 #66
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145568786
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:04 schreef WupWup het volgende:
Heb je al eens geprobeerd het hoofdeind van haar bedje hoger te zetten, zodat ze niet helemaal plat ligt?
Ja :Y, dat staat omhoog (en we hebben al allerlei standen geprobeerd). Het gekke is, nadat ik na de vorige regeldag ben gaan afkolven van te voren, dat het gewoon echt heel goed ging. Ze had gewoon helemaal geen last meer met slapen. En nu zijn we weer terug bij af. Ik heb ook als ze drinkt 's nachts meerdere tsr'en, die ik ook allemaal als 'pijnlijk' ervaar. Elke X verslikt ze zich dan ook. Mijn lk zegt dat met 6 weken ong. m'n borsten vast iets minder enthousiast zijn en dat het dan beter gaat. Ik hoop eerlijk gezegd dat het iets eerder al beter gaat.
pi_145569671
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:14 schreef Tante_Soesa het volgende:

[..]

Ja :Y, dat staat omhoog (en we hebben al allerlei standen geprobeerd). Het gekke is, nadat ik na de vorige regeldag ben gaan afkolven van te voren, dat het gewoon echt heel goed ging. Ze had gewoon helemaal geen last meer met slapen. En nu zijn we weer terug bij af. Ik heb ook als ze drinkt 's nachts meerdere tsr'en, die ik ook allemaal als 'pijnlijk' ervaar. Elke X verslikt ze zich dan ook. Mijn lk zegt dat met 6 weken ong. m'n borsten vast iets minder enthousiast zijn en dat het dan beter gaat. Ik hoop eerlijk gezegd dat het iets eerder al beter gaat.
Balen zeg, sterkte! Ik denk dat het hier ook met ca. 6 weken iets beterde, ook omdat Ellie meer kon handelen toen, zeg maar.
pi_145573194
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:36 schreef Cwen het volgende:

[..]

Balen zeg, sterkte! Ik denk dat het hier ook met ca. 6 weken iets beterde, ook omdat Ellie meer kon handelen toen, zeg maar.
Dat inderdaad. M'n borsten deden nog precies hetzelfde, maar m'n baby kon er beter mee omgaan. Ik hoop dat dat snel voor jullie komt, Soesa!
pi_145576038
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 11:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
8cm zijn ze op het breedste punt.
HEMA heeft overigens ook bewaarbakjes, maar ik weet niet of die ook geschikt zijn voor melk?
Edit: deze http://m.hema.nl/winkel/b(...)ngspotjes-en-deksel-(33590974)?fh_view_size=24
Ha thanks! Dat past dus ook net niet in de Medela flessenwarmer :') . Dus dan zou het zijn: laten ontdooien, dan in een flesje, dan in de warmer. Hmz. Ik heb voor nu maar ijsblokjeszakjes gekocht, eens kijken hoe dat bevalt.

Ohja en nog een paar vragen:

• Als ik vandaag en morgen een paar keer kolf, kan ik dan dezelfde fles gebruiken om het steeds bij de verschillende kolfsessies in op te vangen? Ik lees steeds dat je melk pas kan samenvoegen als het dezelfde temperatuur heeft, maar dan heb ik dus een paar flessen in de koelkast staan die ik pas later bij elkaar kan doen?

• Als ik van die BV-ijsblokjes hebt, maakt het dan uit dat ik melk van verschillende dagen bij elkaar zou laten ontdooien en in één fles zou geven?

(Je merkt het, de logistieke kant van dit alles is mij nog wat vreemd, en ik ben al niet de meest praktisch ingestelde persoon :@ :') )
pi_145577120
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 18:30 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Ha thanks! Dat past dus ook net niet in de Medela flessenwarmer :') . Dus dan zou het zijn: laten ontdooien, dan in een flesje, dan in de warmer. Hmz. Ik heb voor nu maar ijsblokjeszakjes gekocht, eens kijken hoe dat bevalt.
Ohja en nog een paar vragen:
• Als ik vandaag en morgen een paar keer kolf, kan ik dan dezelfde fles gebruiken om het steeds bij de verschillende kolfsessies in op te vangen? Ik lees steeds dat je melk pas kan samenvoegen als het dezelfde temperatuur heeft, maar dan heb ik dus een paar flessen in de koelkast staan die ik pas later bij elkaar kan doen?
• Als ik van die BV-ijsblokjes hebt, maakt het dan uit dat ik melk van verschillende dagen bij elkaar zou laten ontdooien en in één fles zou geven?
(Je merkt het, de logistieke kant van dit alles is mij nog wat vreemd, en ik ben al niet de meest praktisch ingestelde persoon :@ :') )
Op je eerste vraag:
Je kan eigenlijk 2 flesjes gebruiken, als je de eerste keer hebt gekolfd zet je dat flesje in de koelkast, de volgende kolfbeurt pak je een nieuw flesje en zet je ook erna in de koelkast. Bij kolfbeurt 3, gooi je opbrengst van flesje 2 bij flesje 1 zodat je flesje 2 weer voor kolfbeurt 3 kan gebruiken.

2e vraag:
Volgens mij maakt dat niet uit, al kan je beter je oudste melk pakken :).
♥ J & S
pi_145577280
Ik heb ook hulp nodig :')

Jibs drinkt actief maar duwt tijdens het drinken zichzelf weg. Hij heeft mijn borst in het begin goed maar doordat hij met 1 armpje van zich af duwt verliest hij vacuüm en glipt mn tepel dus elke keer een stuk uit zijn mond. :o

Van alles al geprobeerd, opnieuw aanleggen, als hij minder moe is voeden.. Noem het maar op hij blijft het doen. Gelukkig heb ik nooit last van kloven maar fijn is anders ook voor hem zelf vanwege het lucht happen.

Dus heeft iemand tips :)?
♥ J & S
  woensdag 15 oktober 2014 @ 19:12:52 #72
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_145577685
Klappie ik hou Madame haar afzethandje altijd vast en dan geef ik er kusjes op en zo, dat vindt ze heel leuk. Offff ik zet hem net anders dat hij zo staat dat ze wel kan duwen, maar zich niet zover af kan zetten dat ze m'n tepel uit elkaar trekt :D

Verder: heul herkenbaar
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
pi_145578176
Dat werkt hier niet KP :') ... want anders gooit ie zn hoofd gewoon naar achter.

Oh oh oh die babys ook :+
♥ J & S
pi_145579438
Duwende babyboks :') Ik haal ook altijd maar d'r hand weg. Soms is het voldoende om die vast te houden, soms moet ik er een grapje mee maken zoals Kim. Alleen mijn baby duwt niet alleen, ze trekt ondertussen ook aan m'n tepel. Dus ik moet ook d'r hoofd nog aandrukken :D
  woensdag 15 oktober 2014 @ 19:50:41 #75
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_145579660
_O-
pi_145579662
De mijne poert steeds zn vinger in mijn neus en oog. Het wordt steeds leuker.
  woensdag 15 oktober 2014 @ 19:58:55 #77
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_145580005
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 19:50 schreef Ticootje het volgende:
De mijne poert steeds zn vinger in mijn neus en oog. Het wordt steeds leuker.
Die ken ik ook ja.

Of je bril van je snoet af trekken. Tien keer. Hi-la-risch B-)
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:11:54 #78
149959 SQ
snelle trees
pi_145580554
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 14:48 schreef Tante_Soesa het volgende:
Nou, inmiddels hebben we er 2 regeldagen opzitten en we zitten weer met hetzelfde probleem als na de eerste regeldag. Dwz dat ze 's nachts problemen heeft met het verwerken van de melkhoeveelheid. Na het voeden is alles ok en valt ze lekker in slaap. Als ik haar dan in haar bed wil leggen begint ze meteen weer te hikken en spugen enzo. Ik kolf al de tsr af van te voren maar dat is nu weer niet voldoende. Ik weet nu dat dit wel weer stabiliseert maar pff, ik vind het rot (en heel vermoeiend).
/einde klaagzang :O
Komt dat hikken door overdoses melk?
Ik vind het zielig en tegelijk moet ik er soms wat om lachen, het is dan net zo'n piepbeestje van de hond :@ :') Maar de mijnes is ook zo'n gulzigaard dus. Alleen spugen valt wel mee.

Oh, ik heb ook een vraagje, ze doet hier vaak lang over verzadiging. Als ze komt drinkt ze eerst 10-15 minuten, dan verschoon ik haar, dan komt ze vaak weer voor 10 minuten. Als ik dan denk dat ze in melkcoma ligt en haar weer wegleg, komt ze na tien minuten slapen nòg een keer voor een paar minuten :') Op zich vind ik het prima hoor, maar 's nachts is het echt slopend. Is dat iets normaals?

[ Bericht 14% gewijzigd door SQ op 15-10-2014 20:17:45 ]
disclaimer
pi_145580978
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:11 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Komt dat hikken door overdoses melk?
Ik vind het zielig en tegelijk moet ik er soms wat om lachen, het is dan net zo'n piepbeestje van de hond :@ :') Maar de mijnes is ook zo'n gulzigaard dus. Alleen spugen valt wel mee.
Oh, ik heb ook een vraagje, ze doet hier vaak lang over verzadiging. Als ze komt drinkt ze eerst 10-15 minuten, dan verschoon ik haar, dan komt ze vaak weer voor 10 minuten. Als ik dan denk dat ze in melkcoma ligt en haar weer wegleg, komt ze na tien minuten slapen nòg een keer voor een paar minuten :') Op zich vind ik het prima hoor, maar 's nachts is het echt slopend. Is dat iets normaals?
Is het echt honger? Die laatste keer.. wellicht een boertje die nog dwars zit of zuigbehoefte?
♥ J & S
  woensdag 15 oktober 2014 @ 20:51:59 #80
149959 SQ
snelle trees
pi_145582033
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 20:22 schreef klaprooss het volgende:
[..]
Is het echt honger? Die laatste keer.. wellicht een boertje die nog dwars zit of zuigbehoefte?
ik kan honger en andere zaken nog niet zo goed onderscheiden :@
Ze drinkt dan wel echt, dus het is geen sabbelen. Misschien wordt het beter als ze over d'r geboortegewicht heen zit :D
disclaimer
  woensdag 15 oktober 2014 @ 21:32:51 #81
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145583839
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 19:05 schreef klaprooss het volgende:
Ik heb ook hulp nodig :')

Jibs drinkt actief maar duwt tijdens het drinken zichzelf weg. Hij heeft mijn borst in het begin goed maar doordat hij met 1 armpje van zich af duwt verliest hij vacuüm en glipt mn tepel dus elke keer een stuk uit zijn mond. :o

Van alles al geprobeerd, opnieuw aanleggen, als hij minder moe is voeden.. Noem het maar op hij blijft het doen. Gelukkig heb ik nooit last van kloven maar fijn is anders ook voor hem zelf vanwege het lucht happen.

Dus heeft iemand tips :)?
Ooooh zo'n lastige periode!! :X E zette zich ook vaak met dr voetjes af tegen de stoelleuning...

Tips, sja, toch proberen het armpje tegen te houden, desnoods met een grapje idd.

E pulkt al maanden aan een moedervlek op mijn borst, die heb ik om die reden laten verwijderen, maar nu pulkt ze net zo hard door aan t litteken :X ;(

En anderhalf jaar klinkt dan wel groot, maar zojuist was ze zo tegen de slaap aan het vechten dat ik haar als een kleine baby in slaap heb 'geschud', terwijl ik door de kamer liep :') O+
  woensdag 15 oktober 2014 @ 21:32:52 #82
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145583842
Voedingsketting is hier tha bomb! Hoewel die vooral leuk is om mama half mee te wurgen :').
KuikenGuppy
pi_145586296
SQ, denk dat het niet gek is hoor! Combi mamahonger en zuigbehoefte en dan kun je nog best wat drinken ook... Geen zorgen :Y.

Hier áltijd vingers in m'n mond, en dan trekken aan m'n ondertanden en pielen aan m'n tong. Gék word ik er soms van en het kan ook best zeer doen als ze nageltjes in m'n tandvlees zet :'(. Of ze trekt aan m'n haar. Handje vasthouden werkt alleen als ze heel moe is, en afzetten doet ze hier ook.

Dus nee, geen tips :D.
pi_145586891
Ik heb niet zo veel last van dat soort perikelen.

Wat wel nieuw is: ze wil tegenwoordig het liefst zittend, in kikkerhouding (dus met haar buikje naar mij toe, beentjes aan weerszijden), aan de borst. Ik vind dat niet altijd ideaal (mede omdat de kans dat ze dan mijn tepel half verdraait behoorlijk aanwezig is :') ), maar dan gaat ze net zo lang wurmen tot ze het toch voor elkaar heeft.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145589354
*O* *O* *O* LB, gisteren 18 maanden <3 Hier ook, vandaag!
pi_145589498
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 23:49 schreef elamanilo het volgende:
*O* *O* *O* LB, gisteren 18 maanden <3 Hier ook, vandaag!
*O* O+
♥ J & S
pi_145589586
En L0t ook een paar dagen terug *O* *O* *O*
pi_145593944
Yayyy voor de mijlpalen *O*

Hier ook een mijlpaal.
Voorheen wilde kleintje altijd bij me "dinkie, mama!" (uit een beker noemt hij het wel "dinkehh", "mewk" of "tap").
Maar sinds gisteren.... vraagt hij om "mamamewk" O+

Nu nog zorgen dat hij er altijd netjes om gaat vragen in plaats van zichzelf te bedienen. En dan vooral buitenshuis...
Van het weekend wilde hij bijvoorbeeld gedragen worden in de parkeergarage van de IKEA. En terwijl ik hem in m'n armen hield, friemelde hij mijn shirtje en bh opzij en hapte aan.
Ik bleef gewoon doorlopen (we hadden een beetje haast). Ging prima 8-)
.... met gevoel voor drama....
pi_145593970
*O* *O* mijlpalen!!

Kers _O- O+ zo ging ik R gisteren ophalen uit het kdv, pak ik haar op en praat ik even met de leidster...bedient mevrouw zich zo terwijl ze gedragen wordt "mmm lekker melk" :D de leidster moest lachen :D
  donderdag 16 oktober 2014 @ 10:25:11 #90
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145596065
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2014 15:36 schreef Cwen het volgende:

[..]

Goed om te horen :Y

:Y)
  donderdag 16 oktober 2014 @ 10:30:30 #91
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145596196
Zo, dat zijn mooi gematchte lijntjes Soesa! ^O^

*O* voor Ela en L0t *O*

Ooooh en Kersjes en bitterend :D E is niet zó verslaafd gelukkig, dat zou ik toch wel een beetje vervelend vinden denk ik. Heb haar gisteren nog wel even in de auto op een parkeerplaats bij de supermarkt laten drinken, want toen was ze echt erg moe van een eind lopen. Maar en plein public doe ik toch niet snel meer. Ze heeft er trouwens ook geen woord voor.
pi_145596772
Wat een berg langvoedsters bij elkaar hier *O* ben wel benieuwd hoe het hier gaat lopen. Shirt trekken en dergelijke heeft de oudste nooit gedaan (en lijkt me ook niet prettig, maar wie weet groei ik er wel in mee).

En wat een mooie stats Soesa! Flinke meid heb je.

En nu een first world problem hier...fles is vol maar ben nog niet klaar met kolven -O-
pi_145596946
Soesa nice stats!
Kursor ^O^

En anderhaf jaar! *O*

Zelfbediening :D Voor mij hoeft het ook niet hoor LB. (Het zou haar niet eens lukken denk ik, maar dat is een tweede)
Nog twee weken dan zitten we hier aan de twee jaar. :o
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:04:10 #94
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145598925
Ja jemig Ophelia!! Geweldig hoor! O+
  donderdag 16 oktober 2014 @ 12:24:19 #95
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145599579
*O* voor de mijlpalen!

Kursor, snel flesje wisselen?
Volgende keer grotere fles pakken?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_145600745
*O* mijlpalen!

Soesa, gaat goed :D

Hier heeft ze wel een drinkgeluidje: ze maakt een paar smak-geluidjes achter elkaar, heel herkenbaar! Ze ze pakt ook rustig m'n shirt :D.
pi_145601199
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:03 schreef _Ophelia_ het volgende:
Nog twee weken dan zitten we hier aan de twee jaar. :o
Sssst. Duurt heeeel lang nog, 2 weken..
pi_145604353
Haha Kursor!

Yay mijlpalen! *O*
pi_145604570
:D ben maar gestopt met kolven; een 250ml medela-fles tot de rand vol ;). Voor het geval dat inderdaad maar een reserveflesje mee...of toch maar laten voor wat het is.
pi_145660338
Een brandende pijn in de borst na het voeden, kan dat spruw zijn? Ik zit nog aan de antibiotica vanwege borstontsteking. Aan baby is niets te zien of te merken, aan mijn tepels zie ik ook niets geks.
pi_145660592
O ja, aanvulling: baby heeft een schimmelinfectie op de billen.
pi_145660604
Ik baal van de nachtvoedingen :{ Niet van dat ze er zijn, maar van hoe ze gaan.

Overdag en 's avonds drinkt ze als een zonnetje, rustig, niet loslaten, etc. Maar 's nachts en 's morgens vroeg is het kreunen, strekken, loslaten, rood aanlopen, de hik krijgen, melk teruggeven, zich dan weer als een speenvarkentje op de borst storten. Buh -O- . Het ziet er ook zo sneu uit.

Iemand die dit herkent? Zou ik 's nachts teveel melk kunnen hebben? Of zou haar iets dwars kunnen zitten?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2014 07:41:53 ]
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 07:41:31 #103
149959 SQ
snelle trees
pi_145660629
Ik herken het wel Razz, en ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van de anderen!
disclaimer
pi_145660634
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 04:17 schreef klavertje-4 het volgende:
Een brandende pijn in de borst na het voeden, kan dat spruw zijn? Ik zit nog aan de antibiotica vanwege borstontsteking. Aan baby is niets te zien of te merken, aan mijn tepels zie ik ook niets geks.
Kan idd heel goed, zeker met babies schimmelbillen. Gentiaan violet is redelijk gebruiksvriendelijk, te bestellen bij eurolac. Misschien kan datook op babies billen, maar dat weet Gonneke wel.
pi_145660640
's nachts heb je idd meer melk. Leg je in dezelfde houding aan als overdag? Misschien dat biological nurturing helpt, dan stroomt de melk minder hard.
pi_145660655
De laatste avondvoeding doe ik meestal liggend op bed op m'n zij. Ik vind 's nachts in bed voeden heel naar, ga altijd in de stoel in de babykamer zitten. Dat is wel dezelfde houding als overdag.

Maar misschien als ik genoeg onderuit hang dat biological nurturing in die stoel wel werkt. Ik ga het eens proberen!

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2014 07:50:14 ]
pi_145660662
Waarom vind je dat naar?
pi_145660685
Warm, plakkerig, en omdat zij 's nachts zo onrustig is lukt die zijligging niet. Dus moet ik gaan zitten, en dan moet ik weer extra kussens pakken zodat ik goed zit. Gedoe :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2014 07:54:53 ]
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 07:54:41 #109
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145660688
Hier helpt een klein beetje voorkolven het best, niet ideaal maar ik heb goede hoop dat mijn productie straks wat meer stabiliseert (volgens lk en ervaring hier in dit topic rond de 6 wk). Mijn borsten zijn nogal enthousiast :Y)
pi_145660703
Hm er komen nu wel aan de lopende band scheten en poep uit :') Zou ze 's nachts ook last van krampjes kunnen hebben en daarom zo moeizaam drinken?
pi_145660714
Dat wou ik net zeggen! Hier was het moeizaam drinken 's nachts zeker ook vanwege de krampjes. Ook het rood aanlopen en onrustige hoort daar echt wel bij.
pi_145660742
Ik kreeg van een vriendin laatst een potje infacol, zou dat kunnen helpen? Arm kind ligt as we speak echt met gebalde vuistjes en opgetrokken knietjes er iets uit te werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2014 08:09:37 ]
pi_145660791
Kramp (ik weiger echt krampjes te zeggen, het zijn echt grote krampen hoor) is zo gemeen :( Wij hebben Infacol ook geprobeerd en het leek even te helpen, maar uiteindelijk had ik het idee dat het het vooral erger maakte. Zelfde geldt voor Cinababy. En Sab Simplex. Ik werd echt hopeloos van die krampen.

Sluit wel aan bij wat ik wilde vragen: Na een bezoek aan een osteopaat (of gewoon door stom toeval net na die behandeling...) zijn de krampen hier opeens een stuk minder geworden. We moeten nu een heel nieuw slaap- en voedingsritme ontwikkelen, want dat werd (al sinds de geboorte, ruim twee maanden dus) volledig door de krampen gedicteerd. Maar daar word ik nogal onzeker van. Gevolg: Volgens mij wilde mijn baby vannacht doorslapen, maar ik kreeg er zo de zenuwen van van dat ik haar uit bed heb geplukt om te voeden :') :@

Er zat ook wel heel veel tijd tussen de voedingen en dat ben ik niet gewend. Gevoed om 18 uur, daarna heel lang een blij meisje, vervolgens werd ze moe en is ze in de doek in slaap gevallen, en om 23 uur liet ze zich moeiteloos in bed leggen (was ook nog nooit eerder gebeurd!). Om 3 uur werd ik zelf wakker want rond die tijd krijgt ze normaal gesproken honger. Ben zelfs gaan kijken of ze nog wel ademde. Om 4 uur stonden m'n borsten echt op springen en had ze 10 uur geleden haar laatste voeding gehad. Normaal gesproken komt ze na 4 à 5 uur, 's nachts als ik geluk heb heel af en toe na 6 uur. 10 uur is dus echt bizar. En overdag had ze ook al minder vaak gedronken dan normaal omdat er ook meer tijd tussen zat. Dus toen heb ik haar maar uit bed gehaald...

Ik weet eigenlijk wel dat ik ervan uit mag gaan dat de baby het gewoon laat weten als ze honger heeft. Maar je hoort ook enge verhalen over stille ondervoeding. Houden jullie per dag een minimum aantal voedingen aan, of maximale tijdsduur ertussen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Amsel op 18-10-2014 08:27:10 ]
pi_145660869
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 07:43 schreef Morretje het volgende:

[..]

Kan idd heel goed, zeker met babies schimmelbillen. Gentiaan violet is redelijk gebruiksvriendelijk, te bestellen bij eurolac. Misschien kan datook op babies billen, maar dat weet Gonneke wel.
Het voelt zeg maar alsof de borst na de voeding vanuit de oksel opnieuw wordt gevuld. Dat klinkt heel gek als ik t zo typ, maar t komt dus echt vanuit de oksel en verspreid zich dan door de borst. Start een paar minuutjes na de voeding. En spruw kan dus wel zonder verdere klachten bij mij of baby?

Voel me echt een bvnoob, bij mijn oudste 6 mnd probleemloos gevoed dus dit is allemaal nieuw.

O en krampjes (krampen) zijn idd evil!
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:36:12 #115
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145662871
Amsel, voeden op verzoek is ook soms op jouw verzoek. Volg je gevoel, zou ik zeggen.

Klavertje, is het mss een sterke tsr? Die kwam ook wel eens vanuit mijn oksel.

Als ik ongesteld ben, maak ik koffie, volgens mijn dochter. Wel caffeinevrije koffie, want na eergisteren een korte nacht, viel ze prompt na deze melding aan de borst in slaap. O+
Als ik er over nadenk is het eigenlijk bizar dat ik zo'n groot kind voed. Maar als ze drinkt, is het niet meer dan normaal /logisch.
We zijn wel de overdag - voedingen aan het afbouwen. Overdag moet je spelen, niet bij mama drinken steeds. Dit gaat erg voorspoedig, dat vind ik fijn. :)
pi_145664222
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 08:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik kreeg van een vriendin laatst een potje infacol, zou dat kunnen helpen? Arm kind ligt as we speak echt met gebalde vuistjes en opgetrokken knietjes er iets uit te werken.
pi_145664290
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 08:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Infacol helpt soms wel en soms niet. Ik heb het bij mijn jongste gebruikt. Maar zou het bij een volgende kind niet weer doen zonder eerst andere dingen te proberen. Het is wel een vorm van bijvoeding, en brengt daarmee de darmen ook weer in onrust.
Zit mobiel, maar volgens mij heeft de groene vrouw niet zolang geleden een artikel over kramp bij babies geschreven. En bij eurolactatie staat ook wel info met dingen die je kunt doen om kramp te verminderen.

Koffie Davinia? :D
pi_145668633
Oh bijvoeding, echt? Dat wist ik niet. Ik laat het maar even in de kast staan, hopelijk was het vannacht iets eenmaligs. Ik bedenk me nu dat we gisteravond Chinees hebben gegeten, misschien was dat ook niet zo verstandig qua kruiden :{ . Bij de ochtendvoeding had ik weer een heerlijk rustig meisje aan de borst O+ .

Davinia, wat grappig dat ze natuurlijk als ze wat ouder worden kunnen benoemen hoe het smaakt! Hoe oud is jouw dochtertje? Fijn dat het afbouwen voorspoedig gaat, maar ook fijn dat ze het blijkbaar nog zo knus vindt om bij jou te drinken.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:07:27 #119
149959 SQ
snelle trees
pi_145668846
Klavertje, dat gevoel heb ik ook wel eens na het voeden, ik heb het idee dat het nieuwe melk is die wordt aangemaakt?

En verse mama's, hoe lang drinken jullie baby's per voeding? De mijne drinkt namelijk vaak "maar" tien minuten, zijn wel kwalitatieve minuten dus aldoor slikken, maar je leest soms dingen over een half uur enzo :')
(Ben niet onzeker hoor, ze kakt en piest enorm goed, gewoon interesse :))
disclaimer
pi_145668958
A. drinkt zo'n 10 minuten aan de eerste borst (de leegste) en na het boeren en de luier meestal 15-25 minuten aan de tweede. Mits rustige baby zonder kramp. Met kramp en bijbehorend drama met gemak een half uur per borst }:| .

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2014 16:12:11 ]
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:14:29 #121
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145669034
Morretje, ze drinkt soms ook het schuim van mijn koffie, dus ze weet hoe het smaakt ongeveer. :)

Razz, Aviva is 4 jaar en 9 maanden. Ja, het is meestal erg gezellig, zo'n drinkmoment. *;
Maar overdag begint me best tegen te staan. Samen wakker worden vind ik heerlijk, dus dat mag nog wel blijven. :)
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:15:45 #122
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145670657
S drinkt 1 borst per keer, duurt vaak 10-15 minuten.
pi_145671223
Klavertje, dat heb ik hier nou ook! Echt alsof m'n borst nieuwe melk erin laat lopen :@ :')

Verder ben ik hier zo een half uur voor de eerste borst kwijt en de tweede 5 a 10 min... Ik zat al te twijfelen of ik de tweede ook nog moet aanbieden, hij vraagt er niet echt om en hij drinkt dus maar een paar slokjes. Wat zouden jullie doen?
pi_145672612
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 15:59 schreef Razztwizzle het volgende:
Oh bijvoeding, echt?
Alles anders dan bv tast het laagje in de darmen aan, wat bv weer aanlegt. Babies hebben een "gatenpatroon" in de darmen, waarom weet ik niet. Maar daar komt ook het advies vandaan dat je idealiter 6maanden exclusief bv geeft.
pi_145673205
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 17:15 schreef Tante_Soesa het volgende:
S drinkt 1 borst per keer, duurt vaak 10-15 minuten.
+1 voor L
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_145676165
Hoi allemaal, ik kom hier ook graag meekletsen! :W Onze baby R is nu een week oud.

SQ, die van mij drinkt ook 10 (heel soms 15) min aan beide borsten vaak. 's Nachts voed ik nu altijd liggend op de zij, vind dat enorm fijn. R valt ook vaak in slaap, de kraam leerde me dat ik in de binnenkant van het handje kan masseren of voetje pakken, dat stimuleert om door te drinken in geval van half in slaap vallen met de tepel in de mond.

Ik heb ook een vraag. Het voeden gaat nu sinds 5 dagen echt enorm goed. Met tepelhoedjes ivm ingetrokken tepels, maar op deze manier gaat het als een tierelier. Ik heb in het begin van die neusspray gebruikt, maar dat is nu totaal niet meer nodig, sinds een aantal dagen is het dus enorm op gang gekomen, nog erger zelfs, ik overstroom van de melk :o De kraam moest zo lachen, het spuit er bijna uit. Ik heb er laatst een keer een bakje onder gehouden, baby aan ene borst, bakje onder de ander, en had zo 20 ml.

Nu heb ik er 's nachts een washand of spuugdoek op liggen en die is na 1 voeding al doorweekt. Tips? Overdag kan ik proberen een fles er tegenaan te zetten, die ik dan kan vastklemmen, zodat ik een hand vrij heb. Maar 's nachts? De kraam kwam met Medela lekschaal als tip. Is volgens mij niet in winkels te krijgen, dus dan online maar bestellen. De compressen houden het sowieso niet tegen, die gebruik ik alleen als de voeding echt voorbij is. Ik slaap nu ook maar zonder bh of andere kleding, handdoeken eronder en als ik ga staan of zittend verschonen, een doek tegen de tepels aanhouden :')
pi_145676226
Klavertje ik had dat ook kan ik me herinneren.. Ik weet niet meer hoe oud J was maar ineens veel steken vanuit m'n oksel. Is idd van het vullen van je lege borst! Even rot maar ik had er na 1 week geen last meer van :)
♥ J & S
pi_145676378
Ik droeg een BH in bed de eerste weken. Met compressen als J niet dronk en een hydrofiel er tegen als J wel dronk.
♥ J & S
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 20:19:41 #129
149959 SQ
snelle trees
pi_145676618
Jeetje Hilmo, wat een productie!! _O_ lijkt me ook wel vermoeiend ergens :')

M. drinkt dus nu in 10 minuten 1 borst leeg en heeft dan meestal genoeg, soms komt ze vaker. Maar ik zet er net even de handkolf op en als ik zie wat er met een paar pompjes uit komt krijgt ze echt wel genoeg _O-
disclaimer
pi_145677052
Ah herkenning dus, dat is fijn! Dan kijk ik t even aan.

En wat een grote producties! Lijkt me ook niet altijd een pretje!
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 20:51:32 #131
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145677888
Hilmo, gefeliciteerd met je baby!
Het staat me bij dat het je productie op kan schroeven als je de andere kant zo los laat vloeien.
Wat het beste werkt is om met je vinger (of hand) flink tegendruk te geven op de tepel van de borst waar je op dat moment niet mee voedt. De zgn deurbeltechniek.
Dat stopt/vermindert de stroom aan die kant.
Werkt ook als je op ongedefinieerde momenten op je werk een tsr krijgt en geen plekken in je shirt wil. :D :@
pi_145679063
Hilmo, ik herken het! Deurbel werkte bij mij niet, ging het te hard voor _O-. Ik had gewoon een grote stapel handdoeken naast me liggen en dat hielp wel. Mocht het nou heftig zijn dat beebje er last van heeft, schakel dan een lk in. Er zijn manieren om de productie een beetje te remmen maar dat wil ik je ook niet zomaar aanraden.
pi_145680042
Oke bedankt voor de tips! :) Ervaring met zo'n lekschaal is er dus niet (of van die plastic compressen die het ook tegen houden)? Ik heb net geoefend zittend met aan de andere borst zo'n klein flesje, steunend op R zijn beentjes met een spuugdoekje eronder. Tot ik ergens van schrok en het flesje zo omdonderde op de bank :') _O- Maar op zich werkt dat zittend wel en dan kan ik beter vaker tussendoor even legen in een ander ding.
Ik ga de deurbeltechniek even googlen en dan uitproberen en handdoeken neem ik ook mee. Ik moet eigenlijk iets kunnen vastknopen of inderdaad toch in de bh proppen.
pi_145680303
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 21:44 schreef Hilmo het volgende:
Oke bedankt voor de tips! :) Ervaring met zo'n lekschaal is er dus niet (of van die plastic compressen die het ook tegen houden)? Ik heb net geoefend zittend met aan de andere borst zo'n klein flesje, steunend op R zijn beentjes met een spuugdoekje eronder. Tot ik ergens van schrok en het flesje zo omdonderde op de bank :') _O- Maar op zich werkt dat zittend wel en dan kan ik beter vaker tussendoor even legen in een ander ding.
Ik ga de deurbeltechniek even googlen en dan uitproberen en handdoeken neem ik ook mee. Ik moet eigenlijk iets kunnen vastknopen of inderdaad toch in de bh proppen.
ik weet niet welke compressrn je hebt maar ik heb ze allemaal gehad en met die van Natusan echt het minst (vrijwel niet, en bij andere standaart lekkage) lekproblemen! :)
♥ J & S
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 21:54:22 #135
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_145680413
Ik blijf ook alleen droog met Natusan. :Y
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_145680427
Natusan heb ik inderdaad, en een duits merk, maar vooral Natusan.
pi_145681569
Die lekschalen stimuleren de melkstroom door druk rond de tepel heb ik begrepen. De plastic kompressen (lilypads) hebben maar heel beperkte opvangmogelijkheid. Bij de hoeveelheid melk die jij beschrijft houden ze het in elk geval niet. Het wordt beter! Je zit nu net in de opstartfase. Vang het op en start je vriezervoorraad vast op. Heb je vast een keer profijt van :)
pi_145681881
Natusan ja! Daar zit spul in dat een gel vormt als er vocht bij komt, dus lekt niet snel door.

Ik draag na 2 maanden 's nachts nog steeds een beha met zoogcompressen in bed. Heb ook lilypadz, van die siliconen plakdingen, voor als ik een keer behaloos wil, en die werken redelijk. Soms lek ik daar wel mee, en dan blijft die melk onder de pad zitten totdat ik die eraf haal, en dan spuit het echt :D
pi_145682412
Ik slaap nog steeds met regelmaat op een handdoek :D. Vind met bh slapen zo oncomfortabel!

Oh, en ook hier werkte Natusan het beste.
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:24:49 #140
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_145684393
Ik draag 's nachts zo'n nep a-bra van action, met pads erin. Ik heb het liefste de pads van Hema.
G.ijs drinkt ong 5-10 per borst, 2 borsten per voeding.

Heeft er iemand nog tips om mijn kolfproductie te verhogen? Ik ben nooit een kolfwonder geweest, ook niet tijdens de bvperiode bij E.line. Tijdens de kolfmomenten op mijn werk kon ik op z'n meest 100cc uit 2 borsten halen. Ik ben nu bezig een voorraadje aan te leggen, want vanaf 28 oktober moet ik weer werken. Maar meer dan 50 cc haal ik er echt niet uit momenteel. Mijn productie zelf is voldoende, want G.ijs groeit goed en heeft goede plas/poepluiers.
We hebben al kunstvoeding achter de hand, hij drinkt het ook, maar het liefste geef ik voldoende gekolfde melk mee.
  zondag 19 oktober 2014 @ 01:49:48 #141
149959 SQ
snelle trees
pi_145690023
Ik heb een hele mooie luxe voedingsbh maar dat slaapt ook kut. Dus voorlopig maar even in een hemdje, al vraag ik me af voor hoe lang want mijn linker borst heeft het lekken nu ook in de smiezen :')
disclaimer
pi_145690670
Ik heb zo'n lelijke slappe Livera voedingsbeha voor 's nachts, want die is dun en de Natusan (yup :D) compressen blijven er goed inzitten. Maar het blijft ruk, slapen met bh :{ .

Vannacht gelukkig een meisje zonder krampen aan de borst. Wat een rust vetgeleken met gisteren O+ . ;(
  zondag 19 oktober 2014 @ 06:44:18 #143
149959 SQ
snelle trees
pi_145691779
Fijn dat het zo lekker loopt vandaag Razz!

Ja, een goedkope simpele bh, die zou ik ook wel willen voor de nacht, maar kom daar maar es om in 95G :') ach, met hemdje gaat vooralsnog prima ;)
disclaimer
  zondag 19 oktober 2014 @ 09:11:46 #144
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145692248
Ik sliep altijd met zo'n ahhhh bra, ideaal vond ik die.

Fijn dat het vannacht goed ging Razz!

Sugarsnap, er zijn verschillende dingen die je kunt proberen, havermout eten, fenegriek, venkelthee (dacht ik) of domperidon of neusspray. Maar er zijn hier die er veel meer ervaring mee hebben dan ik. En dan lees ik ook even aandachtig mee ;).
KuikenGuppy
pi_145692319
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 23:24 schreef Sugarsnap het volgende:
Ik draag 's nachts zo'n nep a-bra van action, met pads erin. Ik heb het liefste de pads van Hema.
G.ijs drinkt ong 5-10 per borst, 2 borsten per voeding.

Heeft er iemand nog tips om mijn kolfproductie te verhogen? Ik ben nooit een kolfwonder geweest, ook niet tijdens de bvperiode bij E.line. Tijdens de kolfmomenten op mijn werk kon ik op z'n meest 100cc uit 2 borsten halen. Ik ben nu bezig een voorraadje aan te leggen, want vanaf 28 oktober moet ik weer werken. Maar meer dan 50 cc haal ik er echt niet uit momenteel. Mijn productie zelf is voldoende, want G.ijs groeit goed en heeft goede plas/poepluiers.
We hebben al kunstvoeding achter de hand, hij drinkt het ook, maar het liefste geef ik voldoende gekolfde melk mee.
Welke kolf heb je? Wat zijn de omstandigheden waarin je kolft? Op welk moment tussen de voedingen kolf je? Enig idee hoeveel tsr's je hebt?
  zondag 19 oktober 2014 @ 09:57:08 #146
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_145692647
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 09:20 schreef WupWup het volgende:

[..]

Welke kolf heb je? Wat zijn de omstandigheden waarin je kolft? Op welk moment tussen de voedingen kolf je? Enig idee hoeveel tsr's je hebt?
Ik kolf met de Ardo Calypso, op dit moment thuis als G slaapt, ong anderhalf uur na een voeding. Ik krijg slechts een toeschietreflex.
De spray gebruikte ik bij E. , maar ik kreeg het de h.a. assistente niet duidelijk wat het is toen ik van de week belde. Maandag probeer ik het opnieuw.
  zondag 19 oktober 2014 @ 09:59:02 #147
149959 SQ
snelle trees
pi_145692669
Ik heb net even geoefend, ongeveer 2,5 uur na de laatste voeding, en heb 60ml uit 1 borst getapt (de borst waar ze het laatste uit dronk) Mijn tsr komt alleen vrij laat dus ik dacht al dat het een hopeloze missie was :') nou ja, geen wereldopbrengst zoals sommigen hier, maar voor dag tien was ik best trots!
(Ik kolf zodat ik de late voeding aan papa kan delegeren, dan slaap ik net ff wat meer :P)
disclaimer
pi_145692845
Dat is al een goede opbrengst, SQ, uit 1 borst. Ik denk zelf, maar misschien heb ik het mis, dat het nog beter gaat als je direct na de voeding kolft.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 19 oktober 2014 @ 10:19:26 #149
149959 SQ
snelle trees
pi_145692868
quote:
2s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:17 schreef Franny_G het volgende:
Dat is al een goede opbrengst, SQ, uit 1 borst. Ik denk zelf, maar misschien heb ik het mis, dat het nog beter gaat als je direct na de voeding kolft.
ja, zou het? En dan uit de andere of uit dezelfde borst als waar ze uit heeft gedronken?
(Ik ben best een n00b geloof ik :'))
disclaimer
pi_145692877
quote:
2s.gif Op zondag 19 oktober 2014 10:17 schreef Franny_G het volgende:
Ik zou denken van niet, omdat die borst dan toch net is leeg gedronken?
pi_145692970
Ik voed I dan altijd uit een borst (als ik wil kolven), de andere borst (die dan meestal aan het lekken is....) kan ik dan na de voeding leegkolven. Zeker 's ochtends levert dat dan een behoorlijke opbrengst op.

Ik voel me ook nog een n00b, SQ. Heb ook nog het idee dat ik maar wat aanklooi en dat het wonderbaarlijk genoeg allemaal gewoon loopt. :o .

Maar het kolven direct na de voeding.... naar mijn idee/gevoel triggerde dat mijn borsten om weer melk te maken. Daarnaast SQ, had ik vaak dat I na 2,5 - 3 uur ook weer wilde drinken dus dan wordt het ook lastig.
pi_145693087
Ik voed misschien 3 jaar maar ik ben een echte n00b...we doen gewoon maar wat en het werkt :P
pi_145694055
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 22:20 schreef WupWup het volgende:
Die lekschalen stimuleren de melkstroom door druk rond de tepel heb ik begrepen. De plastic kompressen (lilypads) hebben maar heel beperkte opvangmogelijkheid. Bij de hoeveelheid melk die jij beschrijft houden ze het in elk geval niet. Het wordt beter! Je zit nu net in de opstartfase. Vang het op en start je vriezervoorraad vast op. Heb je vast een keer profijt van :)
Ah dat is dan wel weer dubbel. Ik heb ze nu gevonden van Avent en Medela. Die van Avent heten borstschelpen
Medela heeft een opvang van 30 ml, staat op de site. Thuis kan ik inderdaad de vriezer dan vullen maar het is niet altijd even praktisch om nog een flesje onder mijn borst te houden.

Nog tips voor die kleine hoeveelheden? :) Bij elkaar gooien, alles van overdag? Voor grote hoeveelheden had ik gehoord van ijsblokjeshoudjes. We hebben nog van die bewaarbakjes en zipbags.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hilmo op 19-10-2014 11:50:40 ]
  zondag 19 oktober 2014 @ 12:25:48 #154
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145695050
Kleine beetjes doe ik in een silicone ijsblokjesvorm, om vervolgens de blokjes daaruit in een ziplockzakje te bewaren.
KuikenGuppy
pi_145695965
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 09:57 schreef Sugarsnap het volgende:

[..]

Ik kolf met de Ardo Calypso, op dit moment thuis als G slaapt, ong anderhalf uur na een voeding. Ik krijg slechts een toeschietreflex.
De spray gebruikte ik bij E. , maar ik kreeg het de h.a. assistente niet duidelijk wat het is toen ik van de week belde. Maandag probeer ik het opnieuw.
Zou goed kunnen dat het probleem dan inderdaad bij de tsr ligt, of eigenlijk dat je er maar 1 krijgt. Tijdens een live voeding heb je er vaak wel drie of vier. Syntocinon neusspray kan daarbij helpen. Ik weet dat daar een tekort aan was ongeveer 9 maanden geleden en daardoor zeer schaars, ik weet niet of dat ondertussen weer opgelost is.
Mocht je nou geen spray kunnen krijgen, zul je zelf moeten proberen een nieuwe tsr op te wekken. Ga dan terug naar de stimulatiefase en zorg dat je ontspant. Voor sommigen werkt het om filmpjes of foto's van baby te kijken, anderen moeten juist compleet afgeleid zijn. Omgevingstemperatuur moet natuurlijk prettig zijn, als je het koud hebt kun je het wel vergeten. Soms helpt het om gewoon het kolven even te stoppen, warmte(kompressen) op je borsten, borstmassage, en dan weer overnieuw beginnen.
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:04:19 #156
149959 SQ
snelle trees
pi_145696359
Ik merk bij live voeden helemaal niet of ik een tsr heb :@ of komt dat nog?
disclaimer
  zondag 19 oktober 2014 @ 13:58:27 #157
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_145698256
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:52 schreef WupWup het volgende:

[..]

Zou goed kunnen dat het probleem dan inderdaad bij de tsr ligt, of eigenlijk dat je er maar 1 krijgt. Tijdens een live voeding heb je er vaak wel drie of vier. Syntocinon neusspray kan daarbij helpen. Ik weet dat daar een tekort aan was ongeveer 9 maanden geleden en daardoor zeer schaars, ik weet niet of dat ondertussen weer opgelost is.
Mocht je nou geen spray kunnen krijgen, zul je zelf moeten proberen een nieuwe tsr op te wekken. Ga dan terug naar de stimulatiefase en zorg dat je ontspant. Voor sommigen werkt het om filmpjes of foto's van baby te kijken, anderen moeten juist compleet afgeleid zijn. Omgevingstemperatuur moet natuurlijk prettig zijn, als je het koud hebt kun je het wel vergeten. Soms helpt het om gewoon het kolven even te stoppen, warmte(kompressen) op je borsten, borstmassage, en dan weer overnieuw beginnen.
Thnx Wup, hier kan ik iets mee!
pi_145698278
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:25 schreef Burdie het volgende:
Kleine beetjes doe ik in een silicone ijsblokjesvorm, om vervolgens de blokjes daaruit in een ziplockzakje te bewaren.
In een ijsblokjesvorm in de koelkast bedoel je, om meerdere beetjes te verzamelen? Want je mag toch niet verse melk bij ingevroren melk toevoegen? Of omdat het aparte vormpjes zijn, komt het niet met elkaar in aanraking? En als ze bevroren zijn dus dan apart in een zakje.

Hij groeit zo goed, hij is nu al boven zijn geboortegewicht en dat door mijn melk en ondanks de enorme opstartproblemen wow :o O+

[ Bericht 10% gewijzigd door Hilmo op 19-10-2014 14:06:47 ]
pi_145699031
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:04 schreef Stormqueen het volgende:
kan nog komen.. Ik had de eerste 2 maanden dat ook niet, het spoot er toch wel uit dus J heeft toen nooit een TSR aan moeten zuigen.. Hij zat daar in tegen al onder de melk voordat hij kon aanhappen. Inmiddels voel ik duidelijk een TSR en dan vooral in de borst waar hij dan niet aan drinkt :)
♥ J & S
pi_145699063
Hilmo wat goed!! O+

oh en ik vind het leuk dat er zo veel nieuwe borstvoedingsbabys zijn O+ !
♥ J & S
  zondag 19 oktober 2014 @ 14:56:24 #161
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145699966
quote:
Ik merkte eigenlijk vooral een tsr tijdens kolven. En toen kon ik met terugwerkende kracht wel beredeneren dat ik dat bij live voeden ook wel al had gevoeld. Maar ik las wel over heel pijnlijke tsr's en daar kon ik me echt helemaal niks bij voorstellen.

Oh en Hilmo, wat een goed bericht joh!

Sowieso, nog gefeliciteerd alle nieuwe moeders! Ik ben een beetje een botte hork geweest geloof ik, sorry!! :')
  zondag 19 oktober 2014 @ 14:59:22 #162
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145700052
Als je kolft direct na een voeding, schroef je de productie op.
Kolven na een uurtje heeft dat effect veel minder.

Qua mengen, de melk moet idd dezelfde temperatuur hebben. Verschil qua dagen boeit minder / niet.

Qua tsr, die voelde ik vooral heel sterk tijdens het kolven. En nu nog steeds regelmatig als ik haar naar bed breng in alle rust.
pi_145700649
De tsr voelde ik als mijn borsten echt super vol waren...heeerlijk gevoel als de melk uit begint te stromen :D
Na 2 jaar voelde ik de tsr niet meer.
pi_145702388
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 14:59 schreef DaviniaHR het volgende:
Als je kolft direct na een voeding, schroef je de productie op.
Kolven na een uurtje heeft dat effect veel minder.

Qua mengen, de melk moet idd dezelfde temperatuur hebben. Verschil qua dagen boeit minder / niet.

Qua tsr, die voelde ik vooral heel sterk tijdens het kolven. En nu nog steeds regelmatig als ik haar naar bed breng in alle rust.
Oh maar qua mengen, doe ik het dan wel goed, als ik een bakje in de koelkast heb en daar over 1 dag verspreid telkens de 'lekkagemelk' bij in doe, is er wel verschil van temperatuur...

We hebben namelijk nog niet zo'n ijsblokjeshouder, dus die moet ik nog even aanschaffen ;) Kwam op een site tegen waar ik toch die medela schelp wil gaan kopen, dat ze ook ijsstaafjeshouders hebben, van 20 ml per staafje.

[ Bericht 14% gewijzigd door Hilmo op 19-10-2014 16:31:16 ]
  zondag 19 oktober 2014 @ 16:25:36 #165
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145702487
quote:
Ik heb nog nooit een tsr gevoeld :@

En Hilmo, gewoon meteen in de vriezer zetten, na een uur of twee is het wel bevroren en kan je ze overhevelen naar ziplock zakjes.
KuikenGuppy
pi_145702493
Ik voel de tsr vaak op momenten dat ik helemaal niet aan het voeden ben. Als baby in de draagdoek zit bijvoorbeeld (en dan kan ik het niet tegenhouden want ik kan er niet bij!) of als ik een willekeurig kind hoor huilen :') Of nu, gewoon alleen al omdat ik eraan denk.
  zondag 19 oktober 2014 @ 16:28:57 #167
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_145702587
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:25 schreef Amsel het volgende:
Ik voel de tsr vaak op momenten dat ik helemaal niet aan het voeden ben. Als baby in de draagdoek zit bijvoorbeeld (en dan kan ik het niet tegenhouden want ik kan er niet bij!) of als ik een willekeurig kind hoor huilen :') Of nu, gewoon alleen al omdat ik eraan denk.
Ik ook. En vind het meestal tegen pijnlijk aan, voel t ook trekken vanuit mn oksel. Bij het voeden voel ik het alleen aan de kant waar ik niet voed. En meestal alleen de eerste tsr.
pi_145702955
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 13:59 schreef Hilmo het volgende:

[..]

Hij groeit zo goed, hij is nu al boven zijn geboortegewicht en dat door mijn melk en ondanks de enorme opstartproblemen wow :o O+
O+ O+ Wat fijn!

Hier nog nooit een tsr gevoeld.
  zondag 19 oktober 2014 @ 16:43:07 #169
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145703012

Melk-coma voor kleuters O+
Lego-world was erg spannend
  zondag 19 oktober 2014 @ 17:29:17 #170
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145704532
Och Davinia... O+ wat is ze dan ook eigenlijk nog klein he.
pi_145705068
En ook hier is pukkie weer boven geboortegewicht *O* Gister 2 weken oud, oftewel 36+1 vandaag. Hiep hoi voor mooie bv-productie en kolfsucces!
  zondag 19 oktober 2014 @ 18:00:07 #172
149959 SQ
snelle trees
pi_145705406
Wat fijn, Mariska! *O*
disclaimer
pi_145707310
Davina wat lief O+

JufMariska *O*
  zondag 19 oktober 2014 @ 20:56:10 #174
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145712539
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:48 schreef JufMariska het volgende:
En ook hier is pukkie weer boven geboortegewicht *O* Gister 2 weken oud, oftewel 36+1 vandaag. Hiep hoi voor mooie bv-productie en kolfsucces!
Echt geweldig O+
  zondag 19 oktober 2014 @ 21:26:17 #175
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145714542
En hier lijkt echt een einde te komen aan 's avonds in slaap voeden :o Ze dronk soms maar 2 slokken, en echt vooral om lekker in slaap te vallen, maar nu tankt ze twee borsten leeg en ligt te vechten tegen dr slaap.... (en als ik te lang blijf zitten, resulteert dat dus in klieren }:| en bovendien een weer wakker kind)

Ze heeft laatst ergens een speen gevonden, en als ik haar in bed leg, het speentje en dr konijn geef en haar muziekpopje aanzet, dan gaat ze gewoon slapen :o _O_

Wel een mijlpaal-gevoel hoor, na 1,5 jaar.....
pi_145714699
Oh heerlijk LB O+
  zondag 19 oktober 2014 @ 21:29:54 #177
73386 Fazz
onderweg
pi_145714766
Wat ontzettend fijn Hilmo & JM dat jullie mini's het ondanks een moeizame start al zo goed doen aan de borst O+

Fijn LB! :)

Tsr heb ik ook nog nooit gevoeld, heb ook geen idee wat ik zou kunnen voelen :) Nu ik weer werk kan ik niet meer naar het inloop weeguurtje bij het cb. Daarom maar even op de weegschaal thuis, vast iets minder nauwkeurig maar toch :+
F. is nu 2x zo zwaar als bij z'n geboorte, en dat op mijn melk :s) Daar ben ik toch wel trots op!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 20 oktober 2014 @ 13:24:55 #178
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145731189
Dat ziet er goed uit Fazz! ^O^ Maf idee he, twee keer zo zwaar!
  maandag 20 oktober 2014 @ 13:48:10 #179
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145731948
JM, wat fijn dat de bv zo goed loopt! Dat scheelt al een hoop. :)

Fazz, mooie curve idd! Mooi he, dat ze groeien op jouw melk. O+
Dat vond ik iig erg bijzonder: kind onrustig, kind aan de borst, kind weer blij. En dat van mijn melk O+
  woensdag 22 oktober 2014 @ 10:41:39 #180
149959 SQ
snelle trees
pi_145809173
Hoe moet je eigenlijk omgaan met die 7-8 voedingen als je baby elke 45 minuten 2 minuten aan de borst wil? :') ze pakt er wel grotere voedingen tussendoor, maar met dit tempo ga ik de 8 niet halen als ik die snacks tussendoor niet meetel.
disclaimer
pi_145809230
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:41 schreef Stormqueen het volgende:
Hoe moet je eigenlijk omgaan met die 7-8 voedingen als je baby elke 45 minuten 2 minuten aan de borst wil? :') ze pakt er wel grotere voedingen tussendoor, maar met dit tempo ga ik de 8 niet halen als ik die snacks tussendoor niet meetel.
Als ze elke 45 minuten aan de borst hangt, kun je er vanuit gaan dat ze genoeg krijgt. Voedingen tellen is niet nodig :)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 10:46:22 #182
149959 SQ
snelle trees
pi_145809280
Mja, ik hou elke voeding en luier nog bij in een boekje net als in de kraamweek. Misschien moet ik daar mee ophouden, al voelt het wel een beetje als houvast. Maar dat zit ook gewoon tussen mijn oren.
disclaimer
pi_145809420
Je schreef toch een keer dat ze zich soms helemaal nat piest door de luier heen?
(ik lurk graag in het babytopic en Z&G)
Dan krijgt ze wel voldoende binnen.
En als je niet je boekje bijhoudt, heb je meer tijd om te knuffelen met je baby ;)
Trotse mama van 2 :)
pi_145809457
Ik gebruik de app 'Samen Voeden' om toch een beetje overzicht te houden in voedingen en luiers.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 10:54:06 #185
149959 SQ
snelle trees
pi_145809479
Oh ja, ik twijfel daar ook eigenlijk niet aan, maar ja, kersverse moeder en 1357432 richtlijnen :') :@ je wil het graag heel goed doen enzo... Maar misschien tijd om het langzaamaan los te laten en meer op gevoel te gaan doen :)
disclaimer
  woensdag 22 oktober 2014 @ 10:54:51 #186
149959 SQ
snelle trees
pi_145809501
quote:
3s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:53 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik gebruik de app 'Samen Voeden' om toch een beetje overzicht te houden in voedingen en luiers.
maar tel jij zo'n twee minuten sabbelsnack ook als voeding?
disclaimer
pi_145809515
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:46 schreef Stormqueen het volgende:
Mja, ik hou elke voeding en luier nog bij in een boekje net als in de kraamweek. Misschien moet ik daar mee ophouden, al voelt het wel een beetje als houvast. Maar dat zit ook gewoon tussen mijn oren.
Ik snap je behoefte naar controle en overzicht wel. Maar je mag vertrouwen op haar gedrag, als zij niet genoeg binnen krijgt dan laat ze zich wel horen joh. En zolang ze genoeg plast en lekker groeit, is er geen reden om de voedingsscore bij te houden. Niet dat ik je dat wil ontnemen hoor, als je daar veel aan hebt mag je van mij ;)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 11:03:23 #188
149959 SQ
snelle trees
pi_145809724
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 10:55 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik snap je behoefte naar controle en overzicht wel. Maar je mag vertrouwen op haar gedrag, als zij niet genoeg binnen krijgt dan laat ze zich wel horen joh. En zolang ze genoeg plast en lekker groeit, is er geen reden om de voedingsscore bij te houden. Niet dat ik je dat wil ontnemen hoor, als je daar veel aan hebt mag je van mij ;)
nou, ik vraag me dus af of het een positieve meerwaarde biedt :D en jullie hebben ook wel gelijk, ze plast goed en eet voldoende.

Ik moet voor mijn eigen bestwil ook een beetje waken dat het geen obsessie wordt net als met het schopjes tellen rond week 24 van de zwangerschap :@
disclaimer
pi_145811647
Joh, stop eens even gauw met je statistieken. Ze meldt zichzelf, ze groeit, ze plast en ze poept gele luiers. Je ziet aan de output dat er niks mis is met de input.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:39:52 #190
149959 SQ
snelle trees
pi_145812753
je hebt helemaal gelijk, Wup!

Ik heb een nieuwe BH besteld O+

Vreselijk duur but totally worth it :9
disclaimer
  woensdag 22 oktober 2014 @ 12:42:57 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145812840
Wij gebruiken al sinds de kraamweek de app Feed Baby. Een vloek en een zegen. Het is een prachtige app met heel veel mogelijkheden, maar ik heb hem ook echt nodig en dat heb ik zelf gecreëerd door hem te gebruiken.
(Toch zou ik hem denk ik bij een evt tweede weer gebruiken :@).

Toch ook nog even een vraagje van mijn kant. Kuiken drinkt nog gemiddeld 4x per dag, soms maar redelijk kort. Kan ik er van uit gaan dat hij wel voldoende melk nog binnen krijgt? Hij krijgt afgezien van een bakje geitenyoghurt geen andere zuivel op een dag.

Ik vind het soms voor mijn gevoel een beetje weinig, en voel me ook niet meer zo... 'melkig' ( :? ) als eerder? Of is dit heel normaal bij 7,5 maanden? Hij eet me verder de oren van de kop aan vast voedsel. Ik ben een beetje bang voor mijn productie, want ik ben er de eerstkomende tien jaar nog niet aan toe om te stoppen :+ :').
KuikenGuppy
pi_145813425
Mooi SQ! O+

Burdie, kun je eerst voeden en dan vaste voeding geven? Persoonlijk vind ik 4 ook erg weinig, tot een jaar is melk de hoofdvoeding he..

Nooit apps gebruikt hier, had bij nr1 nog niet zo'n fancy telefoon :+ Heb het bij haar denk ik 6 weken bij gehouden, en toen dacht ik: waarom eigenlijk? Bij nr2 moest het van de 2e kraamverzorgster per se, en zoog ik het voor haar uit mn duim :6
Mocht er een nr 3 komen, begin ik er niet eens meer aan, kijk naar je baby en de luiers, dat zegt genoeg. Hoe meer je gaat tellen, hoe groter de kans dat het je overvalt hoe vaak ze willen drinken. En dan daar weer in gaat proberen te sturen. Hoeft allemaal niet.
pi_145813451
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 12:39 schreef Stormqueen het volgende:

[ afbeelding ]

So true :Y Ik heb er 2 en ben er super blij mee!
pi_145813542
quote:

[ afbeelding ]

Jaaa, die zijn geweldig he?! Ik ga ook voor een 2e hiervan, zoveel fijner dan Noppies :) En :* voor controlebehoefte, heel herkenbaar (zeker na de start in het zkh, ik mis de monitor nog af en toe, wist ik tenminste zeker dat-ie het nog deed :@)
pi_145813547
Oh en ook nog een vraagje; ik ben sinds deze week overgegaan op 2x kolven per werkdag. Die 3x werd ik eigenlijk een beetje zat :@ In hoeverre moet ik me druk maken of mijn productie om mijn vrije dagen nog genoeg is/blijft? Op de dagen dat ik thuis ben wil ik wel volledig bv geven :)
pi_145813548
Hmm dat herken ik, ik gebruik ook nog steeds mijn schriftje met de tijden en soort luiers en welke borst. Vind het ook nog fijn werken. R. laat er nu duidelijk steeds meer tijd tussen en we herkennen ook of het krampjes zijn of honger.
Vanochtend had hij wel ineens een beetje bloed overgegeven. Heb de VK gebeld. Kan misschien door de infacol komen of door iets in mijn tepel. 24 uur geen infacol geven en kijken hoe het gaat. Infacol hielp wel geweldig vannacht moet ik zeggen :)

Vanaf wanneer kan ik eigenlijk gaan bijkolven, zodat mijn man bijvoorbeeld de ochtendfles kan geven (als hij weer gaat werken, is hij er vroeg af, kan ik mooi even doorslapen). Ik heb nu nog overproductie, dus eerst kijken of dat afneemt? Voordat de boel nog erger wordt? Borsten voelen ook nog geregeld pijnlijk. Kraam zei, eerst niet kolven, dan stimuleer ik alleen nog maar meer melk.

Ik moet me nog helemaal verdiepen in dat geven van het flesje, want hoeveel moet je in hemelsnaam uit de vriezer halen voor 1 voeding?? :?
pi_145813669
Ik heb ook intensief een app gebruikt (samen voeden), tot 3,5 maand. Toen waren we op vakantie, zonder wifi waardoor de app niet werkte... toen bleek ik eigenlijk best zonder te kunnen :+ daarna ook niet meer opgepakt :) Maar in het begin vond ik het eigenlijk wel heel fijn om het bij te houden en om urenlang de tijden te analyseren op zoek naar een ritme :')
pi_145813715
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 13:06 schreef Fazzoletti het volgende:
Oh en ook nog een vraagje; ik ben sinds deze week overgegaan op 2x kolven per werkdag. Die 3x werd ik eigenlijk een beetje zat :@ In hoeverre moet ik me druk maken of mijn productie om mijn vrije dagen nog genoeg is/blijft? Op de dagen dat ik thuis ben wil ik wel volledig bv geven :)
Ik kolf zelf bij benadering op de tijden dat mijn dochter drinkt op de opvang, dus zeg 10.30 en 15.00uur (heel ruim genomen ;)). Nu drie dagen in de week. Worden er uiteindelijk vier. Geen enkel probleem hier. (Kolf nog steeds meer dan ze drinkt; en dat vind ik dan weer een probleem...het is ook nooit goed).

Controlfreak meld zich: deze keer zonder lijstjes en bij voorkeur zonder op de klok te kijken en mee gaan in behoefte van J. Het lukt me echt al aardig vanaf het begin. Meisje doet het goed en geeft mij voldoende rust. Wat kan ik met al die statistieken? Eigenlijk helemaal niets. Echt iedere dsg gaat anders. Op de opvang hebben sommige leidsters daar meer moeite mee ;).
pi_145813725
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 13:06 schreef Hilmo het volgende:
Hmm dat herken ik, ik gebruik ook nog steeds mijn schriftje met de tijden en soort luiers en welke borst. Vind het ook nog fijn werken. R. laat er nu duidelijk steeds meer tijd tussen en we herkennen ook of het krampjes zijn of honger.
Vanochtend had hij wel ineens een beetje bloed overgegeven. Heb de VK gebeld. Kan misschien door de infacol komen of door iets in mijn tepel. 24 uur geen infacol geven en kijken hoe het gaat. Infacol hielp wel geweldig vannacht moet ik zeggen :)

Vanaf wanneer kan ik eigenlijk gaan bijkolven, zodat mijn man bijvoorbeeld de ochtendfles kan geven (als hij weer gaat werken, is hij er vroeg af, kan ik mooi even doorslapen). Ik heb nu nog overproductie, dus eerst kijken of dat afneemt? Voordat de boel nog erger wordt? Borsten voelen ook nog geregeld pijnlijk. Kraam zei, eerst niet kolven, dan stimuleer ik alleen nog maar meer melk.

Ik moet me nog helemaal verdiepen in dat geven van het flesje, want hoeveel moet je in hemelsnaam uit de vriezer halen voor 1 voeding?? :?
Jij voed ook met tepelhoedje toch? Is het niet slim om dat, en de overproductie es door een Laktatiekundige te laten beoordelen?
pi_145813806
Klopt, tepelhoedje inderdaad (jij ook dus?). Ja dat is wel een idee, maar is het zo anders dan met een tepelhoedje dan gewoon voeden? Ik ben nog maar een week (echt) aan het voeden, dat moet zichzelf allemaal ook nog wat regelen ga ik vanuit?

Kook jij ook elke dag de tepelhoedjes uit? Ik heb dat nu zo geleerd van de kraam en ik volg het netjes op natuurlijk.
pi_145813902
Je productie "lijdt" onder het gebruik van een tepelhoedje, je borst wordt namelijk minder goed gestimuleerd. Het is een hulpmiddel, wat het liefste tijdelijk ingezet wordt. En heel vaak wordt het ingezet zonder dat het nodig is. En dat is zo zonde, want zonder voeden is veel makkelijker :+

En ik voed niet met tepelhoedjes, maar elke dag uitkoken is wel ok idd.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 13:22:10 #202
149959 SQ
snelle trees
pi_145813979
Kind net weer aangelegd, maar langer dan zes minuten lukt gewoon niet vandaag :') nu snurkt ze :Y)
disclaimer
pi_145813997
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 13:22 schreef Stormqueen het volgende:
Kind net weer aangelegd, maar langer dan zes minuten lukt gewoon niet vandaag :') nu snurkt ze :Y)
Prima toch? ;)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 13:23:19 #204
149959 SQ
snelle trees
pi_145814013
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 13:22 schreef Morretje het volgende:

[..]

Prima toch? ;)
ja, ze zal wel moe zijn :P
disclaimer
pi_145814552
Ik gebruik al sinds Ellie's geboorte de FirstYear app en vul 'm nog steeds elke dag in! :D
Ik ben dol op statistieken en deze maakt ook hele mooie tabellen ervan O+. Ook ben ik een controlefreak en geeft het me juist rust om het bij te houden :Y. En ja, in het begin maakte ik me wel eens druk over de voedingen, maar dat trok ook bij doordat ik patronen ging zien.
Dus: kijk naar je baby, maar als je 't leuk vindt, houd het lekker bij! :D

Burd, 4 maar? Dat vind ik ook erg weinig. Wil hij niet vaker drinken?

Hilmo, ik zou idd een lk laten meekijken. En bloed spugen zou ik even goed in de gaten houen, want hoe dat door infacol zou komen :?...
  woensdag 22 oktober 2014 @ 13:51:19 #206
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145814798
@Cwen, kuiken is meestal te druk met alles om zich heen om te drinken. Dan is het *slokslok* hee daar loopt een hond, daar wil ik naartoe! *wriemelt zichzelf van mijn schoot af om naar de hond toe te kruipen*. 'Normaal' drinkt hij vier á vijf keer mooi lang per sessie (tussen 20 minuten en 40 minuten per keer), alleen de afgelopen paar dagen niet (dat kan ik dan weer mooi zien in die app :Y) ). Het loopt wel mooi gelijk met het schema wat we van het CB moeten aanhouden :+.
Nah, ik zal weer eens een keer extra aanbieden in de middag en dan even op een rustig plekje gaan zitten. Bedankt voor het meedenken (morretje ook ;)).
KuikenGuppy
pi_145815102
Heb je geen kloven Hilmo?
Hier had ik ook drie dagen een klein beetje bloed spugen, maar dat kwam dus door de kloven.

Die zijn nu eindelijk weg :D
Maar durf nog niet zonder tepelhoedje, trouwens lukt hem ook niet :(
  woensdag 22 oktober 2014 @ 14:03:00 #208
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145815133
Oh wat gebruiken veel mensen die apps! :o Ik had dat ook bedacht, maar vergat constant om t bij te houden, en ik was na de kraamweek eigenlijk ook een beetje tureluus geworden van al die tijden en cc's :X

SQ, ik telde die 2 minutenslokjes niet mee als voeding hoor, maar rekende dat (in mn hoofd dus oO< ) gewoon nog tot de vorige voeding. Tot bijv een uur na die tijd ofzo.

Burdie, over een tijdje is ie ook wel weer wat minder afgeleid denk ik. Even op een rustig plekje laten drinken is altijd fijn natuurlijk, maar als ie die 4 keer goed drinkt zou ik me niet zo'n zorgen maken.
pi_145816947
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 13:10 schreef Fazzoletti het volgende:
Maar in het begin vond ik het eigenlijk wel heel fijn om het bij te houden en om urenlang de tijden te analyseren op zoek naar een ritme :')
*kuch*herkenbaar*kuch*
:@
pi_145817557
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 13:19 schreef Morretje het volgende:
Je productie "lijdt" onder het gebruik van een tepelhoedje, je borst wordt namelijk minder goed gestimuleerd. Het is een hulpmiddel, wat het liefste tijdelijk ingezet wordt. En heel vaak wordt het ingezet zonder dat het nodig is. En dat is zo zonde, want zonder voeden is veel makkelijker :+

En ik voed niet met tepelhoedjes, maar elke dag uitkoken is wel ok idd.
Dat had ik begrepen van de kraam. In het begin raadde ze ook aan om 1x per dag te kolven, 10 min. aan beide kanten, om de tepel te stimuleren en actief te houden. De volledige tepel dan wel te verstaan. Ik wou (krenterig :') ) de laktatiekundige liefst pas inschakelen als ik grote problemen tegen zou komen, maar misschien is het wel verstandig om er eens goed naar te laten kijken. Zonder tepelhoedje ga ik nog wel proberen (rechts in elk geval, als hij hem eruit heeft getrokken) en heb ik ook al gedaan, soms gaat dat even goed, (doet wel veel meer pijn dan met tepelhoed) maar meestal raakt hij dan gefrustreerd.

Oh en kloven, geen idee. Hoe ziet dat eruit? Rechts deed bij het aanhappen wel wat meer pijn dan normaal, dus dat zou kunnen. Aan de buitenkant van de tepel zie ik zo niets, maar hij is ingetrokken, dus geen idee wat eronder zit. Ik zag in het hoedje niet iets van bloed.

Ik merk wel dat ik het ingewikkeld vind welke kant ik moet doen. Borst leeg laten drinken is belangrijk, maar ik weet niet precies wat leeg is en als de andere kant op knappen staat en daar komt hij niet aan toe of valt in slaap... Moeilijk hoor. :{
  woensdag 22 oktober 2014 @ 15:14:34 #211
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145817770
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:09 schreef Hilmo het volgende:

[..]

Dat had ik begrepen van de kraam. In het begin raadde ze ook aan om 1x per dag te kolven, 10 min. aan beide kanten, om de tepel te stimuleren en actief te houden. De volledige tepel dan wel te verstaan. Ik wou (krenterig :') ) de laktatiekundige liefst pas inschakelen als ik grote problemen tegen zou komen, maar misschien is het wel verstandig om er eens goed naar te laten kijken. Zonder tepelhoedje ga ik nog wel proberen (rechts in elk geval, als hij hem eruit heeft getrokken) en heb ik ook al gedaan, soms gaat dat even goed, (doet wel veel meer pijn dan met tepelhoed) maar meestal raakt hij dan gefrustreerd.

Oh en kloven, geen idee. Hoe ziet dat eruit? Rechts deed bij het aanhappen wel wat meer pijn dan normaal, dus dat zou kunnen. Aan de buitenkant van de tepel zie ik zo niets, maar hij is ingetrokken, dus geen idee wat eronder zit. Ik zag in het hoedje niet iets van bloed.

Ik merk wel dat ik het ingewikkeld vind welke kant ik moet doen. Borst leeg laten drinken is belangrijk, maar ik weet niet precies wat leeg is en als de andere kant op knappen staat en daar komt hij niet aan toe of valt in slaap... Moeilijk hoor. :{
Ik denk dat jij wel baat kunt hebben van een lk want als ik zo lees heb je al best met wat 'problemen' te dealen! Misschien vergoed je verzekeraar wel wat? Ik krijg bijv ¤200 van mijn verzekeraar voor lactatiekundige zorg.
pi_145817845
Ik helaas maar 100 euro en dat is dus eigenlijk 1 consult, maar ik ga er achteraan. Eens kijken waar ik dan moet zijn. En alle vragen opschrijven. Over kolven enzo hebben zij ook verstand toch?
(dan moet ik wel een verwijzing krijgen van VK of CB, staat in de polisvoorwaarden! Nou komt de CB hier thuis voor intake, kan ik het dan mooi vragen?)

[ Bericht 28% gewijzigd door Hilmo op 22-10-2014 15:26:27 ]
  woensdag 22 oktober 2014 @ 15:18:43 #213
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145817929
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:16 schreef Hilmo het volgende:
Ik helaas maar 100 euro en dat is dus eigenlijk 1 consult, maar ik ga er achteraan. Eens kijken waar ik dan moet zijn. En alle vragen opschrijven. Over kolven enzo hebben zij ook verstand toch?
:Y
pi_145817992
Jazekers! En hier werkt 1 borst laten drinken - verschonen - andere borst als toetje goed, dan is Lucas meer verzadigd, weer wakker voor borst 2 en heb ik minder last van 1 plofkant :)
pi_145818283
Ja maar als ik dat doe Mariska, krijgt hij die achtermelk niet, want dan drinkt hij vaak redelijk kort. De VK had aangeraden 1 borst, verschonen, zelfde borst nog een keer, behalve als de andere borst ontplofte, dan inderdaad wisselen. Nou ja, moet er ook nog wat gevoel voor krijgen.
pi_145818348
L drinkt ongeveer 20 minuten aan 1 borst. En ik hoorde van een van de lk's die ik de afgelopen 2 1/2 week sprak dat het voor-/achtermelk-verhaal alweer een beetje achterhaald is, maar weet niet of dat klopt natuurlijk.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 15:31:27 #217
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145818419
Ik geef 1 borst per keer, die drinkt ze dan leeg. Dan is mijn borst soepel en beduidend kleiner dan de ander :+. Soms wil ze dan binnen een uur nog wat slokjes, dan krijgt ze dezelfde borst weer. De volgende voeding krijgt ze dan de andere borst. Ik heb geen overproductie maar neig wel die kant uit en dit werkt voor ons het beste. Mijn andere borst stond dan in het begin wel eens op knappen maar dan was wel te doen. Als het echt erg pijnlijk werd heb ik wel eens het ergste weg laten lopen (met de kolf een tsr opgewekt en dan 30 ml kolven). Dat had mijn lk mij de vorige X geleerd. Maar, vraagt het aan een pro hoor :Y, die kunnen je echt goed helpen.
pi_145818687
quote:

[ afbeelding ]

Die heb ik ook, is fijn!
pi_145818784
Voor- en achtermelk is idd achterhaalt.

Overigens, als het je te prijzig wordt, kun je ook contact opnemen met een vrijwilliger van de VBN of LLL, die hebben als vrijwilliger al meer voor uren borstvoeding geleerd dan de gemiddelde vk of kraamverzorgster. Plus dat ze zelf ook gevoed hebben, wat niet zo hoeft te zijn voor je vk of kraam.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 16:11:06 #220
149959 SQ
snelle trees
pi_145820029
Mijnes drinkt sowieso nooit langer dan tien minuten en dan ook maar 1 borst.
misschien morgen maar even naar het weeguurtje want nu word ik toch wel onzeker stiekem :')
disclaimer
pi_145820297
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 16:11 schreef Stormqueen het volgende:
Mijnes drinkt sowieso nooit langer dan tien minuten en dan ook maar 1 borst.
misschien morgen maar even naar het weeguurtje want nu word ik toch wel onzeker stiekem :')
Jouwes is wel een stuk sterker dan mijnes he, die is nog mini.. Dus kan prima zijn dat M in 10 minuten meer drinkt dan L in 20
pi_145820894
Zooo die medela borstschelpen zijn aanrader voor mensen die lekken aan de andere tepel!! Dat vangt dus perfect 30 ml op zonder lekken. In de bh doen en gaan met die banaan. De tijd van bakje onder de borst houden, is voorbij *O*
  woensdag 22 oktober 2014 @ 16:35:07 #223
149959 SQ
snelle trees
pi_145820992
Klopt natuurlijk ook wel Mariska. Maar nu weer een droge luier na drie uur en baby die maar blijft slapen :( 's nachts prima, maar overdag vind ik dat stom :@
disclaimer
pi_145821438
F dronk hier ook maar 10-15 minuten hoor Sq.
En dan ook nog eens 1 borst.
Nogsteeds eigenlijk, maar hij groeit goed.

Alhoewel ik de onzekerheid wel indenken kan, want als ik het zo lees van oudere kindjes en 4 voedingen en dan mijn smurfje van 15 weken die komt voor 5 voedingen en ik er zelf een droomvoeding nog bijgeef.

Vergelijken mag niet, ik weet het zelf ook wel maar toch doe ik het net zo hard :@
pi_145822849
Ik heb dat hier ook SQ, soms laat Js er overdag ook zo 4/5 uur tussen.
Dat voelt niet goed, dus ik hou voor mezelf ook een beetje 3 uur aan..

Zoals iemand tegen mij zei: voeden op verzoek kan ook op jouw verzoek zijn :)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 17:42:49 #226
149959 SQ
snelle trees
pi_145823396
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 17:25 schreef Loj het volgende:
Ik heb dat hier ook SQ, soms laat Js er overdag ook zo 4/5 uur tussen.
Dat voelt niet goed, dus ik hou voor mezelf ook een beetje 3 uur aan..

Zoals iemand tegen mij zei: voeden op verzoek kan ook op jouw verzoek zijn :)
I know, maar ze is echt niet wakker te porren vandaag en als ik het dan voor elkaar krijg drinkt ze vijf minuten en valt dan weer in zeer diepe slaap :') maar goed, dan heeft ze in elk geval íets binnen :P

En nu ga ik mijn #onzekeremamamodus uit zetten :{w

[ Bericht 6% gewijzigd door SQ op 22-10-2014 17:52:24 ]
disclaimer
pi_145824263
Van te voren verschonen? Dat doe ik hier dan...
Als ik het zo schrijf vind ik mezelf meteen als een slechte moeder klinken.., kind wakker maken enzo..

En je mag best onzeker zijn hoor, ben ik hier ook continu, hoort er vast bij ;)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 18:15:23 #228
149959 SQ
snelle trees
pi_145824318
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 18:13 schreef Loj het volgende:
Van te voren verschonen? Dat doe ik hier dan...
Als ik het zo schrijf vind ik mezelf meteen als een slechte moeder klinken.., kind wakker maken enzo..

En je mag best onzeker zijn hoor, ben ik hier ook continu, hoort er vast bij ;)
ja, ook met van te voren verschonen en in dr blote gat laten liggen _O- ze slaapt gewoon door :')
disclaimer
  woensdag 22 oktober 2014 @ 18:55:04 #229
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145825786
Dat deed E ook zo SQ, vreselijk moeilijk wakker te krijgen (nog steeds :')). Na een week of 2 ging dit voorbij, werd ze wakkerder en ging ze zichzelf melden voor een voeding. Even wegen kan natuurijk geen kwaad, heb ik 3 weken geleden ook gedaan (en toen was ze dus in 2 weken 1 kg aangekomen, tot zover onnodige onzekerheid :+)
  woensdag 22 oktober 2014 @ 19:10:53 #230
149959 SQ
snelle trees
pi_145826383
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 18:55 schreef Tante_Soesa het volgende:
Dat deed E ook zo SQ, vreselijk moeilijk wakker te krijgen (nog steeds :')). Na een week of 2 ging dit voorbij, werd ze wakkerder en ging ze zichzelf melden voor een voeding. Even wegen kan natuurijk geen kwaad, heb ik 3 weken geleden ook gedaan (en toen was ze dus in 2 weken 1 kg aangekomen, tot zover onnodige onzekerheid :+)
zo dan :Y)
thanks O+
disclaimer
pi_145827733
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 15:40 schreef Morretje het volgende:
Voor- en achtermelk is idd achterhaalt.

Beetje kort door de bocht. Het klopt in zoverre dat je niet twee verschillende soorten melk hebt. De melk wordt echter wel steeds vetter naarmate er langer wordt gedronken. Dus als er steeds maar kort wordt gedronken en veel wordt gewisseld, dan kan het zijn dat er te weinig vet wordt gedronken. Zo kun je dus slechte groei bij overproductie krijgen.
pi_145827986
Je hebt gelijk wup. Was te kort door de bocht.
pi_145828243
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 19:41 schreef WupWup het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht. Het klopt in zoverre dat je niet twee verschillende soorten melk hebt. De melk wordt echter wel steeds vetter naarmate er langer wordt gedronken. Dus als er steeds maar kort wordt gedronken en veel wordt gewisseld, dan kan het zijn dat er te weinig vet wordt gedronken. Zo kun je dus slechte groei bij overproductie krijgen.
Ah, helder!
pi_145829590
Nou ik heb een verwijzing voor een LK gekregen van mijn VK, dus morgen maar eens achteraan. Het overstromen wordt ineens drastisch minder, nu ik die schelpen heb :') }:| Meteen bang dat door die tepelhoedjes nu mijn productie te weinig wordt. Ik heb hem net bij de rechterborst halverwege zonder tepelhoedje kunnen voeden *O* (na wat frustratie), maar dan deed hij 'hap-hap-hap-slik'. Nou doet hij dat meestal geloof ik.

Een van die apps heb ik nu ook, bedankt voor de tips daarvoor. Ik verschoon nu trouwens alleen bij de voedingen. Als hij er steeds langer tussen laat, moeten we natuurlijk vaker gaan verschonen :{ Bedacht ik me net even... :X
pi_145830184
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 16:45 schreef BlueEyes het volgende:
F dronk hier ook maar 10-15 minuten hoor Sq.
En dan ook nog eens 1 borst.
Nogsteeds eigenlijk, maar hij groeit goed.

Alhoewel ik de onzekerheid wel indenken kan, want als ik het zo lees van oudere kindjes en 4 voedingen en dan mijn smurfje van 15 weken die komt voor 5 voedingen en ik er zelf een droomvoeding nog bijgeef.

Vergelijken mag niet, ik weet het zelf ook wel maar toch doe ik het net zo hard :@
Ja, dat vergelijken kan ook wel eens een valkuil zijn he.

Maar goed, onzekerheid hoort er wel een klein beetje bij soms. Het is ook best lastig om vertrouwen te hebben, zeker in het begin.

Ik was zelf dolblij toen de kraamweek voorbij was en ik niet meer als boekhouder voedingen bij hoefde te houden. Vind dat helemaal niets. Ik heb in mijn hoofd gewoon altijd wel een idee van hoeveel voedingen ongeveer per dag en hoe laat meestal, enzo. En dat vind ik wel genoeg. Verder ben ik een groot aanhanger van de 'observatie-filosofie': als je de tijd en rust neemt om je kind goed te observeren dan zie je heel goed hoe het met je kind is en merk je ook direct als je kind anders is of als het niet goed gaat.

Denk dat het met een app bijhouden wel nuttig kan zijn, maar als het tegen je gaat werken en je er neurotisch van wordt... dan is het misschien een idee om jezelf even te dwingen om het een dag of twee niet te doen. Kijken hoe dat voelt.
  woensdag 22 oktober 2014 @ 20:54:58 #236
149959 SQ
snelle trees
pi_145830815
Waarom moet je dan vaker tussendoor verschonen Hilmo? Zolang de luier het houdt en baby goed slaapt zou ik het niet doen ;)

Mijn kind heeft net ter compensatie een half uur gedronken, een extreme plasluier geproduceerd en nog wat gespuugd en gehuild :')
disclaimer
pi_145831634
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 20:54 schreef Stormqueen het volgende:
Waarom moet je dan vaker tussendoor verschonen Hilmo? Zolang de luier het houdt en baby goed slaapt zou ik het niet doen ;)

Mijn kind heeft net ter compensatie een half uur gedronken, een extreme plasluier geproduceerd en nog wat gespuugd en gehuild :')
Fokwet *O*
pi_145831788
Oh oke haha, ik heb geen SQ, ik dacht dat dat 'moest' omdat je anders niet op die aantal plasluiers komt, maar wat Franny zegt, goed observeren is eigenlijk handiger. Net hield de luier het duidelijk niet, ik voelde ineens plas op mijn broek, dus voor het voeden maar even verschoond.

Kijk eens aan, dat was een goede drinkbeurt!
pi_145831802
Hilmo, hier in het begin ook met tepelhoedje gevoed en de truc om af te bouwen was om hem wel te laten aanhappen met tepelhoedje, als hij goed vacuum zoog loskoppelen, snel dat ding eraf, en dan kon hij rustig zonder gedoe verder drinken. Na twee dagen dat doen kon hij ook aanhappen zonder tepelhoedje :)
pi_145831923
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 20:54 schreef Stormqueen het volgende:

O+ vaker een happy meal voeren!
Kwak
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:17:47 #241
149959 SQ
snelle trees
pi_145831930
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:12 schreef BlueEyes het volgende:

[..]

Fokwet *O*
oh ja, die zou ik bijna vergeten :')

Nog maar weer een vraag dan. Mijn linkertepel doet soms pijn. Niet tijdens het voeden, maar er na. Ik laat al geruime tijd aan de lucht drogen en smeer er vervolgens purelan op. De tepel oogt vaak wat licht van kleur, du ik vermoed dat het een doorbloedingsdingetje is. Heeft iemand tips?
disclaimer
pi_145831977
Wow LE! Dat klinkt geweldig. Ik hoop alleen dat het qua pijn dan te doen is, want dat is met ingetrokken tepels wel een dingetje, al gaat het best aan de rechterkant. Ik had nu gewacht tot hij losliet en dat duurde wel een kwartier, toen snel eraf en hij kon hem niet vinden eerst, maar uiteindelijk toch wel. Maar dan dus zelf even loskoppelen. Ik ga het proberen! Vannacht maar even niet, dat wordt het project van morgen :)
Het zou geweldig zijn als het zonder kan, dan kan ik tenminste altijd en overal voeden. En voor de productie vind ik het ook een fijn idee.
pi_145832105
Ja, het makkelijke karakter van borstvoeding wordt wel onderuit gehaald door zo'n tepelhoedje idd :+ Ik heb nog wel eventjes snachts het tepelhoedje gebruikt, bedacht ik me net, omdat de nachten al zo waardeloos gingen en ik het niet goed aan durfde om dan ook nog dat gevecht aan te gaan, maar eigenlijk was dat meer angst dan realiteit. Ik denk nu dat hij dat best had gekund.

En nu tikken we overmorgen 18 maanden voeden aan. Zonder tepelhoedje! O+
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:21:23 #244
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145832133
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:17 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Nog maar weer een vraag dan. Mijn linkertepel doet soms pijn. Niet tijdens het voeden, maar er na. Ik laat al geruime tijd aan de lucht drogen en smeer er vervolgens purelan op. De tepel oogt vaak wat licht van kleur, du ik vermoed dat het een doorbloedingsdingetje is. Heeft iemand tips?
Dat heb ik ook, dan wordt 'ie helemaal bleek. Maar geen tips helaas -O-.
KuikenGuppy
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:23:58 #245
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145832258
Klinkt als wat ik ook wel eens had, een keihard samengetrokken bleke tepel :X erg ongemakkelijk, soms idd een beetje pijnlijk. Smeren helpt volgens mij niet zoveel, als het een doorbloedingsding is kun je m denk ik beter gauw terug in je bh stoppen en warm houden. Ik legde er ook wel even een warme hand op, dan 'ontdooide' het iets :')
pi_145832274
Geweldig LE! Wat een enorme periode! _O_ Ja dat van 's nachts lijkt me ook wel een dingetje, daar ga ik ook niet meteen aan beginnen. Ik ben daarnaast als de dood dat hij niet goed gaat aanhappen zonder hoedje en dan voor kloven enzo, dus daar kan de LK dan ook mooi naar kijken.

Gekolfde melk kan in elk willekeurig flesje gegeven worden? We hebben een paar kleine uit de gratis dozen en in het ziekenhuis een dr brown fles gekocht (een grote). Daarvoor hoef je niet speciale flessen te hebben toch? :')

[ Bericht 30% gewijzigd door Hilmo op 22-10-2014 21:32:22 ]
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:25:48 #247
149959 SQ
snelle trees
pi_145832328
zombietepels ;(
disclaimer
pi_145832832
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:25 schreef Stormqueen het volgende:
zombietepels ;(
Met bijna Halloween en bv baby zie ik gewoon een geweldig kostuum :D
pi_145832913
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:35 schreef Omentielvo het volgende:

[..]

Met bijna Halloween en bv baby zie ik gewoon een geweldig kostuum :D
Kloven erbij en bloed, winner! O+
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:37:51 #250
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145832992
;)

KuikenGuppy
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:39:09 #251
149959 SQ
snelle trees
pi_145833066
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:37 schreef Burdie het volgende:
;)

[ afbeelding ]
waar vind je ze toch altijd _O-
disclaimer
  woensdag 22 oktober 2014 @ 21:39:25 #252
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145833085
OMG Burdie _O- :X :D

Herkenbaar though :') nog steeds is E af en toe zo moe dat dr ogen al gaan rollen nog voor ze 3x heeft aangezogen. Om dan vervolgens nog even open te vliegen als er melk komt, maar dat is dan nooit voor lang :')
  woensdag 22 oktober 2014 @ 22:22:09 #253
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145835211
Burdie :D

Die bleke tepel heet vasospame / wintertepels / syndroom van Raynaud.

Ik heb dit heel heftig gehad en dat is zeer pijnlijk. (Aanhappen op een verbleekte tepel was net zo pijnlijk als weeën... Dubbelgeklapt uit de douche komen, etc. Niet aan te raden dus) Dus als je er nu al een beetje last van hebt, zoh ik een LK mee laten kijken of alles goed gaat.
pi_145835953
Hee voor die bleke tepels heb ik toevallig vandaag een lk op bezoek gehad. Treed bij mij pas na de voeding op en is idd pijnlijk! Het trekt mijn hele borst door lijkt t.

Haar belangrijkste tip was warm houden. Voorverwarmen voor een voeding, na de voeding in ieder geval direct je tepel afdekken, maar liever nog meteen weer warmte erop. Dus niet aan de lucht laten drogen.
pi_145837059
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 14:02 schreef Loj het volgende:
Heb je geen kloven Hilmo?
Hier had ik ook drie dagen een klein beetje bloed spugen, maar dat kwam dus door de kloven.

Die zijn nu eindelijk weg :D
Maar durf nog niet zonder tepelhoedje, trouwens lukt hem ook niet :(
Bel jij nou eens een LK :(
  woensdag 22 oktober 2014 @ 23:15:44 #256
149959 SQ
snelle trees
pi_145837727
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 22:35 schreef klavertje-4 het volgende:
Hee voor die bleke tepels heb ik toevallig vandaag een lk op bezoek gehad. Treed bij mij pas na de voeding op en is idd pijnlijk! Het trekt mijn hele borst door lijkt t.

Haar belangrijkste tip was warm houden. Voorverwarmen voor een voeding, na de voeding in ieder geval direct je tepel afdekken, maar liever nog meteen weer warmte erop. Dus niet aan de lucht laten drogen.
Tnx, beginnen we daar eens mee!
disclaimer
  donderdag 23 oktober 2014 @ 09:24:34 #257
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145843591
quote:
1s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 23:15 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Tnx, beginnen we daar eens mee!
Dat is wel symptoombestrijding...
Dat zorgt dat de verbleekte tepel geen pijn gaat doen. En haalt dus niet de oorzaak van de verbleking weg.
pi_145843781
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 09:24 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Dat is wel symptoombestrijding...
Dat zorgt dat de verbleekte tepel geen pijn gaat doen. En haalt dus niet de oorzaak van de verbleking weg.
Wat is de oorzaak? Ik heb er gelukkig geen last van, maar dacht altijd dat het reflexdingetje van het lichaam was.
pi_145843839
http://www.borstvoeding.com/problemen/aandoeningen/raynauds.html

Deze info kwam ik een jaar of wat geleden tegen toen ik zocht naar vasospasme in aan kou geexposeerde delen van mezelf :P was toen niet relevant maar wordt wel goed uitgelegd.
Kwak
  donderdag 23 oktober 2014 @ 10:13:59 #260
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145844589
Even gelezen, en ik heb mazzel denk ik! Herken alle verschijnselen (verbleking, blauw worden), behalve de extreme pijn. Heb het in de winter overigens ook heel erg bij mn vingers en tenen, dus denk wel echt dat t (een milde vorm van) Raynauds is. We zullen zien hoe dat deze winter gaat.
pi_145846358
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 21:17 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Misschien glijdt ze aan het einde van de voeding wat van de tepel af, waardoor ze hem niet meer optimaal heeft. Daar kun je ook slechte doorbloeding en pijn van krijgen (zelfs kloven). Misschien is daarin dus wat winst te behalen? Verder inderdaad warmte. Oh, en herkenning :')
pi_145846391
Niet elke bleke tepel is Raynauds he ;)
pi_145847126
-O- ben die witte 'flapjes' van m'n kolf vergeten dus nu onderweg naar huis... Wist niet dat die nodig waren voor het vacuüm :@

Dan maar een middagje thuiswerken :+
pi_145847224
Ik zat dinsdag zonder flesjes op kantoor :D
Gelukkig kolf ik in het voorraadhok van de medische materialen en lagen er steriele flesjes.
Anders was ik ook naar huis gegaan.

En terwijl ik dit tik zet er een jongetje een kaakklem op m'n tepel :X
pi_145847303
:D
Het was ook wachten tot ik eens iets zou vergeten O-) dat het al 7 weken goed ging vond ik al een wonder ;)

Kaakklem auwww :X

Geen ervaring met bleke tepels, klinkt wel heel naar die symptomen :{
pi_145847518
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 11:22 schreef WupWup het volgende:

[..]

Misschien glijdt ze aan het einde van de voeding wat van de tepel af, waardoor ze hem niet meer optimaal heeft. Daar kun je ook slechte doorbloeding en pijn van krijgen (zelfs kloven). Misschien is daarin dus wat winst te behalen? Verder inderdaad warmte. Oh, en herkenning :')
Dit is idd precies wat mijn mannetje doet. Na het stillen van de ergste honger laat hij zich een beetje afglijden, of soms trekt hij tegen het eind van de voeding zijn onderlip wat naar binnen. Alerter hierop zijn en de warmte maakt het vannacht en vandaag al een stuk beter iig.

En balen van de vergeten kolfonderdelen! Gelukkig heb je de mogelijkheid tot thuiswerken
  donderdag 23 oktober 2014 @ 12:10:22 #267
149959 SQ
snelle trees
pi_145847601
quote:
1s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 11:22 schreef WupWup het volgende:

[..]

Mja, het is alleen links. Maar ik zal nog eens extra aandacht besteden aan het aan- en afhappen.

Fazz, lol, zo zat ik van de week ook in het luchtledige te kolven :')
disclaimer
pi_145848474
Zo ben ik ook al eens de zak met uitgekookte onderdelen op het aanrecht vergeten. Gelukkig kon ik toen een kolfsetje op de kraamafdeling halen en daarmee de kolf op de NICU gebruiken :D
  donderdag 23 oktober 2014 @ 12:47:20 #269
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_145848601
Vraagje van andere orde: ik wil wat gekolfde melk druppelen in de verstopte neus van babydochter. Kan ik dan het beste wat melk kolven van de borst waar ze net uit gedronken heeft? Of de voormelk uit de andere? Staat me iets van bij dat die meer antistoffen heeft of is dat ook achterhaald/fabel?
pi_145848802
Voormelk bevat inderdaad meer antistoffen, maar die twee druppels maken geen hol uit joh. Gewoon baby neerleggen en in het neusje sprietsen.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 12:56:19 #271
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_145848861
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 12:54 schreef WupWup het volgende:
Voormelk bevat inderdaad meer antistoffen, maar die twee druppels maken geen hol uit joh. Gewoon baby neerleggen en in het neusje sprietsen.
Oh :') ik zat al te wikken en wegen :+
Thanx!
pi_145861185
Ik lees nu op borstvoedingssite over clusteren. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
R. moet vaak hartverscheurend huilen rond deze tijd, nu ook weer. Hij trapt en slaat en het komt een beetje in golven. De laatste voeding is iets meer dan een uur geleden geëindigd.
Hij laat wel steeds scheetjes en perst. Ik zou het sneu vinden als ik hem niet voed omdat ik denk dat het krampjes zijn (ik heb geleerd dat je dan juist niet meteen moet voeden).
pi_145863262
Ha Hilmo,
Het klinkt wel een beetje als krampjes. Aan de andere kant wilde mijn baby juist zo rond dit uur in de avond clusteren. Je kunt het gewoon even uitproberen? Als mijn dochter veel krampjes had, wilde ze meestal wel graag, als het ergste voorbij was, bij mij drinken. Als vorm van troost en ook om dan rustig te worden en in slaap te vallen. Het is ook best lastig om altijd aan te voelen wat je kind nodig heeft.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 21:26:04 #274
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145866590
Hilmo, als je twijfelt of het krampjes zijn, kan je de leegste borst aanbieden.
Dan komt er minder melk (en die is ook vetter en dat is ook beter voor krampjes, maar daar weet ik het fijne niet vanaf) en het zuigen geeft ook enorm veel troost.

En anders beentjes fietsen, in een drager/doek en rond lopen, iets warms op de buik, etc.

Succes iig! Ik hoop dat je kindje zoch snel betef voelt.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 21:41:18 #275
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145867372
Krampjes ;( supersneu!

Maar leegste borst aanbieden inderdaad, en ik heb bij groot verdriet altijd aangelegd, of dat nou het handigste was of niet.... ze werd er vrijwel altijd weer zen van O+ Of draagdoek ja!
  donderdag 23 oktober 2014 @ 21:55:49 #276
149959 SQ
snelle trees
pi_145868291
Hilmo, wat zielig van de krampjes ;(

Ik gooi er gewoon weer een vraag in :+ beurs gevoel in borst, maar geen harde / pijnlijke plekken, kan ik daar nog iets mee? Het voelt nu alsof iemand er een stomp tegen heeft gegeven :')
(Ja, ik stel veul vragen :@)
disclaimer
  donderdag 23 oktober 2014 @ 21:59:23 #277
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145868465
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 21:55 schreef Stormqueen het volgende:
Hilmo, wat zielig van de krampjes ;(

Ik gooi er gewoon weer een vraag in :+ beurs gevoel in borst, maar geen harde / pijnlijke plekken, kan ik daar nog iets mee? Het voelt nu alsof iemand er een stomp tegen heeft gegeven :')
(Ja, ik stel veul vragen :@)
Dat heeft de rest hier ook gedaan, daarom weten we zoveel met zn allen :Y ^O^

Als ik een blauweplek-gevoel had, was dat toch een (beginnende) verstopping. Voordeel: borst verwarmen kan daar ook goed voor helpen, want dat maakt dat de melk makkelijker stroomt!
pi_145868680
Dat gevoel was bij mij in eerste instantie ook het enige symptoom van toch wel echte borstontsteking. Borst goed voorverwarmen en leegmaken. Kind doet dat het beste, als die niet meewerkt dan de kolf. Elke voeding goed legen en als het ondanks dat erger wordt of je krijgt er koorts bij, dan huisarts bellen voor antibiotica.
pi_145869919
Is dan ook een symptoom erbij dat het moeilijker kolfbaar is?
Heb namelijk zo'n zelfde gevoel sinds vanmiddag, die borst geeft nauwelijks melk bij kolven.
Heb geen stuwing trouwens.
Had al bedacht dat ik het mannetje daar zo aan moet gaan leggen omdat ik dacht dat misschien de productie terug loopt op die borst.
  donderdag 23 oktober 2014 @ 22:36:23 #280
149959 SQ
snelle trees
pi_145870303
En een borst voorverwarmen doe ik gewoon met de douchekop?
disclaimer
pi_145870573
Je kunt ook een luier natmaken met warm water en om je borst vouwen.
pi_145877882
De afgelopen nacht viel A. steeds na 1 borst weer in slaap. Normaal doe ik borst-verschoning-andere borst, maar ik wil de nachtluiers voortaan skippen zodat ze beter slaapt, en sliep ze keurig drie uur na dus maar 1 borst. Is dit OK, productiegewijs? Of loopt mijn productie terug als ik dit blijf doen? (Verschillende sites zeggen verschillende dingen)

Ze werd trouwens ook voor het eerst niet wakker in een natte hydrofiel vol teruggegeven melk.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2014 07:46:40 ]
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 07:47:21 #283
149959 SQ
snelle trees
pi_145877901
Klinkt mij juist eerder alsof vraag en aanbod nu beter op elkaar zijn afgestemd! Fijn dat ze niet hoefde te spugen O+
disclaimer
pi_145877991
Nouja ik lees dus dit soort dingen: http://www.borstvoedingnijmegen.nl/FAQ12.htm en dat je alleen bij overproductie 1 borst per keer mag doen. Maar volgens mij heb ik dat niet en ik wil niet per ongeluk m'n productie om zeep helpen.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 08:09:42 #285
149959 SQ
snelle trees
pi_145878118
Ik doe in 90% van de gevallen 1 borst per keer, mij is niet geleerd dat dat niet kan of mag. Meer krijgt ze vaak ook niet weg!
disclaimer
pi_145878868
Ik voed nog steeds met maar 1 borst maar ok, ik had en heb wel overproductie. Ik weet dat L0t.. volgens mij ook altijd met 1 borst voedde en die is ook langvoedster, dus het hoeft echt de doodssteek niet te zijn.

Maar het lijkt erop dat zij hier genoeg aan had, toch? Ik zou zeggen, kijk het eens aan. Want ze weet zelf wel hoeveel ze wil.
pi_145879607
Razz, mijn I had ook vaak genoeg aan 1 borst en dus heb ik dat ook al snel regelmatig gedaan, vooral 's nachts inderdaad. Vraag en aanbod reguleren zich echt mooi hoor. Als je nou 's ochtends merkt dat 1 borst nog erg vol is/blijft, kun je die altijd even kolven. Zo deed ik dat toen ik een voorraadje melk wilde opbouwen.
pi_145879846
Razz, ik werd erg onzeker door al die aanbevelingen, dus probeerde ik die tweede borst er in te proppen. Maar dat ging gewoon echt niet, zeker 's nachts niet. Ik heb het maar losgelaten en gewoon naar O haar groei gekeken.
En weet je, die aanbevelingen zijn niet gebaseerd op jóuw kind, he. De keren dat O twee borsten per voeding wilde zijn op twee handen te tellen, denk ik (wel dronk ze vrij vaak). En ze kwam op een gegeven moment 500 gr per week aan! Prima dus. En mijn productie lijkt ook prima. Heb zojuist moeten stoppen met kolven uit 1 borst, omdat het flesje te vol werd, dus dat was zeker 155 ml.

Wat wij doen 's nachts is eerst luier verschonen, dan voeden. En tijdens/na de voeding viel ze in slaap. Ik liet haar dan de eerste 2 maanden nog wat rechtop op mijn borst liggen om het eten te laten zakken, en wipte haar dan weer de cosleeper in. Dat werkte voor ons prima.
pi_145883855
Interessant al die vragen, ik steek er veel van op ^O^

Gister trouwens hem laten aanhappen zonder tepelhoedje terwijl mijn tepel helemaal verdwenen was en hij pakte hem zomaar! *O* :o Nu links nog eens kijken of dat ook werkt, die is nog meer ingetrokken namelijk.
En net het CB hier gehad. Hij is enorm gegroeid! Ze was zo te spreken over hoe het gaat met mijn melk, ondanks de enorme opstartproblemen. Even laten kijken of hij spruw zou hebben, maar nee. Gehad over tepelhoedje en ze raadde ook aan om zo snel mogelijk zonder te doen.

Zo net trouwens 40 ml in de borstschelp opgevangen als lekkage terwijl hij aan de andere borst dronk >:)

[ Bericht 11% gewijzigd door Hilmo op 24-10-2014 12:43:22 ]
pi_145888140
Ook ik heb altijd maar 1 borst per keer gevoed. Hij had er gewoon genoeg aan.

Vanavond om 21:00 is het 18 maanden geleden dat mijnes ter wereld kwam via een spoedkeizersnede. Waar het borstvoeding betreft hadden we op papier alles tegen: een prematuur en dysmatuur kindje, een moeder die doodziek op de IC lag, een keizersnede. Mijn hoofd was nog helemaal niet bezig met borstvoeding geven, maar de eerste ochtend op de IC stond er een kolf klaar op mijn nachtkastje. Nog steeds weet ik niet welke verpleegkundige hem daar heeft neer gezet, maar ik ben haar dankbaar tot in de oneindigheid. Want ik ging kolven. Elke drie uur, zonder resultaat. Elke twee uur. Ook geen resultaat. Demotiverend as hell. Maar na anderhalve dag waren daar wat druppels. Nog geen 5 cc, maar er gebeurde iets. Ik huilde van trots. De verpleegkundige hield het vast alsof het vloeibaar goud was, zo lief. Ik was zo teleurgesteld over in mijn ogen het falen van mijn lichaam dat ik niet durfde te hopen dat borstvoeding geven een succes zou worden. Voor mijn gevoel kon ik niets meer, zeker zoiets ingewikkeld niet. Elke dag kolven is mee genomen, werd het credo. Elke druppel is er een. Elke druppel is voor hem.

Het zal wel even duren voordat hij uit de borst drinkt, zeiden ze. Dus wij verwachtten niets. Toen hij op zijn vierde dag met 1460 gram iedereen verbaasde door wel aan die borst te drinken was voor mij het omslagpunt: hij kan dit, hij is hiervoor gemaakt. En mijn tot nu toe keihard falende lichaam gaat dit doen. Voor hem, maar ook voor mij. Zijn prematuriteit en dysmaturiteit zal ik nooit ongedaan kunnen maken, maar dit kan ik wel voor hem doen: hem de beste start die er is mee geven.

Het begin was afzien. Veel kolven, veel voeden, enorm weinig slaap, en nog herstellende van hellp en alles daar omheen, het was echt geen heerlijkheid zoals ik vaak van andere moeders las. Maar mijn jongetje, hij genoot wel. Van de voeding, maar vooral van de warmte, de geborgenheid, van de rust die het ons beide gaf. We haalden mijn persoonlijke mijlpaal: langer voeden dan bij de eerste (vijf maanden), we haalden met gemak de zes maanden en het jaar. Na die eerste hobbels gingen we als een speer, mijn borsten en mijn kind blijken een gouden combinatie ;)

Ik ben er helemaal emotioneel van vandaag, loop al de hele dag te huilen om alles :@ Dat mijn lieve kleine jongetje zo veel uit de borst haalt, zo veel meer dan voeding, en dat ik de lucky bastard ben die kan zeggen dat hij er al 18 maanden van mag genieten. Who-norm, here we come!

Samenvatting: 18 maanden bv *O*
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:43:50 #291
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145888721
Ik voed ook maar 1 borst per kind he ;) En dat gaat ook al 21 maanden ( - 1 dag) goed.

En *O* voor 18 maanden bv L-E! Je mag trots zijn op jezelf en op sticker. Net als emotioneel zijn, het is echt een rollercoaster geweest :*
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:47:45 #292
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145888847
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 14:29 schreef L-E het volgende:
De verpleegkundige hield het vast alsof het vloeibaar goud was, zo lief.
O+

Mooi geschreven, L-E :*. 18 maanden, woei *O* O+!
KuikenGuppy
pi_145889054
Wauw L-E... *O*
Ik doe gewoon even emo mee :* :@ Mooi geschreven!
(Heel soms lurk ik hier nog even mee, maar krijg dan toch vaak spijt, dat ik toch niet alles op alles heb gezet om toch langer door te voeden, maar voor het gemak er maar aan toegegeven heb dat het klaar was na ruim 8 maanden. Ik stuiter dan tussen "Jee, ruim acht maanden volgehouden!! *O* " en "Jezus, slechts acht maanden... -O- ")
pi_145889120
LE O+ *O* *O*

quote:
2s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 14:43 schreef Kyara het volgende:
Ik voed ook maar 1 borst per kind he ;) En dat gaat ook al 21 maanden ( - 1 dag) goed.

Maar in praktijk betekent dat bij jou wel dat beide borsten regelmatig gestimuleerd worden. Als je 1 kind voed, wat aan 1 borst per voeding genoeg heeft, en dat elke 3 uur, betekent dat wel dat elke borst maar eens in de 6 uur geleegd wordt.. Niet elke borst trekt dat qua productie. Maar, dat merk je gauw genoeg Razz. En als ze dan eens wat vaker komt, trekt het dus ook weer bij qua productie. En als ze genoeg heeft, heeft ze genoeg ;)

Hilmo, fijn dat hij het zonder hoedje ook kan! Hoe is het met je overproductie?

BE, dat kan inderdaad erbij horen. Heb je niet stiekem een melkblaar?

Klavertje, hoe is het bij jou?
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:38:01 #295
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145890751
LE O+ prachtig!!!
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:43:45 #296
149959 SQ
snelle trees
pi_145890967
Oh, L-E O+
disclaimer
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:46:08 #297
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145891057
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 14:55 schreef Morretje het volgende:
Maar in praktijk betekent dat bij jou wel dat beide borsten regelmatig gestimuleerd worden. Als je 1 kind voed, wat aan 1 borst per voeding genoeg heeft, en dat elke 3 uur, betekent dat wel dat elke borst maar eens in de 6 uur geleegd wordt.. Niet elke borst trekt dat qua productie. Maar, dat merk je gauw genoeg Razz. En als ze dan eens wat vaker komt, trekt het dus ook weer bij qua productie. En als ze genoeg heeft, heeft ze genoeg

Oh zo, ik dacht even dat ze maar met 1 borst wilde gaan voeden. Verkeerd gelezen :)
pi_145891227
Wij zijn zo goed als klaar. En eigenlijk vind ik dat erg fijn.
Bram wilde zelf van 3 naar 2 naar 1x per dag drinken en dat is eigenlijk alleen nog in de nacht en dan 2 slokken. Overdag wil hij soms nog proberen en zegt dan na 30 seconden "op".

Het is dus even kijken hoelang hij nog in de nacht wilt want eigenlijk sliep hij ook al door.
Bijna 2 jaar, best lang. :D
pi_145891265
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 14:29 schreef L-E het volgende:
Ook ik heb altijd maar 1 borst per keer gevoed. Hij had er gewoon genoeg aan.

Vanavond om 21:00 is het 18 maanden geleden dat mijnes ter wereld kwam via een spoedkeizersnede. Waar het borstvoeding betreft hadden we op papier alles tegen: een prematuur en dysmatuur kindje, een moeder die doodziek op de IC lag, een keizersnede. Mijn hoofd was nog helemaal niet bezig met borstvoeding geven, maar de eerste ochtend op de IC stond er een kolf klaar op mijn nachtkastje. Nog steeds weet ik niet welke verpleegkundige hem daar heeft neer gezet, maar ik ben haar dankbaar tot in de oneindigheid. Want ik ging kolven. Elke drie uur, zonder resultaat. Elke twee uur. Ook geen resultaat. Demotiverend as hell. Maar na anderhalve dag waren daar wat druppels. Nog geen 5 cc, maar er gebeurde iets. Ik huilde van trots. De verpleegkundige hield het vast alsof het vloeibaar goud was, zo lief. Ik was zo teleurgesteld over in mijn ogen het falen van mijn lichaam dat ik niet durfde te hopen dat borstvoeding geven een succes zou worden. Voor mijn gevoel kon ik niets meer, zeker zoiets ingewikkeld niet. Elke dag kolven is mee genomen, werd het credo. Elke druppel is er een. Elke druppel is voor hem.

Het zal wel even duren voordat hij uit de borst drinkt, zeiden ze. Dus wij verwachtten niets. Toen hij op zijn vierde dag met 1460 gram iedereen verbaasde door wel aan die borst te drinken was voor mij het omslagpunt: hij kan dit, hij is hiervoor gemaakt. En mijn tot nu toe keihard falende lichaam gaat dit doen. Voor hem, maar ook voor mij. Zijn prematuriteit en dysmaturiteit zal ik nooit ongedaan kunnen maken, maar dit kan ik wel voor hem doen: hem de beste start die er is mee geven.

Het begin was afzien. Veel kolven, veel voeden, enorm weinig slaap, en nog herstellende van hellp en alles daar omheen, het was echt geen heerlijkheid zoals ik vaak van andere moeders las. Maar mijn jongetje, hij genoot wel. Van de voeding, maar vooral van de warmte, de geborgenheid, van de rust die het ons beide gaf. We haalden mijn persoonlijke mijlpaal: langer voeden dan bij de eerste (vijf maanden), we haalden met gemak de zes maanden en het jaar. Na die eerste hobbels gingen we als een speer, mijn borsten en mijn kind blijken een gouden combinatie ;)

Ik ben er helemaal emotioneel van vandaag, loop al de hele dag te huilen om alles :@ Dat mijn lieve kleine jongetje zo veel uit de borst haalt, zo veel meer dan voeding, en dat ik de lucky bastard ben die kan zeggen dat hij er al 18 maanden van mag genieten. Who-norm, here we come!

Samenvatting: 18 maanden bv *O*
:'( O+
pi_145891656
LE, mijn hormonen, wat doe je :'( O+ :'(!!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_145893073
L-E wat mooi geschreven en wat knap. 18 maanden bv *O*

Tico super gedaan ook. En fijn dat Bram zelf heeft bepaald wanneer het genoeg was *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')