Hoe lang mag dat duren dan Wup? Er wordt geen bijvoeding gegeven, moeder en kind gebruiken geen medicijnen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 11:45 schreef WupWup het volgende:
[..]
Kan van alles zijn. Allergie, tandjes, verkoudheid of andersoortig virusje, verstoring van de darmflora door bijvoeding of medicatie.... Mijn baby van toen drie mnd reageerde met vieze luiers op de antibiotica die ik slikte.
Koemelk reactie kan wel later ontstaan dus? Moeder heeft zelf behoorljjke allergieën. Eliminatie is denk ik wel een optie.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:21 schreef WupWup het volgende:
Hmm, dat klinkt mij toch wel in de oren als een reactie op het één of het ander. Maar tandjes zouden op zich ook nog best in het plaatje passen. Mocht het om een overgevoeligheid gaan, dan is het meest voor de hand liggend dat beeb reageert op koemelk. Is eliminatie een optie?
En wb hoe lang het mag duren, op zich hoort het gewoon niet zo te zijn. Het kan zijn dat de tijd het vanzelf oplost (tanden komen door of over de voedselovergevoeligheid heengroeien), maar ik ga niet stellen dat ze het zeker zo-en-zo lang moet aankijken. Afhankelijk van hoe groot de last ervan is, zou ik zelf ofwel gaan elimineren ofwel een second opinion vragen.
Toen S 15mnd was dronk ze ook nog vaak (10x pd waarvan ongv 3 snachts)quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 12:42 schreef purebliss het volgende:
Kan iemand mij hier misschien helpen?
Mijn jongste zoon is 19 maand em borstverslaafd. Als ik zeg: kom we gaan naar bed, juicht hij met zijn armen omhoog en roept hij MELKIEEEEE!! Nu vind ik het wel heel lief hoor. Maar hij drinkt snachts nog minimaal 3 keer en overdag ook. Ik zou er bij 1.5 jaar mee stoppen en ben daarvoor druk aan het afbouwen geweest maar het lukt gewoon niet.
Nu ben ik weer zwanger en merk dat het me allemaal een beetje teveel word. Ik ben misselijk, heb totaal geen eetlust en merk dat ik na elke voeding ontzettend duizelig en moe ben. Dus het lijkt me wel een goed idee om nu echt te gaan stoppen. Alleen, hoe pak ik dit aan? Hoop dat jullie tips hebben.
Was als edit bedoelt op de vorige postquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 15:07 schreef Kursor het volgende:
Mooi SQ!
Stuwing afkolven is niet altijd de beste optie(haha, nu al allerlei verschillende adviezen waarschijnlijk. Je verstoort zo vraag/aanbod en werkt nieuwe stuwing in de hand. Mocht je meisje problemen hebben met aanhappen, dan kan je het best even met de vingertoppen de tepelhof induwen.
Wat later met een handkolf gaan werken is natuurlijk wel een prima plan, maar daar kan ik je niet over adviseren. Wat betreft formaat, gaat het vooral om de tepels. Die moeten in de trechter/kelk, ehm je begrijpt me hopelijk wel, passen. Daar heb je in ieder geval verschillende maten van bij Medela. Maar vast ook bij andere merken.
Daarom dus even professioneel adviesquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 15:21 schreef Morretje het volgende:
Hier ook avent, prima ding idd.
Kursor heeft wel gelijk, maar toch had ik gewild dat ik een kolf had bij nr 2 in de kraamweek![]()
Heb hier nog wel geroepen dat ik twee slapende kinderen had en 2 volle Kanonnen
![]()
Ik kon bij nummer 3 niet zonder.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 15:21 schreef Morretje het volgende:
Hier ook avent, prima ding idd.
Kursor heeft wel gelijk, maar toch had ik gewild dat ik een kolf had bij nr 2 in de kraamweek![]()
Heb hier nog wel geroepen dat ik twee slapende kinderen had en 2 volle Kanonnen
![]()
Vraag me nu af he, heb je dan ook nog oedeemstuwing, of is alles meteen melkstuwing bij kind nr 2/3/4/5 etcquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 15:53 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik kon bij nummer 3 niet zonder.
Ik heb mn borsten een aantal keer gereset, zo vreselijk veel melk als ik had. De kraamverzorgster had het nog niet eerer gezien. En ze was ook erg blij dat ik voldoende kennis had over hoe te handelen.
Nee nog steeds vocht- en bloedstuwing. Maar het klierweefsel is niet volledig afgebroken, dus je begint met steeds meer voorsprong.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 16:25 schreef Morretje het volgende:
[..]
Vraag me nu af he, heb je dan ook nog oedeemstuwing, of is alles meteen melkstuwing bij kind nr 2/3/4/5 etc
Neequote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:54 schreef Burdie het volgende:
En -lekker handig - de avent bewaarbekers passen niet in de avent flessenwarmer.
Geen idee... Ze zijn vrij breed, ik wil er wel een voor je opmeten?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:07 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Neewelk marketingtalent zit daar achter
.
Zouden ze wel in de Medela flessenwarmer passen?
Ik werk nog best eens over. Bram drinkt nog 2 of 3x per dag. Maar als ik dan pas om 22 thuis ben dan voel ik dat wel hoor.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:56 schreef _Ophelia_ het volgende:
Wat Tico zegt
Zou het na bijna twee jaar nog nodig zijn om te kolven bij twee nachten zonder mini? Heb eigenlijk geen zin om een kolf mee te slepen, maar ben een beetje huiverig voor ploftetten (en geen handkolftalent).
Was ik al bang voor, Otje drinkt er gerust nog twee keer 's nachts bij. Geloof dat ik nog ergens een basic Avent handkolfje heb liggen, eens kijken of ik daar nog een flesje o.i.d. bij kan krijgen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:17 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik werk nog best eens over. Bram drinkt nog 2 of 3x per dag. Maar als ik dan pas om 22 thuis ben dan voel ik dat wel hoor.
Dat is waarom ik nog ergens den handkolf heb bewaard idd.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:47 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Was ik al bang voor, Otje drinkt er gerust nog twee keer 's nachts bij. Geloof dat ik nog ergens een basic Avent handkolfje heb liggen, eens kijken of ik daar nog een flesje o.i.d. bij kan krijgen.
Ik heb donderdag een team uitje gehad..R had gedronken voor haar middag dusje (13h) en daarna niet meer...om 21uur zat ik daar bij het restaurant met hele volle borsten! was blij dat ze om 23uur toch wakker werd voor een warme hapquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:47 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Was ik al bang voor, Otje drinkt er gerust nog twee keer 's nachts bij. Geloof dat ik nog ergens een basic Avent handkolfje heb liggen, eens kijken of ik daar nog een flesje o.i.d. bij kan krijgen.
Oh graag! Dat zou heel fijn zijn!quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 21:09 schreef Burdie het volgende:
[..]
Geen idee... Ze zijn vrij breed, ik wil er wel een voor je opmeten?
Wat apart: bij ons paste dat wel. Zou het liggen aan een ander model flessenwarmer, ander type ofzo?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:54 schreef Burdie het volgende:
Die zakjes vind ik ondingen... Ik gebruik ziekenhuisflesjes, NUK flesjes, medela flesjes en avent bewaarbekers om in in te vriezen. En ik heb ook wat "ijsblokjes" om mee te kunnen aanvullen.
Wij schenken de melk na ontdooien eigenlijk altijd over in een ander flesje, want daarvoor gebruiken we dan weer avent. En -lekker handig - de avent bewaarbekers passen niet in de avent flessenwarmer.
Ik heb wel interessequote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:41 schreef Kyara het volgende:
Ik heb hier trouwens nog een pakje Elena bewaarzakjes liggen. Als iemand interesse heeft dm/pm maar.
+1!quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:28 schreef Kursor het volgende:
Ik heb medelazakjes, maar kolf altijd in een flesje en giet dan over. Pas een enkele keer uit de vriezer gehaald, in de koelkast laten ontdooien en pas in een flesje weer opgewarmd. Vooral gekozen voor de beperkte ruimte met invriezen.
Rond tien dagen kun je de eerste regeldag al verwachten he...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 06:49 schreef Stormqueen het volgende:
Razzis ook best pittig. De mijne is nog erg mini en zal nog niet regelen, maar als ze achter elkaar vijf borsten leeg wil drinken om 1 uur s nachts zonder pauze, zou ik r ook zó graag even aan papa geven
het was dag zesquote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:13 schreef WupWup het volgende:
[..]
Rond tien dagen kun je de eerste regeldag al verwachten he...
8cm zijn ze op het breedste punt.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 03:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Oh graag! Dat zou heel fijn zijn!
Wij hebben deze: http://www.philips.nl/c-p/SCF260_37/avent-digitale-flesverwarmerquote:Op woensdag 15 oktober 2014 06:29 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Wat apart: bij ons paste dat wel. Zou het liggen aan een ander model flessenwarmer, ander type ofzo?
Jaquote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:04 schreef WupWup het volgende:
Heb je al eens geprobeerd het hoofdeind van haar bedje hoger te zetten, zodat ze niet helemaal plat ligt?
Balen zeg, sterkte! Ik denk dat het hier ook met ca. 6 weken iets beterde, ook omdat Ellie meer kon handelen toen, zeg maar.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:14 schreef Tante_Soesa het volgende:
[..]
Ja, dat staat omhoog (en we hebben al allerlei standen geprobeerd). Het gekke is, nadat ik na de vorige regeldag ben gaan afkolven van te voren, dat het gewoon echt heel goed ging. Ze had gewoon helemaal geen last meer met slapen. En nu zijn we weer terug bij af. Ik heb ook als ze drinkt 's nachts meerdere tsr'en, die ik ook allemaal als 'pijnlijk' ervaar. Elke X verslikt ze zich dan ook. Mijn lk zegt dat met 6 weken ong. m'n borsten vast iets minder enthousiast zijn en dat het dan beter gaat. Ik hoop eerlijk gezegd dat het iets eerder al beter gaat.
Dat inderdaad. M'n borsten deden nog precies hetzelfde, maar m'n baby kon er beter mee omgaan. Ik hoop dat dat snel voor jullie komt, Soesa!quote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:36 schreef Cwen het volgende:
[..]
Balen zeg, sterkte! Ik denk dat het hier ook met ca. 6 weken iets beterde, ook omdat Ellie meer kon handelen toen, zeg maar.
Ha thanks! Dat past dus ook net niet in de Medela flessenwarmerquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:02 schreef Burdie het volgende:
[..]
8cm zijn ze op het breedste punt.
HEMA heeft overigens ook bewaarbakjes, maar ik weet niet of die ook geschikt zijn voor melk?
Edit: deze http://m.hema.nl/winkel/b(...)ngspotjes-en-deksel-(33590974)?fh_view_size=24
Op je eerste vraag:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 18:30 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Ha thanks! Dat past dus ook net niet in de Medela flessenwarmer. Dus dan zou het zijn: laten ontdooien, dan in een flesje, dan in de warmer. Hmz. Ik heb voor nu maar ijsblokjeszakjes gekocht, eens kijken hoe dat bevalt.
Ohja en nog een paar vragen:
• Als ik vandaag en morgen een paar keer kolf, kan ik dan dezelfde fles gebruiken om het steeds bij de verschillende kolfsessies in op te vangen? Ik lees steeds dat je melk pas kan samenvoegen als het dezelfde temperatuur heeft, maar dan heb ik dus een paar flessen in de koelkast staan die ik pas later bij elkaar kan doen?
• Als ik van die BV-ijsblokjes hebt, maakt het dan uit dat ik melk van verschillende dagen bij elkaar zou laten ontdooien en in één fles zou geven?
(Je merkt het, de logistieke kant van dit alles is mij nog wat vreemd, en ik ben al niet de meest praktisch ingestelde persoon![]()
)
Die ken ik ook ja.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:50 schreef Ticootje het volgende:
De mijne poert steeds zn vinger in mijn neus en oog. Het wordt steeds leuker.
Komt dat hikken door overdoses melk?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:48 schreef Tante_Soesa het volgende:
Nou, inmiddels hebben we er 2 regeldagen opzitten en we zitten weer met hetzelfde probleem als na de eerste regeldag. Dwz dat ze 's nachts problemen heeft met het verwerken van de melkhoeveelheid. Na het voeden is alles ok en valt ze lekker in slaap. Als ik haar dan in haar bed wil leggen begint ze meteen weer te hikken en spugen enzo. Ik kolf al de tsr af van te voren maar dat is nu weer niet voldoende. Ik weet nu dat dit wel weer stabiliseert maar pff, ik vind het rot (en heel vermoeiend).
/einde klaagzang
Is het echt honger? Die laatste keer.. wellicht een boertje die nog dwars zit of zuigbehoefte?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 20:11 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Komt dat hikken door overdoses melk?
Ik vind het zielig en tegelijk moet ik er soms wat om lachen, het is dan net zo'n piepbeestje van de hond![]()
Maar de mijnes is ook zo'n gulzigaard dus. Alleen spugen valt wel mee.
Oh, ik heb ook een vraagje, ze doet hier vaak lang over verzadiging. Als ze komt drinkt ze eerst 10-15 minuten, dan verschoon ik haar, dan komt ze vaak weer voor 10 minuten. Als ik dan denk dat ze in melkcoma ligt en haar weer wegleg, komt ze na tien minuten slapen nòg een keer voor een paar minutenOp zich vind ik het prima hoor, maar 's nachts is het echt slopend. Is dat iets normaals?
ik kan honger en andere zaken nog niet zo goed onderscheidenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 20:22 schreef klaprooss het volgende:
[..]
Is het echt honger? Die laatste keer.. wellicht een boertje die nog dwars zit of zuigbehoefte?
Ooooh zo'n lastige periode!!quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:05 schreef klaprooss het volgende:
Ik heb ook hulp nodig
Jibs drinkt actief maar duwt tijdens het drinken zichzelf weg. Hij heeft mijn borst in het begin goed maar doordat hij met 1 armpje van zich af duwt verliest hij vacuüm en glipt mn tepel dus elke keer een stuk uit zijn mond.
Van alles al geprobeerd, opnieuw aanleggen, als hij minder moe is voeden.. Noem het maar op hij blijft het doen. Gelukkig heb ik nooit last van kloven maar fijn is anders ook voor hem zelf vanwege het lucht happen.
Dus heeft iemand tips?
quote:Op woensdag 15 oktober 2014 23:49 schreef elamanilo het volgende:
![]()
![]()
LB, gisteren 18 maanden <3 Hier ook, vandaag!
Goed om te horenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 15:36 schreef Cwen het volgende:
[..]
Balen zeg, sterkte! Ik denk dat het hier ook met ca. 6 weken iets beterde, ook omdat Ellie meer kon handelen toen, zeg maar.
Sssst. Duurt heeeel lang nog, 2 weken..quote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:03 schreef _Ophelia_ het volgende:
Nog twee weken dan zitten we hier aan de twee jaar.
Kan idd heel goed, zeker met babies schimmelbillen. Gentiaan violet is redelijk gebruiksvriendelijk, te bestellen bij eurolac. Misschien kan datook op babies billen, maar dat weet Gonneke wel.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 04:17 schreef klavertje-4 het volgende:
Een brandende pijn in de borst na het voeden, kan dat spruw zijn? Ik zit nog aan de antibiotica vanwege borstontsteking. Aan baby is niets te zien of te merken, aan mijn tepels zie ik ook niets geks.
Het voelt zeg maar alsof de borst na de voeding vanuit de oksel opnieuw wordt gevuld. Dat klinkt heel gek als ik t zo typ, maar t komt dus echt vanuit de oksel en verspreid zich dan door de borst. Start een paar minuutjes na de voeding. En spruw kan dus wel zonder verdere klachten bij mij of baby?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 07:43 schreef Morretje het volgende:
[..]
Kan idd heel goed, zeker met babies schimmelbillen. Gentiaan violet is redelijk gebruiksvriendelijk, te bestellen bij eurolac. Misschien kan datook op babies billen, maar dat weet Gonneke wel.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 08:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik kreeg van een vriendin laatst een potje infacol, zou dat kunnen helpen? Arm kind ligt as we speak echt met gebalde vuistjes en opgetrokken knietjes er iets uit te werken.
Infacol helpt soms wel en soms niet. Ik heb het bij mijn jongste gebruikt. Maar zou het bij een volgende kind niet weer doen zonder eerst andere dingen te proberen. Het is wel een vorm van bijvoeding, en brengt daarmee de darmen ook weer in onrust.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 08:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik kreeg van een vriendin laatst een potje infacol, zou dat kunnen helpen? Arm kind ligt as we speak echt met gebalde vuistjes en opgetrokken knietjes er iets uit te werken.
Alles anders dan bv tast het laagje in de darmen aan, wat bv weer aanlegt. Babies hebben een "gatenpatroon" in de darmen, waarom weet ik niet. Maar daar komt ook het advies vandaan dat je idealiter 6maanden exclusief bv geeft.quote:
+1 voor Lquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 17:15 schreef Tante_Soesa het volgende:
S drinkt 1 borst per keer, duurt vaak 10-15 minuten.
ik weet niet welke compressrn je hebt maar ik heb ze allemaal gehad en met die van Natusan echt het minst (vrijwel niet, en bij andere standaart lekkage) lekproblemen!quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 21:44 schreef Hilmo het volgende:
Oke bedankt voor de tips!Ervaring met zo'n lekschaal is er dus niet (of van die plastic compressen die het ook tegen houden)? Ik heb net geoefend zittend met aan de andere borst zo'n klein flesje, steunend op R zijn beentjes met een spuugdoekje eronder. Tot ik ergens van schrok en het flesje zo omdonderde op de bank
![]()
Maar op zich werkt dat zittend wel en dan kan ik beter vaker tussendoor even legen in een ander ding.
Ik ga de deurbeltechniek even googlen en dan uitproberen en handdoeken neem ik ook mee. Ik moet eigenlijk iets kunnen vastknopen of inderdaad toch in de bh proppen.
Welke kolf heb je? Wat zijn de omstandigheden waarin je kolft? Op welk moment tussen de voedingen kolf je? Enig idee hoeveel tsr's je hebt?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 23:24 schreef Sugarsnap het volgende:
Ik draag 's nachts zo'n nep a-bra van action, met pads erin. Ik heb het liefste de pads van Hema.
G.ijs drinkt ong 5-10 per borst, 2 borsten per voeding.
Heeft er iemand nog tips om mijn kolfproductie te verhogen? Ik ben nooit een kolfwonder geweest, ook niet tijdens de bvperiode bij E.line. Tijdens de kolfmomenten op mijn werk kon ik op z'n meest 100cc uit 2 borsten halen. Ik ben nu bezig een voorraadje aan te leggen, want vanaf 28 oktober moet ik weer werken. Maar meer dan 50 cc haal ik er echt niet uit momenteel. Mijn productie zelf is voldoende, want G.ijs groeit goed en heeft goede plas/poepluiers.
We hebben al kunstvoeding achter de hand, hij drinkt het ook, maar het liefste geef ik voldoende gekolfde melk mee.
Ik kolf met de Ardo Calypso, op dit moment thuis als G slaapt, ong anderhalf uur na een voeding. Ik krijg slechts een toeschietreflex.quote:Op zondag 19 oktober 2014 09:20 schreef WupWup het volgende:
[..]
Welke kolf heb je? Wat zijn de omstandigheden waarin je kolft? Op welk moment tussen de voedingen kolf je? Enig idee hoeveel tsr's je hebt?
ja, zou het? En dan uit de andere of uit dezelfde borst als waar ze uit heeft gedronken?quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:17 schreef Franny_G het volgende:
Dat is al een goede opbrengst, SQ, uit 1 borst. Ik denk zelf, maar misschien heb ik het mis, dat het nog beter gaat als je direct na de voeding kolft.
Ik zou denken van niet, omdat die borst dan toch net is leeg gedronken?quote:Op zondag 19 oktober 2014 10:17 schreef Franny_G het volgende:
Dat is al een goede opbrengst, SQ, uit 1 borst. Ik denk zelf, maar misschien heb ik het mis, dat het nog beter gaat als je direct na de voeding kolft.
Ah dat is dan wel weer dubbel. Ik heb ze nu gevonden van Avent en Medela. Die van Avent heten borstschelpenquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 22:20 schreef WupWup het volgende:
Die lekschalen stimuleren de melkstroom door druk rond de tepel heb ik begrepen. De plastic kompressen (lilypads) hebben maar heel beperkte opvangmogelijkheid. Bij de hoeveelheid melk die jij beschrijft houden ze het in elk geval niet. Het wordt beter! Je zit nu net in de opstartfase. Vang het op en start je vriezervoorraad vast op. Heb je vast een keer profijt van
Zou goed kunnen dat het probleem dan inderdaad bij de tsr ligt, of eigenlijk dat je er maar 1 krijgt. Tijdens een live voeding heb je er vaak wel drie of vier. Syntocinon neusspray kan daarbij helpen. Ik weet dat daar een tekort aan was ongeveer 9 maanden geleden en daardoor zeer schaars, ik weet niet of dat ondertussen weer opgelost is.quote:Op zondag 19 oktober 2014 09:57 schreef Sugarsnap het volgende:
[..]
Ik kolf met de Ardo Calypso, op dit moment thuis als G slaapt, ong anderhalf uur na een voeding. Ik krijg slechts een toeschietreflex.
De spray gebruikte ik bij E. , maar ik kreeg het de h.a. assistente niet duidelijk wat het is toen ik van de week belde. Maandag probeer ik het opnieuw.
Thnx Wup, hier kan ik iets mee!quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:52 schreef WupWup het volgende:
[..]
Zou goed kunnen dat het probleem dan inderdaad bij de tsr ligt, of eigenlijk dat je er maar 1 krijgt. Tijdens een live voeding heb je er vaak wel drie of vier. Syntocinon neusspray kan daarbij helpen. Ik weet dat daar een tekort aan was ongeveer 9 maanden geleden en daardoor zeer schaars, ik weet niet of dat ondertussen weer opgelost is.
Mocht je nou geen spray kunnen krijgen, zul je zelf moeten proberen een nieuwe tsr op te wekken. Ga dan terug naar de stimulatiefase en zorg dat je ontspant. Voor sommigen werkt het om filmpjes of foto's van baby te kijken, anderen moeten juist compleet afgeleid zijn. Omgevingstemperatuur moet natuurlijk prettig zijn, als je het koud hebt kun je het wel vergeten. Soms helpt het om gewoon het kolven even te stoppen, warmte(kompressen) op je borsten, borstmassage, en dan weer overnieuw beginnen.
In een ijsblokjesvorm in de koelkast bedoel je, om meerdere beetjes te verzamelen? Want je mag toch niet verse melk bij ingevroren melk toevoegen? Of omdat het aparte vormpjes zijn, komt het niet met elkaar in aanraking? En als ze bevroren zijn dus dan apart in een zakje.quote:Op zondag 19 oktober 2014 12:25 schreef Burdie het volgende:
Kleine beetjes doe ik in een silicone ijsblokjesvorm, om vervolgens de blokjes daaruit in een ziplockzakje te bewaren.
kan nog komen.. Ik had de eerste 2 maanden dat ook niet, het spoot er toch wel uit dus J heeft toen nooit een TSR aan moeten zuigen.. Hij zat daar in tegen al onder de melk voordat hij kon aanhappen. Inmiddels voel ik duidelijk een TSR en dan vooral in de borst waar hij dan niet aan drinktquote:Op zondag 19 oktober 2014 13:04 schreef Stormqueen het volgende:
Ik merk bij live voeden helemaal niet of ik een tsr hebof komt dat nog?
Ik merkte eigenlijk vooral een tsr tijdens kolven. En toen kon ik met terugwerkende kracht wel beredeneren dat ik dat bij live voeden ook wel al had gevoeld. Maar ik las wel over heel pijnlijke tsr's en daar kon ik me echt helemaal niks bij voorstellen.quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:04 schreef Stormqueen het volgende:
Oh maar qua mengen, doe ik het dan wel goed, als ik een bakje in de koelkast heb en daar over 1 dag verspreid telkens de 'lekkagemelk' bij in doe, is er wel verschil van temperatuur...quote:Op zondag 19 oktober 2014 14:59 schreef DaviniaHR het volgende:
Als je kolft direct na een voeding, schroef je de productie op.
Kolven na een uurtje heeft dat effect veel minder.
Qua mengen, de melk moet idd dezelfde temperatuur hebben. Verschil qua dagen boeit minder / niet.
Qua tsr, die voelde ik vooral heel sterk tijdens het kolven. En nu nog steeds regelmatig als ik haar naar bed breng in alle rust.
Ik heb nog nooit een tsr gevoeldquote:Op zondag 19 oktober 2014 13:04 schreef Stormqueen het volgende:
Ik ook. En vind het meestal tegen pijnlijk aan, voel t ook trekken vanuit mn oksel. Bij het voeden voel ik het alleen aan de kant waar ik niet voed. En meestal alleen de eerste tsr.quote:Op zondag 19 oktober 2014 16:25 schreef Amsel het volgende:
Ik voel de tsr vaak op momenten dat ik helemaal niet aan het voeden ben. Als baby in de draagdoek zit bijvoorbeeld (en dan kan ik het niet tegenhouden want ik kan er niet bij!) of als ik een willekeurig kind hoor huilenOf nu, gewoon alleen al omdat ik eraan denk.
quote:Op zondag 19 oktober 2014 13:59 schreef Hilmo het volgende:
[..]
Hij groeit zo goed, hij is nu al boven zijn geboortegewicht en dat door mijn melk en ondanks de enorme opstartproblemen wow![]()
![]()
Echt geweldigquote:Op zondag 19 oktober 2014 17:48 schreef JufMariska het volgende:
En ook hier is pukkie weer boven geboortegewichtGister 2 weken oud, oftewel 36+1 vandaag. Hiep hoi voor mooie bv-productie en kolfsucces!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ze elke 45 minuten aan de borst hangt, kun je er vanuit gaan dat ze genoeg krijgt. Voedingen tellen is niet nodigquote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:41 schreef Stormqueen het volgende:
Hoe moet je eigenlijk omgaan met die 7-8 voedingen als je baby elke 45 minuten 2 minuten aan de borst wil?ze pakt er wel grotere voedingen tussendoor, maar met dit tempo ga ik de 8 niet halen als ik die snacks tussendoor niet meetel.
maar tel jij zo'n twee minuten sabbelsnack ook als voeding?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:53 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik gebruik de app 'Samen Voeden' om toch een beetje overzicht te houden in voedingen en luiers.
Ik snap je behoefte naar controle en overzicht wel. Maar je mag vertrouwen op haar gedrag, als zij niet genoeg binnen krijgt dan laat ze zich wel horen joh. En zolang ze genoeg plast en lekker groeit, is er geen reden om de voedingsscore bij te houden. Niet dat ik je dat wil ontnemen hoor, als je daar veel aan hebt mag je van mijquote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:46 schreef Stormqueen het volgende:
Mja, ik hou elke voeding en luier nog bij in een boekje net als in de kraamweek. Misschien moet ik daar mee ophouden, al voelt het wel een beetje als houvast. Maar dat zit ook gewoon tussen mijn oren.
nou, ik vraag me dus af of het een positieve meerwaarde biedtquote:Op woensdag 22 oktober 2014 10:55 schreef L-E het volgende:
[..]
Ik snap je behoefte naar controle en overzicht wel. Maar je mag vertrouwen op haar gedrag, als zij niet genoeg binnen krijgt dan laat ze zich wel horen joh. En zolang ze genoeg plast en lekker groeit, is er geen reden om de voedingsscore bij te houden. Niet dat ik je dat wil ontnemen hoor, als je daar veel aan hebt mag je van mij
So truequote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:39 schreef Stormqueen het volgende:
je hebt helemaal gelijk, Wup!
Ik heb een nieuwe BH besteld
[ afbeelding ]
Vreselijk duur but totally worth it
Jaaa, die zijn geweldig he?! Ik ga ook voor een 2e hiervan, zoveel fijner dan Noppiesquote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:39 schreef Stormqueen het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kolf zelf bij benadering op de tijden dat mijn dochter drinkt op de opvang, dus zeg 10.30 en 15.00uur (heel ruim genomenquote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:06 schreef Fazzoletti het volgende:
Oh en ook nog een vraagje; ik ben sinds deze week overgegaan op 2x kolven per werkdag. Die 3x werd ik eigenlijk een beetje zatIn hoeverre moet ik me druk maken of mijn productie om mijn vrije dagen nog genoeg is/blijft? Op de dagen dat ik thuis ben wil ik wel volledig bv geven
Jij voed ook met tepelhoedje toch? Is het niet slim om dat, en de overproductie es door een Laktatiekundige te laten beoordelen?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:06 schreef Hilmo het volgende:
Hmm dat herken ik, ik gebruik ook nog steeds mijn schriftje met de tijden en soort luiers en welke borst. Vind het ook nog fijn werken. R. laat er nu duidelijk steeds meer tijd tussen en we herkennen ook of het krampjes zijn of honger.
Vanochtend had hij wel ineens een beetje bloed overgegeven. Heb de VK gebeld. Kan misschien door de infacol komen of door iets in mijn tepel. 24 uur geen infacol geven en kijken hoe het gaat. Infacol hielp wel geweldig vannacht moet ik zeggen
Vanaf wanneer kan ik eigenlijk gaan bijkolven, zodat mijn man bijvoorbeeld de ochtendfles kan geven (als hij weer gaat werken, is hij er vroeg af, kan ik mooi even doorslapen). Ik heb nu nog overproductie, dus eerst kijken of dat afneemt? Voordat de boel nog erger wordt? Borsten voelen ook nog geregeld pijnlijk. Kraam zei, eerst niet kolven, dan stimuleer ik alleen nog maar meer melk.
Ik moet me nog helemaal verdiepen in dat geven van het flesje, want hoeveel moet je in hemelsnaam uit de vriezer halen voor 1 voeding??![]()
Prima toch?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:22 schreef Stormqueen het volgende:
Kind net weer aangelegd, maar langer dan zes minuten lukt gewoon niet vandaagnu snurkt ze
*kuch*herkenbaar*kuch*quote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:10 schreef Fazzoletti het volgende:
Maar in het begin vond ik het eigenlijk wel heel fijn om het bij te houden en om urenlang de tijden te analyseren op zoek naar een ritme![]()
Dat had ik begrepen van de kraam. In het begin raadde ze ook aan om 1x per dag te kolven, 10 min. aan beide kanten, om de tepel te stimuleren en actief te houden. De volledige tepel dan wel te verstaan. Ik wou (krenterigquote:Op woensdag 22 oktober 2014 13:19 schreef Morretje het volgende:
Je productie "lijdt" onder het gebruik van een tepelhoedje, je borst wordt namelijk minder goed gestimuleerd. Het is een hulpmiddel, wat het liefste tijdelijk ingezet wordt. En heel vaak wordt het ingezet zonder dat het nodig is. En dat is zo zonde, want zonder voeden is veel makkelijker![]()
En ik voed niet met tepelhoedjes, maar elke dag uitkoken is wel ok idd.
Ik denk dat jij wel baat kunt hebben van een lk want als ik zo lees heb je al best met wat 'problemen' te dealen! Misschien vergoed je verzekeraar wel wat? Ik krijg bijv ¤200 van mijn verzekeraar voor lactatiekundige zorg.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 15:09 schreef Hilmo het volgende:
[..]
Dat had ik begrepen van de kraam. In het begin raadde ze ook aan om 1x per dag te kolven, 10 min. aan beide kanten, om de tepel te stimuleren en actief te houden. De volledige tepel dan wel te verstaan. Ik wou (krenterig) de laktatiekundige liefst pas inschakelen als ik grote problemen tegen zou komen, maar misschien is het wel verstandig om er eens goed naar te laten kijken. Zonder tepelhoedje ga ik nog wel proberen (rechts in elk geval, als hij hem eruit heeft getrokken) en heb ik ook al gedaan, soms gaat dat even goed, (doet wel veel meer pijn dan met tepelhoed) maar meestal raakt hij dan gefrustreerd.
Oh en kloven, geen idee. Hoe ziet dat eruit? Rechts deed bij het aanhappen wel wat meer pijn dan normaal, dus dat zou kunnen. Aan de buitenkant van de tepel zie ik zo niets, maar hij is ingetrokken, dus geen idee wat eronder zit. Ik zag in het hoedje niet iets van bloed.
Ik merk wel dat ik het ingewikkeld vind welke kant ik moet doen. Borst leeg laten drinken is belangrijk, maar ik weet niet precies wat leeg is en als de andere kant op knappen staat en daar komt hij niet aan toe of valt in slaap... Moeilijk hoor.![]()
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 15:16 schreef Hilmo het volgende:
Ik helaas maar 100 euro en dat is dus eigenlijk 1 consult, maar ik ga er achteraan. Eens kijken waar ik dan moet zijn. En alle vragen opschrijven. Over kolven enzo hebben zij ook verstand toch?
Die heb ik ook, is fijn!quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:39 schreef Stormqueen het volgende:
[ afbeelding ]
Jouwes is wel een stuk sterker dan mijnes he, die is nog mini.. Dus kan prima zijn dat M in 10 minuten meer drinkt dan L in 20quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:11 schreef Stormqueen het volgende:
Mijnes drinkt sowieso nooit langer dan tien minuten en dan ook maar 1 borst.
misschien morgen maar even naar het weeguurtje want nu word ik toch wel onzeker stiekem
I know, maar ze is echt niet wakker te porren vandaag en als ik het dan voor elkaar krijg drinkt ze vijf minuten en valt dan weer in zeer diepe slaapquote:Op woensdag 22 oktober 2014 17:25 schreef Loj het volgende:
Ik heb dat hier ook SQ, soms laat Js er overdag ook zo 4/5 uur tussen.
Dat voelt niet goed, dus ik hou voor mezelf ook een beetje 3 uur aan..
Zoals iemand tegen mij zei: voeden op verzoek kan ook op jouw verzoek zijn
ja, ook met van te voren verschonen en in dr blote gat laten liggenquote:Op woensdag 22 oktober 2014 18:13 schreef Loj het volgende:
Van te voren verschonen? Dat doe ik hier dan...
Als ik het zo schrijf vind ik mezelf meteen als een slechte moeder klinken.., kind wakker maken enzo..
En je mag best onzeker zijn hoor, ben ik hier ook continu, hoort er vast bij
zo danquote:Op woensdag 22 oktober 2014 18:55 schreef Tante_Soesa het volgende:
Dat deed E ook zo SQ, vreselijk moeilijk wakker te krijgen (nog steeds). Na een week of 2 ging dit voorbij, werd ze wakkerder en ging ze zichzelf melden voor een voeding. Even wegen kan natuurijk geen kwaad, heb ik 3 weken geleden ook gedaan (en toen was ze dus in 2 weken 1 kg aangekomen, tot zover onnodige onzekerheid
)
Beetje kort door de bocht. Het klopt in zoverre dat je niet twee verschillende soorten melk hebt. De melk wordt echter wel steeds vetter naarmate er langer wordt gedronken. Dus als er steeds maar kort wordt gedronken en veel wordt gewisseld, dan kan het zijn dat er te weinig vet wordt gedronken. Zo kun je dus slechte groei bij overproductie krijgen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 15:40 schreef Morretje het volgende:
Voor- en achtermelk is idd achterhaalt.
Ah, helder!quote:Op woensdag 22 oktober 2014 19:41 schreef WupWup het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht. Het klopt in zoverre dat je niet twee verschillende soorten melk hebt. De melk wordt echter wel steeds vetter naarmate er langer wordt gedronken. Dus als er steeds maar kort wordt gedronken en veel wordt gewisseld, dan kan het zijn dat er te weinig vet wordt gedronken. Zo kun je dus slechte groei bij overproductie krijgen.
Ja, dat vergelijken kan ook wel eens een valkuil zijn he.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 16:45 schreef BlueEyes het volgende:
F dronk hier ook maar 10-15 minuten hoor Sq.
En dan ook nog eens 1 borst.
Nogsteeds eigenlijk, maar hij groeit goed.
Alhoewel ik de onzekerheid wel indenken kan, want als ik het zo lees van oudere kindjes en 4 voedingen en dan mijn smurfje van 15 weken die komt voor 5 voedingen en ik er zelf een droomvoeding nog bijgeef.
Vergelijken mag niet, ik weet het zelf ook wel maar toch doe ik het net zo hard
Fokwetquote:Op woensdag 22 oktober 2014 20:54 schreef Stormqueen het volgende:
Waarom moet je dan vaker tussendoor verschonen Hilmo? Zolang de luier het houdt en baby goed slaapt zou ik het niet doen
Mijn kind heeft net ter compensatie een half uur gedronken, een extreme plasluier geproduceerd en nog wat gespuugd en gehuild
quote:Op woensdag 22 oktober 2014 20:54 schreef Stormqueen het volgende:
Waarom moet je dan vaker tussendoor verschonen Hilmo? Zolang de luier het houdt en baby goed slaapt zou ik het niet doen
Mijn kind heeft net ter compensatie een half uur gedronken, een extreme plasluier geproduceerd en nog wat gespuugd en gehuild
oh ja, die zou ik bijna vergetenquote:
Dat heb ik ook, dan wordt 'ie helemaal bleek. Maar geen tips helaasquote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:17 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
oh ja, die zou ik bijna vergeten
Nog maar weer een vraag dan. Mijn linkertepel doet soms pijn. Niet tijdens het voeden, maar er na. Ik laat al geruime tijd aan de lucht drogen en smeer er vervolgens purelan op. De tepel oogt vaak wat licht van kleur, du ik vermoed dat het een doorbloedingsdingetje is. Heeft iemand tips?
Kloven erbij en bloed, winner!quote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:35 schreef Omentielvo het volgende:
[..]
Met bijna Halloween en bv baby zie ik gewoon een geweldig kostuum
Bel jij nou eens een LKquote:Op woensdag 22 oktober 2014 14:02 schreef Loj het volgende:
Heb je geen kloven Hilmo?
Hier had ik ook drie dagen een klein beetje bloed spugen, maar dat kwam dus door de kloven.
Die zijn nu eindelijk weg
Maar durf nog niet zonder tepelhoedje, trouwens lukt hem ook niet
Tnx, beginnen we daar eens mee!quote:Op woensdag 22 oktober 2014 22:35 schreef klavertje-4 het volgende:
Hee voor die bleke tepels heb ik toevallig vandaag een lk op bezoek gehad. Treed bij mij pas na de voeding op en is idd pijnlijk! Het trekt mijn hele borst door lijkt t.
Haar belangrijkste tip was warm houden. Voorverwarmen voor een voeding, na de voeding in ieder geval direct je tepel afdekken, maar liever nog meteen weer warmte erop. Dus niet aan de lucht laten drogen.
Dat is wel symptoombestrijding...quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:15 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Tnx, beginnen we daar eens mee!
Wat is de oorzaak? Ik heb er gelukkig geen last van, maar dacht altijd dat het reflexdingetje van het lichaam was.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 09:24 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Dat is wel symptoombestrijding...
Dat zorgt dat de verbleekte tepel geen pijn gaat doen. En haalt dus niet de oorzaak van de verbleking weg.
Misschien glijdt ze aan het einde van de voeding wat van de tepel af, waardoor ze hem niet meer optimaal heeft. Daar kun je ook slechte doorbloeding en pijn van krijgen (zelfs kloven). Misschien is daarin dus wat winst te behalen? Verder inderdaad warmte. Oh, en herkenningquote:Op woensdag 22 oktober 2014 21:17 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
oh ja, die zou ik bijna vergeten
Nog maar weer een vraag dan. Mijn linkertepel doet soms pijn. Niet tijdens het voeden, maar er na. Ik laat al geruime tijd aan de lucht drogen en smeer er vervolgens purelan op. De tepel oogt vaak wat licht van kleur, du ik vermoed dat het een doorbloedingsdingetje is. Heeft iemand tips?
Dit is idd precies wat mijn mannetje doet. Na het stillen van de ergste honger laat hij zich een beetje afglijden, of soms trekt hij tegen het eind van de voeding zijn onderlip wat naar binnen. Alerter hierop zijn en de warmte maakt het vannacht en vandaag al een stuk beter iig.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:22 schreef WupWup het volgende:
[..]
Misschien glijdt ze aan het einde van de voeding wat van de tepel af, waardoor ze hem niet meer optimaal heeft. Daar kun je ook slechte doorbloeding en pijn van krijgen (zelfs kloven). Misschien is daarin dus wat winst te behalen? Verder inderdaad warmte. Oh, en herkenning
Mja, het is alleen links. Maar ik zal nog eens extra aandacht besteden aan het aan- en afhappen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 11:22 schreef WupWup het volgende:
[..]
Misschien glijdt ze aan het einde van de voeding wat van de tepel af, waardoor ze hem niet meer optimaal heeft. Daar kun je ook slechte doorbloeding en pijn van krijgen (zelfs kloven). Misschien is daarin dus wat winst te behalen? Verder inderdaad warmte. Oh, en herkenning
Ohquote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:54 schreef WupWup het volgende:
Voormelk bevat inderdaad meer antistoffen, maar die twee druppels maken geen hol uit joh. Gewoon baby neerleggen en in het neusje sprietsen.
Dat heeft de rest hier ook gedaan, daarom weten we zoveel met zn allenquote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:55 schreef Stormqueen het volgende:
Hilmo, wat zielig van de krampjes
Ik gooi er gewoon weer een vraag inbeurs gevoel in borst, maar geen harde / pijnlijke plekken, kan ik daar nog iets mee? Het voelt nu alsof iemand er een stomp tegen heeft gegeven
(Ja, ik stel veul vragen)
quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:29 schreef L-E het volgende:
De verpleegkundige hield het vast alsof het vloeibaar goud was, zo lief.
Maar in praktijk betekent dat bij jou wel dat beide borsten regelmatig gestimuleerd worden. Als je 1 kind voed, wat aan 1 borst per voeding genoeg heeft, en dat elke 3 uur, betekent dat wel dat elke borst maar eens in de 6 uur geleegd wordt.. Niet elke borst trekt dat qua productie. Maar, dat merk je gauw genoeg Razz. En als ze dan eens wat vaker komt, trekt het dus ook weer bij qua productie. En als ze genoeg heeft, heeft ze genoegquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:43 schreef Kyara het volgende:
Ik voed ook maar 1 borst per kind heEn dat gaat ook al 21 maanden ( - 1 dag) goed.
Oh zo, ik dacht even dat ze maar met 1 borst wilde gaan voeden. Verkeerd gelezenquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:55 schreef Morretje het volgende:
Maar in praktijk betekent dat bij jou wel dat beide borsten regelmatig gestimuleerd worden. Als je 1 kind voed, wat aan 1 borst per voeding genoeg heeft, en dat elke 3 uur, betekent dat wel dat elke borst maar eens in de 6 uur geleegd wordt.. Niet elke borst trekt dat qua productie. Maar, dat merk je gauw genoeg Razz. En als ze dan eens wat vaker komt, trekt het dus ook weer bij qua productie. En als ze genoeg heeft, heeft ze genoeg
quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 14:29 schreef L-E het volgende:
Ook ik heb altijd maar 1 borst per keer gevoed. Hij had er gewoon genoeg aan.
Vanavond om 21:00 is het 18 maanden geleden dat mijnes ter wereld kwam via een spoedkeizersnede. Waar het borstvoeding betreft hadden we op papier alles tegen: een prematuur en dysmatuur kindje, een moeder die doodziek op de IC lag, een keizersnede. Mijn hoofd was nog helemaal niet bezig met borstvoeding geven, maar de eerste ochtend op de IC stond er een kolf klaar op mijn nachtkastje. Nog steeds weet ik niet welke verpleegkundige hem daar heeft neer gezet, maar ik ben haar dankbaar tot in de oneindigheid. Want ik ging kolven. Elke drie uur, zonder resultaat. Elke twee uur. Ook geen resultaat. Demotiverend as hell. Maar na anderhalve dag waren daar wat druppels. Nog geen 5 cc, maar er gebeurde iets. Ik huilde van trots. De verpleegkundige hield het vast alsof het vloeibaar goud was, zo lief. Ik was zo teleurgesteld over in mijn ogen het falen van mijn lichaam dat ik niet durfde te hopen dat borstvoeding geven een succes zou worden. Voor mijn gevoel kon ik niets meer, zeker zoiets ingewikkeld niet. Elke dag kolven is mee genomen, werd het credo. Elke druppel is er een. Elke druppel is voor hem.
Het zal wel even duren voordat hij uit de borst drinkt, zeiden ze. Dus wij verwachtten niets. Toen hij op zijn vierde dag met 1460 gram iedereen verbaasde door wel aan die borst te drinken was voor mij het omslagpunt: hij kan dit, hij is hiervoor gemaakt. En mijn tot nu toe keihard falende lichaam gaat dit doen. Voor hem, maar ook voor mij. Zijn prematuriteit en dysmaturiteit zal ik nooit ongedaan kunnen maken, maar dit kan ik wel voor hem doen: hem de beste start die er is mee geven.
Het begin was afzien. Veel kolven, veel voeden, enorm weinig slaap, en nog herstellende van hellp en alles daar omheen, het was echt geen heerlijkheid zoals ik vaak van andere moeders las. Maar mijn jongetje, hij genoot wel. Van de voeding, maar vooral van de warmte, de geborgenheid, van de rust die het ons beide gaf. We haalden mijn persoonlijke mijlpaal: langer voeden dan bij de eerste (vijf maanden), we haalden met gemak de zes maanden en het jaar. Na die eerste hobbels gingen we als een speer, mijn borsten en mijn kind blijken een gouden combinatie
Ik ben er helemaal emotioneel van vandaag, loop al de hele dag te huilen om allesDat mijn lieve kleine jongetje zo veel uit de borst haalt, zo veel meer dan voeding, en dat ik de lucky bastard ben die kan zeggen dat hij er al 18 maanden van mag genieten. Who-norm, here we come!
Samenvatting: 18 maanden bv
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |