Het ernstige ongeluk van gangmaker Cees Stam tijdens de zesdaagse in Amsterdam bevestigde nog maar eens dat baanwielrennen een gevaarlijke sport is. Stam werd na zijn val in kritieke toestand overgebracht naar het VU Medisch Centrum.
Toestand Stam is nog kritiek
De situatie van Cees Stam is niet veranderd. De dernyrijder ligt nog altijd in 'kritieke, maar stabiele' toestand in het VU Medisch Centrum in Amsterdam. Dat liet zijn kleinzoon Yoeri Havik via Facebook weten.
Joop Zijlaard zag het ongeluk vanaf de tribune. 'Ik heb er niet van kunnen slapen', zegt hij. 'Het beeld staat nog altijd op mijn netvlies gegrift. Cees is een uitstekende gangmaker, hij neemt nooit een cent risico. Als renner werd hij drie keer wereldkampioen stayeren op de baan; hij weet precies wat het is. Hij kwam ook al merkwaardig de bocht uit. Ik heb het idee dat hij één of andere black-out heeft gekregen.'
'Mensen onderschatten hoe gevaarlijk het baanwielrennen is', stelt Zijlaard. 'Die fietsen hebben geen remmen. Je moet verschrikkelijk alert zijn. En de banden zijn ontzettend licht, waardoor het risico op een klapband groot is. Als dat gebeurt wanneer je tussen andere renners in fietst, kun je geen kant op.'
Ondernemersrisico
Oud-baanwielrenner Robert Slippens fietste veel met Danny Stam, de zoon van Cees. Hij kent de gevaren maar al te goed. 'Maar daar denk je niet over na. Je maakt de keuze om de beste te willen worden en daar neem je risico's voor. Een ondernemersrisico. Dat maakt de sport ook juist leuk voor mij. Als je dat niet wilt, moet je een andere sport gaan beoefenen.'
Volgens Slippens is er al onderzocht hoe de sport veiliger kon worden. 'Dat blijkt lastig. Er wordt al alles aan gedaan. Maar je kunt renners niet verplichten om motorpakken aan te trekken. Soms is het helaas niet anders.'
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !