ISIS maakte al een groot deel uit van de oorlog in Syrië ver voor dit mediaspektakel, ze zijn enkel steeds groter geworden, onder andere door de Westerse steun tegen Assad, waardoor ze macht konden winnen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:03 schreef NaturalScience het volgende:
Assad heeft dit gewoon briljant slim gespeeld. Hij heeft zijn eigen oorlog op zo'n manier bespeeld dat hij het kon laten escaleren in een religieuze strijd en vervolgens zelf vrijuit kon gaan.
Cherrypickingquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Reageer eens op complete berichten ipv cherrypicking.
Een centrum van 2/300 troepen noem ik niet echt een legerbasis, Assad's soldaten zijn in de duizenden per basis omringd nader Damascus e.o, vergeleken daarmee is het niets meer dan een checkpoint
Ja goed, dit jankverhaal kennen we inmiddels wel. Het is allemaal de schuld van het buitenland. Assad doet geen vlieg kwaad enzo. Dat Assad jarenlang dit soort figuren gesteund heeft, vergeten we maar voor het gemak.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 14:48 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Zelden zoveel bagger in 1 post gezien.![]()
De Syrische regering is verantwoordelijk ja, maar die zit daar nu niet he, mede omdat ze zijn weggejaagd met behulp van door het westen en Golflanden gesponserde rebellen. Turkije is niet verantwoordelijk voor de stad zelf, maar wel medeverantwoordelijk aan de aanval daar op van de door hun gesteunde jihadisten.
Precies. Hetzelfde geldt voor Turkije. Kobani is niet hun verantwoordelijkheid. Het is geen Turks gebied.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 14:48 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
De Peshmerga was helemaal niet gestationeerd in Arabische dorpen, daar hebben ze ook niks te zoeken, hun verantwoordelijkheid zijn de Koerdische gebieden.
Het was simpelweg landjepik door het gebied in te nemen en als Koerdisch te bestempelen. Het heeft niets te maken oprukkende IS-strijders of militaire tactieken. De bedoeling was om die gebieden te annexeren, niet om IS te bestrijden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 14:48 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat ze moesten terugtrekken kwam omdat ze totaal geen weerstand konden bieden tegen ISIS met die oude meuk die ze hebben.
Dat innemen van gebieden had natuurlijk nooit gemoeten, Kirkuk naar de jihadisten was een veel beter plan geweest. Helemaal niet tactisch van de Peshmerga om de frontlinie naar voren te schuiven, om zo te voorkomen dat een groter deel richting ISIS zou gaan.
Je bent niet echt bekend met de idealen van Jihad - wat ISIS zo vaak gebruikt in haar propaganda - he?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:15 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
CherrypickingHet is gewoon feitelijke onjuistheid van jouw kant, die bases lagen vol wapens en munitie en werden verdedigd door enkele honderden militairen.
Waarom zou ISIS naar Damascus gaan, als ze in hun eigen gebied nog geen sterke voet aan de grond hebben door aanwezige Syrische militaire bases, en een basis bij Damascus aan te vallen waar ze helemaal nog niet zijn? Dat is een strategie van een platvis.
In soennitisch Irak had ISIS al lang voet aan de grond, niet zichtbaar misschien maar het was er wel. De Iraakse militairen daar waren niet meer dan een bezettingsleger die de gebieden controleerden, eenvoudig weg te jagen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je bent niet echt bekend met de idealen van Jihad - wat ISIS zo vaak gebruikt in haar propaganda - he?
De bassisen waren compleet omsingeld door ISIS en Assads aanwezige soldaten waren compleet geisoleerd, als je een paar 100 soldaten aan het belegeren ben is dat niet echt 'geen sterke voet' aan de grond.
Maar nee, je hebt gelijk, niet richting Damascus lopen wanneer je nog helemaal je autoriteit hebt gevestigd, maar wel een twee land invallen, stuk of 5/6 steden innemen in een mum van tijd en nog een leger tegen jezelf laten keren / riskeren. Goeie strategie indeed.
ISIS heeft nu haar krachten verdeeld en moet waakzijn zijn voor haar territorium, ook in Irak, had kunnen inschatten dat directe reacties van meerdere landen zou volgen, waaronder de VS en moet zich nu meer focussen tegen meerdere partijen, van verschillende hoeken. Dit allemaal beter dan richting Assad te lopen tochquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:22 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
In soennitisch Irak had ISIS al lang voet aan de grond, niet zichtbaar misschien maar het was er wel. De Iraakse militairen daar waren niet meer dan een bezettingsleger die de gebieden controleerden, eenvoudig weg te jagen.
Bron dat Assad jihadisten heeft gesteund?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:18 schreef Hattusa het volgende:
[..]
Ja goed, dit jankverhaal kennen we inmiddels wel. Het is allemaal de schuld van het buitenland. Assad doet geen vlieg kwaad enzo. Dat Assad jarenlang dit soort figuren gesteund heeft, vergeten we maar voor het gemak.
Het is toch ook grotendeels Koerdisch, wat is het probleem? Anders was Kirkuk nu onderdeel van de Islamitische Staat geweest, reken er maar op dat de inwoners deze situatie beter vinden.quote:[..]
Het was simpelweg landjepik door het gebied in te nemen en als Koerdisch te bestempelen. Het heeft niets te maken oprukkende IS-strijders of militaire tactieken. De bedoeling was om die gebieden te annexeren, niet om IS te bestrijden.
ISIS heeft zijn hand overspeeld door de Koerden en Yezidi's aan te vallen. ISIS weet dat de Iraakse militairen en milities in sjiitisch Irak en de SAA in west Syrië tegenstanders van formaat zijn, en vallen dus eerst armoedige Koerden aan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ISIS heeft nu haar krachten verdeeld en moet waakzijn zijn voor haar territorium, ook in Irak, had kunnen inschatten dat directe reacties van meerdere landen zou volgen, waaronder de VS en moet zich nu meer focussen tegen meerdere partijen, van verschillende hoeken. Dit allemaal beter dan richting Assad te lopen toch
Je bent wel een held in strategievorming ja.
De Koerden hebben geholpen een Turkmeense stad te bevrijden en is nu samen met de Irakese leger bezig met Mosul.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:18 schreef Hattusa het volgende:
[..]
Ja goed, dit jankverhaal kennen we inmiddels wel. Het is allemaal de schuld van het buitenland. Assad doet geen vlieg kwaad enzo. Dat Assad jarenlang dit soort figuren gesteund heeft, vergeten we maar voor het gemak.
[..]
Precies. Hetzelfde geldt voor Turkije. Kobani is niet hun verantwoordelijkheid. Het is geen Turks gebied.
[..]
Het was simpelweg landjepik door het gebied in te nemen en als Koerdisch te bestempelen. Het heeft niets te maken oprukkende IS-strijders of militaire tactieken. De bedoeling was om die gebieden te annexeren, niet om IS te bestrijden.
Je hebt het tegen een Koerdenhater, de Turken zijn bezig dit topic flink te verzieken met hun leugens.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:35 schreef mrstylo het volgende:
[..]
De Koerden hebben geholpen een Turkmeense stad te bevrijden en is nu samen met de Irakese leger bezig met Mosul.
Dat Soenieten op locatie X al een bolwerk hebben of sterk zijn, zegt helemaal niets, groot gedeelte van Assads troepen zijn ook soenietisch, Al-Qaeda, FSA ook, een groot gedeelte van de Koerden, Turkmenen en Arabieren dit ook, dus ieder nieuw gebied die je inneemt is een verspreiding van krachten, met name als het niet gericht is op je zogenaamde 'main target', laat staaaaaaaaan meerdere strijdkrachten er in betrekken tegen jezelf.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:30 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
ISIS heeft zijn hand overspeeld door de Koerden en Yezidi's aan te vallen. ISIS weet dat de Iraakse militairen en milities in sjiitisch Irak en de SAA in west Syrië tegenstanders van formaat zijn, en vallen dus eerst armoedige Koerden aan.
ISIS wil trouwens juist dat het westen zich er mee bemoeit, dat versterkt hun strijd.
Dat hebben ze eerder gedaan en nu worden ze verweten ISIS gesteund te hebben.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:38 schreef Richestorags het volgende:
Kobani is niet de verantwoordelijkheid van Turkije, maar ze kunnen best de grens openen en toestaan dat Koerden Kobani gaan helpen.
Ik sta achter je.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:34 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Op mijn agenda wel, maar eerst IS even onthoofden.
Wie kan mij uitleggen waarom Turkije dit niet doet?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:38 schreef Richestorags het volgende:
Kobani is niet de verantwoordelijkheid van Turkije, maar ze kunnen best de grens openen en toestaan dat Koerden Kobani gaan helpen.
Turkije wordt constant verweten terroristen gesteund te hebben door de grenzen wat lakser te laten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:41 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Wie kan mij uitleggen waarom Turkije dit niet doet?
Dat laatste komt rechtstreeks van de ISIS propaganda, macho gebrabbel niet meer.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:30 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
ISIS heeft zijn hand overspeeld door de Koerden en Yezidi's aan te vallen. ISIS weet dat de Iraakse militairen en milities in sjiitisch Irak en de SAA in west Syrië tegenstanders van formaat zijn, en vallen dus eerst armoedige Koerden aan.
ISIS wil trouwens juist dat het westen zich er mee bemoeit, dat versterkt hun strijd.
Je hebt soenieten en soenieten, seculiere tot salafistische dus. In de SAA zitten over het algemeen geen salafisten, en in ISIS of al-Qaida over het algemeen geen seculieren.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat Soenieten op locatie X al een bolwerk hebben of sterk zijn, zegt helemaal niets, groot gedeelte van Assads troepen zijn ook soenietisch, Al-Qaeda, FSA ook, een groot gedeelte van de Koerden, Turkmenen en Arabieren dit ook, dus ieder nieuw gebied die je inneemt is een verspreiding van krachten, met name als het niet gericht is op je zogenaamde 'main target', laat staaaaaaaaan meerdere strijdkrachten er in betrekken tegen jezelf.
Maar goed, tot zo ver strategisch spelen.
En welke terroristen steunt Turkije deze keer wanneer ze de grenzen openen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Turkije wordt constant verweten terroristen gesteund te hebben door de grenzen wat lakser te laten.
Wat heeft dat nou in vredesnaam met mijn post te maken?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De relevantie is dat Turkije en ISIS al sinds mei op koude voet liggen met elkaar en dat Turkse steun aan de Syrische oppositie niet gelijk staat aan steun aan ISIS. Assad is um momenteel lekker aan het chillen, ook terwijl de oppositie - waaronder ISIS - elkaar aan het uitputten zijn.
Dat hebben ze ook gedaan. Bovendien verhinderen ze nu Koerden om Kobani te helpen, schieten ze niet terug op afzwaaiers van IS maar bestoken wel Koerden met traangas en waterkannonen en vertragen ze de ambulances waarin gewonde Koerden zitten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat hebben ze eerder gedaan en nu worden ze verweten ISIS gesteund te hebben.
Deze bewering gooide je zelf anders veelvudig in deze reeks.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat laatste komt rechtstreeks van de ISIS propaganda, macho gebrabbel niet meer.
Ja joh, leer mij de Soeniet kennen, serieus?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:44 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Je hebt soenieten en soenieten, seculiere tot salafistische dus. In de SAA zitten over het algemeen geen salafisten, en in ISIS of al-Qaida over het algemeen geen seculieren.
Omdat de onvrede tegen de Iraakse Maliki-regering groot was, ontvingen de soenieten ISIS met open armen en zagen hun als bevrijder van het Iraakse leger. Ik vermoed dat ze in sjiitisch Irak en het 'seculiere' westen van Syrië niet bepaald met open armen ontvangen worden.
Dat klopt helemaal, je punt?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:46 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Deze bewering gooide je zelf anders veelvudig in deze reeks.
Dat dacht Turkije ook toen het de grenzen open liet de eerste x.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:44 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
En welke terroristen steunt Turkije deze keer wanneer ze de grenzen openen?
Ik stel Syrie ook niet verantwoordelijk, ik stel Assad verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:45 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Wat heeft dat nou in vredesnaam met mijn post te maken?
Ik zei dat Turkije terroristen (ja het "FSA" zijn ook terroristen) steunt die de Syrische overheid bestrijdt en het daarom onzin is Syrië verantwoordelijk te stellen in plaats van Turkije.
Volgens Erdogan zijn dit allemaal PKK, en PKK is minstens zo erg als IS. De Turken tonen hun ware aard in dit conflict, die van een onbetrouwbare partner die er geen enkele moeite mee heeft om onschuldige burgers van het volk dat zij haten dood te laten gaan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:41 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Wie kan mij uitleggen waarom Turkije dit niet doet?
Assad mag Kobani niet helpen van Turkije, dan activeren zij hun Patriots.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik stel Syrie ook niet verantwoordelijk, ik stel Assad verantwoordelijk.
Dat heb ik gedaan ja (per ongeluk), had dat niet goed door.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:49 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat je volgens jezelf ISIS propaganda verspreidt.
Leg is uit dan? Ik vraag me dat af namelijk en ik word moeilijk wegwijs in de wirwar aan informatie in dit topic en in de media.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat dacht Turkije ook toen het de grenzen open liet de eerste x.
Ja joh. Dit is pas mijn vierde post in dit topic, maar bedankt voor je doordachte analyse.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je hebt het tegen een Koerdenhater, de Turken zijn bezig dit topic flink te verzieken met hun leugens.
Not this shit again.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat hebben ze ook gedaan. Bovendien verhinderen ze nu Koerden om Kobani te helpen, schieten ze niet terug op afzwaaiers van IS maar bestoken wel Koerden met traangas en waterkannonen en vertragen ze de ambulances waarin gewonde Koerden zitten.
Lekker land dat Turkije, en alle Turken hier maar recht lullen wat ultra krom is.
Turkije heeft niets te activeren, de Patriots staan onder controle van de NAVO.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Assad mag Kobani niet helpen van Turkije, dan activeren zij hun Patriots.
De FSA leek in het begin een leuk alternatief, maar bleek al snel voor een deel uit jihadisten te bestaan, waardoor de FSA uiteenvlel in splintergroeperingen en de steun afbrokkelde. Veel seculieren zijn gevlucht of hebben zich bij de NDF aangesloten, waardoor jihadisten het strijdveld van de 'oppositie' zijn gaan domineren. De burgeroorlog heeft de tegenstellingen vergroot en het land gespleten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja joh, leer mij de Soeniet kennen, serieus?
In Irak en Syria zijn de Soenieten ook minimaal Wahabitisch/Salafistisch, de aanhang voor een FSA is veel groter dan de voedingsbodem voor Salafisme. Verwar import aanhang niet met lokaal ondersteuning, hoe erg men Assad ook zat is, FSA heeft zich bijv niet toegevoegd aan ISIS, sterker nog, zijn directe rivalen geworden.
En waarom zou je de grenzen sluiten voor zogenoemde terroristen om ze notabene binnen de grenzen te houden?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Volgens Erdogan zijn dit allemaal PKK, en PKK is minstens zo erg als IS. De Turken tonen hun ware aard in dit conflict, die van een onbetrouwbare partner die er geen enkele moeite mee heeft om onschuldige burgers van het volk dat zij haten dood te laten gaan.
Dit stond enkele uren geleden al op nu.nlquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:55 schreef theunderdog het volgende:
http://www.petercliffordonline.com/syria-iraq-news-4/
KURDISH RESISTANCE AND RAMPED UP AIRSTRIKES, SLOW BUT FAIL TO STOP IS ADVANCE – JIHADISTS CAPTURE KOBANE COMMAND CENTRE
Wat knap van nu.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:57 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Dit stond enkele uren geleden al op nu.nl
Wel jihadisten helpen maar Koerden niet is zeker niet meten met 2 maten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Not this shit again.
Kijk maar eens of de Nederlandse overheid lokale Koerden zal helpen om te strijden in Syrie, waarom wordt daar met 2 maten in gemeten als het gaat om Turkije?
Alles wat je nu hierboven zegt, komt serieus van Koerdische media in Turkije, terwijl het notabene de Koerdische partij is geweest die tegen een Turkse interventie in Syrie is.
Jouw krom 'gelul', valt idd niet recht te lullen.
Oorspronkelijk zeker. Maar nu sinds deze oorlog is het weldegelijk veranderd hier en daar. Ahrar al-Sham, Islamic Front en die leider die dood is Abboud, Jubhat al-Nusrah....allemaal voornamelijk Syriers en salafisten. En allemaal strijdgroepen die de toon zetten en weldegelijk op steun kunnen rekenen bij de lokale bevolking. Misschien neit ideologische steun maar uit pragmatisme, maar punt blijft dat met deze groepen andere niet-soennitische Syriers per definitie als tweederangsburgers worden behandelt. Ookal gaan ze hen met droge ogen beweren natuurlijk dat je het "als dhimmi ook echt goed gaat hebben".quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:47 schreef Triggershot het volgende:
Ja joh, leer mij de Soeniet kennen, serieus?
In Irak en Syria zijn de Soenieten ook minimaal Wahabitisch/Salafistisch, de aanhang voor een FSA is veel groter dan de voedingsbodem voor Salafisme. Verwar import aanhang niet met lokaal ondersteuning,
Okquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:50 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Leg is uit dan? Ik vraag me dat af namelijk en ik word moeilijk wegwijs in de wirwar aan informatie in dit topic en in de media.
Mee eens.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:53 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
De FSA leek in het begin een leuk alternatief, maar bleek al snel voor een deel uit jihadisten te bestaan, waardoor de FSA uiteenvlel in splintergroeperingen en de steun afbrokkelde. Veel seculieren zijn gevlucht of hebben zich bij de NDF aangesloten, waardoor jihadisten het strijdveld van de 'oppositie' zijn gaan domineren. De burgeroorlog heeft de tegenstellingen vergroot en het land gespleten.
Hoe ga je dat filteren? Is Nederland aan het filteren tussen vertrekkende Jihadstrijder en Patriotische Koerd?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:57 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Wel jihadisten helpen maar Koerden niet is zeker niet meten met 2 maten.
o dan stel ik Turkije niet verantwoordelijk maar Erdogan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik stel Syrie ook niet verantwoordelijk, ik stel Assad verantwoordelijk.
De ontwikkelingen hebben idd reeds plaats gevonden, maar er werd gesuggereerd omdat X gebied Soenitisch is en de aanwezige leger Sjietisch, dat het een bezettingsleger was en het voor ISIS een gemak zou zijn om dat in te nemen vanwege tegenvallende statusquo, de bondgenootschappen met de Soenitische strijders in Irak en Syrie zijn niet vanwege de Salafistische overtuigingen gemaakt, maar ook omdat er tegenvallende ontwikkelingen waren, de Soenitische bedoeienen veranderen zo van bondgenoot waar dat mogelijk en rendabel is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:57 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Oorspronkelijk zeker. Maar nu sinds deze oorlog is het weldegelijk veranderd hier en daar. Ahrar al-Sham, Islamic Front en die leider die dood is Abboud, Jubhat al-Nusrah....allemaal voornamelijk Syriers en salafisten. En allemaal strijdgroepen die de toon zetten en weldegelijk op steun kunnen rekenen bij de lokale bevolking. Misschien neit ideologische steun maar uit pragmatisme, maar punt blijft dat met deze groepen andere niet-soennitische Syriers per definitie als tweederangsburgers worden behandelt. Ookal gaan ze hen met droge ogen beweren natuurlijk dat je het "als dhimmi ook echt goed gaat hebben".
Het oude Syrie is definitief weg. Ook met hun eigen mooie Islamitische gebruiken waar jij op doelt en diverse cultuur en acceptatie daarvan. Ik zeg niet dat ze allemaal salafisten zijn nu, dat zeker niet Maar de strijdgroepen die ook op sympathie kunnen rekenen en Syrisch zijn (ISIS dus niet) zijn op zijn minst voor de helft gewoon salafi's.
Ja, zonder Erdogan was er geen burgeroorlog is Syrie uitgebroken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:03 schreef SadPanda het volgende:
[..]
o dan stel ik Turkije niet verantwoordelijk maar Erdogan.
Waar was precies de steun van Erdogan voor de demonstraties in Bahrein en zijn veroordeling van het leger van Saudi-Arabië die daar de demonstraties neer sloeg?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
2010: Arabische lente, Erdogan neemt een positie in tegen dictatoriale regimes en na wat overleg met Assad voor hervormingen etc breekt 2011 aan.
Die mythe van de 'vreedzame protesten' ben ik het niet helemaal mee eens, dat is een beetje de al-Jazeera benaming. Op een aantal filmpjes destijds waren gewapende mannen of milities te zien die reeds aanwezig waren en de ordetroepen provoceerden waardoor het escaleerde.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:02 schreef Triggershot het volgende:
2011: Assad opent het vuur op eigen bevolking gedurende vreedzame protesten, Erdogan breekt met Assad en neemt een felle positie tegen hem in.
Nee, maar wel veel minder erg.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja, zonder Erdogan was er geen burgeroorlog is Syrie uitgebroken.
He, shit, nooit geweten dat ik de woordvoerder was van Erdogan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:07 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waar was precies de steun van Erdogan voor de demonstraties in Bahrein en zijn veroordeling van het leger van Saudi-Arabië die daar de demonstraties neer sloeg?
Het ironische is dat dit precies de validaties zijn die Assad, een tegen-geprotesteerde-dictator, gebruikte.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:07 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Die mythe van de 'vreedzame protesten' ben ik het niet helemaal mee eens, dat is een beetje de al-Jazeera benaming. Op een aantal filmpjes destijds waren gewapende mannen of milities te zien die reeds aanwezig waren en de ordetroepen provoceerden waardoor het escaleerde.
Hangt er vanaf over wat voor Syrie we praten zonder Assad.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:10 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nee, maar wel veel minder erg.
Zonder Assad was er net zo goed een oorlog uitgebroken.
Maar hoe zijn de omstandigheden in de wijken die ISIS nu heeft dan?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:12 schreef theunderdog het volgende:
Meest recente kaart situatie Kobani:
[ afbeelding ]
Daarom is de vraag 'wie begon er met schieten' ook altijd lastig te beantwoorden, valt niet te controleren.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het ironische is dat dit precies de validaties zijn die Assad, een tegen-geprotesteerde-dictator, gebruikte.
Tijd om het oosten van de stad plat te gooienquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:10 schreef theunderdog het volgende:
https://twitter.com/EjmAlrai/status/520575718590525440
In #Kobane #AynalArab the Ashayes security building, The 48 street and the Sharia building all occupied by #IS that is advancing in d city 1
Today is considered as the "most ferocious" where heavy artillery is used inside d city. From the East #IS is advancing YPG pulled out /2
The tribunal official building in #Kobane is also under #IS control who brought reinforcement from #Raqqa. 3/
#USA led coalition carried out airstrikes INSIDE #Kobane #AynalArab against #IslamicState without stopping the fighters' advance 4/
Jij zegt dat Erdogan een posite innam tegen dictatoriale regimes terwijl dat dus niet klopt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
He, shit, nooit geweten dat ik de woordvoerder was van Erdogan.
Dus het had niks met de demonstraties te maken en Assad zijn reactie daarop.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
He, shit, nooit geweten dat ik de woordvoerder was van Erdogan.
Ziet er niet best uit.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:12 schreef theunderdog het volgende:
[ afbeelding ]
Feit is wel dat leger, zeker het seculiere gedeelte daarvan niet zomaar zich tegen de staat keert.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:14 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Daarom is de vraag 'wie begon er met schieten' ook altijd lastig te beantwoorden, valt niet te controleren.
Er wonen uiteraard nog wel mensen . Ahja, in hoeverre die er nog normaal kunnen wonen natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:14 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Maar hoe zijn de omstandigheden in de wijken die ISIS nu heeft dan?
Helemaal leeg of wonen daar nog mensen of?
Ik mis even dat stukje van waar ik 'alle' zei. Libie, Syrie, Egypte zijn daar voorbeelden van. Wat het stukje wel degelijk kloppend maakt. Erdogan nam ook een positie in tegen terreur, doelend op de PKK, Turkse Hizbullah etc, betekent niet dat als hij geen positie inneemt tegen de Boedhisten dat het dus niet klopt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:15 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Jij zegt dat Erdogan een posite innam tegen dictatoriale regimes terwijl dat dus niet klopt.
Ja, Nederland filtert zeker op die twee.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoe ga je dat filteren? Is Nederland aan het filteren tussen vertrekkende Jihadstrijder en Patriotische Koerd?
In het geval van Syrie, Egypte en Libie dus wel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:15 schreef mrstylo het volgende:
[..]
Dus het had niks met de demonstraties te maken en Assad zijn reactie daarop.
Als dat zou gebeuren zou het toch wel in het nieuws zijn>?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Er wonen uiteraard nog wel mensen . Ahja, in hoeverre die er nog normaal kunnen wonen natuurlijk.
Misschien zijn ze ook wel allemaal afgeslacht.
Oja... Er zit zelfs al een sharia school.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:12 schreef theunderdog het volgende:
[ afbeelding ]
Wat precies? waar doel je nu precies op?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:18 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Als dat zou gebeuren zou het toch wel in het nieuws zijn>?
Leuk.... ?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:18 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Oja... Er zit zelfs al een sharia school.
Een ideologisch onderscheid, een praktische is niet haalbaar, staat ook in je artikel. Daarnaast mag Nederland eerst een buurland zijn, van dezelfde zaken worden verweten als Turkije en dan kijken of Nederland nog een vergelijkbaar standpunt uitoefent.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:17 schreef primakov het volgende:
[..]
Ja, Nederland filtert zeker op die twee.
http://www.elsevier.nl/Bu(...)ga-vechten-1576727W/
Heeft de Nederlandse overheid een grens met het strijdgebied? Heeft de Nederlandse overheid een band met de Koerden?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Not this shit again.
Kijk maar eens of de Nederlandse overheid lokale Koerden zal helpen om te strijden in Syrie, waarom wordt daar met 2 maten in gemeten als het gaat om Turkije?
Alles wat je nu hierboven zegt, komt serieus van Koerdische media in Turkije, terwijl het notabene de Koerdische partij is geweest die tegen een Turkse interventie in Syrie is.
Jouw krom 'gelul', valt idd niet recht te lullen.
Nee, absurd en ergens ietwat ongeloofwaardig aangezien ze nog met de belegering van de stad bezig zijn. Wie maakt die kaartjes?quote:
Je vraag behelsde alleen of er gefilterd werd, dat het onderscheid lastig te maken is afhankelijk van inlichtingeninformatie. Hoezo werd er ten tijde van het yezidi-drama dan weinig tot geen protesten geuit van Turkse kant toen PKK lieden de peshmerga te hulp schoten en is het nu ineens wel een elementair verschil?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een ideologisch onderscheid, een praktische is niet haalbaar, staat ook in je artikel. Daarnaast mag Nederland eerst een buurland zijn, van dezelfde zaken worden verweten als Turkije en dan kijken of Nederland nog een vergelijkbaar standpunt uitoefent.
Het klopt wel grotendeels, kan zijn dat er hier en daar niet wat klopt natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:20 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Nee, absurd en ergens ietwat ongeloofwaardig aangezien ze nog met de belegering van de stad bezig zijn. Wie maakt die kaartjes?
Ben je echt aan het huilen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:20 schreef theunderdog het volgende:
https://twitter.com/TeachESL/status/520578918646951937
While focus has been on #Kobane, #ISIS fighters now in control of a Baghdad suburb.
Bij een ver van mijn bed show is het dan wel erg makkelijk om te spreken / oordelen he.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Heeft de Nederlandse overheid een grens met het strijdgebied? Heeft de Nederlandse overheid een band met de Koerden?
Nee. Ik verwacht ook niet dat de Turken hun eigen manschappen opofferen om de Koerden te helpen, ik verwacht dat zij hun grenzen openen zodat de Koerden het zelf kunnen doen. Zij hebben ook hun grenzen geopend voor het ergste tuig en nu de Koerden afgeslacht dreigen te worden zijn de grenzen ineens hermetisch afgesloten. Bah
Dit is de afgelopen jaren meerdere malen aan bod gekomen in dit topic. In de periode na de Amerikaanse invasie in Irak besloot de Syrische geheime dienst een pipeline op te zetten van jihadisten van Libanon tot Irak. Naast prominente gevluchtte Iraakse baathisten sloot Assad ook de jihadisten in haar armen om via de Syrische geheime dienst met hen samen vanuit Syrie verder Irak en Libanon te destabiliseren. Hierdoor was Syrië al een spil in het internationale jihadistennetwerk lang voordat de Syrische burgeroorlog uitbrak. In zekere zin zou je kunnen stellen dat Assad met Irak en Libanon heeft gedaan wat Erdogan nu met Syrië doet. En ja, dat heeft zeker flink bijgedragen aan de opkomst van Al Qaeda in Irak en dus ook voor de latere vorming van Daesh. Niet meegekregen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:26 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Bron dat Assad jihadisten heeft gesteund?
Turkije wil het niet alleen doen toch?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het klopt wel grotendeels, kan zijn dat er hier en daar niet wat klopt natuurlijk.
Maar globaal gezien klopt het dat ISIS echt een opmars maakt en steeds meer in handen krijgt van Kobani.
Maar bekijk het van de zonnige kant: je ziet op die kaart duidelijk dat ISIS nu wel heel dicht bij de Turkse grens komt, het kan niet lang meer duren totdat Turkije tot actie komt.
Ze hebben op een begeven moment niets meer te willen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:23 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Turkije wil het niet alleen doen toch?
Dat iedereen uit wordt gemoord.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat precies? waar doel je nu precies op?
Geen idee, ik ben niet de Turkse strateeg als het gaat om buitenlandsbeleid, wel? Wat voor nut heeft het gefilter als je geen onderscheid in praktijk kan maken, maar beperkt is tot ideologisch acceptatie.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:22 schreef primakov het volgende:
[..]
Je vraag behelsde alleen of er gefilterd werd, dat het onderscheid lastig te maken is afhankelijk van inlichtingeninformatie. Hoezo werd er ten tijde van het yezidi-drama dan weinig tot geen protesten geuit van Turkse kant toen PKK lieden de peshmerga te hulp schoten en is het nu ineens wel een elementair verschil?
Ok, ik begrijp dat Turkije in de spagaat ligt als het neer komt op militaire steun aan de koerden. Maar ik snap nog steeds niet helemaal hoe dit bovenstaande (erg duidelijk, dankjewel) correleert met het besluit de grenzen dicht te laten voor de koerden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ok
2006- Turkije heeft een nieuw buitenlands beleid, matties met de buurlanden de wel bekende 'zero-problems-policy.
Assad en Erdogan zijn dikke matties:
[ afbeelding ]
2009: Erdogan flipt helemaal tegen Israel vanwege de situatie in Gaza, Erdogan krijgt enorme populariteit onder de Arabische bevolking, Turkije wordt een modelstaat-inspiratie, hoe een moderne moslimland dient bestuurt te worden.
[ afbeelding ]
2010: Arabische lente, Erdogan neemt een positie in tegen dictatoriale regimes en na wat overleg met Assad voor hervormingen etc breekt 2011 aan.
2011: Assad opent het vuur op eigen bevolking gedurende vreedzame protesten, Erdogan breekt met Assad en neemt een felle positie tegen hem in.
2012-zie je een massale toestroom van Jihad strijders richting Syrie trekken tegen Assad, Turkije neemt daar een passieve houding in wanneer de felheid tegen Assad een hoogtepunt bereikt. Ook wapenstilstand met de PKK zorgt er voor dat de grenzen wat lakser worden.
2013: In samenwerking met de VS erkent Turkije FSA en haar diplomaten als de legitieme verzetsbeweging van Syrie tegen Assad, onder druk van Rusland en China gebeurt actieve steun aan de groepering via geheime wegen, logisitiek, training en wapens. Onder tussen splitsen meerdere Jihadisten nadat eenmaal een kliek is gevormd met complete bataljons zich af van de Syrische opposities en claimen hun eigen motieven.
2014: De wereld is geschokt door de opkomst van ISIS, Turkije is te passief geweest, zowel de VS als Turkije hebben de dreigment van Jihadisme onderschat en Turkije heeft sinds april 2014 actieve maatregelen genomen om toeloop van Jihadi's terug te dringen, grenzen op scherp gezet en steun aan FSA op een lager pitje.
We gaan het zien. Ben benieuwd of we live spektakel vanaf de Turkse grens te zien gaan krijgen op CNN of zo.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze hebben op een begeven moment niets meer te willen.
Dit is ook de macht van de VS/Obama he, Erdogan kan nog zo vaak roepen dat ze niets gaan doen, Obama zegt gewoon: "ja is goed, maar dat is niet onze grens he."quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:26 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
We gaan het zien. Ben benieuwd of we live spektakel vanaf de Turkse grens te zien gaan krijgen op CNN of zo.
De concrete antwoorden waarom het geval is moet ik je helaas blijvend schuldig blijven, tot we ons beiden kunnen informeren over wat de Turkse overheid hier officieel over zegt, ongetwijfeld zullen hier belangen worden overwegen wat er te behalen valt als het wel of niet gebeurd, en of ze het wel/niet zullen doen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:25 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Ok, ik begrijp dat Turkije in de spagaat ligt als het neer komt op militaire steun aan de koerden. Maar ik snap nog steeds niet helemaal hoe dit bovenstaande (erg duidelijk, dankjewel) correleert met het besluit de grenzen dicht te laten voor de koerden.
Heeft dit te maken met het feit dat soennieten in Turkije uit woede en onbegrip zouden kunnen radicaliseren, omdat Turkije in hun ogen achter de Koerden komt te staan? En om die reden de toeloop van jihadisme in Turkije mogelijk groter wordt?
Ach het wordt me ook niet bepaald lastig gemaakt met users als Clap die openlijk zitten te fappen op het feit dat Koerden omver worden gereden door een auto.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bij een ver van mijn bed show is het dan wel erg makkelijk om te spreken / oordelen he.
Als IS echt een move richting Turkije maakt, als in een aanval, dan zal het wel losgaan. Eerder niet, gok ik. Maar nogmaals, we zullen zien. Heb helaas geen glazen bol.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit is ook de macht van de VS/Obama he, Erdogan kan nog zo vaak roepen dat ze niets gaan doen, Obama zegt gewoon: "ja is goed, maar dat is niet onze grens he."
ieder oorlogsslachtoffer of "iedereen systematisch uitgemoord in ingenomen wijken kobani" is nogal een verschilquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij wil dat de media van elke oorlogslachtoffer een nieuwsbericht gaat maken ja?
Ik ben vooral benieuwd naar de rellen in Turkije nav de val van Kobane.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:26 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
We gaan het zien. Ben benieuwd of we live spektakel vanaf de Turkse grens te zien gaan krijgen op CNN of zo.
Waarom zouden ze dat doen? Ze gaan bij de rest van de grens toch ook niet de grens over?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:29 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Als IS echt een move richting Turkije maakt, als in een aanval, dan zal het wel losgaan. Eerder niet, gok ik. Maar nogmaals, we zullen zien. Heb helaas geen glazen bol.
Er is ook geen eenduidige definitie van systematisch uitmoorden. Je kan er in ieder geval van uitgaan dat de burgers die er nog zitten (geschat op 3 a 4000) niet veilig zitten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:29 schreef MouzurX het volgende:
[..]
ieder oorlogsslachtoffer of "iedereen systematisch uitgemoord in ingenomen wijken kobani" is nogal een verschil
Ook dat ja. Wordt een vervelende tijd voor de Turken die hier niets mee te maken willen hebben.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:29 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd naar de rellen in Turkije nav de val van Kobane.
Ik heb een propaganda filmpje gezien van IS waarin Turkije openlijk wordt bedreigd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:30 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dat doen? Ze gaan bij de rest van de grens toch ook niet de grens over?
Er zullen wel wat Koerden messteken krijgen van salafisten en Turkse Nationalisten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:29 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd naar de rellen in Turkije nav de val van Kobane.
Dat is taal om er voor te zorgen dat Turkije de koerden niet helpt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik heb een propaganda filmpje gezien van IS waarin Turkije openlijk wordt bedreigd.
Gezond of aan de schijt?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:32 schreef b4kl4p het volgende:
Hoe snel kan IS in Den Haag staan vanuit Syrie?
Mogelijk heb je gelijk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:32 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dat is taal om er voor te zorgen dat Turkije de koerden niet helpt.
Natuurlijk slapen ze..quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:33 schreef UpsideDown het volgende:
Vraag me toch af hoe die lui te vreten krijgen, slapen, etc.
Ok, bedankt in ieder geval voor je vorige uitleg.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De concrete antwoorden waarom het geval is moet ik je helaas blijvend schuldig blijven, tot we ons beiden kunnen informeren over wat de Turkse overheid hier officieel over zegt, ongetwijfeld zullen hier belangen worden overwegen wat er te behalen valt als het wel of niet gebeurd, en of ze het wel/niet zullen doen.
Dit zal mogelijk ook meespelen dan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik heb een propaganda filmpje gezien van IS waarin Turkije openlijk wordt bedreigd.
IS heeft een hele goede cateringservice.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:33 schreef UpsideDown het volgende:
Vraag me toch af hoe die lui te vreten krijgen, slapen, etc.
Dat klopt ook wel, aangezien Al Nusra en IS zwijnen vrijelijk de grens over mochten huppelen. Dat komt gewoon omdat Erdogan Assad dood wil.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 15:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Turkije wordt constant verweten terroristen gesteund te hebben door de grenzen wat lakser te laten.
Die heet:quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
IS heeft een hele goede cateringservice.
Ik had het meer over de YPG.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
IS heeft een hele goede cateringservice.
Npquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:34 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Ok, bedankt in ieder geval voor je vorige uitleg.
[..]
Dit zal mogelijk ook meespelen dan.
Je lijkt anders wel akkoord te gaan met de Turkse visie tot het niet toelaten van Koerden die hun medeKoerden willen helpen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben niet de Turkse strateeg als het gaat om buitenlandsbeleid, wel? Wat voor nut heeft het gefilter als je geen onderscheid in praktijk kan maken, maar beperkt is tot ideologisch acceptatie.
Dat schijnt ook meteen Erdogan's voorwaarde te zijn voor ingrijpen / deelnemen in de coalitie idd, het verwijderen van Assad, nu alleen tegen ISIS strijden en verslaan zal alleen Assad een handje helpen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:34 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel, aangezien Al Nusra en IS zwijnen vrijelijk de grens over mochten huppelen. Dat komt gewoon omdat Erdogan Assad dood wil.
Nou komt dat de VS even goed uit. Vorig jaar hebben ze dat ook al tevergeefs geprobeerd. Probleem daarvan is dat Rusland en China dat niet zo leuk vinden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat schijnt ook meteen Erdogan's voorwaarde te zijn voor ingrijpen / deelnemen in de coalitie idd, het verwijderen van Assad, nu alleen tegen ISIS strijden en verslaan zal alleen Assad een handje helpen.
Wat wil je nu zeggen? jij denkt dat het supermannen zijn die een soort laserstralen van marsmannetjes krijgen ofzo?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:38 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
En slapen als je aangevallen worden?
Ik kan mij geen waardeoordeel zoals goedkeuren of afwijzen herinneren in mijn posts, maar ik snap wel dat het een bijgevolg kan zijn van de strengere maatregelen na al de verwijten die ze hebben gekregen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:37 schreef primakov het volgende:
[..]
Je lijkt anders wel akkoord te gaan met de Turkse visie tot het niet toelaten van Koerden die hun medeKoerden willen helpen?
Maar dan nog lijkt het mij sterk -en dit is pure speculatie natuurlijk - dat als Nederland in de situatie zat en de verwijten kreeg die Turkije krijgt een daar nog wat subtielere houding in zou nemen, ik persoonlijk zou ook de grenzen sluiten uit angst voor het steunen van terreur en hulp via diplomatieke, internationale wetgeving proberen te bereiken.quote:Omdat de beweegredenen voor het instellen van een ideologisch onderscheid m.i overtuigend genoeg zijn en heden ten dage ook geimplementeerd worden (denaturalisatie en vervolging van mogelijke potentiële ISISgangers). Koerden die haard/huis/familie gaan beschermen tegenover jihadisten die zich willen aansluiten bij een nihilistische organisatie als ISIS, het ideologisch onderscheid wordt afdoende gedekt door de beweegredenen en mogelijk af te leiden intenties van degenen die daarnaartoe gaan.
Sowieso de berichtgeving over 'Koerden vs moslims' is nogal bizarquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:46 schreef theunderdog het volgende:
Er zijn ook geruchten dat een van de leiders van ISIS in/rondom Kobani een Koerd is.
Verklaar je nader?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sowieso de berichtgeving over 'Koerden vs moslims' is nogal bizar
Je merkt op dat er onder ISIS vechters/leiding zich vermoedelijk ook Koerden bevinden, dan dat er zo een onderscheid wordt gemaakt van Koerden vs moslims.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, maar waar doel je precies op? je vindt het generaliserend of?
Ohja op die manier, maar hoe zouden ze het dan moeten zeggen? seculiere Koerden op de vuist tegen moslims?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je merkt op dat er onder ISIS vechters/leiding zich vermoedelijk ook Koerden bevinden, dan dat er zo een onderscheid wordt gemaakt van Koerden vs moslims.
Dat kan, er zitten enkele tientallen Koerden bij ISIS.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:46 schreef theunderdog het volgende:
Er zijn ook geruchten dat een van de leiders van ISIS in/rondom Kobani een Koerd is.
Iig op een manier dat niet in strijd is met de werkelijkheid, Koerden vechten momenteel niet tegen de moslim Arabieren, Turken etc, maar tegen een mengelmoes van moslimsbestaande groep.. waaronder dus ook Koerdische moslims tegen Koerdische moslimsquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ohja op die manier, maar hoe zouden ze het dan moeten zeggen? seculiere Koerden op de vuist tegen moslims?
Enkele tientallen, en dan is een van de leiders een Koerd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:53 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat kan, er zitten enkele tientallen Koerden bij ISIS.
Ze vechten tegen gestoorde salafisten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Iig op een manier dat niet in strijd is met de werkelijkheid, Koerden vechten momenteel niet tegen de moslim Arabieren, Turken etc, maar tegen een mengelmoes van moslimsbestaande groep.. waaronder dus ook Koerdische moslims tegen Koerdische moslims
Takfiri's, over het gebruik van 'salafisten' valt ook het een en ander te zeggen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze vechten tegen gestoorde salafisten.
Koerden zijn seculair en willen geen kalifaat. ISIS wel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:57 schreef -mosrednA het volgende:
Ik las dat de koerden in Syrië (noord-oosten?) voornamelijk soennitische moslims zijn. Naar mijn weten staat ISIS ter bescherming van de soennitische Irakezen. Wat is het grote verschil tussen de soennitische Irakezen en de soennitische koerden dat ze dusdanig tegenover elkaar staan dat ze in oorlog met elkaar zijn?
Ik kan me herinneren dat in de islam een verleden is waarbij moslims eerder tegen elkaar hebben gevochten wat voor de moslim een zwarte bladzijde in de Koran is. Velen schijnen zich er voor te schamen en er wordt niet graag over gesproken. Wat is momenteel het grote pijnpunt dat dit (naar hetgeen wat ik weet) zich weer herhaalt?
Nou vraag je nog eens iets.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:57 schreef -mosrednA het volgende:
Ik las dat de koerden in Syrië (noord-oosten?) voornamelijk soennitische moslims zijn. Naar mijn weten staat ISIS ter bescherming van de soennitische Irakezen. Wat is het grote verschil tussen de soennitische Irakezen en de soennitische koerden dat ze dusdanig tegenover elkaar staan dat ze in oorlog met elkaar zijn?
Ik kan me herinneren dat in de islam een verleden is waarbij moslims eerder tegen elkaar hebben gevochten wat voor de moslim een zwarte bladzijde in de Koran is. Velen schijnen zich er voor te schamen en er wordt niet graag over gesproken. Wat is momenteel het grote pijnpunt dat dit (naar hetgeen wat ik zie) zich weer herhaalt?
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:58 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Koerden zijn seculair en willen geen kalifaat. ISIS wel.
Ze vechten tegen gestoorde.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Takfiri's, over het gebruik van 'salafisten' valt ook het een en ander te zeggen.
Het was dan ook een suggestieve vraag, kreeg impliciet enigszins de indruk dat je het eens was met het sluiten van de grens voor de Koerden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik kan mij geen waardeoordeel zoals goedkeuren of afwijzen herinneren in mijn posts, maar ik snap wel dat het een bijgevolg kan zijn van de strengere maatregelen na al de verwijten die ze hebben gekregen.
[..]
Maar dan nog lijkt het mij sterk -en dit is pure speculatie natuurlijk - dat als Nederland in de situatie zat en de verwijten kreeg die Turkije krijgt een daar nog wat subtielere houding in zou nemen, ik persoonlijk zou ook de grenzen sluiten uit angst voor het steunen van terreur en hulp via diplomatieke, internationale wetgeving proberen te bereiken.
Ja maar de duivel zit um in dit geval dus echt in de details.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij spreekt in zijn algemeenheid he.
Soennitisch, maar wel seculier. Als ze zich onderworpen hadden aan Abu Bakr al-Baghdadi en ISIS met open armen hadden ontvangen, behoorde Kobane, ahum "Ayn-al-Islam" al een half jaar tot de Islamitische Staat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:57 schreef -mosrednA het volgende:
Ik kan me herinneren dat in de islam een verleden is waarbij moslims eerder tegen elkaar hebben gevochten wat voor de moslim een zwarte bladzijde in de Koran is. Velen schijnen zich er voor te schamen en er wordt niet graag over gesproken. Wat is momenteel het grote pijnpunt dat dit (naar hetgeen wat ik zie) zich weer herhaalt?
Ik vond die ook al een rare ja, alsof de meesten van die Koerden niet moslims zijn.quote:
Je kan lastig uitgaan van de zeer kleine minderheid he. Dat er een paar losgeslagen Koerden zijn die zich bij ISIS hebben aangesloten neemt het feit nog niet weg dat de Koerden (in het algemeen ! ) geen kalifaat willen (zeker niet zoals ISIS die wil oprichten).quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja maar de duivel zit um in dit geval dus echt in de details.
Perhaps, maar hoeveel % van de resterende niet-Koerdische moslims wil een ISIS kalifaat, is dat wel in de meerderheid of te algemeen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je kan lastig uitgaan van de zeer kleine minderheid he. Dat er een paar losgeslagen Koerden zijn die zich bij ISIS hebben aangesloten neemt het feit nog niet weg dat de Koerden (in het algemeen ! ) geen kalifaat willen (zeker niet zoals ISIS die wil oprichten).
Heeft hij de diplomatieke banden verbroken, de oppositie als legitieme vertegenwoordiger erkent, het aftreden geëist en financiële steun aan de oppositie gegeven?quote:
Vroeg je om een veroordeling en steun, krijg je er een, ga je nog meer voorwaarden eisenquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:03 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Heeft hij de diplomatieke banden verbroken, de oppositie als legitieme vertegenwoordiger erkent, het aftreden geëist en financiële steun aan de oppositie gegeven?
De meeste moslims willen geen ISIS kalifaat, ISIS lui zijn gestoorde psychopaten die lijken te komen rechtstreeks uit een zombie film.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Perhaps, maar hoeveel % van de resterende niet-Koerdische moslims wil een ISIS kalifaat, is dat wel in de meerderheid of te algemeen?
Ik had het over Bahrein, niet Saudi-Arabië.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vroeg je om een veroordeling en steun, krijg je er een, ga je nog meer voorwaarden eisen
Niemand zei dat Erdogan's opstelling tegen Assad / Mubarak hetzelfde was als tegen Saudi King Brother XII
Ik dacht dat jij atheïst was?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De meeste moslims willen geen ISIS kalifaat, ISIS lui zijn gestoorde psychopaten die lijken te komen rechtstreeks uit een zombie film.
Er zijn meer dan 1,2 miljard moslims op deze wereld en de meeste daarvan zijn hele normale mensen zoals jij en ik (al ben ik niet helemaal normaal natuurlijk). Maar goed, je snapt me.
Als Erdogan dat serieus meent, dan moet hij nu toch echt iets doen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:07 schreef primakov het volgende:
Ome Erdogan heeft ook beloofd dat Kobani niet in handen zal vallen van de jihadisten? In hoeverre moeten we dat dan serieus nemen, je bent neem ik ook wel bekend met holle-woorden tactiek.
Dat was m'n vraag, en de post van vigen98 beantwoord het lijkt me?quote:
Het zou ook wel erg ironisch zijn als Erdogan iets zou hebben tegen dictators.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:07 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik had het over Bahrein, niet Saudi-Arabië.
Maar mijn punt was dat het Erdogan niet gaat om dat Assad een dictator zou zijn en zijn volk zou vermoorden.
Het Saudische leger was daarin betrokken. Je kan zeggen dat zijn ware intenties is omdat hij geilt om Syrische meisjes met groene ogen, allemaal prima, maar ik ga even uit van wat hij als rechtvaardiging gebruikt en heeft gedaan, kan zijn ware intenties niet weten, jij evenmin.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:07 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik had het over Bahrein, niet Saudi-Arabië.
Maar mijn punt was dat het Erdogan niet gaat om dat Assad een dictator zou zijn en zijn volk zou vermoorden.
Er zit een verschil tussen secularisme (scheiding tussen geloof en staat) van de Koerden en het islamisme (politeke islam) van ISIS. Moslims (aanhangers van de islam) kunnen prima seculier zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:08 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp zijn de koerden wel soennitische moslims, maar hebben (of willen) ze niet iets te maken hebben met de Islam?
Alle moslims zijn vogelvrij tot ze de eed hebben afgelegd aan de Kalief volgens Takfiri's.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:08 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Dat was m'n vraag, en de post van vigen98 beantwoord het lijkt me?
Dus als ik het goed begrijp zijn de koerden wel soennitische moslims, maar hebben (of willen) ze niet iets te maken hebben met de Islam?
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De meeste moslims willen geen ISIS kalifaat, ISIS lui zijn gestoorde psychopaten die lijken te komen rechtstreeks uit een zombie film.
Ieder zijn eigen pad, ik leef gewoon mijn leven.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:11 schreef Aloulou het volgende:
[..]Vanaf de dag dat je hier begon te posten al een goede Moslim in je gezien
Waarom je schamen broeder? En als niet-Moslim voordoen al die tijd?
Je kan ook gewoon logisch nadenken. Dan zie je dat Erdogan graag deze pijplijn wil aanleggen en meer macht wil door het Moslimbroederschap aan de macht te krijgen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het Saudische leger was daarin betrokken. Je kan zeggen dat zijn ware intenties is omdat hij geilt om Syrische meisjes met groene ogen, allemaal prima, maar ik ga even uit van wat hij als rechtvaardiging gebruikt en heeft gedaan, kan zijn ware intenties niet weten, jij evenmin.
Assads kont likken had meer succes geboekt, over logisch nadenken gesproken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:12 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon logisch nadenken. Dan zie je dat Erdogan graag deze pijplijn wil aanleggen en meer macht wil door het Moslimbroederschap aan de macht te krijgen.
Precies, in Turkije is er ook gewoon geen persvrijheid en gaan er mensen om hun mening de bak in.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:08 schreef DeJori het volgende:
[..]
Het zou ook wel erg ironisch zijn als Erdogan iets zou hebben tegen dictators.
Nee, want Turkije dacht dat Assad zou gaan vallen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Assads kont likken had meer succes geboekt, over logisch nadenken gesproken.
Geen probleem ik begrijp je broquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:12 schreef theunderdog het volgende:
Ieder zijn eigen pad, ik leef gewoon mijn leven.
Je zegt net zelf dat bij gebrek aan Turks steun het niet zo zou zijn gelopen, Als Turkije een Pro-Assad houding nam, waren de constructies voor de pijpleiding al begonnen nu.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:15 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nee, want Turkije dacht dat Assad zou gaan vallen.
Taqqiyah.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:16 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Geen probleem ik begrijp je bro
Sowieso zware tijden inderdaad vandaag de dag met ISIS enzo om publiekelijk Moslim te zijn. Beter zekere voor het onzekere idd. Houd mijzelf ook beetje on the down low laatste tijd
Ik ben geen moslim. Hoe kan ik nu moslim zijn? ik bid niet 5 x keer dag, ben ontmaagd voor het huwelijk, kijk af en toe ook wel eens porno , ben relatief egoïstisch..quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:16 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Geen probleem ik begrijp je bro
Sowieso zware tijden inderdaad vandaag de dag met ISIS enzo om publiekelijk Moslim te zijn. Beter zekere voor het onzekere idd. Houd mijzelf ook beetje on the down low laatste tijd
Nee, want Rusland ziet die pijplijn als een bedreiging en daarom gaat Syrië er niet mee akkoord zoals in het Wikipedia artikel staat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je zegt net zelf dat bij gebrek aan Turks steun het niet zo zou zijn gelopen, Als Turkije een Pro-Assad houding nam, waren de constructies voor de pijpleiding al begonnen nu.
Wat een groot deel van de 'moderne' moslims, met name in het westen ook doen hoor, niets nieuws.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben geen moslim. Hoe kan ik nu moslim zijn? ik bid niet 5 x keer dag, ben ontmaagd voor het huwelijk, kijk af en toe ook wel eens porno , ben relatief egoïstisch..
Hoe dan?
Jajaquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben geen moslim. Hoe kan ik nu moslim zijn? ik bid niet 5 x keer dag, ben ontmaagd voor het huwelijk, kijk af en toe ook wel eens porno , ben relatief egoïstisch..
Hoe dan?
Ik denk dat je zo een honderd miljoen Moslims hebt die ook aan deze checklist voldoen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe dan?
Dan ben je geen moslim, en dat bedoel ik niet op de takfiri manier. Meer als zelfbeeld/zelfreflectie.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat een groot deel van de 'moderne' moslims, met name in het westen ook doen hoor, niets nieuws.
Bedankt, dit maakt een hoop duidelijk. Als ik het dus goed begrijp kunnen seculiere moslims zich goed vinden in een staat die niet is gebaseerd op de Islam, maar wel ruimte geeft voor het vrijuit beoefenen van hun godsdienst?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:10 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen secularisme (scheiding tussen geloof en staat) van de Koerden en het islamisme (politeke islam) van ISIS. Moslims (aanhangers van de islam) kunnen prima seculier zijn.
Wat voor een eed doel je op en met welke gevolgen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alle moslims zijn vogelvrij tot ze de eed hebben afgelegd aan de Kalief volgens Takfiri's.
God is barmhartig.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan ben je geen moslim, en dat bedoel ik niet op de takfiri manier. Meer als zelfbeeld/zelfreflectie.
God gaat mij niet verwelkomen in het paradijs.
Wikipedia zegt het, dan moet het wel waar zijn!quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:18 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nee, want Rusland ziet die pijplijn als een bedreiging en daarom gaat Syrië er niet mee akkoord zoals in het Wikipedia artikel staat.
Misschien jij wel en Baghdadi niet, weet jij veel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:19 schreef theunderdog het volgende:
Dan ben je geen moslim, en dat bedoel ik niet op de takfiri manier. Meer als zelfbeeld/zelfreflectie.
Eed van trouw, politiek en ideologisch.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:20 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Wat voor een eed doel je op en met welke gevolgen?
Je neemt het veel te serieus G.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:17 schreef theunderdog het volgende:
Hoe dan?
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:22 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je neemt het veel te serieus G.
Kijk je doet wat je wilt, enige is dat je afentoe oprecht berouw toont. Waarom zo moeilijk maken voor jezelf?
Vanavond beelden uit Turkije.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:23 schreef b4kl4p het volgende:
Oke het is weekend en ik ben weer eens alleen!
Heeft iemand nog een leuke interessante livestream van gevechten?
Wij gaan die muta straks hier over paar weken introduceren, muta dawahteamquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:23 schreef Triggershot het volgende:
Oppassen voor Aloulou, hij is bezig met dawah, zo zijn de Salafisten ook groot geworden in Den Haag.
Broer, dat is de andere stromingquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:27 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Wij gaan die muta straks hier over paar weken introduceren, muta dawahteam![]()
Klopt, Burkino Faso, Chad, Gambia, Guinea, Mali, Senegal, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Tajikstan, Turkmenistan, Oezbekistan, Palestina (West Bank), Egypte, Algerije, Tunesië, Libanon, Bangladesh, Albanië, Azerbaijan, Bosnië en Syrië zijn allemaal seculiere staten met een moslimmeerderheid.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:20 schreef -mosrednA het volgende:
Als ik het dus goed begrijp kunnen seculiere moslims zich goed vinden in een staat die niet is gebaseerd op de Islam, maar wel ruimte geeft voor het vrijuit beoefenen van hun godsdienst?
Het salafisme is een extremistische stroming binnen de islam. Een islamist kan een salafist zijn maar ook een 'gewone' soenniet.quote:En ik zie ook vaak het woord salafisme voorbijkomen. Correleert dit met het islamisme of zit er een verschil in deze geloofsstroom?
Hahahahquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet onderschatten, is groot vraag naar!
Geloof jij wel in het bestaan van de moderne/liberale moslim dan?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De resultaten zijn niet altijd even gewenst
In een werkelijkheid waar terreur, isis en Islam in een zin wordt genoemd is dat moeilijk te geloven, maar tig voorbeelden te bedenken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Geloof jij wel in het bestaan van de moderne/liberale moslim dan?
Turkije en Marokko zijn niet seculier?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:31 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Klopt, Burkino Faso, Chad, Gambia, Guinea, Mali, Senegal, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Tajikstan, Turkmenistan, Oezbekistan, Palestina (West Bank), Egypte, Algerije, Tunesië, Libanon, Bangladesh, Albanië, Azerbaijan, Bosnië en Syrië zijn allemaal seculiere staten met een moslimmeerderheid.
[..]
Het salafisme is een extremistische stroming binnen de islam. Een islamist kan een salafist zijn maar ook een 'gewone' soenniet.
Een aantal daarvan uitsluitend omdat er een dictator zit. Als het volk het daar voor het zeggen krijgt verandert dat wel hoor. Kijk maar naar Egypte. Niet dat Moslims geen seculiere staat kunnen runnen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:31 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Klopt, Burkino Faso, Chad, Gambia, Guinea, Mali, Senegal, Kyrgyzstan, Kazakhstan, Tajikstan, Turkmenistan, Oezbekistan, Palestina (West Bank), Egypte, Algerije, Tunesië, Libanon, Bangladesh, Albanië, Azerbaijan, Bosnië en Syrië zijn allemaal seculiere staten met een moslimmeerderheid.
Nopequote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:39 schreef Reki het volgende:
[..]
Turkije en Marokko zijn niet seculier?
Maar zo bedoel ik het niet hoor, ik weet natuurlijk donders goed dat ISIS niet DE islam is. Maar je moet je volgens de islam wel aan bepaalde leefregels houden, je kan toch lastig volhouden dat iemand die elk weekend helemaal los gaat in de gay bars nog moslim is toch?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In een werkelijkheid waar terreur, isis en Islam in een zin wordt genoemd is dat moeilijk te geloven, maar tig voorbeelden te bedenken.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar zo bedoel ik het niet hoor, ik weet natuurlijk donders goed dat ISIS niet DE islam is. Maar je moet je volgens de islam wel aan bepaalde leefregels houden, je kan toch lastig volhouden dat iemand die elk weekend helemaal los gaat in de gay bars nog moslim is toch?
Er is geen zonde buiten ongeloof wat niet te vergeven valt en de Islamitische richtlijnen wat betreft vergeving zijn duidelijk.quote:Er is overgeleverd op gezag van 'Oethmaan (moge Allah tevreden over hem zijn) dat de boodschapper van Allah Sallalahu 'alaihi wasalam zei:
"Diegene die sterft en er zich (volledig) bewust van is dat er geen God is dan Allah, betreedt het Paradijs." (Moeslim).
Dus de atheïst die altijd voor iedereen goed is geweest zal wel eeuwig branden?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Er is geen zonde buiten ongeloof wat niet te vergeven valt en de Islamitische richtlijnen wat betreft vergeving zijn duidelijk.
twitter:jenanmoussa twitterde op vrijdag 10-10-2014 om 17:41:29In security zone inside #Kobane, there is also HQ for Kurdish PYD party. ISIS is believed to be controlling now that building too. @akhbar reageer retweet
Hoe zit dat met al-Kaba'ir dan? Ik ben geen moslim of kenner, maar gewoon een nieuwsgierige wikipediawetenschapper.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Er is geen zonde buiten ongeloof wat niet te vergeven valt en de Islamitische richtlijnen wat betreft vergeving zijn duidelijk.
In de Islam is het verdomd moeilijk om atheist te zijn, worden, dus lastig vraag.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus de atheïst die altijd voor iedereen goed is geweest zal wel eeuwig branden?
Uh?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de Islam is het verdomd moeilijk om atheist te zijn, worden, dus lastig vraag.
Je doelt op de grotere zonden?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:46 schreef DeJori het volgende:
[..]
Hoe zit dat met al-Kaba'ir dan? Ik ben geen moslim of kenner, maar gewoon een nieuwsgierige wikipediawetenschapper.
Ja. Je zegt dat er maar één zonde is, maar die doen toch vermoeden dat er wel wat meer regels zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je doelt op de grotere zonden?
Religieuze partijen bij wet verbieden, maar veel Fok!ers zijn het daar niet mee eens. NL is eigenlijk ook niet seculier.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:39 schreef DeJori het volgende:
[..]
Een aantal daarvan uitsluitend omdat er een dictator zit. Als het volk het daar voor het zeggen krijgt verandert dat wel hoor. Kijk maar naar Egypte. Niet dat Moslims geen seculiere staat kunnen runnen.
In het westen ben je een atheist als je niet in geloof gelooft, in de Islam ben je een kafir als je godswaarheid tot je hebt gekregen en dit bewust hebt verworpen. Daarbuiten ben je onwetend, misleid, etc.quote:
Nee, er is maar een zonde wat niet vergeven zal worden, zijn wel meer zondes dan 1.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:48 schreef DeJori het volgende:
[..]
Ja. Je zegt dat er maar één zonde is, maar die doen toch vermoeden dat er wel wat meer regels zijn.
Maar wanneer heb je godswaarheid tot je gekregen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In het westen ben je een atheist als je niet in geloof gelooft, in de Islam ben je een kafir als je godswaarheid tot je hebt gekregen en dit bewust hebt verworpen. Daarbuiten ben je onwetend, misleid, etc.
Je zou zeggen wanneer je de Koran hebt gelezen, maar dit dekt de lading niet, in de Islamitische mythologie is Satan een goed voorbeeld, hij wist van Allah's bestaan, zijn boodschap en leer, maar verworp dit bewust.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar wanneer heb je godswaarheid tot je gekregen?
quote:IS rukt op naar Turkse grens
vrijdag 10 okt 2014, 17:31 (Update: 10-10-14, 17:44)
Strijders van Islamitische Staat proberen zich nu ook aan de noordkant van de Syrische stad Kobani te positioneren. De jihadisten voeren volgens de Koerden zware aanvallen uit op de weg van Kobani naar de Turkse grens.
Als de jihadisten die weg veroveren, is Kobani van alle kanten omsingeld. Volgens NOS-correspondent Lucas Waagmeester, die aan de Turkse kant van de grens is, is dat nu nog niet het geval.
Sinds 17.00 uur zijn boven de stad weer gevechtsvliegtuigen te horen. Die hebben de landstrook tussen de stad en de grens gebombardeerd, waarschijnlijk in een poging om de opmars van IS te stuiten. "Toch hebben de luchtaanvallen dat tot nu toe niet kunnen voorkomen", zegt Waagmeester.
Strategische plekken
Activisten melden verder dat IS strategisch belangrijke plekken in Kobani heeft veroverd. Onder meer een bureau van Koerdische bestuurders en een gevangenis zouden nu in handen zijn van de terreurgroep. IS zou in totaal 40 procent van Kobani hebben veroverd. De Verenigde Staten maken dezelfde inschatting.
De Verenigde Naties waarschuwen dat Koerdische inwoners van Kobani hetzelfde lot wacht als moslimmannen in Srebrenica in 1995. Die werden door het Bosnisch-Servische leger weggevoerd en doodgeschoten. De VN denkt ook dat Koerden in Kobani "waarschijnlijk worden gedood" als IS de stad verovert.
Ah je doelde op onvergeefbare zonde. Dankquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, er is maar een zonde wat niet vergeven zal worden, zijn wel meer zondes dan 1.
These strategic concerns, motivated by fear of expanding Iranian influence, impacted Syria primarily in relation to pipeline geopolitics. In 2009 - the same year former French foreign minister Dumas alleges the British began planning operations in Syria - Assad refused to sign a proposed agreement with Qatar that would run a pipeline from the latter's North field, contiguous with Iran's South Pars field, through Saudi Arabia, Jordan, Syria and on to Turkey, with a view to supply European markets - albeit crucially bypassing Russia. Assad's rationale was "to protect the interests of [his] Russian ally, which is Europe's top supplier of natural gas."quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wikipedia zegt het, dan moet het wel waar zijn!
Turkije en Rusland sluiten meerdere energiedeals, Ruslands bondgenoot Iran en Turkije sluiten meerdere energiedeals, maar als Turkije en Ruslands bondgenoot Syrie dit doen heb je de poppen aan het dansen!!!
quote:Harald Doornbos@HaraldDoornbos · 52 min 52 minuten geleden
pro-ISIS account claims suicide bomber who targetted 2day Kurdish YPG in center #Kobane was Tunisian jihadist "brother Abo Mahmoud alTunusi"
Klopt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:39 schreef Reki het volgende:
[..]
Turkije en Marokko zijn niet seculier?
Bij een deel van de staten inderdaad.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:39 schreef DeJori het volgende:
[..]
Een aantal daarvan uitsluitend omdat er een dictator zit. Als het volk het daar voor het zeggen krijgt verandert dat wel hoor. Kijk maar naar Egypte. Niet dat Moslims geen seculiere staat kunnen runnen.
Dit gaat gewoon een enorme slachting worden, er moet echt een wonder gebeuren wil dit niet het geval zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:57 schreef UpsideDown het volgende:
Er zijn nog een paar duizend burgers in Kobane, de stad is bijna omsingeld dus ze kunnen niet meer weg. Als het een enorme slachting wordt, zou dat wel een zeer beschamende situatie zijn voor de wereld.
Erdogan hoopte door beste matties te zijn met de Moslimbroeders in Egypte, het prominentste land in de Arabische wereld, zijn ''invloed'' op de Arabische wereld en moslims te vergroten, i.e. de geest van het Ottomaanse Rijk nieuw leven in te blazen om zijn natte sultansdromen te verwezenlijken. Daarom was hij woedend door de staatsgreep in Egypte waardoor zijn plannetje geen doorgang kreeg. Daarop richtte hij zich vol op Syrië om Assad weg te krijgen. Het lijkt haast wel iets persoonlijk geworden te zijn, zo vol gaat hij er tegenin. Maar we zien hoe dit slecht heeft uitgepakt voor Turkije, want Rusland en Iran geven Syrië niet op. Die ''zero problems policy'' van kluns Davutoglu heeft ook voor geen meter gewerkt, uiteraard niet verwonderlijk als je terroristen in je buurland steunt tegen een leider waar je een jaar terug nog beste vrienden mee was. Turkije heeft zich volledig vervreemd van haar buurlanden met dit slechtste buitenlandbeleid ooit in haar geschiedenis. Ook in de Arabische wereld vertrouwt niemand Turkije meer. Alleen Saoedi-Arabië en Qatar, de bakens van democratie en mensenrechten (quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 16:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ok
2006- Turkije heeft een nieuw buitenlands beleid, matties met de buurlanden de wel bekende 'zero-problems-policy.
Assad en Erdogan zijn dikke matties:
[ afbeelding ]
2009: Erdogan flipt helemaal tegen Israel vanwege de situatie in Gaza, Erdogan krijgt enorme populariteit onder de Arabische bevolking, Turkije wordt een modelstaat-inspiratie, hoe een moderne moslimland dient bestuurt te worden.
[ afbeelding ]
2012-zie je een massale toestroom van Jihad strijders richting Syrie trekken tegen Assad, Turkije neemt daar een passieve houding in wanneer de felheid tegen Assad een hoogtepunt bereikt. Ook wapenstilstand met de PKK zorgt er voor dat de grenzen wat lakser worden.
2013: In samenwerking met de VS erkent Turkije FSA en haar diplomaten als de legitieme verzetsbeweging van Syrie tegen Assad, onder druk van Rusland en China gebeurt actieve steun aan de groepering via geheime wegen, logisitiek, training en wapens. Onder tussen splitsen meerdere Jihadisten nadat eenmaal een kliek is gevormd met complete bataljons zich af van de Syrische opposities en claimen hun eigen motieven.
2014: De wereld is geschokt door de opkomst van ISIS, Turkije is te passief geweest, zowel de VS als Turkije hebben de dreigment van Jihadisme onderschat en Turkije heeft sinds april 2014 actieve maatregelen genomen om toeloop van Jihadi's terug te dringen, grenzen op scherp gezet en steun aan FSA op een lager pitje.
Ik zie Erdogan niet op korte termijn verdwijnen helaas.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:58 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Daarom is een seculiere Turkse staat belangrijker dan ooit te voren.
quote:Some reports of DHS chatter even suggest that America’s worst fears of a biological attack could be realized if IS militants infect themselves with Ebola or another deadly virus and deliver it to America in live hosts via the southern border.
Ondertussen sluit Turkije nieuwe gasdeals met Iran en Rusland, het was echt niet zo moeilijk om Assad te vriend te houden en dit ook met hem te doen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:52 schreef SadPanda het volgende:
[..]
These strategic concerns, motivated by fear of expanding Iranian influence, impacted Syria primarily in relation to pipeline geopolitics. In 2009 - the same year former French foreign minister Dumas alleges the British began planning operations in Syria - Assad refused to sign a proposed agreement with Qatar that would run a pipeline from the latter's North field, contiguous with Iran's South Pars field, through Saudi Arabia, Jordan, Syria and on to Turkey, with a view to supply European markets - albeit crucially bypassing Russia. Assad's rationale was "to protect the interests of [his] Russian ally, which is Europe's top supplier of natural gas."
http://www.theguardian.co(...)gas-energy-pipelines
Iran is een bondgenoot van Rusland, Qatar niet bepaald..quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ondertussen sluit Turkije nieuwe gasdeals met Iran en Rusland, het was echt niet zo moeilijk om Assad te vriend te houden en dit ook met hem te doen.
je zou ook kunnen zeggen dat kobane opgeofferd word, om zo boots on the ground te kunnen forceren tegen ISIS. De bevolking van het westen maalt in het algemeen niet om een paar duizend doden in een land waar niemand iets mee heeft. Dus de keuze is dan: ingrijpen terwijl het 'mogelijk' niet nodig was geweest (negatieve opinie), of duizenden mensen laten omkomen, waarna het wel mogelijk word om in te grijpen, 'om erger te voorkomen' , of als wraak.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:57 schreef UpsideDown het volgende:
Er zijn nog een paar duizend burgers in Kobane, de stad is bijna omsingeld dus ze kunnen niet meer weg. Als het een enorme slachting wordt, zou dat wel een zeer beschamende situatie zijn voor de wereld.
Lekker dan, zal wat worden dan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:04 schreef DeJori het volgende:
[..]
NWS / VS zetten zich schrap voor de ebola-zelfmoordterrorist
Ja toch, lekker strooien met termen als terroristen terwijl het verzet van Turkije tegen de PKK compleet gerechtvaardigd is no? Wat had Erdogan dan moeten doen, janken tegen Israel maar wel staan naast Assad en vergelijkbare leiders, wat mij betreft voert Erdogan en zijn partij een succesvolle beleid hierin. Behoorlijk apart dat je vijandigheid tegen landen gelijkschaart als een Turkse houding tegen het land zelf en daarmee dus ook de bevolking van het land, dat niemand behalve SA en Qatar Turkije nog vertrouwen is behoorlijk overdreven. Turkije is nooit seculier geweest, zie het op korte termijn ook niet worden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:58 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Erdogan hoopte door beste matties te zijn met de Moslimbroeders in Egypte, het prominentste land in de Arabische wereld, zijn ''invloed'' op de Arabische wereld en moslims te vergroten, i.e. de geest van het Ottomaanse Rijk nieuw leven in te blazen om zijn natte sultansdromen te verwezenlijken. Daarom was hij woedend door de staatsgreep in Egypte waardoor zijn plannetje geen doorgang kreeg. Daarop richtte hij zich vol op Syrië om Assad weg te krijgen. Het lijkt haast wel iets persoonlijk geworden te zijn, zo vol gaat hij er tegenin. Maar we zien hoe dit slecht heeft uitgepakt voor Turkije, want Rusland en Iran geven Syrië niet op. Die ''zero problems policy'' van kluns Davutoglu heeft ook voor geen meter gewerkt, uiteraard niet verwonderlijk als je terroristen in je buurland steunt tegen een leider waar je een jaar terug nog beste vrienden mee was. Turkije heeft zich volledig vervreemd van haar buurlanden met dit slechtste buitenlandbeleid ooit in haar geschiedenis. Ook in de Arabische wereld vertrouwt niemand Turkije meer. Alleen Saoedi-Arabië en Qatar, de bakens van democratie en mensenrechten () die dit ook willen overbrengen op de nieuwe, vrije Syrische samenleving zonder Assad praten we noch mee omdat we in hetzelfde schuitje zitten.
Dit krijg je ervan als je religie misbruikt voor je vieze politieke doeleinden en je moslimbroeders laat afslachten in je buurland. Daarom is een seculiere Turkse staat belangrijker dan ooit tevoren.
Wanneer de geboden voorwaarden maar rijp zijn kan alles kapot. Zeker als het gaat om diplomatieke banden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:06 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Iran is een bondgenoot van Rusland, Qatar niet bepaald..
Voor mensen die de grenzen van Sykes-Pictor verachten en juist sterk afwijzen als opgelegde "verdeling van de moslim-oemmah" gebruiken ze wel erg veel nicknames als "al-Maghreb" (de Marokkaan), "al-Turki", "al-Kurdi" of "al-Tunisi", "al-Libi" etcquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 17:57 schreef SuicideErrorist het volgende:
Al-Tunisi, Al-Bagdadi... Zou er ook een Al-Hollandi zijn?Of Al-Amsterdamni (Amsterdamned
).
Wat een bullshit. Secularisme is vastgelegd in de Turkse grondwet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja toch, lekker strooien met termen als terroristen terwijl het verzet van Turkije tegen de PKK compleet gerechtvaardigd is no? Wat had Erdogan dan moeten doen, janken tegen Israel maar wel staan naast Assad en vergelijkbare leiders, wat mij betreft voert Erdogan en zijn partij een succesvolle beleid hierin. Behoorlijk apart dat je vijandigheid tegen landen gelijkschaart als een Turkse houding tegen het land zelf en daarmee dus ook de bevolking van het land, dat niemand behalve SA en Qatar Turkije nog vertrouwen is behoorlijk overdreven. Turkije is nooit seculier geweest, zie het op korte termijn ook niet worden.
Blijkbaar hebben Turkije en Qatar vanaf 2009 Assad niet weten te overtuigen, lijkt me sterk dat het in 2011 opeens wel zou kunnen... Maar blijf jij maar geloven dat Erdogan zich zo druk maakt om de 'onderdrukking' van de Syriërs.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wanneer de geboden voorwaarden maar rijp zijn kan alles kapot. Zeker als het gaat om diplomatieke banden.
Ja en wat versta jij onder Secularisme?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:16 schreef DeJori het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Secularisme is vastgelegd in de Turkse grondwet.
Onzin. Islam is daar altijd al gebruikt als vehikel voor het promoten van "positivisme".quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:16 schreef DeJori het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Secularisme is vastgelegd in de Turkse grondwet.
Hoeveel verdragen kunnen we naar verwijzen waar essentieel geen akkoord over is gesloten in eerste instantie, maar naderhand wel tot een is gekomenquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:16 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben Turkije en Qatar vanaf 2009 Assad niet weten te overtuigen, lijkt me sterk dat het in 2011 opeens wel zou kunnen... Maar blijf jij maar geloven dat Erdogan zich zo druk maakt om de 'onderdrukking' van de Syriërs.
Scheiding van kerk en staat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja en wat versta jij onder Secularisme?
Ik zeg niet dat Turkije de modelstaat is voor het secularisme maar het is wel een seculiere staat, hoe graag sommigen dat ook anders zouden willen zien.quote:The Republic of Turkey is a democratic, secular and social state governed by the rule of law; bearing in mind the concepts of public peace, national solidarity and justice; respecting human rights; loyal to the nationalism of Atatürk, and based on the fundamental tenets set forth in the Preamble.
Turkije heeft een ministerie van religieuze zaken, waarbij Imams ambtenaren zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:23 schreef DeJori het volgende:
[..]
Scheiding van kerk en staat.
[..]
Ik zeg niet dat Turkije de modelstaat is voor het secularisme maar het is wel een seculiere staat, hoe graag sommigen dat ook anders zouden willen zien.
Ik ben het nu aan het lezen. Daar gaat het laatste stukje sympathie dat ik had voor de Turkenquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Turkije heeft een ministerie van religieuze zaken, waarbij Imams ambtenaren zijn.
Tot zover je scheiding van kerk en staat. Het Turkse Parlement bezit in fact de 'krachten' van het kalifaat.
Prima, dat je bent gevallen voor de marketing van de Turkse overheid, maar open je ogen eerst.
twitter:
twitter:KeepingtheLeith twitterde op donderdag 09-10-2014 om 22:08:28Great news in Aleppo! Syrian Army liberates all of the Handarat District & Babinnis; Terrorists repelled in Safira:http://t.co/Sz6mFo6PgC reageer retweet
twitter:
twitter:
twitter:
twitter:
twitter:
twitter:EjmAlrai twitterde op vrijdag 10-10-2014 om 13:36:37#BreakingNews:#Russia delivered new weapons to #SAA. Syrian Air Force used this new anti bunkers and tunnels missile in Jobar 4 d 1st time reageer retweet
Hehehequote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:27 schreef DeJori het volgende:
[..]
Ik ben het nu aan het lezen. Daar gaat het laatste stukje sympathie dat ik had voor de Turken
Sorry voor de naïviteit.
Inderdaad, het land heeft tienduizenden geestelijken op de loonlijst staat. Runt moskeeën, scholen over de hele wereld en runt indirect in Rotterdam zelfs een Islamitische "Universiteit".quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Turkije heeft een ministerie van religieuze zaken, waarbij Imams ambtenaren zijn.
Tot zover je scheiding van kerk en staat. Het Turkse Parlement bezit in fact de 'krachten' van het kalifaat.
Prima, dat je bent gevallen voor de marketing van de Turkse overheid, maar open je ogen eerst.
Zelfhatende Koerdentwitter:r3sho twitterde op vrijdag 10-10-2014 om 13:15:52T-KDP (KDP-Turkey) supports Turkey's demand for "buffer zone" & condems PYD for "sacrificing Kobane." http://t.co/px7d09vsH2 reageer retweet
Jup, Diyanet gaat zo ver als uitspraken te doen over abortus, hoe je moet leven als moslim, anticonceptie, van tijd tot tijd verheerlijken van martelaarschap etc om maar wat meer voorbeelden te noemen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:31 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Inderdaad, het land heeft tienduizenden geestelijken op de loonlijst staat. Runt moskeeën, scholen over de hele wereld en runt indirect in Rotterdam zelfs een Islamitische "Universiteit".
Tel daarbij op dat het Turk-zijn is gebaseerd op het zijn van moslim.
Nou ja, de wetgeving is niet gebaseerd op de Koran en er zijn tijden geweest waar de leiders een wilde haat hadden tegen conservatieve gelovigen maar om dat nu secularisme te noemen...
Ik zou durven beweren dat landen met een staatskerk zoals het UK en Noorwegen meer seculier zijn.
Misschien een stomme vraag, maar waarom was het hoofddoekje dan zo lang verboden op universiteiten?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup, Diyanet gaat zo ver als uitspraken te doen over abortus, hoe je moet leven als moslim, anticonceptie, van tijd tot tijd verheerlijken van martelaarschap etc om maar wat meer voorbeelden te noemen.
Omdat een kleine elite van wannabe Fransozen de gewone Anatoliërs een levenswijze die niet de hunne was dwangmatig wilde opleggen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:34 schreef DeJori het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag, maar waarom was het hoofddoekje dan zo lang verboden op universiteiten?
Zal je ongetwijfeld wel gemerkt hebben, maar er is een extreme mate van Ataturk-fetisjisme in Turkije.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:34 schreef DeJori het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag, maar waarom was het hoofddoekje dan zo lang verboden op universiteiten?
Denk dat wat de UK betreft dat reuze meevalt qua verschil. Heeft Noorwegen niet laatst die lutherse staatskerk achter zich gelaten? Griekenland heeft het Orthodoxe Christendom als staatskerk en dan kom je al dichterbij Turkije. Niet alleen geografisch maar ook qua beleid en verhouding tussen religie en staat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:31 schreef IPA35 het volgende:
Inderdaad, het land heeft tienduizenden geestelijken op de loonlijst staat. Runt moskeeën, scholen over de hele wereld en runt indirect in Rotterdam zelfs een Islamitische "Universiteit".
Tel daarbij op dat het Turk-zijn is gebaseerd op het zijn van moslim.
Nou ja, de wetgeving is niet gebaseerd op de Koran en er zijn tijden geweest waar de leiders een wilde haat hadden tegen conservatieve gelovigen maar om dat nu secularisme te noemen...
Ik zou durven beweren dat landen met een staatskerk zoals het UK en Noorwegen meer seculier zijn.
De kerk lijkt maar meer los te staan van de staat? Ook is het Britse concept van burgerschap niet gefixeerd op het christen-zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:41 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Denk dat wat de UK betreft dat reuze meevalt qua verschil. Heeft Noorwegen niet laatst die lutherse staatskerk achter zich gelaten? Griekenland heeft het Orthodoxe Christendom als staatskerk en dan kom je al dichterbij Turkije. Niet alleen geografisch maar ook qua beleid en verhouding tussen religie en staat.
Volgens mij valt dat wel mee. De Anglicaanse kerk wordt door de staat direct gesubsidieerd in allerlei vormen bijv.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:42 schreef IPA35 het volgende:
De kerk lijkt maar meer los te staan van de staat?
In Turkije wel op het Moslim-zijn? Een Islamitische niet-Turk kan makkelijker Turkse staatsburger worden dan een niet-Islamitische niet-Turk bijv? Of wordt er voor niet-Islamitische Turken moeilijker gedaan met betrekking tot het staatsburgerschap?quote:Ook is het Britse concept van burgerschap niet gefixeerd op het christen-zijn.
Moet ik je werkelijk uitleggen waarom die lui de titel 'terrorist' verdienen? Lijkt me toch vrij evident. Duizenden psychopaten vanuit de hele wereld die een wapen in de hand gedrukt hebben gekregen om moslimbloed te laten vloeien, alleen maar om de ene dictator te vervangen voor een andere...quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja toch, lekker strooien met termen als terroristen terwijl het verzet van Turkije tegen de PKK compleet gerechtvaardigd is no? Wat had Erdogan dan moeten doen, janken tegen Israel maar wel staan naast Assad en vergelijkbare leiders, wat mij betreft voert Erdogan en zijn partij een succesvolle beleid hierin. Behoorlijk apart dat je vijandigheid tegen landen gelijkschaart als een Turkse houding tegen het land zelf en daarmee dus ook de bevolking van het land, dat niemand behalve SA en Qatar Turkije nog vertrouwen is behoorlijk overdreven. Turkije is nooit seculier geweest, zie het op korte termijn ook niet worden.
In de beginjaren konden niet-moslims in elk geval geen burger worden (behalve als ze er al woonden). Het hele idee achter het Turkse nationalisme voor zover ik het begrijp is het omvormen van de islamitische millet in Anatolië en Roemelië (van zichzelf zeer divers) tot één "moderne" natie (met een "moderne" cultuur, één taal en dergelijke).quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:46 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat wel mee. De Anglicaanse kerk wordt door de staat direct gesubsidieerd in allerlei vormen bijv.
[..]
In Turkije wel op het Moslim-zijn? Een Islamitische niet-Turk kan makkelijker Turkse staatsburger worden dan een niet-Islamitische niet-Turk bijv? Of wordt er voor niet-Islamitische Turken moeilijker gedaan met betrekking tot het staatsburgerschap?
Ik ken Turkije niet zo heel goed, alleen wat grote lijnen. Dat in het begin en de tijdsgeest toen Moslim gelijkstond aan Turk is vrij normaal. Zelfde was het geval voor Griek en Grieks-Orthodox vaak toen de eigen staat ontstond. Er moest een nieuwe natie en volksbewustzijn opgebouwd worden, en dan moet je lijnen uitzetten natuurlijk en "gemeendelers".quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:51 schreef IPA35 het volgende:
In de beginjaren konden niet-moslims in elk geval geen burger worden (behalve als ze er al woonden). Het hele idee achter het Turkse nationalisme voor zover ik het begrijp is het omvormen van de islamitische millet in Anatolië en Roemelië (van zichzelf zeer divers) tot één "moderne" natie (met een "moderne" cultuur, één taal en dergelijke).
quote:The Church of England has a guaranteed presence in the upper house reflecting its position as the country's established religion. Despite ongoing attempts to reduce their ranks or introduce representatives of other faiths, there are still places in the Lords for the 26 Lords Spiritual. Bishops can choose to attend on an ad hoc basis when matters of interest and concern to them are before it.
Under government plans, the number of bishops allowed to sit in the House of Lords would be reduced to 12 – with the idea of allowing some other faiths guaranteed representation.
Bishops live rent-free in their diocese, and to cover additional costs of running their historic homes they can draw upon allowances covered by the Church Commissioners, who manage the Church's £5 billion property and shares portfolio.
They are provided with official cars for travelling around their diocese, and can claim for entertaining guests, minor repairs to their homes, heating and lighting, gardeners and cleaners.
Ik weet dat er geestelijken in het hogerhuis zitten, niks mis mee.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:57 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ken Turkije niet zo heel goed, alleen wat grote lijnen. Dat in het begin en de tijdsgeest toen Moslim gelijkstond aan Turk is vrij normaal. Zelfde was het geval voor Griek en Grieks-Orthodox vaak toen de eigen staat ontstond. Er moest een nieuwe natie en volksbewustzijn opgebouwd worden, en dan moet je lijnen uitzetten natuurlijk en "gemeendelers".
Wat de UK betreft moet je je niet vergissen, de Anglicaanse Kerk heeft als staatskerk echt een veel sterkere bevoorrechte positie. Lees dit eens, zelfs in het parlement zitten ze (als enige religieuze dominatie) met vaste plaatsen, hogere salarissen en in dienst van de overheid, etc etc:
[..]
Zitten zij er omdat ze gekozen zijn en dus gekozen volksvertegenwoordigers? Op enkel omdat ze wat religieuze boeken hebben gelezen en nu opeens ook over politiek mogen meepraten zonder door een electoraat het parlement ingestemd te zijn? Indien het tweede het geval is is dat best wel ernstig. Dat je wat religieuze kennis hebt maakt nog niet dat je over politieke besluiten die het hele land aangaan mag meestemmen. We nemen een bouwvakker ook niet serieus als ie opeens medisch advies geef aan een patient die aan een zware ziekte leidt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:59 schreef IPA35 het volgende:
Ik weet dat er geestelijken in het hogerhuis zitten, niks mis mee.
Niet erg relevant meer natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:02 schreef TheMagnificent het volgende:
https://www.facebook.com/(...)0000411553143&type=3
Oude beelden, maar het blijft misselijkmakend, het gemak waarmee ze mensen bij bosjes executeren...
Traditie. Het Verenigd Koninkrijk is van oorsprong een bastion van conservatieve deugden. Helaas rukken de liberaatjes ook daar op.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:02 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Zitten zij er omdat ze gekozen zijn en dus gekozen volksvertegenwoordigers? Op enkel omdat ze wat religieuze boeken hebben gelezen en nu opeens ook over politiek mogen meepraten zonder door een electoraat het parlement ingestemd te zijn? Indien het tweede het geval is is dat best wel ernstig. Dat je wat religieuze kennis hebt maakt nog niet dat je over politieke besluiten die het hele land aangaan mag meestemmen. We nemen een bouwvakker ook niet serieus als ie opeens medisch advies geef aan een patient die aan een zware ziekte leidt.
Ik weet het traditie is. Maar het blijft apart in deze tijd en doet beetje aan Iran denken waar ayatollahs enkel en alleen vanwege hun "directe lijntje met God" ook sowieso wat belangrijke plaatsen in het parlement krijgen. Want een lijntje met God is al genoeg om een belangrijke plaats te krijgen om wetten te maken, blijkbaar belangrijker dan een electoraat wat je vertegenwoordigd (of niet)quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:04 schreef IPA35 het volgende:
Traditie. Het Verenigd Koninkrijk is van oorsprong een bastion van conservatieve deugden. Helaas rukken de liberaatjes ook daar op.
Ayn-al-Islam heet het straks.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:06 schreef theunderdog het volgende:
De mensen die zich druk maken om het feit of de stad Kobani of Ain al Arab heet moeten ook een leven zoeken.
Man zeg......
Hele Britse Hogerhuis is niet verkozen...quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:08 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik weet het traditie is. Maar het blijft apart in deze tijd en doet beetje aan Iran denken waar ayatollahs enkel en alleen vanwege hun "directe lijntje met God" ook sowieso wat belangrijke plaatsen in het parlement krijgen. Want een lijntje met God is al genoeg om een belangrijke plaats te krijgen om wetten te maken, blijkbaar belangrijker dan een electoraat wat je vertegenwoordigd (of niet)
Voor de rest moeten ze lekker doen wat ze zelf willen daar in de UK en Iran. Zal er niet wakker van liggen.
Rationeel gezien lijkt het daar inderdaad op, maar heb ergens nog goede hoop.quote:
Het is een verloren zaak.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Rationeel gezien lijkt het daar inderdaad op, maar heb ergens nog goede hoop.
Kan een andere partij zich er niet mee bemoeien ofzo?
Ik wist niet dat geestelijken in Engeland mee mochten stemmen over politieke besluiten? Het verschil in Turkije is dus dat zij nooit een stem hebben gehad over politieke besluiten. Het is ook geen ministerie verbonden aan de regering, maar een zogenaamd 'presidium' (presidency) voor godsdienstzaken, die sinds de AKP meer dan ooit tevoren de regering naar de mond praat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:02 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Zitten zij er omdat ze gekozen zijn en dus gekozen volksvertegenwoordigers? Op enkel omdat ze wat religieuze boeken hebben gelezen en nu opeens ook over politiek mogen meepraten zonder door een electoraat het parlement ingestemd te zijn? Indien het tweede het geval is is dat best wel ernstig. Dat je wat religieuze kennis hebt maakt nog niet dat je over politieke besluiten die het hele land aangaan mag meestemmen. We nemen een bouwvakker ook niet serieus als ie opeens medisch advies geef aan een patient die aan een zware ziekte leidt.
twitter:HebaDelacres twitterde op vrijdag 10-10-2014 om 08:32:44#Syria | Kurdish leader Anwar Muslim accuses @AJArabic of airing false news of #Kobane fall so rebels join #IS for spoils. #TwitterKurds reageer retweet
Lees net dat die House of Lords sinds 1911 slechts wat wetten kan vertragen maar niet meer tegenhouden. Traditie is leuk, maar moet niet tot regressie leiden natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:09 schreef IPA35 het volgende:
Hele Britse Hogerhuis is niet verkozen...
Zitten ook edellieden in, en vertegenwoordigers van bedrijven en zo.
Hoezo? Moet een regering dan per se haar legitimiteit ontlenen aan "de wil van het volk".quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:19 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Lees net dat die House of Lords sinds 1911 slechts wat wetten kan vertragen maar niet meer tegenhouden. Traditie is leuk, maar moet niet tot regressie leiden natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |