quote:
De schaalmodellen zullen nog wel gaan.

Alleen zitten erop wordt dan een beetje oncomfortabel.
quote:
Ik heb alle verdiepingen en elke rij aangedaan. Ik ben echt niet overal wezen stoppen om uitgebreid te kijken/informatie in te winnen, dan had ik aan 1 dag niet genoeg en wilde ook nog wat van de omgeving zien, hè, stopte alleen als iets m'n aandacht trok. Zeker niet uitgebreid wezen informeren bij noname merken die prijkten met 7" 1024x600 tablets met 1GB RAM. Kun je prijzen bij gaan noemen die je wil, maar de Ainol Novo7 Fire was al beter met 1280x800 en dat was een jaar of wat geleden. Dus daar ben ik waarschijnlijk gewoon met sneltreinvaart aan voorbijgelopen ja.

Het was voornamelijk 'meuk', 'meuk', 'meuk', 'meuk', 'hey... oh nee toch meuk', 'meuk', 'meuk', 'hmm, ja, interessant 'hoi.. kun je wat meer vertellen over.. zie ik dat nou goed dat dit...', 'meuk', 'meuk' [..] .

Anyways, was dus gisteren in Shenzhen. Wel hoop bureaucratie om die visa te krijgen. Maar goed, rond 13:00 dan voet gezet op het Chinese mainland.

Had al een beetje gekeken op maps en ben toen gewoon wezen lopen vanaf Lo Wu (Luohu). Eerst nog chill een beetje door het park daar gewandeld en toen kwam ik in het elektronica district.

![8IJBzH4.jpg]()
![bpcq5x4.jpg]()
* Note het opschrift 'emergency toilets'. Lol, whut?
First up was een electronic communications building. Allemaal kleine booths/hokjes waar ze bezig waren met box-ups. Dus doosjes vouwen en boekjes erbij in doen. Final assembly van lik-m'n-vestje dus. Ook waren ze gewoon daar op 1m2 displays op tablets aan het plakken enzo. Een ander was weer bezig om fake Xiaomi powerbanks in elkaar te zetten (zag er hoogst professioneel uit

, geen wonder dat die dingen de geest geven/in de fik vliegen). Verder kwam ik wel tegen in die achteraf booths: PiPO, Freelander, Ainol, AMPE, Cube, MINIX, enz. Maar was daar voornamelijk veel stekkertjes, display components en doosjesgevouw. Volgens mij zitten daar ook veel resellers, die gewoon weer partijtjes verkopen, want er was ook veel ingepak van zendingen.
![kDhjHOg.jpg]()
![SIkQAyq.jpg]()
![sJ0Es9B.jpg]()
Toen eindelijk bij SEG uit gekomen.
![iWHMVdD.jpg]()
Heel veel booths en stores wel met o.a. de gevestigde merken. Ik denk dat er 100+ Apple stores zijn daar.

Wheeh. Die verkopen dan echter ook gewoon Samsungs en Xiaomi's. Over Xiaomi gesproken, dat is zo'n beetje een van de weinige Chinese smartphonemerken die ertoe doet. Verder wel Gionee, Coolpad, Vood (?), ZTE, Nubia, Oppo, Lenovo, Meizu, Huawei enz. Maar geen Jiayu (al zouden ze er wel ergens in een van de vele straatjes een store moeten hebben? Niet kunnen vinden, same for Zopo), geen Doogee, geen Neomobile, geen THL, niks daarvan. Dus het was of de cheapo plastic meuk met MTK6589T die ze me wilden aansmeren, of het waren de wat duurdere gevestigde merken. Twee uitersten, maar nou net de bang-for-buck miste zeg maar.
![XGTHi1S.jpg]()
![h7TKVkb.jpg]()
TV's had je dan van Hisense, Skyworth, Konka, Changhong, TCL e.d. zelfs curved 4K, dat was dan wel grappig om te zien. Maar ja, betaalde je dan ook 18999 RMB voor. Heb je in die pricerange geloof ik inmiddels ook wel van LG/Samsung.
Mja, zelf loopt iedereen daar gewoon rond met een iPhone/iPad. Dus daar iets kopen wat anders is... ja, misschien een Samsung en een Galaxy Tab ofzo, maar je hoeft niet echt te beginnen over Jiayu of MTK6595, want dan volgen ze je ff niet meer.
Nu had ik helaas geen tijd om daar uitgebreid elk straatje en elk gebouw binnen te lopen, dus was na een paar uur weer op weg naar de grensovergang bij Lo Wu. Daar heb je nog wel een commercial mall ook waar toeristen en Chinezen dan komen om neppe meuk te halen, horloges, tassen, zonnebrillen, kleding...

alles imitatie. Maar goed, dat was wel grappig om eens te zien. Maar natuurlijk alles supermeuk kwaliteit met scheve logo's en alles.
Kortom: het was zeer cool als reis en cultuur en natuur eens wat te proeven van Hong Kong en China. Gadgetwijs... ik denk dat je het beter bediend bent alles lekker online te doen. Info is beter toegankelijk en je hebt veel betere manieren om je opties af te gaan en een keuze te maken. Maar, als je de 5 dagen Visa Shenzhen hebt en daar ook 5 dagen blijft i.p.v. 5 uur, dan is het natuurlijk leuk om jezelf uit te nodigen bij fabrikanten enzo. Dan krijg je wel de tofste info mee denk ik.

Anyways. Ik word zo het hotel uitgekickt dus ik ga m'n koffer pakken en ben terug op weg naar Oostenrijk.
Bonusfoto

:
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz