Ik ga in dit draadje verder niet in op wel of niet verzorgingsstaat vind dat geen boeiende discussie verder.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Jij zegt toch dat je tegen de verzorgingsstaat bent. Dan ben je toch tegen uitkeringen aan mensen die niet willen of kunnen werken? Als die mensen geen geld krijgen kunnen ze toch geen eten kopen? Dat is totaal ontopic aangezien het heel nauw samenhangt met het basisinkomen.
En toch en toch zijn er altijd mensen die binnen no time altijd weer werk hebben, Mijn oom is 53 mbo opgeleid en net ontslagen. Hij pakt nu even een opleiding mee die hij krijgt van zijn oude werkgever en heeft al nieuw werk geregeld voor over een half jaar.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt niet blijven hameren op "ga maar een baan zoeken" als de vacatures er simpelweg niet zijn. Ik weet ook niet of zulke mensen ondernemers kunnen zijn, maar met een basisinkomen hebben ze in elk geval de kans om er wat van te maken. Als het lukt is het mooi en betalen ze belasting en daarmee mee aan het basisinkomen. En anders kost het niet meer geld dan het nu kost.
`quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
In het experiment wel, maar niet in een gehele bevolking wat jij roeptoetert.
Ik ontkracht elke keer dat je dat niet zomaar mag extrapoleren en dan is het doodstil aan jouw kant. WOrdt het dan te moeilijk?
Er zijn genoeg vacatures... bij mij hebben ze laatst nog een 63-jarige een vast contract aangeboden....quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt niet blijven hameren op "ga maar een baan zoeken" als de vacatures er simpelweg niet zijn. Ik weet ook niet of zulke mensen ondernemers kunnen zijn, maar met een basisinkomen hebben ze in elk geval de kans om er wat van te maken. Als het lukt is het mooi en betalen ze belasting en daarmee mee aan het basisinkomen. En anders kost het niet meer geld dan het nu kost.
Goh vertel dat maar tegen al die werklozen. Gewoon keiharde feiten ontkennen hier.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg vacatures... bij mij hebben ze laatst nog een 63-jarige een vast contract aangeboden....
Er wat van maken ligt helemaal aan jezelf en je eigen instelling.
Of het klopt laat ik aan jou over. Leg jij maar eens uit waarom je het wel mag extrapoleren als jij het zegt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:37 schreef Japie77 het volgende:
[..]
`
Zou niet weten waar je dat ontkracht, ik kom net pas weer in het topic. Ga niet alle bladzijdes doorlezen aangezien jullie nogal druk zijn geweest.
Maar goed je zegt dat je dat niet maag extrapoleren. Zal wel kloppen dan he.....
ik extrapoleer niet, ik geef een voorbeeld.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:38 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Goh vertel dat maar tegen al die werklozen. Gewoon keiharde feiten ontkennen hier.
Dat 1 iemand bij jou op het werk een vast contract krijgt kan je niet zomaar extrapoleren naar de rest van de arbeidsmarkt.......
Tja dat je een selecte groep bevoorrecht zal altijd zo blijven of je moet de hele wereld een basisinkomen bieden. Het zal vast wat denkwerk kosten om te bekijken hoe je dat precies aan gaat pakken ivm de EU regels etc. Daarom zou Nederland ook zo snel mogelijk uit die EU moeten zodat we onze eigen regels weer kunnen maken en niet al dat geld in zo'n belachelijke bankenunie etc hoeven te stoppen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of het klopt laat ik aan jou over. Leg jij maar eens uit waarom je het wel mag extrapoleren als jij het zegt.
Je mag het niet extrapoleren omdat je in een selecte groep die mensen bevoorrecht ten opzicht van de andere mensen, die dat geld niet krijgen.
Tevens kunnen nieuwe mensen zich er niet voor aanmelden, wat in de EU wel kan als alleen NL het invoert.
nu jij weer....maar je zal hier wel weer niet tegenin gaan, zoals altijd.
Jij zegt dat er genoeg vacatures zijn OMDAT er iemand bij jouw op het werk ook net een contract heeft gekregen. Dat is extrapoleren. Maar goed voordat we in een welles nietes discussie belanden. Iedereen weet dat er de laatste jaar heel weinig vacatures zijn en dat een stuk moeilijker is geworden om een baan te vinden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik extrapoleer niet, ik geef een voorbeeld.
Nee, want als je in NL een basisinkomen geeft, dan komen die mensen niet dagelijks in contact met afrikanen in afrika, tenzij iedereen mobiel wordt en dagelijks over de aarde reistquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:41 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja dat je een selecte groep bevoorrecht zal altijd zo blijven of je moet de hele wereld een basisinkomen bieden.
quote:Het zal vast wat denkwerk kosten om te bekijken hoe je dat precies aan gaat pakken ivm de EU regels etc. Daarom zou Nederland ook zo snel mogelijk uit die EU moeten zodat we onze eigen regels weer kunnen maken en niet al dat geld in zo'n belachelijke bankenunie etc hoeven te stoppen.
Nee.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:43 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Jij zegt dat er genoeg vacatures zijn OMDAT er iemand bij jouw op het werk ook net een contract heeft gekregen. Dat is extrapoleren. Maar goed voordat we in een welles nietes discussie belanden. Iedereen weet dat er de laatste jaar heel weinig vacatures zijn en dat een stuk moeilijker is geworden om een baan te vinden.
Ik ken tientallen voorbeelden verzinnen van beide kanten. Alleen sommige mensen zijn compleet kansloos.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:38 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Goh vertel dat maar tegen al die werklozen. Gewoon keiharde feiten ontkennen hier.
Dat 1 iemand bij jou op het werk een vast contract krijgt kan je niet zomaar extrapoleren naar de rest van de arbeidsmarkt.......
quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:46 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ken tientallen voorbeelden verzinnen van beide kanten. Alleen sommige mensen zijn compleet kansloos.
Paar weken terug hadden wij een virus onder het personeel allemaal tegelijk ziek worden. Kreeg een telefoon van een vriendin van me. Hey Kandij ik heb hier nog een meid die al een tijdje thuis zit maar een koksdiploma heeft. Zeg maar dat ze morgen tussen 14.00 en 15.00 langs kan komen en laat haar ff de C.V. mailen. Vervolgens mailt niet desbetreffende meid mij de C.V. maar haar vriendin en komt ze 15.20 nog even aankakken op sportschoenen
.
Twee dagen later komt er een meid binnenlopen, ik hoorde via via dat jullie hoog zaten met personeel. Ben nog bezig met mijn opleiding en zou graag wat uurtjes werken. Ik: "Klopt, leuk dat je zo even binnenwandelt kom je vanuit school (had tas mee). Zij: "Voor de zekerheid vast koksbuis en klompen meegenomen"
Dat is mentaliteit en het verschil tussen mensen die werken en thuiszitten. Is er niks mis met een paar maand buiten de boot vallen maar die onzin dat er geen werk te vinden is ?!![]()
![]()
En toch luiden de ROCs de noodklok omdat de scholieren die van zulke opleidingen komen niet aan de bak komen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:35 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik kan me dan niet voorstellen dat 20ers gewoon geen werk kunnen vinden ik weiger dat te geloven.
Er is niks immoreels aan het garanderen van een bestaansminimum voor iedereen. Dat doen we nu al in de vorm van bijstand en uitkeringen, met het verschil dat je niet eens mag werken als je dat ontvangt. Ook met een basisinkomen blijft het gewoon zo dat als je meer wil je daar iets voor zult moeten doen.quote:Daarnaast is een basisinkomen garanderen zonder verdere voorwaarden te stellen gewoon inmorreel. Ik werk hard voor mijn geld ik verwacht dat anderen hetzelfde doen.
Tja prima sommige mensen hebben een ander arbeidsethos. Het is altijd alleen maar werk, werk , werk. Er is ook nog wel wat meer in het leven als werk. Als er enorm veel banen zouden zijn zouden de werkgevers maar al te graag die meid op sportschoenen aannemen. Dus is het geen "fout" van die mensen maar van het systeem. Er is gewoon niet genoeg werk voor iedereen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:46 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik ken tientallen voorbeelden verzinnen van beide kanten. Alleen sommige mensen zijn compleet kansloos.
Paar weken terug hadden wij een virus onder het personeel allemaal tegelijk ziek worden. Kreeg een telefoon van een vriendin van me. Hey Kandij ik heb hier nog een meid die al een tijdje thuis zit maar een koksdiploma heeft. Zeg maar dat ze morgen tussen 14.00 en 15.00 langs kan komen en laat haar ff de C.V. mailen. Vervolgens mailt niet desbetreffende meid mij de C.V. maar haar vriendin en komt ze 15.20 nog even aankakken op sportschoenen
.
Twee dagen later komt er een meid binnenlopen, ik hoorde via via dat jullie hoog zaten met personeel. Ben nog bezig met mijn opleiding en zou graag wat uurtjes werken. Ik: "Klopt, leuk dat je zo even binnenwandelt kom je vanuit school (had tas mee). Zij: "Voor de zekerheid vast koksbuis en klompen meegenomen"
Dat is mentaliteit en het verschil tussen mensen die werken en thuiszitten. Is er niks mis met een paar maand buiten de boot vallen maar die onzin dat er geen werk te vinden is ?!![]()
![]()
Tja als je zo gaat redeneren zou een Spaanse griep ook goed zijn. 2/3 van de bevolking uitgeroeid, beter voor de planeet, genoeg werk voor iedereen.......quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je doet hetzelfde met het voorbeeld dat de zorgkosten dalen met een basisinkomen. Dit kan wel kloppen maar op de langere termijn zullen deze stijgen omdat men dan ouder wordt... Dus exploderen de kosten. Daarom is die hype over gezond eten en bewegen het allerslechtste idee wat er is.
Het gaat natuurlijik om optelsomquote:Op zondag 5 oktober 2014 00:18 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja prima sommige mensen hebben een ander arbeidsethos. Het is altijd alleen maar werk, werk , werk. Er is ook nog wel wat meer in het leven als werk. Als er enorm veel banen zouden zijn zouden de werkgevers maar al te graag die meid op sportschoenen aannemen. Dus is het geen "fout" van die mensen maar van het systeem. Er is gewoon niet genoeg werk voor iedereen.
Dat kan wel zo zijn, maar als er een miljoen werklozen zijn en maar 100.000 vacatures, dan zitten er sowieso 900.000 mensen thuis.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:25 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En zo heb je extreem veel lamzakken die alleen maar zeuren over statistieken maar niet eerlijk naar zichzelf durven te kijken.
Structureel blijft 25% werkloos, extreem gewaagde aanname in het licht van de aannames die politici en vakbondsleiders die afgelopen honderd jaar hebben gedaan. Volgens mijn middelbare school zouden banen nu voor hogeropgeleiden voor het oprapen moeten liggen i.v.m. de vergrijzingquote:Op zondag 5 oktober 2014 00:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
En toch luiden de ROCs de noodklok omdat de scholieren die van zulke opleidingen komen niet aan de bak komen.
Het gaat nu om een toekomst waarin die banen er gewoon echt niet zijn voor een groot deel van de bevolking. Natuurlijk zijn er altijd figuren die wel worden aangenomen, maar structureel blijft 25+% z'n hele leven werkloos. En wat doe je dan? Daar zul je toch iets voor moeten gaan inrichten.
Het is immoreel mijn geld af te pakken en het te geven aan mensen die er niet voor werken. Fact of lifequote:Er is niks immoreels aan het garanderen van een bestaansminimum voor iedereen. Dat doen we nu al in de vorm van bijstand en uitkeringen, met het verschil dat je niet eens mag werken als je dat ontvangt. Ook met een basisinkomen blijft het gewoon zo dat als je meer wil je daar iets voor zult moeten doen.
694.000 zoeken werk, 100.000 banen beschikbaar. Wel laten we er 400.000 ondernemers van maken perfect oplossing. Is vast genoeg werk voor te vinden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar als er een miljoen werklozen zijn en maar 100.000 vacatures, dan zitten er sowieso 900.000 mensen thuis.
De voorspellen van de afgelopen 100 jaar hebben geen rekening gehouden met het scenario dat verregaande automatisering leidt tot minder banen ipv meer.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:27 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Structureel blijft 25% werkloos, extreem gewaagde aanname in het licht van de aannames die politici en vakbondsleiders die afgelopen honderd jaar hebben gedaan. Volgens mijn middelbare school zouden banen nu voor hogeropgeleiden voor het oprapen moeten liggen i.v.m. de vergrijzing![]()
![]()
Fact of life is dat dat nu al gebeurt. Dat is wat een sociale samenleving is. Het voornaamste verschil tussen de huidige situatie en het basisinkomen is dat in het systeem dat we nu hebben er veel geld verloren gaat aan het in stand houden van de bijbehorende bureaucratie en we mensen die nu bijstand of een uitkering ontvangen verbieden om erbij te werken.quote:Het is immoreel mijn geld af te pakken en het te geven aan mensen die er niet voor werken. Fact of life
Ze hebben ook geen rekening gehouden met tig nieuwe soorten banen die er zijn ontstaan in de afgelopen 100 jaar.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
De voorspellen van de afgelopen 100 jaar hebben geen rekening gehouden met het scenario dat verregaande automatisering leidt tot minder banen ipv meer.
Het is nu daadwerkelijk aan het gebeuren dat grote fabrieken, magazijnen en zelfs retail enorme hoeveelheden klanten bedienen met slechts een handjevol personeel. En we zijn nog maar net begonnen met de echte robotisering.
Een basisinkomen is onvoorwaardelijk, ik ben voor het afschaffen van huur- en zorgtoeslag in ruil voor hogere basisuitkeringen en grotere belastingvrije schijf. Omdat dat een boel rondpompen van geld en ambtenaren zal besparen.quote:Fact of life is dat dat nu al gebeurt. Dat is wat een sociale samenleving is. Het voornaamste verschil tussen de huidige situatie en het basisinkomen is dat in het systeem dat we nu hebben er veel geld verloren gaat aan het in stand houden van de bijbehorende bureaucratie en we mensen die nu bijstand of een uitkering ontvangen verbieden om erbij te werken.
Maar in toenemende mate zijn dat banen voor hooggeschoolde mensen. Het gros van de bevolking heeft simpelweg de capaciteiten niet om zulk werk in te vullen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ze hebben ook geen rekening gehouden met tig nieuwe soorten banen die er zijn ontstaan in de afgelopen 100 jaar.
Dat heeft ze dus niet totaal aan zichzelf te danken aangezien ik al eerder zei dat als er enorm veel banen zouden zijn werkgevers te weinig mensen hebben en iedereen aannemen die ze kunnen krijgen. Het heeft dus meer met het systeem te maken dan met haar.quote:Op zondag 5 oktober 2014 00:25 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijik om optelsom
-Ok ze stuurt niet zelf haar c.v. misschien wat het makkelijker omdat der vriendin mijn mail al had. Maar toch jammer.
-Ok ze besteed niet specifiek aandacht aan haar kleding terwijl ze in de horeca wil werken.
-Ze komt te laat zonder ook maar een telefoontje of wat dan ook terwijl ik der een ruim tijdsbestek had gegeven.
Dat heeft niks te maken met een werkmentaliteit maar een kutmentaliteit. Haar werkloosheid heeft ze volledig aan haarzelf te danken. Wanneer ze op tijd was gekomen had ze de volgende dag proef gedraaid.
En zo heb je extreem veel lamzakken die alleen maar zeuren over statistieken maar niet eerlijk naar zichzelf durven te kijken.
Nee, er zijn toch echt grenzen aan wie een werkgever bereid is aan te nemen. Het is niet vaak dat je zó hard iemand nodig hebt dat je absoluut geen eisen meer stelt. Een school zal bijvoorbeeld nooit zo'n nood hebben aan een leraar Nederlands, dat ze iemand aannemen die er in de sollicitatiebrief blijk van geeft het Nederlands niet machtig te zijn.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:17 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat heeft ze dus niet totaal aan zichzelf te danken aangezien ik al eerder zei dat als er enorm veel banen zouden zijn werkgevers te weinig mensen hebben en iedereen aannemen die ze kunnen krijgen. Het heeft dus meer met het systeem te maken dan met haar.
Hier ben ik het wel mee eens. De verhouding tussen het aantal werkzoekenden en het aantal vacatures is ronduit ongunstig voor de werkzoekenden. Het gaat er bij mij echt niet in dat alleen de mensen aan de kant blijven staan die dit aan zichzelf hebben te wijten. Over mensen met een beperking zullen we het dan nog maar niet eens hebben. En bovendien: zelfs al zou het zo zijn dat het alleen de onwillenden zijn die niet aan het werk komen, dan nog slaat het nergens op om dit uitsluitend aan henzelf te wijten als er om te beginnen al onvoldoende vacatures zijn om iedereen aan een baan te helpen.quote:Ons systeem is gebaseerd op schaarste. Dan zul je altijd "losers" hebben die buiten de boot vallen. Waar winnaars zijn moeten ook losers zijn.
Dat moet ook, want iets in overvloede heeft geen waarde, omdat er genoeg van is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:17 schreef Japie77 het volgende:
Ons systeem is gebaseerd op schaarste. Dan zul je altijd "losers" hebben die buiten de boot vallen. Waar winnaars zijn moeten ook losers zijn.
Op dit moment heb je gelijk, maar dat betekent niet dat dat altijd zo blijft.quote:Op zondag 5 oktober 2014 09:58 schreef Pandorado het volgende:
Hier ben ik het wel mee eens. De verhouding tussen het aantal werkzoekenden en het aantal vacatures is ronduit ongunstig voor de werkzoekenden.
Mensen die echt willen komen uiteindelijk wel aan werk omdat ze het willen en er werk van maken en energie instoppen (zoals op tijd komen op je werkquote:Op zondag 5 oktober 2014 09:58 schreef Pandorado het volgende:
Blijft dus over dat er wel nog even een oplossing moet worden gevonden voor de mensen die wel willen, maar om diverse redenen toch niet aan de bak komen. Mensen die willen werken moeten niet langdurig in de bijstand terecht komen. Dit voorkomt het huidige systeem niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |