quote:Bij een evenement in het centrum van Haaksbergen is een monstertruck het publiek ingereden. Daarbij zijn drie doden gevallen, twee volwassenen en één kind. Ook zouden er zeker vijftien gewonden zijn. Van hen zijn vijf mensen ernstig gewond geraakt. Dat heeft burgemeester Hans Gerritsen van Haaksbergen bevestigd.
Op een filmpje is te zien dat de truck in een show over een aantal oude auto's rijdt en daarna uit de bocht vliegt. De beelden kunnen als schokkend worden ervaren.
Rampenopvangplan
Volgens verslaggever Matthijs Holtrop stond het marktplein in Haaksbergen vol met hulpverleners. "De ambulances reden af en aan."
Er zijn politieauto's, brandweerauto's, ambulances en traumahelikopters uit de hele regio ingezet. Ook hulpdiensten uit Duitsland zijn naar het Overijsselse dorp gekomen.
De ziekenhuizen in Almelo en Enschede hebben een rampenopvangplan in werking gesteld.
De gemeente Haaksbergen heeft een informatienummer opengesteld: 053-5734567
Autoshow
In Haaksbergen werd vandaag de autoshow Automotorsportief gehouden. De monstertruck is een gigantische pick-uptruck met 1500 pk. De wielen zijn enorm.
http://nos.nl/artikel/703(...)liek-drie-doden.html
Hem valt niet alles te verwijten. Ooit eens gemerkt dat ze zulke dingen in de VS wel veilig gedaan worden? Dit hoort niet gedaan te worden terwijl publiek enkel achter een hekje staat.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 14:36 schreef butorol het volgende:
Der zat wel een ongelooflijke tokkie kop op die kerel. Lijkt mij echt zo'n figuur die maar wat aanklooit en ff wat mensen wou laten schrikken.
edit. Verkeerd gelezen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:00 schreef darkmond het volgende:
[..]
Hem valt niet alles te verwijten. Ooit eens gemerkt dat ze zulke dingen in de VS wel veilig gedaan worden? Dit hoort niet gedaan te worden terwijl publiek enkel achter een hekje staat.
Gemeente de cel in dan.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:00 schreef darkmond het volgende:
[..]
Hem valt niet alles te verwijten. Ooit eens gemerkt dat ze zulke dingen in de VS wel veilig gedaan worden? Dit hoort niet gedaan te worden terwijl publiek enkel achter een hekje staat.
Precies dus moet hij niet gaan rijden.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:00 schreef darkmond het volgende:
Dit hoort niet gedaan te worden terwijl publiek enkel achter een hekje staat.
Alsof altijd alles maar te vertellen is. Het gaat niet eens om het met de mantel der liefde bedekken van dingen, maar er is echt een verschil tussen alleen maar dingen uit de media oppikken, of daadwerkelijk de chauffeur, de burgemeester en de organisatie spreken, die je vragen beantwoorden. En natuurlijk zijn niet overal antwoorden op, maar het leven is gewoon niet zo zwart wit zoals sommige media je willen laten gelovenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 13:55 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nou vertel eens zou ik zeggen dan.
Mwah, ergens ook weer wel. Er is gewoon een schuldvraag, en iedereen vind het allemaal echt heel erg en leeft onwijs mee, maar dat doet in de schuldvraag minder (niet) ter zake. Zo'n burgemeester is toch gewoon niet serieus te nemen als hij eerst verkondigd dat er niet bekend was dat er monstertrucks zouden komen, en vervolgens blijkt dat het in het plaatselijke sufferdje stond. Daarna blijkt dan weer dat het zelfs op de vergunning stond, dus wordt er dan zelfs moedwillig gelogen door hem of is hij echt zo slecht op de hoogte?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:47 schreef Troel het volgende:
[..]
Alsof altijd alles maar te vertellen is. Het gaat niet eens om het met de mantel der liefde bedekken van dingen, maar er is echt een verschil tussen alleen maar dingen uit de media oppikken, of daadwerkelijk de chauffeur, de burgemeester en de organisatie spreken, die je vragen beantwoorden. En natuurlijk zijn niet overal antwoorden op, maar het leven is gewoon niet zo zwart wit zoals sommige media je willen laten geloven
Waarom wordt de burgemeester bezorgd heeft hij geen eigen vervoer?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:57 schreef Troel het volgende:
Jongens, jullie weten zeker niet dat dat plaatselijke sufferdje de helft van de tijd pas na het weekend bezorgd wordt?
Ja, maar daar zijn onderzoekende instanties mee bezig. Die strepen op het wegdek hebben gemaakt, dossiers in beslag hebben genomen, verhoren hebben gedaan, noem maar op. Dat is informatie die wij allemaal niet hebben he. Jullie moeten het doen met de informatie die jullie hebben, ik moet het doen met de informatie die ik heb. Op basis van dat laatste baseer ik mijn uitspraken.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:00 schreef Loveless85 het volgende:
Najah je bevestigd eigenlijk alleen m'n eerdere stelling dat het allemaal een beetje a la 'mantel der liefde', en 'ze bedoelen het allemaal niet zo slecht' wordt benaderd. Het is uiteraard goed dat er snel hulpverlening was, maar dat is gewoon hoe het hoort. We kunnen wel alle dingen gaan benoemen die gingen zoals het hoort, maar om zoiets te voorkomen moet je juist kijken naar wat NIET ging zoals het hoort.
Normaal gesproken bij een autosportevenement wordt er pas begonnen op het moment dat de ambulance en brandweer klaar staan direct naast de baanquote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:57 schreef Troel het volgende:
Laten we alsjeblieft kijken naar het feit dat er binnen 5 minuten (!!!) al hulpverleners waren en de manier waarop dat op gang is gekomen!
Zelfs bij minder gevaarlijke evenementen staan ze op verschillende plaatsen opgesteld (en maar goed ook, je weet nooit wanneer het van pas komt).quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:07 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Normaal gesproken bij een autosportevenement wordt er pas begonnen op het moment dat de ambulance en brandweer klaar staan direct naast de baan![]()
Hulpdiensten waren er snel bij, maar eigenlijk horen ze bij dit soort potentieel gevaarlijke evenementen al paraat te staan.
Ach weet je, het maakt mij vrij weinig uit wat een ander denktquote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:22 schreef BlueMage het volgende:
Als je hier de gemeente + organisatie een beetje gaat zitten verdedigen ben je geen goede journalist naar mijn mening...
...enneh dat van "ja maar de hulpdiensten waren wel binnen 5 minuten ter plekke" komt op mij 'n beetje over als "ja maar je naam heb je op dit proefwerk wel goed geschreven!"
Als je die vergunning niet onder ogen gehad hebt dan moet je zeggen op vragen daarover dat je de vergunning nog niet onder ogen gehad hebt en niet dat er niks in stond over een truck of dat er niet in stond wat met die truck ging gebeuren. Want ook dat weet je niet als je hem niet onder ogen gehad hebt.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:57 schreef Troel het volgende:
Hij heeft die vergunning ook echt gewoon niet onder ogen gehad, juist omdat het zo'n simpele vergunning was.
Een goed journalist bekijkt een verhaal wel van meerdere kanten, en in dit topic buitelen allerlei figuren over elkaar heen om de allerdomste conclusies te trekken. Dan is het logisch dat zij de andere kant naar voren brengt.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:22 schreef BlueMage het volgende:
Als je hier de gemeente + organisatie een beetje gaat zitten verdedigen ben je geen goede journalist naar mijn mening...
112 bellen en die regelen de rest. Daar heeft de burgemeester niks mee van doen. Dus daar verdient ie ook zeker geen credits voor.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:57 schreef Troel het volgende:
Laten we alsjeblieft kijken naar het feit dat er binnen 5 minuten (!!!) al hulpverleners waren en de manier waarop dat op gang is gekomen!
Dus hij is eigenlijk totaal niet geschikt voor de positie van burgermeester.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:57 schreef Troel het volgende:
Jongens, jullie weten zeker niet dat dat plaatselijke sufferdje de helft van de tijd pas na het weekend bezorgd wordt?
Ik ken de burgemeester lang genoeg om te weten dat hij communicatief niet de handigste is, hij zegt dingen niet altijd even handig en er wordt veel verkeerd uitgelegd. Maar in een van de gesprekken heeft hij duidelijk gesteld dat er niet in de vergunning stond wat er precies zou gebeuren met de truck. "Dat stond er niet in". Media leggen dit ook wel heel graag uit als "Monstertruck stond er niet in" Hij heeft die vergunning ook echt gewoon niet onder ogen gehad, juist omdat het zo'n simpele vergunning was.
Dus ja, hij is echt gewoon slecht op de hoogte voor wat betreft sommige dingen en stuntelt gewoon communicatief heel erg.
En tuurlijk is er een schuldvraag, maar met alle kennis die ik nu heb verkregen, kan ik heel best zeggen dat er bij alle partijen wel dingen mis zijn gegaan. Maar toch laat ik dat liever bij het OM, onderzoeksraad of wat dan ook liggen, want die zijn veel zorgvuldiger dan ik ben.
Kennelijk zijn die shows gewoon niet veilig, en met Mario erbij wordt het er ook niet veiliger op.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:13 schreef Loekie1 het volgende:
Was deze al geplaatst?
Mario D. verwondde eerder kind
amsterdam -
Stuntrijder Mario D. heeft eerder iemand verwond tijdens een van zijn shows. Op 2 september 2011 ging het mis toen D. met een vuurspuwende straalmotor te dicht op het publiek stond. Een meisje liep daardoor brandwonden op.
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_eerder_kind__.html
Ook hier is de gemeente verantwoordelijk natuurlijk. Ze hadden van te voren richtlijnen moeten uitvaardigen over de lengte van de vuurstraal en het aantal meters dat het publiek verwijderd moet zijn, etc, etc, etc, etc......quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:13 schreef Loekie1 het volgende:
Was deze al geplaatst?
Mario D. verwondde eerder kind
amsterdam -
Stuntrijder Mario D. heeft eerder iemand verwond tijdens een van zijn shows. Op 2 september 2011 ging het mis toen D. met een vuurspuwende straalmotor te dicht op het publiek stond. Een meisje liep daardoor brandwonden op.
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_eerder_kind__.html
Hulpdiensten zijn zo georganiseerd dat ze altijd z.s.m. ter plekke zijn. Dat hebben de burgemeester en de organisatie niet geregeld.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:22 schreef BlueMage het volgende:
...enneh dat van "ja maar de hulpdiensten waren wel binnen 5 minuten ter plekke" komt op mij 'n beetje over als "ja maar je naam heb je op dit proefwerk wel goed geschreven!"
Punt is dat in 99% van de gevallen gemeente-ambtenaren worden afgeschilderd als saaie regelneukers die niks snappen van stoere motorhelden, bla die bla.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 17:22 schreef BlueMage het volgende:
Hij is burgermeester van de Haaksbergers he, niet van internetroeptoeters.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:33 schreef butorol het volgende:
[..]
Dus hij is eigenlijk totaal niet geschikt voor de positie van burgermeester.
Omdat het toevallig in Haaksbergen misging. Super-Mario voerde zijn stunts wekelijks uit, en de beelden verklappen dat het telkens op de manier ging zoals ook in Haaksbergen. Zelfs provocerend richting het publiek rijdend. Dan kunnen er met terugwerkende kracht heel wat burgemeesters uit.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 18:33 schreef butorol het volgende:
[..]
Dus hij is eigenlijk totaal niet geschikt voor de positie van burgermeester.
Het gaat erom dat de burgermeester rare uitspraken heeft gedaan "we deden het altijd zo"en dat zijn communicatie belabberd is. Juist dat zijn toch onontbeerlijke eigenschappen die een burgermeester moet hebben.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Omdat het toevallig in Haaksbergen misging. Super-Mario voerde zijn stunts wekelijks uit, en de beelden verklappen dat het telkens op de manier ging zoals ook in Haaksbergen. Zelfs provocerend richting het publiek rijdend. Dan kunnen er met terugwerkende kracht heel wat burgemeesters uit.
In deze moeilijke plotselinge omstandigheid is het altijd moeilijk om goed te reageren. 9 van de 10 burgemeesters van een gemeente van ca 25000 inwoners hoeft nooit in deze omstandigheden te antwoorden.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:11 schreef butorol het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de burgermeester rare uitspraken heeft gedaan "we deden het altijd zo"en dat zijn communicatie belabberd is. Juist dat zijn toch onontbeerlijke eigenschappen die een burgermeester moet hebben.
Iedereen schrijft zijn of haar naam ook goed op 'n proefwerk, heeft niks met kennis van het vak te maken.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hulpdiensten zijn zo georganiseerd dat ze altijd z.s.m. ter plekke zijn. Dat hebben de burgemeester en de organisatie niet geregeld.
Die vergunningsaanvraag staat gewoon online:quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:52 schreef Igen het volgende:
Volgens RTL Nieuws wordt vaak maar weinig informatie in de vergunning-aanvraag gegeven en weten ambtenaren vaak niet wat er precies te gebeuren staat en waar ze eigenlijk op moeten letten. En dan dus zonder goede afweging een vergunning afgeven.
Dat lijkt dus een behoorlijk structureel probleem te zijn: gemeenten zijn te kleinschalig om elk genoeg expertise voor ingewikkelde opdrachten in huis te hebben, maar te grootschalig voor ambtenaren om de tijd te nemen om het gezond verstand z'n werk te laten doen.
Ok.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:21 schreef Troel het volgende:
[..]
Die vergunningsaanvraag staat gewoon online:
http://www.haaksbergen.nl(...)ntry314100116460.pdf
Dit is de afgegeven vergunning:
http://www.haaksbergen.nl/Docs/Overig/Vergunning%2024092014.pdf
Dit.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Punt is dat in 99% van de gevallen gemeente-ambtenaren worden afgeschilderd als saaie regelneukers die niks snappen van stoere motorhelden, bla die bla.
En als er dan wat mis gaat, zijn ze ineens verantwoordelijk
Hem val wel degelijk iets te verwijtenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:00 schreef darkmond het volgende:
[..]
quote:Update ongeval Haaksbergen
02-10-2014 Update ongeval Haaksbergen
In ziekenhuis
Er liggen helaas nog twaalf slachtoffers in het ziekenhuis (5 in Almelo, 1 in Winterswijk, 5 in Enschede en 1 in Groningen), 16 mensen zijn gelukkig weer naar huis.
Stille tocht
Morgenavond organiseren enkele inwoners van Haaksbergen, nabestaanden en de Haaksbergse Gemeenschap van Kerken een stille tocht. TV Oost zendt deze tocht live uit. In overleg met de organisatie wordt tijdens de stille tocht op TV Oost geen commentaar gegeven. Ook worden geen deelnemers geinterviewd en worden betrokken familieleden alleen van grote afstand onherkenbaar in beeld gebracht.
Gebedsdienst
Op zondag organiseert de Haaksbergse Gemeenschap van Kerken een Oecumenische gebedsdienst. Deze gebedsdienst wordt gehouden op zondag 5 oktober om 19.30 uur in de Pancratiuskerk aan de Markt in Haaksbergen. Iedereen die daaraan behoefte heeft kan tijdens deze gebedsdienst samen komen en stil staan bij de tragedie in Haaksbergen. In de gebedsdienst gaan pastor Frank de Heus en ds. Nico Pronk voor.
Oktoberfeest afgelast
Het Oktoberfeest in Haaksbergen is afgelast. Het feest zou komend weekend gehouden worden. In goed overleg tussen de organisatie en de gemeente is besloten dat het niet gepast is om zo kort na het ongeval bij AutoMotorSportief een feest te organiseren. Het feest zou op vrijdag 3 oktober beginnen en eindigen op zondagavond 5 oktober. In eerste instantie zou de zaterdagavond wel doorgaan, maar nu is door organisatie en gemeente besloten dat die avond wordt geannuleerd. Mensen die in bezit zijn van kaarten via de voorverkoop krijgen per e-mail informatie. Er wordt nog bekeken of het feest op een ander moment kan doorgaan.
Bijeenkomst gemeenteraad
Op 15 oktober vanaf 19.30 uur is er in de raadzaal een openbare informatieve bijeenkomst voor raadsleden. Ook belangstellenden zijn welkom. De raadsleden worden bijgepraat over het ongeval, de nasleep en de stappen die de gemeente verder moet nemen. Raadsleden kunnen vragen stellen aan het college. De conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is dan in elk geval nog niet beschikbaar.
Hulde, maar precies wat ik ook eerder in dit topic pleitte, namelijk:quote:Op donderdag 2 oktober 2014 20:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)n-gebeuren~a3760293/
Begin citaat
Juist minder informatie
De Nederlandse vlag hangt halfstok bij het gemeentehuis.
De Nederlandse vlag hangt halfstok bij het gemeentehuis. © ANP
Helsloot van de Radboud Universiteit ziet dat anders. Gemeenten moeten juist minder informatie vragen, zegt hij. Want als de gemeente in een vergunning een afstand van 10 meter eist, neemt de gemeente ook verantwoordelijkheid. 'En die verantwoordelijkheid moet juist liggen bij de organisator van het evenement.'
Helsloot pleit er daarom voor een evenementenvergunning eenvoudig te houden. Er moet in staan dat de organisator voldoende veiligheidsmaatregelen neemt, dat hij aansprakelijk is als het misgaat en dat hij goed verzekerd is. 'Gemeenten zouden moeten vertrouwen op de expertise van verzekeraars. Die hebben een financieel belang. Als zij zo'n stuntman niet voor tien miljoen willen verzekeren, dan weet je genoeg.'
Einde citaat
Er moet een risico-aansprakelijkheid komen voor het stuntteam/organisator, en de gemeente moet enkel pleiten voor bewijs van een goede verzekering. De gemeente hoeft niet op de hoogte te zijn van alle richtlijnen van alle evenementen.
Ik moet wel erkennen dat in in professioneel oogpunt wel vaker met dit bijtje hak, alleen gaat het dan om veiligheid op (bouw)projecten en het omschrijven van die veiligheid in procedures. Hoofdpunt : nooit verantwoordelijkheid op je willen nemen als je invloed beperkt is. Soms kinderachtig, maar dat helpt wel om verantwoordelijkheden duidelijk te stellen.quote:Ik zou als gemeente zo veel mogelijk verantwoordelijkheid afschuiven omdat het evenement immers niet door de gemeente georganiseerd wordt, dat klopt. In mijn ogen zou de gemeente bij het afgeven van een vergunning puur en alleen moeten kijken of andere lopende zaken in de gemeente geen gevaar lopen en/of hinder ondervinden.
Zoiets als bij een bouwvergunning. Je kijkt wel naar de bereikbaarheid van de stad en ander overlast die het kan geven, als er bijvoorbeeld stof vrijkomt en/of lawaai. Maar de bouw zelf, als daar doden vallen, is het de zaak van de aannemer.
Mee eens. Wat ik daarnaast ook storend vind is dat deze vergunning als ik de berichten mag geloven automatisch verleend is. Goed, dit evenement voldeed blijkbaar niet aan de randvoorwaarden die daarvoor gelden en dat is dus mogelijk fout gegaan. Maar als je kijkt wat erachter zit zijn er blijkbaar ook situaties waarvoor dat papiertje gewoon als formaliteit geprint wordt. Waarom is dat hele circus dan nog nodig? Maak evenementen die binnen de grenzen van een automatische verleende vergunning vallen dan in hemelsnaam gewoon niet vergunningsplichting.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 00:01 schreef skrn het volgende:
Daarbij, vergeet niet dat gemeenten ook geen zin hebben in juridische procedures en/of gezeik in de media omdat een bepaald evenement niet door kan gaan omdat er problemen zijn met de vergunning. In 99 van de 100 gevallen vindt het publiek dan de gemeente een zeikerd. Inclusief de mensen hier op dit topic die nu, bij dit geval, moord en brand schreeuwen. Hypocrieten.
Daarbij is de gemeente een overheid, en een overheid moet in gelijke gevallen gelijk behandelen. Op 'gezond verstand' een vergunning afkeuren is natuurlijk vragen om problemen. De gemeente staat dan absoluut niet sterk, behalve als ze in hun argumentatie kunnen refereren naar (internationale) richtlijnen, normen of aanverwante artikelen.Maar dan moet de gemeente dat natuurlijk wel opzoeken, en dat kost tijd en mankracht.
Ja, ik begrijp absoluut het probleem dat gemeentes hebben om dit soort vergunningen te verlenen. Daarom : hou het simpel. Een vergunning betekent niet dat het evenement veilig is; het zou moeten betekenen dat het evenement zich moet houden aan bepaalde praktische eisten die de gemeente stelt om te zorgen dat de overlast in beperkte mate blijft. Dat de belangen van anderen niet onevenredig worden geschaad.
Vergeet ook niet wat er gebeurt als er meer in regeltjes worden vastgelegd. Stel je voor dat er regels worden opgesteld om zo'n geval te voorkomen. Wat gebeurt er dan als de organisator met een iets grotere truck komt? Opnieuw alle regeltjes doorlopen, opnieuw normen opstellen? En in hoever moet de gemeente gaan controleren? Mogen ze eisen dat de monster-truck op de weegbrug gaat om te kijken wat de massa (en dus de remweg) van zo'n vehikel is? Remmen controleren? Gaan ze inzage eisen in garage-rapporten? Een minimaal aantal jaar ervaring eisen aan de bestuurder van het voertuig.
Nee, het simpelste is gewoon de veiligheid daar leggen waar het hoort. En dat zijn bij de initiatief-nemers van zo'n evenement.
ik denk dat je pas een goede stuntman bent als je je grenzen kent en ze niet meer hoeft te zoeken.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:32 schreef Loekie1 het volgende:
Blijkbaar vertrouwt iedereen blindelings op de stuntman. En deze stuntman zocht de grenzen op.
Men wist al langer dat er een spektakel-evenement op de Jumbo parkeerplaats zou plaatsvinden. Andere jaren waren er andere dingen, zoals autoslip-races. De bandensporen waren nog maanden zichtbaar. De organisator is "sterevenementen" en handelt min- of meer samen met de gemeente. Elk jaar is er dan ook koopzondag etc. Het evenement was dan ook gratis (voor de bezoeker), en er was ook geen omheining, met een duidelijke grens van wie omstander is en wie bezoeker. Als de truck verder was gegaan waren er ook slachtoffers gevallen die helemaal niet naar de monstertruckshow keken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:48 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Mee eens. Wat ik daarnaast ook storend vind is dat deze vergunning als ik de berichten mag geloven automatisch verleend is. Goed, dit evenement voldeed blijkbaar niet aan de randvoorwaarden die daarvoor gelden en dat is dus mogelijk fout gegaan. Maar als je kijkt wat erachter zit zijn er blijkbaar ook situaties waarvoor dat papiertje gewoon als formaliteit geprint wordt. Waarom is dat hele circus dan nog nodig? Maak evenementen die binnen de grenzen van een automatische verleende vergunning vallen dan in hemelsnaam gewoon niet vergunningsplichting.
Bullshit, dan was ie tegen de muur van de ABN AMRO aangereden.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Men wist al langer dat er een spektakel-evenement op de Jumbo parkeerplaats zou plaatsvinden. Andere jaren waren er andere dingen, zoals autoslip-races. De bandensporen waren nog maanden zichtbaar. De organisator is "sterevenementen" en handelt min- of meer samen met de gemeente. Elk jaar is er dan ook koopzondag etc. Het evenement was dan ook gratis (voor de bezoeker), en er was ook geen omheining, met een duidelijke grens van wie omstander is en wie bezoeker. Als de truck verder was gegaan waren er ook slachtoffers gevallen die helemaal niet naar de monstertruckshow keken.
Het is geen kwestie van 'geen nee durven zeggen' hoor. Het was niet eerder fout gegaan en ik neem aan dat zo'n stuntman vertrouwt op zijn eigen capaciteiten om zo'n bakbeest te besturen. Alle betrokken partijen zijn gewoon enorm verwijtbaar, ook de gemeente. Toen dat filmpje opdook van het ongeluk in Mexico wist ik al genoeg.. ze hadden het kunnen weten, iedereen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:53 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik denk dat je pas een goede stuntman bent als je je grenzen kent en ze niet meer hoeft te zoeken.
hij had moeten zien dat de ruimte te krap was en hij had moeten weten welke regels er gelden. (niet in de richting van publiek rijden bijvoorbeeld)
misschien had hij het wel gezien, maar durfde de boel niet meer af te blazen en hoopte er maar het beste van. ik kan me wel enigszins de druk voorstellen die dat op iemand legt en dat die dan foute beslissingen neemt omdat hij geen nee durft te zeggen
nou ja dat weet ik allemaal niet, maar wat ik wel vind is dat je als stuntman heel goed moet weten wat wel en wat niet kan. en hier had hij gewoon moeten weigeren. of er nou wel of geen vergunning voor gegeven is.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van 'geen nee durven zeggen' hoor. Het was niet eerder fout gegaan en ik neem aan dat zo'n stuntman vertrouwt op zijn eigen capaciteiten om zo'n bakbeest te besturen. Alle betrokken partijen zijn gewoon enorm verwijtbaar, ook de gemeente. Toen dat filmpje opdook van het ongeluk in Mexico wist ik al genoeg.. ze hadden het kunnen weten, iedereen.
Ja, hij had zeker moeten weigeren.. daarom zei ik ook dat ik alle 3 betrokken partijen verwijtbaar vind.. de gemeente, de organisatie en de stuntrijder.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:25 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
nou ja dat weet ik allemaal niet, maar wat ik wel vind is dat je als stuntman heel goed moet weten wat wel en wat niet kan. en hier had hij gewoon moeten weigeren. of er nou wel of geen vergunning voor gegeven is.
ik vind de stuntrijder toch wel het meest verwijtbaar. die zou moeten weten waar het over gaat.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:30 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja, hij had zeker moeten weigeren.. daarom zei ik ook dat ik alle 3 betrokken partijen verwijtbaar vind.. de gemeente, de organisatie en de stuntrijder.
De stuntrijder heeft de meeste expertise ja, maar de meeste mensen die de filmpjes van het ongeluk hebben gezien kwamen tot dezelfde conclusie: wat een groot gevaarte en wat een klein plein. Dan ben je als organisatie en gemeente toch ook achterlijk bezig.. blijf erbij dat ze alledrie veel te verwijten valtquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:33 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik vind de stuntrijder toch wel het meest verwijtbaar. die zou moeten weten waar het over gaat.
van de organisatie en de gemeente verwacht ik eerlijk gezegd dat die voor een gedeelte wel blind zullen varen op het oordeel van de stuntrijder en zijn team. zeggen die dat het kan, dan denk ik dat de toestemming voor de vergunning zo voor elkaar is
quote:Centrum Noordoost – In de stille tocht die gehouden is naar aanleiding van het ongeluk met de monstertruck afgelopen zondag waarbij drie mensen om het leven kwamen, hebben zo’n 8000 mensen meegelopen.
Langs huizen met vlaggen halfstok en kaarsjes voor het raam werd de tocht gelopen van de Markt naar de parkeerplaats aan de Stationsstraat, waar het ongeluk zich voltrok. Daar sprak burgemeester Hans Gerritsen nog enkele woorden: “Het is een hele emotionele en indrukwekkende stille tocht.” Volgens Gerritsen is heel Haaksbergen in diepe rouw: “Als we nu met zijn allen om elkaar heen gaan staan dan staan we sterk en dan komen we verder. Haaksbergen is in rouw en brengt dat nu tot uitdrukking”.
Foto: Nico Asbroek
Ach, als die mensen daarmee dingen makkelijker kunnen verwerken, of ao hun sympathie willen tonen richting nabestaanden, prima toch.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:10 schreef danos het volgende:
Stille tocht
SBS zal wel weer een kijkcijferdipje hebben vanavond. Lekker avondje uit met de kids
Ik zie het meer als het opdringen van sympathie aan de nabestaanden, die daar vaak helemaal niet op zitten te wachten. Maar oh oh wat voelt het weekend lekker na het doen van zo'n 'goede' daad.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:13 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ach, als die mensen daarmee dingen makkelijker kunnen verwerken, of ao hun sympathie willen tonen richting nabestaanden, prima toch.
Ja, dat zal absoluut de insteek zijn inderdaad.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:20 schreef danos het volgende:
[..]
. Maar oh oh wat voelt het weekend lekker na het doen van zo'n 'goede' daad.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:20 schreef danos het volgende:
[..]
Ik zie het meer als het opdringen van sympathie aan de nabestaanden, die daar vaak helemaal niet op zitten te wachten. Maar oh oh wat voelt het weekend lekker na het doen van zo'n 'goede' daad.
waarom die smiley? ik zou zelf helemaal niet zitten te wachten op zo'n massale rouwpartij.quote:
Jij misschien niet, ik waarschijnlijk ook niet, maar dat neemt niet weg dat er anderen zijn die het wellicht anders zien, en als de nabestaanden van de slachtoffers het zijn die het wel als steun zien dan zou ik niet weten waarom het hier belachelijk gemaakt zou moeten worden.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:39 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
waarom die smiley? ik zou zelf helemaal niet zitten te wachten op zo'n massale rouwpartij.
het is heel persoonlijk hoe iemand rouwt. de een trekt zich helemaal terug en een ander doet het het liefst met zoveel mogelijk mensen eromheen. ik zal er nooit aan meedoen in elk geval.
Massa hysterie, is een hype in Nederland.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:20 schreef danos het volgende:
[..]
Ik zie het meer als het opdringen van sympathie aan de nabestaanden, die daar vaak helemaal niet op zitten te wachten. Maar oh oh wat voelt het weekend lekker na het doen van zo'n 'goede' daad.
ik maak het niet belachelijk hoor. ik begrijp heus wel dat anderen het wellicht anders zien.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij misschien niet, ik waarschijnlijk ook niet, maar dat neemt niet weg dat er anderen zijn die het wellicht anders zien, en als de nabestaanden van de slachtoffers het zijn die het wel als steun zien dan zou ik niet weten waarom het hier belachelijk gemaakt zou moeten worden.
Ik neem ten minste aan dat ze wel het fatsoen zouden hebben geen stille tocht te organiseren als de nabestaanden hadden aangegeven dat niet op prijs te stellen.
Helemaal met je eensquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:42 schreef Leandra het volgende:
Jij misschien niet, ik waarschijnlijk ook niet, maar dat neemt niet weg dat er anderen zijn die het wellicht anders zien, en als de nabestaanden van de slachtoffers het zijn die het wel als steun zien dan zou ik niet weten waarom het hier belachelijk gemaakt zou moeten worden.
Ik neem ten minste aan dat ze wel het fatsoen zouden hebben geen stille tocht te organiseren als de nabestaanden hadden aangegeven dat niet op prijs te stellen.
Nee, maar Danos maakt het wel belachelijk, en jij trekt de reactie van Troel daarop in twijfel.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:47 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik maak het niet belachelijk hoor. ik begrijp heus wel dat anderen het wellicht anders zien.
nou dat dus.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:53 schreef Leandra het volgende:
Overigens zou ik er in principe ook niet aan meelopen, echter.... mocht iemand die ik zeer goed ken slachtoffer zijn, en zijn familie het erg op prijs stellen dat er een stille tocht wordt gelopen, dan zou ik juist wel meelopen omdat ik dan weet dat de familie dat waardeert.
Nou, omdat ik echt niet in welke stille tocht mee zal lopen voor mezelf. Het feit dat ik daar stond, had te maken met het kennen van de nabestaanden en hun tot steun willen zijn. En ik weet zeer zeker dat die mensen daar blij mee waren.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:39 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
waarom die smiley? ik zou zelf helemaal niet zitten te wachten op zo'n massale rouwpartij.
het is heel persoonlijk hoe iemand rouwt. de een trekt zich helemaal terug en een ander doet het het liefst met zoveel mogelijk mensen eromheen. ik zal er nooit aan meedoen in elk geval.
Dit dus. Dit is precies de reden waarom ik vanavond meeliep.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:53 schreef Leandra het volgende:
Overigens zou ik er in principe ook niet aan meelopen, echter.... mocht iemand die ik zeer goed ken slachtoffer zijn, en zijn familie het erg op prijs stellen dat er een stille tocht wordt gelopen, dan zou ik juist wel meelopen omdat ik dan weet dat de familie dat waardeert.
Prima, als jij de nabestaanden kent en weet dat ze het waarderen, is er niks mis mee. Helaas is de stille tocht naar mijn mening iets geworden voor de meute, die zich totaal niet afvragen of de nabestaanden hier op zitten te wachten maar vanuit een soort collectieve bemoeizucht vinden dat ze deel uit maken van een tragedie. Zeg maar de mensen die ongevraagd bij je op bezoek komen als je in het ziekenhuis ligt, omdat ze het zelf zo graag willen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 23:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, omdat ik echt niet in welke stille tocht mee zal lopen voor mezelf. Het feit dat ik daar stond, had te maken met het kennen van de nabestaanden en hun tot steun willen zijn. En ik weet zeer zeker dat die mensen daar blij mee waren.
Ik had in mijn leven veel meer stille tochten kunnen lopen, maar daar had ik verder geen mensen voor wie ik het zou kunnen doen, dan was het algemeen geweest. Dat is niets voor mij. Maar als een vriend me nodig heeft, dan ga ik naar zo'n tocht. En dat weekend? Nee, ik denk niet dat dat wekend heel erg lekker voelt of dat het überhaupt als een goede daad voelt. Vandaar die smiley.
Je weet dat in dit geval ook nabestaanden in de organisatie zaten?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:04 schreef danos het volgende:
[..]
Prima, als jij de nabestaanden kent en weet dat ze het waarderen, is er niks mis mee. Helaas is de stille tocht naar mijn mening iets geworden voor de meute, die zich totaal niet afvragen of de nabestaanden hier op zitten te wachten maar vanuit een soort collectieve bemoeizucht vinden dat ze deel uit maken van een tragedie. Zeg maar de mensen die ongevraagd bij je op bezoek komen als je in het ziekenhuis ligt, omdat ze het zelf zo graag willen.
Mensen die het goed vinden om er naar toe te gaan, een leuk kiekje maken voor op facebook en hun kinderen meeslepen omdat het 'goed' voor ze is om zoiets mee te maken.
Ik vind ook een stille tocht voor zoiets niet echt passend, een stille tocht vind ik een manier om collectieve verontwaardiging te tonen. Zoals indertijd met die zaken van zinloos geweld.
Tegenwoordig wordt er bij het minste of geringste een stille tocht georganiseerd, naar mijn mening om eerder genoemde niet correcte motieven.
Dat boeit hem niet Troel, hij moet kunnen ranten over stille tochten en mensen die er in meelopen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 09:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Je weet dat in dit geval ook nabestaanden in de organisatie zaten?
't Ligt hier iets te gevoelig denk ikquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 09:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat boeit hem niet Troel, hij moet kunnen ranten over stille tochten en mensen die er in meelopen.
Ik zou me niets aantrekken van zo iemand. Die roept ook maar wat hij denkt, zonder zich er echt in te verdiepen. Dat is makkelijk schreeuwen.quote:
Dat is ook eigenlijk de hele week wel zo in dit topicquote:Op zaterdag 4 oktober 2014 09:54 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik zou me niets aantrekken van zo iemand. Die roept ook maar wat hij denkt, zonder zich er echt in te verdiepen. Dat is makkelijk schreeuwen.
Dat is helemaal geen bullshit, want die smalle doorgang tussen dranghekken en ABN Amro is niet "gereserveerd voor toeschouwers Monstertruck". Daar hadden ook omstanders kunnen staan die totaal geen interesse in de monstertruck hadden. Bv iemand die heeft gepind bij de pinautomaat van de ABN wil daarna naar Museum Buurtspoorweg. De kortste weg is door dat smalle paadje. Zo iemand is 100% omstander en niet iemand die kiest om het Monstertruck-spektakel te zien.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 12:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Bullshit, dan was ie tegen de muur van de ABN AMRO aangereden.
De truck was als hij verder was gegaan, tot stilstand gekomen tegen het pand van de ABN AMRO.quote:als de truck verder was gegaan
Inderdaad, dat allemaal maar onthouden.. bestond er maar een werktuig dat de arme hardwerkende ambtenaar hierbij zou kunnen helpen..quote:Op donderdag 2 oktober 2014 19:21 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Stel dat er toestemming voor een kermis wordt verleend.
Dat betekent een reuzenrad dat kan omvallen. Een frituurkraam die het vet niet heet genoeg heeft, waardoor iemand voedselvergiftiging kan krijgen, etc.
Moet de gemeente dat allemaal van te voren controleren?
Die Syan Schaap heeft makkelijk praten.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=199444
De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk in 1e instantie bij het stuntteam. Die weet precies wat de richtlijnen zijn. Dat hoeft de gemeente toch niet allemaal te weten. De gemeente moet in haar voorwaarden zetten dat het team verzekerd moet zijn en dat ze op de hoogte moeten zijn van de geldende voorwaarden, en dat daarnaar gehandeld moet worden. Het is ondoenlijk voor een gemeente-ambtenaar om alle richtlijnen van alle evenementen te kennen.
Terug naar het voorbeeld van de kermis.
Als Henkie van de Frietkraam bij een kermis in Sint Isidorushoeve tot de ontdekking komt dat de krachtstroomtoevoer op het veld onvoldoende is om het frituurvet heet genoeg te laten zijn, zodat waarschijnlijk de friet-eters voedselvergiftiging oplopen zal hij dat zelf moeten melden. De gemeente kan natuurlijk niet weten welke voorwaarden en normen er zijn voor frituurvettemperatuur.
Ander voorbeeld: Vergunning voor een house-party wordt verleend. Dan mag men aannemen dat de organisatoren zelf weten hoeveel decibel toegestaan is. Allemaal richtlijnen die bij de experts bekend zijn. En die niet een gemeente-ambtenaar hoeft te weten.
Simpel: vragen naar de verzekeringspolis. Een WA-verzekering tot zo'n 5 miljoen euro. Als je de voorwaarden van een verzekering ziet, dan zie je dat daar toptechneuten zitten, die uitstekend weten welke gevaren er op kunnen treden. De verzekeraar heeft er alle belang bij dat alles veilig is, zodat zij die 5 miljoen niet hoeven uit te keren. Dan hoeven de gemeenteambtenaren ook niet van die knullige regeltjes op te stellen, zoals: 10 meter afstand, dranghekken, een poederblusser en een EHBO-doos met voldoende Bert en Ernie-pleisters. Waar haalt zo'n pennelikker die 10 meter e.d. vandaan. Op andere filmpjes zag ik chauffeur Super-Mario regelmatig provocerend richting publiek brommen, waarbij volgens mij die 10 meter ook wel gesneuveld is.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 13:36 schreef NotYou het volgende:
[..]
Inderdaad, dat allemaal maar onthouden.. bestond er maar een werktuig dat de arme hardwerkende ambtenaar hierbij zou kunnen helpen..![]()
![]()
Heb jij ervaring in de wereld van vergunning en regelgeving of ben je maar dom aan het blaten?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 13:36 schreef NotYou het volgende:
[..]
Inderdaad, dat allemaal maar onthouden.. bestond er maar een werktuig dat de arme hardwerkende ambtenaar hierbij zou kunnen helpen..![]()
![]()
Als er hier al iemand "dom aan het blaten is" dan lijk jij dat te zijn.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 15:25 schreef skrn het volgende:
[..]
Heb jij ervaring in de wereld van vergunning en regelgeving of ben je maar dom aan het blaten?
Heb jij dan ervaring vanuit professioneel oogpunt over dit soort zaken?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:23 schreef NotYou het volgende:
[..]
Als er hier al iemand "dom aan het blaten is" dan lijk jij dat te zijn.![]()
Wat ben jij? Raamambtenaar of organisator?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 23:38 schreef skrn het volgende:
[..]
Heb jij dan ervaring vanuit professioneel oogpunt over dit soort zaken?
In het laatste geval moet er dan wel duidelijk een afgrenzing zijn tussen bezoekers van het evenement en toevallige passanten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:44 schreef skrn het volgende:
Ik kan er inhoudelijk op ingaan, best, maar ik vind het bijzonder naïef om te denken dat het beoordelen van een evenement aan de hand van richtlijnen eventjes zo kan worden gedaan als je die richtlijnen tot je beschikking hebt. Dat het werkelijk zo simpel is.
Los daarvan of dat geen geld kost, genoeg normen en richtlijnen kosten geld, zeker als die vanuit de industrie zelf komen, heb je vaak te maken met richtlijnen die elkaar tegen spreken omdat ze vanuit een ander invalshoek de situatie bekijken. Brandveiligheidseisen ten opzichte van milieu-eisen bijvoorbeeld. Of erger : er zijn verschillende richtlijnen over dezelfde situatie.
Moet je de Amerikaanse standaard gebruiken omdat de auto Amerikaans is? Of voldoet de Engelse standaard in dit geval?
Vergeet ook niet dat genoeg normen en richtlijnen ook niet altijd kip-en-klaar antwoorden geven. Vaak zullen verschillende mensen daar ook anders over denken. En bovendien geven richtlijnen en normen ook vaak dispensatie voor hun eigen regels als je weer een ander zaakje op detail-niveau hebt uitgezocht en dit kan bewijzen.
En nogmaals : los van het geld, want normen en standaarden zijn duurder dan je denkt en je moet ze ook goed bijhouden, want ze worden nog wel eens van tijd tot tijd gereviseerd.
Ik vraag me dus af hoe al die mensen hier het voor zich zien dat de gemeente (blijkbaar) van alle richtlijnen van dat specifieke evenement op de hoogte zou moeten zijn en daarop zo'n vergunning gaan verlenen. Ik weet zeker dat het niet gaat werken.
Dan zijn er twee oplossingen : of de gemeente verleent geen vergunning voor evenement zwaarder dan de plaatselijke braderie of, mijn voorkeur, het wordt voor ieder duidelijker dat een vergunning puur en alleen bedoeld is als verzoek tot het houden van het evenement en dat alle verantwoordelijkheid bij de organisator valt.
Je weet dat een stille tocht is bedoeld voor mensen van 'zinloos' geweld.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want? Mensen die slachtoffer zijn van zinloos geweld hebben daar een patent op?quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:22 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Je weet dat een stille tocht is bedoeld voor mensen van 'zinloos' geweld.
Dit is gewoon respectloos, om bij een ongeluk (want dat was het namelijk) dit soort dingen te organiseren. Het hele stille toch verliest zo zijn betekenis als jan-en-alleman dit soort dingen gaat doen.
http://www.jouwhaaksberge(...)e-monstertruckdrama/quote:
Centrum Noordoost – Bij de gebedsdienst die zondagavond gehouden werd om samen te komen en stil te staan bij het ongeluk met de monstertruck afgelopen zondag waren volgens RTV Oost zo’n driehonderd mensen aanwezig.
De dienst werd gehouden in de Pancratius aan de Markt in Haaksbergen en werd georganiseerd door de Haaksbergse Gemeenschap van Kerken. De dienst is gehouden zodat mensen bij elkaar konden komen om samen te gedenken, te bidden, troost te zoeken en stil te staan bij het ongeluk van vorige week. Drie mensen kwamen daarbij om het leven. De dienst werd voorgegaan door dominee Nico Pronk van de hervormde gemeente en pastor Frank de Heus van de St. Franciscus parochie.
Foto: Nico Asbroek
Zeg ik dat dan? Herdenken prima, maar voor elke scheet een stille tocht houden is gewoon bullshit.quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:16 schreef Troel het volgende:
[..]
Want? Mensen die slachtoffer zijn van zinloos geweld hebben daar een patent op?
Ja, zoiets zeg je wel ja, door te zeggenquote:Op zondag 5 oktober 2014 21:25 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan? Herdenken prima, maar voor elke scheet een stille tocht houden is gewoon bullshit.
Nou, ik vond dat die truck heel wat zinloos geweld losliet op de mensen die zijn overleden en mensen die zijn geraakt en misschien wel de rest van hun leven daar hinder van ondervinden.quote:Je weet dat een stille tocht is bedoeld voor mensen van 'zinloos' geweld.
Volgens mij snap je het verschil niet helemaal tussen een ongeluk, wat dit was en iemand die voor niets wordt doodgetrapt, zoals de scheidsrechter van een tijdje terug bijvoorbeeld. Een stille toch is ook om een statement te maken, wat hier niet het geval is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, zoiets zeg je wel ja, door te zeggen
[..]
Nou, ik vond dat die truck heel wat zinloos geweld losliet op de mensen die zijn overleden en mensen die zijn geraakt en misschien wel de rest van hun leven daar hinder van ondervinden.
Ergo: het is pas van de laatste jaren dat die stille tocht voor zinloos geweld erbij kwam, maar wellicht heeft Wikipedia het fout hoorquote:Een stille tocht (Nederland) of stille mars (België) heeft als functie het herdenken van een persoon of gebeurtenis. Jaarlijks wordt op 4 mei in veel plaatsen in Nederland een stille tocht gehouden ter herdenking van de Tweede Wereldoorlog.
Sinds de jaren negentig worden stille tochten georganiseerd na een voorval van zinloos geweld. Een stille tocht, veelal een spontaan burgerinitiatief soms met steun van de (lokale) autoriteiten, wordt in principe door de deelnemers zwijgend volbracht met of zonder bloemen; 's avonds vaak ook met brandende kaarsjes of waxinelichtjes. Regelmatig lopen ook politici mee.
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. (Helaas)quote:Op zondag 5 oktober 2014 21:35 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Volgens mij snap je het verschil niet helemaal tussen een ongeluk, wat dit was en iemand die voor niets wordt doodgetrapt, zoals de scheidsrechter van een tijdje terug bijvoorbeeld. Een stille toch is ook om een statement te maken, wat hier niet het geval is.
De gemeente, is nog het minste verwijtbaar, vind ikquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 13:30 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja, hij had zeker moeten weigeren.. daarom zei ik ook dat ik alle 3 betrokken partijen verwijtbaar vind.. de gemeente, de organisatie en de stuntrijder.
Wat ik dan wel niet begrijp weet hij dat 7 jaar achtereen niet?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:57 schreef Troel het volgende:
Ik ken de burgemeester lang genoeg om te weten dat hij communicatief niet de handigste is, hij zegt dingen niet altijd even handig en er wordt veel verkeerd uitgelegd. Maar in een van de gesprekken heeft hij duidelijk gesteld dat er niet in de vergunning stond wat er precies zou gebeuren met de truck. "Dat stond er niet in". Media leggen dit ook wel heel graag uit als "Monstertruck stond er niet in" Hij heeft die vergunning ook echt gewoon niet onder ogen gehad, juist omdat het zo'n simpele vergunning was.
Dus ja, hij is echt gewoon slecht op de hoogte voor wat betreft sommige dingen en stuntelt gewoon communicatief heel erg.
En tuurlijk is er een schuldvraag, maar met alle kennis die ik nu heb verkregen, kan ik heel best zeggen dat er bij alle partijen wel dingen mis zijn gegaan. Maar toch laat ik dat liever bij het OM, onderzoeksraad of wat dan ook liggen, want die zijn veel zorgvuldiger dan ik ben.
http://www.jouwhaaksberge(...)-er-een-zondebok-is/quote:Centrum Noordoost - “Waarom is het zo belangrijk dat er nu al een zondebok is. Laten we nou eerst eens met z’n allen gaan rouwen om wat daar gebeurd is.” Dat zei Rob Oude Breuil maandagavond bij het televisieprogramma Pauw. De advocaat van de monstertruckchauffeur Mario D. was te gast in het programma van Jeroen Pauw.
Oude Breuil maakte via Twitter bekend dat hij aanwezig zou zijn bij het televisieprogramma. “Wat je in Nederland vaak in dit soort zaken ziet, is dat we op zoek gaan naar een schuldige, een zondebok. Maar deze week vinden er nog een crematie en een begrafenis plaats. Waarom gaan we het hier al hebben over de schuldvraag? Waarom kan dat niet iets later”, vroeg de advocaat zich af. Vorige week zondag raakten overleden drie mensen nadat een monstertruck het publiek in reed. Er vielen 28 gewonden, van wie nu nog enkelen in het ziekenhuis liggen, hieronder zijn tenminste twee kinderen. “Het politieonderzoek loopt nog. Het kan best zijn dat mijn client een groot aandeel heeft gehad, het kan ook best zijn dat de gemeente Haaksbergen dat heeft gehad. Waarom is die schuldvraag op dit moment zo belangrijk”, aldus Oude Breuil.
Monstertruck kan niet gestart worden
De politie is nog druk bezig met het onderzoek naar het ongeval. De komende tijd worden er zo’n honderd getuigen gehoord. Ook Mario D. en voorzitter van organisator Sterevenementen Geerlof Kanis zijn al gehoord. Volgens Oude Breuil zit er nu vooral een probleem in het feit dat niemand de monstertruck kan starten. “Dat kan vreemd klinken, maar het schijnt best lastig te zijn om zo’n gevaarte te starten.” Volgens Oude Breuil is men nu op zoek naar iemand die het voertuig kan starten, zodat er wordt onderzocht kan worden of er bijvoorbeeld een rem is blijven hangen. Volgens de advocaat is het niet gebruikelijk dat Mario D. dat zelf gaat doen. Hij vindt het ook niet verstandig dat zijn client dit zelf moet doen gezien zijn emotionele toestand.
Ook reageert Oude Breuil op de vraag over het lekken van vloeistof uit het voertuig, tijdens en voor de show. “De vloeistof die tijdens de show uit het voertuig lekt schijnt koelvloeistof te zijn. Dat schijnt gebruikelijk te zijn, maar goed, ik ben ook geen expert wat betreft monstertucks. Maar dat er voor de show een plas onder het voertuig ligt, dat is natuurlijk wel frappant.”
‘Mario D. heeft te lang op de plaats van het ongeluk gestaan’
Volgens Oude Breuil is de toestand van zijn client op dit moment slecht. ”Hij is vorige week vrijgelaten, dat was wel een moment van opluchting. Hij had alleen nog maar een cel gezien. Maar het gaat nog steeds heel slecht met hem” Volgens de advocaat heeft D. te lang op de plek van het ongeval gestaan. ”Hij heeft er zelf voor gekozen om meteen na het ongeval eerste hulp te verlenen. Hij heeft gezien dat bijvoorbeeld de 5-jarige Tim nog onder de wielen lag. Dat gaat natuurlijk tussen de oren zitten.”
Volgens zijn advocaat was Mario D. niet bij de stille tocht aanwezig. Wel is er ‘s middags een bloemstuk gelegd door zijn vrouw en zijn zoon. “Hij heeft er zelf voor gekozen om niet aanwezig te zijn, ook al had hij dat graag gewild.”
http://www.jouwhaaksbergen.nl/bloemenzee-blijft-voorlopig-liggen/quote:Centrum Noordoost - Het bloemenmonument op de parkeerplaats aan de Stationsstraat blijft zeker tot en met vrijdag liggen, zo blijkt uit navraag bij de gemeente. Er worden nog dagelijks bloemen, knuffels en kaarten neergelegd.
De eerste bloemen werden de zondagavond van het ongeval met de monstertruck al afgegeven en neergelegd door de politie en in de dagen erna groeide het monument elke dag. Tijdens de stille tocht, waar 8000 mensen aan meeliepen, werden ook bloemen gelegd. Tijdens het ongeluk met de monstertruck kwamen drie mensen om het leven.
Dit valt nog mee, de regionale krant vond het nodig om een foto te publiceren op internet van de kist van het jochie.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:21 schreef tong80 het volgende:
Onder grote belangstelling is woensdagmiddag in het Twentse Usselo afscheid genomen van de 5-jarige Tim Hadders, de jongste van de drie slachtoffers die om het leven kwamen door het ongeluk met een monstertruck in Haaksbergen. Eerder deze week waren de uitvaarten van een 73-jarige vrouw en een 50-jarige man.
[ afbeelding ]
Volgens de gemeente lagen er woensdag nog 9 slachtoffers in ziekenhuizen. In totaal raakten 28 mensen gewond, van wie sommigen zeer ernstig.
Politie en justitie zijn nog volop bezig met het onderzoek naar wat er op 28 september is gebeurd, toen de monstertruck in het publiek reed. Dit onderzoek is naar verwachting niet op zeer korte termijn klaar. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)r-monstertruck.dhtml
Dat duurt nog wel een aantal wekenquote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:31 schreef Craptacular het volgende:
Is er al duidelijk wat de oorzaak was?
Wat is daar precies mis mee? Het is geen standaard kist en voegt iets toe aan het 'verhaal', wat benadrukt dat het nog maar een kind was.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:33 schreef Troel het volgende:
[..]
Dit valt nog mee, de regionale krant vond het nodig om een foto te publiceren op internet van de kist van het jochie.
Dat er geen greintje respect is voor de nabestaanden.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:48 schreef Awsom het volgende:
[..]
Wat is daar precies mis mee? Het is geen standaard kist en voegt iets toe aan het 'verhaal', wat benadrukt dat het nog maar een kind was.
Ik heb geen greintje respect voor die burgervader van julliequote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:55 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat er geen greintje respect is voor de nabestaanden.
Wat is er respectloos aan dan?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:55 schreef Troel het volgende:
[..]
dat valt toch onder vrije nieuwsgaring?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 16:55 schreef Troel het volgende:
[..]
mag ik foto's van jou maken op de begrafenis van je kind? is ook vrije nieuwsgaring.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:12 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
dat valt toch onder vrije nieuwsgaring?
en misschien hebben ze wel toestemming gevraagd
maar het is natuurlijjk wel een beetje effectbejag
van mij mag het hoorquote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:23 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
mag ik foto's van jou maken op de begrafenis van je kind? is ook vrije nieuwsgaring.
Omdat de politie nog steeds bezig is met verhoren, er nog steeds beeldmateriaal ingezameld wordt en bekeken moet worden? Verwachten dat zo'n onderzoek binnen twee weken afgerond is, is te veel verwachtenquote:
http://www.jouwhaaksberge(...)re-monstertruckshow/quote:Centrum Noordoost - De gemeente Haaksbergen heeft in augustus 2014 advies gevraagd aan de brandweer Twente voor een vergunning voor een andere show waarbij monstertrucks zouden rijden. Het gaat een stuntshow van Stunt Movie Productions, die op 16 oktober bij Sporthal de Els plaats zou vinden.
Dit blijkt uit de stukken rondom de vergunningsaanvraag die de gemeente zojuist heeft aangevraagd.
Bij de aanvraag voor de vergunning van Stunt Movie Production, het bedrijf van Gino Winter, is een compleet draaiboek aangeleverd met daarbij een plattegrond waarop aangegeven wordt waar wel en geen publiek mag staan.Op basis van de aangeleverde stukken, besloot Brandweer Twente om 28 augustus een positief advies te geven. Stunt Movie Production diende de vergunningsaanvraag op 8 augustus in bij de gemeente.
Wat is dit dan nou?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:25 schreef Troel het volgende:
BREKEND: Gemeente vraagt wel advies aan brandweer voor andere monstertruckshow
[..]
http://www.jouwhaaksberge(...)re-monstertruckshow/
ik vraag me af hoe die aanvraag voor vergunning van die ramptruck er dan uitzag. of daar ook zo'n plattegrond en draaiboek bijzat.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:52 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is deze aanvraag ernaar of ervoor ingediend?
Maakt dit het niet nog erger als dat het al is?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:57 schreef Troel het volgende:
De vergunning van de ramptruck had dat allemaal niet. Er is dus eerst een vergunning ingediend voor een monstertruckshow in oktober, met keurig draaiboek, waarvoor advies is ingewonnen bij de brandweer
en toen is er een vergunning ingediend voor het drama, zonder draaiboek, 10 dagen voor het evenement, waar dus niets mee gedaan is eigenlijk, dus de vraag is dan: waarom is dit anders opgepakt dan die andere vergunning
Dit maakt het voor de gemeente niet makkelijker neequote:Op vrijdag 10 oktober 2014 19:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
Maakt dit het niet nog erger als dat het al is?
Wie bedoel je met gemeente?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:15 schreef Troel het volgende:
[..]
Dit maakt het voor de gemeente niet makkelijker nee
de gemeente Haaksbergen, het ambtelijk apparaat, lees: de burgemeester als verantwoordelijkequote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wie bedoel je met gemeente?
De mensen dus de hele gemeenschap, of het bestuur?
Het spijt me maar dat is toch wel de laatste wat mij in deze intereseerd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:32 schreef Troel het volgende:
[..]
de gemeente Haaksbergen, het ambtelijk apparaat, lees: de burgemeester als verantwoordelijke
Dat viel te verwachten. In Lingewaard zijn organisatoren ook al gewaarschuwd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:32 schreef Alexxxxx het volgende:
https://www.facebook.com/NNOTerApel/posts/649560731830111
Er zijn mensen die dat wel interesseertquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het spijt me maar dat is toch wel de laatste wat mij in deze intereseerd.
Dat neem ik aan of hoop ik zelfs.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:34 schreef Troel het volgende:
[..]
Er zijn mensen die dat wel interesseert
Je komt uit Haaksbergen ook?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:36 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat neem ik aan of hoop ik zelfs.
Ik vind het veel te erg voor woorden, zou me niet kunnen uiten erover. slaap er zelfs slecht van.
Nee hoor maar ik heb zo een groot inlevings vermogen dat ik het voor mijn ogen zie gebeuren.quote:
Vergunning stuntshow 'last minute' aangepastquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:40 schreef 10minuteman het volgende:
Zo zie je maar weer hoe kansloos de ambtenaren bij de gemeente zijn. Hier is overduidelijk een stempel gezet zonder er naar te kijken
Ik had al de begin van de reeks kritiek op het functioneren van de gemeente. Nu gaan al die overbetaalde ambtenaartjes veel vergunningen herzien.
Er moet altijd wat gebeuren voordat men actie onderneemt, helaas is dit de realiteit.
Komt bij mij de vraag waarom ambtelijk afgehandeld waren burgemeester of loco er niet?quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De vergunning is echter ambtelijk afgehandeld.
Alle A-evenementen wordt ambtelijk afgehandeld via een mandaat. Toen de ambtenaar echter wijzigingen aanbracht in het evenement en het een B-evenement bleek te zijn, had hij de burgemeester op de hoogte moeten stellen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Komt bij mij de vraag waarom ambtelijk afgehandeld waren burgemeester of loco er niet?
Snap ik als ik het artikel mag geloven is het vrijdags voor het evenement omgezet geworden naar B, en daar ging eigenlijk mijn vraag over.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Alle A-evenementen wordt ambtelijk afgehandeld via een mandaat. Toen de ambtenaar echter wijzigingen aanbracht in het evenement en het een B-evenement bleek te zijn, had hij de burgemeester op de hoogte moeten stellen.
Het is overigens heel normaal dat die simpele evenementen op die manier worden afgehandeld, dat is niet alleen in Haaksbergen zo
Hoe dan ook blijft de burgemeester verantwoordelijk, is het niet voor de vergunning, dan is het wel voor de ambtenaarquote:Op zaterdag 11 oktober 2014 18:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vergunning stuntshow 'last minute' aangepast
De vergunning voor de stuntshow met de monstertruck is kort voor het evenement in Haaksbergen nog aangepast. Dat meldt Tubantia.
Drie dagen voor het monstertruckdrama - op donderdag 25 september - werd de aanduiding 'toerritten, fiets, skeeler, motor, auto' veranderd in 'demonstraties'. Vanwege de koopzondag werd ook het aantal te verwachten toeschouwers opgeschroefd van 'maximaal 5000' naar '5000 tot 10.000'.
Ondanks de veranderingen in de vergunning heeft de gemeente geen advies ingewonnen bij politie of brandweer. Burgemeester Gerritsen zei eerder dat dit bij een evenement vanaf 2500 bezoekers wel had moeten gebeuren.
De vrijdag voor het evenement meldde de veiligheidsregio dat er niet langer sprake was van een categorie A (licht) evenement, maar van de zwaardere B-categorie. In dat geval moet de ambtenaar de burgemeester waarschuwen. De vergunning is echter ambtelijk afgehandeld.
http://www.telegraaf.nl/b(...)erd_aangepast__.html
De vergunning is de 24e afgegeven door de gemeente Haaksbergen, door de daarvoor ingestelde ambtenaar. Op 22 september is het evenement in de kalender gezet van de veiligheidsregio en de 25e zijn er aanpassingen gemaakt waardoor het een B-evenement bleek te zijn. De mail die dat bevestigd is (waarschijnlijk automatisch) verzonden op vrijdagochtend 26 september om 9.01 uur.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 19:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Snap ik als ik het artikel mag geloven is het vrijdags voor het evenement omgezet geworden naar B, en daar ging eigenlijk mijn vraag over.
Ik denk dat het onderliggende probleem heel anders is : namelijk de druk die de overheid ervaart om juist niet te bureaucratisch te willen handelen, de druk dat het bedrijfsleven vooral niet gehinderd moet worden in zijn dagelijkse bezigheden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:40 schreef 10minuteman het volgende:
Zo zie je maar weer hoe kansloos de ambtenaren bij de gemeente zijn. Hier is overduidelijk een stempel gezet zonder er naar te kijken
Ik had al de begin van de reeks kritiek op het functioneren van de gemeente. Nu gaan al die overbetaalde ambtenaartjes veel vergunningen herzien.
Er moet altijd wat gebeuren voordat men actie onderneemt, helaas is dit de realiteit.
Ik denk er juist het tegenovergestelde van, voorbeeld als er iets mis is met het eten of noem maar op, het komt voor het gros van de tijd van het buitenland.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 23:54 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik denk dat het onderliggende probleem heel anders is : namelijk de druk die de overheid ervaart om juist niet te bureaucratisch te willen handelen, de druk dat het bedrijfsleven vooral niet gehinderd moet worden in zijn dagelijkse bezigheden.
D66 komt vandaag in het nieuws dat wet- en regelgeving gemoderniseerd moet worden. Lees de reacties eens van het artikel waarin er boetes zijn uitgedeeld aan de reder van dat enorme cruiseschip in Rotterdam. De algemene teneur : het bedrijfsleven is de klos.
Ik heb eerder een topic in WGR geopend waarin ik vond dat een gemeente moest handhaven omdat er een illegaal dakterras was gebouwd. Ook hier droeftoeters die vooral vonden dat ik de zeur was en anderen niks gunde. Eigenlijk vielen de reacties in WGR heel erg mee; veel vrienden/kennissen hadden veel sneller zo'n soortgelijke mening klaar.
Stel je voor dat een gemeente de vergunning vooraf had geweigerd omdat de aanvrager te laat was met indienen. Puur procedureel die vergunning weigeren. Terwijl de advertenties met die monster-truck al in het lokale blaadje stonden. Hoe zou daar op zijn gereageerd?
Dan was heel Haaksbergen in rep en roer geweestquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 23:54 schreef skrn het volgende:
[..]
Stel je voor dat een gemeente de vergunning vooraf had geweigerd omdat de aanvrager te laat was met indienen. Puur procedureel die vergunning weigeren. Terwijl de advertenties met die monster-truck al in het lokale blaadje stonden. Hoe zou daar op zijn gereageerd?
En nu dan wat is het nu, je komt immers van daar toch?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan was heel Haaksbergen in rep en roer geweest
Nu is Haaksbergen in rep en roer en zijn er drie dodenquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
En nu dan wat is het nu, je komt immers van daar toch?
En dan zou ik graag weten de positieve dingen en tevens de negatieve?
Tevens de vraag waarom moet zo een onderzoek 6 mnd duren?
Dat is wat ik bedoel als het door de gemeente niet door was gegaan zou het in rep en roer zijn geweest schrijf je immers!quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:14 schreef Troel het volgende:
[..]
Nu is Haaksbergen in rep en roer en zijn er drie doden
Ik denk dat dat heel makkelijk gezegd isquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat is wat ik bedoel als het door de gemeente niet door was gegaan zou het in rep en roer zijn geweest schrijf je immers!
En nou dus ook, ik zou het afgeblazen heben als ik het voor het zeggen had gehad!
Er zijn positieve reacties teminste zoals een jonge ik weet niet wat hij aan zijn been heeft, maar die hebben ze in het ziekenhuis toch gevraagd of niet?
Waarop hij iets positiefs geantwoord heeft toch?
En voor hoever kan hij dat beoordelen hij is er toch pas 15 en ik weet niet wat hij heeft maar de gevolgen daarvan merkt hij toch pas later is het niet?
Ik weet het wel ik zou de verantwoording niet ervoor willen hebben gehadquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:37 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik denk dat dat heel makkelijk gezegd isIk weet niet wat ik gedaan zou hebben in deze situatie.
Tja en Raden, persoonlijk denk ik dat de media hem met rust had moeten laten
Het is jaren goed gegaan, dus ik denk niet dat als jij in de situatie had gezeten, aan deze uitkomst gedacht hadquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik weet het wel ik zou de verantwoording niet ervoor willen hebben gehad
Sorry maar er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en ondernemersrisico, Het is de eigen verantwoordelijkheid van de ondernemer om tijdig een vergunning aan te vragen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 23:54 schreef skrn het volgende:
[..]
* knip *
Eerst worden alle betrokken partijen gevraagd om alle relevante informatie. De Gemeente alleen kwam al met 300 bladzijden, dan de organisator nog en de ondernemer wiens truck en show het was. Dan heb je zo al 1000 bladzijden te pakken die minutieus doorgenomen moet worden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 12:21 schreef john2406 het volgende:
[..]
* knip*
Tevens de vraag waarom moet zo een onderzoek 6 mnd duren?
Vind je dat niet vreemd dan?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 16:41 schreef Troel het volgende:
ANP komt na een week met de melding dat het zes maanden gaat durenIs dus vorige week woensdag al gemeld
Ja, ik vind dat vreemd. Dat het vorige week woensdag al tijdens een bijeenkomst gemeld is waarbij er meer pers aanwezig was dan gemeenteraadsleden en dat het ANP er nu pas een bericht van maakt en het nog als pushbericht doorstuurt ookquote:Op donderdag 23 oktober 2014 18:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vind je dat niet vreemd dan?
Een stempel onder een vergunnning kan dan schijnbaar sneller als een onderzoek?
http://www.jouwhaaksberge(...)ckdrama-haaksbergen/quote:Verzekeraars komen met noodfonds voor slachtoffers monstertruckdrama Haaksbergen
Centrum Noordoost – Verzekeraars Nationale Nederlanden en Centraal Beheer Achmea zetten een noodfonds op voor slachtoffers, nabestaanden en betrokken van het monstertruckdrama.
In de openbare raadsbijeenkomst van 15 oktober werd door diverse partijen gevraagd of er een noodfonds zou komen voor betrokken bij het ongeluk met de monstertruck op 28 september. Via verzekeraars Nationale Nederlanden en Centraal Beheer Achmea is dit noodfonds nu opgezet. De verzekeraars zijn betrokken via hun verzekeringnemers stichting Ster Evenementen Haaksbergen en de gemeente Haaksbergen.
Wie aansprakelijk is maakt op dit moment niet uit voor het opzetten van het noodfonds, ook zal daar niet over geoordeeld worden. Nationale Nederlanden en Centraal Beheer Achmea willen zoveel mogelijk voorkomen dat slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers van het ongeval in afwachting van de uitkomst van de onderzoeken met kosten worden geconfronteerd die zij zelf niet kunnen dragen. Op het moment dat er schade is ontstaan, kan men een beroep doen op dit fonds.
De verzekeraars hebben een onbekend bedrag beschikbaar gesteld voor het fonds, maar gaan niet over de uitgifte van het geld. Het fonds wordt beheerd door expertisebureau Andriessen Expertise uit Rotterdam, dat samen met een advocaat alle ingediende claims gaat bekijken. Contact opnemen met het bureau kan onder andere via het telefoonnummer 088 – 888 5 666.
Ben benieuwd hoe de claims gaan afgehandeld worden, en zouden die anders zijn als er b.v een Amerikaan bij gestaan had of een Duitser?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 17:46 schreef Troel het volgende:
[..]
http://www.jouwhaaksberge(...)ckdrama-haaksbergen/
Het geld is volgens de woordvoerdster van nationale Nederlanden opzij gelegd door Achmea en Nationale Nederland. Het staat los van de verzekeringen die de verschillende partijen hebben lopen bij de verzekeraars. De kans is overigens vrij groot dat er Duitsers bijgestaan hebben, aangezien Haaksbergen zo ongeveer op de grens ligtquote:Op vrijdag 24 oktober 2014 18:06 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe de claims gaan afgehandeld worden, en zouden die anders zijn als er b.v een Amerikaan bij gestaan had of een Duitser?
Tevens vraag ik me af waar het geld dan vandaan komt?
Van het geheel en of gaan daar de premies door omhoog voor mij?
Is het nou echt zo moeilijk dat ding te starten? Of iemand anders van dat stuntbedrijf kan dat toch wel? Kan me haast niet voorstellen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 17:29 schreef penny-wise het volgende:
http://nos.nl/artikel/715(...)et-zonder-mario.html
Snuggere lui daar zeg...
Dan haal je een tractormonteurquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 21:19 schreef Alexxxxx het volgende:
een formule 1 auto heeft misschien nog wel meer met een straatauto te maken dan dit bakbeest
ik gok niet dat er een contactslot in zitquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:21 schreef BlueMage het volgende:
Dan nog zou ik toch zeggen sleutel in het contact en vroem gaan met die banaan.Maar ja ik zal wel te simpel denken.
Dan nog die lui die dat onderzoek doen die zijn toch hopelijk wel technisch onderlegd (vooral mbt voertuigen natuurlijk) want hoe kun je anders fatsoenlijke en geloofwaardige resultaten krijgen?![]()
Nee hoor, ik mag toch aannemen dat bij die politieafdeling mensen zitten met goede kennis van zaken als het op voertuigtechniek aankomt. Of dat ze weten waar mensen zitten die wel kennis hebben van monstertrucks als het echt allemaal zeer specifieke kennis is. Ik zou bijv eens beginnen bij die Amerikaanse monster truck vereniging oid, mailtje is zo gestuurd.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:45 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
ik gok niet dat er een contactslot in zitEn ik gok ook niet dat hij op reguliere benzine loopt eerlijk gezegd, en dan heb je dus al een heel ander verhaal.
Ware het niet dat deze monstertruck totaal anders is dan alle andere monstertrucks. Er IS contact geweest met andere monstertruckers om hem aan de praat te krijgen.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 22:58 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Nee hoor, ik mag toch aannemen dat bij die politieafdeling mensen zitten met goede kennis van zaken als het op voertuigtechniek aankomt. Of dat ze weten waar mensen zitten die wel kennis hebben van monstertrucks als het echt allemaal zeer specifieke kennis is. Ik zou bijv eens beginnen bij die Amerikaanse monster truck vereniging oid, mailtje is zo gestuurd.
Ok, dat weet ik dan weer niet want staat ook niet in dat artikel. De informatie die op de NOS site staat komt toch een beetje knullig over.quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 23:11 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ware het niet dat deze monstertruck totaal anders is dan alle andere monstertrucks. Er IS contact geweest met andere monstertruckers om hem aan de praat te krijgen.
quote:Mario Doornink: 'Het gas van de monstertruck bleef hangen'
De chauffeur van de monstertruck die eind september in Haaksbergen op het publiek inreed, zegt dat hij rekening hield met de beperkte ruimte voor zijn stunt over autowrakken. Mario Doornink verlaagde de snelheid. Omdat het gas bleef hangen toen hij van de wrakken afkwam, kreeg hij de snelheid niet omlaag, ook al trapte hij het rempedaal in.
Toen hij de knop van de noodstop indrukte, was het al te laat. Zo beschrijft de 50-jarige Doornink de fatale stunt, waarbij drie toeschouwers om het leven kwamen.
Eén slachtoffer ligt nog in het ziekenhuis. Het is voor het eerst dat hij zijn visie op het drama geeft. „Ik zit hier vreselijk mee”, zegt hij. „Ik heb drie mensen doodgereden. Het gas bleef hangen. Wist ik maar waarom.” De glazenwasser en stuntman uit Vijfhuizen zegt dat hij zijn verhaal niet doet om zichzelf vrij te pleiten. „Ik zeg niet: Mario is onschuldig. Dit moet worden uitgezocht. De oorzaak van dit ongeluk moet boven water komen. Ik wil de waarheid, zeker voor de slachtoffers in Haaksbergen.” De directe aanleiding voor het naar buiten treden is zijn boosheid over de manier waarop deze week onder leiding van het Openbaar Ministerie de testen met de monstertruck zijn uitgevoerd. Het was volgens hem verre van deskundig en zelfs riskant. De consequenties daarvan zijn volgens hem verstrekkend.
„Er zijn fouten gemaakt met de accu’s, het was fout de auto vol vloeistof te laten staan en ondeskundige mensen zijn aan het werk gezet. De waarheid is nu niet meer te achterhalen.” Het Openbaar Ministerie wil niet reageren. Het bevestigt dat donderdag in Lelystad opnieuw proeven met de monstertruck zijn gedaan, nadat woensdag bij testen in Vriezenveen was gebleken dat het daar gebruikte terrein te klein was om verantwoord onderzoek te doen. Advocaat Rob Oude Breuil zegt dat het te vroeg is voor een juridische duiding van het verhaal van zijn cliënt Mario Doornink. Dat kan pas als alle gegevens uit het onderzoek bekend zijn en dat moet volgens hem niet in de media maar in de rechtszaal gebeuren. Dat zijn cliënt wel naar buiten treedt, vindt hij begrijpelijk.
Dat apparaat hoeft niet op de openbare weg te komen, sterker nog, hij mag dat niet eens. Hij heeft de body van een auto, een motor en wielen, maar daar houd de vergelijking snel op. Dit voertuig is geen omgebouwde auto, het is een kermisattractie die toevallig op een auto lijkt.quote:Op zondag 23 november 2014 07:24 schreef CafeRoker het volgende:
Heeft iemand als eens op een zinnige manier duidelijk kunnen maken waarom dat ding technisch zo vreemd is? Dat het geen normale auto is geloof ik direct.. maar als je hem vergelijkt met een tractor of landbouwvoertuig is het toch niet zo'n gek apparaat?
Dat begrijp ik, maar het is geen space shuttle en die kerel heeft het motorblok evenmin eigenhandig gegoten en gefreesd. Ik geloof je direct dat het weinig van een auto weg heeft. Maar een auto is niet het enige voertuig dat op wielen rondrijdt.. dat ding moet toch ergens op lijken. En zo niet, waarom niet? Ik claim niet dat het makkelijk zou zijn.. maar ik ben echt benieuwd wat er nu zo bijzonder vreemd aan kan zijn dat geen mens hem fatsoenlijk lijkt te kunnen starten.quote:Op zondag 23 november 2014 10:45 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Dat apparaat hoeft niet op de openbare weg te komen, sterker nog, hij mag dat niet eens. Hij heeft de body van een auto, een motor en wielen, maar daar houd de vergelijking snel op. Dit voertuig is geen omgebouwde auto, het is een kermisattractie die toevallig op een auto lijkt.
Ik neem aan dat er een racemotor in zit. Als je er zoveel mogelijk pk's uit wil halen gaat dat vaak ten koste van gebruiksgemak. Hij loopt waarschijnlijk niet eens op benzine, en start zo'n ding alleen maar als je alles precies goed doet.quote:Op zondag 23 november 2014 14:19 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar het is geen space shuttle en die kerel heeft het motorblok evenmin eigenhandig gegoten en gefreesd. Ik geloof je direct dat het weinig van een auto weg heeft. Maar een auto is niet het enige voertuig dat op wielen rondrijdt.. dat ding moet toch ergens op lijken. En zo niet, waarom niet? Ik claim niet dat het makkelijk zou zijn.. maar ik ben echt benieuwd wat er nu zo bijzonder vreemd aan kan zijn dat geen mens hem fatsoenlijk lijkt te kunnen starten.
Klopt. Ik ging uit van een lomp zwaar dieselblok. Ik ben eens aan het googlen geslagen, en wat ik zo kan vinden is dat er in de regel en opgeboord standaard v8 blok in zit met daarop een supercharger en draaiend op methanol.quote:Op zondag 23 november 2014 14:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er een racemotor in zit. Als je er zoveel mogelijk pk's uit wil halen gaat dat vaak ten koste van gebruiksgemak. Hij loopt waarschijnlijk niet eens op benzine, en start zo'n ding alleen maar als je alles precies goed doet.
Ik denk dat het gewoon precies komt qua mengsel en warmte e.d. voor zo'n ding start, en dan moet je wat trucjes kennen anders lukt het niet. Die kennis zal alleen aanwezig zijn bij mensen die regelmatig met zo'n ding werken.quote:Op zondag 23 november 2014 15:22 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Klopt. Ik ging uit van een lomp zwaar dieselblok. Ik ben eens aan het googlen geslagen, en wat ik zo kan vinden is dat er in de regel en opgeboord standaard v8 blok in zit met daarop een supercharger en draaiend op methanol.
Toch is dat volgens mij nog niet het hele antwoord. Het is ook weer geen F1 motor. Nu ik er nog eens over nadenk kan ik me best voorstellen dat het niet perse gaat om niet kunnen starten, maar meer om niet durven starten. Als je niet zeker weet wat je doet zul je de consequenties niet kunnen overzien en er is maar 1 eerste kans.
en dat is er in dit geval dus maar één, die hem zelf heeft ontworpen en gebouwd. De ene monstertruck is de andere niet.quote:Op zondag 23 november 2014 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon precies komt qua mengsel en warmte e.d. voor zo'n ding start, en dan moet je wat trucjes kennen anders lukt het niet. Die kennis zal alleen aanwezig zijn bij mensen die regelmatig met zo'n ding werken.
quote:Brandpunt Reporrter: De Monstertruck
September jongstleden wordt Nederland opgeschrikt door een ongeval in Haaksbergen. Er vallen drie doden en tientallen gewonden als een zogenoemde Monstertruck inrijdt op het publiek. Brandpunt Reporter onderzoekt het drama in Haaksbergen en verdiept zich in de wereld van stunts en evenementen.
Deze uitzending is te zien op 27 november 2014 om 20:25 uur op NPO 2.
quote:'Stuntman Haaksbergen reed al eerder in op publiek'
Stuntman Mario D., die in Haaksbergen met zijn monstertruck in het publiek terechtkwam, reed vier jaar geleden ook al eens in op het publiek. Dat gebeurde in het Brabantse Asten, waar D. met een dragracemotor stuntte. Bij dat incident raakten zes mensen gewond.
Dat meldt het KRO-programma Brandpunt Reporter vanavond.
Op 16 juni 2010 schoot de stuntman tijdens een auto-evenement in Asten met zijn dragracemotor het publiek in, waarbij zes toeschouwers gewond raakten. Een van de slachtoffers was er zo ernstig aan toe dat ze geopereerd moest worden aan haar schouder. De vrouw raakte arbeidsongeschikt en moest een jaar onder medisch toezicht revalideren.
Geen melding
bij het ongeluk in 2010 was geen politie aanwezig. De organisatoren hebben na het ongeluk ook geen hulp ingeroepen van de politie. Ook werd het incident niet gemeld aan de gemeente Asten.
Uit het programma blijkt onder andere ook dat D. geen aansprakelijkheidsverzekering had afgesloten tegen ongevallen. Letselschade-expert Y. Drost wil nu namens de slachtoffers en nabestaanden beslag laten leggen op de bezittingen van Mario D. om te voorkomen dat de gedupeerden straks financieel in de kou staan.
'Recidivist'
,,Het gaat gewoon om een recidivist, die eerder een ongeluk heeft veroorzaakt. We gaan beslag leggen op al zijn bezittingen. Iemand die niet luisteren wil, moet op dat punt maar voelen,'' zegt Drost tegen Brandpunt Reporter.
Bij het ongeluk in Haaksbergen vielen drie doden en 28 gewonden.
Wat een mafkees. Hij speelt met andermans levens alsof het niets isquote:
het is gewoon een kneuzen kermis hoe die mario door Nederland reist, diverse eerdere ongelukken, geen WA verzekering, inrijden op publiek, en nooit aan de vergunning houden is de korte samenvattingquote:Op vrijdag 28 november 2014 06:34 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ai, gemist. Was het een interessante uitzending?
quote:Asten verbaasd over ongeluk stuntrijder
In Asten is met verbazing gereageerd op de onthulling dat daar vier jaar geleden een ernstig ongeluk met Mario D. is gebeurd. Zelfs de burgemeester wist niet dat de stuntrijder, die onlangs in Haaksbergen drie mensen doodreed met een monstertruck, ook in zijn gemeente zes mensen heeft verwond bij een stunt.
D. reed destijds in het Brabantse dorp met een motor het publiek in. Zes mensen raakten gewond, van wie een blijvend invalide is.
Burgemeester Hubert Vos van Asten zegt echter helemaal niks te weten van het ongeluk. "Ik wist er niks van. Niemand wist er iets van", zegt hij tegen Omroep Brabant. De organisatie blijkt destijds niemand van de politie of de gemeente geïnformeerd te hebben over het ongeluk.
Contact
Vos onderzoekt of er een civiele procedure tegen de organisatoren gestart kan worden, omdat er mogelijk geen verzekering was afgesloten.
De burgemeester zoekt, vier jaar na het ongeluk, contact met het slachtoffer dat blijvend invalide is. "Ik wil mijn medeleven tonen, want echt... het was voor ons helemaal nieuw."
Je zou zeggen dat in zo'n kleine gemeente zoiets via de 'ons kent ons' geruchtenmolen toch wel bij gemeente terecht komt.quote:
Nee dat snap ik maar ik ga er vanuit dat hij ook even geïnformeerd heeft bij z'n ambtenaren.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:25 schreef Sapstengel het volgende:
Dat zo'n burgermeester er niks van weet is niet gek, die komen lang niet altijd uit het dorp maar trekken gewoon het land door. Hij is pas in 2012 aangesteld, dat zou dan twee jaar na het ongeluk zijn.
De ambtenaren wisten blijkbaar ook van niets!quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:39 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Nee dat snap ik maar ik ga er vanuit dat hij ook even geïnformeerd heeft bij z'n ambtenaren.
Opzich niet zo gek.quote:Op donderdag 27 november 2014 20:03 schreef J0kkebr0k het volgende:
Beslag laten leggen op de bezittingen... mja...
Dat is redelijk standaard.quote:Op donderdag 27 november 2014 20:03 schreef J0kkebr0k het volgende:
Beslag laten leggen op de bezittingen... mja...
WA is voor auto's op de openbare weg, en ik vraag me ten zeerste af of een aansprakelijkheidsverzekering voor dit soort evenementen ook 40 euro per jaar kost.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:58 schreef gebrokenglas het volgende:
Als 'ie ook geen WA heeft.... onbegrijpelijk... voor rond de 40 euro per jaar ben je klaar.
Dat is maximaal 1 miljoen per incident ofzo? Het lijkt me dat de schade groter is.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:58 schreef gebrokenglas het volgende:
Als 'ie ook geen WA heeft.... onbegrijpelijk... voor rond de 40 euro per jaar ben je klaar.
Ik ben met je eens dat je zo een verzekering moet hebben inderdaad. Alleen het zal wat duurder zijn dan de 40 euro per jaar voor je huis-, tuin- en keuken-AVP.quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:02 schreef gebrokenglas het volgende:
Ja het zal misschien een ander soort verzekering zijn. Net als dat de WA niet geldt voor crossen op de Nurburgring. Maar dan nog...
Ah, mooi, hoeveel keren die uit?quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:05 schreef Troel het volgende:
Vergeet niet dat de slachtoffers wel gebruik kunnen maken van het noodfonds.
Is niet bekend gemaakt. Hier het betreffende nieuwsbericht.quote:Op vrijdag 28 november 2014 11:07 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ah, mooi, hoeveel keren die uit?
En wellicht dat de gemeente ook voor een deel aansprakelijk blijkt te zijn.
Ik heb gisteren ook een stuk op tv gezien, echter word of werd daarin gesproken dat er in de vergunnning zou staan dat er verplicht een verzekering afgesloten moest worden.quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:52 schreef Troel het volgende:
Volgens de advocaat van de chauffeur was verzekeren van de monstertruck niet mogelijk en is dat de reden waarom er geen verzekering was afgesloten door de chauffeur. Er was echter wel een evenementenverzekering afgesloten door de organisatie van AutoMotorSportief.
De chauffeur kan dit nooit zelf betalen. Dan zou het wel heel wrang zijn als de slachtoffers zelf voor de schade moeten opdraaien. Met een beetje solidariteit is niks mis.quote:Op vrijdag 28 november 2014 15:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Lees ik dit goed?
Gaan we met zijn alle dit betalen, verdienen we er ook aan dan?
En als het goed was gegaan, dus geen schade, zou die chaufeur met mij gedeeld hebben wat hij verdiend heeft?quote:Op vrijdag 28 november 2014 15:15 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De chauffeur kan dit nooit zelf betalen. Dan zou het wel heel wrang zijn als de slachtoffers zelf voor de schade moeten opdraaien. Met een beetje solidariteit is niks mis.
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.quote:Op vrijdag 28 november 2014 15:17 schreef john2406 het volgende:
[..]
En als het goed was gegaan, dus geen schade, zou die chaufeur met mij gedeeld hebben wat hij verdiend heeft?
Wat ik vernomen heb is het geen voorbeeld van handelen naar, weet niet hoe ik noemen moet hier.
Het moet altijd mogelijk zijn zulke dingen voor evenementen te verzekeren. Anders moest hij het zo aanpassen dat het wel te verzekeren wordt.quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:52 schreef Troel het volgende:
Volgens de advocaat van de chauffeur was verzekeren van de monstertruck niet mogelijk en is dat de reden waarom er geen verzekering was afgesloten door de chauffeur. Er was echter wel een evenementenverzekering afgesloten door de organisatie van AutoMotorSportief.
Het of dat lijkt me sterk, daar zulke evenementen ook over de grens plaatsvinden, en daar lijkt het me niet mals om zoiets of onverzekerd dit voormekaar te krijgen?quote:Op vrijdag 28 november 2014 19:57 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het moet altijd mogelijk zijn zulke dingen voor evenementen te verzekeren. Anders moest hij het zo aanpassen dat het wel te verzekeren wordt.
Of wil dit betekenen dat alle monstertrucks niet verzekerd kunnen worden? Lijkt me sterk.
Ha ja ik had een poos geleden een wijnglas met scherven als avatar - after all, door zo'n glas dat stuk ging tijdens het afwassen (met bloed en alles erbij) heb ik mijn username verzonnen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 20:03 schreef john2406 het volgende:
Staat hier niet een leuke avatar voor je tussen?
https://www.google.com/im(...)MHegZgF&ved=0CBQQsAQ
Misschien krijg je het vooral niet verzekerd als je het op een halve stoeptegel wil doen..quote:Op vrijdag 28 november 2014 19:57 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het moet altijd mogelijk zijn zulke dingen voor evenementen te verzekeren. Anders moest hij het zo aanpassen dat het wel te verzekeren wordt.
Of wil dit betekenen dat alle monstertrucks niet verzekerd kunnen worden? Lijkt me sterk.
Niks moet, ik kan me prima voorstellen dat een verzekeraar geen trek heeft in zoiets.quote:Op vrijdag 28 november 2014 19:57 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het moet altijd mogelijk zijn zulke dingen voor evenementen te verzekeren.
zit je nou schaamteloos je eigen site te pluggen?quote:Op dinsdag 16 december 2014 15:12 schreef Troel het volgende:
De monstertruck wordt niet in beslag genomen.
Who cares? Als zij nu toevallig de journalist is die er het dichtst op zit en ook lid is op fok? Of mag je alleen nieuwsitems delen als ze door een ander zijn geschreven?quote:Op dinsdag 16 december 2014 15:18 schreef Gunner het volgende:
[..]
zit je nou schaamteloos je eigen site te pluggen?
Daarbij lees ik liever dit dan het schoolkrantniveau van de frontpage.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:34 schreef Alexxxxx het volgende:
Who cares? Als zij nu toevallig de journalist is die er het dichtst op zit en ook lid is op fok? Of mag je alleen nieuwsitems delen als ze door een ander zijn geschreven?
Neequote:Op dinsdag 16 december 2014 15:18 schreef Gunner het volgende:
[..]
zit je nou schaamteloos je eigen site te pluggen?
Ik was in de veronderstelling dat linkdumpen niet op prijs werd gesteld.quote:Op dinsdag 16 december 2014 16:34 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Who cares? Als zij nu toevallig de journalist is die er het dichtst op zit en ook lid is op fok? Of mag je alleen nieuwsitems delen als ze door een ander zijn geschreven?
Och, in het begin heb ik ook nog wel eens nieuws via de submit richting Fok gedaan, voordat het ANP iets meldde, maar daar werd toch niets mee gedaan, dus ik voel me echt niet bezwaard hier melding te maken van nieuwsberichten. Als je de reeks een beetje gevolgd hebt, zie je dat ik ook wel naar andere sites linkquote:Op dinsdag 16 december 2014 20:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat linkdumpen niet op prijs werd gesteld.
Ach het is geen OP maar een post in een lopend topic.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:20 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat linkdumpen niet op prijs werd gesteld.
Konden wij dit als burgers maar. Heb je iemand overvallen, gewoon alle bezwaren en aanklachten niet aanvaarden en daar de kous mee afdoen.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 20:30 schreef Troel het volgende:
De gemeente Haaksbergen heeft vandaag een verweerschrift openbaar gemaakt waaruit blijkt dat alle bezwaren die zijn ingediend op het verlenen van de vergunning, niet aanvaard worden. Alle schuld voor wat betreft de aansprakelijkheid voor het monstertruckdrama wordt afgewezen door de gemeente.
Jij mag als burger toch ook ontkennen en je verweren tegen aanklachten? In beroep gaan tegen boetes? Etc.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:18 schreef Zolder het volgende:
[..]
Konden wij dit als burgers maar. Heb je iemand overvallen, gewoon alle bezwaren en aanklachten niet aanvaarden en daar de kous mee afdoen.
Kan toch. Daarna kun je echter een rechter tegenkomen. Netzoals hier.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 00:18 schreef Zolder het volgende:
[..]
Konden wij dit als burgers maar. Heb je iemand overvallen, gewoon alle bezwaren en aanklachten niet aanvaarden en daar de kous mee afdoen.
Dat niet eens. De bezwaarcommissie gaat de bezwaren van de burgers behandelen. Hiervoor hebben ze de gemeente op de hoogte gebracht en gevraagd naar hun verweer. Op basis van de bezwaarschriften en het verweerschrift wordt er uitspraak gedaan.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 05:42 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Kan toch. Daarna kun je echter een rechter tegenkomen. Netzoals hier.
Klopt, op 1 februari bestaat de stichting 25 jaar.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 20:01 schreef Dr.Mikey het volgende:
Sterevenementen organiseerde al die kermissen en optreden in het dorpje.
Stond altijd wel een aardig rockbandje op die kermis ze hebben het altijd goed gedaan.
Jammer dat je dan een keer de verkeerde hebt ingehuurd.
Nou, ik denk dat die specifieke vraag makkelijk te beantwoorden isquote:Op dinsdag 20 januari 2015 20:05 schreef Dr.Mikey het volgende:
Is er al bekend wie zijn beslissing het was om op die kleine parkeerplaats te gaan rijden met dat ding ?
bronquote:Chauffeur monstertruck wil weer optreden
Mario D., de chauffeur van de monstertruck die in Haaksbergen een dodelijk ongeluk veroorzaakte, wil er weer mee gaan optreden als justitie het gevaarte vrijgeeft na het technisch onderzoek. Dat verklaarde D. donderdagmiddag voor de rechtbank in Almelo bij de behandeling van een verzoek van het Waarborgfonds Motorverkeer tot beslaglegging van het voertuig.
Het fonds, dat de schade voor de slachtoffers uitkeert, wil voorkomen dat D. de truck weer terugkrijgt. Al eerder legde het fonds beslag op de woning en een bedrijfspand van D. De chauffeur was niet verzekerd. Met de verkoop van zijn bezittingen wil het fonds een deel van de schadevergoedingen bekostigen.
Bij het ongeluk tijdens een show op 28 september vorig jaar vielen drie doden en 28 gewonden.
Ik woon in Haaksbergen en werk daar als verslaggever voor een lokaal nieuwsmediumquote:
Top!quote:Op dinsdag 17 februari 2015 19:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik woon in Haaksbergen en werk daar als verslaggever voor een lokaal nieuwsmediumIk kreeg dus keurig een telefoontje dat om vijf uur één en ander online gezet wou worden
Bron: http://nos.nl/artikel/201(...)rechte-verleend.htmlquote:'Vergunning monstertruck ten onrechte verleend'
De burgemeester van Haaksbergen had nooit een vergunning mogen verlenen voor het evenement met de monstertruck. Tot die conclusie komt de bezwaarcommissie van de gemeente.
Op 28 september vorig jaar reed de truck bij een stunt over een stapel autowrakken heen en belandde in het publiek. Er vielen drie doden en 28 gewonden.
Verkeerde afweging
Na het ongeluk zei de gemeente dat zij op geen enkele manier verantwoordelijk kon worden gehouden voor het drama. De organisatie, de eigenaar van de truck en het publiek zouden verantwoordelijk zijn.
De bezwaarcommissie laat van die redenering weinig heel. Burgemeester Gerritsen bereidde de aanvraag van de vergunning onvoldoende voor. Hij had nee moeten zeggen in het belang van de openbare orde, de veiligheid de volksgezondheid en het milieu. Hij maakte volgens de commissie een verkeerde afweging van belangen en handelde niet volgens de regels. Verder waren de eisen die wel aan het evenement gesteld werden niet adequaat en niet te handhaven.
Volledig gelijk
Een advocaat van de slachtoffers zegt in Tubantia dat zijn cliënten volledig gelijk hebben gekregen. Volgens de advocaat is nu de weg vrij om de gemeente aansprakelijk te stellen.
Ja, dat had ik inderdaad al om 17 uur gemeldquote:Op dinsdag 17 februari 2015 22:23 schreef Elfletterig het volgende:
UPDATE
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/201(...)rechte-verleend.html
Ah, ik keek niet goed. Dat komt door die verrekte zoekfunctie die defect is. Die geeft aan dat de laatste reactie in het topic stamt van 10 januari 2015. Zie e.v.t. BUG / Zoekfunctie niet up-to-date?quote:Op dinsdag 17 februari 2015 22:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, dat had ik inderdaad al om 17 uur gemeld
De gemeente zal wel in beroep gaan bij de rechtbank dus de belanghebbenden kunnen beter niet te vroeg juichenquote:Op dinsdag 17 februari 2015 22:23 schreef Elfletterig het volgende:
UPDATE
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/201(...)rechte-verleend.html
In beroep gaan bij de rechtbank?? De commissie heeft een advies uitgebracht en de gemeente kan dat zonder rechtbank of wat dan ook gewoon naast zich neer leggenquote:Op dinsdag 3 maart 2015 09:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
De gemeente zal wel in beroep gaan bij de rechtbank dus de belanghebbenden kunnen beter niet te vroeg juichen
O ja? Dus ze beweren dat als ik nu een aanvraag doe voor een vergunning voor eenzelfde evenement, met dezelfde afzettingen etc, ze dat gewoon verlenen? Tuurlijkquote:
Nee, dat wordt niet gezegd. Er is nu bekend wat de stunt was geweest, en op basis daarvan zou de vergunning verleend zijn. Op het moment dat je bij een vergunning afgeven altijd uit moet gaan van de dingen die fout gaan in plaats van de gevolgen als iets goed gaat, dan kan je geen enkel evenement meer organiseren. Dan moet de plaatselijke stoomtrein ook stoppen met rijden, dat gaat eigenlijk altijd goed, maar natuurlijk kan er een keertje was misgaan: huppakee, weg vergunning.quote:Op woensdag 11 maart 2015 10:28 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
O ja? Dus ze beweren dat als ik nu een aanvraag doe voor een vergunning voor eenzelfde evenement, met dezelfde afzettingen etc, ze dat gewoon verlenen? Tuurlijk
helemaal niks over zeecontainers in het rapport?quote:Op woensdag 20 mei 2015 16:04 schreef Troel het volgende:
Zo en inmiddels is een dikke rapportage van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid openbaar gemaakt.
Daaruit is gebleken dat het doorgaan van het evenement belangrijker lijkt te zijn dan de veiligheid op het evenement en dat alle betrokken partijen steken hebben laten vallen.
Burgemeester Hans Gerritsen reageerde op de rapportage en gaf aan dat hij zijn verantwoordelijkheid wilde nemen en dat ook deed. Er zijn al diverse aanpassingen gedaan in de vergunningaanvraging in Haaksbergen en hij neemt de rapportage ook mee naar de Veiligheidsregio.
Ook de rapportage van het OM zit eraan te komen. OM verwacht eind mei klaar te zijn met het strafrechtelijk onderzoek naar het ongeval en komt op 9 juni met een rapport.
Ondertussen heb ik diverse betrokkenen gesproken en wacht ik op een laatste contact zodat ik een mooi overzicht kan geven. Wordt vervolgd dus
bronquote:Het is woensdagavond erop of eronder. Niet alleen voor burgemeester Hans Gerritsen van Haaksbergen, maar in het uiterste geval kan het drama en het politieke en ambtelijke geblunder rond de monstertruck het voltallige college van B en W het politieke hoofd kosten.
De gemeenteraad van ‘de ster in Twente’, zoals de gemeente zichzelf toeristisch graag profileert, buigt zich woensdag over deze spraakmakende affaire. Daarbij vielen drie doden en 28 gewonden nadat stuntman Mario D. eind september vorig jaar met zijn monstertruck het publiek inreed.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid kwam vervolgens vorige week met een vernietigend rapport, waarin vooral burgemeester Hans Gerritsen genadeloos onderuit de zak kreeg. De burgemeester weigert echter af te treden en zegt zich voor zijn rol te willen verantwoorden tegenover de gemeenteraad. Vandaag is het derhalve D-day voor de burgervader.
Maar niet alleen voor de burgemeester staat er vanavond veel op het spel. Nadat de gemeentelijke bezwaarcommissie forse kritiek had op de afgegeven vergunning, legde het college van B en W dit zwaarwegende advies simpelweg naast zich neer. Sterker, het college stelde zelfs onomwonden dat de zo fel bekritiseerde vergunning ‘ook met de wetenschap van nu opnieuw zou worden afgegeven’.
Dat gebeurde ‘college-breed’. Een op z’n zachtst gezegd opmerkelijke stellingname, wellicht ingefluisterd door verzekeraars, zo vermoeden politieke partijen. De vraag rijst daardoor of een motie van wantrouwen tegen alleen de burgemeester haalbare kaart is, of dat dan het hele college moet worden weggestuurd.
Het CDA maakte sinds mensenheugenis de dienst uit in Haaksbergen, maar is nu voor het eerst veroordeeld tot de oppositie. Volgens woordvoerder Patrick ten Voorde is nog onduidelijk of burgemeester Gerritsen van de christen-democraten mag aanblijven: „We willen eerst de raadsvergadering afwachten. We hebben ook de coalitie gepolst hoe ze over de burgemeester denkt, maar van daaruit krijgen we geen enkele reactie. De rijen blijven gesloten.”
Voor Haaksbergen is het woensdagavond de belangrijkste raadsvergadering in de historie van de plaatselijke politiek. Mag de burgemeester blijven? Of wordt wellicht het hele college weggestuurd en raakt Haaksbergen stuurloos. Het CDA is als grootste oppositiepartij niet bang voor die laatste optie. Ten Voorde: „Met een nieuw college kan het er alleen maar beter op worden.”
Wat moet je dan? Blijven zitten als de hele raad het vertrouwen in je opzegt?quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:09 schreef Evertjan het volgende:
lekker lafjes weer opstappen en ondertussen lekker geld vangen
bedankt voor je vele updates in dit topic!quote:Op woensdag 27 mei 2015 17:08 schreef Troel het volgende:
Vanavond inderdaad de extra vergadering
De lokale omroep zendt het live uit, maar voor de mensen die niet de lokale omroep van Haaksbergen ontvangen is er ook een liveblog
Je eigen aangeven bij de politie wegens dood door schuldquote:Op woensdag 27 mei 2015 22:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat moet je dan? Blijven zitten als de hele raad het vertrouwen in je opzegt?
Zijn positie was gewoon onhoudbaar geworden.
Ik wist niet dat de burgemeester achter het stuur zat...quote:Op donderdag 28 mei 2015 01:04 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Je eigen aangeven bij de politie wegens dood door schuld
De raad heeft natuurlijk net zo goed boter op het hoofd, zeker na de stellingname dat de vergunning met de kennis van nu ook afgegeven zou zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2015 22:45 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat moet je dan? Blijven zitten als de hele raad het vertrouwen in je opzegt?
Zijn positie was gewoon onhoudbaar geworden.
Die onderzoeken zijn nog bezigquote:Op donderdag 28 mei 2015 08:13 schreef KingRadler het volgende:
kan iemand mij vertellen wat er precies is gebeurd of zijn ze er nog niet achter.
Dank je welquote:Op woensdag 27 mei 2015 23:07 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
bedankt voor je vele updates in dit topic!
De raad controleert de uitvoering van beleid. Wethouders en burgemeesters dragen verantwoordelijkheid voor de uitvoering ervan. Ambtelijke fouten zijn niet de verantwoordelijkheid van de raad. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld de schikkingszaak waardoor Opstelten en Teeven opstapten.quote:Op donderdag 28 mei 2015 09:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
De raad heeft natuurlijk net zo goed boter op het hoofd, zeker na de stellingname dat de vergunning met de kennis van nu ook afgegeven zou zijn.
Als ze een greintje fatsoen hadden waren ze ook opgestapt.
Hoort deze niet het totaal overzicht te hebben?quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:08 schreef rulerofdeath het volgende:
Mooi afschuiven op de burgemeester.
Kan een burgermeester alles bijhouden dan? nu is haaksbergen niet heel groot, maar ik vind dat op z'n minst ook de verantwoordelijke wethouder moet gaan.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoort deze niet het totaal overzicht te hebben?
Is de burgemeester in deze niet een werkgever?quote:Op woensdag 3 juni 2015 07:22 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
Kan een burgermeester alles bijhouden dan? nu is haaksbergen niet heel groot, maar ik vind dat op z'n minst ook de verantwoordelijke wethouder moet gaan.
Nee, de gemeentesecretaris is officieel de werkgever, die is namelijk directeur van de ambtelijke organisatiequote:Op woensdag 3 juni 2015 12:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is de burgemeester in deze niet een werkgever?
En deze hoeft dan niet te controleren dat zijn werknemers het werk goed doen?quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:36 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, de gemeentesecretaris is officieel de werkgever, die is namelijk directeur van de ambtelijke organisatie
Jawel, maar dat is van heel andere orde. Het is ook niet zo dat de burgemeester nu het veld heeft moeten ruimen omdat de vergunning niet goed was, maar omdat de burgemeester niet aangaf dat de vergunning inderdaad niet goed was.quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
En deze hoeft dan niet te controleren dat zijn werknemers het werk goed doen?
Of goed beoordelen?
Er is als het goed is geld uitgekeerd via het Waarborgfonds Motorverkeer, maar die willen uiteindelijk de schade natuurlijk verhalen op de schuldige. Daar is nu nog geen antwoord op te geven, omdat er nog steeds onderzoeken lopen.quote:Op woensdag 3 juni 2015 12:45 schreef john2406 het volgende:
Krijgen de slachtoffers dan wel al geld of mogen die buiten hun schade, ook nog op geld wachten?
Sorry dat ik het schade noem, zou eigenlijk leed moeten staan of wat denk jezelf?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |