SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne Froon (22) en Kris Kremers (21) - update 25-9SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn (kort): - bron: Videodagboek Ouders Kris Kremers - EenVandaag - 04-08 - FotoverslagSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto's van de wandeling:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Analyses van de foto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht en analyses van de telefoongegevens:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwslinks:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten en luchtfoto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vondsten Lisanne en Kris:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zoekacties:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Algemene foto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flora, fauna, klimaat, zon en maan:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie op video:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatieve posts:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reisverslagen, vermissingen, criminaliteit en overige info:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Goed opgeschreven.quote:Op dinsdag 30 september 2014 15:42 schreef danyoromijn het volgende:
Zo'n jungle is echt niet te vergelijken met een wandeling in de Veluwe ofzoiets, waar je
elke 100 meter een bordje ziet hoe ver het nog lopen/fietsen is naar Arnhem/Hoenderloo,
het is een totale wildernis met vele tientallen kilometers niets anders dan bomen, als je
daarin terecht komt, zit je in een gigantisch doolhof omdat je letterlijk door de bomen het
bos niet meer ziet. Als je daar zonder gids loopt, is de kans dat je ergens (per ongeluk)
van het pad af gaat, echt groot. Ongetwijfeld is de kans dat je overdag bij goed weer van
het pad af raakt, een stuk minder groot, maar we weten al dat K & L 's avonds nog steeds
in deze jungle rondliepen en in het donker is de kans dat je de weg kwijt raakt veel groter.![]()
Er is genoeg informatie te vinden. De uitstekende Telemetro video filmt alle heikele punten die er zijn in de route. Tot aan de kabelbruggen kun je niet verkeerd lopen. Kris en Lisanne hebben zonder moeite de bergbeek bereikt. Je hoeft namelijk maar 1 pad te volgen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:23 schreef danyoromijn het volgende:
En dat weten jullie op basis van de weinige informatie die er over de Culebra trail (Pianista heet
het slechts tot aan de Mirador) te vinden is en de uitspraak van de vader van Kris die tot aan
de eerste paddock is gelopen onder begeleiding van twee ervaren gidsen (en nadat hij
waarschijnlijk al veel informatie had opgezocht over deze trail).Slangen zijn stressgevoelige dieren die niet uit de bomen donderen om mensen aan te vallen. Los van dat, maak jij er onnodig een black box van. Ja, het gaat omhoog, en je zakt weg in de modder, daarom laten we Kris en Lisanne ook maar 1,3 km. per uur hoogstens vorderen.quote:Bovendien is de Veluwe plat, terwijl dit park heel bergachtig is en in de Veluwe zijn geen dodelijke slangen, het is totaal niet met elkaar te vergelijken.
We hebben het namelijk hemelsbreed over een ontzettend klein gebied. De verste vindplaats, is op 16 km. over het pad, vanaf het begin bij het Pianista restaurant. Dat het park westelijk heel groot is, waar je niet komt, is irrelevant. Die bloggers laten ook zien dat bij de rivier het pad alleen maar duidelijker wordt. Met daar vertakkingen naar Alto Romero, de bewoonde wereld.![]()
Dat doet het ook niet. Het is slechts een aanname van Marije, geloof ik.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:47 schreef agter het volgende:
Ik zie nog steeds niet waarom het niet gezien zijn een gids impliceert.![]()
ik sluit de mogelijkheid niet uit, dat klopt.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:49 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat doet het ook niet. Het is slechts een aanname van Marije, geloof ik.![]()
Het is wanneer ik de film en diverse foto's bekijk niet overal even dicht begroeid.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:26 schreef Lutalo het volgende:
Maar in een dicht begroeid gebied blijf je ( buiten de regentijd) makkelijker op het pad, dan op de Veluwe.
Over het algemeen is meer een 'regenwoud' en minder een 'jungle'
(jungle impliceert dichte begroeïng waar je niet zomaar doorheen kunt lopen).
Iets dat op een pad lijkt zou je dus kunnen volgen i.p.v. het officiële pad.
In de Veluwe zijn overal verharde paden, geen zandpaadjes dwars door het bos,
en staan er regelmatig wegwijzers of andere signalen dat je je nog op het pad bevindt.![]()
Allemaal leuk en aardig en ik ben het met je eens maar de wetenschappelijke benadering wordt niet toegestaan. Je mag namelijk niet veronderstellen dat er wel een gids bij was en al redenerende bij een bewezen onwaarheid uitkomen zodat je hebt bewezen dat er inderdaad geen gids bij betrokken was. Dat wordt hier als "insinuatie" of "verdachtmaking" opgevat.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:33 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld wil aantonen dat er een gids bij K&L was, dan zul eerst het tegendeel moeten veronderstellen. Als je dan al redenerende bij een bewezen onwaarheid uitkomt, dan heb je daarmee bewezen dat er inderdaad een gids bij betrokken was.![]()
Niet mee eens, we weten helemaal niet of de dames in het donker rondliepen in het tropisch bosquote:
dat is een speculatieve aanname, die nergens op gebaseerd is.
we weten al dat
we weten helemaal niet zo veel, dat we dit kunnen stellen. Sterker nog, zonder lamp of maanlicht lijkt het sterk onwaarschijnlijk
Wat jammer Dr Kloothommel, dat nu juist jij dit door de objectieve kijk op de gang van zaken laat glippen. Je bent duidelijk geen wetenschapper.
assumption is the mother of all fuck ups![]()
Poekje01
mensen met een wetenschappelijke achtergrond heten prof. dr. Plasterk. Hij wilde 3 provincies samenvoegen, en moest daarvoor onderhandelen met academisch geschoolde hoge provinciale ambtenaren, maar ja, een plan van aanpak, dat had hij niet. Een groep medestanders, die had hij niet. Zijn plannen laten bezinken, en van onderuit toewerken naar draagvlak, daar heeft deze academicus nog nooit van gehoord. Dus....
Fijn hoor die Plasterk en z'n draagvlak. Maar ging nu ergens anders over, namelijk het verschil in redeneren bij 2 groepen hier, de
- misdrijf scenario aanhangers
- en de alle scenario's open houden aanhangers![]()
even nog mijn vraag uit vorig topic. Kun je vanaf het laatste foto moment 14.00 uur volgens camera in 4 tot 5 uur bij de Finca van een zekere Gids komen? 18.40 werd het donker.![]()
Echt niet.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:52 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
In de Veluwe zijn overal verharde paden, geen zandpaadjes dwars door het bos,![]()
dat was precies wat ik dacht, we weten helemaal of ze savonds daar nog hebben gelopen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:52 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Niet mee eens, we weten helemaal niet of de dames in het donker rondliepen in het tropisch bos
dat is een speculatieve aanname, die nergens op gebaseerd is. Wat jammer dat nu juist jij dit door de objectieve kijk op de gang van zaken laat glippen. Je bent duidelijk geen wetenschapper.
assumption is the mother of all fuck ups
Maar kloothommel heeft reeds aangegeven dat verdwaling een feit is.![]()
ik refereerde aan die denkscholen bullshit van Kloothommel (het Dr laat ik weg)quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:53 schreef SAJ het volgende:
Poekje01
mensen met een wetenschappelijke achtergrond heten prof. dr. Plasterk. Hij wilde 3 provincies samenvoegen, en moest daarvoor onderhandelen met academisch geschoolde hoge provinciale ambtenaren, maar ja, een plan van aanpak, dat had hij niet. Een groep medestanders, die had hij niet. Zijn plannen laten bezinken, en van onderuit toewerken naar draagvlak, daar heeft deze academicus nog nooit van gehoord. Dus....
Fijn hoor die Plasterk en z'n draagvlak. Maar ging nu ergens anders over, namelijk het verschil in redeneren bij 2 groepen hier, de
- misdrijf scenario aanhangers
- en de alle scenario's open houden aanhangers![]()
@Danyoromijn In de Veluwe zijn overal verharde paden, geen zandpaadjes dwars door het bos,
???? De Veluwe Nederland hebben we het over hè?Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Ik kan bevestigen dat je ook op de Veluwe kunt verdwalen.quote:En dat er genoeg kleine paadjes zijn.
Daarom ook daar gps (iPhone) bij me.Make my day!![]()
Ik zal het wat uitgebreider proberen uit te leggen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:47 schreef agter het volgende:
Ik zie nog steeds niet waarom het niet gezien zijn een gids impliceert.
De meiden zijn voor het laatst wat we weten zeker gezien door F in de ochtend op 1 april bij hun hostel.
Alle getuigen die claimen hun daarna gezien te hebben, hebben het over tijden varierend van 13.10 (Sigrid) tot Oliva de Kam (16.15) wat dus allemaal niet kan omdat ze volgens de foto om 13 uur op de mirador stonden.
Lopend vanaf de hostel tot aan het begin van de Pianista is 1.15 uur (dik)
Vanaf begin Pianista tot op de mirador 2.15 uur
Niemand heeft ze tussen 10 en 13 zien lopen en met zekerheid gezien.
Er is ook geen taxichauffeur bekend die hen heeft opgehaald en hen heeft afgezet
(Leonardo Mastinu had het over 1430, had 2 Panamese jongens in de auto en weet niet zeker of het de meiden wel waren want hij was druk met zn telefoon. Maw ook onbetrouwbaar.)
Dat in acht nemen denk ik dat er rekening mee gehouden moet worden dat ze of een lift hebben gekregen of wel met een gids mee waren.![]()
Maar we weten ook niet of ze ergens anders waren. Aangezien ze in dat gebied om 1400 uur nog een foto maakten, is de kans het grootst dat ze s nachts ook daar ergens waren. Dat sluit andere mogelijkheden overigens zeker niet uit.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:57 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat was precies wat ik dacht, we weten helemaal of ze savonds daar nog hebben gelopen.
Maar kloothommel heeft reeds aangegeven dat verdwaling een feit is.![]()
Dat antwoord heb je al gegeven. Ik zie nog steeds niet waarom het niet gezien zijn, een gids impliceert.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:59 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik zal het wat uitgebreider proberen uit te leggen.
De meiden zijn voor het laatst wat we weten zeker gezien door F in de ochtend op 1 april bij hun hostel.
Alle getuigen die claimen hun daarna gezien te hebben, hebben het over tijden varierend van 13.10 (Sigrid) tot Oliva de Kam (16.15) wat dus allemaal niet kan omdat ze volgens de foto om 13 uur op de mirador stonden.
Lopend vanaf de hostel tot aan het begin van de Pianista is 1.15 uur (dik)
Vanaf begin Pianista tot op de mirador 2.15 uur
Niemand heeft ze tussen 10 en 13 zien lopen en met zekerheid gezien.
Er is ook geen taxichauffeur bekend die hen heeft opgehaald en hen heeft afgezet
(Leonardo Mastinu had het over 1430, had 2 Panamese jongens in de auto en weet niet zeker of het de meiden wel waren want hij was druk met zn telefoon. Maw ook onbetrouwbaar.)
Dat in acht nemen denk ik dat er rekening mee gehouden moet worden dat ze of een lift hebben gekregen of wel met een gids mee waren.
Hoe kan een gids die bijv meeloopt zorgen dat ze niet gezien worden?Make my day!![]()
Rond 16:30 stuurden ze hun eerste noodoproep, rond 16:42 kwam de volgende.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:52 schreef Poekje01 het volgende:
Niet mee eens, we weten helemaal niet of de dames in het donker rondliepen in het tropisch bos
dat is een speculatieve aanname, die nergens op gebaseerd is. Wat jammer dat nu juist jij dit door de objectieve kijk op de gang van zaken laat glippen. Je bent duidelijk geen wetenschapper.
Toen waren ze zeer waarschijnlijk nog ergens in het regenwoud op het pad
(en niet de mirador overgestoken, want dan hadden hun mobieltjes weer bereik gehad).
Het was om 19:00 uur al zo goed als volledig donker (ik dacht zelfs al dat de zon op
die dag om 18:40 onder ging). Dan hadden ze dus nog 2 uur en een kwartier om
de bewoonde wereld of een goede slaapplek te vinden. De bewoonde wereld konden
ze in die 2 uur nooit halen, dus kunnen ze hoogstens hebben overnacht na de 1e
oversteek in 'Refugio de Culebra' die half ingestort is, of zouden ze theoretisch
misschien nog net de huizen aan de andere kant van de 2e kabelbrug hebben
kunnen halen (maar ze wisten natuurlijk niet dat daar huizen waren).
Ik kan me goed voorstellen dat ze niet echt graag wilden overnachten daar en
daarom door de schemering en misschien zelfs door het donker door bleven lopen
en dan is de kans op fouten natuurlijk veel groter. Bij volledige duisternis zullen ze
niet hebben doorgelopen, maar bij schemering / half duisternis nog wel.
Dit laatste is een aanname, maar dat ze de bewoonde wereld niet meer konden
halen voordat de duisternis inviel is een duidelijk feit.![]()
Wordt hierbij vanaf de rand van de Veluwe ook nog eens bevestigdquote:Op dinsdag 30 september 2014 16:58 schreef agter het volgende:
[..]
Ik kan bevestigen dat je ook op de Veluwe kunt verdwalen.En dat er genoeg kleine paadjes zijn.
Daarom ook daar gps (iPhone) bij me.![]()
Precies. Ze verlieten zelfs blijkbaar in alle haast hun kamer, er is de uitspraak van de Sinaproc directeur in de MSM "they left their toiletries in their room" nou, hoe duidelijker een aanwijzing moet je nog hebben, dat K en L dachten s' avonds weer terug te zijn...😜quote:![]()
ik weet niet of die kans het grootst is, ze hebben aan een pensionhouder gevraagd hoe ze terug konden, hij vond ze er moe uit zien. Maar dat was dus al niet meer bij de miradorvof verder.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:02 schreef SAJ het volgende:
[..]
Maar we weten ook niet of ze ergens anders waren. Aangezien ze in dat gebied om 1400 uur nog een foto maakten, is de kans het grootst dat ze s nachts ook daar ergens waren. Dat sluit andere mogelijkheden overigens zeker niet uit.![]()
Het is dus onwaarschijnlijk dat ze de hele trail hadden willen lopen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:04 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Precies. Ze verlieten zelfs blijkbaar in alle haast hun kamer, er is de uitspraak van de Sinaproc directeur in de MSM "they left their toiletries in their room" nou, hoe duidelijker een aanwijzing moet je nog hebben, dat K en L dachten s' avonds weer terug te zijn...😜Make my day!![]()
(en niet de mirador overgestoken, want dan hadden hun mobieltjes weer bereik gehad).
Er is toch niet op het gehele stuk vóór de Mirador bereik?Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
ik kan me goed voorstellen.....op de Veluwe zijn overal alleen verharde wegenquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:04 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Rond 16:30 stuurden ze hun eerste noodoproep, rond 16:42 kwam de volgende.
Het was om 19:00 uur al zo goed als volledig donker (ik dacht zelfs al dat de zon op
die dag om 18:40 onder ging). Dan hadden ze dus nog 2 uur en een kwartier om
de bewoonde wereld of een goede slaapplek te vinden. De bewoonde wereld konden
ze in die 2 uur nooit halen, dus kunnen ze hoogstens hebben overnacht na de 1e
oversteek in 'Refugio de Culebra' die half ingestort is, of zouden ze theoretisch
misschien nog net de huizen aan de andere kant van de 2e kabelbrug hebben
kunnen halen (maar ze wisten natuurlijk niet dat daar huizen waren).
Ik kan me goed voorstellen dat ze niet echt graag wilden overnachten daar en
daarom door de schemering en misschien zelfs door het donker door bleven lopen
en dan is de kans op fouten natuurlijk veel groter. Bij volledige duisternis zullen ze
niet hebben doorgelopen, maar bij schemering / half duisternis nog wel.
Dit laatste is een aanname, maar dat ze de bewoonde wereld niet meer konden
halen voordat de duisternis inviel is een duidelijk feit.
zullen ze niet
dit laatste is een aanname
ah ...en de finca's laat je voor het gemak maar weg?![]()
Foto is laatst bekende feit momenteel. Als je uitgaat van die wel of niet betrouwbare getuigenis verandert de zaak inderdaadquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:05 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik weet niet of die kans het grootst is, ze hebben aan een pensionhouder gevraagd hoe ze terug konden, hij vond ze er moe uit zien. Maar dat was dus al niet meer bij de miradorvof verder.![]()
Volgens mij ook niet. Alleen op de top, en op plekken die je moet kennen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:08 schreef Lutalo het volgende:
Er is toch niet op het gehele stuk vóór de Mirador bereik?Make my day!![]()
precies, Danyo weet totaal niet waar hij hier over praatquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:08 schreef Lutalo het volgende:
Er is toch niet op het gehele stuk vóór de Mirador bereik?![]()
Laten we het erop houden dat verdwalen op de Veluwe iets heel anders is dan verdwalen in een jungle.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:58 schreef agter het volgende:
[..]
Ik kan bevestigen dat je ook op de Veluwe kunt verdwalen.En dat er genoeg kleine paadjes zijn.
Daarom ook daar gps (iPhone) bij me.
Dat laatste is duidelijk levensbedreigender dan het eerste.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
ik denk nog steeds dat ze wel gezien zijn maar de tijden niet kloppen, zowel van getuigen als de camera.zo zie ik die foto's ook van hun kamer. Tas op bed gesmeten en slippers uit, bergschoenen aan, wat snacks, drinken, fototoestel en veel anti-mug mee in een rugtas gooien en hup weg. We ruimen het straks wel op. Opschieten want er wordt op ons gewacht.....quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:04 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Precies. Ze verlieten zelfs blijkbaar in alle haast hun kamer, er is de uitspraak van de Sinaproc directeur in de MSM "they left their toiletries in their room" nou, hoe duidelijker een aanwijzing moet je nog hebben, dat K en L dachten s' avonds weer terug te zijn...😜![]()
Welke finca dacht jij dan nog te bereiken voor donker? Serracin?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:08 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ik kan me goed voorstellen.....op de Veluwe zijn overal alleen verharde wegen
zullen ze niet
dit laatste is een aanname
ah ...en de finca's laat je voor het gemak maar weg?![]()
Eens. Dat blijkt hier ook. 😄quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat verdwalen op de Veluwe iets heel anders is dan verdwalen in een jungle.
Dat laatste is duidelijk levensbedreigender dan het eerste.Make my day!![]()
die van F?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:11 schreef SAJ het volgende:
[..]
Welke finca dacht jij dan nog te bereiken voor donker? Serracin?![]()
ja, en een tropisch regenbos, is niet hetzelfde als een jungle. Sommige stukjes aan de andere kant hebben wel degelijk het uiterlijk en inhoud van een jungle. Waarin je kunt verdwalen, als je daar in gaat, van de trails afgaat dus.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat verdwalen op de Veluwe iets heel anders is dan verdwalen in een jungle.
Dat laatste is duidelijk levensbedreigender dan het eerste.
Het broekje van Kris is gevonden id buurt van een kabelbrug, niet in de jungle dus, maar bij een kabelbrug.
De dames hun botten zijn teruggevonden langs de Rio Culebra, de Slangenrivier. Lijkt me dat daar oa. humeurige slangen voor komen.
Een echte jungle, een zonder paddocks, allerlei vee, gedmesticeerde indianen, Latino vee en rijstboeren, en overharde wegen waar auto's komen, vind je iig. op een andere breedtegraad, de Darien gap, het Amazone oerwoud.
[ Bericht 30% gewijzigd door Poekje01 op 30-09-2014 17:21:03 ]![]()
Ok, ik neem dat van je aan, ik heb alleen een fietstocht gemaakt en dat pad was (gelukkig) verhard.quote:Op dinsdag 30 september 2014 16:58 schreef agter het volgende:
Daarom ook daar gps (iPhone) bij me.
Kan je nagaan, als je zelfs in de Veluwe kunt verdwalen, hoe het dan is in een stuk regenwoud
zo groot als 2 Nederlandse provincies bij elkaar, waar bijna niemand woont.
Het verschil met de Veluwe is dat je daar na 1 kilometer rechtdoor lopen alweer tekens van
de bewoonde wereld ziet (een bord, een pad, een hek, etc.), dus echt lang verdwalen kun je
er niet, je krijg het in ieder geval niet voor elkaar daar om 7 dagen rond te dolen, dan ben je
allang de Veluwe weer uit.![]()
Dan zou 4x4 toch wel bij hostel zijn gesignaleerd?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:11 schreef ToniB het volgende:
ik denk nog steeds dat ze wel gezien zijn maar de tijden niet kloppen, zowel van getuigen als de camera.
[..]
zo zie ik die foto's ook van hun kamer. Tas op bed gesmeten en slippers uit, bergschoenen aan, wat snacks, drinken, fototoestel en veel anti-mug mee in een rugtas gooien en hup weg. We ruimen het straks wel op. Opschieten want er wordt op ons gewacht.....![]()
Niet echt een relevant verschil.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:12 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
ja, en een tropisch regenbos, is niet hetzelfde als een jungle.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Tsja ik mijn vermoeden is eigenlijk nog steeds een verdwaling. Ik denk als volgt: (en nee, geen uitsluitende bewijzen hiervoor, en ja veel invulling, en ik zal mijn vragen erbij aangeven)
>>> Kris en Lisanne beginnen redelijk op tijd aan het pad. Zijn in de veronderstelling dat ze zo'n 4-5 uur weg zijn en zijn op zo'n tocht voorbereid. Wat eten en drinken mee, het is warm dus weinig kleding en voldoende muggenspray. Hun telefoons zijn niet volledig opgeladen, of ze hebben in de ochtend er nog foto's en filmpjes mee gemaakt waardoor de batterijen tot zo'n 50% geslonken zijn.
>>> Op de top schieten ze foto's en zijn in de veronderstelling dat je door moet lopen om weer in Boquete te komen. Op de volgende foto's lijkt de pas er namelijk nog aardig in te zitten. Ik denk niet dat ze zo naief waren om met iemand mee te lopen, ze zien er te onbezorgd voor uit en op de foto's lijken ze gewoon heel erg "met zijn tweeën" te zijn (geen vreemde spullen, niet naar iemand buiten de foto kijken).
>>> Ze komen behoorlijk ver en bij het begin van de schemering krijgen ze door dat dit foute boel is. Hier zullen ze voor een keuze hebben gestaan: of al die uren terug lopen (maar in het donker lukt dat niet) of verder naar beneden. En misschien hebben ze al 'tekenen van beschaving' gezien, de brug, een weide, anderszins dus verder doorlopen is een optie.
Ze hebben hier ook al weinig batterij en besluiten hier dus zeer economisch mee om te gaan - ja, ik denk dat zij zich zoiets in die situatie wel degelijk kunnen voornemen.
- vraag: toch zou ik zelf vaker bellen, helemaal wanneer de nacht invalt. Waarom ze dit niet deden weet ik niet.
- vraag: whatsapp wordt niet opgeslagen, maar SMS wel. Ik zou ook zeker 1 sms proberen te sturen. Maar wellicht wisten ze dat 'niet bellen = niet smsen' en dus probeerden ze dat niet. Andere notitie apps (of kompas) worden niet gebruikt: teveel batterij of ze wisten niet dat het erop zat
>>> Vanaf hier slaat de paniek toe. Ik kan alleen maar gissen hoe vreselijk het moet zijn een nacht daar door te brengen, in alleen een broekje en shirt (bekende natuur kan snachts al eng zijn...laat staan onbekende jungle/tropisch bos). Mogelijk is er daarom ook snachts geen activiteit met telefoons: op dat moment ben je aan het overleven. Misschien hebben ze ook wel problemen gehad met dieren: mosquitos, slangen of paranoia over dieren. Het is ook heel goed mogelijk dat ze in die paniek elkaar kwijt zijn geraakt of verder van het pad afgeraakt zijn. Gelukkig hebben ze nog wel wat eten.
>>> Na de eerste nacht doorgekomen te zijn proberen ze nog eens te bellen. Misschien zijn ze hier elkaar al kwijt, of gewond, maar in ieder geval totaal ontredderd. Iedereen die zich niet kan voorstellen hoe zo'n nacht is nodig ik uit om één nacht, zonder tent maar wel voorbereid, in het bos te slapen. Verder naar boven lopen is geen optie meer: te vermoeid, gewond of ze zijn van het pad geraakt waardoor afdalen makkelijker is dan stijgen.
- Vraag: als ze elkaar kwijt waren, hoe eindigen dan de spullen bij elkaar? Ja, een rivier zet op dezelfde plekken af, maar toch acht ik het onwaarschijnlijk dat ze op verschillende plekken (bij) de rivier sterven en dan vervolgens op dezelfde plekken aanspoelen, een klein beetje althans want de rest is netjes weggespoeld?
>>> Op enig moment in de dagen erna raakt het eten op en begint het te regen. Al deze tijd is het maken van foto's en berichtjes aan het thuisfront geen prioriteit. Wondverzorging, vooruitkomen, elkaar proberen te vinden, voedsel en water en beschutting is nu prioriteit. Wel vinden ze de rivier en daar besluiten ze te blijven wachten.
- Vraag: in dit scenario zijn ze volgens mij al verder dan de vindplek van de broek van Kris. Ook zou die broek door en door vies moeten zijn. Ik geloof niet dat zij dat broekje 'zomaar' uit zou doen als ze geen andere broek bij zich had. Had ze die wel, dan kan de broek als een teken/spoor achtergelaten zijn. Maar dat zou moeten blijken uit de manier waarop het aangetroffen is (als een vod in de bosjes is geen spoor/teken)
>>> Bij de rivier komt er één te overlijden. Ik schat op dag 4, 5 of 6. De ander blijft omdat het een redelijke plek is en ze inmiddels hebben opgegeven om naar onder of boven te lopen. Vanaf hier is de overgeblevene zo verzwakt dat er nog weinig zinnigs gedaan wordt. In de nacht van 8 april hallucineert diegene redding, per helikopter of mensen, en zwaait ze met het geïmproviseerde aandacht/dierenafschrik-stokje en maakt daarbij foto's.
>>> Totaal verzwakt wordt er 11 april nog éénmaal geprobeerd te bellen, zonder resultaat. Bij de rivier komt ook de laatste persoon te overlijden waarna de elementen hun werk doen.
- Vraag: ik blijf opmerkelijk vinden dat er een half heupbot overblijft. Lastig te breken en lastig te vinden. Waarom zijn andere lichaamsdelen, mogelijk met kleding, dan zo lastig te vinden? Zou die rivier echt heupbotten breken en vervolgens één deel daarvan op het land werpen?![]()
Voor donker lukt dat niet, maar ja, als er fout volk bij is, misschien willen die wel juist liever bij donker lopenquote:![]()
Ik draai het om: Waarom zijn ze niet gezien vanaf hun hostel tot op de mirador ?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:04 schreef agter het volgende:
[..]
Dat antwoord heb je al gegeven. Ik zie nog steeds niet waarom het niet gezien zijn, een gids impliceert.
Hoe kan een gids die bijv meeloopt zorgen dat ze niet gezien worden?
Een verklaring kan zijn dat ze of een lift van iemand kregen of wel met een gids in de auto meereden.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen,sorry.![]()
geachte meneer de wetenschapper Poekje: wanneer de dames weer terug richtingquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:10 schreef Poekje01 het volgende:
precies, Danyo weet totaal niet waar hij hier over praat
Mirador zouden zijn gelopen, dan zouden hun mobieltjes weer (even) bereik hebben
gehad en hadden ze kunnen bellen. Dat het bereik daarna dan weer even wegvalt, ok,
maar er zou tijdelijk even bereik zijn geweest en dat is er niet meer geweest na hun
afdaling van de Mirador. Bovendien zouden ze vanaf de Mirador de weg terug wel
weer gevonden hebben of waren hun resten in ieder geval niet aan de Caribische
kant teruggevonden.![]()
Sluit je hypothermie als doodsoorzaak uit? Dat lijkt mij nou juist de meest logische verklaring als er geen sprake is van derden en misdrijf.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste is duidelijk levensbedreigender dan het eerste.![]()
Ah, nu is het een 'gids in de auto'!quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:16 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Ik draai het om: Waarom zijn ze niet gezien vanaf hun hostel tot op de mirador ?
Een verklaring kan zijn dat ze of een lift van iemand kregen of wel met een gids in de auto meereden.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen,sorry.
Je schreef steeds gewoon 'gids'. Dus ook zonder auto, samen lopend bijv.
Zeg dat dan meteen, dat je enkel op een auto doelt.Make my day!![]()
Het 1 sluit het ander helemaal niet uit. Maar gezien het klimaat daar lijkt hypothermie me persoonlijk eigenaardig.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:20 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Sluit je hypothermie als doodsoorzaak uit? Dat lijkt mij nou juist de meest logische verklaring als er geen sprake is van derden en misdrijf.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Dat ligt eraan of het toen noodzakelijk was. Als ze nog bij - vol- daglicht weer terug gelopen zijn, was er op het moment dat ze weer bij de Mirador kwamen misschien niks aan de hand.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:18 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
geachte meneer de wetenschapper Poekje: wanneer de dames weer terug richting
Mirador zouden zijn gelopen, dan zouden hun mobieltjes weer (even) bereik hebben
gehad en hadden ze kunnen bellen. Dat het bereik daarna dan weer even wegvalt, ok,
maar er zou tijdelijk even bereik zijn geweest en dat is er niet meer geweest na hun
afdaling van de Mirador. Bovendien zouden ze vanaf de Mirador de weg terug wel
weer gevonden hebben of waren hun resten in ieder geval niet aan de Caribische
kant teruggevonden.Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)![]()
Voor welk/wiens gemak? Je kunt ook zeggen "maar er zijn toch ook finca's waar zequote:Op dinsdag 30 september 2014 17:08 schreef Poekje01 het volgende:
ah ...en de finca's laat je voor het gemak maar weg?
hadden kunnen overnachten?". Die finca's hebben ze misschien niet gezien,
want die liggen niet direct aan het pad. De finca bij de eerste paddock zou je kunnen
zien als je de paddock verder oploopt, maar de finca's bij Alto Culebra niet, dat is
nog een stuk verder lopen.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: