In feite al langer aan de gang, want er zijn de afgelopen jaren een half miljoen MBO-2 en -3 banen weggesaneerd.quote:Asscher voorziet baanloze toekomst
Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken sluit niet uit dat er in de toekomst voor veel mensen geen betaald werk meer is.
Door technologische ontwikkelingen kan de meeste arbeid straks wellicht door robots of machines worden verricht. De overheid moet er dan voor zorgen dat er voor die mensen wel een inkomen is, zodat ze kunnen blijven profiteren van de welvaartsgroei.
Asscher zal dat maandag zeggen tijdens een congres in Den Haag.
Welke voorziening hem precies voor ogen staat om mensen zonder werk een inkomen te garanderen, laat de minister in het midden. Hij onderstreept wel dat er dan ''nieuwe instrumenten'' moeten komen. ''Dat gaat niet met ons huidige stelsel.''
Belasting
Mocht een baanloos leven voor veel burgers op termijn realiteit worden, dan moet ook het fiscaal stelsel op de helling, vindt Asscher. ''Bijvoorbeeld: wat gebeurt er met de loonbelasting als veel minder mensen werken?''
Voor Asscher is een toekomst waarin robots het werk van mensen overnemen allerminst denkbeeldig. Hij wijst op ontwikkelingen die nu al gaande zijn, zoals zelfrijdende auto's en volautomatische melkrobots.
''Robots worden in hoog tempo toegankelijker, betrouwbaarder en goedkoper. Ze zijn goedkoop, snel, nooit ziek, werken 24 uur per dag.''
Onderwijs
De overheid moet zich er volgens de vicepremier echter niet bij neerleggen dat veel werk dat nu nog door mensen wordt verricht, verloren dreigt te gaan. Via bijvoorbeeld onderwijs, opleiding, verlaging van de lasten op arbeid en een betere begeleiding van werklozen moet zijn proberen te voorkomen dat het zo ver komt.
Bron: nu.nl
Probleem voor de MBO-2 en -3'ers is echter wel rij actueel en wordt wrs steeds urgenter.quote:Op maandag 29 september 2014 14:47 schreef waht het volgende:
Erg jammer, ik had Asscher slimmer ingeschat.
Hopelijk is dit loze praat voor het stemvee.
Docent zijn lijkt me sowieso een van de makkelijkst te automatiseren banenquote:Op maandag 29 september 2014 14:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dit betekent ook dat de docenten daar in feite nutteloos werk doen en dat ook hun opleidingen eigenlijk overbodig zijn....
Maar dat heeft niet enkel te maken met werk, ook met de politieke en economische kant van het verhaal. Er wordt wel een oplossing gevonden als inderdaad zoveel mensen echt niets meer kunnen doen (wat nogal iets is, en ik zeker niet geloof op dit moment).quote:Op maandag 29 september 2014 14:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Probleem voor de MBO-2 en -3'ers is echter wel rij actueel en wordt wrs steeds urgenter.
Dat wordt nog wat dan, als al die multinationals mee moeten gaan in zo'n omschakeling. Die willen zo lang mogelijk blijven teren op het monetaire systeem zoals we dat nu kennen, lijkt me.quote:Op maandag 29 september 2014 14:50 schreef jogy het volgende:
Volledige automatisering van de samenleving kan volgens mij alleen wanneer het hele monetaire systeem de deur uit gaat, anders krijg je dikke ellende.
Zodra kunstmatige intelligentie zo ver is dat het de mens qua capaciteit kan overtreffen en dus in principe alle werkzaamheden over kan nemen en de mensheid niet ziet als een uit te roeien kanker of zo dan is het niet handig om met een systeem te zitten die nog leunt op beloning op arbeid, gezien er geen arbeid meer is.
Dus of het ziet er geweldig mooi Star Trek utopisch uit of de hele wereld ziet er uit als een werkeloze getto met een kleine stinkend rijke top die het ervan neemt.
Ik dacht ook ongeveer hetzelfde. Ook al heb ik zo mijn bedenkingen bij dat filmpje, het is niet slecht om er over na te denken.quote:Op maandag 29 september 2014 14:53 schreef Disorder het volgende:
Fijn dat de politiek het inziet en er nu ook mee aan de slag gaat. Zou hij Humans need not apply gezien hebben?
Ik weet ook niet of alles aan die docu klopt, maar er zitten zeker actuele en toekomstige vraagstukken in die ik reëel acht.quote:Op maandag 29 september 2014 14:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik dacht ook ongeveer hetzelfde. Ook al heb ik zo mijn bedenkingen bij dat filmpje, het is niet slecht om er over na te denken.
Jup, wereldwijde economische getto lijkt me eerlijk gezegd ook eerder de uitkomst. Dat is in ieder geval de uitkomst van de status quo zoals het nu is. Of de automatisering wordt bewust tegengehouden zodat iedereen moet blijven werken voor hun geld en er dus verder niets hoeft te veranderen.quote:Op maandag 29 september 2014 14:55 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dat wordt nog wat dan, als al die multinationals mee moeten gaan in zo'n omschakeling. Die willen zo lang mogelijk blijven teren op het monetaire systeem zoals we dat nu kennen, lijkt me.
MBO-2 en -3 banen vallen weg door automatisering/technologische vooruitgang, door bezuinigingen en door concurrentie van MOE-landers (die goedkoper zijn, ondanks dat ze hetzelfde verdienen zogenaamd).quote:Op maandag 29 september 2014 14:54 schreef waht het volgende:
[..]
Maar dat heeft niet enkel te maken met werk, ook met de politieke en economische kant van het verhaal. Er wordt wel een oplossing gevonden als inderdaad zoveel mensen echt niets meer kunnen doen (wat nogal iets is, en ik zeker niet geloof op dit moment).
Als het meerendeel van de mensen niks te besteden heeft zullen ze ook geen producten kunnen kopen. Vinden de multinationals niet zo leuk.quote:Op maandag 29 september 2014 14:58 schreef jogy het volgende:
[..]
Jup, wereldwijde economische getto lijkt me eerlijk gezegd ook eerder de uitkomst. Dat is in ieder geval de uitkomst van de status quo zoals het nu is. Of de automatisering wordt bewust tegengehouden zodat iedereen moet blijven werken voor hun geld en er dus verder niets hoeft te veranderen.
Hij stipt iig een probleem aan, beter zou het zijn geweest als hij wellicht ook een oplossing zou voorstellen, klopt.quote:Op maandag 29 september 2014 15:00 schreef Hexagon het volgende:
Nogal onnozele manier van denken van Lodewijk. Zou voorouders waren zeker ook bang voor veel werkloze scheppers nadat de dragline werd uitgevonden. Of ban voor werkloze herauten sinds de krant er is.
Hoe visieloos kun je zijn?
Dus dan worden er oplossingen gevonden. Of ze gaan gewoon veel minder verdienen, of bepaalde technologie wordt verboden, of buitenlandse arbeiders krijgen met beperkingen te maken, of er ontstaat totaal nieuw werk voor deze mensen, of een combinatie van dit alles.quote:Op maandag 29 september 2014 14:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
MBO-2 en -3 banen vallen weg door automatisering/technologische vooruitgang, door bezuinigingen en door concurrentie van MOE-landers (die goedkoper zijn, ondanks dat ze hetzelfde verdienen zogenaamd).
Je zou de laatste factor wel enigszins kunnen ondervangen, maar dat is een politieke kwestie en daarvoor zul je geen meerderheid krijgen. De twee andere factoren kun je niet beïnvloeden.
Revolutie, anarchie, genocide, epidemiën, chaos, new-world-orderquote:Op maandag 29 september 2014 14:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe gaat die baanloze toekomst eruit zien?
Dat kan hoor, dat er oplossingen worden gevonden, maar we zitten nu nog in de periode waarin eerst het probleem in kaart moet worden gebracht...quote:Op maandag 29 september 2014 15:04 schreef waht het volgende:
[..]
Dus dan worden er oplossingen gevonden. Of ze gaan gewoon veel minder verdienen, of bepaalde technologie wordt verboden, of buitenlandse arbeiders krijgen met beperkingen te maken, of er ontstaat totaal nieuw werk voor deze mensen, of een combinatie van dit alles.
Asscher toont een jammerlijk gebrek aan historisch inzicht. Blindstaren op wetenschap en technologie is uiteraard een hobby van de mens, maar het kan geen kwaad om het te zien als een balans binnen een maatschappij, en niet als een eeuwig groeiende/versterkende factor die ons leven zal bepalen. Dat is een waanbeeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |