abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145019465
quote:
Asscher voorziet baanloze toekomst

Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken sluit niet uit dat er in de toekomst voor veel mensen geen betaald werk meer is.

Door technologische ontwikkelingen kan de meeste arbeid straks wellicht door robots of machines worden verricht. De overheid moet er dan voor zorgen dat er voor die mensen wel een inkomen is, zodat ze kunnen blijven profiteren van de welvaartsgroei.

Asscher zal dat maandag zeggen tijdens een congres in Den Haag.

Welke voorziening hem precies voor ogen staat om mensen zonder werk een inkomen te garanderen, laat de minister in het midden. Hij onderstreept wel dat er dan ''nieuwe instrumenten'' moeten komen. ''Dat gaat niet met ons huidige stelsel.''

Belasting

Mocht een baanloos leven voor veel burgers op termijn realiteit worden, dan moet ook het fiscaal stelsel op de helling, vindt Asscher. ''Bijvoorbeeld: wat gebeurt er met de loonbelasting als veel minder mensen werken?''

Voor Asscher is een toekomst waarin robots het werk van mensen overnemen allerminst denkbeeldig. Hij wijst op ontwikkelingen die nu al gaande zijn, zoals zelfrijdende auto's en volautomatische melkrobots.

''Robots worden in hoog tempo toegankelijker, betrouwbaarder en goedkoper. Ze zijn goedkoop, snel, nooit ziek, werken 24 uur per dag.''

Onderwijs

De overheid moet zich er volgens de vicepremier echter niet bij neerleggen dat veel werk dat nu nog door mensen wordt verricht, verloren dreigt te gaan. Via bijvoorbeeld onderwijs, opleiding, verlaging van de lasten op arbeid en een betere begeleiding van werklozen moet zijn proberen te voorkomen dat het zo ver komt.
Bron: nu.nl
In feite al langer aan de gang, want er zijn de afgelopen jaren een half miljoen MBO-2 en -3 banen weggesaneerd.
Het begint langzaam in te dalen dat voor veel kinderen die nu op het VMBO en MBO zitten straks niet anders rest dan werkloosheid en armoede.
Dit betekent ook dat de docenten daar in feite nutteloos werk doen en dat ook hun opleidingen eigenlijk overbodig zijn....

Hoe gaat die baanloze toekomst eruit zien?
I´m back.
pi_145019575
basisinkomen
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_145019616
Erg jammer, ik had Asscher slimmer ingeschat.

Hopelijk is dit loze praat voor het stemvee.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_145019643
Persoon neemt een max 2 robot aan die werk doet voor zijn inkomen. Zo kan de persoon in vrije tijd hobby of studeren.
En ze zijn zelf verantwoordelijk voor zijn robot.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 29 september 2014 @ 14:50:42 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_145019714
Volledige automatisering van de samenleving kan volgens mij alleen wanneer het hele monetaire systeem de deur uit gaat, anders krijg je dikke ellende.

Zodra kunstmatige intelligentie zo ver is dat het de mens qua capaciteit kan overtreffen en dus in principe alle werkzaamheden over kan nemen en de mensheid niet ziet als een uit te roeien kanker of zo dan is het niet handig om met een systeem te zitten die nog leunt op beloning op arbeid, gezien er geen arbeid meer is.

Dus of het ziet er geweldig mooi Star Trek utopisch uit of de hele wereld ziet er uit als een werkeloze getto met een kleine stinkend rijke top die het ervan neemt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_145019729
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:47 schreef waht het volgende:
Erg jammer, ik had Asscher slimmer ingeschat.

Hopelijk is dit loze praat voor het stemvee.
Probleem voor de MBO-2 en -3'ers is echter wel rij actueel en wordt wrs steeds urgenter.
I´m back.
  maandag 29 september 2014 @ 14:52:31 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145019777
quote:
17s.gif Op maandag 29 september 2014 14:46 schreef deadprez het volgende:
basisinkomen
Zet jij de printer aan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145019795
Fijn dat de politiek het inziet en er nu ook mee aan de slag gaat. Zou hij Humans need not apply gezien hebben?
pi_145019811
Ik begrijp die laatste alinea niet echt. Wat helpt onderwijs en begeleiding van werklozen tegen het verloren gaan van arbeidsplaatsen?

quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dit betekent ook dat de docenten daar in feite nutteloos werk doen en dat ook hun opleidingen eigenlijk overbodig zijn....

Docent zijn lijkt me sowieso een van de makkelijkst te automatiseren banen
pi_145019862
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Probleem voor de MBO-2 en -3'ers is echter wel rij actueel en wordt wrs steeds urgenter.
Maar dat heeft niet enkel te maken met werk, ook met de politieke en economische kant van het verhaal. Er wordt wel een oplossing gevonden als inderdaad zoveel mensen echt niets meer kunnen doen (wat nogal iets is, en ik zeker niet geloof op dit moment).
pi_145019867
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2014 14:50 schreef jogy het volgende:
Volledige automatisering van de samenleving kan volgens mij alleen wanneer het hele monetaire systeem de deur uit gaat, anders krijg je dikke ellende.

Zodra kunstmatige intelligentie zo ver is dat het de mens qua capaciteit kan overtreffen en dus in principe alle werkzaamheden over kan nemen en de mensheid niet ziet als een uit te roeien kanker of zo dan is het niet handig om met een systeem te zitten die nog leunt op beloning op arbeid, gezien er geen arbeid meer is.

Dus of het ziet er geweldig mooi Star Trek utopisch uit of de hele wereld ziet er uit als een werkeloze getto met een kleine stinkend rijke top die het ervan neemt.
Dat wordt nog wat dan, als al die multinationals mee moeten gaan in zo'n omschakeling. Die willen zo lang mogelijk blijven teren op het monetaire systeem zoals we dat nu kennen, lijkt me.
pi_145019873
Allemaal parttimen *O*
  maandag 29 september 2014 @ 14:57:15 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_145019925
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:53 schreef Disorder het volgende:
Fijn dat de politiek het inziet en er nu ook mee aan de slag gaat. Zou hij Humans need not apply gezien hebben?
Ik dacht ook ongeveer hetzelfde. Ook al heb ik zo mijn bedenkingen bij dat filmpje, het is niet slecht om er over na te denken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_145019964
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2014 14:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik dacht ook ongeveer hetzelfde. Ook al heb ik zo mijn bedenkingen bij dat filmpje, het is niet slecht om er over na te denken.
Ik weet ook niet of alles aan die docu klopt, maar er zitten zeker actuele en toekomstige vraagstukken in die ik reëel acht.
  maandag 29 september 2014 @ 14:58:45 #15
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_145019976
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 14:55 schreef Disorder het volgende:

[..]

Dat wordt nog wat dan, als al die multinationals mee moeten gaan in zo'n omschakeling. Die willen zo lang mogelijk blijven teren op het monetaire systeem zoals we dat nu kennen, lijkt me.
Jup, wereldwijde economische getto lijkt me eerlijk gezegd ook eerder de uitkomst. Dat is in ieder geval de uitkomst van de status quo zoals het nu is. Of de automatisering wordt bewust tegengehouden zodat iedereen moet blijven werken voor hun geld en er dus verder niets hoeft te veranderen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_145020004
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:54 schreef waht het volgende:

[..]

Maar dat heeft niet enkel te maken met werk, ook met de politieke en economische kant van het verhaal. Er wordt wel een oplossing gevonden als inderdaad zoveel mensen echt niets meer kunnen doen (wat nogal iets is, en ik zeker niet geloof op dit moment).
MBO-2 en -3 banen vallen weg door automatisering/technologische vooruitgang, door bezuinigingen en door concurrentie van MOE-landers (die goedkoper zijn, ondanks dat ze hetzelfde verdienen zogenaamd).
Je zou de laatste factor wel enigszins kunnen ondervangen, maar dat is een politieke kwestie en daarvoor zul je geen meerderheid krijgen. De twee andere factoren kun je niet beïnvloeden.
I´m back.
  maandag 29 september 2014 @ 15:00:51 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_145020065
Nogal onnozele manier van denken van Lodewijk. Zou voorouders waren zeker ook bang voor veel werkloze scheppers nadat de dragline werd uitgevonden. Of ban voor werkloze herauten sinds de krant er is.

Hoe visieloos kun je zijn?
pi_145020071
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2014 14:58 schreef jogy het volgende:

[..]

Jup, wereldwijde economische getto lijkt me eerlijk gezegd ook eerder de uitkomst. Dat is in ieder geval de uitkomst van de status quo zoals het nu is. Of de automatisering wordt bewust tegengehouden zodat iedereen moet blijven werken voor hun geld en er dus verder niets hoeft te veranderen.
Als het meerendeel van de mensen niks te besteden heeft zullen ze ook geen producten kunnen kopen. Vinden de multinationals niet zo leuk.
  maandag 29 september 2014 @ 15:01:00 #19
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_145020074
Het aantal structureel werklozen zal alleen maar exponentieel blijven toenemen. Hoeveel je ook probeert om 'banen te creeeren'.

Ik denk idd dat we op een gegeven moment niet onder een basis inkomen uitkomen. Een zo volledig mogelijke geautomatiseerde omgeving is de toekomst, met louter mensen die het onderhouden.

Dit word wel echt een opgave, omdat mensen een ander doel of nut voor ogen moeten gaan hebben zonder te vervallen in een maatschappij waar niemand nog iets van een baan heeft of ergens voor leert. Een goede dagindeling en verantwoordelikheden zorgen voor structuur, iets wat bij mensen zonder een goede dagindeling vaak voor problemen zorgt.

Best wel een heftig vraagstuk wat internationaal aandacht moet krijgen.
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_145020127
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:00 schreef Hexagon het volgende:
Nogal onnozele manier van denken van Lodewijk. Zou voorouders waren zeker ook bang voor veel werkloze scheppers nadat de dragline werd uitgevonden. Of ban voor werkloze herauten sinds de krant er is.

Hoe visieloos kun je zijn?
Hij stipt iig een probleem aan, beter zou het zijn geweest als hij wellicht ook een oplossing zou voorstellen, klopt.
Echter nogmaals het probleem van de MBO-2 en -3 banen is wel actueel aan het worden... of heb je dat gemist?
I´m back.
pi_145020194
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

MBO-2 en -3 banen vallen weg door automatisering/technologische vooruitgang, door bezuinigingen en door concurrentie van MOE-landers (die goedkoper zijn, ondanks dat ze hetzelfde verdienen zogenaamd).
Je zou de laatste factor wel enigszins kunnen ondervangen, maar dat is een politieke kwestie en daarvoor zul je geen meerderheid krijgen. De twee andere factoren kun je niet beïnvloeden.
Dus dan worden er oplossingen gevonden. Of ze gaan gewoon veel minder verdienen, of bepaalde technologie wordt verboden, of buitenlandse arbeiders krijgen met beperkingen te maken, of er ontstaat totaal nieuw werk voor deze mensen, of een combinatie van dit alles.

Asscher toont een jammerlijk gebrek aan historisch inzicht. Blindstaren op wetenschap en technologie is uiteraard een hobby van de mens, maar het kan geen kwaad om het te zien als een balans binnen een maatschappij, en niet als een eeuwig groeiende/versterkende factor die ons leven zal bepalen. Dat is een waanbeeld.
pi_145020272
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 14:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoe gaat die baanloze toekomst eruit zien?
Revolutie, anarchie, genocide, epidemiën, chaos, new-world-order
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 29 september 2014 @ 15:06:40 #23
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_145020281
Je kunt een groot deel opvangen door grondstoffen duur te maken en arbeid goedkoop. Dan wordt het relatief duur om nieuwe producten te kopen en relatief goedkoper om producten te laten repareren. Als een auto stuk gaat zie ik een robot nog niet de auto repareren, daarvoor zijn te veel variabelen. Als je dat doortrekt naar een groot deel van de productie dan zijn er minder robots nodig, omdat de vraag naar nieuwe producten laag is, en is er veel arbeid nodig om spullen nog te gebruiken (want wees wel, het meeste dat 'stuk' gaat is met een nieuw onderdeel of opnieuw vastlassen van een draadje weer opgelost).

Je kunt in de voedselindustrie ook een hoop omkeren door in te zetten op vers bereidde producten, die niet en masse in een fabriek zijn verwerkt. Gezonder, lekkerder en er kunnen weer x duizend mensen aan het werk in kleine eettentjes overal.

Maar aangezien bedrijven lobbien en de politici geld boven alles stellen gaat dit niet gebeuren.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_145020313
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 15:04 schreef waht het volgende:

[..]

Dus dan worden er oplossingen gevonden. Of ze gaan gewoon veel minder verdienen, of bepaalde technologie wordt verboden, of buitenlandse arbeiders krijgen met beperkingen te maken, of er ontstaat totaal nieuw werk voor deze mensen, of een combinatie van dit alles.

Asscher toont een jammerlijk gebrek aan historisch inzicht. Blindstaren op wetenschap en technologie is uiteraard een hobby van de mens, maar het kan geen kwaad om het te zien als een balans binnen een maatschappij, en niet als een eeuwig groeiende/versterkende factor die ons leven zal bepalen. Dat is een waanbeeld.
Dat kan hoor, dat er oplossingen worden gevonden, maar we zitten nu nog in de periode waarin eerst het probleem in kaart moet worden gebracht...
I´m back.
  maandag 29 september 2014 @ 15:08:23 #25
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_145020350
Asscher zit op Fok! hahahaha

Goed dat er iemand over begint.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')