Lees de OP nog eens zou ik zeggen.quote:Op maandag 29 september 2014 16:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een veel betere vraag zou zijn: wat is de relevantie van jouw vragen?
Simpel.quote:Op maandag 29 september 2014 16:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Verklaar dan even het volgende:
- De opvang van weduwen en wezen was 100% in de handen van kloosters
- De scholing in taal, lezen, schrijven en rekenen was 100% in de handen van kloosters
- Veel vooruitstrevende denkers, onderzoekers en filosofen werkten in opdracht van de kerk
- Veel wetenschappers waren actieve Christenen
- Gezondheidszorg, opleidingen tot verpleegkundige e,d., massale opvang van zieken en gehandicapten vond bijna uitsluitend plaats via de kerk en/of in kloosters
- Kunst heeft zich eeuwen bijna uitsluitend kunnen ontwikkelen via de kerken
Maar het Christendom heeft de ontwikkeling van deze zaken alleen maar tegengehouden?
Ja, dat die tentoonstelling onzin verkoopt, lijkt me evident. Dat heb ik eerder ook al gezegd. Maar wat is nou de connectie tussen de post die je quote en jouw reactie daarop?quote:Op maandag 29 september 2014 16:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lees de OP nog eens zou ik zeggen.
Om er maar een paar te noemen: Copernicus, Galileo, Newton, Pascal en Faraday. Michelangelo was weer een groep apart maar mag ook niet ontbreken.quote:Op maandag 29 september 2014 16:57 schreef DUTCHKO het volgende:
3) Geef eens wat voorbeelden? Zover ik weet waren de meeste wetenschappers doodsbang om hun "vrije denkbeelden" te etaleren.
Inderdaad. Wetenschappers die doodsbang waren om hun echte gedachtes te etaleren. En nu namen van wetenschappers die volledig vrij werden gelaten om alles te doen en te zeggen wat zij wilden.quote:Op maandag 29 september 2014 17:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Om er maar een paar te noemen: Copernicus, Galileo, Newton, Pascal en Faraday. Michelangelo was weer een groep apart maar mag ook niet ontbreken.
Bron?quote:Op maandag 29 september 2014 17:13 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Inderdaad. Wetenschappers die doodsbang waren om hun echte gedachtes te etaleren. En nu namen van wetenschappers die volledig vrij werden gelaten om alles te doen en te zeggen wat zij wilden.
LOL, goede selectie bro:quote:Op maandag 29 september 2014 17:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Om er maar een paar te noemen: Copernicus, Galileo, Newton, Pascal en Faraday. Michelangelo was weer een groep apart maar mag ook niet ontbreken.
Veel voor de krentenpikkers.. en de niet-gelovigen om hen heen.quote:Op maandag 29 september 2014 17:23 schreef hetishierstil het volgende:
Tsja, wat is nu eigenlijk positief aan die Islam...
Vraag het aan Hans Jansen.quote:Op maandag 29 september 2014 17:23 schreef hetishierstil het volgende:
Wat een onzin: geen enkel volk heeft op eigen houtje alle kennis vergaard en op eigen hoitje technologische voortgang geboekt. Het is (vrijwel) altijd het overnemen van kennis van een ander volk, dit bewerken en van hieruit een nieuwe ontdekking doen. De Oude Grieken leunen op kennis van de Babyloniers en de Mesopotamiers, bewerken deze kennis en voegen kennis toe. De Romeinen nemen de kennis van de Oude Grieken over, bewerken deze kennis en voegen weer wat toe. De Nederlanders nemen kennis van de Romeinen over (bijvoorbeeld de Romeinen hebben de Nederlanders leren schrijven), bewerken deze kennis en voegen weer kennis toe. En zo gaat dit verder en verder. Bovendien zijn de eerste beschavingen in het Oosten ontstaan in plaats van in het Westen.quote:[b]Op maandag 29 september 2014 15:57 schreef LXIV het
Kortom, niets ter wereld kan de totaal briljante ontwikkeling van het Westen, vanaf de Grieken via de Romeinen, naar Karel de Grote tot aan de Verlichting evenaren. Helemaal niets. Hooguit China doet in de marge mee.
Het schijnt dat je dan in de hemel komt.quote:Op maandag 29 september 2014 17:23 schreef hetishierstil het volgende:
Volgens mij hebben Marokkaanse soldaten wel degelijk in de Tweede Wereldoorlog meegevochten en hebben dus (hetzij indirect) bijgedragen aan de bevrijding van Nederland. Als je zo graag wil vertellen dat buitenlandse volkeren niet aan de bevrijding van Nederland hebben bijgedragen hadden de Nederlanders er domweg voor moeten zorgen dat ze technologisch superieur waren en de Duitsers in 1940 konden tegenhouden. Of in 1945 op eigen kracht de Duitsers hadden kunnen verslaan.quote:Op maandag 29 september 2014 16:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hear hear!
Laatst bekende en verzonnen leugentje: "Marokko nam actief deel aan de bevrijding van Nederland in WWII'. Verzonnen om de losgeslagen criminele Marokkaanse jongeren wat respect voor de dodenherdenking bij te brengen.
De Inca's waren absoluut niet verder, of je moet "ontwikkeling" wel heel eenzijdig bekijken.quote:Op maandag 29 september 2014 10:49 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat kan je niet eenduidig zeggen. De Inca's waren in die tijd ook verder: kwam dat dan dankzij hun religie? De Chinezen, Japanners, Indiërs waren in de tijd ook verder: kwam dat dan dankzij hun religie?
Of kwam het helemaal niet dankzij religie maar speelden andere factoren een belangrijkere rol?
Galileo werd juist door de kerk belemmerd, zie:quote:Op maandag 29 september 2014 17:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eens.quote:Op maandag 29 september 2014 10:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, Trouw doet wat een goede krant doet. Die doen verslag van een controverse rondom een tentoonstelling. Trouw zelf heeft geen standpunt, voor zover ik kan zien. Ze citeren mensen van beide kanten, dus dat is prima.
Maar de zielepoten die dit weer menen te moeten aangrijpen om op de hedendaagse islam te gaan zitten hakken, daar word ik een beetje moe van.
Oké, kan best.quote:Op maandag 29 september 2014 18:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De Inca's waren absoluut niet verder, of je moet "ontwikkeling" wel heel eenzijdig bekijken.
Aparte voorbeelden. Copernicus was zo bang voor woede vanuit de Kerk dat hij zijn belangrijkte werk bijna niet uitgaf. Galileo werd levenslang huisarrest opgelegd door de Inquisitie. Newton had (kleine) conflicten met de kerk en weigerde hun bevelen op te voeren. Faraday was christen maar dat had niets met zijn werk te maken.quote:Op maandag 29 september 2014 17:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja, ze hebben meegevochten in Italië onder meer:quote:Op maandag 29 september 2014 18:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Volgens mij hebben Marokkaanse soldaten wel degelijk in de Tweede Wereldoorlog meegevochten en hebben dus (hetzij indirect) bijgedragen aan de bevrijding van Nederland. Als je zo graag wil vertellen dat buitenlandse volkeren niet aan de bevrijding van Nederland hebben bijgedragen hadden de Nederlanders er domweg voor moeten zorgen dat ze technologisch superieur waren en de Duitsers in 1940 konden tegenhouden. Of in 1945 op eigen kracht de Duitsers hadden kunnen verslaan.
Dat Marokkaanse soldaten hun boekje te buiten zijn gegaan, wist ik al. Marokkaanse soldaten hebben inderdaad verschrikkelijke dingen gedaan (gelukkig niet in Nederland, vermoed ik). Net zoals de Russen verschrikkelijke dingen in Oost-Europa hebben gedaan. Maar doordat ze tegelijkertijd het Duitse leger hebben verzwakt, hebben de Russen indirect meegeholpen aan de bevrijding van Nederland.quote:Op maandag 29 september 2014 18:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ze hebben meegevochten in Italië onder meer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marocchinate
De Russen hebben de Duitsers niet verzwakt maar verslagen.quote:Op maandag 29 september 2014 18:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat Marokkaanse soldaten hun boekje te buiten zijn gegaan, wist ik al. Marokkaanse soldaten hebben inderdaad verschrikkelijke dingen gedaan (gelukkig niet in Nederland, vermoed ik). Net zoals de Russen verschrikkelijke dingen in Oost-Europa hebben gedaan. Maar doordat ze tegelijkertijd het Duitse leger hebben verzwakt, hebben de Russen indirect meegeholpen aan de bevrijding van Nederland.
Dit is een betere bron. Jij gaat het liefst prat op de negatieve kanten van het verhaal en laat 90% achterwege. Deze bron vertelt het complete verhaal in een aantal pagina's. Het is geschreven door Wim Klinkert (professor militaire geschiedenis).quote:Op maandag 29 september 2014 18:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ze hebben meegevochten in Italië onder meer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marocchinate
Dat kan ook.quote:Op maandag 29 september 2014 20:05 schreef Polacco het volgende:
[..]
De Russen hebben de Duitsers niet verzwakt maar verslagen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |