Warrick21 | vrijdag 26 september 2014 @ 18:23 |
Ik ben al 3 jaar autobezitter, maar vindt het altijd nog leuk om van anderen te weten hoeveel zij nou werkelijk per maand betalen voor hun auto. Het grappige is, sommigen weten dat niet eens! Nou, ik trap af: Leeftijd: 22 Auto: Hyundai Excel 1.3i (2000) - Benzine Verzekeraar: Reaal Schadevrije jaren: 3 Verzekering: ¤31,60 per maand Belasting: ¤27,33 per maand (¤82 per kwartaal) Kilometers per maand: 1000 Brandstofkosten: ¤120 per maand | |
terrorsjaak | vrijdag 26 september 2014 @ 18:26 |
Onderhoud? | |
KaBuf | vrijdag 26 september 2014 @ 18:26 |
Wat is daar grappig aan? | |
Spanky78 | vrijdag 26 september 2014 @ 18:27 |
Die van mij kost iets van 500 per maand exclusief afschrijving... (dus belasting, brandstof, onderhoud, ANWB...) afschrijving wil ik niet eens weten, maar als dat 400 per maand is, is dat niet gek.. Is vast w Meer ![]() | |
Rezania | vrijdag 26 september 2014 @ 18:33 |
Niks. ![]()
| |
ChefvanOekels | vrijdag 26 september 2014 @ 18:33 |
Cadillac sedan deville, bouwjaar 1972. Belasting vrij op LPG. 3 schadevrije jaren en 10 euro (oldtimer) verzekering per maand. | |
hottentot | vrijdag 26 september 2014 @ 18:42 |
Leeftijd: 42 Auto: Polo 1.2 TDI Blue motion (2010) - Diesel Verzekeraar: Volkswagen Schadevrije jaren: 3 ![]() Verzekering: ¤? per maand Weet ik zo niet en te lui om naar boven te lopen. WA volledig Casco met maar 3 schadevrij jaren dus helaas niet het voordeligste. Belasting: ¤77,- per maand (¤231 per kwartaal) Kilometers per maand: 2000 Brandstofkosten: ¤125,- per maand (vergoeding werk kilometers ligt maandelijks rond de 180,-) En ja het kan nog zuiniger, maar dat boeit niet zo. Afschrijving weet ik pas bij verkoop en weet ook nog niet hoeveel jaar ik deze nog houd, dus nog niet te zeggen. Onderhoud tot nu toe alleen de "verplichte" beurten om de 30.000,- km en de banden en de APK. Mijn kilometer vergoeding betaald bijna alle brandstof en de wegenbelasting, mij hoor je niet klagen. [ Bericht 1% gewijzigd door hottentot op 26-09-2014 22:22:00 ] | |
danos | vrijdag 26 september 2014 @ 18:42 |
Afschrijving en onderhoud? | |
quinoahipster | vrijdag 26 september 2014 @ 18:46 |
Dat willen de meesten niet weten denk ik ![]() | |
blomke | vrijdag 26 september 2014 @ 18:48 |
Peugeot Partner 1,6 Hdi, 2007 Belasting ¤81/maand Verzekering: WA ¤190/jaar (18 schadevrije jaren) Diesel: 80/maand Onderhoud: komt niet in de garage, laat geen monteur aaan m'n auto sleutelen, doe ik zelf wel. APK... Banden...per 80.000 km nieuwe van ¤75/stuk. | |
Mano_ | vrijdag 26 september 2014 @ 18:49 |
Leeftijd: 28 Auto: Peugeot 406 Coupé 3.0 V6 1998, aangeschaft in 2012 voor ¤1800 MRB: ¤65/mnd Verzekering: Univé, ¤55/mnd, 7 schadevrije jaren Brandstof: ~2100km/mnd, ~¤230/mnd Afschrijving: ¤0 Onderhoud: distributie-set á ¤1400, rest doe ik zelf. Zeg over 2 jaar ¤150 voor bougies, olie, filters, lampen en wissers. Zeg een goede ¤360/mnd dus. [ Bericht 1% gewijzigd door Mano_ op 27-09-2014 01:58:45 (kilometers per week ipv maand :D) ] | |
sjorsie1982 | vrijdag 26 september 2014 @ 18:50 |
55 wegenbelasting, 51 verzekering en 150 onderhoud | |
CherryOnTop | vrijdag 26 september 2014 @ 18:50 |
Ik weet het inderdaad ook niet. Kan zo uit m'n hoofd hoogstens de afschrijving per maand uitrekenen. | |
Fer | vrijdag 26 september 2014 @ 18:50 |
VW Golf 1.2 BMT Comfortline 27000¤ x 20% = 5400¤ Bijtelling 12 x 45¤ Eigen bijdrage = -540 eraf trekken Netto bijtelling: 4860¤ Belastingschijf 42% Netto belasting: 2041,20 Per maand: 170,10 + 45¤ = 215,10¤ | |
RemcoDelft | vrijdag 26 september 2014 @ 18:55 |
Ik probeerde pas dit topic maar kreeg weinig (zinnige) reacties: PTA / TCO (Total Cost of Ownership) auto vergelijken TS vergeet onderhoud en afschrijving, zo ben je onvolledig in je kostenpost. | |
RemcoDelft | vrijdag 26 september 2014 @ 18:59 |
Hier ga je ook de mist in... De arbeidskorting wordt ook aangepast, en het heeft ook effect op eventuele toeslagen. Voor de exacte berekening ben je dus een stukje ingewikkelder uit dan "keer 42%". Je zal met een netto-bruto-conversie moeten rekenen. De toeslagen, heffingen, bijtellingen en aftrekposten zijn ondertussen allemaal met elkaar verweven. | |
Holenbeer | vrijdag 26 september 2014 @ 19:02 |
Afschrijving is dan ook natte vingerwerk zolang je de verkoopwaarde nog niet weet. Ik zou bedragen afschrijving in een dergelijk topic met een korreltje zout nemen. | |
_Arthur | vrijdag 26 september 2014 @ 19:02 |
Jij kennelijk ook niet ![]() | |
hottentot | vrijdag 26 september 2014 @ 19:03 |
Als TS bijvoorbeeld 46.500,- per jaar verdient klopt het vrij goed. [ Bericht 0% gewijzigd door hottentot op 26-09-2014 19:13:55 ] | |
Dieter_Dengler | vrijdag 26 september 2014 @ 19:08 |
450 euro. Echt fantastisch! | |
YebCar | vrijdag 26 september 2014 @ 19:29 |
volgens autoweek: KOSTEN PER MAAND (4 jaar/15.000 km p.j.) afschrijving 4 jaar ¤ 481 motorrijtuigenbelasting ¤ 53 verzekering ¤ 83 brandstofkosten ¤ 162 onderhoud ¤ 41 totale kosten ¤ 820 totale kosten per kilometer 65,6 ct/km ![]() | |
Wespensteek | vrijdag 26 september 2014 @ 19:29 |
Geen idee, waarbij ik begrijp dat dat grappig is. | |
JantinaGr | vrijdag 26 september 2014 @ 19:56 |
Hm, autoweek klopt voor mij totaal niet. Afschrijving houd ik persoonlijk niet zo mee bezig. Ik besef wel dat de waarde van de auto daalt, maar ik vind het maar deprimerend om dat als maandelijkse kosten te zien. De aanschafkosten heb ik al gehad. Mijn cijfers: Seat Leon van 2006 Verbruik benzine +/- 80 euro per maand Wegenbelasting 46 euro Verzekering (7 schadevrije jaren) WA+ 32 euro Onderhoud gemiddeld 200 euro per jaar / 12 = 16 per maand Komt neer op: 174 euro per maand Inclusief afschrijving is het per maand 274 euro. [ Bericht 3% gewijzigd door JantinaGr op 26-09-2014 20:04:57 ] | |
Nightquest777 | vrijdag 26 september 2014 @ 19:58 |
Mijn BMW e87 118d kost rond de 300 euro per maand excl brandstof (die ruimschoots vergoed wordt door werkgever) | |
superkimmi | vrijdag 26 september 2014 @ 20:07 |
Citroen c1 2009 (partner, zelf geen rijbewijs) Wegenbelasting: 19 euro per kwartaal Verzekering: 61 (mocht de schadevrije jaren van pa meeneemen, want meerschadevrije jaren dan een auto in bezit) ![]() Benzine: ongeveer 75 de maand (geen woon-werkverkeer en tanken in Belgie) Afschrijving: sparen 1100 per jaar Onderhoud: gaat ongeveer 20 euro per maand in potje, maar zit ook onderhoud aan de fietsen in.. | |
MaximumRush | vrijdag 26 september 2014 @ 20:16 |
Leeftijd: 25 Auto: BMW 530xd Verzekeraar: Reaal (enige die me wilde verzekeren ![]() Schadevrije jaren: 1 Verzekering: ¤117 per maand alleen WA Belasting: ¤170 per maand Kilometers per maand: 2500 Brandstofkosten: ¤400 per maand | |
Eris | vrijdag 26 september 2014 @ 20:31 |
:| :| Zo duur omg. | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 20:46 |
MRB: 1500,- p/j Verz: 500,- p/j Brandstof varieert: 80 tot 240 p/mnd, dus zeg 1000,- tot 3000,- p/j Onderhoud: 300,- p/j Die belachelijke 1500,- MRB kost de staat aan gemiste accijnzen/btw/IB overigens minimaal 8000,- p/j. | |
_Arthur | vrijdag 26 september 2014 @ 20:46 |
Ook geen simpele zielen auto he. En daarnaast vergeet ie het onderhoud voor het gemak. | |
Pap89 | vrijdag 26 september 2014 @ 20:52 |
Seat Leon 2.0tfsi van 2006 Benzine = 250-300 euro Verzekering Wa+ 50+- euro Belasting 60 euro Onderhoud 50? Al snel 400+- euro | |
MaximumRush | vrijdag 26 september 2014 @ 21:06 |
Onderhoud hou ik niet echt bij. Ik heb hem sinds januari en denk dat ik tot nu toe zo'n 1600 kwijt ben aan onderhoud. Gisteren olie vervangen, 210 euro. ![]() | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 21:32 |
Moest eerst je motorblok eruit getakeld worden ofzo? Of heb je echt compleet foute adressen waar je dat laat doen? | |
MaximumRush | vrijdag 26 september 2014 @ 21:42 |
Nieuwe filter en dure olie. | |
BartNH | vrijdag 26 september 2014 @ 21:50 |
Een klein autootje maar wel altijd nieuw kopen. 30.000 km/j Afschrijving rond de 2000 per jaar (vier a vijf jaar). onderhoud per jaar 300 banden per jaar (denk ik) 150 per jaar verzekering max no claim all risk 300 wegenbelasting 125 per jaar benzine 2400 per jaar. Alle bedragen zijn geschat, nix echt opgezocht. Dus toch op iets van 450 tot 500 per maand, dat is bekant duurder dan mn huis :-( | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 21:50 |
Foute adressen dus. | |
Hyperdude | vrijdag 26 september 2014 @ 21:51 |
BMW 330i, 2001 Verzekering: VVAA, WA-extra, ¤ 40 per maand MRB: ¤70 per maand Kilometers per maand: 1800-2000 Brandstofkosten: ¤300 per maand Afschrijving, schatting: ¤200 per maand (over laatste 8 jaar) Onderhoud: ¤150 per maand [ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 26-09-2014 22:01:35 ] | |
MissionPhailed | vrijdag 26 september 2014 @ 21:56 |
Leeftijd: 29 jr. Auto: Seat Ibiza 1.9TDI uit 2002 Wegenbelasting: 98 euro p/m Verzekering (WA): 25 euro p/m Onderhoud: gemiddeld 125 euro p/m Brandstofkosten: 200 euro p/m Afschrijving: praktisch 0 euro p/m Totaal: 448 euro p/m | |
MaximumRush | vrijdag 26 september 2014 @ 21:56 |
Niet echt. Loop stage bij een grootschalig poetsbedrijf die ook aan schadeherstel en dergelijke doen. 5000 auto's per jaar, motorische reparaties gaan daarheen. M'n baas heeft het voor me betaald. Ik denk niet dat ze zo'n grote klant willen oplichten. | |
nikky | vrijdag 26 september 2014 @ 21:59 |
Ford Focus 1.8 tdci 2001 Wegenbelasting per JAAR ¤277,00 Gemiddeld 2500 km per maand. Gemiddeld ¤200,00 Diesel per maand Verzekering 51,00 per maand Onderhoud in nu bijna twee jaar: vier nieuwe banden en grote beurt. Afschrijving: zij is al niet veel meer waard. Zal enkele tientjes afschrijving zijn. | |
RemcoDelft | vrijdag 26 september 2014 @ 22:00 |
Waarom betaal je zoveel voor de verzekering? Ik betaal veeeeeeeeeeeeeeel minder zonder "geleende" schadevrije jaren.... Bij "vrouwenverzekering" Onna Onna, casco, incl. pechhulp (tot 5 jaar oud), gratis APK (bij de Kwikfit, met steekproef, dus dat viel niet tegen), etc. De goedkoopste verzekering die ik kon vinden. Oja, met handtasdekking ![]() ![]() | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 22:02 |
Als ik iets inkoop voor 10,- en aan jou verkoop voor 12,- ben ik je niet aan het oplichten. Maar als een ander jou exact hetzelfde kan leveren voor 2,50, ben ik voor jou toch echt een 'fout adres'. Kom op hee, 210,- euro voor een oliefiltertje en 7 liter motorolie.... | |
superkimmi | vrijdag 26 september 2014 @ 22:05 |
volgens mijn partner hebben we 75% korting. We zijn wel echt voor alles verzekerd waar je voor verzekerd kan zijn bij een autoverzekering, ook inzittenden | |
_Arthur | vrijdag 26 september 2014 @ 22:06 |
Dat lijkt mij wel heel erg weinig voor een dieselbak. Per kwartaal klinkt al aannemelijker. | |
nikky | vrijdag 26 september 2014 @ 22:08 |
Toch is het per jaar wanneer je in DE woont. | |
NieuweNier | vrijdag 26 september 2014 @ 22:08 |
Leeftijd: 20. Auto: Mondeo 2.0 TDCI Verzekering: 120 per maand Wegenbelasting: 130 per maand Diesel: verschilt, maar ongeveer ¤300 per maand Onderhoud: geen idee | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 22:09 |
In Swahili schijnt het 0,- te zijn.... ![]() | |
nikky | vrijdag 26 september 2014 @ 22:10 |
Er wordt toch gevraagd wat je auto je per maand kost? Dat dus. ¤277,00 per jaar. Elke december wordt dat afgeschreven. | |
Geralt | vrijdag 26 september 2014 @ 22:12 |
Een habbekrats. Autootje minder dan 1000 kilo. Afschrijving nul euro. Geloof 25 euro belasting per maand. Verzekering minder dan dat, ik geloof iets van 16 euro of iets en benzine kom ik met 90 euro wel toe. Dus zegmaar grof geteld ongeveer 4 euro 36 per dag. | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 22:15 |
En het was teveel moeite om gelijk even te vermelden dat het in DE was? Of wat? Straks krijgen we nog malloten die claimen dat ze per 1000km qua brandstof maar een paar euro verstoken. Blijken ze later in Venezuela te wonen.... | |
TheSilentEnigma | vrijdag 26 september 2014 @ 22:15 |
Ik heb 3 auto's en 3 motoren (partner maakt er ook gebruik van). In totaal, bij benadering: Belasting: 116 p.m. Verzekering: 94 p.m. Onderhoud: 170 p.m. (schatting, verschilt per jaar natuurlijk) Brandstof: 300 p.m. Afschrijving: tientjeswerk Aantal KM's per jaar: 40.000 | |
exelletor | vrijdag 26 september 2014 @ 22:18 |
Kan ook in Nederland, hoor. http://www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.html Of gewoon wegrijden bij een tankstation zonder te betalen. | |
Geralt | vrijdag 26 september 2014 @ 22:19 |
Iedereen weet toch dat nikky in Duitsland woont pannenkoek ![]() | |
MaximumRush | vrijdag 26 september 2014 @ 22:21 |
Dat mag je vinden. Dealer ben je zo 300/350 kwijt. Ik ken verder ook niemand met dezelfde klasse auto die z'n olie laat vervangen voor een lagere prijs. Je auto wordt ook op een hele lijst met punten nagekeken bij alles wat je laat doen bij de garage. | |
nikky | vrijdag 26 september 2014 @ 22:22 |
Agos. The Horror ![]() | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 22:22 |
Klopt, daar dacht ik naderhand pas over na. Dat weet iedereen... | |
Geralt | vrijdag 26 september 2014 @ 22:23 |
Iedereen die het niet weet zou het moeten weten ![]() | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 22:24 |
![]() Jammer.... | |
Wildervankstertje | vrijdag 26 september 2014 @ 22:36 |
210euro voor olie vervangen? Ik kan dat gelukkig bij mijn vader doen, kost me niks. Maar is er bij jou in de buurt niet zo'n doe het zelf garage waar je dus zelf voor een klein bedrag per uur aan je auto kan sleutelen? Hier in de buurt zie ik steeds meer van dat soort garages. | |
Moogwai10 | vrijdag 26 september 2014 @ 22:42 |
- BMW E60 535d - 35.000 km/jaar - brandstofkosten 290 - wegenbelasting 150 - onderhouds- / wasbeurten 200 - autoverzekering 82 - pechhulp 12 - bekeuringen 10 - afschrijving 400 Totaal 1.144 per maand, dure hobby dus dat autorijden ![]() | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 22:45 |
- onderhouds- / wasbeurten 200 Als dat al zoveel geld kost (wasbeurten 12,- per maand, dus onderhoud 188,- ?) zou je dan niet eens voor kwaliteit gaan? | |
Moogwai10 | vrijdag 26 september 2014 @ 22:53 |
Is op zich vrij normaal onderhoud allemaal. Probleem zit hem erin dat ik vrij veel rij met als gevolg vrij veel onderhoud met relatief dure onderdelen. Alternatief is bv. een wat jongere wagen, maar de 100 onderhoud die eraf gaat kan je dan weer optellen bij je afschrijving. | |
MaximumRush | vrijdag 26 september 2014 @ 22:53 |
Zou best kunnen, maar ik vind het prima om het te laden doen. | |
MaximumRush | vrijdag 26 september 2014 @ 22:56 |
Laat je je auto trouwens wassen of ook poetsen? | |
_Arthur | vrijdag 26 september 2014 @ 22:58 |
Ah, dat rook ik dus. Duitse braadworsten. | |
Wildervankstertje | vrijdag 26 september 2014 @ 23:06 |
Ik bereken eigenlijk nooit wat mijn auto me maandelijks kost. Mijn vorige auto, een Suzuki Alto 1.0 GA uit 1998 en gekocht voor 500 euro heeft me in 2 jaar tijd aan onderhoud ongeveer 400 euro gekost (4 nieuwe banden, brandstoftank, remblokken, remschijven, accu), verzekering per maand 19,26, wegenbelasting 46 euro per kwartaal. Brandstof hou ik niet echt bij, maar rij ongeveer 620km per week. Poetsen doe ik zelf wel, ook het vuil aan de onderkant haal ik er regelmatig zelf af. Heb het geluk dat mijn vader een hefbrug in zijn schuur heeft dus kan zelf overal bij. Bij mijn huidige auto die ik vandaag heb gekocht nog even afwachten wat het allemaal gaat kosten. | |
Moogwai10 | vrijdag 26 september 2014 @ 23:23 |
Alleen 1x per maand wassen voor 6,- . Dat zijn hem de kosten dus niet. ![]() Krijg gelukkig nog wel 450 per maand van mijn baas als reiskostenvergoeding. | |
bluemoon23 | vrijdag 26 september 2014 @ 23:23 |
Laten we niet over Aldi olie beginnen, maar Castrol 5w30 longlife (waarschijnlijk zelfde als wat de BMW dealer gebruikt) kost ¤40 per 5 liter bij internetshops... In Duitsland nog goedkoper, maar dan heb je weer hogere verzendkosten. Die dealer vraagt waarschijnlijk ¤20/liter, dezelfde prijs die ze bij de benzinepomp vragen voor een 1 liter flesje. Ik heb voor mijn BMW Shell Helix 5W30 longlife, was ¤25 voor 5 liter bij een Duitse webshop. | |
jeffrey83 | vrijdag 26 september 2014 @ 23:27 |
Volgens mij verdien ik bijna op m'n auto.... Peugeot 205 1991. 668 km per maand ( 2 x in de maand naar het hoofdkantoor, krijg de km vergoed a 19 cent.) Dus brandstof kost mij 40 euro per keer, en krijg 127 euro vergoed, verzekering geloof ik dat 11 per maand is, wegenbelasting 25 per maand of kwartaal... Geen idee om eerlijk te zijn ![]() Tja, reparatie en afschrijving... Afschrijving is 0 euro, is al 1 miljoen keer afgeschreven. Reparatie, ik heb 1 regel sinds ik deze auto heb. Meer dan 250 euro kosten, dan gaat ie de deur uit. Heb hem 6 jaar nu. Inkomsten auto ¤127. Uitgaven ¤116. 11 euro in de plus, ¤133 per jaar. | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 26 september 2014 @ 23:28 |
Juist. 210,- voor een oliefiltertje en 7 liter is dus gewoon belachelijk. | |
MaximumRush | vrijdag 26 september 2014 @ 23:44 |
Ja, jij mag het belachelijk vinden maar het is gewoon een normale prijs voor een vrij recente BMW met een wat grotere motor. | |
Palomar | vrijdag 26 september 2014 @ 23:44 |
Seat Leon 1.6 tdi ecomotive 2014 Bijtelling +- 90 euro Eigen bijdrage 90 euro Km per maand +- 4000 Brandstof 0 euro Onderhoud 0 euro Totaal 180 euro per maand, lease ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Palomar op 26-09-2014 23:49:55 ] | |
Moogwai10 | zaterdag 27 september 2014 @ 00:02 |
Kan ik me bij aansluiten, mijn laatste oliebeurt was ook 205,- en dan zelfs nog bij een Bovag garage. - motorolie 8,5 liter a 16,50 = 140 - oliefilter 21 - arbeidsloon 39 - milieubijdrage 5 | |
t-star | zaterdag 27 september 2014 @ 00:23 |
BMW E34 525i uit 1990: - afschrijving: ¤50/maand (gokje, geen idee of/wat dat ding nog gaat opbrengen ooit) - brandstof: 1 tank per maand, zo rond de ¤ 135 (ik rij niet zoveel) - onderhoud: afgelopen jaar rond de ¤ 1000, incl wat achterstallige zaken, dus een goeie ¤ 80/maand - verzekering: ¤ 38/maand WA - MRB: ¤ 69/maand - parkeerplaats: ¤70/maand Dus zo'n 450 in de maand. Veel geld, maar hij is het meer dan waard ![]() | |
mandietjuh | zaterdag 27 september 2014 @ 00:32 |
Peugeot 308 TDI Blue Lease 2014 (Lease auto) Bijtelling 14% KM per maand 4500 km Brandstof 400/450 per maand (baas betaalt) eigen risico 150 per keer Betaal voor de auto ¤120-150 p/m incl alle verzekeringen/Wegenbelasting | |
Me. | zaterdag 27 september 2014 @ 00:48 |
Leeftijd: 27 Alfa Romeo GT 1.8 Benzine uit 2008 +/- 12.000Km per jaar 84 euro verzekering p/m (all risk) 50 euro wegenbelasting p/m 150 euro brandstof p/m (tank voor ong. 90 euro per keer, 600km op een tank) Onderhoud: Geen idee, moet binnenkort voor een eerste grote beurt. | |
Zoev | zaterdag 27 september 2014 @ 00:50 |
Auto; Renault Megane Jaar: 2014 Kosten pm all in, inclusief bijtelling; 105 euro Leasebak | |
Bijvlagenzinvol | zaterdag 27 september 2014 @ 00:52 |
Ook een fout adres dus. Kom op hee, een grote beurt voor mijn auto kost bij de dealer ook 350,- terwijl ik al jaren 100,- betaal. (En nee, dat is niet bij Hassan op de hoek, maar bij de MB specialist bij uitstek. Als de dealer het echt niet meer weet, kom je uiteindelijk daar terecht...) | |
Mano_ | zaterdag 27 september 2014 @ 01:05 |
Fuck me, die zetten dus even minstens 100 euro boven op de olie ![]() En dat arbeidsloon, alsof ze er een uur mee bezig zijn. Misschien als ze gelijk een flinke check-up van de hele wagen doen, maar daar ga ik niet van uit als je het over een oliebeurt hebt. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 01:45 |
Ik heb in mei een andere auto gekocht, dus van de vorige heb ik maar eens de kosten uitgerekend, inclusief afschrijving. Auto: BMW Z4 2.0i (bj 2007) Kilometers per maand: gemiddeld 1.146 Gemiddelde kosten per maand over 59 maanden: • Afschrijving 283,64 • Benzine 146,25 • Verzekering (all-risk) 67,02 • Wegenbelasting 45,17 • Onderhoud 34,82 • Wassen 5,24 • Boetes 1,95 Totaal: ¤ 584,09 per maand (is 51 cent per km) [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2014 01:46:55 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 01:49 |
Vergelijk die 51 cent per km eens met de 19 cent die de meeste werkgevers vergoeden. ![]() | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 01:57 |
Of ik hem nu wel of niet voor het werk gebruik een auto moet er zijn, belasting en verzekering blijft gelijk. Dus nee je kunt niet met die 51 cent gaan rekenen. Afschrijving idem dito, ja met 50k meer op de teller lever je meer in, maar het grootste deel van de afschrijving bereik je al door hem stil te laten staan voor de deur. En ik neem toch aan dat je een Z4 niet speciaal voor woon werk verkeer hebt gekocht. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 02:02 |
Dat vind ik een verkeerde redenatie. Als je voor je werk rijdt, zou je daarvoor vergoed moeten krijgen wat een auto gemiddeld* per km kost. Belasting en verzekering dragen daar net zo goed aan bij als onderhoud en afschrijving. M.a.w. als je je auto 50% voor je werk gebruikt, zou je werkgever ook 50% van de kosten moeten betalen. *Ik verwacht uiteraard niet dat de werkgever rekening houdt met de kosten van mijn specifieke autokeuze. Waarvoor anders? Denk je soms dat het leuk is om in een Z4 te rijden? ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2014 02:05:45 ] | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 02:18 |
Als je baas de helft van alle kosten moet betalen, krijg je dan ook ontslag in je proeftijd als je een bekeuring krijgt, of hij je met slippende wielen een rotonde ziet nemen, of je koppakking knapt. Is een onwerkbare oplossing. Oh en zet die auto die een nieuwe aandrijfriem moet hebben maar op mijn naam, de baas betaald wel mee. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 02:37 |
Dat zeg ik toch helemaal niet? ![]() De km-vergoeding zou kostendekkend moeten zijn voor de gemiddelde kosten van een auto. De baas heeft uiteraard niks te maken met jouw specifieke autokeuze (zoals ik al zei), maar het zou wel mogelijk moeten zijn om voor de km-vergoeding überhaupt in een normale auto te rijden. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2014 02:38:38 ] | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 03:07 |
O.k. Je wilt dus gewoon de werkgeverslasten omhoog ![]() Los van dat er mee geld bij jou of mij op de rekening komt zie ik alleen maar nadelen. | |
MevrouwCactus | zaterdag 27 september 2014 @ 06:12 |
Auto: C1 uit 2013, toen nieuw gekocht Belasting: volgens mij ¤15,- per maand Verzekering: ¤37,43 per maand, all-risk Afschrijving: geen idee. De vorige C1 kocht ik ook nieuw en ruilde ik na twee jaar in met ¤1500,- winst. Onderhoud: tot nu toe ¤100,- aan een grote beurt Rijden 23.000km per jaar Heerlijk goedkoop autootje, rijdt 1 op 24 en we tanken in België. | |
Cornelis83 | zaterdag 27 september 2014 @ 07:14 |
124 euro bijtelling per maand mits ik niet meer dan 12.000 km privé per jaar rijdt. In totaal rij ik (inclusief woon/werk dus) er wel een stuk meer mee uiteraard. Tussen de 25.000 en 30.000 km of zo denk ik. | |
Sotchi2014 | zaterdag 27 september 2014 @ 07:29 |
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: ¤ 98,00 Benzine: 30-50 euro per maand Verzekering: Weet niet precies, 10-20 euro per maand geloof ik Afschrijving: Nihil Onderhoud: 30-50 euro per maand Rond de 150 euro. | |
Bleie | zaterdag 27 september 2014 @ 07:30 |
Godsamme, wat ik ben ik blij dat we geen auto hebben. Wat een geld man! | |
quinoahipster | zaterdag 27 september 2014 @ 08:00 |
Als je de uren die je moet werken om je auto te betalen meerekent als reistijd is de auto ook helemaal niet meer sneller dan de fiets ![]() ![]() | |
SimtekF1 | zaterdag 27 september 2014 @ 08:02 |
Auto: Peugeot 206 GTi uit 2002 Schadevrije jaren: 5, bijna 6 Kilometers per maand: gemiddeld 1400 • Benzine: rond de 170 euro • Verzekering: 25,80 (WA plus) • Wegenbelasting: 34 euro • Onderhoud 300 per jaar? (heb de auto nu bijna 3 jaar en heb de distributieriem etc laten vervangen, grote en kleine beurt laten geven, 2 andere banden en een schokdemperpoot laten vervangen) • Wassen: 10 euro • Boetes: vrijwel nooit een boete Totaal: omgerekend 265 euro per maand. Ik zou opzich wel een zuinigere auto willen, vooral nu ik veel kilometers maak. Maar aan de andere kant heb ik echt nooit wat met deze auto. [ Bericht 1% gewijzigd door SimtekF1 op 27-09-2014 09:48:28 ] | |
BartNH | zaterdag 27 september 2014 @ 08:02 |
Dat vraagt toch echt om nadere uitleg. Een auto na twee jaar verkopen voor meer dan de nieuwprijs???? | |
MevrouwCactus | zaterdag 27 september 2014 @ 09:09 |
Bij het kopen kreeg ik een paar mooie kortingen (milieupremie en nog wat dingen, was in België). ¤5500,- betaald voor de wagen. Bij inruil kreeg ik er ¤7000,- voor terug. Ik snapte het ook niet, maar heb gelijk getekend natuurlijk. | |
Marco001 | zaterdag 27 september 2014 @ 09:11 |
Auto: Peugeot 308 • Benzine: c.a. 200,- • Verzekering:122,- All-risk • Wegenbelasting: 176/3 = c.a. 59,- • Onderhoud n..n.b. Heb de auto nog geen jaar. • Wassen: 5,- ? Doe het wassen zelf. • Boetes: 1 a 2x per jaar een paar honderd euro. | |
scighera77 | zaterdag 27 september 2014 @ 09:37 |
Auto: Mercedes A140 uit 1998 Leeftijd: 31jr Verzekering: KNMV WA+ EUR 28,-- incl.belasting / maand Bonus/Malus: 75% korting MRB: 32 euro/maand Afschrijving: nul (kan hem nog steeds voor meer verkopen dan ik er voor betaald heb) kilometers: gemiddeld 300km / maand onderhoud gemiddeld 38 euro / maand over afgelopen 2 jaar (4x A-merk 195mm zomerbanden, ruitenwisserbladen, 2x remschijf-remblokken voorzijde, complete remleidingen achter (doorgeroest), V-riem (geknapt na 130.000km) en 2x APK Verwacht onderhoud komende jaren: niks meer: remmen zijn nu up to date, v riem vervangen, 4 nieuwe zomerbanden en 4 bijna nieuwe winterbanden en de auto heeft een Nokkenaketting. komend jaar even olie/bougies na 3 jaar en dan kan ie er weer tegen aan. kosten per maand over afgelopen 24mnd excl brandstof: 100 euro / maand (aanschaf auto was 2000,- incl extra set velgen met winterbanden) ja, duurder dan mijn twee motoren samen, mja, dat houd je met die blikken. Auto's blijven over het algemeen slechte investeringen ![]() | |
bluuf | zaterdag 27 september 2014 @ 09:42 |
Leeftijd : 32 Auto : Kia Sportage 2.0 (benzine) uit 2010 ("nieuw" model) Verzekering : 75 euro per maand (all risk) Belasting : 60 euro per maand (180 / kwartaal) Afschrijving : geen idee (boeit mij ook niet om eerlijk te zijn, dat zie ik wel wanneer ik deze inruil en voor een andere auto ga). Brandstof : zo'n 400 euro / maand (220 euro krijg ik weer van mijn werk vergoed). Onderhoud : 35 euro / maand (lang leve de 7 jaar garantie) Om heel eerlijk te zijn boeit het mij ook niet echt hoeveel mijn auto mij per maand kost momenteel : nadat mijn vrouw vorig jaar overleed heeft de levensverzekering mijn hypotheek volledig afgelost (ruim boven de 2 ton) en ik krijg iedere maand bovenop mijn salaris (bovenmodaal) nog zo'n 900 euro netto / maand nabestaandenpensioen (dus echt op de centen letten hoef ik niet meer te doen). Expres een ruime auto gekocht ivm de kinderen : comfort achterin stond toch wel centraal bij de aanschaf van een nieuwe auto waarbij de sportage dus als beste uit de bus kwam wat dat betreft (qua "rijdersauto" was ik wat dat betreft liever voor een Mondeo met 220PK gegaan maar die had net te weinig ruimte in de kofferbak - station versie vond ik weer niet mooi) | |
Spanky78 | zaterdag 27 september 2014 @ 10:07 |
Die wegenbelasting is toch echt per 3 maanden... En anders wil ik jouw belastingadviseur ook leren kennen... | |
RemcoDelft | zaterdag 27 september 2014 @ 10:26 |
Wat zou je salaris doen als je geen leaseauto nam, maar het leasebudget laat uitbetalen? | |
RemcoDelft | zaterdag 27 september 2014 @ 10:32 |
Leg dat maar uit aan de politiek... 20 (!!) jaar geleden kreeg je 60 cent per km belastingvrij, toen werd dat 27 eurocent, en later verlaagd naar de huidige 19. Qua toegenomen kosten zou het eerder 60 eurocent moeten zijn, en ik las juist pas dat de politiek daar niet aan wil "want elke cent meer kost 100 miljoen". Tsja, ondertussen halen ze 20 miljard per jaar aan belasting uit de auto... | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 10:54 |
Ow dat had ik niet meegeteld. Mijn auto kost dan: Wegenbelasting: 25 Verzekering: 16 Benzine 90 Reiskostenvergoeding: 114 17 euro per maand kost mijn auto dan. Ofwel zo een 55 cent per dag ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 10:58 |
Welke idioot betaald voor een 2 jaar oude auto 1500 euro meer dan de nieuwprijs?! ![]() | |
Palomar | zaterdag 27 september 2014 @ 11:16 |
Dan verandert er niks. Wij hebben geen leasebudget, alleen een aantal modellen waaruit je kun kiezen, waarbij hoe duurder, hoe meer eigen bijdrage. Sowieso heb ik een auto nodig omdat ik voor mn werk veel naar klanten moet. Ga ik niet met een prive auto doen tegen 19 cent per kilometer ![]() ![]() | |
Klonk | zaterdag 27 september 2014 @ 11:18 |
Mazda 2 2013 verzekering 3 tientjes per maand onderhoud geen idee wegenbelasting ook een tientje of 3/4 per maand dacht ik benzine, heb een potje van 200 euro, gebruik ik zelden helemaal op | |
Klonk | zaterdag 27 september 2014 @ 11:20 |
Vroeg ik me ook af, C1 zijn waardevast dat wel, heb de mijne ingeruild op een Mazda 2 en had in 3 jaar tijd maar iets van 1100 euro afgeschreven ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 27 september 2014 @ 11:34 |
Komt dat niet doordat de belasting op die dingen is toegenomen, en ze nieuw dus duurder zijn geworden dan een paar jaar geleden? | |
Klonk | zaterdag 27 september 2014 @ 12:13 |
ze waren idd een paar jaar mrb vrij omdat ze schoon waren, de generatie uit 2010/11 valt daar nu niet meer onder, maar of dat een reden is, geen idee? denkt dat het ook komt doordat het (voor een bepaald soort mens) een prima auto is, kost geen drol om te kopen, onderhoud is 149 per jaar, wegenbelasting betaalde je niet (en nu nauwelijks) en ze zijn gewoon retebetrouwbaar. | |
RemcoDelft | zaterdag 27 september 2014 @ 12:16 |
Ik keek ooit op de Duitse autoscout, daar zijn kleine oudere auto's het goedkoopst. Hier zijn het de grotere auto's die het hardst afschrijven, stomweg omdat 2000 euro belasting per jaar voor een diesel erg veel is. | |
fh101 | zaterdag 27 september 2014 @ 12:17 |
Leeftijd: 22 Auto: Toyota Yaris 1.0 (2002) Verzekeraar: Klik & Go Schadevrije jaren: 0 ![]() Verzekering: ¤42.58 per maand (wordt in november 58 ivm ongeval vorig jaar) Belasting: ¤21 per maand (¤63 per kwartaal) Kilometers per maand: nu nog ongeveer 1000-1200, vanaf volgende week ongeveer 350 per maand Brandstofkosten: nu ¤120-150 per maand, straks een stuk minder Ben nog aan het kijken voor een goedkopere verzekering, maar lijkt niet te gaan lukken.. | |
Wespensteek | zaterdag 27 september 2014 @ 12:20 |
Het meest lullige is altijd als je in de file staat. Na een kilometer stilstaan, optrekken en remmen krijg je 19 cent vergoed. | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 12:35 |
Voor velen waaronder ikzelf geld: Geen auto, geen werk. | |
GForceT1 | zaterdag 27 september 2014 @ 12:40 |
BMW 120d Executive (2008) 5 deuren - 6 versn., automaat (177pk ![]() kilometerstand 133.000 km kilometers per jaar 25.000 km afschrijving ¤ 2.575 brandstof ¤ 2.393 motorrijtuigenbelasting ¤ 1.504 (diesel...) verzekering ¤ 895 onderhoud ¤ 697 totaal per jaar ¤ 8.064 kosten per maand ¤ 672 kosten per kilometer ¤ 0,32 | |
Accordtje | zaterdag 27 september 2014 @ 12:47 |
Leeftijd: 27 Auto: Honda Civic 2.2 (diesel) 2008 Afschrijving: ¤ 200,- (o.b.v. 3 jaar gebruik auto en verwachte "restwaarde") Verzekering: ¤ 75,- (all risk) Wegenbelasting: ¤ 115,- Rep/Ond/banden: ¤ 100,- Brandstof (diesel): ¤ 250,- Totaal: ¤ 740,- (ex. bekeuringen á ¤ 25,- p/m gemiddeld) Km's p/m: 3300 km | |
Spanky78 | zaterdag 27 september 2014 @ 12:49 |
200 aan onderhoud is niet gek bij dat aantal kilometers. Ik zit daar ook wel op. Want gewoon onderhoud is niet zo duur, maar af en toe banden, remschijven, remblokken, distributieriem, mutliriem , waterpomp, een keer een dynamo en je zit zo op 2k per jaar. De meeste mensen onderschatten de kosten van onderhoud, ze vergeten dat sommige dure onderdelen ook slijten. En je hebt ook af en toe een beetje pech. Zo had ik twee jaar geleden een kapotte ruitenwisser. Hele mechaniek kapot. Hoppa 300 euro. Dat is dan dus al 25 euro per maand voor alleen die dingen. En dat jaar ging mijn dynamo er ook aan... En dan heb ik het niet gehad over zaken die je liever niet ziet zoals lekke koppakking egr kleppen, roetfilters, uitlaten en startmotor. | |
bluemoon23 | zaterdag 27 september 2014 @ 12:51 |
Ik heb sinds April een Z4 2.2 van 2005, nog niet uitgerekend wat mij dat kost. Wel leuk om jou lijstje dan te zien. | |
FastFlyingJackson | zaterdag 27 september 2014 @ 12:51 |
Helaas sinds vorig jaar 0 schadevrije jaren ![]() Auto : BMW 525i Verzekering : 103 euro per maand Belasting : 209 euro per kwartaal ![]() | |
jeffrey83 | zaterdag 27 september 2014 @ 12:58 |
Best leuk hè ![]() Heb ook nog een klassieker in m'n garage staan, 38 jaar oud, rij daar alleen met mooie zomer dagen mee, enige wat ik daar van weer is dat ie all risk 260 euro per jaar kost en een godsvermogen aan brandstof als ik er mee rij ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:00 |
Geen flikker aan. Ik rij een Mazda Demio. ![]() Ik rij liever in de 20 klepper Toledo van mijn vriendin als ik eerlijk ben ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:00 |
Wat voor klassieker heb je? ![]() | |
jeffrey83 | zaterdag 27 september 2014 @ 13:09 |
Haha, ja, ik ga ook liever met een super de luxe bak in de rondte, maar als ik lang genoeg blijf rijden in mijn Peugeot dan komt die auto er van zelf ![]() Ik heb een datsun 260 z coupe 2,6 liter 6 cilinder Zo een: (internet foto) ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:15 |
![]() | |
MevrouwCactus | zaterdag 27 september 2014 @ 13:28 |
Voor mij is het inderdaad een prima auto. Ik hoef niet snel te rijden en op te trekken en ik vervoer nooit veel dingen. Ik heb mijn auto in België gekocht, later als verhuiswaar ingevoerd en hier in Nederland ingeruild. Dat zal ook wel schelen misschien? | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:33 |
Ik was naar aanleiding van dit topic toch wel benieuwd wat de auto nu per maand kost. Kom hier op uit: Auto: Audi Schadevrije jaren: 0 Verzekering: ¤155 per maand Belasting: ¤26 per maand (Zwitserland) Kilometers per maand: 6500km Brandstofkosten: ¤800 per maand Afschrijving*: ¤1400 per maand * ervan uitgaande dat de auto na 2 jaar ingeruild wordt voor een redelijk bedrag. Totale kosten per maand (schatting dus): ¤2381 per maand Onderhoud heb ik even buiten beschouwing gelaten want dat is bijna verwaarloosbaar. [ Bericht 6% gewijzigd door CherryOnTop op 27-09-2014 13:43:06 ] | |
jeffrey83 | zaterdag 27 september 2014 @ 13:36 |
Is dat de Franse badplaats? ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:37 |
Rij jij benzine met die km's? ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:37 |
En ja, nice ![]() | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:37 |
Nee diesel, 1.40 per liter heb ik gerekend geloof ik. | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:38 |
dan is die ook niet erg zuinig wel? ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:38 |
1 op 11,3 ongeveer ![]() | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:39 |
Nou ja eigenlijk valt het wel mee want van die 6500 km per maand is zo'n 5000 door Duitsland á 170/180 km/u op veel stukken. | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:40 |
Is maar goed dat er geen benzine in moet dan he ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:40 |
Met dergelijke km's per maand had ik toch op zeker voor een zuinigere auto geopteerd ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:40 |
Dan zou je op +/-970 euro zitten. Met dieselrijden is (en zeker bij zulke afstanden!) veel meer dan 170 euro per maand te besparen ![]() | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:42 |
De keuze is gebaseerd op: mooi, comfortabel en niet te veel lawaai in de auto als je 140+ rijdt zodat je nog met elkaar kunt praten. De benzine versie was eigenlijk leuker maar dat was helemaal achterlijk geweest qua kosten. | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:42 |
Overigens 26 euro belasting per maand voor een diesel? Wat voor Audi is dat? Die mag maar max 550 kilo wegen?! | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:42 |
O sorry vergeten erbij te zetten, is in Zwitserland. Weet ook niet waarom het zo goedkoop is maar vind het prima. | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:43 |
Juist. Ik vond het al vreemd. Daarom dacht ik ook dat je benzine reed zonder even na te tellen qua km's en brandstofkosten. Weinig belasting daar zeg; wat weegt die auto? ![]() | |
quinoahipster | zaterdag 27 september 2014 @ 13:46 |
Ik heb de luxe dat ik 4km van mijn werk af woon ![]() Fietsen is voor mij ruim sneller dan met de auto in de spits + parkeerperikelen. | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:46 |
Geen idee, kan het zo ook niet op de aankoopbon vinden. Belasting is hier sowieso laag, op alles (ook auto's! ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:47 |
Ik woon 25km van mn werk af en ben met een scootertje (4 takt 1 op 40) wat 55km/u rijdt slechts maximaal 5 minuten langer onderweg dan met de auto. ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:47 |
Wat voor model is het en wat is de motorinhoud en welk bouwjaar? Zal ik eens opzoeken wat die auto je hier zou kosten aan belasting. Veel meer in elk geval. | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:48 |
Ik denk dat het voor velen sneller is die relatief dicht bij hun werk wonen. En nog lekkerder ook, fietsen ![]() | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 13:49 |
Reistijd voor mij met auto 15 minuten, reistijd met OV een uur. (nog even los van geschikte vertrektijden) consignatie, overwerk. Nee bij mij is het echt geen keuze. Bij overwerk, storing en ander gebruik boven standaard woon-werk verkeer krijg ik trouwens 30 cent. Afstand enkele rit is trouwens 18km, mij te ver om te fietsen. Half acht moet ik er zijn. | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:51 |
O ja dat is wel grappig om te weten. A5 sportback 2.0 tdi quattro, s-line, 2014. | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:53 |
Dat zou (in Limburg, het scheelt per provincie ietsje) neerkomen op ¤145,33 per maand. Als dit de juiste uitvoering is dan: http://www.autoweek.nl/au(...)k-quattro-pro-line-s ![]() | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:56 |
Zo, dat is nogal een verschil. Niet dat het in dit geval op het totaal per maand veel zou doen maar toch bijna 6x zoveel. En dan te bedenken dat de wegen hier net zo goed zijn. | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:57 |
Hoezo heb je 0 schadevrije jaren? Nooit eerder een auto gehad en meteen deze als eerste auto? Of een paar keer door ongevallen teruggevallen qua noclaim? Of kennen ze in Zwitserland geen schadevrije jaren en noclaim korting en moet iedereen gewoon hetzelfde betalen? ![]() | |
CherryOnTop | zaterdag 27 september 2014 @ 13:58 |
Ik heb 0 ingevuld omdat het de eerste auto in Zwitserland is, en schadevrije jaren uit een ander land gaan volgens mij helemaal niet mee. | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 13:58 |
Ah zo. Duidelijk. Ik dacht al. Dikke auto voor een eerste auto ![]() | |
monsterd. | zaterdag 27 september 2014 @ 15:13 |
Hier een micra 1.5 dci: Verzekering: 32 Belasting: 76 Brandstof: 125 (tank is 50 euro, rij er 800 km mee. Maandelijks 2000kms) Afschrijving vind ik zelf niet zo interessant ![]() | |
Koempel020 | zaterdag 27 september 2014 @ 15:31 |
Alleen de benzine die ik oprij. Ik leen alleen auto's, heb er zelf nog geen omdat ik student ben ![]() | |
GuitarJJ | zaterdag 27 september 2014 @ 15:38 |
Leeftijd: 23 Auto: Toyota Starlet 1.3 (1996) Verzekeraar: Netpolis / Aegon Schadevrije jaren: 1 Verzekering: ¤ 45,- per maand Belasting: ¤ 19,- per maand Onderhoud: ¤ 30,- per maand (afgelopen jaar 350 euro betaald voor grote beurt + apk + diversen) Brandstofkosten: Bij een verbruik van 1:15 en een benzineprijs van 1,70 betaal ik 0,11 euro per kilometer. Van mijn werkgever krijg ik 0,37 per kilometer vergoed, waardoor ik mijn privékilometers daar ook uit kan betalen. | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 16:42 |
Omgekerend naar per km zit ik op ¤0,017 per km. Daar zit dan de verzekering in, belasting, afschrijving is 0 en mn reiskostenvergoeding in meegenomen. Dus ik ben zegmaar een dikke anderhalve cent per km kwijt. ![]() | |
Geralt | zaterdag 27 september 2014 @ 16:43 |
Onderhoud heb ik niet meegenomen overigens. Ik laat alleen maar iets maken als het stuk is en als dat duurder is dan een euro of 250 dan ruil ik hem in op wat anders ![]() | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 17:24 |
Zou je me deze uit kunnen leggen? EDIT: Laat maar, ik las dat je je privé kilometers via de zaak liet uitbetalen. Maar die betaal je natuurlijk vanuit de vergoeding die je voor zakelijke kilometers krijgt. | |
Avalanche.. | zaterdag 27 september 2014 @ 18:02 |
Leeftijd: 28. Auto: Fiat Grande Punto 1.4 Sport (2006). Schadevrije jaren: -1 sinds deze zomer ![]() Verzekering: OnnaOnna, all risk, 71 per maand Belasting: 35 per maand. Benzine: ongeveer 150 per maand Dus totaal, zonder afschrijving, zo'n 250 euro. Zit erover te denken 'm te verkopen. Mijn vriendin en ik hebben allebei een auto en wonen dichtbij ons werk. | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 18:28 |
Mag ik vragen naar de aanleiding? Ik heb trouwens zelf zo weinig jaren doordat ik 2x in één zomer mijn gehele voorkant heb moeten vervangen. En daarvoor had ik er al niet veel omdat mijn vorige verzekering het vertikte om mijn schadevrije jaren in het register te plaatsen. Maar door de 2 voorkanten heb ik mijn premie voor de komende jaren alweer terugverdiend ![]() | |
Avalanche.. | zaterdag 27 september 2014 @ 20:02 |
Dat mag. Mijn broertje, net 1 maand in het bezit van zijn rijbewijs, leende voor het eerst mijn auto. Resultaat: hij reed achterop iemand, zo'n 3.000 euro schade. Weg waren mijn 7 schadevrije jaren. | |
hottentot | zaterdag 27 september 2014 @ 20:03 |
Damn, altijd zuur zoiets. Maar de komende jaren wast je broertje je auto elke maand neem ik aan ![]() | |
Avalanche.. | zaterdag 27 september 2014 @ 20:05 |
Zeker zuur! En ook voor hem natuurlijk. Ontzettend stom, maar zoiets doet ie natuurlijk niet expres. Haha, precies. Maar hij gaat ook nog wel wat bijdragen in de premieverdubbeling die ik nu moet betalen. Van 425 naar 850 euro per jaar (ongeveer). | |
AQuila360 | zaterdag 27 september 2014 @ 20:19 |
Ook een starlet uit '95 Verzekering 19,- per maand Belasting 20,- per maand Onderhoud 15,- per maand (in dit afgelopen jaar) ANWB 5,- per maand totaal +/- 60,- per maand. Benzine verbruik weet ik zo niet maar zal wel gelijk zijn aan jouw verbruik. [ Bericht 0% gewijzigd door AQuila360 op 27-09-2014 20:26:28 ] | |
Ill-Skillz | zaterdag 27 september 2014 @ 21:46 |
Autobezit is best wel duur zo. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 22:03 |
Hij gaat 'wel wat' meebetalen? En dat vind je wel best? Hij zou moeten opdraaien voor het hele bedrag. | |
exelletor | zaterdag 27 september 2014 @ 22:15 |
Jouw auto, jouw verzekering en jouw verantwoordelijkheid. Als je het risico niet Wilt lopen, had je hem maar niet moeten uitlenen. Wel geluk dat je all-risk had trouwens. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 22:18 |
Ja, doei. Dat zou lekker zijn. Een auto lenen en het boeit geen reet wat ermee gebeurt, want daar mag de eigenaar lekker voor opdraaien? Dacht het niet! | |
exelletor | zaterdag 27 september 2014 @ 22:23 |
Mja, je kan er voor kiezen om hem niet uit te lenen aan mensen die zo denken. Voor mij trouwens een reden om die van mij maar sporadisch uit te lenen, want mocht er wat gebeuren, wordt je vriendschap op de proef gesteld. | |
#ANONIEM | zaterdag 27 september 2014 @ 22:30 |
Of de schade tot de laatste cent terugvorderen, want daar heb je gewoon recht op. | |
Worteltjestaart | zondag 28 september 2014 @ 06:56 |
Peugeot 307SW 1.6HDi uit 2006, ongeveer 30.000km per jaar. Kosten per maand (ik heb hem nu ongeveer een jaar): MRB ¤127 Verzekering ¤50 Brandstof ¤200 Onderhoud ¤120 (dit jaar al ¤1700 aan onderhoud en reparatie ![]() Afschrijving ongeveer ¤110 Komt bij elkaar op ¤600, ongeveer ¤0,26 per kilometer all-in. Overigens krijg ik ongeveer ¤260 reisksostenvergoeding, waarvan een deel via een bruto-nettoconstructie uit mijn 13e maand komt. Totaal dus ongeveer ¤140 netto reiskostenvergoeding. Daarmee komen de privékosten per maand op ongeveer ¤450. | |
blomke | zondag 28 september 2014 @ 09:03 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
SimtekF1 | zondag 28 september 2014 @ 09:13 |
Dat zijn geen bedragen meer man die ze bij de Peugeot dealer vragen. ![]() Bij mijn auto moest de distributieriem e.d. vervangen worden, zou me 800 euro kosten bij de garage. Gelukkig via via iemand gevonden die het voor de helft deed (met dezelfde originele onderdelen). | |
AQuila360 | zondag 28 september 2014 @ 10:58 |
Ligt er aan welke auto, zitten ook wat goedkope bij! | |
AQuila360 | zondag 28 september 2014 @ 11:00 |
![]() | |
pussywillow | zondag 28 september 2014 @ 11:05 |
Ford Fiësta 1.25 16v uit 2012 Wegenbelasting: ¤30/maand Verzekering: ¤50/maand (allrisk) Brandstof: ¤170/maand Onderhoud: ¤25/maand? Hij is nog nieuw, dus eens per jaar een beurt. Afschrijving: Ga uit van ¤1000/jaar (wordt natuurlijk minder naarmate hij ouder wordt), dus zeg ¤85/maand. Totaal dus zo'n ¤275 per maand excl. afschrijving, ¤360 incl. Ik zie dat ook niet echt als maandelijkse kosten. | |
RemcoDelft | zondag 28 september 2014 @ 11:12 |
Ik denk dat je wat optimistisch bent in je afschrijving voor een 2 jaar oude Fiesta. | |
Hyperdude | zondag 28 september 2014 @ 11:21 |
Iedereen is te optimistisch mbt. afschrijvingen, behalve als het een aftrekpost betreft. ![]() | |
Avalanche.. | zondag 28 september 2014 @ 11:22 |
Ja we zijn er wel uitgekomen. Hij gaat mij maandelijks een x bedrag overmaken, dat op jaarbasis ongeveer overeenkomt met het verschil in premie (dus 425 euro). Ik vind inderdaad ook dat je verantwoordelijkheid draagt als je je auto uitleent, maar ik ga echt niet opdraaien voor het feit dat hij mijn auto achterin een andere plant, ook al doet ie dat natuurlijk niet expres. [ Bericht 0% gewijzigd door Avalanche.. op 28-09-2014 11:54:12 ] | |
RemcoDelft | zondag 28 september 2014 @ 11:53 |
Om dat te voorkomen kan je je auto via iets als Snappcar "verhuren" aan die vriend. Zeg voor 4 tientjes, plus 1 tientje verzekering. Die 4 tientjes kan je desgewenst teruggeven, dat laatste tientje voorkomt dergelijke problemen. | |
Kentekenplaat | zondag 28 september 2014 @ 12:22 |
Auto: Nissan Almera 1,4 S uit 1998 Leeftijd: 38 MRB: 127 euro per kwartaal, Verzekering 22,61 per maand (WA+, 16 schadevrije jaren) Brandstof: Zo'n 120 euro per maand (bij 1000 - 1500 km) Onderhoud viel normaal mee, maar na 5 jaar in mijn bezit viel ik dit jaar in de prijzen. Homokineten, remblokken en schijven rondom, ABS-sensor, nieuwe middendemper en nu zit er laswerk aan te komen en er is een koelwaterslang lek. ![]() Zelfs na veel zelf doen en onderdelen bestellen in Duitsland zit ik dit jaar al op zo'n 900 euro aan onderhoud. ![]() | |
Tomatenboer | zondag 28 september 2014 @ 13:45 |
Ik zie hier veel te optimistische mensen, met name wat betreft de inschatting van de onderhoudskosten. Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt. Mijn huidige auto is een Ford Fiesta 1.3 Collection uit 1999: WA verzekering kost me ¤ 16,- Motorrijtuigenbelasting ¤ 25,- Onderhoud ¤ 50.- Benzine ¤ 112,- (bij 1 op 15,2 gemiddeld verbruik en 1000 km per maand). Afschrijving ¤ 30,- (bij 2 jaar bezit en restwaarde ¤ 500,-). Totale kosten per maand ¤ 233,- of 23,3 cent per kilometer. Aangezien ik van baan ga veranderen en meer kilometers wil gaan maken wil ik echter overstappen op een Saab 900 2.0 Coupé, maar daar verwacht ik het volgende kostenplaatje voor: WA verzekering ¤ 28,- Motorrijtuigenbelasting ¤ 54,- Onderhoud ¤ 70,- Benzine ¤ 255,- (bij 1 op 11 gemiddeld verbruik en 1650 km per maand) Afschrijving ¤ 30,- (bij 3 jaar bezit en restwaarde ¤ 350,-). Totale kosten per maand ¤ 437,- of 26,4 cent per kilometer. | |
Tuttel | zondag 28 september 2014 @ 13:49 |
Auto: Daihatsu Applause 1.6 uit 1998 Leeftijd: 22 Half jaar terug voor 600e gekocht met 110.000 op de teller. Alleen keer stom onderhoud gehad voor 150,- voor 4 nieuwe bougies. Had ik prima zelf kunnen doen. Wegenbelasting: 35,- p/m Verzekering: 50,- p/m --> eerste auto dus 0 schade vrije jaren Rijd 1 op 15,2 en kost me qua benzine gemiddeld ¤0,11 cent per kilometer. Nu krijg ik een kilometer vergoeding van ¤0,36 cent per kilometer. Rij voor me werk denk ik gemiddeld 1000km per maand, dus pak voor mijn werk gemiddeld 250,- "winst" per maand. Haal daar eens 150,- af voor dus de wegenbelasting, verzekering, eigen kilometers en potje onderhoud en houdt alsnog 100,- over. Afschrijving niet meegenomen, lijkt me ook niet nodig. | |
exelletor | zondag 28 september 2014 @ 13:57 |
25*12=300 euro per jaar. Daarmee kun je een hoop dingen betalen, hoor. Een beurtje(met evt APK) kost 125 euro, heb je nog 175EUR om uit te geven aan dingen als remschijven, banden etc. Met een beetje betrouwbare auto moet dat lukken, toch? | |
#ANONIEM | zondag 28 september 2014 @ 14:01 |
Mwah. Een setje nieuwe banden voor mijn auto kost al minstens ¤ 1.000... ![]() Aan de andere kant; voor mijn vorige auto waren de daadwerkelijke kosten aan onderhoud gemiddeld 35 euro per maand. En dat was het normale onderhoud, zonder te bezuinigen, uitgevoerd bij de BMW-dealer. Wel met slechts 1.150 km per maand. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2014 14:05:32 ] | |
Tomatenboer | zondag 28 september 2014 @ 14:01 |
Dat is wel heel optimistisch, een beurtje voor ¤ 125,-. Dan heb je alleen een kleine beurt zonder vervangende onderdelen. Je laat verder nooit een grote beurt uitvoeren? Er gaat verder nooit iets kapot? Alleen een APK komt jaarlijks al gauw op ¤ 125,- en dan komen ze niet eens heel veel geks tegen. ![]() Als je alleen al een keer een draagarmpje moet laten vervangen bijvoorbeeld - een redelijk gebruikelijk onderdeel - ben je sowieso weer ¤ 110,- verder. | |
Kentekenplaat | zondag 28 september 2014 @ 14:07 |
WTF, 1000 euro? ![]() Dat kosten de winterbanden die onder mijn werkbus zitten ook. Daar zitten 6 Michelin Agilis Alpin onder. | |
exelletor | zondag 28 september 2014 @ 14:09 |
Dan koop je ze incl velgen op marktplaats voor 500 euro minder. Maar ff serieus, banden voor een doorsnee VW Polo kosten bij Kwik-Fit iets meer dan 200 euro(incl. montage) En tja, als jij een auto met run-flat banden hebt, dan ben je er wel een fortuin aan kwijt, maar daar hebben we niet over. Ik zeg niet dat ik maar 25 EUR per maand kwijt ben(grapje met banden omwisselen kost mij alleen al 50euro per jaar), ik zeg alleen dat het zeker mogelijk is. Zeker bij een nieuwe auto waar je een jaar of zes mee denkt te gaan doen. In geval van mij, hoef ik bijvoorbeeld geen distributieriem te vervangen, wat ook weer honderden euro's scheelt. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 28 september 2014 @ 14:14 |
Daar hebben we het wel over. Ik heb RFT in de maten 225/35/19 (voor) en 255/30/19 (achter). Zie daar maar eens een nieuwe set voor te vinden voor minder dan duizend euro. | |
Postbus100 | zondag 28 september 2014 @ 14:24 |
| |
Bassen | zondag 28 september 2014 @ 14:27 |
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud. Voor de volledigheid, ik rijd een Peugeot 106 (Heb daarnaast nog een Volvo, maar deze is geschorst); Auto: Peugeot 106 1.1 Accent uit 1998 WA verzekering: 20,- Motorrijtuigenbelasting: 20,- Onderhoud 5,- Benzine 150euro (1 op15) 1400km woon- werkverkeer Afschrijving: Geen (auto gekocht voor 350 euro, dit krijg ik er vandaag de dag ook nog wel voor) | |
Tuttel | zondag 28 september 2014 @ 14:34 |
Amen, altijd fantastisch om te zien hoe goedkope bakken alsnog zo kunnen presteren. Hoeveel op de teller? | |
Queller | zondag 28 september 2014 @ 14:38 |
Ik vind het ook vrij weinig. Ik ben een enorme bofkont, want ik heb een goede deal met een automonteur en betaal alleen de inkoop van de onderdelen, maar dan nog denk ik dat ik boven de ¤ 25 per maand zit. Nu heb ik ook een auto die inmiddels 14 jaar oud is en waar wel eens iets vanaf valt, maar toch... ¤ 300 per jaar is verdomd weinig. Elk jaar een beurtje en af en toe een reparatie; het moet je wel heel erg meezitten als je dat (rekeninghoudend met normale gangbare prijzen) redt. | |
brulaap112 | zondag 28 september 2014 @ 15:17 |
VW Passat WA verzekering ¤ 24 Motorrijtuigenbelasting ¤ 110 Onderhoud ¤ 80.- incl nieuwe winter/zomerbanden dit jaar Diesel ¤ 175,- (bij 1 op 18,5 gemiddeld verbruik en 2500 km per maand). Afschrijving ¤ 45 ANWB ¤ 5 Totaal ¤ 439 - 0,176 cent/km | |
blomke | zondag 28 september 2014 @ 16:05 |
Zou toch eens nieuwe motorolie nemen (uiteraard zelf uit te voeren); al is het maar om nog vele jaren door te rijden met je Peugje. | |
Tomatenboer | zondag 28 september 2014 @ 16:15 |
Dat kan, maar dan ben jij een uitzondering. Verder zal je auto ooit ook nieuwe banden en een nieuwe distributieriem nodig hebben, en een grote onderhoudsbeurt zo op z'n tijd, en er zal vast een keer iets kapot gaan. Al is het maar 1 onderdeel dat het begeeft in 4 jaar van pakweg ¤ 200,-, dan kun je alweer ¤ 4,50 per maand aan onderhoudskosten erbij schrijven. | |
Bassen | zondag 28 september 2014 @ 16:33 |
Nou banden voor een peugeot kosten niet veel, heb zomer en winterbanden dus kan daar lang mee doen. Olie verversen geloof ik niet in, verder essentieel onderhoud kan ik zelf doen. Heb beschikking over een autobrug en heb vrijwel alle gereedschappen die nodig zijn om de auto rijdend te houden. Snap dat ik niet de gemiddelde auto bezitter ben, maar wou alleen aangeven dat 25 per maand zeker wel te doen is. @Tuttel, nu op 152.xxx | |
blomke | zondag 28 september 2014 @ 16:41 |
Echt niet? Is dat niet noodzakelijk voor de motor? | |
Bassen | zondag 28 september 2014 @ 16:43 |
Nee, zolang je geregeld kijkt naar het olie pijl en de kwaliteit van de olie is er niks aan de hand. Dat je elke 30.xxx je olie zou moeten verversen is een fabeltje en iets dat grage houders graag beamen gezien er nog wel wat marge opzit. | |
blomke | zondag 28 september 2014 @ 16:46 |
Hmmm....je uitspraak bevestigt mijn vermoeden dat ik garagehouders in dezelfde categorie als hypotheekadviseurs, makelaars en CV-installateurs kan scharen. Maare...geldt dat van die olie ook voor diesels? En hoe weet & meet je dan de oliekwaliteit?? | |
Bassen | zondag 28 september 2014 @ 16:51 |
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn. | |
bluemoon23 | zondag 28 september 2014 @ 17:06 |
Dat zijn wel erg simpele testmethoden. De verversings termijnen kunnen af en toe best wel wat ruimer, maar helemaal niet verversen zou ik toch ook niet doen. Dan kun je beter besparen door je olie in wat grotere hoeveelheiden te kopen bij webshops ofzo. Olie koop je dan voor ¤3 per liter ofzo. Op mijn werk hebben we Caterpillar 12 cilinder motoren staan, die draaien op Diesel en op aardgas. Daar worden regelmatig monsters van genomen en opgestuurd naar een lab, dan heb je pas een betrouwbare analyse, maar zo`n analyse is al duurder dan een oliewissel voor een personenauto. Bij die motoren wordt de olie om de 3000 uur ververst. | |
_Arthur | zondag 28 september 2014 @ 17:08 |
Gereedschap, brug en ruimte kost zeker niets? Mogelijk kost het jouw niets, maar het heeft ooit geld gekost. Als ik al dat soort zaken zou moeten aanschaffen om alleen mijn eigen auto te onderhouden, kan ik hem beter om de maand naar de dealer brengen, dat is dan nog goedkoper gok ik. | |
_Arthur | zondag 28 september 2014 @ 17:09 |
En in die dingen gaat olie van 3 euro de liter? | |
RemcoDelft | zondag 28 september 2014 @ 17:10 |
Fixed that for you. Olie verversen is zo'n beetje het goedkoopste en het beste wat je voor een motorblok kan doen. | |
Bassen | zondag 28 september 2014 @ 17:10 |
Muah al die dingen heb ik voor mijn andere auto, deze ben ik aan het restaureren. Je hebt opzich wel gelijk, al is het gereedschap na de restauratie nog steeds goed te gebruiken voor een volgende restauratie. | |
Bassen | zondag 28 september 2014 @ 17:12 |
Maar niet nodig. Vertel me waarom jij het doet en wanneer? Durf wel te stellen dat ik meer auto kennis heb als de gemiddelde Fok'er. Het is in mijn ogen totaal overbodig en als men zonodig aan het milieu wil denken is dat een goede manier om mee te beginnen. Overigens is er nog niks aan de hand wanneer je het wat korrelig aanvoelt. Het is geen zwitsersklokje. | |
blomke | zondag 28 september 2014 @ 17:16 |
Overeenkomend met 1,5 - 2 ton bij een autodiesel??? | |
bluemoon23 | zondag 28 september 2014 @ 17:26 |
Nee, even voor je opgezocht: Voor de Diesel Caterpillar: ¤3,70/liter Voor de aardgas Caterpillar: ¤4,20/liter Olie in bulk kopen scheelt nogal, wat denk je hoeveel marge de dealer en de automaterialenhandel op de hoek op olie pakken ? Deze op E-bay is ¤2,50/liter http://www.ebay.de/itm/20(...)&hash=item27df0adf04 Dat is natuurlijk afhankelijk van de gemiddelde snelheid van de auto. ![]() Maar ja, om de 1500 uur nieuwe filters, en om de 3000 olie+filters. Olie-analyseresulaten voor deze motoren zijn altijd goed, en dan kijken ze natuurlijk ook naar metaal deeltjes in de olie voor lagerschade en dat soort dingen. Die gasmotoren (650Kw) hebben al meer als 100.000 uur gedraaid, af en toe wel een grote overhaal met nieuwe zuigers en cilindervoeringen. En soms een cilinderkop (per cilinder) als de klepspeling niet meer te stellen valt. [ Bericht 19% gewijzigd door bluemoon23 op 28-09-2014 17:47:32 ] | |
bambino | zondag 28 september 2014 @ 17:26 |
Leeftijd 27 Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Turbo 6-2012 Verzekeraar: FBTO All Risk: 27,55 per maand Schadevrij: 8 Wegenbelasting: 1e 18 maanden ofzo 0 sinds kort: 49 per kwartaal km per maand 800 +/- Gemiddeld 6,6:100 (kan zuiniger maar moet ook leuk blijven) Ong. 90 per maand Totaal: 134 +/- | |
Piet__Piraat | zondag 28 september 2014 @ 17:37 |
Behoorlijk. Belasting op auto's in België is veel lager dan in NL en als je dan ook nog bij aankoop allerlei extra voordelen hebt gehad, is het appels met peren vergelijken. Had je dezelfde auto op hetzelfde moment in NL gekocht en op hetzelfde moment als je nu deed ook verkocht, had je wel gewoon afschrijving gehad. Het moet wel een eerlijke vergelijking blijven ![]() Daar zou ik inderdaad ook niet intrappen. Daarom leen ik m'n auto ook amper uit. Ik ben er te van afhankelijk en kan 'm niet missen, plus de schadeloosstelling is gewoon duizenden euro's en ik moet waarschijnlijk op zoek naar een vervanger, met al het gezeik van dien. Heb ik ook gewoon geen zin in. Mensen regelen hun eigen vervoer maar. Heb al eens iemand gehad die ook zei: "boeiend als ik schade rij, je bent toch verzekerd?". Eh ja, en die premieverhoging, wie gaat die betalen? Dat moest ik blijkbaar doen. Oké. Doei ![]() Ontopic: ik heb mijn auto op papier tot nul afgeschreven omdat de restwaarde toch nihil is. In ongeveer 150k is de kmkostprijs 22 cent en daar zit dan alles bij in. Sinds ik wat meer rij (verdubbeling van km's) is de kmkostprijs 17 cent, doordat mrb en verzekering e.d. over meer km's uitgesmeerd kunnen worden. | |
#ANONIEM | zondag 28 september 2014 @ 17:49 |
Moderne auto's hebben geen peilstok meer. Ik controleer regelmatig het oliepeil, maar daarbij zie ik geen druppel olie. | |
blomke | zondag 28 september 2014 @ 18:23 |
Overhaal = onderhoudsbeurt. | |
bluemoon23 | zondag 28 september 2014 @ 19:08 |
Overhaal is meer een grote revisie, maar ik heb ook nergens gezegd dat ze geen regulier onderhoud krijgen. | |
AQuila360 | zondag 28 september 2014 @ 21:21 |
Hoezo kan dat niet? | |
Tomatenboer | zondag 28 september 2014 @ 21:27 |
Jouw auto kent geen onderhoud en afschrijving? | |
Tomatenboer | zondag 28 september 2014 @ 21:30 |
Over het algemeen genomen is dat niet realistisch. Een auto moet APK gekeurd worden, daarnaast kost jaarlijks een beurtje al gauw 200 tot 300 euro, en als je een auto normaal onderhoud heb je ook eens in de paar jaar andere banden en distributieriem nodig, als je alles bij elkaar optelt red je dat echt niet met ¤ 300,- per jaar, en dan mag je auto ook nooit kapot gaan. Kortom, het lijkt mij in 90% van de gevallen totaal niet realistisch. | |
AQuila360 | zondag 28 september 2014 @ 21:32 |
Ligt toch wel een beetje aan de auto lijkt me, ik zit nu al jaren op die 25 / 25 euro met mn Starlet. En volgend jaar verwacht de garage ook nix geks. Dus opzich kan het wel maar als ik dan een keer iets moet dan gaat die 25 niet meer op dat klopt wel. Maar sowieso grappig om het eens na te kijken want zoals TS al zegt weten veel mensen ook niet wat het kost en als ze het wel zouden wisten schrikken ze zich kapot ![]() | |
Piet__Piraat | maandag 29 september 2014 @ 07:55 |
Men is van nature geneigd te rekenen naar de kant die gevraagd wordt. In dit geval wordt heel veel positief uitgelegd, maar staan ze in een andere situatie en moet een andere kant benadrukt worden, dan wordt alles duur uitgelegd. Op de lange termijn kom je alleen weg met een geeltje per maand aan onderhoud als je niet al te veel km's maakt. Dan ben je amper aan de beurt voor banden e.d. Maar juist om die reden reken ik in een kmkostprijs, dat is makkelijker vergelijken. Want of 300 euro per maand aan onderhoud veel of weinig is, kun je pas vergelijken als je weet hoeveel km's iemand rijdt. | |
Parzival | maandag 29 september 2014 @ 07:58 |
Wegenbelasting 0 BPM/BTW 0 Benzine: 20 euro per tank Verbruik: 12:100 onderhoud: 200 euro per maand banden: 300-500 euro per stuk per 2 jaar en dat was het wel zo'n beetje.. | |
_Arthur | maandag 29 september 2014 @ 08:35 |
En dat is voor welke auto? | |
Parzival | maandag 29 september 2014 @ 08:37 |
ohja whoops.. een Jaguar XK 4.2L Convertible uit 2007 (buitenland) | |
Worteltjestaart | maandag 29 september 2014 @ 08:50 |
Zoals altijd ben je weer lekker snel met kort door de bocht conclusies trekken. Daar moet je eens mee ophouden, zielig excuus voor een puistenkop dat je bent! Januari: groot onderhoud, 4 nieuwe banden (¤400), nieuwe thermostaat (¤150), bij merkloze garage. Augustus: klein onderhoud, 4 nieuwe gloeibougies (¤120), nieuwe EGR klep (¤400), bij zelfde garage. Kom je zó aan ¤1500. En ja, da's veel geld, maar auto's zijn duur. En voor wat het is, is het niet buitengewoon duur, bij de dealer was ik bijna ¤1900 kwijt geweest voor hetzelfde. Hmmm, dat ben ik niet met je eens. De 1.6HDi van mij staat bekend om turboproblemen als je te lang met de olie doorrijdt, omdat de oliekanalen van de turbo verstopt raken. Ik zou toch voorzichtig zijn met die opmerking dan, want mensen zomaar een risico laten nemen op een reparatie van misschien wel ¤1500-¤2000 om een paar tientjes te besparen zou ik niet doen. [ Bericht 1% gewijzigd door Worteltjestaart op 29-09-2014 08:57:54 ] | |
bambino | maandag 29 september 2014 @ 09:43 |
Had dezelfde gegevens gebruikt als TS ![]() Afschrijving, tja. Gekocht voor 27k zal nu misschien 15k-19k waard zijn afhankelijk van hoe graag de koper de auto wilt hebben. Bij dealer bij inruil afhankelijk van hoe duur de nieuwe auto is zal het misschien max 20k zijn. Dus 7k in 2 jaar tijd afgeschreven, maar de eerste jaren zijn het duurste. Onderhoud, nog niks spannends. Nog maar 2 beurten gehad tot nog toe. Een van 120 euro een van 350 euro. dus 470 in 2 jaar is 20 per maand. | |
Bassen | maandag 29 september 2014 @ 10:02 |
Ik weet dat olie gevoeliger ligt bij turbo's. Maar de Saab 2.3 turbo van mijn vader rijd ook al 150.xxx op dezelfde olie. Dat ziet er nog allemaal perfect uit, automaat olie is ook nog zoals geleverd (alleen bij gevuld ivm, scheur in de leiding) | |
Worteltjestaart | maandag 29 september 2014 @ 10:35 |
Nou, automaten worden altijd 'sealed for life' genoemd, maar dat is ook echt onzin gebleken... alle automaten die PSA de laatste 15 jaar levert, blijken veel baat te hebben bij tijdig verversen van de olie. | |
Hyperdude | maandag 29 september 2014 @ 10:42 |
Ik zou toch echt olie verversen, voordat het 'korrelig' aanvoelt, zoals je eerder schreef. Waarom zou het korrelig aanvoelen, denk je? ![]() Vergelijk maar eens oude ATF uit de stuurbekrachtiging na 100000 km, met verse ATF. Kan je bij de meeste auto's makkelijk bij komen, en hoeft volgens de voorschriften niet ververst te worden. Zooi is dunner, zwarter en ruikt verbrander dan verse vloeistof. | |
_Arthur | maandag 29 september 2014 @ 10:43 |
Bij BMW idem. Ding laten spoelen / beurtje bij ZF in Dortmund doet wonderen voor de levensduur. | |
Bassen | maandag 29 september 2014 @ 10:54 |
Ja ik weet wel waarom het korrelig aanvoelt, maar goed blijf maar lekker verversen. Zolang de viscositeit van de olie goed is ga ik het niet verversen. | |
_Arthur | maandag 29 september 2014 @ 11:30 |
Omdat de olie nog steeds goed is zeker? ![]() | |
Bassen | maandag 29 september 2014 @ 11:39 |
Mijn auto rijd prima, niks korrelige olie. Heb bij geen van mijn auto's ooit olie vervangen (nou 1 keer, maar dit was na een revisie), ook niet bij de sportwagens die ik heb gehad. Überhaupt zijn de service intervallen veel te kort, net als die onzin mbt het inrijden van nieuwe auto's. Maar dat kost de dealer werk dus dat zullen ze niet mededelen. | |
Hi_flyer | maandag 29 september 2014 @ 11:50 |
Tot vorige maand: afschrijving: 160 euro Verzekering: 35 euro onderhoud: 90 euro mrb: 75 euro brandstof: 290 euro Totaal: 650 euro/maand Sinds deze maand met de trein naar het werk: 318 euro/maand en anderhalf uur extra reistijd/dag. | |
Amplifier | maandag 29 september 2014 @ 11:52 |
Leeftijd: 21 Auto: Opel Astra Coupé 2.0 1999 - Benzine Verzekeraar: SNS Schadevrije jaren: geen idee Verzekering: ¤36,- per maand All Risk Belasting: ¤42,0 per maand (¤125 per kwartaal) Kilometers per maand: 750-1000 Brandstofkosten: ¤150-200 per maand [ Bericht 0% gewijzigd door Amplifier op 29-09-2014 11:57:58 ] | |
RemcoDelft | maandag 29 september 2014 @ 11:54 |
Je tank is lek! | |
Amplifier | maandag 29 september 2014 @ 11:57 |
Bij nader inzien km in de maand zal 750-1000 zijn... Vind wel dat hij inderdaad een hoop verbruikt. Ik heb een sportieve rijstijl... | |
blomke | maandag 29 september 2014 @ 22:01 |
Geweldig advies om die olie regelmatig te verversen! In eigen beheer uiteraard. Bespaart me die 1500 a 2000 euro voor een nieuwe turbo op mijn 1,6 HDi | |
Worteltjestaart | dinsdag 30 september 2014 @ 08:25 |
Welk motortype? | |
Piet__Piraat | dinsdag 30 september 2014 @ 08:35 |
330 euro 'verdienen' in 30 uur. Tsja. Het kan slechter. Maar het kan ook beter ![]() | |
Hi_flyer | dinsdag 30 september 2014 @ 08:38 |
Zo heb ik er ook naar gekeken, maarrrrrr: 1. Ik werk een halfuur per dag in de trein 2. Ik slaap een uur in de trein Dus 330 euro verdiend zonder er iets voor te doen. Het vroege opstaan blijft natuurlijk niet leuk, maar kost me dus weinig slaap. | |
Hugo__Boss | dinsdag 30 september 2014 @ 09:10 |
Peugeot 206 2.0 HDI Wegenbelasting: 904 Onderhoud: 500 Verzekering: 250 Afschrijving: gok 500 Diesel: geen idee, gebruik wisselt nogal. 15-20K kilometers denk ik, 1 op 21 gemiddeld. Bedragen per kalenderjaar. | |
hvan | dinsdag 30 september 2014 @ 09:59 |
Ford Focus bj 2011 Belasting 42,- Verzekering 46,- (all risk) Benzine 150,- Afschrijving 150,- Onderhoud 30,- Bedragen zijn per maand | |
Kreator | dinsdag 30 september 2014 @ 10:01 |
Alfa 156 uit 2005. Inclusief onderhoud/banden/afschrijving/ANWB/verzekering/belasting en 2x tanken per maand ongeveer 300 euro per maand. | |
BartNH | dinsdag 30 september 2014 @ 10:17 |
Heeft dat ding zo'n kleine tankinhoud? Of iemand anders betaald de andere helft. | |
Kreator | dinsdag 30 september 2014 @ 10:56 |
60 liter, maar ik tank gemiddeld zo'n 100 liter per maand. Mijn allrisk verzekering is gewoon goedkoop, afschrijving nauwelijks en onderhoud is minimaal (ondanks Alfa) -edit- allriskverzekering: 28 euro per maand belasting: 55 per maand ANWB: 13 euro per maand onderhoud: 25/30 per maand Benzine: 170 per maand. Afschrijving: tja. Lastig te bepalen. Oude auto, Alfa. Zeg het maar. ------------------------------ 296 euro. [ Bericht 13% gewijzigd door Kreator op 30-09-2014 11:03:01 ] | |
eXplorer1 | dinsdag 30 september 2014 @ 10:57 |
Leeftijd: 22 Auto: Saab 9-5 SE LPG Verzekeraar: Centraal beheer Schadevrije jaren: 2 Verzekering: ¤64 per maand Belasting: ¤116 per maand (¤348 per kwartaal) Kilometers per maand: 3000-5000(waarvan 1200 werk-woonverkeer) Brandstofkosten: ¤300 per maand Onderhoud en upgrades etc: ¤150 per maand totaal: ¤630 | |
BartNH | dinsdag 30 september 2014 @ 11:03 |
http://autos.trovit.nl/wegenbelasting-alfa-romeo-156 Oeps | |
Kreator | dinsdag 30 september 2014 @ 11:06 |
Ja, na mijn edit klopt dat dus wel. Heb het upgrademodel, die is iets zwaarder. | |
xzaz | dinsdag 30 september 2014 @ 11:14 |
zo'n 450 euro per maand, we hebben er twee.
| |
GeenHelpdesk | dinsdag 30 september 2014 @ 12:00 |
Auto: Daihatsu Cuore Verzekering: ¤28 per maand Belasting: ¤ 15 per maand Kilometers per maand: 1000 Brandstofkosten: ¤ 75 per maand Onderhoud: ¤ 25 per maand ongeveer Afschrijving: ¤ 40 per maand (schatting) Totaal: ¤ 183 ![]() | |
BartNH | dinsdag 30 september 2014 @ 12:23 |
Dan doe ik iets fout. Zelfde auto, meer dan twee keer meer km. Verzekering en belasting klopt wel maar onderhoud en afschrijving is bij mij toch aanzienlijk hoger. Je afschrijving duidt op een goedkoop gekochte tweede hands maar je onderhoud is lager dan een beurt per jaar. Banden? Andere ouderdom verschijnselen? | |
Tomatenboer | dinsdag 30 september 2014 @ 12:55 |
Doe je het onderhoud zelf ofzo? Want anders geloof ik nooit dat je voor ¤ 300 tot ¤ 360,- per jaar klaar kunt zijn aan onderhoud met een Alfa. ![]() Geen vooroordeel, heb zelf Alfa gereden. Maar die zijn gewoon duur in onderhoud. Alleen het vervangen van de bougies kost al ¤ 200,- (gelukkig maar eens per 100.000 kilometer). De distributieriem moet verder om de 60.000 kilometer al, dus ook dat is een regelmatig terugkomende kostenpost, evenals de draagarmen (een bekend zwak punt van de 156). Dat zijn kosten die toch aanzienlijk aantikken als je dat vervolgens uitrekent naar kosten per maand. | |
Kreator | dinsdag 30 september 2014 @ 13:33 |
Klopt wel wat je zegt, zijn precies de pijnpunten van de 156. Maar in jaren dat het niet hoeft, ik rij maar 15k per jaar, heb ik ook minder kosten. Dan heb ik 1 beurtje van 125 euro en wat olie. Dat compenseert weer voor een duurder jaar. | |
GeenHelpdesk | dinsdag 30 september 2014 @ 17:31 |
300 euro onderhoud per jaar moet toch te doen zijn voor een Cuore? Dit jaar had ik kleine beurt (135 euro) en nieuwe voorbanden (130 euro). Volgend jaar een APK en grote beurt. Hoe duur dat wordt weet ik nog niet, maar heb de auto gekocht met nieuwe riem, nieuwe accu enzovoort. Misschien is het onderhoud volgend jaar 400 euro, maar veel goedkoper kun je iig niet rijden. Voor afschrijving reken ik ong. 500 per jaar. Heb een 7 jaar oude Cuore gekocht voor 3200 euro en ik verwacht dat die na 5 jaar rijden nog wel 800 euro opbrengt. | |
Piet__Piraat | dinsdag 30 september 2014 @ 17:44 |
Onderhoud op jaarbasis zegt me niet zo veel. Het ligt eraan hoeveel km's je voor dat onderhoud kan rijden. Langetermijndenken dus, en dat doet lang niet iedereen in dit topic ![]() | |
blomke | dinsdag 30 september 2014 @ 19:09 |
170C 1.6HDI Turbo Diesel. | |
Worteltjestaart | dinsdag 30 september 2014 @ 20:26 |
De DV6? 90 of 110pk? Welke kleur is je peilstok? Als je een gele hebt, heeft je motor nog niet de modificatie gehad. De gele peilstok is iets te lang en kan afbreken, de oranje is de gemodificeerde die iets korter is waardoor er meer olie in het carter gaat tot ie opmax staat (ik meen 0.75L méér). Door het hogere olievolume loop je tussen beurten minder kans op te erge vervuiling. Al kun je natuurlijk ook met de gele peilstok er wat meer olie in doen, maar dan blijf je het risico lopen dat ie afbreekt en dat kan een probleem worden. Geldt overigens voor alle auto's waar ik meen tot 2010 de DV6 in geleverd werd, o.a. Citroën C4/Berlingo, Peugeot 307/Partner, Ford Focus/Fusion, Mazda 3. Lees bijvoorbeeld ook hier. Te lang doorrijden met vervuilde olie in dit type motor is echt een no-no... | |
blomke | woensdag 1 oktober 2014 @ 19:26 |
DV6 B 75 PS (73 hp/55 kW) | |
Blik | donderdag 2 oktober 2014 @ 14:45 |
Volvo V60 Volvo Ocean Race editie 2012 Lease: netto 413 per maand Exclusief tanken in het buitenland, dat zijn eigen kosten. Wel onbeperkt privé rijden | |
Leandra | donderdag 2 oktober 2014 @ 20:48 |
De (2002) 9-3 Sport Sedan in 20 maanden (34.852,6 km) : ¤ 4.995,87 Benzine ¤ 1.220,00 Belasting ¤ 845,92 Verzekering ¤ 2.325,35 Onderhoud ¤ 334,35 Reparaties ¤ 97,50 Wassen ¤ 0,00 Bekeuringen ¤ 9.818,99 Totaal = ¤ 490,95 per maand De (1999) 9-3 Cabrio in 4 maanden (2.503,6 km): ¤ 374,35 Benzine ¤ 251,00 Belasting ¤ 186,35 Verzekering ¤ 0,00 Onderhoud ¤ 8,13 Reparaties ¤ 0,00 Wassen ¤ 0,00 Bekeuringen ¤ 819,83 Totaal = ¤ 204,96 per maand | |
Zelus | donderdag 2 oktober 2014 @ 22:17 |
Citroen xantia x2 break uit 1999, benzine 2.0 16v wegenbelasting is Eur 68 (1365 ledig gewicht, zuid holland) benzine is elke maand een volle tank van ongeveer 55 liter +/- Eur 90.-, ik rij dan ongeveer 650 km per maand Verzekering is Eur 25.- wa+ruitschade, mijn vorige xantia x2 break, uit hetzelfde bj was Eur 3 voordeliger, dat was namelijk een handbak.... schadevrije jaren 17, hadden er 19 moeten zijn (anwb naaiverzekering) afschrijving: geen idee, alleen als er iets kapot is. ik houd het op Eur 500 per jaar (bevriende automonteur) leeftijd van mij is 40. | |
LTVDK | vrijdag 3 oktober 2014 @ 18:22 |
Leeftijd: 27 Auto: Mitsubishi Colt 1.5 QS (2006) Verzekeraar: ZLM Schadevrije jaren: 8 Verzekering: ¤43 per maand (all-risk) Belasting: ¤25 per maand Kilometers per maand: 1200 Brandstofkosten: ¤130 per maand Onderhoud: ca. ¤600 per jaar (¤50 p.m. dus) Afschrijving: geen idee, niet interessant meer Totale kosten p.m: ¤248 - ¤130 reisvergoeding maakt het ¤118,- per maand; valt nog best mee eigenlijk, had meer verwacht ![]() Maar is toch lastig te bepalen, afgelopen zomer ook 4500 km in 2 weken gereden (+¤45 aan de Gendarmerie) wat heel de vergelijking weer krom zou trekken ![]() Edit: deze maand dus ¤45,- extra omdat er vanmiddag een envelop van het CJIB binnenkwam ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door LTVDK op 04-10-2014 15:24:03 ] |