Nee, even voor je opgezocht:quote:Op zondag 28 september 2014 17:09 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En in die dingen gaat olie van 3 euro de liter?
Dat is natuurlijk afhankelijk van de gemiddelde snelheid van de auto.quote:Op zondag 28 september 2014 17:16 schreef blomke het volgende:
Overeenkomend met 1,5 - 2 ton bij een autodiesel???
Behoorlijk. Belasting op auto's in België is veel lager dan in NL en als je dan ook nog bij aankoop allerlei extra voordelen hebt gehad, is het appels met peren vergelijken. Had je dezelfde auto op hetzelfde moment in NL gekocht en op hetzelfde moment als je nu deed ook verkocht, had je wel gewoon afschrijving gehad.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Voor mij is het inderdaad een prima auto. Ik hoef niet snel te rijden en op te trekken en ik vervoer nooit veel dingen. Ik heb mijn auto in België gekocht, later als verhuiswaar ingevoerd en hier in Nederland ingeruild. Dat zal ook wel schelen misschien?
Daar zou ik inderdaad ook niet intrappen. Daarom leen ik m'n auto ook amper uit. Ik ben er te van afhankelijk en kan 'm niet missen, plus de schadeloosstelling is gewoon duizenden euro's en ik moet waarschijnlijk op zoek naar een vervanger, met al het gezeik van dien. Heb ik ook gewoon geen zin in. Mensen regelen hun eigen vervoer maar.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, doei. Dat zou lekker zijn. Een auto lenen en het boeit geen reet wat ermee gebeurt, want daar mag de eigenaar lekker voor opdraaien? Dacht het niet!
Moderne auto's hebben geen peilstok meer. Ik controleer regelmatig het oliepeil, maar daarbij zie ik geen druppel olie.quote:Op zondag 28 september 2014 16:51 schreef Bassen het volgende:
[..]
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn.
Overhaal = onderhoudsbeurt.quote:Op zondag 28 september 2014 17:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Die gasmotoren (650Kw) hebben al meer als 100.000 uur gedraaid, af en toe wel een grote overhaal met nieuwe zuigers en cilindervoeringen.
Hoezo kan dat niet?quote:Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zie hier veel te optimistische mensen, met name wat betreft de inschatting van de onderhoudskosten. Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.
Jouw auto kent geen onderhoud en afschrijving?quote:Op zondag 28 september 2014 17:26 schreef bambino het volgende:
Leeftijd 27
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Turbo 6-2012
Verzekeraar: FBTO
All Risk: 27,55 per maand
Schadevrij: 8
Wegenbelasting:
1e 18 maanden ofzo 0
sinds kort: 49 per kwartaal
km per maand 800 +/-
Gemiddeld 6,6:100 (kan zuiniger maar moet ook leuk blijven)
Ong. 90 per maand
Totaal: 134 +/-
Over het algemeen genomen is dat niet realistisch. Een auto moet APK gekeurd worden, daarnaast kost jaarlijks een beurtje al gauw 200 tot 300 euro, en als je een auto normaal onderhoud heb je ook eens in de paar jaar andere banden en distributieriem nodig, als je alles bij elkaar optelt red je dat echt niet met ¤ 300,- per jaar, en dan mag je auto ook nooit kapot gaan.quote:
Ligt toch wel een beetje aan de auto lijkt me, ik zit nu al jaren op die 25 / 25 euro met mn Starlet.quote:Op zondag 28 september 2014 21:30 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Over het algemeen genomen is dat niet realistisch. Een auto moet APK gekeurd worden, daarnaast kost jaarlijks een beurtje al gauw 200 tot 300 euro, en als je een auto normaal onderhoud heb je ook eens in de paar jaar andere banden en distributieriem nodig, als je alles bij elkaar optelt red je dat echt niet met ¤ 300,- per jaar, en dan mag je auto ook nooit kapot gaan.
Kortom, het lijkt mij in 90% van de gevallen totaal niet realistisch.
En dat is voor welke auto?quote:Op maandag 29 september 2014 07:58 schreef Parzival het volgende:
Wegenbelasting 0
BPM/BTW 0
Benzine: 20 euro per tank
Verbruik: 12:100
onderhoud: 200 euro per maand
banden: 300-500 euro per stuk per 2 jaar
en dat was het wel zo'n beetje..
ohja whoops..quote:
Zoals altijd ben je weer lekker snel met kort door de bocht conclusies trekken.quote:Op zondag 28 september 2014 09:03 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Zeker bij de profi garage geweest
![]()
![]()
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.quote:Op zondag 28 september 2014 16:51 schreef Bassen het volgende:
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn.
Had dezelfde gegevens gebruikt als TSquote:Op zondag 28 september 2014 21:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jouw auto kent geen onderhoud en afschrijving?
Ik weet dat olie gevoeliger ligt bij turbo's. Maar de Saab 2.3 turbo van mijn vader rijd ook al 150.xxx op dezelfde olie. Dat ziet er nog allemaal perfect uit, automaat olie is ook nog zoals geleverd (alleen bij gevuld ivm, scheur in de leiding)quote:Op maandag 29 september 2014 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.
De 1.6HDi van mij staat bekend om turboproblemen als je te lang met de olie doorrijdt, omdat de oliekanalen van de turbo verstopt raken. Ik zou toch voorzichtig zijn met die opmerking dan, want mensen zomaar een risico laten nemen op een reparatie van misschien wel ¤1500-¤2000 om een paar tientjes te besparen zou ik niet doen.
Ik zou toch echt olie verversen, voordat het 'korrelig' aanvoelt, zoals je eerder schreef. Waarom zou het korrelig aanvoelen, denk je?quote:Op maandag 29 september 2014 10:02 schreef Bassen het volgende:
[..]
Ik weet dat olie gevoeliger ligt bij turbo's. Maar de Saab 2.3 turbo van mijn vader rijd ook al 150.xxx op dezelfde olie. Dat ziet er nog allemaal perfect uit, automaat olie is ook nog zoals geleverd (alleen bij gevuld ivm, scheur in de leiding)
Bij BMW idem. Ding laten spoelen / beurtje bij ZF in Dortmund doet wonderen voor de levensduur.quote:Op maandag 29 september 2014 10:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nou, automaten worden altijd 'sealed for life' genoemd, maar dat is ook echt onzin gebleken... alle automaten die PSA de laatste 15 jaar levert, blijken veel baat te hebben bij tijdig verversen van de olie.
Ja ik weet wel waarom het korrelig aanvoelt, maar goed blijf maar lekker verversen. Zolang de viscositeit van de olie goed is ga ik het niet verversen.quote:Op maandag 29 september 2014 10:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zou toch echt olie verversen, voordat het 'korrelig' aanvoelt, zoals je eerder schreef. Waarom zou het korrelig aanvoelen, denk je?
Vergelijk maar eens oude ATF uit de stuurbekrachtiging na 100000 km, met verse ATF. Kan je bij de meeste auto's makkelijk bij komen, en hoeft volgens de voorschriften niet ververst te worden. Zooi is dunner, zwarter en ruikt verbrander dan verse vloeistof.
Omdat de olie nog steeds goed is zeker?quote:Op maandag 29 september 2014 10:54 schreef Bassen het volgende:
Ja ik weet wel waarom het korrelig aanvoelt
Mijn auto rijd prima, niks korrelige olie. Heb bij geen van mijn auto's ooit olie vervangen (nou 1 keer, maar dit was na een revisie), ook niet bij de sportwagens die ik heb gehad.quote:Op maandag 29 september 2014 11:30 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Omdat de olie nog steeds goed is zeker?
Je tank is lek!quote:Op maandag 29 september 2014 11:52 schreef Amplifier het volgende:
Auto: Opel Astra Coupé 2.0 1999 - Benzine
Kilometers per maand: 500
Brandstofkosten: ¤150-200 per maand
Bij nader inzien km in de maand zal 750-1000 zijn...quote:
Geweldig advies om die olie regelmatig te verversen! In eigen beheer uiteraard. Bespaart me die 1500 a 2000 euro voor een nieuwe turbo op mijn 1,6 HDiquote:Op maandag 29 september 2014 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.
De 1.6HDi van mij staat bekend om turboproblemen als je te lang met de olie doorrijdt, omdat de oliekanalen van de turbo verstopt raken. Ik zou toch voorzichtig zijn met die opmerking dan, want mensen zomaar een risico laten nemen op een reparatie van misschien wel ¤1500-¤2000 om een paar tientjes te besparen zou ik niet doen.
Welk motortype?quote:
330 euro 'verdienen' in 30 uur. Tsja. Het kan slechter. Maar het kan ook beterquote:Op maandag 29 september 2014 11:50 schreef Hi_flyer het volgende:
Tot vorige maand:
afschrijving: 160 euro
Verzekering: 35 euro
onderhoud: 90 euro
mrb: 75 euro
brandstof: 290 euro
Totaal: 650 euro/maand
Sinds deze maand met de trein naar het werk: 318 euro/maand en anderhalf uur extra reistijd/dag.
Zo heb ik er ook naar gekeken, maarrrrrr:quote:Op dinsdag 30 september 2014 08:35 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
330 euro 'verdienen' in 30 uur. Tsja. Het kan slechter. Maar het kan ook beter
Heeft dat ding zo'n kleine tankinhoud?quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:01 schreef Kreator het volgende:
Alfa 156 uit 2005.
Inclusief onderhoud/banden/afschrijving/ANWB/verzekering/belasting en 2x tanken per maand ongeveer 300 euro per maand.
60 liter, maar ik tank gemiddeld zo'n 100 liter per maand.quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:17 schreef BartNH het volgende:
[..]
Heeft dat ding zo'n kleine tankinhoud?
Of iemand anders betaald de andere helft.
Ja, na mijn edit klopt dat dus wel. Heb het upgrademodel, die is iets zwaarder.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:03 schreef BartNH het volgende:
[..]
http://autos.trovit.nl/wegenbelasting-alfa-romeo-156
Oeps
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan doe ik iets fout. Zelfde auto, meer dan twee keer meer km. Verzekering en belasting klopt wel maar onderhoud en afschrijving is bij mij toch aanzienlijk hoger. Je afschrijving duidt op een goedkoop gekochte tweede hands maar je onderhoud is lager dan een beurt per jaar. Banden? Andere ouderdom verschijnselen?quote:Op dinsdag 30 september 2014 12:00 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Auto: Daihatsu Cuore
Verzekering: ¤28 per maand
Belasting: ¤ 15 per maand
Kilometers per maand: 1000
Brandstofkosten: ¤ 75 per maand
Onderhoud: ¤ 25 per maand ongeveer
Afschrijving: ¤ 40 per maand (schatting)
Totaal: ¤ 183
Doe je het onderhoud zelf ofzo? Want anders geloof ik nooit dat je voor ¤ 300 tot ¤ 360,- per jaar klaar kunt zijn aan onderhoud met een Alfa.quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:56 schreef Kreator het volgende:
[..]
60 liter, maar ik tank gemiddeld zo'n 100 liter per maand.
Mijn allrisk verzekering is gewoon goedkoop, afschrijving nauwelijks en onderhoud is minimaal (ondanks Alfa)
-edit-
allriskverzekering: 28 euro per maand
belasting: 55 per maand
ANWB: 13 euro per maand
onderhoud: 25/30 per maand
Benzine: 170 per maand.
Afschrijving: tja. Lastig te bepalen. Oude auto, Alfa. Zeg het maar.
------------------------------
296 euro.
Klopt wel wat je zegt, zijn precies de pijnpunten van de 156. Maar in jaren dat het niet hoeft, ik rij maar 15k per jaar, heb ik ook minder kosten. Dan heb ik 1 beurtje van 125 euro en wat olie. Dat compenseert weer voor een duurder jaar.quote:Op dinsdag 30 september 2014 12:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Geen vooroordeel, heb zelf Alfa gereden. Maar die zijn gewoon duur in onderhoud. Alleen het vervangen van de bougies kost al ¤ 200,- (gelukkig maar eens per 100.000 kilometer). De distributieriem moet verder om de 60.000 kilometer al, dus ook dat is een regelmatig terugkomende kostenpost, evenals de draagarmen (een bekend zwak punt van de 156).
Dat zijn kosten die toch aanzienlijk aantikken als je dat vervolgens uitrekent naar kosten per maand.
300 euro onderhoud per jaar moet toch te doen zijn voor een Cuore? Dit jaar had ik kleine beurt (135 euro) en nieuwe voorbanden (130 euro). Volgend jaar een APK en grote beurt. Hoe duur dat wordt weet ik nog niet, maar heb de auto gekocht met nieuwe riem, nieuwe accu enzovoort. Misschien is het onderhoud volgend jaar 400 euro, maar veel goedkoper kun je iig niet rijden.quote:Op dinsdag 30 september 2014 12:23 schreef BartNH het volgende:
[..]
Dan doe ik iets fout. Zelfde auto, meer dan twee keer meer km. Verzekering en belasting klopt wel maar onderhoud en afschrijving is bij mij toch aanzienlijk hoger. Je afschrijving duidt op een goedkoop gekochte tweede hands maar je onderhoud is lager dan een beurt per jaar. Banden? Andere ouderdom verschijnselen?
170C 1.6HDI Turbo Diesel.quote:
DV6 B 75 PS (73 hp/55 kW)quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |