abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144987268
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 17:09 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En in die dingen gaat olie van 3 euro de liter?
Nee, even voor je opgezocht:
Voor de Diesel Caterpillar: ¤3,70/liter
Voor de aardgas Caterpillar: ¤4,20/liter

Olie in bulk kopen scheelt nogal, wat denk je hoeveel marge de dealer en de automaterialenhandel
op de hoek op olie pakken ?

Deze op E-bay is ¤2,50/liter http://www.ebay.de/itm/20(...)&hash=item27df0adf04
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 17:16 schreef blomke het volgende:
Overeenkomend met 1,5 - 2 ton bij een autodiesel???
Dat is natuurlijk afhankelijk van de gemiddelde snelheid van de auto. ;)
Maar ja, om de 1500 uur nieuwe filters, en om de 3000 olie+filters.
Olie-analyseresulaten voor deze motoren zijn altijd goed, en dan kijken ze natuurlijk ook naar metaal deeltjes in de olie voor lagerschade en dat soort dingen.
Die gasmotoren (650Kw) hebben al meer als 100.000 uur gedraaid, af en toe wel een grote overhaal met nieuwe zuigers en cilindervoeringen. En soms een cilinderkop (per cilinder) als de klepspeling niet meer te stellen valt.

[ Bericht 19% gewijzigd door bluemoon23 op 28-09-2014 17:47:32 ]
pi_144987278
Leeftijd 27
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Turbo 6-2012

Verzekeraar: FBTO
All Risk: 27,55 per maand
Schadevrij: 8

Wegenbelasting:
1e 18 maanden ofzo 0
sinds kort: 49 per kwartaal

km per maand 800 +/-
Gemiddeld 6,6:100 (kan zuiniger maar moet ook leuk blijven)
Ong. 90 per maand

Totaal: 134 +/-
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_144987727
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:28 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Voor mij is het inderdaad een prima auto. Ik hoef niet snel te rijden en op te trekken en ik vervoer nooit veel dingen. Ik heb mijn auto in België gekocht, later als verhuiswaar ingevoerd en hier in Nederland ingeruild. Dat zal ook wel schelen misschien?
Behoorlijk. Belasting op auto's in België is veel lager dan in NL en als je dan ook nog bij aankoop allerlei extra voordelen hebt gehad, is het appels met peren vergelijken. Had je dezelfde auto op hetzelfde moment in NL gekocht en op hetzelfde moment als je nu deed ook verkocht, had je wel gewoon afschrijving gehad.
Het moet wel een eerlijke vergelijking blijven ;).

quote:
10s.gif Op zaterdag 27 september 2014 22:18 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, doei. Dat zou lekker zijn. Een auto lenen en het boeit geen reet wat ermee gebeurt, want daar mag de eigenaar lekker voor opdraaien? Dacht het niet!
Daar zou ik inderdaad ook niet intrappen. Daarom leen ik m'n auto ook amper uit. Ik ben er te van afhankelijk en kan 'm niet missen, plus de schadeloosstelling is gewoon duizenden euro's en ik moet waarschijnlijk op zoek naar een vervanger, met al het gezeik van dien. Heb ik ook gewoon geen zin in. Mensen regelen hun eigen vervoer maar.
Heb al eens iemand gehad die ook zei: "boeiend als ik schade rij, je bent toch verzekerd?". Eh ja, en die premieverhoging, wie gaat die betalen? Dat moest ik blijkbaar doen. Oké. Doei :').

Ontopic: ik heb mijn auto op papier tot nul afgeschreven omdat de restwaarde toch nihil is. In ongeveer 150k is de kmkostprijs 22 cent en daar zit dan alles bij in. Sinds ik wat meer rij (verdubbeling van km's) is de kmkostprijs 17 cent, doordat mrb en verzekering e.d. over meer km's uitgesmeerd kunnen worden.
Schip ahoy!
pi_144988206
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 16:51 schreef Bassen het volgende:

[..]

Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn.
Moderne auto's hebben geen peilstok meer. Ik controleer regelmatig het oliepeil, maar daarbij zie ik geen druppel olie.
pi_144989601
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 17:26 schreef bluemoon23 het volgende:

Die gasmotoren (650Kw) hebben al meer als 100.000 uur gedraaid, af en toe wel een grote overhaal met nieuwe zuigers en cilindervoeringen.
Overhaal = onderhoudsbeurt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_144991367
Overhaal is meer een grote revisie, maar ik heb ook nergens gezegd dat ze geen regulier onderhoud krijgen.
  zondag 28 september 2014 @ 21:21:30 #211
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_144997784
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zie hier veel te optimistische mensen, met name wat betreft de inschatting van de onderhoudskosten. Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.

Hoezo kan dat niet?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_144998147
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 17:26 schreef bambino het volgende:
Leeftijd 27
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Turbo 6-2012

Verzekeraar: FBTO
All Risk: 27,55 per maand
Schadevrij: 8

Wegenbelasting:
1e 18 maanden ofzo 0
sinds kort: 49 per kwartaal

km per maand 800 +/-
Gemiddeld 6,6:100 (kan zuiniger maar moet ook leuk blijven)
Ong. 90 per maand

Totaal: 134 +/-
Jouw auto kent geen onderhoud en afschrijving?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_144998260
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Hoezo kan dat niet?
Over het algemeen genomen is dat niet realistisch. Een auto moet APK gekeurd worden, daarnaast kost jaarlijks een beurtje al gauw 200 tot 300 euro, en als je een auto normaal onderhoud heb je ook eens in de paar jaar andere banden en distributieriem nodig, als je alles bij elkaar optelt red je dat echt niet met ¤ 300,- per jaar, en dan mag je auto ook nooit kapot gaan.

Kortom, het lijkt mij in 90% van de gevallen totaal niet realistisch.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 28 september 2014 @ 21:32:07 #214
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_144998398
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:30 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Over het algemeen genomen is dat niet realistisch. Een auto moet APK gekeurd worden, daarnaast kost jaarlijks een beurtje al gauw 200 tot 300 euro, en als je een auto normaal onderhoud heb je ook eens in de paar jaar andere banden en distributieriem nodig, als je alles bij elkaar optelt red je dat echt niet met ¤ 300,- per jaar, en dan mag je auto ook nooit kapot gaan.

Kortom, het lijkt mij in 90% van de gevallen totaal niet realistisch.
Ligt toch wel een beetje aan de auto lijkt me, ik zit nu al jaren op die 25 / 25 euro met mn Starlet.
En volgend jaar verwacht de garage ook nix geks. Dus opzich kan het wel maar als ik dan een keer iets moet dan gaat die 25 niet meer op dat klopt wel.

Maar sowieso grappig om het eens na te kijken want zoals TS al zegt weten veel mensen ook niet wat het kost en als ze het wel zouden wisten schrikken ze zich kapot :+
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_145008810
Men is van nature geneigd te rekenen naar de kant die gevraagd wordt. In dit geval wordt heel veel positief uitgelegd, maar staan ze in een andere situatie en moet een andere kant benadrukt worden, dan wordt alles duur uitgelegd.

Op de lange termijn kom je alleen weg met een geeltje per maand aan onderhoud als je niet al te veel km's maakt. Dan ben je amper aan de beurt voor banden e.d. Maar juist om die reden reken ik in een kmkostprijs, dat is makkelijker vergelijken. Want of 300 euro per maand aan onderhoud veel of weinig is, kun je pas vergelijken als je weet hoeveel km's iemand rijdt.
Schip ahoy!
  maandag 29 september 2014 @ 07:58:31 #216
54408 Parzival
Where it happens
pi_145008834
Wegenbelasting 0
BPM/BTW 0
Benzine: 20 euro per tank
Verbruik: 12:100

onderhoud: 200 euro per maand
banden: 300-500 euro per stuk per 2 jaar
en dat was het wel zo'n beetje..
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_145009151
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 07:58 schreef Parzival het volgende:
Wegenbelasting 0
BPM/BTW 0
Benzine: 20 euro per tank
Verbruik: 12:100

onderhoud: 200 euro per maand
banden: 300-500 euro per stuk per 2 jaar
en dat was het wel zo'n beetje..
En dat is voor welke auto?
  maandag 29 september 2014 @ 08:37:12 #218
54408 Parzival
Where it happens
pi_145009174
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 08:35 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En dat is voor welke auto?
ohja whoops..

een Jaguar XK 4.2L Convertible uit 2007
(buitenland)
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
  maandag 29 september 2014 @ 08:50:42 #219
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_145009365
quote:
16s.gif Op zondag 28 september 2014 09:03 schreef blomke het volgende:

[..]

*O* *O* Zeker bij de profi garage geweest _O_ :W
Zoals altijd ben je weer lekker snel met kort door de bocht conclusies trekken.
Daar moet je eens mee ophouden, zielig excuus voor een puistenkop dat je bent!

Januari: groot onderhoud, 4 nieuwe banden (¤400), nieuwe thermostaat (¤150), bij merkloze garage.
Augustus: klein onderhoud, 4 nieuwe gloeibougies (¤120), nieuwe EGR klep (¤400), bij zelfde garage.

Kom je zó aan ¤1500. En ja, da's veel geld, maar auto's zijn duur. En voor wat het is, is het niet buitengewoon duur, bij de dealer was ik bijna ¤1900 kwijt geweest voor hetzelfde.

quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 16:51 schreef Bassen het volgende:
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn.
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.
De 1.6HDi van mij staat bekend om turboproblemen als je te lang met de olie doorrijdt, omdat de oliekanalen van de turbo verstopt raken. Ik zou toch voorzichtig zijn met die opmerking dan, want mensen zomaar een risico laten nemen op een reparatie van misschien wel ¤1500-¤2000 om een paar tientjes te besparen zou ik niet doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Worteltjestaart op 29-09-2014 08:57:54 ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_145010164
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Jouw auto kent geen onderhoud en afschrijving?
Had dezelfde gegevens gebruikt als TS :P en die 2 stonden er niet bij vermeld dus vandaar.
Afschrijving, tja. Gekocht voor 27k zal nu misschien 15k-19k waard zijn afhankelijk van hoe graag de koper de auto wilt hebben.
Bij dealer bij inruil afhankelijk van hoe duur de nieuwe auto is zal het misschien max 20k zijn.
Dus 7k in 2 jaar tijd afgeschreven, maar de eerste jaren zijn het duurste.

Onderhoud, nog niks spannends. Nog maar 2 beurten gehad tot nog toe. Een van 120 euro een van 350 euro. dus 470 in 2 jaar is 20 per maand.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 29 september 2014 @ 10:02:15 #221
367828 Bassen
Does Humor Belongs To Music?
pi_145010578
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.
De 1.6HDi van mij staat bekend om turboproblemen als je te lang met de olie doorrijdt, omdat de oliekanalen van de turbo verstopt raken. Ik zou toch voorzichtig zijn met die opmerking dan, want mensen zomaar een risico laten nemen op een reparatie van misschien wel ¤1500-¤2000 om een paar tientjes te besparen zou ik niet doen.
Ik weet dat olie gevoeliger ligt bij turbo's. Maar de Saab 2.3 turbo van mijn vader rijd ook al 150.xxx op dezelfde olie. Dat ziet er nog allemaal perfect uit, automaat olie is ook nog zoals geleverd (alleen bij gevuld ivm, scheur in de leiding)
  maandag 29 september 2014 @ 10:35:03 #222
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_145011415
Nou, automaten worden altijd 'sealed for life' genoemd, maar dat is ook echt onzin gebleken... alle automaten die PSA de laatste 15 jaar levert, blijken veel baat te hebben bij tijdig verversen van de olie.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 29 september 2014 @ 10:42:32 #223
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_145011641
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:02 schreef Bassen het volgende:

[..]

Ik weet dat olie gevoeliger ligt bij turbo's. Maar de Saab 2.3 turbo van mijn vader rijd ook al 150.xxx op dezelfde olie. Dat ziet er nog allemaal perfect uit, automaat olie is ook nog zoals geleverd (alleen bij gevuld ivm, scheur in de leiding)
Ik zou toch echt olie verversen, voordat het 'korrelig' aanvoelt, zoals je eerder schreef. Waarom zou het korrelig aanvoelen, denk je? :)

Vergelijk maar eens oude ATF uit de stuurbekrachtiging na 100000 km, met verse ATF. Kan je bij de meeste auto's makkelijk bij komen, en hoeft volgens de voorschriften niet ververst te worden. Zooi is dunner, zwarter en ruikt verbrander dan verse vloeistof.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_145011681
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nou, automaten worden altijd 'sealed for life' genoemd, maar dat is ook echt onzin gebleken... alle automaten die PSA de laatste 15 jaar levert, blijken veel baat te hebben bij tijdig verversen van de olie.
Bij BMW idem. Ding laten spoelen / beurtje bij ZF in Dortmund doet wonderen voor de levensduur.
  maandag 29 september 2014 @ 10:54:51 #225
367828 Bassen
Does Humor Belongs To Music?
pi_145012038
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 10:42 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik zou toch echt olie verversen, voordat het 'korrelig' aanvoelt, zoals je eerder schreef. Waarom zou het korrelig aanvoelen, denk je? :)

Vergelijk maar eens oude ATF uit de stuurbekrachtiging na 100000 km, met verse ATF. Kan je bij de meeste auto's makkelijk bij komen, en hoeft volgens de voorschriften niet ververst te worden. Zooi is dunner, zwarter en ruikt verbrander dan verse vloeistof.
Ja ik weet wel waarom het korrelig aanvoelt, maar goed blijf maar lekker verversen. Zolang de viscositeit van de olie goed is ga ik het niet verversen.
pi_145013099
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:54 schreef Bassen het volgende:
Ja ik weet wel waarom het korrelig aanvoelt
Omdat de olie nog steeds goed is zeker? :s)
  maandag 29 september 2014 @ 11:39:02 #227
367828 Bassen
Does Humor Belongs To Music?
pi_145013364
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:30 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Omdat de olie nog steeds goed is zeker? :s)
Mijn auto rijd prima, niks korrelige olie. Heb bij geen van mijn auto's ooit olie vervangen (nou 1 keer, maar dit was na een revisie), ook niet bij de sportwagens die ik heb gehad.

Überhaupt zijn de service intervallen veel te kort, net als die onzin mbt het inrijden van nieuwe auto's. Maar dat kost de dealer werk dus dat zullen ze niet mededelen.
  maandag 29 september 2014 @ 11:50:01 #228
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_145013776
Tot vorige maand:
afschrijving: 160 euro
Verzekering: 35 euro
onderhoud: 90 euro
mrb: 75 euro
brandstof: 290 euro

Totaal: 650 euro/maand

Sinds deze maand met de trein naar het werk: 318 euro/maand en anderhalf uur extra reistijd/dag.
pi_145013836
Leeftijd: 21
Auto: Opel Astra Coupé 2.0 1999 - Benzine

Verzekeraar: SNS
Schadevrije jaren: geen idee

Verzekering: ¤36,- per maand All Risk
Belasting: ¤42,0 per maand (¤125 per kwartaal)

Kilometers per maand: 750-1000
Brandstofkosten: ¤150-200 per maand

[ Bericht 0% gewijzigd door Amplifier op 29-09-2014 11:57:58 ]
  maandag 29 september 2014 @ 11:54:06 #230
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_145013894
quote:
99s.gif Op maandag 29 september 2014 11:52 schreef Amplifier het volgende:
Auto: Opel Astra Coupé 2.0 1999 - Benzine
Kilometers per maand: 500
Brandstofkosten: ¤150-200 per maand
Je tank is lek!
censuur :O
pi_145014005
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je tank is lek!
Bij nader inzien km in de maand zal 750-1000 zijn...
Vind wel dat hij inderdaad een hoop verbruikt. Ik heb een sportieve rijstijl...
pi_145035304
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.
De 1.6HDi van mij staat bekend om turboproblemen als je te lang met de olie doorrijdt, omdat de oliekanalen van de turbo verstopt raken. Ik zou toch voorzichtig zijn met die opmerking dan, want mensen zomaar een risico laten nemen op een reparatie van misschien wel ¤1500-¤2000 om een paar tientjes te besparen zou ik niet doen.
Geweldig advies om die olie regelmatig te verversen! In eigen beheer uiteraard. Bespaart me die 1500 a 2000 euro voor een nieuwe turbo op mijn 1,6 HDi
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 30 september 2014 @ 08:25:42 #233
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_145043453
quote:
14s.gif Op maandag 29 september 2014 22:01 schreef blomke het volgende:
mijn 1,6 HDi
Welk motortype?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_145043601
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:50 schreef Hi_flyer het volgende:
Tot vorige maand:
afschrijving: 160 euro
Verzekering: 35 euro
onderhoud: 90 euro
mrb: 75 euro
brandstof: 290 euro

Totaal: 650 euro/maand

Sinds deze maand met de trein naar het werk: 318 euro/maand en anderhalf uur extra reistijd/dag.
330 euro 'verdienen' in 30 uur. Tsja. Het kan slechter. Maar het kan ook beter :P
Schip ahoy!
  dinsdag 30 september 2014 @ 08:38:43 #235
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_145043640
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:35 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

330 euro 'verdienen' in 30 uur. Tsja. Het kan slechter. Maar het kan ook beter :P
Zo heb ik er ook naar gekeken, maarrrrrr:
1. Ik werk een halfuur per dag in de trein
2. Ik slaap een uur in de trein

Dus 330 euro verdiend zonder er iets voor te doen. Het vroege opstaan blijft natuurlijk niet leuk, maar kost me dus weinig slaap.
pi_145044178
Peugeot 206 2.0 HDI

Wegenbelasting: 904
Onderhoud: 500
Verzekering: 250
Afschrijving: gok 500
Diesel: geen idee, gebruik wisselt nogal. 15-20K kilometers denk ik, 1 op 21 gemiddeld.

Bedragen per kalenderjaar.
pi_145045268
Ford Focus bj 2011

Belasting 42,-
Verzekering 46,- (all risk)
Benzine 150,-
Afschrijving 150,-
Onderhoud 30,-

Bedragen zijn per maand
  Official ESF Kreviewer dinsdag 30 september 2014 @ 10:01:57 #238
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_145045314
Alfa 156 uit 2005.

Inclusief onderhoud/banden/afschrijving/ANWB/verzekering/belasting en 2x tanken per maand ongeveer 300 euro per maand.
  dinsdag 30 september 2014 @ 10:17:15 #239
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_145045722
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:01 schreef Kreator het volgende:
Alfa 156 uit 2005.

Inclusief onderhoud/banden/afschrijving/ANWB/verzekering/belasting en 2x tanken per maand ongeveer 300 euro per maand.
Heeft dat ding zo'n kleine tankinhoud?

Of iemand anders betaald de andere helft.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 30 september 2014 @ 10:56:53 #240
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_145046831
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:17 schreef BartNH het volgende:

[..]

Heeft dat ding zo'n kleine tankinhoud?

Of iemand anders betaald de andere helft.
60 liter, maar ik tank gemiddeld zo'n 100 liter per maand.
Mijn allrisk verzekering is gewoon goedkoop, afschrijving nauwelijks en onderhoud is minimaal (ondanks Alfa)

-edit-
allriskverzekering: 28 euro per maand
belasting: 55 per maand
ANWB: 13 euro per maand
onderhoud: 25/30 per maand
Benzine: 170 per maand.
Afschrijving: tja. Lastig te bepalen. Oude auto, Alfa. Zeg het maar.
------------------------------
296 euro.

[ Bericht 13% gewijzigd door Kreator op 30-09-2014 11:03:01 ]
pi_145046855
Leeftijd: 22
Auto: Saab 9-5 SE LPG

Verzekeraar: Centraal beheer
Schadevrije jaren: 2

Verzekering: ¤64 per maand
Belasting: ¤116 per maand (¤348 per kwartaal)

Kilometers per maand: 3000-5000(waarvan 1200 werk-woonverkeer)
Brandstofkosten: ¤300 per maand
Onderhoud en upgrades etc: ¤150 per maand

totaal: ¤630
life happens while you're pusing the throttle.
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:03:15 #242
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_145047048
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:56 schreef Kreator het volgende:
belasting: 55 per maand
http://autos.trovit.nl/wegenbelasting-alfa-romeo-156

Oeps
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 30 september 2014 @ 11:06:10 #243
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_145047121
quote:
Ja, na mijn edit klopt dat dus wel. Heb het upgrademodel, die is iets zwaarder.
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:14:53 #244
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_145047436
zo'n 450 euro per maand, we hebben er twee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145048892
Auto: Daihatsu Cuore

Verzekering: ¤28 per maand
Belasting: ¤ 15 per maand

Kilometers per maand: 1000
Brandstofkosten: ¤ 75 per maand
Onderhoud: ¤ 25 per maand ongeveer
Afschrijving: ¤ 40 per maand (schatting)

Totaal: ¤ 183 :')
Dag iedereen.
  dinsdag 30 september 2014 @ 12:23:27 #246
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_145049704
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:00 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Auto: Daihatsu Cuore

Verzekering: ¤28 per maand
Belasting: ¤ 15 per maand

Kilometers per maand: 1000
Brandstofkosten: ¤ 75 per maand
Onderhoud: ¤ 25 per maand ongeveer
Afschrijving: ¤ 40 per maand (schatting)

Totaal: ¤ 183 :')
Dan doe ik iets fout. Zelfde auto, meer dan twee keer meer km. Verzekering en belasting klopt wel maar onderhoud en afschrijving is bij mij toch aanzienlijk hoger. Je afschrijving duidt op een goedkoop gekochte tweede hands maar je onderhoud is lager dan een beurt per jaar. Banden? Andere ouderdom verschijnselen?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_145050924
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:56 schreef Kreator het volgende:

[..]

60 liter, maar ik tank gemiddeld zo'n 100 liter per maand.
Mijn allrisk verzekering is gewoon goedkoop, afschrijving nauwelijks en onderhoud is minimaal (ondanks Alfa)

-edit-
allriskverzekering: 28 euro per maand
belasting: 55 per maand
ANWB: 13 euro per maand
onderhoud: 25/30 per maand
Benzine: 170 per maand.
Afschrijving: tja. Lastig te bepalen. Oude auto, Alfa. Zeg het maar.
------------------------------
296 euro.
Doe je het onderhoud zelf ofzo? Want anders geloof ik nooit dat je voor ¤ 300 tot ¤ 360,- per jaar klaar kunt zijn aan onderhoud met een Alfa. :')

Geen vooroordeel, heb zelf Alfa gereden. Maar die zijn gewoon duur in onderhoud. Alleen het vervangen van de bougies kost al ¤ 200,- (gelukkig maar eens per 100.000 kilometer). De distributieriem moet verder om de 60.000 kilometer al, dus ook dat is een regelmatig terugkomende kostenpost, evenals de draagarmen (een bekend zwak punt van de 156).

Dat zijn kosten die toch aanzienlijk aantikken als je dat vervolgens uitrekent naar kosten per maand.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Official ESF Kreviewer dinsdag 30 september 2014 @ 13:33:30 #248
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_145052085
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:55 schreef Tomatenboer het volgende:

Geen vooroordeel, heb zelf Alfa gereden. Maar die zijn gewoon duur in onderhoud. Alleen het vervangen van de bougies kost al ¤ 200,- (gelukkig maar eens per 100.000 kilometer). De distributieriem moet verder om de 60.000 kilometer al, dus ook dat is een regelmatig terugkomende kostenpost, evenals de draagarmen (een bekend zwak punt van de 156).
Dat zijn kosten die toch aanzienlijk aantikken als je dat vervolgens uitrekent naar kosten per maand.
Klopt wel wat je zegt, zijn precies de pijnpunten van de 156. Maar in jaren dat het niet hoeft, ik rij maar 15k per jaar, heb ik ook minder kosten. Dan heb ik 1 beurtje van 125 euro en wat olie. Dat compenseert weer voor een duurder jaar.
pi_145060133
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:23 schreef BartNH het volgende:

[..]

Dan doe ik iets fout. Zelfde auto, meer dan twee keer meer km. Verzekering en belasting klopt wel maar onderhoud en afschrijving is bij mij toch aanzienlijk hoger. Je afschrijving duidt op een goedkoop gekochte tweede hands maar je onderhoud is lager dan een beurt per jaar. Banden? Andere ouderdom verschijnselen?
300 euro onderhoud per jaar moet toch te doen zijn voor een Cuore? Dit jaar had ik kleine beurt (135 euro) en nieuwe voorbanden (130 euro). Volgend jaar een APK en grote beurt. Hoe duur dat wordt weet ik nog niet, maar heb de auto gekocht met nieuwe riem, nieuwe accu enzovoort. Misschien is het onderhoud volgend jaar 400 euro, maar veel goedkoper kun je iig niet rijden.

Voor afschrijving reken ik ong. 500 per jaar. Heb een 7 jaar oude Cuore gekocht voor 3200 euro en ik verwacht dat die na 5 jaar rijden nog wel 800 euro opbrengt.
Dag iedereen.
pi_145060513
Onderhoud op jaarbasis zegt me niet zo veel. Het ligt eraan hoeveel km's je voor dat onderhoud kan rijden. Langetermijndenken dus, en dat doet lang niet iedereen in dit topic ;).
Schip ahoy!
pi_145063446
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:25 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Welk motortype?
170C 1.6HDI Turbo Diesel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 30 september 2014 @ 20:26:17 #252
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_145067140
De DV6? 90 of 110pk?

Welke kleur is je peilstok?
Als je een gele hebt, heeft je motor nog niet de modificatie gehad. De gele peilstok is iets te lang en kan afbreken, de oranje is de gemodificeerde die iets korter is waardoor er meer olie in het carter gaat tot ie opmax staat (ik meen 0.75L méér). Door het hogere olievolume loop je tussen beurten minder kans op te erge vervuiling.

Al kun je natuurlijk ook met de gele peilstok er wat meer olie in doen, maar dan blijf je het risico lopen dat ie afbreekt en dat kan een probleem worden.

Geldt overigens voor alle auto's waar ik meen tot 2010 de DV6 in geleverd werd, o.a. Citroën C4/Berlingo, Peugeot 307/Partner, Ford Focus/Fusion, Mazda 3.

Lees bijvoorbeeld ook hier.

Te lang doorrijden met vervuilde olie in dit type motor is echt een no-no...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_145101642
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2014 20:26 schreef Worteltjestaart het volgende:
De DV6? 90 of 110pk?
DV6 B 75 PS (73 hp/55 kW)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 2 oktober 2014 @ 14:45:42 #254
62913 Blik
The one and Only!
pi_145126428
Volvo V60 Volvo Ocean Race editie 2012

Lease: netto 413 per maand

Exclusief tanken in het buitenland, dat zijn eigen kosten. Wel onbeperkt privé rijden
  donderdag 2 oktober 2014 @ 20:48:48 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_145138006
De (2002) 9-3 Sport Sedan in 20 maanden (34.852,6 km) :

¤ 4.995,87 Benzine
¤ 1.220,00 Belasting
¤ 845,92 Verzekering
¤ 2.325,35 Onderhoud
¤ 334,35 Reparaties
¤ 97,50 Wassen
¤ 0,00 Bekeuringen
¤ 9.818,99 Totaal

= ¤ 490,95 per maand

De (1999) 9-3 Cabrio in 4 maanden (2.503,6 km):

¤ 374,35 Benzine
¤ 251,00 Belasting
¤ 186,35 Verzekering
¤ 0,00 Onderhoud
¤ 8,13 Reparaties
¤ 0,00 Wassen
¤ 0,00 Bekeuringen
¤ 819,83 Totaal

= ¤ 204,96 per maand
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')