Zou je me deze uit kunnen leggen?quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Van mijn werkgever krijg ik 0,37 per kilometer vergoed, waardoor ik mijn privékilometers daar ook uit kan betalen.
Mag ik vragen naar de aanleiding?quote:Op zaterdag 27 september 2014 18:02 schreef Avalanche.. het volgende:
Schadevrije jaren: -1 sinds deze zomer![]()
Dat mag. Mijn broertje, net 1 maand in het bezit van zijn rijbewijs, leende voor het eerst mijn auto. Resultaat: hij reed achterop iemand, zo'n 3.000 euro schade. Weg waren mijn 7 schadevrije jaren.quote:Op zaterdag 27 september 2014 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Mag ik vragen naar de aanleiding?
Ik heb trouwens zelf zo weinig jaren doordat ik 2x in één zomer mijn gehele voorkant heb moeten vervangen. En daarvoor had ik er al niet veel omdat mijn vorige verzekering het vertikte om mijn schadevrije jaren in het register te plaatsen.
Maar door de 2 voorkanten heb ik mijn premie voor de komende jaren alweer terugverdiend
Damn, altijd zuur zoiets.quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:02 schreef Avalanche.. het volgende:
[..]
Dat mag. Mijn broertje, net 1 maand in het bezit van zijn rijbewijs, leende voor het eerst mijn auto. Resultaat: hij reed achterop iemand, zo'n 3.000 euro schade. Weg waren mijn 7 schadevrije jaren.
Ook een starlet uit '95quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Leeftijd: 23
Auto: Toyota Starlet 1.3 (1996)
Verzekeraar: Netpolis / Aegon
Schadevrije jaren: 1
Verzekering: ¤ 45,- per maand
Belasting: ¤ 19,- per maand
Onderhoud: ¤ 30,- per maand (afgelopen jaar 350 euro betaald voor grote beurt + apk + diversen)
Brandstofkosten: Bij een verbruik van 1:15 en een benzineprijs van 1,70 betaal ik 0,11 euro per kilometer. Van mijn werkgever krijg ik 0,37 per kilometer vergoed, waardoor ik mijn privékilometers daar ook uit kan betalen.
Hij gaat 'wel wat' meebetalen? En dat vind je wel best? Hij zou moeten opdraaien voor het hele bedrag.quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:05 schreef Avalanche.. het volgende:
Zeker zuur! En ook voor hem natuurlijk. Ontzettend stom, maar zoiets doet ie natuurlijk niet expres.
Haha, precies. Maar hij gaat ook nog wel wat bijdragen in de premieverdubbeling die ik nu moet betalen. Van 425 naar 850 euro per jaar (ongeveer).
Jouw auto, jouw verzekering en jouw verantwoordelijkheid. Als je het risico niet Wilt lopen, had je hem maar niet moeten uitlenen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:03 schreef k_man het volgende:
[..]
Hij gaat 'wel wat' meebetalen? En dat vind je wel best? Hij zou moeten opdraaien voor het hele bedrag.
Ja, doei. Dat zou lekker zijn. Een auto lenen en het boeit geen reet wat ermee gebeurt, want daar mag de eigenaar lekker voor opdraaien? Dacht het niet!quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:15 schreef exelletor het volgende:
[..]
Jouw auto, jouw verzekering en jouw verantwoordelijkheid. Als je het risico niet Wilt lopen, had je hem maar niet moeten uitlenen.
Wel geluk dat je all-risk had trouwens.
Mja, je kan er voor kiezen om hem niet uit te lenen aan mensen die zo denken. Voor mij trouwens een reden om die van mij maar sporadisch uit te lenen, want mocht er wat gebeuren, wordt je vriendschap op de proef gesteld.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, doei. Dat zou lekker zijn. Een auto lenen en het boeit geen reet wat ermee gebeurt, want daar mag de eigenaar lekker voor opdraaien? Dacht het niet!
Of de schade tot de laatste cent terugvorderen, want daar heb je gewoon recht op.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:23 schreef exelletor het volgende:
[..]
Mja, je kan er voor kiezen om hem niet uit te lenen aan mensen die zo denken. Voor mij trouwens een reden om die van mij maar sporadisch uit te lenen, want mocht er wat gebeuren, wordt je vriendschap op de proef gesteld.
quote:Op zondag 28 september 2014 06:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
Peugeot 307SW 1.6HDi uit 2006, ongeveer 30.000km per jaar.
Onderhoud ¤120 (dit jaar al ¤1700 aan onderhoud en reparatie)
Ligt er aan welke auto, zitten ook wat goedkope bij!quote:
quote:Op zondag 28 september 2014 06:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
Peugeot 307SW 1.6HDi uit 2006, ongeveer 30.000km per jaar.
Overigens krijg ik ongeveer ¤260 reisksostenvergoeding, waarvan een deel via een bruto-nettoconstructie uit mijn 13e maand komt. Totaal dus ongeveer ¤140 netto reiskostenvergoeding.
Daarmee komen de privékosten per maand op ongeveer ¤450.
Ik denk dat je wat optimistisch bent in je afschrijving voor een 2 jaar oude Fiesta.quote:Op zondag 28 september 2014 11:05 schreef pussywillow het volgende:
Ford Fiësta 1.25 16v uit 2012
Afschrijving: Ga uit van ¤1000/jaar (wordt natuurlijk minder naarmate hij ouder wordt), dus zeg ¤85/maand.
Iedereen is te optimistisch mbt. afschrijvingen, behalve als het een aftrekpost betreft.quote:Op zondag 28 september 2014 11:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk dat je wat optimistisch bent in je afschrijving voor een 2 jaar oude Fiesta.
Ja we zijn er wel uitgekomen. Hij gaat mij maandelijks een x bedrag overmaken, dat op jaarbasis ongeveer overeenkomt met het verschil in premie (dus 425 euro).quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Of de schade tot de laatste cent terugvorderen, want daar heb je gewoon recht op.
Om dat te voorkomen kan je je auto via iets als Snappcar "verhuren" aan die vriend. Zeg voor 4 tientjes, plus 1 tientje verzekering. Die 4 tientjes kan je desgewenst teruggeven, dat laatste tientje voorkomt dergelijke problemen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:23 schreef exelletor het volgende:
Mja, je kan er voor kiezen om hem niet uit te lenen aan mensen die zo denken. Voor mij trouwens een reden om die van mij maar sporadisch uit te lenen, want mocht er wat gebeuren, wordt je vriendschap op de proef gesteld.
25*12=300 euro per jaar. Daarmee kun je een hoop dingen betalen, hoor. Een beurtje(met evt APK) kost 125 euro, heb je nog 175EUR om uit te geven aan dingen als remschijven, banden etc. Met een beetje betrouwbare auto moet dat lukken, toch?quote:Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.
Mwah. Een setje nieuwe banden voor mijn auto kost al minstens ¤ 1.000...quote:Op zondag 28 september 2014 13:57 schreef exelletor het volgende:
[..]
25*12=300 euro per jaar. Daarmee kun je een hoop dingen betalen, hoor. Een beurtje(met evt APK) kost 125 euro, heb je nog 175EUR om uit te geven aan dingen als remschijven, banden etc. Met een beetje betrouwbare auto moet dat lukken, toch?
Dat is wel heel optimistisch, een beurtje voor ¤ 125,-. Dan heb je alleen een kleine beurt zonder vervangende onderdelen.quote:Op zondag 28 september 2014 13:57 schreef exelletor het volgende:
[..]
25*12=300 euro per jaar. Daarmee kun je een hoop dingen betalen, hoor. Een beurtje(met evt APK) kost 125 euro, heb je nog 175EUR om uit te geven aan dingen als remschijven, banden etc. Met een beetje betrouwbare auto moet dat lukken, toch?
WTF, 1000 euro?quote:Op zondag 28 september 2014 14:01 schreef k_man het volgende:
[..]
Mwah. Een setje nieuwe banden voor mijn auto kost al minstens ¤ 1.000...
Aan de andere kant; voor mijn vorige auto waren de daadwerkelijke kosten aan onderhoud gemiddeld 35 euro per maand. En dat was het normale onderhoud, zonder te bezuinigen, uitgevoerd bij de BMW-dealer. Wel met slechts 1.150 km per maand.
Dan koop je ze incl velgen op marktplaats voor 500 euro minder. Maar ff serieus, banden voor een doorsnee VW Polo kosten bij Kwik-Fit iets meer dan 200 euro(incl. montage) En tja, als jij een auto met run-flat banden hebt, dan ben je er wel een fortuin aan kwijt, maar daar hebben we niet over.quote:Op zondag 28 september 2014 14:01 schreef k_man het volgende:
Mwah. Een setje nieuwe banden voor mijn auto kost al minstens ¤ 1.000...
Ik zeg niet dat ik maar 25 EUR per maand kwijt ben(grapje met banden omwisselen kost mij alleen al 50euro per jaar), ik zeg alleen dat het zeker mogelijk is. Zeker bij een nieuwe auto waar je een jaar of zes mee denkt te gaan doen. In geval van mij, hoef ik bijvoorbeeld geen distributieriem te vervangen, wat ook weer honderden euro's scheelt.quote:Op zondag 28 september 2014 14:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat is wel heel optimistisch, een beurtje voor ¤ 125,-. Dan heb je alleen een kleine beurt zonder vervangende onderdelen.
Je laat verder nooit een grote beurt uitvoeren? Er gaat verder nooit iets kapot? Alleen een APK komt jaarlijks al gauw op ¤ 125,- en dan komen ze niet eens heel veel geks tegen.
Als je alleen al een keer een draagarmpje moet laten vervangen bijvoorbeeld - een redelijk gebruikelijk onderdeel - ben je sowieso weer ¤ 110,- verder.
Daar hebben we het wel over. Ik heb RFT in de maten 225/35/19 (voor) en 255/30/19 (achter). Zie daar maar eens een nieuwe set voor te vinden voor minder dan duizend euro.quote:Op zondag 28 september 2014 14:09 schreef exelletor het volgende:
Dan koop je ze incl velgen op marktplaats voor 500 euro minder. Maar ff serieus, banden voor een doorsnee VW Polo kosten bij Kwik-Fit iets meer dan 200 euro(incl. montage) En tja, als jij een auto met run-flat banden hebt, dan ben je er wel een fortuin aan kwijt, maar daar hebben we niet over.
quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:33 schreef Rezania het volgende:
Niks.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Somebody that I used to know
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud.quote:Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zie hier veel te optimistische mensen, met name wat betreft de inschatting van de onderhoudskosten. Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.
Amen, altijd fantastisch om te zien hoe goedkope bakken alsnog zo kunnen presteren. Hoeveel op de teller?quote:Op zondag 28 september 2014 14:27 schreef Bassen het volgende:
[..]
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud.
Voor de volledigheid, ik rijd een Peugeot 106 (Heb daarnaast nog een Volvo, maar deze is geschorst);
Auto: Peugeot 106 1.1 Accent uit 1998
WA verzekering: 20,-
Motorrijtuigenbelasting: 20,-
Onderhoud 5,-
Benzine 150euro (1 op15) 1400km woon- werkverkeer
Afschrijving: Geen (auto gekocht voor 350 euro, dit krijg ik er vandaag de dag ook nog wel voor)
Ik vind het ook vrij weinig. Ik ben een enorme bofkont, want ik heb een goede deal met een automonteur en betaal alleen de inkoop van de onderdelen, maar dan nog denk ik dat ik boven de ¤ 25 per maand zit. Nu heb ik ook een auto die inmiddels 14 jaar oud is en waar wel eens iets vanaf valt, maar toch...quote:Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zie hier veel te optimistische mensen, met name wat betreft de inschatting van de onderhoudskosten. Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.
Zou toch eens nieuwe motorolie nemen (uiteraard zelf uit te voeren); al is het maar om nog vele jaren door te rijden met je Peugje.quote:Op zondag 28 september 2014 14:27 schreef Bassen het volgende:
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud.
Dat kan, maar dan ben jij een uitzondering. Verder zal je auto ooit ook nieuwe banden en een nieuwe distributieriem nodig hebben, en een grote onderhoudsbeurt zo op z'n tijd, en er zal vast een keer iets kapot gaan. Al is het maar 1 onderdeel dat het begeeft in 4 jaar van pakweg ¤ 200,-, dan kun je alweer ¤ 4,50 per maand aan onderhoudskosten erbij schrijven.quote:Op zondag 28 september 2014 14:27 schreef Bassen het volgende:
[..]
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud.
Voor de volledigheid, ik rijd een Peugeot 106 (Heb daarnaast nog een Volvo, maar deze is geschorst);
Auto: Peugeot 106 1.1 Accent uit 1998
WA verzekering: 20,-
Motorrijtuigenbelasting: 20,-
Onderhoud 5,-
Benzine 150euro (1 op15) 1400km woon- werkverkeer
Afschrijving: Geen (auto gekocht voor 350 euro, dit krijg ik er vandaag de dag ook nog wel voor)
Nou banden voor een peugeot kosten niet veel, heb zomer en winterbanden dus kan daar lang mee doen. Olie verversen geloof ik niet in, verder essentieel onderhoud kan ik zelf doen. Heb beschikking over een autobrug en heb vrijwel alle gereedschappen die nodig zijn om de auto rijdend te houden.quote:Op zondag 28 september 2014 16:15 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan ben jij een uitzondering. Verder zal je auto ooit ook nieuwe banden en een nieuwe distributieriem nodig hebben, en een grote onderhoudsbeurt zo op z'n tijd, en er zal vast een keer iets kapot gaan. Al is het maar 1 onderdeel dat het begeeft in 4 jaar van pakweg ¤ 200,-, dan kun je alweer ¤ 4,50 per maand aan onderhoudskosten erbij schrijven.
Echt niet? Is dat niet noodzakelijk voor de motor?quote:
Nee, zolang je geregeld kijkt naar het olie pijl en de kwaliteit van de olie is er niks aan de hand. Dat je elke 30.xxx je olie zou moeten verversen is een fabeltje en iets dat grage houders graag beamen gezien er nog wel wat marge opzit.quote:Op zondag 28 september 2014 16:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt niet? Is dat niet noodzakelijk voor de motor?
Hmmm....je uitspraak bevestigt mijn vermoeden dat ik garagehouders in dezelfde categorie als hypotheekadviseurs, makelaars en CV-installateurs kan scharen.quote:Op zondag 28 september 2014 16:43 schreef Bassen het volgende:
Nee, zolang je geregeld kijkt naar het olie pijl en de kwaliteit van de olie is er niks aan de hand. Dat je elke 30.xxx je olie zou moeten verversen is een fabeltje en iets dat grage houders graag beamen gezien er nog wel wat marge opzit.
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn.quote:Op zondag 28 september 2014 16:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Hmmm....je uitspraak bevestigt mijn vermoeden dat ik garagehouders in dezelfde categorie als hypotheekadviseurs, makelaars en CV-installateurs kan scharen.
Maare...geldt dat van die olie ook voor diesels? En hoe weet & meet je dan de oliekwaliteit??
Gereedschap, brug en ruimte kost zeker niets? Mogelijk kost het jouw niets, maar het heeft ooit geld gekost.quote:Op zondag 28 september 2014 16:33 schreef Bassen het volgende:
Nou banden voor een peugeot kosten niet veel, heb zomer en winterbanden dus kan daar lang mee doen. Olie verversen geloof ik niet in, verder essentieel onderhoud kan ik zelf doen. Heb beschikking over een autobrug en heb vrijwel alle gereedschappen die nodig zijn om de auto rijdend te houden.
Snap dat ik niet de gemiddelde auto bezitter ben, maar wou alleen aangeven dat 25 per maand zeker wel te doen is.
En in die dingen gaat olie van 3 euro de liter?quote:Op zondag 28 september 2014 17:06 schreef bluemoon23 het volgende:
Bij die motoren wordt de olie om de 3000 uur ververst.
Fixed that for you.quote:Op zondag 28 september 2014 16:51 schreef Bassen het volgende:
[..]
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. ben je te laat...
Muah al die dingen heb ik voor mijn andere auto, deze ben ik aan het restaureren. Je hebt opzich wel gelijk, al is het gereedschap na de restauratie nog steeds goed te gebruiken voor een volgende restauratie.quote:Op zondag 28 september 2014 17:08 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Gereedschap, brug en ruimte kost zeker niets? Mogelijk kost het jouw niets, maar het heeft ooit geld gekost.
Als ik al dat soort zaken zou moeten aanschaffen om alleen mijn eigen auto te onderhouden, kan ik hem beter om de maand naar de dealer brengen, dat is dan nog goedkoper gok ik.
Maar niet nodig. Vertel me waarom jij het doet en wanneer? Durf wel te stellen dat ik meer auto kennis heb als de gemiddelde Fok'er. Het is in mijn ogen totaal overbodig en als men zonodig aan het milieu wil denken is dat een goede manier om mee te beginnen.quote:Op zondag 28 september 2014 17:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Fixed that for you.
Olie verversen is zo'n beetje het goedkoopste en het beste wat je voor een motorblok kan doen.
Overeenkomend met 1,5 - 2 ton bij een autodiesel???quote:Op zondag 28 september 2014 17:06 schreef bluemoon23 het volgende:
Daar worden regelmatig monsters van genomen en opgestuurd naar een lab, dan heb je pas een betrouwbare analyse, maar zo`n analyse is al duurder dan een oliewissel voor een personenauto.
Bij die motoren wordt de olie om de 3000 uur ververst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |