Wat is daar grappig aan?quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:23 schreef Warrick21 het volgende:
Het grappige is, sommigen weten dat niet eens!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
Ik weet het inderdaad ook niet. Kan zo uit m'n hoofd hoogstens de afschrijving per maand uitrekenen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:23 schreef Warrick21 het volgende:
Het grappige is, sommigen weten dat niet eens!
Hier ga je ook de mist in... De arbeidskorting wordt ook aangepast, en het heeft ook effect op eventuele toeslagen. Voor de exacte berekening ben je dus een stukje ingewikkelder uit dan "keer 42%". Je zal met een netto-bruto-conversie moeten rekenen. De toeslagen, heffingen, bijtellingen en aftrekposten zijn ondertussen allemaal met elkaar verweven.quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:50 schreef Fer het volgende:
Netto bijtelling: 4860¤
Belastingschijf 42%
Netto belasting: 2041,20
Afschrijving is dan ook natte vingerwerk zolang je de verkoopwaarde nog niet weet. Ik zou bedragen afschrijving in een dergelijk topic met een korreltje zout nemen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik probeerde pas dit topic maar kreeg weinig (zinnige) reacties:
PTA / TCO (Total Cost of Ownership) auto vergelijken
TS vergeet onderhoud en afschrijving, zo ben je onvolledig in je kostenpost.
Jij kennelijk ook nietquote:Op vrijdag 26 september 2014 18:23 schreef Warrick21 het volgende:
Het grappige is, sommigen weten dat niet eens!
Als TS bijvoorbeeld 46.500,- per jaar verdient klopt het vrij goed.quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hier ga je ook de mist in... De arbeidskorting wordt ook aangepast, en het heeft ook effect op eventuele toeslagen. Voor de exacte berekening ben je dus een stukje ingewikkelder uit dan "keer 42%". Je zal met een netto-bruto-conversie moeten rekenen. De toeslagen, heffingen, bijtellingen en aftrekposten zijn ondertussen allemaal met elkaar verweven.
:| Zo duur omg.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:16 schreef MaximumRush het volgende:
Leeftijd: 25
Auto: BMW 530xd
Verzekeraar: Reaal (enige die me wilde verzekeren)
Schadevrije jaren: 1
Verzekering: ¤117 per maand alleen WA
Belasting: ¤170 per maand
Kilometers per maand: 2500
Brandstofkosten: ¤400 per maand
Onderhoud hou ik niet echt bij. Ik heb hem sinds januari en denk dat ik tot nu toe zo'n 1600 kwijt ben aan onderhoud. Gisteren olie vervangen, 210 euro.quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:46 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ook geen simpele zielen auto he.
En daarnaast vergeet ie het onderhoud voor het gemak.
Moest eerst je motorblok eruit getakeld worden ofzo? Of heb je echt compleet foute adressen waar je dat laat doen?quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:06 schreef MaximumRush het volgende:
Gisteren olie vervangen, 210 euro.
Nieuwe filter en dure olie.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Moest eerst je motorblok eruit getakeld worden ofzo? Of heb je echt compleet foute adressen waar je dat laat doen?
BMW 330i, 2001quote:Op vrijdag 26 september 2014 20:16 schreef MaximumRush het volgende:
Leeftijd: 25
Auto: BMW 530xd
Verzekeraar: Reaal (enige die me wilde verzekeren)
Schadevrije jaren: 1
Verzekering: ¤117 per maand alleen WA
Belasting: ¤170 per maand
Kilometers per maand: 2500
Brandstofkosten: ¤400 per maand
quote:
Niet echt. Loop stage bij een grootschalig poetsbedrijf die ook aan schadeherstel en dergelijke doen. 5000 auto's per jaar, motorische reparaties gaan daarheen. M'n baas heeft het voor me betaald. Ik denk niet dat ze zo'n grote klant willen oplichten.quote:
Waarom betaal je zoveel voor de verzekering? Ik betaal veeeeeeeeeeeeeeel minder zonder "geleende" schadevrije jaren.... Bij "vrouwenverzekering" Onna Onna, casco, incl. pechhulp (tot 5 jaar oud), gratis APK (bij de Kwikfit, met steekproef, dus dat viel niet tegen), etc. De goedkoopste verzekering die ik kon vinden. Oja, met handtasdekkingquote:Op vrijdag 26 september 2014 20:07 schreef superkimmi het volgende:
Citroen c1 2009 (partner, zelf geen rijbewijs)
Wegenbelasting: 19 euro per kwartaal
Verzekering: 61 (mocht de schadevrije jaren van pa meeneemen, want meerschadevrije jaren dan een auto in bezit)
Als ik iets inkoop voor 10,- en aan jou verkoop voor 12,- ben ik je niet aan het oplichten.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:56 schreef MaximumRush het volgende:
Niet echt. Loop stage bij een grootschalig poetsbedrijf die ook aan schadeherstel en dergelijke doen. 5000 auto's per jaar, motorische reparaties gaan daarheen. M'n baas heeft het voor me betaald. Ik denk niet dat ze zo'n grote klant willen oplichten.
volgens mijn partner hebben we 75% korting. We zijn wel echt voor alles verzekerd waar je voor verzekerd kan zijn bij een autoverzekering, ook inzittendenquote:Op vrijdag 26 september 2014 22:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom betaal je zoveel voor de verzekering? Ik betaal veeeeeeeeeeeeeeel minder zonder "geleende" schadevrije jaren.... Bij "vrouwenverzekering" Onna Onna, casco, incl. pechhulp (tot 5 jaar oud), gratis APK (bij de Kwikfit, met steekproef, dus dat viel niet tegen), etc. De goedkoopste verzekering die ik kon vinden. Oja, met handtasdekkingen ze mogen mannen natuurlijk niet weigeren
Dat lijkt mij wel heel erg weinig voor een dieselbak. Per kwartaal klinkt al aannemelijker.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:59 schreef nikky het volgende:
Ford Focus 1.8 tdci 2001
Wegenbelasting per JAAR ¤277,00
Toch is het per jaar wanneer je in DE woont.quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:06 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Dat lijkt mij wel heel erg weinig voor een dieselbak. Per kwartaal klinkt al aannemelijker.
In Swahili schijnt het 0,- te zijn....quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:08 schreef nikky het volgende:
Toch is het per jaar wanneer je in DE woont.
Er wordt toch gevraagd wat je auto je per maand kost?quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In Swahili schijnt het 0,- te zijn....
En het was teveel moeite om gelijk even te vermelden dat het in DE was? Of wat?quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:10 schreef nikky het volgende:
Er wordt toch gevraagd wat je auto je per maand kost?
Dat dus. ¤277,00 per jaar. Elke december wordt dat afgeschreven.
Kan ook in Nederland, hoor. http://www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.htmlquote:Op vrijdag 26 september 2014 22:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Straks krijgen we nog malloten die claimen dat ze per 1000km qua brandstof maar een paar euro verstoken.
Blijken ze later in Venezuela te wonen....
Iedereen weet toch dat nikky in Duitsland woont pannenkoekquote:Op vrijdag 26 september 2014 22:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En het was teveel moeite om gelijk even te vermelden dat het in DE was? Of wat?
Dat mag je vinden. Dealer ben je zo 300/350 kwijt. Ik ken verder ook niemand met dezelfde klasse auto die z'n olie laat vervangen voor een lagere prijs. Je auto wordt ook op een hele lijst met punten nagekeken bij alles wat je laat doen bij de garage.quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik iets inkoop voor 10,- en aan jou verkoop voor 12,- ben ik je niet aan het oplichten.
Maar als een ander jou exact hetzelfde kan leveren voor 2,50, ben ik voor jou toch echt een 'fout adres'.
Kom op hee, 210,- euro voor een oliefiltertje en 7 liter motorolie....
Agos. The Horrorquote:Op vrijdag 26 september 2014 22:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En het was teveel moeite om gelijk even te vermelden dat het in DE was? Of wat?
Straks krijgen we nog malloten die claimen dat ze per 1000km qua brandstof maar een paar euro verstoken.
Blijken ze later in Venezuela te wonen....
Klopt, daar dacht ik naderhand pas over na. Dat weet iedereen...quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:19 schreef Geralt het volgende:
Iedereen weet toch dat nikky in Duitsland woont pannenkoek
Iedereen die het niet weet zou het moeten wetenquote:
210euro voor olie vervangen? Ik kan dat gelukkig bij mijn vader doen, kost me niks. Maar is er bij jou in de buurt niet zo'n doe het zelf garage waar je dus zelf voor een klein bedrag per uur aan je auto kan sleutelen? Hier in de buurt zie ik steeds meer van dat soort garages.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:06 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Onderhoud hou ik niet echt bij. Ik heb hem sinds januari en denk dat ik tot nu toe zo'n 1600 kwijt ben aan onderhoud. Gisteren olie vervangen, 210 euro.
- onderhouds- / wasbeurten 200quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:42 schreef Moogwai10 het volgende:
- BMW E60 535d
- 35.000 km/jaar
- brandstofkosten 290
- wegenbelasting 150
- onderhouds- / wasbeurten 200
- autoverzekering 82
- pechhulp 12
- bekeuringen 10
- afschrijving 400
Totaal 1.144 per maand, dure hobby dus dat autorijden
Zou best kunnen, maar ik vind het prima om het te laden doen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:36 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
210euro voor olie vervangen? Ik kan dat gelukkig bij mijn vader doen, kost me niks. Maar is er bij jou in de buurt niet zo'n doe het zelf garage waar je dus zelf voor een klein bedrag per uur aan je auto kan sleutelen? Hier in de buurt zie ik steeds meer van dat soort garages.
Laat je je auto trouwens wassen of ook poetsen?quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:53 schreef Moogwai10 het volgende:
Is op zich vrij normaal onderhoud allemaal.
Probleem zit hem erin dat ik vrij veel rij met als gevolg vrij veel onderhoud met relatief dure onderdelen.
Alternatief is bv. een wat jongere wagen, maar de 100 onderhoud die eraf gaat kan je dan weer optellen bij je afschrijving.
Ah, dat rook ik dus. Duitse braadworsten.quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:08 schreef nikky het volgende:
Toch is het per jaar wanneer je in DE woont.
Alleen 1x per maand wassen voor 6,- . Dat zijn hem de kosten dus niet.quote:Op Laat je je auto trouwens wassen of ook poetsen?
Laten we niet over Aldi olie beginnen, maar Castrol 5w30 longlife (waarschijnlijk zelfde als wat de BMW dealer gebruikt) kost ¤40 per 5 liter bij internetshops...quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Kom op hee, 210,- euro voor een oliefiltertje en 7 liter motorolie....
Juist. 210,- voor een oliefiltertje en 7 liter is dus gewoon belachelijk.quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:23 schreef bluemoon23 het volgende:
Laten we niet over Aldi olie beginnen, maar Castrol 5w30 longlife (waarschijnlijk zelfde als wat de BMW dealer gebruikt) kost ¤40 per 5 liter bij internetshops...
In Duitsland nog goedkoper, maar dan heb je weer hogere verzendkosten.
Die dealer vraagt waarschijnlijk ¤20/liter, dezelfde prijs die ze bij de benzinepomp vragen voor een 1 liter flesje.
Ik heb voor mijn BMW Shell Helix 5W30 longlife, was ¤25 voor 5 liter bij een Duitse webshop.
Ja, jij mag het belachelijk vinden maar het is gewoon een normale prijs voor een vrij recente BMW met een wat grotere motor.quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Juist. 210,- voor een oliefiltertje en 7 liter is dus gewoon belachelijk.
Kan ik me bij aansluiten, mijn laatste oliebeurt was ook 205,- en dan zelfs nog bij een Bovag garage.quote:Ja, jij mag het belachelijk vinden maar het is gewoon een normale prijs voor een vrij recente BMW met een wat grotere motor.
Ook een fout adres dus.quote:Op zaterdag 27 september 2014 00:02 schreef Moogwai10 het volgende:
[..]
Kan ik me bij aansluiten, mijn laatste oliebeurt was ook 205,- en dan zelfs nog bij een Bovag garage.
- motorolie 8,5 liter a 16,50 = 140
- oliefilter 21
- arbeidsloon 39
- milieubijdrage 5
Fuck me, die zetten dus even minstens 100 euro boven op de oliequote:Op zaterdag 27 september 2014 00:02 schreef Moogwai10 het volgende:
[..]
Kan ik me bij aansluiten, mijn laatste oliebeurt was ook 205,- en dan zelfs nog bij een Bovag garage.
- motorolie 8,5 liter a 16,50 = 140
- oliefilter 21
- arbeidsloon 39
- milieubijdrage 5
Of ik hem nu wel of niet voor het werk gebruik een auto moet er zijn, belasting en verzekering blijft gelijk. Dus nee je kunt niet met die 51 cent gaan rekenen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 01:49 schreef k_man het volgende:
Vergelijk die 51 cent per km eens met de 19 cent die de meeste werkgevers vergoeden.
Waarvoor anders? Denk je soms dat het leuk is om in een Z4 te rijden?quote:Op zaterdag 27 september 2014 01:57 schreef hottentot het volgende:
En ik neem toch aan dat je een Z4 niet speciaal voor woon werk verkeer hebt gekocht.
Als je baas de helft van alle kosten moet betalen, krijg je dan ook ontslag in je proeftijd als je een bekeuring krijgt, of hij je met slippende wielen een rotonde ziet nemen, of je koppakking knapt.quote:Op zaterdag 27 september 2014 02:02 schreef k_man het volgende:
Dat vind ik een verkeerde redenatie. Als je voor je werk rijdt, zou je daarvoor vergoed moeten krijgen wat een auto gemiddeld* per km kost. Belasting en verzekering dragen daar net zo goed aan bij als onderhoud en afschrijving. M.a.w. als je je auto 50% voor je werk gebruikt, zou je werkgever ook 50% van de kosten moeten betalen.
*Ik verwacht uiteraard niet dat de werkgever rekening houdt met de kosten van mijn specifieke autokeuze.
Dat zeg ik toch helemaal niet?quote:Op zaterdag 27 september 2014 02:18 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als je baas de helft van alle kosten moet betalen, krijg je dan ook ontslag in je proeftijd als je een bekeuring krijgt, of hij je met slippende wielen een rotonde ziet nemen, of je koppakking knapt.
Is een onwerkbare oplossing.
Oh en zet die auto die een nieuwe aandrijfriem moet hebben maar op mijn naam, de baas betaald wel mee.
O.k.quote:Op zaterdag 27 september 2014 02:37 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch helemaal niet?![]()
De km-vergoeding zou kostendekkend moeten zijn voor de gemiddelde kosten van een auto. De baas heeft uiteraard niks te maken met jouw specifieke autokeuze (zoals ik al zei), maar het zou wel mogelijk moeten zijn om voor de km-vergoeding überhaupt in een normale auto te rijden.
Dat vraagt toch echt om nadere uitleg. Een auto na twee jaar verkopen voor meer dan de nieuwprijs????quote:Op zaterdag 27 september 2014 06:12 schreef MevrouwCactus het volgende:
Afschrijving: geen idee. De vorige C1 kocht ik ook nieuw en ruilde ik na twee jaar in met ¤1500,- winst.
Bij het kopen kreeg ik een paar mooie kortingen (milieupremie en nog wat dingen, was in België). ¤5500,- betaald voor de wagen. Bij inruil kreeg ik er ¤7000,- voor terug. Ik snapte het ook niet, maar heb gelijk getekend natuurlijk.quote:Op zaterdag 27 september 2014 08:02 schreef BartNH het volgende:
[..]
Dat vraagt toch echt om nadere uitleg. Een auto na twee jaar verkopen voor meer dan de nieuwprijs????
Die wegenbelasting is toch echt per 3 maanden... En anders wil ik jouw belastingadviseur ook leren kennen...quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:59 schreef nikky het volgende:
Ford Focus 1.8 tdci 2001
Wegenbelasting per JAAR ¤277,00
Gemiddeld 2500 km per maand.
Gemiddeld ¤200,00 Diesel per maand
Verzekering 51,00 per maand
Onderhoud in nu bijna twee jaar: vier nieuwe banden en grote beurt.
Afschrijving: zij is al niet veel meer waard. Zal enkele tientjes afschrijving zijn.
Wat zou je salaris doen als je geen leaseauto nam, maar het leasebudget laat uitbetalen?quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:44 schreef Palomar het volgende:
Seat Leon 1.6 tdi ecomotive 2014
Bijtelling +- 90 euro
Eigen bijdrage 90 euro
Km per maand +- 4000
Brandstof 0 euro
Onderhoud 0 euro
Totaal 180 euro per maand, lease
Leg dat maar uit aan de politiek... 20 (!!) jaar geleden kreeg je 60 cent per km belastingvrij, toen werd dat 27 eurocent, en later verlaagd naar de huidige 19. Qua toegenomen kosten zou het eerder 60 eurocent moeten zijn, en ik las juist pas dat de politiek daar niet aan wil "want elke cent meer kost 100 miljoen". Tsja, ondertussen halen ze 20 miljard per jaar aan belasting uit de auto...quote:Op zaterdag 27 september 2014 02:02 schreef k_man het volgende:
Dat vind ik een verkeerde redenatie. Als je voor je werk rijdt, zou je daarvoor vergoed moeten krijgen wat een auto gemiddeld* per km kost. Belasting en verzekering dragen daar net zo goed aan bij als onderhoud en afschrijving. M.a.w. als je je auto 50% voor je werk gebruikt, zou je werkgever ook 50% van de kosten moeten betalen.
Ow dat had ik niet meegeteld.quote:Op vrijdag 26 september 2014 23:27 schreef jeffrey83 het volgende:
Volgens mij verdien ik bijna op m'n auto....
Peugeot 205 1991.
668 km per maand ( 2 x in de maand naar het hoofdkantoor, krijg de km vergoed a 19 cent.)
Dus brandstof kost mij 40 euro per keer, en krijg 127 euro vergoed, verzekering geloof ik dat 11 per maand is, wegenbelasting 25 per maand of kwartaal... Geen idee om eerlijk te zijn
Tja, reparatie en afschrijving...
Afschrijving is 0 euro, is al 1 miljoen keer afgeschreven.
Reparatie, ik heb 1 regel sinds ik deze auto heb. Meer dan 250 euro kosten, dan gaat ie de deur uit.
Heb hem 6 jaar nu.
Inkomsten auto ¤127.
Uitgaven ¤116.
11 euro in de plus, ¤133 per jaar.
Welke idioot betaald voor een 2 jaar oude auto 1500 euro meer dan de nieuwprijs?!quote:Op zaterdag 27 september 2014 06:12 schreef MevrouwCactus het volgende:
Afschrijving: geen idee. De vorige C1 kocht ik ook nieuw en ruilde ik na twee jaar in met ¤1500,- winst.
Dan verandert er niks. Wij hebben geen leasebudget, alleen een aantal modellen waaruit je kun kiezen, waarbij hoe duurder, hoe meer eigen bijdrage. Sowieso heb ik een auto nodig omdat ik voor mn werk veel naar klanten moet. Ga ik niet met een prive auto doen tegen 19 cent per kilometerquote:Op zaterdag 27 september 2014 10:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat zou je salaris doen als je geen leaseauto nam, maar het leasebudget laat uitbetalen?
Vroeg ik me ook af, C1 zijn waardevast dat wel, heb de mijne ingeruild op een Mazda 2 en had in 3 jaar tijd maar iets van 1100 euro afgeschrevenquote:Op zaterdag 27 september 2014 10:58 schreef Geralt het volgende:
[..]
Welke idioot betaald voor een 2 jaar oude auto 1500 euro meer dan de nieuwprijs?!
Komt dat niet doordat de belasting op die dingen is toegenomen, en ze nieuw dus duurder zijn geworden dan een paar jaar geleden?quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:20 schreef Klonk het volgende:
Vroeg ik me ook af, C1 zijn waardevast dat wel, heb de mijne ingeruild op een Mazda 2 en had in 3 jaar tijd maar iets van 1100 euro afgeschreven
ze waren idd een paar jaar mrb vrij omdat ze schoon waren, de generatie uit 2010/11 valt daar nu niet meer onder, maar of dat een reden is, geen idee?quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Komt dat niet doordat de belasting op die dingen is toegenomen, en ze nieuw dus duurder zijn geworden dan een paar jaar geleden?
Ik keek ooit op de Duitse autoscout, daar zijn kleine oudere auto's het goedkoopst. Hier zijn het de grotere auto's die het hardst afschrijven, stomweg omdat 2000 euro belasting per jaar voor een diesel erg veel is.quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:13 schreef Klonk het volgende:
denkt dat het ook komt doordat het (voor een bepaald soort mens) een prima auto is, kost geen drol om te kopen, onderhoud is 149 per jaar, wegenbelasting betaalde je niet (en nu nauwelijks) en ze zijn gewoon retebetrouwbaar.
Het meest lullige is altijd als je in de file staat. Na een kilometer stilstaan, optrekken en remmen krijg je 19 cent vergoed.quote:Op zaterdag 27 september 2014 01:49 schreef k_man het volgende:
Vergelijk die 51 cent per km eens met de 19 cent die de meeste werkgevers vergoeden.
Voor velen waaronder ikzelf geld: Geen auto, geen werk.quote:Op zaterdag 27 september 2014 08:00 schreef quinoahipster het volgende:
Als je de uren die je moet werken om je auto te betalen meerekent als reistijd is de auto ook helemaal niet meer sneller dan de fiets![]()
200 aan onderhoud is niet gek bij dat aantal kilometers. Ik zit daar ook wel op.quote:Op vrijdag 26 september 2014 22:53 schreef Moogwai10 het volgende:
Is op zich vrij normaal onderhoud allemaal.
Probleem zit hem erin dat ik vrij veel rij met als gevolg vrij veel onderhoud met relatief dure onderdelen.
Alternatief is bv. een wat jongere wagen, maar de 100 onderhoud die eraf gaat kan je dan weer optellen bij je afschrijving.
Ik heb sinds April een Z4 2.2 van 2005, nog niet uitgerekend wat mij dat kost.quote:Op zaterdag 27 september 2014 01:45 schreef k_man het volgende:
Ik heb in mei een andere auto gekocht, dus van de vorige heb ik maar eens de kosten uitgerekend, inclusief afschrijving.
Auto: BMW Z4 2.0i (bj 2007)
Kilometers per maand: gemiddeld 1.146
Gemiddelde kosten per maand over 59 maanden:
• Afschrijving 283,64
• Benzine 146,25
• Verzekering (all-risk) 67,02
• Wegenbelasting 45,17
• Onderhoud 34,82
• Wassen 5,24
• Boetes 1,95
Totaal: ¤ 584,09 per maand
(is 51 cent per km)
Best leuk hèquote:Op zaterdag 27 september 2014 10:54 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ow dat had ik niet meegeteld.
Mijn auto kost dan:
Wegenbelasting: 25
Verzekering: 16
Benzine 90
Reiskostenvergoeding: 114
17 euro per maand kost mijn auto dan. Ofwel zo een 55 cent per dag
Geen flikker aan. Ik rij een Mazda Demio.quote:
Haha, ja, ik ga ook liever met een super de luxe bak in de rondte, maar als ik lang genoeg blijf rijden in mijn Peugeot dan komt die auto er van zelfquote:Op zaterdag 27 september 2014 13:00 schreef Geralt het volgende:
[..]
Geen flikker aan. Ik rij een Mazda Demio.
Ik rij liever in de 20 klepper Toledo van mijn vriendin als ik eerlijk ben
Voor mij is het inderdaad een prima auto. Ik hoef niet snel te rijden en op te trekken en ik vervoer nooit veel dingen. Ik heb mijn auto in België gekocht, later als verhuiswaar ingevoerd en hier in Nederland ingeruild. Dat zal ook wel schelen misschien?quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:13 schreef Klonk het volgende:
[..]
ze waren idd een paar jaar mrb vrij omdat ze schoon waren, de generatie uit 2010/11 valt daar nu niet meer onder, maar of dat een reden is, geen idee?
denkt dat het ook komt doordat het (voor een bepaald soort mens) een prima auto is, kost geen drol om te kopen, onderhoud is 149 per jaar, wegenbelasting betaalde je niet (en nu nauwelijks) en ze zijn gewoon retebetrouwbaar.
Rij jij benzine met die km's?quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:33 schreef CherryOnTop het volgende:
Ik was naar aanleiding van dit topic toch wel benieuwd wat de auto nu per maand kost. Kom hier op uit:
Auto: Audi
Schadevrije jaren: 0
Verzekering: ¤155 per maand
Belasting: ¤26 per maand
Kilometers per maand: 6500km
Brandstofkosten: ¤800 per maand
Afschrijving*: ¤1400 per maand
* ervan uitgaande dat de auto na 2 jaar ingeruild wordt voor een redelijk bedrag.
Totale kosten per maand (schatting dus): ¤2381 per maand
Onderhoud heb ik even buiten beschouwing gelaten want dat is bijna verwaarloosbaar.
dan is die ook niet erg zuinig wel?quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:37 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Nee diesel, 1.40 per liter heb ik gerekend geloof ik.
Nou ja eigenlijk valt het wel mee want van die 6500 km per maand is zo'n 5000 door Duitsland á 170/180 km/u op veel stukken.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:38 schreef Geralt het volgende:
[..]
dan is die ook niet erg zuinig wel?
Dan zou je op +/-970 euro zitten.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:40 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Is maar goed dat er geen benzine in moet dan he
De keuze is gebaseerd op: mooi, comfortabel en niet te veel lawaai in de auto als je 140+ rijdt zodat je nog met elkaar kunt praten.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:40 schreef Geralt het volgende:
Met dergelijke km's per maand had ik toch op zeker voor een zuinigere auto geopteerd
O sorry vergeten erbij te zetten, is in Zwitserland. Weet ook niet waarom het zo goedkoop is maar vind het prima.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:42 schreef Geralt het volgende:
Overigens 26 euro belasting per maand voor een diesel? Wat voor Audi is dat? Die mag maar max 550 kilo wegen?!
Juist. Ik vond het al vreemd. Daarom dacht ik ook dat je benzine reed zonder even na te tellen qua km's en brandstofkosten.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:42 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
O sorry vergeten erbij te zetten, is in Zwitserland. Weet ook niet waarom het zo goedkoop is maar vind het prima.
Ik heb de luxe dat ik 4km van mijn werk af woonquote:Op zaterdag 27 september 2014 12:35 schreef hottentot het volgende:
[..]
Voor velen waaronder ikzelf geld: Geen auto, geen werk.
Geen idee, kan het zo ook niet op de aankoopbon vinden. Belasting is hier sowieso laag, op alles (ook auto's!quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:43 schreef Geralt het volgende:
[..]
Juist. Ik vond het al vreemd. Daarom dacht ik ook dat je benzine reed zonder even na te tellen qua km's en brandstofkosten.
Weinig belasting daar zeg; wat weegt die auto?
Ik woon 25km van mn werk af en ben met een scootertje (4 takt 1 op 40) wat 55km/u rijdt slechts maximaal 5 minuten langer onderweg dan met de auto.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:46 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Ik heb de luxe dat ik 4km van mijn werk af woon
Fietsen is voor mij ruim sneller dan met de auto in de spits + parkeerperikelen.
Wat voor model is het en wat is de motorinhoud en welk bouwjaar?quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:46 schreef CherryOnTop het volgende:
Geen idee, kan het zo ook niet op de aankoopbon vinden.
Ik denk dat het voor velen sneller is die relatief dicht bij hun werk wonen. En nog lekkerder ook, fietsenquote:Op zaterdag 27 september 2014 13:46 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Ik heb de luxe dat ik 4km van mijn werk af woon
Fietsen is voor mij ruim sneller dan met de auto in de spits + parkeerperikelen.
Reistijd voor mij met auto 15 minuten, reistijd met OV een uur. (nog even los van geschikte vertrektijden) consignatie, overwerk. Nee bij mij is het echt geen keuze. Bij overwerk, storing en ander gebruik boven standaard woon-werk verkeer krijg ik trouwens 30 cent.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:46 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Ik heb de luxe dat ik 4km van mijn werk af woon
Fietsen is voor mij ruim sneller dan met de auto in de spits + parkeerperikelen.
O ja dat is wel grappig om te weten.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:47 schreef Geralt het volgende:
[..]
Wat voor model is het en wat is de motorinhoud en welk bouwjaar?
Zal ik eens opzoeken wat die auto je hier zou kosten aan belasting. Veel meer in elk geval.
Zo, dat is nogal een verschil. Niet dat het in dit geval op het totaal per maand veel zou doen maar toch bijna 6x zoveel. En dan te bedenken dat de wegen hier net zo goed zijn.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:53 schreef Geralt het volgende:
Dat zou (in Limburg, het scheelt per provincie ietsje) neerkomen op ¤145,33 per maand.
Als dit de juiste uitvoering is dan:
http://www.autoweek.nl/au(...)k-quattro-pro-line-s
Ik heb 0 ingevuld omdat het de eerste auto in Zwitserland is, en schadevrije jaren uit een ander land gaan volgens mij helemaal niet mee.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:57 schreef Geralt het volgende:
Hoezo heb je 0 schadevrije jaren? Nooit eerder een auto gehad en meteen deze als eerste auto?
Of een paar keer door ongevallen teruggevallen qua noclaim?
Of kennen ze in Zwitserland geen schadevrije jaren en noclaim korting en moet iedereen gewoon hetzelfde betalen?
Omgekerend naar per km zit ik op ¤0,017 per km.quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Bij een verbruik van 1:15 en een benzineprijs van 1,70 betaal ik 0,11 euro per kilometer.
Zou je me deze uit kunnen leggen?quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Van mijn werkgever krijg ik 0,37 per kilometer vergoed, waardoor ik mijn privékilometers daar ook uit kan betalen.
Mag ik vragen naar de aanleiding?quote:Op zaterdag 27 september 2014 18:02 schreef Avalanche.. het volgende:
Schadevrije jaren: -1 sinds deze zomer![]()
Dat mag. Mijn broertje, net 1 maand in het bezit van zijn rijbewijs, leende voor het eerst mijn auto. Resultaat: hij reed achterop iemand, zo'n 3.000 euro schade. Weg waren mijn 7 schadevrije jaren.quote:Op zaterdag 27 september 2014 18:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Mag ik vragen naar de aanleiding?
Ik heb trouwens zelf zo weinig jaren doordat ik 2x in één zomer mijn gehele voorkant heb moeten vervangen. En daarvoor had ik er al niet veel omdat mijn vorige verzekering het vertikte om mijn schadevrije jaren in het register te plaatsen.
Maar door de 2 voorkanten heb ik mijn premie voor de komende jaren alweer terugverdiend
Damn, altijd zuur zoiets.quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:02 schreef Avalanche.. het volgende:
[..]
Dat mag. Mijn broertje, net 1 maand in het bezit van zijn rijbewijs, leende voor het eerst mijn auto. Resultaat: hij reed achterop iemand, zo'n 3.000 euro schade. Weg waren mijn 7 schadevrije jaren.
Ook een starlet uit '95quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Leeftijd: 23
Auto: Toyota Starlet 1.3 (1996)
Verzekeraar: Netpolis / Aegon
Schadevrije jaren: 1
Verzekering: ¤ 45,- per maand
Belasting: ¤ 19,- per maand
Onderhoud: ¤ 30,- per maand (afgelopen jaar 350 euro betaald voor grote beurt + apk + diversen)
Brandstofkosten: Bij een verbruik van 1:15 en een benzineprijs van 1,70 betaal ik 0,11 euro per kilometer. Van mijn werkgever krijg ik 0,37 per kilometer vergoed, waardoor ik mijn privékilometers daar ook uit kan betalen.
Hij gaat 'wel wat' meebetalen? En dat vind je wel best? Hij zou moeten opdraaien voor het hele bedrag.quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:05 schreef Avalanche.. het volgende:
Zeker zuur! En ook voor hem natuurlijk. Ontzettend stom, maar zoiets doet ie natuurlijk niet expres.
Haha, precies. Maar hij gaat ook nog wel wat bijdragen in de premieverdubbeling die ik nu moet betalen. Van 425 naar 850 euro per jaar (ongeveer).
Jouw auto, jouw verzekering en jouw verantwoordelijkheid. Als je het risico niet Wilt lopen, had je hem maar niet moeten uitlenen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:03 schreef k_man het volgende:
[..]
Hij gaat 'wel wat' meebetalen? En dat vind je wel best? Hij zou moeten opdraaien voor het hele bedrag.
Ja, doei. Dat zou lekker zijn. Een auto lenen en het boeit geen reet wat ermee gebeurt, want daar mag de eigenaar lekker voor opdraaien? Dacht het niet!quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:15 schreef exelletor het volgende:
[..]
Jouw auto, jouw verzekering en jouw verantwoordelijkheid. Als je het risico niet Wilt lopen, had je hem maar niet moeten uitlenen.
Wel geluk dat je all-risk had trouwens.
Mja, je kan er voor kiezen om hem niet uit te lenen aan mensen die zo denken. Voor mij trouwens een reden om die van mij maar sporadisch uit te lenen, want mocht er wat gebeuren, wordt je vriendschap op de proef gesteld.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, doei. Dat zou lekker zijn. Een auto lenen en het boeit geen reet wat ermee gebeurt, want daar mag de eigenaar lekker voor opdraaien? Dacht het niet!
Of de schade tot de laatste cent terugvorderen, want daar heb je gewoon recht op.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:23 schreef exelletor het volgende:
[..]
Mja, je kan er voor kiezen om hem niet uit te lenen aan mensen die zo denken. Voor mij trouwens een reden om die van mij maar sporadisch uit te lenen, want mocht er wat gebeuren, wordt je vriendschap op de proef gesteld.
quote:Op zondag 28 september 2014 06:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
Peugeot 307SW 1.6HDi uit 2006, ongeveer 30.000km per jaar.
Onderhoud ¤120 (dit jaar al ¤1700 aan onderhoud en reparatie)
Ligt er aan welke auto, zitten ook wat goedkope bij!quote:
quote:Op zondag 28 september 2014 06:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
Peugeot 307SW 1.6HDi uit 2006, ongeveer 30.000km per jaar.
Overigens krijg ik ongeveer ¤260 reisksostenvergoeding, waarvan een deel via een bruto-nettoconstructie uit mijn 13e maand komt. Totaal dus ongeveer ¤140 netto reiskostenvergoeding.
Daarmee komen de privékosten per maand op ongeveer ¤450.
Ik denk dat je wat optimistisch bent in je afschrijving voor een 2 jaar oude Fiesta.quote:Op zondag 28 september 2014 11:05 schreef pussywillow het volgende:
Ford Fiësta 1.25 16v uit 2012
Afschrijving: Ga uit van ¤1000/jaar (wordt natuurlijk minder naarmate hij ouder wordt), dus zeg ¤85/maand.
Iedereen is te optimistisch mbt. afschrijvingen, behalve als het een aftrekpost betreft.quote:Op zondag 28 september 2014 11:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik denk dat je wat optimistisch bent in je afschrijving voor een 2 jaar oude Fiesta.
Ja we zijn er wel uitgekomen. Hij gaat mij maandelijks een x bedrag overmaken, dat op jaarbasis ongeveer overeenkomt met het verschil in premie (dus 425 euro).quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Of de schade tot de laatste cent terugvorderen, want daar heb je gewoon recht op.
Om dat te voorkomen kan je je auto via iets als Snappcar "verhuren" aan die vriend. Zeg voor 4 tientjes, plus 1 tientje verzekering. Die 4 tientjes kan je desgewenst teruggeven, dat laatste tientje voorkomt dergelijke problemen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:23 schreef exelletor het volgende:
Mja, je kan er voor kiezen om hem niet uit te lenen aan mensen die zo denken. Voor mij trouwens een reden om die van mij maar sporadisch uit te lenen, want mocht er wat gebeuren, wordt je vriendschap op de proef gesteld.
25*12=300 euro per jaar. Daarmee kun je een hoop dingen betalen, hoor. Een beurtje(met evt APK) kost 125 euro, heb je nog 175EUR om uit te geven aan dingen als remschijven, banden etc. Met een beetje betrouwbare auto moet dat lukken, toch?quote:Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.
Mwah. Een setje nieuwe banden voor mijn auto kost al minstens ¤ 1.000...quote:Op zondag 28 september 2014 13:57 schreef exelletor het volgende:
[..]
25*12=300 euro per jaar. Daarmee kun je een hoop dingen betalen, hoor. Een beurtje(met evt APK) kost 125 euro, heb je nog 175EUR om uit te geven aan dingen als remschijven, banden etc. Met een beetje betrouwbare auto moet dat lukken, toch?
Dat is wel heel optimistisch, een beurtje voor ¤ 125,-. Dan heb je alleen een kleine beurt zonder vervangende onderdelen.quote:Op zondag 28 september 2014 13:57 schreef exelletor het volgende:
[..]
25*12=300 euro per jaar. Daarmee kun je een hoop dingen betalen, hoor. Een beurtje(met evt APK) kost 125 euro, heb je nog 175EUR om uit te geven aan dingen als remschijven, banden etc. Met een beetje betrouwbare auto moet dat lukken, toch?
WTF, 1000 euro?quote:Op zondag 28 september 2014 14:01 schreef k_man het volgende:
[..]
Mwah. Een setje nieuwe banden voor mijn auto kost al minstens ¤ 1.000...
Aan de andere kant; voor mijn vorige auto waren de daadwerkelijke kosten aan onderhoud gemiddeld 35 euro per maand. En dat was het normale onderhoud, zonder te bezuinigen, uitgevoerd bij de BMW-dealer. Wel met slechts 1.150 km per maand.
Dan koop je ze incl velgen op marktplaats voor 500 euro minder. Maar ff serieus, banden voor een doorsnee VW Polo kosten bij Kwik-Fit iets meer dan 200 euro(incl. montage) En tja, als jij een auto met run-flat banden hebt, dan ben je er wel een fortuin aan kwijt, maar daar hebben we niet over.quote:Op zondag 28 september 2014 14:01 schreef k_man het volgende:
Mwah. Een setje nieuwe banden voor mijn auto kost al minstens ¤ 1.000...
Ik zeg niet dat ik maar 25 EUR per maand kwijt ben(grapje met banden omwisselen kost mij alleen al 50euro per jaar), ik zeg alleen dat het zeker mogelijk is. Zeker bij een nieuwe auto waar je een jaar of zes mee denkt te gaan doen. In geval van mij, hoef ik bijvoorbeeld geen distributieriem te vervangen, wat ook weer honderden euro's scheelt.quote:Op zondag 28 september 2014 14:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat is wel heel optimistisch, een beurtje voor ¤ 125,-. Dan heb je alleen een kleine beurt zonder vervangende onderdelen.
Je laat verder nooit een grote beurt uitvoeren? Er gaat verder nooit iets kapot? Alleen een APK komt jaarlijks al gauw op ¤ 125,- en dan komen ze niet eens heel veel geks tegen.
Als je alleen al een keer een draagarmpje moet laten vervangen bijvoorbeeld - een redelijk gebruikelijk onderdeel - ben je sowieso weer ¤ 110,- verder.
Daar hebben we het wel over. Ik heb RFT in de maten 225/35/19 (voor) en 255/30/19 (achter). Zie daar maar eens een nieuwe set voor te vinden voor minder dan duizend euro.quote:Op zondag 28 september 2014 14:09 schreef exelletor het volgende:
Dan koop je ze incl velgen op marktplaats voor 500 euro minder. Maar ff serieus, banden voor een doorsnee VW Polo kosten bij Kwik-Fit iets meer dan 200 euro(incl. montage) En tja, als jij een auto met run-flat banden hebt, dan ben je er wel een fortuin aan kwijt, maar daar hebben we niet over.
quote:Op vrijdag 26 september 2014 18:33 schreef Rezania het volgende:
Niks.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Somebody that I used to know
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud.quote:Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zie hier veel te optimistische mensen, met name wat betreft de inschatting van de onderhoudskosten. Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.
Amen, altijd fantastisch om te zien hoe goedkope bakken alsnog zo kunnen presteren. Hoeveel op de teller?quote:Op zondag 28 september 2014 14:27 schreef Bassen het volgende:
[..]
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud.
Voor de volledigheid, ik rijd een Peugeot 106 (Heb daarnaast nog een Volvo, maar deze is geschorst);
Auto: Peugeot 106 1.1 Accent uit 1998
WA verzekering: 20,-
Motorrijtuigenbelasting: 20,-
Onderhoud 5,-
Benzine 150euro (1 op15) 1400km woon- werkverkeer
Afschrijving: Geen (auto gekocht voor 350 euro, dit krijg ik er vandaag de dag ook nog wel voor)
Ik vind het ook vrij weinig. Ik ben een enorme bofkont, want ik heb een goede deal met een automonteur en betaal alleen de inkoop van de onderdelen, maar dan nog denk ik dat ik boven de ¤ 25 per maand zit. Nu heb ik ook een auto die inmiddels 14 jaar oud is en waar wel eens iets vanaf valt, maar toch...quote:Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zie hier veel te optimistische mensen, met name wat betreft de inschatting van de onderhoudskosten. Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.
Zou toch eens nieuwe motorolie nemen (uiteraard zelf uit te voeren); al is het maar om nog vele jaren door te rijden met je Peugje.quote:Op zondag 28 september 2014 14:27 schreef Bassen het volgende:
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud.
Dat kan, maar dan ben jij een uitzondering. Verder zal je auto ooit ook nieuwe banden en een nieuwe distributieriem nodig hebben, en een grote onderhoudsbeurt zo op z'n tijd, en er zal vast een keer iets kapot gaan. Al is het maar 1 onderdeel dat het begeeft in 4 jaar van pakweg ¤ 200,-, dan kun je alweer ¤ 4,50 per maand aan onderhoudskosten erbij schrijven.quote:Op zondag 28 september 2014 14:27 schreef Bassen het volgende:
[..]
Want? Mijn auto rijd al 4 jaar zonder problemen bij de apk en nog op de zelfde banden. Kosten die ik tot nu toe heb gemaakt waren bougies en ruitenwisservloeistof. Nou neem dat plus 20 euro apk en ik kom op ongeveer 50 euro per jaar dat maakt nog geen 5euro per maand aan onderhoud.
Voor de volledigheid, ik rijd een Peugeot 106 (Heb daarnaast nog een Volvo, maar deze is geschorst);
Auto: Peugeot 106 1.1 Accent uit 1998
WA verzekering: 20,-
Motorrijtuigenbelasting: 20,-
Onderhoud 5,-
Benzine 150euro (1 op15) 1400km woon- werkverkeer
Afschrijving: Geen (auto gekocht voor 350 euro, dit krijg ik er vandaag de dag ook nog wel voor)
Nou banden voor een peugeot kosten niet veel, heb zomer en winterbanden dus kan daar lang mee doen. Olie verversen geloof ik niet in, verder essentieel onderhoud kan ik zelf doen. Heb beschikking over een autobrug en heb vrijwel alle gereedschappen die nodig zijn om de auto rijdend te houden.quote:Op zondag 28 september 2014 16:15 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan ben jij een uitzondering. Verder zal je auto ooit ook nieuwe banden en een nieuwe distributieriem nodig hebben, en een grote onderhoudsbeurt zo op z'n tijd, en er zal vast een keer iets kapot gaan. Al is het maar 1 onderdeel dat het begeeft in 4 jaar van pakweg ¤ 200,-, dan kun je alweer ¤ 4,50 per maand aan onderhoudskosten erbij schrijven.
Echt niet? Is dat niet noodzakelijk voor de motor?quote:
Nee, zolang je geregeld kijkt naar het olie pijl en de kwaliteit van de olie is er niks aan de hand. Dat je elke 30.xxx je olie zou moeten verversen is een fabeltje en iets dat grage houders graag beamen gezien er nog wel wat marge opzit.quote:Op zondag 28 september 2014 16:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt niet? Is dat niet noodzakelijk voor de motor?
Hmmm....je uitspraak bevestigt mijn vermoeden dat ik garagehouders in dezelfde categorie als hypotheekadviseurs, makelaars en CV-installateurs kan scharen.quote:Op zondag 28 september 2014 16:43 schreef Bassen het volgende:
Nee, zolang je geregeld kijkt naar het olie pijl en de kwaliteit van de olie is er niks aan de hand. Dat je elke 30.xxx je olie zou moeten verversen is een fabeltje en iets dat grage houders graag beamen gezien er nog wel wat marge opzit.
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn.quote:Op zondag 28 september 2014 16:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Hmmm....je uitspraak bevestigt mijn vermoeden dat ik garagehouders in dezelfde categorie als hypotheekadviseurs, makelaars en CV-installateurs kan scharen.
Maare...geldt dat van die olie ook voor diesels? En hoe weet & meet je dan de oliekwaliteit??
Gereedschap, brug en ruimte kost zeker niets? Mogelijk kost het jouw niets, maar het heeft ooit geld gekost.quote:Op zondag 28 september 2014 16:33 schreef Bassen het volgende:
Nou banden voor een peugeot kosten niet veel, heb zomer en winterbanden dus kan daar lang mee doen. Olie verversen geloof ik niet in, verder essentieel onderhoud kan ik zelf doen. Heb beschikking over een autobrug en heb vrijwel alle gereedschappen die nodig zijn om de auto rijdend te houden.
Snap dat ik niet de gemiddelde auto bezitter ben, maar wou alleen aangeven dat 25 per maand zeker wel te doen is.
En in die dingen gaat olie van 3 euro de liter?quote:Op zondag 28 september 2014 17:06 schreef bluemoon23 het volgende:
Bij die motoren wordt de olie om de 3000 uur ververst.
Fixed that for you.quote:Op zondag 28 september 2014 16:51 schreef Bassen het volgende:
[..]
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. ben je te laat...
Muah al die dingen heb ik voor mijn andere auto, deze ben ik aan het restaureren. Je hebt opzich wel gelijk, al is het gereedschap na de restauratie nog steeds goed te gebruiken voor een volgende restauratie.quote:Op zondag 28 september 2014 17:08 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Gereedschap, brug en ruimte kost zeker niets? Mogelijk kost het jouw niets, maar het heeft ooit geld gekost.
Als ik al dat soort zaken zou moeten aanschaffen om alleen mijn eigen auto te onderhouden, kan ik hem beter om de maand naar de dealer brengen, dat is dan nog goedkoper gok ik.
Maar niet nodig. Vertel me waarom jij het doet en wanneer? Durf wel te stellen dat ik meer auto kennis heb als de gemiddelde Fok'er. Het is in mijn ogen totaal overbodig en als men zonodig aan het milieu wil denken is dat een goede manier om mee te beginnen.quote:Op zondag 28 september 2014 17:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Fixed that for you.
Olie verversen is zo'n beetje het goedkoopste en het beste wat je voor een motorblok kan doen.
Overeenkomend met 1,5 - 2 ton bij een autodiesel???quote:Op zondag 28 september 2014 17:06 schreef bluemoon23 het volgende:
Daar worden regelmatig monsters van genomen en opgestuurd naar een lab, dan heb je pas een betrouwbare analyse, maar zo`n analyse is al duurder dan een oliewissel voor een personenauto.
Bij die motoren wordt de olie om de 3000 uur ververst.
Nee, even voor je opgezocht:quote:Op zondag 28 september 2014 17:09 schreef _Arthur het volgende:
[..]
En in die dingen gaat olie van 3 euro de liter?
Dat is natuurlijk afhankelijk van de gemiddelde snelheid van de auto.quote:Op zondag 28 september 2014 17:16 schreef blomke het volgende:
Overeenkomend met 1,5 - 2 ton bij een autodiesel???
Behoorlijk. Belasting op auto's in België is veel lager dan in NL en als je dan ook nog bij aankoop allerlei extra voordelen hebt gehad, is het appels met peren vergelijken. Had je dezelfde auto op hetzelfde moment in NL gekocht en op hetzelfde moment als je nu deed ook verkocht, had je wel gewoon afschrijving gehad.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:28 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Voor mij is het inderdaad een prima auto. Ik hoef niet snel te rijden en op te trekken en ik vervoer nooit veel dingen. Ik heb mijn auto in België gekocht, later als verhuiswaar ingevoerd en hier in Nederland ingeruild. Dat zal ook wel schelen misschien?
Daar zou ik inderdaad ook niet intrappen. Daarom leen ik m'n auto ook amper uit. Ik ben er te van afhankelijk en kan 'm niet missen, plus de schadeloosstelling is gewoon duizenden euro's en ik moet waarschijnlijk op zoek naar een vervanger, met al het gezeik van dien. Heb ik ook gewoon geen zin in. Mensen regelen hun eigen vervoer maar.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, doei. Dat zou lekker zijn. Een auto lenen en het boeit geen reet wat ermee gebeurt, want daar mag de eigenaar lekker voor opdraaien? Dacht het niet!
Moderne auto's hebben geen peilstok meer. Ik controleer regelmatig het oliepeil, maar daarbij zie ik geen druppel olie.quote:Op zondag 28 september 2014 16:51 schreef Bassen het volgende:
[..]
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn.
Overhaal = onderhoudsbeurt.quote:Op zondag 28 september 2014 17:26 schreef bluemoon23 het volgende:
Die gasmotoren (650Kw) hebben al meer als 100.000 uur gedraaid, af en toe wel een grote overhaal met nieuwe zuigers en cilindervoeringen.
Hoezo kan dat niet?quote:Op zondag 28 september 2014 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zie hier veel te optimistische mensen, met name wat betreft de inschatting van de onderhoudskosten. Onderhoud voor ¤ 25,- per maand kan natuurlijk nooit hé als je een auto langer dan een jaar houdt.
Jouw auto kent geen onderhoud en afschrijving?quote:Op zondag 28 september 2014 17:26 schreef bambino het volgende:
Leeftijd 27
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Turbo 6-2012
Verzekeraar: FBTO
All Risk: 27,55 per maand
Schadevrij: 8
Wegenbelasting:
1e 18 maanden ofzo 0
sinds kort: 49 per kwartaal
km per maand 800 +/-
Gemiddeld 6,6:100 (kan zuiniger maar moet ook leuk blijven)
Ong. 90 per maand
Totaal: 134 +/-
Over het algemeen genomen is dat niet realistisch. Een auto moet APK gekeurd worden, daarnaast kost jaarlijks een beurtje al gauw 200 tot 300 euro, en als je een auto normaal onderhoud heb je ook eens in de paar jaar andere banden en distributieriem nodig, als je alles bij elkaar optelt red je dat echt niet met ¤ 300,- per jaar, en dan mag je auto ook nooit kapot gaan.quote:
Ligt toch wel een beetje aan de auto lijkt me, ik zit nu al jaren op die 25 / 25 euro met mn Starlet.quote:Op zondag 28 september 2014 21:30 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Over het algemeen genomen is dat niet realistisch. Een auto moet APK gekeurd worden, daarnaast kost jaarlijks een beurtje al gauw 200 tot 300 euro, en als je een auto normaal onderhoud heb je ook eens in de paar jaar andere banden en distributieriem nodig, als je alles bij elkaar optelt red je dat echt niet met ¤ 300,- per jaar, en dan mag je auto ook nooit kapot gaan.
Kortom, het lijkt mij in 90% van de gevallen totaal niet realistisch.
En dat is voor welke auto?quote:Op maandag 29 september 2014 07:58 schreef Parzival het volgende:
Wegenbelasting 0
BPM/BTW 0
Benzine: 20 euro per tank
Verbruik: 12:100
onderhoud: 200 euro per maand
banden: 300-500 euro per stuk per 2 jaar
en dat was het wel zo'n beetje..
ohja whoops..quote:
Zoals altijd ben je weer lekker snel met kort door de bocht conclusies trekken.quote:Op zondag 28 september 2014 09:03 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Zeker bij de profi garage geweest
![]()
![]()
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.quote:Op zondag 28 september 2014 16:51 schreef Bassen het volgende:
Ja ook diesels kunnen prima langer met olie doen. Je moet bij het peilen van de olie gewoon wat op je vingers nemen en met je duim en wijsvinger een draaiende beweging maken. Is het plakkerig en/of korrelig dan is het raadzaam te verversen. Ook moet je kijken naar de kleur, dit moet gewoon donker zijn.
Had dezelfde gegevens gebruikt als TSquote:Op zondag 28 september 2014 21:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jouw auto kent geen onderhoud en afschrijving?
Ik weet dat olie gevoeliger ligt bij turbo's. Maar de Saab 2.3 turbo van mijn vader rijd ook al 150.xxx op dezelfde olie. Dat ziet er nog allemaal perfect uit, automaat olie is ook nog zoals geleverd (alleen bij gevuld ivm, scheur in de leiding)quote:Op maandag 29 september 2014 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.
De 1.6HDi van mij staat bekend om turboproblemen als je te lang met de olie doorrijdt, omdat de oliekanalen van de turbo verstopt raken. Ik zou toch voorzichtig zijn met die opmerking dan, want mensen zomaar een risico laten nemen op een reparatie van misschien wel ¤1500-¤2000 om een paar tientjes te besparen zou ik niet doen.
Ik zou toch echt olie verversen, voordat het 'korrelig' aanvoelt, zoals je eerder schreef. Waarom zou het korrelig aanvoelen, denk je?quote:Op maandag 29 september 2014 10:02 schreef Bassen het volgende:
[..]
Ik weet dat olie gevoeliger ligt bij turbo's. Maar de Saab 2.3 turbo van mijn vader rijd ook al 150.xxx op dezelfde olie. Dat ziet er nog allemaal perfect uit, automaat olie is ook nog zoals geleverd (alleen bij gevuld ivm, scheur in de leiding)
Bij BMW idem. Ding laten spoelen / beurtje bij ZF in Dortmund doet wonderen voor de levensduur.quote:Op maandag 29 september 2014 10:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nou, automaten worden altijd 'sealed for life' genoemd, maar dat is ook echt onzin gebleken... alle automaten die PSA de laatste 15 jaar levert, blijken veel baat te hebben bij tijdig verversen van de olie.
Ja ik weet wel waarom het korrelig aanvoelt, maar goed blijf maar lekker verversen. Zolang de viscositeit van de olie goed is ga ik het niet verversen.quote:Op maandag 29 september 2014 10:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zou toch echt olie verversen, voordat het 'korrelig' aanvoelt, zoals je eerder schreef. Waarom zou het korrelig aanvoelen, denk je?
Vergelijk maar eens oude ATF uit de stuurbekrachtiging na 100000 km, met verse ATF. Kan je bij de meeste auto's makkelijk bij komen, en hoeft volgens de voorschriften niet ververst te worden. Zooi is dunner, zwarter en ruikt verbrander dan verse vloeistof.
Omdat de olie nog steeds goed is zeker?quote:Op maandag 29 september 2014 10:54 schreef Bassen het volgende:
Ja ik weet wel waarom het korrelig aanvoelt
Mijn auto rijd prima, niks korrelige olie. Heb bij geen van mijn auto's ooit olie vervangen (nou 1 keer, maar dit was na een revisie), ook niet bij de sportwagens die ik heb gehad.quote:Op maandag 29 september 2014 11:30 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Omdat de olie nog steeds goed is zeker?
Je tank is lek!quote:Op maandag 29 september 2014 11:52 schreef Amplifier het volgende:
Auto: Opel Astra Coupé 2.0 1999 - Benzine
Kilometers per maand: 500
Brandstofkosten: ¤150-200 per maand
Bij nader inzien km in de maand zal 750-1000 zijn...quote:
Geweldig advies om die olie regelmatig te verversen! In eigen beheer uiteraard. Bespaart me die 1500 a 2000 euro voor een nieuwe turbo op mijn 1,6 HDiquote:Op maandag 29 september 2014 08:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
Hmmm, dat ben ik niet met je eens.
De 1.6HDi van mij staat bekend om turboproblemen als je te lang met de olie doorrijdt, omdat de oliekanalen van de turbo verstopt raken. Ik zou toch voorzichtig zijn met die opmerking dan, want mensen zomaar een risico laten nemen op een reparatie van misschien wel ¤1500-¤2000 om een paar tientjes te besparen zou ik niet doen.
Welk motortype?quote:
330 euro 'verdienen' in 30 uur. Tsja. Het kan slechter. Maar het kan ook beterquote:Op maandag 29 september 2014 11:50 schreef Hi_flyer het volgende:
Tot vorige maand:
afschrijving: 160 euro
Verzekering: 35 euro
onderhoud: 90 euro
mrb: 75 euro
brandstof: 290 euro
Totaal: 650 euro/maand
Sinds deze maand met de trein naar het werk: 318 euro/maand en anderhalf uur extra reistijd/dag.
Zo heb ik er ook naar gekeken, maarrrrrr:quote:Op dinsdag 30 september 2014 08:35 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
330 euro 'verdienen' in 30 uur. Tsja. Het kan slechter. Maar het kan ook beter
Heeft dat ding zo'n kleine tankinhoud?quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:01 schreef Kreator het volgende:
Alfa 156 uit 2005.
Inclusief onderhoud/banden/afschrijving/ANWB/verzekering/belasting en 2x tanken per maand ongeveer 300 euro per maand.
60 liter, maar ik tank gemiddeld zo'n 100 liter per maand.quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:17 schreef BartNH het volgende:
[..]
Heeft dat ding zo'n kleine tankinhoud?
Of iemand anders betaald de andere helft.
Ja, na mijn edit klopt dat dus wel. Heb het upgrademodel, die is iets zwaarder.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:03 schreef BartNH het volgende:
[..]
http://autos.trovit.nl/wegenbelasting-alfa-romeo-156
Oeps
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan doe ik iets fout. Zelfde auto, meer dan twee keer meer km. Verzekering en belasting klopt wel maar onderhoud en afschrijving is bij mij toch aanzienlijk hoger. Je afschrijving duidt op een goedkoop gekochte tweede hands maar je onderhoud is lager dan een beurt per jaar. Banden? Andere ouderdom verschijnselen?quote:Op dinsdag 30 september 2014 12:00 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Auto: Daihatsu Cuore
Verzekering: ¤28 per maand
Belasting: ¤ 15 per maand
Kilometers per maand: 1000
Brandstofkosten: ¤ 75 per maand
Onderhoud: ¤ 25 per maand ongeveer
Afschrijving: ¤ 40 per maand (schatting)
Totaal: ¤ 183
Doe je het onderhoud zelf ofzo? Want anders geloof ik nooit dat je voor ¤ 300 tot ¤ 360,- per jaar klaar kunt zijn aan onderhoud met een Alfa.quote:Op dinsdag 30 september 2014 10:56 schreef Kreator het volgende:
[..]
60 liter, maar ik tank gemiddeld zo'n 100 liter per maand.
Mijn allrisk verzekering is gewoon goedkoop, afschrijving nauwelijks en onderhoud is minimaal (ondanks Alfa)
-edit-
allriskverzekering: 28 euro per maand
belasting: 55 per maand
ANWB: 13 euro per maand
onderhoud: 25/30 per maand
Benzine: 170 per maand.
Afschrijving: tja. Lastig te bepalen. Oude auto, Alfa. Zeg het maar.
------------------------------
296 euro.
Klopt wel wat je zegt, zijn precies de pijnpunten van de 156. Maar in jaren dat het niet hoeft, ik rij maar 15k per jaar, heb ik ook minder kosten. Dan heb ik 1 beurtje van 125 euro en wat olie. Dat compenseert weer voor een duurder jaar.quote:Op dinsdag 30 september 2014 12:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Geen vooroordeel, heb zelf Alfa gereden. Maar die zijn gewoon duur in onderhoud. Alleen het vervangen van de bougies kost al ¤ 200,- (gelukkig maar eens per 100.000 kilometer). De distributieriem moet verder om de 60.000 kilometer al, dus ook dat is een regelmatig terugkomende kostenpost, evenals de draagarmen (een bekend zwak punt van de 156).
Dat zijn kosten die toch aanzienlijk aantikken als je dat vervolgens uitrekent naar kosten per maand.
300 euro onderhoud per jaar moet toch te doen zijn voor een Cuore? Dit jaar had ik kleine beurt (135 euro) en nieuwe voorbanden (130 euro). Volgend jaar een APK en grote beurt. Hoe duur dat wordt weet ik nog niet, maar heb de auto gekocht met nieuwe riem, nieuwe accu enzovoort. Misschien is het onderhoud volgend jaar 400 euro, maar veel goedkoper kun je iig niet rijden.quote:Op dinsdag 30 september 2014 12:23 schreef BartNH het volgende:
[..]
Dan doe ik iets fout. Zelfde auto, meer dan twee keer meer km. Verzekering en belasting klopt wel maar onderhoud en afschrijving is bij mij toch aanzienlijk hoger. Je afschrijving duidt op een goedkoop gekochte tweede hands maar je onderhoud is lager dan een beurt per jaar. Banden? Andere ouderdom verschijnselen?
170C 1.6HDI Turbo Diesel.quote:
DV6 B 75 PS (73 hp/55 kW)quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |