Deel 1: NWS / Winkels worstelen met de toekomst van Zwarte Pietquote:Piet blijft bijna overal zwart
Zwarte Piet blijft zwart in veel plaatsen. NRC Handelsblad maakte een rondgang langs de vier grootste gemeenten van iedere provincie en sprak met sinterklaascomités.
Daaruit blijkt dat de intochten niet veranderen en dat Piet donker blijft met gestifte lippen en een pruik. Veel gemeenten vinden het zwartepietdebat een Amsterdamse discussie, "aangeblazen door de media".
Geen gemieter
De voorzitter van de sinterklaasintocht in Assen zegt dat de intocht dit jaar in zijn meest oorspronkelijke vorm is en groter dan ooit. "Met 400 Zwarte Pieten en 9 praalwagens. We willen laten zien dat wij niet willen buigen voor protest. We zijn niet doof voor de geluiden en hebben begrip voor iedereen, maar dat moet ook wederzijds zijn. Het gemieter over de kleur van Zwarte Piet kennen wij niet."
Een woordvoerder van de gemeente Utrecht laat weten dat er "een brede dialoog" wordt georganiseerd. "Daarbij houden we rekening met gevoeligheden, zonder het traditionele karakter van de intocht drastisch of versneld te veranderen."
Verschillende plaatsen laten het karakter van de intocht afhangen van het oordeel van Raad van State. Die buigt zich volgende maand in hoger beroep over de vraag of Zwarte Piet discriminerend is.
http://nos.nl/artikel/701774-piet-blijft-bijna-overal-zwart.html
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n(...)e-nieuwe-sintliedjesquote:'Kom maar binnen met je Piet': de nieuwe sintliedjes
Uitgeverij Ploegsma gooit de knuppel in het hoenderhok door een aantal sinterklaasliedjes te laten vertalen naar nieuw Nederlands. Daarin vervult Zwarte Piet niet langer de rol van knecht.
Sinterklaasje, kom maar binnen met je Piet, want we zingen allemaal blij een lied.
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n(...)et-piet-zwart-houdenquote:Wilders: Nieuwe wet moet Piet zwart houden
De PVV komt binnenkort met een 'zwartepietenwet'. Die moet volgens partijleider Geert Wilders 'gemeenten die iets doen met de intocht van Sinterklaas verplichten er voor te zorgen dat Zwarte Piet ook echt zwart is'.
Gemeenten mogen volgens het plan van Wilders de sinterklaasliedjes ook niet veranderen. PVV-leider Geert Wilders kondigde het wetsvoorstel aan in het televisieprogramma Vandaag de dag van WNL. Zijn Kamerlid Martin Bosma had er volgens Wilders het hele weekend aan zitten schrijven.
Wilders zei dat hij 'zo boos' kan worden over de discussie om Zwarte Piet aan te passen. De wet is bedoeld om 'onze cultuur te beschermen', aldus Wilders. "Het is een kinderfeest. Ik hoor linkse partijen: laat 'm maar groen worden die Zwarte Piet. Ik vind dat hij zwart moet zijn. Geen kind, niemand in Nederland die Zwarte Piet koppelt aan racisme. Dit is te gek voor woorden."
Ceberutquote:Op donderdag 25 september 2014 23:07 schreef Yasmin23 het volgende:
Wie zegt dat dan dat HeatWave een racist is ?
Kan me niet zoveel schelen eigenlijk. Wat vind jij ?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:10 schreef theunderdog het volgende:
Ok, zwarte piet.
Moet hij blijven ja of nee?
Het zou mijn reet roesten.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:10 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Kan me niet zoveel schelen eigenlijk. Wat vind jij ?
Nah die verdwijnen niet.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het zou mijn reet roesten.
Maak mij meer druk of de pepernoten ooit uit de supermarkt moeten, want dat zou echt verschrikkelijk zijn.
ik 10 jaar terug; zal me worst zijn, als er iemand problemen mee heeft, pas maar aan.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:10 schreef theunderdog het volgende:
Ok, zwarte piet.
Moet hij blijven ja of nee?
Piet blijft, Zwarte Piet gaat verdwijnen.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:11 schreef sp3c het volgende:
zwarte piet blijft gewoon, dat kun je helemaal niet afschaffen
misschien is hij voortaan tijdens de intocht druk met de cadeautjes inpakken ofzo en mag iedereen het zelf weten verder ... zo doen we dat in de polder
feitelijk wel met je superioriteitsgevoel en xenofoobquote:
Ja dus bruin brood gaat ook de winkel uit ?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat zo zeker? die dingen zijn bruin he.
Normaal word men wijzer als men ouder aan het worden is, maar.............quote:Op donderdag 25 september 2014 23:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ik 10 jaar terug; zal me worst zijn, als er iemand problemen mee heeft, pas maar aan.
ik nu: blijven, gewoon omdat mensen eens moeten leren dat je grote bek niet altijd wint.
wie gaat heel Nederland dwingen?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:12 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Piet blijft, Zwarte Piet gaat verdwijnen.
Misschien, wie weet.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:13 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja dus bruin brood gaat ook de winkel uit ?
Gatver.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Misschien, wie weet.
Zeurbrood.
nee hoor er zullen altijd nog mensen Sinterklaas vieren met Zwarte Pietquote:Op donderdag 25 september 2014 23:12 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Piet blijft, Zwarte Piet gaat verdwijnen.
dquote:Op donderdag 25 september 2014 23:14 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Gatver.
Dan ga ik protesteren.
Beiden zijn zeker niet onzin. Waarom zou iemand het woord gastheer gebruiken terwijl het gaat om Nederlanders die al generaties Nederlanders zijn.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
feitelijk wel met je superioriteitsgevoel en xenofoob
das gewoon 1+1=2
beiden zijn in dit geval onzin
In de huiskamers is een ander verhaal. Daar zijn mensen vrij in om te doen wat ze willen.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
wie gaat heel Nederland dwingen?
het is een feestje dat vooral in de huiskamers gevierd wordt
Piet blijft gewoon zwart als roet
Ik denk inderdaad dat het een kwestie van tijd is.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
In de huiskamers is een ander verhaal. Daar zijn mensen vrij in om te doen wat ze willen.
In publieke ruimtes, in winkels, op scholen, kijk daar zal ZP verdwijnen. Als de kinders op school liedjes zonder ZP in de teksten zingen, tijdens intochten geen ZP meer zien, in de winkels geen ZP speelgoed meer zien, dan lijkt het me logisch dat ook het feestje binnenshuis wordt beïnvloed.
Klopt, en een jongere, zwakkere, minder zelfverzekerde ik had misschien toegegeven aan droeftoeterende schreeuwers, maar de volwassen, voor zichzelf opkomendende ik buigt niet voor rellersquote:Op donderdag 25 september 2014 23:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Normaal word men wijzer als men ouder aan het worden is, maar.............
En toen werd je wakker uit je droomquote:Op donderdag 25 september 2014 23:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
In de huiskamers is een ander verhaal. Daar zijn mensen vrij in om te doen wat ze willen.
In publieke ruimtes, in winkels, op scholen, kijk daar zal ZP verdwijnen. Als de kinders op school liedjes zonder ZP in de teksten zingen, tijdens intochten geen ZP meer zien, in de winkels geen ZP speelgoed meer zien, dan lijkt het me logisch dat ook het feestje binnenshuis wordt beïnvloed.
Ontroerend.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Klopt, en een jongere, zwakkere, minder zelfverzekerde ik had misschien toegegeven aan droeftoeterende schreeuwers, maar de volwassen, voor zichzelf opkomendende ik buigt niet voor rellers.
onzin misschien dat er in de grote steden geen Zwarte Piet meer gebruikt zal worden maar ik denk in kleine dorpen op het platteland Zwarte Piet gewoon blijftquote:Op donderdag 25 september 2014 23:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
met zoveel protest en zulke felle voorstanders van Zwarte Piet zou je wel gek zijn om het als kleine middenstander niet te doenquote:Op donderdag 25 september 2014 23:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
OK, weet je, prima, gaan we 100% doen.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ga nu niet de taalnazi uithangen.quote:
quote:Op donderdag 25 september 2014 23:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Normaal word men wijzer als men ouder aan het worden is, maar.............
Niet zo happen.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:21 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ga nu niet de taalnazi uithangen.
[..]
En wat is de reden dat winkels ineens niet meer meespelen met een breedgedragen traditie? Vooral nu er groot geld te verdienen valt door niet PC te doen en er lekker mee door te gaan?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:17 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ja ok, maar we zijn eigenlijk nu met een mannetje of 5 in verschillende topics aan het bekvechten, ik wou wel even van hem weten na aanleiding van het moslimtopic of hij ook zo makkelijk bereid is om iets op zij te zetten omdat anderen het graag willen.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:23 schreef sp3c het volgende:
laten we geloof er gewoon buiten laten zeg
1 van de weinige keren dat het echt kan
Droom?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:18 schreef beantherio het volgende:
[..]
En toen werd je wakker uit je droom
Deal!quote:Op donderdag 25 september 2014 23:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
OK, weet je, prima, gaan we 100% doen.
Op 1 voorwaarde, dat gaat ook 100% gelden voor geloof.
Deal?
en nu de linkjes waarin piet een zwarte blijft?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:26 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Droom?
Stichting Speelgoed Nederland bespreekt stoombootset Playmobil
Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur
Alle Sinterklaasliedjes herschreven
‘Hema doet Zwarte Piet in de ban’
Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk
Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet
Van der Laan: Zwarte Piet wordt moderner
Ja, ik zal aan het dromen zijn. Vast.
FOK! schrijft geschiedenisquote:
Ja. En dat zul je eind november en begin december ook zelf gaan inzien.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:26 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Droom?
Stichting Speelgoed Nederland bespreekt stoombootset Playmobil
Fisher-Price bant Zwarte Piet
Rechter Amsterdam: Zwarte Piet is een kwetsend figuur
Alle Sinterklaasliedjes herschreven
‘Hema doet Zwarte Piet in de ban’
Zwarte Piet maakt het basisscholen moeilijk
Winkelbedrijven worstelen met Zwarte Piet
Van der Laan: Zwarte Piet wordt moderner
Ja, ik zal aan het dromen zijn. Vast.
Wie van jullie gaat het Nederland vertellen ?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:27 schreef HeatWave het volgende:
[..]
FOK! schrijft geschiedenis.
We zijn eruit!
UN ARE YOU WATCHING!!!!!????
Ho wacht even.. Ik gebruik mijn veto.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
OK, weet je, prima, gaan we 100% doen.
Op 1 voorwaarde, dat gaat ook 100% gelden voor geloof.
Deal?
Je kunt er wel conclusies uit trekken. Dit zijn namelijk noviteiten. Dat ZP verder gelijk blijft, ja nogal logisch, daarom is het een traditie. Juist de verandering - die vrij hard gaat - is noemenswaardig.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
en nu de linkjes waarin piet een zwarte blijft?
die zijn er ook meer dan genoeg ... kun je echt 0 conclusies uittrekken
Kom op. Als we zo iets kleins als Piet kunnen opofferen om een einde te maken aan geloof kan je toch niet weigeren ?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ho wacht even.. Ik gebruik mijn veto.
Maar ik ben christen. Weliswaar een heel ruimdenkend christen maar toch.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:30 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Kom op. Als we zo iets kleins als Piet kunnen opofferen om een einde te maken aan geloof kan je toch niet weigeren ?
Nog meer reden om er mee te kappen.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:31 schreef beantherio het volgende:
[..]
Maar ik ben christen. Weliswaar een heel ruimdenkend christen maar toch.![]()
En is Sinterklaas zelf ook niet een christelijk figuur?
nee gewoon de waan van de dag, dat trekt zichzelf vanzelf weer recht ... heeft het altijd gedaanquote:Op donderdag 25 september 2014 23:29 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je kunt er wel conclusies uit trekken. Dit zijn namelijk noviteiten. Dat ZP verder gelijk blijft, ja nogal logisch, daarom is het een traditie. Juist de verandering - die vrij hard gaat - is noemenswaardig.
Nogal kort door de bocht weer. Het trekt helemaal niet recht. ZP is al heel lang onderhevig aan verandering, dat gaat nu alleen maar met een rapper tempo.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee gewoon de waan van de dag, dat trekt zichzelf vanzelf weer recht ... heeft het altijd gedaan
nee hoor Zwarte Piet is zwartquote:Op donderdag 25 september 2014 23:33 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nogal kort door de bocht weer. Het trekt helemaal niet recht. ZP is al heel lang onderhevig aan verandering, dat gaat nu alleen maar met een rapper tempo.
Jij praat poepquote:Op donderdag 25 september 2014 23:33 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nogal kort door de bocht weer. Het trekt helemaal niet recht. ZP is al heel lang onderhevig aan verandering, dat gaat nu alleen maar met een rapper tempo.
Ik denk dat je over een aantal jaar nog gek staat te kijken ook.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:34 schreef Evertjan het volgende:
[..]
nee hoor Zwarte Piet is zwart
Nog wel, de vraag is niet of hij zwart blijft, maar hoe lang het nog duurt.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:34 schreef Evertjan het volgende:
[..]
nee hoor Zwarte Piet is zwart
sterker nog het hele feest is altijd al onderhevig geweest aan verandering maar dat heeft meer met de tijdsgeest te makenquote:Op donderdag 25 september 2014 23:33 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dank voor deze bijdrage. Zeer inspirerend om een kijkje te krijgen in de hersenpan van beantherio.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:34 schreef beantherio het volgende:
[..]
Jij praat poep
Poep is bruin
Bruin is racisme
Jij bent racistisch
dat lees ik hier al jarenquote:Op donderdag 25 september 2014 23:34 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik denk dat je over een aantal jaar nog gek staat te kijken ook.
dit ookquote:Op donderdag 25 september 2014 23:34 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Nog wel, de vraag is niet of hij zwart blijft, maar hoe lang het nog duurt.
2000 belde, ze wilden hun opmerking terug.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:34 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
that's what she saidquote:
Ik draag tenminste enige logica bij. En geen dank daarvoor.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:35 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dank voor deze bijdrage. Zeer inspirerend om een kijkje te krijgen in de hersenpan van beantherio.
Gahahahquote:Op donderdag 25 september 2014 23:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
2000 belde, ze wilden hun opmerking terug.
nee hoor je kan mensen niet verplichten om het Sinterklaas feest anders te gaan vieren. Dan gaan ze juist er tegen in door extra de nadruk te leggen op Zwarte Piet. Zie maar wat ze in verschillende gemeenten gaan doen door extra veel Zwarte Pieten mee te laten lopen met inhuldigingen ed.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:34 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Misschien zal de mening van de Pro Pieten ook langzaam veranderen?quote:Op donderdag 25 september 2014 23:36 schreef Evertjan het volgende:
[..]
nee hoor je kan mensen niet verplichten om het Sinterklaas feest anders te gaan vieren. Dan gaan ze juist er tegen in door extra de nadruk te leggen op Zwarte Piet. Zie maar wat ze in verschillende gemeenten gaan doen door extra veel Zwarte Pieten mee te laten lopen met inhuldigingen ed.
Bij deze.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:36 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Gahahah
Wist ik veel dat jullie al jaren dezelfde discussie voeren.
Nou dan komt het er nog steeds aan. Uiteindelijk. Uiteindelijk zullen mensen die beweren dat Piet altijd zwart blijft raar staan kijken.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:38 schreef sp3c het volgende:
goed mogelijk
maar Quincy vertraagd dit proces alleen maar
Ja, dat zal ook geroepen zijn toen destijds de regenboogpieten geïntroduceerd werden. Met het verhaal dat de Pakjesboot door een regenboog was gevaren.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:34 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
met mogelijk bedoelde ik eigenlijk misschienquote:Op donderdag 25 september 2014 23:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nou dan komt het er nog steeds aan. Uiteindelijk. Uiteindelijk zullen mensen die beweren dat Piet altijd zwart blijft raar staan kijken.
Uiteindelijk.... uiteindelijk ondergaat het universum heat-death.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nou dan komt het er nog steeds aan. Uiteindelijk. Uiteindelijk zullen mensen die beweren dat Piet altijd zwart blijft raar staan kijken.
Al die hipsterkinderen zijn nu helemaal in de war.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:41 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ja, dat zal ook geroepen zijn toen destijds de regenboogpieten geïntroduceerd werden. Met het verhaal dat de Pakjesboot door een regenboog was gevaren.
Zowel dat verhaal als die regenboogpieten zijn nooit echt ingeburgerd.
dat was ook wel echt superdebielquote:Op donderdag 25 september 2014 23:41 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ja, dat zal ook geroepen zijn toen destijds de regenboogpieten geïntroduceerd werden. Met het verhaal dat de Pakjesboot door een regenboog was gevaren.
Zowel dat verhaal als die regenboogpieten zijn nooit echt ingeburgerd.
Neuh.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nou dan kregen die mensen toch ongelijk.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Uiteindelijk.... uiteindelijk ondergaat het universum heat-death.
Dus?
Het is alleen maar een mooi land als die moeders ook nog eens lekker waren.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:47 schreef sp3c het volgende:
ook gek dat het niet bestaan van de sint me schokte maar de aparte gezinsformatie de normaalste zaak van de wereld was
ik was toen 5 of 6 ofzo denk ik
Nederland is een mooi land
dat weet ik dus niet meerquote:Op donderdag 25 september 2014 23:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is alleen maar een mooi land als die moeders ook nog eens lekker waren.
Ik was 17.quote:Op donderdag 25 september 2014 23:51 schreef sp3c het volgende:
of 8 of 10 ofzo, weet ik veel wanneer kinderen daar achterkomen
Mwah, dat eiland in de pacific met alleen maar topless chicks en overal een open bar is best een aardig plekje wereld hoorquote:Op donderdag 25 september 2014 23:55 schreef sp3c het volgende:
de wereld is kut, Nederland nog het minst kut en fok! maakt het draaglijk
Ken dat eiland nietquote:Op donderdag 25 september 2014 23:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Mwah, dat eiland in de pacific met alleen maar topless chicks en overal een open bar is best een aardig plekje wereld hoor.
op de foto's wel jaquote:Op donderdag 25 september 2014 23:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Mwah, dat eiland in de pacific met alleen maar topless chicks en overal een open bar is best een aardig plekje wereld hoor.
Kan kloppen, krijg je als het goed is te horen van Zwarte Pietquote:
Oh... Veel plezier HeatWavequote:Op donderdag 25 september 2014 23:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
op de foto's wel ja
als jij er bent zijn ze allemaal vies dik en zijn ze ook bottomless
ze zijn dronken dus je gaat gewoon mee
Ik dacht emigratie ?quote:Op vrijdag 26 september 2014 00:02 schreef sp3c het volgende:
en de drank is aangelengd denk ik
altijd hetzelfde op vakantie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |