abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 oktober 2014 @ 10:50:08 #251
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145084349
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:47 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Prima, dan heb je nog een gat van 198 miljard te dichten.

Het blijft een beetje dromen van gratis geld, lijkt het.
Je hebt dus duidelijk de doc al niet gezien. Waarom kom je hier dan discussieren als je niet eens de moeite neemt om de documentaire waar het over gaat te kijken?
Feyenoord!
pi_145084371
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:49 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ik denk dat de rijkste 10% dit makkelijk op kan brengen, harde cijfers heb ik daarvoor niet.
In dat geval heb je een nog veel groter gat te dichten.
so long and thanks for all the fish
pi_145084385
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:43 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Ik zou dat wel willen. En ik denk velen met mij. Het hele jaar door pasta met rooie saus eten in een flatje 3 hoog achter, dat leven zou ik toch wat grauw vinden. Ook al heb ik vrij. Juist omdat ik dan niks te doen zou hebben zouden mijn dagen extra leeg voelen. Dus ik zou alsnog een baantje zoeken of onderneming beginnen..

Maar ja dat is inderdaad maar een aanname. het is nog nooit uitgeprobeerd wat er dan gebeurt in een maatschappij.
Het basisinkomen is volgens mij dermate hoog dat je er comfortabel van zou moeten kunnen leven. Je verhaal over pasta met rode saus gaat dus niet op.
pi_145084409
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:48 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Dat kun je ook afspijkeren door het basisinkomen niet exporteerbaar te maken.
Nederland alleen voor de mensen met een basisinkomen, en degenen die dat zouden moeten bekostigen allemaal in het buitenland :D

Hij is wel bijzonder.
pi_145084411
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:46 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dingen blijven ontkennen maakt het nog niet waarheid. Hier nog even een ING bankier die het even voor je uitlegt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 23:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je het narekent dan maakt het helemaal geen flikker uit of banken nu wel of niet geld "creëren". In beide gevallen kun je precies hetzelfde eindresultaat bereiken. De fictie van "geld creëren" is alleen een afkorting van een aantal rekenstappen.
  woensdag 1 oktober 2014 @ 10:53:08 #256
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_145084421
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het basisinkomen is volgens mij dermate hoog dat je er comfortabel van zou moeten kunnen leven. Je verhaal over pasta met rode saus gaat dus niet op.
Basis inkomen is basis. Dus geen bittere armoe. maar ook geen comfortabel leven. Voor de extra's dient gewerkt te worden.
pi_145084436
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:48 schreef Noordsestern het volgende:

[..]

Dat kun je ook afspijkeren door het basisinkomen niet exporteerbaar te maken.
Als je het niet aan nationaliteit maar aan woonplaats koppelt, dan staat morgen de halve EU-bevolking hier voor de deur.
pi_145084451
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je het niet aan nationaliteit maar aan woonplaats koppelt, dan staat morgen de halve EU-bevolking hier voor de deur.
En degenen die dat zogenaamd zouden moeten betalen wisselen met ze van plaats :)
  woensdag 1 oktober 2014 @ 10:54:31 #259
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145084455
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er is nog helemaal geen basisinkomen vast gesteld. In de doc hadden ze het over 750 euro in de maand. Lekker comfortabel?
Feyenoord!
  woensdag 1 oktober 2014 @ 10:56:58 #260
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145084527
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:52 schreef Igen het volgende:

[..]

[..]

Dat jij het foute niet inziet van een bank die geld uit het niks creeert waar wij dan rente over mogen gaan betalen kan ik ook niet helpen. Het komt neer op een klein groepje superrijke bankiers die door een soort van staatssubsidie enorme bakken met geld verdienen en als het mis gaat worden ze ook nog eens gered door de belastingbetaler die op zijn beurt weer krom mag gaan liggen om de crisis (door diezelfde bankiers veroorzaakt) op te lossen.
Feyenoord!
pi_145084538
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:48 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Maar dan vergeet je in ieder geval de voordelen die het de zorg oplevert in het kader van minder mensen die depressief worden door dat belachelijke systeem dat we nu hebben. In het experiment zagen ze een daling van 10% aan zorg kosten.
Prima, maar als we die bespaarde 10% in de vorm van basisinkomen weer gelijk over iedereen verdelen, houd je nog steeds een groep over met meervoudige handicaps en een behoefte aan diverse dure voorzieningen en aanpassingen. Daarvoor volstaat het basisinkomen niet.

Zonder een extra potje naast het basisinkomen krijg je gewoon schrijnende situaties. De hoogte van het basisinkomen doet er daarbij niet zoveel toe. Het scheelt hoogstens in het áántal schrijnende situaties.
  woensdag 1 oktober 2014 @ 11:01:46 #262
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_145084662
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:57 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Prima, maar als we die bespaarde 10% in de vorm van basisinkomen weer gelijk over iedereen verdelen, houd je nog steeds een groep over met meervoudige handicaps en een behoefte aan diverse dure voorzieningen en aanpassingen. Daarvoor volstaat het basisinkomen niet.

Zonder een extra potje naast het basisinkomen krijg je gewoon schrijnende situaties. De hoogte van het basisinkomen doet er daarbij niet zoveel toe. Het scheelt hoogstens in het áántal schrijnende situaties.
Bepaalde uitzonderingen zal je altijd houden. Daar moet dan maar iets op bedacht worden. Een vriend van mij vertelde laatst nog over een experiment dat ze een keer in London hadden gedaan. 10 van de grootste probleem veroorzakende dakloze junks hebben ze allemaal 5000 euro gegeven zonder voorwaardes. Wat bleek na 3 maanden waren ze allemaal clean. Ze hadden allemaal het geld gebruikt om hun levenssituatie te verbeteren ipv het kopen van drugs. Moet je eens uit gaan rekenen hoeveel dat de maatschappij oplevert. En dat dan doortrekken naar het basisinkomen.
Feyenoord!
pi_145084672
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:56 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat jij het foute niet inziet van een bank die geld uit het niks creeert waar wij dan rente over mogen gaan betalen kan ik ook niet helpen. Het komt neer op een klein groepje superrijke bankiers die door een soort van staatssubsidie enorme bakken met geld verdienen en als het mis gaat worden ze ook nog eens gered door de belastingbetaler die op zijn beurt weer krom mag gaan liggen om de crisis (door diezelfde bankiers veroorzaakt) op te lossen.
Jij kan ook geld creëren. Je leent 100 euro aan een goede vriend. Die vriend koopt jouw tweedehands smartphone en geeft de 100 euro terug aan jou. Gevolg: jij hebt nog steeds 100 euro cash én ineens ook 100 euro tegoed van die vriend. Zomaar 100 euro geld "gecreëerd"!
pi_145084799
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:01 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Bepaalde uitzonderingen zal je altijd houden. Daar moet dan maar iets op bedacht worden. Een vriend van mij vertelde laatst nog over een experiment dat ze een keer in London hadden gedaan. 10 van de grootste probleem veroorzakende dakloze junks hebben ze allemaal 5000 euro gegeven zonder voorwaardes. Wat bleek na 3 maanden waren ze allemaal clean. Ze hadden allemaal het geld gebruikt om hun levenssituatie te verbeteren ipv het kopen van drugs. Moet je eens uit gaan rekenen hoeveel dat de maatschappij oplevert. En dat dan doortrekken naar het basisinkomen.
Junks kopen dan gewoon voor 5000 euro dope hoor :D

Je zit ons gewoon in de zeik te nemen.
pi_145084849
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:06 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Junks kopen dan gewoon voor 5000 euro dope hoor :D

Je zit ons gewoon in de zeik te nemen.
Toch niet helemaal hoor.

https://decorrespondent.n(...)even/384450-0b1c02bd
pi_145084868
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Jij kan ook geld creëren. Je leent 100 euro aan een goede vriend. Die vriend koopt jouw tweedehands smartphone en geeft de 100 euro terug aan jou. Gevolg: jij hebt nog steeds 100 euro cash én ineens ook 100 euro tegoed van die vriend. Zomaar 100 euro geld "gecreëerd"!
En van je basisinkomen koop je een nieuwe smartphone! ;) Dan heb je 100 cash, 100 tegoed EN een smartphone ;)

Mensen, het is een prachtidee, maar WIE gaat dat betalen, want gratis geld bestaat niet. Wat de één meer krijgt, krijgt de ander minder.
pi_145084978
quote:
Ik ken genoeg junks die meer dan 5000 euro krijgen (dat heet uitkering), en die maken niet veel aanstalten om een ander leven te krijgen.
pi_145085012
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:01 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik zie ook echt de voordelen wel.

Maar als mensen hier gaan zitten verkondigen dat alle bestaande regelingen wel volledig kunnen worden afgeschaft, rekenen ze zich rijk.
pi_145085059
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:54 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En degenen die dat zogenaamd zouden moeten betalen wisselen met ze van plaats :)
Dat is waarom het er waarschijnlijk niet gaat komen. Politieke onwil. En dat terwijl het zoveel oplevert.

Mensen bleven werken, of gingen wat anders nuttigs doen. Zoals mantelzorgen of langer naar school. Minder stress, over de huur, omdat je volgende week je werk weer kwijt bent. Minder ruzies over rekeningen. Meer zeggenschap over je leven, omdat je niet vast zit aan werkuren, (en als je werkloos bent, een sollicitatiecircus). Minder alcoholgebruik, minder huiselijk geweld, minder ziekenhuisopnames.

Kortom, de mensen gingen zich wat minder als gestreste laboratoriumratten gedragen. ;)

Maar ja, die benefits zijn allemaal voor gewone mensen. En die schijnen te ' moeten' werken. Het stuit tegen de borst dat die ' zomaar' een fijn leven hebben waarin ze zelf beslissen wat ze met hun dag gaan doen.

Daar heeft de 1% geen zin in. En dat terwijl de 1% hun eigen dag wel uitsluitend met 'leuke projecten' vult. De venture capitalist die zich alleen bezig wil houden met 'dingen die mij energie geven'. De bankierszoon die de oceaan over zeilt, gesponsord en al, zogenaamd om de aandacht te vestigen op milieuproblematiek. De 'vrouw van' die haar eigen sieraden ontwerpt. De socialite die geld verdient met feestjes af lopen.

En dat is heus geen ' terechte beloning van hard werk'. Want wie van de huidige superrijken heeft eigenhandig zijn geld bij elkaar gespaard?

[ Bericht 1% gewijzigd door LesStroud op 01-10-2014 11:32:41 ]
When it comes to survival..
pi_145085115
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:13 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik ken genoeg junks die meer dan 5000 euro krijgen (dat heet uitkering), en die maken niet veel aanstalten om een ander leven te krijgen.
Het artikel linkt door naar de originele bron. Het is geen lariekoek-verhaal. En in Engeland bestaat ongetwijfeld ook wel een gewone uitkering, los van dit verhaal.

Dus wat is het verschil? Ten eerste is het een éénmalige gift, die je maar één keer kan uitgeven. Dan denk je wel twee keer na wat je met het geld doet. Nou ja, niet iedereen, maar de meerderheid wel. Ten tweede werden de Londense zwervers intensief begeleid door sociale hulpverleners.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2014 11:19:41 ]
pi_145085222
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Het artikel linkt door naar de originele bron. Het is geen lariekoek-verhaal. En in Engeland bestaat ongetwijfeld ook wel een gewone uitkering, los van dit verhaal.

Dus wat is het verschil? Ten eerste is het een éénmalige gift, die je maar één keer kan uitgeven. Dan denk je wel twee keer na wat je met het geld doet. Nou ja, niet iedereen, maar de meerderheid wel. Ten tweede werden de Londense zwervers intensief begeleid door sociale hulpverleners.
Dan is het toch niet zo moeilijk, uitkering intrekken en één jaar vooruit betalen onder het motto van veel plezier ermee. Ik begrijp dat het dan allemaal genezen patienten zijn. Als ik dat mag afleiden uit de 13 personen die dit experiment rijk was.

Onder de oorspronkelijk bron staat trouwens deze verhelderende comment, die je zo door kan vertalen naar een basisinkomen
quote:
Providing direct cash to the homeless, while laudable, is not the solution. San Francisco tried this a few years back to disastrous results; the homeless not already in San Francisco flocked here for the cash handout, turning the city into a destination for homeless throughout the region. The backlash to this was extensive: An end to the program, one way bus tickets out of town paid for by the city, and a 'care not cash' initiative, that, while dubious, stopped the flood of homeless into the city.
pi_145085345
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:09 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

En van je basisinkomen koop je een nieuwe smartphone! ;) Dan heb je 100 cash, 100 tegoed EN een smartphone ;)

Mensen, het is een prachtidee, maar WIE gaat dat betalen, want gratis geld bestaat niet. Wat de één meer krijgt, krijgt de ander minder.
Nou; het idee is dat het afschaffen van de sociale zekerheid mogelijkheden creëert om een basisinkomen in te voeren.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_145085383
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:17 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Dat is waarom het er waarschijnlijk niet gaat komen. Politieke onwil. En dat terwijl het zoveel oplevert.

Mensen bleven werken, of gingen wat anders nuttigs doen. Zoals mantelzorgen of langer naar school. Minder stress, over de huur, omdat je volgende week je werk weer kwijt bent. Minder ruzies over rekeningen. Meer zeggenschap over je leven, omdat je niet vast zit aan werkuren, (en als je werkloos bent, een sollicitatiecircus). Minder alcoholgebruik, minder huiselijk geweld, minder ziekenhuisopnames.

Kortom, de mensen gingen zich wat minder als gestreste laboratoriumratten gedragen. ;)

Maar ja, die benefits zijn allemaal voor gewone mensen. En die schijnen te ' moeten' werken. Het stuit tegen de borst dat die ' zomaar' een fijn leven hebben waarin ze zelf beslissen wat ze met hun dag gaan doen.

Daar heeft de 1% geen zin in. En dat terwijl de 1% zichzelf wel uitsluitend met 'leuke projecten' bezig houdt. De miljonair die zich alleen bezig wil houden met ' projecten die mij energie geven'. De bankierszoon die de oceaan over zeilt, gesponsord en al, zogenaamd om de aandacht te vestigen op milieuproblematiek. De ' vrouw van' die haar eigen sieraden ontwerpt. De socialite die geld verdient met feestjes geven.

En dat is heus geen ' terechte beloning van hard werk'. Want wie van de huidige superrijken heeft eigenhandig zijn geld bij elkaar gespaard?
Woon jij in Nederland of Dubai?
Ik herken die karikatuur op geen enkele manier.
pi_145085411
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:27 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Nou; het idee is dat het afschaffen van de sociale zekerheid mogelijkheden creëert om een basisinkomen in te voeren.
Kwantificeer maar eens globaal. Hoeveel levert afschaffen op, en hoe hoog wordt dan het basisinkomen globaal?
pi_145085501
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:29 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Kwantificeer maar eens globaal. Hoeveel levert afschaffen op, en hoe hoog wordt dan het basisinkomen globaal?
Nou, dat vergt nogal een ingrijpend onderzoek. Zoals je begrijpt, er bestaan in de wetenschappelijke literatuur wel wat onderzoeken hieromtrent die heb ik eerder ook gepost. Het lastige is natuurlijk dat je nooit zeker weet hoeveel kosten er gepaard gaan met onze huidge sociale zekerheid.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')