Tja zinloos inderdaad. SOmmige mensen willen niet de waarheid zien.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:47 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ach ja het is zinloos. Sommige mensen willen gewoon geen verandering.
Over 10 jaar is de hele transportsector geautomatiseerd. Daar sta je dan met je diploma voor vrachtwagenchauffeur.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
crisis....
over 10 jaar is er weer iets anders wat ze roeptoeteren....
Het hoef niet per se een grote groep te zijn. Nu al is het maar een minderheid die echt geld binnenbrengt. De rest wordt, linksom of rechtsom, door die minderheid onderhouden. Denk hierbij niet alleen aan werklozen en arbeidsongeschikten, maar ook aan bejaarden, kinderen, studenten en huisvrouwen (en mannen). De werkzame beroepsbevolking is 7,2 miljoen sterk, op een totaal van 16.8.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is waar.
Maar de basisprincipes blijven hetzelfde. Het basisinkomen moet ergens van betaald worden, dus het principe blijft dat een groep mensen betaald werk moet blijven doen en belasting moet blijven betalen.
En dat moet een vrij grote groep zijn.
Dat is ook alleen maar een getal wat je zelf verzonnen hebt. Een heleboel van die zogenaamde huidige banen zijn feitelijk toch al overbodig en drijven dus de werklast onterecht op. Dan doel ik op banen als controleurs op huidige voorzieningen en (telefonische) verkopers e.d. Als die mensen iets gaan doen wat echt nuttig is in plaats van anderen lastig vallen dan schieten we met zn allen daar meer mee op.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die halen geen 12x20 miljard euro per jaar op
Kijk dat is nou een nuttige bijdrage.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:52 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Het hoef niet per se een grote groep te zijn. Nu al is het maar een minderheid die echt geld binnenbrengt. De rest wordt, linksom of rechtsom, door die minderheid onderhouden. Denk hierbij niet alleen aan werklozen en arbeidsongeschikten, maar ook aan bejaarden, kinderen, studenten en huisvrouwen (en mannen). De werkzame beroepsbevolking is 7,2 miljoen sterk, op een totaal van 16.8.
In de toekomst zou het kunnen dat een nóg kleinere groep de rest makkelijk onderhouden kan.
Door nieuwe technologieën kan er namelijk door een kleine groep heel veel waarde geproduceerd worden. Steeds minder mensen zijn nodig om de fabrieken te runnen. Misschien lopen er straks in heel Pernis nog maar 3 proces-operators rond. Die drie zijn dan goed voor de hele petrochemische industrie van Rotterdam!
Extreem voorbeeld is een maatschappij waar 0% werkt en waar een enorme computer automatisch alle productiesystemen beheert. Die computer produceert dan alles wat de niet werkende mensheid nodig heeft.. (en stemt geen VVD!)
Je geeft nu wel de voorzet voor de zwakke plek.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:52 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Het hoef niet per se een grote groep te zijn. Nu al is het maar een minderheid die echt geld binnenbrengt. De rest wordt, linksom of rechtsom door die minderheid onderhouden. Denk hierbij net alleen aan werklozen en arbeidsongeschikten, maar ook aan bejaarden, kinderen, studenten en huisvrouwen (en mannen). De werkzame beroepsbevolking is 7,2 miljoen sterk, op een totaal van 16.8.
In de toekomst zou het kunnen dat een nóg kleinere groep de rest makkelijk onderhouden kan.
Door steeds meer nieuwe technologieën kan er namelijk door een kleine groep heel veel waarde geproduceerd worden. Steeds minder mensen zijn nodig om de fabrieken te runnen. Misschien lopen er straks in heel Pernis nog maar 3 proces-operators rond. Die drie zijn dan goed voor de hele petrochemische industrie van Rotterdam!
Extreem voorbeeld is een maatschappij waar 0% werkt en waar een enorme computer automatisch alle productiesystemen beheert. Die computer produceert dan alles wat de niet werkende mensheid nodig heeft.. (en stemt geen VVD!)
Dat zou toch een veel beter systeem zijn dan wat we nu hebben, een kleine elite die alleen profiteert van dit systeem en de rest die krom ligt. We hebben trouwens allang geen democratische samenleving meer.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Je geeft nu wel de voorzet voor de zwakke plek.
Voor beroepen zoals robotprogrammeur liggen de vacatures voor het oprapen, maar het is geen sexy beroep en de studenten staan dus niet in de rij om het te leren.
Kortom, je krijgt een situatie waar een paar mensen hele economische sectoren kunnen platleggen door te staken. Dus hoe verder dit proces doorzet, hoe meer macht zij krijgen om voor zichzelf een riant salaris eruit te slepen.
Uiteindelijk komt het erop neer dat je de democratische samenleving inruilt voor een dierentuin-model, met een paar technisch geschoolde mensen die het zich goed laten gaan, die de politiek economisch gijzelen, en wat brood en spelen uitdelen aan het restvolk zodat die niet in opstand komen.
Of mensen nou wel of niet in de rij staan voor het beroep programmeur, ik geloof sowieso dat de plekken beperkt zijn. En dat die mensen die op die plekjes terecht komen toch wel een machtspositie krijgen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Je geeft nu wel de voorzet voor de zwakke plek.
Voor beroepen zoals robotprogrammeur liggen de vacatures voor het oprapen, maar het is geen sexy beroep en de studenten staan dus niet in de rij om het te leren.
Kortom, je krijgt een situatie waar een paar mensen hele economische sectoren kunnen platleggen door te staken. Dus hoe verder dit proces doorzet, hoe meer macht zij krijgen om voor zichzelf een riant salaris eruit te slepen.
Uiteindelijk komt het erop neer dat je de democratische samenleving inruilt voor een dierentuin-model, met een paar technisch geschoolde mensen die het zich goed laten gaan, die de politiek economisch gijzelen, en wat brood en spelen uitdelen aan het restvolk zodat die niet in opstand komen.
Het kan, maar het zorgt voor scheve machtsverhoudingen. Wie werkt, heeft macht. Vandaar ook dat sinds de jaren '60 vrouwen zo zijn aangemoedigd om ook te gaan werken. Dan zouden ze minder lijden onder de machtspositie van de man als kostwinner.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:18 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Of mensen nou wel of niet in de rij staan voor het beroep programmeur, ik geloof sowieso dat de plekken beperkt zijn. En dat die mensen die op die plekjes terecht komen toch wel een machtspositie krijgen.
Daarom hoop ik dat de politiek voordat het zover komt de durf heeft het basisinkomen in te voeren. Anders zal deze machtige elite inderdaad geen zin hebben om ook de meerderheid van een fatsoenlijke levensstandaard te voorzien.
Maar dat is mijn punt niet. Ik reageerde op het statement dat het per se een grote groep moet zijn die de niet-werkenden onderhoudt. Economisch gezien denk ik dat het heel goed mogelijk is dat een minderheid voor een meerderheid kan zorgen.
En we hebben nu geen totaal scheve machtsverhoudingen zeker? Met de 1% en de rest?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Het kan, maar het zorgt voor scheve machtsverhoudingen. Wie werkt, heeft macht. Vandaar ook dat sinds de jaren '60 vrouwen zo zijn aangemoedigd om ook te gaan werken. Dan zouden ze minder lijden onder de machtspositie van de man als kostwinner.
Bij het vetgedrukte heb ik het idee dat je oorzaak en gevolg omdraait. Een basisinkomen is de uitwerking - het gevolg - van de situatie waarin de elite daar wel zin in heeft.
Nogal wat aannames en suggestieve opmerkingen in je stuk.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:18 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Of mensen nou wel of niet in de rij staan voor het beroep programmeur, ik geloof sowieso dat de plekken beperkt zijn. En dat die mensen die op die plekjes terecht komen toch wel een machtspositie krijgen.
Daarom hoop ik dat de politiek voordat het zover komt de durf heeft het basisinkomen in te voeren. Anders zal deze machtige elite inderdaad geen zin hebben om ook de meerderheid van een fatsoenlijke levensstandaard te voorzien.
Maar dat is mijn punt niet. Ik reageerde op het statement dat het per se een grote groep moet zijn die de niet-werkenden onderhoudt. Economisch gezien denk ik dat het heel goed mogelijk is dat een minderheid voor een meerderheid kan zorgen.
Het blijft helaas pure speculatie, dat is inherent aan dit onderwerp. We weten helaas niet zeker wat er zal gebeuren als we dit in gaan voeren..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 07:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nogal wat aannames en suggestieve opmerkingen in je stuk.
Wie geld heeft heeft macht.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 00:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Het kan, maar het zorgt voor scheve machtsverhoudingen. Wie werkt, heeft macht. Vandaar ook dat sinds de jaren '60 vrouwen zo zijn aangemoedigd om ook te gaan werken. Dan zouden ze minder lijden onder de machtspositie van de man als kostwinner.
Bij het vetgedrukte heb ik het idee dat je oorzaak en gevolg omdraait. Een basisinkomen is de uitwerking - het gevolg - van de situatie waarin de elite daar wel zin in heeft.
De oplossing is te denken dat een kleine minderheid de rest wel zal subsidieren?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:20 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Wie geld heeft heeft macht.
Ik vind werkende mensen, zeker de onderlaag nou niet bepaald machtig. En dat gaat er niet beter op worden nu de banen steeds schaarser worden.. Voor jou 20 anderen!
Allemaal zzp'er, maar dan met een uurloon van 3 euro. Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je onder 'lonend' verstaat.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:33 schreef Noordsestern het volgende:
Een ander mogelijk gevolg van het basisinkomen dat ik hier nog niet voorbij heb zien komen: Je kunt de arbeidsmarkt enorm liberaliseren.
Minimumloon, ontslagbescherming, doorbetaling bij ziekte, het is allemaal een stuk minder belangrijk als werk alleen maar voor de extra is. Het wordt dan echt een markt met vraag en aanbod. 'Ik heb deze week nog wat werk liggen, wie spaart nog voor de vakantie en heeft zin om een weekje te komen?'
Ook wordt 'klein' werk weer lonend: Pompmedewerkers zijn te duur voor ons huidige minimumloon, maar voor een beetje 'extra', zeg 3 euro per uur, kunnen ze misschien wel weer aan het werk? dat vindt de klant vast nog iets fijner dan een automaat. Die productiekracht wordt nu nauwelijks benut.
Ook goed voor de werkgever, die zit dan niet meer met werknemers die niet (meer) productief zijn, maar waar hij wel een zorgplicht voor heeft (zwanger, ziek, figuur met vast contract 'die zijn tijd wel uitzit')
Elke euro die je extra krijgt voor iets dat je sowieso leuk vindt om te doen is mooi meegenomen toch?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Allemaal zzp'er, maar dan met een uurloon van 3 euro. Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je onder 'lonend' verstaat.
Die kleine minderheid is een parasiet van de rest, dus laat ze maar een keer wat terug doen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:37 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
De oplossing is te denken dat een kleine minderheid de rest wel zal subsidieren?
Wel vertederend dat wereldbeeld, maar erg onrealistisch.
Kán subsidiëren. Of ze daar zin in hebben?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:37 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
De oplossing is te denken dat een kleine minderheid de rest wel zal subsidieren?
Lonend heeft dan niks met het geld te maken, alleen begrijp ik dan nog steeds niet waar die bergen geld vandaan moeten komen om iedereen in zijn levensonderhoud te voorzien en werken enkel voor de leut te maken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Elke euro die je extra krijgt voor iets dat je sowieso leuk vindt om te doen is mooi meegenomen toch?
Ik heb het ze gevraagd, doen ze niet, en nu? Kunnen we nu weer realistisch gaan doen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:44 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Die kleine minderheid is een parasiet van de rest, dus laat ze maar een keer wat terug doen.
Ja, precies. Je spaart voor je vakantie, of voor een nieuwe vishengel. Je hoeft er niet van te eten. En niet al het werk zal maar 3 euro opbrengen. Als het aanbod van sollicitanten schaars is, zal het vanzelf stijgen (of ook geautomatiseerd worden).quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Elke euro die je extra krijgt voor iets dat je sowieso leuk vindt om te doen is mooi meegenomen toch?
Maakt niet uit, zo'n systeem wat als een kurk op een enkeling drijft is zo instabiel dat je dat niet moet willen, ook niet met de vergezichten van al dat gratis geld.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:45 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Kán subsidiëren. Of ze daar zin in hebben?
quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik heb het ze gevraagd, doen ze niet, en nu? Kunnen we nu weer realistisch gaan doen?
Hogere belastingen. Maar ja, daar heb jij al een weerwoord op: hebben ze vast geen zin in.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:46 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Lonend heeft dan niks met het geld te maken, alleen begrijp ik dan nog steeds niet waar die bergen geld vandaan moeten komen om iedereen in zijn levensonderhoud te voorzien en werken enkel voor de leut te maken.
Dat lijkt me zoals alchemisten goud probeerden te maken.
Zo'n basisinkomen zou zo laag zijn, dat je er juist niet van kan eten, ook niet degenen die niet _kunnen_ werken, of van wie ziek wordt oid.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:49 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ja, precies. Je spaart voor je vakantie, of voor een nieuwe vishengel. Je hoeft er niet van te eten. En niet al het werk zal maar 3 euro opbrengen. Als het aanbod van sollicitanten schaars is, zal het vanzelf stijgen (of ook geautomatiseerd worden).
De hobbysector zal ook meer geld op brengen dan nu het geval is. Mensen zouden kunnen verdienen met huisgemaakte bio-jam, schilderijen of het maken van houten meubels, Dat zullen ze nu niet doen,m omdat het wel wat verdient, maar niet genoeg om van rond te komen. En juist dat creatieve werk zal niet snel geautomatiseerd worden.
Bij die verhouding wel, maar naarmate de automatisering tot grotere arbeidsproductiviteit leidt, hoeft er een kleiner deel van het inkomen of van de productie te worden ingehouden om de niet-werkenden van een fatsoenlijk inkomen te kunnen voorzien.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is waar.
Maar de basisprincipes blijven hetzelfde. Het basisinkomen moet ergens van betaald worden, dus het principe blijft dat een groep mensen betaald werk moet blijven doen en belasting moet blijven betalen.
En dat moet een vrij grote groep zijn.
Stel je bouwt robots. En van elke 10 die je er bouwt, pakt de overheid er 8 af om aan gezinnen te geven die zeggen van, ik werk lekker niet of doe alleen zo nu en dan wat vrijwilligerswerk. En twee mag je zelf houden of verkopen. Denk je dat dat houdbaar is? Ik denk dat het dan al gauw is van, flikker toch op, ik bouw die twee robots die ik zelf mag houden wel zwart in het fietsenschuurtje.
Als dat gebeurt dan is het dáág basisinkomen.
Kijk om je heen zou ik zeggen, vraag aan iemand of de belastingdruk minder of meer moet worden.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:50 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Hogere belastingen. Maar ja, daar heb jij al een weerwoord op: hebben ze vast geen zin in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ik tot de nieuwe elite zou horen, zou ik een robot bouwen die mijn werk hier kan doen, en dan zelf gaan wonen op een laag belast tropisch eiland. Op het strand met de joystick
so long and thanks for all the fish
Een deel van het geld komt uit de besparing op het stelsel van sociale zekerheid, waarin er dan geen geen geld meer wordt uitgegeven om geld uit te betalen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:46 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Lonend heeft dan niks met het geld te maken, alleen begrijp ik dan nog steeds niet waar die bergen geld vandaan moeten komen om iedereen in zijn levensonderhoud te voorzien en werken enkel voor de leut te maken.
Wel eens van de "vakbond" gehoord?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:20 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Wie geld heeft heeft macht.
Ik vind werkende mensen, zeker de onderlaag nou niet bepaald machtig. En dat gaat er niet beter op worden nu de banen steeds schaarser worden.. Voor jou 20 anderen!
Dat is al eerder gevraagd in dit topic, kwantificeer dat eens. Je kan namelijk niet ergens geld vandaan toveren, je zal het ergens moeten weghalen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een deel van het geld komt uit de besparing op het stelsel van sociale zekerheid, waarin er dan geen geen geld meer wordt uitgegeven om geld uit te betalen.
Verder wordt er nog grwoon belasting geheven (niet alleen over inkomen, maar ook winsten van bedrijven, btw, accijnzen etc).
Tot slot zou het kunnen dat er op oa zorg wordt bespaard, maar het lastig om dat te voorspellen.
Of het echt uit kan in de praktijk weet ik niet. Maar wat in elk geval wel zeker is, is dat ons huidige systeem ook niet werkt als de werkloosheid structureel hoog blijft. Mocht dat dus de realiteit worden, dan zal er sowieso *iets* moeten veranderen. Mensen dwingen te werken heeft alleen zin als er ook daadwerkelijk vacatures zijn.
Het hele idee is dat dat juist wel kan. Denk aan 900 a 1000 euro de man,quote:Op woensdag 1 oktober 2014 09:51 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Zo'n basisinkomen zou zo laag zijn, dat je er juist niet van kan eten, ook niet degenen die niet _kunnen_ werken, of van wie ziek wordt oid.
Grapjas. Alsof die macht te vergelijken is met de macht over de moneyflow. Bankiers geven niet eens om wie er politiek gezien aan de macht is. Dus zo'n lobby clubje van de vakbond stelt al helemaal weinig voor.quote:
Banken kunnen toch ook zo maar geld uit het niets toveren? Waarom zou je de staat dat dan niet laten doen?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat is al eerder gevraagd in dit topic, kwantificeer dat eens. Je kan namelijk niet ergens geld vandaan toveren, je zal het ergens moeten weghalen.
Besparingen gaan een basisinkomen van een paar tientjes opleveren.
Dan moet je de hele sociale zekerheid en gezondsheidszorg afschaffen. Om mensen een beperkt basisinkomen te geven. Eigenlijk hevel je dan simpelweg geld over van mensen die niet _kunnen_ werken naar mensen die niet _willen_ werken.
Dat lijkt met het verkeerde signaal, en ook volstrekt onhoudbaar, alhoewel ik je idee van werken omdat je het leuk vindt aantrekkelijk vindt (oh wacht, dat doe ik al)
Dat is uiteraard ook de bedoeling. Naast het basisinkomen krijgt niemand iets van de overheid. Geen subsidies, geen toeslagen, geen aftrekposten, niks.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dan moet je de hele sociale zekerheid en gezondsheidszorg afschaffen.
Het is al vaker gevraagd hier, onderbouw dan eens globaal waar dat geld vandaan moet komen? We hebben het over ruim 200 mrd per jaar bij dit soort bedragen.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:01 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Het hele idee is dat dat juist wel kan. Denk aan 900 a 1000 euro de man,
Let wel, ik weet ook niet of het werkt, Wel weet ik dat de betalende partij er geen zin in heeft. Maarja, dat heeft in het verleden bepaalde wetgeving ook niet tegen gehouden. Een wereld zoals in de film Elysium lijkt mij ook niet ideaal.
ook niet weer hier die onzin, Japie, banken kunnen geen geld uit het niet toveren, en hebben ook geen magische knop.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Banken kunnen toch ook zo maar geld uit het niets toveren? Waarom zou je de staat dat dan niet laten doen?
Hogere belastingen. Op inkomen, maar ook op vermogen. Misschien wel vooral op vermogen? De uberrijken hebben meer privévermogen dan een heel behoorlijk land aan BNP heeft, hoorde ik ooit, en zij betalen nu heel weinig belasting.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:21 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het is al vaker gevraagd hier, onderbouw dan eens globaal waar dat geld vandaan moet komen? We hebben het over ruim 200 mrd per jaar bij dit soort bedragen.
Nou, da's lekker dan als je ernstig ziek wordt, om maar iets te noemen. Mag je wel wat pilletjes van Drion bij dat basisinkomen verstrekken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is uiteraard ook de bedoeling. Naast het basisinkomen krijgt niemand iets van de overheid. Geen subsidies, geen toeslagen, geen aftrekposten, niks.
Zo komen de meest kwetsbaren van de drup in de regen. Het wordt lastig om het niveau van het basisinkomen zo te kiezen dat het daadwerkelijk voor iedereen toereikend is, zonder dat het voor de grote meerderheid riant wordt (én nagenoeg onbetaalbaar).quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is uiteraard ook de bedoeling. Naast het basisinkomen krijgt niemand iets van de overheid. Geen subsidies, geen toeslagen, geen aftrekposten, niks.
Dat is het hele punt wat ik telkens maak, je houdt niemand over om de meerderheid van gratis inkomen te voorzien.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:24 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Hogere belastingen. Op inkomen, maar ook op vermogen. Misschien wel vooral op vermogen? De uberrijken hebben meer privévermogen dan een heel behoorlijk land aan BNP heeft, hoorde ik ooit, en zij betalen nu heel weinig belasting.
Ik ga er eventjes vanuit dat de overgrote meerderheid ook nog wel eens op vakantie wil, en dus niet op zijn reet gaat zitten. Die brengen dus ook geld binnen, wat ook belast kan worden.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:27 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat is het hele punt wat ik telkens maak, je houdt niemand over om de meerderheid van gratis inkomen te voorzien.
Waarom zou je op vakantie gaan als je het hele jaar door gratis vakantie kunt hebben?quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:33 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik ga er eventjes vanuit dat de overgrote meerderheid ook nog wel eens op vakantie wil, en dus niet op zijn reet gaat zitten. Die brengen dus ook geld binnen, wat ook belast kan worden.
Ik zou dat wel willen. En ik denk velen met mij. Het hele jaar door pasta met rooie saus eten in een flatje 3 hoog achter, dat leven zou ik toch wat grauw vinden. Ook al heb ik vrij. Juist omdat ik dan niks te doen zou hebben zouden mijn dagen extra leeg voelen. Dus ik zou alsnog een baantje zoeken of onderneming beginnen..quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom zou je op vakantie gaan als je het hele jaar door gratis vakantie kunt hebben?
Pasta eten op drie hoog achter? Gewoon met een budgetmaatschappij naar Bulgarije vliegen en daar met een basisinkomen leven als God in Frankrijk!quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:43 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik zou dat wel willen. En ik denk velen met mij. Het hele jaar door pasta met rooie saus eten in een flatje 3 hoog achter, dat leven zou ik toch wat grauw vinden. Ook al heb ik vrij. Juist omdat ik dan niks te doen zou hebben zouden mijn dagen extra leeg voelen. Dus ik zou alsnog een baantje zoeken of onderneming beginnen..
Maar ja dat is inderdaad maar een aanname. het is nog nooit uitgeprobeerd wat er dan gebeurt in een maatschappij.
Dingen blijven ontkennen maakt het nog niet waarheid. Hier nog even een ING bankier die het even voor je uitlegt.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:22 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
ook niet weer hier die onzin, Japie, banken kunnen geen geld uit het niet toveren, en hebben ook geen magische knop.
Prima, dan heb je nog een gat van 198 miljard te dichten.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:33 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ik ga er eventjes vanuit dat de overgrote meerderheid ook nog wel eens op vakantie wil, en dus niet op zijn reet gaat zitten. Die brengen dus ook geld binnen, wat ook belast kan worden.
Dat kun je ook afspijkeren door het basisinkomen niet exporteerbaar te maken.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Pasta eten op drie hoog achter? Gewoon met een budgetmaatschappij naar Bulgarije vliegen en daar met een basisinkomen leven als God in Frankrijk!
Maar dan vergeet je in ieder geval de voordelen die het de zorg oplevert in het kader van minder mensen die depressief worden door dat belachelijke systeem dat we nu hebben. In het experiment zagen ze een daling van 10% aan zorg kosten.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:26 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Zo komen de meest kwetsbaren van de drup in de regen. Het wordt lastig om het niveau van het basisinkomen zo te kiezen dat het daadwerkelijk voor iedereen toereikend is, zonder dat het voor de grote meerderheid riant wordt (én nagenoeg onbetaalbaar).
Met name op het gebied van zorg ga je volgens mij schrijnende situaties krijgen als er behalve het basisinkomen zelf niets meer overblijft.
Ik denk dat de rijkste 10% dit makkelijk op kan brengen, harde cijfers heb ik daarvoor niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 10:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Prima, dan heb je nog een gat van 198 miljard te dichten.
Het blijft een beetje dromen van gratis geld, lijkt het.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |