Voor de laatste dag wacht nog een stevige opdracht. Ik heb nog 270km te gaan. Daarvoor heb ik 17 uur als ik uitga van de gewone finishtijd, 19 uur inclusief de extra tijd die ik erbij gekregen heb. De opdracht blijft daarmee haalbaar. Maar eerst moet ik zorgen voor voldoende energie. 40 minuten slapen is een goede basis. Ik fiets via de grote weg door naar het eerste dorp. Het is inmiddels dag, de bakker is open. Ik koop wat broodjes en eet die op het dorpsplein op. De café-tabac aan het dorpsplein is ook open. Een kop thee daar maakt het ontbijt af. Het is er erg levendig. In de rokersruimte zitten vooral de oudere dorpelingen. De jongere dorpelingen hangen aan de tap. Het is nog geen 8 uur en het is er al gezellig druk. Met volle bidons vertrek ik er weer.
In het volgende stuk zitten een aantal onverharde kilometers. Natuurlijk in een afdaling. Maar het is netjes onverhard. Met mijn iets bredere banden en iets langere wielbasis ka ik er prima op rijden. Ik hoef amper in te houden en stuif over het gravel. Met deze adrenalinestoot ben ik weer helemaal bij.
Helaas heb ik al snel geen kaart meer in m'n GPS. Bij het bestellen van de OSM kaarten heb ik dit stukje vergeten. Alleen een lijntje op de GPS volgen gaat me niet zo goed af. Maar gelukkig is het fietspad goed bewegwijzerd. Ik volg gewoon de bordjes en kom zo prima uit. De route is en blijft mooi. Dwars door de fruitboomgaarden gaat het richting Merano.
Vlak voor Merano gaat het weer fors omlaag. Nu rij ik op electronische kompaspeiling verder. Het fietspad is me veel te langzaam, liever rij ik tussen het Italiaanse verkeer door. Dat weet tenminste wat doorrijden is en kan omgaan met een voorbijstuivende fietser. Zonder problemen doorkruis ik Merano. Bij het verlaten van Merano haal ik de eerste vakantiefietsers in. Het fietspad langs de Ätsch is behoorlijk populair. Navigeren wordt nu heel makkelijk. In plaats van kleine weggetjes tussen de boomgaarden volgt de route nu gewoon de rivier.
Een kleine 20 kilometer voor Bolzano bel ik Jan op. Ik zal na de officiële sluitingstijd door Bolzano komen, ik kan er dus niet op rekenen dat nog iemand op de controle zit. Van Jan mag ik bij de eerste benzinepomp in Bolzano stempelen. Hij kan dan ook door om de groep te begeleiden en mij scheelt het een stuk door Bolzano rijden. Als ik Bolzano binnenrij zie ik de benzinepomp al snel liggen. Gelukkig heeft de pomp ook een klein café. Ik eet er een tosti en rij door naar de supermarkt waar ik mijn voorraden aanvul. Daarna steek ik door naar de route.
Bolzano verlaten we via een van de mooiste stukken van het fietspad. Tussen de riviertjes door gaat het bebost verder. Kort buiten Bolzano heb ik ook weer een kaart. Maar juist dan rij ik verkeerd. Ik zou hier eigenlijk de Ätsch moeten oversteken en dan aan de andere kant verder. Maar ik volg het fietspad aan deze kant. Eerst verwacht ik later weer over te kunnen steken maar er zijn heel wat bruggen in onderhoud. Met als gevolg een eind terugrijden en 25 minuten tijdsverlies. Samen met de continue tegenwind maakt dit een finish voor middernacht steeds moeilijker. Langzaam ga ik steeds meer rijden op een finish tussen middernacht en 2 uur.
![IMGP1518.jpg]()
![IMGP1521.jpg]()
Moeilijk is het voorlopig niet. Een net jaagpad langs de rivier, af en toe wat voorzieningen en voor de betere verversingen vlak nog geen kilometer naast de route regelmatig een supermarkt. 1X moet ik van de route af vanwege een omleiding maar ook deze is goed aangegeven. Hier heb ik de enige inzinking van de dag. Ik moet even gaan zitten en 10 minuten de ogen dicht doen. Vooral rond Trento is het fietspad erg geliefd. Hele groepen rijden er rond. Helaas meestal in de verkeerde richting. Dat is het enige wat er mist, een leuk groepje dat met 25 per uur rijdt en waar ik bij uit de wind kan zitten. Alleen vlak voor de controle van Moni vindt ik zo'n groepje, voor een paar kilometer.
Bij de Bici Grill in Moni blijf ik niet al te lang. Het is al laat en ik wil voor het donker het Gardameer bereiken. Op het moment dat ik de Ätsch verlaat wordt het gelijk helemaal anders. Ik heb weer last van de plaatselijke gewoonte om de fietsen te verbieden op de hoofdweg en fietsers over een geitenpad te sturen. Het eerste stuk van het fietspad naar de Passo San Giovanni gaat nog, maar het laatste stuk is een ramp. De ontwerper van dit fietspad denkt kennelijk dat alle fietsers moutainbikers zijn van het type stijl, stijler, stijlst. Een fietspad met stijgingspercentages van boven de 10% en haakse bochten in de afdalingen om alle snelheid er volledig uit te krijgen is het resultaat. En overal waarschuwingsborden. Veiligheid en fietspad staan hier totaal met elkaar in conflict. Gelukkig vindt ik voor de afdaling een weg waar ik op mag fietsen en die goed loopt. Met 50-60km/u stort ik mij naar Torbole. Ik kom aan het Gardameer aan bij het laatste avondlicht, het perfecte moment voor wat sfeerfoto's.
![IMGP1555.jpg]()
![IMGP1564.jpg]()
Met het laatste restje daglicht begeef ik me naar de laatste controle. De dorpjes langs het Gardameer zijn erg mooi in het donker. Hier is het goed fietsen. Vlot bereik ik de laastste controle in Torri del Benaco. Bij het controlecafé wordt net opgeruimd. Gelukkig kan een stempel er nog wel af. Ik verlaat Torri del Benaco snel. Ik wil kijken hoe dicht ik nog bij een finishtijd van middernacht kan komen. Ik neem me alleen even de tijd om Jan op te bellen met de verwachte aankomsttijd. Van hem hoor ik dat het afsluitende diner net bezig is. Ik had niet verwacht daar nog voor op tijd te zijn.
De klim vanuit Torri del Benaco zag er vervaarlijk uit op de routebeschrijving. Maar in de praktijk valt het best mee. Zonder problemen kom ik boven aan. Ik ben snel weggereden uit Torri del Benaco in de verwachting dat ik ergens onderweg m'n flessen kon vullen. In Abarè zou ik zo'n kans hebben maar ik besluit de route te volgen en niet door te rijden naar de benzinepomp. Dat terwijl ik me zo een hele omweg had kunnen besparen.
In Rivoli Veronese staat er op de rotonde en kraan. Maar helaas geeft die geen water. Ook hier zou ik er beter aan gedaan hebben de weg te volgen. Het fietspad zal vast en zeker overdag een super uitzicht bieden, het lijkt te zijn ontworpen door dezelfde ontwerper als het fietspad naar de Passo San Giovanni. Ook nu weer is het draaien en keren en tegen een steile wand omhoog rijden. Tot mijn verrassing kom ik hier Manfred tegen. Hij heeft met zijn ligfiets de grootste problemen met het acrobateerwerk. Op het technische stuk laat ik hem achter, later op het rechte fietspad langs een kanaal komt hij weer bij. Gelukkig heeft hij nog genoeg water en krijg ik een bidon van hem. Ik vertel Manfred dat ik extra tijd heb. Hij kent de procedure, 4 jaar geleden heb ik 5 uur nodig gehad om hem te depanneren tijdens de Witte Nachten 1200 in Rusland.
Uitendelijk bereiken we de buitenwijken van Verona. Het laatste duurt heel lang. Een paar kilometer voor de finish moeten we nog even zoeken. Het fietspad dat we zouden moeten nemen is afgesloten met een hek. Maar gelukkig loopt er een goede weg in de juiste richting. Om precies 1 uur tikken we aan in Verona bij de finish. Voor mij nog binnen de tijd, voor Manfred helaas niet. Een enkele deelnemer is nog wakker en begroet ons. Net zoals m'n maatje Lars. Na het afstempelen vraag ik aan de nachtwaker of er nog eten is. Helaas niet. Ik zeg hem dat dit voor fietsers niet handig is en vraag of er een pizza bezorgdienst is in de stad. Na een minuutje zoeken heeft hij er een gevonden. Hij bestelt voor me een pizza. Ik ga naar de kamer die ik met Lars deel voor een douche. Lars wacht onder op de pizzakoerier. Die komt net nadat ik klaar ben met douchen. Manfred is nog beneden. Hij ziet de pizza en bestelt direct eentje bij de pizzakoerier. Die komet niet veel later terug met Manfreds bestelling. Gezelschap gehouden door Lars genieten we van de pizza's en van een heel mooi brevet.