abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144631158
Ik ben van mening dat "Het Koninkrijk der Nederlanden", "Het Koningshuis" (ofwel "de Orde van het huis Oranje/Nassau" of welke orde anders dan ook) afgeschaft moet worden, en dat Nederland zo snel mogelijk moet overstappen op een Parlementaire republiek met een democratische gekozen volksvertegenwoordiging..

Ook de ceremoniën van de "orde van het huis Oranje/Nassau". Het heeft feitelijk geen enkel toegevoegde waarde meer voor Nederland, en kost allemaal belastinggeld. Daarbij kan de gemiddelde burger dit geld beter gebruiken. De Orde van Oranje heeft al meer dan teveel geld.
De ceremoniën van de "orde van Oranje" zijn hier ooit ingevoerd, en hebben de ceremoniën van de echte oer-nederlanders lange tijd onderdrukt, kapotgemaakt, en zijn letterlijk kapotgemaakt. Deze echte Nederlandse cultuur is langzamerhand al eeuwen afgetakeld, maar wat er nog van over is, is nu nog te redden.
(De kleine Nobili zouden het toch hier met mij eens moeten zijn...)

Weg met de Orde van Oranje/Nassau, en weg met het Koninkrijk der Nederlanden!

Ik ben heel erg benieuwd naar ieders reactie. Hopelijk ook een aantal kleine Nobili.

Hartelijke groet,

[ Bericht 2% gewijzigd door Ikwilgraaganoniemblijven op 18-09-2014 16:11:14 (essentiele schrijffout) ]
pi_144631254
Wie is er dan staatshoofd en hoeveel kost dat?
dag
  woensdag 17 september 2014 @ 18:16:04 #3
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_144631304
Maar ze leveren juist veel meer op dan dat ze kosten :')
pi_144631414
Registreren om dit soort gejank te kunnen posten [14.gif]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_144631484
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:16 schreef Woelwater het volgende:
een premier kan toch ook die bezoekjes doen man :')
nee echt niet !
pi_144631491
Nee, onzin. De kosten zijn anders maar schelen niet veel, misschien nog wel duurder uiteindelijk. Zeker als je bijvoorbeeld ex-presidenten (zoals VS) blijft sponsoren tot ze de pijp uit zijn. Verder zie ik het nut er ook niet van in eigenlijk..
pi_144631496
Koningshuis :')
nee echt niet !
  woensdag 17 september 2014 @ 18:28:33 #8
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_144631579
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:16 schreef Woelwater het volgende:
Hoax. Nederlanders die ondernemen leveren wat op. Het koningshuis is een visitekaartje voor het belastingontwijkende grootkapitaal.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 17 september 2014 @ 18:29:40 #9
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_144631606
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:24 schreef HighVolume het volgende:

[..]

een premier kan toch ook die bezoekjes doen man :')
Ik zeg ook alleen maar even met welke kutargument al die vlaggetjeszwaaiers straks gaan komen.
Wat mij betreft geldt de grondwet gewoon voor iedereen.

Artikel 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
  woensdag 17 september 2014 @ 18:35:28 #10
379943 Paper_Tiger
pi_144631743
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:29 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ik zeg ook alleen maar even met welke kutargumenten al die vlaggetjeszwaaiers straks gaan komen.

Artikel 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Voor de vlaggetjeszwaaiers is er altijd de mogelijkheid om abonnee te worden van de Oranjes. In ruil daarvoor mogen ze een paar keer per jaar zwaaien als ze op het balkon staan.
  woensdag 17 september 2014 @ 18:38:09 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144631803
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:09 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:
zo snel mogelijk moet overstappen op een volledige democratische volksrechtstaat.
Dat zijn we al. Als we het koningshuis afschaffen en de premier een ceremoniele taak er bij geven dan zijn we officieel een parlementaire republiek.. Dat lijkt mij overigens de beste vorm voor Nederland. Presidentschap moet je niet willen. Is ook niet nodig.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_144633128
Van mij mogen ze hardhandig optreden tegen de republikeinse roeptoeters. (wel conform met nieuwe wettelijke bepalingen uiteraard: zie legaliteitsbeginsel)

Echt die weg-met-ons-mentaliteit kan ik niet hebben.

Ach ik heb dezelfde gedachtes bij mensen die het Engels hier als officiële taal willen hebben. :r
Nederlanders hebben gewoon niks met dit landje en dus ook geen greintje nationalisme. Ze willen maar al te graag trendy doen door mee te doen met alle internationale hypes hoe belachelijk ze ook zijn. (icebucket, neknominatie enz.)
pi_144637904
Ik vind het prima, heb niks met het koningshuis. Maar als ze blijven maak ik me ook niet druk.
Say what?
  woensdag 17 september 2014 @ 21:26:12 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144638480
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 19:19 schreef TserrofEnoch het volgende:
Van mij mogen ze hardhandig optreden tegen de republikeinse roeptoeters. (wel conform met nieuwe wettelijke bepalingen uiteraard: zie legaliteitsbeginsel)

Echt die weg-met-ons-mentaliteit kan ik niet hebben.
Ik ken geen enkele republikein die een "weg met ons" mentaliteit heeft. Het zijn (incluis ikzelf) bijna altijd mensen die juist het beste met Nederland voor hebben.

quote:
Ach ik heb dezelfde gedachtes bij mensen die het Engels hier als officiële taal willen hebben. :r
Er zijn dan ook geen goede redenen om Engels als officiele taal te nemen. Sterker nog er zijn hele goede redenen om Nederlands juist te houden. Een standpunt is goed of slecht op basis van goede of slechte argumenten. Niet op basis van een arbitraire groep waar jij een argument bij plaatst.

Oh clowns zijn kut. En datzelfde gevoel heb ik ook bij milky ways... ok.. leuk voor je what's your point?

quote:
Nederlanders hebben gewoon niks met dit landje en dus ook geen greintje nationalisme. Ze willen maar al te graag trendy doen door mee te doen met alle internationale hypes hoe belachelijk ze ook zijn. (icebucket, neknominatie enz.)
Republikeinisme is geen hype. Jij kent je neerlandse geschiedenis niet zo goed blijkbaar. Nederland heeft haar beste en slechtste jaren als republiek doorgebracht. Eerst nadenken, dan posten.
  woensdag 17 september 2014 @ 21:28:00 #15
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_144638557
Wat is in godsnaam een volksrechtsstaat?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 17 september 2014 @ 21:31:52 #16
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_144638754
Anyway, nee dank u. Het instituut de kroon vind ik in allerlei opzichten waardevol. Het bindt sociaal-cultureel, staat redelijk boven de politiek en in ieder geval boven de politieke waan van de dag (itt een gekozen staatshoofd), en brengt de nodige economische voordelen met zich mee.

En de echte Nederlandse cultuur? Wat is dat nou weer? Zolang we als land onafhankelijk zijn hebben de oranjes een rol gehad. Ook in de republiek hadden we een stadhouder..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 17 september 2014 @ 21:36:52 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144639002
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:31 schreef AgLarrr het volgende:
Anyway, nee dank u. Het instituut de kroon vind ik in allerlei opzichten waardevol. Het bindt sociaal-cultureel,
Tsja. In de VS en vele andere landen binden andere dingen weer sociaal cultureel. Daar heb je niet per se een koningshuis voor nodig.

quote:
staat redelijk boven de politiek en in ieder geval boven de politieke waan van de dag (itt een gekozen staatshoofd),
Onze huidige monarchen hebben weinig tot geen politieke macht dus het is vrij irrelevant of ze boven de politieke waan van de dag staan lijkt me. Het heeft geen effect. Ons land kan blijkbaar prima omgaan met een gebrek aan bestuur dat boven de waan van de dag staat. Oh en waar jij het over hebt is dus de rol van het senaat. En dat zijn ook nog eens meerdere mensen die gedwongen worden langetermijn denken toe te passen ipv 1 persoon die toevallig met de verkeerde been uit bed kan stappen.

quote:
en brengt de nodige economische voordelen met zich mee.
Discutabel.

quote:
En de echte Nederlandse cultuur? Wat is dat nou weer? Zolang we als land onafhankelijk zijn hebben de oranjes een rol gehad. Ook in de republiek hadden we een stadhouder..
Cultuur is wat je er van maakt. We kunnen er ook een cultuur van maken dat we nuchter genoeg zijn om zonder ijzertijd-mentaliteit "maar deze mensen zijn op een of andere manier speciaal" verhaaltjes een leuk land neer te zetten.
pi_144639705
Waaraan ontleent een koning zijn vermeende autoriteit is misschien een betere vraag. Ik zou het niet weten.
pi_144640173
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
Waaraan ontleent een koning zijn vermeende autoriteit is misschien een betere vraag. Ik zou het niet weten.
Aan het volk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_144640310
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:00 schreef marcodej het volgende:

[..]

Aan het volk.
Waarom zou je enige waarde hechten aan wat het volk vindt?
  woensdag 17 september 2014 @ 22:04:24 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144640418
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:00 schreef marcodej het volgende:

[..]

Aan het volk.
God. Het volk heeft maar te volgen. Gehorig tuig dient gewoon te werken voor de kroon en geen praatjes te hebben.
  woensdag 17 september 2014 @ 22:04:55 #22
379943 Paper_Tiger
pi_144640447
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:31 schreef AgLarrr het volgende:
Anyway, nee dank u. Het instituut de kroon vind ik in allerlei opzichten waardevol. Het bindt sociaal-cultureel, staat redelijk boven de politiek en in ieder geval boven de politieke waan van de dag (itt een gekozen staatshoofd), en brengt de nodige economische voordelen met zich mee.

De gebroeders de Witt _O_
pi_144641897
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:04 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

En je weet hoe het daarmee is afgelopen.
pi_144652140
Het koningshuis biedt in ieder geval geen enkel economisch voordeel voor Nederland, dus het argument dat het meer oplevert dan kost is een oud fabeltje. Verder heeft Nederland natuurlijk geen hele lange traditie als monarchie.

Maar goed, als een soort nationaal symbool mag het van mij wel blijven bestaan, omdat nou eenmaal veel nederlanders een bepaalde binding voelen met de oranjes. Er mag wel wat gesneden woren in het budget, ons koninklijk huis is naar verhouding erg duur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ronald op 18-09-2014 10:50:31 ]
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 18 september 2014 @ 10:44:23 #25
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_144652210
Eens, veel te duur die poppenkast.
andere browser🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  donderdag 18 september 2014 @ 10:44:26 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_144652211
Wat is een 'volksrechtstaat' precies? Google geeft maar één hit en dat is dit topic..
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_144661258
quote:
7s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat zijn we al. Als we het koningshuis afschaffen en de premier een ceremoniele taak er bij geven dan zijn we officieel een parlementaire republiek.. Dat lijkt mij overigens de beste vorm voor Nederland. Presidentschap moet je niet willen. Is ook niet nodig.
quote:

[..]

SpecialK, je hebt gelijk stomme fout. Ik zal het nog aanpassen. Overigens wel een Parlementaire republiek met democratisch verkozen volks vertegenwoordiging, want dat is niet perse het geval...
Thanks voor je opmerking.
pi_144661357
[..]

[/quote]
SpecialK, je hebt gelijk stomme fout. Ik zal het nog aanpassen. Overigens wel een Parlementaire republiek met democratisch verkozen volks vertegenwoordiging, want dat is niet perse het geval...
Thanks voor je opmerking.

[ Bericht 72% gewijzigd door Ikwilgraaganoniemblijven op 18-09-2014 16:16:45 ]
pi_144661566
quote:

[..]

SpecialK, Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb mijn fout hersteld, maar ik geloof dat we wel op één lijn zaten. Overigens, wel een Parlementaire republiek met een democratisch verkozen volksvertegenwoordiging, want dat hoeft niet per definitie... ;)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 18 september 2014 @ 16:19:04 #30
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_144661676
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:41 schreef Ronaldsen het volgende:
Het koningshuis biedt in ieder geval geen enkel economisch voordeel voor Nederland, dus het argument dat het meer oplevert dan kost is een oud fabeltje. Verder heeft Nederland natuurlijk geen hele lange traditie als monarchie.

Maar goed, als een soort nationaal symbool mag het van mij wel blijven bestaan, omdat nou eenmaal veel nederlanders een bepaalde binding voelen met de oranjes. Er mag wel wat gesneden woren in het budget, ons koninklijk huis is naar verhouding erg duur.
Geen economisch voordeel?
Dus al die handelsdelegaties die mee gaan met de staatsbezoeken gaan mee voor de lol?
Al die contracten die worden gesloten stellen niks voor?
Dat beweer je toch?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_144661741
quote:
7s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

God. Het volk heeft maar te volgen. Gehorig tuig dient gewoon te werken voor de kroon en geen praatjes te hebben.
Des te meer reden dus om het volk zo dom mogelijk te houden.
pi_144662254
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:41 schreef Ronaldsen het volgende:

Helemaal correct. Toch vind ik dat de algemene gedachte van het volk over een dergelijke familie eens op de schop mag. Het is een geheime Orde, en dat is op zich prima zolang ze zich er geen macht aan ontlenen. En via de achterdeurtjes doen ze dat wel, en alle zaakjes gaan heel zorgvuldig in een doofpot.
Want stel je voor dat ze zouden laten zien dat ze gewone mensen zijn, en een gewone familie met alle huisjemetkruisje-issues. Dat ze de macht hebben dit in de doofpot te stoppen is een macht. En niemand heeft zo'n macht en zou dat mogen hebben. Openheid en eerlijkheid.
Dus als een nationaal symbool is het na alle affaires (vanaf de gebroeders de Witt tot nu) toch niks meer waard? Alleen op scholen wordt het ons (bewust) anders aangeleerd. En de domme mensen blijven het daarom gewoon slikken. Het is een eeuwenlange indoctrine en propagandamachine geworden, waar we nog voor betalen ook.
pi_144662712
Nooit. Oprotten met je achterlijke republiek, die toevallig geen cent gaat besparen en een kneuzenkermis zal worden dankzij democratische invloeden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_144662784
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:19 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dus al die handelsdelegaties die mee gaan met de staatsbezoeken gaan mee voor de lol?
Dat beweer je toch?
Die door jou genoemde handelsdelegatie ofwel de grote CEO's van Nederland. Sluiten hun contracten wellicht dankzij dergelijke monarchische bezoekjes. Okay, prima. Maar dan?
Dan kunnen die CEO's hun bedrijven draaiende houden, uitbreiden of een nieuwe B.V. opstarten. Dat zou betekenen werkgelegen. Heel Mooi! Maar dan? Volgende..

Dan, heeft die CEO's een hoop geld verdient en zijn werkbijtjes hun "minimale aandeel" in de vorm van een maandelijks loontje.
Met deze verdiensten dragen ze beiden een stukje belasting af. Maar de interne Nederlandse machten, (ofwel de jongens van het grote geld, vele zitten in een Orde, en/of in politiek) zorgen wel dat ze hun aandeel zo laag mogelijk houden hierin.
Immers het grote inkomen zit voor de staat altijd in de massa, en dus moeten de "werkbijtjes" het meeste opbrengen voor de staat. Hiervan wordt alles weer betaald inclusief de "Orde van Oranje".
Zoals je merkt zijn naar mijn mening de verhoudingen niet juist, en draagt het koningshuis indirect eigenlijk niks bij. (Behalve een paar vrije doorbetaalde dagen, een cent uit eigen portomonee.)
pi_144663013
Kan weg. De dooddoener 'ze leveren zoveel op voor de economie' zou ik nu eindelijk wel eens echt onderbouwd willen zien met cijfers. En bovendien begrijp ik niet goed waarom dat alleen maar door een paar leden van een koningshuis gedaan zou moeten kunnen.
Wat hebben ze nu helemaal gedaan afgelopen jaren?
Neushoorns afschieten, een huisje laten verbouwen in Griekenland, de banden flink aangehaald met Rusland, onze koning getrouwd met de dochter van een Argentijnse foute man en het regime ervan nog verdedigen ook (ok, dat was achteraf 'een beetje dom').
Je kunt in ieder geval wel zeggen dat ze consequent zijn met hun foute landen, locaties en acties.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_144664469
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:04 schreef WRH het volgende:
Kan weg. De dooddoener 'ze leveren zoveel op voor de economie' zou ik nu eindelijk wel eens echt onderbouwd willen zien met cijfers.
Dit is een keer gedaan, als 'dummy'-variabele in een onderzoek. Vrijwel nietszeggend dus, maar de media pikte het maar al te graag op als argument voor het koningshuis. Vandaar dat dit fabeltje ook nog steeds rondgaat op het internet.

Overigens blijf ik het bijzonder vinden dat dit koningshuis, welke Nederland is opgedrongen door buitenlandse mogendheden, zo populair is. :')
Burning bridges gives you so much more
pi_144664543
Ik was tegen maar dat veranderde niets, nu interesseert het mij geen hol meer.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 18 september 2014 @ 18:00:10 #38
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_144664594
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 17:04 schreef WRH het volgende:
Kan weg. De dooddoener 'ze leveren zoveel op voor de economie' zou ik nu eindelijk wel eens echt onderbouwd willen zien met cijfers. En bovendien begrijp ik niet goed waarom dat alleen maar door een paar leden van een koningshuis gedaan zou moeten kunnen.
Wat hebben ze nu helemaal gedaan afgelopen jaren?
Neushoorns afschieten, een huisje laten verbouwen in Griekenland, de banden flink aangehaald met Rusland, onze koning getrouwd met de dochter van een Argentijnse foute man en het regime ervan nog verdedigen ook (ok, dat was achteraf 'een beetje dom').
Je kunt in ieder geval wel zeggen dat ze consequent zijn met hun foute landen, locaties en acties.
http://www.z24.nl/onderne(...)esident-china-446374
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_144664600
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:13 schreef Peter het volgende:
Obama verdient minder dan WimLex.
  donderdag 18 september 2014 @ 18:01:35 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_144664626
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:00 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

En hoeveel kost ie? :)
Maar prima hoor als we dan toch onze identiteit aan het afbreken zijn kunnen we prima dit stukje ook afschaffen. Het bespaart een appel en een ei, maar soit.
pi_144664636
quote:
Goed economisch gezegd: biased results.
  donderdag 18 september 2014 @ 18:02:41 #42
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_144664655
In veel landen waardeert men een koning meer dan een malle democraat.
Met een kantelende macht naar woestijnstaatjes en Aziatische tijgers met aristocratische machthebbers is het een goed instituut om te hebben.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 18 september 2014 @ 18:02:46 #43
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_144664656
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:02 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Goed economisch gezegd: biased results.
En zo kan je aan de gang blijven gaan.
:W
pi_144664672
quote:
Een president kan ook staatsbezoeken doen.
pi_144664726
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:00 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

En hoeveel is er tijdens de presidentsverkiezing uitgegeven aan campagne?
dag
pi_144664729
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

En hoeveel kost ie? :)
Maar prima hoor als we dan toch onze identiteit aan het afbreken zijn kunnen we prima dit stukje ook afschaffen. Het bespaart een appel en een ei, maar soit.
3 ton aan salaris, 5 ton inclusief onkostenvergoedingen e.d.
Overigens gaat het mij totaal niet om het geld. Ik vind het ornduit achterlijk dat iemand ons staatshoofd wordt, alleen maar omdat diegene het kind is van.
pi_144664748
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:05 schreef Peter het volgende:

[..]

En hoeveel is er tijdens de presidentsverkiezing uitgegeven aan campagne?
Want als de overheid van de VS geld uitgeeft aan campagne moet de onze dat ook doen? :')
pi_144664766
quote:
13s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:06 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Want als de overheid van de VS geld uitgeeft aan campagne moet de onze dat ook doen? :')
Maar het is wel geld uitgegeven aan het presidentschap wat niet aan iets anders wordt besteed en wat afhankelijkheid van sponsoren suggereert..
dag
  donderdag 18 september 2014 @ 18:07:58 #49
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_144664793
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:05 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Overigens gaat het mij totaal niet om het geld. Ik vind het ornduit achterlijk dat iemand ons staatshoofd wordt, alleen maar omdat diegene het kind is van.
Laten we er inderdaad een soort Idols van maken, we hebben nog niet genoeg tv-programma's.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 18 september 2014 @ 18:08:04 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144664797
quote:
13s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:06 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Het is wel zo eerlijk om ook die bedragen mee te tellen bij de kosten van een president, voor zover ze niet uit private middelen komen.

Overigens vallen onder de directe kosten niet alleen het 'loon' van de huidige president, maar ook die van alle nog levende ex-presidenten. En ex-koningen ook trouwens, maar dat zijn er in de regel wat minder.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 18 september 2014 @ 18:08:29 #51
36431 bleiblei
pi_144664810
En eerlijk gezegd heb ik na 12 jaar kiesrecht niet bepaald vertrouwen in de motivatie waarmee de medemens stemt tegenwoordig en is elke stabiele factor die ook maar een beetje de boel in het gareel kan houden, ook al zijn de lijntjes flinterdun en blijft men er aan schrapen, wat mij betreft meer dan welkom. Ze mogen imho niet heel veel politieke macht hebben, maar als een treinmachinist de boel binnen de rails beïnvloeden moeten ze wmb. net kunnen.
  donderdag 18 september 2014 @ 18:09:46 #52
36431 bleiblei
pi_144664838
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:05 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

En de kosten van de campagne (indirect gewoon door het volk betaald), beveiliging, onderdak, staf, etcetc?

Dat betaald wimlex voor een deel van zijn eigen salaris als ik mij niet vergis. No way dat Obama ook maar een cent betaald aan die 5 helies in a'dam laatst.
pi_144664883
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:04 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Deze baas weet. :7
pi_144667048
quote:
14s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:11 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Deze baas weet. :7
En dat is nog slechts één zaakje...
pi_144667697
quote:
7s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik ken geen enkele republikein die een "weg met ons" mentaliteit heeft. Het zijn (incluis ikzelf) bijna altijd mensen die juist het beste met Nederland voor hebben.

[..]

Er zijn dan ook geen goede redenen om Engels als officiele taal te nemen. Sterker nog er zijn hele goede redenen om Nederlands juist te houden. Een standpunt is goed of slecht op basis van goede of slechte argumenten. Niet op basis van een arbitraire groep waar jij een argument bij plaatst.

Oh clowns zijn kut. En datzelfde gevoel heb ik ook bij milky ways... ok.. leuk voor je what's your point?

[..]

Republikeinisme is geen hype. Jij kent je neerlandse geschiedenis niet zo goed blijkbaar. Nederland heeft haar beste en slechtste jaren als republiek doorgebracht. Eerst nadenken, dan posten.
SpecialK, ik studeer geschiedenis. Natuurlijk weet ik dat ons landje ooit een republiek was, maar gelukkig liggen die tijden achter ons. En mijn post was niet al te serieus maar ik meen het wel. Op Fok! kom je toch ook om je onderbuikgevoel te laten spreken. Wat jullie willen verbeteren vind ik allesbehalve verbeteringen.

Goede jaren ja, voor mannelijke gereformeerde Hollanders en Zeeuwen.

Er is geen enkele noodzaak voor een republiek. Dit toch willen is een verdere verfrommeling van onze nationale identiteit, een identiteit die tot begin vorige eeuw nog erg broos was. Ons staatshoofd heeft een symboolfunctie die voor veel Nederlanders van belang is. Zeker met de vervreemding die menig Nederlander ervaart bij de situatie van vandaag de dag. Als je de monarchie naar het leven staat, zullen veel mensen je naar het leven staan. Nu zeg ik niet dat ik tegen het afzetten van WA ben. Of dat zijn loon niet lager mag et cetera. Maar ik ben tegen het afschaffen van de monarchie en ik beschouw de mensen die dit toch nastreven als de {zoek-maar-een-leuk-woordje} van de samenleving.
pi_144668143
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]

En de kosten van de campagne (indirect gewoon door het volk betaald), beveiliging, onderdak, staf, etcetc?

Dat betaald wimlex voor een deel van zijn eigen salaris als ik mij niet vergis. No way dat Obama ook maar een cent betaald aan die 5 helies in a'dam laatst.
Op deze hele reeks van zogenaamde kostenbewustwording voor een eventuele president wil ik allereerst zeggen, dat het mij met name om de aangeboren macht van een Koninkrijk gaat. Daar ben ik vooral op tegen. Het fabeltje dat een Koning geen macht heeft is zwaar geïndoctrineerd in onze maatschappij.

Qua kosten voor Campagne, onderdak, e.d. voor een a.s. president: Kan ik je zeggen dat dergelijke partij/campagne-financieringen minimaal gesubsidieerd zijn, en wij in Nederland zelfs eerder een regel hadden dat dit niet voor Campagne gebruikt mocht worden. Deze regel zou ik dan ook graag teruggedraaid zien. Zie: ( http://www.parlement.com/id/vhnnmt7l6hu4/partijfinanciering )

Overigens bij het veranderen van staatsvorm (Constitutionele monarchie met een parlementair stelsel - naar een federale Republiek met een democratisch verkozen volks vertegenwoordiging) hoeft het kostensysteem verder niet verandert te worden.

Het argument dat een ex-president/volksvertegenwoordiger nog jaren doorbetaald moet worden is in mijn ogen een slechte onderbouwing. Wellicht werkt dat in Amerika zo (geen idee eigenlijk), maar in Nederland (evt. ook in republieksvorm) heeft een oud volksvertegenwoordiger gewoon maximaal 4 jaar recht op een uitkering (80% eerste jaar, vanaf 2e 70%), en heeft ook net als elke Nederlander sollicitatieplicht. Ik denk alleen wel dat de handhaving hiervan helaas wel even anders is. Als dat zo is, dan gewoon aanscherpen/gelijktrekken met handhaving van W.W.-uitkering van overige burgers.
(Zie: http://www.parlement.com/id/vizom7wk0qyr/wachtgeld )
pi_144669161
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 19:34 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

SpecialK, ik studeer geschiedenis. Natuurlijk weet ik dat ons landje ooit een republiek was, maar gelukkig liggen die tijden achter ons. En mijn post was niet al te serieus maar ik meen het wel. Op Fok! kom je toch ook om je onderbuikgevoel te laten spreken. Wat jullie willen verbeteren vind ik allesbehalve verbeteringen.

Er is geen enkele noodzaak voor een republiek. Dit toch willen is een verdere verfrommeling van onze nationale identiteit, een identiteit die tot begin vorige eeuw nog erg broos was. Ons staatshoofd heeft een symboolfunctie die voor veel Nederlanders van belang is. Zeker met de vervreemding die menig Nederlander ervaart bij de situatie van vandaag de dag. Als je de monarchie naar het leven staat, zullen veel mensen je naar het leven staan. Nu zeg ik niet dat ik tegen het afzetten van WA ben. Of dat zijn loon niet lager mag et cetera. Maar ik ben tegen het afschaffen van de monarchie en ik beschouw de mensen die dit toch nastreven als de {zoek-maar-een-leuk-woordje} van de samenleving.
Ik begrijp goed dat jij als onderwijzer er zo tegenover staat. Een dergelijke ambtsfunctie kan en mag ook niet anders denken. Of in ieder geval niet uitspreken.
Overigens, dat men een staatshoofd als symbool zien is denk ik best positief. Een symbool voor een goed, eerlijk, integer voorbeeldpersoon. Prachtig! Dat kan een president ook zijn. Misschien wel meer en beter.

Trouwens, Reformatie klinkt voor veel mensen als negatief, maar eigenlijk is het niet anders dan verandering. En dat is soms moeilijk, voor veel mensen als lastig gezien,(vooral oudere/volwassen mensen houden graag vast aan gewoontes) maar zeker niet negatief. (reformatie: her-vorming, zuivering, klaring.) In een tijd van (in mijn ogen positieve) verandering is dat geen vreemde verschijning toch?
Ik vind trouwens je uit spraak jegens (gereformeerde) Hollanders/Zeeuwen nogal nationalistisch. Volgens mij bedoel jij de zwaar Christelijke Hollanders/Zeeuwen?

Je uitspraak: "Als je de monarchie naar het leven staat, zullen veel mensen je naar het leven staan." zie ik als een dreigement. En daar ik mij niet door angst leiden, distantieer ik mij ervan zolang dat kan.
  donderdag 18 september 2014 @ 21:37:48 #58
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144672646
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 19:34 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Er is geen enkele noodzaak voor een republiek.
Nergens zeg ik dat het een noodzaak vind. Ik vind dat wij als land echter onze eigen grondwet eens serieus mogen gaan nemen. Verplichte toetsing en de afschaffing van de monarchie zijn daarbij belangrijke consequenties.

quote:
Dit toch willen is een verdere verfrommeling van onze nationale identiteit, een identiteit die tot begin vorige eeuw nog erg broos was. Ons staatshoofd heeft een symboolfunctie die voor veel Nederlanders van belang is.
Vind jij. Ik kan prima trotse Nederlander zijn zonder mij bang te verschuilen achter een uiteindelijk arbitrair gekozen familie. Ik heb geen oranjes nodig om aan dit land te willen meebouwen.

quote:
Zeker met de vervreemding die menig Nederlander ervaart bij de situatie van vandaag de dag. Als je de monarchie naar het leven staat, zullen veel mensen je naar het leven staan. Nu zeg ik niet dat ik tegen het afzetten van WA ben. Of dat zijn loon niet lager mag et cetera. Maar ik ben tegen het afschaffen van de monarchie en ik beschouw de mensen die dit toch nastreven als de {zoek-maar-een-leuk-woordje} van de samenleving.
Als jij mij de (ik vul 'm even in) de stront van de maatschappij vind dan is deze discussie voorbij. Ik beoordeel mensen liever op de achterliggende redenen dat ze een bepaald standpunt hebben. Jij beoordeelt ze liever op het standpunt zelf zonder iets te willen leren over de ander. Duidelijk.
pi_144675911
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 16:19 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dat beweer je toch?
Je komt zelf met allerlei woorden die ik niet gezegd heb, maar goed het is absoluut niet aantoonbaar dat die contracten gesloten worden dankzij de koning.

Hoe denk je dat Duitsland een van de grootste economische machten ter wereld kan zijn zonder koning? Of de VS of China? Een koning kan een leuk uithangbord zijn, maar is absoluut niet cruciaal.

Overigens zoals al had gepost ben ik niet echt tegen de koning, ik vind Willy en Max wel sympathiek.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ronald op 18-09-2014 22:57:47 ]
٩๏̯͡๏)۶
pi_144680607
quote:
Rutte :')
Dus dat is al meteen het eerste argument om Willem aan te houden.
pi_144680867
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:09 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:
Weg met de Orde van Oranje/Nassau, en weg met het Koninkrijk der Nederlanden!
Lang leve de Republiek!
pi_144680908
Wel ironisch dat 'we' als een van de eerste republieken en daarmee destijds bijzonder vooruitstrevend nu wanhopig vasthouden aan dat koninklijke poppenhuis.
pi_144681284
quote:
Ligt eraan wat je doet. Je kan het doen zoals nu met een premier en koning gewoon deleten (goedkope oplossing) OF je kan ineens een president gaan invoeren (wat je geld gaat kosten) beide oplossingen zijn in ieder geval democratisch itt nu.

Er is geen noodzaak om ipv een koning ineens een president aan te stellen.
pi_144736942
Lang leve de koning w/
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_144745833
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:08 schreef bleiblei het volgende:
En eerlijk gezegd heb ik na 12 jaar kiesrecht niet bepaald vertrouwen in de motivatie waarmee de medemens stemt
is er een motivatie?
pi_144745843
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:10 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:
Overigens, dat men een staatshoofd als symbool zien is denk ik best positief. Een symbool voor een goed, eerlijk, integer voorbeeldpersoon. Prachtig! Dat kan een president ook zijn. Misschien wel meer en beter.
Jij gelooft in sprookjes en sinterklaas?
pi_144745850
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:56 schreef DrDentz het volgende:
Wel ironisch dat 'we' als een van de eerste republieken en daarmee destijds bijzonder vooruitstrevend nu wanhopig vasthouden aan dat koninklijke poppenhuis.
Dat wist ik niet
  zondag 21 september 2014 @ 10:05:33 #68
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_144746022
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:56 schreef DrDentz het volgende:
Onze voorouders zouden zich omdraaien in het graf inderdaad.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_144746076
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:29 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ik zeg ook alleen maar even met welke kutargument al die vlaggetjeszwaaiers straks gaan komen.

Artikel 1

En

Artikel 3

Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.

Zo jammer, den Uyl had de mogelijkheid het koningshuis af te schaffen.
Met die affaires van die NSDAPer en zijn vrouw het staatshoofd.
En nu meneer van Amsberg met zijn huisje in Mozambique en nu Griekenland.

Het wordt tijd dat die omhooggevallen popiejopies een afstand doen van de troon.

Jammer dat wij niemand hadden die dit durfde te doen

Leve de Republiek!

[ Bericht 33% gewijzigd door t4rt4rus op 21-09-2014 10:24:38 ]
pi_144755460
quote:
11s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:44 schreef Ryon het volgende:
Wat is een 'volksrechtstaat' precies? Google geeft maar één hit en dat is dit topic..
  zondag 21 september 2014 @ 16:34:57 #71
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144757646
quote:
11s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:44 schreef Ryon het volgende:
Zoiets?

pi_144758979
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 20:10 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:

[..]

Ik begrijp goed dat jij als onderwijzer er zo tegenover staat. Een dergelijke ambtsfunctie kan en mag ook niet anders denken. Of in ieder geval niet uitspreken.
Een president heeft wel altijd een politieke kleur. Het voordeel is wel dat hij gekozen wordt. Daardoor voorkom je een koning te krijgen die liever dj geworden was of incompetent is voor zijn functie.
Maar waarom zou een kiesmonarchie geen optie zijn dan? Ik ben sowieso voor de monarchie, maar de vorm mag van mij worden aangepast indien daar behoefte aan is.

quote:
Trouwens, Reformatie klinkt voor veel mensen als negatief, maar eigenlijk is het niet anders dan verandering. En dat is soms moeilijk, voor veel mensen als lastig gezien,(vooral oudere/volwassen mensen houden graag vast aan gewoontes) maar zeker niet negatief. (reformatie: her-vorming, zuivering, klaring.) In een tijd van (in mijn ogen positieve) verandering is dat geen vreemde verschijning toch?
Ik vind trouwens je uit spraak jegens (gereformeerde) Hollanders/Zeeuwen nogal nationalistisch. Volgens mij bedoel jij de zwaar Christelijke Hollanders/Zeeuwen?
Ik reageerde op 'Nederland heeft haar beste en slechtste jaren als republiek doorgebracht.'
In de Gouden Eeuw was het niet alsof heel Nederland een bloeiperiode meemaakte. Dit waren voornamelijk mannen. En dan heb ik het over de mannen in Holland en Zeeland. Als je uit Drenthe kwam dan merkte je niets van deze bloeiperiode. Bovendien werden in die tijd de gereformeerden sterk bevoorrecht, andere religieuze groeperingen waren minder prominent of waren zelfs verboden. Ik zie niet in waar dit nationalistisch zou zijn al geef ik toe een gezonde dosis cultureel nationalisme te hebben.

quote:
Je uitspraak: "Als je de monarchie naar het leven staat, zullen veel mensen je naar het leven staan." zie ik als een dreigement. En daar ik mij niet door angst leiden, distantieer ik mij ervan zolang dat kan.
Het was geen dreigement van mij, maar als er 2 partijen tegenover elkaar staan dan zijn er aan beide kanten personen die elkaar naar het leven gaan staan.
Feyenoord-hooligans vs Ajax-hooligans
Moslims in de CAF vs Christenen in de CAF
Anti-fascisten vs Pro patria

Er zijn uit de ene hoek mensen die een grote haat hebben jegens het koningshuis. En er zijn mensen bij nationalistische groeperingen die weer tegen die mensen zijn.

Dat lijkt mij duidelijk, ik was zoals ze dat op zijn Engels zeggen 'stating the obvious', niets meer dan dat.

quote:
7s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:37 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nergens zeg ik dat het een noodzaak vind. Ik vind dat wij als land echter onze eigen grondwet eens serieus mogen gaan nemen. Verplichte toetsing en de afschaffing van de monarchie zijn daarbij belangrijke consequenties.

[..]

Vind jij. Ik kan prima trotse Nederlander zijn zonder mij bang te verschuilen achter een uiteindelijk arbitrair gekozen familie. Ik heb geen oranjes nodig om aan dit land te willen meebouwen.

[..]

Als jij mij de (ik vul 'm even in) de stront van de maatschappij vind dan is deze discussie voorbij. Ik beoordeel mensen liever op de achterliggende redenen dat ze een bepaald standpunt hebben. Jij beoordeelt ze liever op het standpunt zelf zonder iets te willen leren over de ander. Duidelijk.
Heb je de grondwet wel eens gelezen? (nu probeer ik niet denigrerend uit de hoek te komen)

Hoofdstuk 1 - Grondrechten (artikel 1 t/m 23)
Hoofdstuk 2 - Regering (artikel 24 t/m 49)
§ 1 - Koning (art. 24-41)
§ 2 - Koning en ministers (art. 42-49)

Hoofdstuk 3 - Staten-Generaal (artikel 50 t/m 72)
§ 1 - Inrichting en samenstelling (art. 50-64)
§ 2 - Werkwijze (art. 65-72)
Hoofdstuk 4 - Raad van State, Algemene Rekenkamer, Nationale Ombudsman en vaste Colleges van Advies (artikel 73 t/m 80)
Hoofdstuk 5 - Wetgeving en Bestuur (artikel 81 t/m 111)
§ 1 - Wetten en andere voorschriften (art. 81-89)
§ 2 - Overige bepalingen (art. 90-111)
Hoofdstuk 6 - Rechtspraak (artikel 112 t/m 122)
Hoofdstuk 7 - Provincies, gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen (artikel 123 t/m 136)
Hoofdstuk 8 - Herziening van de Grondwet (artikel 137 t/m 142)
Additionele artikelen
art. I-VIII, X-XVIII en XX-XXX vervallen
art IX - toevoeging art. 16
art. XIX - toevoegingen art. 81, 123, 124, 127, 128, 130.

Als je uitgaat van de grondwet dan is er juist geen sprake van afschaffing van de monarchie. Of het moet zijn dat je bepaalde artikelen door wil trekken tot het extreme en andere artikelen buiten beschouwing wilt laten.

Overigens als meer dan 66,6% van de Nederlanders tegen het koningshuis is en er komt een referendum waaruit dit blijkt. Dan mag je van mij het koningshuis afschaffen. Nu hoop ik persoonlijk niet dat dit ooit gebeurd. Maar als het geen draagvlak heeft dan is het ten dode opgeschreven.
(Je kan de grondwet wijzigen als hier een 2/3de meerderheid voor te vinden valt en dus lijkt het mij logisch dat je met dezelfde 2/3de meerderheid de gorndwet zo zou kunnen herzien dat de monarchie afgeschaft wordt.)

De symboolfunctie is erg belangrijk. Een president kan deze symboolfunctie niet op dezelfde wijze invullen. Waarom? Een president zal altijd een politieke kleur hebben. Als de PvdA een president levert, zullen PVV'ers hem dan echt als staatshoofd respecteren? Of vice-versa? Als een staatshoofd die symboolfunctie voor alle Nederlanders wil verrichten dan zal hij of zij zo min mogelijk zich politiek moeten profileren. Ik vind wel dat de Nederlanders zich genoeg een eenheid zijn gaan voelen. Limburgers beschouwen zich tegenwoordig net zo goed Nederlanders als Hollanders. In 1900 was dit voor Limburgers en andere bevolkingsgroepen niet zo. Ik geef toe dat ik cultureel nationalistisch ben. Wat ons met vele landen onderscheid is onder andere ons staatshoofd. Als dit zou verdwijnen dan beginnen langzaam steeds meer de verschillen tussen ons land en andere landen weg te vallen. Dit gebeurd grotendeels al door de toenemende globalisering, maar ik zou het duiden als een slechte ontwikkeling waar ik niet in wens mee te gaan.

Nu probeerde ik u alleen een beetje op de hek te krijgen met die opmerking. Ik had ook geen specifiek woord in gedachten hoor. (meer iets in de trant van progressievelingen die alsmaar dingen willen veranderen terwijl het zo goed is en die in mijn ogen voor verfrommeling van onze nationale identiteit zorgen; wist niet echt een woord te bedenken wat de lading goed dekte) Ik beschouw het als cultureel verraad naar de eigen wortelen. Maar als je niet verbonden voelt met deze cultuur (inclusief dus de monarchie), dan is dat voor jou dus van geen belang en zijn het woorden zonder betekenis.
  zondag 21 september 2014 @ 17:18:04 #73
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144759460
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:04 schreef TserrofEnoch het volgende:
Als je uitgaat van de grondwet dan is er juist geen sprake van afschaffing van de monarchie. Of het moet zijn dat je bepaalde artikelen door wil trekken tot het extreme en andere artikelen buiten beschouwing wilt laten.
Dat is precies hoe ik de grondwet wens te lezen. Ik hecht 1000x meer waarde aan de principiele verordeningen dan aan de "oh en we hebben ook nog een koningshuis en al die principes die van toepassing zijn op iedereen gelden voor hun niet zo erg" hoofdstukken.

Ik zie meer in een Amerikaanse/franse-stijl grondwet (en behandeling daarvan). Nederland kan echt zo veel beter dan we nu doen.
pi_144760162
quote:
7s.gif Op zondag 21 september 2014 17:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat is precies hoe ik de grondwet wens te lezen. Ik hecht 1000x meer waarde aan de principiele verordeningen dan aan de "oh en we hebben ook nog een koningshuis en al die principes die van toepassing zijn op iedereen gelden voor hun niet zo erg" hoofdstukken.

Ik zie meer in een Amerikaanse/franse-stijl grondwet (en behandeling daarvan). Nederland kan echt zo veel beter dan we nu doen.
Je had het over 'onze eigen grondwet'. Misschien hecht jij inderdaad meer waarde aan bepaalde facetten van de grondwet, maar dit wil niet zeggen dat andere artikelen daardoor minder belangrijk zijn.

Die rangorde tussen artikelen waar jij het over hebt is volgens mij uitgesloten. Het kabinet was hier tegen en ook zou dit niet mogen in verband met internationale verdragen.
(misschien klopt dit niet helemaal, indien dit niet zo is word ik graag gecorrigeerd door iemand anders, heb zelf ook een tijdje rechten gestudeerd, maar dat is nu alweer even geleden)

[ Bericht 0% gewijzigd door TserrofEnoch op 21-09-2014 17:43:51 ]
pi_144783445
In principe ben ik tegen een erfelijk staatshoofdschap. Ik ben echter niet zo principieel het te willen afschaffen zonder dat duidelijk is wat het alternatief zal zijn. Tenslotte functioneert het bestel nu vrij aardig.

Wel zou de rol van de koning bij het ondertekenen van wetten moeten veranderen. Of die rol momenteel nou gezien moet worden als puur ceremonieel, vanwege de ministeriële verantwoordelijkheid, of enigszins inhoudelijk, als gevolg van de de facto mogelijkheid om niet te tekenen, wenselijk is het sowieso niet, omdat het hoe dan ook in het geval van omstreden wetgeving de koning in een situatie brengt waarin hij zich niet zou moeten bevinden.
  maandag 22 september 2014 @ 12:45:25 #76
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144785357
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:38 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Je had het over 'onze eigen grondwet'. Misschien hecht jij inderdaad meer waarde aan bepaalde facetten van de grondwet, maar dit wil niet zeggen dat andere artikelen daardoor minder belangrijk zijn.
Ik denk dat het waardevol is voor ons land als we consistenter en strenger op onze grondwet zouden zijn en dus interne inconsistenties er uit halen. Dan komt de rangorde vanzelf.

quote:
Die rangorde tussen artikelen waar jij het over hebt is volgens mij uitgesloten. Het kabinet was hier tegen
Oeh het kabinet. Nou dan moet het wel wijsheid zijn, hoorrr [/sarcasme-voor-het-geval-dat-niet-duidelijk-was]

quote:
en ook zou dit niet mogen in verband met internationale verdragen.
Internationale verdragen dwingen ons ineens een koningshuis in onze bloed-eigen grondwet als hoogste facetten te houden? Klinkt als bunk maar hoe dan ook compleet irrelevant voor mijn discussiepunt.
  maandag 22 september 2014 @ 12:46:43 #77
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144785392
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 11:39 schreef Pandorado het volgende:
In principe ben ik tegen een erfelijk staatshoofdschap. Ik ben echter niet zo principieel het te willen afschaffen zonder dat duidelijk is wat het alternatief zal zijn. Tenslotte functioneert het bestel nu vrij aardig.

Wel zou de rol van de koning bij het ondertekenen van wetten moeten veranderen. Of die rol momenteel nou gezien moet worden als puur ceremonieel, vanwege de ministeriële verantwoordelijkheid, of enigszins inhoudelijk, als gevolg van de de facto mogelijkheid om niet te tekenen, wenselijk is het sowieso niet, omdat het hoe dan ook in het geval van omstreden wetgeving de koning in een situatie brengt waarin hij zich niet zou moeten bevinden.
Laat een premier of voorzitter van het senaat lekker zijn/haar handtekening zetten wat een probleem, zeg. Gewoon afschaffen, geen president. En we laten Leontine Ruiters lintjes knippen bij nieuwe ziekenhuizen gaan met die banaan gogogogo.
pi_144794949
quote:
7s.gif Op maandag 22 september 2014 12:45 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat het waardevol is voor ons land als we consistenter en strenger op onze grondwet zouden zijn en dus interne inconsistenties er uit halen. Dan komt de rangorde vanzelf.

[..]

Oeh het kabinet. Nou dan moet het wel wijsheid zijn, hoorrr [/sarcasme-voor-het-geval-dat-niet-duidelijk-was]

[..]

Internationale verdragen dwingen ons ineens een koningshuis in onze bloed-eigen grondwet als hoogste facetten te houden? Klinkt als bunk maar hoe dan ook compleet irrelevant voor mijn discussiepunt.
Internationale verdragen bemoeilijken/verbieden die rangordes binnen de grondwet.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:02:03 #79
434406 Ikwilgraaganoniemblijven
Anti-Royal/Nobili/orden
pi_145404396
quote:
En
Artikel 3
Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.
Met die affaires van die NSDAPer en zijn vrouw het staatshoofd.
En nu meneer van Amsberg met zijn huisje in Mozambique en nu Griekenland.
Het wordt tijd dat die omhooggevallen popiejopies een afstand doen van de troon.
Jammer dat wij niemand hadden die dit durfde te doen
Leve de Republiek!
Ja, mooi hè. Inderdaad jammer dat ons koningshuis dergelijke gasten verdrijft om bij een kroning te zijn. (Misschien hebben ze door dat ze niet zo geliefd zijn?) Ik mis mijn naamgenoot: Theo. R.I.P.
pi_145407447
Gewoon houden. Onderdeel van onze geschiedenis en onze cultuur. Sinds het ontstaan van de Nederlandse Republiek waren de Oranjes hier een onderdeel van. Dit alleen is voor mij al voldoende rede om ze te houden. Daarnaast is volgens mij ook al meerdere malen aangetoond dat ze juist geld opleveren.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 20:35:48 #81
379943 Paper_Tiger
pi_145407685
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 20:27 schreef Phalanx300 het volgende:
Gewoon houden. Onderdeel van onze geschiedenis en onze cultuur. Sinds het ontstaan van de Nederlandse Republiek waren de Oranjes hier een onderdeel van. Dit alleen is voor mij al voldoende rede om ze te houden. Daarnaast is volgens mij ook al meerdere malen aangetoond dat ze juist geld opleveren.
De Oranjes zijn al lang uitgestorven. Wie die mensen zijn die nu op de troon zitten weet ik niet maar ik weet wel dat mijn cavia net zoveel oranjebloed heeft als dat volk.
pi_145416311
Het koningshuis mag wat mij betreft blijven bestaan, echter moeten zij verplicht worden om belastingen te betalen net als ieder andere burger en moeten zij vanaf nu af aan elke uitgave uit eigen portemonnee betalen. Met een vermogen in de miljarden moet dat laatste geen probleem zijn.
pi_145445169
Een baan krijgen Nederland wereldwijd te vertegenwoordiging d.m.v. erfopvolging. Ja maar het werkt tot nu toe allemaal best goed dus waarom houden we het niet gewoon zo? Het is immoreel en verkeerd dat het werkt maakt het niet minder immoreel en verkeerd. Morgen nog afschaffen die handel.

Het feit dat ze een salaris krijgen 6 keer zo hoog als de de premier maakt het nog een tikkeltje erger. Het is een achterhaald concept wat ons is opgedrongen door het congres van Wenen. Dankzij uitstekende politiek van de familie van Nassau. De trotse republiek Nederland eindelijk onder de duim gebracht door conservatief Europa.
pi_145445233
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De Oranjes zijn al lang uitgestorven. Wie die mensen zijn die nu op de troon zitten weet ik niet maar ik weet wel dat mijn cavia net zoveel oranjebloed heeft als dat volk.
En je weet dit allemaal zo zeker .....?
..... door een complotdenker ?
pi_145445441
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 10:10 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]

Denk je ? Een grondwetswijziging kan alleen door een 2/3 kamermeerderheid.
En die viel niet te krijgen voor afschaffing van de monarchie.
De kans was groot dat bij nieuwe verkiezingen de PvdA een hap zetels zou verliezen door
een pvdaplan voor opheffing van de monarchie
pi_145447374
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jouw cavia is een afstammeling van Willem van Oranje?
  zondag 12 oktober 2014 @ 04:45:33 #87
379943 Paper_Tiger
pi_145447549
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 03:53 schreef Gambetta het volgende:
[..]
Jouw cavia is een afstammeling van Willem van Oranje?
Vijzel hier je kennis een beetje op http://www.mareonline.nl/archive/2013/04/25/de-bewogen-bloedlijn
pi_145450429
quote:
Die vage roddel over het vaderschap van koningin Wilhelmina was bekend.
Er is niks bewezen.
Stadhouder Willem IV was van vaderszijde wel uit de familie Nassau
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_IV_van_Oranje-Nassau
pi_145451469
Juridisch gezien, vermoed ik dat het nu niets meer zal uitmaken of Willem-Alexander wel echt een nakomeling van Willem I is, al heb ik er niet voor doorgeleerd.
pi_145452516
Vanzelfsprekend moet je die onzin afschaffen. Een familie die eindeloos geld krijgt van andere families en zich nooit druk hoeft te maken om wat dan ook omdat een van hun voorouders toevallig een apenpakkie aantrok en zichzelf koning noemde? :D

Het zou het misschien waard zijn als de koning/koningin in kwestie zich ook echt als een vorst gedroeg. Daar is echter niets van terug te zien dus zijn ze vrij overbodig.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')