een premier kan toch ook die bezoekjes doen manquote:Op woensdag 17 september 2014 18:16 schreef Woelwater het volgende:
Maar ze leveren juist veel meer op dan dat ze kosten
Hoax. Nederlanders die ondernemen leveren wat op. Het koningshuis is een visitekaartje voor het belastingontwijkende grootkapitaal.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:16 schreef Woelwater het volgende:
Maar ze leveren juist veel meer op dan dat ze kosten
Ik zeg ook alleen maar even met welke kutargument al die vlaggetjeszwaaiers straks gaan komen.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:24 schreef HighVolume het volgende:
[..]
een premier kan toch ook die bezoekjes doen man
Voor de vlaggetjeszwaaiers is er altijd de mogelijkheid om abonnee te worden van de Oranjes. In ruil daarvoor mogen ze een paar keer per jaar zwaaien als ze op het balkon staan.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:29 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ik zeg ook alleen maar even met welke kutargumenten al die vlaggetjeszwaaiers straks gaan komen.
Wat mij betreft geldt de grondwet gewoon voor iedereen.
Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Dat zijn we al. Als we het koningshuis afschaffen en de premier een ceremoniele taak er bij geven dan zijn we officieel een parlementaire republiek.. Dat lijkt mij overigens de beste vorm voor Nederland. Presidentschap moet je niet willen. Is ook niet nodig.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:09 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:
zo snel mogelijk moet overstappen op een volledige democratische volksrechtstaat.
Ik ken geen enkele republikein die een "weg met ons" mentaliteit heeft. Het zijn (incluis ikzelf) bijna altijd mensen die juist het beste met Nederland voor hebben.quote:Op woensdag 17 september 2014 19:19 schreef TserrofEnoch het volgende:
Van mij mogen ze hardhandig optreden tegen de republikeinse roeptoeters. (wel conform met nieuwe wettelijke bepalingen uiteraard: zie legaliteitsbeginsel)
Echt die weg-met-ons-mentaliteit kan ik niet hebben.
Er zijn dan ook geen goede redenen om Engels als officiele taal te nemen. Sterker nog er zijn hele goede redenen om Nederlands juist te houden. Een standpunt is goed of slecht op basis van goede of slechte argumenten. Niet op basis van een arbitraire groep waar jij een argument bij plaatst.quote:Ach ik heb dezelfde gedachtes bij mensen die het Engels hier als officiële taal willen hebben.![]()
Republikeinisme is geen hype. Jij kent je neerlandse geschiedenis niet zo goed blijkbaar. Nederland heeft haar beste en slechtste jaren als republiek doorgebracht. Eerst nadenken, dan posten.quote:Nederlanders hebben gewoon niks met dit landje en dus ook geen greintje nationalisme. Ze willen maar al te graag trendy doen door mee te doen met alle internationale hypes hoe belachelijk ze ook zijn. (icebucket, neknominatie enz.)
Tsja. In de VS en vele andere landen binden andere dingen weer sociaal cultureel. Daar heb je niet per se een koningshuis voor nodig.quote:Op woensdag 17 september 2014 21:31 schreef AgLarrr het volgende:
Anyway, nee dank u. Het instituut de kroon vind ik in allerlei opzichten waardevol. Het bindt sociaal-cultureel,
Onze huidige monarchen hebben weinig tot geen politieke macht dus het is vrij irrelevant of ze boven de politieke waan van de dag staan lijkt me. Het heeft geen effect. Ons land kan blijkbaar prima omgaan met een gebrek aan bestuur dat boven de waan van de dag staat. Oh en waar jij het over hebt is dus de rol van het senaat. En dat zijn ook nog eens meerdere mensen die gedwongen worden langetermijn denken toe te passen ipv 1 persoon die toevallig met de verkeerde been uit bed kan stappen.quote:staat redelijk boven de politiek en in ieder geval boven de politieke waan van de dag (itt een gekozen staatshoofd),
Discutabel.quote:en brengt de nodige economische voordelen met zich mee.
Cultuur is wat je er van maakt. We kunnen er ook een cultuur van maken dat we nuchter genoeg zijn om zonder ijzertijd-mentaliteit "maar deze mensen zijn op een of andere manier speciaal" verhaaltjes een leuk land neer te zetten.quote:En de echte Nederlandse cultuur? Wat is dat nou weer? Zolang we als land onafhankelijk zijn hebben de oranjes een rol gehad. Ook in de republiek hadden we een stadhouder..
Aan het volk.quote:Op woensdag 17 september 2014 21:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
Waaraan ontleent een koning zijn vermeende autoriteit is misschien een betere vraag. Ik zou het niet weten.
God. Het volk heeft maar te volgen. Gehorig tuig dient gewoon te werken voor de kroon en geen praatjes te hebben.quote:
De gebroeders de Wittquote:Op woensdag 17 september 2014 21:31 schreef AgLarrr het volgende:
Anyway, nee dank u. Het instituut de kroon vind ik in allerlei opzichten waardevol. Het bindt sociaal-cultureel, staat redelijk boven de politiek en in ieder geval boven de politieke waan van de dag (itt een gekozen staatshoofd), en brengt de nodige economische voordelen met zich mee.
En de echte Nederlandse cultuur? Wat is dat nou weer? Zolang we als land onafhankelijk zijn hebben de oranjes een rol gehad. Ook in de republiek hadden we een stadhouder..
quote:Op woensdag 17 september 2014 18:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat zijn we al. Als we het koningshuis afschaffen en de premier een ceremoniele taak er bij geven dan zijn we officieel een parlementaire republiek.. Dat lijkt mij overigens de beste vorm voor Nederland. Presidentschap moet je niet willen. Is ook niet nodig.
SpecialK, je hebt gelijk stomme fout. Ik zal het nog aanpassen. Overigens wel een Parlementaire republiek met democratisch verkozen volks vertegenwoordiging, want dat is niet perse het geval...quote:Op woensdag 17 september 2014 18:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat zijn we al. Als we het koningshuis afschaffen en de premier een ceremoniele taak er bij geven dan zijn we officieel een parlementaire republiek.. Dat lijkt mij overigens de beste vorm voor Nederland. Presidentschap moet je niet willen. Is ook niet nodig.
SpecialK, Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb mijn fout hersteld, maar ik geloof dat we wel op één lijn zaten. Overigens, wel een Parlementaire republiek met een democratisch verkozen volksvertegenwoordiging, want dat hoeft niet per definitie...quote:Op woensdag 17 september 2014 18:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Geen economisch voordeel?quote:Op donderdag 18 september 2014 10:41 schreef Ronaldsen het volgende:
Het koningshuis biedt in ieder geval geen enkel economisch voordeel voor Nederland, dus het argument dat het meer oplevert dan kost is een oud fabeltje. Verder heeft Nederland natuurlijk geen hele lange traditie als monarchie.
Maar goed, als een soort nationaal symbool mag het van mij wel blijven bestaan, omdat nou eenmaal veel nederlanders een bepaalde binding voelen met de oranjes. Er mag wel wat gesneden woren in het budget, ons koninklijk huis is naar verhouding erg duur.
Des te meer reden dus om het volk zo dom mogelijk te houden.quote:Op woensdag 17 september 2014 22:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
God. Het volk heeft maar te volgen. Gehorig tuig dient gewoon te werken voor de kroon en geen praatjes te hebben.
Helemaal correct. Toch vind ik dat de algemene gedachte van het volk over een dergelijke familie eens op de schop mag. Het is een geheime Orde, en dat is op zich prima zolang ze zich er geen macht aan ontlenen. En via de achterdeurtjes doen ze dat wel, en alle zaakjes gaan heel zorgvuldig in een doofpot.quote:Op donderdag 18 september 2014 10:41 schreef Ronaldsen het volgende:
Het koningshuis biedt in ieder geval geen enkel economisch voordeel voor Nederland, dus het argument dat het meer oplevert dan kost is een oud fabeltje. Verder heeft Nederland natuurlijk geen hele lange traditie als monarchie.
Maar goed, als een soort nationaal symbool mag het van mij wel blijven bestaan, omdat nou eenmaal veel nederlanders een bepaalde binding voelen met de oranjes. Er mag wel wat gesneden woren in het budget, ons koninklijk huis is naar verhouding erg duur.
Die door jou genoemde handelsdelegatie ofwel de grote CEO's van Nederland. Sluiten hun contracten wellicht dankzij dergelijke monarchische bezoekjes. Okay, prima. Maar dan?quote:Op donderdag 18 september 2014 16:19 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Geen economisch voordeel?
Dus al die handelsdelegaties die mee gaan met de staatsbezoeken gaan mee voor de lol?
Al die contracten die worden gesloten stellen niks voor?
Dat beweer je toch?
Dit is een keer gedaan, als 'dummy'-variabele in een onderzoek. Vrijwel nietszeggend dus, maar de media pikte het maar al te graag op als argument voor het koningshuis. Vandaar dat dit fabeltje ook nog steeds rondgaat op het internet.quote:Op donderdag 18 september 2014 17:04 schreef WRH het volgende:
Kan weg. De dooddoener 'ze leveren zoveel op voor de economie' zou ik nu eindelijk wel eens echt onderbouwd willen zien met cijfers.
http://www.z24.nl/onderne(...)esident-china-446374quote:Op donderdag 18 september 2014 17:04 schreef WRH het volgende:
Kan weg. De dooddoener 'ze leveren zoveel op voor de economie' zou ik nu eindelijk wel eens echt onderbouwd willen zien met cijfers. En bovendien begrijp ik niet goed waarom dat alleen maar door een paar leden van een koningshuis gedaan zou moeten kunnen.
Wat hebben ze nu helemaal gedaan afgelopen jaren?
Neushoorns afschieten, een huisje laten verbouwen in Griekenland, de banden flink aangehaald met Rusland, onze koning getrouwd met de dochter van een Argentijnse foute man en het regime ervan nog verdedigen ook (ok, dat was achteraf 'een beetje dom').
Je kunt in ieder geval wel zeggen dat ze consequent zijn met hun foute landen, locaties en acties.
Obama verdient minder dan WimLex.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:13 schreef Peter het volgende:
Wie is er dan staatshoofd en hoeveel kost dat?
En hoeveel kost ie?quote:Op donderdag 18 september 2014 18:00 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Obama verdient minder dan WimLex.
Goed economisch gezegd: biased results.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
http://www.z24.nl/onderne(...)esident-china-446374
En zo kan je aan de gang blijven gaan.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:02 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Goed economisch gezegd: biased results.
Een president kan ook staatsbezoeken doen.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
http://www.z24.nl/onderne(...)esident-china-446374
En hoeveel is er tijdens de presidentsverkiezing uitgegeven aan campagne?quote:Op donderdag 18 september 2014 18:00 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Obama verdient minder dan WimLex.
3 ton aan salaris, 5 ton inclusief onkostenvergoedingen e.d.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:01 schreef bleiblei het volgende:
[..]
En hoeveel kost ie?
Maar prima hoor als we dan toch onze identiteit aan het afbreken zijn kunnen we prima dit stukje ook afschaffen. Het bespaart een appel en een ei, maar soit.
Want als de overheid van de VS geld uitgeeft aan campagne moet de onze dat ook doen?quote:Op donderdag 18 september 2014 18:05 schreef Peter het volgende:
[..]
En hoeveel is er tijdens de presidentsverkiezing uitgegeven aan campagne?
Maar het is wel geld uitgegeven aan het presidentschap wat niet aan iets anders wordt besteed en wat afhankelijkheid van sponsoren suggereert..quote:Op donderdag 18 september 2014 18:06 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want als de overheid van de VS geld uitgeeft aan campagne moet de onze dat ook doen?
Laten we er inderdaad een soort Idols van maken, we hebben nog niet genoeg tv-programma's.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:05 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
3 ton aan salaris, 5 ton inclusief onkostenvergoedingen e.d.
Overigens gaat het mij totaal niet om het geld. Ik vind het ornduit achterlijk dat iemand ons staatshoofd wordt, alleen maar omdat diegene het kind is van.
Het is wel zo eerlijk om ook die bedragen mee te tellen bij de kosten van een president, voor zover ze niet uit private middelen komen.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:06 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want als de overheid van de VS geld uitgeeft aan campagne moet de onze dat ook doen?
En de kosten van de campagne (indirect gewoon door het volk betaald), beveiliging, onderdak, staf, etcetc?quote:Op donderdag 18 september 2014 18:05 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
3 ton aan salaris, 5 ton inclusief onkostenvergoedingen e.d.
Overigens gaat het mij totaal niet om het geld. Ik vind het ornduit achterlijk dat iemand ons staatshoofd wordt, alleen maar omdat diegene het kind is van.
SpecialK, ik studeer geschiedenis. Natuurlijk weet ik dat ons landje ooit een republiek was, maar gelukkig liggen die tijden achter ons. En mijn post was niet al te serieus maar ik meen het wel. Op Fok! kom je toch ook om je onderbuikgevoel te laten spreken. Wat jullie willen verbeteren vind ik allesbehalve verbeteringen.quote:Op woensdag 17 september 2014 21:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele republikein die een "weg met ons" mentaliteit heeft. Het zijn (incluis ikzelf) bijna altijd mensen die juist het beste met Nederland voor hebben.
[..]
Er zijn dan ook geen goede redenen om Engels als officiele taal te nemen. Sterker nog er zijn hele goede redenen om Nederlands juist te houden. Een standpunt is goed of slecht op basis van goede of slechte argumenten. Niet op basis van een arbitraire groep waar jij een argument bij plaatst.
Oh clowns zijn kut. En datzelfde gevoel heb ik ook bij milky ways... ok.. leuk voor je what's your point?
[..]
Republikeinisme is geen hype. Jij kent je neerlandse geschiedenis niet zo goed blijkbaar. Nederland heeft haar beste en slechtste jaren als republiek doorgebracht. Eerst nadenken, dan posten.
Op deze hele reeks van zogenaamde kostenbewustwording voor een eventuele president wil ik allereerst zeggen, dat het mij met name om de aangeboren macht van een Koninkrijk gaat. Daar ben ik vooral op tegen. Het fabeltje dat een Koning geen macht heeft is zwaar geïndoctrineerd in onze maatschappij.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
En de kosten van de campagne (indirect gewoon door het volk betaald), beveiliging, onderdak, staf, etcetc?
Dat betaald wimlex voor een deel van zijn eigen salaris als ik mij niet vergis. No way dat Obama ook maar een cent betaald aan die 5 helies in a'dam laatst.
Ik begrijp goed dat jij als onderwijzer er zo tegenover staat. Een dergelijke ambtsfunctie kan en mag ook niet anders denken. Of in ieder geval niet uitspreken.quote:Op donderdag 18 september 2014 19:34 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
SpecialK, ik studeer geschiedenis. Natuurlijk weet ik dat ons landje ooit een republiek was, maar gelukkig liggen die tijden achter ons. En mijn post was niet al te serieus maar ik meen het wel. Op Fok! kom je toch ook om je onderbuikgevoel te laten spreken. Wat jullie willen verbeteren vind ik allesbehalve verbeteringen.
Goede jaren ja, voor mannelijke gereformeerde Hollanders en Zeeuwen.
Er is geen enkele noodzaak voor een republiek. Dit toch willen is een verdere verfrommeling van onze nationale identiteit, een identiteit die tot begin vorige eeuw nog erg broos was. Ons staatshoofd heeft een symboolfunctie die voor veel Nederlanders van belang is. Zeker met de vervreemding die menig Nederlander ervaart bij de situatie van vandaag de dag. Als je de monarchie naar het leven staat, zullen veel mensen je naar het leven staan. Nu zeg ik niet dat ik tegen het afzetten van WA ben. Of dat zijn loon niet lager mag et cetera. Maar ik ben tegen het afschaffen van de monarchie en ik beschouw de mensen die dit toch nastreven als de {zoek-maar-een-leuk-woordje} van de samenleving.
Nergens zeg ik dat het een noodzaak vind. Ik vind dat wij als land echter onze eigen grondwet eens serieus mogen gaan nemen. Verplichte toetsing en de afschaffing van de monarchie zijn daarbij belangrijke consequenties.quote:Op donderdag 18 september 2014 19:34 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
SpecialK, ik studeer geschiedenis. Natuurlijk weet ik dat ons landje ooit een republiek was, maar gelukkig liggen die tijden achter ons. En mijn post was niet al te serieus maar ik meen het wel. Op Fok! kom je toch ook om je onderbuikgevoel te laten spreken. Wat jullie willen verbeteren vind ik allesbehalve verbeteringen.
Goede jaren ja, voor mannelijke gereformeerde Hollanders en Zeeuwen.
Er is geen enkele noodzaak voor een republiek.
Vind jij. Ik kan prima trotse Nederlander zijn zonder mij bang te verschuilen achter een uiteindelijk arbitrair gekozen familie. Ik heb geen oranjes nodig om aan dit land te willen meebouwen.quote:Dit toch willen is een verdere verfrommeling van onze nationale identiteit, een identiteit die tot begin vorige eeuw nog erg broos was. Ons staatshoofd heeft een symboolfunctie die voor veel Nederlanders van belang is.
Als jij mij de (ik vul 'm even in) de stront van de maatschappij vind dan is deze discussie voorbij. Ik beoordeel mensen liever op de achterliggende redenen dat ze een bepaald standpunt hebben. Jij beoordeelt ze liever op het standpunt zelf zonder iets te willen leren over de ander. Duidelijk.quote:Zeker met de vervreemding die menig Nederlander ervaart bij de situatie van vandaag de dag. Als je de monarchie naar het leven staat, zullen veel mensen je naar het leven staan. Nu zeg ik niet dat ik tegen het afzetten van WA ben. Of dat zijn loon niet lager mag et cetera. Maar ik ben tegen het afschaffen van de monarchie en ik beschouw de mensen die dit toch nastreven als de {zoek-maar-een-leuk-woordje} van de samenleving.
Je komt zelf met allerlei woorden die ik niet gezegd heb, maar goed het is absoluut niet aantoonbaar dat die contracten gesloten worden dankzij de koning.quote:Op donderdag 18 september 2014 16:19 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Geen economisch voordeel?
Dus al die handelsdelegaties die mee gaan met de staatsbezoeken gaan mee voor de lol?
Al die contracten die worden gesloten stellen niks voor?
Dat beweer je toch?
Ruttequote:Op woensdag 17 september 2014 18:13 schreef Peter het volgende:
Lang leve de Republiek!quote:Op woensdag 17 september 2014 18:09 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:
Weg met de Orde van Oranje/Nassau, en weg met het Koninkrijk der Nederlanden!
Ligt eraan wat je doet. Je kan het doen zoals nu met een premier en koning gewoon deleten (goedkope oplossing) OF je kan ineens een president gaan invoeren (wat je geld gaat kosten) beide oplossingen zijn in ieder geval democratisch itt nu.quote:Op woensdag 17 september 2014 18:13 schreef Peter het volgende:
is er een motivatie?quote:Op donderdag 18 september 2014 18:08 schreef bleiblei het volgende:
En eerlijk gezegd heb ik na 12 jaar kiesrecht niet bepaald vertrouwen in de motivatie waarmee de medemens stemt
Jij gelooft in sprookjes en sinterklaas?quote:Op donderdag 18 september 2014 20:10 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:
Overigens, dat men een staatshoofd als symbool zien is denk ik best positief. Een symbool voor een goed, eerlijk, integer voorbeeldpersoon. Prachtig! Dat kan een president ook zijn. Misschien wel meer en beter.
Dat wist ik nietquote:Op vrijdag 19 september 2014 00:56 schreef DrDentz het volgende:
Wel ironisch dat 'we' als een van de eerste republieken en daarmee destijds bijzonder vooruitstrevend nu wanhopig vasthouden aan dat koninklijke poppenhuis.
Onze voorouders zouden zich omdraaien in het graf inderdaad.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:56 schreef DrDentz het volgende:
Wel ironisch dat 'we' als een van de eerste republieken en daarmee destijds bijzonder vooruitstrevend nu wanhopig vasthouden aan dat koninklijke poppenhuis.
Enquote:Op woensdag 17 september 2014 18:29 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ik zeg ook alleen maar even met welke kutargument al die vlaggetjeszwaaiers straks gaan komen.
Wat mij betreft geldt de grondwet gewoon voor iedereen.
Artikel 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
quote:Op donderdag 18 september 2014 10:44 schreef Ryon het volgende:
Wat is een 'volksrechtstaat' precies? Google geeft maar één hit en dat is dit topic..
Zoiets?quote:Op donderdag 18 september 2014 10:44 schreef Ryon het volgende:
Wat is een 'volksrechtstaat' precies? Google geeft maar één hit en dat is dit topic..
Een president heeft wel altijd een politieke kleur. Het voordeel is wel dat hij gekozen wordt. Daardoor voorkom je een koning te krijgen die liever dj geworden was of incompetent is voor zijn functie.quote:Op donderdag 18 september 2014 20:10 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:
[..]
Ik begrijp goed dat jij als onderwijzer er zo tegenover staat. Een dergelijke ambtsfunctie kan en mag ook niet anders denken. Of in ieder geval niet uitspreken.
Overigens, dat men een staatshoofd als symbool zien is denk ik best positief. Een symbool voor een goed, eerlijk, integer voorbeeldpersoon. Prachtig! Dat kan een president ook zijn. Misschien wel meer en beter.
Ik reageerde op 'Nederland heeft haar beste en slechtste jaren als republiek doorgebracht.'quote:Trouwens, Reformatie klinkt voor veel mensen als negatief, maar eigenlijk is het niet anders dan verandering. En dat is soms moeilijk, voor veel mensen als lastig gezien,(vooral oudere/volwassen mensen houden graag vast aan gewoontes) maar zeker niet negatief. (reformatie: her-vorming, zuivering, klaring.) In een tijd van (in mijn ogen positieve) verandering is dat geen vreemde verschijning toch?
Ik vind trouwens je uit spraak jegens (gereformeerde) Hollanders/Zeeuwen nogal nationalistisch. Volgens mij bedoel jij de zwaar Christelijke Hollanders/Zeeuwen?
Het was geen dreigement van mij, maar als er 2 partijen tegenover elkaar staan dan zijn er aan beide kanten personen die elkaar naar het leven gaan staan.quote:Je uitspraak: "Als je de monarchie naar het leven staat, zullen veel mensen je naar het leven staan." zie ik als een dreigement. En daar ik mij niet door angst leiden, distantieer ik mij ervan zolang dat kan.
Heb je de grondwet wel eens gelezen? (nu probeer ik niet denigrerend uit de hoek te komen)quote:Op donderdag 18 september 2014 21:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nergens zeg ik dat het een noodzaak vind. Ik vind dat wij als land echter onze eigen grondwet eens serieus mogen gaan nemen. Verplichte toetsing en de afschaffing van de monarchie zijn daarbij belangrijke consequenties.
[..]
Vind jij. Ik kan prima trotse Nederlander zijn zonder mij bang te verschuilen achter een uiteindelijk arbitrair gekozen familie. Ik heb geen oranjes nodig om aan dit land te willen meebouwen.
[..]
Als jij mij de (ik vul 'm even in) de stront van de maatschappij vind dan is deze discussie voorbij. Ik beoordeel mensen liever op de achterliggende redenen dat ze een bepaald standpunt hebben. Jij beoordeelt ze liever op het standpunt zelf zonder iets te willen leren over de ander. Duidelijk.
Dat is precies hoe ik de grondwet wens te lezen. Ik hecht 1000x meer waarde aan de principiele verordeningen dan aan de "oh en we hebben ook nog een koningshuis en al die principes die van toepassing zijn op iedereen gelden voor hun niet zo erg" hoofdstukken.quote:Op zondag 21 september 2014 17:04 schreef TserrofEnoch het volgende:
Als je uitgaat van de grondwet dan is er juist geen sprake van afschaffing van de monarchie. Of het moet zijn dat je bepaalde artikelen door wil trekken tot het extreme en andere artikelen buiten beschouwing wilt laten.
Je had het over 'onze eigen grondwet'. Misschien hecht jij inderdaad meer waarde aan bepaalde facetten van de grondwet, maar dit wil niet zeggen dat andere artikelen daardoor minder belangrijk zijn.quote:Op zondag 21 september 2014 17:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is precies hoe ik de grondwet wens te lezen. Ik hecht 1000x meer waarde aan de principiele verordeningen dan aan de "oh en we hebben ook nog een koningshuis en al die principes die van toepassing zijn op iedereen gelden voor hun niet zo erg" hoofdstukken.
Ik zie meer in een Amerikaanse/franse-stijl grondwet (en behandeling daarvan). Nederland kan echt zo veel beter dan we nu doen.
Ik denk dat het waardevol is voor ons land als we consistenter en strenger op onze grondwet zouden zijn en dus interne inconsistenties er uit halen. Dan komt de rangorde vanzelf.quote:Op zondag 21 september 2014 17:38 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Je had het over 'onze eigen grondwet'. Misschien hecht jij inderdaad meer waarde aan bepaalde facetten van de grondwet, maar dit wil niet zeggen dat andere artikelen daardoor minder belangrijk zijn.
Oeh het kabinet. Nou dan moet het wel wijsheid zijn, hoorrr [/sarcasme-voor-het-geval-dat-niet-duidelijk-was]quote:Die rangorde tussen artikelen waar jij het over hebt is volgens mij uitgesloten. Het kabinet was hier tegen
Internationale verdragen dwingen ons ineens een koningshuis in onze bloed-eigen grondwet als hoogste facetten te houden? Klinkt als bunk maar hoe dan ook compleet irrelevant voor mijn discussiepunt.quote:en ook zou dit niet mogen in verband met internationale verdragen.
Laat een premier of voorzitter van het senaat lekker zijn/haar handtekening zetten wat een probleem, zeg. Gewoon afschaffen, geen president. En we laten Leontine Ruiters lintjes knippen bij nieuwe ziekenhuizen gaan met die banaan gogogogo.quote:Op maandag 22 september 2014 11:39 schreef Pandorado het volgende:
In principe ben ik tegen een erfelijk staatshoofdschap. Ik ben echter niet zo principieel het te willen afschaffen zonder dat duidelijk is wat het alternatief zal zijn. Tenslotte functioneert het bestel nu vrij aardig.
Wel zou de rol van de koning bij het ondertekenen van wetten moeten veranderen. Of die rol momenteel nou gezien moet worden als puur ceremonieel, vanwege de ministeriële verantwoordelijkheid, of enigszins inhoudelijk, als gevolg van de de facto mogelijkheid om niet te tekenen, wenselijk is het sowieso niet, omdat het hoe dan ook in het geval van omstreden wetgeving de koning in een situatie brengt waarin hij zich niet zou moeten bevinden.
Internationale verdragen bemoeilijken/verbieden die rangordes binnen de grondwet.quote:Op maandag 22 september 2014 12:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat het waardevol is voor ons land als we consistenter en strenger op onze grondwet zouden zijn en dus interne inconsistenties er uit halen. Dan komt de rangorde vanzelf.
[..]
Oeh het kabinet. Nou dan moet het wel wijsheid zijn, hoorrr [/sarcasme-voor-het-geval-dat-niet-duidelijk-was]
[..]
Internationale verdragen dwingen ons ineens een koningshuis in onze bloed-eigen grondwet als hoogste facetten te houden? Klinkt als bunk maar hoe dan ook compleet irrelevant voor mijn discussiepunt.
Ja, mooi hè. Inderdaad jammer dat ons koningshuis dergelijke gasten verdrijft om bij een kroning te zijn. (Misschien hebben ze door dat ze niet zo geliefd zijn?) Ik mis mijn naamgenoot: Theo. R.I.P.quote:En
Artikel 3
Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar.
Zo jammer, den Uyl had de mogelijkheid het koningshuis af te schaffen.
Met die affaires van die NSDAPer en zijn vrouw het staatshoofd.
En nu meneer van Amsberg met zijn huisje in Mozambique en nu Griekenland.
Het wordt tijd dat die omhooggevallen popiejopies een afstand doen van de troon.
Jammer dat wij niemand hadden die dit durfde te doen
Leve de Republiek!
De Oranjes zijn al lang uitgestorven. Wie die mensen zijn die nu op de troon zitten weet ik niet maar ik weet wel dat mijn cavia net zoveel oranjebloed heeft als dat volk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:27 schreef Phalanx300 het volgende:
Gewoon houden. Onderdeel van onze geschiedenis en onze cultuur. Sinds het ontstaan van de Nederlandse Republiek waren de Oranjes hier een onderdeel van. Dit alleen is voor mij al voldoende rede om ze te houden. Daarnaast is volgens mij ook al meerdere malen aangetoond dat ze juist geld opleveren.
En je weet dit allemaal zo zeker .....?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De Oranjes zijn al lang uitgestorven. Wie die mensen zijn die nu op de troon zitten weet ik niet maar ik weet wel dat mijn cavia net zoveel oranjebloed heeft als dat volk.
Denk je ? Een grondwetswijziging kan alleen door een 2/3 kamermeerderheid.quote:Op zondag 21 september 2014 10:10 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Zo jammer, den Uyl had de mogelijkheid het koningshuis af te schaffen.
Jouw cavia is een afstammeling van Willem van Oranje?quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 20:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De Oranjes zijn al lang uitgestorven. Wie die mensen zijn die nu op de troon zitten weet ik niet maar ik weet wel dat mijn cavia net zoveel oranjebloed heeft als dat volk.
Vijzel hier je kennis een beetje op http://www.mareonline.nl/archive/2013/04/25/de-bewogen-bloedlijnquote:Op zondag 12 oktober 2014 03:53 schreef Gambetta het volgende:
[..]
Jouw cavia is een afstammeling van Willem van Oranje?
Die vage roddel over het vaderschap van koningin Wilhelmina was bekend.quote:Op zondag 12 oktober 2014 04:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Vijzel hier je kennis een beetje op http://www.mareonline.nl/archive/2013/04/25/de-bewogen-bloedlijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |