abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144631158
Ik ben van mening dat "Het Koninkrijk der Nederlanden", "Het Koningshuis" (ofwel "de Orde van het huis Oranje/Nassau" of welke orde anders dan ook) afgeschaft moet worden, en dat Nederland zo snel mogelijk moet overstappen op een Parlementaire republiek met een democratische gekozen volksvertegenwoordiging..

Ook de ceremoniën van de "orde van het huis Oranje/Nassau". Het heeft feitelijk geen enkel toegevoegde waarde meer voor Nederland, en kost allemaal belastinggeld. Daarbij kan de gemiddelde burger dit geld beter gebruiken. De Orde van Oranje heeft al meer dan teveel geld.
De ceremoniën van de "orde van Oranje" zijn hier ooit ingevoerd, en hebben de ceremoniën van de echte oer-nederlanders lange tijd onderdrukt, kapotgemaakt, en zijn letterlijk kapotgemaakt. Deze echte Nederlandse cultuur is langzamerhand al eeuwen afgetakeld, maar wat er nog van over is, is nu nog te redden.
(De kleine Nobili zouden het toch hier met mij eens moeten zijn...)

Weg met de Orde van Oranje/Nassau, en weg met het Koninkrijk der Nederlanden!

Ik ben heel erg benieuwd naar ieders reactie. Hopelijk ook een aantal kleine Nobili.

Hartelijke groet,

[ Bericht 2% gewijzigd door Ikwilgraaganoniemblijven op 18-09-2014 16:11:14 (essentiele schrijffout) ]
pi_144631254
Wie is er dan staatshoofd en hoeveel kost dat?
dag
  woensdag 17 september 2014 @ 18:16:04 #3
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_144631304
Maar ze leveren juist veel meer op dan dat ze kosten :')
pi_144631414
Registreren om dit soort gejank te kunnen posten [14.gif]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_144631484
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:16 schreef Woelwater het volgende:
een premier kan toch ook die bezoekjes doen man :')
nee echt niet !
pi_144631491
Nee, onzin. De kosten zijn anders maar schelen niet veel, misschien nog wel duurder uiteindelijk. Zeker als je bijvoorbeeld ex-presidenten (zoals VS) blijft sponsoren tot ze de pijp uit zijn. Verder zie ik het nut er ook niet van in eigenlijk..
pi_144631496
Koningshuis :')
nee echt niet !
  woensdag 17 september 2014 @ 18:28:33 #8
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_144631579
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:16 schreef Woelwater het volgende:
Hoax. Nederlanders die ondernemen leveren wat op. Het koningshuis is een visitekaartje voor het belastingontwijkende grootkapitaal.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 17 september 2014 @ 18:29:40 #9
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_144631606
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:24 schreef HighVolume het volgende:

[..]

een premier kan toch ook die bezoekjes doen man :')
Ik zeg ook alleen maar even met welke kutargument al die vlaggetjeszwaaiers straks gaan komen.
Wat mij betreft geldt de grondwet gewoon voor iedereen.

Artikel 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
  woensdag 17 september 2014 @ 18:35:28 #10
379943 Paper_Tiger
pi_144631743
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:29 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Ik zeg ook alleen maar even met welke kutargumenten al die vlaggetjeszwaaiers straks gaan komen.
Wat mij betreft geldt de grondwet gewoon voor iedereen.

Artikel 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Voor de vlaggetjeszwaaiers is er altijd de mogelijkheid om abonnee te worden van de Oranjes. In ruil daarvoor mogen ze een paar keer per jaar zwaaien als ze op het balkon staan.
  woensdag 17 september 2014 @ 18:38:09 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144631803
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 18:09 schreef Ikwilgraaganoniemblijven het volgende:
zo snel mogelijk moet overstappen op een volledige democratische volksrechtstaat.
Dat zijn we al. Als we het koningshuis afschaffen en de premier een ceremoniele taak er bij geven dan zijn we officieel een parlementaire republiek.. Dat lijkt mij overigens de beste vorm voor Nederland. Presidentschap moet je niet willen. Is ook niet nodig.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_144633128
Van mij mogen ze hardhandig optreden tegen de republikeinse roeptoeters. (wel conform met nieuwe wettelijke bepalingen uiteraard: zie legaliteitsbeginsel)

Echt die weg-met-ons-mentaliteit kan ik niet hebben.

Ach ik heb dezelfde gedachtes bij mensen die het Engels hier als officiële taal willen hebben. :r
Nederlanders hebben gewoon niks met dit landje en dus ook geen greintje nationalisme. Ze willen maar al te graag trendy doen door mee te doen met alle internationale hypes hoe belachelijk ze ook zijn. (icebucket, neknominatie enz.)
pi_144637904
Ik vind het prima, heb niks met het koningshuis. Maar als ze blijven maak ik me ook niet druk.
Say what?
  woensdag 17 september 2014 @ 21:26:12 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144638480
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 19:19 schreef TserrofEnoch het volgende:
Van mij mogen ze hardhandig optreden tegen de republikeinse roeptoeters. (wel conform met nieuwe wettelijke bepalingen uiteraard: zie legaliteitsbeginsel)

Echt die weg-met-ons-mentaliteit kan ik niet hebben.
Ik ken geen enkele republikein die een "weg met ons" mentaliteit heeft. Het zijn (incluis ikzelf) bijna altijd mensen die juist het beste met Nederland voor hebben.

quote:
Ach ik heb dezelfde gedachtes bij mensen die het Engels hier als officiële taal willen hebben. :r
Er zijn dan ook geen goede redenen om Engels als officiele taal te nemen. Sterker nog er zijn hele goede redenen om Nederlands juist te houden. Een standpunt is goed of slecht op basis van goede of slechte argumenten. Niet op basis van een arbitraire groep waar jij een argument bij plaatst.

Oh clowns zijn kut. En datzelfde gevoel heb ik ook bij milky ways... ok.. leuk voor je what's your point?

quote:
Nederlanders hebben gewoon niks met dit landje en dus ook geen greintje nationalisme. Ze willen maar al te graag trendy doen door mee te doen met alle internationale hypes hoe belachelijk ze ook zijn. (icebucket, neknominatie enz.)
Republikeinisme is geen hype. Jij kent je neerlandse geschiedenis niet zo goed blijkbaar. Nederland heeft haar beste en slechtste jaren als republiek doorgebracht. Eerst nadenken, dan posten.
  woensdag 17 september 2014 @ 21:28:00 #15
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_144638557
Wat is in godsnaam een volksrechtsstaat?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 17 september 2014 @ 21:31:52 #16
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_144638754
Anyway, nee dank u. Het instituut de kroon vind ik in allerlei opzichten waardevol. Het bindt sociaal-cultureel, staat redelijk boven de politiek en in ieder geval boven de politieke waan van de dag (itt een gekozen staatshoofd), en brengt de nodige economische voordelen met zich mee.

En de echte Nederlandse cultuur? Wat is dat nou weer? Zolang we als land onafhankelijk zijn hebben de oranjes een rol gehad. Ook in de republiek hadden we een stadhouder..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 17 september 2014 @ 21:36:52 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144639002
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:31 schreef AgLarrr het volgende:
Anyway, nee dank u. Het instituut de kroon vind ik in allerlei opzichten waardevol. Het bindt sociaal-cultureel,
Tsja. In de VS en vele andere landen binden andere dingen weer sociaal cultureel. Daar heb je niet per se een koningshuis voor nodig.

quote:
staat redelijk boven de politiek en in ieder geval boven de politieke waan van de dag (itt een gekozen staatshoofd),
Onze huidige monarchen hebben weinig tot geen politieke macht dus het is vrij irrelevant of ze boven de politieke waan van de dag staan lijkt me. Het heeft geen effect. Ons land kan blijkbaar prima omgaan met een gebrek aan bestuur dat boven de waan van de dag staat. Oh en waar jij het over hebt is dus de rol van het senaat. En dat zijn ook nog eens meerdere mensen die gedwongen worden langetermijn denken toe te passen ipv 1 persoon die toevallig met de verkeerde been uit bed kan stappen.

quote:
en brengt de nodige economische voordelen met zich mee.
Discutabel.

quote:
En de echte Nederlandse cultuur? Wat is dat nou weer? Zolang we als land onafhankelijk zijn hebben de oranjes een rol gehad. Ook in de republiek hadden we een stadhouder..
Cultuur is wat je er van maakt. We kunnen er ook een cultuur van maken dat we nuchter genoeg zijn om zonder ijzertijd-mentaliteit "maar deze mensen zijn op een of andere manier speciaal" verhaaltjes een leuk land neer te zetten.
pi_144639705
Waaraan ontleent een koning zijn vermeende autoriteit is misschien een betere vraag. Ik zou het niet weten.
pi_144640173
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
Waaraan ontleent een koning zijn vermeende autoriteit is misschien een betere vraag. Ik zou het niet weten.
Aan het volk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_144640310
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:00 schreef marcodej het volgende:

[..]

Aan het volk.
Waarom zou je enige waarde hechten aan wat het volk vindt?
  woensdag 17 september 2014 @ 22:04:24 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144640418
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:00 schreef marcodej het volgende:

[..]

Aan het volk.
God. Het volk heeft maar te volgen. Gehorig tuig dient gewoon te werken voor de kroon en geen praatjes te hebben.
  woensdag 17 september 2014 @ 22:04:55 #22
379943 Paper_Tiger
pi_144640447
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:31 schreef AgLarrr het volgende:
Anyway, nee dank u. Het instituut de kroon vind ik in allerlei opzichten waardevol. Het bindt sociaal-cultureel, staat redelijk boven de politiek en in ieder geval boven de politieke waan van de dag (itt een gekozen staatshoofd), en brengt de nodige economische voordelen met zich mee.

De gebroeders de Witt _O_
pi_144641897
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 22:04 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De gebroeders de Witt _O_
En je weet hoe het daarmee is afgelopen.
pi_144652140
Het koningshuis biedt in ieder geval geen enkel economisch voordeel voor Nederland, dus het argument dat het meer oplevert dan kost is een oud fabeltje. Verder heeft Nederland natuurlijk geen hele lange traditie als monarchie.

Maar goed, als een soort nationaal symbool mag het van mij wel blijven bestaan, omdat nou eenmaal veel nederlanders een bepaalde binding voelen met de oranjes. Er mag wel wat gesneden woren in het budget, ons koninklijk huis is naar verhouding erg duur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ronald op 18-09-2014 10:50:31 ]
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 18 september 2014 @ 10:44:23 #25
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_144652210
Eens, veel te duur die poppenkast.
andere browser🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')