http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n(...)e-nieuwe-sintliedjesquote:'Kom maar binnen met je Piet': de nieuwe sintliedjes
Uitgeverij Ploegsma gooit de knuppel in het hoenderhok door een aantal sinterklaasliedjes te laten vertalen naar nieuw Nederlands. Daarin vervult Zwarte Piet niet langer de rol van knecht.
Sinterklaasje, kom maar binnen met je Piet, want we zingen allemaal blij een lied.
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n(...)et-piet-zwart-houdenquote:Wilders: Nieuwe wet moet Piet zwart houden
De PVV komt binnenkort met een 'zwartepietenwet'. Die moet volgens partijleider Geert Wilders 'gemeenten die iets doen met de intocht van Sinterklaas verplichten er voor te zorgen dat Zwarte Piet ook echt zwart is'.
Gemeenten mogen volgens het plan van Wilders de sinterklaasliedjes ook niet veranderen. PVV-leider Geert Wilders kondigde het wetsvoorstel aan in het televisieprogramma Vandaag de dag van WNL. Zijn Kamerlid Martin Bosma had er volgens Wilders het hele weekend aan zitten schrijven.
Wilders zei dat hij 'zo boos' kan worden over de discussie om Zwarte Piet aan te passen. De wet is bedoeld om 'onze cultuur te beschermen', aldus Wilders. "Het is een kinderfeest. Ik hoor linkse partijen: laat 'm maar groen worden die Zwarte Piet. Ik vind dat hij zwart moet zijn. Geen kind, niemand in Nederland die Zwarte Piet koppelt aan racisme. Dit is te gek voor woorden."
Welke peilingen en onderzoeken?quote:Op maandag 15 september 2014 16:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een karakter uit een kinderfeest. Eén van de kenmerken van Zwarte Piet is dat -ie zwart is. Dat "relatief veel mensen" Zwarte Piet als racistisch ervaren, is onzin. Uit alle peilingen en onderzoeken blijkt juist het tegenovergestelde: een zeer kleine groep ervaart het als racistisch.
Diverse. Ze zijn ook in deze topicreeks herhaaldelijk aangehaald, zelfs in het vorige deel nog. Ik zou zeggen: gebruik de ctrl+f toets even en zoek het zelf terug.quote:Op maandag 15 september 2014 16:49 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Welke peilingen en onderzoeken?
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdfquote:Op maandag 15 september 2014 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Diverse. Ze zijn ook in deze topicreeks herhaaldelijk aangehaald, zelfs in het vorige deel nog. Ik zou zeggen: gebruik de ctrl+f toets even en zoek het zelf terug.
Jij probeert iets aan te tonen dus zoek het lekker zelf.quote:Op maandag 15 september 2014 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Diverse. Ze zijn ook in deze topicreeks herhaaldelijk aangehaald, zelfs in het vorige deel nog. Ik zou zeggen: gebruik de ctrl+f toets even en zoek het zelf terug.
Ik ben ook erg benieuwd hoe je aan die 92 tot zelfs 94 procent komt.quote:Op maandag 15 september 2014 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is vaak zo, dat mensen alleen datgene kennen wat ze willen lezen. Jij citeert lokale cijfers onder een aantal Amsterdamse bevolkingsgroepen, ik citeer landelijke cijfers van EénVandaag.quote:Op maandag 15 september 2014 17:05 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
Ik ken alleen deze. Daarin zeggen slechts respectievelijk 19, 24 en 28 procent van de Surinaamse, Antilliaanse en Ghanese bevolking dat ze het niet discriminerend vinden.
Ik probeer niks aan te tonen. De genoemde cijfers zijn een feit. De link naar de bron is in het vorige topic nog genoemd.quote:Op maandag 15 september 2014 17:38 schreef JanCees het volgende:
[..]
Jij probeert iets aan te tonen dus zoek het lekker zelf.
Gewoon in het vorige topic even op EenVandaag zoeken. Dat komt de link vast wel bovendrijven.quote:Op maandag 15 september 2014 17:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ben ook erg benieuwd hoe je aan die 92 tot zelfs 94 procent komt.
Welke cijfers heb jij dan over hoeveel procent van de mensen het als racisme ervaren?quote:Op maandag 15 september 2014 17:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat is vaak zo, dat mensen alleen datgene kennen wat ze willen lezen. Jij citeert lokale cijfers onder een aantal Amsterdamse bevolkingsgroepen, ik citeer landelijke cijfers van EénVandaag.
Je denkt toch niet dat hij daar over nagedacht heeft?quote:Op maandag 15 september 2014 16:58 schreef xpompompomx het volgende:
Welke RAL kleur stelt de GBL voor?
Hoe het daar 'hoort' bepalen ze daar zelf idd, met 'hoort' bedoelde ik hier in Nederland.quote:Op maandag 15 september 2014 18:15 schreef sp3c het volgende:
in Suriname en op de Antillen 'hoort' dat helemaal niet juist, daar zijn gekleurde pieten de normaalste zaak van de wereld ... meestal zijn ze zwart
lijkt mij prima als piet dit zelf mag bepalen
en ja er zijn ook daar mensen die er discriminatie inzien
verzonnen topics ...
quote:Op maandag 15 september 2014 18:28 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
het probleem van gekleurde mensen is niet hun huidskleur maar hun mentaliteit.
Inderdaad, dan maak je er juist een politieke speelbal van. En als er iets funest is voor een kinderfeest...quote:Op maandag 15 september 2014 18:33 schreef sp3c het volgende:
datzelfde geld voor mensen die zo krampachtig vast willen houdn aan de zwarte piet dat het in wetten vastgelegd moet worden ... dan klopt er ook iets niet helemaal in je kop lijkt me.
Daarom, als het maar een leuk feest voor de kinderen isquote:noem hem gewoon piet en laat het lekker aan de organisator over welke kleur hij heeft zeg
jaja.. gekleurde mensen zijn allemaal fout en slecht....quote:Op maandag 15 september 2014 18:28 schreef bedachtzaam het volgende:
In het vorige topic schreef ik het al, ik zal het nog eens herhalen, het probleem van gekleurde mensen is niet hun huidskleur maar hun mentaliteit.
Ja, dat lijkt mij ook een mooi voorbeeldverhaal. Dan maak je er een symbool van een bevrijde slaaf van. Win-win.quote:Op maandag 15 september 2014 18:37 schreef sp3c het volgende:
in enige versie van het verhaal die ik ken wat ook maar iets met slavernij te maken heeft is het een bevrijde slaaf die er zelf voor kiest om die ouwe te helpen
lijkt mij een mooi verhaal om te omarmen, beter dan dat schoorsteenvegerverhaal iig
euh ... whutquote:Op maandag 15 september 2014 18:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jaja.. gekleurde mensen zijn allemaal fout en slecht....
wat denk je van van deze : het probleem van gekleurde mensen is soms dat sommige roze mensen een mentaliteit hebben die problemen niet roze ziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |