abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144553920
quote:
7s.gif Op maandag 15 september 2014 16:25 schreef Xa1pt het volgende:
Mwah, ik vang toch hier en daar ietwat andere signalen op, maar vooruit.
Als 92-94 procent van de Nederlanders iets vindt, zul je onder die groep ook dubieuze personen aantreffen, dat klopt.

quote:
Bepaalde geluiden uit een bepaalde hoek worden de laatste tijd natuurlijk ontzettend uitvergroot, maar dat neemt niet weg dat relatief veel mensen Zwarte Piet als racistisch ervaren. Ik snap niet waarom dat concept dan niet hier en daar veranderd zou kunnen worden. De traditie zelf wordt er niet minder op, en sowieso is dat concept al decennialang aan verandering onderhevig.
Zwarte Piet is een karakter uit een kinderfeest. Eén van de kenmerken van Zwarte Piet is dat -ie zwart is. Dat "relatief veel mensen" Zwarte Piet als racistisch ervaren, is onzin. Uit alle peilingen en onderzoeken blijkt juist het tegenovergestelde: een zeer kleine groep ervaart het als racistisch.

Dat kan, dat mag. Maar de oplossing hoeft niet te zijn dat je Zwarte Piet verandert of verbiedt. De oplossing kan ook zijn dat je meer begrip voor onze tradities kweekt. Meer uitleg geven over de herkomst en de bedoeling van het feest, bijvoorbeeld. Je kunt als klager, gekwetste en gepikeerde ook leren om respect op te brengen voor andermans tradities. Je kunt ook leren wegkijken.

quote:
Ik denk juist dat daar op zich wel draagvlak voor bestaat gezien de veranderingen her en der en zelfs een Bram van der Vlugt die niet negatief tegenover die veranderingen staat. Het zal slechts een kwestie van tijd zijn voordat Piet gewoon Piet is.
Voorlopig is het draagvlak hooguit 4-6 procent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')