bronquote:Met meer aandacht voor gemaksvoeding, een nieuwe assortiment cadeautjesartikelen en een andere presentie begon de Hema vandaag aan een nieuwe levensfase. Wie in de winkel loopt zal vanaf nu ook geen ´Echt Hema´ meer door de luidsprekers horen schallen. De huishoudketen vervangt de oude slogan voor 'Hema maakt gewoon bijzonder'.
In 3 maanden tijd werden in Nederland 520 winkels verbouwd. Dat was nodig omdat het aanbod in winkels tegenwoordig sneller wisselt.
„Uit onderzoeken hoorden we terug dat we veel meer moeten vertellen waarom onze producten beter en bijzonder zijn. Dat gaan we nu meer doen”, vertelde topman Ronald van Zetten maandagmorgen bij de presentatie van de vernieuwde winkels. Hij verwacht vanaf 2015 de eerste positieve effecten te zien van de reorganisatie.
Het warenhuis dook in 2013 in de rode cijfers. Het nettoverlies kwam dat jaar uit op 16,4 miljoen euro. Daardoor moest er gereorganiseerd worden en werd er gewerkt aan een vernieuwingsslag in de winkels. Volgens Van Zetten was het verlies in 2013 vooral te wijten aan de economische crisis en de concurrentie via internet, maar niet zozeer aan concurrenten als Action en Primark.
De Hema pakt nu meer uit op tafels in plaats van schappen, richt zich meer op impulsaankopen zoals cadeautjes van enkele euro's en past de prijzen komende jaren naar beneden aan. Bovendien moet de Hema nu nog meer een belevenis worden als mensen er winkelen.
De veranderingen zijn duidelijk zichtbaar op de foodmarket, waar de eenpersoonsmaaltijden en -verpakkingen de grotere verdringen. Daar zijn andere gezonde elementen bijgekomen, zoals de superfoodzaden. De beauty-afdeling is ruimer en makkelijker opgezet. Klanten krijgen meer de ruimte om producten te testen.
Gemak en eenvoud is wat de Hema nu nog sterker moet maken. Zo ook met vernieuwende, kleine, grappige artikelen. Via internet zijn nog eens ruim 4600 producten verkrijgbaar waar in de filialen geen plaats meer voor was.
In zeven landen heeft de Hema 660 winkels.
Ze hebben juist alles.quote:Op maandag 15 september 2014 15:53 schreef BasEnAad het volgende:
Ik koop onderbroeken en sokken bij de Hema. Voor de rest zou ik niet weten wat ik daar moet. Het is een beetje vlees noch vis.
Ja dat bedoel ik. Voor kleren ga ik naar een kledigwinkel, voor eten naar de supermarkt, voor elektronica naar de elektronicawinkel. Het heeft voor mij geen meerwaarde dat alles bij elkaar ligt.quote:
Daarom heeft men ook geen hypersupermarkt in NL, hoewel de Jumbo in Breda daar wel in de buurt komt met 5000m2 (?), maar dat is een schijntje met de grote jongens van Carrefour en Walmart. Die Jumbo te Breda is dan ook gelijk de grootste super in NL. De Albert Heijn XL mag je het predicaat hypersuper niet eens geven, die zijn wat groter, maar verre van hyper.quote:Op maandag 15 september 2014 15:59 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik. Voor kleren ga ik naar een kledigwinkel, voor eten naar de supermarkt, voor elektronica naar de elektronicawinkel. Het heeft voor mij geen meerwaarde dat alles bij elkaar ligt.
Volgens mij is dat een beetje hun probleem. Wil je kwaliteit ga je naar andere winkels, wil je goedkoop ga je tegenwoordig ook naar andere winkels. Plus hebben ze gewoon redelijk wat meuk (denk aan; gebak, levensmiddelen, etc.) die volgens mij het gros van de Nederlanders liever ergens anders haalt. Kortom; ik kan werkelijk weinig bedenken waarvoor ik écht naar de HEMA zou moeten...quote:Op maandag 15 september 2014 15:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vind de kwaliteit van de HEMA niet zo best meer. Ik vind het ook niet goedkoop meer.
Nah, juist niet. Dat is het. Ze hebben van alles een beetje, maar volgens mij red je het echt niet om bv. van HEMA je primaire toko voor levensmiddelen te maken. Te smal assortiment en veel te duur.quote:
Dat kan toch niet echt zijnquote:Op maandag 15 september 2014 16:09 schreef Mylene het volgende:
[..]
LIF / Hema rookworsten t-shirt: hot or not?
Ze willen zich als generalist presenteren. Vraag mij of dat is geslaagd, maar goed het merk staat als een huis, het is toch een stukje Nederlandse cultuur geworden de Hema, met hun rookworsten.quote:Op maandag 15 september 2014 16:10 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nah, juist niet. Dat is het. Ze hebben van alles een beetje, maar volgens mij red je het echt niet om bv. van HEMA je primaire toko voor levensmiddelen te maken. Te smal assortiment en veel te duur.
Voor schrijfwaren gewoon naar de Action. Ik merk niks als het gaat om kwaliteit van prullaria-artikelen. Ja, oké de pennen bij de Hema zijn beter, maar ik koop al in jaren geen pennen meer. Die krijg ik gratis van vrienden en bekenden.quote:Op maandag 15 september 2014 16:13 schreef DonnaRush het volgende:
Ze hebben leuk spul bij de HEMA, maar veel te duur als je Action prijzen gewend bent.
Mwah, das dat ook het enige, terwijl ondertussen allang duidelijk is dat die bij de Unox vandaan komenquote:Op maandag 15 september 2014 16:12 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ze willen zich als generalist presenteren. Vraag mij of dat is geslaagd, maar goed het merk staat als een huis, het is toch een stukje Nederlandse cultuur geworden de Hema, met hun rookworsten.
Inderdaad. HEMA heeft wel heel leuk stempel en knutsel spul, maar ik vind het gewoon te duur. Het lijkt ook wel alsof het juist de laatste jaren veel duurder geworden is.quote:Op maandag 15 september 2014 16:14 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Voor schrijfwaren gewoon naar de Action. Ik merk niks als het gaat om kwaliteit van prullaria-artikelen. Ja, oké de pennen bij de Hema zijn beter, maar ik koop al in jaren geen pennen meer. Die krijg ik gratis van vrienden en bekenden.
Klopt helemaal. Een breed assortiment, maar zit geen diepte in, en voor de prijs hoef je het ook niet te doen. Zelfs de AH is goedkoper terwijl het bekend is dat die duur zijn in vergelijking met andere supermarkten. Ik vind Hema een goedkope uitstraling hebben, maar de winkel zelf is niet goedkoop. Ik doe er soms wel een bakje en heel af en toe koop ik er nog wel iets, maar weinig.quote:Op maandag 15 september 2014 16:15 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Mwah, das dat ook het enige, terwijl ondertussen allang duidelijk is dat die bij de Unox vandaan komenIk denk dat mijn generatie voor vrij weinig naar de HEMA gaat, tenminste; voor te weinig tov de hoeveelheid / grootte van de winkels die ze hebben. Ze hebben een assortiment wat heel veel productcategorieën bevat, maar ze zijn in weinig categorieën onderscheidend, en voor mij persoonlijk is de mix van 'veel onder één dak' niet interessant genoeg omdat ik bv. mn dagelijkse boodschappen er niet kan doen, er voor kleding niet kom, zelfde geldt voor elektronica/media, en eigenlijk ook kantoorartikelen of verzorging niet
Dat mag zeker. Ze hebben een goedkope uitstraling van buiten, presenteren zich ook op die manier, maar ik vind het totaal niet goedkoop.quote:Op maandag 15 september 2014 16:18 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Inderdaad. HEMA heeft wel heel leuk stempel en knutsel spul, maar ik vind het gewoon te duur. Het lijkt ook wel alsof het juist de laatste jaren veel duurder geworden is.
Hopelijk gaan ze de prijzen echt wat naar beneden doen.
Nou, ik haal er wel m'n gordijnen. En keukendoeken. Maar verder.... nee weet ik het ook niet.quote:Op maandag 15 september 2014 16:10 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een beetje hun probleem. Wil je kwaliteit ga je naar andere winkels, wil je goedkoop ga je tegenwoordig ook naar andere winkels. Plus hebben ze gewoon redelijk wat meuk (denk aan; gebak, levensmiddelen, etc.) die volgens mij het gros van de Nederlanders liever ergens anders haalt. Kortom; ik kan werkelijk weinig bedenken waarvoor ik écht naar de HEMA zou moeten...
Ik heb precies hetzelfde!quote:Op maandag 15 september 2014 16:19 schreef Jellereppe het volgende:
Dat mag zeker. Ze hebben een goedkope uitstraling van buiten, presenteren zich ook op die manier, maar ik vind het totaal niet goedkoop.
Eh je zit in Portugal.quote:Op maandag 15 september 2014 19:15 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik kom er voor beauty artikelen, zoals make-up en dagcreme. En inktvullingen voor mijn vulpen, of als ik snel een foto moet laten uitprinten.
Voor de rest wil ik er nog wel eens sokken, maillots en basic shirts kopen.
Ze hadden altijd fijn ondergoed voor vrouwen, maar dat hebben ze uit de collectie gehaald. Owja en ik kocht er vroeger wel eens naaigaren, maar ze hebben het aantal kleuren zeer gereduceerd en de kwaliteit is er op achteruit gegaan.
Eigenlijk is dat tegenwoordig het probleem van de meeste warenhuizen. Bij de HEMA koop ik dan verhoudingsgewijs nog meer dan bij V&D.quote:Op maandag 15 september 2014 16:10 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nah, juist niet. Dat is het. Ze hebben van alles een beetje, maar volgens mij red je het echt niet om bv. van HEMA je primaire toko voor levensmiddelen te maken. Te smal assortiment en veel te duur.
Ik kocht elke keer mijn panty stoffen leggings bij de Hemaquote:Op maandag 15 september 2014 19:15 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik kom er voor beauty artikelen, zoals make-up en dagcreme. En inktvullingen voor mijn vulpen, of als ik snel een foto moet laten uitprinten.
Voor de rest wil ik er nog wel eens sokken, maillots en basic shirts kopen.
Ze hadden altijd fijn ondergoed voor vrouwen, maar dat hebben ze uit de collectie gehaald. Owja en ik kocht er vroeger wel eens naaigaren, maar ze hebben het aantal kleuren zeer gereduceerd en de kwaliteit is er op achteruit gegaan.
Wat?quote:Op maandag 15 september 2014 20:28 schreef Miracle_Drug het volgende:
Met de zwarte piet boycot erbij zie ik al helemaal geen reden meer om nog te gaan.
Omdat de winstmarges bij HEMA nogal laag zijn (omzet meer dan een miljard, enkele miljoenen winst per jaar. Vorig jaar zelfs 15 miljoen verlies) en het al jaren slecht gaat. De banken blijven er geen geld in pompen....quote:Op maandag 15 september 2014 21:08 schreef Tomatenboer het volgende:
en dat allemaal omdat de Hema vorig jaar maar liefst 7% omzetverlies heeft geleden.
Ik denk dat Flying Tiger ook een grote concurrent is van de HEMA. Flying Tiger gaat het juist heel goed mee en opent steeds meer vestigingen.quote:Op maandag 15 september 2014 21:31 schreef Clavis het volgende:
Schrijfwaren en cadeautjes etc haal ik tegenwoordig bij Flying Tiger. Ik haal tegenwoordig maar weinig bij de Hema.
Je moet 'm ook niet in het water erbij gooien.quote:Op maandag 15 september 2014 19:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik ben inmiddels al bij m'n derde kookwekker van de HEMA beland. En werkelijk, ook deze doet het al niet goed meer. En ik zet 'm gewoon néér als ik 'm gebruik, ik doe er verder niets mee.
Najah soms komt het op mij ook onzinnig over, maar dit topic maakt eigenlijk al duidelijk waarom het bij HEMA wel echt nodig is, het gros heeft toch zoiets van 'waarom zou ik naar de HEMA moeten, het is elders beter/goedkoper te krijgen'. Dus dan hebben ze toch een probleempje. Die paar BH'tjes of babydoekjes kan je geen keten op draaienquote:Op maandag 15 september 2014 21:08 schreef Tomatenboer het volgende:
Het 8 uur journaal besteedde zojuist een heel item over de vernieuwing van de Hema.
Het moet allemaal hipper, moderner, toegankelijker, plezierkopers moeten er ook komen aldus de woordvoerder namens de directie, en dat allemaal omdat de Hema vorig jaar maar liefst 7% omzetverlies heeft geleden.
Man man man, wat word ik gek van dat eeuwige restylen van formules omdat dingen hipper en moderner moet. Meestal allemaal gebakken lucht, wat kopen wij daar nou weer voor.
Wie draagt er nog pyjama's tegenwoordigquote:
Jij hebt godverdomme ook altijd wel wat te zeiken, hè?quote:Op dinsdag 16 september 2014 09:31 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Wie draagt er nog pyjama's tegenwoordigBestek e.d. bij IKEA gehaald, geen idee wat dat qua prijs / kwaliteit doet tov de HEMA, maar ook daar was het puur gemak, bij de HEMA kan ik nooit vinden wat ik allemaal bij de IKEA nodig had.
Nee sorry, weer fout, dan altijd nog m'n eerste.quote:Op dinsdag 16 september 2014 09:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij hebt godverdomme ook altijd wel wat te zeiken, hè?Het is je tweede natuur.
IKEA, IKEA, action, action, action, action, actionquote:Op dinsdag 16 september 2014 09:38 schreef Lienekien het volgende:
Glazen, bekers, theedoeken, vaatdoekjes, emmers, kaarsen, ordners.
Gut, je zal toch keuze hebben.quote:Op dinsdag 16 september 2014 09:39 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
IKEA, IKEA, action, action, action, action, action
Das altijd fijn, feit blijft staan dat ze schijnbaar niet competitief genoeg zijn. Das niet mijn gezeur of mening, maar gewoon hun eigen conclusie.quote:Op dinsdag 16 september 2014 09:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Gut, je zal toch keuze hebben.
Nou, als er echt niemand meer naar de Hema ging, dan waren ze al wel over de kop. Dus kennelijk zijn er nog steeds mensen die de Hema verkiezen boven IKEA of Action.quote:Op dinsdag 16 september 2014 09:46 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Das altijd fijn, feit blijft staan dat ze schijnbaar niet competitief genoeg zijn. Das niet mijn gezeur of mening, maar gewoon hun eigen conclusie.
ikea zit een eind wegquote:Op dinsdag 16 september 2014 09:39 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
IKEA, IKEA, action, action, action, action, action
quote:Op dinsdag 16 september 2014 09:27 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Je moet 'm ook niet in het water erbij gooien.
Voor de mensen die het niet kennen: http://www.flying-tiger.nlquote:Op maandag 15 september 2014 22:19 schreef Reismeis het volgende:
[..]
Ik denk dat Flying Tiger ook een grote concurrent is van de HEMA. Flying Tiger gaat het juist heel goed mee en opent steeds meer vestigingen.
Even kijken. Ik ken het idd niet, maar het zit ook niet in het Noorden, dat is dan niet vreemd.quote:Op dinsdag 16 september 2014 10:42 schreef Mylene het volgende:
[..]
Voor de mensen die het niet kennen: http://www.flying-tiger.nl
quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:06 schreef Myrr het volgende:
Ik vind Flying Tiger overigens bij lange na geen concurrent van de Hema. Ze hebben daar voornamelijk leuk vormgegeven troep waar je niets aan hebt.
Hema draait verlies. Als dat zo nog een paar jaar door gaat dan is het einde verhaal.quote:Op dinsdag 16 september 2014 09:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, als er echt niemand meer naar de Hema ging, dan waren ze al wel over de kop. Dus kennelijk zijn er nog steeds mensen die de Hema verkiezen boven IKEA of Action.
Dan spreken we elkaar over een paar jaar weer.quote:Op dinsdag 16 september 2014 17:28 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Hema draait verlies. Als dat zo nog een paar jaar door gaat dan is het einde verhaal.
Uitstekend.quote:Op dinsdag 16 september 2014 17:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan spreken we elkaar over een paar jaar weer.
Okee, begrijpelijk. Maar verander dan iets wezenlijks aan het aanbod, kwaliteit of prijsstelling bijvoorbeeld en kom niet met dergelijke gladde marketingbullshit zoals in dit geval bij de Hema het geval is.quote:Op maandag 15 september 2014 21:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Omdat de winstmarges bij HEMA nogal laag zijn (omzet meer dan een miljard, enkele miljoenen winst per jaar. Vorig jaar zelfs 15 miljoen verlies) en het al jaren slecht gaat. De banken blijven er geen geld in pompen....
In Duitsland kwam ik er juist wel vaker, want het is daar de enige winkel waar ze papier hebben voor 23-rings mappen.quote:Op maandag 15 september 2014 22:23 schreef nikky het volgende:
Een jaar of zeven geleden kwam ik er regelmatig. Tegenwoordig kom ik er nooit meer. Terwijl ze zelfs filialen hier in Duitsland hebben.
Er verandert wel wat wezenlijks, als een bedrijf gaat inzetten op dat soort dingen dan gaan ze niet langer inzetten op een bepaalde kwaliteit van de producten.quote:Op dinsdag 16 september 2014 17:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Okee, begrijpelijk. Maar verander dan iets wezenlijks aan het aanbod, kwaliteit of prijsstelling bijvoorbeeld en kom niet met dergelijke gladde marketingbullshit zoals in dit geval bij de Hema het geval is.
In het heuze journaalitem dat er aan werd besteed, wat op zich al klachtwaardig is, deden ze de nieuwe 'strategie' uit de doeken. Het komt op niets anders neer dan een ander catchy slogannetje, een ander plekje voor de diverse artikelen, andere bordjes en andere lagere "aaibaardere" presentatietafeltjes. Om ook de "plezierkopers" binnen te halen, aldus de directie-woordvoerder.
Met dergelijke gebakken lucht en "Apple-achtige" pogingen hip te worden proberen ze wanhopig er nog wat van te maken, maar ik vind het echt grote bullshit aangezien er niets wezenlijks veranderd, maar goed, dat is in feite meestal het hele eieren eten bij marketingstrategieën.
De banken? Volgens mij moet de Hema 13% betalen over een enorm bedrag dat is gebruikt om de aankoop van de Hema te financieren. Dat drukt de winst nogal natuurlijk. Een vergelijkbare constructie als met de kinderopvang.quote:Op maandag 15 september 2014 21:55 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Omdat de winstmarges bij HEMA nogal laag zijn (omzet meer dan een miljard, enkele miljoenen winst per jaar. Vorig jaar zelfs 15 miljoen verlies) en het al jaren slecht gaat. De banken blijven er geen geld in pompen....
Dat is waar, in die zin transformeert de Hema van de nuchtere, degelijke 'no nonsens' winkel die het altijd was steeds meer in één van de vele winkels die zonodig steeds hipper, trendy en vernieuwend willen zijn inderdaad.quote:Op dinsdag 16 september 2014 18:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er verandert wel wat wezenlijks, als een bedrijf gaat inzetten op dat soort dingen dan gaan ze niet langer inzetten op een bepaalde kwaliteit van de producten.
De Hema aangekocht met een gigantische schuldenlast voor?... De Hema. Briljant in al haar eenvoud.quote:Op dinsdag 16 september 2014 18:21 schreef Weltschmerz het volgende:
De banken? Volgens mij moet de Hema 13% betalen over een enorm bedrag dat is gebruikt om de aankoop van de Hema te financieren. Dat drukt de winst nogal natuurlijk. Een vergelijkbare constructie als met de kinderopvang.
Ja, gewoon die schuldenlast bij de dochtermaatschappij parkeren. Toch ergens wel ingenieus als je denkt in het belang van die investeerders.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De Hema aangekocht met een gigantische schuldenlast voor?... De Hema. Briljant in al haar eenvoud.
Pure kanker, deze investeerders/hedgefunds/corporate raiders of hoe ze ook mogen heten.
Het zou niet legaal mogen zijn. De baten stromen omhoog richting de handige financiele knakkers en ze laten het kaalgevreten failliete karkas over, ten koste van de gemeenschap. Parasieten.quote:Op dinsdag 16 september 2014 23:03 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ja, gewoon die schuldenlast bij de dochtermaatschappij parkeren. Toch ergens wel ingenieus als je denkt in het belang van die investeerders.
Het is zeker schandalig, maar het mag blijkbaar.quote:Op dinsdag 16 september 2014 23:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het zou niet legaal mogen zijn. De baten stromen omhoog richting de handige financiele knakkers en ze laten het kaalgevreten failliete karkas over, ten koste van de gemeenschap. Parasieten.
De Hema gaat dus binnenkort failliet.
Je bedoelt je leent het en "vergeet" het terug te geven. Ik snap jequote:Op maandag 15 september 2014 16:14 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Voor schrijfwaren gewoon naar de Action. Ik merk niks als het gaat om kwaliteit van prullaria-artikelen. Ja, oké de pennen bij de Hema zijn beter, maar ik koop al in jaren geen pennen meer. Die krijg ik gratis van vrienden en bekenden.
Je vergeet de helft van een woord...quote:Op woensdag 17 september 2014 07:54 schreef wolfrolf het volgende:
Over een paar jaar is de HEMA niet meer denk ik.
"De Hollandse Eenheids Maatschappij"
die van mij is beterquote:Op woensdag 17 september 2014 09:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je vergeet de helft van een woord...
Hollandsche Eenheidsprijzen MAatschappij
Of het kaalgevreten karkas wordt weer verkocht, en dan heb je samen met de rente een mooi rendement, terwijl je geen risico hebt gelopen en geen winstbelasting hebt betaald omdat de rente de winst drukte. De in 100 jaar opgebouwde naam wordt in 10 jaar uitgehold door met die naam een product aan te bieden dat die naam niet waard is, daar wordt roofbouw op gepleegd ten bate van de snelle winst, die opgaat aan rente.quote:Op dinsdag 16 september 2014 23:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het zou niet legaal mogen zijn. De baten stromen omhoog richting de handige financiele knakkers en ze laten het kaalgevreten failliete karkas over, ten koste van de gemeenschap. Parasieten.
De Hema gaat dus binnenkort failliet.
Scherp. Ja, dat komt toch wel redelijk vaak voor.quote:Op woensdag 17 september 2014 02:30 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Je bedoelt je leent het en "vergeet" het terug te geven. Ik snap je
Wat bedoel je?quote:Op woensdag 17 september 2014 22:27 schreef Elvi het volgende:
Wat een fantasieloze mensen hierkan je het serieus niet bedenken?
Dat er best veel mensen zijn die over een winkel zeggen "geen idee wat ik er moet kopen!". Loop eens naar binnen zou ik zeggen. Je kan inderdaad alles bij goedkopere winkels halen maar soms wil je gewoon iets wat er leuker uitziet, lekkerder ruikt, beter werkt, en zonder dat je de hoofdprijs betaalt. Nou dan ga je dus naar de Hemaquote:
Misschien een leuke vleeskleurige onderbroek?quote:Op woensdag 17 september 2014 22:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind de Zeeman zo'n deprimerende pauperwinkel. Ik kan niks bedenken wat ik daar zou willen kopen.
Als ik op een postcode in Boxmeer zoek voor het dichtstbijzijnde filiaal, stuurt hij me eerst naar Saudi-Arabië, dan naar Oostenrijk en vervolgens naar Turkijequote:Op dinsdag 16 september 2014 10:42 schreef Mylene het volgende:
Voor de mensen die het niet kennen: http://www.flying-tiger.nl
Ik ben erg te spreken over de pantykousjes van de Zeeman. Verder zou ik het ook niet wetenquote:Op woensdag 17 september 2014 22:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind de Zeeman zo'n deprimerende pauperwinkel. Ik kan niks bedenken wat ik daar zou willen kopen.
QFT maar weer...quote:Op woensdag 17 september 2014 10:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of het kaalgevreten karkas wordt weer verkocht, en dan heb je samen met de rente een mooi rendement, terwijl je geen risico hebt gelopen en geen winstbelasting hebt betaald omdat de rente de winst drukte. De in 100 jaar opgebouwde naam wordt in 10 jaar uitgehold door met die naam een product aan te bieden dat die naam niet waard is, daar wordt roofbouw op gepleegd ten bate van de snelle winst, die opgaat aan rente.
Faillissement zou het enige zijn wat hier helpt, wanneer deze roofkapitalisten wegens wanbestuur, het aangaan van onnodige schulden, persoonlijjk aansprakelijk worden gesteld. Maar waarschijnlijk hebben ze zo'n ontzagkwekkend legal team dat het zover niet zal komen.
Is dat die van Piet Paulisma?quote:Op zaterdag 20 september 2014 16:47 schreef Mylene het volgende:
De stem van de reclame is niet vernieuwd, juist zo'n irritante stem.
Dit ja. Basis keukenproducten, fietslampjes, ondergoed, kraamcadeaus, etc. Als de kleding wat langer mee zou gaan, zou ik daar ook meer van kopen. Dat vind ik vaak wel leuk spul, en ze hebben ook mijn pasvorm.quote:Op zaterdag 20 september 2014 14:57 schreef sneeuwball het volgende:
Ik vind het juist een fijne winkel met iets betere kwaliteit basic producten. Blokker is truttiger, IKEA te ver weg en Action.. brr.
En hoe was die appeltaart van 2 euro?quote:Op zaterdag 20 september 2014 23:43 schreef Deezertje het volgende:
Na een jaar of drie weer eens in de HEMA geweest, puur uit nieuwsgierigheid en de appeltaart aanbieding. Maar inderdaad: alleen marketingtechnisch wat anders, nieuwe verpakkingen met zelfde zooi en de appeltaart was om amper 14 uur al uitverkocht. Personeel kan je het haast niet noemen met meisjes van een jaar of 15 wat pure bezuiniging uitstraalt. Zonder wat te kopen dus de winkel weer uitgelopen.
Winkel zit hier trouwens samen met andere nietszeggende winkels, dus kom er nooit, want dan zou ik er speciaal voor de HEMA naar toe gaan maar ik weet niet wat ik er moet halen.
En bovendien vind je nu iedere week in de folder net zoals bij de GAMMA 20-25% kortingsbonnen op het hele assortiment, terwijl dat vroeger maximaal 2x per jaar was. Weet je meteen dat het heel slecht gaat met de omzet.
Echt HEMA dus
Heb de appeltaart overigens bij de Lidl gehaald en daar was ie ook nog eens goedkoper... namelijk 2 euro
toch een iPhone oplaadkabel gekocht die beter en goedkoper is dan van de Hema. Hema 14,99 vs 3 euro bij de FT. Koop eigenlijk wel dezelfde soort troep, pakpapier, kaarsen, geinige feesttroep of fietslampjes. Verder ben ik de Dille en Kamille erg gaan waarderen, iets duurder dan de Hema maar daar hebben ze kwaliteit die je van de hema als standaard verwachtte.quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:06 schreef Myrr het volgende:
Ik vind Flying Tiger overigens bij lange na geen concurrent van de Hema. Ze hebben daar voornamelijk leuk vormgegeven troep waar je niets aan hebt.
Jip en Janneke etuis oléquote:Op zondag 21 september 2014 20:30 schreef Lienekien het volgende:
De Hema heeft toch heel herkenbare dingen.
Zwarte pieten bijvoorbeeld?quote:Op zondag 21 september 2014 20:30 schreef Lienekien het volgende:
De Hema heeft toch heel herkenbare dingen.
Nee, genoeg andere spullen die typisch Hema zijn en niet precies zo ergens anders te koop zijn.quote:
Bijvoorbeeld?quote:Op zondag 21 september 2014 20:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, genoeg andere spullen die typisch Hema zijn en niet precies zo ergens anders te koop zijn.
Smaakte prima! En lidl is gewoon een bedrijf, dus die maken flink wat winst en hopen dat je andere producten zoals vlees, koekjes en chips haalt waar ze wel een grote marge op makenquote:Op zondag 21 september 2014 20:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En hoe was die appeltaart van 2 euro?
Dat kan toch nooit wat zijn denk ik dan. Je kan toch geen appeltaart bakken en de overhead en dat je hem dan voor 2 euro kan verkopen en er misschien nog winst op maken (een kwartje?).
De kwaliteit kan denk ik niet goed zijn, laat staan wat de bakker hiervan dan zou verdienen...
Heel slecht dat we dit soort prijzen wensen / accepteren.
Agenda's, foto-albums, collegeblokken, opbergdozen, mode, ondergoed, voorraaddozen, keukengerei. Het is een bepaalde styling van Hema die herkenbaar is.quote:
bronquote:Kunnen nieuwe fratsen de kwakkelende Hema nog redden?
De Hema, ooit het pronkjuweel van de Nederlandse detailhandel, kwakkelt. De warenhuisketen lijdt verlies en enkele filialen moeten zelfs de deuren sluiten. Kunnen de nieuwe 'fratsen' het tij nog keren?
De Hema moet anno 2014 alle zeilen bijzetten om op de been te blijven. Prijsvechters als Action, H&M, Zara en Ikea hebben de Hollandse winkelstraten tot een slagveld gemaakt waar de calculerende consument steeds vaker de Hema voorbijloopt.
De Hema is niet langer hét adres voor oerdegelijke sokken, kaarsen of potten en pannen. Die producten hebben de concurrenten ook in de schappen en zelfs voor een nóg zachter prijsje.
De warenhuisketen dook vorig jaar in de rode cijfers en lijkt dit jaar nog dieper in de min uit te komen. Afgelopen week werd bekend dat filialen in Hoevelaken en Nijkerk hun deuren moesten sluiten. Een week eerder ging een Hema-vestiging in Kerkrade al kopje onder.
''Hema-filialen die failliet gaan; dat betekent echt alarmfase rood in de Nederlandse detailhandel'', zegt marketingdeskundige Paul Moers.
''Hema is nog steeds een van de allersterkste merken, maar heeft te lang lijdzaam toegezien hoe ketens als Action, Primark, H&M en Zara om de Hema-vestigingen heen razendsnel uit de grond schoten. De tegenaanval is te laat ingezet.''
'Gewoon bijzonder'
Het winkelgedrag is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Moers: ''Door de crisis zijn de bestedingen flink teruggelopen. Mensen zijn de waarde van geld opnieuw gaan ontdekken. De concurrenten hebben daar de vruchten van geplukt, de Hema niet.''
Om het tij te keren gingen de ruim 500 filialen in Nederland afgelopen zomer op de schop. Met gezonde gemaksvoeding, een ruime keuze aan goedkope cadeauartikelen en een aantrekkelijke presentatie, hoopt de warenhuisketen de klanten terug te lokken. De slogan Echt Hema werd vervangen door Hema maakt gewoon bijzonder.
''Een slimme zet'', zegt Moers, ''want dat is nou precies wat altijd de kracht van de Hema is geweest. En om te overleven tussen de prijsvechters moet je je sterke punten zo hard mogelijk van de daken schreeuwen.''
Er zijn echter meer 'fratsen' nodig om de hoogtijdagen te laten herleven. De winkels zijn dan wel vernieuwd, maar 'oude' Hema-iconen als Jip en Janneke, de rookworst en de tompouce hebben er nog steeds hun prominente plek. ''Als marketingexpert had ik graag nieuwe boegbeelden gezien die passen bij de 21ste eeuw."
"De aloude succesnummers van de Hema zijn in deze tijd wat oubollig geworden'', zegt Moers. ''Ik vraag me ook af of ze zich wat gezonde voeding betreft voldoende kunnen onderscheiden van concurrenten als La Place en Marks & Spencer."
"En of de klant de laaggeprijsde cadeauartikelen van de Hema verkiest boven die van de Action.'' De nieuwe tafels in de winkels waarop producten aantrekkelijk worden uitgestald, vindt Moers wel een goed idee.
''Nadeel is wel dat het allemaal al snel wat rommelig oogt. Wat mij betreft had de nieuwe stijl al met al een stuk radicaler gekund.''
Alternatief voor de gewone man
Het eerste filiaal van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, H.E.M.A., opende in 1926 zijn deuren in Amsterdam, als alternatief voor de gewone man voor de chique Bijenkorf.
Hema-vestigingen schoten al snel overal in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Voor ondergoed, sokken, handdoeken, babykleertjes en een onuitputtelijk aanbod van glaswerk, pannen, kaarsen, gebak en school- en kantoorspullen van goede kwaliteit voor een lage prijs was er decennialang maar één adres: de Hema.
De warenhuisketen die altijd feilloos wist in te spelen op smaak en behoefte van zijn klanten, hield met torenhoge omzetten de kwakkelende Bijenkorf- en V&D-winkels binnen het Vendex KBB-concern overeind.
Sinds 2007 is Hema in handen van de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital en telt vandaag de dag ruim 600 winkels in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Spanje.
Het succes in het buitenland verklaart volgens Moers voor een deel de teruglopende resultaten in Nederland. ''Door de sterke aandacht voor groei over de grens is de aandacht voor de thuismarkt verslapt.''
Gezond bedrijf
De Hema verbreedde het assortiment de afgelopen tijd met 'branchevreemde producten' zoals verzekeringen, notarisdiensten en reizen. Zaken die volgens Moers niets toevoegen. ''Het zorgt voor een hogere omzet, maar ik zie niet in hoe het in de strategie 'gewoon bijzonder' past.''
De Hema wijt de verliezen vooral aan de economische crisis en de opkomst van internetwinkelen. De Hema is verder een gezond bedrijf, we openen nog steeds nieuwe filialen, zei topman Ronald van Zetten begin deze maand bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
''Uit onderzoeken hoorden we terug dat we veel meer moeten vertellen waarom onze producten beter en bijzonder zijn. Dat gaan we nu doen.'' Hema verwacht in 2015 de eerste effecten te zien van de vernieuwingsoperatie.
''De Hema is nog steeds een fantastisch merk met heel veel sympathie bij het winkelend publiek'', zegt Moers. ''De vraag is nu of het roer niet te laat is omgezet en of de koers wel scherp genoeg is. Hema was ooit alleenheerser in de winkelstraat, maar is nu verworden tot medespeler.''
Online voeren ze een hele andere 'strategie' lijkt het.quote:Op maandag 27 oktober 2014 21:42 schreef raptorix het volgende:
Wat nog erger is, is dat ze online compleet de boot hebben gemist, ik durf gerust te voorspellen dat de Hema binnen 5 jaar naar de klote is, misschien zullen er nog wat zaken open blijven op mooie lokaties maar daar zal het wel bij blijven.
Het is nog veel erger HEMA ziet/zag online als iets "erbij", iets waarbij als je er geld in investeert je er misschien wat uit haalt, ze hebben niet door dat als je online jezelf niet neerzet, je winkels straks ook weggevaagd worden, sterker nog, je ziet nu een aantal online merken de offline markt gaat veroveren. Wij bouwen online omgevingen voor flink wat grote merken (sommige groter dan HEMA), zoiets duurt jaren voordat dat een beetje loopt, en HEMA is dermate ver daar vandaan dat ze dat niet meer goed gaan maken.quote:Op maandag 27 oktober 2014 22:27 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Online voeren ze een hele andere 'strategie' lijkt het.
Ze hebben vaak kortingsacties- en dagen zoals 4 dagen lang 20% korting op alles, maar dat is dan enkel online. Mensen zien HEMA gewoon als één merk dus alles wat op internet staat is in de winkel geldig en vice versa, maar daar denkt HEMA heel anders over en dat is lastig uit te leggen aan de klant.
Ach, ik koop er wel eens rompertjes voor mijn dochtertje. Maar de Hema hier in het dorp is ook erg klein, dus weinig dingen daar die de moeite waard zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 15:51 schreef Mylene het volgende:
Ik geloof zeker wel dat de Hema last heeft van een keten als de Action. Schrijfwaren, enveloppen, opbergmappen en bakjes zijn daar veel goedkoper. De Hema loop ik weleens door, maar echt kopen doe ik er niet. Hoe zit het eigenlijk met jou?
Hoop geld voor zo op het oog het goedkoopste plastic dat er is. Zonder dat ontwerp kost ie een tientje meen ik. Over het algemeen ben ik tevreden over de kwaliteit van de Hema, behalve dan de budget serie van waterkoker, broodrooster en blender. Alle drie gekocht, en alle drie kapot binnen 2,5 jaar.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oftewel: alles om nu nog geld bij elkaar te schrapen, maar ze betalen de schulden al met nieuwe schulden las ik![]()
Garantie van 2 jaar heb je in heel Europa op elk nieuw (dwz. niet tweedehands) product.quote:Op dinsdag 11 november 2014 01:40 schreef Jellereppe het volgende:
¤ 25 voor ketelbinkie. Maximaal een tientje kunnen ze krijgen. Of ze moeten een garantie van 2 jaar willen afgeven.
Ah, dan is het een ander verhaal.quote:Op dinsdag 11 november 2014 09:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Garantie van 2 jaar heb je in heel Europa op elk nieuw (dwz. niet tweedehands) product.
bronquote:Hema gaat goedkope smartphones en tablets verkopen
Hema start vanaf maandag met de verkoop van smartphones en tablets onder de eigen naam. Het gaat om budgettoestellen.
Voorlopig heeft de winkelketen twee telefoons en twee tablets in het assortiment. De toestellen worden vanaf maandag via Hema.nl verkocht en liggen vanaf begin december in de winkels.
De apparaten worden gefabriceerd door een ander bedrijf, maar Hema plakt er zijn eigen merknaam op. Door welk bedrijf de telefoons en tablets gemaakt zijn, wil Hema niet zeggen.
Alle producten draaien op een nagenoeg kale versie van Android 4.4 met een app om te webwinkelen bij Hema, een app van Hema mobiel en een Fotoservice-app. Geen van de toestellen ondersteunt Nederlandse 4G-netwerken, maar de tablets bevatten wel een belfunctie. Alle apparaten worden standaard uitgerust met een screenprotector.
Dus je kan er wel of niet mee in de Play store apps downloaden?quote:
Dat kan!quote:Op dinsdag 18 november 2014 13:22 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
Dus je kan er wel of niet mee in de Play store apps downloaden?
Die 32GB H5 ziet er niet eens zo slecht uit qua specs, voor ¤159.
Ziet er idd uit als een prima smartphone om mee te beginnen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 13:46 schreef ieniminimuis het volgende:
De telefoon H5 lijkt mij wel de moeite en prijs waard. Het is dat mijn telefoon het op dit moment nog goed doet, behalve dat ik ruimte te kort kom voor de apps.
Ik ga denk ik de eerste reviews maar afwachten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |