Als dit BNW was geweest had ik geopperd dat Schotse seperatisten bij een "no"-uitslag meteen de Clyde basis zouden bezetten waar de Britse regering haar nukes stalt.quote:Op donderdag 18 september 2014 21:21 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou nou, ik krijg er al meteen knikkende knieën van.
Een logisch denkend mens zou voorstellen om die basis in de toekomst te verplaatsen maar gezien de kosten nog decennialang samen te werken met de Schotten terwijl ze wel zelfstandig worden als zij dat willen. Maar ja, logisch denken en internationale politiek gaat vaak niet zo goed samen.quote:Op donderdag 18 september 2014 21:24 schreef remlof het volgende:
[..]
Als dit BNW was geweest had ik geopperd dat Schotse seperatisten bij een "no"-uitslag meteen de Clyde basis zouden bezetten waar de Britse regering haar nukes stalt.
ven net thuis en wilde net dezelfde vraag stellen. Stembus is toch tot 23 uur lokale tijd open? Daarna pas een exit poll lijkt mequote:Op donderdag 18 september 2014 21:39 schreef Evertjan het volgende:
komt er om 22.00 nu een exitpoll?
Komen geen officiële exit pollsquote:Op donderdag 18 september 2014 21:56 schreef komrad het volgende:
[..]
ven net thuis en wilde net dezelfde vraag stellen. Stembus is toch tot 23 uur lokale tijd open? Daarna pas een exit poll lijkt me
wachten tot morgen dan?quote:Op donderdag 18 september 2014 21:57 schreef martijnde3de het volgende:
[..]
Komen geen officiële exit polls
22 uur lokale tijd (23 uur NL tijd). Maar alsnog geen exit poll.quote:Op donderdag 18 september 2014 21:56 schreef komrad het volgende:
[..]
ven net thuis en wilde net dezelfde vraag stellen. Stembus is toch tot 23 uur lokale tijd open? Daarna pas een exit poll lijkt me
En dat allemaal om een verkiezingsoverwinning te kunnen behalen.quote:Op woensdag 17 september 2014 19:32 schreef UpsideDown het volgende:
Cameron slaapt vanacht niet lekker, net zoals voorgaande nachten. Hij kan geschiedenis schrijven als de man die een einde maakte aan het Verenigd Koninkrijk, althans in zijn huidige vorm.
Die tussenvorm hebben de Schotten al. Cameron heeft wel nog meer autonomie toegezegd.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En dat allemaal om een verkiezingsoverwinning te kunnen behalen.
Overigens waarom is er geen tussenvorm? Zoals nee maar wel meer invloed (zeg bv parlementariers in het lagerhuis)?
Ik herinner me meerdere katers naar aanleiding van een winst van de VVD terwijl de nacht daarvoor nog leek dat de Partij of gelijk stond of tweede werd. Dus ja, het best afwachten totdat voldoende stemmen daadwerkelijk zijn geteld tenzij het verschil groot genoeg is bij een voldoende hoog aantal exitpolls.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is wel het beste. Het echte beeld is vermoedelijk pas om een uur of 5-6 in de ochtend bekend.
ikkequote:
Neuh. Zoiezo tot de officiele overdracht over 2 jaar (als het ja gaat worden) blijft het gewoon UK.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Interessant vraagstuk: zijn schotse militairen in het britse leger zo dadelijk vijandelijke elementen
Men neemt de tijd om dat netjes te regelen.quote:Op donderdag 18 september 2014 22:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Interessant vraagstuk: zijn schotse militairen in het britse leger zo dadelijk vijandelijke elementen
Persoonlijk hoop ik op een yes-vote, maar het is aan hen uiteraard.quote:Op donderdag 18 september 2014 23:05 schreef Anonymousz het volgende:
Zijn jullie voor of tegen afscheiding?
Ik ook, maar vooral uit ramptoerisme om de aftermath zich te zien ontvouwen in Groot-Brittanniëquote:Op donderdag 18 september 2014 23:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Persoonlijk hoop ik op een yes-vote
Ik denk ook dat een minder machtig VK goed zou zijn voor Europa.quote:Op donderdag 18 september 2014 23:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik ook, maar vooral uit ramptoerisme om de aftermath zich te zien ontvouwen in Groot-Brittannië
quote:Op donderdag 18 september 2014 23:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Persoonlijk hoop ik op een yes-vote, maar het is aan hen uiteraard.
ben ook voor maar denk dat het een big fat NO wordtquote:Op donderdag 18 september 2014 23:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik ook, maar vooral uit ramptoerisme om de aftermath zich te zien ontvouwen in Groot-Brittannië
Bron:twitter:JonHaworthSky twitterde op donderdag 18-09-2014 om 23:26:38#BREAKING:Latest YouGov poll suggests Scottish Referendum exit poll results are 54% No, 46% Yes. Counting underway. No results expected soon reageer retweet
Waarom ben je voor?quote:Op donderdag 18 september 2014 23:28 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
[..]
ben ook voor maar denk dat het een big fat NO wordt
Ja dus, een hele drukke met een 3D scherm...quote:Op donderdag 18 september 2014 23:45 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Hebben ze daar ook een Herman de Scherman?
Hoeveel espresso's die gozer wel niet op heeftquote:Op donderdag 18 september 2014 23:59 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Ja dus, een hele drukke met een 3D scherm...
Hij doet me denken aan Richard Quest van CNN.quote:Op donderdag 18 september 2014 23:59 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Ja dus, een hele drukke met een 3D scherm...
De rest was minderjarig?quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:12 schreef Anonymousz het volgende:
4.2 miljoen v/d 5.3 miljoen schotten hadden gestemd
Ergens in de 4 miljoen was stemgerechtigd toch? Bizar hoge opkomst.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:12 schreef Anonymousz het volgende:
4.2 miljoen v/d 5.3 miljoen schotten hadden gestemd
97%quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:14 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Ergens in de 4 miljoen was stemgerechtigd toch? Bizar hoge opkomst.
Tjah, hoeveel zouden er in Nederland stemmen als we een referendum zouden organiseren voor afsplitsing van Europa? Ik denk plotseling ook een stuk meer dan bij de tweede kamer verkiezingen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:14 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Ergens in de 4 miljoen was stemgerechtigd toch? Bizar hoge opkomst.
16 en 17 jarigen mochten ook stemmenquote:
Nee dat is het percentage van de mensen die mogen stemmen dat zich heeft geregistreerd als stemmer. Dat is ook bizar hoog trouwens, maar dat is niet de opkomst, die is nog niet bekend.quote:
80% had ik ergens gelezenquote:Op vrijdag 19 september 2014 00:19 schreef remlof het volgende:
[..]
Nee dat is het percentage van de mensen die mogen stemmen dat zich heeft geregistreerd als stemmer. Dat is ook bizar hoog trouwens, maar dat is niet de opkomst, die is nog niet bekend.
wel logisch bij een referendum als dit gaat ook over hun toekomstquote:Op vrijdag 19 september 2014 00:17 schreef svann het volgende:
Huh? Mogen 17-jarigen ook stemmen?
Is dat gebruikelijk in de -nu nog- UK?
-edit- Én 16-jarigen? Jee...
Verkiezingen gaan ook over de toekomst, maar ik vind het een slecht idee om mensen onder de 18 te laten stemmen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:22 schreef Evertjan het volgende:
[..]
wel logisch bij een referendum als dit gaat ook over hun toekomst
Sorry voor alle nog-niet-achttien users hier, maar dat vind ik veel te jong.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:22 schreef Evertjan het volgende:
wel logisch bij een referendum als dit gaat ook over hun toekomst
Ligt eraan. Ik ken volwassenen van 50 die leven van een uitkering en geen enkel argumenten kunnen aanvoeren waarom ze ergens op stemmen. Maar ik ken ook kinderen van 16 die hun mening goed kunnen onderbouwen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:26 schreef svann het volgende:
[..]
Sorry voor alle nog-niet-achttien users hier, maar dat vind ik veel te jong.
tussen half 3 en 7uur nl tijdquote:Op vrijdag 19 september 2014 00:33 schreef svann het volgende:
Geen tussentijdse resultaten zoals bij ons?
Jawel, maar het duurt veel langer voordat er iets naar buiten komt omdat ze centraal tellen in plaats van lokaal. De stembiljetten worden naar 32 sporthallen vervoerd waar alles gecontroleerd en geteld wordt, dus het duurt even voordat het resultaat daarvan bekend is. Bij ons wordt het resultaat van een kleine gemeente gelijk bekend gemaakt, maar dat doen ze daar dus niet.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:33 schreef svann het volgende:
Geen tussentijdse resultaten zoals bij ons?
Dan is er, nu we het opkomstpercentage hebben gehoord, geen verder nieuws te verwachten de komende zes uur.quote:Op vrijdag 19 september 2014 00:53 schreef Tijn het volgende:
Jawel, maar het duurt veel langer voordat er iets naar buiten komt omdat ze centraal tellen in plaats van lokaal. De stembiljetten worden naar 32 sporthallen vervoerd waar alles gecontroleerd en geteld wordt, dus het duurt even voordat het resultaat daarvan bekend is. Bij ons wordt het resultaat van een kleine gemeente gelijk bekend gemaakt, maar dat doen ze daar dus niet.
Ja, wat dat betreft is onze methode een stuk geschikter voor TVquote:Op vrijdag 19 september 2014 00:57 schreef svann het volgende:
[..]
Dan is er, nu we het opkomstpercentage hebben gehoord, geen verder nieuws te verwachten de komende zes uur.
Welterusten, mensen.
ligt helemaal in het noorden van schotland?quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:06 schreef remlof het volgende:
Dus Orkney en Shetland zouden er wel eens voor kunnen kiezen om bij het VK te blijven als Schotland onafhankelijk wordt begreep ik van die gast net op BBC1.
hij zei dat het niet vreemd zou zijn als daar no gestemd wordt en Schotland yes zou stemmen dat ze daar ook een debat over zouden gaan voeren. Iets minder hard dusquote:Op vrijdag 19 september 2014 01:06 schreef remlof het volgende:
Dus Orkney en Shetland zouden er wel eens voor kunnen kiezen om bij het VK te blijven als Schotland onafhankelijk wordt begreep ik van die gast net op BBC1.
Yep, de twee eilandengroepjes net ten noorden van Schotland.quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:15 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
ligt helemaal in het noorden van schotland?
Ik bedoelde hetzelfdequote:Op vrijdag 19 september 2014 01:16 schreef komrad het volgende:
[..]
hij zei dat het niet vreemd zou zijn als daar no gestemd wordt en Schotland yes zou stemmen dat ze daar ook een debat over zouden gaan voeren. Iets minder hard dus
zou een status aparte zoals Guernsey heeft ook nog een optie kunnen zijn?quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Yep, de twee eilandengroepjes net ten noorden van Schotland.
Ja we missen nog wat belastingparadijsjes in het noorden.quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:20 schreef komrad het volgende:
[..]
zou een status aparte zoals Guernsey heeft ook nog een optie kunnen zijn?
Guernsey en die andere kanaaleilanden horen officieel niet eens bij het VK geloof ik, maar ze gebruiken wel de pond als munt.quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:20 schreef komrad het volgende:
[..]
zou een status aparte zoals Guernsey heeft ook nog een optie kunnen zijn?
jammer van het weer daarquote:Op vrijdag 19 september 2014 01:22 schreef Individual het volgende:
[..]
Ja we missen nog wat belastingparadijsjes in het noorden.
Zeker niet VK, maar wel Brits. Ze gebruiken de Jersey en Guernsey Pound die 1:1 staat met GBP. GBP worden overal geaccepteerd op die eilanden, maar die ponden niet in het VK.quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:22 schreef remlof het volgende:
[..]
Guernsey en die andere kanaaleilanden horen officieel niet eens bij het VK geloof ik, maar ze gebruiken wel de pond als munt.
Ja, maar aan die deal komt een eind als Schotland een apart land wordt. Ze moeten dan opnieuw om de tafel met de UK om te onderhandelen over een nieuwe muntunie.quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:33 schreef komrad het volgende:
Begrijp ik je goed dat er een aparte Schotse pond is die 1:1 is met de Britse pond?
ik dacht in mijn onwetendheid dat ze gewoon de Britse pond hadden. Maar ze zouden dus gewoon een nationale bank op kunnen richten en dan zien wat de koers doet?quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, maar aan die deal komt een eind als Schotland een apart land wordt. Ze moeten dan opnieuw om de tafel met de UK om te onderhandelen over een nieuwe muntunie.
Ja, dan hebben ze hun eigen munt, maar dat willen ze niet. Ze willen de link met de Britse pond houden.quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:55 schreef komrad het volgende:
[..]
ik dacht in mijn onwetendheid dat ze gewoon de Britse pond hadden. Maar ze zouden dus gewoon een nationale bank op kunnen richten en dan zien wat de koers doet?
London heeft toch al gezegd dat ze daar niet zo maar in mee zullen gaan?quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dan hebben ze hun eigen munt, maar dat willen ze niet. Ze willen de link met de Britse pond houden.
Inderdaad. Dus dat worden interessante onderhandelingen als het vanavond op een "yes" uitdraaitquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:02 schreef komrad het volgende:
[..]
London heeft toch al gezegd dat ze daar niet zo maar in mee zullen gaan?
zelfs als het yes wordt gaat London de muntunie niet opblazen. Ze hebben belang bij een groot muntgebied voor stabiliteit en status van reservevalutaquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Inderdaad. Dus dat worden interessante onderhandelingen als het vanavond op een "yes" uitdraait
Ik denk dat je onderschat hoe weinig vertrouwen de Britten in muntunies hebben. Het schrikbeeld van Griekenland dat de hele Eurozone omlaag trekt staat ze nog vers op het netvlies. Aan zoiets willen ze met Schotland niet vastzitten.quote:Op vrijdag 19 september 2014 02:08 schreef komrad het volgende:
[..]
zelfs als het yes wordt gaat London de muntunie niet opblazen. Ze hebben belang bij een groot muntgebied voor stabiliteit en status van reservevaluta
het wordt dan zoiets als de vs ook doen, je mag onze munt gebruiken en verder voeren we lekker ons eigen monetaire beleidquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat hoe weinig vertrouwen de Britten in muntunies hebben. Het schrikbeeld van Griekenland dat de hele Eurozone omlaag trekt staat ze nog vers op het netvlies. Aan zoiets willen ze met Schotland niet vastzitten.
Het zou kunnen dat het daarop uitdraait, maar dat zou betekenen dat Schotland geen eigen centrale bank heeft en ook niet garant kan staan voor spaartegoeden bijvoorbeeld. Ze heffen dan in feite hun eigen munt op en stappen over op de Britse pond, zonder dat ze daar verder invloed op kunnen uitoefenen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 02:12 schreef komrad het volgende:
[..]
het wordt dan zoiets als de vs ook doen, je mag onze munt gebruiken en verder voeren we lekker ons eigen monetaire beleid
met een 1-op-1 koppeling hebben ze dat nu ook niet lijkt me. En een centrale bank heb je niet nodig om garant te staan. Dat kan de overheid ook zelf doen of onderbrengen bij de Bank of Englandquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zou kunnen dat het daarop uitdraait, maar dat zou betekenen dat Schotland geen eigen centrale bank heeft en ook niet garant kan staan voor spaartegoeden bijvoorbeeld. Ze heffen dan in feite hun eigen munt op en stappen over op de Britse pond, zonder dat ze daar verder invloed op kunnen uitoefenen.
Mja, de Euro is niet erg populair onder de Schotten, dus dat is maar de vraag.quote:Op vrijdag 19 september 2014 02:18 schreef komrad het volgende:
En de Engelsen moeten wel want anders drijven ze de schotten rechtstreeks naar de eurozone
niet veel alternatieven als de Engelsen moeilijk zouden gaan doen. Eigen munt is duur en vergroot de economische onzekerheidquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mja, de Euro is niet erg populair onder de Schotten, dus dat is maar de vraag.
eens maar No krijgt de meeste stemmen verwacht ikquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:19 schreef komrad het volgende:
Yes zou wel de meest interessante uitslag zijn voor ons. Mooie casus!
Britse Ponden zijn vele varianten van: http://en.wikipedia.org/wiki/Pound_sterlingquote:Op vrijdag 19 september 2014 01:55 schreef komrad het volgende:
[..]
ik dacht in mijn onwetendheid dat ze gewoon de Britse pond hadden. Maar ze zouden dus gewoon een nationale bank op kunnen richten en dan zien wat de koers doet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |