Ja, maar aan die deal komt een eind als Schotland een apart land wordt. Ze moeten dan opnieuw om de tafel met de UK om te onderhandelen over een nieuwe muntunie.quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:33 schreef komrad het volgende:
Begrijp ik je goed dat er een aparte Schotse pond is die 1:1 is met de Britse pond?
ik dacht in mijn onwetendheid dat ze gewoon de Britse pond hadden. Maar ze zouden dus gewoon een nationale bank op kunnen richten en dan zien wat de koers doet?quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, maar aan die deal komt een eind als Schotland een apart land wordt. Ze moeten dan opnieuw om de tafel met de UK om te onderhandelen over een nieuwe muntunie.
Ja, dan hebben ze hun eigen munt, maar dat willen ze niet. Ze willen de link met de Britse pond houden.quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:55 schreef komrad het volgende:
[..]
ik dacht in mijn onwetendheid dat ze gewoon de Britse pond hadden. Maar ze zouden dus gewoon een nationale bank op kunnen richten en dan zien wat de koers doet?
London heeft toch al gezegd dat ze daar niet zo maar in mee zullen gaan?quote:Op vrijdag 19 september 2014 01:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dan hebben ze hun eigen munt, maar dat willen ze niet. Ze willen de link met de Britse pond houden.
Inderdaad. Dus dat worden interessante onderhandelingen als het vanavond op een "yes" uitdraaitquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:02 schreef komrad het volgende:
[..]
London heeft toch al gezegd dat ze daar niet zo maar in mee zullen gaan?
zelfs als het yes wordt gaat London de muntunie niet opblazen. Ze hebben belang bij een groot muntgebied voor stabiliteit en status van reservevalutaquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Inderdaad. Dus dat worden interessante onderhandelingen als het vanavond op een "yes" uitdraait
Ik denk dat je onderschat hoe weinig vertrouwen de Britten in muntunies hebben. Het schrikbeeld van Griekenland dat de hele Eurozone omlaag trekt staat ze nog vers op het netvlies. Aan zoiets willen ze met Schotland niet vastzitten.quote:Op vrijdag 19 september 2014 02:08 schreef komrad het volgende:
[..]
zelfs als het yes wordt gaat London de muntunie niet opblazen. Ze hebben belang bij een groot muntgebied voor stabiliteit en status van reservevaluta
het wordt dan zoiets als de vs ook doen, je mag onze munt gebruiken en verder voeren we lekker ons eigen monetaire beleidquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat hoe weinig vertrouwen de Britten in muntunies hebben. Het schrikbeeld van Griekenland dat de hele Eurozone omlaag trekt staat ze nog vers op het netvlies. Aan zoiets willen ze met Schotland niet vastzitten.
Het zou kunnen dat het daarop uitdraait, maar dat zou betekenen dat Schotland geen eigen centrale bank heeft en ook niet garant kan staan voor spaartegoeden bijvoorbeeld. Ze heffen dan in feite hun eigen munt op en stappen over op de Britse pond, zonder dat ze daar verder invloed op kunnen uitoefenen.quote:Op vrijdag 19 september 2014 02:12 schreef komrad het volgende:
[..]
het wordt dan zoiets als de vs ook doen, je mag onze munt gebruiken en verder voeren we lekker ons eigen monetaire beleid
met een 1-op-1 koppeling hebben ze dat nu ook niet lijkt me. En een centrale bank heb je niet nodig om garant te staan. Dat kan de overheid ook zelf doen of onderbrengen bij de Bank of Englandquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zou kunnen dat het daarop uitdraait, maar dat zou betekenen dat Schotland geen eigen centrale bank heeft en ook niet garant kan staan voor spaartegoeden bijvoorbeeld. Ze heffen dan in feite hun eigen munt op en stappen over op de Britse pond, zonder dat ze daar verder invloed op kunnen uitoefenen.
Mja, de Euro is niet erg populair onder de Schotten, dus dat is maar de vraag.quote:Op vrijdag 19 september 2014 02:18 schreef komrad het volgende:
En de Engelsen moeten wel want anders drijven ze de schotten rechtstreeks naar de eurozone
niet veel alternatieven als de Engelsen moeilijk zouden gaan doen. Eigen munt is duur en vergroot de economische onzekerheidquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mja, de Euro is niet erg populair onder de Schotten, dus dat is maar de vraag.
eens maar No krijgt de meeste stemmen verwacht ikquote:Op vrijdag 19 september 2014 02:19 schreef komrad het volgende:
Yes zou wel de meest interessante uitslag zijn voor ons. Mooie casus!
Britse Ponden zijn vele varianten van: http://en.wikipedia.org/wiki/Pound_sterlingquote:Op vrijdag 19 september 2014 01:55 schreef komrad het volgende:
[..]
ik dacht in mijn onwetendheid dat ze gewoon de Britse pond hadden. Maar ze zouden dus gewoon een nationale bank op kunnen richten en dan zien wat de koers doet?
ik vind het een bijzondere gewaarwording en zit echt enorm geboeid te kijken.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |