Wat is precies onzinnig aan zijn verhaal?quote:
Kom, niet zo gevoelig. Ik bied je de kans om meer te leren.quote:
goede postquote:Op vrijdag 12 september 2014 12:28 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt we laten wat liggen, maar je hebt het puur over economische ontwikkeling en dat is niet de enige prioriteit. Zonder veiligheid is je economie niets waard. Zonder politieke invloed is je economie kwetsbaar. Binnen onze strategie draait het altijd om de afweging van prioriteiten. Soms weegt de een wat meer, dan de ander. Op dit moment weegt het belang economie even wat minder, dat is niet bepaald reden tot paniek.
Hey, ik ga gewoon mee in de heersende trend hier, posts met een one-liner afdoen zonder naar de inhoud te kijken.quote:
Echter, maakt de EU afwegingen regie van de VS. Daar wringt de schoen. Dat leidt tot alle problematiek.quote:
Daar waren we het net ook al over eens: het zijn subjectieve waarden waar de 1 een andere waarde aan koppelt dan wat de ander eraan koppelt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:31 schreef waht het volgende:
[..]
Dat zou ik best kunnen, in de essentie komt dat neer op belangen voor Nederland die je niet meet in euro's, dat zijn subjectieve waarden waarover je altijd kunt twisten. Zoals hierboven gezegd draait het om een afweging van prioriteiten, simpeler kan ik het niet maken.
En dat is dus niet waar.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:34 schreef Schurkenstaat het volgende:
[..]
Echter, maakt de EU afwegingen regie van de VS. Daar wringt de schoen. Dat leidt tot alle problematiek.
Ik wacht op je punt per punt onderbouwing dat volgende "complete onzin" was:quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:32 schreef waht het volgende:
[..]
Kom, niet zo gevoelig. Ik bied je de kans om meer te leren.
quote:MICEX:
Year To Date: +0.71%
1-Year: +4.91%
vandaag: +0.50%
En China kan alles voor een prikje opkopen, krijgt de olievelden in z'n bezit, bouwt een haven in Rusland om meer te kunnen importeren, krijgt de strategische grondstoffen die onze industrie nodig heeft.
De VS bereikt z'n geopolitieke doelstellingen in Europa en wij betalen ervoor. Inmiddels wordt de energie in de VS steeds goedkoper, terwijl Europa nog meer in dure alternatieven gaat investeren.
Nogmaals, sancties zijn geen verdienmodel. Er is geen markt voor sancties, waarin nu de vraag naar sancties is toegenomen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Exact, geen idee. Dus nu heffen we handelssancties over en weer zonder precies vast te stellen wat wij als Nederland hierbij te winnen hebben. Rücksichtslos beleid.
Zeker. Echter vallen de baten en lasten ervan in dit conflict Oekraine-Rusland moeilijk te becijferen voor Nederland.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ooit van geopolitieke verhoudingen gehoord?
Naïviteit duidt dan ook nooit op iets 'fout' hebben.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daar waren we het net ook al over eens: het zijn subjectieve waarden waar de 1 een andere waarde aan koppelt dan wat de ander eraan koppelt.
De 1 vindt economie en export belangrijker, de ander vindt geopolitiek belangrijker, weer de ander ziet het liefst een optimale mix tussen economie en geopolitiek. De 1 is niet goed of fout (daarom wijs ik de term "naiviteit" van KoosVogels ook af) omdat dit moeilijk te becijferen valt: het zijn subjectieve waarden.
Ik vind beide belangrijk, daarom zou ik niet voorstellen om troepen te sturen naar Oekraïne. Economische sancties om de elite van Poetin te verdelen zijn daarentegen een degelijk middel zonder economische schade die daadwerkelijk conflict zou veroorzaken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:35 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Daar waren we het net ook al over eens: het zijn subjectieve waarden waar de 1 een andere waarde aan koppelt dan wat de ander eraan koppelt.
De 1 vindt economie en export belangrijker, de ander vindt geopolitiek belangrijker, weer de ander ziet het liefst een optimale mix tussen economie en geopolitiek. De 1 is niet goed of fout (daarom wijs ik de term "naiviteit" van KoosVogels ook af) omdat dit moeilijk te becijferen valt: het zijn subjectieve waarden.
Onze veiligheid is natuurlijk door de NAVO gedekt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:28 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt we laten wat liggen, maar je hebt het puur over economische ontwikkeling en dat is niet de enige prioriteit. Zonder veiligheid is je economie niets waard. Zonder politieke invloed is je economie kwetsbaar. Binnen onze strategie draait het altijd om de afweging van prioriteiten. Soms weegt de een wat meer, dan de ander. Op dit moment weegt het belang economie even wat minder, dat is niet bepaald reden tot paniek.
Er zijn diepe historische & culturele banden tussen de Noord-Amerika en West-Europa. Hoezo verstandshuwelijk?quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:20 schreef Schurkenstaat het volgende:
Het Atlantisch verbond is een verstandshuwelijk.
Rusland pikt de Krim in. Hoe heeft dat precies effect op onze economie? Is ons BBP gedaald? hebben wij daardoor minder kunnen exporteren?quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een Rusland dat landjepik speelt in het oosten, daar wordt onze economie ook niet vrolijk van.
Je moet dan ook het grote plaatje bekijken. De houding van Rusland zaait onrust in Oost-Europa. Er gaat een bepaalde dreiging van uit. De status quo wordt verstoord. De Baltische staten worden nerveus. Polen roert zich.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:40 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Rusland pikt de Krim in. Hoe heeft dat precies effect op onze economie? Is ons BBP gedaald? hebben wij daardoor minder kunnen exporteren?
Bekijk het zo: voor handel (ook binnen een land) zijn er zijn regels nodig. Als iemand de regels overtreedt moet hiertegen worden opgetreden want anders is er geen onderling vertrouwen en wordt handel geschaad. Handhaving van bepaalde regels is essentieel voor optimale economische activiteit.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:40 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Rusland pikt de Krim in. Hoe heeft dat precies effect op onze economie? Is ons BBP gedaald? hebben wij daardoor minder kunnen exporteren?
Jaquote:Op vrijdag 12 september 2014 12:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, de typische middenklassepartijen hebben het over het algemeen gewoon voor het zeggen in Nederland.
Ik vind ook beide belangrijker maar ik leg de economische focus net iets dichterbij dan de geopolitieke focusquote:Op vrijdag 12 september 2014 12:38 schreef waht het volgende:
[..]
Ik vind beide belangrijk, daarom zou ik niet voorstellen om troepen te sturen naar Oekraïne. Economische sancties om de elite van Poetin te verdelen zijn daarentegen een degelijk middel zonder economische schade die daadwerkelijk conflict zou veroorzaken.
Overigens moet je ook beseffen dat een crisis als dit een perfecte mogelijkheid biedt om andere handelsbelangen verder te ontwikkelen. Rusland is niet een partner die we niet kunnen missen, en zoals altijd is het een onbetrouwbare partner. Dus waarom dit niet aangrijpen om onze focus te verleggen?
http://www.nltimes.nl/201(...)dy-fraud-suspicions/quote:EU halts farmer subsidy over fraud suspicions
The European Commission has expressed doubts over the justification for some requests for compensation to farmers for subsidies for perishable fruits and vegetables. The EU hereby postpones the allocation of these subsidies on the basis of dubious claims, Z24 reports.
Due to the strain on farmers coming from the Russian boycott on EU fruits and vegetables, some farmers have claimed the necessity of compensation from the European Union to support their production and export.
The support of ¤125 million for the fruits and vegetables sector was promoted on the 18th of August as a reaction to the Russian import ban. Especially farmers of apples and pears asked for financial insurance.
According to the EU, Poland has exaggerated several times its total yearly European export to Russia of some products, such as cabbages and cucumbers. This has undermined the measure.
In the coming days, Brussels wants to present a more efficient and goal-oriented plan for supporting these farmers. Hereby, the Commission wants to “keep in mind the experience of the last few weeks.”
Despite some farmers seemingly taking advantage of the measure, European Commissioner Dacian Ciolos (Agriculture) says that the European Commission wants to show its commitment to supporting those producers who suddenly lost an important market as a result of the Russian sanctions.
Waarom zeg je dat dan?quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je moet dan ook het grote plaatje bekijken. De houding van Rusland zaait onrust in Oost-Europa. Er gaat een bepaalde dreiging van uit. De status quo wordt verstoord. De Baltische staten worden nerveus. Polen roert zich.
Nee, dat heeft niet direct invloed op ons BNP. Althans, niet in letterlijke zin.
Helemaal mee eens. Echter is het effect van landjepik in de Krim moeilijk voor Nederland economisch te becijferen. Het effect van dit is moeilijk op de internationale (economische) orde te becijferen.quote:Maar je snapt toch zelf ook wel dat internationale handel gebaat is bij een zekere mate van stabiliteit?
Sja, ook nu weer: de belanden van het ene EU-land zijn niet hetzelfde als dat van het andere EU-land.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:56 schreef meth1745 het volgende:
Polen, grootste voorstander van sancties, het land dat meteen compensaties eiste toen de Russen retalieerden, blijkt nu compensaties te vragen voor schade die ze niet geleden hebben.
[..]
http://www.nltimes.nl/201(...)dy-fraud-suspicions/
Maar ook jij beseft dat er redenen zijn om niet met iedereen evenveel handel te voeren. Die redenen zijn er in gradaties, en het Kremlin gedraagt zich continu op een manier waardoor je Rusland niet machtiger wilt maken. Handel baat beide partijen immers. De inname van de Krim was de druppel, niet de exacte reden om Rusland te willen raken.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik vind ook beide belangrijker maar ik leg de economische focus net iets dichterbij dan de geopolitieke focus. Laten we wel wezen, onze veiligheid is niet in het geding omdat wij prima door de NAVO worden gedekt. Ook blokkeert Rusland geen handels- of zeeroutes die onze economie belemmeren. Ja, de Russen doen aan landjepik op de Krim maar hoe makkelijk is dit geopolitieke effect voor Nederland te becijferen?
Dat we ook handel met andere landen moeten exploiteren is evident voor een handelsland als Nederland. Het is echter niet een situatie van of-of maar het is een situatie van en-en. Dus en handel met Rusland, en handel met Oekraïne, en handel met de overige 178 landen op deze aardbol.
In deze zin is het geen discussie tussen goed of fout. Het is maar net waar je de prioriteiten legt: 30% economie, 70% geopolitiek; 50% economie, 50% geopolitiek; 70% economie, 30% geopolitiek, waarbij economie en geopolitiek een correlatie met elkaar hebben. Maar waarbij de huidige geopolitieke consequenties (landjepik in de Krim en O-Oekraine) moeilijk kwantitatief aan onze economie te correleren zijn.
Derhalve drijft deze discussie op subjectieve waarden en is niemand goed of fout.
Waar heb ik gezegd dat ons BNP een duikeling maakt als gevolg van de annexatie van de Krim?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |