Dat komt omdat het WEL oké is. Het gebeurt elke dag, op grote schaal.quote:Maar als er vervolgens helemaal niets over gezegd wordt, dan lijkt het net of het oké is dat dieren zo klem worden gelegd.
In een kinky leren pakje... ik zou kijken.quote:Op woensdag 10 september 2014 10:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jaspers die biggetjes gaat pletten... interessant format.
Er zijn uiteraard altijd betere opties te bedenken. Maar dit dierenleed noemen gaat me wel wat te ver. Bij dierenleed denk ik aan mishandeling van dieren zoals schoppen en slaan, ondervoeding en of het laten verhongeren, smerige verblijven of ze in erbarmelijke temperaturen laten creperen (zoals koeien in de wei bij 30 graden). Dat is het echte dierenleed wat nog veel te vaak voorkomt.quote:Op woensdag 10 september 2014 10:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Moeder varken en een wat ruimer hok met "doodligstangen" werkt ook.
Tweemaal raden waarom varkens bij de biologische teelt wel gewoon los kunnen lopen met hun biggen...
Dacht trouwens dat dat vastzetten op de grond niet meer mocht. Niet dat de salontafel grote werphokken geweldig zijn, maar het is beter dan liggend vastleggen.
Wij vinden een duurzame wereld belangrijk. Daarom voldoen al onze producten aan de hoogste wettelijke eisen op het gebied van diervriendelijkheid en milieu.quote:Op woensdag 10 september 2014 10:27 schreef erodome het volgende:
Ja, de kippen in de bio-industrie hebben het nu prima!
Jawel, zolang de biggen zogen zitten ze in die kraamhokken, in dit geval dus zelfs aan de grond. Dat is dus een week of 3 a 4, dat twee keer per jaar en zonder mooi groot hok tussendoor.quote:
Een sociaal, intelligent wezen dat van nature gebouwt is op redelijk wat bewegen 3 a 4 weken aan de grond vastleggen vind je geen dierenleed? Serieus niet?quote:Op woensdag 10 september 2014 11:09 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Er zijn uiteraard altijd betere opties te bedenken. Maar dit dierenleed noemen gaat me wel wat te ver. Bij dierenleed denk ik aan mishandeling van dieren zoals schoppen en slaan, ondervoeding en of het laten verhongeren, smerige verblijven of ze in erbarmelijke temperaturen laten creperen (zoals koeien in de wei bij 30 graden). Dat is het echte dierenleed wat nog veel te vaak voorkomt.
Ja, maar met 36 kilo op 1 vierkante meter... Alleen maar een leven vol van zweren en blaren, pijn,last van nieren en lever.... Ja zo diervriendelijk!quote:Op woensdag 10 september 2014 11:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wij vinden een duurzame wereld belangrijk. Daarom voldoen al onze producten aan de hoogste wettelijke eisen op het gebied van diervriendelijkheid en milieu.
Het is niet leuk voor die big, had het liever ook anders gezien. Maar dit is blijkbaar wel de meest praktische en kostenefficiënte oplossing wat binnen de regelgeving valt, anders had die boer het niet gedaan. Hij is niet in overtreding, als je dit wil voorkomen moet de regelgeving aangescherpt worden.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Een sociaal, intelligent wezen dat van nature gebouwt is op redelijk wat bewegen 3 a 4 weken aan de grond vastleggen vind je geen dierenleed? Serieus niet?
Beautiful thing, the destruction of words.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wij vinden een duurzame wereld belangrijk. Daarom voldoen al onze producten aan de hoogste minimale wettelijke eisen op het gebied van diervriendelijkheid en milieu.
Ja, die lieten ze ook zien. "Zóó veel kippen!"quote:Op woensdag 10 september 2014 11:32 schreef Evienne het volgende:
[..]
Beautiful thing, the destruction of words.
Één van die boeren heeft 80.000 kippen, zijn die ook te zien geweest in het programma of ging dat te ver?
Tja, dat is nu juist de cirkelredenering van de agrarische sector: wat wij doen valt keurig binnen de kaders van de wet.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:29 schreef UpsideDown het volgende:
Het is niet leuk voor die big, had het liever ook anders gezien. Maar dit is blijkbaar wel de meest praktische en kostenefficiënte oplossing wat binnen de regelgeving valt, anders had die boer het niet gedaan. Hij is niet in overtreding, als je dit wil voorkomen moet de regelgeving aangescherpt worden.
Dank voor de info.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Jawel, zolang de biggen zogen zitten ze in die kraamhokken, in dit geval dus zelfs aan de grond. Dat is dus een week of 3 a 4, dat twee keer per jaar en zonder mooi groot hok tussendoor.
Het is geen big, het is een zeug. En er zijn wel deglijk andere manieren die net zo praktisch en kostenefficiënt zijn. Nu ben ik ook daar niet blij mee, maar het is al beter dan dit.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:29 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Het is niet leuk voor die big, had het liever ook anders gezien. Maar dit is blijkbaar wel de meest praktische en kostenefficiënte oplossing wat binnen de regelgeving valt, anders had die boer het niet gedaan. Hij is niet in overtreding, als je dit wil voorkomen moet de regelgeving aangescherpt worden.
Klopt helemaal.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Tja, dat is nu juist de cirkelredenering van de agrarische sector: wat wij doen valt keurig binnen de kaders van de wet.
De marketeers van de voedselindustrie weten het nog handiger te spelen: alsof ze voorop lopen in de mars naar een betere duurzame wereld.
En ondertussen is er geen lobby zo machtig als die van agro en food, die is aanwezig tot in de haarvaten van de politiek. Alle pogingen tot écht dier- of milieuvriendelijke wetgeving worden effectief van binnenuit bestreden.
Tussendoor zitten ze gewoon in een groot groepshok.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:13 schreef erodome het volgende:
[..]
zonder mooi groot hok tussendoor.
Geloof je echt dat ze 6-8 weken per jaar tegen de grond geklemd liggen?quote:Op woensdag 10 september 2014 11:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Jawel, zolang de biggen zogen zitten ze in die kraamhokken, in dit geval dus zelfs aan de grond. Dat is dus een week of 3 a 4, dat twee keer per jaar en zonder mooi groot hok tussendoor.
Meestal niet hoor, het zijn meestal kleine hokken per zeug. Je bent in de war met degene die opgefokt worden voor vlees, alhoel ik het woord groot bij die groepshokken niet in de mond zou willen nemen.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:45 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Tussendoor zitten ze gewoon in een groot groepshok.
Dat geloof ik niet, dat weet ik. Maar dit komt niet veel meer voor. Over het algemeen genomen hebben ze dezelfde ruimte als de zeug die je ziet in de OP, alleen dan kunnen ze staan.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:46 schreef budvar het volgende:
[..]
Geloof je echt dat ze 6-8 weken per jaar tegen de grond geklemd liggen?
Dat mag dus niet meer sinds midden vorig jaar.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Meestal niet hoor, het zijn meestal kleine hokken per zeug. Je bent in de war met degene die opgefokt worden voor vlees, alhoel ik het woord groot bij die groepshokken niet in de mond zou willen nemen.
De fokzeugen worden amper in groepen gehouden in de bio-industrie.
[ afbeelding ]
Dit is hoe fokzeugen tussen het biggen door gehouden worden, dit is wat je het meeste ziet in de bio-industrie.
Dan mis je wat, heerlijk helder varken bvquote:Op woensdag 10 september 2014 11:51 schreef Richestorags het volgende:
Boer zoekt vrouw gedoogt het dierenleed. Zo doen de mensen die erover lopen te zeiken maar zelf wel zo'n speklapje naar binnen werken. Ik vreet überhaupt al geen varken vanwege gezondheidsredenen, gezien de foto's in dit topic kan ik daar allen maar blij mee zijn.
En hoe lang hebben boeren de tijd om hun stallen op de nieuwe regels aan te passen?quote:Op woensdag 10 september 2014 11:51 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Dat mag dus niet meer sinds midden vorig jaar.
Dat weet ik. Dat doe ik met ander vlees. Maar ik vind varken niet echt lekker en het is het minst gezonde vlees qua vetten e.d. Dus eet ik liever kip of visquote:Op woensdag 10 september 2014 11:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan mis je wat, heerlijk helder varken bv
Je hoeft geen varken uit de bio-industrie te eten, er zijn andere keuzes. Van gewoon normaal boeren tot biologisch.
En hoe eet ze dan die weken? Ik geloof er werkelijk geen zak van de ze voor een aantal weken 24 uur per dag tegen de grond geklemd liggen, dat zou echt kapitaalvernietiging zijn van die boer.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet, dat weet ik. Maar dit komt niet veel meer voor. Over het algemeen genomen hebben ze dezelfde ruimte als de zeug die je ziet in de OP, alleen dan kunnen ze staan.
Je weet dat het over dezelfde per zeug gaat alleen dan zonder hekjes ertussen?quote:Op woensdag 10 september 2014 11:51 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Dat mag dus niet meer sinds midden vorig jaar.
Triest om weer eens te zien , ook al wist ik al hoe het veelal gaat.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Meestal niet hoor, het zijn meestal kleine hokken per zeug. Je bent in de war met degene die opgefokt worden voor vlees, alhoel ik het woord groot bij die groepshokken niet in de mond zou willen nemen.
De fokzeugen worden amper in groepen gehouden in de bio-industrie.
[ afbeelding ]
Dit is hoe fokzeugen tussen het biggen door gehouden worden, dit is wat je het meeste ziet in de bio-industrie.
Pretty sure he's...quote:
Ja, maar laat daar dan ook een foto van zien, in plaats van een oude foto van alle varkens in een kooi.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Je weet dat het over dezelfde per zeug gaat alleen dan zonder hekjes ertussen?
2,25 vierkante meter, 1,3 vierkante meter aangesloten vloer per zeug.
Is goed...quote:Op woensdag 10 september 2014 12:12 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Ja, maar laat daar dan ook een foto van zien, in plaats van een oude foto van alle varkens in een kooi.
mooi filmpje!quote:Op woensdag 10 september 2014 12:14 schreef erodome het volgende:
Hier trouwens een filmpje over hoe een fokzeug zich normaal zou gedragen rondom het werpen van de biggen. Ze verzamelt stro en maakt een nest, van nature draaien ze na iedere big die ze hebben geworpen om, allemaal dingen die niet mogelijk zijn in de werphokken in de bio-industrie.
Je kan hier trouwens ook die doodligstangen zien. Ook dit gaat niet om een enorm hok, maar zelfs dit is al meer dan prima om het dier zich vrij natuurlijk te kunnen laten gedragen.
Wie heeft je dat nou weer wijsgemaakt?quote:Op woensdag 10 september 2014 11:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat weet ik. Dat doe ik met ander vlees. Maar ik vind varken niet echt lekker en het is het minst gezonde vlees qua vetten e.d. Dus eet ik liever kip of vis
Heb ik geen problemen mee hoor. Maar begin ze niet te posten om niet te hoeven zeggen dat je hier niet de waarheid vertelt:quote:Op woensdag 10 september 2014 12:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Is goed...
Laat ik beginnen met laten zien hoe de werphokken er normaal uitzien in de bio-industrie, om even duidelijk te maken dat dit vast op de grond niet normaal is, ook daar niet. Het is een wat gunstige foto, modern bedrijf, maar dat mag ook weleens.
[ afbeelding ]
Hier 1 met alleen de zeug erin:
[ afbeelding ]
De fokzeugen hebben zulke hokken als ze niet net geinsemineerd zijn of geen biggen hebben.
[ afbeelding ]
Hutje mutje dus.
quote:Op woensdag 10 september 2014 11:50 schreef erodome het volgende:
[ afbeelding ]
Ze eet liggend.quote:Op woensdag 10 september 2014 11:58 schreef budvar het volgende:
[..]
En hoe eet ze dan die weken? Ik geloof er werkelijk geen zak van de ze voor een aantal weken 24 uur per dag tegen de grond geklemd liggen, dat zou echt kapitaalvernietiging zijn van die boer.
Het is nogsteeds een feit dat de meeste zo gehouden worden, bio-industrie kan je niet per land bekijken aangezien we zoveel schuiven met vlees. De kans is levensgroot dat het varkentje wat je misschien vanavond eet wel uit een zeug komt die zo gehouden wordt. Daarbij is deze regeling spiksplinter nieuw, dat was dus wel degelijk de norm al die jaren ervoor.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:25 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Heb ik geen problemen mee hoor. Maar begin ze niet te posten om niet te hoeven zeggen dat je hier niet de waarheid vertelt:
[..]
Leuk dat jij er een probleem mee hebt, dan moet je zelf een varkentje houden in je tuintjequote:Op woensdag 10 september 2014 12:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is nogsteeds een feit dat de meeste zo gehouden worden, bio-industrie kan je niet per land bekijken aangezien we zoveel schuiven met vlees. De kans is levensgroot dat het varkentje wat je misschien vanavond eet wel uit een zeug komt die zo gehouden wordt. Daarbij is deze regeling spiksplinter nieuw, dat was dus wel degelijk de norm al die jaren ervoor.
En leuk dat jij er geen probleem mee hebt, ga jij dan maar zo leven.
Ik eet gewoon geen bio-industrie shit. En zodra ik later groot ben en mijn boerderijtje heb zal ik zeer zeker nadenken over eigen varkentjes om op te fokken om te eten. Lijkt me geweldig, ze lekker eikeltjes voeren enzo, jummy, krijg nu al honger!quote:Op woensdag 10 september 2014 12:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Leuk dat jij er een probleem mee hebt, dan moet je zelf een varkentje houden in je tuintje
Of je betaalt er gewoon een normale prijs voor.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:33 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Leuk dat jij er een probleem mee hebt, dan moet je zelf een varkentje houden in je tuintje
En daar zit dus ook het probleem. Stel gewoon de regels voor de gehele EU gelijk en laat alleen import toe van buiten de EU waarbij dezelfde eisen gesteld worden.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is nogsteeds een feit dat de meeste zo gehouden worden, bio-industrie kan je niet per land bekijken aangezien we zoveel schuiven met vlees. De kans is levensgroot dat het varkentje wat je misschien vanavond eet wel uit een zeug komt die zo gehouden wordt.
quote:En leuk dat jij er geen probleem mee hebt, ga jij dan maar zo leven.
Ik stel niets gelijk aan mensen, maar ik ben ook niet van plan net te doen alsof die dieren geen natuurlijk gedrag hebben waarin z zwaar beknot worden wat stress en ellende veroorzaakt.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:37 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
En daar zit dus ook het probleem. Stel gewoon de regels voor de gehele EU gelijk en laat alleen import toe van buiten de EU waarbij dezelfde eisen gesteld worden.
[..]
Dieren gelijkstellen aan mensen. Volgens jou definitie mag ik dus ook mensen doden en eten? Zolang ik ze maar in een groot genoeg hok houd?
Als ze echt zolang tegen de grond geklemd liggen zullen ze net als mensen doorligwonden krijgen en zal het spierweefsel rap afnemen. Allebei lijken mij ongezond en ongewenst, voor varken en boer.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Ze eet liggend.
Hoe is dat kapitaal vernietiging dan? Leg me dat eens uit, want ze overleven het wel(prima zelfs).
Inderdaad. Het feit dat ze niet tot hetzelfde in staat zijn als wij betekent niet dat je ze maar onmenselijk (of ondierlijk?) moet behandelen. Het is niet alsof het robots zijn. Het is het toppunt van egoisme om dieren te laten lijden puur zodat je een goedkoop lapje vlees op je bord hebt liggen.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik stel niets gelijk aan mensen, maar ik ben ook niet van plan net te doen alsof die dieren geen natuurlijk gedrag hebben waarin z zwaar beknot worden wat stress en ellende veroorzaakt.
Een varken is vrij intelligent, is erg sociaal, dit hakt er best in bij die beesten.
Toch is het echt waar, misschien gaat het omdat ze een wat minder gevoelige huid hebben als wij. Maar het is vele jaren de norm geweest en gebeurd dus blijkbaar nu nogsteeds soms.quote:Op woensdag 10 september 2014 12:42 schreef budvar het volgende:
[..]
Als ze echt zolang tegen de grond geklemd liggen zullen ze net als mensen doorligwonden krijgen en zal het spierweefsel rap afnemen. Allebei lijken mij ongezond en ongewenst, voor varken en boer.
Wat is er mis met de bio-industrie?quote:Op woensdag 10 september 2014 10:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Minder is zeer zeker verstandig. Hoeft van mij ook niet officieel biologisch, als die gore zware bio-industrie maar verdwijnt.
Dat is namelijk alleen maar pure ellende voor de dieren, ik vind het echt walgelijk.
Kan er maar niet bij hoe half Nederland steigert als er een hond scheef wordt aangekeken, maar dan bij dit wegkijken, vooral er niet aan denken.
Wat er niet mis is is korter...quote:Op woensdag 10 september 2014 13:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat is er mis met de bio-industrie?
Die dieren bestaan om uiteindelijk als stukjes vlees op ons bord te liggen.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat er niet mis is is korter...
Er zijn zat anderen manier om een stukje vlees op je bord te krijgen, het doel heiligt de middelen niet.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die dieren bestaan om uiteindelijk als stukjes vlees op ons bord te liggen.
Zou echt niet weten hoe je daar kritiek op kan hebben.
Zolang biologisch vlees duurder is wel.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Er zijn zat anderen manier om een stukje vlees op je bord te krijgen, het doel heiligt de middelen niet.
Nope, de werkelijke prijs van vlees is nu eenmaal wat hoger, dat is iets waar we gewoon maar aan moeten leren wennen.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zolang biologisch vlees duurder is wel.
Jaja, maar dat weet de gemiddelde consument niet.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Nope, de werkelijke prijs van vlees is nu eenmaal wat hoger, dat is iets waar we gewoon maar aan moeten leren wennen.
Ben je je ervan bewust dat we met z'n allen betalen om die gore bio-industrie shit zo goedkoop te houden? Zelfs iemand die dus kiest om dat vlees niet te eten betaald eraan mee.
En daarbij zit er nog een hele wereld tussen bio-industrie en biologisch.
Dat zou de gemiddelde consument dus wel moeten weten, dat is een groot deel van het probleem waardoor dit zo instant wordt gehouden.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jaja, maar dat weet de gemiddelde consument niet.
Die wil gewoon zo goedkoop mogelijk vlees op zijn/haar bord. En dan heb je ook nog mensen die het wel weten maar het gewoonweg niet interesseert.
Het is allemaal erg idealistisch wat je hier post en totaal niet realistisch in mijn ogen.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zou de gemiddelde consument dus wel moeten weten, dat is een groot deel van het probleem waardoor dit zo instant wordt gehouden.
Mensen zouden heel precies moeten weten waar ze voor kiezen en wat het kost.
Maar ik heb er dan ook werkelijk geen enkel probleem mee als van bovenaf de bio-industrie verboden wordt, vind het niet opschieten met de klant kiest het juiste, dat gaat me veelste traag allemaal.
Voordat dat dwangmiddel gebruikt wordt zouden we kunnen proberen eens de consument echt te informeren ipv de overheid die deze branche tot in den treure beschermt en spekt.
De kippenvanger bv, gruwelijk apperaat dat 9000 kippen per minuut opzuigt om ze in de kratten uit te spugen. De ontwikkeling van dat onding is betaald door onze overheid, betaald door jou e mij.
Het hele kip, het meest veelzijdige stukje vlees gedoe, betaald door jou en mij. En ga zo maar door, dan heb ik het nog niet eens over de subsidie's en het idiote geschuif met beesten door europa heen om maar die subsidie te vangen.
De consument moet dan maar een beetje opgevoed worden, want ze verkloten de wereld met dat we willen niet weten.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is allemaal erg idealistisch wat je hier post en totaal niet realistisch in mijn ogen.
De consument wil het helemaal niet weten, ze willen gewoon hun boodschapjes doen.
quote:Op woensdag 10 september 2014 13:50 schreef erodome het volgende:
[..]
De consument moet dan maar een beetje opgevoed worden, want ze verkloten de wereld met dat we willen niet weten.
En als ze niet willen leren, dan maar ouderwetse dwang.
Tweemaal raden waarom doodliggen in de biologische varkenshouderij meer voorkomt.quote:Op woensdag 10 september 2014 10:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Moeder varken en een wat ruimer hok met "doodligstangen" werkt ook.
Tweemaal raden waarom varkens bij de biologische teelt wel gewoon los kunnen lopen met hun biggen...
Dat klinkt verleidelijk, maar gewoon een verbod op het houden van dieren op die manier is goed genoeg.quote:
Meer is nogal een naar woord in deze. Het gebeurd soms, maar de biggensterfte in totaal is niet hoger in de biologische teelt.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Tweemaal raden waarom doodliggen in de biologische varkenshouderij meer voorkomt.
Naja, erg idealistisch dit.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat klinkt verleidelijk, maar gewoon een verbod op het houden van dieren op die manier is goed genoeg.
Ik zie liever dat mensen wijzer worden en die dwang niet noodzakelijk is, maar anders moeten we er toch aan geloven. Al is het alleen maar omdat de bio-industrie veelste hard groeit en dat al heel erg snel helemaal niet meer te doen is.
Binnen de varkenshouderij is de sterfte van pasgeboren biggen al jarenlang stabiel op 12,5% voor gangbaar en rond de 20% voor biologisch.quote:Op woensdag 10 september 2014 13:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Meer is nogal een naar woord in deze. Het gebeurd soms, maar de biggensterfte in totaal is niet hoger in de biologische teelt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |