Jawel, dat is het wel.quote:Op maandag 8 september 2014 03:42 schreef Za het volgende:
[..]
Nee dit is geen klassiek voorbeeld van een argumentum ad ignorantiam.
Scenario's verzinnen is sowieso nooit nodig.quote:Op maandag 8 september 2014 03:42 schreef Za het volgende:
[..]
Zodra "de feiten" bekend zijn is het niet langer nodig scenario's te verzinnen.
Kennelijk weet jij niet wat een argumentum ad ignorantiam is. Ik zou zeggen: zoek het op.quote:Op maandag 8 september 2014 03:42 schreef Za het volgende:
Overigens is deze laatste quote van jou wel een klassiek voorbeeld van een argumentum ad ignorantiam waar het in geval van de post van Ouder1 niet het geval was. Geeft niets 98% van de mensheid maakt deze fout regelmatig.
Succes ermee.
Opgezocht, en ik zal het je nogmaals even uitleggen, want kwartje wil blijkbaar niet bij je vallen.quote:Op maandag 8 september 2014 08:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jawel, dat is het wel.
[..]
Scenario's verzinnen is sowieso nooit nodig.
[..]
Kennelijk weet jij niet wat een argumentum ad ignorantiam is. Ik zou zeggen: zoek het op.
En een 'scenario' is geen bewering of stelling? Right.quote:Op maandag 8 september 2014 08:29 schreef SAJ het volgende:
[..]
Opgezocht, en ik zal het je nogmaals even uitleggen, want kwartje wil blijkbaar niet bij je vallen.
http://nederlands.skepdic.com/dict_argumign.htm
Hier is dus geen argumentum ad ignorantiam want daarvoor is een bepaalde bewering of stelling nodig waar van men beweert dat die waar is.
In dit geval ging het om een scenario, de persoon die dat scenario uiteenzette heeft geen moment beweerd dat andere mogelijkheden zijn uitgesloten. En dat is waar een argumentum ad ignorantiam, zoals je kunt lezen in de link, juist op is gebaseerd.
Wat jij wil, in ieder geval heeft betreffend persoon geen moment beweert dat scenario / bewering / stelling de absolute waarheid is. En dat is waar een argumentum ad ignorantiam, zoals je kunt lezen in de link, juist op is gebaseerd.quote:Op maandag 8 september 2014 08:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
En een 'scenario' is geen bewering of stelling? Right.
mmm.. even een vraag: hoe kom je daar bij? Wat zijn je argumenten dat dat volgens jou "sowieso nooit nodig is"?quote:[b]Op maandag 8 september 2014 08:18 schreef Molurus het volgende
[..]
Scenario's verzinnen is sowieso nooit nodig.
[..]
Ehh, nee. Je hebt alleen een stelling nodig waarvoor gepleit wordt door te stellen dat andere veklaringen onmogelijk of ondenkbaar zijn en dus.... Een claim dat het de absolute waarheid zou betreffen is niet essentieel.quote:Op maandag 8 september 2014 08:42 schreef SAJ het volgende:
[..]
Wat jij wil, in ieder geval heeft betreffend persoon geen moment beweert dat scenario / bewering / stelling de absolute waarheid is. En dat is waar een argumentum ad ignorantiam, zoals je kunt lezen in de link, juist op is gebaseerd.
Twee dingen:quote:Op maandag 8 september 2014 08:38 schreef Poekje01 het volgende:
Ik zat nog eens te kijken naar IMG542, van die rots, als ik hier nu mijn iPad omhoog hou zijn er m.i. 3 mogelijkheden:
a) aflopend vlak, donkere vlak is waterpoel
b) het is toch een verticale rotswand, gezien aan je linkerhand, donkere vlak is de lucht en vegetatie
c) het is toch een verticale rotswand, gezien aan je rechterhand, idem
stel dat a) met aflopende gleuf naar het donkere gedeelte, niet klopt, kijk ik verder:
1) als ik nu de iPad rechtom draai, staat die rots ( wand?) dus rechts van de fotomaker lijkt mij, dus rechtop en loopt die 'geul' of "gleuf" naar boven
2) als ik de iPad echter linksom draai, staat die rots (wand?) links van de fotomaker lijkt mij, dus wederom rechtop, maar nu loopt die gleuf naar beneden
In een waterrrijk gebied als het tropisch bos rondom Boquete lijkt het me logischer dat als er rotsen met gleuven zijn, die lijken op natuurlijke waterafvloeing slijtage plekken, dat die gleuven naar beneden lopen. Regenwater loopt immers naar beneden.
De richting van de vegetatie uitgroei kan door het type planten daar, verklaard worden doordat ze naar het licht toe groeien.
Er stond ergens in een artikel dat een bewoner uit het dorp die aan de zoekacties meedeed, meende zwak hulpgeroep gehoord te hebben. Als de dames idd. in een kloof terecht zijn gekomen, lijkt optie b) verticale rotswand, aan linkerkant fotografe, mij niet zo vreemd. En als het regenseizoen heeft gezorgd voor een langzaam vollopende kloof waarin de lichamen zijn vergaan, kan het ook het uiteenvallen verklaren, en "doorstromen" van dat gebied, en dat de skeletresten op die manier zijn meegevoerd.
Als -als- die telefoondata van de oproepen naar 112/911 nog een locatie gaat opleveren, en het is op een en dezelfde plek, lijkt me dit goed mogelijk. Geen derden dan dus, maar een ongeval, dat beiden trof.
Wat ik bedoel is dat er een verschil is tussen het formuleren van toetsbare hypotheses en gewoon maar wat verzinnen.quote:Op maandag 8 september 2014 08:43 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
mmm.. even een vraag: hoe kom je daar bij? Wat zijn je argumenten dat dat volgens jou "sowieso nooit nodig is"?
Nee. Mijn scenario is geen bewering of stelling. Ik heb meerdere keren aangegeven dat het een verzonnen scenario is van wat gebeurd zou kunnen zijn zonder te veel in strijd te zijn met de bekende feiten of wat we nu als feiten mogen aannemen (er is al te vaak gebleken dat het verhaal toch net iets anders was).quote:Op maandag 8 september 2014 08:38 schreef Molurus het volgende:
En een 'scenario' is geen bewering of stelling? Right.
Om terug te komen op de "tegenstrijdige uitlatingen" van F. dat kunnen ook antwoorden zijn die hij gegeven heeft aan journalisten, die verschillende invalshoeken hebben gehad.quote:Op maandag 8 september 2014 04:19 schreef mig72 het volgende:
Mensen, lees mijn laatste pak m beet 7-8 reacties op pagina 12. Daar heb ik wat zeer interessante sleutelstukken geplaatst:
BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon, Panama #86 - argumenten en aannames
Je moet geen moeilijke termen gebruiken als je de exacte betekenis niet begrijpt:quote:Op maandag 8 september 2014 08:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee. Je hebt alleen een stelling nodig waarvoor gepleit wordt door te stellen dat andere veklaringen onmogelijk of ondenkbaar zijn en dus.... Een claim dat het de absolute waarheid zou betreffen is niet essentieel.
"Scenario" lijkt in dit topic een soort toverwoord / excuus te zijn geworden voor ongefundeerde beweringen.
Nu ben ik op dergelijke onderzoeksmethoden en recherche werk een absolute leek die ook wel eens wat voorbij heeft horen komen dus correct me if I'm wrong..quote:Op maandag 8 september 2014 08:43 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
mmm.. even een vraag: hoe kom je daar bij? Wat zijn je argumenten dat dat volgens jou "sowieso nooit nodig is"?
Je pleit anders wel voor die mogelijkheid door alternatieve verklaringen te bestrijden, of zie ik dat nu verkeerd?quote:Op maandag 8 september 2014 08:51 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee. Mijn scenario is geen bewering of stelling. Ik heb meerdere keren aangegeven dat het een verzonnen scenario is van wat gebeurd zou kunnen zijn zonder te veel in strijd te zijn met de bekende feiten of wat we nu als feiten mogen aannemen (er is al te vaak gebleken dat het verhaal toch net iets anders was).
Het woordje 'verzonnen' lijkt mij een keihard bewijs dat het geen bewering of stelling kan zijn maar een geopperde en verzonnen mogelijkheid. Voor jouw informatie: een mogelijkheid staat zelden alleen; daar zijn er doorgaans meerdere en verschillende van.
Daar zeg je dus dat die persoon denkt dat het de enige mogelijke verklaring is. En dat denk ik niet. Heb ik ook nooit beweerd, integendeel zelfs.quote:Op maandag 8 september 2014 08:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee. Je hebt alleen een stelling nodig waarvoor gepleit wordt door te stellen dat andere veklaringen onmogelijk of ondenkbaar zijn en dus.... Een claim dat het de absolute waarheid zou betreffen is niet essentieel.
Nope. Het zijn namelijk geenbeweringen, dat is wat jij er in wilt zien. Omdat het tegendeel in jouw ogen niet bewezen is?quote:"Scenario" lijkt in dit topic een soort toverwoord / excuus te zijn geworden voor ongefundeerde beweringen.
heet dat niet de wet van Archimedes? Over continuierende vaten?quote:Op maandag 8 september 2014 08:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Twee dingen:
Op die foto zie ik rechts-midden, op de bovenrand van de rots een vochtige plek met aarde, best groot. Als het een rots op de grond betreft is dat logisch; in een kuiltje blijft aarde liggen en dat blijft vochtig. Als het een rotswand betreft is dat niet logisch want dan zou regen die aarde wegspoelen.
Op iets verlichte foto's zie ik ook een soort pad lopen van links naast de rots naar rechts 'boven' de rots; een pad dat naar beneden loopt.
Als de meiden in een ravijn, spelonk, grot oid zijn gevallen en daar niet uit konden komen dan heb ik toch vragen: Op de andere foto lijkt het mij duidelijk dat we water zien. Via de rivier zouden ze er dus uit moeten kunnen komen. Vergeet je die foto en ga je er van uit dat ze 'opgesloten' zaten.. hoe komen hun resten dan in de rivier?
De opmerkingen die we hier uitentreuren hebben kunnen lezen dat het geen misdaad is omdat daar geen enkele aanwijzing voor is, is dus een argumentum ad ignorantiam?quote:Op maandag 8 september 2014 08:55 schreef SAJ het volgende:
[..]
Je moet geen moeilijke termen gebruiken als je de exacte betekenis niet begrijpt:
"Het argumentum ad ignorantiam is een logische denkfout van irrelevantie waarbij iemand beweert dat iets waar is enkel en alleen omdat het niet als foutief is bewezen, of dat iets foutief is enkel en alleen omdat het niet als waar is bewezen."
Zoals je kunt lezen bij argumentum ad ignorantiam dient er sprake te zijn van ''iemand beweert dat iets waar is''. Dat is hier niet het geval, dus geen argumentum ad ignorantiam.
"Het is een misdrijf omdat niet bewezen is dat het geen misdrijf is" lijkt de strekking van de redenatie hier, en ja... dat is een argumentum ad ignorantiam.quote:Op maandag 8 september 2014 09:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De opmerkingen die we hier uitentreuren hebben kunnen lezen dat het geen misdaad is omdat daar geen enkele aanwijzing voor is, is dus een argumentum ad ignorantiam?
Ja, dat is er wel één.quote:Op maandag 8 september 2014 09:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De opmerkingen die we hier uitentreuren hebben kunnen lezen dat het geen misdaad is omdat daar geen enkele aanwijzing voor is, is dus een argumentum ad ignorantiam?
Lisanne lijkt mij. Je ziet Kris steeds op de foto's 'weglopen' of 'verder weg' bij Lisanne vandaan. Dus ga ik er voor het 'gemak' van uit dat Kris als eerste viel, en zich ernstig verwondde. Dus Lisanne kon dat wellicht nog wel..... tis maar een gedachtengang he...quote:Op maandag 8 september 2014 08:57 schreef Marrije het volgende:
Als ze in een kloof zijn gevallen en de eerste donkere foto een rotswand zou zijn, wie heeft de tweede donkere foto dan gemaakt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |