Dan pleegt hij contractbreuk en loop je naar een ander.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:17 schreef Jotwoo het volgende:
Maar als je niks doet heb je de kans dat de verkoper ook niks doet, en dus wacht met het plaatsen. Daar zit jij ook niet op te wachten.
Dus, ik zou je rechtsbijstand even bellen en dit voorleggen, je betaalt niet voor niets premie. Een nette juridische brief maakt meestal genoeg indruk om deze onenigheid uit de wereld te helpen.
Misschien wil TS niet naar een ander (want hij heeft een goede prijs op papier die hij ergens anders niet krijgt, hij heeft eindelijk zijn droombadkamer gevonden, verzin het maar...), maar dat het contract nagekomen wordt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:20 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dan pleegt hij contractbreuk en loop je naar een ander.
Is de badkamer ook al helemaal klaar en wordt die ook opgeleverd?quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:11 schreef koetjiekoetjie het volgende:
In verband met de naderende oplevering is deze week de installateur langsgekomen en die heeft ons laten weten dat de montage van de badkamer op ¤2000,- meer uitkomt dan het afgesproken bedrag, dit omdat de verkoper een rekenfout heeft gemaakt in het aantal tegels én is uitgegaan van het verlaagde belastingtarief.
Daar heb jij niets mee te maken.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:22 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Nou, het punt is dus dat de verkoper de installatie heeft uitbesteed aan een derde (externe) partij. Als wij deze partij niet het hele bedrag (dus plus de 2000 euro meer) betalen wordt de badkamer niet geïnstalleerd
Ik vind het best een lastige kwestie want op de offerte kan staan dat xxx tegels worden geleverd en dat is te weinig maar dat is dan wel wat op de offerte staat. De BTW is duidelijk fout, verkoper levert prijs incl. BTW dus zou de verkoper nu zelf moeten opdraaien voor die kosten.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:24 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Wij krijgen eind deze maand de sleutel. De badkamer is besteld, staat in het magazijn en zou volgens planning in de week van 6 oktober worden geleverd. Dan zou de installateur beginnen met zijn werkzaamheden. Elke dag dat wij dus niks laten horen is een dag vertraging vanaf 6 oktober. En dat terwijl wij toch eigenlijk wel graag in de herfstvakantie willen verhuizen.
Daar zat ik dus ook al aan te denken, maar dit kan dus niet. De installateur wil expliciet akkoord hebben op zijn offerte (van 2000 euro meer) voordat hij begint aan de werkzaamheden. Dus te weinig betalen is geen optie, helaas.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:36 schreef flappy het volgende:
Zeg er niets meer over en laat gewoon die badkamer leveren en installeren.
Dan betaal je het afgesproken bedrag en moeten zij een rechtszaak beginnen voor het laatste deel.
Een andere optie: plak zelf wat tegels aan de muur. Dan is het geen nieuwbouw meer, maar verbetering van de woning. Dan zit je wel weer op 6% en heb je die 2000,- mooi verdiend.
Ik hoop niet dat jij ondernemer bent en zo met je offertes omgaat...quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:34 schreef sturmpie het volgende:
offerte kan je niets mee. een offerte is een schatting.
als je niet eens bent met de leverancier/installateur, zoek dan een ander, die wel goed kan rekenen.
als die installateur nog niks gedaan heeft, zoek je toch een ander. die er wel verstand van heeft.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:11 schreef koetjiekoetjie het volgende:
In verband met de naderende oplevering is deze week de installateur langsgekomen en die heeft ons laten weten dat de montage van de badkamer op ¤2000,- meer uitkomt dan het afgesproken bedrag,
Raar...quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:34 schreef sturmpie het volgende:
als je niet eens bent met de leverancier/installateur, zoek dan een ander, die wel goed kan rekenen.
Vertel hem dat hij de douche in zijn onbetrouwbaar hol kan steken als het zo moet.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:40 schreef koetjiekoetjie het volgende:
[..]
Daar zat ik dus ook al aan te denken, maar dit kan dus niet. De installateur wil expliciet akkoord hebben op zijn offerte (van 2000 euro meer) voordat hij begint aan de werkzaamheden. Dus te weinig betalen is geen optie, helaas.
Laat nog een paar offertes doen door zn concurrenten en trek die hele opdracht dan terug..quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:22 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Nou, het punt is dus dat de verkoper de installatie heeft uitbesteed aan een derde (externe) partij. Als wij deze partij niet het hele bedrag (dus plus de 2000 euro meer) betalen wordt de badkamer niet geïnstalleerd en hebben wij een prachtig huis, maar zonder badkamerWij vinden dat de badkamer man voor het verschil moet opdraaien, maar goed: zolang hij dit weigert staat het proces dus stil.
Overigens is het geen kleine badkamerboer, grote keten, dus geen dreigend faillissement als hij de 2K misloopt.
Er is natuurlijk ook een overéénkomst die stelt dat werkzaamheden volgens offerte worden uitgevoerd en betaald. De leverancier veranderd dit éénzijdig en heeft geen poot om op te staan.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:44 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als die installateur nog niks gedaan heeft, zoek je toch een ander. die er wel verstand van heeft.
volgens mij is een offerte iets anders dan een overeenkomst.
in het geval van TS maakt de verkoper de offerte. en de installateur laat op tijd weten dat de offerte niet klopt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat jij ondernemer bent en zo met je offertes omgaat...
Eh, jawel. Een door beide partijen getekende offerte is wel degelijk een overeenkomst.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:48 schreef sturmpie het volgende:
[..]
in het geval van TS maakt de verkoper de offerte. en de installateur laat op tijd weten dat de offerte niet klopt.
de fout ligt bij de verkoper. een offerte is geen overeenkomst.
Offerte is over het algemeen ook een overeenkomst zodra die is ondertekend.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:34 schreef sturmpie het volgende:
Voor complexe en dientengevolge vaak dure producten en/of diensten wordt de eigenlijke offerte aangevuld met een zakelijk voorstel.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Raar...
Wij maken voor het werk offertes tot over een miljoen, dat zijn toch echt keiharde afspraken. En als we ons een ton verrekenen is dat ons probleem, hebben we meevallers en is het een ton minder dan maken we extra winst.
Maar wel deel van de overéénkomst. En ik heb nog nooit een dergelijke overéénkomst gezien waarbij de offerte niet leidend is aangaande kosten en werkzaamheden.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:48 schreef sturmpie het volgende:
[..]
in het geval van TS maakt de verkoper de offerte. en de installateur laat op tijd weten dat de offerte niet klopt.
de fout ligt bij de verkoper. een offerte is geen overeenkomst.
Niet bij b2c zaken...quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Voor complexe en dientengevolge vaak dure producten en/of diensten wordt de eigenlijke offerte aangevuld met een zakelijk voorstel.
De offerte word verbonden aan het voorstel, net als dat ons bestek word verbonden aan het voorstel.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Voor complexe en dientengevolge vaak dure producten en/of diensten wordt de eigenlijke offerte aangevuld met een zakelijk voorstel.
Nee. Ts heeft alle randvoorwaarden duidelijk aangegeven. Het is dan aan de verkoper om een correcte offerte te doen. Ts mag ervan uitgaan dat de verkoper zijn zaakjes kent en weet wanneer welke btw moet worden berekend. De fout ligt bij de verkoper.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:53 schreef klipper het volgende:
Moet ts niet gewoon de hogere btw betalen?
De extra tegels zijn risico ondernemer, maar btw heeft ondernemer niets mee te maken, die is opgelegd door het rijk.
okquote:Op vrijdag 5 september 2014 16:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
De offerte word verbonden aan het voorstel, net als dat ons bestek word verbonden aan het voorstel.
Beiden zijn naderhand niet éénzijdig te wijzigen. Datum en versie nummers worden vernoemd op te ondertekenen contracten.
Bij klussen als deze is offerte en voorstel vaak hetzelfde a4tje.
Le-zen. Ts heeft een door beide partijen getekende offerte. Verkoper is dus verplicht de boel voor die centen te plaatsen.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:58 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ok
een offerte of zakelijk voorstel komt op het zelfde neer. het is handiger om 1 prijs af te spreken, en hier ook een overeenkomst van te maken, waar geen van beiden onderuit kan.
bijvoorbeeld. ik vraag een offerte bij een timmerman om een deur te plaatsen. de timmerman komt met een offerte van ¤250. na meerdere offertes te hebben aangevraagd blijkt die timmerman de goedkoopste te zijn. dan is het wel zo handig om met die timmerman een overeenkomst te sluiten dat hij ook daadwerkelijk die deur komt plaatsen á ¤250.
en niet met juridische openingen om die prijs te kunnen verhogen omdat hij er 1 uur langer over doet.
ik bedoel dus, het moet mogelijk zijn om tot een sluitende overeenkomst te komen.
niet als de offerte kleine lettertjes heeft. in geval van ... blabla ... hogere prijs.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Le-zen. Ts heeft een door beide partijen getekende offerte. Verkoper is dus verplicht de boel voor die centen te plaatsen.
Nee. Boeit niet. En dat gaat alleen op als de klant dingen fout doorgeeft of vergeet. In dit geval speelt dat niet. Verkoper heeft zijn zaakjes niet op orde qua kennis van btw. Dat is heel jammer voor hem, maar dat heet ondenemersrisico.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:01 schreef sturmpie het volgende:
[..]
niet als de offerte kleine lettertjes heeft. in geval van ... blabla ... hogere prijs.
dat is gewoon kut. dan moet je zo'n offerte niet ondertekenen.
Maar als de offerte door beide partijen is aanvaard dan is het een overeenkomst.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:06 schreef sturmpie het volgende:
als het zo is dat de offerte na ondertekenen overgaat in een contract/overeenkomst, dan moet die verkoper idd zijn afspraak nakomen.
dat moet dan wel vermeld zijn. anders blijft het een offerte = prijsbepaling, en daar kan men van af wijken. prijsbepaling is een schatting. zoals ik al eerder postte, nuchter gezien, is een offerte een schatting.
en ik wil hier mijn punt maken: een offerte is een prijsbepaling/schatting. punt.
mits vermeld wordt dat na ondertekenen de offerte wordt omgezet in een contract.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar als de offerte door beide partijen is aanvaard dan is het een overeenkomst.
Nee. Als je een offerte aanvaardt dan is dat de afspraak dat de verkoper mag leveren en de koper zal afnemen. Anders heeft een offerte namelijk helemaal geen enkele betekenis, dan kan iedereen een hele goedkope offerte maken en uiteindelijk zeggen, jammer het is iets duurder.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
mits vermeld wordt dat na ondertekenen de offerte wordt omgezet in een contract.
als dat er niet bij staat blijft het een offerte. en die kan men altijd opzeggen/niet nakomen.
Zucht. Ja hoor, wat jij wilt. Ik ga ook een bedrijf beginnen, maak mooie offertes en zet nergens dat die na tekenen bindend zijn en als ik dan geleverd heb stuur ik een factuur die twee keer zo hoog is. Moet kunnen, blijkbaar.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
mits vermeld wordt dat na ondertekenen de offerte wordt omgezet in een contract.
als dat er niet bij staat blijft het een offerte. en die kan men altijd opzeggen/niet nakomen.
ok danquote:Op vrijdag 5 september 2014 17:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee. Als je een offerte aanvaardt dan is dat de afspraak dat de verkoper mag leveren en de koper zal afnemen. Anders heeft een offerte namelijk helemaal geen enkele betekenis, dan kan iedereen een hele goedkope offerte maken en uiteindelijk zeggen, jammer het is iets duurder.
Dit is zo. En als die badkamerverkoper een miauwende installateur die meer geld wil vangen in jouw schoenen schuift, dan zou ik dat her en der op het internet zetten. Als ie er niets aan doet. Want dat is een kwalijke zaak.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:30 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Daar heb jij niets mee te maken.
Jij hebt een deal met de badkamerverkoper en de badkamerverkoper heeft een deal met de badkamerinstallateur.
Niet waar. Als je Michelins neemt is het duurder dan bij Toyo's. En de ene badkamer is de ander niet. Of wou jij bedrijven verplichten een badkamer van 20 vierkante meter voor dezelfde prijs te leveren als een van 12 vierkante meter?quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ok dan
duidelijk
belangrijk dus om goed op te letten bij offertes/prijsbepalingen. want het is gewoon een schatting.
het is toch ook mogelijk om tot 1 prijs te komen.
zoals banden laten monteren bij de kwik-fit. 1 prijs. klaar.
dan wordt het een rechtszaak en dan vraagt de rechter bij de concurrenten een redelijke prijs en dan middelt men.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zucht. Ja hoor, wat jij wilt. Ik ga ook een bedrijf beginnen, maak mooie offertes en zet nergens dat die na tekenen bindend zijn en als ik dan geleverd heb stuur ik een factuur die twee keer zo hoog is. Moet kunnen, blijkbaar.
Nee, daarvoor bestaat er nu consumentenrecht. Een overeenkomst met een consument gaat anders dan tussen vedrijven. En 1 van de verschillen is dat een getekende offerte een overeenkomst is. Punt. Klaar. Afgelopen. Niks gezeik over ergens vermelden dat.. Of over voorwaarden. De wet gaat daar altijd boven.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:19 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dan wordt het een rechtszaak en dan vraagt de rechter bij de concurrenten een redelijke prijs en dan middelt men.
het is dus belangrijk om dergelijke situaties te voorkomen met sluitende overeenkomsten. goed lezen wat je ondertekend. en zelf een extra formulier maken waar jij jouw afspraak duidelijk maakt. gaat men daar mee akkoord dan heb je iets. anders ben je overgeleverd aan de werkwijze van het bedrijf, met hun kleine lettetjes, akkoord met voorwaarden e.d.
ik bedoel dus dat men op zeker moet spelen, als men voor grote bedragen opdrachten geeft. zodat je niet voor verrassingen komt te staan omdat een bedrijf een foutje heeft gemaakt. dan kan je soms niet meer terug, want dan zit de badkamer er al voor de helft in. het is een doemscenario, maar die zijn wel mogelijk als je niet goed leest.
Als we dat zijn overeengekomen wel.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Of wou jij bedrijven verplichten een badkamer van 20 vierkante meter voor dezelfde prijs te leveren als een van 12 vierkante meter?
in geval van TS heeft de verkoper een foutje gemaakt, waardoor de offerte niet meer klopt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet waar. Als je Michelins neemt is het duurder dan bij Toyo's. En de ene badkamer is de ander niet. Of wou jij bedrijven verplichten een badkamer van 20 vierkante meter voor dezelfde prijs te leveren als een van 12 vierkante meter?
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:24 schreef sturmpie het volgende:
een offerte is iets anders dan een contract.
okquote:Op vrijdag 5 september 2014 17:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, daarvoor bestaat er nu consumentenrecht. Een overeenkomst met een consument gaat anders dan tussen vedrijven. En 1 van de verschillen is dat een getekende offerte een overeenkomst is. Punt. Klaar. Afgelopen. Niks gezeik over ergens vermelden dat.. Of over voorwaarden. De wet gaat daar altijd boven.
mij zouden ze zo er niet in luizen.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Een aanvaarde offerte is dus een overeenkomst.
Ja precies. Dan zou elke badkamerhandel een spotgoedkope offerte kunnen maken en tegen de tijd dat de klant z'n badkamer moet krijgen, beginnen over een prijsverhoging omdat er verkeerd berekend is.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee. Als je een offerte aanvaardt dan is dat de afspraak dat de verkoper mag leveren en de koper zal afnemen. Anders heeft een offerte namelijk helemaal geen enkele betekenis, dan kan iedereen een hele goedkope offerte maken en uiteindelijk zeggen, jammer het is iets duurder.
beetje vreemd.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:30 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Ik heb de offerte er even bij gepakt. Het betreft een orderbevestiging, staat er met grote letter op. Dan op elke pagina een paraaf van ons. Op de laatste bladzijde de specificatie van de montageprijs. Die is als volgt opgebouwd:
Totaalprijs: ¤....
Totaalprijs na verlaging BTW (6% op arbeid) ¤...
dan met de hand eronder geschreven: korting 10% (was een extra korting) ¤...
Dit blad is ondertekend.
Vervolgens staan eronder een aantal voorwaarden, waaronder dus deze twee betreffende de installatie:
* De afmetingen worden bij u thuis gecontroleerd door de installateur, tevens zal deze toetsen op technische haalbaarheid.
* Betaling van de installatiekosten wordt RECHTSTREEKS (ja met hoofdletters) aan de aannemer voldaan, u ontvangt van hem de eindofferte, deze dient door u ondertekent te worden en geretourneerd aan de aannemer.
Het lijkt mij dan toch dat dit gewoon de afspraak is? Overigens zegt de installateur heel duidelijk in zijn offerte dat de verkoper een fout heeft gemaakt. Ik denk niet dat wij een andere installateur in de hand kunnen nemen, wij hebben namelijk de overeenkomst met de badkamerman en zij regelen de installatie.
Wat staat erop mbt de hoeveelheid tegels en staan er de juiste afmetingen op?quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:30 schreef koetjiekoetjie het volgende:
De afmetingen worden bij u thuis gecontroleerd door de installateur, tevens zal deze toetsen op technische haalbaarheid.
Eerst 'installateur', dan 'aannemer'. Ik begrijp iets niet.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:30 schreef koetjiekoetjie het volgende:
* De afmetingen worden bij u thuis gecontroleerd door de installateur, tevens zal deze toetsen op technische haalbaarheid.
* Betaling van de installatiekosten wordt RECHTSTREEKS (ja met hoofdletters) aan de aannemer voldaan, u ontvangt van hem de eindofferte, deze dient door u ondertekent te worden en geretourneerd aan de aannemer.
"Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan." staat letterlijk in het burgerlijk wetboek. Maar het is goed dat jij je daar niet zou laten inluizen.quote:
De montage is toch de installatie? Of heb ik dat verkeerd? Hoe kunnen ze dan even later de installateur een 'eindofferte' laten maken? Het aanpassen van de montageprijs dus.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:30 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Op de laatste bladzijde de specificatie van de montageprijs. Die is als volgt opgebouwd:
Dit blad is ondertekend.
omdat het bedrijf die de offerte gemaakt heeft, badkamers verkoopt, maar niet installeert.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De montage is toch de installatie? Of heb ik dat verkeerd? Hoe kunnen ze dan even later de installateur een 'eindofferte' laten maken? Het aanpassen van de montageprijs dus.
Dan zou ik van beide zeggen dat dat voor rekening van de leverancier van de badkamer komt, ik ben alleen bang dat je toch de rechtsbijstand nodig gaat hebben om hun ook daarvan te overtuigen.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:52 schreef koetjiekoetjie het volgende:
De afmetingen zijn door de installateur gecontroleerd en juist bevonden. De hoeveelheid tegels klopt ook. Alleen de arbeid voor de installatie van een bepaald aantal tegels (te weten: twee muren) is de verkoper vergeten mee te rekenen. Volgens mijn man (die bij de nameting aanwezig was) zei de installateur iets als "gek, hij is vergeten dit muurtje mee te rekenen." Hij (= installateur) vond het dus zelf ook vreemd.
En inderdaad: Als wij van tevoren hadden geweten dat dit zo zou lopen hadden wij het natuurlijk anders aangepakt. Maar goed, wij hadden een fijne ervaring bij deze mensen, dus waren overtuigd dat we in goede handen waren.
Dus dat muurtje betegelen kost 2000 euro?quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:52 schreef koetjiekoetjie het volgende:
De afmetingen zijn door de installateur gecontroleerd en juist bevonden. De hoeveelheid tegels klopt ook. Alleen de arbeid voor de installatie van een bepaald aantal tegels (te weten: twee muren) is de verkoper vergeten mee te rekenen. Volgens mijn man (die bij de nameting aanwezig was) zei de installateur iets als "gek, hij is vergeten dit muurtje mee te rekenen." Hij (= installateur) vond het dus zelf ook vreemd.
En inderdaad: Als wij van tevoren hadden geweten dat dit zo zou lopen hadden wij het natuurlijk anders aangepakt. Maar goed, wij hadden een fijne ervaring bij deze mensen, dus waren overtuigd dat we in goede handen waren.
zo gaat dat soms, de mensen zijn aardig, de koffie smaakt lekker, en de installateur doet er nog een schepje bovenop.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:52 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Niet alleen het muurtje, ook het verschil tussen 6% BTW (die is berekend) die dus eigenlijk 21% moet zijn. Over het hele bedrag tikt dat natuurlijk wel aan.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:59 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Dus dat muurtje betegelen kost 2000 euro?
Fiks uurloon!
Het vetgedrukte betekent misschien dat wat je getekend heb nog niet de definitieve overeenkomst is.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:30 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Ik heb de offerte er even bij gepakt. Het betreft een orderbevestiging, staat er met grote letter op. Dan op elke pagina een paraaf van ons. Op de laatste bladzijde de specificatie van de montageprijs. Die is als volgt opgebouwd:
Dit blad is ondertekend.
Vervolgens staan eronder een aantal voorwaarden, waaronder dus deze twee betreffende de installatie:
Het lijkt mij dan toch dat dit gewoon de afspraak is? Overigens zegt de installateur heel duidelijk in zijn offerte dat de verkoper een fout heeft gemaakt. Ik denk niet dat wij een andere installateur in de hand kunnen nemen, wij hebben namelijk de overeenkomst met de badkamerman en zij regelen de installatie.
Zoals ik het lees zijn montagekosten wat anders dan installatiekosten. Ik vat de installatiekosten op als het leidingwerk dat door de aannemer wordt gedaan en de montagekosten op als het werk van de installateur, het montagewerk zit in de offerte van de badkamer.quote:Op vrijdag 5 september 2014 20:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het vetgedrukte betekent misschien dat wat je getekend heb nog niet de definitieve overeenkomst is.
Waarom rekenen ze dan die hele montage voor? Lees dan wat er staat.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:47 schreef sturmpie het volgende:
[..]
omdat het bedrijf die de offerte gemaakt heeft, badkamers verkoopt, maar niet installeert.
De aannemer bouwt het huis (Met leidingwerk), de installateur installeert de badkamer.quote:Op vrijdag 5 september 2014 20:39 schreef Boca_Raton het volgende:
Je hebt dus te maken met
1. een orderbevestiging
2. die ook wel offerte wordt genoemd
3. een duidelijke specificatie van de montageprijs
4. maar de uiteindelijke offerte van de installateur die komt nog aannemer
5. de keuken wordt aan de badkamerverkoper betaald maar
6. de uiteindelijke installatie moet je aan de installateur betalen aannemer
7. er is een aannemer (? wie is dat in praktijk) er is een installateur maar die heeft een overeenkomst met de badkamerboer
8. de BTW is niet goed berekend door de badkamerboer (verkeerd tarief)
9. er is niet genoeg berekend door de badkamerboer qua werktijd
10. nu de badkamer eringezet zou worden (rond deze tijd) komt er opeens 2.000 euro meerprijs aangewandeld via de installateur.
Conclusie: wat een verwarrend zooitje dit zeg. Een absolute afrader die badkamerverkoper. Jullie zitten straks zonder badkamer, let maar op. Die installateur wil eerst geld zien.
Dit staat er in het stuk van TS:quote:Op vrijdag 5 september 2014 20:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De aannemer bouwt het huis (Met leidingwerk), de installateur installeert de badkamer.
Eens. Maar dan hebben ze voorlopig geen badkamer denk ik. Die installateur wil 2000 euro meer. Die wacht niet af tot ie uitge-installeerd is.quote:Op vrijdag 5 september 2014 21:41 schreef hottentot het volgende:
Zonder de exacte offerte en eventueel aanvullende bepalingen is niet duidelijk te stellen wat nu allemaal wel of niet redelijk is.
Feit blijft dat TS een prijs met de verkoper heeft afgesproken en daar word nu 2000,- vanaf geweken, dan kom ik op mijn eerste opmerking terug. Vertel ze dat ze de pot opkunnen.
Installatie zou pas in Oktober plaatsvinden, dus ze hebben best wel de tijd, en anders maar één of twee week zonder, zo'n ramp is dat nu ook weer niet.quote:Op vrijdag 5 september 2014 23:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eens. Maar dan hebben ze voorlopig geen badkamer denk ik. Die installateur wil 2000 euro meer. Die wacht niet af tot ie uitge-installeerd is.
En met welke aanpak dan? Hoe moet TS dit dan gaan aanpakken?quote:Op vrijdag 5 september 2014 23:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Installatie zou pas in Oktober plaatsvinden, dus ze hebben best wel de tijd, en anders maar één of twee week zonder, zo'n ramp is dat nu ook weer niet.
De huidige zeggen dat de klus niet doorgaat in verband met de enorme prijsverhoging, en dan kan ze daarna met de werkbeschrijving uit de offerte bij een paar andere bedrijven langsgaan. En het beste voorstel of goedkoopste offerte geef je de klus.quote:Op vrijdag 5 september 2014 23:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En met welke aanpak dan? Hoe moet TS dit dan gaan aanpakken?
Je bent wel erg volhardend, ondanks dat wat je zegt als een lul op Dirk slaat...quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou als je getekend hebt op een papier dat heet: orderbevestiging. Je kunt toch niet zomaar zeggen: doeiiiii. Daar krijg je last mee en terecht.quote:Op vrijdag 5 september 2014 23:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
De huidige zeggen dat de klus niet doorgaat in verband met de enorme prijsverhoging, en dan kan ze daarna met de werkbeschrijving uit de offerte bij een paar andere bedrijven langsgaan. En het beste voorstel of goedkoopste offerte geef je de klus.
jaquote:Op vrijdag 5 september 2014 23:53 schreef Queller het volgende:
[..]
Je bent wel erg volhardend, ondanks dat wat je zegt als een lul op Dirk slaat...
- edit: ik zie nu pas dat het op pagina 2 nog verder gaat![]()
Probleem van de badkamerboer en niet van jou als klant. Laat ie het maar oplossen zo hij wil. Ik zou meer dan een half jaar na het tekenen niet meer meegaan in 'foutjes'.
Ik hoop dat je je ooit nog eens realiseert dat jij blijkbaar in het leven niemand nodig hebt om je voor lul te zetten; je kan het heel prima zelf. Pannekoekquote:Op vrijdag 5 september 2014 17:53 schreef sturmpie het volgende:
het bedrijf die de offerte heeft gemaakt, zijn HBO-ertjes, die zich rijk rekenen in de badkamerbranche.
en er natuurlijk een potje van maken. want ze hebben geen verstand van badkamers installeren.
de vraag is nu:
is TS ook HBO-er, die ze een poot kan uitdraaien op juridisch gebied.
werkt het consumentenrecht echt zoals hier gepost is, uitgaande van een offerte, die na ondertekening geldig is en uitgevoerd moet worden aan de prijs in de offerte. of heeft de installateur in deze offerte ook rechten ?
Omdat de afspraken éénzijdig gewijzigd worden. En TS daar terecht niet mee akkoord gaat. Dan blijft ontbinding over (tenzij ze gerechtelijk nakoming wil eisen, maar dan staat die badkamer er binnenkort zeker niet)quote:Op vrijdag 5 september 2014 23:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou als je getekend hebt op een papier dat heet: orderbevestiging. Je kunt toch niet zomaar zeggen: doeiiiii. Daar krijg je last mee en terecht.
Je kunt toch niet zomaar thuis een contract gaan ontbinden. Omdat je het niet eens bent met de tegenpartij. Hoe kán dat nou.quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:01 schreef hottentot het volgende:
[..]
Omdat de afspraken éénzijdig gewijzigd worden. En TS daar terecht niet mee akkoord gaat. Dan blijft ontbinding over (tenzij ze gerechtelijk nakoming wil eisen, maar dan staat die badkamer er binnenkort zeker niet)
Partij één zegt dat zij éénzijdig de afspraken veranderd en anders niet tot uitvoering overgaat. Jij zegt ze dat ze dan de pot opkunnen. En dan ga je naar een ander.quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:02 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je kunt toch niet zomaar thuis een contract gaan ontbinden. Omdat je het niet eens bent met de tegenpartij. Hoe kán dat nou.
Ja, da-agquote:Op zaterdag 6 september 2014 00:04 schreef hottentot het volgende:
Partij één zegt dat zij éénzijdig de afspraken veranderd en anders niet tot uitvoering overgaat. Jij zegt ze dat ze dan de pot opkunnen. En dan ga je naar een ander.
Klaar
Eventueel doe je het met een papiertje, maar meer is het niet.
Heb jij een LOI-cursus thuisfröbelen gevolgd of zoquote:Op zaterdag 6 september 2014 00:04 schreef hottentot het volgende:
[..]
Partij één zegt dat zij éénzijdig de afspraken veranderd en anders niet tot uitvoering overgaat. Jij zegt ze dat ze dan de pot opkunnen. En dan ga je naar een ander.
Klaar
Eventueel doe je het met een papiertje, maar meer is het niet.
Hoe wil jij dit dan doen?quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:05 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, da-ag
Tuurlijk niet, ook pannekoek
Waar staat dat het bedrijf dat toegeeft? De badkamerboer geeft vooralsnog niets toe.quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:10 schreef hottentot het volgende:
TS heeft de papieren waarin het bedrijf al toegeeft een foute offerte gemaakt te hebben en dat zij wil dat TS hiervoor opdraait en dat er anders niet tot uitvoering word overgegaan.
De verkoper eist 2000,- Extra en de installateur zegt dat er zonder dit geld niet tot installatie word overgegaan.quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waar staat dat het bedrijf dat toegeeft? De badkamerboer geeft vooralsnog niets toe.
Optie 3: de verkoper stuurt maar een andere installateur. Die wél conform overeenkomst de werkzaamheden uitvoert.quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
De verkoper eist 2000,- Extra en de installateur zegt dat er zonder dit geld niet tot installatie word overgegaan.
De installateur heeft ter plekke al toegegeven dat er een muur vergeten is in de offerte, en de verkoper heeft al toegegeven met een fout BTW tarief gerekend te hebben.
Wat wil je nog meer weten om hier onderuit te komen?
Je kunt naleving eisen, maar toegegeven is al dat er niet geïnstalleerd word zonder dit geld, dan zijn er twee opties, akkoord gaan en bijbetalen of de verbintenis opzeggen wegens het niet nakomen van de afspraken door de verkopende partij.
Niet de vérkoper eist 2000 meer, de installateur eist 2000 meer.quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
De verkoper eist 2000,- Extra en de installateur zegt dat er zonder dit geld niet tot installatie word overgegaan.
De installateur heeft ter plekke al toegegeven dat er een muur vergeten is in de offerte, en de verkoper heeft al toegegeven met een fout BTW tarief gerekend te hebben.
Wat wil je nog meer weten om hier onderuit te komen?
Je kunt naleving eisen, maar toegegeven is al dat er niet geïnstalleerd word zonder dit geld, dan zijn er twee opties, akkoord gaan en bijbetalen of de verbintenis opzeggen wegens het niet nakomen van de afspraken door de verkopende partij.
Dit is een oplossing inderdaad. Want de badkamerboer heeft een overeenkomst met de installateur. Dus zij moeten dat samen uitzoeken.quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Optie 3: de verkoper stuurt maar een andere installateur. Die wél conform overeenkomst de werkzaamheden uitvoert.
Exact.quote:Op zaterdag 6 september 2014 00:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Optie 3: de verkoper stuurt maar een andere installateur. Die wél conform overeenkomst de werkzaamheden uitvoert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |