abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:19:14 #51
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144207974
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zucht. Ja hoor, wat jij wilt. Ik ga ook een bedrijf beginnen, maak mooie offertes en zet nergens dat die na tekenen bindend zijn en als ik dan geleverd heb stuur ik een factuur die twee keer zo hoog is. Moet kunnen, blijkbaar.
dan wordt het een rechtszaak en dan vraagt de rechter bij de concurrenten een redelijke prijs en dan middelt men.

het is dus belangrijk om dergelijke situaties te voorkomen met sluitende overeenkomsten. goed lezen wat je ondertekend. en zelf een extra formulier maken waar jij jouw afspraak duidelijk maakt. gaat men daar mee akkoord dan heb je iets. anders ben je overgeleverd aan de werkwijze van het bedrijf, met hun kleine lettetjes, akkoord met voorwaarden e.d.

ik bedoel dus dat men op zeker moet spelen, als men voor grote bedragen opdrachten geeft. zodat je niet voor verrassingen komt te staan omdat een bedrijf een foutje heeft gemaakt. dan kan je soms niet meer terug, want dan zit de badkamer er al voor de helft in. het is een doemscenario, maar die zijn wel mogelijk als je niet goed leest.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:21:25 #52
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_144208049
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:19 schreef sturmpie het volgende:

[..]

dan wordt het een rechtszaak en dan vraagt de rechter bij de concurrenten een redelijke prijs en dan middelt men.

het is dus belangrijk om dergelijke situaties te voorkomen met sluitende overeenkomsten. goed lezen wat je ondertekend. en zelf een extra formulier maken waar jij jouw afspraak duidelijk maakt. gaat men daar mee akkoord dan heb je iets. anders ben je overgeleverd aan de werkwijze van het bedrijf, met hun kleine lettetjes, akkoord met voorwaarden e.d.

ik bedoel dus dat men op zeker moet spelen, als men voor grote bedragen opdrachten geeft. zodat je niet voor verrassingen komt te staan omdat een bedrijf een foutje heeft gemaakt. dan kan je soms niet meer terug, want dan zit de badkamer er al voor de helft in. het is een doemscenario, maar die zijn wel mogelijk als je niet goed leest.
Nee, daarvoor bestaat er nu consumentenrecht. Een overeenkomst met een consument gaat anders dan tussen vedrijven. En 1 van de verschillen is dat een getekende offerte een overeenkomst is. Punt. Klaar. Afgelopen. Niks gezeik over ergens vermelden dat.. Of over voorwaarden. De wet gaat daar altijd boven.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_144208112
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Of wou jij bedrijven verplichten een badkamer van 20 vierkante meter voor dezelfde prijs te leveren als een van 12 vierkante meter?
Als we dat zijn overeengekomen wel.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:23:31 #54
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144208113
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet waar. Als je Michelins neemt is het duurder dan bij Toyo's. En de ene badkamer is de ander niet. Of wou jij bedrijven verplichten een badkamer van 20 vierkante meter voor dezelfde prijs te leveren als een van 12 vierkante meter?
in geval van TS heeft de verkoper een foutje gemaakt, waardoor de offerte niet meer klopt.
de verkoper kan er volgens mij gewoon onderuit omdat er nog geen werk verricht is.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:24:38 #55
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144208148
een offerte is iets anders dan een contract.
pi_144208250
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:24 schreef sturmpie het volgende:
een offerte is iets anders dan een contract.
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Een aanvaarde offerte is dus een overeenkomst.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:28:47 #57
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144208262
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee, daarvoor bestaat er nu consumentenrecht. Een overeenkomst met een consument gaat anders dan tussen vedrijven. En 1 van de verschillen is dat een getekende offerte een overeenkomst is. Punt. Klaar. Afgelopen. Niks gezeik over ergens vermelden dat.. Of over voorwaarden. De wet gaat daar altijd boven.
ok
consumentenrecht.
:)
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:30:21 #58
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144208319
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:28 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Een aanvaarde offerte is dus een overeenkomst.
mij zouden ze zo er niet in luizen.

ik zou extra contract vragen. zodat precies duidelijk is wat er gaat gebeuren tegen welke prijs.
als de verkoper dan een foutje heeft gemaakt, jammer voor die verkoper. maar de prijs blijft zoals die op het CONTRACT staat.

keihard contract.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:30:59 #59
186634 koetjiekoetjie
meisje met krullen
pi_144208340
Ik heb de offerte er even bij gepakt. Het betreft een orderbevestiging, staat er met grote letter op. Dan op elke pagina een paraaf van ons. Op de laatste bladzijde de specificatie van de montageprijs. Die is als volgt opgebouwd:

Totaalprijs: ¤....
Totaalprijs na verlaging BTW (6% op arbeid) ¤...

dan met de hand eronder geschreven: korting 10% (was een extra korting) ¤...

Dit blad is ondertekend.

Vervolgens staan eronder een aantal voorwaarden, waaronder dus deze twee betreffende de installatie:

* De afmetingen worden bij u thuis gecontroleerd door de installateur, tevens zal deze toetsen op technische haalbaarheid.
* Betaling van de installatiekosten wordt RECHTSTREEKS (ja met hoofdletters) aan de aannemer voldaan, u ontvangt van hem de eindofferte, deze dient door u ondertekent te worden en geretourneerd aan de aannemer.

Het lijkt mij dan toch dat dit gewoon de afspraak is? Overigens zegt de installateur heel duidelijk in zijn offerte dat de verkoper een fout heeft gemaakt. Ik denk niet dat wij een andere installateur in de hand kunnen nemen, wij hebben namelijk de overeenkomst met de badkamerman en zij regelen de installatie.
Anything worth doing is worth doing slowly - Mae West
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:33:46 #60
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_144208420
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:12 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee. Als je een offerte aanvaardt dan is dat de afspraak dat de verkoper mag leveren en de koper zal afnemen. Anders heeft een offerte namelijk helemaal geen enkele betekenis, dan kan iedereen een hele goedkope offerte maken en uiteindelijk zeggen, jammer het is iets duurder.
Ja precies. Dan zou elke badkamerhandel een spotgoedkope offerte kunnen maken en tegen de tijd dat de klant z'n badkamer moet krijgen, beginnen over een prijsverhoging omdat er verkeerd berekend is.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:34:46 #61
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144208453
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:30 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Ik heb de offerte er even bij gepakt. Het betreft een orderbevestiging, staat er met grote letter op. Dan op elke pagina een paraaf van ons. Op de laatste bladzijde de specificatie van de montageprijs. Die is als volgt opgebouwd:

Dit blad is ondertekend.

Vervolgens staan eronder een aantal voorwaarden, waaronder dus deze twee betreffende de installatie:

* De afmetingen worden bij u thuis gecontroleerd door de installateur, tevens zal deze toetsen op technische haalbaarheid.
* Betaling van de installatiekosten wordt RECHTSTREEKS (ja met hoofdletters) aan de aannemer voldaan, u ontvangt van hem de eindofferte, deze dient door u ondertekent te worden en geretourneerd aan de aannemer.

Het lijkt mij dan toch dat dit gewoon de afspraak is? Overigens zegt de installateur heel duidelijk in zijn offerte dat de verkoper een fout heeft gemaakt. Ik denk niet dat wij een andere installateur in de hand kunnen nemen, wij hebben namelijk de overeenkomst met de badkamerman en zij regelen de installatie.
beetje vreemd.
je koopt een badkamer.
maar dan mag je ook nog de installatiekosten rechtstreeks aan de installateur betalen, die ook nog de prijs mag wijzigen omdat als blijkt dat de technische haalbaarheid te kort schiet, de prijs natuurlijk wordt aangepast.

TS, zeg het op, en zoek een badkamerinstallateur die zelf alles doet. en zorg dat je er een contract van maakt.
pi_144208526
quote:
De afmetingen worden bij u thuis gecontroleerd door de installateur, tevens zal deze toetsen op technische haalbaarheid.
Wat staat erop mbt de hoeveelheid tegels en staan er de juiste afmetingen op?
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:39:18 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_144208580
quote:

Eerst 'installateur', dan 'aannemer'. Ik begrijp iets niet.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:40:13 #64
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144208605
ik heb echt een hekel aan bedrijven die er een potje van maken zoals in TS zijn badkamer-avontuur.

als je een badkamer wil.
ga dan naar een leverancier die alles zelf doet, zodat je maar 1 bedrijf hebt waar je zaken mee doet.
geen installateurs die ingeschakeld worden, en die jij rechtstreeks moet betalen. want dan doe je zaken met 2 bedrijven. als particulier wil je duidelijkheid. ik vind die badkamerverkoper een kutbedrijf.

een echt badkamerbedrijf is een bedrijf dat zelf installateurs in dienst heeft en zo tot 1 prijs kan komen.
pi_144208617
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:30 schreef sturmpie het volgende:
mij zouden ze zo er niet in luizen.

"Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan." staat letterlijk in het burgerlijk wetboek. Maar het is goed dat jij je daar niet zou laten inluizen.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:44:31 #66
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_144208721
quote:
Op de laatste bladzijde de specificatie van de montageprijs. Die is als volgt opgebouwd:

Dit blad is ondertekend.
De montage is toch de installatie? Of heb ik dat verkeerd? Hoe kunnen ze dan even later de installateur een 'eindofferte' laten maken? Het aanpassen van de montageprijs dus. :?
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:47:15 #67
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144208804
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

De montage is toch de installatie? Of heb ik dat verkeerd? Hoe kunnen ze dan even later de installateur een 'eindofferte' laten maken? Het aanpassen van de montageprijs dus. :?
omdat het bedrijf die de offerte gemaakt heeft, badkamers verkoopt, maar niet installeert.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:52:25 #68
186634 koetjiekoetjie
meisje met krullen
pi_144208965
De afmetingen zijn door de installateur gecontroleerd en juist bevonden. De hoeveelheid tegels klopt ook. Alleen de arbeid voor de installatie van een bepaald aantal tegels (te weten: twee muren) is de verkoper vergeten mee te rekenen. Volgens mijn man (die bij de nameting aanwezig was) zei de installateur iets als "gek, hij is vergeten dit muurtje mee te rekenen." Hij (= installateur) vond het dus zelf ook vreemd.

En inderdaad: Als wij van tevoren hadden geweten dat dit zo zou lopen hadden wij het natuurlijk anders aangepakt. Maar goed, wij hadden een fijne ervaring bij deze mensen, dus waren overtuigd dat we in goede handen waren.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:53:47 #69
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144209012
het bedrijf die de offerte heeft gemaakt, zijn HBO-ertjes, die zich rijk rekenen in de badkamerbranche.
en er natuurlijk een potje van maken. want ze hebben geen verstand van badkamers installeren.

de vraag is nu:
is TS ook HBO-er, die ze een poot kan uitdraaien op juridisch gebied.
werkt het consumentenrecht echt zoals hier gepost is, uitgaande van een offerte, die na ondertekening geldig is en uitgevoerd moet worden aan de prijs in de offerte. of heeft de installateur in deze offerte ook rechten ?
pi_144209174
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:52 schreef koetjiekoetjie het volgende:
De afmetingen zijn door de installateur gecontroleerd en juist bevonden. De hoeveelheid tegels klopt ook. Alleen de arbeid voor de installatie van een bepaald aantal tegels (te weten: twee muren) is de verkoper vergeten mee te rekenen. Volgens mijn man (die bij de nameting aanwezig was) zei de installateur iets als "gek, hij is vergeten dit muurtje mee te rekenen." Hij (= installateur) vond het dus zelf ook vreemd.

En inderdaad: Als wij van tevoren hadden geweten dat dit zo zou lopen hadden wij het natuurlijk anders aangepakt. Maar goed, wij hadden een fijne ervaring bij deze mensen, dus waren overtuigd dat we in goede handen waren.
Dan zou ik van beide zeggen dat dat voor rekening van de leverancier van de badkamer komt, ik ben alleen bang dat je toch de rechtsbijstand nodig gaat hebben om hun ook daarvan te overtuigen.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:59:14 #71
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_144209177
quote:

Dus dat muurtje betegelen kost 2000 euro?

Fiks uurloon!
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
  vrijdag 5 september 2014 @ 17:59:17 #72
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144209178
quote:

zo gaat dat soms, de mensen zijn aardig, de koffie smaakt lekker, en de installateur doet er nog een schepje bovenop.

volgens mij is het simpel op te lossen.
de offerte klopt niet, want de installateur heeft er een fout in ontdekt. zodoende klopt de offerte niet meer bij de klus. de installateur heeft niet het recht de offerte in zijn voordeel te verhogen, de installateur is namelijk niet de verkoper.
conclusie: de verkoper heeft een foute offerte verstrekt.

laten we de verkoper een poot uitdraaien. het bedrijf mag zelf de installateur betalen. en de offerte blijft zoals die is.
  vrijdag 5 september 2014 @ 18:09:13 #73
186634 koetjiekoetjie
meisje met krullen
pi_144209475
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 17:59 schreef BloedendeVagina het volgende:

[..]

Dus dat muurtje betegelen kost 2000 euro?

Fiks uurloon!
Niet alleen het muurtje, ook het verschil tussen 6% BTW (die is berekend) die dus eigenlijk 21% moet zijn. Over het hele bedrag tikt dat natuurlijk wel aan.
pi_144214154
quote:

Dit blad is ondertekend.

Het vetgedrukte betekent misschien dat wat je getekend heb nog niet de definitieve overeenkomst is.
pi_144214462
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 20:06 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het vetgedrukte betekent misschien dat wat je getekend heb nog niet de definitieve overeenkomst is.
Zoals ik het lees zijn montagekosten wat anders dan installatiekosten. Ik vat de installatiekosten op als het leidingwerk dat door de aannemer wordt gedaan en de montagekosten op als het werk van de installateur, het montagewerk zit in de offerte van de badkamer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')