Dan pleegt hij contractbreuk en loop je naar een ander.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:17 schreef Jotwoo het volgende:
Maar als je niks doet heb je de kans dat de verkoper ook niks doet, en dus wacht met het plaatsen. Daar zit jij ook niet op te wachten.
Dus, ik zou je rechtsbijstand even bellen en dit voorleggen, je betaalt niet voor niets premie. Een nette juridische brief maakt meestal genoeg indruk om deze onenigheid uit de wereld te helpen.
Misschien wil TS niet naar een ander (want hij heeft een goede prijs op papier die hij ergens anders niet krijgt, hij heeft eindelijk zijn droombadkamer gevonden, verzin het maar...), maar dat het contract nagekomen wordt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:20 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Dan pleegt hij contractbreuk en loop je naar een ander.
Is de badkamer ook al helemaal klaar en wordt die ook opgeleverd?quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:11 schreef koetjiekoetjie het volgende:
In verband met de naderende oplevering is deze week de installateur langsgekomen en die heeft ons laten weten dat de montage van de badkamer op ¤2000,- meer uitkomt dan het afgesproken bedrag, dit omdat de verkoper een rekenfout heeft gemaakt in het aantal tegels én is uitgegaan van het verlaagde belastingtarief.
Daar heb jij niets mee te maken.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:22 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Nou, het punt is dus dat de verkoper de installatie heeft uitbesteed aan een derde (externe) partij. Als wij deze partij niet het hele bedrag (dus plus de 2000 euro meer) betalen wordt de badkamer niet geïnstalleerd
Ik vind het best een lastige kwestie want op de offerte kan staan dat xxx tegels worden geleverd en dat is te weinig maar dat is dan wel wat op de offerte staat. De BTW is duidelijk fout, verkoper levert prijs incl. BTW dus zou de verkoper nu zelf moeten opdraaien voor die kosten.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:24 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Wij krijgen eind deze maand de sleutel. De badkamer is besteld, staat in het magazijn en zou volgens planning in de week van 6 oktober worden geleverd. Dan zou de installateur beginnen met zijn werkzaamheden. Elke dag dat wij dus niks laten horen is een dag vertraging vanaf 6 oktober. En dat terwijl wij toch eigenlijk wel graag in de herfstvakantie willen verhuizen.
Daar zat ik dus ook al aan te denken, maar dit kan dus niet. De installateur wil expliciet akkoord hebben op zijn offerte (van 2000 euro meer) voordat hij begint aan de werkzaamheden. Dus te weinig betalen is geen optie, helaas.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:36 schreef flappy het volgende:
Zeg er niets meer over en laat gewoon die badkamer leveren en installeren.
Dan betaal je het afgesproken bedrag en moeten zij een rechtszaak beginnen voor het laatste deel.
Een andere optie: plak zelf wat tegels aan de muur. Dan is het geen nieuwbouw meer, maar verbetering van de woning. Dan zit je wel weer op 6% en heb je die 2000,- mooi verdiend.
Ik hoop niet dat jij ondernemer bent en zo met je offertes omgaat...quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:34 schreef sturmpie het volgende:
offerte kan je niets mee. een offerte is een schatting.
als je niet eens bent met de leverancier/installateur, zoek dan een ander, die wel goed kan rekenen.
als die installateur nog niks gedaan heeft, zoek je toch een ander. die er wel verstand van heeft.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:11 schreef koetjiekoetjie het volgende:
In verband met de naderende oplevering is deze week de installateur langsgekomen en die heeft ons laten weten dat de montage van de badkamer op ¤2000,- meer uitkomt dan het afgesproken bedrag,
Raar...quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:34 schreef sturmpie het volgende:
als je niet eens bent met de leverancier/installateur, zoek dan een ander, die wel goed kan rekenen.
Vertel hem dat hij de douche in zijn onbetrouwbaar hol kan steken als het zo moet.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:40 schreef koetjiekoetjie het volgende:
[..]
Daar zat ik dus ook al aan te denken, maar dit kan dus niet. De installateur wil expliciet akkoord hebben op zijn offerte (van 2000 euro meer) voordat hij begint aan de werkzaamheden. Dus te weinig betalen is geen optie, helaas.
Laat nog een paar offertes doen door zn concurrenten en trek die hele opdracht dan terug..quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:22 schreef koetjiekoetjie het volgende:
Nou, het punt is dus dat de verkoper de installatie heeft uitbesteed aan een derde (externe) partij. Als wij deze partij niet het hele bedrag (dus plus de 2000 euro meer) betalen wordt de badkamer niet geïnstalleerd en hebben wij een prachtig huis, maar zonder badkamerWij vinden dat de badkamer man voor het verschil moet opdraaien, maar goed: zolang hij dit weigert staat het proces dus stil.
Overigens is het geen kleine badkamerboer, grote keten, dus geen dreigend faillissement als hij de 2K misloopt.
Er is natuurlijk ook een overéénkomst die stelt dat werkzaamheden volgens offerte worden uitgevoerd en betaald. De leverancier veranderd dit éénzijdig en heeft geen poot om op te staan.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:44 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als die installateur nog niks gedaan heeft, zoek je toch een ander. die er wel verstand van heeft.
volgens mij is een offerte iets anders dan een overeenkomst.
in het geval van TS maakt de verkoper de offerte. en de installateur laat op tijd weten dat de offerte niet klopt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat jij ondernemer bent en zo met je offertes omgaat...
Eh, jawel. Een door beide partijen getekende offerte is wel degelijk een overeenkomst.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:48 schreef sturmpie het volgende:
[..]
in het geval van TS maakt de verkoper de offerte. en de installateur laat op tijd weten dat de offerte niet klopt.
de fout ligt bij de verkoper. een offerte is geen overeenkomst.
Offerte is over het algemeen ook een overeenkomst zodra die is ondertekend.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:34 schreef sturmpie het volgende:
Voor complexe en dientengevolge vaak dure producten en/of diensten wordt de eigenlijke offerte aangevuld met een zakelijk voorstel.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Raar...
Wij maken voor het werk offertes tot over een miljoen, dat zijn toch echt keiharde afspraken. En als we ons een ton verrekenen is dat ons probleem, hebben we meevallers en is het een ton minder dan maken we extra winst.
Maar wel deel van de overéénkomst. En ik heb nog nooit een dergelijke overéénkomst gezien waarbij de offerte niet leidend is aangaande kosten en werkzaamheden.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:48 schreef sturmpie het volgende:
[..]
in het geval van TS maakt de verkoper de offerte. en de installateur laat op tijd weten dat de offerte niet klopt.
de fout ligt bij de verkoper. een offerte is geen overeenkomst.
Niet bij b2c zaken...quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Voor complexe en dientengevolge vaak dure producten en/of diensten wordt de eigenlijke offerte aangevuld met een zakelijk voorstel.
De offerte word verbonden aan het voorstel, net als dat ons bestek word verbonden aan het voorstel.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:50 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Voor complexe en dientengevolge vaak dure producten en/of diensten wordt de eigenlijke offerte aangevuld met een zakelijk voorstel.
Nee. Ts heeft alle randvoorwaarden duidelijk aangegeven. Het is dan aan de verkoper om een correcte offerte te doen. Ts mag ervan uitgaan dat de verkoper zijn zaakjes kent en weet wanneer welke btw moet worden berekend. De fout ligt bij de verkoper.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:53 schreef klipper het volgende:
Moet ts niet gewoon de hogere btw betalen?
De extra tegels zijn risico ondernemer, maar btw heeft ondernemer niets mee te maken, die is opgelegd door het rijk.
okquote:Op vrijdag 5 september 2014 16:51 schreef hottentot het volgende:
[..]
De offerte word verbonden aan het voorstel, net als dat ons bestek word verbonden aan het voorstel.
Beiden zijn naderhand niet éénzijdig te wijzigen. Datum en versie nummers worden vernoemd op te ondertekenen contracten.
Bij klussen als deze is offerte en voorstel vaak hetzelfde a4tje.
Le-zen. Ts heeft een door beide partijen getekende offerte. Verkoper is dus verplicht de boel voor die centen te plaatsen.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:58 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ok
een offerte of zakelijk voorstel komt op het zelfde neer. het is handiger om 1 prijs af te spreken, en hier ook een overeenkomst van te maken, waar geen van beiden onderuit kan.
bijvoorbeeld. ik vraag een offerte bij een timmerman om een deur te plaatsen. de timmerman komt met een offerte van ¤250. na meerdere offertes te hebben aangevraagd blijkt die timmerman de goedkoopste te zijn. dan is het wel zo handig om met die timmerman een overeenkomst te sluiten dat hij ook daadwerkelijk die deur komt plaatsen á ¤250.
en niet met juridische openingen om die prijs te kunnen verhogen omdat hij er 1 uur langer over doet.
ik bedoel dus, het moet mogelijk zijn om tot een sluitende overeenkomst te komen.
niet als de offerte kleine lettertjes heeft. in geval van ... blabla ... hogere prijs.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Le-zen. Ts heeft een door beide partijen getekende offerte. Verkoper is dus verplicht de boel voor die centen te plaatsen.
Nee. Boeit niet. En dat gaat alleen op als de klant dingen fout doorgeeft of vergeet. In dit geval speelt dat niet. Verkoper heeft zijn zaakjes niet op orde qua kennis van btw. Dat is heel jammer voor hem, maar dat heet ondenemersrisico.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:01 schreef sturmpie het volgende:
[..]
niet als de offerte kleine lettertjes heeft. in geval van ... blabla ... hogere prijs.
dat is gewoon kut. dan moet je zo'n offerte niet ondertekenen.
Maar als de offerte door beide partijen is aanvaard dan is het een overeenkomst.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:06 schreef sturmpie het volgende:
als het zo is dat de offerte na ondertekenen overgaat in een contract/overeenkomst, dan moet die verkoper idd zijn afspraak nakomen.
dat moet dan wel vermeld zijn. anders blijft het een offerte = prijsbepaling, en daar kan men van af wijken. prijsbepaling is een schatting. zoals ik al eerder postte, nuchter gezien, is een offerte een schatting.
en ik wil hier mijn punt maken: een offerte is een prijsbepaling/schatting. punt.
mits vermeld wordt dat na ondertekenen de offerte wordt omgezet in een contract.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar als de offerte door beide partijen is aanvaard dan is het een overeenkomst.
Nee. Als je een offerte aanvaardt dan is dat de afspraak dat de verkoper mag leveren en de koper zal afnemen. Anders heeft een offerte namelijk helemaal geen enkele betekenis, dan kan iedereen een hele goedkope offerte maken en uiteindelijk zeggen, jammer het is iets duurder.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
mits vermeld wordt dat na ondertekenen de offerte wordt omgezet in een contract.
als dat er niet bij staat blijft het een offerte. en die kan men altijd opzeggen/niet nakomen.
Zucht. Ja hoor, wat jij wilt. Ik ga ook een bedrijf beginnen, maak mooie offertes en zet nergens dat die na tekenen bindend zijn en als ik dan geleverd heb stuur ik een factuur die twee keer zo hoog is. Moet kunnen, blijkbaar.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:09 schreef sturmpie het volgende:
[..]
mits vermeld wordt dat na ondertekenen de offerte wordt omgezet in een contract.
als dat er niet bij staat blijft het een offerte. en die kan men altijd opzeggen/niet nakomen.
ok danquote:Op vrijdag 5 september 2014 17:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee. Als je een offerte aanvaardt dan is dat de afspraak dat de verkoper mag leveren en de koper zal afnemen. Anders heeft een offerte namelijk helemaal geen enkele betekenis, dan kan iedereen een hele goedkope offerte maken en uiteindelijk zeggen, jammer het is iets duurder.
Dit is zo. En als die badkamerverkoper een miauwende installateur die meer geld wil vangen in jouw schoenen schuift, dan zou ik dat her en der op het internet zetten. Als ie er niets aan doet. Want dat is een kwalijke zaak.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:30 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Daar heb jij niets mee te maken.
Jij hebt een deal met de badkamerverkoper en de badkamerverkoper heeft een deal met de badkamerinstallateur.
Niet waar. Als je Michelins neemt is het duurder dan bij Toyo's. En de ene badkamer is de ander niet. Of wou jij bedrijven verplichten een badkamer van 20 vierkante meter voor dezelfde prijs te leveren als een van 12 vierkante meter?quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:14 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ok dan
duidelijk
belangrijk dus om goed op te letten bij offertes/prijsbepalingen. want het is gewoon een schatting.
het is toch ook mogelijk om tot 1 prijs te komen.
zoals banden laten monteren bij de kwik-fit. 1 prijs. klaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |