abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144217311
Maar we zijn er dus over uit dat het aantal mensen dat voor versus het aantal mensen dat tegen ZP is doorslaggevend is? Want dan wint ZP met 16 tegen 1.
pi_144217448
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is misschien moeilijk voor te stellen voor sommige mensen maar het zwarte hoeft echt niet te verwijzen naar de verhoogde melanine-concentratie. Je weet wel: boeman, duivel, ...
Nee, de rode lippen, oorbellen en de kleding ook niet. En de haren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peunage op 05-09-2014 21:41:33 ]
pi_144217586
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die aanname dat ze geïmiteerd worden klopt niet, het is immers ten zeerste de vraag of dat ZP een neger moet voorstellen.
ach jeee.... je ontkent gewoon je denkt zo het gelijk binnen te slepen.
pi_144218811
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:12 schreef Peunage het volgende:

[..]

Nee, de zwarte lippen, oorbellen en de kleding ook niet. En de haren.
Heb jij ooit een neger met zwarte lippen gezien? :')
Over die kleding gesproken, ken jij ook maar 1 volk in de wereld die zo gekleed is?
Maar goed, wij kunnen lang speculeren, waar het om gaat is dat het speculeren is. Niemand weet feitelijk waar ZP precies vandaan komt en de mensen die enige deskundigheid hebben - historici - zijn niet collectief van mening dat ZP op de neger is gebaseerd.

Zelfs al zou het op de neger zijn gebaseerd dan nog zie ik geen probleem aangezien ZP hier inmiddels compleet los van staat en werkelijk niemand, behalve een paar Surinamers die het zichzelf graag in de slachtofferrol wentelen, associeert ZP met een neger. In Jip- en Janneketaal geformuleerd: werkelijk niemand denkt aan negers wanneer hij ZP ziet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144218855
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:14 schreef Bluesdude het volgende:
Bewijs jij eerst maar eens dat ZP op een neger is gebaseerd. In het onwaarschijnlijke geval dat dat je lukt kunnen we naar stap 2 gaan: discussiëren over de vraag of dat dat erg is. Eerst maar eens stap 1 afronden. :)
#NoDAPL
pi_144219325
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Heb jij ooit een neger met zwarte lippen gezien? :')
Over die kleding gesproken, ken jij ook maar 1 volk in de wereld die zo gekleed is?
Maar goed, wij kunnen lang speculeren, waar het om gaat is dat het speculeren is. Niemand weet feitelijk waar ZP precies vandaan komt en de mensen die enige deskundigheid hebben - historici - zijn niet collectief van mening dat ZP op de neger is gebaseerd.

Zelfs al zou het op de neger zijn gebaseerd dan nog zie ik geen probleem aangezien ZP hier inmiddels compleet los van staat en werkelijk niemand, behalve een paar Surinamers die het zichzelf graag in de slachtofferrol wentelen, associeert ZP met een neger. In Jip- en Janneketaal geformuleerd: werkelijk niemand denkt aan negers wanneer hij ZP ziet.
Rode lippen bedoel ik govvedomme.
pi_144220729
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:12 schreef Peunage het volgende:

[..]

Nee, de rode lippen, oorbellen en de kleding ook niet. En de haren.
Die wijzen juist in combinatie met elkaar en de kleding heel duidelijk naar een overdreven verzonnen scherts figuur, in hetzelfde rijtje als Pipo de clown, Kluk-kluk, Swiebertje, Bromsnor, Malle Pietje, Zuster Clivia en noem maar op, alleen hebben Zwarte Piet en Sinterklaas het langer volgehouden in de historie omdat ze bij een volksfeest horen.
pi_144221586
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 22:19 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Die wijzen juist in combinatie met elkaar en de kleding heel duidelijk naar een overdreven verzonnen scherts figuur, in hetzelfde rijtje als Pipo de clown, Kluk-kluk, Swiebertje, Bromsnor, Malle Pietje, Zuster Clivia en noem maar op, alleen hebben Zwarte Piet en Sinterklaas het langer volgehouden in de historie omdat ze bij een volksfeest horen.
Overdreven inderdaad. Het is een racistisch beeld van de zwarte.
pi_144221616
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:09 schreef Scorpie het volgende:
Maar we zijn er dus over uit dat het aantal mensen dat voor versus het aantal mensen dat tegen ZP is doorslaggevend is? Want dan wint ZP met 16 tegen 1.
Je zegt de democratie is de dictatuur van de meerderheid? Daarom hebben we ook een rechtsstaat, zodat ook rechten van minderheden worden beschermd.
pi_144223863
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:09 schreef Scorpie het volgende:
Wel meer ook, een paar honderd raddraaiers zijn niet eens een minderheidsgroep te noemen, laat staan een meerderheid.
pi_144224107
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 23:24 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Wel meer ook, een paar honderd raddraaiers zijn niet eens een minderheidsgroep te noemen, laat staan een meerderheid.
Paar honderd? Heb je er onderzoek naar gedaan?
pi_144226155
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 22:38 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Je zegt de democratie is de dictatuur van de meerderheid? Daarom hebben we ook een rechtsstaat, zodat ook rechten van minderheden worden beschermd.
Het is ook geen dictatuur van de minderheid he. ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_144227256
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 00:08 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nee. Een dictatuur van het recht.
pi_144227522
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 00:35 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Dus je bent het met mij eens dat roepen dat er honderdduizenden anti-Pietjes zijn geen argument is, dat het feit dat ZP een slaaf zou zijn nog nooit bewezen is en dat het hele ZP-is-racisme-argument ook de deur uitkan? Mooi. Zijn er nog meer argumenten of kunnen we deze discussie wel opdoeken?
pi_144227674
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 00:35 schreef Ceberut het volgende:

[..]

En de Zeurpieten staan, voor zover ik weet, niet in hun recht. Godzijdank.
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2014 00:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus je bent het met mij eens dat roepen dat er honderdduizenden anti-Pietjes zijn geen argument is, dat het feit dat ZP een slaaf zou zijn nog nooit bewezen is en dat het hele ZP-is-racisme-argument ook de deur uitkan? Mooi. Zijn er nog meer argumenten of kunnen we deze discussie wel opdoeken?
Er zijn überhaupt geen argumenten :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_144228098
quote:
8s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:50 schreef Peunage het volgende:

[..]

Rode lippen bedoel ik govvedomme.
Zeg dat ddan. :6 ;)
Idem. Ooit een neger gezien met felrode lippen? Ik niet en ik heb flink wat Afrikanen gezien die zo donker gekleurd zijn als dat mogelijk is voor een mens.

Voor wie het niet begrijpt, ik gebruik het woord neger aangezien de beschuldiging is dat een karikatuur van de Afrikaan - wat dat ook is gezien de veelzijdigheid - wordt gebruikt.
#NoDAPL
pi_144228190
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 00:08 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat dus.
We beschermen rechten van minderheden - nee, daar dient de rechtstaat niet voor, daar dient de democratie voor waarvan de regels worden vertaald in de wetgeving - , dat wil niet zeggen dat we de minderheden altijd hun zin moeten geven. De meerderheid weegt de belangen van minderheden af en bepaalt vervolgens of dat ze de minderheden al dan niet tegemoet komt. Dat mag, dat moet niet. Waarom doet een meerderheid dat? Omdat het de democratie stabiliseert, de lieve vrede bewaart, omdat ook mensen die tot de meerderheid behoren op onderdelen tot de minderheid behoren etc.
Het gaat gelukkig vanzelf zo in een democratie waarin de macht voldoende sterk wordt verdeeld.
#NoDAPL
pi_144228254
Even wat anders maar in het verlengde hiervan, krijgen de relschoppende nichten tegenwoordig niet veel teveel aandacht? Gisteren was zo'n haatmoslim te gast bij Pauw. Kijk, ik pleit niet voor het doodzwijgen van dit soort mensen maar je hoeft ze nu ook weer niet onevenredig veel aandacht te geven? Het lijkt mij ongeveer hetzelfde fenomeen als die paar Surinamers die ineens een obessie hebben gekregen met het slavernijverleden van verre voorouders die hun pijlen zijn gaan richten op ZP.
Gewoon eens niet onevenredig veel aandacht geven aan dit soort mensen. Niet de mond snoeren maar ook niet speciaal de schijnwerpers er op plaatsen.
#NoDAPL
  zaterdag 6 september 2014 @ 02:31:10 #219
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_144229859
Zelfs trailers worden gecensureerd:

Film:

Trailer:

zaterdag 6 september 2014 @ 02:40:49 #220
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_144229999
Ik vind dat ne zwarte piet erg racistisch is geworden door hem bruin te smeren als ne makkake burgers zenne, beter is den zwarte piet echt weeral zwart te doen, een kleur die anders dan in zeer specifieke afrikaanse gras dorpen waar men nog nieteens een blanke heeft gekeken onnatuurlijk zijt.

Alvast uwen dank.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_144233825
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2014 00:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heb je deze gemist?
quote:
Zwarte Piet is kwetsend voor zwarte Amsterdammers en legt te veel de nadruk op het slavernijverleden. Veel zwarte Amsterdammers voelen zich erdoor gediscrimineerd en dat is een inbreuk op het privéleven van deze mensen. Dat staat in een uitspraak die de rechtbank in Amsterdam vanmorgen deed.
http://www.volkskrant.nl/(...)wetsend-figuur.dhtml

Uitspraak 3 juli:

http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2014:3888

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_144233946
Laat ze maar eens een goed en gedegen onderzoek houden onder de inwoners van Nederland. Gaan we daar onze mening op baseren ipv op de mening van een stuk of 3 rechters en een handjevol inwoners van Amsterdam. Dank.
pi_144234301
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 11:43 schreef bijdehand het volgende:
Laat ze maar eens een goed en gedegen onderzoek houden onder de inwoners van Nederland. Gaan we daar onze mening op baseren ipv op de mening van een stuk of 3 rechters en een handjevol inwoners van Amsterdam. Dank.
Wat voor onderzoek? Dit is geen populariteitspoll. Rechters spreken geen recht op basis van de onderbuik van de bevolking.
pi_144234545
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Wat voor onderzoek? Dit is geen populariteitspoll. Rechters spreken geen recht op basis van de onderbuik van de bevolking.
Daarom gaan ze ook in beroep. En hopelijk is cassatie niet nodig ;)
pi_144235304
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 22:37 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Overdreven inderdaad. Het is een racistisch beeld van de zwarte.
Dan ga je er al van uit dat er verschillende rassen bestaan. Dan ben jij dus al aan het scheiden, daarbij vul je ook zelf maar even in dat het blanke "ras" nog steeds superieur zou zijn aan het "blanke" (want van daaruit is het woord ergens ooit ontstaan hoewel de definitie nog steeds onduidelijk is).
Zo geef je zelf ruimte aan discriminatie die er in eerste instantie niet eens is.

Het is een witte die ook zwart draagt, dat je zou kunnen zien als een perfecte samensmelting van "rassen".

Nu jij weer.
pi_144235643
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:00 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Toch wel, want in deze heeft de rechter recht gesproken op basis van de onderbuik van de klagers.

De hele uitspraak staat of valt met de woorden 'negatieve stereotypering'. Uiteraard zijn er zwarten die aanstoot nemen aan het uiterlijk en gedrag van Zwarte Piet, maar en zijn ook genoeg mensen die aanstoot nemen aan het uiterlijk en gedrag van bv homo's tijdens de Gay Pride. Dat aanstoot nemen is subjectief en kan natuurlijk nooit de basis zijn om iets te verbieden, af te schaffen of op straffe (van wat?) aan te passen.

Blijft over de woorden 'negatieve stereotypering'. '' Negatief' is alvast bullshit, want er is niets negatiefs aan de figuur Zwarte Piet. Integendeel! Het is een vrolijke gast met zijn fratsen en uitbundig uiterlijk. Serieus, wie in Zwarte Piet qua uiterlijk en gedrag iets negatiefs ziet is niet goed wijs.

En 'stereotypering'? Ja, qua uiterlijk lijkt het met zijn zwart geschminkte gezicht het meest op een neger. Maar beeld hij ook een neger uit? Nee. Qua geschiedenis kan ik eventueel nog meegaan met een 'Moor', maar daar houdt het bij op. En 'Moren' zijn geen negers.

En dan nog. Stel dát hij inderdaad afgeleid is van een neger, en áls hij afgeleid is van een negerslaaf dan kan je gerust stellen dat Zwarte Piet inmiddels ook allang bevrijd is van het juk van slavernij. Zwarte Piet is ook met zijn tijd meegegaan. Er is tegenwoordig helemaal niets 'slaafs' aan de figuur Zwarte Piet. Het simpele feit dat hij de 'knecht' of het 'hulpje' van Sinterklaas is heeft tegenwoordig ook helemaal niets met slavernij te maken. Er zijn genoeg mensen (blank en zwart) die nu 'knecht' of 'hulpje' zijn. En dat zijn ook geen slaven.

En als laatste dan nog het lachwekkkende argument dat het de klagers aan hun slavernijverleden doet denken. Slavernij is 150 jaar geleden afgeschaft!!! De klagers hebben 'slavernij' nooit en te nimmer zelf ervaren. Ze zijn geboren en getogen als vrij man/vrouw! Dát er in het verleden slavernij bestond bestrijd ook helemaal niemand en is (wat mij betreft) best wel een zwarte bladzijde in onze geschiedenis. Maar dat is het dan ook -geschiedenis-. Laten we daar aandacht aan schenken en het daar bij houden. Om de huidige generaties verantwoordelijk houden voor de daden van onze over- over- voorouders slaat dan ook helemaal nergens op.

Kortom, de uitspraak van de rechter is alleen gebaseerd op de onderbuikgevoelens van de klagers. Daarbij is in de uitspraak eigenlijk ook alleen gezegd dat Van der Laan beter naar de klagers had moeten luisteren en dan een afweging had moeten maken. Ok, en dan? Van der Laan luistert en luistert en luistert en beslist bv dan dat het algemeen belang met een aanpassing van Zwarte Piet niet gebaat is. Wat dan? Wat gaan de klagers dan doen?

Ik kan niets anders constateren dan dat klagers zelf persoonlijke issues hebben met het feit dat ze zwart zijn en dat feit gebruiken om persoonlijk (mogelijk) onrecht dat hen -in hun ogen- is aangedaan af te reageren op degenen die hen dat onrecht zouden hebben aangedaan. En dat zijn in NL dan uiteraard de 'blanken'. Want het zijn blanke wetgevers in dit land die bv subsidies in de kunst drastisch verminderd hebben. Oeh, weer die slechte blanken die Quincy pesten..... watje.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_144235680
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:39 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Dan ga je er al van uit dat er verschillende rassen bestaan. Dan ben jij dus al aan het scheiden, daarbij vul je ook zelf maar even in dat het blanke "ras" nog steeds superieur zou zijn aan het "blanke" (want van daaruit is het woord ergens ooit ontstaan hoewel de definitie nog steeds onduidelijk is).
Zo geef je zelf ruimte aan discriminatie die er in eerste instantie niet eens is.

Het is een witte die ook zwart draagt, dat je zou kunnen zien als een perfecte samensmelting van "rassen".

Nu jij weer.
Die semantische discussie wordt vaker aangehaald, maar is niet bepaald relevant. Alsof het minder erg zou zijn als het taaltechnisch geen racisme, maar een sterk aan racisme verwant onterecht onderscheid zou zijn.

Daarom hanteert de VN ook een bredere definitie van racisme:

"elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven"

Ik ga altijd uit van deze definitie.
pi_144235735
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Toch wel, want in deze heeft de rechter recht gesproken op basis van de onderbuik van de klagers.

Neen. De rechter kijkt naar objectief waar te nemen uiterlijke eigenschappen en naar het effect dat daar van uit kan gaan. Vervolgens constateert de rechter, dat er daadwerkelijk mensen zijn die zich gekwetst voelen door hetgeen zoals als in potentie kwetsend werd neergezet.

Er is dus een objectief element en een subjectief element. Jij wil doen voorkomen alsof de hele uitspraak op subjectiviteit gebaseerd is.

Ja, het is duidelijk dat jij het objectieve niet aanwezig vindt, deze rechters denken daar anders over.
pi_144235902
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:55 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Neen. De rechter kijkt naar objectief waar te nemen uiterlijke eigenschappen en naar het effect dat daar van uit kan gaan. Vervolgens constateert de rechter, dat er daadwerkelijk mensen zijn die zich gekwetst voelen door hetgeen zoals als in potentie kwetsend werd neergezet.

Er is dus een objectief element en een subjectief element. Jij wil doen voorkomen alsof de hele uitspraak op subjectiviteit gebaseerd is.

Ja, het is duidelijk dat jij het objectieve niet aanwezig vindt, deze rechters denken daar anders over.
Het objectieve is alleen het gegeven dát er mensen kunnen zijn die aanstoot zouden kunnen nemen aan de figuur Zwarte Piet. In dit geval zijn er klagers die zeggen er aanstoot aan te nemen. Dat zegt niets of dat dan ook wettelijk terecht is, zie mijn voorbeeld van de Gay Pride. De rechter heeft dan ook alleen tegen Van der Laan gezegd. Kijk, er zijn mensen die aanstoot nemen aan de figuur Zwarte Piet, luister nou eens even goed naar hen en maak dan pas een beslissing.
pi_144235908
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 12:52 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Die semantische discussie wordt vaker aangehaald, maar is niet bepaald relevant. Alsof het minder erg zou zijn als het taaltechnisch geen racisme, maar een sterk aan racisme verwant onterecht onderscheid zou zijn.

Daarom hanteert de VN ook een bredere definitie van racisme:

"elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven"

Ik ga altijd uit van deze definitie.
En hoe is die precies van toepassing? Ik zie niets ervan terug in Zwarte Piet.
pi_144236130
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:01 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Dat is duidelijk, dat jij het niet ziet.

Wat is er echter objectief waarneembaar:

- onderdanigheid van een hoop zwarten t.o.v. een blanke (slavernijverleden);
- negatieve stereotypering: kroeshaar, dikke rode lippen, accent;
- blanke als goedheiligman, zwarte als boeman met de roe (knecht ruprecht);
- etc.
pi_144236155
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het objectieve is alleen het gegeven dát er mensen kunnen zijn die aanstoot zouden kunnen nemen aan de figuur Zwarte Piet. In dit geval zijn er klagers die zeggen er aanstoot aan te nemen. Dat zegt niets of dat dan ook wettelijk terecht is, zie mijn voorbeeld van de Gay Pride. De rechter heeft dan ook alleen tegen Van der Laan gezegd. Kijk, er zijn mensen die aanstoot nemen aan de figuur Zwarte Piet, luister nou eens even goed naar hen en maak dan pas een beslissing.
De negatieve storetypering is in ieder geval vastgelegd in een juridisch document, dat is het meest essentiële aan deze uitspraak.
pi_144236286
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:08 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Dat is duidelijk, dat jij het niet ziet.

Wat is er echter objectief waarneembaar:

- onderdanigheid van een hoop zwarten t.o.v. een blanke (slavernijverleden);
- negatieve stereotypering: kroeshaar, dikke rode lippen, accent;
- blanke als goedheiligman, zwarte als boeman met de roe (knecht ruprecht);
- etc.
_Omdat er slavernij heeft bestaan mag er nooit meer een zwarte man werken voor een witte, of hoe moet ik dit zien?
- kroeshaar, dikke lippen en een accent zijn normale kenmerken, hoe kan dit negatief zijn?
- St Nicolaas was nu eenmaal een heilige die bekend stond om zijn barmhartigheid. Die hebben ze niet erbij verzonnen om die zwarte neer te halen. De roe en de hele bangmakerij is allang verdwenen.
deze is uit pedagogisch standpunt verzonnen als zwart omdat het vroeger onbekend was en angstaanjagend. Niet om "negers" op zich als slecht af te beelden.

Sinterklaas zou strikt gezien dan ook wel gelinked kunnen worden aan de spaanse inquisitie en, recenter, kindermisbruik binnen de katholieke kerk. Doet toch ook geen mens?
Waarom wel verzinnen/volhouden dat Zwarte Piet (nog steeds) een slaaf is en o wat doet dat ons zeer?
  zaterdag 6 september 2014 @ 13:13:53 #234
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144236288
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:01 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Via het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, zie de uitspraak.
  zaterdag 6 september 2014 @ 13:18:01 #235
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144236386
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:13 schreef Alentejana het volgende:
- kroeshaar, dikke lippen en een accent zijn normale kenmerken, hoe kan dit negatief zijn?
Die laatste twee worden wel regelmatig gebruikt om zwarten belachelijk te maken. Maar die kenmerken zijn bij de Zwarte Pieten van de intocht voor zover ik weet ook allang niet meer aanwezig.
pi_144236562
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:09 schreef Ceberut het volgende:

[..]

De negatieve storetypering is in ieder geval vastgelegd in een juridisch document, dat is het meest essentiële aan deze uitspraak.
Je laatste strohalm.

En ook die uitspraak gaat eraan in een eventuele rechtszaak als het daadwerkelijk om de figuur Zwarte Piet zal gaan.

Déze uitspraak gaat alleen over het 'aanstoot nemen aan' door een aantal mensen en dat Van der Laan bij zijn beslissing over het doorgaan van de intocht op de manier zoals ie is doorgegaan beter had moeten luisteren naar die mensen en dán pas een beslissing had moeten nemen.
pi_144237081
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:13 schreef Alentejana het volgende:

[..]

_Omdat er slavernij heeft bestaan mag er nooit meer een zwarte man werken voor een witte, of hoe moet ik dit zien?
- St Nicolaas was nu eenmaal een heilige die bekend stond om zijn barmhartigheid. Die hebben ze niet erbij verzonnen om die zwarte neer te halen. De roe en de hele bangmakerij is allang verdwenen.
deze is uit pedagogisch standpunt verzonnen als zwart omdat het vroeger onbekend was en angstaanjagend. Niet om "negers" op zich als slecht af te beelden.

Sinterklaas zou strikt gezien dan ook wel gelinked kunnen worden aan de spaanse inquisitie en, recenter, kindermisbruik binnen de katholieke kerk. Doet toch ook geen mens?
Waarom wel verzinnen/volhouden dat Zwarte Piet (nog steeds) een slaaf is en o wat doet dat ons zeer?
Ik vind het grappig die excuusargumenten die je aanhaalt, maar weinig overtuigend. Ik leg het dan ook naast me neer.
pi_144237107
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:26 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je laatste strohalm.

En ook die uitspraak gaat eraan in een eventuele rechtszaak als het daadwerkelijk om de figuur Zwarte Piet zal gaan.

Déze uitspraak gaat alleen over het 'aanstoot nemen aan' door een aantal mensen en dat Van der Laan bij zijn beslissing over het doorgaan van de intocht op de manier zoals ie is doorgegaan beter had moeten luisteren naar die mensen en dán pas een beslissing had moeten nemen.
Zo interpreteer ik het niet.
pi_144237420
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:47 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ik vind het grappig die excuusargumenten die je aanhaalt, maar weinig overtuigend. Ik leg het dan ook naast me neer.
Fijn he, zo´n welles nietes stelling. :+

Het zal wel helemaal aan mij liggen als rasoptimist en moderator van nature, maar ik zie echt absuluut niets slechts aan de hedendaagse Zwarte Piet.
Ik zie een samensmelting van twee rassen als je hem persee als iemand van zwart ras wilt zien, want er zit vaak een wit iemand in.

En die "negatieve stereotypering" werkt ook altijd maar 1 kant op.
Want wat dacht je van sinterklaas, waarom moet die nou wel weer oud geworden (driehonderd en zoveel nog wel) uitgebeeld met zo´n rare witte baard en witte lange haren met zo´n lijzige stem?
hij kan alleen nog maar op een paard vooruit en met z´n gat op een gemakkelijke stoel zitten.
Maar ja wit en kan dus onmogelijk als negatief getypeerd gezien worden.
Vreemde wereld.

Hoe wil men trouwens de dikke lippen, kroeshaar en accent verwijderen van de zwarte mensen die nog niet zo goed nederlands spreken, of niet accentloos, en Piet willen spelen?
Als men bepaalde regels gaat maken wat uiterlijk betreft sluit het zwarte mensen juist uit om hem te kunnen spelen.... Of mag blauw met dikke lippen, kroeshaar en een accent wel? Is daar over nagedacht?
pi_144237508
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:00 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Fijn he, zo´n welles nietes stelling. :+

Het zal wel helemaal aan mij liggen als rasoptimist en moderator van nature, maar ik zie echt absuluut niets slechts aan de hedendaagse Zwarte Piet.
Ik zie een samensmelting van twee rassen als je hem persee als iemand van zwart ras wilt zien, want er zit vaak een wit iemand in.

En die "negatieve stereotypering" werkt ook altijd maar 1 kant op.
Want wat dacht je van sinterklaas, waarom moet die nou wel weer oud geworden (driehonderd en zoveel nog wel) uitgebeeld met zo´n rare witte baard en witte lange haren met zo´n lijzige stem?
hij kan alleen nog maar op een paard vooruit en met z´n gat op een gemakkelijke stoel zitten.
Maar ja wit en kan dus onmogelijk als negatief getypeerd gezien worden.
Vreemde wereld.
Net als dat jij niet zomaar van je standpunt af zal stappen, zullen tegenstanders van ZP dat ook niet doen. Is dat moeilijk te begrijpen voor je?

Over die nieuwe zienswijze, dat Sinterklaas een negatieve stereotypering zou zijn, waarom hoor je daar dan geen geluiden over? En waarom wel over ZP?
pi_144237548
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:00 schreef Alentejana het volgende:

[Hoe wil men trouwens de dikke lippen, kroeshaar en accent verwijderen van de zwarte mensen die nog niet zo goed nederlands spreken, of niet accentloos, en Piet willen spelen?
Als men bepaalde regels gaat maken wat uiterlijk betreft sluit het zwarte mensen juist uit om hem te kunnen spelen.... Of mag blauw met dikke lippen, kroeshaar en een accent wel? Is daar over nagedacht?
Non-argument. Niemand valt over een incidentele Italiaan die ZP speelt. Het gaat om ZP in het algemeen, niet om de uitzonderingen.
pi_144237673
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:04 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Net als dat jij niet zomaar van je standpunt af zal stappen, zullen tegenstanders van ZP dat ook niet doen. Is dat moeilijk te begrijpen voor je?

Over die nieuwe zienswijze, dat Sinterklaas een negatieve stereotypering zou zijn, waarom hoor je daar dan geen geluiden over? En waarom wel over ZP?
Dat wilde ik juist bij jou voorleggen. Waarom horen we die negatieve geluiden over Zwarte Piet en met name in Nederland en nog specifieker in Amsterdam?

Wel volgens mij omdat daar 1 iemand op een zeepkist is gaan staan en omdat er een groep is die erg met slavenverleden bezig is en het witte volk in alles slecht vind etc etc etc en die heeft hij achter zich gekregen.

En begin niet weer over die discussie uit de jaren weet ik het wanneer, toen ging het nog om de roe en alles en dat is allang weg.

Nu hamert men maar op dat slaafgebeuren dat niet eens bewezen is, maar dat men zo graag wil zien.

Ik heb trouwens niet eens zo´n vast omlijnd standpunt, want ik ben neutraal, ik zal er niet om rouwen als het wordt afgeschaft en zeker niet op de barricaden gaan voor het behoud van Piet, ik reageer op argumenten én ben ook nog eens best over te halen, maar dan moet ik het wel logisch vinden. Tot nu toe ben ik nog niets overtuigends tegen gekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 06-09-2014 14:16:00 ]
pi_144237827
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:05 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Non-argument. Niemand valt over een incidentele Italiaan die ZP speelt. Het gaat om ZP in het algemeen, niet om de uitzonderingen.
Nee, ik heb het niet over" vallen over", ik heb het over als men al of niet wettelijk doorvoert dat zwarte Piet aan bepaalde regels moet voldoen.
En het gaat niet over een italiaan, maar een zwarte, met dikke lippen en kroeshaar en een accent die misschien ook wel zwarte Piet wil spelen. die heeft dan een probleem, want mag niet.
Krijg je pas echte discriminatie. Nu kan iedereen hem nog doen.

Als men niet over de uitzonderingen valt, hoeft men ook niet zo spastisch te doen over Zwarte Piet want die komt in alle vormen en maten voor en er zijn er nog amper te vinden die opzettelijk met een accent spreken.
pi_144238478
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:10 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Dat wilde ik juist bij jou voorleggen. Waarom horen we die negatieve geluiden over Zwarte Piet en met name in Nederland en nog specifieker in Amsterdam?
Juist omdat de situatie wezenlijk anders is. Keer de rollen om en kijk wie er allemaal beginnen te steigeren. Dus als je een zwarte Sinterklaas zou hebben en witte knechten.
pi_144238513
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:15 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Nee, ik heb het niet over" vallen over", ik heb het over als men al of niet wettelijk doorvoert dat zwarte Piet aan bepaalde regels moet voldoen.
En het gaat niet over een italiaan, maar een zwarte, met dikke lippen en kroeshaar en een accent die misschien ook wel zwarte Piet wil spelen. die heeft dan een probleem, want mag niet.
Krijg je pas echte discriminatie. Nu kan iedereen hem nog doen.
Vergezocht. Zoals ik al zei, het gaat niet om dergelijke uitzonderingen.

quote:
Als men niet over de uitzonderingen valt, hoeft men ook niet zo spastisch te doen over Zwarte Piet want die komt in alle vormen en maten voor en er zijn er nog amper te vinden die opzettelijk met een accent spreken.
Er is inderdaad sprake van een veranderende Zwarte Piet, en die trend mag nog best doorgaan.
pi_144238618
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:44 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Juist omdat de situatie wezenlijk anders is. Keer de rollen om en kijk wie er allemaal beginnen te steigeren. Dus als je een zwarte Sinterklaas zou hebben en witte knechten.
Moet het als argument doorgaan?

En dan geberurt er werkelijk helemaal niets, daar durf ik op te wedden.

Waar tegen geprotesteerd zou kunnen worden is verandering, daar kunnen sommigen slecht tegen, maar stel dat Sinterklaas altijd Zwart was geweest met witte knechten dan denk ik niet dat er ooit een blanke aanstoot had genomen.

In Suriname is Sinterklaas vaak genoeg door een Zwarte uitgebeeld. Kwam echt geen witte opstand van.
pi_144238669
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:50 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Moet het als argument doorgaan?

En dan geberurt er werkelijk helemaal niets, daar durf ik op te wedden.

Waar tegen geprotesteerd zou kunnen worden is verandering, daar kunnen sommigen slecht tegen, maar stel dat Sinterklaas altijd Zwart was geweest met witte knechten dan denk ik niet dat er ooit een blanke aanstoot had genomen.

In Suriname is Sinterklaas vaak genoeg door een Zwarte uitgebeeld. Kwam echt geen witte opstand van.
Als Sinterklaas altijd zwart was geweest, dan hadden we geen Sinterklaastraditie.
pi_144238675
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:45 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Vergezocht. Zoals ik al zei, het gaat niet om dergelijke uitzonderingen.

[..]

Er is inderdaad sprake van een veranderende Zwarte Piet, en die trend mag nog best doorgaan.
Waarom is dat nu weer vergezocht? het is een feit dat er genoeg zwarte mensen zijn die Zwarte Piet willen spelen en als een en ander daadwerkelijk vast zou komen te staan worden die dus uitgesloten.

Zwarte Piet veranderde altijd al en zal blijven veranderen, en is nooit eenduidig gekostumeerd geweest en zal dat ook nooit worden (tenzij men dus specifieke regels gaat opleggen).
Daar is helemaal geen actiegroep of rechtzaak voor nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Alentejana op 06-09-2014 14:58:59 ]
pi_144238733
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:53 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Als Sinterklaas altijd zwart was geweest, dan hadden we geen Sinterklaastraditie.
Hoe kunje dat zo zeker weten? Van de driekoningen is er ook zeker 1 zwart en die traditie bestaat ook gewoon.

Je kunt toch niet beweren dat er geen tradities met zwarte personen kunnen ontstaan ofzo?

Of wacht, barmhartigheid komt niet voor bij zwarten dus gaan ze nooit dingen uitdelen? Hoe moet ik het lezen?
pi_144238776
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:55 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Hoe kunje dat zo zeker weten? Van de driekoningen is er ook zeker 1 zwart en die traditie bestaat ook gewoon.

Je kunt toch niet beweren dat er geen tradities met zwarte personen kunnen ontstaan ofzo?

Of wacht, barmhartigheid komt niet voor bij zwarten dus gaan ze nooit dingen uitdelen? Hoe moet ik het lezen?
Sst. Hij zit in de slachtofferrol. Geen zin om tegen te spreken. Zit zo vol met zelfmedelijden dat hij geen logica meer ziet.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_144238798
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:57 schreef 2Happy4U het volgende:
Zit zo vol met zelfmedelijden dat hij geen logica meer ziet.
Dit lijkt mij een goede conclusie.
pi_144238844
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:57 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Sst. Hij zit in de slachtofferrol. Geen zin om tegen te spreken. Zit zo vol met zelfmedelijden dat hij geen logica meer ziet.
Black power! Jullie witmannen houden ons er niet meer onder! Wij eisen respect!
Je suis Charlie Sheen
pi_144239032
Zijn de honderdduizenden anti Pietjes al gevonden?
pi_144239083
Dit gaat nergens over.
Ene kant heb je Nederlanders die liefde hebben voor Sinterklaas-traditie
Andere kant zwarte mensen die zich gediscrimineerd voelen.
Hoe kunnen we zorgen dat er een oplossing komt :)
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144239137
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 14:55 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Het is een hypothetische situatie, dus je kunt er van zeggen wat je wil natuurlijk. Je weet het dondersgoed dat het dan niet geaccepteerd zou worden.
pi_144239144
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:11 schreef TitanicLover het volgende:
Dit gaat nergens over.
Ene kant heb je Nederlanders die liefde hebben voor Sinterklaas-traditie
Andere kant zwarte mensen die zich gediscrimineerd voelen.
Hoe kunnen we zorgen dat er een oplossing komt :)
Zwarte Piet afschaffen. Sinterklaas mag best blijven.
pi_144239158
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:13 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Zwarte Piet afschaffen. Sinterklaas mag best blijven.
:*
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_144239161
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:12 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het is een hypothetische situatie, dus je kunt er van zeggen wat je wil natuurlijk. Je weet het dondersgoed dat het dan niet geaccepteerd zou worden.
Hoe kan je van een hypothetische situatie een zekerheidje maken? Erg creatief argument weer van je, ook al slaat het nergens op.
pi_144239199
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:13 schreef Ceberut het volgende:

[..]

ZeurPiet afschaffen. Sinterklaas en Piet mogen best blijven.
Plus een excuus op nationale televisie van de anti pietjes die hun betoog op gebakken lucht hebben gebaseerd en kleine kindertjes hebben gekwetst met hun hetze jegens Piet.
Daarna krijgen ze een handje kruidnoten van diezelfde piet en mogen ze weer meedoen met het feest.
pi_144239272
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoe kan je van een hypothetische situatie een zekerheidje maken? Erg creatief argument weer van je, ook al slaat het nergens op.
Omdat je het op andere vlakken ook niet ziet. Wat zijn met sinterklaas vergelijkbare volksfeesten waarbij een zwarte man de hoofdrol speelt? Wie was onze laatste zwarte minister? Hoeveel zwarte kamerleden hebben we?
pi_144239309
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 11:37 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Heb je deze gemist?
Dat heet een rechterlijke dwaling. ;)
Geen gedegen onderzoek, politieke rechtspraak etc.
#NoDAPL
pi_144239323
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:12 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Geef eens een reden waarom niet?

En hebben we het dan over witgeschminkte verkleedde zwarten die dan niet voor een zwarte Sinterklaas werken,
Of witten die aanstoot zouden nemen aan zwarten die wérken? Of dat ze werken met een witgeschminkt gezicht? Of hoe moet ik dat zien?

Want nogmaals, in Suriname wordt sinterklaas links en rechts al door zwarten gespeeld. Geen witte opstand ontstaan.
pi_144239326
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:18 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Omdat je het op andere vlakken ook niet ziet. Wat zijn met sinterklaas vergelijkbare volksfeesten waarbij een zwarte man de hoofdrol speelt? Wie was onze laatste zwarte minister? Hoeveel zwarte kamerleden hebben we?
Wat heeft het aantal zwarten werkzaam in de politiek te maken met ZP :?
pi_144239342
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, uiteraard, het is een uitspraak die tegen jouw standpunt in gaat, dus dan moet er wel sprake zijn van dwaling.

Doelredenering heet wat je nu aan het doen bent.
pi_144239352
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Tel daarbij op dat de rechter erg creatief is geweest met artikeltje 8 en je weet wel dat de uitspraak gebaseerd is op onderbuikgevoelens van een minderheid. Niet serieus te nemen en in een hoger beroep gaat die uitspraak er naar alle waarschijnlijkheid gewoon aan.
pi_144239367
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wat heeft het aantal zwarten werkzaam in de politiek te maken met ZP :?
Alles. ZP is een uiting van in de maatschappij aanwezige racisme.
pi_144239404
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:22 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Alles. ZP is een uiting van de in de maatschappij aanwezige racisme.
Als dat al zo was geweest, wat het niet is, dan had de door jou aangehaalde uitspraak daar natuurlijk allang melding van gemaakt. Dat zou dan pas echt een juridische onderbouwing zijn geweest. Maar dat is het niet, dus kunnen wel stellen dat de door jou aangehaalde racisme tussen je oren zit.

Overigens geef je nu precies aan waar het de anti-pietjes om te doen is; ZP is geen racisme, ZP is een vehikel. Een manier om het hele slavernij gebeuren weer naar boven te krijgen teneinde herstelbetalingen af te dwingen. Je hebt zojuist de echte drijfveren van zeurpietjes laten zien.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2014 15:25:43 ]
pi_144239421
Hij voelt dat ze zwarten onderdrukt en niet vertegenwoordigd zijn, snap dat dan.
Maar waar een wil is is een weg, hoe meer er studeren, hoe meer er prominete banen zullen krijgen..

Zwarte hoofdrolspelers zul je in een land dat van oorsprong wit was natuurlijk niet snel tegenkomen. Net zo goed zoals je in zwarte landen niet snel een witte hoofdrolspeler tegen zult komen, met uitzondering van sinterklaas op nederlands grondgebied overzee omdat ze dat binnengehaald hebben. Geheel vrijwillig, trouwens, met Zwarte Piet en al.
pi_144239431
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als dat al zo was geweest, wat het niet is, dan had de door jou aangehaalde uitspraak daar natuurlijk allang melding van gemaakt. Dat zou dan pas echt een juridische onderbouwing zijn geweest. Maar dat is het niet, dus kunnen wel stellen dat de door jou aangehaalde racisme tussen je oren zit.
Oh, nu is die uitspraak wel opeens allesverklarend? Ben je het er ook mee eens dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is?
pi_144239466
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:24 schreef Alentejana het volgende:
Zwarte hoofdrolspelers zul je in ene land dat van oorsprong wit was natuurlijk niet snel tegenkomen. Net zo goed zoals je in zwarte landen niet zenl ene witte hoofdrolspeler tegen zult komen, met uitzondering van sinterklaas op nederlands grondgebied overzee omdat ze dat binnengehaald hebben. Geheel vrijwillig, trouwens, met Zwarte Piet en al.
Mooi, nu komen we ergens. Je erkent het racisme zelf. Blijkbaar is het vanzelfsprekend dat zwarten in een witte maatschappij als knecht worden neergezet.

En dat, is het kern van het probleem.
pi_144239484
Die uitspraak zou gewoon genegeerd moeten worden. Laat de verschillende sinterklaasverenigingen zelf maar bepalen hoe ze alles vormgeven.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2014 15:27:33 ]
pi_144239510
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:26 schreef Jigzoz het volgende:
Die uitspraak is zou gewoon genegeerd moeten worden. Laat de verschillende sinterklaasverenigingen zelf maar bepalen hoe ze alles vormgeven.
Eens. Maar dan ook geen vergunningen door de overheid en geen Zwarte Piet op NPO 1,2 of 3.
pi_144239532
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:25 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Oh, nu is die uitspraak wel opeens allesverklarend?
Daar dweepte jezelf toch mee, of ga je dat nu opeens ontkennen? Ik volg simpelweg jouw (nogal simpele) redenatie dat die uitspraak alles verklaart. Als we dat even voor waar aannemen (wat dus niet zo is) dan kunnen we dus ook stellen dat racisme niet bewezen is en je uit je nek kletst als je begint te roepen over zwarten in de politiek, racisme en de hele santenkraam. Dat snap je zelf ook wel natuurlijk ;)

quote:
Ben je het er ook mee eens dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is?
Nee, want mijn stelling is nog steeds dat de uitspraak niks anders is dan een subjectieve gebaseerd op onderbuikgevoelens van een minderheid. Dat jij hem als waarheid aanneemt is niet echt mijn probleem, maar dan moet je het me ook niet kwalijk nemen als ik je daarmee om de oren slaat als je weer eens krampachtig een argument probeert te verzinnen wat nergens op slaat.

Dus bij deze, je hebt weer eens een argument verzonnen waar de gaten met groot gemak in geschoten kunnen worden, waarvoor dank.
pi_144239535
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:27 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Eens. Maar dan ook geen vergunningen door de overheid en geen Zwarte Piet op NPO 1,2 of 3.
O ja, jij als troll moet natuurlijk ook antikinderfeestjes zijn. Verbaast me niks.
pi_144239560
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:26 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Mooi, nu komen we ergens. Je erkent het racisme zelf. Blijkbaar is het vanzelfsprekend dat zwarten in een witte maatschappij als knecht worden neergezet.

Ze erkent dat Nederland van oorsprong wit was en dat is racisme ja? Wow, dat woord is wel aan inflatie onderhevig bij jou of niet soms?
pi_144239591
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:27 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Waarom zou de staatstelevisie geen verslag mogen doen van ZP en wel van opgeblazen kindertjes in Syrie? Voor iemand die vind dat er teveel huilclubjes met non-nieuws zijn neem je deze huilclub nogal hoog op of niet soms?
pi_144239643
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:26 schreef Ceberut het volgende:

[..]

HUH waar komt die knecht vandaan?
Ik zeg dat het niet vanzelfsprekend is dat er ÜBERHAUBT zwarten voorkomen in volksfeesten.
Hoofrolspeler of sidekick.
En andersom precies zo, maar dat komt niet binnen bij jou?

Weet je wel hoe simpel men was toen Zwarte Piet ontstond?
Als men u iets angstaanjagends zou uitvinene om kinderen gehoorzamer te krijgen zou het een buitenaards wezen zijn die hun smartphone en tablet onklaar maakte met een of andere energie straal.....

Het is niet ontstaan om een neger neer tehalen, maar ze zochten iets dat kinderen schrik aan zou jagen.

Dat gegeven kunnen we niet meer veranderen, maar inmiddels is Piet wel veranderd naar een kindervriend en nog heb je er een probleem mee?

Want ja, werkt voor een witte he. Tjonge jonge.
pi_144239695
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:32 schreef Alentejana het volgende:

[..]

HUH waar komt die knecht vandaan?

De wens is de vader van de gedachte hé. Dat zie je maar weer.
pi_144239714
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:28 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Daar dweepte jezelf toch mee, of ga je dat nu opeens ontkennen?
Het is een uitspraak en ik haal daar de relevante zaken uit. Meer niet. Jij maakt er meer van.

quote:
Dus bij deze, je hebt weer eens een argument verzonnen waar de gaten met groot gemak in geschoten kunnen worden, waarvoor dank.
Je haalt je eigen stropop onderuit.
pi_144239739
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ze erkent dat Nederland van oorsprong wit was en dat is racisme ja? Wow, dat woord is wel aan inflatie onderhevig bij jou of niet soms?
Nee, wel een verklaring waarom Zwarte Piet van oorsprong een onderdanige rol heeft.

Dat past tegenwoordig niet meer in een multiculturele samenleving, waar alle kleuren gelijk zijn.
pi_144239778
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:32 schreef Alentejana het volgende:

Het is niet ontstaan om een neger neer tehalen, maar ze zochten iets dat kinderen schrik aan zou jagen.

Ja, een zwarte man is wel geschikt voor die positie? Geeft meteen aan waarom we van Zwarte Piet af moeten.

Dat er in de tussentijd allerlei zaken zijn aangepast, doet er niet toe. Piet is nog steeds diegene die je in de zak meeneemt naar Spanje.
pi_144239885
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:34 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Het is een uitspraak en ik haal daar de relevante zaken uit. Meer niet. Jij maakt er meer van.
Je quote selectief en haalt te pas en te onpas het erbij ja, daar heb je helemaal gelijk in. Maar vervolgens slaat men je om de oren met je eigen redenatie en dan is het weer huilen.
pi_144239914
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je quote selectief en haalt te pas en te onpas het erbij ja, daar heb je helemaal gelijk in. Maar vervolgens slaat men je om de oren met je eigen redenatie en dan is het weer huilen.
Nee hoor, heb al eerder aangegeven wat ik essentieel vond aan de uitspraak.
pi_144239941
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:36 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ja, een zwarte man is wel geschikt voor die positie? Geeft meteen aan waarom we van Zwarte Piet af moeten
Toen wel, omdat men geen zwarte mensen kenden dus dat was even schrikaanjagend als een aliën nu. En vooralsnog is het niet eens duidelijk of het een zwarte man was. Er zijn ook bronnen waar het meteen al om een zwart gemaakt gezicht ging van de hansworst bv.

Zwarte Piet heeft die rol van angstaanjager OM zijn zwart zijn al meer dan een halve eeuw niet meer. Omdat men a niet meer kinderen bang maakt (met een zwarte kleur, wat voor de duivel was, men is niet meer zo van de duivel) en b omdat men inmiddels gewend is aan ander kleurtjes in de samenleving.
pi_144240012
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:35 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Nee, wel een verklaring waarom Zwarte Piet van oorsprong een onderdanige rol heeft.
Neuh, dat is het niet. Dat dat in jouw hoofd zo gekomen is is niet echt een geschiedkundig feit. We hebben allang vastgesteld dat ZP geen onderdanige rol heeft, een kindervriend is, geen racistische kenmerken bevat en bovenal een karikatuur is van iets dat al veel ouder is dan de 1e negerslaaf ter wereld. Maar het staat je vrij om dat te denken natuurlijk.

quote:
Dat past tegenwoordig niet meer in een multiculturele samenleving, waar alle kleuren gelijk zijn.
Piet is dan ook gelijk als ieder ander, zoals we al ongeveer 152x hebben vastgesteld.
pi_144240030
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:40 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Nee hoor, heb al eerder aangegeven wat ik essentieel vond aan de uitspraak.
Ja dat zeg ik, selectief quoten uit een uitspraak waar je vervolgens even op werd gewezen in dit topic. O.a. door DS4 en consorten.
pi_144240081
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:41 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Toen wel, omdat men geen zwarte mensen kenden dus dat was even schrikaanjagend als een aliën nu. En vooralsnog is het niet eens duidelijk of het een zwarte man was. Er zijn ook bronnen waar het meteen al om een zwart gemaakt gezicht ging van de hansworst bv.

Zwarte Piet heeft die rol van angstaanjager OM zijn zwart zijn al meer dan een halve eeuw niet meer. omdat men a niet meer kidneren bang maakt en b omdat men inmiddels gewend is aan ander kleurtjes in de samenleving.
Je geeft zelf al aan, dat het nodige is veranderd aan ZP. Juist vanwege racistische kenmerken. Jij vindt dat Zwarte Piet daardoor inmiddels een neutraal figuur is.

Ik vind van niet. Zwarte Piet is nog altijd ondergeschikt aan Sinterklaas. Zwart is minder dan blank is de boodschap van dit kinderfeest, en dat moet veranderen.

Of dat nu verandert door ZP af te schaffen, of Pieten van alle kleuren te introduceren, zal mij een (hans)worst wezen.
pi_144240112
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja dat zeg ik, selectief quoten uit een uitspraak waar je vervolgens even op werd gewezen in dit topic. O.a. door DS4 en consorten.
Knap dat je nog zo veel reageert op iemand die maar 1 ding te zeggen heeft :@
pi_144240116
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Selectief quoten? Het is de boodschap van de uitspraak. Natuurlijk ga ik dan selectief quoten.
pi_144240127
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:46 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Je geeft zelf al aan, dat het nodige is veranderd aan ZP. Juist vanwege racistische kenmerken. Jij vindt dat Zwarte Piet daardoor inmiddels een neutraal figuur is.

Ik vind van niet. Zwarte Piet is nog altijd ondergeschikt aan Sinterklaas. Zwart is minder dan blank is de boodschap van dit kinderfeest, en dat moet veranderen.

Of dat nu verandert door ZP af te schaffen, of Pieten van alle kleuren te introduceren, zal mij een (hans)worst wezen.
Op welk gebied is ZP achtergesteld ten opzichte van Klaas dan?
pi_144240132
quote:

[..]

Doe eens een objectief onderzoek onder Nederlanders dan ;)
pi_144240195
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:47 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Knap dat je nog zo veel reageert op iemand die maar 1 ding te zeggen heeft :@
Ik vind het altijd wel leuk, beetje trolletjes voeren. Heb toch niet zoveel te doen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:47 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Selectief quoten? Het is de boodschap van de uitspraak. Natuurlijk ga ik dan selectief quoten.
Nee, het was onderdeel van de boodschap van de uitspraak. Je begon een paar topics geleden met 'ZP IS RACISME KIJK MAAR NAAR DEZE UITSPRAAK' en nu heb je het al teruggespindokterd naar 'ZP is misschien wel een klein beetje aanstootgevend volgens de rechter!' En dat allemaal op voorspraak van de mensen die de uitspraak hebben uitgelegd aan je. Dat was inderdaad selectief quoten en daar ging je even de boot in met je verweer, hoe je het ook wend of keert :)
pi_144240200
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:47 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Doe eens een objectief onderzoek onder Nederlanders dan ;)
Dat zal volgens Cerberut nooit kunnen.
pi_144240260
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zal volgens Cerberut nooit kunnen.
I know, wel onder Amsterdammers maar niet onder Nederlanders. En waarom niet? Dan krijg je waarschijnlijk een heel ander beeld en dat verpest zijn enige argument.
pi_144240302
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Op welk gebied is ZP achtergesteld ten opzichte van Klaas dan?
Is dit een vraag? Dit kan je niet serieus menen. ZP is een knecht.

quote:
Knecht, m. (-s, -en), mannelijke bediende, lakei; dienaar; slaaf; (spr.) zoo heer zoo -, aan de bedienden kent men den meester; stomme -, buffettafeltje; zie ook KNAAP. *-ELIJK, bn. en bijw. als
http://www.dbnl.org/tekst(...)03nieu01_01_0014.php
pi_144240315
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:51 schreef bijdehand het volgende:

[..]

I know, wel onder Amsterdammers maar niet onder Nederlanders. En waarom niet? Dan krijg je waarschijnlijk een heel ander beeld en dat verpest zijn enige argument.
Niet alleen dat, je kan nu al op je vingers natellen dat hij dan zijn stokpaardje van stal haalt over Nederland dat een racistisch instituut is en dat waarschijnlijk alle anti Pietjes onder druk gezet zijn om vooral pro Piet te stemmen etc etc.
pi_144240335
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik vind het altijd wel leuk, beetje trolletjes voeren. Heb toch niet zoveel te doen.

[..]

Nee, het was onderdeel van de boodschap van de uitspraak. Je begon een paar topics geleden met 'ZP IS RACISME KIJK MAAR NAAR DEZE UITSPRAAK' en nu heb je het al teruggespindokterd naar 'ZP is misschien wel een klein beetje aanstootgevend volgens de rechter!' En dat allemaal op voorspraak van de mensen die de uitspraak hebben uitgelegd aan je. Dat was inderdaad selectief quoten en daar ging je even de boot in met je verweer, hoe je het ook wend of keert :)
Nee, het staat ten eerste allemaal in dit topic, ten tweede reageerde ik op jou met een link naar de uitspraak, zonder een verder waardeoordeel. Lees het na voor je gaat schuimbekken.
pi_144240352
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:52 schreef Ceberut het volgende:

[..]

[..]

http://www.dbnl.org/tekst(...)03nieu01_01_0014.php
quote:
knecht (meervoud: knechten, knechts) 1(de; m) mannelijke bediende2(de; m,v) (sport) wielrenner die tijdens de wedstrijd zijn kopman ondersteunt
http://vandale.nl/opzoeken?pattern=knecht&lang=nn#.VAsR7WOwRi4

Bediende.
pi_144240358
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 15:52 schreef Ceberut het volgende:
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg aan jou op welk gebied Piet op dit moment is achtergesteld ten opzichte van Klaas.
pi_144240365
quote:

jij vind hem ondergeschikt en jij ziet zo´n boodschap en zal dat zeker aanleren aan je kinderen.
Maar kinderen die het niet leren, zien het niet zo, gek he?
Racisme wordt zo dus gecreëerd.
Zo werkt het exact. Fijn dat je het even voordoet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')