Religie is ontstaan door menselijke waarden te formaliseren. Religie is dus afhankelijk van moraal, niet andersom.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 19:32 schreef mig72 het volgende:
Als je nergens in gelooft, hoe kun je in moraliteit geloven?
Omdat je vindt dat je mensen moet respecteren, daar heb ik geen fantasie-figuur voor nodig om me dat te verplichten, dat komt uit mezelf.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 19:32 schreef mig72 het volgende:
Als je nergens in gelooft, hoe kun je in moraliteit geloven?
Verkondig je nu dat ik verkrachting enz. moet gedogen als dit bij andermans geloof hoort ?quote:Hoe kun je verkrachting, moord, diefstal, of mishandeling verbieden en demoniseren, zonder jouw moraliteit aan anderen op te dringen? Waarom respecteren jullie andermans geloof niet en dringen jullie jouw eigen visie op als de enige juiste?
Dat ga ik niet, maar ik fantaseer er ook geen Godje bij om het dan maar gemaakt te hebben.quote:Hoe ga je voorbij aan het feit dat het universum, de zon, de sterren, en planeten door geen mens gecreëerd kunnen zijn?
Die logica zijn de natuurwetten, die van de fysica, en natuurlijke gebeurtenissen zoals de evolutie.quote:Hoe ga je voorbij aan het feit dat alles in de wereld, ook het ontstaan en functioneren van bovenstaande, schijnt met een bepaalde reden, en logica te gebeuren?
De werkelijkheid is dat goede mensen vaak stank voor dank krijgen, en de slechte profiteren van hun misdaden.quote:Hoe verklaar je dat goede mensen en daden doorgaans beloond worden en slechte mensen en daden bestraft (wet van karma)?
Het grootste deel van de mensenschendingen uit de geschiedenis is georganiseerd geweest, dan wel gerechtvaardigd, vanuit een of ander geloof.quote:Klacht: Atheïsten zijn de plaag van de samenleving
Enige goede redenatie in dit topic.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 19:35 schreef Cosmo. het volgende:
Als er een god was dan had hij je nooit zulke kuttopics laten maken.
quote:
Dat dit soort dingen gebeuren is altijd mijn grootste reden geweest om niet in God te geloven. De wereld is gewoon te oneerlijk voor het bestaan van een God.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 19:32 schreef mig72 het volgende:
verkrachting, moord, diefstal, of mishandeling
Het wordt gewoon weer hetzelfde als voordat je geboren was. Je maakt niks mee maar het is ook niet alsof je iets mist.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 19:32 schreef mig72 het volgende:
Hoe verklaar je dat we allemaal op een gegeven dag gaan sterven en dat noemand het geringste idee heeft van wat er komen gaat?
dierenquote:
kut megole hebbe nie eens hersensenquote:
en dus geen bewustzijnquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 21:28 schreef Klaploper het volgende:
[..]
kut megole hebbe nie eens hersensen
zekersquote:
nee hoor want toen jezus de baas was was er nog veel oorlog en moord maar toen kwam mohammed en toen was het pas vredequote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:45 schreef snakelady het volgende:
Wat veel gelovigen vergeten is dat socialiteit en moraliteit al bestonden voor dat de bijbel er was.
Het is dus niet dat de bijbel het heeft verzonnen, het bestond daar voor ook al, er waren al vele sociale maatschappijen, de bijbel heeft ze alleen opgeschreven en vervolgens eigen gemaakt plus nog wat extra regels voor zichzelf.
Dus stellen dat er zonder geloof geen moraal zou zijn is onzin, het bestaat al sinds de mensheid bestaat!
Er is nooit vrede geweest op aarde.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:57 schreef Klaploper het volgende:
[..]
nee hoor want toen jezus de baas was was er nog veel oorlog en moord maar toen kwam mohammed en toen was het pas vrede
ongelovige varkenquote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:57 schreef snakelady het volgende:
[..]
Er is nooit vrede geweest op aarde.
Inderdaad, sinds Mohammed is het een en al pais en vree op aard.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 22:57 schreef Klaploper het volgende:
[..]
nee hoor want toen jezus de baas was was er nog veel oorlog en moord maar toen kwam mohammed en toen was het pas vrede
Ik respecteer, als atheïst of pastafari zijnde, ieders mening/opvatting, mits ze mijne ook respecteren. En een aantal gelovigen heeft daar zeer veel moeite mee, die blijven door zeuren over hoe superieur ze zijn en weten van geen ophouden, totdat je ze op hun nummer zet. Maar dan zijn ze weer op hun teentjes getrapt vermits zij dat dan opeens te grof vinden.quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 23:09 schreef HCFeestbeest het volgende:
Ga aub weg.
Kunnen we niet gewoon elkaars opvattingen respecteren, ookal zijn we het er niet mee eens?
Waarom zou moraal verbonden moeten zijn met ergens in geloven?quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 19:32 schreef mig72 het volgende:
Als je nergens in gelooft, hoe kun je in moraliteit geloven? Hoe kun je verkrachting, moord, diefstal, of mishandeling verbieden en demoniseren, zonder jouw moraliteit aan anderen op te dringen? Waarom respecteren jullie andermans geloof niet en dringen jullie jouw eigen visie op als de enige juiste?
Evolutie. Simpel, kijk om je heen en je ziet alles evolueren. Nou zal jij wel zeggen dat de mensen al eeuwen hetzelfde zijn, en dus evolutie niet bestaat, maar de mens heeft het apparaat uitgevonden waar ik nu op zit te tiepen. 25 jaar geleden moest ik dit op een papier schrijven met pen, in envelop douwen en naar de bus lopen voorzien van postzegel. Ja dat is ook evolutie.quote:Hoe ga je voorbij aan het feit dat het universum, de zon, de sterren, en planeten door geen mens gecreëerd kunnen zijn? Hoe ga je voorbij aan het feit dat alles in de wereld, ook het ontstaan en functioneren van bovenstaande, schijnt met een bepaalde reden, en logica te gebeuren?
Als ik het nieuws zo volg heb ik 't idee dat slechte mensen beter worden beloond dat goeie mensen.. Zorggraaiers met mega oprot premie's etc.. En ik maar werken voor een hongerloontje.quote:Hoe verklaar je dat goede mensen en daden doorgaans beloond worden en slechte mensen en daden bestraft (wet van karma)?
Tja, op een gegeven moment is het lichaam op en dan ga je dood.. Persoonlijk hoop ik dat re-incarnatie toch bestaat, want dan kan ik nog een rondje in draaimolen des levens.quote:Hoe verklaar je dat we allemaal op een gegeven dag gaan sterven en dat noemand het geringste idee heeft van wat er komen gaat?
Dank voor het compliment.quote:Klacht: Atheïsten zijn de plaag van de samenleving
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |