Gelukkig discussier jij fijn en onderbouw je je kreten en loop je niet alleen maar te schreeuwen dat iedereen het fout heeft en het eigenlijk geen flikker uitmaakt of je op de 5e of 50e een kind uitpoept.quote:Op donderdag 11 september 2014 10:50 schreef simmu het volgende:
[..]
en wederom over onjuiste feiten: een echo stelt helemaal niet zoveel vast. en ik zie die verbazing ook al niet terug in deze 'discussie'
Leandra zei: en als er wat is dan is dat wel te zien op de echo. En dan kan je dan wel verder zien.quote:Op donderdag 11 september 2014 10:50 schreef simmu het volgende:
[..]
en wederom over onjuiste feiten: een echo stelt helemaal niet zoveel vast. en ik zie die verbazing ook al niet terug in deze 'discussie'
Ik heb het niet al die tijd geprobeerd, hoor. En wij hadden voor onszelf 40 als grens, en net ervoor werd ik zwanger. Wij hebben die keus niet zomaar gemaakt, hebben er heel erg over nagedacht en gepraat en wilden die risico's nemen. Dat is onze keus en of dat de maatschappij uiteindelijk geld zou kunnen kosten, is geen reden om te vinden dat je mee mag beslissenquote:Op donderdag 11 september 2014 11:03 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar om het enigszins terug ontopique te brengen, dan is het toch een ultiem egoïstische exercitie? Is het sowieso altijd jajablabla, maar als je zolang aan het proberen bent en eigenlijk op een leeftijd at het een verhoogd risico op complicaties heeft voor jezelf en je kind, en ook de maatschappelijke positie van het kind wellicht wat lastiger. Ik had vroeger al altijd de 'oudste moeder' van allemaal, en mijn moeder was 35 toen ze mij kreeg (wel in een andere tijd dan nu, dus dat was toen wat 'ouder' dan nu zeg maar). Plus als op een gegeven moment je oudste de (tiener)moeder/vader van je jongste kan zijn, of je al tegen de 50 loopt als je kind net naar school gaat...
Neuh, ik heb het ook niet zozeer over de 'maatschappelijke' impact, want dat vind ik ook zo'n idiote non-discussie, dan kom je ook uiteindelijk wel weer uit bij dat er sowieso wel kinderen nodig zijn de maatschappij / economie draaiende te houden, diegene die dat (goed, enigszins anders) in een van de vorige topics zei werd met hoongelach ontvangen. Plus inderdaad als het gaat over kosten/baten kan je ook best even bij de bewust ongezond levenden in onze maatschappij langs.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb het niet al die tijd geprobeerd, hoor. En wij hadden voor onszelf 40 als grens, en net ervoor werd ik zwanger. Wij hebben die keus niet zomaar gemaakt, hebben er heel erg over nagedacht en gepraat en wilden die risico's nemen. Dat is onze keus en of dat de maatschappij uiteindelijk geld zou kunnen kosten, is geen reden om te vinden dat je mee mag beslissen
Mijn leeftijd is dan overigens wel weer een van de redenen om niet nog een tweede kind te proberen te krijgen.
De risico's worden groter, maar wij vonden ze nog acceptabel. En wij hebben zelf uit en te na besproken hoe en wat. En wij hebben het geluk dat medisch alles goed gegaan is en we een gezond kind hebben gekregen.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:09 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Neuh, ik heb het ook niet zozeer over de 'maatschappelijke' impact, want dat vind ik ook zo'n idiote non-discussie, dan kom je ook uiteindelijk wel weer uit bij dat er sowieso wel kinderen nodig zijn de maatschappij / economie draaiende te houden, diegene die dat (goed, enigszins anders) in een van de vorige topics zei werd met hoongelach ontvangen. Plus inderdaad als het gaat over kosten/baten kan je ook best even bij de bewust ongezond levenden in onze maatschappij langs.
Ik bedoel meer het medische voor jezelf en het kind, en het feit dat je toch als kind 'uit de toon valt' met een fors oudere ouder dan de 'norm', en dat op bepaalde punten in zijn/haar leven weleens lastig kan zijn.
Ja het is ook geen aanklacht naar jou persoonlijk hoorquote:Op donderdag 11 september 2014 11:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De risico's worden groter, maar wij vonden ze nog acceptabel. En wij hebben zelf uit en te na besproken hoe en wat. En wij hebben het geluk dat medisch alles goed gegaan is en we een gezond kind hebben gekregen.
Dat uit de norm vallen, dat valt dus heel erg mee. Bij mijn dochter in de klas (ze is nu 5) zitten meer kindjes met ouders rondom de 40, hoor. Het is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger dat je voor je 30e alles rond hebtBovendien zijn mijn vriend en ik gezonde mensen met een redelijk gezonde levenstijl en hoeven we niet onder te doen voor mensen die wat jonger zijn. Enige dat ik dan weer voor mezelf als voordeel zie, is dat ik nu denk ik een betere en fijnere moeder ben dan ik pak 'm beet 10 geleden zou zijn geweest, omdat ik nu veel beter in mijn vel zit.
waar heb ik gezegd dat het geen flikker uitmaakt? ik heb vooralsnog helemaal niks gezegd over wat ik vind van kinderen krijgen op oudere leeftijd. het enige wat ik zeg is dat het niet prettig is om discussie te voeren zonder deze concreet te maken. het vliegt alle kanten op en het merendeel zonder enige onderbouwing maar met veel oordeel en misvattingen.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:04 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Gelukkig discussier jij fijn en onderbouw je je kreten en loop je niet alleen maar te schreeuwen dat iedereen het fout heeft en het eigenlijk geen flikker uitmaakt of je op de 5e of 50e een kind uitpoept.
Vandaar ook dat wij maar één kind hebben. Wij vonden de risico's nu wel te groot worden. En het duurde nu eenmaal 3 jaar voor ik zwanger werd, dus tja...wij waren heel erg blij dat we dit ene kind hebben gekregen en hebben het heel fijn met ons drieenquote:Op donderdag 11 september 2014 11:15 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja het is ook geen aanklacht naar jou persoonlijk hoorZoals bij zoveel dingen in je leven maak je een afweging en accepteert de een wel de risico's, en de ander niet
De tijd is wel anders, dat ben ik met je eens, maar wat ik al eens in een ander topic heb geroepen; ik vind (persoonlijk) dat je als je (nog meer) kinderen wil en je tussen de 35 -40 bent je wel echt serieus haast moet maken, en ik zou er met 40+ niet meer aan beginnen.
Dat zal ongetwijfeld, en ik chargeer uiteraard een beetje (leek me wel duidelijk met de 5-50quote:Op donderdag 11 september 2014 11:16 schreef simmu het volgende:
[..]
waar heb ik gezegd dat het geen flikker uitmaakt? ik heb vooralsnog helemaal niks gezegd over wat ik vind van kinderen krijgen op oudere leeftijd. het enige wat ik zeg is dat het niet prettig is om discussie te voeren zonder deze concreet te maken. het vliegt alle kanten op en het merendeel zonder enige onderbouwing maar met veel oordeel en misvattingen.
zoals bv de misvatting dat je meestal op een echo wel ziet of er iets mis is. dat is niet zo. bij de eerste echo kunnen ze eigenlijk alleen maar zien of het hartje klopt, of de navelstreng aangelegd is, dat soort dingen. bij de 20 weken echo kan meer gezien worden: hersens aanwezig, groei voldoende, open rug, dat soort dingen. maar aangeboren hartafwijkingen zien ze vaak niet, chromosoomafwijkingen niet en nog een hele sloot van dingen die mis kunnen zijn. geloof me: downsyndroom is daar eigenlijk wel het meest gunstige.
Ik vind het niet leuk dat je DJMO hier nu bijsleept.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:20 schreef L-E het volgende:
Als we dan toch van alles vinden: ik heb overigens toch liever een 38-jarige moeder die doordacht voor een kind gaat en wat fatsoensnormen mee geeft dan een nonstop doorfokkende tijgerleggingdrager wiens schoenmaat groter is dan haar iq en zich totaal niet bewust is van de footprint die haar 'wondertjes'achterlaten op deze aarde. Ondanks de medische risico's. Die ik niemand gun, laat dat duidelijk zijn. Ik voel wel iets voor invoering van een kindbewijs, hoe onhaalbaar dat ook is.
Als je het hebt over wat beter is voor de wereld, dan kies ik toch echt voor de minder domme moeder. Dat staat even los van de risico's voor mij, is slechts een persoonlijke voorkeurquote:Op donderdag 11 september 2014 11:22 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ik vind het niet leuk dat je DJMO hier nu bijsleept.
Maar goed, nuances zijn er uiteraard over en weer te maken. Alsof een 24 jarige tokkie die aan mokkakleurigkind nummer 5 van pappa nummer 6 bezig beter is dan een 38/39 jarige die een stabiele thuissituatie heeft. Maar we hebben het uiteraard niet over dat soort uitschieters, meer in de algemeenheid dat er risico's toenemen, dat leek me ook wel duidelijk, of moeten we voortaan alle nuances ook nog apart benoemen. Kan best dat er dus andere omstandigheden juist dusdanig positief zijn dat je de risico's voor lief neemt.
Dat doet iedereen denk ik, áls je kon kiezen. Maar nogmaals; in iedere situatie zijn er uitzonderingen te bedenken. Dat doet niks af aan het feit dat er verhoogde risico's zijn op een zekere leeftijd.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:24 schreef L-E het volgende:
[..]
Als je het hebt over wat beter is voor de wereld, dan kies ik toch echt voor de minder domme moeder. Dat staat even los van de risico's voor mij, is slechts een persoonlijke voorkeur
Ik mag er iets van vinden.quote:Op donderdag 11 september 2014 09:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar goed, dan terug naar alle risico's, ook degenen die wellicht kosten opleveren voor de maatschappij: vind jij werkelijk dat jij daarom dus iets mag vinden over vrouwen die na hun zeg 36e moeder worden? Omdat jij als onderdeel van de maatschappij wellicht ergens iets van kosten mee moet betalen?
Dat betwist ik ook nietquote:Op donderdag 11 september 2014 11:25 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat doet iedereen denk ik, áls je kon kiezen. Maar nogmaals; in iedere situatie zijn er uitzonderingen te bedenken. Dat doet niks af aan het feit dat er verhoogde risico's zijn op een zekere leeftijd.
Ja, je mag er iets van vinden, iedereen heeft recht op een mening over van alles. Maar dat geeft je niet het recht mee te beslissen of je mening op te dringen.quote:
Helaas mag niemand mee beslissen. Maar goed, dat doe ik dan ook niet.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, je mag er iets van vinden, iedereen heeft recht op een mening over van alles. Maar dat geeft je niet het recht mee te beslissen of je mening op te dringen.
Waarom helaas? Ik vind dat meer hoera eigenlijk.quote:Op donderdag 11 september 2014 12:00 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Helaas mag niemand mee beslissen. Maar goed, dat doe ik dan ook niet.
Maar gaat de topic niet juist over dit onderwerp, dat het erg vervelend is dat mensen iets moeten vinden van jouw persoonlijke keuzes?quote:
Ik vind dat er teveel kinderen ter wereld komen in een situatie die alles behalve ideaal is. En waar 4de kind op natuurlijke wijze uit huis wordt geplaatst en de moeder dan maar gewoon zwanger wordt van nummer 5, tegenover een perfect stel dat zestig duizend trucjes moet uitvoeren om te adopteren. Maar goed, we zouden wat minder OT gaanquote:Op donderdag 11 september 2014 12:05 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Waarom helaas? Ik vind dat meer hoera eigenlijk.
Iedereen mag er wat van vinden, ze moeten het alleen niet continue aan mij vertellen. In een discussie over het onderwerp geen probleem.quote:Op donderdag 11 september 2014 12:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar gaat de topic niet juist over dit onderwerp, dat het erg vervelend is dat mensen iets moeten vinden van jouw persoonlijke keuzes?
Eigenlijk vind ik deze discussie over leeftijd die is ontstaan erg ironisch. Vooral omdat ik er zowat ook een bingo-kaart van kan maken
Dat is een andere discussie inderdaad, eentje die overigens ook enorm taboe is. Want je moet 35 rijlessen en 3 examens doen om te mogen autorijden, en hebt nog 6 cursussen nodig om vuilnisman te worden, maar oh wee als je stelt dat er wellicht iets gedaan moet worden aan het feit dat iedere idioot zomaar kinderen gaat uitpoepen, en zéker bij de gevallen waarbij het al bij (een aantal) is misgegaan, en dan vrolijk verder jongen...quote:Op donderdag 11 september 2014 12:27 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik vind dat er teveel kinderen ter wereld komen in een situatie die alles behalve ideaal is. En waar 4de kind op natuurlijke wijze uit huis wordt geplaatst en de moeder dan maar gewoon zwanger wordt van nummer 5, tegenover een perfect stel dat zestig duizend trucjes moet uitvoeren om te adopteren. Maar goed, we zouden wat minder OT gaan
quote:Op woensdag 10 september 2014 22:10 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Er zijn meer mensen die me gevraagd hebben om wat linkjes naar boven te halen. Ik raad je aan om links en rechts eens wat navraag te doen bij ons beide bekende users, voordat je zulke verzoeken gaat doen. Seriously. Gewoon als heel vriendelijk advies.![]()
OT: Forbry plaatst een link naar een redelijk relevant artikel mbt dit onderwerp en jij gaat daarna als een doorgedraaide fluitketel tekeer tegen haar alsof ze zelf het artikel geschreven heeft. Geef jezelf gewoon nog een paar schouderklopjes hoe geweldig je het allemaal wel niet gedaan hebt mbt je kinderen en ga daarna een stukje in je Saab rijden ofzo. Dit leidt nergens toe. Nou ja....op zich wel vermakelijk leesvoer, maar verder zijn dit soort persoonlijke aanvallen op iemand die je helemaal niet kent redelijk kansloos.
Ehm... ik heb (zelf) een goed leven hoor. Volgens mij (mogelijk in andere woorden) schreef ik juist dat ik mijn (eigen) leven aardig op orde heb en mij prima vermaak, met of zonder kinderen. Dat jij dat blijkbaar niet kunt scheiden van een kritische houding naar (de rest van) de wereld en een wat "problematische" (schoon)familie is jouw probleem.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Leuk voor je, en ik mag niet altijd een even leuke user zijn, maar ik zit hier niet te miepen hoe negatief ik mijn/het leven wel niet vind.
Is dit een discussie over de juiste leeftijd voor moeders dan?quote:Op donderdag 11 september 2014 12:29 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Iedereen mag er wat van vinden, ze moeten het alleen niet continue aan mij vertellen. In een discussie over het onderwerp geen probleem.
Dat zei ik dan ook niet, ik had het over prenatale screening, en "dan kun je wel verder zien" heb ik zeker niet gezegd.quote:Op donderdag 11 september 2014 11:05 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Leandra zei: en als er wat is dan is dat wel te zien op de echo. En dan kan je dan wel verder zien.
Dus dat is dan haar onjuiste feit.
Lol, en dat in een topic waarin het er primair om ging dat andere mensen een mening hebben over het feit dat je geen kinderen wilt...quote:Op donderdag 11 september 2014 12:00 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Helaas mag niemand mee beslissen. Maar goed, dat doe ik dan ook niet.
Nee, dat zie je helemaal verkeerd. Geen kinderen krijgen wordt niemand slechter van, in de eerste plaats de ongeboren kinderen. Andersom geldt dat, helaas, regelmatig wel. Of vind jij het een goed idee dat iemand met drie uit huis geplaatste kinderen gewoon nog een keer zwanger wordt?quote:Op donderdag 11 september 2014 15:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lol, en dat in een topic waarin het er primair om ging dat andere mensen een mening hebben over het feit dat je geen kinderen wilt...
Als het om een ander onderdeel van kinderen krijgen gaat mag je jouw mening echter wel luidkeels ventileren en is het zelfs "helaas" dat je niet mee mag beslissen?
Right
Met andere woorden: niemand mag jou vragen waarom je geen kind wil, maar jij en de rest van de maatschappij hebben wel het recht om daar met mensen die wel een kind willen/hebben over te praten, omdat de maatschappij kan en moet bepalen of het een goed idee is dat die mensen een kind krijgen? Wegens eventueel misschien dat een kind niet goed terecht komt?quote:Op donderdag 11 september 2014 17:49 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Nee, dat zie je helemaal verkeerd. Geen kinderen krijgen wordt niemand slechter van, in de eerste plaats de ongeboren kinderen. Andersom geldt dat, helaas, regelmatig wel. Of vind jij het een goed idee dat iemand met drie uit huis geplaatste kinderen gewoon nog een keer zwanger wordt?
toegegeven: nu word ik wel heel filosofisch, maar toch. denk het eens door. hoe zal het leven zijn voor die laatsten die overleven? hoe prettig zal dat zijn? stel nou, vanaf morgen worden er geen kinderen meer geboren. helemaal geen. dan is over 4 jaar bv de kinderopvang weg. onderwijs gaat eraan en dus ook onderzoek. die twee zitten nu tenslotte voor iig een deel verstrengeld. wat moeten de mensen dan doen die daar nu in werkzaam zijn? omscholen naar ouderenzorg? wie zorgt er voor voedsel dan over 40 jaar?quote:Op donderdag 11 september 2014 17:49 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Nee, dat zie je helemaal verkeerd. Geen kinderen krijgen wordt niemand slechter van, in de eerste plaats de ongeboren kinderen. Andersom geldt dat, helaas, regelmatig wel. Of vind jij het een goed idee dat iemand met drie uit huis geplaatste kinderen gewoon nog een keer zwanger wordt?
wel alleen de goede kindjes he, er moet natuurlijk niks mis zijn met het kind. anders doe je maar een abortus. dat ben je de maatschappij tenslotte verplicht dan. da's nog een extra voorwaarde voor "of het kind al dan niet goed terecht komt"quote:Op donderdag 11 september 2014 18:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Met andere woorden: niemand mag jou vragen waarom je geen kind wil, maar jij en de rest van de maatschappij hebben wel het recht om daar met mensen die wel een kind willen/hebben over te praten, omdat de maatschappij kan en moet bepalen of het een goed idee is dat die mensen een kind krijgen? Wegens eventueel misschien dat een kind niet goed terecht komt?
Het zijn twee verschillende zaken. Compleet verschillende zaken.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Met andere woorden: niemand mag jou vragen waarom je geen kind wil, maar jij en de rest van de maatschappij hebben wel het recht om daar met mensen die wel een kind willen/hebben over te praten, omdat de maatschappij kan en moet bepalen of het een goed idee is dat die mensen een kind krijgen? Wegens eventueel misschien dat een kind niet goed terecht komt?
Dat is als helemaal niemand meer kinderen krijgt. Zitten een paar stappen tussen één iemand en iedereenquote:Op donderdag 11 september 2014 18:07 schreef simmu het volgende:
[..]
toegegeven: nu word ik wel heel filosofisch, maar toch. denk het eens door. hoe zal het leven zijn voor die laatsten die overleven? hoe prettig zal dat zijn? stel nou, vanaf morgen worden er geen kinderen meer geboren. helemaal geen. dan is over 4 jaar bv de kinderopvang weg. onderwijs gaat eraan en dus ook onderzoek. die twee zitten nu tenslotte voor iig een deel verstrengeld. wat moeten de mensen dan doen die daar nu in werkzaam zijn? omscholen naar ouderenzorg? wie zorgt er voor voedsel dan over 40 jaar?
er staat me een film bij, waarin door ziekte zoiets gebeurde. met will smith
maar zegt het je iets over welke film dan? want dat kan ik dan weer niet uitstaan.....quote:Op donderdag 11 september 2014 18:30 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat is als helemaal niemand meer kinderen krijgt. Zitten een paar stappen tussen één iemand en iedereen
I am legend.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:42 schreef simmu het volgende:
[..]
maar zegt het je iets over welke film dan? want dat kan ik dan weer niet uitstaan.....
Nee, die andere... Met dat ene meisje dat ineens zwanger is, toch? I am legend gaat 'gewoon' over zombies.quote:
De basis is toch hetzelfde?quote:Op donderdag 11 september 2014 18:28 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Het zijn twee verschillende zaken. Compleet verschillende zaken.
Het kind dat in het tweede geval wel wordt geboren.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De basis is toch hetzelfde?
"Hee, waarom heb jij geen kinderen?"
"Omdat ik dat niet wil."
"Hee, vind je niet dat 40 wat oud is voor een kind?"
"Nee, vind ik niet."
Dat is toch het punt? Respect voor en acceptatie van de keuzes van een ander zonder door te zeuren en te proberen jouw keuze als juiste te interpreteren? Of vind je dat in het eerste geval er niet iets mag komen als "nou, wacht maar, als je wat ouder wordt, wil je ze echt wel!" maar in het tweede geval je wel mag zeggen "nou, maar weet je wel dat er veel meer risico's aan zitten om zo oud nog kinderen te krijgen?"
Wat is er nou precies heel verschillend?
Children of men, met Clive Owen?quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:16 schreef Cwen het volgende:
[..]
Nee, die andere... Met dat ene meisje dat ineens zwanger is, toch? I am legend gaat 'gewoon' over zombies.
quote:In 2027, in a chaotic world in which women have become somehow infertile, a former activist agrees to help transport a miraculously pregnant woman to a sanctuary at sea.
Ze had het over ziekte en over Will Smith, niet over spontaan zwanger worden en Clive Owen (Children of Men).quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:16 schreef Cwen het volgende:
[..]
Nee, die andere... Met dat ene meisje dat ineens zwanger is, toch? I am legend gaat 'gewoon' over zombies.
In het tweede geval 'kan', maar hoeft niet. Sterker nog: is vaker niet dan wel zo!quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:56 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Het kind dat in het tweede geval wel wordt geboren.
Misschien wordt het niet heel duidelijk door wat ik hier post, maar voor mij staat het kind absoluut op nummer één. Honderd keer belangrijker dan de ouders. In het tweede geval kan het kind nadeel ondervinden. In het eerste geval, want geen kind, niet.
Nogmaals, ik vind dat tweede geval een onderwerp voor een algemene discussie, niet als opmerking naar een oudere vrouw. Dat eerste geval, en dit topic, gaat over mensen persoonlijk en direct aanspreken. Nog een verschil.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In het tweede geval 'kan', maar hoeft niet. Sterker nog: is vaker niet dan wel zo!
En ja, dat is een verschil dat dat het geval kan zijn, maar dan nog vind ik niet dat jij wel door mag gaan, en een ander bij zijn vraag aan jou niet. Geef mensen hetzelfde respect wat jij ook graag wil ontvangen, denk ik dan.
En wat wil je doen om dat te voorkomen?quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:56 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Het kind dat in het tweede geval wel wordt geboren.
Misschien wordt het niet heel duidelijk door wat ik hier post, maar voor mij staat het kind absoluut op nummer één. Honderd keer belangrijker dan de ouders. In het tweede geval kan het kind nadeel ondervinden. In het eerste geval, want geen kind, niet.
Welk deel dan?quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:01 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Nogmaals, ik vind dat tweede geval een onderwerp voor een algemene discussie, niet als opmerking naar een oudere vrouw. Dat eerste geval, en dit topic, gaat over mensen persoonlijk en direct aanspreken. Nog een verschil.
Ja er zijn zat mensen die zeggen dat je keuze fout is en dat je er wel op terug zal komen. Vragen of je kinderen hebt of wil is vaak geen probleem. Het is de opmerking of gezichtsuitdrukking daarna die het probleem is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welk deel dan?
Ben je al beledigd als iemand vraagt waarom je geen kinderen hebt? Nogmaals, dat kan net zo goed interesse zijn (wederom uitgezonderd de jankende schoonmoeder).
Daarbij snap ik niet waarom je je geroepen zou voelen de discussie aan te gaan, of zijn er werkelijk mensen (behalve je jankende schoonmoeder) die je vertellen dat je keuze fout is en dat je wel kinderen zou moeten (willen) krijgen?
Volgens mij zou je leven ook een stuk makkelijker zijn als je je iets minder druk zou maken. Mensen moeten jouw mening respecteren en vooral niet ter discussie stellen, maar stel je voor dat ze zelf een mening er over hebben, of maar te wagen een beetje bedenkelijk te kijken!quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:13 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja er zijn zat mensen die zeggen dat je keuze fout is en dat je er wel op terug zal komen. Vragen of je kinderen hebt of wil is vaak geen probleem. Het is de opmerking of gezichtsuitdrukking daarna die het probleem is.
Het is een philosofische discussie, niet een realistische, want het krijgen van kinderen is een grondrecht. We zullen nooit, in onze huidige maatschappij, serieus gaan nadenken over hoe we vrouwen kunnen stoppen om kinderen te krijgen. Behalve volgens mij tegenwoordig in de geestelijke gehandicapten zorg, waar vrouwen relatief verplicht aan de pil zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat wil je doen om dat te voorkomen?
Vrouwen boven de 38 verplicht preventief steriliseren?
Verplichte abortus als iemand toch zwanger is?
Feit is dat je net zo min "inspraak" hebt, of zou moeten hebben, als een ander heeft als het gaat om jouw keuze geen kinderen te krijgen.
En ja, er zijn idd ook vrouwen die beter geen kinderen meer zouden kunnen krijgen, maar over het algemeen hebben die vrouwen al bewezen dat ze falen als ouder.
En nee, ik ben ook geen fan van een 50-jarige met een IVF-baby, maar wat dat betreft zijn de regels in NL al behoorlijk strak.
Het is niet iets waar ik me dagelijks druk om maak. Maar het is wel iets minder simpel dan hoe jij het nu bagatelliseert.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:14 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Volgens mij zou je leven ook een stuk makkelijker zijn als je je iets minder druk zou maken. Mensen moeten jouw mening respecteren en vooral niet ter discussie stellen, maar stel je voor dat ze zelf een mening er over hebben, of maar te wagen een beetje bedenkelijk te kijken!
Mensen mogen best een mening hebben, als ze maar beseffen dat dat een mening is en geen wetmatigheid. Sommige mensen denken werkelijk de wijsheid in pacht te hebben en anderen erop te moeten wijzen dat ze 'verkeerd' leven.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:14 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Volgens mij zou je leven ook een stuk makkelijker zijn als je je iets minder druk zou maken. Mensen moeten jouw mening respecteren en vooral niet ter discussie stellen, maar stel je vomor dat ze zelf een mening er over hebben, of maar te wagen een beetje bedenkelijk te kijken!
Uiteraard, maar zeker als je een keuze maakt iets 'NIET' te doen zou ik minder tijd erin stoppen om continu maar de discussie aan te gaan en door blijven drammen over hoe onheus je wordt behandeld als de norm is hetgeen vaak 'WEL' te doen, en men daar dus standaard van uit gaan, en wellicht je een beetje raar aankijken als jij zegt bewust voor NIET te kiezen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:18 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Mensen mogen best een mening hebben, als ze maar beseffen dat dat een mening is en geen wetmatigheid. Sommige mensen denken werkelijk de wijsheid in pacht te hebben en anderen erop te moeten wijzen dat ze 'verkeerd' leven.
Jij hebt blijkbaar een huid van teflon. Handig!!quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:20 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Uiteraard, maar zeker als je een keuze maakt iets 'NIET' te doen zou ik minder tijd erin stoppen om continu maar de discussie aan te gaan en door blijven drammen over hoe onheus je wordt behandeld als de norm is hetgeen vaak 'WEL' te doen, en men daar dus standaard van uit gaan, en wellicht je een beetje raar aankijken als jij zegt bewust voor NIET te kiezen.
Ok krom verhaal, maar je snapt me wel denk ikIk ben het in beginsel eens met TS, maar juist als je dingen láát in plaats van tegen de stroom in wél doet zou ik me er niet zo druk om maken als er weleens iemand een beetje verbaasd reageert. Let it slide enzo.
Waarom zouden we moeten nadenken over hoe we vrouwen kunnen stoppen om kinderen te krijgen, we zitten niet bepaald met een geboorteoverschot.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Het is een philosofische discussie, niet een realistische, want het krijgen van kinderen is een grondrecht. We zullen nooit, in onze huidige maatschappij, serieus gaan nadenken over hoe we vrouwen kunnen stoppen om kinderen te krijgen. Behalve volgens mij tegenwoordig in de geestelijke gehandicapten zorg, waar vrouwen relatief verplicht aan de pil zijn.
Oh welnee, maar zeker als ik iets NIET doe, en het dus in die zin geen (groot) deel van mn leven gaat zijn zou ik denken 'laat ze maar lullen'.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:24 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar een huid van teflon. Handig!!
Ik trek het me aan als ik tig keer te horen krijg dat mijn keuzes 'dom' zijn.
Dat dus....quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:25 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Oh welnee, maar zeker als ik iets NIET doe, en het dus in die zin geen (groot) deel van mn leven gaat zijn zou ik denken 'laat ze maar lullen'.
Dat denk ik sowieso. Ik hoef tegenover niemand dan mezelf, en eventueel mijn partner en kind als het hun aangaat, verantwoording af te leggen over mijn keuzes. Ik wil het soms best uitleggen, maar dat is ook maar beperkt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:25 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Oh welnee, maar zeker als ik iets NIET doe, en het dus in die zin geen (groot) deel van mn leven gaat zijn zou ik denken 'laat ze maar lullen'.
Best wel offtopic, maar vanuit mijn optiek is de economie draaiende houden niet heilig, zeker aangezien dat op de huidige manier sowieso niet kan (oneindige groei op een eindigende wereld).quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom zouden we moeten nadenken over hoe we vrouwen kunnen stoppen om kinderen te krijgen, we zitten niet bepaald met een geboorteoverschot.
En ja, wereldwijd misschien wel, maar aan het eind van de rit zit je er echt niet op te wachten dat je over 60 jaar enorme hoeveelheden gastarbeiders hierheen moet halen omdat je anders de economie niet meer draaiend kunt houden.
In NL zijn er meer dan genoeg mensen die er voor kiezen geen kinderen te krijgen, en al die mensen die maar 1 kind krijgen werken ook al mee aan een afname van de bevolking.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |