abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143906905
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 22:48 schreef vigen98 het volgende:
Zie die mensen die hier allemaal zeggen dat het niks uit maakt :') Ja voor ons misschien niet nee maar voor mensen die niet veel verdienen of geen werk hebben kunnen niet elke keer wat meer betalen.
Is het hele plaatje al bekend dan? :')
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_143906908
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:35 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Vind ik niet.

Je gaat voorbij aan het punt wat ik een aantal post hierboven maakte:

[..]

Want het ontbreekt in NL aan vangnetten voor die mensen?
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_143906910
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 21:07 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Het gaat niet om het tientje, het gaat om de symboliek: 'we doen wat we willen en als we de burgertjes willen naaien dan doen we dat'
Natuurlijk, daar gaat het precies om. Jij bent wel echt geniaal zeg.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 09:35:46 #154
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_143908518
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 00:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daaruit blijkt vooral dat het zinloos is om de bijstand verder uit te kleden. Geld wat je op de bijstand bespaart kost aan de andere kant van de medaille weer het vijfvoudige.
Of blijkt eruit dat sommigen gewoon niet met geld om kunnen gaan? Ik vermoed dat dit eerder Tiny en Lau en de Fatima en Achmed variant ervan waren dan normale minima. Je hebt geen 1 op 1 bewijs geleverd hier maar je speculeert slechts, net als ik. Hoe dan ook is het altijd beter om de zorg in te houden op de bijstand, dat voorkomt wanbetalingen. Maak desnoods voor de administratieve rompslomp een deal met een zorgverzekeraar.
pi_143909042
Je kan je financiele administratie nog zo goed op orde hebben, het aantal mensen wat de rest van de maand op droog brood en ketchup mag teren als ze de befaamde eigen risico van 360-400 euro binnen 10 dagen in een keer mogen dokken is groeiende. Sommigen komen zelfs serieus in de problemen met hun huur/hypotheek.

Dat beetje speelruimte wat mensen nog hadden om te sparen of financiele tegenvallers op te vangen is er de afgelopen jaren wel afgeschaafd.

Helemaal als ze om de maandlasten wat te verlagen hun eigen risico omhoog hebben geschroefd.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_143909234
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:03 schreef Ener-G het volgende:
Je kan je financiele administratie nog zo goed op orde hebben, het aantal mensen wat de rest van de maand op droog brood en ketchup mag teren als ze de befaamde eigen risico van 360-400 euro binnen 10 dagen in een keer mogen dokken is groeiende. Sommigen komen zelfs serieus in de problemen met hun huur/hypotheek.

Dat beetje speelruimte wat mensen nog hadden om te sparen of financiele tegenvallers op te vangen is er de afgelopen jaren wel afgeschaafd.

Helemaal als ze om de maandlasten wat te verlagen hun eigen risico omhoog hebben geschroefd.
Als je je zaakjes een beetje op orde hebt dan zorg je voor een buffer om bijvoorbeeld dit op te vangen. Of bv je kapotte wasmachine of auto. Je hoeft echt geen 10.000 euro op je spaarrekening hebben te staan maar een keer je maandelijkse uitgaven is over het algemeen goed haalbaar.
pi_143909311
In theorie is dat hoe het eigenlijk zou moeten ja, maar de praktijk wijst meestal anders uit :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_143909508
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 09:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Of blijkt eruit dat sommigen gewoon niet met geld om kunnen gaan?
Ik denk dat het een stuk lastiger is om goed met je geld om te gaan als 90% van je inkomen besteed moet worden aan vaste lasten. Het heeft ook geen zin om de bijstand verder te versoberen; de groep mensen die aan moeten kloppen bij schuldhulpverlening groeit en de groep mensen die schulden hebben groeien op die manier ook verder. Dat is een vrij zinloze exercitie omdat de 'verhaalbaarheid' alleen maar afneemt, wat op termijn betekent dat er meer schulden zullen worden afgeboekt. Het 'besparen' op de bijstand leg je dan op het bordje van woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars en andere schuldeisers.

Het lijkt allemaal leuk, maar in feite heeft niemand daar wat aan als je naar het grotere plaatje kijkt.
pi_143909573
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:15 schreef Ener-G het volgende:
In theorie is dat hoe het eigenlijk zou moeten ja, maar de praktijk wijst meestal anders uit :)
Dat is ook sterk afhankelijk van de gestelde prioriteiten.
pi_143909726
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik denk dat het een stuk lastiger is om goed met je geld om te gaan als 90% van je inkomen besteed moet worden aan vaste lasten.
Dat is niet bij heel veel mensen het geval.

Maar het lijkt me in elk geval een goede motivatie om je vaste lasten omlaag te brengen of je inkomen omhoog.
pi_143909760
quote:
2s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:35 schreef 99.999 het volgende:
Dat is niet bij heel veel mensen het geval.
Als je in de bijstand zit is dat sowieso het geval. En dat is toch een relatief grote groep mensen.

quote:
Maar het lijkt me in elk geval een goede motivatie om je vaste lasten omlaag te brengen of je inkomen omhoog.
Tja, dat lukt niet iedereen.
pi_143909761
Tsja, het komt niet als onverwacht. Dit zal wel niet de laatste verhoging zijn ook hoor... Asociaal is het wel. Het is sws asociaal.

Even een egoklaagpost:

Ik ga nooit naar de huisarts, slik zelden tot nooit medicijnen. 2 weken geleden had ik wel medicijnen nodig (speciale anti-conceptie wat samen gaat met borstvoeding, niet eens zo heel raar lijkt me) en hoppa. Da's dan 24 euro nog wat }:| Bleek dus dat zoiets niet vergoed wordt...

Best zuur als je in de 130 euro pm betaald en zelf nooit wat hebt...
pi_143909796
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:36 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je in de bijstand zit is dat sowieso het geval. En dat is toch een relatief grote groep mensen.

[..]

Tja, dat lukt niet iedereen.
Iedere bijstandsgerechtigde is 90% van zijn inkomen kwijt aan vaste lasten?

En dat laatste, dat ligt deels toch ook echt aan de motivatie hoor.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:38:34 #164
396550 Richestorags
pi_143909801
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik denk dat het een stuk lastiger is om goed met je geld om te gaan als 90% van je inkomen besteed moet worden aan vaste lasten. Het heeft ook geen zin om de bijstand verder te versoberen; de groep mensen die aan moeten kloppen bij schuldhulpverlening groeit en de groep mensen die schulden hebben groeien op die manier ook verder. Dat is een vrij zinloze exercitie omdat de 'verhaalbaarheid' alleen maar afneemt, wat op termijn betekent dat er meer schulden zullen worden afgeboekt. Het 'besparen' op de bijstand leg je dan op het bordje van woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars en andere schuldeisers.

Het lijkt allemaal leuk, maar in feite heeft niemand daar wat aan als je naar het grotere plaatje kijkt.
Ik pleit ook niet voor versobering van de bijstand. Wel kan je je hierbij afvragen: groeit de groep mensen die moeten aankloppen bij schuldhulpverlening omdat de bijstand wat is versoberd en zij voorheen ermee konden wegkomen niet al te gunstige uitgavenpatronen te hebben door een ruimere bijstand of hebben zij het daadwerkelijk krap nadat alle "overbodige" uitgaven zijn geschrapt? Dat zou eigenlijk eens goed onderzocht moeten worden. Anders zitten zowel jij en ik maar wat te roepen. Ik ben namelijk zelf ook geen voorstander ervan dat mensen in onmenselijke situaties leven, waar ik wel voorstander van ben is dat mensen eigen verantwoordelijkheid nemen. Daarom ben ik benieuwd of het meer een situatie van 1 of 2 is.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:38:59 #165
262 Re
Kiss & Swallow
pi_143909811
zorg = vaste lasten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_143909820
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Tsja, het komt niet als onverwacht. Dit zal wel niet de laatste verhoging zijn ook hoor... Asociaal is het wel. Het is sws asociaal.

Even een egoklaagpost:

Ik ga nooit naar de huisarts, slik zelden tot nooit medicijnen. 2 weken geleden had ik wel medicijnen nodig (speciale anti-conceptie wat samen gaat met borstvoeding, niet eens zo heel raar lijkt me) en hoppa. Da's dan 24 euro nog wat }:| Bleek dus dat zoiets niet vergoed wordt...

Tja, dan heb je verkeerde keuzes gemaakt in je verzekering. 130/maand omvat al flinke aanvullende pakketten, als je nooit wat heb is dat niet nodig.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:39:46 #167
396550 Richestorags
pi_143909828
quote:

Even een egoklaagpost:

Je betaalt de zorgverzekering voor zorg, niet om te neuken. Anders zouden condooms ook wel in het basispakket zitten. Dit vind ik niet onmenselijk, sorry.
pi_143909845
Ach, als je je een beetje kwaad maakt, kun je de week doorkomen met 20/30 euro. Toegegeven, het is niet de leukste week van je leven, maar als je in de bijstand zit breekt nood soms wet, lijkt mij.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_143909861
quote:
2s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, dan heb je verkeerde keuzes gemaakt in je verzekering. 130/maand omvat al flinke aanvullende pakketten, als je nooit wat heb is dat niet nodig.
Klopt. Ik heb een aanvullende tandartsverzekering. Heb ooit zonder dat flink moeten betalen dus vandaar dat aanvullende. Vind het risky om dat weg te doen.
pi_143909880
quote:
2s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:38 schreef 99.999 het volgende:
Iedere bijstandsgerechtigde is 90% van zijn inkomen kwijt aan vaste lasten?
Veel bijstandsgerechtigden houden niet meer dan 200 euro per maand over. 90% is overdreven, maar 80% dekt de lading aardig.

quote:
En dat laatste, dat ligt deels toch ook echt aan de motivatie hoor.
Er zijn allerlei factoren die daar een rol in spelen.
pi_143909885
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Je betaalt de zorgverzekering voor zorg, niet om te neuken. Anders zouden condooms ook wel in het basispakket zitten. Dit vind ik niet onmenselijk, sorry.
:')

Er zijn zat meiden/vrouwen die het niet kunnen betalen. Ik denk dat kinderbijslag, kinderopvangtoeslag etc, wel wat duurder is bij elkaar dan een lullig pilletje
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:42:55 #172
396550 Richestorags
pi_143909892
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:40 schreef KoosVogels het volgende:
Ach, als je je een beetje kwaad maakt, kun je de week doorkomen met 20/30 euro. Toegegeven, het is niet de leukste week van je leven, maar als je in de bijstand zit breekt nood soms wet, lijkt mij.
Absoluut. In bijna elk land buiten Nederland wordt dat ook normaal gevonden dat men zulke tijden kent. Sterker nog: ook studenten hier kennen zulke tijden. Wat is er dan zo erg aan om even op een houtje te bijten?
pi_143909913
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:41 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Klopt. Ik heb een aanvullende tandartsverzekering. Heb ooit zonder dat flink moeten betalen dus vandaar dat aanvullende. Vind het risky om dat weg te doen.
Ok, je claim dat je zelf nooit wat hebt is ook wat overdreven dus ;). Zeker gezien je blijkbaar recente zwangerschap en alle ziektekosten die daar bij komen kijken (van controles tot kraamzorg)
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:44:22 #174
396550 Richestorags
pi_143909921
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:42 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

:')

Er zijn zat meiden/vrouwen die het niet kunnen betalen. Ik denk dat kinderbijslag, kinderopvangtoeslag etc, wel wat duurder is bij elkaar dan een lullig pilletje
Daar ben ik dan ook op tegen. Je moet alleen kinderen nemen als je het je kunt veroorloven. Maar het principe blijft staan: je betaalt geen ZORGverzekering om onbekommerd te kunnen neuken. Dat is geen zorg, dan zou het een plezierverzekering heten.
pi_143909925
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik pleit ook niet voor versobering van de bijstand. Wel kan je je hierbij afvragen: groeit de groep mensen die moeten aankloppen bij schuldhulpverlening omdat de bijstand wat is versoberd en zij voorheen ermee konden wegkomen niet al te gunstige uitgavenpatronen te hebben door een ruimere bijstand of hebben zij het daadwerkelijk krap nadat alle "overbodige" uitgaven zijn geschrapt?
Als je in de bijstand zit heb je nauwelijks ruimte om er een niet al te gunstig uitgavenpatroon op na te houden. Iemand die met een goed inkomen moet beknibbelen op z'n levensstijl kan makkelijker aanpassingen doen dan iemand eigenlijk al geen ruimte heeft voor 'niet-noodzakelijke dingen'.
pi_143909932
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:42 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Absoluut. In bijna elk land buiten Nederland wordt dat ook normaal gevonden dat men zulke tijden kent. Sterker nog: ook studenten hier kennen zulke tijden. Wat is er dan zo erg aan om even op een houtje te bijten?
Niks. Ik verdien weliswaar bovenmodaal, maar in het verleden heb ik wel eens gespaard voor een vakantie, met als gevolg dat ik mijn weekuitgaven sterk moest versoberen.

Zo moeilijk is het toch allemaal niet?
pi_143909947
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Veel bijstandsgerechtigden houden niet meer dan 200 euro per maand over. 90% is overdreven, maar 80% dekt de lading aardig.
Dat zou bij sober leven voldoende moeten zijn om een buffertje op te bouwen. Zeker met de mogelijkheden die bv langdurigheidstoeslag of bijzondere bijstand bieden.
En neem je in je berekening alle toeslagen ook al mee?
quote:
[..]

Er zijn allerlei factoren die daar een rol in spelen.
Correct, ik noemde slechts even de belangrijkste. Zowel voor het omlaag brengen van vaste lasten als het doen stijgen van het inkomen.
pi_143909972
quote:
2s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ok, je claim dat je zelf nooit wat hebt is ook wat overdreven dus ;). Zeker gezien je blijkbaar recente zwangerschap en alle ziektekosten die daar bij komen kijken (van controles tot kraamzorg)
quote:
2s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

True, maar ik doelde meer op huisartsbezoeken, medicijnen,... Maargoed, je hebt ook wel gelijk...

Misschien dat het ook wat goedkoper kan worden als die idioten die elke week bij een huisarts zitten eens een halt toe wordt geroepen.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:46:49 #179
396550 Richestorags
pi_143909975
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je in de bijstand zit heb je nauwelijks ruimte om er een niet al te gunstig uitgavenpatroon op na te houden. Iemand die met een goed inkomen moet beknibbelen op z'n levensstijl kan makkelijker aanpassingen doen dan iemand eigenlijk al geen ruimte heeft voor 'niet-noodzakelijke dingen'.
Dat je minder ruimte hebt is evident. Waar het mij om gaat is of het ook hard gemaakt kan worden dat men echt niet kan besparen. Want dat stel jij wel maar bewijs je niet. Net als ik ook niet kan bewijzen dat het niet zo is, daarom zou ik eens een goed onafhankelijk onderzoek willen zien.
pi_143910016
quote:
2s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:45 schreef 99.999 het volgende:
Dat zou bij sober leven voldoende moeten zijn om een buffertje op te bouwen. Zeker met de mogelijkheden die bv langdurigheidstoeslag of bijzondere bijstand bieden.
En neem je in je berekening alle toeslagen ook al mee?
In theorie zou het moeten lukken, ja. Maar in de praktijk is dat verdomde moeilijk.
pi_143910034
quote:
9s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 06:26 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Natuurlijk, daar gaat het precies om. Jij bent wel echt geniaal zeg.
Geniaal betekent meestal onbegrepen en dat blijkt wel weer :P
pi_143910044
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:48 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

In theorie zou het moeten lukken, ja. Maar in de praktijk is dat verdomde moeilijk.
Maar dat geldt voor iedereen. Mij lukt het ook niet altijd om te sparen, terwijl ik wel die intentie heb.

Roeien met de riemen die je hebt enzo.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:49:29 #183
396550 Richestorags
pi_143910047
quote:

[..]

Toch vraag ik me af hoe jij dit weet. Ken jij alle mensen in de bijstand ofzo?
pi_143910079
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:46 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

[..]

True, maar ik doelde meer op huisartsbezoeken, medicijnen,... Maargoed, je hebt ook wel gelijk...

Misschien dat het ook wat goedkoper kan worden als die idioten die elke week bij een huisarts zitten eens een halt toe wordt geroepen.
Dat laatste is een lastig punt. De balans tussen een drempel tegen overconsumptie van zorg en het laagdrempelig houden van de eerstelijns zorg.
pi_143910092
quote:

[..]

Komt het dus toch weer neer op die motivatie.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:51:40 #186
396550 Richestorags
pi_143910099
quote:
2s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat laatste is een lastig punt. De balans tussen een drempel tegen overconsumptie van zorg en het laagdrempelig houden van de eerstelijns zorg.
Jep. Aan de ene kant wil je dat die figuren een halt wordt toegeroepen die altijd maar menen ziek te zijn. Aan de andere kant wil je het niet degene lastig maken die pech heeft en zes keer op een jaar naar de huisarts moet in een pechjaar.
pi_143910107
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:49 schreef Richestorags het volgende:

[..]

In elk geval niet die kennis van me die van zijn bijstandsuitkering op vakantie gaat naar New York :P
pi_143910113
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:46 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat je minder ruimte hebt is evident. Waar het mij om gaat is of het ook hard gemaakt kan worden dat men echt niet kan besparen. Want dat stel jij wel maar bewijs je niet. Net als ik ook niet kan bewijzen dat het niet zo is, daarom zou ik eens een goed onafhankelijk onderzoek willen zien.
Natuurlijk kún je strikt gezien besparen. Natuurlijk kun je eenmaal in de bijstand het met 35 euro leefgeld per week doen. Maar dat lukt veel mensen gewoonweg niet.

Op de korte termijn is het wellicht vol te houden als je bijvoorbeeld in de WSNP zit en uitzicht hebt op een schone lei, maar zit je in een wat meer uitzichtloze situatie zonder dat je weet dat je op de middellange termijn wat meer uitgaven kunt doen dan zou ik dat in ieder geval ook niet vol houden en op een gegeven moment denken: fuck it. Je hebt dan immers weinig meer te verliezen en het is de enige manier om dan nog uitgaven te doen die je je eigenlijk gewoon niet kunt permitteren.
pi_143910127
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:49 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nee. Ik werk dagelijks met mensen die in de bijstand zitten.
pi_143910152
Ik ken iemand in de bijstand. Tenminste, voor een klein deel. Mijn moeder maakt schoon bij de mensen thuis en omdat dat echt geen reet verdient, krijgt ze het aangevuld tot het minimumloon namelijk een paar tientjes. Ik kan je zeggen, het is echt maar dan ook echt beknibbelen hoor. Af en toe (niet vaak) moet ik wat bijschieten.

En wat betreft toeslagen: ik kan me voorstellen dat mensen dat gewoon niet snappen. Het is een jungle van informatie. Plus dat mensen (denk ik) niet weten dat er een toeslag ergens voor bestaat.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:55:54 #191
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_143910195
quote:

Even een egoklaagpost:

Vergoed of niet, het gaat toch van je eigen risico af. Die 24 euro betaal je dus toch.
I.p.v. 1560 euro per jaar te betalen zou je ook een minimale verzekering met maximaal eigen risico kunnen nemen. Dan betaal je 725 euro per jaar. Het verschil van 835 euro is dan ruim genoeg om je pillen en de 500 euro stijging van het eigen risico te betalen.
censuur :O
pi_143910225
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Maar dat geldt voor iedereen. Mij lukt het ook niet altijd om te sparen, terwijl ik wel die intentie heb.
Tja, ik zal ook niet zeggen dat dit niet voor iedereen geldt, uiteindelijk pas je je levensstijl toch aan op je inkomenssituatie. Alleen heb je met een inkomen van 2100 netto een stuk meer ruimte om aanpassingen te doen dan iemand die het moet doen met 1000 euro minder.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 11:01:40 #193
396550 Richestorags
pi_143910289
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Natuurlijk kún je strikt gezien besparen. Natuurlijk kun je eenmaal in de bijstand het met 35 euro leefgeld per week doen. Maar dat lukt veel mensen gewoonweg niet.

Op de korte termijn is het wellicht vol te houden als je bijvoorbeeld in de WSNP zit en uitzicht hebt op een schone lei, maar zit je in een wat meer uitzichtloze situatie zonder dat je weet dat je op de middellange termijn wat meer uitgaven kunt doen dan zou ik dat in ieder geval ook niet vol houden en op een gegeven moment denken: fuck it. Je hebt dan immers weinig meer te verliezen en het is de enige manier om dan nog uitgaven te doen die je je eigenlijk gewoon niet kunt permitteren.
Wel ik denk dat het om te beginnen al een stuk beter vol te houden is als je gebruik gaat maken van de vele vormen van gratis ontspanning die gemeenten bieden / die er sowieso zijn. Ik snap inderdaad wel dat als je al jaren in de bijstand zit (even de mensen die niet willen werken buiten beschouwing gelaten, want zij moeten gewoon dankbaar zijn voor wat ze toegeschoven krijgen) dat het steeds lastiger wordt om altijd maar een pastaatje met tomatensaus naar binnen te moeten werken. Daarom ben ik ook niet voor verdere versobering van de bijstand. Het inkomensverschil (situaties dat een bijstandsmoeder meer kon verdienen dan een werkende moeder) is al opgelost en dat is voor mij genoeg, naast het aanpakken van fraudeurs. Maar goed: wat stel jij concreet voor op dit vlak dan?
pi_143910376
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Tja, ik zal ook niet zeggen dat dit niet voor iedereen geldt, uiteindelijk pas je je levensstijl toch aan op je inkomenssituatie. Alleen heb je met een inkomen van 2100 netto een stuk meer ruimte om aanpassingen te doen dan iemand die het moet doen met 1000 euro minder.
Helemaal waar.

Ik maak echter bezwaar tegen de notie dat Bijstanstrekkers het per definitie moeilijk hebben. Soms ligt het ook aan hun eigen uitgavenpatroon.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 11:11:51 #195
396550 Richestorags
pi_143910474
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 11:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Helemaal waar.

Ik maak echter bezwaar tegen de notie dat Bijstanstrekkers het per definitie moeilijk hebben. Soms ligt het ook aan hun eigen uitgavenpatroon.
En die lui zouden het ook moeilijk hebben als je de bijstand met 200 euro per maand verhoogt. Dan gaan ze nog meer kopen of luxere dingen kopen (peuken i.p.v. shag). Daarom is het ook zo moeilijk om beleid te maken omtrent dit: je wil geen mensen treffen die in een uitzichtloze situatie zitten maar je wil het profiteurs ook niet te makkelijk maken (of nog erger: de situatie zo aantrekkelijk maken dat er meer profiteurs bij komen).
pi_143910594
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 11:11 schreef Richestorags het volgende:

[..]

En die lui zouden het ook moeilijk hebben als je de bijstand met 200 euro per maand verhoogt. Dan gaan ze nog meer kopen of luxere dingen kopen (peuken i.p.v. shag). Daarom is het ook zo moeilijk om beleid te maken omtrent dit: je wil geen mensen treffen die in een uitzichtloze situatie zitten maar je wil het profiteurs ook niet te makkelijk maken (of nog erger: de situatie zo aantrekkelijk maken dat er meer profiteurs bij komen).
En in dat geval neig ik meer naar dat laatste. Profiteurs mogen het niet te makkelijk krijgen.

Want je kunt als bijstandstrekker op zaterdag soms ook gewoon geen kratje pils of wat duurdere zooi halen bij de supermarkt, waardoor je niet 50 maar slechts 30 euro kwijt bent aan boodschappen.
pi_143910651
quote:
2s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je je zaakjes een beetje op orde hebt dan zorg je voor een buffer om bijvoorbeeld dit op te vangen. Of bv je kapotte wasmachine of auto. Je hoeft echt geen 10.000 euro op je spaarrekening hebben te staan maar een keer je maandelijkse uitgaven is over het algemeen goed haalbaar.
Dat is het punt nou juist. Heel veel mensen kunnen geen buffer meer opbouwen.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 11:20:22 #198
396550 Richestorags
pi_143910666
quote:
4s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 11:19 schreef Disorder het volgende:

[..]

Gebaseerd op welke feiten zeg jij dit?
pi_143910680
quote:
4s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 11:19 schreef Disorder het volgende:

[..]

En wiens schuld is dat?
pi_143910690
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 11:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Wel ik denk dat het om te beginnen al een stuk beter vol te houden is als je gebruik gaat maken van de vele vormen van gratis ontspanning die gemeenten bieden / die er sowieso zijn. Ik snap inderdaad wel dat als je al jaren in de bijstand zit (even de mensen die niet willen werken buiten beschouwing gelaten, want zij moeten gewoon dankbaar zijn voor wat ze toegeschoven krijgen) dat het steeds lastiger wordt om altijd maar een pastaatje met tomatensaus naar binnen te moeten werken. Daarom ben ik ook niet voor verdere versobering van de bijstand. Het inkomensverschil (situaties dat een bijstandsmoeder meer kon verdienen dan een werkende moeder) is al opgelost en dat is voor mij genoeg, naast het aanpakken van fraudeurs. Maar goed: wat stel jij concreet voor op dit vlak dan?
Het invoeren van een basisinkomen. En zolang dat niet haalbaar is in ieder geval niet beknibbelen op de bijstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')