Vooral de linkse hobby's werden gefinancierd: ontwikkelingssamenwerking, kunst en cultuur, duurzaamheid, bio-industrie, etc etcquote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:34 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat er bezunigd is is een mythe. De netto-uitgaven van de Staat zijn onder Rutte elk jaar gestegen.
Van 1 organisatie die staat en ervaring heeft naar enkele duizenden organisaties die het allemaal net wat anders mogen doen en geen ervaring hebbenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 10:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De overheveling naar gemeenten was toch om kosten te besparen?
Maar ja mensen trappen er blind in.
Ik zeg niet dat het systeem nu 100% goed is. Ik geef alleen aan tegen de illusie van gratis te zijn.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bewustere keuzes? Mensen mijden noodzakelijke zorg vanwege dat te hoge eigen risico.
quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Geef eens links. Het is algemeen bekend dat de uitgaven van zorgverzekeraars alleen maar dalen. Minder bekend is dat hele afdelingen in de zorg sluiten vanwege een te kleine vraag naar zorg.
Hoe kan je dan zeggen dat de zorg zelf steeds meer kost?
Nog wel een relevante passage:quote:Zorguitgaven blijven stijgen
De uitgaven voor de gezondheidszorg nemen ook de komende decennia sterk toe. In 2040 zijn zij naar verwachting tussen 6% en 18% van het bruto binnenlands product (bbp) hoger dan nu. Dit heeft positieve effecten op de kwaliteit van de zorg en op de algemene gezondheid van Nederlanders.
quote:De stijging wordt voor een deel veroorzaakt door de vergrijzing, want ouderen vragen meer zorg. Maar dat is niet hele verklaring. In iedere levensfase neemt de zorgconsumptie toe, door betere en duurdere zorg.
Best veel.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In welke mate gebeurt dat precies?
http://www.welingelichtek(...)ns-eigen-risico.htmlquote:‘Mensen mijden zorg vanwege eigen risico’
DEN HAAG - Het aantal patiënten dat om financiële redenen het advies van hun huisarts niet opvolgt, neemt toe. Dat stelt de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) op basis van een jaarlijkse peiling onder haar leden. Een nieuw dieptepunt volgens de Vereniging is dat 43 procent van de patiënten zelfs verwijzingen naar het ziekenhuis in de wind slaat.
quote:Uit een enquête van de Nederlandse Huisartsen Vereniging (LHV) onder ongeveer 1000 huisartsen blijkt dat steeds meer patiënten een doorverwijzing niet opvolgen. Het gaat daarbij vooral om laboratoriumonderzoek, een verwijzing voor psychologische hulp, het maken van een röntgenfoto en fysiotherapie.
Vorig jaar ging het vooral om het niet afhalen van medicijnen. Dit jaar blijkt het meer te gaan om verwijzingen naar het ziekenhuis en het doen van aanvullend onderzoek (46% in 2014, 33% in 2013). De LHV waarschuwt ervoor dat doorlopen met klachten kan leiden tot zwaardere ingrepen.
Van de ondervraagde huisartsen zegt 94% te maken te hebben met patiënten die geen geld hebben om te doen wat de dokter zegt. 4 van de 5 huisartsen maakt het probleem bespreekbaar en zoekt naar alternatieven, zoals een extra controleafspraak.
Voorzitter van het LHV, Van Eijck: “Zorgverleners en zorgverzekeraars moeten patiënten wijzen op de risico’s van zorgmijden. En patiënten moeten hun gezondheid op de eerste plaats blijven zetten. Maar dan moeten we dit als maatschappij wel mogelijk maken. De opkomst van zorgmijden lijkt samen te vallen met de verhoging van het eigen risico van 220 naar 350 euro per jaar in 2013. Ik houd mijn hart vast voor de becijferde verhoging naar 405 euro in 2015. Willen we het probleem van zorgmijden een halt toeroepen, dan moeten we onnodige hoge financiële drempels voor zorg vermijden.”
De zorgverzekeraars hebben zoveel tijd nodig om hun administratie rond te krijgen dat die persoon al in z'n graf ligt als de verantwoording van de zorgkosten verstuurd wordt.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:24 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dat vind ik ook redelijk belachelijk. Wat mij betreft zouden huisartsen een x aantal keer per jaar gratis moeten zijn (om zo mensen met weinig geld niet te beletten te gaan als er echt iets is) en voor chronisch zieken altijd gratis, maar bij overmatig gebruik mag dat best een keer eigen risico gaan kosten.
Maar ja, het is ook belangrijk dat iedereen inziet dat zorg geld kost. Ook de operaties. Ga je iemand met een levensverwachting van 3 maanden nog een operatie laten ondergaan van 10.000,-? Dat is een maatschappelijke discussie die gevoerd moet worden. En dat werkt niet als je zorg 'gratis' maakt.
Blijft nogal vaag.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Best veel.
http://www.nd.nl/artikele(...)vanwege-eigen-risico
[..]
http://www.welingelichtek(...)ns-eigen-risico.html
[..]
Ik stel ook niet dat buffer niet belangrijk is, maar als ik een flinke spaarrekening heb wil dat niet zeggen dat ik niets aan m'n alcoholprobleem hoef te doen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een buffer is de lange termijn natuurlijk wel belangrijk.
De pensioenpotten puilen ook uit, maar om dat geld nou als een malle te gaan uitgeven lijkt mij geen goed plan. Dan komen we onszelf over een jaar of vijftig tegen.
Mooi dom ook. Omdat je 100 euro meer eigen risico betaalt, ga je maar niet naar het ziekenhuis.quote:
Zet deze daar eens tegenover:quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Nog wel een relevante passage:
[..]
Voeg daar dan de zorgvermijders aan toe..quote:Zorgverzekeraar VGZ, na Achmea de grootste in Nederland, heeft vorig jaar flink meer winst gemaakt. Mede doordat verzekerden minder gebruik hebben gemaakt van zorg dan verwacht, verdrievoudigde het resultaat ruimschoots van 150 miljoen euro in 2013 naar 510 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het concern maandag naar buiten bracht.
Waarbij je vergeet dat de gemeentes er een kleiner budget voor krijgen, dus de kosten ergens anders vandaan moeten halen...quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:41 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Van 1 organisatie die staat en ervaring heeft naar enkele duizenden organisaties die het allemaal net wat anders mogen doen en geen ervaring hebben
Supereffectief. Ik zou haast willen dat ik bij de gemeente aan kon schuiven en zo mijn zak te vullen.
Ja, dat zeker. Dan begint het bijna op natuurlijke selectie te lijkenquote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mooi dom ook. Omdat je 100 euro meer eigen risico betaalt, ga je maar niet naar het ziekenhuis.
Natuurlijk moet fraude worden aangepakt.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik stel ook niet dat buffer niet belangrijk is, maar als ik een flinke spaarrekening heb wil dat niet zeggen dat ik niets aan m'n alcoholprobleem hoef te doen.
Dus fraude aanpakken en toeslagen niet rondpompen maar rechtstreeks storten, dat voorkomt ook weer fraude met toeslagen.
Als blijkt dat een verzekeraar of verhuurder ten onrechte een toeslag voor een cliënt heeft ontvangen, niet naar de cliënt storten, maar terug naar de belastingdienst.
'Minder gebruikt dan verwacht'.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:52 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zet deze daar eens tegenover:
http://www.zorgvisie.nl/F(...)orse-winst-1520618W/
[..]
Voeg daar dan de zorgvermijders aan toe..
Het komt je misschien vreemd voor, maar er zijn werkelijk mensen die dat bedrag gewoon niet overhebben.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mooi dom ook. Omdat je 100 euro meer eigen risico betaalt, ga je maar niet naar het ziekenhuis.
Dat het duurder ging worden was niet te voorkomen. Dat komt ook door de babyboom (en dat die groep nu op leeftijd is), dat we steeds meer dingen kunnen, en dat mensen steeds ouder worden. Maar vooral dat we met dat ouder worden meer jaren hebben waarin we hulpbehoevend zijn.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
De zorgverzekeraars hebben zoveel tijd nodig om hun administratie rond te krijgen dat die persoon al in z'n graf ligt als de verantwoording van de zorgkosten verstuurd wordt.
Ik weet niet of het "gratis" moet, maar ik heb niet de illusie dat de zorgkosten gedaald zijn sinds de afschaffing van het ziekenfonds en particuliere verzekering en de invoering van de zorgverzekering.
De bedoeling leek destijds dat iedereen min of meer particulier verzekerd zou zijn, met alle voordelen van dien, maar in feite zijn de kosten dusdanig gestegen en het verzekeringspakket dusdanig uitgekleed dat je weer gaat terugverlangen naar de ouderwetse particuliere verzekering.
Ik baalde ook toen een keer voor de eerste keer in jaren naar het ziekenhuis moest en ik in november plots 300 euro zoveel moest aftikken.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, dat zeker. Dan begint het bijna op natuurlijke selectie te lijken
Dan is het probleem over 40 jaar dus ook opgelost, want dan ligt die grijze golf onder de groene zoden.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk moet fraude worden aangepakt.
Maar de voornaamste redenen dat de zorgkosten oplopen, zijn de vergrijzing en de stijging van de levensverwachting.
Laat dit nu net de rijkste generatie OOIT zijn. Laat de vermogende mensen maar fors bijdragen aan de kwaliteit van leven. Prima als je op je 75ste nog een nieuwe heup wilt alleen dan mag je daar wel zelf aan bijdragen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:54 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dat komt ook door de babyboom (en dat die groep nu op leeftijd is), dat we steeds meer dingen kunnen, en dat mensen steeds ouder worden. Maar vooral dat we met dat ouder worden meer jaren hebben waarin we hulpbehoevend zijn.
Ja, ik zie ook meer in het oude systeem, maar of dat die enorme toenemende kosten gaat terugdringen, ik denk van niet.
Ja, heel sneu. Maar de ervaring leert dat Nederlanders vooral veel klagen en moeite hebben de hand in eigen boezem te steken. De tering naar de nering zetten is veel mensen ook vreemd.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het komt je misschien vreemd voor, maar er zijn werkelijk mensen die dat bedrag gewoon niet overhebben.
Ja en nee. We worden intussen steeds ouder, terwijl de pensioensleetijd nauwelijks stijgt.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is het probleem over 40 jaar dus ook opgelost, want dan ligt die grijze golf onder de groene zoden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |