Het is dat ik je als user ken, anders zou ik 't een te sterk verhaal vindenquote:Op maandag 25 augustus 2014 13:08 schreef Tha_Duck het volgende:
Het ergste wat ik heb gehoord was van een recruiter bij een oud werkgever van mij:
Vacature voor een willekeurige functie (geen idee meer welke), meneer uitgenodigd en die kwam aanzetten in zijn feyenoord trui. Dat waren natuurlijk al plus punten maar niet heus. Vervolgens kwam tijdens het gesprek de vraag aan de recruiter of hij van voetbal hield en voor welke club hij dan was. Het antwoord (ajax) beviel de sollicitant niet en hij roggelde zo op het overhemd van de recruiter.
Het lijkt me duidelijk dat hij het niet geworden is![]()
Zonde eigenlijk, want over haar waren we het meest enthousiast naar aanleiding van het eerste gesprek. Het was echt een leuke, spontane meid die goed uit haar woorden kwam. Jammer dat ze zo begonnen te bluffen en er toen een heel ander meisje naar voren kwam. Anders hadden we haar wellicht aangenomen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:08 schreef awiebo het volgende:
godsamme, zo eentje wil je er ook niet of wel.![]()
Zelf nog school gaande en geen ervaring in die hoedanigheid van solliciteren. Wel tvp.
Moet je in feite blij zijn dat dit met een sollicitatie al naar voren komt en niet tijdens een proefperiode of tijdens werk later. Ben je mooi klaar mee dan.quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:10 schreef HollandschGlorie het volgende:
[..]
Zonde eigenlijk, want over haar waren we het meest enthousiast naar aanleiding van het eerste gesprek. Het was echt een leuke, spontane meid die goed uit haar woorden kwam. Jammer dat ze zo begonnen te bluffen en er toen een heel ander meisje naar voren kwam. Anders hadden we haar wellicht aangenomen.
Buiten het trollen in VBL topics om ben ik best een leuke user toch?quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Het is dat ik je als user ken, anders zou ik 't een te sterk verhaal vinden
Als ze het slim gespeeld had had ze misschien 1950 kunnen krijgen, maar dit was gewoon domquote:Op maandag 25 augustus 2014 13:10 schreef HollandschGlorie het volgende:
[..]
Zonde eigenlijk, want over haar waren we het meest enthousiast naar aanleiding van het eerste gesprek. Het was echt een leuke, spontane meid die goed uit haar woorden kwam. Jammer dat ze zo begonnen te bluffen en er toen een heel ander meisje naar voren kwam. Anders hadden we haar wellicht aangenomen.
Bij ons is het de gewoonte dat er een HR Adviseur aanwezig is en degene die iemand aan het zoeken is. Dan voorkom je dit soort verkeerde situaties inderdaadquote:Op maandag 25 augustus 2014 13:26 schreef hottentot het volgende:
Ik verbaasde mij er bij sollicitaties altijd over dat mijn kennis (techneut) mondeling getoetst word door mensen die er helemaal geen verstand van hebben (HBO'ers management). Ooit een keer de domste antwoorden gegeven, maar wel met technische termen en goede volzinnen. Ik werk er nu nogen zit zelfs bij het eerste deel van de sollicitatiegesprekken om dit in de toekomst te voorkomen.
Haha, hoog inzetten moet je alleen doen als je ook tegen je verlies kunt.quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:04 schreef HollandschGlorie het volgende:
Aangezien de topicstarter begint, mijn verhaal:
Enkele maanden geleden hebben we een vacature uitgeschreven voor de functie van medewerker aan de frontoffice. Functie inhoud? Mensen ontvangen, vragen beantwoorden, telefoon opnemen. In de vacature stond ook een salarisindicatie die rond de 1800 bruto per maand was.
Na 10 mensen uitgenodigd te hebben en de eerste gesprekken te hebben gevoerd werd het tijd voor een tweede gesprek met 3 resterende kandidaten. Eén daarvan, een 19-jarig meisje, net klaar met haar mbo in de richting die we zochten mocht wederom op gesprek komen. Leuk grietje: spontaan voorkomen, vlotte babbel, maar meer dan 2 jaar ervaring achter de kassa van de supermarkt had ze niet.
Na wat triviale vragen begon ze plotseling over het salaris: "Oh, ik wil trouwens wel rond de 2500 gaan verdienen". Natuurlijk direct gevraagd waarom ze zo een hoge salariseis opgaf en gevraagd of ze had gezien dat de salarisindicatie rond de 1800 lag. "Ja, maar ik ben net klaar met school en ik ben heel goed in mijn werk". Vervolgens maar uitgelegd dat ze met goede argumenten zou moeten komen om het salaris op te krikken, en al snel zei ze: "Ik heb een aanbieding gekregen bij een ander bedrijf en ze bieden 2300". Natuurlijk hebben we haar gezegd dat ze dat aanbod direct moest aannemen omdat het enorm hoog was, haar de hand geschud en afscheid genomen.
Nog geen uur later hing ze al aan de telefoon: als wij 2300 zouden bieden zou ze ook akkoord gaan. Nee, dat wilden we niet. 2200 dan maar? Nee ook niet. Nogmaals aangegeven dat ze het niet zou worden omdat haar salariseis veel te hoog was en we daar niet in mee konden gaan. Het gesprek heeft zeker 20 minuten geduurd. Huilen en tieren was het. 1800 was ook prima, als we haar maar zouden aannemen. Het spreekt voor zich dat we haar hebben afgewimpeld en zij het ook niet is geworden.
quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:39 schreef Deetch het volgende:
Tijdens een sollicitatie werd ik door de leidinggevende van de afdeling beschuldigd van dat ik weinig enthousiast overkwam.
Waarop ik gepikeerd reageerde dat hij misschien zijn verwachtingen van enthousiasme wat moest bijstellen en dat ik echt niet de polonaise ging lopen tijdens een sollicitatie gesprek.
Na wat boehahahahaha van de sollicitatie commissie was ik van harte welkom voor een tweede ronde. Uiteindelijk heb ik daar met veel plezier 4 jaar gewerkt want bedrijf met goed gevoel voor humor en mensen die recht voor zijn raap hun mening geven.
quote:
Tja, het flapte er zo maar uit eigenlijk. Ik schrok er zelf ook van, gelukkig liep het goed af.quote:
En die leidinggevende van de afdeling werd ook jouw directe eindverantwoordelijke of heb je die nooit meer gezien?quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:39 schreef Deetch het volgende:
Tijdens een sollicitatie werd ik door de leidinggevende van de afdeling beschuldigd van dat ik weinig enthousiast overkwam.
Waarop ik gepikeerd reageerde dat hij misschien zijn verwachtingen van enthousiasme wat moest bijstellen en dat ik echt niet de polonaise ging lopen tijdens een sollicitatie gesprek.
Na wat boehahahahaha van de sollicitatie commissie was ik van harte welkom voor een tweede ronde. Uiteindelijk heb ik daar met veel plezier 4 jaar gewerkt want bedrijf met goed gevoel voor humor en mensen die recht voor zijn raap hun mening geven.
Nee, was leidinggevende van een andere afdeling maar heb ik ook fijn mee samen kunnen werken.quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:52 schreef Iwanius het volgende:
[..]
En die leidinggevende van de afdeling werd ook jouw directe eindverantwoordelijke of heb je die nooit meer gezien?
Geen facebook, faalhaasquote:Op maandag 25 augustus 2014 13:56 schreef karton2 het volgende:
Vreemdste gesprek wat ik ooit gehad heb was paar weken na mijn afstuderen.
Was bij een IT-bedrijf en het gesprek had ik met de eigenaar en een werknemer. (De werknemer kwam overigens te laat op mijn sollicitatiegesprek...).
Gesprek duurde in totaal een uur, maar de baas heeft zo'n 20 minuten (voor mijn gevoel langer, maar goed) staan zagen dat hij het vreemd vond dat ik geen Facebookaccount had.
"Iedereen heeft facebook... goed voor het sociale leven...Hoe is het contact met je vrienden?.. ga je wel eens met vrienden op stap?".. Zo ging dat zo'n 20 minunten lang.
Ik gewoon overal vrolijk antwoord gegeven zonder een kik te geven. De sfeer van het gesprek vond ik echt onplezierig, een gestapo-verhoor leek het wel.
Toen ik de deur achter me dicht trok wist ik dat de baan niet zou krijgen, niet dat ik nog zo enthousiast was overigens.
Paar dagen later werd mijn voorgevoel bevestigd in een email (goh). Ze vonden dat ik hun vragen goed heb beantwoord, maar ik kwam ervaring te kort (uhuh).
quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:18 schreef HollandschGlorie het volgende:
Ik ben zelf overigens een keer met mijn overhemd binnenstebuiten naar een sollicitatiegesprek gegaan. Iets met haast hebben en snel omkleden in de auto. Wel aangenomen en toen ik het achteraf vroeg zeiden ze dat ze het niet hadden gemerkt maar wat voelde ik me stom toen ik er thuis achter kwam dat mijn labeltje aan de buitenkant hing.
Niet. Ik had het overhemd open en daaronder een semi-net shirt.quote:Op maandag 25 augustus 2014 14:43 schreef Tja..1986 het volgende:
Hoe heb je de knoopjes dicht gekregen?
Wow, dat is wel super beta.quote:Op maandag 25 augustus 2014 14:51 schreef Tinkepink het volgende:
De ergste keer is dat ik 3 uur heb moeten wachten op mijn gesprekspartner. Ik was toen nog zo bleu dat ik dat ook gewoon pikte. Overbodig te zeggen dat ik het natuurlijk niet geworden ben.
Was vast een of andere psychologische test om te kijken of jij wel mondig genoeg wasquote:Op maandag 25 augustus 2014 14:51 schreef Tinkepink het volgende:
De ergste keer is dat ik 3 uur heb moeten wachten op mijn gesprekspartner. Ik was toen nog zo bleu dat ik dat ook gewoon pikte. Overbodig te zeggen dat ik het natuurlijk niet geworden ben.
quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:12 schreef LizzyAdam het volgende:
Ik ben recruiter en ben wel vaker rare dingen tegengekomen. Van mensen die midden in hun gesprek de telefoon opnamen, of die inderdaad een.. aparte kledingkeus hadden, of die zo erg stonken dat we daarna de deur van het kantoor een uur open moesten laten staan.
het aller raarste was dat ik tijdens een gesprek voor een vacature waarbij ik een rechtstreekse collega zocht een nogal zenuwachtige man had, die er in zijn zenuwen aparte dingen uitfloepte die hij dus echt niet kon maken. De ergste was toen hij vertelde dat zijn vrouw voor een bepaald groot bedrijf werkte, waar mijn vriendin ook werkt, wat ik dus ook zei. zijn reactie was ' oh, ben je lesbisch? cool. ik hou van lesbische p0rn' en daadwerkelijk ook zichbaar schrok van z'n eigen opmerking.
ehm.. ja. nee. ja. Dat was het einde van het gesprek.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je daar zelf solliciteert (of in gaat op een uitnodiging van een bedrijf waarbij je zelf al wel weet dat je niet in het functieprofiel past)quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:38 schreef Lod het volgende:
Meest onredelijke was voor mij bij een bedrijf dat software voor stoplichten en de signaleringsborden boven de snelwegen maakt.
Ik was net gesjeesd bij de studie diergeneeskunde en werkelijk 0,0 ervaring met softwareontwikkeling. Dit heb ik voor het eerste gesprek al aangegeven. Uiteindelijk 3, goede, gesprekken gehad. Om dan afgewezen te worden op te weinig ervaring. Nodig me dan niet uit.
Gebeurt wel vaker geloof ik. Dan denken ze de beste kandidaat te hebben geselecteerd, maar werkt dat uiteindelijk toch niet. Dan gaan ze voor optie 2, wat jij waarschijnlijk bent geweestquote:Op maandag 25 augustus 2014 15:48 schreef Wespensteek het volgende:
Het meest vreemde was dat ik ooit werd afgewezen en een week na ontvangst van die brief werd gevraagd om toch nog te komen werken, dat heb ik toen toch maar niet gedaan.
Vind ik opzich nog niet zulke hele vreemde vragen. Iemand die in een serieuze relatie zit zal minder open staan voor overwerken tov een vrijgezel. En iemand die bijvoorbeeld elk weekend zwaar aan het feesten is kan op maandag nog wel eens brak zijn (lees: minder productief).quote:Op maandag 25 augustus 2014 16:07 schreef Halveprijs het volgende:
In een van mijn laatste sollicitatiegesprekken werden aardig wat persoonlijk vragen gesteld. ( Heb ik een relatie met iemand. ga ik stappen?) Achteraf zat ik nog steeds in twijfels of ze mijn grenzen testen of echt mijn profiel wilde schetsen.
Dan kan je toch ook gewoon vragen of iemand openstaat voor overwerk?quote:Op maandag 25 augustus 2014 16:14 schreef Civilian het volgende:
[..]
Vind ik opzich nog niet zulke hele vreemde vragen. Iemand die in een serieuze relatie zit zal minder open staan voor overwerken tov een vrijgezel. En iemand die bijvoorbeeld elk weekend zwaar aan het feesten is kan op maandag nog wel eens brak zijn (lees: minder productief).
goeie !!quote:Op maandag 25 augustus 2014 13:39 schreef Deetch het volgende:
Het gaat je werkgever geen reet aan wat je in je vrije tijd doet, als je je werk maar goed doet.quote:Op maandag 25 augustus 2014 16:14 schreef Civilian het volgende:
[..]
Vind ik opzich nog niet zulke hele vreemde vrHeagen. Iemand die in een serieuze relatie zit zal minder open staan voor overwerken tov een vrijgezel. En iemand die bijvoorbeeld elk weekend zwaar aan het feesten is kan op maandag nog wel eens brak zijn (lees: minder productief).
Klopt. En een sporter kan blessure's krijgen. Iemand die niet sport eerder andere gezondsheids dingen enzovoorts enzovoortsquote:Op maandag 25 augustus 2014 16:14 schreef Civilian het volgende:
[..]
Vind ik opzich nog niet zulke hele vreemde vragen. Iemand die in een serieuze relatie zit zal minder open staan voor overwerken tov een vrijgezel. En iemand die bijvoorbeeld elk weekend zwaar aan het feesten is kan op maandag nog wel eens brak zijn (lees: minder productief).
En zo antwoord je ook tijdens een sollicitatie gesprek?quote:Op maandag 25 augustus 2014 16:24 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Het gaat je werkgever geen reet aan wat je in je vrije tijd doet, als je je werk maar goed doet.
Je hoeft vragen over je privéleven niet te beantwoorden, dus ik zou me flink op de vlakte houden.quote:Op maandag 25 augustus 2014 16:29 schreef Civilian het volgende:
[..]
En zo antwoord je ook tijdens een sollicitatie gesprek?
Hij hoeft de ins en outs niet te weten, maar dergelijke vragen zijn vrij onschuldig. En wat jij in je vrije tijd doet kan best invloed hebben op jouw prestaties. En dat wil de werkgever best kunnen inschatten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |