Precies dat! Er zijn genoeg dingen die niet mijn ding zijn, maar ik voel gewoonweg niet de behoefte om dat dmv scheldwoorden en kots-smilies in het gesprek te brengen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:35 schreef Clubsoda het volgende:
Het gaat niet alleen om dit topic natuurlijk, zulke komen wel vaker voorbij. En niet alleen hier, maar ook op andere plekken online. En in alle eerlijkheid vind ik niet dat je daar op 'katten zijn kut' zou moeten wachten. Ik voel echt de behoefte niet om andere mensen en/of dieren 'kut' te noemen, zéker niet als ik weet dat mijn gesprekspartner ze allesbehalve kut vinden. 'Niet mijn ding' dekt de lading ook. Maar goed, zoals ik al zei, dat kan ook de Moeder Theresa in mij zijn.
Diversiteit aan mensen en dus ook aan (digitale) omgangsvormen. Dat is op FOK! al zo (in VBL gaat het er anders aan toe dan in OUD) en dat geldt ook voor de verschillende sites. Op het libelle forum zul je andere mensen tegenkomen dan op GeenStijl. Vrij logisch allemaal lijkt me en dat iedereen de plek zoekt waar hij/zij zich het meeste thuisvoelt lijkt me ook niet raar.quote:Op zondag 24 augustus 2014 15:35 schreef Clubsoda het volgende:
Het gaat niet alleen om dit topic natuurlijk, zulke komen wel vaker voorbij. En niet alleen hier, maar ook op andere plekken online. En in alle eerlijkheid vind ik niet dat je daar op 'katten zijn kut' zou moeten wachten. Ik voel echt de behoefte niet om andere mensen en/of dieren 'kut' te noemen, zéker niet als ik weet dat mijn gesprekspartner ze allesbehalve kut vinden. 'Niet mijn ding' dekt de lading ook. Maar goed, zoals ik al zei, dat kan ook de Moeder Theresa in mij zijn.
Dat doen wij bijna dagelijksquote:Op zondag 24 augustus 2014 16:37 schreef Clubsoda het volgende:
En is het dan anders als je tegen je partner zegt "wat een geweldig kind hebben we toch?" Dan bevestig je jezelf toch net zo goed?
De afgelopen 20 jaar heb ik meer dan geregeld een zucht van verlichting geslaakt dat ik geen kinderen heb als ik weer eens alle ellende en zorgen aan had moeten horen van bekenden/vrienden/familie over hun kinderen en erg blij was dat ik niet de rest van mijn leven vast zit aan al dat gedoe en meer van mijn leven heb kunnen genieten als dat ik met kind(eren) had kunnen doen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 16:17 schreef Franny_G het volgende:
Dat je geniet van je leven als kindvrije, geweldig. Maar je geniet toch niet van je leven omdat je geen kinderen hebt?
Ik vind dat sowieso niet heel vreemdquote:Op zondag 24 augustus 2014 18:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat doen wij bijna dagelijks
Nou is dat toevallig ook gewoon zo, dus het is niet heel vreemd
Dat dus. We zitten echt niet bij elke stap die we zetten tegen elkaar te zeggen dat het zo geweldig is om géén kinderen te hebben, en eigenlijk als het genoemd wordt (ja, wel regelmatig ja, sue us!quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:20 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind dat sowieso niet heel vreemdIk denk en zeg dat ook op heel regelmatige basis. En evenzogoed kan ik me voorstellen dat je af en toe naar elkaar uitspreekt dat je blij bent om niet voor kinderen te gekozen te hebben. Het gaat er ook niet om dat je voortdurend benoemt wat je niet hebt ("gut schat, wat heerlijk dat we geen kameel in de tuin hebben en ook geen vakantiehuis in Frankrijk want daar moet ik niet aan dénken"
). Het wel of niet hebben van kinderen is een heel wezenlijke keus, eentje die de rest van je levensloop domineert. Ik vind het helemaal niet raar dat je af en toe daarbij stil staat, bij wat je gekozen hebt en hoe dat aanvoelt. Ik vind het zelfs verstandig om dat bespreekbaar te maken (zolang kinderen nog tot de mogelijkheid zouden behoren) met je partner, of je allebei nog blij bent met de keuze.
En dat je niet weet wat hoe het leven met een kind eruit zou hebben gezien, vind ik altijd nogal pedant overkomen. Ik wist ook heus niet precies waar ik nou voor koos toen ik een kind wilde. En daarbij, toen ik besloot om psychologie te studeren, koos ik er ook voor om geen geschiedenis te gaan studeren. Ik weet niet hoe mijn leven eruit had gezien als ik dat wel had gekozen, maar zeer waarschijnlijk heel anders. Maar dat heb ik ook niet nodig om al dan niet tevreden te zijn met mijn leven nu,
Omdat ze dat willen/leuk lijkt, en sommigen omdat ze denken dat het hun relatie zal redden. Maar dat is de minderheid, hoop ik.quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:50 schreef MadMaster het volgende:
Waarom hebben sommige mensen wel kinderen?
Zo gaan die dingen!quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:34 schreef Leandra het volgende:
En sommigen omdat ze zwanger bleken te zijn...
Het is niet pedant, het lijkt me een feit/gegeven. Inherent inderdaad aan keuzes maken. Omdat je dat gewoonweg niet weet, kun je volgens mij geen vergaande uitspraken doen over hoe het geweest zou zijn als je een andere keus had gemaakt. Dus je kunt zeggen: "ik ben blij dat ik geen kinderen heb als ik al die verhalen van vrienden hoor over hoe moeilijk het is en hoeveel zorgen ze hebben." Maar die ervaringen zeggen zo weinig over hoe jij het zou hebben ervaren.quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:20 schreef Clubsoda het volgende:
En dat je niet weet wat hoe het leven met een kind eruit zou hebben gezien, vind ik altijd nogal pedant overkomen. Ik wist ook heus niet precies waar ik nou voor koos toen ik een kind wilde. En daarbij, toen ik besloot om psychologie te studeren, koos ik er ook voor om geen geschiedenis te gaan studeren. Ik weet niet hoe mijn leven eruit had gezien als ik dat wel had gekozen, maar zeer waarschijnlijk heel anders. Maar dat heb ik ook niet nodig om al dan niet tevreden te zijn met mijn leven nu,
Treft dat je zelf een mond hebt, wanker.quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:48 schreef Aiciu het volgende:
Ook vind ik klaarkomen in de mond leuker dan in een kut, met alle risico's van dien.
Vroeger was jij Grace die poste in GAM, R&P, SPT, US, KLB, ONZ etc etc.quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:08 schreef GotC het volgende:
Ieder z'n eigen keuze en eigen leven. Ik ben er iig een voorstander van om niet over mijn kind te praten, tenzij iemand ernaar vraagt.
Vroeger verveelde ik me, had ik tijd teveel en deed ik weinig buiten Fok. Niet doen alsof je mij kent n.a.v. postgeschiedenisquote:Op zondag 24 augustus 2014 20:06 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Vroeger was jij Grace die poste in GAM, R&P, SPT, US, KLB, ONZ etc etc.
Nu ben je Grace die alleen nog maar in OUD post. (vooruit....met af en toe een uitstapje naar LIF)
Nou lees ik dat soort topics nooit, maar mijn educated guess is dat je daar toch vooral over je kind praat.
Grace is gone, je bent nu mama Grace.
Het is dan ook nogal een tijdrovend en ingrijpend deel van je leven, dus logischerwijs moet je daar wat dingen voor laten. Dus wat je punt is mis ik een beetje? Dat mensen met kinderen minder tijd hebben voor andere hobbies?quote:Op zondag 24 augustus 2014 20:06 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Vroeger was jij Grace die poste in GAM, R&P, SPT, US, KLB, ONZ etc etc.
Nu ben je Grace die alleen nog maar in OUD post. (vooruit....met af en toe een uitstapje naar LIF)
Nou lees ik dat soort topics nooit, maar mijn educated guess is dat je daar toch vooral over je kind praat.
Grace is gone, je bent nu mama Grace.
Mew... ja, kan ook spijt krijgen dat je wél kinderen hebt genomen dus wat dat betreft....quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:14 schreef motorbloempje het volgende:
Net zoals dat je met andere keuzes in je leven zult moeten leren leven, zoals het kiezen voor of stoppen met een opleiding, bijvoorbeeld, het wel of niet doen van andere dingen, zul je in het geval dat je op je 25e een sterilisatie ondergaat en je daar op je 35e spijt van hebt mee moeten leren leven. Ik ben nu zelf al de maanden aan het aftellen tot ik 30 ben, omdat 'geen arts je aanraakt onder de 30', terwijl ik ALTIJD al heb geweten dat ik geen kinderen voor mezelf wil. Dat is mijn keus, mijn lichaam. En mocht het gebeuren dat ik met 40 alsnog spijt krijgen om welke reden dan ook, dan zal ik met mijn gemaakte keus moeten leven, net als dat ik moet leven met de andere beslissingen die ik in mijn leven heb gemaakt die in de toekomst negatief uit zouden kunnen pakken. Er zijn misschien zelfs mensen die pas op hun 65e spijt krijgen van het niet hebben gekozen voor kinderen! Dat is ook gewoon een kwestie van 'helaas-pindakaas', roeien met de riemen die je hebt.
Het lijkt mij bij uitstek heel goed mogelijk om, als je geen enkele drang voelt om een kind te hebben, je je levensgeluk koppelt aan het feit dat je in maatschappij en tijd leeft waarin dat een keuze mag zijn en dat je een partner hebt gevonden die het net zo ziet.quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:43 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Het is niet pedant, het lijkt me een feit/gegeven. Inherent inderdaad aan keuzes maken. Omdat je dat gewoonweg niet weet, kun je volgens mij geen vergaande uitspraken doen over hoe het geweest zou zijn als je een andere keus had gemaakt. Dus je kunt zeggen: "ik ben blij dat ik geen kinderen heb als ik al die verhalen van vrienden hoor over hoe moeilijk het is en hoeveel zorgen ze hebben." Maar die ervaringen zeggen zo weinig over hoe jij het zou hebben ervaren.
Ik pleit hier helemaal niet voor het wel krijgen van kinderen hoor. Vind het alleen wat apart om je zo nadrukkelijk uit te spreken naar anderen toe over datgene wat je niet hebt. En daar ook een bepaald levensgeluk aan te koppelen.
Iemand die roept bij voorkeur niet over haar kind te praten en vervolgens alleen nog maar in OUD -topics post vind ik wel een grappige contradictie.quote:Op zondag 24 augustus 2014 20:18 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Het is dan ook nogal een tijdrovend en ingrijpend deel van je leven, dus logischerwijs moet je daar wat dingen voor laten. Dus wat je punt is mis ik een beetje? Dat mensen met kinderen minder tijd hebben voor andere hobbies?
Dat vraag ik me bij sommige mensen ook wel eens af. Die hebben kinderen maar het was beter van niet.quote:Op zondag 24 augustus 2014 18:50 schreef MadMaster het volgende:
Waarom hebben sommige mensen wel kinderen?
Die focus snap ik dan weer niet zo. Vind de keuze bewust kinderloos (of kindervrij, er zijn zelfs al hippe termen voor dusquote:Op zondag 24 augustus 2014 14:32 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Misschien wel. Maar ik ben dan verder ook gewoon iemand die best heel uitgesproken is, vindt dat iedereen dat mag doen over zijn/haar overtuigingen, inderdaad vervolgens tegengeluid mag verwachten, maar het oneerlijk vindt als het ene tegengeluid overstemd wordt door 't andere, als 't ware. Is een van m'n zwakke punten, denk weet ik.
Lees/post regelmatig in een kindvrij-topic reddit. Gewoon, samen met anderen blij zijn over ons leven expliciet te danken aan het NIET hebben van kinderen. Gewoon af en toe opsommen wat we zo tof vinden als we om ons heen kijken. Ik (en volgens mij een groot deel van de andere posters daar ook neit) ga vervolgens niet naar /r/ouderschap om daar af te geven op mensen die juist blij zijn met hun kinderen en daar advies vragen (advies in de kindvrij reddit gaat voornamelijk over steriliseren etc., of hoe je op een eerste/tweede date peilt of je potentieel partner ook kindvrij is, dat soort dingen). Terwijl we regelmatig 'trolls' krijgen die ons de huid vol komen schelden over hoe egoďstisch we wel niet zijn. Ach ja! Het internet, gotta love it!
Vind verder dat er niets mis is met kindvrijheid benadrukken en uitdragen, als dat een manier is om het onderwerp bespreekbaarder te maken in veel andere / hogere kringen dan slechts de kennissen/vrienden gesprekken.
Genoeg artsen die keuzes niet willen accepteren, soms zelfs om religieuze/persoonlijke redenen. Bazen die vrouwen tussen de 25-35 niet aannemen/serieus nemen ivm angst voor zwangerschap(sverlof en part time werken na aannemen) (ook) als ze zeggen geen kinderen te willen, iets wat bijvoorbeeld met sterilisatiebewijs (hoe sneu dat eigenlijk ook is) ontkracht kan worden. Recht op abortus, dat pro-choice niet direct anti-life is (zoals de pro-life movement doet denken). Etc.
Volgens mij denken we helemaal niet zo verschillend. Ik vind het ook wat lastig uit te leggen wat ik bedoel.quote:Op zondag 24 augustus 2014 20:31 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Het lijkt mij bij uitstek heel goed mogelijk om, als je geen enkele drang voelt om een kind te hebben, je je levensgeluk koppelt aan het feit dat je in maatschappij en tijd leeft waarin dat een keuze mag zijn en dat je een partner hebt gevonden die het net zo ziet.
Ik zaag misschien door, maar ik snap je bezwaar oprecht niet. Ik zie alleen maar iemand die haar zegeningen telt, om het zo maar te zeggen. Of dat nou is om een keus die gemaakt om iets te doen, of de keus om iets bewust juist niet te doen maakt dan toch niet uit (waarbij feitelijk iedere keus vóór iets ook een keus tégen iets anders is, dus wat is het verschil?) Wie ben in dan om dat raar te vinden?
Dat bedoel ik ook een beetje met m'n post. Waarom de focus zo leggen op een keuze om iets NIET te doen. Ook al is kinderen een groot ding. Juist als je er NIET voor kiest haal je gelijk het 'grote' voor jullie er af, en kan je op dat moment toch verder? Zal het heus nog weleens ter sprake komen, en dan kan je gewoon eerlijk en open zijn lijkt me. Maar echt dat proactieve uitdragen er van begrijp ik dan minder. Dat zie je meer als je iets graag wél wil. Niet als je een keuze maakt iets NIET te doen. Dan focus je (naar mijn idee) juist meer op de mogelijkheden die je keuze iets NIET te doen je brengen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 20:48 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Volgens mij denken we helemaal niet zo verschillend. Ik vind het ook wat lastig uit te leggen wat ik bedoel.
Ik begrijp prima dat je kiest geen kinderen te krijgen en blij bent met die keuze. Wat ik minder goed begrijp is je geluk koppelen aan een keuze iets niet te doen of te hebben. Ook omdat je dan niet met jezelf bezig bent, maar vooral met jezelf in relatie tot anderen en wat zij kennelijk wel doen. Dus dat je jezelf identificeert op basis van iets niet zijn. Als het kindvrije zo benadrukt moet worden, voelt dat vooral als statement naar anderen en zo weinig als een uiting van wie je wel bent en wat je wel hebt.
Nou beter dan dit kan ik het niet uitleggen, geloof ik.
Ik ken inderdaad geen enkele oma die vrijwel continue zeurt over dat de kleinkinderen nooit op bezoek komenquote:Op zondag 24 augustus 2014 20:48 schreef Loveless85 het volgende:
Algemeen puntje; ik vraag me altijd wel een beetje af of mensen er 'later' niet een beetje spijt van krijgen. Hoe lullig ook, een kind is toch ook een beetje een verzekering tot sociaal contact ofzoKan me voorstellen dat het in je 30s, 40s, 50s, en misschien begin 60s heerlijk is. Veel geld tot je beschikking, reizen, ieder moment gewoon kunnen doen waar je trek in hebt, heerlijk
Maar op een gegeven moment kom je misschien alleen te staan, wordt je wereldje toch kleiner, de mensen die je in je omgeving hebt gaan misschien juist op die momenten weer meer met familie doen (kleinkinderen etc), en denk dat dan misschien weleens de 'klap' kan komen. Niet dat je puur om die reden kinderen moet nemen heur
![]()
als verzekering
Dat lees je nou nauwelijks. Ik denk dat dat een erg onpopulaire gedachtengang is die de meeste mensen maar gewoon voor zich houdenquote:Op zondag 24 augustus 2014 20:27 schreef FANN het volgende:
Mew... ja, kan ook spijt krijgen dat je wél kinderen hebt genomen dus wat dat betreft....
Dat denk ik ook wel, dat ga je niet snel zeggen, dus dat zal je ook niet vaak horen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:45 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat lees je nou nauwelijks. Ik denk dat dat een erg onpopulaire gedachtengang is die de meeste mensen maar gewoon voor zich houden
Die mensen zijn er zeker wel, maar ik denk dat die groep dan weer niet zo groot is als mensen die geen kinderen willen, denken dat die zal zijnquote:Op zondag 24 augustus 2014 21:45 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat lees je nou nauwelijks. Ik denk dat dat een erg onpopulaire gedachtengang is die de meeste mensen maar gewoon voor zich houden
Dat zullen we nooit wetenquote:Op zondag 24 augustus 2014 21:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die mensen zijn er zeker wel, maar ik denk dat die groep dan weer niet zo groot is als mensen die geen kinderen willen, denken dat die zal zijn
Nee.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 13:54 schreef RedFoxy het volgende:
Waarom zou je geen kinderen hebben? Dat is toch uiteindelijk je enige doel in het leven, jouw genen doorgeven aan volgende generaties. Ik snap mensen die geen kinderen willen ook niet, is meestal gewoon heel kinderachtig recalcitrant doen, omdat het cool is.
Bij de meeste komt het sowieso vanzelf wel.
Welnee, hoor het vaak genoeg. Kinderen krijgen is mentaal en fysiek intens zwaar. Er gaat geen dag voorbij dat je geen zorg c.q. zorgen hebt over hulpbehoevende wezens die je zelf hebt geknutseld. En die druk, het moeten, niet voor jezelf, maar voor een ander, is groot. Ik begrijp goed dat veel mensen daar geen zin in hebben, beter dat je dat vooraf bedenkt dan achteraf. Zeker als je twijfelt, aan jezelf, je relatie, of wat dan ook, lekker niet doen. Er is geen relatie die makkelijker wordt als je kinderen hebt.quote:Op zondag 24 augustus 2014 21:45 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat valt tegen. Neem bijvoorbeeld de term kinderbedtijd. Die is pertinent niet uitgevonden om je wurm genoeg slaap te laten krijgen, maar om de afgematte ouders ook nog wat tijd voor zichzelf te gunnen.quote:Op zondag 24 augustus 2014 22:05 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Overigens heeft de natuur een aantal dingen slim geregeld, op de een of andere manier zijn ouders geëquipeerd om dit te kunnen - ze vergeten narigheid heel snel en hebben tomeloze energie en geduld om hun kroost te laten opgroeien.
Ja, anders komen er nooit broertjes of zusjesquote:Op zondag 24 augustus 2014 22:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat valt tegen. Neem bijvoorbeeld de term kinderbedtijd. Die is pertinent niet uitgevonden om je wurm genoeg slaap te laten krijgen, maar om de afgematte ouders ook nog wat tijd voor zichzelf te gunnen.
Als dat dan echt zo'n taboe is, waarom dan toch telkens, tot in den treure er naar informeren bij iedereen die geen (of te weinig) kinderen heeft?quote:Op maandag 25 augustus 2014 00:19 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het grootste probleem met het taboe op bewuste kinderloosheid, en dat uitdragen, is dat er heel veel mensen zijn die graag kinderen willen en geen kinderen kunnen krijgen.
Kinderen willen en ze kunnen krijgen, geen probleem.
Geen kinderen willen, en ze niet krijgen, geen probleem.
Kinderen willen en ze niet kunnen krijgen, wel een probleem, en ik denk dat het voor die mensen wat lastig is om van anderen te horen dat ze blij zijn dat ze geen jankende, drammende koters hebben, en ze gelukkig kinderloos zijn, en hoe fantastisch dat wel niet is.
Daarbij is dat ook gelijk het probleem als het onderwerp aangesneden wordt; is iemand bewust kinderloos, of heeft iemand juist een kinderwens maar lukt het (om wat voor reden dan ook) maar niet.
Het helpt niet echt natuurlijk als je gelukzalig tegen je nieuwe buurvrouw verzucht dat "het zo heerlijk rustig is zonder de herrie van spelende kinderen", terwijl je nieuwe buurvrouw niets liever zou hebben gehad dan een paar spelende kinderen in haar achtertuin.
Zo'n "Goh, al zo lang samen en geen kinderen?" kun je wel beantwoorden met "Nee, gelukkig niet", maar als dan blijkt dat de ander al 5 jaar medische ellende achter de rug heeft, nog geen geslaagde IVF, en voorlopig nog even moet sparen voor ze het weer kan proberen, dan zijn dat van die dingen die gewoon niet lekker lopen.
Met andere woorden; het niet hebben van kinderen is niet altijd een keuze, soms is het juist een grote wens die maar niet in vervulling gaat.
Al even afgezien van het feit dat het pas zo'n 50 jaar echt een keuze is, in de pre-pil periode ging het nogal eens mis met de natuurlijke anti-conceptie, de invloed van de kerk nog even buiten beschouwing latend...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |