abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143774371
Het gaat niet alleen om dit topic natuurlijk, zulke komen wel vaker voorbij. En niet alleen hier, maar ook op andere plekken online. En in alle eerlijkheid vind ik niet dat je daar op 'katten zijn kut' zou moeten wachten. Ik voel echt de behoefte niet om andere mensen en/of dieren 'kut' te noemen, zéker niet als ik weet dat mijn gesprekspartner ze allesbehalve kut vinden. 'Niet mijn ding' dekt de lading ook. Maar goed, zoals ik al zei, dat kan ook de Moeder Theresa in mij zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator zondag 24 augustus 2014 @ 15:39:56 #202
5428 crew  miss_sly
pi_143774563
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:35 schreef Clubsoda het volgende:
Het gaat niet alleen om dit topic natuurlijk, zulke komen wel vaker voorbij. En niet alleen hier, maar ook op andere plekken online. En in alle eerlijkheid vind ik niet dat je daar op 'katten zijn kut' zou moeten wachten. Ik voel echt de behoefte niet om andere mensen en/of dieren 'kut' te noemen, zéker niet als ik weet dat mijn gesprekspartner ze allesbehalve kut vinden. 'Niet mijn ding' dekt de lading ook. Maar goed, zoals ik al zei, dat kan ook de Moeder Theresa in mij zijn.
Precies dat! Er zijn genoeg dingen die niet mijn ding zijn, maar ik voel gewoonweg niet de behoefte om dat dmv scheldwoorden en kots-smilies in het gesprek te brengen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_143775267
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:35 schreef Clubsoda het volgende:
Diversiteit aan mensen en dus ook aan (digitale) omgangsvormen. Dat is op FOK! al zo (in VBL gaat het er anders aan toe dan in OUD) en dat geldt ook voor de verschillende sites. Op het libelle forum zul je andere mensen tegenkomen dan op GeenStijl. Vrij logisch allemaal lijkt me en dat iedereen de plek zoekt waar hij/zij zich het meeste thuisvoelt lijkt me ook niet raar.
pi_143775515
Ja tuurlijk, zo werkt het, maar ik begríjp het gewoon niet ;) Niet dat dat verder een maatstaf is natuurlijk, maar voor mij slaat het een potentieel interessante discussie dood. En je moet dat ook niet verbaasd staan te kijken als mensen die kinderen niet kut vinden (of dan in ieder geval hun eigen niet), daar dan weer op-hun-teentjes-getrapt op reageren.

Nog afgezien van het feit dat ik denk dat de wereld er wat mooier uit ziet als we een beetje rekening met elkaar houden en niet altijd maar eruit blerken wat in ons op komt 'gewoon omdat het kan' of 'omdat iedereen het doet'. * Clubsoda neuriet kumabaayaa
pi_143775638
VBL is dan ook gewoon de bron van alle kwaad natuurlijk. Vooral kinderen die daar posten denk ik! ;) :P
Ja doei.
pi_143775760
Ik vind het logischer om blij te zijn met wat je wel hebt, dan blij te zijn met wat je niet hebt. :) .

Als iemand mij vertelt hoe blij hij is met z'n nieuwe motor, dan zeg ik ook niet: oh, nou ik ben toch zo blij dat ik geen motor hebt, want wat maken die dingen een verschrikkelijke herrie zeg en je kunt er zulke nare ongelukken mee krijgen.

Veder herken ik wel het genieten van de stilte en de vrijheid, maar niet als iets heel bewust als een typisch kenmerk van een kindvrij leven. Het ligt er een beetje aan hoe groot je gezin is natuurlijk, maar mijn leven ziet er nu met 1 kind op dat vlak niet ineens zo heel anders uit en het is ook wel een erg cliché om te denken dat met een kind elk moment van rust en stilte voorgoed voorbij is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143775944
Nou ja, maar het niet hebben van kinderen kun je ook weer zien als het wél hebben van een boel vrijheden. Ik kan ook intens gelukkig zijn op sommige momenten dat ik geen paard heb bijvoorbeeld, waar ik bij nacht en ontij in de stromende regen heen moet om 'm te voeren of beweging te geven. Of een boot, waar je wel minstens zoveel keer per jaar heen moet omdat het anders 'zonde' is en die altijd lastminute uit het water gehaald moet worden en waar je dan een half weekend aan kwijt bent terwijl je al 100 andere plannen had :+
pi_143776329
Tja, ik vind het zelf een vreemde benadering om steeds stil te staan bij hoe mijn leven zou zijn als ik bepaalde zaken wel had, terwijl ik niet voor niets ervoor heb gekozen ze niet te hebben. :D . Dan ben je steeds bezig jezelf te bevestigen.

Dat je geniet van je leven als kindvrije, geweldig. Maar je geniet toch niet van je leven omdat je geen kinderen hebt? Al is het alleen maar omdat je helemaal niet precies weet hoeveel je wel of niet had genoten als je wel kinderen had.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_143777181
En is het dan anders als je tegen je partner zegt "wat een geweldig kind hebben we toch?" Dan bevestig je jezelf toch net zo goed?
pi_143777845
Ja, het gaat ook niet om het bevestigen op zichzelf, maar je zelf voortdurend bevestigen in alle dingen die je niet doet en niet hebt, daar heb je toch een dagtaak aan? Dat is merkwaardig om te doen, in mijn ogen. Vooral dus omdat je - zeker in dit geval - helemaal niet zeker weet hoe het zou zijn als je het wel had.
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:04:44 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143780290
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:37 schreef Clubsoda het volgende:
En is het dan anders als je tegen je partner zegt "wat een geweldig kind hebben we toch?" Dan bevestig je jezelf toch net zo goed?
Dat doen wij bijna dagelijks :@
Nou is dat toevallig ook gewoon zo, dus het is niet heel vreemd :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_143780972
quote:
2s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:17 schreef Franny_G het volgende:

Dat je geniet van je leven als kindvrije, geweldig. Maar je geniet toch niet van je leven omdat je geen kinderen hebt?
De afgelopen 20 jaar heb ik meer dan geregeld een zucht van verlichting geslaakt dat ik geen kinderen heb als ik weer eens alle ellende en zorgen aan had moeten horen van bekenden/vrienden/familie over hun kinderen en erg blij was dat ik niet de rest van mijn leven vast zit aan al dat gedoe en meer van mijn leven heb kunnen genieten als dat ik met kind(eren) had kunnen doen.
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die intens genieten van het feit dat ze hun leven volkomen in moeten richten naar hun kinderen, maar niet bij iedereen zit dat in het karakter verweven.

Als een paard of boot je niet bevalt, dan kun je daar makkelijk vanaf komen, iets wat met een kind onmogelijk is...althans, niet legaal. Daar zit je voor de rest van je leven aan vast en bepaalt heel, heel lang het leven van ouders.

Het zijn de momenten dat je met de verhalen van ouders geconfornteerd wordt dat je beseft hoe gelukkig je je mag prijzen dat je ze niet genomen hebt....de rest van de tijd speelt het wmb eigenlijk nooit een rol. Kinderen zelf kunnen best leuk zijn. Mijn neefje van ondertussen 14 komt ook nog steeds geregeld een weekje logeren en dat is allemaal super, maar aan het einde van de week prijs ik me gelukkig dat ik hem weer aan de rechtmatige eigenaren terug kan geven.

Btw....is quoten in OUD not done? :?
pi_143781061
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat doen wij bijna dagelijks :@
Nou is dat toevallig ook gewoon zo, dus het is niet heel vreemd :+
Ik vind dat sowieso niet heel vreemd :+ Ik denk en zeg dat ook op heel regelmatige basis. En evenzogoed kan ik me voorstellen dat je af en toe naar elkaar uitspreekt dat je blij bent om niet voor kinderen te gekozen te hebben. Het gaat er ook niet om dat je voortdurend benoemt wat je niet hebt ("gut schat, wat heerlijk dat we geen kameel in de tuin hebben en ook geen vakantiehuis in Frankrijk want daar moet ik niet aan dénken" :') ). Het wel of niet hebben van kinderen is een heel wezenlijke keus, eentje die de rest van je levensloop domineert. Ik vind het helemaal niet raar dat je af en toe daarbij stil staat, bij wat je gekozen hebt en hoe dat aanvoelt. Ik vind het zelfs verstandig om dat bespreekbaar te maken (zolang kinderen nog tot de mogelijkheid zouden behoren) met je partner, of je allebei nog blij bent met de keuze.

En dat je niet weet wat hoe het leven met een kind eruit zou hebben gezien, vind ik altijd nogal pedant overkomen. Ik wist ook heus niet precies waar ik nou voor koos toen ik een kind wilde. En daarbij, toen ik besloot om psychologie te studeren, koos ik er ook voor om geen geschiedenis te gaan studeren. Ik weet niet hoe mijn leven eruit had gezien als ik dat wel had gekozen, maar zeer waarschijnlijk heel anders. Maar dat heb ik ook niet nodig om al dan niet tevreden te zijn met mijn leven nu,
pi_143781315
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:20 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind dat sowieso niet heel vreemd :+ Ik denk en zeg dat ook op heel regelmatige basis. En evenzogoed kan ik me voorstellen dat je af en toe naar elkaar uitspreekt dat je blij bent om niet voor kinderen te gekozen te hebben. Het gaat er ook niet om dat je voortdurend benoemt wat je niet hebt ("gut schat, wat heerlijk dat we geen kameel in de tuin hebben en ook geen vakantiehuis in Frankrijk want daar moet ik niet aan dénken" :') ). Het wel of niet hebben van kinderen is een heel wezenlijke keus, eentje die de rest van je levensloop domineert. Ik vind het helemaal niet raar dat je af en toe daarbij stil staat, bij wat je gekozen hebt en hoe dat aanvoelt. Ik vind het zelfs verstandig om dat bespreekbaar te maken (zolang kinderen nog tot de mogelijkheid zouden behoren) met je partner, of je allebei nog blij bent met de keuze.

En dat je niet weet wat hoe het leven met een kind eruit zou hebben gezien, vind ik altijd nogal pedant overkomen. Ik wist ook heus niet precies waar ik nou voor koos toen ik een kind wilde. En daarbij, toen ik besloot om psychologie te studeren, koos ik er ook voor om geen geschiedenis te gaan studeren. Ik weet niet hoe mijn leven eruit had gezien als ik dat wel had gekozen, maar zeer waarschijnlijk heel anders. Maar dat heb ik ook niet nodig om al dan niet tevreden te zijn met mijn leven nu,
Dat dus. We zitten echt niet bij elke stap die we zetten tegen elkaar te zeggen dat het zo geweldig is om géén kinderen te hebben, en eigenlijk als het genoemd wordt (ja, wel regelmatig ja, sue us! :P ) is dat in navolging op iets benoemen wat we wél hebben. Bijvoorbeeld laatst ergens gaan hardlopen met wat vrienden, 's avonds. Eigenlijk nog 't plan om gewoon thuis te eten, maar eenmaal terug bij de pub vanaf waar we startten en nog een drankje deden ter plekke, samen met nog een ander kindvrij stel van onze leeftijd, ook besloten daar maar 'n hapje te eten. Uiteindelijk waren we om half 11 thuis ofzo. De andere mensen die met ons mee waren moesten snel naar huis rennen om de kinderen in bed te leggen/er te zijn zodat de partner naar de sportschool kon. Toen hebben we allevier tegen elkaar gezegd: "dit is zó geweldig hč? O+ Heerlijk! Stel je voor dat we in hun schoenen zouden staan, niets voor ons!" en zo daar nog eens even met elkaar over zitten praten. En daarna weer over hardlopen en de volgende races die we gaan doen. 't Gaat dus vooral om de dingen die we wél hebben/kunnen doen op onze manier die we anders niet zouden kunnen doen, meestal wanneer we direct met de andere mogelijke werkelijkheid geconfronteerd worden. Het is nu eenmaal een iets grotere beslissing in je leven met een grotere impact dan willekeurige andere hobby of aanschaf. Een kind is niet zomaar iets. Die moet je een goede toekomst en álle aandacht moeten kunnen en wíllen geven de eerst komende 18 jaar (en eigenlijk daarna ook nog), daar mag je 't best regelmatig over hebben als mens zijnde, óók als je er bewust voor kiest ze niet te willen.

En nee, ik weet ook niet hoe ons specifieke leven er met kind uit zou zien nee, maar ik heb ook verre van de wens om daar achter te gaan komen :+

[ Bericht 4% gewijzigd door motorbloempje op 24-08-2014 18:33:54 ]
Ja doei.
  zondag 24 augustus 2014 @ 18:50:52 #215
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:08:43 #216
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_143783454
Ieder z'n eigen keuze en eigen leven. Ik ben er iig een voorstander van om niet over mijn kind te praten, tenzij iemand ernaar vraagt. Sterker nog, ik vind het op mijn werk bijvoorbeeld fijn als er niemand naar hem vraagt. Want daar ben ik Grace, geen mama.

Wel een persoonlijke irritatie: 'kindvrije' mensen die elke mogelijkheid gebruiken om 'zoooo blij geen kind te hebben!' te verkondigen.
Blij dat je blij bent, maar I don't care. Net zoals diegene 'I don't care' doet over het feit dat ik wel een kind heb :s).
pi_143783702
Maargoed, los van dit alles (persoonlijke keus) ben ik dus wel erg voor het meer bespreekbaar maken van de keus in het algemeen. Dat er in de maatschappij geaccepteerd wordt dat niet elke vrouw de drang voelt en/of zal ontwikkelen zich voort te planten en dat dat dus niet afgedaan wordt als een soort van labiele ontkenning, als een ongezonde afwijking. Waar je vroeger, jaren 1950-style, vaak gemaatschappijpeerpressured werd in het toch starten van een gezin, zijn er nu zoveel opties om dat NIET te doen, van anticonceptie voor mannen en vrouwen, open abortusklinieken voor iedereen. Je zou zeggen dat 'we' er wel zijn. Maar er is m.i. nog veel te winnen.

Dat je niet voor gek wordt verklaard als je dat zegt bij een sollicitatie waar je wellicht de beste kwalificaties hebt, maar niet aangenomen wordt omdat je 30 bent en 'waarschijnlijk binnen nu en 5 jaar tóch kinderen gaat nemen', ookal zeg je van niet, en ze dan liever iemand hebben die wellicht wat minder gekwalificeerd is maar wel een (volgens hen) hogere kans heeft om zonder problemen en verlies van kennis fulltime in de organisatie blijft. Want ja, dit gebeurt. Terwijl het ook weer tegen je kan werken, ironisch gezien, omdat het niet kiezen voor kinderen als 'egoistisch' wordt gezien, dus zul je wel niet te vertrouwen zijn. En dat terwijl er genoeg mensen zijn zónder kinderen die hun leven in dienst stellen van de maatschappij. Ik hoop dat zelf later als ik groot ben ook te kunnen doen met mijn onderzoek/werk.

Maar ook dat bij het aanvragen van een sterilisatie die keus en dat besluit geaccepteerd worden door de arts in kwestie. Op zich is het allemaal vrij simpel. Ja, sommige mensen bedenken zich en hebben op hun 35e toch nog een kind ondanks het altijd volhouden van 'nee'. Ja, iemand kan 'als het biologisch al te laat is', spijt krijgen van het niet hebben van kinderen. En ja, iemand kan spijt krijgen van het laten uitvoeren van een sterilisatie op welke leeftijd dan ook, maar hoe je het ook wendt of keert, het is en blijft een eigen keus gemaakt door een volwassene. Dat je dat soort dingen niet toestaat tot aan 18, ok, maar daarna zou het een eigen keus moeten zijn, waar je mee te leren leven hebt.

Net zoals dat je met andere keuzes in je leven zult moeten leren leven, zoals het kiezen voor of stoppen met een opleiding, bijvoorbeeld, het wel of niet doen van andere dingen, zul je in het geval dat je op je 25e een sterilisatie ondergaat en je daar op je 35e spijt van hebt mee moeten leren leven. Ik ben nu zelf al de maanden aan het aftellen tot ik 30 ben, omdat 'geen arts je aanraakt onder de 30', terwijl ik ALTIJD al heb geweten dat ik geen kinderen voor mezelf wil. Dat is mijn keus, mijn lichaam. En mocht het gebeuren dat ik met 40 alsnog spijt krijgen om welke reden dan ook, dan zal ik met mijn gemaakte keus moeten leven, net als dat ik moet leven met de andere beslissingen die ik in mijn leven heb gemaakt die in de toekomst negatief uit zouden kunnen pakken. Er zijn misschien zelfs mensen die pas op hun 65e spijt krijgen van het niet hebben gekozen voor kinderen! Dat is ook gewoon een kwestie van 'helaas-pindakaas', roeien met de riemen die je hebt.

Het gaat gewoon veel verder dan een persoonlijke bingo voor mij, want zoals ik al eerder postte heb ik zelf eigenlijk nooit zo'n last van aanhoudende bingo's. Ik krijg ze natuurlijk wel eens, maar als ik eenmaal zeg 'nee, gewoon nee, omdat nee, maar geniet vooral van je eigen kroost', dan is het daarmee wel klaar, meestal. En mochten mensen blijven doorhameren dan is 't gesprek ook vrij snel afgelopen :P

Ik begrijp dat sommige mensen kinderen willen, maar tegelijkertijd begrijp ik het ook niet als ik zie wat je er allemaal voor opgeeft, ookal doen die mensen dat graag. Hetzelfde, maar dan omgekeerd, ervaar ik ook van ouders, dat ze het aan de ene kant wel snappen, maar aan de andere kant ook niet, want 'het zijn dan toch je kínderen!'!

Kinderen en ouders kun je niet 'verbieden' of 100% omzeilen (tenzij je je eigen eiland koopt ofzo). Kinderen zijn 'de toekomst', en als iedereen zou stoppen met voortplanten dan zou 't vrij snel gedaan zijn met de wereld, dus ik ben blij dat er mensen zijn die die taak op zich nemen. Maar het gaat mij persoonlijk om gelijkheid in keuzevrijheid/-acceptatie, die er op dit moment niet altijd lijkt te zijn op niveaus die verder gaan dan persoonlijke bingo's. Ik draag graag op andere manieren mijn steentje bij dan zorgen voor het voortbestaan van 'de soort', want de maatschappij gaat me zéér aan 't hart, en hoop daarom in de toekomst als ik op zoek ga naar een grotenmensenbaan niet als paria noch als tikkende (liegende) tijdbom te worden beschouwd! Al hoop ik wel dat onderstaand soort ouders niet de boventoon gaan voeren als het gaat om het opvoeden van de toekomstige generaties ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 24-08-2014 19:20:32 ]
Ja doei.
pi_143784467
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:50 schreef MadMaster het volgende:
Waarom hebben sommige mensen wel kinderen?
Omdat ze dat willen/leuk lijkt, en sommigen omdat ze denken dat het hun relatie zal redden. Maar dat is de minderheid, hoop ik.
Ja doei.
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:34:45 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143784559
En sommigen omdat ze zwanger bleken te zijn...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_143784741
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 19:34 schreef Leandra het volgende:
En sommigen omdat ze zwanger bleken te zijn...
Zo gaan die dingen! :+

Maargoed, teveel serieuze reacties in een poging-tot-troll-topic. Ik ga maar eens koken :')
Ja doei.
pi_143785042
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:20 schreef Clubsoda het volgende:

Het is niet pedant, het lijkt me een feit/gegeven. Inherent inderdaad aan keuzes maken. Omdat je dat gewoonweg niet weet, kun je volgens mij geen vergaande uitspraken doen over hoe het geweest zou zijn als je een andere keus had gemaakt. Dus je kunt zeggen: "ik ben blij dat ik geen kinderen heb als ik al die verhalen van vrienden hoor over hoe moeilijk het is en hoeveel zorgen ze hebben." Maar die ervaringen zeggen zo weinig over hoe jij het zou hebben ervaren.

Ik pleit hier helemaal niet voor het wel krijgen van kinderen hoor. Vind het alleen wat apart om je zo nadrukkelijk uit te spreken naar anderen toe over datgene wat je niet hebt. En daar ook een bepaald levensgeluk aan te koppelen.
  Moderator zondag 24 augustus 2014 @ 19:46:05 #222
5428 crew  miss_sly
pi_143785143
Het punt met sterilisaties is dat er vrij veel mensen zijn die tot hun pakweg 30e roepen dat ze geen kinderen willen, en zich erna bedenken. Als zij nu allemaal hun beslissing dan maar accepteerden, was er niets aan de hand, maar dan komen de operaties om terug te draaien en andere medische toestanden eraan te pas. Want velen accepteren dan niet dat dat hun beslissing was, en zetten alles op alles om toch nog een kind te krijgen.

Niet iedereen zal van gedachten veranderen, en ik geloof zeker dat de groep die bij zijn keuze blijft groeit, evenals de bewust kinderloze mensen, maar ik snap ook best dat zowel artsen als werkgevers daar toch wat huiverig tegenover staan.
pi_143785252
Ik ben 23, ben zelf nog haast een kind.
Na 3 weken ben ik wel weer uitgekeken op een chick en als ik kan kiezen wacht ik tot na mijn 30e met vader worden.

Ook vind ik klaarkomen in de mond leuker dan in een kut, met alle risico's van dien.
N A P O L I
C A M P A N I A
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:58:51 #224
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_143785854
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2014 19:48 schreef Aiciu het volgende:

Ook vind ik klaarkomen in de mond leuker dan in een kut, met alle risico's van dien.
Treft dat je zelf een mond hebt, wanker.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_143786271
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 19:08 schreef GotC het volgende:
Ieder z'n eigen keuze en eigen leven. Ik ben er iig een voorstander van om niet over mijn kind te praten, tenzij iemand ernaar vraagt.

Vroeger was jij Grace die poste in GAM, R&P, SPT, US, KLB, ONZ etc etc.
Nu ben je Grace die alleen nog maar in OUD post. (vooruit....met af en toe een uitstapje naar LIF)
Nou lees ik dat soort topics nooit, maar mijn educated guess is dat je daar toch vooral over je kind praat.

Grace is gone, je bent nu mama Grace.
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:16:50 #226
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_143786812
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:06 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Nu ben je Grace die alleen nog maar in OUD post. (vooruit....met af en toe een uitstapje naar LIF)
Nou lees ik dat soort topics nooit, maar mijn educated guess is dat je daar toch vooral over je kind praat.

Vroeger verveelde ik me, had ik tijd teveel en deed ik weinig buiten Fok. Niet doen alsof je mij kent n.a.v. postgeschiedenis :').

Ik doelde overigens meer op gesprekken in het echte leven (en het hardlooptopic).
pi_143786887
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:06 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Het is dan ook nogal een tijdrovend en ingrijpend deel van je leven, dus logischerwijs moet je daar wat dingen voor laten. Dus wat je punt is mis ik een beetje? Dat mensen met kinderen minder tijd hebben voor andere hobbies? :D
pi_143787388
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2014 19:14 schreef motorbloempje het volgende:
Net zoals dat je met andere keuzes in je leven zult moeten leren leven, zoals het kiezen voor of stoppen met een opleiding, bijvoorbeeld, het wel of niet doen van andere dingen, zul je in het geval dat je op je 25e een sterilisatie ondergaat en je daar op je 35e spijt van hebt mee moeten leren leven. Ik ben nu zelf al de maanden aan het aftellen tot ik 30 ben, omdat 'geen arts je aanraakt onder de 30', terwijl ik ALTIJD al heb geweten dat ik geen kinderen voor mezelf wil. Dat is mijn keus, mijn lichaam. En mocht het gebeuren dat ik met 40 alsnog spijt krijgen om welke reden dan ook, dan zal ik met mijn gemaakte keus moeten leven, net als dat ik moet leven met de andere beslissingen die ik in mijn leven heb gemaakt die in de toekomst negatief uit zouden kunnen pakken. Er zijn misschien zelfs mensen die pas op hun 65e spijt krijgen van het niet hebben gekozen voor kinderen! Dat is ook gewoon een kwestie van 'helaas-pindakaas', roeien met de riemen die je hebt.
Mew... ja, kan ook spijt krijgen dat je wél kinderen hebt genomen dus wat dat betreft.... :O
pi_143787662
quote:
2s.gif Op zondag 24 augustus 2014 19:43 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Het is niet pedant, het lijkt me een feit/gegeven. Inherent inderdaad aan keuzes maken. Omdat je dat gewoonweg niet weet, kun je volgens mij geen vergaande uitspraken doen over hoe het geweest zou zijn als je een andere keus had gemaakt. Dus je kunt zeggen: "ik ben blij dat ik geen kinderen heb als ik al die verhalen van vrienden hoor over hoe moeilijk het is en hoeveel zorgen ze hebben." Maar die ervaringen zeggen zo weinig over hoe jij het zou hebben ervaren.

Ik pleit hier helemaal niet voor het wel krijgen van kinderen hoor. Vind het alleen wat apart om je zo nadrukkelijk uit te spreken naar anderen toe over datgene wat je niet hebt. En daar ook een bepaald levensgeluk aan te koppelen.
Het lijkt mij bij uitstek heel goed mogelijk om, als je geen enkele drang voelt om een kind te hebben, je je levensgeluk koppelt aan het feit dat je in maatschappij en tijd leeft waarin dat een keuze mag zijn en dat je een partner hebt gevonden die het net zo ziet.

Ik zaag misschien door, maar ik snap je bezwaar oprecht niet. Ik zie alleen maar iemand die haar zegeningen telt, om het zo maar te zeggen. Of dat nou is om een keus die gemaakt om iets te doen, of de keus om iets bewust juist niet te doen maakt dan toch niet uit (waarbij feitelijk iedere keus vóór iets ook een keus tégen iets anders is, dus wat is het verschil?) Wie ben in dan om dat raar te vinden?
pi_143787778
quote:
2s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:18 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Het is dan ook nogal een tijdrovend en ingrijpend deel van je leven, dus logischerwijs moet je daar wat dingen voor laten. Dus wat je punt is mis ik een beetje? Dat mensen met kinderen minder tijd hebben voor andere hobbies? :D
Iemand die roept bij voorkeur niet over haar kind te praten en vervolgens alleen nog maar in OUD -topics post vind ik wel een grappige contradictie.
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:38:11 #231
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_143788112
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 18:50 schreef MadMaster het volgende:
Waarom hebben sommige mensen wel kinderen?
Dat vraag ik me bij sommige mensen ook wel eens af. Die hebben kinderen maar het was beter van niet.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_143788715
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 14:32 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Misschien wel. Maar ik ben dan verder ook gewoon iemand die best heel uitgesproken is, vindt dat iedereen dat mag doen over zijn/haar overtuigingen, inderdaad vervolgens tegengeluid mag verwachten, maar het oneerlijk vindt als het ene tegengeluid overstemd wordt door 't andere, als 't ware. Is een van m'n zwakke punten, denk weet ik.

Lees/post regelmatig in een kindvrij-topic reddit. Gewoon, samen met anderen blij zijn over ons leven expliciet te danken aan het NIET hebben van kinderen. Gewoon af en toe opsommen wat we zo tof vinden als we om ons heen kijken. Ik (en volgens mij een groot deel van de andere posters daar ook neit) ga vervolgens niet naar /r/ouderschap om daar af te geven op mensen die juist blij zijn met hun kinderen en daar advies vragen (advies in de kindvrij reddit gaat voornamelijk over steriliseren etc., of hoe je op een eerste/tweede date peilt of je potentieel partner ook kindvrij is, dat soort dingen). Terwijl we regelmatig 'trolls' krijgen die ons de huid vol komen schelden over hoe egoďstisch we wel niet zijn. Ach ja! Het internet, gotta love it! :D

Vind verder dat er niets mis is met kindvrijheid benadrukken en uitdragen, als dat een manier is om het onderwerp bespreekbaarder te maken in veel andere / hogere kringen dan slechts de kennissen/vrienden gesprekken.

Genoeg artsen die keuzes niet willen accepteren, soms zelfs om religieuze/persoonlijke redenen. Bazen die vrouwen tussen de 25-35 niet aannemen/serieus nemen ivm angst voor zwangerschap(sverlof en part time werken na aannemen) (ook) als ze zeggen geen kinderen te willen, iets wat bijvoorbeeld met sterilisatiebewijs (hoe sneu dat eigenlijk ook is) ontkracht kan worden. Recht op abortus, dat pro-choice niet direct anti-life is (zoals de pro-life movement doet denken). Etc.
Die focus snap ik dan weer niet zo. Vind de keuze bewust kinderloos (of kindervrij, er zijn zelfs al hippe termen voor dus _O- ) te zijn prima verdedigbaar, en vrijheid blijheid wat dat betreft. Maar jouw posts zijn wel redelijk doordrenkt met het 'uitdragen' van je mening, en bevestiging zoeken bij gelijkgestemden. En ik wil zeker niet de 'ah joh, je bent nog in de ontkenningsfase' kant op, maar waarom? Als je een auto uitzoekt en je kan kiezen tussen een Audi of een BMW, en kiest dan voor de Audi ga je toch ook niet een reddit opzoeken om over BMW's te lullen? Of overal roepen dat je vooral niet voor de BMW bent gegaan destijds :D Dan ben je toch gewoon blij met je Audi en ga je verder met je leven?

En ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen dat gedrag dan juist een beetje als irritant kunnen ervaren. Je kan het ook omdraaien; in gesprekken met je vrienden zeggen zij toch ook niet; 'Goh, waar gaan jullie naar op stap, dan weten wij dat we daar met onze kinderen echt niet gezien willen worden!'. En continu benadrukken dat je bewust kindervrij bent en dergelijke kan soms natuurlijk ook gewoon verkeerd overkomen, ook al is het niet zo bedoelt. Als een vriendin, collega of familielid trotst vertelt over zijn/haar nieuwe koter en jij dan roept 'Ja maar wij hoeven écht geen kinderen hoor, moet er niet aan denken!', dan is het ook een beetje alsof je met je nieuwe auto met mooie glimmende velgjes en een sportief spoilertje aankomt, en een van je vrienden dan roept 'Goh, zo'n sportieve uitvoering, dat zou ik nou nooooooit doen'. Dan denk je ook 'Joh, zeg gewoon dat je t leuk vindt en denk er verder het jouwe van'.

En misschien is een 'kinderen' dan juist voor sommigen dan wel weer zo'n hot topic dat je er meer mee blijft lopen (niet twijfelen, maar gewoon; dat het een rol speelt) dan of je vanille yoghurt of vla als toetje neemt. Maar juist als je keuze is GEEN kinderen te nemen denk ik dat je verder vanaf dat punt het redelijk los kan laten allemaal? Het is JUIST als je wél kinderen hebt dat je vanaf dat punt gegarandeerd je hele leven om kan gooien en aanpassen.

Dus najah, dat een beetje. Ik vind het helemaal je eigen keuze, en ik zal er nooit iemand op aanvallen of met cheesy kreten komen als 'wacht maar', of 'je krijgt er zoveel voor terug' etc. etc. Maar je lijkt nog heel erg de focus er op te hebben liggen, haast tegen het religieuze aan, alsof je mensen MOET overtuigen ofzo. Terwijl ik zou denken; geniet lekker van alle dingen die je wél kan, de plannen die je kan maken, reizen, sparen, etc. etc.

Algemeen puntje; ik vraag me altijd wel een beetje af of mensen er 'later' niet een beetje spijt van krijgen. Hoe lullig ook, een kind is toch ook een beetje een verzekering tot sociaal contact ofzo :D Kan me voorstellen dat het in je 30s, 40s, 50s, en misschien begin 60s heerlijk is. Veel geld tot je beschikking, reizen, ieder moment gewoon kunnen doen waar je trek in hebt, heerlijk :D Maar op een gegeven moment kom je misschien alleen te staan, wordt je wereldje toch kleiner, de mensen die je in je omgeving hebt gaan misschien juist op die momenten weer meer met familie doen (kleinkinderen etc), en denk dat dan misschien weleens de 'klap' kan komen. Niet dat je puur om die reden kinderen moet nemen heur :D _O- als verzekering :')
pi_143788745
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:31 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Het lijkt mij bij uitstek heel goed mogelijk om, als je geen enkele drang voelt om een kind te hebben, je je levensgeluk koppelt aan het feit dat je in maatschappij en tijd leeft waarin dat een keuze mag zijn en dat je een partner hebt gevonden die het net zo ziet.

Ik zaag misschien door, maar ik snap je bezwaar oprecht niet. Ik zie alleen maar iemand die haar zegeningen telt, om het zo maar te zeggen. Of dat nou is om een keus die gemaakt om iets te doen, of de keus om iets bewust juist niet te doen maakt dan toch niet uit (waarbij feitelijk iedere keus vóór iets ook een keus tégen iets anders is, dus wat is het verschil?) Wie ben in dan om dat raar te vinden?
Volgens mij denken we helemaal niet zo verschillend. Ik vind het ook wat lastig uit te leggen wat ik bedoel.

Ik begrijp prima dat je kiest geen kinderen te krijgen en blij bent met die keuze. Wat ik minder goed begrijp is je geluk koppelen aan een keuze iets niet te doen of te hebben. Ook omdat je dan niet met jezelf bezig bent, maar vooral met jezelf in relatie tot anderen en wat zij kennelijk wel doen. Dus dat je jezelf identificeert op basis van iets niet zijn. Als het kindvrije zo benadrukt moet worden, voelt dat vooral als statement naar anderen en zo weinig als een uiting van wie je wel bent en wat je wel hebt.

Nou beter dan dit kan ik het niet uitleggen, geloof ik.
pi_143788837
quote:
2s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:48 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Volgens mij denken we helemaal niet zo verschillend. Ik vind het ook wat lastig uit te leggen wat ik bedoel.

Ik begrijp prima dat je kiest geen kinderen te krijgen en blij bent met die keuze. Wat ik minder goed begrijp is je geluk koppelen aan een keuze iets niet te doen of te hebben. Ook omdat je dan niet met jezelf bezig bent, maar vooral met jezelf in relatie tot anderen en wat zij kennelijk wel doen. Dus dat je jezelf identificeert op basis van iets niet zijn. Als het kindvrije zo benadrukt moet worden, voelt dat vooral als statement naar anderen en zo weinig als een uiting van wie je wel bent en wat je wel hebt.

Nou beter dan dit kan ik het niet uitleggen, geloof ik.
Dat bedoel ik ook een beetje met m'n post. Waarom de focus zo leggen op een keuze om iets NIET te doen. Ook al is kinderen een groot ding. Juist als je er NIET voor kiest haal je gelijk het 'grote' voor jullie er af, en kan je op dat moment toch verder? Zal het heus nog weleens ter sprake komen, en dan kan je gewoon eerlijk en open zijn lijkt me. Maar echt dat proactieve uitdragen er van begrijp ik dan minder. Dat zie je meer als je iets graag wél wil. Niet als je een keuze maakt iets NIET te doen. Dan focus je (naar mijn idee) juist meer op de mogelijkheden die je keuze iets NIET te doen je brengen.
pi_143791533
quote:
14s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:48 schreef Loveless85 het volgende:
Algemeen puntje; ik vraag me altijd wel een beetje af of mensen er 'later' niet een beetje spijt van krijgen. Hoe lullig ook, een kind is toch ook een beetje een verzekering tot sociaal contact ofzo :D Kan me voorstellen dat het in je 30s, 40s, 50s, en misschien begin 60s heerlijk is. Veel geld tot je beschikking, reizen, ieder moment gewoon kunnen doen waar je trek in hebt, heerlijk :D Maar op een gegeven moment kom je misschien alleen te staan, wordt je wereldje toch kleiner, de mensen die je in je omgeving hebt gaan misschien juist op die momenten weer meer met familie doen (kleinkinderen etc), en denk dat dan misschien weleens de 'klap' kan komen. Niet dat je puur om die reden kinderen moet nemen heur :D _O- als verzekering :')
Ik ken inderdaad geen enkele oma die vrijwel continue zeurt over dat de kleinkinderen nooit op bezoek komen ;)
pi_143791633
Nou, precies!
  FOK!fotograaf zondag 24 augustus 2014 @ 21:35:12 #237
13368 NiGeLaToR
pi_143792016
Dan liever de zekerheid dat er niemand komt inderdaad!
pi_143792790
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:27 schreef FANN het volgende:

Mew... ja, kan ook spijt krijgen dat je wél kinderen hebt genomen dus wat dat betreft.... :O
Dat lees je nou nauwelijks. Ik denk dat dat een erg onpopulaire gedachtengang is die de meeste mensen maar gewoon voor zich houden ;)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143792886
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat lees je nou nauwelijks. Ik denk dat dat een erg onpopulaire gedachtengang is die de meeste mensen maar gewoon voor zich houden ;)
Dat denk ik ook wel, dat ga je niet snel zeggen, dus dat zal je ook niet vaak horen.
pi_143792953
Mensen die het niet in zich hebben om te kunnen begrijpen dat er genoeg mensen zijn die niet huisje, boompje beestje willen, vind ik misschien nog wel erger dan mensen die homofoob zijn.

Trieste, bekrompen kleinburgers. :r
  Moderator zondag 24 augustus 2014 @ 21:49:31 #241
5428 crew  miss_sly
pi_143793036
quote:

[..]

Die mensen zijn er zeker wel, maar ik denk dat die groep dan weer niet zo groot is als mensen die geen kinderen willen, denken dat die zal zijn :)
pi_143793092
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die mensen zijn er zeker wel, maar ik denk dat die groep dan weer niet zo groot is als mensen die geen kinderen willen, denken dat die zal zijn :)
Dat zullen we nooit weten :+
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:51:18 #243
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_143793156
Ik ben pas 24, studeer nog en wil graag nog eventjes genieten voordat ik moeder word. Niet dat je als moeder niet kunt genieten, maar het brengt verantwoordelijkheden met zich mee waar ik nog niet aan toe ben.
pi_143793162
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 13:54 schreef RedFoxy het volgende:
Waarom zou je geen kinderen hebben? Dat is toch uiteindelijk je enige doel in het leven, jouw genen doorgeven aan volgende generaties. Ik snap mensen die geen kinderen willen ook niet, is meestal gewoon heel kinderachtig recalcitrant doen, omdat het cool is.

Bij de meeste komt het sowieso vanzelf wel.
Nee.
  FOK!fotograaf zondag 24 augustus 2014 @ 22:05:06 #245
13368 NiGeLaToR
pi_143794253
quote:

[..]

Welnee, hoor het vaak genoeg. Kinderen krijgen is mentaal en fysiek intens zwaar. Er gaat geen dag voorbij dat je geen zorg c.q. zorgen hebt over hulpbehoevende wezens die je zelf hebt geknutseld. En die druk, het moeten, niet voor jezelf, maar voor een ander, is groot. Ik begrijp goed dat veel mensen daar geen zin in hebben, beter dat je dat vooraf bedenkt dan achteraf. Zeker als je twijfelt, aan jezelf, je relatie, of wat dan ook, lekker niet doen. Er is geen relatie die makkelijker wordt als je kinderen hebt.

En tot dat besef komen genoeg ouders als ze eenmaal kinderen hebben. Betekent niet dat ze niet van hun kinderen houden en er niet voor willen zorgen, maar betekent wel dat ze terugverlangen naar het leven zonder kinderen. Overigens heeft de natuur een aantal dingen slim geregeld, op de een of andere manier zijn ouders geëquipeerd om dit te kunnen - ze vergeten narigheid heel snel en hebben tomeloze energie en geduld om hun kroost te laten opgroeien.
  zondag 24 augustus 2014 @ 22:09:03 #246
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_143794539
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 22:05 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Overigens heeft de natuur een aantal dingen slim geregeld, op de een of andere manier zijn ouders geëquipeerd om dit te kunnen - ze vergeten narigheid heel snel en hebben tomeloze energie en geduld om hun kroost te laten opgroeien.
Dat valt tegen. Neem bijvoorbeeld de term kinderbedtijd. Die is pertinent niet uitgevonden om je wurm genoeg slaap te laten krijgen, maar om de afgematte ouders ook nog wat tijd voor zichzelf te gunnen. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  FOK!fotograaf zondag 24 augustus 2014 @ 22:12:38 #247
13368 NiGeLaToR
pi_143794829
quote:
3s.gif Op zondag 24 augustus 2014 22:09 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat valt tegen. Neem bijvoorbeeld de term kinderbedtijd. Die is pertinent niet uitgevonden om je wurm genoeg slaap te laten krijgen, maar om de afgematte ouders ook nog wat tijd voor zichzelf te gunnen. :P
Ja, anders komen er nooit broertjes of zusjes :+ Dat kost toch ook weer enige moeite!
  maandag 25 augustus 2014 @ 00:19:28 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143801228
Ik denk dat het grootste probleem met het taboe op bewuste kinderloosheid, en dat uitdragen, is dat er heel veel mensen zijn die graag kinderen willen en geen kinderen kunnen krijgen.

Kinderen willen en ze kunnen krijgen, geen probleem.
Geen kinderen willen, en ze niet krijgen, geen probleem.
Kinderen willen en ze niet kunnen krijgen, wel een probleem, en ik denk dat het voor die mensen wat lastig is om van anderen te horen dat ze blij zijn dat ze geen jankende, drammende koters hebben, en ze gelukkig kinderloos zijn, en hoe fantastisch dat wel niet is.

Daarbij is dat ook gelijk het probleem als het onderwerp aangesneden wordt; is iemand bewust kinderloos, of heeft iemand juist een kinderwens maar lukt het (om wat voor reden dan ook) maar niet.
Het helpt niet echt natuurlijk als je gelukzalig tegen je nieuwe buurvrouw verzucht dat "het zo heerlijk rustig is zonder de herrie van spelende kinderen", terwijl je nieuwe buurvrouw niets liever zou hebben gehad dan een paar spelende kinderen in haar achtertuin.

Zo'n "Goh, al zo lang samen en geen kinderen?" kun je wel beantwoorden met "Nee, gelukkig niet", maar als dan blijkt dat de ander al 5 jaar medische ellende achter de rug heeft, nog geen geslaagde IVF, en voorlopig nog even moet sparen voor ze het weer kan proberen, dan zijn dat van die dingen die gewoon niet lekker lopen.

Met andere woorden; het niet hebben van kinderen is niet altijd een keuze, soms is het juist een grote wens die maar niet in vervulling gaat.
Al even afgezien van het feit dat het pas zo'n 50 jaar echt een keuze is, in de pre-pil periode ging het nogal eens mis met de natuurlijke anti-conceptie, de invloed van de kerk nog even buiten beschouwing latend...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_143805006
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 00:19 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het grootste probleem met het taboe op bewuste kinderloosheid, en dat uitdragen, is dat er heel veel mensen zijn die graag kinderen willen en geen kinderen kunnen krijgen.

Kinderen willen en ze kunnen krijgen, geen probleem.
Geen kinderen willen, en ze niet krijgen, geen probleem.
Kinderen willen en ze niet kunnen krijgen, wel een probleem, en ik denk dat het voor die mensen wat lastig is om van anderen te horen dat ze blij zijn dat ze geen jankende, drammende koters hebben, en ze gelukkig kinderloos zijn, en hoe fantastisch dat wel niet is.

Daarbij is dat ook gelijk het probleem als het onderwerp aangesneden wordt; is iemand bewust kinderloos, of heeft iemand juist een kinderwens maar lukt het (om wat voor reden dan ook) maar niet.
Het helpt niet echt natuurlijk als je gelukzalig tegen je nieuwe buurvrouw verzucht dat "het zo heerlijk rustig is zonder de herrie van spelende kinderen", terwijl je nieuwe buurvrouw niets liever zou hebben gehad dan een paar spelende kinderen in haar achtertuin.

Zo'n "Goh, al zo lang samen en geen kinderen?" kun je wel beantwoorden met "Nee, gelukkig niet", maar als dan blijkt dat de ander al 5 jaar medische ellende achter de rug heeft, nog geen geslaagde IVF, en voorlopig nog even moet sparen voor ze het weer kan proberen, dan zijn dat van die dingen die gewoon niet lekker lopen.

Met andere woorden; het niet hebben van kinderen is niet altijd een keuze, soms is het juist een grote wens die maar niet in vervulling gaat.
Al even afgezien van het feit dat het pas zo'n 50 jaar echt een keuze is, in de pre-pil periode ging het nogal eens mis met de natuurlijke anti-conceptie, de invloed van de kerk nog even buiten beschouwing latend...
Als dat dan echt zo'n taboe is, waarom dan toch telkens, tot in den treure er naar informeren bij iedereen die geen (of te weinig) kinderen heeft?
pi_143805020
Ik ben (nog) kinderloos door de economische crisis! Ook dat kan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')