Maargoed, los van dit alles (persoonlijke keus) ben ik dus wel erg voor het meer bespreekbaar maken van de keus in het algemeen. Dat er in de maatschappij geaccepteerd wordt dat niet
elke vrouw de drang voelt en/of zal ontwikkelen zich voort te planten en dat dat dus niet afgedaan wordt als een soort van labiele ontkenning, als een ongezonde afwijking. Waar je vroeger, jaren 1950-style, vaak gemaatschappijpeerpressured werd in het toch starten van een gezin, zijn er nu zoveel opties om dat NIET te doen, van anticonceptie voor mannen en vrouwen, open abortusklinieken voor iedereen. Je zou zeggen dat 'we' er wel zijn. Maar er is m.i. nog veel te winnen.
Dat je niet voor gek wordt verklaard als je dat zegt bij een sollicitatie waar je wellicht de beste kwalificaties hebt, maar niet aangenomen wordt omdat je 30 bent en 'waarschijnlijk binnen nu en 5 jaar tóch kinderen gaat nemen', ookal zeg je van niet, en ze dan liever iemand hebben die wellicht wat minder gekwalificeerd is maar wel een (volgens hen) hogere kans heeft om zonder problemen en verlies van kennis fulltime in de organisatie blijft. Want ja, dit gebeurt. Terwijl het ook weer tegen je kan werken, ironisch gezien, omdat het niet kiezen voor kinderen als 'egoistisch' wordt gezien, dus zul je wel niet te vertrouwen zijn. En dat terwijl er genoeg mensen zijn zónder kinderen die hun leven in dienst stellen van de maatschappij. Ik hoop dat zelf later als ik groot ben ook te kunnen doen met mijn onderzoek/werk.
Maar ook dat bij het aanvragen van een sterilisatie die keus en dat besluit geaccepteerd worden door de arts in kwestie. Op zich is het allemaal vrij simpel. Ja, sommige mensen bedenken zich en hebben op hun 35e toch nog een kind ondanks het altijd volhouden van 'nee'. Ja, iemand kan 'als het biologisch al te laat is', spijt krijgen van het niet hebben van kinderen. En ja, iemand kan spijt krijgen van het laten uitvoeren van een sterilisatie op welke leeftijd dan ook, maar hoe je het ook wendt of keert, het is en blijft een eigen keus gemaakt door een volwassene. Dat je dat soort dingen niet toestaat tot aan 18, ok, maar daarna zou het een eigen keus moeten zijn, waar je mee te leren leven hebt.
Net zoals dat je met andere keuzes in je leven zult moeten leren leven, zoals het kiezen voor of stoppen met een opleiding, bijvoorbeeld, het wel of niet doen van andere dingen, zul je in het geval dat je op je 25e een sterilisatie ondergaat en je daar op je 35e spijt van hebt mee moeten leren leven. Ik ben nu zelf al de maanden aan het aftellen tot ik 30 ben, omdat 'geen arts je aanraakt onder de 30', terwijl ik ALTIJD al heb geweten dat ik geen kinderen voor mezelf wil. Dat is mijn keus, mijn lichaam. En mocht het gebeuren dat ik met 40 alsnog spijt krijgen om welke reden dan ook, dan zal ik met mijn gemaakte keus moeten leven, net als dat ik moet leven met de andere beslissingen die ik in mijn leven heb gemaakt die in de toekomst negatief uit zouden kunnen pakken. Er zijn misschien zelfs mensen die pas op hun 65e spijt krijgen van het niet hebben gekozen voor kinderen! Dat is ook gewoon een kwestie van 'helaas-pindakaas', roeien met de riemen die je hebt.
Het gaat gewoon veel verder dan een persoonlijke bingo voor mij, want zoals ik al eerder postte heb ik zelf eigenlijk nooit zo'n last van aanhoudende bingo's. Ik krijg ze natuurlijk wel eens, maar als ik eenmaal zeg 'nee, gewoon nee, omdat nee, maar geniet vooral van je eigen kroost', dan is het daarmee wel klaar, meestal. En mochten mensen blijven doorhameren dan is 't gesprek ook vrij snel afgelopen
Ik begrijp dat sommige mensen kinderen willen, maar tegelijkertijd begrijp ik het ook niet als ik zie wat je er allemaal voor opgeeft, ookal doen die mensen dat graag. Hetzelfde, maar dan omgekeerd, ervaar ik ook van ouders, dat ze het aan de ene kant wel snappen, maar aan de andere kant ook niet, want 'het zijn dan toch je kínderen!'!
Kinderen en ouders kun je niet 'verbieden' of 100% omzeilen (tenzij je je eigen eiland koopt ofzo). Kinderen zijn 'de toekomst', en als iedereen zou stoppen met voortplanten dan zou 't vrij snel gedaan zijn met de wereld, dus ik ben blij dat er mensen zijn die die taak op zich nemen. Maar het gaat mij persoonlijk om gelijkheid in keuzevrijheid/-acceptatie, die er op dit moment niet altijd lijkt te zijn op niveaus die verder gaan dan persoonlijke bingo's. Ik draag graag op andere manieren mijn steentje bij dan zorgen voor het voortbestaan van 'de soort', want de maatschappij gaat me zéér aan 't hart, en hoop daarom in de toekomst als ik op zoek ga naar een grotenmensenbaan niet als paria noch als tikkende (liegende) tijdbom te worden beschouwd! Al hoop ik wel dat onderstaand soort ouders niet de boventoon gaan voeren als het gaat om het opvoeden van de toekomstige generaties

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 24-08-2014 19:20:32 ]