Echt he? Ben ik het zeer mee eens.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:08 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Daarom ook vanaf 70 jaar elke twee jaar een verplichte keuring op eigen kosten invoeren.
Elke keer wanneer er weer zo'n geraamte in een Suzuki Alto of een Daihatsu Cuore rare fratsen uithaalt vraag ik me weer af waarom dat nog niet is ingevoerd. Nu is het vanaf 75 jaar elke 5 jaar, en dan ook alleen wat lichamelijke checkjes (ogen, bloeddruk, goed functioneren armen en benen, geestelijke check). Waarom niet vaker, en ook met een stuk daadwerkelijk rijden (soort informeel examen). Want face it, veel van de 75+'ers kunnen gewoon niet meer verantwoord achter het stuur kruipen, ook al lijkt het lichamelijk wel zo.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:11 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Echt he? Ben ik het zeer mee eens.
lijkt een goed idee hé,quote:Daarom ook vanaf 70 jaar elke twee jaar een verplichte keuring op eigen kosten invoeren.
Wat een onzin. Ik heb een relatief jonge oma nog, die is pas de 75 jaar grens gepasseerd. Heeft geen rijbewijs, doet gewoon alles op de fiets (niet elektrisch) en met het OV. Voelt zich (naar eigen zeggen) tig keer mobieler dan alle "oudjes in mijn flat die alles lui met de auto doen".quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:38 schreef kawa4 het volgende:
[..]
lijkt een goed idee hé,
tot je zelf 70 jaar oud bent, dan vind je het waarschijnlijk een ruk idee.
ik snap wel waarom die oude menschen nog steeds auto willen rijden, pak je dat af zijn ze totaal niet mobiel meer.
om de 2 jaar keuring is op zich niet verkeerd, maar dan niet op eigen kosten.
Je hebt mensen die nog goed ter been zijn omdat ze lopen/fietsen en je hebt mensen die lopen/fietsen omdat ze nog goed ter been zijn. Niet iedereen kan alles lichamelijk nog zelf, zelfs al hebben die mensen hun hele leven gesport. Mijn opa is 89 en sport nu nog steeds, maar boodschappen moet hij echt in de auto doen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:50 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik heb een relatief jonge oma nog, die is pas de 75 jaar grens gepasseerd. Heeft geen rijbewijs, doet gewoon alles op de fiets (niet elektrisch) en met het OV. Voelt zich (naar eigen zeggen) tig keer mobieler dan alle "oudjes in mijn flat die alles lui met de auto doen".
Jij hebt blijkbaar nog geen medische keuring hoeven doen voor het CBRquote:En je moet je rijbewijsverlenging en het halen van je rijbewijs toch ook zelf betalen? Waarom het onderhouden van je rijbewijs boven een bepaalde leeftijd dan niet? Dat hoeft ook echt geen fortuin te kosten.
Maar waar wil je dan op gaan keuren? Ouderdom heeft te maken met fysieke eigenschappen, inclusief het denkvermogen van de hersens. Daar kun je op keuren.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:55 schreef dick_laurent het volgende:
Exactly. Ik heb in de relatief korte tijd dat ik zelf een auto heb al best vaak meegemaakt dat er een auto op de linkerbaan voor mij reed met 90 ofzo en als het dan ein-de-lijk eens naar rechts gaat, dat je dan inhaalt en dan zo'n opa glazig kijkend achter het stuur ziet zitten
En dan zit ik weer zo van 'ja hoor... figures'
Je hebt wat dat deel betreft gelijk. Genoeg anderen die dat ook doen. Maar het overduidelijke verschil zit hem in de "intentie" van dit soort acties.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar waar wil je dan op gaan keuren? Ouderdom heeft te maken met fysieke eigenschappen, inclusief het denkvermogen van de hersens. Daar kun je op keuren.
Onnodig links rijden, verkeerde snelheden, gevaarlijk gedrag etc. komt door andere dingen, zoals simpelweg niet kunnen rijden, egoisme in het verkeer en niet op zitten letten. Als je daar op wilt 'keuren' dan zul je toch echt élke bestuurder aan moeten pakken, want dat gedrag is alles behalve toe te schrijven aan alleen de bejaarden.
Eensch. Beter lijkt het me om een verplicht (her)examen in te voeren voor alle bestuurders, zo om de 10 jaar of zo. Dan filter je al heel wat mensen eruit die eigenlijk niet goed in staat zijn om te rijden. Hoef je ook niet te wachten tot ze bejaard zijn.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 11:21 schreef BigSmurf het volgende:
Waarom niet vaker, en ook met een stuk daadwerkelijk rijden (soort informeel examen).
Dat wordt lachem, want iedereen zakt dan zo'n beetje. Wij zijn te gehaaid, te snel, we hebben dingen te snel in de gaten. Een gaatje waar je vol gas voor moet geven om in te passen? Bij het CBR is dat zakken. Ik merkte het al met mijn BE rijlessen en examen een paar jaar terug: 1 hand, sneller met optrekken en keuzes maken, wat vlotter doorrijden ("Het is hier steeds 30 en niet bijna 50, ook al slaat die 30 nergens op"quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:29 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Eensch. Beter lijkt het me om een verplicht (her)examen in te voeren voor alle bestuurders, zo om de 10 jaar of zo. Dan filter je al heel wat mensen eruit die eigenlijk niet goed in staat zijn om te rijden. Hoef je ook niet te wachten tot ze bejaard zijn.
-edit- wat twiFight dus eigenlijk post.
Hetgeen wat ze nu elke 5 jaar al doen vanaf 75 jaar (lichamelijk en geestelijk), maar ook gewoon een stuk rijden. En dan niet zoals bij het CBR op elke slak zout leggen, maar gewoon een goede indruk krijgen van iemand hoe hij/zij zich houdt in het verkeer. Dat de echte gevaren ertussenuit gefilterd worden.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar waar wil je dan op gaan keuren?
Het CBR examen is dan ook een aanfluiting. Ten eerste lijkt het meer gericht op inkomsten dan op rijvaardigheid. Het examen hangt sterk af van de examinator en waar de een met goed rijgedrag toch zakt, slaagt de ander wel weer.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat wordt lachem, want iedereen zakt dan zo'n beetje.
Chauffeur moet ook de uren makenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:51 schreef Buurpoes het volgende:
Door omstandigheden met het OV onderweg. Gaat een lijndienstbus de snelweg op, wordt ie continu ingehaald door vrachtwagens. De bus is van het type touringcar. Dus ik kijk effe hoe hard hij rijdt - 75 km/uur.
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin inquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:51 schreef Buurpoes het volgende:
Door omstandigheden met het OV onderweg. Gaat een lijndienstbus de snelweg op, wordt ie continu ingehaald door vrachtwagens. De bus is van het type touringcar. Dus ik kijk effe hoe hard hij rijdt - 75 km/uur.
Limiet was 120, een reeks vrachtwagens die 90 rijden en dan zie je het naast en achter de bus stropen. Ik vond t niet kunnen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:57 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin in
Dé reden waarom ik de bus haat is dat ze dat dus nooit doen, wachten. Een trein vertrekt óf op tijd óf te laat. Shit, maar voorspelbaar. Een bus komt soms echt 5 minuten te vroeg en rijdt dan lekker door. Leuk als je op een punt staat waar maar 2x of zelfs 1x per uur een bus langskomt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:57 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Anders moet hij bij de volgende halte een half uur wachten omdat hij veel te vroeg is en daar had hij geen zin in
Zoals mij vorige week gebeurde. 6 minuten te vroeg, 2 keer per uur een bus. Ik snap wel waarom ze snel op een eindpunt willen zijn, want veel pauze krijgen die mensen niet en die willen ook wel eens een sigaretje, maar ze vergeten daarbij doodleuk even dat mensen afhankelijk zijn van de bus en het rooster dat die rijdt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:20 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Dé reden waarom ik de bus haat is dat ze dat dus nooit doen, wachten. Een trein vertrekt óf op tijd óf te laat. Shit, maar voorspelbaar. Een bus komt soms echt 5 minuten te vroeg en rijdt dan lekker door. Leuk als je op een punt staat waar maar 2x of zelfs 1x per uur een bus langskomt.
Ja, dat zie je ook, in Amersfoort bv. Maar dat is inderdaad structureel. Het stomme van chauffeurs die zich niet aan de tijden houden is dat je er niet op kan anticiperen. Ik kan best wel eens 5 minuten eerder weg van werk om de te vroege bus nog te halen. Maar niet elke dag, om vervolgens ook nog eens 9 van de 10 keer 10 minuten te moeten wachten, omdat de bus meestal 2-3 minuten te laat is. Dat is dus het hele punt van zo'n dienstrooster, daar kunnen mensen op anticiperen.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 01:56 schreef NoBody122 het volgende:
Hangt wel grotendeels van de chauffeur af... Ik heb zelf altijd óf heel rustig aan gedaan, om te tijd mij weer bij te laten halen, of even bij een bushalte gewacht als het echt te gortig werd (meer dan 2 minuten te vroeg).
Dan zijn er ook nog lijnen, die incorrect bemeten zijn; dan ben je bij plaats A 2 minuten te vroeg, en vanaf plaats B loop je ineens 5 minuten achter, de rest van de rit... Als je in zo'n plaats woont, zul je dus zien dat zo'n lijn structureel of te vroeg, of structureel te laat langs komt
Heerlijk ja. Mensen die, als ik achter een vrachtwagen aankom rijden (rechterstrook) lekker linksachter in mn dode hoek blijven hangen.. Dan moet ik dus mn snelheid aanpassen aan 90 en dus remmen, omdat hij me niet gewoon inhaalt. En 'm er nog voor gooien doe ik dan toch liever niet, is me te asociaalquote:Op woensdag 20 augustus 2014 06:04 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mensen die een paar minuten naast je gaan hangen, voordat ze eindelijk eens in gaan halen.
Maar daar kun je op anticiperen. Ruim van te voren iets gas bijgeven en dan voor die auto invoegen en de vrachtwagen inhalenquote:Op woensdag 20 augustus 2014 12:32 schreef IceDustbin2 het volgende:
[..]
Heerlijk ja. Mensen die, als ik achter een vrachtwagen aankom rijden (rechterstrook) lekker linksachter in mn dode hoek blijven hangen.. Dan moet ik dus mn snelheid aanpassen aan 90 en dus remmen, omdat hij me niet gewoon inhaalt. En 'm er nog voor gooien doe ik dan toch liever niet, is me te asociaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |