abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143509416
Ja, allemaal bagger zal ik wel als reactie krijgen, maar ik vraag me dit al zolang af dat ik de vraag toch even wil stellen.
Ik heb namelijk wat met geschiedenis en met name de 80-jarige oorlog, zoals iedereen weet ging dat voornamelijk tussen twee bovengenoemde partijen.
Er zijn dus wel heel wat verschillen als men het waard vond daarvoor te vechten
Stom en te betreuren, vind ik ook 8)7
Maar kan iemand me die verschillen hier wat fijner uitleggen?
  zondag 17 augustus 2014 @ 14:33:29 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143509522
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:30 schreef Werkman het volgende:
Ja, allemaal bagger zal ik wel als reactie krijgen, maar ik vraag me dit al zolang af dat ik de vraag toch even wil stellen.
Ik heb namelijk wat met geschiedenis en met name de 80-jarige oorlog, zoals iedereen weet ging dat voornamelijk tussen twee bovengenoemde partijen.
Protestanten geloven in God en hechten veel waarde aan de bijbel, Katholieken hechten veel waarde aan geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken.

Kort samengevat.
  zondag 17 augustus 2014 @ 14:37:05 #3
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_143509666
Katholieken hebben de paus. De paus heeft wereldsemacht en kon toentertijd bepalen wie koning werd en wie niet. Hij kroonde deze immers.
Daarbij klopte wat hier boven staat dat ze niet zo moeilijk deden om geld te verdienen. Zo verkochten ze aflaten waardoor je ondanks zonde in de hemel kon komen.

De protestanten gaan uit van de bijbel. De macht zit in het woord en niet in menselijke autoriteit. Zij zorgde ook voor bijbels in de gewone talen, en niet alleen in het Latijn. Zo waren mensen niet afhankelijk van een kerkelijk leider om uiteindelijk in de hemel te komen.

Dus waarom zo hard vechten? Om macht, niet om de verschillen in geloofsbeleving.
Hoewel die er ook wel zijn.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_143509801
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:37 schreef Angst het volgende:
Zo verkochten ze aflaten waardoor je ondanks zonde in de hemel kon komen.
Aflaten: Zijn dat een soort vergevingsdocumenten of zoiets?
pi_143510249
TS, heb je Wikipedia al geraadpleegd?
pi_143510415
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:52 schreef Jigzoz het volgende:
TS, heb je Wikipedia al geraadpleegd?
Uiteraard, daar kan ik zowel katholiek als protestant nachecken maar de verschillen worden daar niet echt behandeld.
pi_143510423
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:57 schreef Werkman het volgende:

[..]

Uiteraard, daar kan ik zowel katholiek als protestant nachecken maar de verschillen worden daar niet echt behandeld.
Hm. Dat is raar.
pi_143510516
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:57 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hm. Dat is raar.
Of ik moet niet goed gekeken hebben.. :N
pi_143510572
quote:
In mijn wikipedia wel. Er is zelfs een apart hoofdstukje op de pagina van het Protestantisme.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_143510604
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:00 schreef Werkman het volgende:

[..]

Of ik moet niet goed gekeken hebben.. :N
Nou, ik heb er even een blik op geworpen en dat blijkt inderdaad het geval. Praktische verschillen tussen protestantisme en rooms-katholicisme.

Maar no problem. Dingen gebeuren.
pi_143510626
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, ik heb er even een blik op geworpen en dat blijkt inderdaad het geval. Praktische verschillen tussen protestantisme en rooms-katholicisme.

Hee thanks! :Y
pi_143510703
Goed gezocht, TS :')
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_143511902
quote:
14s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:33 schreef pfaf het volgende:

[..]

Protestanten geloven in God en hechten veel waarde aan de bijbel, Katholieken hechten veel waarde aan geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken.

Kort samengevat.
Hey, een protestant. En hij kan typen. O mijn god :o
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_143511940
quote:
99s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Straks hangt hij nog een A4tje op een kerkdeur..
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_143513960
Heiligen, protestanten houden niet van beelden, dat vinden ze afgoderij.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zondag 17 augustus 2014 @ 16:40:17 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143514136
quote:
99s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik protestants? :D
pi_143514380
quote:

[..]

Kort samengevat.
Jep en katholieken zijn gezelliger dan protestanten en kunnen wel mooie kerken bouwen ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_143515109
Bij de katholieke kerk is het onderwerp van de mis wereldwijd hetzelfde, terwijl bij de protestantse kerk de kerk dat zelf kan bepalen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_143515173
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:09 schreef Morrigan het volgende:
Bij de katholieke kerk is het onderwerp van de mis wereldwijd hetzelfde, terwijl bij de protestantse kerk de kerk dat zelf kan bepalen.
??
Hoe kom je daarbij?
Make my day!
  zondag 17 augustus 2014 @ 17:10:28 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143515177
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 16:48 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Jep en katholieken zijn gezelliger dan protestanten en kunnen wel mooie kerken bouwen ;)
Dat is dan ook weer zo.
pi_143518745
katholieken eten vis op vrijdag omdat ze dan geen bal gehakt mogen hebben van onze lieve Heer.

Protestanten eten gewoon een karbonade.

Het vreemde is wel dat de vis gevangen wordt door protestanten (Urk, Volendam, Katwijk) en de karbonade gefokt wordt door Brabantse katholieken .

maar handel is vast goed om de vrede te bewaren, dus dat hebben ze best slim aangepakt.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_143519113
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:25 schreef vaarsuvius het volgende:
katholieken eten vis op vrijdag omdat ze dan geen bal gehakt mogen hebben van onze lieve Heer.
Dat weet je vast van je oma. :o
  zondag 17 augustus 2014 @ 18:36:53 #23
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_143519212
andere browser🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_143519299
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat weet je vast van je oma. :o
nee , die neigt naar de antroposofie. Maar dat van die vis is gewoon basiskennis, volgens mij staat dat nog wel ergens in Ot en Sien of anders wel in Suske en Wiske
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  Moderator zondag 17 augustus 2014 @ 18:48:47 #25
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_143519784
Gereformeerd is een beter woord voor 'protestant'
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zondag 17 augustus 2014 @ 18:50:27 #26
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143519980
Dit filmpje legt het ook nog wel uit:

zondag 17 augustus 2014 @ 18:53:42 #28
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143520010
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:25 schreef vaarsuvius het volgende:

Protestanten eten gewoon een karbonade.

Het vreemde is wel dat de vis gevangen wordt door protestanten (Urk, Volendam, Katwijk) en de karbonade gefokt wordt door Brabantse katholieken .

maar handel is vast goed om de vrede te bewaren, dus dat hebben ze best slim aangepakt.
Zo heel hard hebben ze niet geprobeerd de vrede te bewaren, want katholicisme is lang verboden geweest in Nederland.
  zondag 17 augustus 2014 @ 18:57:51 #29
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143520198
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
Nee, want de gereformeerden zijn een vorm van protestanten. Alle gereformeerden zijn protestanten, maar niet alle protestanten zijn gereformeerden.
pi_143524105
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:38 schreef vaarsuvius het volgende:

Maar dat van die vis is gewoon basiskennis,
Basiskennis vanuit de tijd van je oma wil je zeggen ?
quote:
volgens mij staat dat nog wel ergens in Ot en Sien of anders wel in Suske en Wiske
Enkel in je verbeelding vrees ik.
pi_143539625
Ik denk dat het hoofdzakelijk een gevoelsmatige en communicatiefout is geweest. Vooral de zaak achteraf bekeken.
Ik kan er wel meer over zeggen, maar wat is jouw eerste indruk van meer zo'n visie ipv bijvoorbeeld theologische verschillen?
pi_143542238
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:10 schreef agter het volgende:

[..]

??
Hoe kom je daarbij?
Is dat dan niet zo?
pi_143542977
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 04:51 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Is dat dan niet zo?
Nee. Een beetje mis sluit gewoon aan bij de actualiteit. In elkaar gezet door de betreffende pastoor/priester. Er is wel zoiets als een liturgisch jaar: dat er naar kerstmis en pasen 'toegewerkt' wordt.

Oh ja, katholieken eten ook niet standaard vis op vrijdag. En woensdag is al lang geen gehaktdag meer en maandag geen wasdag. :)
Make my day!
pi_143544032
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 08:04 schreef agter het volgende:

[..]

Nee. Een beetje mis sluit gewoon aan bij de actualiteit. In elkaar gezet door de betreffende pastoor/priester. Er is wel zoiets als een liturgisch jaar: dat er naar kerstmis en pasen 'toegewerkt' wordt.

Oh ja, katholieken eten ook niet standaard vis op vrijdag. En woensdag is al lang geen gehaktdag meer en maandag geen wasdag. :)
De katholieke mis is toch echt overal hetzelfde. Als een katholiek dus in het buitenland is, kan die gewoon nog daar de mis volgen. Online is altijd de vertaling van die mis.
pi_143544079
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 09:40 schreef Morrigan het volgende:

[..]

De katholieke mis is toch echt overal hetzelfde. Als een katholiek dus in het buitenland is, kan die gewoon nog daar de mis volgen. Online is altijd de vertaling van die mis.
De volgorde is altijd hetzelfde, maar het verhaal wat ze vertellen niet.
Make my day!
pi_143544372
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Goeie, maar ik mis daarin de erfzonde.

In het katholicisme wordt geloofd dat de erfzonde door de doop wordt afgewassen en dat je daarna dus goed kan leven als je je maar gedraagt en bij slechte daden biecht en om vergiffenis bidt. Katholieken moeten dus bijv hard werken omdat dat "goed" is, maar zonder verder blabla.

In het protestantisme is de erfzonde voorgoed. Elk mens is altijd zondig. Slechts na je dood kan je worden verlost. Om nou alleen niet helemaal depressief te worden kan je proberen goed en zuinig te leven en hard te werken, als je dat lukt is dat een teken dat God je misschien wel gaat verlossen na je dood zodat je toch niet in de hel komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2014 09:58:04 ]
pi_143544526
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 09:56 schreef Igen het volgende:

[..]

In het katholicisme wordt geloofd dat de erfzonde door de doop wordt afgewassen en dat je daarna dus goed kan leven als je je maar gedraagt en bij slechte daden biecht en om vergiffenis bidt. Katholieken moeten dus bijv hard werken omdat dat "goed" is, maar zonder verder blabla.

In het protestantisme is de erfzonde voorgoed. Elk mens is altijd zondig. Slechts na je dood kan je worden verlost. Om nou alleen niet helemaal depressief te worden kan je proberen goed en zuinig te leven en hard te werken, als je dat lukt is dat een teken dat God je misschien wel gaat verlossen na je dood zodat je toch niet in de hel komt.
Dit is idd wel een essentieel verschil, ja.
Goed dat je het noemt!
Make my day!
pi_143544617
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 16:40 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik protestants? :D
In ieder geval heb je een bijzondere neiging tot trollen, net als de ongezellige, zuinige protestanten.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 18 augustus 2014 @ 17:18:46 #39
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143560227
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2014 10:09 schreef bijdehand het volgende:

[..]

In ieder geval heb je een bijzondere neiging tot trollen, net als de ongezellige, zuinige protestanten.
Ik troll niet, ik vind de Katholieke kerk de meest misdadige instantie uit de menselijke geschiedenis en ja, dan tel ik de Khmer, Stalinistisch Rusland en Mao China ook mee.
pi_143566963
Katholieken hechten meer waarde aan tradities dan dat protestanten dat doen.
pi_143567029
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:22 schreef DmMart het volgende:
Katholieken hechten meer waarde aan tradities dan dat protestanten dat doen.
Leg eens uit.
pi_143567179
quote:
15s.gif Op maandag 18 augustus 2014 17:18 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik troll niet, ik vind de Katholieke kerk de meest misdadige instantie uit de menselijke geschiedenis en ja, dan tel ik de Khmer, Stalinistisch Rusland en Mao China ook mee.
Oke. Dat mag je natuurlijk wel vinden, maar dat neemt niet weg dat je leugens moet gaan verspreiden ;)
pi_143567241
protestanten zijn wat soberder en je kan zeggen iets meer aangepast aan huidige leven, zo mag een dominee gewoon een gezin hebben daar waar de pastoor dat nog steeds niet mag uit angst voor nepotisme.
pi_143567247
quote:
15s.gif Op maandag 18 augustus 2014 17:18 schreef pfaf het volgende:

[..]

ja leuk voor je
pi_143567491
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Oke. Dat mag je natuurlijk wel vinden, maar dat neemt niet weg dat je leugens moet gaan verspreiden ;)
Waren zijn uitspraken feitelijk onjuist dan ? De geschiedenis van de Katholieke Kerk is nu eenmaal niet al te fris. "Geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken" spelen daarin allemaal een rol.

Of het een hoofdrol is is een punt van discussie.
pi_143567604

[ Bericht 100% gewijzigd door DmMart op 18-08-2014 20:47:26 ]
pi_143567618
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:33 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Waren zijn uitspraken feitelijk onjuist dan ? De geschiedenis van de Katholieke Kerk is nu eenmaal niet al te fris. "Geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken" spelen daarin allemaal een rol.

Of het een hoofdrol is is een punt van discussie.
dat geldt voor praktisch elke grote organisatie in de geschiedenis van de mensheid. en zeker als ze 1500 jaar een achterlijk grote macht hebben gehad kan je genoeg wantoestanden beschrijven. ook kan je tegelijkertijd bibliotheken vullen met de goede dingen die ontstaan zijn tijdens die 1500 jaar.
met zo'n lange complexe geschiedenis is het alleen volstrekt debiel om zo'n stellige en ongenuanceerde mening te hebben, dan snap je er simpelweg te weinig van
pi_143567724
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:36 schreef Adames het volgende:

[..]

dat geldt voor praktisch elke grote organisatie in de geschiedenis van de mensheid. en zeker als ze 1500 jaar een achterlijk grote macht hebben gehad kan je genoeg wantoestanden beschrijven. ook kan je tegelijkertijd bibliotheken vullen met de goede dingen die ontstaan zijn tijdens die 1500 jaar.
met zo'n lange complexe geschiedenis is het alleen volstrekt debiel om zo'n stellige en ongenuanceerde mening te hebben, dan snap je er simpelweg te weinig van
Precies daarom roep ik op tot wat meer onderbouwing ;)
Al valt het mij nu pas op dat bijdehand juist WEL wil dat men leugens gaat verspreiden.. dus misschien is dat overbodige moeite ;)
pi_143567744
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:38 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Precies daarom roep ik op tot wat meer onderbouwing ;)
Al valt het mij nu pas op dat bijdehand juist WEL wil dat men leugens gaat verspreiden.. dus misschien is dat overbodige moeite ;)
:D
pi_143568086
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:24 schreef Masala het volgende:

[..]

Leg eens uit.
De Eucharistie is al 1 grote traditie in de katholieke kerk, daarbij komen nog de andere sacramenten van de katholieke kerk.

Nog een groot wezenlijk verschil tussen de protestanten en katholieken is: hoe kan je gered worden ?

Daarbij spelen de vele sacramenten in de katholieke kerk een grote rol, en ook goede werken.
Bij de protestanten draait het echt om het geloof (in God) alleen.
  maandag 18 augustus 2014 @ 20:48:07 #51
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_143568122
quote:

[..]

Kort samengevat.
pi_143572035
Protestanten lezen thuis de bijbel, katholieken bidden tot maria.
pi_143572758
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:36 schreef Adames het volgende:

[..]

Dit. Want zo kan je dan praten over elk dorp en elke stad, elke religie en elke sekte, elke groep en elke vereniging. Als je dan op die manier verschillen gaat uitleggen ben je gewoon aan het trollen en geef je de feiten onjuist neer.
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:38 schreef Aanstootgevend het volgende:
Vertel :D
edit: oh ik zie het, maar ik ga het niet veranderen want dit is wel baas _O-
pi_143572821
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:25 schreef bijdehand het volgende:
Vertel :D
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2014 20:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Zie je ;) ?

Edit: ah, je zag het al :P
  maandag 18 augustus 2014 @ 22:46:22 #55
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143573795
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:25 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dit. Want zo kan je dan praten over elk dorp en elke stad, elke religie en elke sekte, elke groep en elke vereniging. Als je dan op die manier verschillen gaat uitleggen ben je gewoon aan het trollen en geef je de feiten onjuist neer.

[..]

Dat is gewoon niet waar. Het grote verschil tussen Katholicisme en Protestantisme is de totalitaire dictactuur van het Vaticaan en de hele kerstboom daaronder tegenover een democratisch, egalitair systeem.
Daaruit volgen al die perversiteiten die ik noemde, van een seniele man die eigenhandig HIV verspreiding in Afrika bevordert, omdat hij denkt of zegt dat zaadcellen door latex kunnen springen tot machtwellustige pedofielen die de mogelijkheid krijgen zich omhoog te neuken over de ruggetjes van weerloze jongetjes.
Je kunt het wel trollen vinden, maar de feiten spreken voor zich en als jij zegt dat elke religie, stad en dorp die aspecten bevat moet je eens proberen te kijken wat de verschillen zijn tussen totalitaire dictaturen en democratieėn..
  † In Memoriam † maandag 18 augustus 2014 @ 23:49:17 #56
88815 The_Emotion
98.3
pi_143576679
De Katholieken hebben overal wel ergens een heilige voor, daarnaast Mariaverering.
Als je gezondigd heb kan je je ei kwijt in het biechthokje. En ze hebben een paus als kerkleider.
Daar willen de protestanten niets van weten.

Het protestante is een breed begrip, want dat is versnipperd in het Lutheraans, Calvinisme, Anglicaans om er een paar te noemen.
Vooral het calvinisme heeft een grote invloed op Nederland gehad.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_143577608
quote:
3s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:46 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat is gewoon niet waar. Het grote verschil tussen Katholicisme en Protestantisme is de totalitaire dictactuur van het Vaticaan en de hele kerstboom daaronder tegenover een democratisch, egalitair systeem.
Daaruit volgen al die perversiteiten die ik noemde, van een seniele man die eigenhandig HIV verspreiding in Afrika bevordert, omdat hij denkt of zegt dat zaadcellen door latex kunnen springen tot machtwellustige pedofielen die de mogelijkheid krijgen zich omhoog te neuken over de ruggetjes van weerloze jongetjes.
Je kunt het wel trollen vinden, maar de feiten spreken voor zich en als jij zegt dat elke religie, stad en dorp die aspecten bevat moet je eens proberen te kijken wat de verschillen zijn tussen totalitaire dictaturen en democratieėn..
Droom lekker verder zeg, wat een wijsheid _O-
pi_143578176
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 09:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Van dat verschil was ik mij niet bewust, thanks. Maar ehm, omschrijf je nu niet alleen de protestante refo's? Dat streng gedeprimeerde is toch niet een eigenschap van alle protestante stromingen?
pi_143578235
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Protestanten lezen thuis de bijbel, katholieken bidden tot maria.
Dat heb ik nooit begrepen (net als de paus).
Nergens in de Bijbel heb ik antwoord gevonden waarom Maria of de Paus vereerd moeten worden.
pi_143578330
quote:
3s.gif Op maandag 18 augustus 2014 22:46 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik vind het geen trollen. Je hebt gewoon een kant van Katholicisme uitgelicht. ik ben het helemaal met je eens. Zelf vind ik Katholieken niet echt veel met de Bijbel te maken hebben.
Maar kan je de Protestanten op een zelfde manier uitlichten?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 07:52:38 #61
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143581090
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:14 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Droom lekker verder zeg, wat een wijsheid _O-
Zolang jij dit hele topic niet verder komt dat dit soort reacties in plaats van argumenten waarom een bestuursvorm zoals de Kerk deze heeft wel kan werken doe ik dat zeker ja.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 08:02:25 #62
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143581155
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik vind het geen trollen. Je hebt gewoon een kant van Katholicisme uitgelicht. ik ben het helemaal met je eens. Zelf vind ik Katholieken niet echt veel met de Bijbel te maken hebben.
Maar kan je de Protestanten op een zelfde manier uitlichten?
Het Protestantisme bevordert deugden die ik als saai zou bestempelen; hard werken, je kop niet boven het maaiveld steken en soberheid en nederigheid in dit leven.

Toch zie je door het democratische karakter dat ook deze kenmerken verdwijnen, de EO-jongerendagen en het 'Barneveldisme' geven aan dat er prima ruimte is om je als kerk anders in te richten.

Een ander punt is dat ik denk dat democratische religie niet lang meer vol zal houden. Protestantisme lijkt voorbehouden aan rijke (ontkerkende)landen, dus denk ik dat ze snel verdwenen is. Protestantisme lijkt dus zelfdestructief, iets wat ik toejuich, maar als organisatie lijkt me dat geen prettig kenmerk.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:02:56 #63
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143581757
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Nergens in de Bijbel heb ik antwoord gevonden waarom Maria of de Paus vereerd moeten worden.
Dat moet ook niet. Katholieken vereren Maria helemaal niet (tenminste, niet zoals ze God vereren), en de paus ook niet.

Katholieken hebben drie niveaus van verering:
- Adoratio; alleen voor God bestemd. 'Verering' in de traditionele zin van het woord.
- Veneratio/dulia/latria: voor de heiligen bestemd. Feitelijk geen verering, maar een manier om respect te tonen voor mensen die een zodanig goed leven hebben geleid dat ze naar de hemel zijn gemogen.
- Hyperdulia: bestemd voor Maria. Hetzelfde als gewone dulia, maar dan 'hyper'. Het is wel een beetje een eigen leven gaan leiden, er zijn tegenwoordig hele scholen voor de theologische studie van de Mariaverering.
- De paus wordt helemaal niet vereerd, tenminste niet op een theologisch niveau. Geen enkele katholiek moet de paus vereren.

Kortom, zeggen dat katholieken naast God ook Maria vereren is als zeggen dat jij naast je vrouw ook van je hond houdt: technisch correct, maar vreselijk misleidend. Het is een semantisch spelletje omdat wij slechts één woord hebben (vereren resp. houden) voor een concept dat meerdere uitingsvormen kent.
pi_143582198
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 08:02 schreef pfaf het volgende:

[..]

Het Protestantisme bevordert deugden die ik als saai zou bestempelen; hard werken, je kop niet boven het maaiveld steken en soberheid en nederigheid in dit leven.

(...)

Een ander punt is dat ik denk dat democratische religie niet lang meer vol zal houden. Protestantisme lijkt voorbehouden aan rijke (ontkerkende)landen, dus denk ik dat ze snel verdwenen is. Protestantisme lijkt dus zelfdestructief, iets wat ik toejuich, maar als organisatie lijkt me dat geen prettig kenmerk.
Voor zover ik weet is de gangbare theorie net andersom: namelijk dat de deugden van het protestantisme juist de oorzaak van die democratisch verdeelde welvaart was. Dat maakt het 'zelfdestructie'-element dus nog sterker.

Het is wel interessant dat tegenwoordig ook (of juist) katholieke gebieden zoals Noord-Brabant, Vlaanderen en Beieren zich tot economische topregio's hebben ontwikkeld. Ik vraag me af hoe religie daarbij een rol speelt.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:51:15 #65
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143582425
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is de gangbare theorie net andersom: namelijk dat de deugden van het protestantisme juist de oorzaak van die democratisch verdeelde welvaart was. Dat maakt het 'zelfdestructie'-element dus nog sterker.

Het is wel interessant dat tegenwoordig ook (of juist) katholieke gebieden zoals Noord-Brabant, Vlaanderen en Beieren zich tot economische topregio's hebben ontwikkeld. Ik vraag me af hoe religie daarbij een rol speelt.
mja, aan de andere kant was voor het Protestantisme alle welvaart verdeeld rond de Middellandse Zee, sindsdien is die naar het Noorden verschoven... Al geloof ik wel dat Katholieken in de VS ook over grotere welvaart beschikken dan Protestanten, net als in Duitsland inderdaad. In Nederland zou ik daar niet over willen spreken met de alles dominerende Randstad..
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:51:30 #66
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143582429
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 00:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ze beschouwen Maria of een andere"heilige" dan als voorbidder.

Ik denk voor als God het te druk heeft met andere zaken.

Ze gaan er denk ik van uit dat Maria in de hemel rondwandelt in de buurt van God. Als een soort stro-vrouwtje.

De bijbel vertelt het anders. Maria is dood ( lijkt me). De doden slapen, zij weten van niets. Dat je na je doet ineens floep in de hemel bent hebben de christenen verzonnen. Lazarus heeft toch ook niet gependeld tussen hemel en aarde?

edt: ok ik ken het verhaal van de hemelopneming van Maria (Thomas)

[ Bericht 5% gewijzigd door hoatzin op 19-08-2014 10:20:35 ]
pi_143582648
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:51 schreef pfaf het volgende:

[..]

mja, aan de andere kant was voor het Protestantisme alle welvaart verdeeld rond de Middellandse Zee, sindsdien is die naar het Noorden verschoven... Al geloof ik wel dat Katholieken in de VS ook over grotere welvaart beschikken dan Protestanten, net als in Duitsland inderdaad. In Nederland zou ik daar niet over willen spreken met de alles dominerende Randstad..
Het idee dat het protestantisme goed voor de welvaart zou zijn komt van de socioloog Max Weber, toch niet de minste. Hier is wel een interessant artikel over dit onderwerp, dat het een en ander uitlegt en met cijfers onderzoekt:

Religion and Economic Growth in Western Europe: 1500-2000 (PDF)
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:38:06 #68
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143590665
quote:

[..]

De Paus wordt niet vereerd, en Maria wordt wel tot gebeden door Katholieken (en vereerd) maar niet aanbeden. Nogal een verschil.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_143591147
In de geloofsbelijdenis van de protestantse kerk wordt ook hun kerk heilig genoemd. En ook geloven zij in heiligen. Dat is kennelijk niet iets typisch katholieks.

http://www.pkn.nl/geloof/(...)inas/Belijdenis.aspx
"Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen; "
Make my day!
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:44:22 #71
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143591783
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:26 schreef agter het volgende:
In de geloofsbelijdenis van de protestantse kerk wordt ook hun kerk heilig genoemd. En ook geloven zij in heiligen. Dat is kennelijk niet iets typisch katholieks.

http://www.pkn.nl/geloof/(...)inas/Belijdenis.aspx
"Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen; "
Dat zijn twee verschillende betekenissen van hetzelfde woord. Protestanten gebruiken het nog in de oorspronkelijke betekenis van 'gezegend door God'. Katholieken gebruiken het woord metonymisch voor mensen die in de hemel zijn gekomen (d.w.z., mensen die gezegend/gewijd zijn, anders komen ze niet in de hemel).
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:51:31 #72
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143592020
Katholiek

Oorspronkelijk: algemeen, universeel (Grieks: katholikos). Aanduiding voor de ongedeelde christelijke kerk

Het gaat hier dus over Rooms-Katholiek.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:56:32 #73
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143592140
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:51 schreef hoatzin het volgende:
Katholiek

Oorspronkelijk: algemeen, universeel (Grieks: katholikos). Aanduiding voor de ongedeelde christelijke kerk

Het gaat hier dus over Rooms-Katholiek.
'Katholiek' en 'Rooms-Katholiek' zijn synoniemen geworden. De Rooms-Katholieke kerk noemt zichzelf ook de Catholica Ecclesia.

Dat het Griekse bronwoord 'algemeen' betekent, is irrelevant voor de hedendaagse betekenis.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:26:55 #74
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143593072
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

'Katholiek' en 'Rooms-Katholiek' zijn synoniemen geworden. De Rooms-Katholieke kerk noemt zichzelf ook de Catholica Ecclesia.

Dat het Griekse bronwoord 'algemeen' betekent, is irrelevant voor de hedendaagse betekenis.
Ik kan mij nog uit mijn gelovige tijd herinneren dat ik wel eens verbaasd opkeek als er een gast-dominee in onze Chr. Geref. kerk de geloofsbelijdenis uitsprak en zei:
...
"ik geloof in één heilige katholieke kerk " ipv "ik geloof in één algemene, christelijke kerk"

Maar goed, dat was 25 jaar geleden. Ik weet niet of dat nu nog gebeurt in de prot. kerk.
pi_143597374
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 08:02 schreef pfaf het volgende:

Toch zie je door het democratische karakter dat ook deze kenmerken verdwijnen, de EO-jongerendagen en het 'Barneveldisme' geven aan dat er prima ruimte is om je als kerk anders in te richten.
Volgens mij noem je nu 2 totaal verschillende stromingen. De saaie strenge refo's en de supervrolijke Jesuslovers. Het zal wel allebei uit de protestantse koker komen, maar toch zijn er gigantische verschillen.

Maar ehm, ik dacht dat de Nederlander: "bevordert deugden die ik als saai zou bestempelen; hard werken, je kop niet boven het maaiveld steken en soberheid en nederigheid in dit leven.
". Ik wist niet dat dit echt Protestants was. Ik had het ook iets Katholieks gevonden.
quote:
Nou, al die kerken zijn aan het fuseren. Alle stromingen door elkaar, want de kerken lopen te snel leeg.
pi_143597423
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat moet ook niet. Katholieken vereren Maria helemaal niet (tenminste, niet zoals ze God vereren), en de paus ook niet.

Katholieken hebben drie niveaus van verering:
- Adoratio; alleen voor God bestemd. 'Verering' in de traditionele zin van het woord.
- Veneratio/dulia/latria: voor de heiligen bestemd. Feitelijk geen verering, maar een manier om respect te tonen voor mensen die een zodanig goed leven hebben geleid dat ze naar de hemel zijn gemogen.
- Hyperdulia: bestemd voor Maria. Hetzelfde als gewone dulia, maar dan 'hyper'. Het is wel een beetje een eigen leven gaan leiden, er zijn tegenwoordig hele scholen voor de theologische studie van de Mariaverering.
- De paus wordt helemaal niet vereerd, tenminste niet op een theologisch niveau. Geen enkele katholiek moet de paus vereren.

Kortom, zeggen dat katholieken naast God ook Maria vereren is als zeggen dat jij naast je vrouw ook van je hond houdt: technisch correct, maar vreselijk misleidend. Het is een semantisch spelletje omdat wij slechts één woord hebben (vereren resp. houden) voor een concept dat meerdere uitingsvormen kent.
Dat is de theorie ja. Maar in de praktijk zie ik Mariaverering en Pausverering. Mariabeeldjes denk aan de 10 geboden? Pausverering denk aan de opkomst wanneer er een publieke bijeenkomst is.
pi_143597494
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:51 schreef hoatzin het volgende:

Ze gaan er denk ik van uit dat Maria in de hemel rondwandelt in de buurt van God. Als een soort stro-vrouwtje.
:D
quote:
De bijbel vertelt het anders. Maria is dood ( lijkt me). De doden slapen, zij weten van niets. Dat je na je doet ineens floep in de hemel bent hebben de christenen verzonnen. Lazarus heeft toch ook niet gependeld tussen hemel en aarde?

Ja dat stuk komt mij bekend voor. Maar daarom zie ik bijvoorbeeld Mariabeeldjes als verering. Ieder zijn ding hoor, maar gewoon vreemd als er in hetzelfde boek staat dat God niet dol is op afgoderij en beeldjes etc. Daarom heb ik het nooit gesnapt.
pi_143597520
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:04 schreef Igen het volgende:

Het idee dat het protestantisme goed voor de welvaart zou zijn komt van de socioloog Max Weber, toch niet de minste. Hier is wel een interessant artikel over dit onderwerp, dat het een en ander uitlegt en met cijfers onderzoekt:
Daarom heb ik zijn boek ook ooit gekocht, maar ik bn er nog niet aan begonnen.
quote:
Thanks, ik ga eens kijken
pi_143597591
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:13 schreef Aloulou het volgende:

[..]

De Paus wordt niet vereerd, en Maria wordt wel tot gebeden door Katholieken (en vereerd) maar niet aanbeden. Nogal een verschil.
De Paus wordt ook niet als een normaal mens gezien.
En dat er gebeden wordt tot Maria en er allemaal "afgod"beeldjes bestaan, vind ik een vorm van aanbidding.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:42:18 #80
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143597614
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat is de theorie ja. Maar in de praktijk zie ik Mariaverering en Pausverering. Mariabeeldjes denk aan de 10 geboden? Pausverering denk aan de opkomst wanneer er een publieke bijeenkomst is.
Wat is er mis met Mariabeeldjes? Je hebt zelf ook een afbeelding van een mens als UI...

Dat veel mensen respect hebben voor de paus, betekent niet dat ze hem vereren als God. Zoals ik al zei: dat jij van je hond houdt, betekent niet dat je dezelfde gevoelens hebt voor dat beest als voor je vrouw, van wie je eveneens houdt.
pi_143597619
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik kan mij nog uit mijn gelovige tijd herinneren dat ik wel eens verbaasd opkeek als er een gast-dominee in onze Chr. Geref. kerk de geloofsbelijdenis uitsprak en zei:
...
"ik geloof in één heilige katholieke kerk " ipv "ik geloof in één algemene, christelijke kerk"

Maar goed, dat was 25 jaar geleden. Ik weet niet of dat nu nog gebeurt in de prot. kerk.
Volgens mij weten ze dat ze allemaal leeglopen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:45:29 #82
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143597687
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Jawel hoor. Er is geen enkel katholiek dogma dat stelt dat de paus iets anders is dan een normaal mens.
quote:
En dat er gebeden wordt tot Maria en er allemaal "afgod"beeldjes bestaan, vind ik een vorm van aanbidding.
1) Maria is geen god. Dus geen afgodbeeldjes.
2) Er wordt gebeden tot Maria, maar op een andere manier dan tot God. Je bidt God om een gunst te vragen of om hem te vereren. Je bidt tot Maria opdat zij aan God vraagt om een gunst voor jou of om je respect te betuigen.
pi_143597706
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat is er mis met Mariabeeldjes? Je hebt zelf ook een afbeelding van een mens als UI...

Dat veel mensen respect hebben voor de paus, betekent niet dat ze hem vereren als God. Zoals ik al zei: dat jij van je hond houdt, betekent niet dat je dezelfde gevoelens hebt voor dat beest als voor je vrouw, van wie je eveneens houdt.
Wat is er mis met Mariabeeldjes? Nou persoonlijk vind ik het lelijk en niks aan. Maar dat zal niemand wat boeien denk ik. Ik weet niet wat er mis is met Mariabeeldjes, maar na de 10 geboden gelezen te hebben ea hoofdstukken, snap ik niet waarom men beeldjes van Maria maakt. Ook zegt Jezus volgens mij nergens dat het ok is om beeldjes van zijn moeder te maken en/of tot te bidden.

En ja mensen houden van hun honden, maar de meeste mensen kleden hun honden niet zo overdreven aan en zorgen dat er duizenden mensen komen kijken naar hun aangeklede hond. Ook denkt de hond niet dat hij de bezoekers kan zegenen. Toch? :)
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:47:44 #84
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143597734
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:46 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Wat is er mis met Mariabeeldjes? Nou persoonlijk vind ik het lelijk en niks aan. Maar dat zal niemand wat boeien denk ik. Ik weet niet wat er mis is met Mariabeeldjes, maar na de 10 geboden gelezen te hebben ea hoofdstukken, snap ik niet waarom men beeldjes van Maria maakt. Ook zegt Jezus volgens mij nergens dat het ok is om beeldjes van zijn moeder te maken en/of tot te bidden.
Jezus zegt ook nergens dat het niet ok is om beeldjes van zijn moeder te maken en/of tot haar te bidden.
quote:
En ja mensen houden van hun honden, maar de meeste mensen kleden hun honden niet zo overdreven aan en zorgen dat er duizenden mensen komen kijken naar hun aangeklede hond. Ook denkt de hond niet dat hij de bezoekers kan zegenen. Toch? :)
Jij snapt het helemaal. :')
pi_143597774
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Jawel hoor. Er is geen enkel katholiek dogma dat stelt dat de paus iets anders is dan een normaal mens.
Jaren terug heb ik gezien hoe gek de mensen kunnen doen omtrent de Paus, dus als er geen katholiek dogma is, geloof ik je. Maar dan geven sommige katholieken de Paus gewoon een specialere rol
quote:
2) Er wordt gebeden tot Maria, maar op een andere manier dan tot God. Je bidt God om een gunst te vragen of om hem te vereren. Je bidt tot Maria opdat zij aan God vraagt om een gunst voor jou of om je respect te betuigen.
Dat is volgens mij volgens de Bijbel een definitie/omschrijving van een afgod. Maria hoort namelijk niet tussen jou en God/Jezus te staan. Zover ik weet staat het nergens in de Bijbel dat dit kan/mag/etc. Daarom snap ik niet waarom Katholieken Maria zo'n grote rol geven.
pi_143597799
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jezus zegt ook nergens dat het niet ok is om beeldjes van zijn moeder te maken en/of tot haar te bidden.

[..]

Jij snapt het helemaal. :')
Jezus zegt ook nergens dat de Spaghettimonster niet bestaat :')
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:57:11 #87
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143598013
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:49 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Jaren terug heb ik gezien hoe gek de mensen kunnen doen omtrent de Paus, dus als er geen katholiek dogma is, geloof ik je. Maar dan geven sommige katholieken de Paus gewoon een specialere rol
Nee. Sommige mensen zijn gewoon blij als een beroemd iemand kunnen zien. Dat heeft niets met geloof of dogma te maken.
quote:
[..]

Dat is volgens mij volgens de Bijbel een definitie/omschrijving van een afgod. Maria hoort namelijk niet tussen jou en God/Jezus te staan. Zover ik weet staat het nergens in de Bijbel dat dit kan/mag/etc. Daarom snap ik niet waarom Katholieken Maria zo'n grote rol geven.
Er staat ook nergens dat het niet mag.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:57:48 #88
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143598033
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Jezus zegt ook nergens dat de Spaghettimonster niet bestaat :')
Precies.

Doe jij soms alleen dingen die in de Bijbel staan? Waarom zit je dan op internet? Want ik geloof niet dat Jezus ooit heeft gezegd dat je mag/kan internetten.
pi_143598341
quote:

[..]

Protestanten baseren zich op de bijbel, katholieken op traditie.
pi_143598499
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Er is inderdaad een groot verschil tussen volksdevotie en wat de officiėle leer van de RK kerk is. Er is geen enkel verschil in gebruik tussen de aanbidding van godin Fortuna en de verering van St. Barbara. Beiden worden aangeroepen om ongunstige zaken af te wenden.
pi_143600499
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Is dat een algemene Christelijke waarheid, dat doden slapen. Want het lijkt me dan zo tegenstrijdig om tot iemand te bidden die slaapt. Ik zag de hemel altijd als iets waar men zich altijd goed voelt en altijd iets leuks te doen heeft, of dat er genoeg activiteit is dat je telkens hetzelfde zou doen maar dat maakt niet uit want je voelt je altijd goed. En is het niet dat omdat Jezus de hemelvaart heeft meegemaakt dat hij zo als het ware een weg baande (van de aarde naar de hemel) voor iedereen die erna kwam of voor een ieder die heen gegaan is.

Ik zal het zelf ook allemaal wel na zoeken op wikipedia e.d. maar het valt me zo op dat dat mijn reacties zijn na vrijwel niets aan bijbelstudies te hebben gedaan of het maar te besproken hebben opgroeiend in een gezin met Nederlands hervormd. Zo heb ik het me als kind voorgesteld en ik ben nu pas in zo'n fase dat ik het allemaal wil uitpluizen.

En is RK dan mystieker vraag ik me af, het lijkt toch alsof zij in ieder geval iets willen verzinnen waar men iets mee kan doen itt protestanten die lijken te willen alsof men vooral waarheden accepteert en er verder niet naar onderzoekt of zie ik dat geheel verkeerd.
pi_143600811
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:12 schreef User8472 het volgende:

[..]

En is RK dan mystieker vraag ik me af, het lijkt toch alsof zij in ieder geval iets willen verzinnen waar men iets mee kan doen itt protestanten die lijken te willen alsof men vooral waarheden accepteert en er verder niet naar onderzoekt of zie ik dat geheel verkeerd.
Protestanten waren katholieken die de bijbel opnieuw gingen lezen en erachter kwamen dat katholieke gebruiken niet in de bijbel voorkwamen. Protestantisme kon daarom pas tot grote bloei komen na de uitvinding van de boekdrukkunst die bijbels goedkoop maakte, voorheen kostte een bijbel net zoveel als een landhuis en waren bijbels dus zeldzaam.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:11:37 #93
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143605996
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
"Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gestalte van hetgeen hier boven op de aarde, enz enz. Gij zult u voor hen niet buigen, ...."

en dat is wat er wčl gebeurt.

quote:
Je bidt tot Maria opdat zij aan God vraagt om een gunst voor jou of om je respect te betuigen.
En daarmee passeer je God. Dat wil hij niet, zoals hij in de 10 geboden leert.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:18:16 #94
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143606351
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:12 schreef User8472 het volgende:
Is dat een algemene Christelijke waarheid, dat doden slapen.
Prediker 9:5 en 10

Job 7:21

Openbaring 20:5
pi_143608166
Maria is geen God voor Katholieken.
En de paus is voor Katholieken gewoon een mens: de opvolger van Petrus als ik me niet vergis.
Make my day!
pi_143608476
Ik geloof trouwens ook dat er een aantal boeken in een andere volgorde staan?
Make my day!
pi_143608545
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Precies.

Doe jij soms alleen dingen die in de Bijbel staan? Waarom zit je dan op internet? Want ik geloof niet dat Jezus ooit heeft gezegd dat je mag/kan internetten.
Oh je denkt dat ik een gelovige ben? Wat een analyserend vermogen...NOT!
pi_143608597
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Protestanten baseren zich op de bijbel, katholieken op traditie.
Ik weet niet of jouw definitie klopt, maar het zou wel veel (vraagtekens die ik heb over de verschillen) verklaren
pi_143608693
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Er is inderdaad een groot verschil tussen volksdevotie en wat de officiėle leer van de RK kerk is. Er is geen enkel verschil in gebruik tussen de aanbidding van godin Fortuna en de verering van St. Barbara. Beiden worden aangeroepen om ongunstige zaken af te wenden.
Zou het verschil tussen volksdevotie en de officiėle leer van de RK kerk groter zijn dan volksdevotie en de officiėle leer van de Protestantse kerk?
pi_143608750
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

"Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gestalte van hetgeen hier boven op de aarde, enz enz. Gij zult u voor hen niet buigen, ...."

[..]

En daarmee passeer je God. Dat wil hij niet, zoals hij in de 10 geboden leert.
Thanks voor je poging om het beter uit te leggen :)
pi_143608774
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Prediker 9:5 en 10

Job 7:21

Openbaring 20:5

Thanks to google? Of weet je dat uit je hoofd?
pi_143608828
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:58 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Zou het verschil tussen volksdevotie en de officiėle leer van de RK kerk groter zijn dan volksdevotie en de officiėle leer van de Protestantse kerk?
Is er een officiėle leer van de Prot. kerk dan?
Ik vind ze juist vaak zo versnipperd.

Van die dorpen die 3 prot. kerken hebben, en iedere kerk is de ware kerk. En dan ook bij de juiste bakker brood kopen, niet bij die van de andere prot. kerk.
Make my day!
pi_143608965
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:50 schreef agter het volgende:
Maria is geen God voor Katholieken.
En de paus is voor Katholieken gewoon een mens: de opvolger van Petrus als ik me niet vergis.
- Maar dus wel een afgod (Maria)
- Opvolger van Petrus is het verhaal, maar ik zie het nergens in de Bijbel staan dat een paus Petrus moet opvolgen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:54 schreef agter het volgende:
Ik geloof trouwens ook dat er een aantal boeken in een andere volgorde staan?
Ja of boeken die wel of niet worden geaccepteerd. Al heb ik nooit echt specifiek een Protestantse en een Katholieke Bijbel in mijn handen gehad om de verschillen in hoofdlijnen te ontdekken. Ik heb wel eens een Jehova getuige Bijbel gehad, maar ook dat leek mij niet erg te verschillen. tsja, misschien dat ze lettertjes lopen aan te passen, maar dat ga ik niet controleren :)
pi_143609063
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:01 schreef agter het volgende:
Is er een officiėle leer van de Prot. kerk dan?
Ik vind ze juist vaak zo versnipperd.
Ik dacht van niet, maar daarom vraag ik het ook :)
quote:
Van die dorpen die 3 prot. kerken hebben, en iedere kerk is de ware kerk. En dan ook bij de juiste bakker brood kopen, niet bij die van de andere prot. kerk.
ja zou dat nog steeds gedaan worden? Ik vind het zo extreem achterlijk / niet van deze tijd.... Maarja mensen zijn mensen :B
pi_143609240
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:05 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik dacht van niet, maar daarom vraag ik het ook :)

[..]

ja zou dat nog steeds gedaan worden? Ik vind het zo extreem achterlijk / niet van deze tijd.... Maarja mensen zijn mensen :B
Dat vind ik het hele punt met het Protestantisme: zodra iedereen zelf de bijbel gaat interpreteren, krijg je 101 stromingen. Ze kunnen onderling het nooit eens worden, het scheurt hele families uit elkaar.

En dat van die dorpen is nog steeds zo.
Make my day!
pi_143609356
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:09 schreef agter het volgende:

[..]

Dat vind ik het hele punt met het Protestantisme: zodra iedereen zelf de bijbel gaat interpreteren, krijg je 101 stromingen. Ze kunnen onderling het nooit eens worden, het scheurt hele families uit elkaar.

tsja... ik kan de mensheid hierdoor steeds minder serieus nemen.
pi_143609486
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:03 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

- Opvolger van Petrus is het verhaal, maar ik zie het nergens in de Bijbel staan dat een paus Petrus moet opvolgen.
Ik neem aan dat Petrus weer zelf mocht bedenken hoe het verder moest als hij er niet meer zou zijn.
Maar Petrus was alvast zelf ook maar gewoon een mens.
pi_143609672
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:11 schreef hoatzin het volgende:
Niks mis met afbeeldingen, zolang het maar geen afbeeldingen van god(en) is/zijn.

quote:
Leviticus 26,1

Maak geen afgodsbeelden, zet geen godenbeelden neer, richt geen gewijde stenen op en plaats in jullie land geen stenen met afbeeldingen om je daarvoor neer te buigen, want ik, de HEER, ben jullie God.
Numeri 33,52

moeten jullie de bewoners van dat land verdrijven. Vernietig al hun stenen met afbeeldingen en al hun gegoten beelden, en verwoest de offerplaatsen.
Ezechiėl 8,10

Toen ik binnen was en rondkeek, zag ik op de muren om me heen allerlei afbeeldingen van de afgoden van het volk van Israėl, van kruipende beesten en andere dieren, stuk voor stuk onrein.
Ezechiėl 8,12

Hij vroeg me: ‘Heb je gezien, mensenkind, wat de oudsten van het volk van Israėl doen, daar in het duister, in die zaal vol afbeeldingen? De HEER ziet ons niet, denken ze, de HEER heeft het land verlaten.’
Hebreeėn 9,23

Als het dus noodzakelijk is dat de afbeeldingen van wat zich in de hemel bevindt op die manier gereinigd worden, dan moet wat in de hemel zelf is met veel betere offergaven worden gereinigd.
Wijsheid 13,10

Meelijwekkend zijn ook zij die hun hoop stellen in dode dingen en maaksels van mensenhanden tot god uitroepen, of het nu gouden of zilveren beelden zijn, afbeeldingen van levende wezens, of een nutteloos stenen voorwerp uit vroeger tijd.
;)
pi_143614916
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Niks mis met afbeeldingen, zolang het maar geen afbeeldingen van god(en) is/zijn.

[..]
(Bijbelteksten)
;)
Iedere ketter heeft zijn letter _O-
  woensdag 20 augustus 2014 @ 07:27:40 #110
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143618757
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:09 schreef agter het volgende:

[..]

Dat is toch (op wellicht een plaats als Staphorst na) allang ontzuild? Bij de plaatsjes die ik ken is dat al decennia geleden gestopt..
pi_143618977
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 07:27 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat is toch (op wellicht een plaats als Staphorst na) allang ontzuild? Bij de plaatsjes die ik ken is dat al decennia geleden gestopt..
Sliedrecht, hardinxveld-Giessendam, Maartensdijk.
Bij die plaatsen wéét ik dat het nog flink speelt (ken er prot.mensen). Ook ruzie met de PKN over de gebouwen.
Zeg maar de refo-gordel.

Edit: het is nog erger dan ik dacht in Hardinxveld. Van de wiki:

"Hardinxveld-Giessendam kent een groot aantal kerken. Opvallend zijn vooral de grote reformatorische kerken, onder meer een Gereformeerde Gemeente, twee Hersteld Hervormde gemeenten en een Oud Gereformeerde Gemeente. Ook zijn er drie hervormde kerken, twee gereformeerde kerken en een koninkrijkszaal van de Jehova's Getuigen. "

Ik tel 9 a 10 protestantse kerken in dat dorp.

[ Bericht 23% gewijzigd door agter op 20-08-2014 08:15:25 ]
Make my day!
  woensdag 20 augustus 2014 @ 10:36:58 #112
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143621394
Ik had het over de verzuiling qua bakker, dokter en tandarts. Dat er veel kerken zijn zie ik als 'sterkte' van het protestantisme, het zou vreemd zijn als 1 miljoen mensen een wazig stel boeken leest en iedereen dezelfde conclusie trekt.., :D
pi_143624126
Katholieken hebben toch wat meer joods met hun hosti en de wijn. Dat is toch een variant van de Seider?

Aan het begin van de Seider wordt de matza ook gebroken door de helft en degene die de Seider leidt laat dan de ene helft aan iedereen zien en zegt " Laten allen die hongerig zijn met ons mee komen eten"

Veel overeenkomsten toch. Grappig
pi_143626600
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 10:36 schreef pfaf het volgende:
Ik had het over de verzuiling qua bakker, dokter en tandarts. Dat er veel kerken zijn zie ik als 'sterkte' van het protestantisme, het zou vreemd zijn als 1 miljoen mensen een wazig stel boeken leest en iedereen dezelfde conclusie trekt.., :D
En toch zeggen al die 10 protestantse kerken binnen dat ene dorp dat alleen zij het ware geloof verkondigen. Alle anderen komen in de hel.
Persoonlijk vind ik dat een zwakte van dat geloof.
Make my day!
  woensdag 20 augustus 2014 @ 13:59:03 #115
427112 christen96
Geloof alleen!
pi_143627264
Allerbelangrijkste is dat het Rooms-Katholieksisme (in die tijd i i g) dat je door aflaten en aantal goede werken (desnoods door vagevuur heen) behouden zou worden,
protestanten (waaronder ik) zeggen door geloof, uit genade. Wat natuurlijk niet betekend dat het niet uitmaakt hoe je leeft)

andere verschilen zijn
- wel of geen beelden
-7 en 2 sacrementen
- erkenning Paus
-gezag kerk
- wel of geen afval wat heiligen
  woensdag 20 augustus 2014 @ 14:00:21 #116
427112 christen96
Geloof alleen!
pi_143627302
quote:
En toch zeggen al die 10 protestantse kerken binnen dat ene dorp dat alleen zij het ware geloof verkondigen. Alle anderen komen in de hel.
Persoonlijk vind ik dat een zwakte van dat geloof
ik ken genoeg protestante kerken en die zeggen het geen van alle. Hooguit dat ze het 'zuiverst in de leer' zijn , maar niet zo extreem als jij beweert
pi_143640891
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:39 schreef agter het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat een zwakte van dat geloof.
Zo extreem als dit, komt maar zelden voor.
pi_143641106
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:00 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Hoedanook mijn dank, ik ben er nog over aan het filosoferen. Ik kan er nog een leuke draai aangeven dat de hemel nog in aanbouw is en tot die tijd gaat iedereen op zwart of heeft een droomloze (maar ook nachtmerrieloze) slaap. Ik zie het hiernamaals juist als iets waar ook een soort leven is, een volgend bestaan waar wel wijsheid is. Wat dan wel weer voorbehouden is aan enkelen, die dan ook meteen vaak heiligen zijn dus dan neig ik denk ik meer naar een RK stroming dan mijn van origine NH.
pi_143641158
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 19:51 schreef DmMart het volgende:

[..]

Zo extreem als dit, komt maar zelden voor.
Ik heb van die collega's..gereformeerd.
Die vinden het schandalig dat ik als vrouw werk. Immers, ik neem de baan van een man in.
Make my day!
pi_143641298
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 19:58 schreef agter het volgende:

[..]

Die vinden het schandalig dat ik als vrouw werk. Immers, ik neem de baan van een man in.
Dat zijn gemaakte regels door gereformeerde gemeentes. Deze regel en nog vele meer vormen ook een essentieel onderdeel van de versnippering van het protestantisme.
pi_143655872
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:00 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Hier wordt nog eens duidelijk welke soorten hemel er zijn, nogal complex dus
  donderdag 21 augustus 2014 @ 08:31:26 #122
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_143656117
Wacht... hel is iets anders dan the lake of fire?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 21 augustus 2014 @ 09:59:47 #123
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143657349
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 19:58 schreef agter het volgende:

[..]

Doe je homoporno? Anders kan ik geen reden bedenken waarom jij als vrouw een mannenbaan in zou pikken...
pi_143669897
quote:
11s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 08:31 schreef SpecialK het volgende:
Wacht... hel is iets anders dan the lake of fire?
Inderdaad, de "poel van vuur" is er pas na het laatste oordeel, daarvoor is er alleen de "buitenste duisternis" met "geween en tandengeknars", ook vreselijk natuurlijk.

In een duisternis is er bij mijn weten geen vuur.

[ Bericht 5% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 21-08-2014 17:02:07 ]
pi_143685600
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 00:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Iedere ketter heeft zijn letter _O-
:)
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 16:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
In een duisternis is er bij mijn weten geen vuur.
_O-
pi_143686033
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 19:56 schreef User8472 het volgende:

[..]

Hoedanook mijn dank, ik ben er nog over aan het filosoferen. Ik kan er nog een leuke draai aangeven dat de hemel nog in aanbouw is en tot die tijd gaat iedereen op zwart of heeft een droomloze (maar ook nachtmerrieloze) slaap. Ik zie het hiernamaals juist als iets waar ook een soort leven is, een volgend bestaan waar wel wijsheid is. Wat dan wel weer voorbehouden is aan enkelen, die dan ook meteen vaak heiligen zijn dus dan neig ik denk ik meer naar een RK stroming dan mijn van origine NH.
Als er een hemel zou zijn, denk ik niet dat de menselijke interpretatie in buurt zou komen. Dus dan zal ik achter geen enkele stroming staan. ...denk ik
pi_143686099
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 08:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Hier wordt nog eens duidelijk welke soorten hemel er zijn, nogal complex dus
[ afbeelding ]
ik kijk er nu al meerdere keren naar, maar weet maar niet wat ik hiervan moet denken. Een deel komt bij wel bekend voor, maar een ander deel ook totaal niet. Wel interessant overigens.
pi_143694761
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:07 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Als er een hemel zou zijn, denk ik niet dat de menselijke interpretatie in buurt zou komen. Dus dan zal ik achter geen enkele stroming staan. ...denk ik
Ja daar doelde ik ook op, de menselijke interpretatie is nog niet zover, behalve bij enkelen die het wel zagen en dan meteen heiligen zijn. En dan moet je wel geloven. Toch bestaat het woord en dat in een tijd zonder alle moderne gemakken die er tegenwoordig wel zijn.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:30:30 #129
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143695842
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:17 schreef ATON het volgende:
Nee van mij mag je.

Maar er staat toch echt dat je nergens een (af)beeld(ing) van mag maken. Vervolgens mag je voor zo'n beeld, dat je niet mag maken, niet buigen.

Althans dat staat in de Nederlandse vertaling. Het zijn eigenlijk 2 geboden ineen.
1. Geen beeld.
2. Geen buiging of aanbidding voor dat beeld.

Ik weet niet hoe het in de "grondtekst" staat. Of het daar ook als 2 geboden kan of moet worden gelezen of dat daar mee samenhang is zodat er een gebod staat als:

Gij zult u niet buigen voor enige afbeelding of beeld dat u overigens ook niet mag maken.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:34:29 #130
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143695956
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 14:00 schreef christen96 het volgende:

[..]

ik ken genoeg protestante kerken en die zeggen het geen van alle. Hooguit dat ze het 'zuiverst in de leer' zijn , maar niet zo extreem als jij beweert
Geloofsbelijdenis Christelijke gereformeerde kerk:

1.gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament ge­
openbaard en in de artikelen van het chris­telijk geloof beleden is en in de christelijke
kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is
, en is het uw
voornemen in de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven in leven en
sterven?

Ik heb daar destijds mee ingestemd... :{ mijn huidige overtuiging zal mij zeer zwaar worden aangerekend... O-)
pi_143696147
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee van mij mag je.

Maar er staat toch echt dat je nergens een (af)beeld(ing) van mag maken. Vervolgens mag je voor zo'n beeld, dat je niet mag maken, niet buigen.

Althans dat staat in de Nederlandse vertaling. Het zijn eigenlijk 2 geboden ineen.
1. Geen beeld.
2. Geen buiging of aanbidding voor dat beeld.

Ik weet niet hoe het in de "grondtekst" staat. Of het daar ook als 2 geboden kan of moet worden gelezen of dat daar mee samenhang is zodat er een gebod staat als:

Gij zult u niet buigen voor enige afbeelding of beeld dat u overigens ook niet mag maken.
Kom maar eens af met je bronmateriaal. :)
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:54:20 #132
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143696426
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Kom maar eens af met je bronmateriaal. :)
eeh.... :@
pi_143696586
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 10:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

eeh.... :@
Niet dus. _O-
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:09:59 #134
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143696867
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet dus. _O-
Nou ja, bijbel? Exodus 20, Deut 5?

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij.

Daarmee erkent JHWH, de Heer, eigenlijk het bestaan van andere goden he?

meer specifiek mag je ook geen tekeningetjes maken, van wat dan ook...
pi_143698523
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou ja, bijbel? Exodus 20, Deut 5?

Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij.
Met andere woorden, beelden maken is niet verboden. Dit gaat enkel om afgodsbeelden. Duidelijk of niet en daar ging deze discussie over.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:14:00 #136
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143698809
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 12:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Met andere woorden, beelden maken is niet verboden. Dit gaat enkel om afgodsbeelden. Duidelijk of niet en daar ging deze discussie over.
Nogmaals: het is maar hoe je het leest. Dit gebod bestaat uit 2 versen. In vers 8 wordt gezegd: Maakt geen beeld of afbeelding, nergens van.

Je kan dit lezen als: je mag geen beelden maken ongeacht of je die aanbidt.

Wat overigens volop gebeurde. Het aantal gevonden (af)godenbeeldjes in Palestina is indrukwekkend....
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:06:36 #137
427112 christen96
Geloof alleen!
pi_143707003
quote:
Geloofsbelijdenis Christelijke gereformeerde kerk:

1.gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament ge­
openbaard en in de artikelen van het chris­telijk geloof beleden is en in de christelijke
kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is, en is het uw
voornemen in de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven in leven en
sterven?

heb daar destijds mee ingestemd... :{ mijn huidige overtuiging zal mij zeer zwaar worden aangerekend... O-)
deze belijdenis wordt in bijna alle reformatorische kerken gebruikt...en die leer wordt (op wat details na) in alle reformatorische kerken geleerd, dus er wordt niets of niemand verkettert
Maar vraag me niet waarom er dan zoveel kerken zijn...
pi_143714939
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 12:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nogmaals: het is maar hoe je het leest. Dit gebod bestaat uit 2 versen. In vers 8 wordt gezegd: Maakt geen beeld of afbeelding, nergens van.

Wat overigens volop gebeurde. Het aantal gevonden (af)godenbeeldjes in Palestina is indrukwekkend....
Vers 8 uit Genesis 20 ??
quote:
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag.
Of bedoel je uit Deuteronomium 5 ?
quote:
8 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij.
Slaat nog steeds op ENKEL afgodsbeelden. Moet je al goed scheel zien om hier iets anders van te maken. En de gereformeerden, ...zij dwaalden. :Y
pi_143715192
quote:

[..]

Dus ook geen maquette van een nieuw te bouwen huis? Bouwtekeningen van een toren.. Dat is tenslotte ook een afbeelding...
Of zou het alleen over afgodsbeelden gaan?
Make my day!
pi_143718591
quote:

En van welke periode zijn die dan ? Voor de 7e eeuw v.C. of erna ?
pi_143721048
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 21:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Ervoor
http://www.dailymail.co.u(...)d-Testament-era.html
pi_143721544
Veel oude synagoges hebben ook afbeeldingen van oa dierenriemen en allerlei tekeningen. En wat te denken van de Migdal met zijn stenen Menorah?
pi_143722164
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 21:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Térah was een beeldenmaker
pi_143722789
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 22:15 schreef Shokirbek85 het volgende:

[..]

Térah was een beeldenmaker
Terah is mythologisch, de beeldjes niet.
pi_143728432
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 22:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Terah is mythologisch, de beeldjes niet.
Velen waren beeldenmakers in Mesopotamiė
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:31:31 #146
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143750797
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:50 schreef ATON het volgende:

Slaat nog steeds op ENKEL afgodsbeelden. Moet je al goed scheel zien om hier iets anders van te maken. En de gereformeerden, ...zij dwaalden. :Y
Je wordt wat kortzichtig Aton. Maar ik wil het wel voor de derde keer uitleggen.

Je kunt dit gebod als volgt lezen:

2a. Maak geen godenbeelden.
2b. Maakt geen enkele afbeelding van wat dan ook.
2c. Buig je daar ( 2a, 2b) niet voor.

(over dwalende gereformeerden zijn we het overigens eens)

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 23-08-2014 21:39:38 ]
pi_143788101
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 augustus 2014 20:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je wordt wat kortzichtig Aton. Maar ik wil het wel voor de derde keer uitleggen.

Je kunt dit gebod als volgt lezen:

2a. Maak geen godenbeelden.
2b. Maakt geen enkele afbeelding van wat dan ook.
2c. Buig je daar ( 2a, 2b) niet voor.

(over dwalende gereformeerden zijn we het overigens eens)
En ? Schrijf ik wat anders ?????
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:13:36 #148
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_143790406
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:38 schreef ATON het volgende:

[..]

En ? Schrijf ik wat anders ?????
Mkay.
pi_143876724
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Vers 8 uit Genesis 20 ??

[..]

Of bedoel je uit Deuteronomium 5 ?

[..]

je bedoelt exodus 20 denk ik ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_143927756
Katholieken vieren de kruisiging en de verrijzenis van Jezus. Vandaar dat je in een katholieke kerk een kruis ziet met de lijdende Jezus erop, terwijl de protestanten alleen de verrijzenis van Jezus vieren. Vandaar dat je in een protestantse kerk een kruis ziet, zonder de lijdende Jezus erop.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_143930459
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 20:11 schreef Begripvol het volgende:
Katholieken vieren de kruisiging en de verrijzenis van Jezus. Vandaar dat je in een katholieke kerk een kruis ziet met de lijdende Jezus erop, terwijl de protestanten alleen de verrijzenis van Jezus vieren. Vandaar dat je in een protestantse kerk een kruis ziet, zonder de lijdende Jezus erop.
Interessant. Dus protestanten vieren geen pasen?
Make my day!
pi_143930620
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 21:09 schreef agter het volgende:

[..]

Interessant. Dus protestanten vieren geen pasen?
Ik denk dat ze dat wel vieren, maar dan wel in een andere positieve beleving.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  donderdag 28 augustus 2014 @ 23:47:57 #153
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143937322
Protestanten hebben geen afbeelding van Jezus omdat dat volgens hun interpretatie van de bijbel niet mag. Beeldenstorm enzo, heeft niets met lijden te maken..
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:04:51 #154
427112 christen96
Geloof alleen!
pi_143953565
quote:
Naar mijn beste weten niet waar. Als protestanten vieren we ook de geboorte, herdenken we het lijden en sterven, vieren we de opstandig, hemelvaart van Jezus. Pinksteren. vieren we ook.

Los daarvan hebben we nog een bid- en dankdag, en ook op oudjaars- en nieuwsjaardag zijn er samenkomsten....
pi_143955822
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
je bedoelt exodus 20 denk ik ;)
Ja, dat bedoelde ik. Staat dus ook niks over verbod op beelden maken. Enkel om beelden te aanbidden, te knielen, te vereren.
pi_143955963
staat er dus wel :)

exodus 20
1 Toen sprak God al deze woorden:
2 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
3 U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.

5 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,
I am a child of God
God is not dead.
pi_143956239
De katholieken hebben volgens mij ook iets van dat je toch goede daden moet verrichten om in de hemel te komen.
protestanten leggen de nadruk op de genade, waardoor we behouden zijn.
goede daden doe je dan alleen om God te eren niet om in de hemel te komen, dat kan echt alleen door je over te geven aan Jezus en hem als het ware je leven te laten leiden zo goed en kwaad als dat gaat.
we blijven zondige mensen
I am a child of God
God is not dead.
pi_143957866
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 16:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
staat er dus wel :)

exodus 20
1 Toen sprak God al deze woorden:
2 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
3 U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is.

5 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten,
Dus protestanten hebben alleen abstracte schilderijen?
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:49:49 #159
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_143983679
quote:

[..]

Het is nakijken of checken :)

Verder ontopic: Protestanten hechten meer waarde aan wat er in de Bijbel staat en willen ook dat iedereen die kan lezen. Katholieken waren daar (destijds in ieder geval) niet voor, en zo konden eigenlijk priesters (die dus de Bijbel wel konden lezen) hier en daar wat dingen weglaten, aanpassen e.d. en dat als waarheid verkondigen. Priesters waren eigenlijk de enige steun en toeverlaat voor de gewone burger als deze gezondigd had. Je kan je dus voorstellen dat een priester ook gewoon zou kunnen zeggen 'als gij mijn plafond zult witten, zullen al uwen zonden vergeven zijn'.
Bij de katholieke kerk draait het dus eigenlijk iets meer om de macht en geld. Daarom schoot het in de Middeleeuwen niet echt op. De katholieke kerk was heel conservatief ingesteld en had alle macht.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_143984622
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 11:49 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Het is nakijken of checken :)

Verder ontopic: Protestanten hechten meer waarde aan wat er in de Bijbel staat en willen ook dat iedereen die kan lezen. Katholieken waren daar (destijds in ieder geval) niet voor, en zo konden eigenlijk priesters (die dus de Bijbel wel konden lezen) hier en daar wat dingen weglaten, aanpassen e.d. en dat als waarheid verkondigen. Priesters waren eigenlijk de enige steun en toeverlaat voor de gewone burger als deze gezondigd had.
Zoals de joden vroeger. Het gewone volk kon niet lezen dus de priesters en/of schriftgeleerden lazen het voor en gaven ook een uitleg (lees : hun uitleg) erbij. De priesters waren diegene die offers mochten uitbrengen.

Verder grote kul dat de protestanten meer waarde hechten wat er in de Bijbel staat dan katholieken en leiders. De Bijbel kun je op zoveel verschillende manieren interpreteren. Het is maar een boek van papier met verhalen die zijn oorsprong heeft uit Sumer en zoveel malen is vertaald, door allerlei volkeren en culturen. De ene cultuur heeft dat erbij geplakt, de volgende cultuur weer iets erbij verzonnen. Zo gaat dat
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 12:47:08 #161
384601 HCFeestbeest
pi_143984929
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 12:36 schreef Shokirbek85 het volgende:

[..]

Zoals de joden vroeger. Het gewone volk kon niet lezen dus de priesters en/of schriftgeleerden lazen het voor en gaven ook een uitleg (lees : hun uitleg) erbij. De priesters waren diegene die offers mochten uitbrengen.

Verder grote kul dat de protestanten meer waarde hechten wat er in de Bijbel staat dan katholieken en leiders. De Bijbel kun je op zoveel verschillende manieren interpreteren. Het is maar een boek van papier met verhalen die zijn oorsprong heeft uit Sumer en zoveel malen is vertaald, door allerlei volkeren en culturen. De ene cultuur heeft dat erbij geplakt, de volgende cultuur weer iets erbij verzonnen. Zo gaat dat
Over de hel staat er anders niks in de Bijbel, en toch vonden de katholieken het nodig om daarover te lullen.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_143987150
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 12:47 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Over de hel staat er anders niks in de Bijbel, en toch vonden de katholieken het nodig om daarover te lullen.
oh nee?
. Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.”
(Lucas 16)
pi_143987183
quote:
Tot zover ik weet heeft het met paus te maken en beelden in de kerk.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:37:40 #164
384601 HCFeestbeest
pi_143988293
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 13:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

oh nee?
. Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.”
(Lucas 16)
True. Maar daar gaat het over een rijke man die niks voor anderen heeft gedaan en niet over iemand die toch al arm was en misschien voor het minste of geringste in de hel zou komen (zoals de katholieke kerk dat zei).
Gr gr. de KLB Keizer
pi_143990299
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 12:47 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Ik dacht dat alle christenen geloofden in een hel
pi_144000483
quote:
In de kern is het standpunt van de Roomse kerk dat er 2 autoriteiten zijn: de bijbel en de kerktradities. Indien de bijbel kerktradities tegenspreekt, hebben de kerktradities meer autoriteit.

Volgens de protestanten dient de bijbel alleen de autoriteit te zijn. Indien kerktradities de bijbel tegenspreken, zijn die tradities afvallig.

Een beetje geschiedenis.

Het verlangen van Constantijn om een verenigd Rome te vestigen, en zijn zogenaamde bekering tot het christelijke geloof, maakte het dat het West-Europese christendom een mengelmoes werd van christelijke en heidense gebruiken en de zondag de rustdag, traditioneel de dag voor aanbidding van de zonnegod, de heidense messias.

De Rooms Katholieke Kerk als kerkstaat vindt zijn oorpsrong in het West-Romeinse rijk dat na de invallen van Germaanse stammen langzamerhand desintegreerde totdat Rome zelf uiteindelijk viel.

In het jaar 534 gaf de Romeinse keizer,Justinius, een bevel dat de bisschop van Rome hoofd der kerken zou zijn. Toen in 538 deze Roomse bisschop bescherming kreeg van een generaal van het Oost Romeinse rijk, werd deze als het ware een vorst op zich.

Door allianties met de Frankische koning Clovis en zijn bekering kreeg Rome meer bescherming en werd een Europese bekeringsstrijd gevoerd. Dit ging door met het volgende frankische koningshuis van Karel de Grote, de eerste koning van het 'Heilige Roomse Rijk'.

De middeleeuwen draaiden voornamelijk om landjepik en door de grote spirituele autoriteit van de paus, waar praktisch iedere Europese monarch zich aan onderwierp, werd de strijd om een hoge plaats in het vaticaan gevoerd tussen verschillende nobele families zoals de Medici, Farnese, later de Borgias, enzovoorts. De kerk draaide niet om het verkondigen van het evangelie maar om het vestigen van een absolute religio-politieke autoriteit die zichzelf als de hand van God op aarde beschouwde, met de macht om koningen te zalven of te excommuniceren, mensen te straffen, martelen indien nodig opzdat ze zich bekeren, gebaseerd op de interpretatie dat Petrus, die de eerste paus zou zijn geweest, de sleutels van de hel en de hemel zou hebben gekregen van Jezus. Iedere paus zou deze sleutels hebben en daarmee kunnen beslissen over het lot van alle mensen op aarde.

Gedurende deze tijd waren er al christelijke groepen die zich niet onderwierpen aan de onderwijzingen en autoriteit van Rome zoals de Katharen.
De eerste kruistocht werd dan ook tegen deze mensen gevochten, met een bloedbad in zuidelijk frankrijk tot gevolg.
Later stonden er van tijd tot tijd andere mensen op die de afvalligheden van Rome aan het licht brachten en deze mensen werden stuk voor stuk vervolgd.

Uitendelijk leidde dit tot het protest van Luther wat in principe de grote bewegingen van massaprotest aanwakkerde omdat Luther bescherming kreeg van de staat. Dit zorgde uiteindelijk voor een tweedeling in met name noord-europa wat protestants werd, en tevens een haven voor bijv. Franse protestanten, de Hugenoten, en zuid europa wat katholiek bleef.

Een aantal malen probeerden protestanten en katholieken een compromis te vinden om deze crisis op te lossen maar dit bleek steeds onmogelijk.

Zoals gezegd was het kernpunt de autoriteit van de bijbel.

Een aantal probleempunten voor de protestanten wat betreft de katholieke tradities:

- De hosti die in het bloed, lichaam, ziel van Jezus verandert en opgeofferd wordt
- verering van heiligen, beelden en maria als comediatrix
- de onfeilbaarheid van de paus (terwijl pauzen elkaar tegenspraken)
- het betalen van geld voor het vergeven worden van zonden/minder leiden in het vagevuur
- verlossing door geloof + werken/sacramenten
- celibaat

Voor de protestanten is Jezus 1 maal gestorven en dient niet steeds opnieuw geofferd te worden in de vorm van de hosti.
Men dient geen beelden te maken en ervoor te knielen en bidden.
Maria is geen comediatrix.
Pauzen zijn mensen en niet god.
Vergeving is door Gods genade. Werken kunnen ons niet redden.
Het celibaat is niet bijbels.

Men spreekt wel van de 5 'sola's van protestanten:

1.1 Sola scriptura (alleen de schrift)
1.2 Sola fide (alleen geloof in Gods genade red ons)
1.3 Sola gratia (Gods genade redt ons)
1.4 Solus Christus (alleen Christus kan ons redden als messias)
1.5 Soli Deo gloria (alle eer en aanbidding dient naar God te gaan, niet naar andere mensen, objecten enz).

In wezen is het Rooms katholieke geloof een pad van handelingen waarin men zich onderwerpt aan een traditie van rituelen waardoor men de verlossing krijgt.
In het protestantisme staat het geloof in de verlossing door Gods genade via Jezus centraal.

Indien je meer details hierover wilt vraag maar raak.
pi_144000544
Katholieken hebben een poppenkast nodig en protestanten niet.
pi_144000583
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 21:18 schreef Mylene het volgende:
Katholieken zijn gezellig en protestanten niet.

Kom op zeg :')
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:14:16 #169
384601 HCFeestbeest
pi_144002862
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 15:46 schreef Shokirbek85 het volgende:

[..]

Ik dacht dat alle christenen geloofden in een hel
Ik zie het eerder als de dood.
Niet bij God komen is op zichzelf al een hel, dus ja.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_144005351
Naar mijn idee is het sinds de geschiedenis van de mensheid de constante strijd over wie het juist heeft en wie niet, en elkaar vooral beschuldigen dat zij het bij het verkeerde eind hebben. Niet alleen in religies maar in alles en nog wat.

En je hebt zoveel christelijke stromingen. Ik heb een tijdje bij de Suryoye kerk gemeenschap gezeten . Zij claimen de ware leer te hebben. Maria aanbidding is daar ook hoog ( shlomo lech)
pi_144048459
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 21:18 schreef Mylene het volgende:
"bells and smells"noemen de engelsen het verschil
pi_144048522
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 21:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

(lang verhaal)
^O^
pi_144061157
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 17:15 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Dus protestanten hebben alleen abstracte schilderijen?
het geld niet voor schilderijen met een portret van weet ik veel wie.
Je mag alleen niet van God een afbeelding proberen te maken, het zij in vorm van een schilderij het zij een gehouwen beeld of wat dan ook.

je mag wel een beeld of schilderij ofzo hebben van iemand zolang je dat maar niet als afgods beeld ziet.
dus het beeld gaat vereren enzo.
I am a child of God
God is not dead.
pi_144067932
Het zuiden is meestal katholiek.
Noorden protestants.
Oosten orthodox . :)
pi_144073645
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
Cocksioanen nog beter :P
pi_144077106
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 14:11 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

het geld niet voor schilderijen met een portret van weet ik veel wie.
Je mag alleen niet van God een afbeelding proberen te maken, het zij in vorm van een schilderij het zij een gehouwen beeld of wat dan ook.

je mag wel een beeld of schilderij ofzo hebben van iemand zolang je dat maar niet als afgods beeld ziet.
dus het beeld gaat vereren enzo.
Je moet eens een kijkje nemen in een Ukrainse kerk :P
pi_144077335
Ik denk niet dar er een religie bestaat als islam of christendom etc..
Je hebt altijd vertakkingen. Uiteindelijk kom je bij jezelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')