Protestanten geloven in God en hechten veel waarde aan de bijbel, Katholieken hechten veel waarde aan geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken.quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:30 schreef Werkman het volgende:
Ja, allemaal bagger zal ik wel als reactie krijgen, maar ik vraag me dit al zolang af dat ik de vraag toch even wil stellen.
Ik heb namelijk wat met geschiedenis en met name de 80-jarige oorlog, zoals iedereen weet ging dat voornamelijk tussen twee bovengenoemde partijen.
Er zijn dus wel heel wat verschillen als men het waard vond daarvoor te vechten
Stom en te betreuren, vind ik ook![]()
Maar kan iemand me die verschillen hier wat fijner uitleggen?
Aflaten: Zijn dat een soort vergevingsdocumenten of zoiets?quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:37 schreef Angst het volgende:
Zo verkochten ze aflaten waardoor je ondanks zonde in de hemel kon komen.
Uiteraard, daar kan ik zowel katholiek als protestant nachecken maar de verschillen worden daar niet echt behandeld.quote:
Hm. Dat is raar.quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:57 schreef Werkman het volgende:
[..]
Uiteraard, daar kan ik zowel katholiek als protestant nachecken maar de verschillen worden daar niet echt behandeld.
In mijn wikipedia wel. Er is zelfs een apart hoofdstukje op de pagina van het Protestantisme.quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:57 schreef Werkman het volgende:
Uiteraard, daar kan ik zowel katholiek als protestant nachecken maar de verschillen worden daar niet echt behandeld.
Nou, ik heb er even een blik op geworpen en dat blijkt inderdaad het geval. Praktische verschillen tussen protestantisme en rooms-katholicisme.quote:Op zondag 17 augustus 2014 15:00 schreef Werkman het volgende:
[..]
Of ik moet niet goed gekeken hebben..
Hee thanks!quote:Op zondag 17 augustus 2014 15:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, ik heb er even een blik op geworpen en dat blijkt inderdaad het geval. Praktische verschillen tussen protestantisme en rooms-katholicisme.
Maar no problem. Dingen gebeuren.
Hey, een protestant. En hij kan typen. O mijn godquote:Op zondag 17 augustus 2014 14:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Protestanten geloven in God en hechten veel waarde aan de bijbel, Katholieken hechten veel waarde aan geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken.
Kort samengevat.
Straks hangt hij nog een A4tje op een kerkdeur..quote:Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Hey, een protestant. En hij kan typen. O mijn god
Ik protestants?quote:Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Hey, een protestant. En hij kan typen. O mijn god
Jep en katholieken zijn gezelliger dan protestanten en kunnen wel mooie kerken bouwenquote:Op zondag 17 augustus 2014 14:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Protestanten geloven in God en hechten veel waarde aan de bijbel, Katholieken hechten veel waarde aan geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken.
Kort samengevat.
??quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:09 schreef Morrigan het volgende:
Bij de katholieke kerk is het onderwerp van de mis wereldwijd hetzelfde, terwijl bij de protestantse kerk de kerk dat zelf kan bepalen.
Dat is dan ook weer zo.quote:Op zondag 17 augustus 2014 16:48 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jep en katholieken zijn gezelliger dan protestanten en kunnen wel mooie kerken bouwen
Dat weet je vast van je oma.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:25 schreef vaarsuvius het volgende:
katholieken eten vis op vrijdag omdat ze dan geen bal gehakt mogen hebben van onze lieve Heer.
nee , die neigt naar de antroposofie. Maar dat van die vis is gewoon basiskennis, volgens mij staat dat nog wel ergens in Ot en Sien of anders wel in Suske en Wiskequote:
Zo heel hard hebben ze niet geprobeerd de vrede te bewaren, want katholicisme is lang verboden geweest in Nederland.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:25 schreef vaarsuvius het volgende:
katholieken eten vis op vrijdag omdat ze dan geen bal gehakt mogen hebben van onze lieve Heer.
Protestanten eten gewoon een karbonade.
Het vreemde is wel dat de vis gevangen wordt door protestanten (Urk, Volendam, Katwijk) en de karbonade gefokt wordt door Brabantse katholieken .
maar handel is vast goed om de vrede te bewaren, dus dat hebben ze best slim aangepakt.
Nee, want de gereformeerden zijn een vorm van protestanten. Alle gereformeerden zijn protestanten, maar niet alle protestanten zijn gereformeerden.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
Gereformeerd is een beter woord voor 'protestant'
Basiskennis vanuit de tijd van je oma wil je zeggen ?quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:38 schreef vaarsuvius het volgende:
Maar dat van die vis is gewoon basiskennis,
Enkel in je verbeelding vrees ik.quote:volgens mij staat dat nog wel ergens in Ot en Sien of anders wel in Suske en Wiske
Nee. Een beetje mis sluit gewoon aan bij de actualiteit. In elkaar gezet door de betreffende pastoor/priester. Er is wel zoiets als een liturgisch jaar: dat er naar kerstmis en pasen 'toegewerkt' wordt.quote:
De katholieke mis is toch echt overal hetzelfde. Als een katholiek dus in het buitenland is, kan die gewoon nog daar de mis volgen. Online is altijd de vertaling van die mis.quote:Op maandag 18 augustus 2014 08:04 schreef agter het volgende:
[..]
Nee. Een beetje mis sluit gewoon aan bij de actualiteit. In elkaar gezet door de betreffende pastoor/priester. Er is wel zoiets als een liturgisch jaar: dat er naar kerstmis en pasen 'toegewerkt' wordt.
Oh ja, katholieken eten ook niet standaard vis op vrijdag. En woensdag is al lang geen gehaktdag meer en maandag geen wasdag.
De volgorde is altijd hetzelfde, maar het verhaal wat ze vertellen niet.quote:Op maandag 18 augustus 2014 09:40 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De katholieke mis is toch echt overal hetzelfde. Als een katholiek dus in het buitenland is, kan die gewoon nog daar de mis volgen. Online is altijd de vertaling van die mis.
Goeie, maar ik mis daarin de erfzonde.quote:Op zondag 17 augustus 2014 15:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, ik heb er even een blik op geworpen en dat blijkt inderdaad het geval. Praktische verschillen tussen protestantisme en rooms-katholicisme.
Maar no problem. Dingen gebeuren.
Dit is idd wel een essentieel verschil, ja.quote:Op maandag 18 augustus 2014 09:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Goeie, maar ik mis daarin de erfzonde.
In het katholicisme wordt geloofd dat de erfzonde door de doop wordt afgewassen en dat je daarna dus goed kan leven als je je maar gedraagt en bij slechte daden biecht en om vergiffenis bidt. Katholieken moeten dus bijv hard werken omdat dat "goed" is, maar zonder verder blabla.
In het protestantisme is de erfzonde voorgoed. Elk mens is altijd zondig. Slechts na je dood kan je worden verlost. Om nou alleen niet helemaal depressief te worden kan je proberen goed en zuinig te leven en hard te werken, als je dat lukt is dat een teken dat God je misschien wel gaat verlossen na je dood zodat je toch niet in de hel komt.
In ieder geval heb je een bijzondere neiging tot trollen, net als de ongezellige, zuinige protestanten.quote:
Ik troll niet, ik vind de Katholieke kerk de meest misdadige instantie uit de menselijke geschiedenis en ja, dan tel ik de Khmer, Stalinistisch Rusland en Mao China ook mee.quote:Op maandag 18 augustus 2014 10:09 schreef bijdehand het volgende:
[..]
In ieder geval heb je een bijzondere neiging tot trollen, net als de ongezellige, zuinige protestanten.
Leg eens uit.quote:Op maandag 18 augustus 2014 20:22 schreef DmMart het volgende:
Katholieken hechten meer waarde aan tradities dan dat protestanten dat doen.
Oke. Dat mag je natuurlijk wel vinden, maar dat neemt niet weg dat je leugens moet gaan verspreidenquote:Op maandag 18 augustus 2014 17:18 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik troll niet, ik vind de Katholieke kerk de meest misdadige instantie uit de menselijke geschiedenis en ja, dan tel ik de Khmer, Stalinistisch Rusland en Mao China ook mee.
ja leuk voor jequote:Op maandag 18 augustus 2014 17:18 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik troll niet, ik vind de Katholieke kerk de meest misdadige instantie uit de menselijke geschiedenis en ja, dan tel ik de Khmer, Stalinistisch Rusland en Mao China ook mee.
Waren zijn uitspraken feitelijk onjuist dan ? De geschiedenis van de Katholieke Kerk is nu eenmaal niet al te fris. "Geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken" spelen daarin allemaal een rol.quote:Op maandag 18 augustus 2014 20:27 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Oke. Dat mag je natuurlijk wel vinden, maar dat neemt niet weg dat je leugens moet gaan verspreiden
dat geldt voor praktisch elke grote organisatie in de geschiedenis van de mensheid. en zeker als ze 1500 jaar een achterlijk grote macht hebben gehad kan je genoeg wantoestanden beschrijven. ook kan je tegelijkertijd bibliotheken vullen met de goede dingen die ontstaan zijn tijdens die 1500 jaar.quote:Op maandag 18 augustus 2014 20:33 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Waren zijn uitspraken feitelijk onjuist dan ? De geschiedenis van de Katholieke Kerk is nu eenmaal niet al te fris. "Geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken" spelen daarin allemaal een rol.
Of het een hoofdrol is is een punt van discussie.
Precies daarom roep ik op tot wat meer onderbouwingquote:Op maandag 18 augustus 2014 20:36 schreef Adames het volgende:
[..]
dat geldt voor praktisch elke grote organisatie in de geschiedenis van de mensheid. en zeker als ze 1500 jaar een achterlijk grote macht hebben gehad kan je genoeg wantoestanden beschrijven. ook kan je tegelijkertijd bibliotheken vullen met de goede dingen die ontstaan zijn tijdens die 1500 jaar.
met zo'n lange complexe geschiedenis is het alleen volstrekt debiel om zo'n stellige en ongenuanceerde mening te hebben, dan snap je er simpelweg te weinig van
quote:Op maandag 18 augustus 2014 20:38 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Precies daarom roep ik op tot wat meer onderbouwing
Al valt het mij nu pas op dat bijdehand juist WEL wil dat men leugens gaat verspreiden.. dus misschien is dat overbodige moeite
De Eucharistie is al 1 grote traditie in de katholieke kerk, daarbij komen nog de andere sacramenten van de katholieke kerk.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |