abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144086378
Vandaag in de geschiedenis:


HB-IWF, 9 dagen voor de crash in Genève.

2 september 1998: Swissair vlucht 111 is om 20:18 uur vertrokken van JFK Airport op weg naar Genève.
De vlucht wordt uitgevoerd door HB-IWF, een McDonnell Douglas MD-11 en wel de 465e van de lijn.
De MD-11 was in augustus 1991 aan Swissair geleverd.

De First en Business Class van de MD-11 was uitgevoerd met in-flight entertainment system (IFE).
Kabels van dit systeem liepen over het plafond bij de cockpit en werden daar gemonteerd aan metalen houder.
Een kabel hiervan was hier door langdurig schuren beschadigd en er ontstond kortsluiting.
In de cockpit vloog geen zekering eruit; deze kortsluiting werd dus niet opgemerkt.
Tevens was er in de MD-11 gebruik gemaakt van het zeer brandbare MPET-isolatie. Deze vloog door de kortsluiting in brand. Zo was er boven de First- en Business Class cabins een brand ontstaan.

52 minuten na vertrek van JFK rook de crew een rare geur in de cockpit; ze besluiten een noodlanding te maken op Halifax.
De captain loopt de checklists door voor rook in de cockpit; een onderdeel hiervan is verbreken van stroom naar de cabine; de lampen vallen uit maar ook de airconditioning. Deze zoog echter het vuur naar achteren en door het uitzetten verspreid de rook (en vuur) zich nu naar voren, boven de cockpit.

Hierna beginnen systemen uit te vallen; waaronder de auto-pilot. Dan wordt ook de ernst van de situatie duidelijk; de captain verlaat vermoedelijk zijn stoel om de brand te blussen.
Door de brand vallen meer systemen weg; de schermen vallen uit, de communicatie met de grond valt weg en ook valt de voeding naar de 2 flight recorders weg.
15 minuten nadat ze geur konden roken vallen de recorders weg; de laatste 6 minuten van de vlucht wordt niet opgenomen.
De MD-11 crasht uiteindelijk 73 minuten na vertrek van JFK en 21 minuten nadat de crew wat rook voor de kust van
Nova Scotia in zee.

Alle 229 inzittenden - 215 passagiers en 14 crew - overleven de crash niet.
Het is het dodelijkste ongeluk met de McDonnell Douglas MD-11 en op na dodelijkste vliegtuigongeval in Canada.
Aan boord bevond zich ook het schilderij The Painter van Pablo Picasso.
Tevens bevond zich aan boord een kleine 50 kilo aan papiergeld, 2 kilo aan diamanten en een kist met mogelijk (tientallen) miljoenen aan geld en goud.

Zoals elke vliegtuigongeluk werd ook bij dit ongeluk naar opzet gekeken. Een onderdeel daarvan was dat men allerlei kleine balletjes vond; vastgeplakt aan delen van het vliegtuig; waaronder de achterkant van stoelen.
Deze leken sterk op hagel dat door een shotgun wordt afgevuurd en dus werd er gekeken of iemand het vliegtuig met een wapen het vliegtuig was binnengegaan.
Dit bleken echter de balletjes van balpennen te zijn die in de cargo-ruimte vervoerd werden.
Door de enorme klap op het wateroppervlak waren deze door de laadruimte en in de cockpit en cabine geschoten.

98% van het vliegtuig wordt teruggevonden; onder andere door de Nederlandse Queen of the Netherlands; de grootste sleephopperzuigers ter wereld.


Meerdere schepen van o.a. de Canadese kustwacht bij de rampplek; op zoek naar resten.

Het onderzoek werd de grootste en duurste onderzoek naar een transport ongeluk in de Canadese geschiedenis.
Doordat brandsporen worden gevonden op onderdelen van de voorkant van de MD-11 worden dit deel gereconstrueerd:



Er werden op Nova Scotia 2 gedenkplaatsen opgericht waaronder deze hieronder.
Recht vooruit op de foto is waar de MD-11 op 8 kilometer van de kust in de oceaan stortte.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 02-09-2014 00:32:02 ]
  dinsdag 2 september 2014 @ 03:12:56 #92
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144088595
Was een interessante dag gisteren. Eerst dus het geluk dat de Antonov net vertrok toen ik had ingechecked en nog even in het restaurant ging kijken. Normaal gesproken komt de wind /altijd/ vanaf het meer, op 1 a 2 dagen per jaar na. En dat was dus gisteren ook zo :D Vandaar dat hij eerst rustigjes voorbij kwam tuffen, om aan het eind van de baan 180 graden te draaien:



Ik was duidelijk niet de enige die stond te kijken, normaal gesproken staan er nooit auto´s achter het veld (slechte onverharde weg). Nu stond het er vol en zelfs op de toren waren ze erg geinteresseerd, wat weer een mooie foto opleverde met Cerro Catedral op de achtergrond :D



Filmpje van de take-off, die je helaas net niet ziet. Wel geweldig, die mensen in het restaurant die applaudiseerden. Mooi volk, die Argentijnen :P

Dag Anton, tot de volgende keer :w



Toen vertrok ik zelf even later met de standaard A320 van LAN naar Ezeiza (internationale vliegveld van Buenos Aires, dus niet het binnenlandse veldje Aeroparque). En bij het taxiën naar de gate zie ik opeens de Antonov weer staan :D

Toen inchecken voor de 787 naar Santiago. Zowel bij de verkoopdesk als de checkin desk als bij de gate nog gesmeekt op een upgrade (al dan niet met bijbetaling), maar helaas zat de Emerald Business Class al vol. Nog even een fotootje voor het boarden, met op de achtergrond de LH 747 die net vertrok :)



Toch wel een mooie ervaring, inderdaad is het binnenlopen van de Dreamliner een verademing vergeleken met een "standaard" vliegtuig, heel erg open. Stoelen vond ik wat minder, maar vooruit. Het wisselen van kleur van de binnenverlichting vond ik eerder irritant dan interessant en na 2x het raampje van "open" naar "dicht" te hebben veranderd was daar de lol ook wel af, vooral omdat het zo enorm lang duurt voor het donker wordt (en nooit 100%). Bij het taxien naar de startbaan zag ik in de verte nog de Martinair MD11 staan, die vliegt nog 3x per week geloof ik (vracht).

In Santiago rennen voor de overstap op de 767 naar Lima. Wederom helemaal achterin, maar prima te doen, meer beenruimte dan de 787 en 320. En nog een fotootje gemaakt van de crew rest area :') :



Het eerste half uur na vertrek uit Lima was overigens het meest heftige dat ik tot nu toe heb meegemaakt qua turbulentie, poeh :%

[ Bericht 2% gewijzigd door flipsen op 02-09-2014 03:18:20 ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144089224
Nice flipsen

Ik vlieg morgen voor de 4e keer dit jaar met de KL1229 AMS-CDG en het lijkt erop dat dit voor de 4e keer de PH-BXO (KLM Skyteam 737) wordt :')
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_144093152
quote:
mooie post weer!
pi_144096751
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 03:12 schreef flipsen het volgende:
En bij het taxiën naar de gate zie ik opeens de Antonov weer staan
Zal wel een tankstop gemaakt hebben. Die Antonov's hebben een range van niets als ze beladen zijn.
  dinsdag 2 september 2014 @ 14:56:21 #96
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144100782
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 13:28 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zal wel een tankstop gemaakt hebben. Die Antonov's hebben een range van niets als ze beladen zijn.
BRC EZE is 2 uurtjes :) Er werd nog wat vracht bijgeladen als ik het goed zag. En een satelliet zal zo zwaar niet zijn lijkt me, ging daarvoor meer om de afmetingen.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144101982
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 14:56 schreef flipsen het volgende:
BRC EZE is 2 uurtjes :) Er werd nog wat vracht bijgeladen als ik het goed zag. En een satelliet zal zo zwaar niet zijn lijkt me, ging daarvoor meer om de afmetingen.
Inderdaad de afmetingen. De ARSAT-1 is te groot voor een 747 freighter; lengte is prima maar hoogte/breedte is een probleem).
Satelliet zelf weegt niets, maar zo'n 2.9 ton.

Range is dan nog meer dan prima. Kan dan makkelijk non-stop de satelliet naar z'n eindbestemming brengen inderdaad.
  dinsdag 2 september 2014 @ 18:18:49 #98
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_144107592
Zo, er past een zowat een hele fuselage van een A380 in zo'n An-124 :o
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_144107782
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:18 schreef Woods het volgende:
Zo, er past een zowat een hele fuselage van een A380 in zo'n An-124 :o
[ afbeelding ]
Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staat ;) Volgens mij een schaal 1/3 model.

http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx

Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737 :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 2 september 2014 @ 19:31:23 #100
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_144110219
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staat ;) Volgens mij een schaal 1/3 model.

http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx

Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737 :)
Haha, ben ik daar even gefopt :+
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_144116674
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 18:25 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Nice try! Maar dat is het schaalmodel wat op Heathrow staat ;) Volgens mij een schaal 1/3 model.

http://www.emirates.com/e(...)newest_landmark.aspx

Volgens Emirates zelf idd schaal 1:3, daarmee even groot als een fullsize 737 :)
Over vergelijkingen en fullsize 737's gesproken, de diameter van de 737 cabine is nagenoeg gelijk aan de diameter van een 777 motor :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_144117235
De eerder genoemde vliegtuigen van Elvis staan te koop.



De Convair 880 N880EP Lisa Marie (naar zijn dochter) en de kleinere Lockheed Jetstar N777EP Hound Dog II worden te koop aangeboden; hier en hier.

En.....*trommelgeroffel*....de 787 van Arke schijnt vergezelt te worden van een 2e 787 op Schiphol.
All Nippon Airways schijnt vanaf 1 januari dagelijks met een 787 op Schiphol te gaan vliegen vanaf Haneda, Tokyo.



[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 03-09-2014 00:08:05 ]
  dinsdag 2 september 2014 @ 23:17:14 #103
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_144121178
Tegen die tijd is de tweede van Arke er ook al toch?
pi_144122715
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2014 23:17 schreef Tinos85 het volgende:
Tegen die tijd is de tweede van Arke er ook al toch?
In oktober zou PH-TFL moeten komen inderdaad.
En over ruim een jaar zou PH-BHA op Schiphol moeten aankomen voor KLM.
  woensdag 3 september 2014 @ 04:22:49 #105
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_144125057
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

In oktober zou PH-TFL moeten komen inderdaad.
En over ruim een jaar zou PH-BHA op Schiphol moeten aankomen voor KLM.
Posts van Iemand91 om 00:00:04, dan hoop ik altijd op een mooie lange geschiedenispost :@
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_144152252
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 04:22 schreef flipsen het volgende:
Posts van Iemand91 om 00:00:04, dan hoop ik altijd op een mooie lange geschiedenispost :@
Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P


Vliegschool Stella Teuge failliet

quote:
TEUGE - Het doek is gevallen voor Stella Aviation Academy BV, tot voor kort een van de grootste opleiders van verkeersvliegers in Nederland. Het faillissement volgt op het verlenen van uitstel van betaling, afgelopen donderdag.

De vliegschool is een dochteronderneming van Stella Aviation. En die holding is weer onderdeel van De Steltenberg Groep BV (DSG) in Leusden. Vandaag werd duidelijk dat deze bovenliggende holding ook op omvallen staat. DSG heeft surseance van betaling gekregen. Het Leusdense bedrijf is eigendom van EHN Investments BV, een gezamenlijke onderneming van Evert-Jan Hilgerman en Edwin Huisman, respectievelijk algemeen directeur en accountable manager van de gesneuvelde vliegschool.

Stella Aviation International BV
Onder de naam Stella Aviation International BV is dinsdag een nieuw bedrijf ingeschreven in het Nederlandse handelsregister. In de registers van erkende vliegscholen van ILenT komt deze naam al wat langer voor. Er werd onder deze vlag lesgegeven in een vestiging op vliegveld Beek. Het is nog niet bekend of er een relatie is tussen het faillissement van Stella op Teuge en de oprichting van het nieuwe bedrijf onder vrijwel dezelfde naam.

De directie van de school was vanmiddag nog niet bereikbaar voor commentaar.
  woensdag 3 september 2014 @ 22:39:01 #107
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_144153345
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P

Vliegschool Stella Teuge failliet

[..]

Ah. Daar ben ik ooit nog eens op een informatieavond geweest.

Nog 3 weken en dan mag ik weer vliegen *O*
Tics van je petten.
pi_144153596
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 22:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Zoals gezegd niet elke dag hè ;) :P


Vliegschool Stella Teuge failliet

[..]

Triest voor de jongens en meiden die hun ton al overgemaakt hebben en nu zonder brevet zitten :{
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_144162233
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2014 22:03 schreef Iemand91 het volgende:

En.....*trommelgeroffel*....de 787 van Arke schijnt vergezelt te worden van een 2e 787 op Schiphol.
All Nippon Airways schijnt vanaf 1 januari dagelijks met een 787 op Schiphol te gaan vliegen vanaf Haneda, Tokyo.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07573.jpg]afbeelding[/url] ]
Volgens www.airportspotting.com (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is) is ook Xiamen Airlines van plan om met de 787 een route naar Amsterdam op te zetten. Xiamen is een SkyTeam member dus wat dat betreft een logische route, ben benieuwd wat er waar van is.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_144163505
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 10:22 schreef Thetallguy het volgende:
Volgens www.airportspotting.com (geen idee hoe betrouwbaar deze bron is) is ook Xiamen Airlines van plan om met de 787 een route naar Amsterdam op te zetten. Xiamen is een SkyTeam member dus wat dat betreft een logische route, ben benieuwd wat er waar van is.
Die kwam ik ook tegen inderdaad; jouw bron zegt zelfs dat deze vanaf 2014 al naar Amsterdam wil vliegen.
Maar daar hebben we verder nog niets van gehoord.

Schiphol is toch wel een van de weinig Europese luchthavens waar zo weinig 787's komen (alleen Arke's 787). Naast die van Arke zijn er nog maar 4 787's op Schiphol geweest.
Maar goed; dit heb ik geloof ik al een keer eerder met jouw besproken; maar dan op een andere bekend forum :P

Zou op zich nog wel meer A380's willen zien; maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren (op een 2e Emirates na)
pi_144165402
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_144170984
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:44 schreef crossover het volgende:
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
Pff, ik zou het zo niet weten. Heb zo ook geen aanraders.

TV tip voor vanavond, met een nieuw seizoen van Andere Tijden:



Andere Tijden: Tenerife: meteen na de ramp
quote:
Welke machinerie komt er op gang meteen na een grote ramp? Politiemensen, hulpverleners en KLM-medewerkers vertellen over de aanpak na de vliegramp op Tenerife in 1977. Wie deed wat? Wat waren de procedures? Wie was verantwoordelijk? Hoe verliepen de huisbezoeken aan de nabestaanden? Andere Tijden over de eerste periode na een grote ramp.
Veel meer informatie op hun website.

Vanavond om 21:25 - 22:00 uur op Nederland 2 NPO 2.

22 mei hadden ze ook al een aflevering over de verdwijning van vlucht 607-E van KLM in 1958.
pi_144177134
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:05:19 Drastische maatregelen Martinair en Air France Cargo volgens Franse media reageer retweet
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:57:43 Md's verdwijnen bij Martinair in 2015 - 2016 reageer retweet
;( :'(

luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 19:03:38 Personeel Martinair kan aan de slag blijven maar in andere banen bij KlM reageer retweet
pi_144184300
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 19:07 schreef blingbling11 het volgende:
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:05:19 Drastische maatregelen Martinair en Air France Cargo volgens Franse media reageer retweet
luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 18:57:43 Md's verdwijnen bij Martinair in 2015 - 2016 reageer retweet
;( :'(

luchtvaart twitterde op donderdag 04-09-2014 om 19:03:38 Personeel Martinair kan aan de slag blijven maar in andere banen bij KlM reageer retweet
Inderdaad:



Air France-KLM brengt aantal Full Freighter-toestellen verder terug
quote:
Omdat de vraag naar luchtvrachttransport langzamer herstelt dan verwacht, heeft de Groep extra maatregelen overwogen om de capaciteit verder terug te brengen, boven op de al bestaande inkrimping van de Full Freighter-vloot. Hierbij is onder meer gekeken naar een samenwerkingsverband met een derde partij en naar een mogelijke interne reorganisatie.

Na bestudering van de verschillende alternatieven is besloten de Full Freighter-vloot op Schiphol per eind 2016 terug te brengen tot 3 toestellen. Hiertoe zullen 5 MD-11’s gedurende 2015 en 2016 versneld worden uitgefaseerd.

De Groep zal dan beschikken over een Full Freighter-vloot van 5 toestellen: 2 Boeing 777F’s in Parijs en 3 Boeing 747ERF’s in Amsterdam. In 2013 bestond de vloot nog uit 14 toestellen.

Air France-KLM streeft ernaar om voor al het betrokken personeel een baan te vinden binnen de Groep. Hierover zal overleg plaatsvinden met de Ondernemingsraad en vakbonden van de betrokken ondernemingen.

De Groep blijft een belangrijke speler in de Europese cargosector dankzij haar uitgebreide netwerk van passagierstoestellen met transportcapaciteit in het vrachtruim, aangevuld met Full Freighter-toestellen.

Deze verandering in de Full Freighter-vloot maakt deel uit van een strategisch plan om de bijdrage van Cargo aan de Groep te vergroten. Andere maatregelen zijn o.a. een sterke focus op gespecialiseerde producten als Pharmaceuticals en Express, investeringen in een geavanceerde IT-infrastructuur en e-developments, verdere kostenreductie en meer samenwerkingsverbanden.
Eind 2016 dus alle Martinair MD-11's eruit. :{
Had ik wel verwacht...

Uiteindelijk blijven dus alleen de 747F's PH-CKA, PH-CKB en PH-CKC over.
PH-CKD en PH-MPS gaan óók weg.

En over MD-11's gesproken; PH-KCA (die pas de laatste vlucht uitvoerde: zie mijn post van 1 september) vertrekt op
22 september naar Crestview in Florida met stop in Atlanta als KL9865.
Amy Johnson zal daar gescrapped worden. ;(

Hier vandaag op Schiphol:


[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2014 00:16:03 ]
pi_144184640
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 12:44 schreef crossover het volgende:
Dag mensen. Ik heb een algemene vraag.
Vorig jaar zag ik op het vliegveld van (ik dacht) Bangkok een boekje liggen in een winkel over (civiele) luchtvaart. Hierin werd de werking van vliegtuigen besproken en volgens mij ook de achtergrond van bepaalde (technische) aspecten van vliegen. Dit boekje heb ik in m'n hand gehad omdat het me interessant leek. Nu wil ik dit weer kopen maar ik kom niet echt ver met zoeken. Heeft iemand een idee welk boek dit was, of een andere aanrader voor me? Alvast bedankt :)
Kijk hier eens rond: http://www.aviationmegastore.com/

Ik denk dat je hier wel iets kunt vinden..
pi_144189175
Vandaag in de geschiedenis:



- 5 september 1954: KLM vlucht 633 vertrekt om 02:30 uur vanaf Shannon Airport op weg naar New York. De vlucht was de vorige dag vertrokken uit Nederland. De vlucht wordt uitgevoerd door PH-LKY - een Lockheed L-1049C-55-81 Super Constellation dat ruim een jaar eerder aan KLM was geleverd.

Echter stort het vlak na de start in de Shannon rivier waar het terechtkomt op een zandbank (het was op dat moment eb). Oorzaak was een combinatie van menselijke en technische fouten. De crew was te laat met ingrijpen; ze konden d.m.v. het hoogteroer nog net de crash ietwat opvangen.

Daar het vliegtuig vol met brandstof zat en nu in tweeën was gebroken liep de brandstof de achterste deel in.
Door de brandstofdampen raakten 26 mensen beneveld en verdrinken (waaronder het drietallige cabinepersoneel). Ondertussen stijgt het water weer.
28 van de 30 overlevenden lukt het door middel van een rubberbootje na urenlang in het donker gevaren te hebben land te bereiken; waar een crew-lid 2.5 uur na de crash dit rapporteert bij het vliegveld.
Al die tijd is het ongeluk niet opgevallen bij de ATC.

2 overlevenden bleven achter en wachtten op het staartstuk op hulp. Wanneer de reddingsoperatie op gang komt valt een van hen in het water. Zijn lichaam wordt pas een week later terug gevonden. Tevens overlijdt dezelfde avond een van de 28 die op het bootje aan wal waren gekomen.
Uiteindelijk overleven slechts 28 personen de crash; 28 niet.



Dit alles gebeurde terwijl zo'n 1000 kilometer verderop bij de Nederlandse kust nog naar wrakstukken werd gezocht van de crash van KLM vlucht 608 "Willem Bontekoe" op 23 augustus.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- 5 september 1986: Vlucht 73 van Pan Am is geland in Karachi. De vlucht kwam uit Mumbai en zou doorvliegen naar Frankfurt en van daar door naar New York. Aan boord waren 19 crew en 360 passagiers.
De vlucht werd uitgevoerd door N656PA Clipper Empress of the Seas, een Boeing 747-121.

Echter om 06:00 uur in de ochtend rijdt een busje (vermomd als beveiliging) de tarmac op en rijdt naar een van de vliegtuigtrappen. 4 leden van de Aboe Nidal Organisatie bestormen het vliegtuig.
De purser - de Indiase Neerja Bhanot - kon de cockpit crew via de intercom nog waarschuwen; deze 3 konden via een noodluik ontsnappen.

Toen de kapers realiseerden dat ze geen crew hadden lieten ze Rajesh Kumar - een Amerikaan - naar voren komen en bij de deur neerknielen. Ze eisten dat ze binnen 15 minuten een crew kregen anders zouden ze hem neerschieten.
De leider van de kapers - Zayd Safarini - raakte ongeduldig en schoot hem neer. Zijn lichaam werd uit het vliegtuig geworpen. Op weg naar het ziekenhuis werd hij doodverklaard.

Hierna werd de cabin crew opgedragen de paspoorten te verzamelen. Hieraan gehoorzaamden zij; echter verstopten ze de 41 Amerikaanse paspoorten onder een stoel en de rest in een afvaltrechter.

De gijzeling ging nu de nacht in. Bij deur #3 werd een manual gevonden over de deuren; onder andere hoe de noodglijbanen te activeren wanneer de deur werd geopend. Deze werd tussen de passagiers doorgeven zodat iedereen wist hoe dit moest.

Om 21:00 uur viel de stroom uit en noodverlichting ging aan. Een half uur later openden de gijzelnemers het vuur en werden er granaten gegooid. Onmiddellijk openden de passagiers deur 3 en konden veel ontsnappen. Neerja Bhanot kon als eerste ontsnappen (zij opende de deur) maar hielp andere passagiers. Zij kwam om het leven toen zij 3 kinderen wilde beschermen.
10 minuten later bestormden Pakistaanse commando's de 747. Uiteindelijk vielen er 20 doden en ruim 150 gewonden.





De gijzelnemers werden opgepakt en veroordeelt tot de doodstraf. Dit werd later omgezet in levenslang.
De leider (Safarini) werd in september 2001 vrijgelaten, 4 anderen in 2008. Safarini werd slechts enkele dagen later door de FBI in Bangkok opgepakt. Hij werd later tot 160 jaar gevangenisstraf veroordeeld; hij zit dit nog steeds uit in een gevangenis in Indiana.
Op de vier anderen staan nog steeds een bounty van $5 miljoen. Een van hen zou mogelijk bij een drone-aanval in 2010 zijn omgekomen in 2010; maar dit is nooit bevestigd. Deze staat dan ook nog de FBI's most wanted list.

Neerja Bhanot is postuum de jongste ontvanger geworden van India's hoogste award voor moed; Ashok Chakra Award.

De 747 vloog nog enkele jaren door voor Pan Am, ging in 1991 over naar Evergreen International maar werd in 1993 al op Marana gezet. Het werd in 1999 gescrapped.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2014 00:22:04 ]
pi_144195971
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 22:01 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Kijk hier eens rond: http://www.aviationmegastore.com/

Ik denk dat je hier wel iets kunt vinden..
Bedankt, ik ga kijken :)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_144225788
Nog nét op tijd klaar, maar vond het in de lijn van mijn geschiedenisposts te belangrijk om niet te noemen:

Vandaag in de geschiedenis:

6 september 1970: de start van de Dawson's Field kapingen. Op deze zondag in 1970 werden door leden van de Volksfront voor de Bevrijding van Palestina pogingen gedaan tot het kapen van 4 vliegtuigen. 3 dagen later op 9 september werd nog een vliegtuig gekaapt.

- TWA vlucht 741: een Boeing 707–331B (N8715T) met 11 crew en 144 passagiers, was uit Tel Aviv vertrokken en zou met stops in Athene en Frankfurt naar New York vliegen. Echter werd het na takeoff van Frankfurt om 12:20 uur gekaapt en werd het naar Dawson's Field gevlogen; een kleine airstrip in een woestijn in Jordanië.

- El Al vlucht 219: een Boeing 707–458 (4X-ATB) met 10 crew en 138 passagiers, was vanuit Tel Aviv in Amsterdam aangekomen. Hierna zou het doorvliegen naar New York. Om 13:45 uur en een half uur na vertrek, wanneer de 707 de Britse kust naderde - proberen Patrick Argüello en Leila Khaled het vliegtuig over te nemen.
Oorspronkelijk plan was 4 kapers; maar 2 werden door de Israëlische beveiliging niet aan boord gelaten.
Deze 2 kochten toen First Class tickets voor vlucht 93 van Pan Am.

Toen de gezagvoerder door de intercom gemeld werd over de kaping bracht hij de kist in een nosedive. Zijn actie was succesvol; de 2 kapers werden van hun stuk gebracht. Argüello schoot nog een steward neer (niet dodelijk) maar werd vervolgens door een Sky Marshall neergeschoten; hij overleed op weg naar het ziekenhuis. Khaled werd door beveiliging en passagiers onder controle gebracht.
De 707 maakte vervolgens een noodlanding op London Heathrow.

- Swissair vlucht 100: een Douglas DC-8-53 (HB-IDD, Nidwalden) met 8 crew en 145 passagiers werd na vertrek van Zurich om 13:14 uur gekaapt en ook naar Dawson's Field gevlogen.

- Pan Am vlucht 93: een Boeing 747–121 (N752PA, Clipper Fortune) met 17 crew en 136 passagiers was een vlucht van Brussel naar New York met een stop in Amsterdam. De 2 terroristen die eerder door de Israëlische beveiliging werden geweigerd kaapten deze vlucht om 15:30 uur.
Op Schiphol wordt hun pistolen en verborgen granaat niet opgemerkt.
Bij takeoff stopt het echter op de startbaan van Schiphol. Echter even later vertrekt het alsnog.
Maar om 15:30 uur wordt ook dit vliegtuig gekaapt. Deze werd naar Beirut gevlogen; hier werd het bijgetankt en kwam nog een terrorist (met explosieven) aan boord. Deze vloog echter naar Cairo; de cabin crew had aangegeven dat de airstrip in Jordanië niet groot genoeg was voor een Boeing 747.
Tijdens de landing werd het lont van de explosieven al aangestoken; direct na landing in Cairo en enkele seconden nadat de laatsten het vliegtuig verlaten hadden wordt de 747 opgeblazen:



Op 9 september wordt BOAC vlucht 775 - een Vickers VC-10-1151 (G-ASGN) met 9 crew en 105 passagiers van Bombay naar Londen via Beiroet en Bahrein door PFLP sympathisant gekaapt.
Ook deze werd naar Dawson's Field gevlogen.




125 passagiers worden naar Amman gebracht, anderen werden aan boord gehouden. De eisen van de terroristen was vrijlating van Khaled (die in London was aangehouden na de mislukte poging) en een aantal andere leden van de PFLP.

De toenmalige president van de Verenigde Staten, Richard Nixon, opperde het idee om posities van de PFLP in Jordanië te bombarderen. Die idee werd echter afgeblazen. De Britse premier besloot tot onderhandelen.

Op 12 september werden de Boeing 707 van TWA 741, de Douglas DC-8 van Swissair 100 en de Vickers VC-10 van BOAC 775 op Dawson's Field opgeblazen.





(De staart van de VC-10 is bewaard gebleven en werd later door BOAC als spare part gebruikt)

Eind september maakten de onderhandelaars en de terroristen een deal; Khaled en een aantal andere leden werden vrijgelaten in ruil voor de overgebleven gijzelaars.

Dit alles valt niet in een post samen te vatten. De kapingen van Dawson's Field hebben enorme gevolgen gehad. Er waren spanningen tussen Jordanië, de Palestijnen en Syrië, Irak (de laatste 2 hadden ook nog links met de Sovjet-Unie) zouden gedreigd op te treden namens de Palesteinen zou er een conflict komen met Jordanië.
Verder besloot Nixon per direct 100 US Marshalls in te zetten op vluchten van/naar de VS.
Ook heeft het verstrekkende gevolgen gehad voor het vliegen anno 2014; de kapingen hebben een groot aandeel in het uitgebreid screenen op vliegvelden.
Voor meer gevolgen; toen en nu raadt ik het ten zeerste aan om verder in dit onderwerp in te lezen.

De Dawson's Field kapingen worden in 2006 in aflevering Hijacked van het PBS programma American Experience beschreven, waar ook gijzelaars, gijzelnemers, media en politici aan woord komen.


De enig overgebleven vliegtuig; de 707 van El Al waar de kaping niet slaagde bestaat nog steeds; El Al vloog t/m 1986 met de 707 door en werd later door Boeing aan Lufthansa gedoneerd als N130KR
Het staat heden ten dage nog steeds (in vrij slechte conditie) in een hoekje op luchthaven Berlin-Tegel.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 06-09-2014 00:40:50 ]
  zaterdag 6 september 2014 @ 11:14:07 #119
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_144233387
Iemand91 _O_
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_144236705
Leuke post man!

Fan van je geschiedenis verhalen. :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')