Voor mij is magie de kracht van de geest om jezelf en de wereld om je heen te beinvloeden. Ik pas het vrijwel alleen toe om mezelf te beinvloeden, als zelfwerk en dan in ritueel bij de jaarfeesten.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:43 schreef LuNaTiC het volgende:
Wat moet ik verstaan dan onder 'magie'? Heb je wat concrete/praktische voorbeelden?

Susan Smit even opgezocht, als ik zo haar wikipedia lees komt ze niet bepaald 'normaal' over, maar dan heb ik ook een heel ander referentiekader dan jij. Maar je hebt gelijk, als ze voorbij zou komen lopen op straat ze wel mijn aandacht zou hebben, maar niet omdat ze er uitziet als een heks.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 19:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Erg ver
Er zullen vast heksen zijn die het wel zo doen hoor, maar de meeste die ik ken zijn juist erg normaal.
Zoek maar eens op suzan smit, ook een heks, dat geworden na onderzoek wat ze voor een boek deed.

Nou ja, normaal in uiterlijk enzo. Ze is een heks dus gelooft dingen die jij niet normaal vindt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 20:04 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Susan Smit even opgezocht, als ik zo haar wikipedia lees komt ze niet bepaald 'normaal' over, maar dan heb ik ook een heel ander referentiekader dan jij. Maar je hebt gelijk, als ze voorbij zou komen lopen op straat ze wel mijn aandacht zou hebben, maar niet omdat ze er uitziet als een heks.

Er zijn dus meerdere actieve fokkers die heks/magiër zijn ?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 20:07 schreef erodome het volgende:
(als je meer zou willen weten zou het fijn zal als andere heksen er ook wat over willen zeggen).

De groep heksen en aanverwante geloven is best aardig groot. Een paar jaar geleden was het in amerika 1 van de snelst groeiende geloven en ik denk dat dat hier niet heel anders is.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 20:20 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Er zijn dus meerdere actieve fokkers die heks/magiër zijn ?
Zou ik niet echt gedacht hebben van te voren. Zeker omdat het naar mijn inschatting maar een marginale groep betrof.

"opa ging met de trein hoe laat het was" (ook een loze kreet)quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:07 schreef Manke het volgende:
[..]
ik heb het niet kunnen controleren maar dat is wat hij zei toen hij zijn verhaal deed.

wat voor nut heeft dat? ik weet er toch verder niks van? heb van wel meer genezingen gehoord, maar het blijft bij gehoord, heb het niet kunnen controleren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 12:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
"opa ging met de trein hoe laat het was" (ook een loze kreet)
In plaats van een nietszeggende reactie zou je ook inhoudelijk kunnen reageren.

Waarom kan reguliere geneeskunde geen been aan laten groeien, reguliere geneeskunde ook onzin daardoor?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Waarom geneest reiki geen afgezette ledematen? Of als dat teveel energie kost, een gaatje in mijn kies, dat moet toch te doen zijn?

sorry hoor, van een methode die claimt met universele levensenergie te werken verwacht ik gewoon wat extra's. Blijkbaar is er niet zoveel kosmische energie beschikbaar.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom kan reguliere geneeskunde geen been aan laten groeien, reguliere geneeskunde ook onzin daardoor?
Wat is dat toch voor domme manier van denken. Het gaat om het stimuleren van het zelfgenezend vermogen van het lichaam, dat kent dus ook zijn beperkingen.
Het is geen wondermiddel, die bestaan niet. Het kan niet alles genezen.

Leuk dat jij wat extra's erbij verzint en dan zegt als het dat niet kan is het onzin, maar je ziet toch hoop ik wel dat nergens op slaat?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:49 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
sorry hoor, van een methode die claimt met universele levensenergie te werken verwacht ik gewoon wat extra's. Blijkbaar is er niet zoveel kosmische energie beschikbaar.

Heeft het dan meer effect dan mijn lieve moeder met een kommetje bouillon, een warme deken en een zoen?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Leuk dat jij wat extra's erbij verzint en dan zegt als het dat niet kan is het onzin, maar je ziet toch hoop ik wel dat nergens op slaat?
Reiki claimt geen benen aan te kunnen laten groeien, de claim is dat het zelfgenezend vermogen gestimuleerd kan worden.

Hoe dan?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Leuk dat jij wat extra's erbij verzint en dan zegt als het dat niet kan is het onzin, maar je ziet toch hoop ik wel dat nergens op slaat?
Reiki claimt geen benen aan te kunnen laten groeien, de claim is dat het zelfgenezend vermogen gestimuleerd kan worden.

door blokkades in de energiestromen in een lichaam weg te nemen. Wat ze zich daar bij voorstellen weet ik niet.quote:

Disclaimer vooraf, dit gaat om anekdote's, om waarneming. Ook komt het placebo-effect overal om de hoek kijken, maar ik geloof dan ook dat je dat effect ook op kan roepen en dat dat beter kunnen een grote sprong voorwaarts zal zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:59 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Heeft het dan meer effect dan mijn lieve moeder met een kommetje bouillon, een warme deken en een zoen?

Mijn hond was verlamd. Mijn tante is reiki komen doen. De volgende dag was mijn hond dood.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 18:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Disclaimer vooraf, dit gaat om anekdote's, om waarneming. Ook komt het placebo-effect overal om de hoek kijken, maar ik geloof dan ook dat je dat effect ook op kan roepen en dat dat beter kunnen een grote sprong voorwaarts zal zijn.
Ja, dat heeft meer effect. Heb bv iemand met een chronisch rugprobleem behandeld die daarvoor dagelijks zware pijnstillers en spierverslappers kreeg, best wel ernstig, de vrouw kon dan ook niet zo veel en was erg wollig door de medicijnen
Na de behandeling heeft ze een ruime week(in overleg met de arts) zonder pijnstillers gelopen en kon een beetje normaler bewegen. In de loop van de week ging dat effect langzaam weg.
Nu was dit een ernstig probleem, die rug was gewoon stuk en dat kan reiki niet maken. Het kon wel de pijn stillen voor een heel fiks deel, zover dat die zware pijnmedicatie niet nodig meer was. Woonde zelf erg ver weg, dus heb haar naar een ander gestuurd, maar in de jaren daarna weet ik dat ze nooit meer zo zwaar aan de medicatie geweest is, iets waar de arts toch wel zijn wenkbrauwen over ophaalde.
Dit is maar 1 verhaal, 1 ervaring, ik heb er veel meer. Vooral op het gebied van pijn, wat dan ook een subjectief iets is lijkt reiki effect te hebben, dit komt zelfs hier en daar uit onderzoek naar voren.
Maar heb ook een abces bij een kat in 3 dagen compleet zien genezen met alleen maar de boel schoonmaken en reiki. Een abces zo groot als een kwartje, helemaal genezen, dus ook weer echt helemaal dicht, huid erover.
Zo ook een ouder "onderzoek" in een amerikaans ziekenhuis. Een 10.000 patienten die voor en na een operatie reiki kregen(wel alleen met medewerking van patient, geen dubbelblind ofzo). Bij bijkans alle was de observatie van de artsen en verzorgenden dat mensen sneller genazen, minder pijnmedicatie nodig hadden en sneller het ziekenhuis weer verlieten. Zich in de tijd dat ze in het ziekenhuis waren ook algemeen beter voelde.
Geen wondermiddel absoluut niet, geen vervanging voor regulier, niet eens een beetje. Maar wel een mogelijke fijne ondersteuning bij reguliere behandelingen.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik weet wat ze beweren, maar of dat ook maar iets van waarheid bevat is maar de vraag.quote:

Een fictief voorbeeld verzinnen en dan daar wat aan hangen is leuk en aardig, maar ik claim nergens waarheid of bewijs, snap dus niet waarom je zo lullig moet doen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 18:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mijn hond was verlamd. Mijn tante is reiki komen doen. De volgende dag was mijn hond dood.
Reiki is dodelijk!

Oh, wel degelijk dat ook schadelijke gevolgen mee worden genomen. Zo is er de regel dat je geen reiki toe mag passen op een botbreuk voordat het bot gezet is. Omdat de genezing al in zou kunnen zetten en het been niet meer zomaar gezet kan worden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 20:00 schreef LuNaTiC het volgende:
Ja maar als het schadelijke gevolgen heeft dan telt het anekdotisch bewijs natuurlijk niet he. Dan is er geen correlatie uiteraard.

Precies, er is geen bewijs. Niet eens een theorie van hoe het zou moeten werken, buiten wat gezever over energie kanaliseren. Bewust het placebo-effect opwekken kan met van alles. Er is niets aan reiki dat speciaal het placebo-effect opwekt. Dat is een beetje alsof je zegt dat een gebrek aan rijst honger opwekt. Hoewel het technisch gezien correct is, is het volkomen triviaal.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 20:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik weet wat ze beweren, maar of dat ook maar iets van waarheid bevat is maar de vraag.
De wollige versie is energie kanaliseren vanuit de kosmos die dat zelfgenezend vermogen zou ondersteunen en stimuleren. Maar daar is nooit echt iets van gevonden, er is wel een onderzoek dat beweert dat ze wel wat gemeten hebben, maar die is niet geheel en al betrouwbaar.
Als ik een grove gok mag maken dan is het een manier om dat placebo-effect op te roepen, bewust. Maar hoe of wat, ik heb werkelijk geen idee. Het enige zinnige wat ik kan zeggen is wat ik onder mijn handen en voor mijn neus heb zien gebeuren, maar dat is verre van bewijs.
Behalve dan dat je probeert te verdedigen waarom reiki echt werkt. Je zegt wel dat je dat niet doet, maar je doet het toch.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 20:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Een fictief voorbeeld verzinnen en dan daar wat aan hangen is leuk en aardig, maar ik claim nergens waarheid of bewijs, snap dus niet waarom je zo lullig moet doen.
Ik heb niets verzonnen. Mijn hond was echt verlamd, mijn tante heeft reiki gedaan, en de volgende dag was m'n hond dood. Ik doe precies hetzelfde als jij: ik zie correlatie en suggereer een causaal verband.quote:Je doet nu precies hetzelfde als net, je verzint je eigen verhaaltje erbij en oordeelt daarnaar, dat terwijl deze geneeswijze niets van dat beweert.

Welk gebrek aan bereidheid te onderzoeken?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 20:54 schreef 00ll0l0l het volgende:
Het probleem met dit soort zaken is gebrek aan bereidheid het te onderzoeken en stabiel te maken. Er een trefzeker iets van te maken. Dit is extreme waanzin, valt te stellen. De gedachte van placebo-effect is ook helemaal niets. Een onzinnige redenatie.

Het is zo'n glad onderwerp .... Als dit behoorlijk onderzocht was en gedeponeerd op de plaatsen waar hoort dan was de werking duidelijk geweest. En het bereik ervan. Die er voldoende is. Maar de zaak is gewoon niet professioneel genoeg aangepakt. Bovendien tegenwerking van mensen die dit kennen en op één of andere manier tegen willen werken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Welk gebrek aan bereidheid te onderzoeken?

Pubmed is niet goed genoeg? Netjes peer-reviewed?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:06 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Het is zo'n glad onderwerp .... Als dit behoorlijk onderzocht was en gedeponeerd op de plaatsen waar hoort dan was de werking duidelijk geweest. En het bereik ervan. Die er voldoende is. Maar de zaak is gewoon niet professioneel genoeg aangepakt. Bovendien tegenwerking van mensen die dit kennen en op één of andere manier tegen willen werken.

Niet goed genoeg zou niet snel een uitspraak van mij zijn. -zo ontmoedigend. Als dat zo lijkt hoop ik dat je dat met een korreltje zout neemt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:08 schreef erodome het volgende:
Pubmed is niet goed genoeg? Netjes peer-reviewed?

Hé hé, eindelijk komen we ergens. Net zoals ik nalaat te vertellen dat die hond de volgende dag een spuitje heeft gekregen, laat jij ook vast (waarschijnlijk onbewust) na om bepaalde dingen te vertellen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 20:33 schreef erodome het volgende:
Dan was het beest al op sterven na dood en dat is wat je nalaat te vertellen. Wat veroorzaakte de verlamming?
Waarbij je, waarschijnlijk onbewust, iets achterwege laat. Misschien omdat je het niet weet, misschien omdat je het belang ervan niet inziet.quote:Dat is toch wat anders dan iemand met een rugprobleem dat niet opgelost kan worden, waarvoor levenslange zware pijnmedicatie nodig is en die zo in pijn achteruit gaat dat die medicatie amper meer nodig is.
Dat is wat anders dan vele abcessen behandeld hebben(regulier) en verdomd goed weten hoe het genezingsproces gaat(gemiddeld een 7 dagen als het zonder complicatie's gaat) en dat in 3 dagen te zien gebeuren.
Waarom geef je 'm dan? Je zegt nota bene eerst zelf dat niemand iets opschiet met die anekdote, maar je besluit 'm toch te vertellen. Dan zeg je het ene, maar doe je het andere.quote:Ik claim echt nergens waarheid, ik zeg alleen wat ik aan de eerste hand heb gezien/meegemaakt. Begin potjandorie zelfs met dat het niet meer dan een anekdote is en dat je daar verder weinig zinnigs mee kan.
Van mij hoeft het geen wondermiddel te zijn. Er moet slechts aangetoond worden dat het werkt. En nee, een placebo-effect veroorzaken is niet werken.quote:Maar bij reiki is het niet allemaal erg vaag, er is best wat studie naar gedaan en daar is wel degelijk hier en daar een werking gevonden. Alleen niet als het wondermiddel dat het van jou moet zijn om iets te kunnen zijn.
Ja, het Center for Reiki Research gaat vast en zeker streng en vooral objectief bekijken of hun paradepaardje echt of nep is. Die hebben helemaal geen belangenconflict.quote:Lees bv: http://psychcentral.com/l(...)earch-shows/00013092 Daar staat wel het een en ander over studie's. The Center for Reiki Research, die daar ook wordt aangehaald heeft er erg veel verzameld en bekeken(streng bekeken!)

Mocht je werkelijk enige interesse hebben ipv te willen promoten, dan kan ik je aanraden je daar eens in te verdiepen.quote:Mocht je werkelijk enige interesse hebben ipv alleen af te willen kraken dan kan ik je aanraden je daar eens in te verdiepen.

Maar waarom ga jij tegen de werking van reiki in? Erodome zei toch dat de zaak wel bewezen en goedgekeurd is?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
enter for Reiki Research gaat vast en zeker streng en v

2 artikelen tegenover een stuk of 50 pubmed onderzoeken? Ja ik zou ook die artikelen zonder het onderzoek te kennen als waar aannemen!quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hé hé, eindelijk komen we ergens. Net zoals ik nalaat te vertellen dat die hond de volgende dag een spuitje heeft gekregen, laat jij ook vast (waarschijnlijk onbewust) na om bepaalde dingen te vertellen.
[..]
Waarbij je, waarschijnlijk onbewust, iets achterwege laat. Misschien omdat je het niet weet, misschien omdat je het belang ervan niet inziet.
[..]
Waarom geef je 'm dan? Je zegt nota bene eerst zelf dat niemand iets opschiet met die anekdote, maar je besluit 'm toch te vertellen. Dan zeg je het ene, maar doe je het andere.
[..]
Van mij hoeft het geen wondermiddel te zijn. Er moet slechts aangetoond worden dat het werkt. En nee, een placebo-effect veroorzaken is niet werken.
[..]
Ja, het Center for Reiki Research gaat vast en zeker streng en vooral objectief bekijken of hun paradepaardje echt of nep is. Die hebben helemaal geen belangenconflict.
Daarnaast, let ook even op hoe in de voorlaatste paragraaf nog even vermeld wordt dat iedere vorm van aanraking positieve gevolgen heeft. Vervolgens wordt niet gezegd of reiki nog voordeel heeft boven gewone aanraking. De reden laat zich raden...
Als je wilt kan ik je nog de referenties van twee artikelen sturen die uitwijzen dat reiki geen voordeel biedt boven nep-reiki.
[..]
Mocht je werkelijk enige interesse hebben ipv te willen promoten, dan kan ik je aanraden je daar eens in te verdiepen.

Voor een klein deel ja, veel van de claims die ook gemaakt zijn zijn niet overeind gebleven.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:35 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Maar waarom ga jij tegen de werking van reiki in? Erodome zei toch dat de zaak wel bewezen en goedgekeurd is?

Nee, onzin wat jij zegt. En jij bent hier trouwens ook heel erg vaak. Zo niet altijd. Jouw aanwezigheid is echt extreem opdringerig, net als die van pinpoint. Ongeveer hetzelfde.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:06 schreef Jigzoz het volgende:
Even voor de duidelijkheid: als reiki zou werken, dan zou het geen alternatieve behandelmethode meer zijn, maar een reguliere.
Laten we de dingen houden waar ze horen: reiki is een soort religieus ritueel en hoeft dus helemaal niet bewezen te worden, net zoals een god dat niet hoeft. Anderzijds is claimen dat het echt werkt, anders dan door het placebo-effect... Nou ja, onzin.
Maar als iemand echt kan aantonen dat het wél werkt, dan valt er vast wel een of andere prijsvraag mee te winnen. De Nobelprijs voor de geneeskunde lijkt me ook niet meer dan gepast in dat geval, aangezien het alles wat er tot nu toe op dat vlak bekend is overtreft.

Gelukkig werkt de wetenschappelijke methoden niet slechts kwantitatief, maar ook kwalitatief. Als ik zo naar de artikelen in de bronnenlijst kijk, zie ik veelal (beter gezegd: alleen) artikelen zonder control group voor aanraking. Oftewel, flutonderzoeken, want het hele effect van reiki kan niet onderscheiden worden van het effect van een simpele aanraking.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:59 schreef erodome het volgende:
[..]
2 artikelen tegenover een stuk of 50 pubmed onderzoeken? Ja ik zou ook die artikelen zonder het onderzoek te kennen als waar aannemen!

Kun je daarmee niet het miljoen winnen bij James Randi?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:06 schreef Jigzoz het volgende:
Even voor de duidelijkheid: als reiki zou werken, dan zou het geen alternatieve behandelmethode meer zijn, maar een reguliere.
Laten we de dingen houden waar ze horen: reiki is een soort religieus ritueel en hoeft dus helemaal niet bewezen te worden, net zoals een god dat niet hoeft. Anderzijds is claimen dat het echt werkt, anders dan door het placebo-effect... Nou ja, onzin.
Maar als iemand echt kan aantonen dat het wél werkt, dan valt er vast wel een of andere prijsvraag mee te winnen. De Nobelprijs voor de geneeskunde lijkt me ook niet meer dan gepast in dat geval, aangezien het alles wat er tot nu toe op dat vlak bekend is overtreft.

Ik vind het een raar verhaal van die Randi. Ik heb verstand van dat soort zaken en ik zei er ooit al iets over.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kun je daarmee niet het miljoen winnen bij James Randi?

Pubmed onderzoeken, peer reviewed, alleen dan op specifieke onderdelen. Dat het werkt op die specifieke onderdelen is echt wel bewezen. Hoe, dat is niet bewezen en daarom blijft het een alternatieve methode.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:06 schreef Jigzoz het volgende:

Nee, al vele jaren test randi niemand meer die niet "beroemd" is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kun je daarmee niet het miljoen winnen bij James Randi?

Randi test iedereen die getest wil worden.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, al vele jaren test randi niemand meer die niet "beroemd" is.

Niet, al jaren niet meer.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Randi test iedereen die getest wil worden.

Huh? Wat is dit nou weer?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:15 schreef 00ll0l0l het volgende:
[..]
Nee, onzin wat jij zegt. En jij bent hier trouwens ook heel erg vaak. Zo niet altijd. Jouw aanwezigheid is echt extreem opdringerig, net als die van pinpoint. Ongeveer hetzelfde.

Nee. Er zijn heel veel reguliere behandelingen die niet begrepen worden, maar die wel werken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 22:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Pubmed onderzoeken, peer reviewed, alleen dan op specifieke onderdelen. Dat het werkt op die specifieke onderdelen is echt wel bewezen. Hoe, dat is niet bewezen en daarom blijft het een alternatieve methode.

Dit kan niet anders dan een rare oplichting zijn van die Randi. Maar dat er geld te halen is, is zeker. Laten we erover doorpraten. (Of een andere keer misschien weer)quote:Kun je daarmee niet het miljoen winnen bij James Randi?

Er zijn meer dan genoeg reiki-beoefenaars die voldoen aan de eisen voor 'beroemdheid' van Randi.quote:

Herkenbaar.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 21:01 schreef Manke het volgende:
ik was atheist, ging het onderzoeken en ben nu geen atheist meer.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |