Ik zie er één die blij is dat hij snel naar zijn familie kan en één die zegt dat het beter is zo. Let wel. Daar staan zwaarbewapende mannen om hen heen. Het zal voor sommigen ongetwijfeld wat voordelen met zich meebrengen. Maar kijk voor het complete plaatje eens naar al die vluchtelingen en vermoordde minderheden.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 21:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Die burgers zijn allemaal erg positief, en het lijkt niet uit angst te zijn.
Blijkbaar hebben ze echt veel liever ISIS dan Maliki.
Ze hebben natuurlijk een politieke visie voor ogen en staatsinrichting. Daar gaat het uiteindelijk om. Dus dan is het logisch dat ze dat graag willen laten zien; het rijlen en zeilen van hun ideale en utopische staat. In die zin kan je ze met communisten vergelijken van begin 1900 die ook vol zaten met idealen en - vergelijking eerder gemaakt al door anderen - ook reisden om te vechten bij buitenlandse burgeroorlogen waar communistische partijen bij betrokken waren. Met de rotsvaste overtuiging dat het communisme de lang onderdrukte arbeider en bredere maatschappij echte rechtvaardigheid zou brengen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:08 schreef UpsideDown het volgende:
Misschien willen ze hiermee wel meer de echte kant van de staat laten zien, hoe het dagelijkse leven er aan toe gaat en wat hun speerpunten zijn. Hun speerpunt is natuurlijk niet dagelijks mensen onthoofden, maar een kalifaat stichten. Die enge filmpjes zijn victory-boodschappen om te laten zien dat ze aan het winnen zijn.
Ik denk dat Saudische regering gaan bal kan schelen of Syrië goed of slecht bestuurd word, het enigste wat telt is dat er een Soennitische regering geïnstalleerd word na de burgeroorlog.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:04 schreef oksel12 het volgende:
[..]Lekker boeiend dat Assad een alawiet is, een soennitische Assad zou het er niet beter of slechter op maken.
Oh zo, ik dacht dat je het over je eigen mening had.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:15 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ik denk dat Saudische regering gaan bal kan schelen of Syrië goed of slecht bestuurd word, het enigste wat telt is dat er een Soennitische regering geïnstalleerd word na de burgeroorlog.
Interessant!quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:20 schreef theunderdog het volgende:
Ik kwam dit tegen: http://forum.politics.be/showthread.php?t=205878
Denken jullie dat dit echt is? in hoeverre komen zijn berichten overeen met de werkelijkheid?
Vond ik ook wel ja, het is wel een geweldige troll als het niet echt is.quote:
quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:20 schreef theunderdog het volgende:
Ik kwam dit tegen: http://forum.politics.be/showthread.php?t=205878
Denken jullie dat dit echt is? in hoeverre komen zijn berichten overeen met de werkelijkheid?
Lijkt me onzin, Islamitische Koerden die de Islam de rug toekeren vanwege IS?quote:door The_Belgian_Kurd
Toestand is erg stabiel en het leven gaat momenteel zijn gewone gang. Wat me wel opvalt is dat veel mensen de islam de rug toekeren wegens ISIS
quote:door The_Belgian_Kurd
Update:
Dag 5. Hevige gevechten vandaag. We werden rondstreeks 3 uur in de ochtend opgeschrikt door artellerie geschut. Bleek dat ISIS ons wou wegkrijgen. We namen snel onze posities in, en zagen aan de andere kant van de rivier gewapende mannen met RPG's en andere wapens. Toen voel in een mortier in. 5 gewonden aan onze zijde. We belden naar Commando centrum voor versterking, maar daarnaar konden we fluiten tot ongeveer 10 uur 's morgens. Ogenblikken voor dat de jets ISIS stellingen begonnen te bombarderen werd één persoon aan onze zijde geraakt door een scherpschutter van ISIS. Hij was op slag dood. Toen begonnen de luchtaanvallen en begonnen ze te vluchten als ratten. Na de bombardementen staken we voor even de rivier over om het aantal doden aan hun zijde te tellen. We telden 17 dode ISIS strijders,dat is toch wat we op dat moment dachten. Onder hun doden was waarschijnlijk de scherpschutter die iemand van onze brigade had gedood. Hij had blond haar en blauwe ogen, waarschijnlijk Tsjetecheens. Onze commandant stak na het inspecteren van de lijken terug de rivier over. Ik en 5 andere bleven over aan de andere kant om zeker te zijn dat er rond de rivier geen ISIS meer overgebleven waar. 200m verder van waar we overstaken zagen we naast een dode ISIS rat nog eentje, deze beweegde wél. Hij had lichtbruin haar en groene ogen. Ik roepte alle 5 andere en omsingelden hem. We ondervroegen hem kort. Hij bleek geen Arabische sunni te zijn, maar een bekeerde Duitser. We vroegen wat die hier aan het doen was. "Het pad van de profeet volgen". Dat waren ook zijn laatste woorden. Ik maakte hem af nadat hij zijn laatste zin had uitgesproken.
1: Dat is wat hij ziet, zou eigenlijk niet weten waarom dat niet betrouwbaar zou zijn.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:44 schreef Reki het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me onzin, Islamitische Koerden die de Islam de rug toekeren vanwege IS?
[..]
Mij lijkt het ook stug....quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Dat is wat hij ziet, zou eigenlijk niet weten waarom dat niet betrouwbaar zou zijn.
2: Opscheppen over zijn daad, ISIS doet niet anders.....
Voedingsbodem was een verkeerde term idd.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 21:21 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ah, zo bedoel je. Kan me hier ook wel aardig in vinden ja. Verklaart alleen niet de radicalisering van moslims in het westen.
'Ook' doelde op mijn reactie, en was slechts een vraag.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 21:22 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ook? Informeer mij even wat ik nog meer ontken en dus een feit is, of doel je op de theorie dat ISIS uit de CIA/Mossad koker komt?
[..]
Dat is een historisch feit.
[..]
Ook een feit.
[..]
Ja. Want ISIS leeft niet op Westerse haat. Maar onderlinge moslimhaat. Als er geen enkel Westers land aan te pas komt stopt ISIS echt niet met sjieten slachten bijv. En ze stoppen ook niet braaf bij de soennitische provincies in Irak om te zeggen "dit is het, wij hebben ons land". En anderzijds stopt Iran ook echt niet met hun regionale politiek waarbij men vaak weer clashed met de tegenhanger Saudie Arabie. En die stoppen ook weer niet als de Yanks zich er niet mee bemoeien. etc etc.
Internationale politiek is gewoon bemoeienis van grote mogendheden en/of regionale machten. Altijd al zo geweest en gaat niet veranderen.
Welke forum ?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 23:05 schreef UpsideDown het volgende:
Het gaat er op dat forum nog erger aan toe dan hier, IS sympathisanten worden hier tenminste nog geband als ze tekeer gaan. Iemand die zijn vaderland zou verdedigen wordt doodleuk misdadiger genoemd door zo'n gehersenspoelde knakker, al zullen daar ook veel trollen tussen zitten.
Haar armen verloren bij een (mislukte) zelfmoordaanslag ?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 23:06 schreef El_jefe07 het volgende:
Ziet dit nu pas, maar [ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
hahahahahahahahahahahahhah wtfquote:Op woensdag 13 augustus 2014 23:06 schreef El_jefe07 het volgende:
Ziet dit nu pas, maar [ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
"Nee hoor dat kan niet, want ze zijn tegen turkiye en saudi arabie"quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:52 schreef oksel12 het volgende:
Wounded jihadists from the Islamic State and the al-Nusra Front — an al-Qaeda offshoot also fighting the Syrian government — were treated at Turkish hospitals. Most important, the Turks winked as Reyhanli and other Turkish towns became way stations for moving foreign fighters and arms across the border.
http://www.washingtonpost(...)ory.html?tid=HP_lede
Dat is geen toeval. Je kan stellen dat Westerse interventie het versnelt en verergert. Maar dat is heel wat anders dan te stellen dat "zonder Westerse het er niet geweest was".quote:Op woensdag 13 augustus 2014 22:51 schreef Bilge het volgende:
'Ook' doelde op mijn reactie, en was slechts een vraag.
Is het toeval dat ISIS, AQ en Taliban in landen zijn ontstaan die kort daarvoor met militaire invallen hadden te maken?
In Marokko ontstaan ze weldegelijk, alleen de staat is bij machte het weer de kop in te drukken. Waar de staat in Syrie en Irak dat niet kunnen. Maar dat wil niet zeggen dat de beweging daar niet de kop op begon te steken aantal jaren geleden, bij die aanslag in Casablanca was het een signaal en hebben de Marokkaanse autoriteiten flinke maatregelen genomen en aardig wat mensen vastgezet. Inmiddels kan je zeggen dat het wat betreft het bestrijden van terreur en extremisme zijn vruchten af lijkt te werpen vooralsnog. Maar het was er weldegelijk dus.quote:Waarom ontstaan/ gedijen zulke bewegingen niet in Maleise, Turkije of Marokko?
quote:Troepen VS geland in Noord-Irak
Ruim honderd Amerikaanse mariniers en elitemilitairen zijn woensdag in het Sinjargebergte in Irak geland om te helpen met het ontzetten van de op de vlucht geslagen yezidi's.
Dat schrijft The Guardian.
De yezidi's zijn op de vlucht voor de strijders van de extremistische groep IS (voorheen ISIS), die de yezidi's als ketters beschouwen.
De Amerikanen kwamen aan in een V-22 Osprey, een toestel met draaibare turbines dat verticaal kan landen en opstijgen. De militairen voegen zich bij een klein aantal collega's dat al langer op de berg zit, om de ernst van de situatie in te schatten en Amerikaanse gevechtsvliegtuigen naar de IS-strijders te leiden die de berg omsingelen.
Een bron zei tegen The Guardian dat er ook een klein aantal leden van de SAS, een Britse elite-eenheid, in het gebied is om "inlichtingen te vergaren".
Ontvoering
Een commandant van de IS heeft tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN gezegd dat strijders van zijn beweging circa honderd vrouwen en kinderen van de yezidi-minderheid uit de stad Sinjar in Irak hebben ontvoerd. De commandant liet woensdag weten dat IS de yezidi's heeft meegenomen naar de stad Mosul.
Hij voegde eraan toe dat zijn groepering de gelegenheid wil aangrijpen om de vrouwen en kinderen tot de islam te bekeren. Volgens de commandant heeft IS Sinjar ruim een week geleden ingenomen en toen een groot aantal mannen gedood.
Door: Novum
Ze zijn er als inlichtingendienstenquote:Op woensdag 13 augustus 2014 23:27 schreef Pek het volgende:
Ruim 100 special forces tegen 10.000 ongeregeld zooitje, goeie odds
Dat ze dat durven ?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 23:41 schreef El_jefe07 het volgende:
Ah, ze zijn inmiddels bijna in New York.
Scary! Seen this morning at 117 Winslow Place Garwood, New Jersey:
[ afbeelding ]
Woedende reacties van buurt bewoners ?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 00:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet durven?
Morocco captures cell recruiting fighters for Al Qaida militia in Syria (Mei 2014)quote:Op woensdag 13 augustus 2014 23:43 schreef Mutant01 het volgende:
schromelijk overdreven. In de verste verte zijn er geen groeperingen te bekennen die ook maar enigszins lijken op een Isis.
al-Qaida of ISIS....een heel klein verschil. In de ideologie is het nodig om de Marokkaanse staat en functionarissen aan te vallen en meestal ook bijv belangrijke toeristische plekken en/of buitenlandse doelen in het land.quote:Dat er radicalen zijn hoor je mij niet zeggen, maar dat ze zouden lijken op isis ... no way.
Dus?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 00:02 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Woedende reacties van buurt bewoners ?
Mwau, de gemiddelde scouting-nerd zie ik nu niet de dingen doen die ISIS doet.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 00:09 schreef Wopper1 het volgende:
Knettergek die gasten. Stelletje padvinders.
Jammer, had graag een killsquad gezienquote:Op woensdag 13 augustus 2014 23:31 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ze zijn er als inlichtingendiensten
Typisch Nederlands. Overal over zeuren waar het maar kan.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 21:51 schreef AchJa het volgende:
[..]![]()
Typisch Nederlands. Lekker veilig het spul naar de Emiraten brengen en laat een ander (Australie in dit geval) de kutklussen maar weer opknappen. Maar ach, het geweten is weer gesust.
Ja zo kan je ISIS dan ook in Syrie omschrijven; niet homegrown. Er zijn blijkbaar Marokkanen in Marokko geweest die de ideologie aannemen en daarmee creept het jihadi-salafisme dat aanslagen pleegt ook dat land binnen en steekt de kop op. Dat was mijn punt. Nogmaals; verschil en gevaar voor een staat tussen al-Qaida en ISIS is nihil. Beiden zijn erop uit de staat en al diens instituties te vernietigen om hun eigen politieke ideologie door te voeren en utopische staat te stichten. Wat ik stelde was dat Marokko geen interventie heeft gehad en toch een periode heeft gekend waarin Marokkanen binnen Marokko de ideologie aannamen van oa ISIS (gewelddadig jihadi-salafisme) maar de autoriteiten het in de kiem hebben kunnen smoren.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 00:40 schreef Mutant01 het volgende:
Al qaeda is geen Marokkaanse homegrown organisatie. Het is een internationale organisatie dat binnenlandse cellen rekruteert.
quote:Dat is wezenlijk anders dan waar je het net over had. Noem jij maar eens een nationale organisatie op die ala isis heeft gehandeld of zou willen handelen?
PS: Overigens lijkt Ansar al-Sharia in Tunesie (inmiddels verboden en terroristisch verklaard) zich wel te ontwikkelen tot een "Tunesische homegrown terreurgroep die omverwerping van de straat nastreeft". Nu zullen ze er niet in slagen maar men valt actief en regelmatig het leger aan, heeft aanslagen gepleegd en bestaat uit Tunesiers die zich op het land zelf focussen. Zie de leider Abu Iyaadh. De rode draad is dezelfde jihadi-salafi ideologie waar ook ISIS en Nusrah naar handelen in Irak/Syrie.quote:De Marokkaanse Islamitische Strijdersgroep is een Marokkaanse soennitisch islamitische terreurorganisatie die banden onderhoudt met Al Qaida. De organisatie is beter bekend onder haar Franse naam: Groupe Islamique Combattant Marocain (GICM). De GICM ontstond rond 1990, het is niet duidelijk of de groep nog steeds actief is.
GICM is een Noord-Afrikaanse terreurorganisaties die is ontstaan in Afghanistan gedurende het bewind van de Taliban. In Noord-Afrika zijn meer gelijksoortige islamitische organisaties te vinden die uit dezelfde periode stammen, zoals Al-Jama’a al-Islamiyyah al-Muqatilah bi-Libya (Libische Islamitische Gevechtsgroep). Net als andere aan Al Qaida gelieerde organisaties wordt de GICM door de Verenigde Staten sinds de aanslagen op 11 september 2001 in New York bestempeld als terroristische organisatie, de organisatie komt voor op de Amerikaanse terreurlijst. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt de groep gezien als terreurorganisatie, de Britten verboden de organisatie. Lidmaatschap van de GICM kan in Engeland bestraft worden met een gevangenisstraf van maximaal tien jaar.
GICM wil een fundamentalistische islamitische staat vestigen in Marokko, daarnaast ondersteunt of ondersteunde ze Al Qaida in de strijd tegen het Westen.
Wikipedia.
Te lang niet gelezenquote:Op donderdag 14 augustus 2014 01:05 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja zo kan je ISIS dan ook in Syrie omschrijven; niet homegrown. Er zijn blijkbaar Marokkanen in Marokko geweest die de ideologie aannemen en daarmee creept het jihadi-salafisme dat aanslagen pleegt ook dat land binnen en steekt de kop op. Dat was mijn punt. Nogmaals; verschil en gevaar voor een staat tussen al-Qaida en ISIS is nihil. Beiden zijn erop uit de staat en al diens instituties te vernietigen om hun eigen politieke ideologie door te voeren en utopische staat te stichten. Wat ik stelde was dat Marokko geen interventie heeft gehad en toch een periode heeft gekend waarin Marokkanen binnen Marokko de ideologie aannamen van oa ISIS (gewelddadig jihadi-salafisme) maar de autoriteiten het in de kiem hebben kunnen smoren.
[..]
De Marokkaanse Islamitische Strijdersgroep is een Marokkaanse soennitisch islamitische terreurorganisatie die banden onderhoudt met Al Qaida. De organisatie is beter bekend onder haar Franse naam: Groupe Islamique Combattant Marocain (GICM). De GICM ontstond rond 1990, het is niet duidelijk of de groep nog steeds actief is.
GICM is een Noord-Afrikaanse terreurorganisaties die is ontstaan in Afghanistan gedurende het bewind van de Taliban. In Noord-Afrika zijn meer gelijksoortige islamitische organisaties te vinden die uit dezelfde periode stammen, zoals Al-Jama’a al-Islamiyyah al-Muqatilah bi-Libya (Libische Islamitische Gevechtsgroep). Net als andere aan Al Qaida gelieerde organisaties wordt de GICM door de Verenigde Staten sinds de aanslagen op 11 september 2001 in New York bestempeld als terroristische organisatie, de organisatie komt voor op de Amerikaanse terreurlijst. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt de groep gezien als terreurorganisatie, de Britten verboden de organisatie. Lidmaatschap van de GICM kan in Engeland bestraft worden met een gevangenisstraf van maximaal tien jaar.
GICM wil een fundamentalistische islamitische staat vestigen in Marokko, daarnaast ondersteunt of ondersteunde ze Al Qaida in de strijd tegen het Westen. De organisatie is actief in Marokko en in West-Europa, ze heeft leden in Noord-Afrika, West-Europa, Canada en waarschijnlijk ook in de VS. Een militante cel van de GICM, Salafia Jihadia, voerde verschillende aanslagen uit. Op 16 mei 2003 kwamen er bij een zelfmoordaanslag in Casablanca (Marokko) 45 mensen om het leven, dit dodental is inclusief de twaalf zelfmoordterroristen. Salafia Jihadia wordt ook verdacht van betrokkenheid bij de terroristische aanslagen in Madrid van 11 maart 2004. De aanslagen in Madrid bestonden uit een aantal bomexplosies op treinstations en in vier forensentreinen. Bij de aanslagen werden 191 mensen gedood en 1400 gewond. De Spaanse regering noemde de GICM en Salafia Jihadia als mogelijk betrokken terreurorganisaties, maar ze sloot betrokkenheid van andere militante islamitische organisaties niet uit. De vermoedelijke leider van de GICM was Mohamed al-Guerbouzi, hij is in Marokko veroordeeld tot 20 jaar cel wegens zijn betrokkenheid bij de aanslag in Casablanca. Al-Guerbouzi woont sinds 1980 in Engeland, hier leeft hij als vrij man. Al-Geurbouzi wordt ook verdacht van betrokkenheid bij de terroristische aanslagen in Londen van 7 juli 2005.
In 2007 publiceerde de United States Department of State haar jaarlijkse Country Reports on Terrorism, hierin stelt ze dat de GICM uit elkaar gevallen is. De meeste leiders in Marokko en Europa zouden gedood zijn of gevangenzitten. Er was op dat moment geen aanleiding te veronderstellen dat er nieuwe leiders waren opgestaan. De Departement of State waarschuwt wel voor extremistische individuen die gelieerd zijn of waren aan de GICM, volgens het rapport zijn die individuen vooral te vinden in de West-Europees Marokkaanse diaspora.
Wikipedia.
PS: Overigens lijkt Ansar al-Sharia in Tunesie (inmiddels verboden en terroristisch verklaard) zich wel te ontwikkelen tot een "Tunesische homegrown terreurgroep die omverwerping van de straat nastreeft". Nu zullen ze er niet in slagen maar men valt actief en regelmatig het leger aan, heeft aanslagen gepleegd en bestaat uit Tunesiers die zich op het land zelf focussen. Zie de leider Abu Iyaadh. De rode draad is dezelfde jihadi-salafi ideologie waar ook ISIS en Nusrah naar handelen in Irak/Syrie.
Hier kan ik justitie wel gelijk geven. Je kan mensen moeilijk tegenhouden die willen helpen om hun familie daar te verdedigen tegen de terroristen van IS. Tevens komen ze uit de Peshmerga niet als gehersenspoelde gekkies.quote:'Justitie houdt Nederlandse Koerden niet tegen'
Nederlandse Koerden die naar Irak willen afreizen om te vechten tegen de Islamitische Staat (IS, voorheen ISIS) worden niet tegengehouden. Justitie in Nederland laat ze hun gang gaan.
Dat schrijft dagblad Trouw donderdag. Hoewel aansluiten bij een vreemde krijgsmacht officieel strafbaar is, vindt het Openbaar Ministerie (OM) de situatie niet te vergelijken met jihadisten.
"De jihadgangers die naar Syrië en Irak afreizen en zich bij IS aansluiten, proberen we uiteraard wel aan te pakken", zegt een woordvoerder in de krant.
"Als het even kan, houden we ze tegen. Want zij sluiten zich daar aan bij een terroristische organisatie en ze maken zich mogelijk schuldig aan ernstige misdrijven."
Koerdische leger
Dat geldt voor de Koerden niet, vindt het OM. Het Koerdische leger is volgens justitie in ieder geval geen terroristische organisatie.
"Vergelijk die jonge Koerdische Nederlanders met Nederlandse jongeren die zich melden voor het Israëlische leger. Die vervolgen we ook niet", vult een bron bij het ministerie van Veiligheid en Justitie aan.
Hoeveel Nederlandse Koerden zich inmiddels in de strijd in Irak hebben gemengd, is niet duidelijk. Bronnen zeggen tegen Trouw dat het aantal varieert tussen tientallen en enkelingen.
quote:"Ik kan de IS-strijders hier bijna zien"
donderdag 14 aug 2014, 08:04 (Update: 14-08-14, 09:47)
Aza vecht mee met de Koerdische strijders.
"Toen ik hoorde dat IS een Koerdisch dorp aanviel, ben ik meteen naar Noord-Irak gekomen", vertelt Aza. Hij is een Nederlandse Koerd en vecht sinds een paar dagen mee met de Koerdische strijders tegen terreurbeweging IS (het vroegere ISIS).
"We zitten hier in een klein dorp, letterlijk op de frontlinie. We hebben een grote dam gebouwd van zand en modder. Ik kan de IS-strijders vanaf hier nog net niet zien", zegt hij in Met het Oog op Morgen.
Granaten
Er wordt geregeld geschoten. "We gooien mortiergranaten op hen en schieten af en toe wat terug. Als ik om me heen kijk, zie ik overal kleine brandjes. We mogen zelf niet aanvallen; dat mag alleen de speciale eenheid van de zoon van onze president. Wij mogen alleen iets doen als we orders krijgen."
"We hebben heel simpele wapens. Je oefent wat met richten en je schiet. Je moet wel wennen aan het gepiep en geruis in je oor als je hebt geschoten. Daar heb je trucjes voor, zoals je mond openhouden."
Tranen
Ook veel familieleden van de 24-jarige Aza sloten zich aan bij de peshmerga, de Koerdische strijders. "Mijn oom, mijn broers en mijn neef zijn hier ook. De meesten hebben in Nederland gewoond en ik spreek hier Nederlands met hen. Mijn kleine broertje is ook naar het front gekomen. Toen ik dat hoorde, moest ik wel een traantje laten."
"Mijn vader zei dat ik niet moest gaan vechten, omdat dit een strijd is tussen sjiieten en soennieten. Wij Koerden verdedigen alleen onszelf. Maar nu de IS-strijders ook Koerdische dorpen aanvallen, kan ik niet langer thuis zitten en niets doen."
Droom
Meevechten aan het front betekent veel voor Aza. "Het is altijd mijn droom geweest dat Koerdistan als land erkend wordt. Nu kunnen we laten zien dat wij onszelf kunnen verdedigen, terwijl een grote macht als Irak wegrent voor IS."
Angst voor de IS-strijders heeft hij niet, zegt hij. "Nee, ik schrik niet van een onthoofdingsfilmpje. Het is alleen maar propaganda. Het laat niet zien dat ze macht hebben."
"De IS trommelt jongens op in het buitenland, door hen te lokken met valse preken in moskeeën. Eenmaal hier stoppen ze die jongens vol met drugs, ze rennen linea recta op je af. Ze hebben geen controle over zichzelf. Als je je aansluit bij IS heb je geen goed leven. Het enige dat je te wachten staat, is de dood", waarschuwt hij andere jongens.
Pijn
Plannen om weer terug te keren naar Nederland heeft Aza nog niet. "Zolang mijn land mij nodig heeft, zal ik hier blijven. Ik krijg pijn in mijn hart als ik zie wat de mensen hier aangedaan wordt."
Aza heeft in Noord-Irak nauwelijks toegang tot nieuwsbronnen. "Gaat Frankrijk ons wapens leveren? Dat is heel goed nieuws. Dat wist ik nog niet. Wij hebben geen tv en internet hier."
Verklaar je nader?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:34 schreef UpsideDown het volgende:
Wel een interessant verhaal wat die Aza te vertellen heeft, vooral het laatste deel. Vooral de link die hij legt tussen ronselaars in westerse landen en de praktijk op het slagveld in Irak.
Ah, ik zie het !quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:35 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Het telefooninterview in de link.
Dat is nogal overdreven he..quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:48 schreef waht het volgende:
Eigenlijk rekruteert gewoon iedereen in Europa.
Klopt, maar het idee van Koerden die nu daar willen vechten lijkt erg veel op de Europese jongelui die eerder in Syrië tegen Assad wilden vechten. Misschien komen die nu tegenover elkaar te staan, het kan raar lopen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is nogal overdreven he..
Laten we het hopen, mogen veel van die ISIS-slangen afgeslacht worden.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:13 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt, maar het idee van Koerden die nu daar willen vechten lijkt erg veel op de Europese jongelui die eerder in Syrië tegen Assad wilden vechten. Misschien komen die nu tegenover elkaar te staan, het kan raar lopen.
Hij weet waar hij het over heeft en doet dit niet om aandacht te krijgen of om stoer te doen, dat wat bij die Chamoetal en Cathy (Israël) wel het geval is.quote:
Belangrijk verschil is dat de Koerden hier niet geronseld worden met valse beloftes om in een vreemd land te komen vechten tegen de lokale bevolking, maar dat hun eigen familie daar in moeilijkheden zit.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:13 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt, maar het idee van Koerden die nu daar willen vechten lijkt erg veel op de Europese jongelui die eerder in Syrië tegen Assad wilden vechten. Misschien komen die nu tegenover elkaar te staan, het kan raar lopen.
Ik denk dat er wel enige structuur aanwezig is, de grootste idioten zullen aan het front staan en als kanonnenvoer dienen. Dat zijn de personen die je treft in de gevechten aan de frontlinie. De wat slimmere jihadisten met een hoger aanzien bedenken de tactiek en zullen niet in de voorhoede op het slagveld te vinden zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:19 schreef theunderdog het volgende:
Die Aza zegt dat er valse beloftes worden gedaan in moskeeën om met ISIS te vechten. Maar ik vraag mij dan af: dan moeten er bij ISIS heel veel mensen zitten die erg teleurgesteld zijn en in principe niet meer willen. Een terreurgroep vol met zeer teleurgestelde mensen, die zijn toch makkelijk te breken?
Want als ik die Aza moet geloven dan stelt ISIS helemaal geen moer voor, ze zijn alleen rijk en hebben goede wapens. Maar voor de rest hebben ze geen tacktiek, en zijn het slechts wilde beesten.
En de Jihadisten die het allemaal niet meer zien zitten?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:25 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel enige structuur aanwezig is, de grootste idioten zullen aan het front staan en als kanonnenvoer dienen. Dat zijn de personen die je treft in de gevechten aan de frontlinie. De wat slimmere jihadisten met een hoger aanzien bedenken de tactiek en zullen niet in de voorhoede op het slagveld te vinden zijn.
Als je die lui een wapen in de handen duwt krijgen ze al een stijve plasser. Als je ze dan ook nog met mede jihadisten laat vechten, komen ze spontaan klaar. Omdat ze daar verder niks meer hebben behalve een wapen, hebben ze ook weinig meer te verliezen. Dus ja, daar maar vechten tot de dood in naam van Allah.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En de Jihadisten die het allemaal niet meer zien zitten?
Want volgens die Aza zijn dat er vrij veel, kut leven in Nederland, valse beloftes, je komt er achter dat die beloftes vals zijn en de dood is het enige dat op je te wachten staat.
Dat maakt een mens mentaal kapot.
Ik heb het gevoel dat dat ook voor hun nog steeds een kutleven is. Hoe zeer je ook in God gelooft, het is niet dat je dood wil ofzo.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:31 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Als je die lui een wapen in de handen duwt krijgen ze al een stijve plasser. Als je ze dan ook nog met mede jihadisten laat vechten, komen ze spontaan klaar. Omdat ze daar verder niks meer hebben behalve een wapen, hebben ze ook weinig meer te verliezen. Dus ja, daar maar vechten tot de dood in naam van Allah.
Voor ieder rationeel denkend persoon is dat inderdaad een kutleven.
Een fijn leven hebben en gelukkig zijn is voor hun misschien wel dat wat ze nu doen? Het vechten voor iets waarvan zij denken dat het zo hoort/moet.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat dat ook voor hun nog steeds een kutleven is. Hoe zeer je ook in God gelooft, het is niet dat je dood wil ofzo.
Ook een gelovige wil gewoon hier op aarde een fijn leven hebben, gelukkig zijn enz.
Welnee, ze ronselen in Europa alleen mensen die het moeilijk hebben, straat leven, slechte thuissituatie enz.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:35 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Een fijn leven hebben en gelukkig zijn is voor hun misschien wel dat wat ze nu doen? Het vechten voor iets waarvan zij denken dat het zo hoort/moet.
Die Belgian_Kurd lijkt anders geen problemen te hebben met internet en post gemakkelijk zijn 'flimi hindi' verhalen.quote:
Heb je ze bij Knevel en Van den Brink gezien? Ik vond het eerder lachwekkend. Er kwam geen zinnig woordje uit over het conflict in Israel. Ohja, behalve dat er onschuldige mensen doodgingen en dat dat zielig was.quote:
Hoe? Wat is het voordeel voor Israël?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:46 schreef theunderdog het volgende:
Waarom helpt Israël de Koerden in Irak eigenlijk niet effectiever?
Mediageile aandachtsfiguren. Weten nauwelijks iets over de situatie, idd.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:49 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Heb je ze bij Knevel en Van den Brink gezien? Ik vond het eerder lachwekkend. Er kwam geen zinnig woordje uit over het conflict in Israel. Ohja, behalve dat er onschuldige mensen doodgingen en dat dat zielig was.
Stukje voorgeschiedenis die niemand bestudeert, want dat is te complex voor zequote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:52 schreef Che_ het volgende:
[..]
Mediageile aandachtsfiguren. Weten nauwelijks iets over de situatie, idd.
Er is net zoveel voordeel voor Israël als voordeel voor de VS.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:50 schreef oksel12 het volgende:
[..]
Hoe? Wat is het voordeel voor Israël?
Bibi heeft gezegd de onafhankelijkheid te erkennen, en de olie wordt naar Israël gebracht: http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0EV0X620140620?irpc=932
twitter:RudawEnglish twitterde op donderdag 14-08-2014 om 11:37:07#Yezidi man explains that the so-called Islamic State militants are killing #Yezidis who convert to #Islam as well. http://t.co/HSGom0wALV reageer retweet
Moslimtuig over de hele planeet roert zich overal. Als je zo graag een kalifaat wil. Vertrek. Ga. Rot op. Ga lekker slaven neuken en mensen afslachten. Maar niet hier. Varkens.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:04 schreef oksel12 het volgende:
Attack in Germany by IS Sympathizers Worries Yezidis: http://rudaw.net/english/world/14082014
Vind het nu ook niet echt tof dat ze dat elders doen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:26 schreef Disorder het volgende:
[..]
Moslimtuig over de hele planeet roert zich overal. Als je zo graag een kalifaat wil. Vertrek. Ga. Rot op. Ga lekker slaven neuken en mensen afslachten. Maar niet hier. Varkens.
quote:PKK-HPG commander tells BBC: We are much better experienced than the Islamic State
In the last week we've been reporting how the Iraqi-Kurdish peshmerga militia in northern Iraq have struggled to hold ground in the face of the attacks by Islamic State. But reinforcements have arrived in the form of other Kurdish fighters from across the border, the PKK.
BBC Newshour's Guney Yildiz has been speaking to Tekoşer Zağros the PKK commander who is in charge of their forces fighting against Islamic State in the town of Makhmour.
We'll hear that in a minute but first who are the PKK.
quote:VN: hoogste alarmfase crisis Irak
donderdag 14 aug 2014, 12:31 (Update: 14-08-14, 12:40)
De Verenigde Naties hebben de hoogste alarmfase voor een humanitaire crisis afgekondigd in Irak. De VN doet dat vanwege de tienduizenden mensen die in het noorden op de vlucht zijn geslagen voor IS-strijders.
In Irak geldt nu alarmfase 3. Dat houdt in dat de VN extra hulpgoederen en geld voor hulp beschikbaar stelt. Er wordt vooral voedsel en water naar de vluchtelingen gebracht.
Irak is nu het vierde land waarvoor de hoogste alarmfase voor een humanitaire crisis geldt. Fase 3 geldt ook voor Syrië, Zuid-Sudan en de Centraal-Afrikaanse Republiek.
Hulp uit Europa
Eergisteren stelde de Europese Commissie extra geld beschikbaar voor humanitaire hulp in Irak. In afwachting van de beslissing van de VN werd 5 miljoen euro vrijgemaakt, waarmee het totaalbedrag aan hulp voor Irak op 17 miljoen euro kwam.
Wat is deze bullshit Rusland is weg en China?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
Zucht, nogmaals pleit ik voor een nieuwe Wereld!
[ afbeelding ]
Wat zou het dat rustig zijn op forums en het Journaal.....
Eens!quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
Afrika de dans laten ontspringenquote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Kabinet overweegt militaire steun aan Koerden
Het kabinet sluit niet uit dat Nederland net als de VS militaire steun gaat leveren aan de Koerdische nationale regering in het noorden van Irak.
Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken schrijft dat donderdag aan de Tweede Kamer.
Timmermans laat in de brief weten dat het Nederlands kabinet denkt dat Islamitische Staat (IS), voorheen ISIS, in het noorden van Irak ''vermoedelijk verantwoordelijk is voor zeer ernstige internationale misdrijven, zoals oorlogsmisdrijven, misdaden tegen de menselijkheid en genocide''.
De VS heeft de militaire assistentie aan het Iraakse en Koerdische leger opgevoerd, schrijft Timmermans. ''Het kabinet begrijpt en steunt de overwegingen van partners om de Koerdische regionale regering te bewapenen, met steun van de Iraakse regering. Indien de huidige veiligheidsdreiging voortduurt, sluit het kabinet niet uit dat Nederland in enige vorm ook een bijdrage zal leveren.''
Timmermans vervolgt in zijn brief: ''Het vermoeden dat zeer ernstige misdrijven zijn en worden gepleegd, noodzaakt tot inzet op preventie, het voorkomen van verdere escalatie en het bieden van hulp. De inspanningen van het kabinet zijn daarop gericht. Het kabinet is voorts van mening dat alle partijen of individuen die zich schuldig maken aan internationale misdrijven daar verantwoording voor af moeten leggen.''
'Instabiliteit'
Timmermans noemt de opmars van IS in Irak en Syrië onder meer zorgelijk omdat die ''een aanzuigende werking'' kan hebben op andere jihadisten. Dat leidt ook tot meer instabiliteit in het hele Midden-Oosten, maar ook in Noord-Afrika.
''Het kabinet is ervan doordrongen dat actie door en samenwerking met bevriende landen, in en buiten de regio, cruciaal is om IS(IS) een halt toe te roepen. Het kabinet staat daarover in contact met verschillende partners, zowel bilateraal als in VN-verband en andere multilaterale fora.''
Sjongejongequote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zou het dan rustig zijn op forums en het Journaal.....
Serieus ik vraag me af hoe de andere landen ons zien, we zijn fucking harde watjes, deze kut liberalen hebben het land te soft gemaaktquote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:03 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ze sturen +/-30 ongewapende marechaussee medewerkers
Ik ben banger voor de NSA dan voor een paar baardapen in het midden-oosten eerlijk gezegd. Dus laat de VS ook maar weg dan.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zou het dan rustig zijn op forums en het Journaal.....
Ja, want als je s`avonds het Journaal aanzet dan zie je alleen maar problemen in Europa?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:03 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Sjongejonge, 80 jaar geleden was hier een puinhoop. Er is altijd wel ergens een conflict aan de gang, wij komen ook wel weer aan de beurt. Europa maar alvast van de kaart vegen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |