Gasten van 2014quote:Zomergasten is een Nederlands televisieprogramma van de VPRO dat elk jaar in de zomer, meer bepaald rond augustus, op zondagavond rechtstreeks uitgezonden wordt. Het programma bestaat sinds 1988 en werd bedacht door Krijn ter Braak. In een avondvullend programma mag iedere zondag een bekende of interessante Nederlander, Vlaming of Nederlandssprekende buitenlander zijn of haar favoriete televisieavond samenstellen. De gast komt meestal uit de literatuur, wetenschap, televisie, de politiek of het bedrijfsleven. De gekozen fragmenten worden getoond en aan de hand daarvan wordt de gast geïnterviewd door een interviewer/presentator. Het programma is in zijn anno 2013 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de bekendste programma's van de Nederlandse publieke omroep. Na elke aflevering van het programma wordt sinds een aantal jaren een film uitgezonden die door de zomergast van de avond werd uitgekozen.
Originele TT en leuk ook dat de OP al is aangepast naar de volgende gast door superniger.quote:
Scandinavische films.quote:Op maandag 4 augustus 2014 00:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vond het wel een heel aardige film destijds, hij komt wat langzaam op gang maar hij is wel echt satirisch.
boek destijds gelezen, pagina's met merken van pakken en aftershave en 30 pagina's horror en n lame eindequote:Op zondag 3 augustus 2014 21:38 schreef golfer het volgende:
American Psycho gaf destijds inderdaad wel wat ophef.
Soms zijn de gasten niet veel aan de maar de fragmenten wel. Maar jij vond de fragmenten wel de moeite waard?quote:Op maandag 4 augustus 2014 10:50 schreef SunChaser het volgende:
Goede aflevering, beste sinds Linda de mol en Joop van den ende. Mooie scenes. Wilfried was wat mat, niet doorvragen als Saskia vertelt over dat ze verkracht is bv. Zwak. Leuke vrouw die Noort
Yep. Sprak me allemaal aan, prettig en boeiendquote:Op maandag 4 augustus 2014 11:28 schreef Deckard het volgende:
[..]
Soms zijn de gasten niet veel aan de maar de fragmenten wel. Maar jij vond de fragmenten wel de moeite waard?
Sorry, te vroeg geoordeeld kwam wel aan bodquote:Op maandag 4 augustus 2014 10:50 schreef SunChaser het volgende:]Wilfried was wat mat, niet doorvragen als Saskia vertelt over dat ze verkracht is bv. Zwak. Leuke vrouw die Noort
Geen spijt van hem dat ik hem nog een keer heb gekeken. Ik ken er eigenlijk niet zoveel, maar er lijkt wel zoiets te zijn als Scandinavische humor. Ik zag vorige week nog een Zweedse comedyserie, Solsidan, dat heeft ook van die ingetogen ongemakkelijke humor.quote:
quote:'Zomergasten met Saskia Noort aardig, maar geen moordavond'
Zomergast Saskia Noort wilde 'de donkere kant begrijpen, misschien ook wel van mezelf'. Wat ze daar inmiddels van heeft gezien en leren begrijpen, kwamen we helaas niet te weten, schrijft tv-recensent Jean-Pierre Geelen.
'Kritiek op mijn boeken doet me niet zo veel. Wel op wie ik ben', zei Saskia Noort tegen Wilfried de Jong. Des te riskanter om in Zomergasten te gaan zitten en te betogen dat 'ik als persoon niet de leukste, de slimste en de knapste hoef te zijn'.
Geen reet aan
BN'er zijn? 'Daar vind ik geen reet aan.' De schrijfster van de veelgelezen 'literaire thrillers' - ze leek haar uitgever de term te verwijten - verzorgde een avond met onderhoudende fragmenten, die enigszins gebukt ging onder de opzet en de bereidheid van Noort zich al te diep in de ziel te laten kijken. De Jong deed dappere pogingen tot schedellichten, maar liet in zijn ijver ook vragen liggen.
De fragmenten over Ferdi E., moordenaar van Gerrit-Jan Heijn, en Richard H., die zijn vrouw en kinderen vermoordde om ruimte te scheppen voor zijn Poolse minnares, boden mooie gespreksstof, maar het was fout de thrillerschrijfster te beschouwen als criminologe of forensisch psychiater. Elke zin die Noort erover opmerkte, moest ze baseren op de Amerikaanse neurowetenschapper James Fallon, een onderzoeker van seriemoordenaars, die veel optreedt op commerciële televisie.
In de ogen van Ferdi E. en in het 'programmatische' van diens moordplan zag ze eerst een psychopaat, maar enkele minuten later al dacht ze meer aan 'ziekelijk narcisme'. E. en H. fascineren haar, omdat die mannen de buurman hadden kunnen zijn. 'Of je echtgenoot.' De gezinsmoord van H. 'had een boek van mij kunnen zijn'.
Basisangst
'Van nature' bekijkt ze de wereld met enige argwaan, betoogde Noort. Waar dat vandaan kwam, wilde De Jong weten. Noort wilde 'de donkere kant begrijpen, misschien ook wel van mezelf', zei ze. Wat ze daar inmiddels van heeft gezien en leren begrijpen, kwamen we helaas niet te weten.
Haar therapeut was er ook nog niet achter, maar ze wil zich 'veilig voelen, altijd voorbereid zijn op het ergste'. Na een fragment uit Kijken in de ziel, de reeks met psychiaters, ging het over angsten die haar parten spelen. Vliegangst, tunnelangst, maar ook de stress van een boek schrijven is angst, denkt ze. De 'basisangst' van haar en haar personages is 'angst voor afwijzing, uitgestoten worden, geen liefde meer krijgen. Dat je psychisch doodverklaard wordt door je omgeving.'
In psychoanalyse zou het teruggrijpen op het 'ongelukje' dat haar geboorte was. Haar boeken gaan vaker over slachtoffers dan daders. Zelf was ze ooit ook slachtoffer, zei ze: van een verkrachting, op een feestje waar ze op haar 14de niet hoorde te zijn. Ze heeft het vaker verteld in interviews, maar De Jong koos ervoor te doen alsof hij dat niet had gelezen.
Taboe
Een aangrijpend fragment uit de documentaire The invisible war (2012), over verkrachtingen en aanrandingen in het Amerikaanse leger gaf het gesprek diepte. Een 'taboe-onderwerp': vier mensen hadden Noort deze week gewaarschuwd 'niet wéér' over haar verkrachting te beginnen. Zelf was ze er pas - bij een psycholoog - over gaan praten rond haar twintigste, vertelde Noort. De studie liep niet lekker meer en ze kreeg angstaanvallen. Nu weet ze: 'De helft van de vrouwen die verkracht zijn, ontwikkelt een angststoornis.'
Cirkeltje rond, zegt de huiskamertherapeut: de bron van haar argwaan jegens de wereld, haar fascinatie voor de buurman als psychopaat, haar verlangen zich veilig te voelen en op het ergste voorbereid te zijn, het zou zomaar terug te voeren kunnen zijn op die ene gebeurtenis, ten diepste dus een bron voor haar werk. Maar dat is dus huiskamerpsychologie, op basis van een Zomergast die het in haar boeken niet kon laten te 'pleasen' en die niet, zoals de vertoonde Truman Capote, mensen manipuleerde voor haar boeken.
'Ik vind het belangrijker een leuke vriendin, moeder en aimabel persoon te zijn'. Hoewel opnieuw - net als vorige week met regisseur Jim Taihuttu - al te veel diepgang werd vermeden, won haar relaas aan glans door de vele fragmenten. John Irving die het schrijven vergeleek met worstelen: eindeloos oefenen voor kort applaus.
Geile man
Noort: 'Het misverstand over schrijven is dat het iets rock & rolls zou hebben, of dat je er diepe inspiratie voor moet hebben. Schrijven is gewoon heel hard werken.' Ze voelde zich verwant met J.K. Rowling, huilend op bezoek in het appartement waar op een dieptepunt van haar leven (net met kind uit een scheiding) de kiem voor een nieuw leven werd gelegd.
Ze bewonderde de ultieme echtscheidingsplaat Rumours van Fleetwood Mac, we kregen de 'geile man' Mick Jagger cadeau die in Hyde Park 1969 een gedicht voorlas. Onvergetelijk was het fragment uit de jaren zestig over de Radikale Feministiese Terapie, waarbij vrouwen elkaars vagina's bekeken. Een vrouw, tevreden terugkijkend op die tijd: 'De variaties in vagina's, om dat met elkaar te delen. Daar met elkaar aan te werken, die hele lichaamsbewustwording...'
Tijd doet angst verbleken, wist Noort. Als ze over dertien jaar 60 is, durft ze misschien wel te bungeejumpen. En durft ze eindelijk te zijn wie ze is.
quote:Saskia Noort is waarschijnlijk de minst elitaire en banaalste gast die het langlopende Vpro-programma ooit heeft mogen ontvangen. Platinablond haar, diep decolleté, zongebruinde huid en gouden collier. De eenvoud zelve, en wie zulks niet wenst te geloven leze haar boeken (megabestsellers waarvan er inmiddels meer dan twee miljoen zijn verkocht): ‘literaire’ thrillers zonder al te veel diepgang of literaire pretenties, maar met een verslavend spannend plot. Het soort boeken dat men ‘in één adem uitleest’, en waarvan men twee uur later alweer is vergeten waar het over ging. Op naar de Bruna voor een nieuw deeltje.
Maar geen zorgen, Noort is even nuchter en down to earth als haar verschijning en oeuvre doen vermoeden. “Ik noem het zelf geen literaire thriller, dat doet de uitgever, ik wil alleen een spannend boek schrijven” en “ik wil helemaal nooit zo’n BN’er zijn, daar heb ik helemaal niets mee”, legde ze uit, voor wie het nog niet door had of niet wilde geloven.
Puur Hollands glorie, afkomstig van de blanke toppen der duinen. Geen fratsen.
Kan dat, een Zomergast die zo sterk afwijkt van de gelaagde erudieten die de deelnemers (kunstenaars, literaire schrijvers, wetenschappers, Freek de Jonge) aan de Zomergastenkaravaan doorgaans pretenderen te zijn om vervolgens hun innerlijke bestaan als een staalkaart van de ziel tentoon te spreiden aan het slinkende maar intieme publiek van VPRO-kijkers?
Klassieke slow-tv
Ja dat kan, maar het duurt wel heel lang. Klassieke slow-tv. Log en traag kwam de avond op gang. Noort (“Jeetje ik schrik toch wel even nu ik mijzelf zo groot zie geprojecteerd”) kijkt 'elke avond trouw het Achtuurjournaal en DWDD' en is niet perse inert door onwetendheid, wel door schaamte en angst. Diezelfde angst zou tegelijk de sleutel tot de avond worden, maar het was flink ploegen om die sleutel te vinden. Als wandelen in een boze droom: het asfalt als stroop, de benen met elkaar versmolten.
Een uur duurde het, minstens een uur. De Jong was trouwens op dreef, met zo’n gast is hij tegelijk sherrif, pianospeler en barkeeper, maar immer stroef. Lange stiltes na een vraag, Noort lachte haar antwoorden beschaamd weg of verschoof haar gedachten naar het zelfkleinerende “vind ik althans” en “zo denk ik er over” als apologie voor haar mening. De demon van schaamte wordt altijd prachtig onder woorden gebracht in de zoete apologie voor een mening.
Dat is een blokkade. Angst dus.
“Angst”, zo ontwaakte ze plotseling uit haar beschermende sluimer, “die onbewust wordt veroorzaakt doordat ik een ‘ongelukje’ van mijn ouders was.” En niet alleen dat: om te kunnen verklaren hoe ze zich voor haar werk probeert in te leven in slachtoffers van een misdrijf wilde ze aan De Jong prijsgeven dat ze zélf ooit slachtoffer was van een verkrachting.
Weg met de obstakels
Geen catharsis, wel een bekentenis die de eenvoud en banaliteit ontmaskerde van een lectuur schrijvende vrouw die liever niet al te moeilijk doet. Weg waren de obstakels. De Jong had de gedachtewereld van Noort, die het verplaatsen van haar meest angstige gedachten naar een talige maar controleerbare werkelijkheid zo tot in de puntjes beheerst, keurig gedeconstrueerd.
Zonder obstakels werd de kijker een loepzuivere blik in haar ziel gegund. Een fragment over Radikale Vrouwenhulpverlening in de jaren zeventig (waarbij vrouwen zich op een zoldertje van het plaatselijke Feministen Kollektief elkaar in de behaarde kut lieten kijken) waren voor Noort reden pittige uitspraken ten faveure van het feminisme te doen. Dit keer zonder apologie voor haar mening. En een bloedstollend fragment uit de documentaire ‘The Invisible War’, over de kille machocultuur in het US Army, waarin het verkrachten van vrouwelijke soldaten kennelijk nog altijd traditie is, dreef de avond naar een doodstil maar geladen hoogtepunt.
Het ontlokte Noort, als verkrachtingsslachtoffer en ervaringsdeskundige, beladen uitspraken over macht en discipline bij mannen. Uitlatingen die het zeker verdienden te worden uitgediept, maar daarvoor ontbrak het aan tijd, en, vreemd genoeg, ook aan moed bij De Jong, die na een avond van stevig en streng interviewen plotseling in de waan verkeerde dat zijn gast van flinterdun kristal was gemaakt en beter met de fluwelen handschoen kon worden aangeraakt.
Van lectuur naar literaire belofte
Nergens voor nodig, zo bleek. Noort is weliswaar een ‘pleaser’ en weigert “ten koste van alles” tot het uiterste te gaan in haar werk, op het juiste moment en onder hoogspanning zegt ze wat er gezegd moet worden. Inderdaad, zonder fratsen. “Ik kan me hoe dan ook nooit meer wegcijferen voor de liefde”, zo vatte ze bijvoorbeeld het verdriet en de wanhoop van haar echtscheiding samen.
Uiteindelijk is het jammer dat Saskia Noort meent “geen literatuur te gaan schrijven”. Het zou haar, in elk geval wat onderwerpen betreft, moeiteloos afgaan, zo onthulde deze Zomergasten-uitzending. Ze hoeft alleen nog maar over dat ene obstakel van de vrees voor afwijzing heen. Wellicht kan ze daarvoor alsnog J. K. Rowling, uit een fragment eerder op de avond, als rolmodel nemen.
Braaksel? En wat dan te denken van de kleffe fluimpjes die hier zo'n hele Zomergastenavond onafgebroken worden uitgetuft?quote:
Heb je de tweede helft wel gelezen?quote:
In noem al die schrijfsels van die vreselijk GeenStijl-populist al tijden lang braaksels. Ongeacht de inhoud.quote:
Het is een heel merkwaardig stuk, in het begin negatief (op het beledigende af) en gaandeweg steeds positiever (op het ophemelende af). Ergens tot het midden heeft hij groot gelijk.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef golfer het volgende:
[..]
In noem al die schrijfsels van die vreselijk GeenStijl-populist al tijden lang braaksels. Ongeacht de inhoud.
Tja.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef golfer het volgende:
[..]
In noem al die schrijfsels van die vreselijk GeenStijl-populist al tijden lang braaksels. Ongeacht de inhoud.
Wat vond jij ervan?quote:
Inderdaad. Misschien vinden recensenten het te makkelijk om kritiek te leveren op iemand zonder pretenties?quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik had sowieso niet van die positieve recensies verwacht.
Vincent Bijlo naar het schijnt bij Ajax-PEC-Zwolle.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je de tweede helft wel gelezen?
Ik heb het stiekem gedaan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 23:23 schreef golfer het volgende:
Misschien dat een modje dit even in de OP kan zetten?
quote:
Zend de VPRO die marathons nog uit?quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:33 schreef tong80 het volgende:
Volgens mij begon het vroeger om half 8 en duurde het tot middernacht. Kan me herinneren dat er bij Adelheid Roossien een hele aflevering van een jeugdserie uit de jaren 60 werd vertoond. Belle et Sebastian. Vind trouwens het praten vaak leuker dan de fragmenten. Kan ook genieten van de marathoninterviews op de radio.
Was altijd op vrijdag op Radio-1. Door de horizontalitering zijn ze er volgens mij niet meer. Was op vrijdagochtend in Het Gebouw. Heerlijke radio.quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Zend de VPRO die marathons nog uit?
Jaar of 15 terug was dat in de zoner doordeweeks.
Kan ook niet kijken. Helaas. Bevlogen man en muzikant.quote:Op zondag 10 augustus 2014 18:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Heb wel zin in vanavond ook al kan ik nauwelijks kijken.
Jep van 9:00 tot 12:00 of zo.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:01 schreef tong80 het volgende:
[..]
Was altijd op vrijdag op Radio-1. Door de horizontalitering zijn ze er volgens mij niet meer. Was op vrijdagochtend in Het Gebouw. Heerlijke radio.
Ja hoor. In de laatste week van het jaar. http://www.vpro.nl/luister/marathoninterview.htmlquote:Op zondag 10 augustus 2014 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Zend de VPRO die marathons nog uit?
Jaar of 15 terug was dat in de zoner doordeweeks.
Soms wel soms niet. Maar kom daar tegenwoordig nog maar eens mee in de snelle en zappende samenleving. Echt mooie interviews. Een uur Ischa was ook geweldig. Kan me tegenwoordig alleen Kunstuur en Govert van Brakel op zondag met een uurlange interview voor de geest halen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:04 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Jep van 9:00 tot 12:00 of zo.
Was toch vaak bij de geinterviewde thuis?
Thxquote:Op zondag 10 augustus 2014 19:07 schreef borisz het volgende:
[..]
Ja hoor. In de laatste week van het jaar. http://www.vpro.nl/luister/marathoninterview.html
Radio1 is helaas van 9u t/m 19u DWDD-radio in diverse vormen. Van de week naar bureau buitenland (Di, Wo Do om 21u) geluisterd. Heerlijk programma en ging een uur over Turkije. Er kon eindelijk weer eens echt de diepte in gegaan worden over de presidentsverkiezingen van vandaag.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:08 schreef tong80 het volgende:
[..]
Soms wel soms niet. Maar kom daar tegenwoordig nog maar eens mee in de snelle en zappende samenleving. Echt mooie interviews. Een uur Ischa was ook geweldig. Kan me tegenwoordig alleen Kunstuur en Govert van Brakel op zondag met een uurlange interview voor de geest halen.
Waarom niet ? Door internet ? Ik luisterde vroeger naar vaste programma's voor de muziek. Haal ik nu van internet. Luister nog wel af en toe 's ochtends naar Radio-1 of naar Langs de Lijn.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:09 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Thx
Ik luister laatste jaren nauwelijks nog radio.
Radio 1 spreekt me overdag niet meer aan.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:12 schreef tong80 het volgende:
[..]
Waarom niet ? Door internet ? Ik luisterde vroeger naar vaste programma's voor de muziek. Haal ik nu van internet. Luister nog wel af en toe 's ochtends naar Radio-1 of naar Langs de Lijn.
Dit dus.quote:Op zondag 10 augustus 2014 19:11 schreef borisz het volgende:
[..]
Radio1 is helaas van 9u t/m 19u DWDD-radio in diverse vormen. Van de week naar bureau buitenland (Di, Wo Do om 21u) geluisterd. Heerlijk programma en ging een uur over Turkije. Er kon eindelijk weer eens echt de diepte in gegaan worden over de presidentsverkiezingen van vandaag.
Zo iets zou gewoon weer overdag uitgezonden moeten worden.
Schitterende documentaire gezien laatst over hem. Echt gepassioneerde man.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:08 schreef golfer het volgende:
Ik zit er weer klaar voor.
Lijkt mij een interessante zomergast.
Hoezoquote:Op zondag 10 augustus 2014 20:18 schreef Scorpion_17 het volgende:
Avond!![]()
Ik voorzie een moeilijke avond voor De Jong.
Daar gaan de kijkcijfers.quote:
Mij evenmin; de man is wel ontegenzeggelijk gepassioneerd.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:31 schreef Tinkepink het volgende:
Ben benieuwd. Heb de eerste afleveringen gemist vanwege de vakantie. De man zelf ken ik wel, zijn werk niet zo goed. Ben benieuwd. Weet me tot nu toe nog niet te pakken helaas.
Tja. Ik heb gewoon geen zin in een in zichzelf gekeerde droogstoppel. Met alle respect voor zijn Satie-vertolkingen.quote:
Als er iemand outgoïng is is hij het wel, als dirigent vooral. Als je zacht spreekt wil het niet zeggen dat ie in zichzelf gekeerd is.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:32 schreef Disana het volgende:
[..]
Tja. Ik heb gewoon geen zin in een in zichzelf gekeerde droogstoppel. Met alle respect voor zijn Satie-vertolkingen.
Ja. Hij kan er mooi duidend over praten en je steekt er soms ook nog wat van op.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:34 schreef KWAKje het volgende:
Wat legt hij goed en fijn uit waarom mensen toen uit hun stoel vielen. Heerlijk.
Wagnerquote:Op zondag 10 augustus 2014 20:38 schreef Scorpion_17 het volgende:
Tristan und Isolde is wel een prachtig stuk
Nazi!!!quote:
quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:43 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nazi!!!
Ik heb wel af en toe het gevoel dat deze meneer er iets meer achter zoekt dan er is. Beetje teveel romantiseert.
Ik zou het beschrijven als gewichtigdoenerij, maar dat zal me vast boze reacties opleveren.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:44 schreef golfer het volgende:
Schönberg is echt niet my cup of tea.
Heb daar nooit iets aan gevonden, al die rare halve noten en melodie-lijnen.
Anderen zijn er helemaal lyrisch over.
Dit.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:40 schreef borisz het volgende:
Goed dit is nu al de beste aflevering van dit seizoen.
Hij heeft het nooit zo makkelijk gehad. Deze man praat zoveel en zo goed dat hij de Jong niet nodig heeft.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:18 schreef Scorpion_17 het volgende:
Avond!![]()
Ik voorzie een moeilijke avond voor De Jong.
Ik vind het een beetje vermoeiend dat hij over elk dingetje zo bewogen geëmotioneerd en geestdriftig vol gevoel heetbloedig en heftig hartstochtelijk bijna stormachtig en temperamentvol maar ook vurig en warmbloedig probeer te zeggen dat hij iets mooi vind.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:54 schreef ajacied4lf het volgende:
Hij heeft het nooit zo makkelijk gehad. Deze man praat zoveel en zo goed dat hij de Jong niet nodig heeft.
Misschien moet hij juist eens zijn gast wat opstoken.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:54 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Hij heeft het nooit zo makkelijk gehad. Deze man praat zoveel en zo goed dat hij de Jong niet nodig heeft.
Geen heel gekke gedachte, toch.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:56 schreef KWAKje het volgende:
Haha, de dirigent als meest overschatte onderdeel van de muziek. Yeah right.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:04 schreef truthortruth het volgende:
John Cage heeft dit stuk wel eens beter gespeeld, niet zo'n mooie uitvoering.
Het is prima om de rol en functie van de dirigent te nuanceren, maar het kan een wereld van verschil maken welke dirigent voor het orkest staat.quote:
quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:10 schreef Gits het volgende:
Jee zijn er echt mensen die dit met aandacht volgen, ik trek dit niet, heb het een kans gegeven. Allemachtig wat saaaaaai
Frahm.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:16 schreef Slobeend het volgende:
Hoop dat Nils Frahm nog langskomt, maar dat is te recent voor Reinbert waarschijnlijk.
Hijzelf volgens mij ook niet....quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:19 schreef golfer het volgende:
Ik heb Schubert nog nooit zo saai en traag horen vertolken als door die Richter.
Vind daar geen klap aan.
De uil was toen al lang een trend in de mode. Zij bralde maar wat, alle wat ze zei was al gebeurd of had de gemiddelde modeblogger op internet ook al door. Grootste onzingast ooit, knap dat je met kletspraat zoveel geld kunt verdienen, dat wel.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:11 schreef Tinkepink het volgende:
Moet zeggen dat ik best wel veel leer vandaag (weet echt geen donder van muziek), maar dat ik meer maatschappijgerichte gasten interessanter vind.
Wil bijvoorbeeld de aflevering met Lidewij Edelkoort nog eens terug zien. Ze had toch gelijk, met haar 'de uil wordt een trendvogel'. Ben die uitspraak nooit vergeten omdat ik het zo'n bizarre opmerking vond. Ben heel benieuwd of haar andere voorspellingen ook zijn uitgekomen.
Was sowieso een geweldig seizoen, 2012. Het wrong, het was pijnlijk, raar... Spannender tv dan met de Jong wat mij betreft.
Daar ging dit stukje volgens mij ook over. Er zat geen echt leven in. het was 'nep'quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:19 schreef golfer het volgende:
Ik heb Schubert nog nooit zo saai en traag horen vertolken als door die Richter.
Vind daar geen klap aan.
Ik kan amper een trompet van een triangel onderscheiden, evengoed vind ik het soms echt boeiend.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:18 schreef Ringo het volgende:
... Voor liefhebbers en kenners van klassieke muziek misschien een mooie avond, maar ik ga de hond uitlaten.
Al wordt er al een uur lang geïnterpreteerd.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:15 schreef KWAKje het volgende:
Oh das ook wel fijn. Gewoon muziek laten zijn en ernaar luisteren en niet persé interpreteren o.i.d. Gewoon luisteren. Fijn.
Ik verstond het (eerste 45 minuten) de les muziekgeschiedenis als een plaatsing in de (culturele)maatschappij vanaf de 18e eeuw. Niet persé als een (persoonlijke) interpretatie. En die achtergrond voegt weer informatie toe aan de persoon, muzikant, dirigent Reinbert de Leeuw en zijn muzikale ontwikkeling - naar moderne muziek.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:25 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Al wordt er al een uur lang geïnterpreteerd.
Zo kan je het ook noemen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:32 schreef KWAKje het volgende:
[..]
Ik verstond het (eerste 45 minuten) de les muziekgeschiedenis als een plaatsing in de (culturele)maatschappij vanaf de 18e eeuw. Niet persé als een (persoonlijke) interpretatie. En die achtergrond voegt weer informatie toe aan de persoon, muzikant, dirigent Reinbert de Leeuw en zijn muzikale ontwikkeling - naar moderne muziek.
Ik wou dat ik een hond had om uit te laten momenteel.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:18 schreef Ringo het volgende:
Al die anekdotes in doorleefde superlatieven, echt onverteerbaar. Voor liefhebbers en kenners van klassieke muziek misschien een mooie avond, maar ik ga de hond uitlaten.
Heerlijkquote:
Heb even op haar website gekeken, wat een handel in trends.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:21 schreef alors het volgende:
[..]
De uil was toen al lang een trend in de mode. Zij bralde maar wat, alle wat ze zei was al gebeurd of had de gemiddelde modeblogger op internet ook al door. Grootste onzingast ooit, knap dat je met kletspraat zoveel geld kunt verdienen, dat wel.
Een ware paradijsvogelquote:Op zondag 10 augustus 2014 21:37 schreef golfer het volgende:
Prachtig, die componist met z'n vrouw met bandrecorder in het bos om vogelgeluiden op te nemen en daar dan met een broek opgetrokken tot aan zijn borst in een stoel achteraf over te praten.
Mooi fragment ja. Zal wel te duur zijn zeker.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Jammer dat hij het filmpje van die liervogel niet laat zien. David Attenborough die dat beest een motorzaag hoort nadoen.
De lightsabers?quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:47 schreef Tinkepink het volgende:
Mooie muziek.
Wat mij dan weer tekent is dat ik alleen luisterde en toen ik even naar het beeldscherm keek meteen aan Starwars moest denken
Ja maarrrrr… dat is… nu… kultuuurrrrrrr… jongedame.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:56 schreef alors het volgende:
Ik vind het wel erg eenzijdig hoor met alleen maar muziek
Ik zou t ook eenzijdig vinden met jou..alleen maar seksquote:Op zondag 10 augustus 2014 21:56 schreef alors het volgende:
Is ook niet echt #ZG zo .quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:56 schreef alors het volgende:
quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:57 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Ik zou t ook eenzijdig vinden met jou..alleen maar seks
Ja dit had net zo goed op de radio kunnen worden uitgezonden tot nu toe.quote:Op zondag 10 augustus 2014 21:56 schreef alors het volgende:
Klopt tot nog toe. Zometeen komt vast een stukje met Victor Borge.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:01 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Ja dit had net zo goed op de radio kunnen worden uitgezonden tot nu toe.
Qua klassieke muziek welquote:Op zondag 10 augustus 2014 22:04 schreef marcodej het volgende:
Reinbert heeft wel een brede interesse moet ik zeggen.
Actie.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik mis nog iets, maar weet niet wat.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:01 schreef Slobeend het volgende:
[..], met alors kan je ook voetbal of Maartens Moestuin kijken.
Maartens Moestuinquote:Op zondag 10 augustus 2014 22:01 schreef Slobeend het volgende:
[..], met alors kan je ook voetbal of Maartens Moestuin kijken.
Het zou fraai geweest zijn als ie had aangegeven dat na de première van de Sacre klassieke muziek steeds meer in die ontoegangelijke niche terecht is gekomen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:23 schreef Bluezz het volgende:
Ik vind de muziek die hij begrijpt niet toegankelijk voor mij.
Zomergifjesquote:Op zondag 10 augustus 2014 22:32 schreef Apostrof het volgende:
Heb mij meer vermaakt met de zomergifjesgast van deze week
http://www.vpro.nl/zomergifjes/willie-wartaal.html
Aan mij heeft het niet gelegen, ik heb het echt geprobeerd.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:39 schreef speknek het volgende:
Iets zegt me dat dit het record minste kijkers ooit pakt.
Het is wel erg VPRO ja.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:39 schreef speknek het volgende:
Heb daar nooit gewoond, maar kan deze uitzending nog steeds prima waarderen.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:42 schreef speknek het volgende:
Volgens mij zit zijn hele kijkerspubliek ergens tussen de Keizersgracht en Prinsengracht.
Vind de gasten zeer matig. Ik keek uit naar Jim Taihuttu, dat viel tegen. Vond het vandaag nog best oké, maar in vergelijking met voorgaande jaren is het wel erg saai allemaal.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:39 schreef speknek het volgende:
Met een hoofdletter Cee, golfer! Met een hoofdletter Cee.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:44 schreef golfer het volgende:
Ook buiten de grachtengordel van Amsterdam zijn mensen wel in cultuur geïnteresseerd.
Ik ben ook geïnteresseerd in cultuur. Alleen niet in deze cultuur.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Heb daar nooit gewoond, maar kan deze uitzending nog steeds prima waarderen.
Ook buiten de grachtengordel van Amsterdam zijn mensen wel in cultuur geïnteresseerd.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:56 schreef Falco het volgende:
Het zou toch leuk zijn als Wilfried de Jong zometeen es aan Reinbert vraagt naar zijn mening over Katy Perry.
Welke dan? Jan Smit en Frans Bauer?quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:56 schreef marcodej het volgende:
Ik ben ook geïnteresseerd in cultuur. Alleen niet in deze cultuur.
Ja, want als je niet geinteresseerd bent in klassieke muziek, ben je meteen fan van Smit en Bauer.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:58 schreef golfer het volgende:
[..]
Welke dan? Jan Smit en Frans Bauer?
Wat een rotopmerking.quote:Op zondag 10 augustus 2014 22:58 schreef golfer het volgende:
[..]
Niet zo badinerend doen manquote:Op zondag 10 augustus 2014 22:58 schreef golfer het volgende:
[..]
Toen waren Bauer en Smit er nog niet.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:02 schreef Ringo het volgende:
Ach, golfer. Die houding is zó 1984, daar kom je nu niet meer mee weg, ouwe.
Ah Hazes, die men in de grachtengordel ineens na zijn dood goed vond.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Toen waren Bauer en Smit er nog niet.
Toen had je nog cultuur met Hazes en Alberti.
Cultuurbarbaar.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:14 schreef alors het volgende:
Ik word hier altijd een beetje lacherig van.
Een goede zomergast weet de kijker te boeien en iets bij te brengen. Daarvoor is het nodig een brug te slaan tussen de eigen belevingswereld en die van anderen. Het is natuurlijk afwachten hoe de avond met Ionica zal verlopen, maar ik vermoed dat zij dit kan.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:24 schreef Apostrof het volgende:
Moonrise Kingdom volgende week als keuzefilm
Weet voor de rest niet of het echt een inhoudelijke avond wordt met "het wiskundemeisje".
Slim is ze maar heeft ze de VPRO factor?
Gewoon lekker elitair in z'n eigen wereld gebleven.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:51 schreef Claudia_x het volgende:
Reinbert heeft daarentegen nauwelijks geprobeerd om een wat groter publiek te bereiken. Erg jammer.
En dat mag, maar het is een gemiste kans. Het is namelijk best mogelijk om anderen deelgenoot te maken van die wereld, ook mensen die menen niet veel met klassieke muziek op te hebben. Ik heb een grote bereidwilligheid om nieuwe dingen te leren kennen of om anders te leren kijken naar dingen die ik al ken, maar op een tweetal fragmenten na kon Reinberts avond me totaal niet boeien.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:53 schreef golfer het volgende:
[..]
Gewoon lekker elitair in z'n eigen wereld gebleven.
Pareltje.quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:24 schreef Apostrof het volgende:
Moonrise Kingdom volgende week als keuzefilm
Kinderfilm.quote:
Dat is meer een oordeel dat ik van een Bauer- of Smitfan zou verwachten.quote:
Nee, die gaan naar Nederlandstalige films.quote:Op maandag 11 augustus 2014 00:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is meer een oordeel dat ik van een Bauer- of Smitfan zou verwachten.
Die taal beheersen ze evenmin, dus voor hen maakt het juist minder uit.quote:Op maandag 11 augustus 2014 00:12 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee, die gaan naar Nederlandstalige films.
Het stuk dat ik gezien heb t/m cage / Richter werd elke keer als reinbert wat diepgang wilde aanbrengen hij een andere hoek in geduwd door de jong...quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een goede zomergast weet de kijker te boeien en iets bij te brengen. Daarvoor is het nodig een brug te slaan tussen de eigen belevingswereld en die van anderen. Het is natuurlijk afwachten hoe de avond met Ionica zal verlopen, maar ik vermoed dat zij dit kan.
Reinbert heeft daarentegen nauwelijks geprobeerd om een wat groter publiek te bereiken. Erg jammer.
Mee eens en als je in het vervolg eigennamen ook nog eens met hoofdletters gaat schrijven is het nog leesbaarder.quote:Op maandag 11 augustus 2014 00:25 schreef Bosbeetle het volgende:
Het stuk dat ik gezien heb t/m cage / Richter werd elke keer als reinbert wat diepgang wilde aanbrengen hij een andere hoek in geduwd door de jong...
Dat stuk waar een verhaal afgekapt werd om over die niet geauthoriseerde biografie te beginnen, vond ik erg vreemd overkomen dat kwam echt als een donderslag bij heldere hemel. Netals toen de jong hem richting zijn ouders/jeugd probeerde te krijgen. Heb je eindelijk iemand die leuk over muziek praat ga je hem richting bijzaken duwen.
quote:Op zondag 10 augustus 2014 23:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een goede zomergast weet de kijker te boeien en iets bij te brengen. Daarvoor is het nodig een brug te slaan tussen de eigen belevingswereld en die van anderen. Het is natuurlijk afwachten hoe de avond met Ionica zal verlopen, maar ik vermoed dat zij dit kan.
Waarom wil jij weten waar iemand van 75 jaar een stijve van kreeg of krijgtquote:Op maandag 11 augustus 2014 02:06 schreef DO2 het volgende:
Vond er geen hol aan. Heb het niet eens 'n uur volgehouden. Gebeurt me niet vaak.
Klassieke muziek ( en al het gelul eromheen ). Dat was het wel, toch?
- Of heeft ie daarna nog laten weten waar ie 'n stijve van kreeg ( of krijgt ) buiten klassieke muziek? Vast niet.
Waarom wil jij daar beelden van zien?quote:Op maandag 11 augustus 2014 02:22 schreef DO2 het volgende:
Desnoods laat ie wat beelden zien die 'm even met z'n ogen deden knipperen toen ie 10 was, golfer. Iets.
Dat zegt misschien wel alles. Hij is nooit echt buiten zijn wereld geweest. Hij is erin opgegroeid en er gebleven. Op zich niet erg, maar ik heb niet het idee gekregen dat hij ooit naar 'zijn' wereld heeft gekeken met andere ogen. Ik vond het een spreekbeurt over zijn eigen interesses. En diepgang had het misschien doordat hij de diepte inging met zijn onderwerp, maar ik miste eigenlijk de diepgang door zaken vanuit een breder perspectief te beschouwen.quote:Op maandag 11 augustus 2014 02:25 schreef golfer het volgende:
[..]
Waarom wil jij daar beelden van zien?
Hij vertelde toch dat ie op hele jonge leeftijd op de passe-partout van z'n ouders al heel erg bevlogen raakte van de concerten in het Concertgebouw?
Een film over kinderen is niet dwingend een kinderfilm golferquote:
Sterker nog, het is een film over volwassenen.quote:Op maandag 11 augustus 2014 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een film over kinderen is niet dwingend een kinderfilm golfer
Whatever, het is een erg leuke filmquote:Op maandag 11 augustus 2014 10:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sterker nog, het is een film over volwassenen.
Ik ben het er wel mee eens dat het lichtelijk een kinderfilm is hoor: het laat je op ze minst denken aan een kinderboek.quote:Op maandag 11 augustus 2014 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een film over kinderen is niet dwingend een kinderfilm golfer
Ha ha ha haquote:Op maandag 11 augustus 2014 10:02 schreef Ryon het volgende:
De rest was leuk voor zijn fans, maar die kenden de meeste fragmenten waarschijnlijk al.
Alsjeblieft:quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:48 schreef speknek het volgende:
Oh jammer dat hij afsloot met Erbarme dich, toen was ik allang afgehaakt en dat had ik wel weer willen horen, maar daar heb je natuurlijk YouTube voor. Moonrise Kingdom is fantastisch.
Katten gejank......quote:
Mooie uitvoering ookquote:
Leer jij eerst maar een quoten en bronnen plaatsen, held van de laagdrempelige horecaquote:
Leer jij eerst maar eens ironie van serieus onderscheiden. Held van de horeca, waar je 20 euro voor een toetje betaald en je een fles wijn voor inkoopprijs 5 euro voor 30 euro nuttigt.quote:Op maandag 11 augustus 2014 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leer jij eerst maar een quoten en bronnen plaatsen, held van de laagdrempelige horeca
'Mooie uitvoering ook'quote:
Ik ook! Heb je Eureka gezien? Ik heb laatst ook een interview van/met haar gelezen, vond ik ook echt heel boeiend.quote:
Doet me denken aan Hugo Brandts Corstius. Combineerde wiskunde ook met de Nederlandse taal.quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:53 schreef Gehenna het volgende:
Ik heb wel zin in de uitzending vanavond, Ionica is volgens mij wel een leuke vrouw en wiskunde is altijd interessant
Bij de slimste mens vond ik haar al slim en grappig dus ik ben ook wel benieuwd.quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:53 schreef Gehenna het volgende:
Ik heb wel zin in de uitzending vanavond, Ionica is volgens mij wel een leuke vrouw en wiskunde is altijd interessant
quote:Op 18 juli j.l. gaf Ionica nog een lezing op het partijkantoor van de SP in haar woonplaats Leiden. Hugo Hoes schrijft hierover in de VPRO gids:
Ionica zegt: "Ik ben het lang niet met alle standpunten van de SP eens, maar wel met die over eerlijk delen. Want daar gaat het voor mij om: dat we een beetje lief zijn tegen elkaar en eerlijk delen.
Het is vrijdagavond 18 juli, de dag na de ramp, en ik luister na een minuut stilte met 21 andere bezoekers in het Leidse partijkantoor van de SP naar lid Ionica Smeets. Zij geeft deze tropische dag een openbare en gratis lezing met de titel Liegen met cijfers. Alle bezoekers lijken van de partij, want men kent elkaar. Ook voor Smeets is het een rare dag.
Delen =/= herverdelen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooi, dat eufemistische "eerlijk" in delen, waarmee bedoeld wordt, meer nivelleren, meer herverdelen, meer herverdelerbaantjes, nog grotere overheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eufemismequote:Op zondag 17 augustus 2014 17:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Delen =/= herverdelen.
Anders was dat woord wel gebruikt
Delen is geen eufemisme voor herverdelen. Het is iets wezenlijk anders, ook in de economie.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eufemisme
Delft!quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:27 schreef golfer het volgende:
Voor in de OP (aanpassing):
De vijfde Zomergast, Ionica Smeets (Delft, 1979) is wiskundige en wetenschapsjournalist.
Nadat ze in Delft haar ingenieurstitel in de Technische Wiskunde behaald had ging ze naar het Mathematisch Instituut in Leiden om te promoveren in de getaltheorie. Daar leerde ze Jeanine Daems kennen, met wie ze in 2006 de blog Wiskundemeisjes begon. In hun stukjes laten ze mensen op een nieuwe manier kijken naar dingen uit het dagelijks leven, en laten ze zien hoe cijfers je voor de gek kunnen houden. Het leverde het tweetal een tweewekelijkse column in de Volkskrant op en verschillende prijzen, waaronder twee Dutch Bloggie Awards. In 2011 verscheen hun boek Ik was altijd heel slecht in wiskunde.
Een jaar eerder al publiceerde Smeets Vallende kwartjes, samen met Bas Haring, met wie ze zich boog over de vraag hoe je wetenschap voor een groter publiek toegankelijk kunt maken.
Op televisie werd ze bekend door haar columns voor schooltelevisie, de co-presentatie van De Nationale Rekentoets en van de programma’s De Rekenkamer en Eureka (met Sofie van den Enk).
Op dit moment werkt Ionica Smeets aan een nieuw boek over wetenschapscommunicatie voor bèta’s: Het exacte verhaal.
Smeets is 17 augustus te gast in Zomergasten. Vanaf 20.15 uur op Nederland 2.
Nah ja, beter dan het thema Putten...quote:
Duh.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:17 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nah ja, beter dan het thema Putten...
Als Wilfried maar niet teveel gaat slijmen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:21 schreef Scorpion_17 het volgende:
Als ze maar niet te graag willen allebei..
Ze heeft gewoon 14 vriendjes gehad..zo knap is zou ook weer niet.quote:
Ja, die had een prima verhaal.quote:Op zondag 17 augustus 2014 20:21 schreef xzaz het volgende:
Weten jullie nog dat Freek de Jonge op dat stoeltje zat
Ze is nog steeds niet heel lelijk. Leuke meid.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |