abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143035641

quote:
Zomergasten is een Nederlands televisieprogramma van de VPRO dat elk jaar in de zomer, meer bepaald rond augustus, op zondagavond rechtstreeks uitgezonden wordt. Het programma bestaat sinds 1988 en werd bedacht door Krijn ter Braak. In een avondvullend programma mag iedere zondag een bekende of interessante Nederlander, Vlaming of Nederlandssprekende buitenlander zijn of haar favoriete televisieavond samenstellen. De gast komt meestal uit de literatuur, wetenschap, televisie, de politiek of het bedrijfsleven. De gekozen fragmenten worden getoond en aan de hand daarvan wordt de gast geïnterviewd door een interviewer/presentator. Het programma is in zijn anno 2013 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de bekendste programma's van de Nederlandse publieke omroep. Na elke aflevering van het programma wordt sinds een aantal jaren een film uitgezonden die door de zomergast van de avond werd uitgekozen.
Gasten van 2014
20 juli - Freek de Jonge

27 juli - Jim Taihuttu

3 augustus - Saskia Noort

10 augustus - Reinbert de Leeuw

17 augustus - Ionica Smeets

24 augstus - David van Reybrouck

De fragmenten van.... (wordt gedurende seizoen aangevuld)
De fragmenten van Freek
De fragmenten van jim

De vijfde Zomergast, Ionica Smeets (Delft, 1979) is wiskundige en wetenschapsjournalist.

Nadat ze in Delft haar ingenieurstitel in de Technische Wiskunde behaald had ging ze naar het Mathematisch Instituut in Leiden om te promoveren in de getaltheorie. Daar leerde ze Jeanine Daems kennen, met wie ze in 2006 de blog Wiskundemeisjes begon. In hun stukjes laten ze mensen op een nieuwe manier kijken naar dingen uit het dagelijks leven, en laten ze zien hoe cijfers je voor de gek kunnen houden. Het leverde het tweetal een tweewekelijkse column in de Volkskrant op en verschillende prijzen, waaronder twee Dutch Bloggie Awards. In 2011 verscheen hun boek Ik was altijd heel slecht in wiskunde.
Een jaar eerder al publiceerde Smeets Vallende kwartjes, samen met Bas Haring, met wie ze zich boog over de vraag hoe je wetenschap voor een groter publiek toegankelijk kunt maken.

Op televisie werd ze bekend door haar columns voor schooltelevisie, de co-presentatie van De Nationale Rekentoets en van de programma’s De Rekenkamer en Eureka (met Sofie van den Enk).
Op dit moment werkt Ionica Smeets aan een nieuw boek over wetenschapscommunicatie voor bèta’s: Het exacte verhaal.

Smeets is 17 augustus te gast in Zomergasten. Vanaf 20.15 uur op Nederland 2.

[ Bericht 16% gewijzigd door Mike op 17-08-2014 12:32:50 ]
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_143035651
Duurde te lang. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_143035738
Ik kom net terug van Boyhood. Gaat die film zien mensen! Heb niks gemist vermoed ik na het teruglezen? :P
pi_143036032
Saaie film :{
know'm sayin?
word? word.
pi_143036291
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 23:34 schreef alors het volgende:
Saaie film :{
Had er wat meer van verwacht, dit is inderdaad bagger.
★★★
  zondag 3 augustus 2014 @ 23:51:49 #6
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_143036799
Film wordt op imdb gewaardeerd met een 7,5.
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_143037196
Net pas thuis dus alles gemist. Jullie commentaar bevestigd mijn beeld van haar wel.

Vind het wel goed dat zomergasten ook mensen heeft die eigenlijk niks te vertellen hebben. Boeken schrijven op basis van psychologie van de koude grond werkt schijnbaar. Je hoeft geen groot visionair of diep onderlegt te zijn om ergens succesvol mee te worden.

Ga deze nog wel even terugkijken in een paar loze uurtjes, maar in principe is twee inhoudsloze karakters achter elkaar wel een beetje veel.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_143037260
Ik vond het wel een heel aardige film destijds, hij komt wat langzaam op gang maar hij is wel echt satirisch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_143037712
Vind Wilfried de Jong trouwens ook wel matig. Jelle Brandt Corstius had er iets meer uit gehaald denk ik.
★★★
  maandag 4 augustus 2014 @ 00:23:14 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143038008
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 23:26 schreef superniger het volgende:
Duurde te lang. :')
Originele TT en leuk ook dat de OP al is aangepast naar de volgende gast door superniger.
Oh nee..toch niet. :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 augustus 2014 @ 00:48:54 #11
862 Arcee
Look closer
pi_143038777
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 00:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vond het wel een heel aardige film destijds, hij komt wat langzaam op gang maar hij is wel echt satirisch.
Scandinavische films. _O_
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_143039397
Pfff wat een waste of space deze aflevering. Ze heeft echt nergens een mening over. En zoek eens een andere kapper.... Wilfried wist ook niet goed wat hij er mee aan moest, al betrapte hij haar wel veel op onzin uitkramen. :r Al dat vrouwengezeik over angsten etc. Ze is nog erger en nietszeggender dan haar boeken.
  Redactie Frontpage maandag 4 augustus 2014 @ 10:50:37 #13
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_143045143
Goede aflevering, beste sinds Linda de mol en Joop van den ende. Mooie scenes. Wilfried was wat mat, niet doorvragen als Saskia vertelt over dat ze verkracht is bv. Zwak. Leuke vrouw die Noort
  Redactie Frontpage maandag 4 augustus 2014 @ 10:54:15 #14
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_143045229
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:38 schreef golfer het volgende:
American Psycho gaf destijds inderdaad wel wat ophef.
boek destijds gelezen, pagina's met merken van pakken en aftershave en 30 pagina's horror en n lame einde
pi_143046026
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 10:50 schreef SunChaser het volgende:
Goede aflevering, beste sinds Linda de mol en Joop van den ende. Mooie scenes. Wilfried was wat mat, niet doorvragen als Saskia vertelt over dat ze verkracht is bv. Zwak. Leuke vrouw die Noort
Soms zijn de gasten niet veel aan de maar de fragmenten wel. Maar jij vond de fragmenten wel de moeite waard?
  Redactie Frontpage maandag 4 augustus 2014 @ 11:34:01 #16
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_143046189
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:28 schreef Deckard het volgende:

[..]

Soms zijn de gasten niet veel aan de maar de fragmenten wel. Maar jij vond de fragmenten wel de moeite waard?
Yep. Sprak me allemaal aan, prettig en boeiend
  Redactie Frontpage maandag 4 augustus 2014 @ 11:37:39 #17
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_143046308
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 10:50 schreef SunChaser het volgende:]Wilfried was wat mat, niet doorvragen als Saskia vertelt over dat ze verkracht is bv. Zwak. Leuke vrouw die Noort
Sorry, te vroeg geoordeeld kwam wel aan bod
pi_143046489
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 00:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

Scandinavische films. _O_
Geen spijt van hem dat ik hem nog een keer heb gekeken. Ik ken er eigenlijk niet zoveel, maar er lijkt wel zoiets te zijn als Scandinavische humor. Ik zag vorige week nog een Zweedse comedyserie, Solsidan, dat heeft ook van die ingetogen ongemakkelijke humor.
pi_143046506
Uiteraard wel de populairste zomergasten tot nu toe dit jaar ;(
  maandag 4 augustus 2014 @ 12:03:59 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143047243
Recensie uit De Volkskrant:
quote:
'Zomergasten met Saskia Noort aardig, maar geen moordavond'

Zomergast Saskia Noort wilde 'de donkere kant begrijpen, misschien ook wel van mezelf'. Wat ze daar inmiddels van heeft gezien en leren begrijpen, kwamen we helaas niet te weten, schrijft tv-recensent Jean-Pierre Geelen.

'Kritiek op mijn boeken doet me niet zo veel. Wel op wie ik ben', zei Saskia Noort tegen Wilfried de Jong. Des te riskanter om in Zomergasten te gaan zitten en te betogen dat 'ik als persoon niet de leukste, de slimste en de knapste hoef te zijn'.

Geen reet aan
BN'er zijn? 'Daar vind ik geen reet aan.' De schrijfster van de veelgelezen 'literaire thrillers' - ze leek haar uitgever de term te verwijten - verzorgde een avond met onderhoudende fragmenten, die enigszins gebukt ging onder de opzet en de bereidheid van Noort zich al te diep in de ziel te laten kijken. De Jong deed dappere pogingen tot schedellichten, maar liet in zijn ijver ook vragen liggen.

De fragmenten over Ferdi E., moordenaar van Gerrit-Jan Heijn, en Richard H., die zijn vrouw en kinderen vermoordde om ruimte te scheppen voor zijn Poolse minnares, boden mooie gespreksstof, maar het was fout de thrillerschrijfster te beschouwen als criminologe of forensisch psychiater. Elke zin die Noort erover opmerkte, moest ze baseren op de Amerikaanse neurowetenschapper James Fallon, een onderzoeker van seriemoordenaars, die veel optreedt op commerciële televisie.

In de ogen van Ferdi E. en in het 'programmatische' van diens moordplan zag ze eerst een psychopaat, maar enkele minuten later al dacht ze meer aan 'ziekelijk narcisme'. E. en H. fascineren haar, omdat die mannen de buurman hadden kunnen zijn. 'Of je echtgenoot.' De gezinsmoord van H. 'had een boek van mij kunnen zijn'.

Basisangst
'Van nature' bekijkt ze de wereld met enige argwaan, betoogde Noort. Waar dat vandaan kwam, wilde De Jong weten. Noort wilde 'de donkere kant begrijpen, misschien ook wel van mezelf', zei ze. Wat ze daar inmiddels van heeft gezien en leren begrijpen, kwamen we helaas niet te weten.

Haar therapeut was er ook nog niet achter, maar ze wil zich 'veilig voelen, altijd voorbereid zijn op het ergste'. Na een fragment uit Kijken in de ziel, de reeks met psychiaters, ging het over angsten die haar parten spelen. Vliegangst, tunnelangst, maar ook de stress van een boek schrijven is angst, denkt ze. De 'basisangst' van haar en haar personages is 'angst voor afwijzing, uitgestoten worden, geen liefde meer krijgen. Dat je psychisch doodverklaard wordt door je omgeving.'

In psychoanalyse zou het teruggrijpen op het 'ongelukje' dat haar geboorte was. Haar boeken gaan vaker over slachtoffers dan daders. Zelf was ze ooit ook slachtoffer, zei ze: van een verkrachting, op een feestje waar ze op haar 14de niet hoorde te zijn. Ze heeft het vaker verteld in interviews, maar De Jong koos ervoor te doen alsof hij dat niet had gelezen.

Taboe
Een aangrijpend fragment uit de documentaire The invisible war (2012), over verkrachtingen en aanrandingen in het Amerikaanse leger gaf het gesprek diepte. Een 'taboe-onderwerp': vier mensen hadden Noort deze week gewaarschuwd 'niet wéér' over haar verkrachting te beginnen. Zelf was ze er pas - bij een psycholoog - over gaan praten rond haar twintigste, vertelde Noort. De studie liep niet lekker meer en ze kreeg angstaanvallen. Nu weet ze: 'De helft van de vrouwen die verkracht zijn, ontwikkelt een angststoornis.'

Cirkeltje rond, zegt de huiskamertherapeut: de bron van haar argwaan jegens de wereld, haar fascinatie voor de buurman als psychopaat, haar verlangen zich veilig te voelen en op het ergste voorbereid te zijn, het zou zomaar terug te voeren kunnen zijn op die ene gebeurtenis, ten diepste dus een bron voor haar werk. Maar dat is dus huiskamerpsychologie, op basis van een Zomergast die het in haar boeken niet kon laten te 'pleasen' en die niet, zoals de vertoonde Truman Capote, mensen manipuleerde voor haar boeken.

'Ik vind het belangrijker een leuke vriendin, moeder en aimabel persoon te zijn'. Hoewel opnieuw - net als vorige week met regisseur Jim Taihuttu - al te veel diepgang werd vermeden, won haar relaas aan glans door de vele fragmenten. John Irving die het schrijven vergeleek met worstelen: eindeloos oefenen voor kort applaus.

Geile man
Noort: 'Het misverstand over schrijven is dat het iets rock & rolls zou hebben, of dat je er diepe inspiratie voor moet hebben. Schrijven is gewoon heel hard werken.' Ze voelde zich verwant met J.K. Rowling, huilend op bezoek in het appartement waar op een dieptepunt van haar leven (net met kind uit een scheiding) de kiem voor een nieuw leven werd gelegd.

Ze bewonderde de ultieme echtscheidingsplaat Rumours van Fleetwood Mac, we kregen de 'geile man' Mick Jagger cadeau die in Hyde Park 1969 een gedicht voorlas. Onvergetelijk was het fragment uit de jaren zestig over de Radikale Feministiese Terapie, waarbij vrouwen elkaars vagina's bekeken. Een vrouw, tevreden terugkijkend op die tijd: 'De variaties in vagina's, om dat met elkaar te delen. Daar met elkaar aan te werken, die hele lichaamsbewustwording...'

Tijd doet angst verbleken, wist Noort. Als ze over dertien jaar 60 is, durft ze misschien wel te bungeejumpen. En durft ze eindelijk te zijn wie ze is.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator maandag 4 augustus 2014 @ 12:06:33 #21
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_143047338
Ik vond het een aardige avond met interessante fragmenten. Noort heeft ons verder niet verrast met bijzondere inzichten maar dat had ik van tevoren ook niet verwacht en dat is ook niet erg.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  maandag 4 augustus 2014 @ 12:07:44 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143047376
En het Braaksel van Bert Brussen:

quote:
Saskia Noort is waarschijnlijk de minst elitaire en banaalste gast die het langlopende Vpro-programma ooit heeft mogen ontvangen. Platinablond haar, diep decolleté, zongebruinde huid en gouden collier. De eenvoud zelve, en wie zulks niet wenst te geloven leze haar boeken (megabestsellers waarvan er inmiddels meer dan twee miljoen zijn verkocht): ‘literaire’ thrillers zonder al te veel diepgang of literaire pretenties, maar met een verslavend spannend plot. Het soort boeken dat men ‘in één adem uitleest’, en waarvan men twee uur later alweer is vergeten waar het over ging. Op naar de Bruna voor een nieuw deeltje.

Maar geen zorgen, Noort is even nuchter en down to earth als haar verschijning en oeuvre doen vermoeden. “Ik noem het zelf geen literaire thriller, dat doet de uitgever, ik wil alleen een spannend boek schrijven” en “ik wil helemaal nooit zo’n BN’er zijn, daar heb ik helemaal niets mee”, legde ze uit, voor wie het nog niet door had of niet wilde geloven.

Puur Hollands glorie, afkomstig van de blanke toppen der duinen. Geen fratsen.

Kan dat, een Zomergast die zo sterk afwijkt van de gelaagde erudieten die de deelnemers (kunstenaars, literaire schrijvers, wetenschappers, Freek de Jonge) aan de Zomergastenkaravaan doorgaans pretenderen te zijn om vervolgens hun innerlijke bestaan als een staalkaart van de ziel tentoon te spreiden aan het slinkende maar intieme publiek van VPRO-kijkers?

Klassieke slow-tv
Ja dat kan, maar het duurt wel heel lang. Klassieke slow-tv. Log en traag kwam de avond op gang. Noort (“Jeetje ik schrik toch wel even nu ik mijzelf zo groot zie geprojecteerd”) kijkt 'elke avond trouw het Achtuurjournaal en DWDD' en is niet perse inert door onwetendheid, wel door schaamte en angst. Diezelfde angst zou tegelijk de sleutel tot de avond worden, maar het was flink ploegen om die sleutel te vinden. Als wandelen in een boze droom: het asfalt als stroop, de benen met elkaar versmolten.

Een uur duurde het, minstens een uur. De Jong was trouwens op dreef, met zo’n gast is hij tegelijk sherrif, pianospeler en barkeeper, maar immer stroef. Lange stiltes na een vraag, Noort lachte haar antwoorden beschaamd weg of verschoof haar gedachten naar het zelfkleinerende “vind ik althans” en “zo denk ik er over” als apologie voor haar mening. De demon van schaamte wordt altijd prachtig onder woorden gebracht in de zoete apologie voor een mening.

Dat is een blokkade. Angst dus.

“Angst”, zo ontwaakte ze plotseling uit haar beschermende sluimer, “die onbewust wordt veroorzaakt doordat ik een ‘ongelukje’ van mijn ouders was.” En niet alleen dat: om te kunnen verklaren hoe ze zich voor haar werk probeert in te leven in slachtoffers van een misdrijf wilde ze aan De Jong prijsgeven dat ze zélf ooit slachtoffer was van een verkrachting.

Weg met de obstakels
Geen catharsis, wel een bekentenis die de eenvoud en banaliteit ontmaskerde van een lectuur schrijvende vrouw die liever niet al te moeilijk doet. Weg waren de obstakels. De Jong had de gedachtewereld van Noort, die het verplaatsen van haar meest angstige gedachten naar een talige maar controleerbare werkelijkheid zo tot in de puntjes beheerst, keurig gedeconstrueerd.

Zonder obstakels werd de kijker een loepzuivere blik in haar ziel gegund. Een fragment over Radikale Vrouwenhulpverlening in de jaren zeventig (waarbij vrouwen zich op een zoldertje van het plaatselijke Feministen Kollektief elkaar in de behaarde kut lieten kijken) waren voor Noort reden pittige uitspraken ten faveure van het feminisme te doen. Dit keer zonder apologie voor haar mening. En een bloedstollend fragment uit de documentaire ‘The Invisible War’, over de kille machocultuur in het US Army, waarin het verkrachten van vrouwelijke soldaten kennelijk nog altijd traditie is, dreef de avond naar een doodstil maar geladen hoogtepunt.

Het ontlokte Noort, als verkrachtingsslachtoffer en ervaringsdeskundige, beladen uitspraken over macht en discipline bij mannen. Uitlatingen die het zeker verdienden te worden uitgediept, maar daarvoor ontbrak het aan tijd, en, vreemd genoeg, ook aan moed bij De Jong, die na een avond van stevig en streng interviewen plotseling in de waan verkeerde dat zijn gast van flinterdun kristal was gemaakt en beter met de fluwelen handschoen kon worden aangeraakt.

Van lectuur naar literaire belofte
Nergens voor nodig, zo bleek. Noort is weliswaar een ‘pleaser’ en weigert “ten koste van alles” tot het uiterste te gaan in haar werk, op het juiste moment en onder hoogspanning zegt ze wat er gezegd moet worden. Inderdaad, zonder fratsen. “Ik kan me hoe dan ook nooit meer wegcijferen voor de liefde”, zo vatte ze bijvoorbeeld het verdriet en de wanhoop van haar echtscheiding samen.

Uiteindelijk is het jammer dat Saskia Noort meent “geen literatuur te gaan schrijven”. Het zou haar, in elk geval wat onderwerpen betreft, moeiteloos afgaan, zo onthulde deze Zomergasten-uitzending. Ze hoeft alleen nog maar over dat ene obstakel van de vrees voor afwijzing heen. Wellicht kan ze daarvoor alsnog J. K. Rowling, uit een fragment eerder op de avond, als rolmodel nemen.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 maandag 4 augustus 2014 @ 13:50:35 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_143050524
'De variaties in vagina's, om dat met elkaar te delen. Daar met elkaar aan te werken, die hele lichaamsbewustwording...'

Had ik wel willen zien. En die Bert Brussen kan niet schrijven.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 4 augustus 2014 @ 17:33:43 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143058030
quote:
3s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:07 schreef golfer het volgende:
Braaksel? En wat dan te denken van de kleffe fluimpjes die hier zo'n hele Zomergastenavond onafgebroken worden uitgetuft?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:15:59 #25
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_143059425
Ze had mijn inziens nogal vreemde ideeën over feminisme; jezelf wegcijferen voor een Japanse man, zodat je iedere waardigheid verliest is het mooiste wat er is. En alle stress en verantwoordelijkheid die bij een volwassen baan hoort zijn beangstigend.
Maar gelukkig hebben in de jaren 60 en 70 vrouwen gevochten zodat alles waar zij gelukkig van wordt alleen nog in Zeeland, Japan en de Kop van Overijssel bestaat.. :?
pi_143063579
quote:
3s.gif Op maandag 4 augustus 2014 12:07 schreef golfer het volgende:

[..]

Heb je de tweede helft wel gelezen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:23:23 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143063738
quote:
4s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:20 schreef Claudia_x het volgende:

In noem al die schrijfsels van die vreselijk GeenStijl-populist al tijden lang braaksels. Ongeacht de inhoud.
Poef.....gone! ©golfer
pi_143063820
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef golfer het volgende:

[..]

In noem al die schrijfsels van die vreselijk GeenStijl-populist al tijden lang braaksels. Ongeacht de inhoud.
Het is een heel merkwaardig stuk, in het begin negatief (op het beledigende af) en gaandeweg steeds positiever (op het ophemelende af). Ergens tot het midden heeft hij groot gelijk.
pi_143063971
Ik had sowieso niet van die positieve recensies verwacht.
pi_143063991
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef golfer het volgende:

[..]

Tja.
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:30:42 #31
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143064044
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:29 schreef Specularium het volgende:

Tja.
Wat vond jij ervan?
Poef.....gone! ©golfer
pi_143064113
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:30 schreef golfer het volgende:

[..]

Wat vond jij ervan?
Gewoon saai wijf, daar heb ik geen hele column voor nodig.
pi_143064168
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik had sowieso niet van die positieve recensies verwacht.
Inderdaad. Misschien vinden recensenten het te makkelijk om kritiek te leveren op iemand zonder pretenties?
  Trouwste user 2022 maandag 4 augustus 2014 @ 20:37:13 #34
7889 tong80
Spleenheup
pi_143064344
quote:
4s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Vincent Bijlo naar het schijnt bij Ajax-PEC-Zwolle.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_143075291
Saskia Noort zal best een lief mens zijn. Qua intellectuele diepgang kwam het niet verder dan de diepte van een stoeptegel.

Ik herken in haar wel wat van mijn moeder of van sommige collega's. Gewoon aardig, maar daardoor willen pleasen. Iets dat mensen niet interessant maakt. Ik had bij Noort het idee dat ze geen harde mening heeft of wil uiten. Ja, na twee en een half uur over verkrachting en bij het leger. Vond het al met al toch maar weinig uitgesproken.
pi_143085115
De prostress van vandaag (op www.volkskrant.nl):
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 21:36:33 #37
2661 KWAKje
pi_143242418
nog maar 1 nachtje... zin in c_/
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 23:23:04 #38
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143246256
De vierde Zomergast, Reinbert de Leeuw (Amsterdam, 1938) is dirigent, pianist en componist.

Hij studeerde muziektheorie en piano aan het Haagse conservatorium, waar hij later docent werd.
De Leeuw legde zich in zijn carrière vooral toe op uitvoeringen van klassieke muziek uit de twintigste eeuw. Hij is mede-oprichter en muzikaal leider van het ensemble Asko|Schönberg. In de jaren zeventig verwierf De Leeuw internationale bekendheid door zijn uitvoeringen van de zogenaamde vergeten moderne componisten zoals Erik Satie.

Reinbert de Leeuw was een van de voortrekkers van de Notenkrakersbeweging, een groep van jonge musici en intellectuelen die zich in de jaren zestig met protestacties het – in hun ogen ingeslapen – Nederlandse muziekleven, probeerde wakker te schudden.

Hoewel Reinbert de Leeuw leeft voor de muziek, heeft hij met componeren een haat-liefde-verhouding. In 2014 schreef hij voor het eerst sinds 1984 weer een stuk voor een groot orkest: Der nächtliche Wanderer. Dit stuk, uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest, beleefde zijn première op 1 februari.

De Leeuw treedt regelmatig op als gastdirigent van verschillende orkesten.

Reinbert de Leeuw is 10 augustus te gast in Zomergasten. Vanaf 20.15 uur op Nederland 2.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Misschien dat een modje dit even in de OP kan zetten?
Poef.....gone! ©golfer
pi_143246584
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 23:23 schreef golfer het volgende:

Misschien dat een modje dit even in de OP kan zetten?
Ik heb het stiekem gedaan.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 23:36:59 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143246744
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 23:32 schreef Specularium het volgende:

Ik heb het stiekem gedaan.
^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_143270164
Er wordt vaak gemeld dat Wilfred niet genoeg doorvraagt, maar ik kan me ergens niet aan het idee onttrekken dat het programma tegenwoordig meer een format heeft dan vroeger. De fragmenten worden ook steeds korter, 2-4 min. max, paar vragen, en hup naar het volgende. In mijn herinnering werden er vroeger gewoon wel eens halve docu's getoond en kwamen ze aan het einde ook wel eens tijd tekort, waren ze aan sommige fragmenten niet toegekomen.
pi_143270380
Ze komen nog steeds regelmatig tijd tekort omdat er meer is gepraat dan blijkbaar was voorzien (of omdat ze standaard om meer fragmenten vragen voor het geval van een dialoog te weinig sprake is). Presentator Jan Leyers was er niet zo blij mee toen zomergast Micha Wertheim in de uitzending ging bespreken dat er (tijdens het vertoon van een fragment) overleg had plaatsgevonden met een redacteur over welke fragmenten geschrapt moesten worden. Wilfried de Jong heeft daar volgens mij minder moeite mee, want die heeft vaker gewoon in de uitzending met de gast besproken dat er geen tijd is voor bepaalde fragmenten.
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 18:33:22 #43
7889 tong80
Spleenheup
pi_143270720
Volgens mij begon het vroeger om half 8 en duurde het tot middernacht. Kan me herinneren dat er bij Adelheid Roossien een hele aflevering van een jeugdserie uit de jaren 60 werd vertoond. Belle et Sebastian. Vind trouwens het praten vaak leuker dan de fragmenten. Kan ook genieten van de marathoninterviews op de radio.

pi_143271051
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:33 schreef tong80 het volgende:
Volgens mij begon het vroeger om half 8 en duurde het tot middernacht. Kan me herinneren dat er bij Adelheid Roossien een hele aflevering van een jeugdserie uit de jaren 60 werd vertoond. Belle et Sebastian. Vind trouwens het praten vaak leuker dan de fragmenten. Kan ook genieten van de marathoninterviews op de radio.

Zend de VPRO die marathons nog uit?
Jaar of 15 terug was dat in de zoner doordeweeks.
pi_143271176
Heb wel zin in vanavond ook al kan ik nauwelijks kijken.
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 19:01:24 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_143271696
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Was altijd op vrijdag op Radio-1. Door de horizontalitering zijn ze er volgens mij niet meer. Was op vrijdagochtend in Het Gebouw. Heerlijke radio.

Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 19:02:05 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_143271728
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Heb wel zin in vanavond ook al kan ik nauwelijks kijken.
Kan ook niet kijken. Helaas. Bevlogen man en muzikant.

pi_143271830
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:01 schreef tong80 het volgende:

[..]

Was altijd op vrijdag op Radio-1. Door de horizontalitering zijn ze er volgens mij niet meer. Was op vrijdagochtend in Het Gebouw. Heerlijke radio.

Jep van 9:00 tot 12:00 of zo. :P
Was toch vaak bij de geinterviewde thuis?
  Moderator / Redactie Sport zondag 10 augustus 2014 @ 19:07:20 #49
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_143271940
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:43 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Ja hoor. In de laatste week van het jaar. http://www.vpro.nl/luister/marathoninterview.html
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 19:08:01 #50
7889 tong80
Spleenheup
pi_143271975
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:04 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Jep van 9:00 tot 12:00 of zo. :P
Was toch vaak bij de geinterviewde thuis?
Soms wel soms niet. Maar kom daar tegenwoordig nog maar eens mee in de snelle en zappende samenleving. Echt mooie interviews. Een uur Ischa was ook geweldig. Kan me tegenwoordig alleen Kunstuur en Govert van Brakel op zondag met een uurlange interview voor de geest halen.

Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 19:09:09 #51
7889 tong80
Spleenheup
pi_143272014
Kunststof bedoel ik.

pi_143272030
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:07 schreef borisz het volgende:

[..]

Ja hoor. In de laatste week van het jaar. http://www.vpro.nl/luister/marathoninterview.html
Thx

Ik luister laatste jaren nauwelijks nog radio.
  Moderator / Redactie Sport zondag 10 augustus 2014 @ 19:11:13 #53
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_143272094
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:08 schreef tong80 het volgende:

[..]

Soms wel soms niet. Maar kom daar tegenwoordig nog maar eens mee in de snelle en zappende samenleving. Echt mooie interviews. Een uur Ischa was ook geweldig. Kan me tegenwoordig alleen Kunstuur en Govert van Brakel op zondag met een uurlange interview voor de geest halen.

Radio1 is helaas van 9u t/m 19u DWDD-radio in diverse vormen. Van de week naar bureau buitenland (Di, Wo Do om 21u) geluisterd. Heerlijk programma en ging een uur over Turkije. Er kon eindelijk weer eens echt de diepte in gegaan worden over de presidentsverkiezingen van vandaag.
Zo iets zou gewoon weer overdag uitgezonden moeten worden.
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 19:12:05 #54
7889 tong80
Spleenheup
pi_143272127
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:09 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Thx

Ik luister laatste jaren nauwelijks nog radio.
Waarom niet ? Door internet ? Ik luisterde vroeger naar vaste programma's voor de muziek. Haal ik nu van internet. Luister nog wel af en toe 's ochtends naar Radio-1 of naar Langs de Lijn.

pi_143272342
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:12 schreef tong80 het volgende:

[..]

Waarom niet ? Door internet ? Ik luisterde vroeger naar vaste programma's voor de muziek. Haal ik nu van internet. Luister nog wel af en toe 's ochtends naar Radio-1 of naar Langs de Lijn.

Radio 1 spreekt me overdag niet meer aan.

In het verleden luisterde ik 's avonds vaak naar Langs de Lijn en het Oog op Morgen. Tegenwoordig kies ik voor luisteren naar muziek (cd of youtube), lees een boek of kijk een TV serie.
pi_143272390
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:11 schreef borisz het volgende:

[..]

Radio1 is helaas van 9u t/m 19u DWDD-radio in diverse vormen. Van de week naar bureau buitenland (Di, Wo Do om 21u) geluisterd. Heerlijk programma en ging een uur over Turkije. Er kon eindelijk weer eens echt de diepte in gegaan worden over de presidentsverkiezingen van vandaag.
Zo iets zou gewoon weer overdag uitgezonden moeten worden.
Dit dus.
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:08:33 #57
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143274698
Ik zit er weer klaar voor.
Lijkt mij een interessante zomergast.
Poef.....gone! ©golfer
pi_143275153
Avond! :W

Ik voorzie een moeilijke avond voor De Jong.
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_143275169
Iets mis met z'n zendertje?
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:20:49 #60
7889 tong80
Spleenheup
pi_143275252
quote:
14s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:08 schreef golfer het volgende:
Ik zit er weer klaar voor.
Lijkt mij een interessante zomergast.
Schitterende documentaire gezien laatst over hem. Echt gepassioneerde man.

pi_143275330
Ik kijk.
know'm sayin?
word? word.
pi_143275405
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:22 schreef alors het volgende:
Ik kijk.
Ok. Dankje.
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:24:42 #63
7889 tong80
Spleenheup
pi_143275418
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:18 schreef Scorpion_17 het volgende:

Hoezo :?

pi_143275453
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:24 schreef tong80 het volgende:

[..]

Hoezo :?

De Leeuw schijnt nog weleens nukkig te kunnen zijn.
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:25:21 #65
7889 tong80
Spleenheup
pi_143275460
Moet zo weg. :{

Gelukkig uitzendinggemist. :)

Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:26:06 #66
7889 tong80
Spleenheup
pi_143275499
Niks mis met nukkig. Kun je je als presentator profileren.

zondag 10 augustus 2014 @ 20:26:13 #67
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143275502
Een hele avond gepassioneerd horen praten over muziek is al een feest.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:28:19 #68
7889 tong80
Spleenheup
pi_143275615
Precies Golfert. Die man is zo bevlogen. _O_

† In Memoriam † zondag 10 augustus 2014 @ 20:30:24 #69
137949 Disana
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:31:00 #70
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_143275737
Ben benieuwd. Heb de eerste afleveringen gemist vanwege de vakantie. De man zelf ken ik wel, zijn werk niet zo goed. Ben benieuwd. Weet me tot nu toe nog niet te pakken helaas.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:31:43 #71
7889 tong80
Spleenheup
pi_143275756
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:30 schreef Disana het volgende:
Geen zin in.
Daar gaan de kijkcijfers. :{

zondag 10 augustus 2014 @ 20:32:32 #72
66825 Reya
Fier Wallon
pi_143275796
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:31 schreef Tinkepink het volgende:
Ben benieuwd. Heb de eerste afleveringen gemist vanwege de vakantie. De man zelf ken ik wel, zijn werk niet zo goed. Ben benieuwd. Weet me tot nu toe nog niet te pakken helaas.
Mij evenmin; de man is wel ontegenzeggelijk gepassioneerd.
  † In Memoriam † zondag 10 augustus 2014 @ 20:32:36 #73
137949 Disana
pi_143275797
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:31 schreef tong80 het volgende:

[..]

Daar gaan de kijkcijfers. :{

Tja. Ik heb gewoon geen zin in een in zichzelf gekeerde droogstoppel. Met alle respect voor zijn Satie-vertolkingen.
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:34:40 #74
2661 KWAKje
pi_143275867
Wat legt hij goed en fijn uit waarom mensen toen uit hun stoel vielen. Heerlijk.
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:35:50 #75
7889 tong80
Spleenheup
pi_143275910
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:32 schreef Disana het volgende:

[..]

Tja. Ik heb gewoon geen zin in een in zichzelf gekeerde droogstoppel. Met alle respect voor zijn Satie-vertolkingen.
Als er iemand outgoïng is is hij het wel, als dirigent vooral. Als je zacht spreekt wil het niet zeggen dat ie in zichzelf gekeerd is.

zondag 10 augustus 2014 @ 20:37:37 #76
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143275979
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:34 schreef KWAKje het volgende:
Wat legt hij goed en fijn uit waarom mensen toen uit hun stoel vielen. Heerlijk.
Ja. Hij kan er mooi duidend over praten en je steekt er soms ook nog wat van op. :)
Poef.....gone! ©golfer
pi_143276014
Tristan und Isolde is wel een prachtig stuk ^O^
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:39:03 #78
7889 tong80
Spleenheup
pi_143276032
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:38 schreef Scorpion_17 het volgende:
Tristan und Isolde is wel een prachtig stuk ^O^
Wagner _O_

Moderator / Redactie Sport zondag 10 augustus 2014 @ 20:40:39 #79
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_143276089
Goed dit is nu al de beste aflevering van dit seizoen.
pi_143276200
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:39 schreef tong80 het volgende:
Wagner _O_

Nazi!!! :D

Ik heb wel af en toe het gevoel dat deze meneer er iets meer achter zoekt dan er is. Beetje teveel romantiseert.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Trouwste user 2022 zondag 10 augustus 2014 @ 20:44:34 #81
7889 tong80
Spleenheup
pi_143276237
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:43 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nazi!!! :D

Ik heb wel af en toe het gevoel dat deze meneer er iets meer achter zoekt dan er is. Beetje teveel romantiseert.
:?

zondag 10 augustus 2014 @ 20:44:57 #82
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143276254
Schönberg is echt niet my cup of tea.
Heb daar nooit iets aan gevonden, al die rare halve noten en melodie-lijnen.
Anderen zijn er helemaal lyrisch over.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:46:56 #83
66825 Reya
Fier Wallon
pi_143276344
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:44 schreef golfer het volgende:
Schönberg is echt niet my cup of tea.
Heb daar nooit iets aan gevonden, al die rare halve noten en melodie-lijnen.
Anderen zijn er helemaal lyrisch over.
Ik zou het beschrijven als gewichtigdoenerij, maar dat zal me vast boze reacties opleveren.
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:47:08 #84
2661 KWAKje
pi_143276356
Ik luister dit niet voor mn plezier, maar dat kan ook aan mijn onderontwikkelde gehoor liggen.
Hij heeft wel ff hatseklats de importantie van Schönberg uitgelegd.
pi_143276376
Ik kende dit nog niet, maar ik vind het wel erg mooi zeg :)

maar zoals zo vaak bij klassiek, snap ik verder geen drol van de gedachtes erachter...
Robert Moog died for our synths
  Moderator zondag 10 augustus 2014 @ 20:48:36 #86
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_143276431
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:40 schreef borisz het volgende:
Goed dit is nu al de beste aflevering van dit seizoen.
Dit.
pi_143276504
Nog 25 minuten dan beslis ik of ik overstap naar Ranking. Heb het gevoel dat ik toe ben aan wat luchtigs.
pi_143276505
Ook weer geen gewone leraar Nederlands maar een ontzettend hartstochtelijk gepassioneerde leraar Nederlands....zucht...
pi_143276516
Hij praat niet graag over zichzelf.
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:51:46 #90
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_143276530
Vond het een mooi muziekstuk, maar was vooral geintrigeerd door de uitvoerenden. De emotieloosheid van de gezichten gekoppeld aan de passievolle uitvoering. Bijzonder.
pi_143276606
Ik haat niet klassieke muziek, maar ik ben nu totaal niet in de stemming. En volgens mij is haast de gehele uitzending klassieke muziek lijkt me? Neem Europa van Tiers wel op.
pi_143276624
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:18 schreef Scorpion_17 het volgende:

Hij heeft het nooit zo makkelijk gehad. Deze man praat zoveel en zo goed dat hij de Jong niet nodig heeft.
★★★
pi_143276669
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:54 schreef ajacied4lf het volgende:
Hij heeft het nooit zo makkelijk gehad. Deze man praat zoveel en zo goed dat hij de Jong niet nodig heeft.
Ik vind het een beetje vermoeiend dat hij over elk dingetje zo bewogen geëmotioneerd en geestdriftig vol gevoel heetbloedig en heftig hartstochtelijk bijna stormachtig en temperamentvol maar ook vurig en warmbloedig probeer te zeggen dat hij iets mooi vind.
pi_143276691
Mooi kleur pak weer van De Jong ^O^
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:56:29 #95
2661 KWAKje
pi_143276695
Haha, de dirigent als meest overschatte onderdeel van de muziek. Yeah right.
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:56:59 #96
66825 Reya
Fier Wallon
pi_143276720
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:54 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Misschien moet hij juist eens zijn gast wat opstoken.
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:58:56 #97
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143276790
Het is wel vintage VPRO, hè.
pi_143276853
quote:
9s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:58 schreef Ringo het volgende:
Fijn dat dit kan.
Je kan ook gezellig naar Obese kijken op rtl
pi_143276901
John Cage :D Ik heb een bij een lokaal radiostation 4.33 aangevraagd. Het duurde anderhalve minuut voor ze erachter kwamen dat er echt geen muziek zou volgen :D
pi_143276921
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:56 schreef KWAKje het volgende:
Haha, de dirigent als meest overschatte onderdeel van de muziek. Yeah right.
Geen heel gekke gedachte, toch.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:03:01 #101
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143276948
John Cage. _O_
Poef.....gone! ©golfer
pi_143276992
John Cage heeft dit stuk wel eens beter gespeeld, niet zo'n mooie uitvoering.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:05:13 #103
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143277011
quote:
14s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:03 schreef golfer het volgende:
John Cage. _O_
Dit. :D
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:05:32 #104
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143277022
Het publiek doet alsof het naar André van Duin zit te kijken.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:05:38 #105
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_143277024
Na Edvard Khil de grootste troller in muziekland
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:05:39 #106
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143277026
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:04 schreef truthortruth het volgende:
John Cage heeft dit stuk wel eens beter gespeeld, niet zo'n mooie uitvoering.
:D
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:06:42 #107
2661 KWAKje
pi_143277070
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:02 schreef Xrenity het volgende:

[..]

Geen heel gekke gedachte, toch.
Het is prima om de rol en functie van de dirigent te nuanceren, maar het kan een wereld van verschil maken welke dirigent voor het orkest staat.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:10:48 #108
272504 Gits
kimmidoll
pi_143277242
Jee zijn er echt mensen die dit met aandacht volgen, ik trek dit niet, heb het een kans gegeven. Allemachtig wat saaaaaai :Z
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:11:25 #109
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_143277273
Moet zeggen dat ik best wel veel leer vandaag (weet echt geen donder van muziek), maar dat ik meer maatschappijgerichte gasten interessanter vind.
Wil bijvoorbeeld de aflevering met Lidewij Edelkoort nog eens terug zien. Ze had toch gelijk, met haar 'de uil wordt een trendvogel'. Ben die uitspraak nooit vergeten omdat ik het zo'n bizarre opmerking vond. Ben heel benieuwd of haar andere voorspellingen ook zijn uitgekomen.
Was sowieso een geweldig seizoen, 2012. Het wrong, het was pijnlijk, raar... Spannender tv dan met de Jong wat mij betreft.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:11:43 #110
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143277288
quote:
10s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:10 schreef Gits het volgende:
Jee zijn er echt mensen die dit met aandacht volgen, ik trek dit niet, heb het een kans gegeven. Allemachtig wat saaaaaai :Z
:Y

Maar ik mag dan ook graag mensen over muziek horen praten, helemaal als het om vage muziek gaat als Cage :D
pi_143277294
Cinderella Goodnight Girls... :9~
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:15:07 #112
2661 KWAKje
pi_143277436
Oh das ook wel fijn. Gewoon muziek laten zijn en ernaar luisteren en niet persé interpreteren o.i.d. Gewoon luisteren. Fijn.
  Moderator zondag 10 augustus 2014 @ 21:16:47 #113
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_143277524
Hoop dat Nils Frahm nog langskomt, maar dat is te recent voor Reinbert waarschijnlijk.
pi_143277639
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:16 schreef Slobeend het volgende:
Hoop dat Nils Frahm nog langskomt, maar dat is te recent voor Reinbert waarschijnlijk.
Frahm. _O_
She was born in spring but I was born too late, blame it on a simple twist of fate.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:18:58 #115
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143277643
Al die anekdotes in doorleefde superlatieven, echt onverteerbaar. Voor liefhebbers en kenners van klassieke muziek misschien een mooie avond, maar ik ga de hond uitlaten.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:19:15 #116
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_143277657
interessant fragment dit.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:19:59 #117
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143277706
Ik heb Schubert nog nooit zo saai en traag horen vertolken als door die Richter.
Vind daar geen klap aan. :{
Poef.....gone! ©golfer
pi_143277741
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:19 schreef golfer het volgende:
Ik heb Schubert nog nooit zo saai en traag horen vertolken als door die Richter.
Hijzelf volgens mij ook niet....
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:21:04 #119
123170 alors
zlata1234
pi_143277756
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:11 schreef Tinkepink het volgende:
Moet zeggen dat ik best wel veel leer vandaag (weet echt geen donder van muziek), maar dat ik meer maatschappijgerichte gasten interessanter vind.
Wil bijvoorbeeld de aflevering met Lidewij Edelkoort nog eens terug zien. Ze had toch gelijk, met haar 'de uil wordt een trendvogel'. Ben die uitspraak nooit vergeten omdat ik het zo'n bizarre opmerking vond. Ben heel benieuwd of haar andere voorspellingen ook zijn uitgekomen.
Was sowieso een geweldig seizoen, 2012. Het wrong, het was pijnlijk, raar... Spannender tv dan met de Jong wat mij betreft.
De uil was toen al lang een trend in de mode. Zij bralde maar wat, alle wat ze zei was al gebeurd of had de gemiddelde modeblogger op internet ook al door. Grootste onzingast ooit, knap dat je met kletspraat zoveel geld kunt verdienen, dat wel.

Maar goed ik ben het wel met je eens dat ik meer op maatschappij/geschiedenis gasten ook interessanter vind dan zulke culturele dingen. Dat over Le Sacre ook, ik ken het wel, maar het boeit me gewoon niet echt. Ik was het overigens niet eens dat het tegenwoordig nog zo schokkend zou zijn geweest als destijds, klassieke muziek is tegenwoordig nog maar een niche. In zijn belevingswereld ongetwijfeld niet, maar voor de rest van de wereld wel.

Hij kan wel leuk vertellen maar wil ook niet graag al te persoonlijk worden, vind ik ook wel jammer.
know'm sayin?
word? word.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:21:06 #120
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_143277760
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:19 schreef golfer het volgende:
Daar ging dit stukje volgens mij ook over. Er zat geen echt leven in. het was 'nep'
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:25:30 #121
2661 KWAKje
pi_143277986
quote:
15s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:18 schreef Ringo het volgende:
... Voor liefhebbers en kenners van klassieke muziek misschien een mooie avond, maar ik ga de hond uitlaten.
Ik kan amper een trompet van een triangel onderscheiden, evengoed vind ik het soms echt boeiend.

Is deze avond echt alleen interessant voor "muzikale mensen"?
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:25:44 #122
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_143278004
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:15 schreef KWAKje het volgende:
Oh das ook wel fijn. Gewoon muziek laten zijn en ernaar luisteren en niet persé interpreteren o.i.d. Gewoon luisteren. Fijn.
Al wordt er al een uur lang geïnterpreteerd.
pi_143278135
Dit heeft niets met n fragment te maken. De Jong is wsl vooraf ingepeperd dat hij het vooral hier nog over moet hebben, maar gaat er te lang op door.
  Moderator zondag 10 augustus 2014 @ 21:28:22 #124
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_143278139
Om welke uitspraak gaat dit? Even gemist.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:32:43 #125
2661 KWAKje
pi_143278365
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:25 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Al wordt er al een uur lang geïnterpreteerd.
Ik verstond het (eerste 45 minuten) de les muziekgeschiedenis als een plaatsing in de (culturele)maatschappij vanaf de 18e eeuw. Niet persé als een (persoonlijke) interpretatie. En die achtergrond voegt weer informatie toe aan de persoon, muzikant, dirigent Reinbert de Leeuw en zijn muzikale ontwikkeling - naar moderne muziek.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:34:48 #126
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_143278480
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:32 schreef KWAKje het volgende:

[..]

Ik verstond het (eerste 45 minuten) de les muziekgeschiedenis als een plaatsing in de (culturele)maatschappij vanaf de 18e eeuw. Niet persé als een (persoonlijke) interpretatie. En die achtergrond voegt weer informatie toe aan de persoon, muzikant, dirigent Reinbert de Leeuw en zijn muzikale ontwikkeling - naar moderne muziek.
Zo kan je het ook noemen.
pi_143278481
quote:
15s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:18 schreef Ringo het volgende:
Al die anekdotes in doorleefde superlatieven, echt onverteerbaar. Voor liefhebbers en kenners van klassieke muziek misschien een mooie avond, maar ik ga de hond uitlaten.
Ik wou dat ik een hond had om uit te laten momenteel.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:35:44 #128
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_143278527
quote:
9s.gif Op zondag 10 augustus 2014 20:58 schreef Ringo het volgende:
Heerlijk O+ Ik vond Vrije Geluiden vanochtend een beetje te braaf, ik ben blij dat ze het vanavond goed maken :)
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:37:29 #129
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143278611
Ik vind Wilfried trouwens wel vaak erg voor de hand liggende vragen stellen..

Als de gast (zoals de afgelopen 2 afleveringen) niet zo veel stof heeft, kan hij het programma ook niet meer redden.

Vanavond heeft ie een makkie overigens :)
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:37:40 #130
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143278618
Prachtig, die componist met z'n vrouw met bandrecorder in het bos om vogelgeluiden op te nemen en daar dan met een broek opgetrokken tot aan zijn borst in een stoel achteraf over te praten. _O-
Poef.....gone! ©golfer
pi_143278621
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:21 schreef alors het volgende:

[..]

De uil was toen al lang een trend in de mode. Zij bralde maar wat, alle wat ze zei was al gebeurd of had de gemiddelde modeblogger op internet ook al door. Grootste onzingast ooit, knap dat je met kletspraat zoveel geld kunt verdienen, dat wel.

Heb even op haar website gekeken, wat een handel in trends. :D voor ieder onderwerp heeft ze haast wel een boekje gemaakt met voorspellingen. Soort moderne waarzegster. Net zo nep natuurlijk.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:37:56 #132
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_143278631
Als hij zinnen af zou maken zou dat al wat lekkerder luisteren.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:39:05 #133
2661 KWAKje
pi_143278685
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:37 schreef golfer het volgende:
Prachtig, die componist met z'n vrouw met bandrecorder in het bos om vogelgeluiden op te nemen en daar dan met een broek opgetrokken tot aan zijn borst in een stoel achteraf over te praten. _O-
Een ware paradijsvogel :D
pi_143278896
Ik heb maar even een moderne componist opgezet: Paolo Nutini's Iron sky. Wat een plaaaaaat _O_
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:43:35 #135
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_143278903
Leuke uitzending hoor :Y
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_143279001
Jammer dat hij het filmpje van die liervogel niet laat zien. David Attenborough die dat beest een motorzaag hoort nadoen.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:47:09 #137
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143279106
Hij zit er zo in als ie luistert. _O_
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator zondag 10 augustus 2014 @ 21:47:42 #138
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_143279129
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Jammer dat hij het filmpje van die liervogel niet laat zien. David Attenborough die dat beest een motorzaag hoort nadoen.
Mooi fragment ja. Zal wel te duur zijn zeker.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:47:57 #139
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_143279144
Mooie muziek.
Wat mij dan weer tekent is dat ik alleen luisterde en toen ik even naar het beeldscherm keek meteen aan Starwars moest denken :')
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:48:07 #140
2661 KWAKje
pi_143279151
Ben ik nou een barbaar? Als ik een vogel wil horen, ga ik wel naar het bos of ik zet een raam open. Moet daar dan echt muziek over/van (na)gemaakt worden?
Prima hoor, dat mensen zo hun avond willen doorbrengen. Ik doe wel even de afwas.
pi_143279228
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:43 schreef Falco het volgende:
Leuke uitzending hoor :Y
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:50:31 #142
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143279266
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:47 schreef Tinkepink het volgende:
Mooie muziek.
Wat mij dan weer tekent is dat ik alleen luisterde en toen ik even naar het beeldscherm keek meteen aan Starwars moest denken :')
De lightsabers? :P
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:51:02 #143
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_143279297
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:50 schreef Gehenna het volgende:

[..]

De lightsabers? :P
Jup.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:56:04 #144
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143279559
Dit is wel vrij erg en de orkestleden die het moeten uitvoeren vinden het ook helemaal niks. :{

Rare vogel, die Louis Andriessen.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:56:04 #145
123170 alors
zlata1234
pi_143279560
Ik vind het wel erg eenzijdig hoor met alleen maar muziek :{
know'm sayin?
word? word.
  zondag 10 augustus 2014 @ 21:57:22 #146
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143279616
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:56 schreef alors het volgende:
Ja maarrrrr… dat is… nu… kultuuurrrrrrr… jongedame.
pi_143279647
quote:
Ik zou t ook eenzijdig vinden met jou..alleen maar seks :{w
pi_143279659
quote:
Is ook niet echt #ZG zo .
  Moderator zondag 10 augustus 2014 @ 22:01:05 #149
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_143279806
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:57 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]

Ik zou t ook eenzijdig vinden met jou..alleen maar seks :{w
:') , met alors kan je ook voetbal of Maartens Moestuin kijken.
pi_143279810
quote:
Ja dit had net zo goed op de radio kunnen worden uitgezonden tot nu toe.
pi_143279974
Reinbert heeft wel een brede interesse moet ik zeggen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:04:17 #152
2661 KWAKje
pi_143279981
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:01 schreef Apostrof het volgende:

[..]

Ja dit had net zo goed op de radio kunnen worden uitgezonden tot nu toe.
Klopt tot nog toe. Zometeen komt vast een stukje met Victor Borge.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:04:47 #153
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143280011
quote:
13s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:04 schreef marcodej het volgende:
Reinbert heeft wel een brede interesse moet ik zeggen.
Qua klassieke muziek wel :+
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:06:31 #154
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_143280109
Ik mis nog iets, maar weet niet wat.
pi_143280165
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik mis nog iets, maar weet niet wat.
Actie.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:07:42 #156
123170 alors
zlata1234
pi_143280166
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:01 schreef Slobeend het volgende:

[..]

_O_
know'm sayin?
word? word.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:08:11 #157
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_143280200
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:01 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Maartens Moestuin _O_
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:10:24 #158
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_143280335
Reinbert Karremans :P
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:10:52 #159
2661 KWAKje
pi_143280359
Er zit een verschilletje tussen vermoeidheid en minder energie (door ouderdom) meneer De Jong.
pi_143280606
Het tweede scherm is trouwens even roemloos weer vertrokken als dat het kwam he?
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:15:46 #161
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143280648
2e scherm is toch gewoon FOK!? :P
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:17:37 #162
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_143280754
Jaja, een riedeltje Mozart hoeven we niet meer te verwachten.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:20:40 #163
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143280944
En tot nu toe alleen maar hele ouwe (moderne klassieke) muziekcomponisten. Veel jaren 50-60.
Komen er ook nog moderne jonge talentvolle nieuwe klassieke componisten aan bod?
Poef.....gone! ©golfer
pi_143281059
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Maartens Moestuin _O_
Baardmannetjes *O*
pi_143281130
Ik vind de muziek die hij begrijpt niet toegankelijk voor mij.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:24:46 #166
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143281193
Laatste uurtje kijk ik morgen wel, de wekker gaat me er net iets te vroeg voor af

:W
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:28:02 #167
123170 alors
zlata1234
pi_143281386
Wat is de keuzefilm eigenlijk. Of laat hij gewoon een uitvoering van klassiek stuk integraal uitzenden?
know'm sayin?
word? word.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:28:22 #168
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_143281403
Letterlijk en figuurlijk grote oren :P
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:29:52 #169
2661 KWAKje
pi_143281487
Ah het lichtvoetige moment... Net op tijd
pi_143281632
Jammer dat hij de kijkers met een andere muzieksmaak niet meeneemt. Ik vind het een leuke man met een interessant vak, maar teveel zijn muziek.
pi_143281633
Heb mij meer vermaakt met de zomergifjesgast van deze week :P

http://www.vpro.nl/zomergifjes/willie-wartaal.html
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:32:54 #172
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_143281648
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:23 schreef Bluezz het volgende:
Ik vind de muziek die hij begrijpt niet toegankelijk voor mij.
Het zou fraai geweest zijn als ie had aangegeven dat na de première van de Sacre klassieke muziek steeds meer in die ontoegangelijke niche terecht is gekomen.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:33:38 #173
123170 alors
zlata1234
pi_143281684
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:32 schreef Apostrof het volgende:
Heb mij meer vermaakt met de zomergifjesgast van deze week :P

http://www.vpro.nl/zomergifjes/willie-wartaal.html
Zomergifjes _O_ dat is echt briljant O+
know'm sayin?
word? word.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:33:52 #174
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143281695
Briljant dit stukje film met Carmen erin. _O_
Poef.....gone! ©golfer
pi_143281735
Leuk filmpje hoor.
pi_143281747
Briljant Car Men :D
pi_143281754
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:33 schreef alors het volgende:

[..]

Zomergifjes _O_ dat is echt briljant O+
Zijn keuzegifje _O_
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:35:49 #178
123170 alors
zlata1234
pi_143281802
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:34 schreef Apostrof het volgende:

[..]

Zijn keuzegifje _O_
Niks verklappen, ik moet nog kijken :D
know'm sayin?
word? word.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:39:01 #179
8369 speknek
Another day another slay
pi_143281970
Iets zegt me dat dit het record minste kijkers ooit pakt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:40:31 #180
123170 alors
zlata1234
pi_143282050
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:39 schreef speknek het volgende:
Aan mij heeft het niet gelegen, ik heb het echt geprobeerd.
know'm sayin?
word? word.
pi_143282088
quote:
Het is wel erg VPRO ja.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:42:24 #182
8369 speknek
Another day another slay
pi_143282169
Volgens mij zit zijn hele kijkerspubliek ergens tussen de Keizersgracht en Prinsengracht.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:44:50 #183
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143282317
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:42 schreef speknek het volgende:
Volgens mij zit zijn hele kijkerspubliek ergens tussen de Keizersgracht en Prinsengracht.
Heb daar nooit gewoond, maar kan deze uitzending nog steeds prima waarderen.
Ook buiten de grachtengordel van Amsterdam zijn mensen wel in cultuur geïnteresseerd. ;)
Poef.....gone! ©golfer
pi_143282319
quote:
Vind de gasten zeer matig. Ik keek uit naar Jim Taihuttu, dat viel tegen. Vond het vandaag nog best oké, maar in vergelijking met voorgaande jaren is het wel erg saai allemaal.
★★★
pi_143282432
Wel leuk hoe hij De Jong op zijn plek zet.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:46:53 #186
123170 alors
zlata1234
pi_143282452
Ik vond Jim leuker dat Reinbert.
know'm sayin?
word? word.
pi_143282510
Iets zegt me dat we dit fragment al eens eerder hebben gezien.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:48:31 #188
8369 speknek
Another day another slay
pi_143282553
Mooie muziek, dit is een downer met een epileptische aanval?
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:50:12 #189
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143282647
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:44 schreef golfer het volgende:

Ook buiten de grachtengordel van Amsterdam zijn mensen wel in cultuur geïnteresseerd. ;)
Met een hoofdletter Cee, golfer! Met een hoofdletter Cee.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:51:09 #190
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143282688
Met een grote K!
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:56:14 #191
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_143282936
Het zou toch leuk zijn als Wilfried de Jong zometeen es aan Reinbert vraagt naar zijn mening over Katy Perry.
pi_143282939
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:44 schreef golfer het volgende:

[..]

Heb daar nooit gewoond, maar kan deze uitzending nog steeds prima waarderen.
Ik ben ook geïnteresseerd in cultuur. Alleen niet in deze cultuur.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:56:38 #193
123170 alors
zlata1234
pi_143282960
quote:
2s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:56 schreef Falco het volgende:
Het zou toch leuk zijn als Wilfried de Jong zometeen es aan Reinbert vraagt naar zijn mening over Katy Perry.
:D
know'm sayin?
word? word.
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:58:22 #194
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143283053
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:56 schreef marcodej het volgende:

Ik ben ook geïnteresseerd in cultuur. Alleen niet in deze cultuur.
Welke dan? Jan Smit en Frans Bauer? :')
Poef.....gone! ©golfer
pi_143283194
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:58 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, want als je niet geinteresseerd bent in klassieke muziek, ben je meteen fan van Smit en Bauer.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:02:01 #196
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143283212
Ach, golfer. Die houding is zó 1989, daar kom je nu niet meer mee weg, ouwe.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 10-08-2014 23:07:08 ]
  † In Memoriam † zondag 10 augustus 2014 @ 23:02:07 #197
137949 Disana
pi_143283217
quote:

[..]

Wat een rotopmerking.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:03:08 #198
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_143283272
quote:

[..]

Niet zo badinerend doen man ;(

Dit vind ik echt teringirritante muziek. De rest is best interessant :Y
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:03:14 #199
2661 KWAKje
pi_143283279
Ik ben afgehaakt.
pi_143283406
Hij heeft wel een mooie kaaklijn :D
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:06:44 #201
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143283441
Prachtig fragment met dat verhaal over die metro.
Fascinerend. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:07:32 #202
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143283486
quote:
6s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:02 schreef Ringo het volgende:
Ach, golfer. Die houding is zó 1984, daar kom je nu niet meer mee weg, ouwe.
Toen waren Bauer en Smit er nog niet.
Toen had je nog cultuur met Hazes en Alberti. ;)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:10:12 #203
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143283624
Je snapt wel wat ik bedoel hè, ouwe sherrysnobist.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:10:22 #204
2661 KWAKje
pi_143283633
Oeh toch nog een Bach-opflakkering... Altijd goed.
pi_143283692
Ik probeer het echt, maar het weet mij zo niet te boeien. Geen wonder dat er zo weinig mensen onder de 60 naar klassiek luisteren als er dit soort figuren representatief voor zijn. Doe mij dan maar de 10e van Tijl, vast en zeker populistenmuzak maar dat weet mij nog wel te raken.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:11:39 #206
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_143283694
Erbarme dich _O_
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:12:12 #207
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143283722
Toch nog even Bach en Erbarme dich. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_143283767
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:07 schreef golfer het volgende:

[..]

Toen waren Bauer en Smit er nog niet.
Toen had je nog cultuur met Hazes en Alberti. ;)
Ah Hazes, die men in de grachtengordel ineens na zijn dood goed vond.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:14:11 #209
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143283827
Ik heb genoten en vooral vrij veel geleerd over de beweegredenen en de muziek van Reinbert de Leeuw.
Hij heeft 3 uur lang gepassioneerd gesproken over de muziek die hém raakt en die passie kwam oprecht over.
Zeer interessante man. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_143283854
Aan de andere kant, mooi dat er nog zo'n avond kan zijn vol met klassieke muziek bij de PO :P. Toch een stukje cultuurvoorlichting.
pi_143283862
Eens met Golfer.
She was born in spring but I was born too late, blame it on a simple twist of fate.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:14:45 #212
123170 alors
zlata1234
pi_143283864
Ik word hier altijd een beetje lacherig van.
know'm sayin?
word? word.
pi_143283874
Erbarme dich is wel mooi ja.
  Moderator zondag 10 augustus 2014 @ 23:15:40 #214
362868 crew  Slobeend
of all places
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:15:41 #215
2661 KWAKje
pi_143283917

[ Bericht 100% gewijzigd door KWAKje op 10-08-2014 23:16:10 ]
pi_143283929
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:14 schreef alors het volgende:
Ik word hier altijd een beetje lacherig van.
Cultuurbarbaar.
pi_143284016
Was niet mijn ding, maar op zich best boeiend...Alleen die constante superlatieven ben ik beetje allergisch voor.
pi_143284084
Ik kijk wel uit naar volgende week.
pi_143284127
Mijn concentratie ebde weg toen hij een fragment van Schönberg nog even moest inleiden voor we het konden gaan bekijken. Als Wilfried hem een kwartier later niet had afgekapt was hij vermoedelijk nog steeds bezig met die inleiding.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:20:32 #220
2661 KWAKje
pi_143284147
Ik vond het een fijne avond. Heus.
pi_143284377
Moonrise Kingdom volgende week als keuzefilm :)
Weet voor de rest niet of het echt een inhoudelijke avond wordt met "het wiskundemeisje".
Slim is ze maar heeft ze de VPRO factor? :P
pi_143284522
Gaaf om deze film te openen met een hypnose.
pi_143284577
Erg mooi. Deze aflevering laat wel duidelijk zien in welke spagaat de Zomergasten-redactie zich bevindt.

Aan de ene kant kunnen ze ervoor kiezen om een gast neer te zetten die het over een heel divers scala aan onderwerpen heeft. Het resultaat daarvan is dan weer wel dat er vaak een gebrek aan diepgang wordt verweten, wat natuurlijk ook logisch is bij het gebruik van veel verschillende onderwerpen.

Aan de andere kant heb je dan een gast als Reinbert de Leeuw. Wanneer je deze man uitnodigt voor een aflevering, weet je al van te voren waar het over gaat. De Leeuw is echt een expert op het gebied van modernistische muziek, en heeft zijn hele leven hier in dienst van geplaatst. Dit levert dan ook een enorme diepgang in de aflevering op, maar het is dan voorts wel weer begrijpelijk dat het soms wat onbegrijpelijk wordt voor buitenstaanders (al heeft hij zich nog redelijk ingehouden).

Ik vind het dan ook een mooie oplossing zoals de redactie het nu doet: soms een gast kiezen die wat meer aan de oppervlakte blijft over een divers aantal onderwerpen, en soms ook echt voor de keiharde diepgang over een specifiek onderwerp.
pi_143285691
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:24 schreef Apostrof het volgende:
Weet voor de rest niet of het echt een inhoudelijke avond wordt met "het wiskundemeisje".
Slim is ze maar heeft ze de VPRO factor? :P
Een goede zomergast weet de kijker te boeien en iets bij te brengen. Daarvoor is het nodig een brug te slaan tussen de eigen belevingswereld en die van anderen. Het is natuurlijk afwachten hoe de avond met Ionica zal verlopen, maar ik vermoed dat zij dit kan.

Reinbert heeft daarentegen nauwelijks geprobeerd om een wat groter publiek te bereiken. Erg jammer.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:53:18 #225
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143285755
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:51 schreef Claudia_x het volgende:

Reinbert heeft daarentegen nauwelijks geprobeerd om een wat groter publiek te bereiken. Erg jammer.
Gewoon lekker elitair in z'n eigen wereld gebleven. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_143285859
quote:
14s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:53 schreef golfer het volgende:

[..]

Gewoon lekker elitair in z'n eigen wereld gebleven. ^O^
En dat mag, maar het is een gemiste kans. Het is namelijk best mogelijk om anderen deelgenoot te maken van die wereld, ook mensen die menen niet veel met klassieke muziek op te hebben. Ik heb een grote bereidwilligheid om nieuwe dingen te leren kennen of om anders te leren kijken naar dingen die ik al ken, maar op een tweetal fragmenten na kon Reinberts avond me totaal niet boeien.
pi_143285980
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:24 schreef Apostrof het volgende:
Pareltje.
  maandag 11 augustus 2014 @ 00:09:15 #228
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143286356
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:58 schreef Weltschmerz het volgende:

Pareltje.
Kinderfilm.
Poef.....gone! ©golfer
pi_143286418
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 00:09 schreef golfer het volgende:

[..]

Kinderfilm.
Dat is meer een oordeel dat ik van een Bauer- of Smitfan zou verwachten.
  maandag 11 augustus 2014 @ 00:12:31 #230
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143286454
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 00:11 schreef Weltschmerz het volgende:

Dat is meer een oordeel dat ik van een Bauer- of Smitfan zou verwachten.
Nee, die gaan naar Nederlandstalige films. ;)
Poef.....gone! ©golfer
pi_143286516
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 00:12 schreef golfer het volgende:

[..]

Nee, die gaan naar Nederlandstalige films. ;)
Die taal beheersen ze evenmin, dus voor hen maakt het juist minder uit.
  Moderator maandag 11 augustus 2014 @ 00:23:27 #232
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_143286847
Ik heb het t/m cage gezien of t/m die schubert performer die zichzelf niet mocht. Ik vond het erg boeiende tv, maar ik moest richting huis... de rest later nog eens kijken :Y boeiend
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 11 augustus 2014 @ 00:25:50 #233
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_143286933
quote:

[..]

Een goede zomergast weet de kijker te boeien en iets bij te brengen. Daarvoor is het nodig een brug te slaan tussen de eigen belevingswereld en die van anderen. Het is natuurlijk afwachten hoe de avond met Ionica zal verlopen, maar ik vermoed dat zij dit kan.

Het stuk dat ik gezien heb t/m cage / Richter werd elke keer als reinbert wat diepgang wilde aanbrengen hij een andere hoek in geduwd door de jong...

Dat stuk waar een verhaal afgekapt werd om over die niet geauthoriseerde biografie te beginnen, vond ik erg vreemd overkomen dat kwam echt als een donderslag bij heldere hemel. Netals toen de jong hem richting zijn ouders/jeugd probeerde te krijgen. Heb je eindelijk iemand die leuk over muziek praat ga je hem richting bijzaken duwen.

Ik had juist het idee dat reinbert wel wat minder inleidend had mogen zijn en wat meer toegespitst op de fragmenten.... dat hele verhaal van de wenen naar schoenberg toe dat kun je zelf ook wel bedenken dat had hij ook in 1 zin kunnen zeggen en dan wat dieper op schoenberg in kunnen gaan. Neemt niet weg dat het stuk dat ik gezien heb erg tof vond en de rest zeker nog ga bekijken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bosbeetle op 11-08-2014 00:31:52 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 11 augustus 2014 @ 00:46:51 #234
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143287570
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2014 00:25 schreef Bosbeetle het volgende:

Het stuk dat ik gezien heb t/m cage / Richter werd elke keer als reinbert wat diepgang wilde aanbrengen hij een andere hoek in geduwd door de jong...

Dat stuk waar een verhaal afgekapt werd om over die niet geauthoriseerde biografie te beginnen, vond ik erg vreemd overkomen dat kwam echt als een donderslag bij heldere hemel. Netals toen de jong hem richting zijn ouders/jeugd probeerde te krijgen. Heb je eindelijk iemand die leuk over muziek praat ga je hem richting bijzaken duwen.

Mee eens en als je in het vervolg eigennamen ook nog eens met hoofdletters gaat schrijven is het nog leesbaarder.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 11 augustus 2014 @ 01:46:14 #235
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_143289079
quote:

[..]

Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  maandag 11 augustus 2014 @ 02:06:40 #236
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_143289562
Vond er geen hol aan. Heb het niet eens 'n uur volgehouden. Gebeurt me niet vaak.
Klassieke muziek ( en al het gelul eromheen ). Dat was het wel, toch?

- Of heeft ie daarna nog laten weten waar ie 'n stijve van kreeg ( of krijgt ) buiten klassieke muziek? Vast niet.

--

Moonrise Kingdom... Tja, Wes Anderson... Na 2 of 3 films gaat zijn formule toch wel vervelen.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  maandag 11 augustus 2014 @ 02:10:19 #237
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143289665
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2014 02:06 schreef DO2 het volgende:
Vond er geen hol aan. Heb het niet eens 'n uur volgehouden. Gebeurt me niet vaak.
Klassieke muziek ( en al het gelul eromheen ). Dat was het wel, toch?

- Of heeft ie daarna nog laten weten waar ie 'n stijve van kreeg ( of krijgt ) buiten klassieke muziek? Vast niet.

Waarom wil jij weten waar iemand van 75 jaar een stijve van kreeg of krijgt :?
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 11 augustus 2014 @ 02:22:28 #238
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_143289987
Desnoods laat ie wat beelden zien die 'm even met z'n ogen deden knipperen toen ie 10 was, golfer. Iets.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  maandag 11 augustus 2014 @ 02:25:18 #239
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143290048
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2014 02:22 schreef DO2 het volgende:
Desnoods laat ie wat beelden zien die 'm even met z'n ogen deden knipperen toen ie 10 was, golfer. Iets.
Waarom wil jij daar beelden van zien?
Hij vertelde toch dat ie op hele jonge leeftijd op de passe-partout van z'n ouders al heel erg bevlogen raakte van de concerten in het Concertgebouw?
Poef.....gone! ©golfer
pi_143290448
Vrij saaie zomergasten dit jaar.
  maandag 11 augustus 2014 @ 07:19:35 #241
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143291688
Bevlogen. Dat is echt zo'n nietszeggend kak-woord. Wie raakt er nu bevlogen op z'n tiende?
  Trouwste user 2022 maandag 11 augustus 2014 @ 07:52:00 #242
7889 tong80
Spleenheup
pi_143291875
Zomergast Reinbert de Leeuw wilde niet over zichzelf praten. Het wisselgeld was echter onbetaalbaar: een avond vol muziek, die dreef op de gepassioneerde verteller, schrijft tv-recensent Jean-Pierre Geelen.

De beste uitzendingen van Zomergasten zijn die waarin de gast één verhaal heeft over wat hem of haar bezielt, de inspiratie en de voorbeelden, zei Zomergast Reinbert de Leeuw, componist, dirigent en 'hartstochtelijk ZG-kijker'.

En zo is het.

Met vrienden had hij vaak kritiek geleverd, en die was niet mals, verzekerde hij presentator Wilfried de Jong. Maar nu hij er zelf zat, zou hij toch een toontje lager zingen, dacht hij. Dat bleek niet waar. De Leeuw was binnen enkele minuten op stoom, en was drie uur lang niet meer te stuiten in zijn bezieling voor zijn verhaal, over de muziek die zijn leven beheerst. De Jong kon er af en toe nauwelijks tussenkomen; vragen leken soms nauwelijks nodig.

In de soms wat geforceerde zoektocht van Zomergasten naar gasten uit verschillende geledingen en categorieën (naast de wetenschapper en de schrijver altijd ook een publiekstrekker in de sector Linda de Mol of Youp van 't Hek - en hadden we al een leuke jonge vrouw?) staat dit seizoen na vier afleveringen de tussenstand in het voordeel van de 'klassieke' zomergasten: Freek de Jonge en Reinbert de Leeuw zijn 'vintage VPRO', en leverden toch echt stukken meeslepender afleveringen op dan regisseur Jim Taihuttu en schrijfster Saskia Noort. De sleutel schuilt in het gerijpte verhaal, plus de wil en het vermogen dat over te brengen.

De Leeuw had het allemaal, drie uur lang - en dat zonder te roken. Zijn avond werd een exposé over muziek en het vernieuwen van de taal daarvan. Dat laatste omdat in de oude taal alles wel gezegd is.

Tovenaar
Die avond 'moest' openen met de 'tovenaar' Igor Stravinsky, 'De eerste van de grote componisten van wie fantastisch beeldmateriaal is'. De première van zijn Sacre du printemps in Parijs was het grootste schandaal uit de muziekgeschiedenis. Later componeerde hij hermetische, religieuze muziek, om zichzelf niet te herhalen. De Leeuw zei het hem na: 'Je mag alles herhalen, behalve jezelf'.

Via Arnold Schönberg en John Cage (met de serieus bedoelde première van diens stuk Water walks bij het lachende publiek van een tv-show) ontvouwden zich de opvattingen van dirigent De Leeuw. In pianist Svjatoslav Richter zag hij 'een musicus waaraan alle ijdelheid ontbreekt', en zo hoorde dat. 'Er zijn vele musici die ongelooflijke dingen kunnen op hun instrument. Maar het gaat dan toch teveel om wat zij kunnen. De muzikant gaat dan tussen jou en muziek in staan'.

In de muziekuitvoering draait immers alles om de concentratie. 'Het samenvallen van jou en de muziek, zodat daar niks meer tussen zit.' Helaas wordt dat maar zelden bereikt, reden waarom het eeuwige tekort blijft knagen.

Zelf leek hij zich ook weg te cijferen. 'Dirigent is een overschat beroep', zei dirigent De Leeuw. Zonder dirigent komt een orkest ook een heel eind. Muzikanten en dirigenten staan bovendien altijd ten dienste van de componist, vond hij. 'Je speelt Mahler, niet jezelf.'

Pijnlijk
Daarom ook vond hij het zo pijnlijk te kijken naar de aflevering van AVRO Close Up over Louis Andriessens Imperfect harmony. Dirigent Mariss Jansons leek geen oog en oor voor de aanwezige componist te hebben, de orkestleden keken elkaar voortdurend schamperend aan.
Toch leek zijn passie voor muziek niet de enige drijfveer tot wegcijferen. De Leeuw deelde forse tikken uit aan de schrijfster van zijn 'biografie', waarvan hij de autorisatie weigerde na de enorme 'onzin' en fouten die erin zouden staan. Kernbezwaar: het boek ging over hem, en niet enkel over muziek. En het mocht niet over hem gaan.

Waarom niet, dat werd niet helemaal duidelijk. Zijn liefdesleven, daarover wilde hij niet praten op tv, en daar had hij zijn reden voor, mystificeerde hij.

Kon het zo zijn dat zijn hartstocht in de muziek is gaan zitten, vroeg De Jong. Licht geïrriteerd leek hem dat 'psychologie van de koude grond'. Hij had er wel 'bepaalde gedachtes' over, maar die ging hij niet op tv ontvouwen - zijn goed recht uiteraard, ook in tijden waarin 'je blootgeven' op tv bijna vereiste lijkt.

Het wisselgeld was onbetaalbaar: een avond vol muziek, die dreef op de gepassioneerde verteller. Die voelt zich nog lang geen 75, en beseft dat je in het leven moet leren al die waarheden van rond je 20'ste af te leren, om zo de ogen te openen voor het nieuwe. Zoals de Russische componiste Galina Oestvolskaja, die in de Stalintijd haar eigen weg ging, met 'urgente, krachtige en dwingende' muziek uit een andere wereld maakte.

De avond vol 'nieuwe' klanken eindigde met oude: de aria Erbarme dich uit de Matthäus Passion van Bach, 'Het hoogste dat de menselijke geest heeft voortgebracht in de geschiedenis'.

Wat hij geleerd had: zijn zoektocht is een lange reis, maar het raadsel (waaróm is nou juist Erbarme dich zo mooi?) zal nooit worden opgelost - dat is het mooie ervan. 'Het woord houdt op. En dan begint de muziek.'

Prachtig slotakkoord van een drie uur durende symfonie. De Leeuws vrienden zullen tevreden zijn. De kijker ook.

Jean-Pierre Geelen is columnist en televisierecensent van de Volkskrant.

Moderator / Redactie Sport maandag 11 augustus 2014 @ 08:40:10 #243
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_143292191
348.000 kijkers.

Het stukkie van Bertje B: http://www.geenstijl.nl/m(...)t&utm_medium=twitter

maandag 11 augustus 2014 @ 09:48:27 #244
8369 speknek
Another day another slay
pi_143293139
Oh jammer dat hij afsloot met Erbarme dich, toen was ik allang afgehaakt en dat had ik wel weer willen horen, maar daar heb je natuurlijk YouTube voor. Moonrise Kingdom is fantastisch.
pi_143293216
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 02:25 schreef golfer het volgende:

[..]

Waarom wil jij daar beelden van zien?
Hij vertelde toch dat ie op hele jonge leeftijd op de passe-partout van z'n ouders al heel erg bevlogen raakte van de concerten in het Concertgebouw?
Dat zegt misschien wel alles. Hij is nooit echt buiten zijn wereld geweest. Hij is erin opgegroeid en er gebleven. Op zich niet erg, maar ik heb niet het idee gekregen dat hij ooit naar 'zijn' wereld heeft gekeken met andere ogen. Ik vond het een spreekbeurt over zijn eigen interesses. En diepgang had het misschien doordat hij de diepte inging met zijn onderwerp, maar ik miste eigenlijk de diepgang door zaken vanuit een breder perspectief te beschouwen.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 11 augustus 2014 @ 10:02:27 #246
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_143293383
Reinbert de Leeuw leverde helaas precies af wat je er te voren van kon verwachten. Het is een vrij eendimensionale en gesloten man, en maakt daarom ongetwijfeld een goede hoorcollege docent voor het handjevol studenten dat anno 2014 nog in zijn muziekgenre geinteresseerd is, maar als zomergast viel het allemaal wat tegen. De meerderheid van de kijkers zal al na het tweede of derde fragment zijn weggezapt.

Het is natuurlijk altijd leuk om iemand gepassioneerd te horen praten over zijn of haar vakgebied. Maar dat is geen garantie op een boeiende avond. Hoogtepunt was zijn zeldzame maar wat laffe en ontwijkende reactie op zijn biografie. De rest was leuk voor zijn fans, maar die kenden de meeste fragmenten waarschijnlijk al.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 11 augustus 2014 @ 10:08:01 #247
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143293518
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 00:09 schreef golfer het volgende:

[..]

Kinderfilm.
Een film over kinderen is niet dwingend een kinderfilm golfer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143293589
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sterker nog, het is een film over volwassenen.
  maandag 11 augustus 2014 @ 10:13:29 #249
45206 Pietverdriet
pi_143293642
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 10:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Sterker nog, het is een film over volwassenen.
Whatever, het is een erg leuke film
pi_143294579
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 10:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben het er wel mee eens dat het lichtelijk een kinderfilm is hoor: het laat je op ze minst denken aan een kinderboek.
  Trouwste user 2022 maandag 11 augustus 2014 @ 11:44:04 #251
7889 tong80
Spleenheup
pi_143296124
quote:
13s.gif Op maandag 11 augustus 2014 10:02 schreef Ryon het volgende:
De rest was leuk voor zijn fans, maar die kenden de meeste fragmenten waarschijnlijk al.
Ha ha ha ha :D

pi_143299313
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 09:48 schreef speknek het volgende:
Oh jammer dat hij afsloot met Erbarme dich, toen was ik allang afgehaakt en dat had ik wel weer willen horen, maar daar heb je natuurlijk YouTube voor. Moonrise Kingdom is fantastisch.
Alsjeblieft:

Trouwste user 2022 maandag 11 augustus 2014 @ 15:00:06 #253
7889 tong80
Spleenheup
pi_143302633
  maandag 11 augustus 2014 @ 15:26:47 #254
45206 Pietverdriet
pi_143303535
  maandag 11 augustus 2014 @ 15:27:42 #255
45206 Pietverdriet
pi_143303567
quote:
Leer jij eerst maar een quoten en bronnen plaatsen, held van de laagdrempelige horeca
  Trouwste user 2022 maandag 11 augustus 2014 @ 15:34:56 #256
7889 tong80
Spleenheup
pi_143303834
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Leer jij eerst maar een quoten en bronnen plaatsen, held van de laagdrempelige horeca
Leer jij eerst maar eens ironie van serieus onderscheiden. Held van de horeca, waar je 20 euro voor een toetje betaald en je een fles wijn voor inkoopprijs 5 euro voor 30 euro nuttigt.

Trouwste user 2022 maandag 11 augustus 2014 @ 15:36:13 #257
7889 tong80
Spleenheup
pi_143303891
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mooie uitvoering ook
'Mooie uitvoering ook' :D Woeha. Een echte kenner. :D _O_

Trouwste user 2022 maandag 11 augustus 2014 @ 15:37:49 #258
7889 tong80
Spleenheup
pi_143303953
Snobisme is niemand vreemd. Sommigen spannen de kroon.

Ik vind de Lothar Matheus passion het mooist. Bij de zesde schwalbe in derde test.

pi_143315846
Mooie uitzending. Ik weet erg weinig van deze muziek maar het was goed te volgen. Wel een echte VPRO gast in de zijn dat je duidelijk ziet dat hij in dat wereldje zit en weinig moeite doet om zijn neus er buiten te steken.

Laatste fragment had ik niets mee, altijd dat gedoe over die Paasmuziek. Echt typisch iets van het Nederlandse burgerlijke wereldje. Ik mag toch hopen dat dit niet echt het hoogtepunt van muziek als universeel menselijk verschijnsel is.

Los daarvan erg mooi een vakman over zijn vak te horen praten. ^O^
pi_143337576
pi_143345941
Ik heb het nog niet gezien, maar als ik dit allemaal zo lees, ga ik het ook maar niet terugkijken. Ik heb niet zoveel met klassieke muziek, behalve als Matthew Bellamy er door geinspireerd wordt...
pi_143387174
quote:
14s.gif Op zondag 10 augustus 2014 23:19 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kijk wel uit naar volgende week.
Ik ook! Heb je Eureka gezien? Ik heb laatst ook een interview van/met haar gelezen, vond ik ook echt heel boeiend.
  zondag 17 augustus 2014 @ 12:27:37 #263
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143505251
Voor in de OP (aanpassing):

De vijfde Zomergast, Ionica Smeets (Delft, 1979) is wiskundige en wetenschapsjournalist.

Nadat ze in Delft haar ingenieurstitel in de Technische Wiskunde behaald had ging ze naar het Mathematisch Instituut in Leiden om te promoveren in de getaltheorie. Daar leerde ze Jeanine Daems kennen, met wie ze in 2006 de blog Wiskundemeisjes begon. In hun stukjes laten ze mensen op een nieuwe manier kijken naar dingen uit het dagelijks leven, en laten ze zien hoe cijfers je voor de gek kunnen houden. Het leverde het tweetal een tweewekelijkse column in de Volkskrant op en verschillende prijzen, waaronder twee Dutch Bloggie Awards. In 2011 verscheen hun boek Ik was altijd heel slecht in wiskunde.
Een jaar eerder al publiceerde Smeets Vallende kwartjes, samen met Bas Haring, met wie ze zich boog over de vraag hoe je wetenschap voor een groter publiek toegankelijk kunt maken.

Op televisie werd ze bekend door haar columns voor schooltelevisie, de co-presentatie van De Nationale Rekentoets en van de programma’s De Rekenkamer en Eureka (met Sofie van den Enk).
Op dit moment werkt Ionica Smeets aan een nieuw boek over wetenschapscommunicatie voor bèta’s: Het exacte verhaal.

Poef.....gone! ©golfer
  zondag 17 augustus 2014 @ 12:53:04 #264
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143505872
Ik heb wel zin in de uitzending vanavond, Ionica is volgens mij wel een leuke vrouw en wiskunde is altijd interessant :Y
  zondag 17 augustus 2014 @ 12:55:53 #265
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143505936
Ben vooral benieuwd naar haar keuze van fragmenten.
Lijkt mij een interessante gast.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 zondag 17 augustus 2014 @ 13:54:51 #266
7889 tong80
Spleenheup
pi_143507811
quote:
7s.gif Op zondag 17 augustus 2014 12:53 schreef Gehenna het volgende:
Ik heb wel zin in de uitzending vanavond, Ionica is volgens mij wel een leuke vrouw en wiskunde is altijd interessant :Y
Doet me denken aan Hugo Brandts Corstius. Combineerde wiskunde ook met de Nederlandse taal.

pi_143508211
quote:
7s.gif Op zondag 17 augustus 2014 12:53 schreef Gehenna het volgende:
Bij de slimste mens vond ik haar al slim en grappig dus ik ben ook wel benieuwd.
  zondag 17 augustus 2014 @ 14:31:34 #268
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_143509446
Relatief zwaar, die nieuwe aflevering van Zomergifjes met Simone van Saarloos:
http://www.vpro.nl/zomergifjes/simone-van-saarloos.html
  zondag 17 augustus 2014 @ 17:21:25 #269
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143515592
quote:
Op 18 juli j.l. gaf Ionica nog een lezing op het partijkantoor van de SP in haar woonplaats Leiden. Hugo Hoes schrijft hierover in de VPRO gids:

Ionica zegt: "Ik ben het lang niet met alle standpunten van de SP eens, maar wel met die over eerlijk delen. Want daar gaat het voor mij om: dat we een beetje lief zijn tegen elkaar en eerlijk delen.
Het is vrijdagavond 18 juli, de dag na de ramp, en ik luister na een minuut stilte met 21 andere bezoekers in het Leidse partijkantoor van de SP naar lid Ionica Smeets. Zij geeft deze tropische dag een openbare en gratis lezing met de titel Liegen met cijfers. Alle bezoekers lijken van de partij, want men kent elkaar. Ook voor Smeets is het een rare dag.
^O^
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 augustus 2014 @ 17:37:03 #270
45206 Pietverdriet
pi_143516267
Mooi, dat eufemistische "eerlijk" in delen, waarmee bedoeld wordt, meer nivelleren, meer herverdelen, meer herverdelerbaantjes, nog grotere overheid.
  zondag 17 augustus 2014 @ 17:45:56 #271
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143516708
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooi, dat eufemistische "eerlijk" in delen, waarmee bedoeld wordt, meer nivelleren, meer herverdelen, meer herverdelerbaantjes, nog grotere overheid.
Delen =/= herverdelen.

Anders was dat woord wel gebruikt :)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 augustus 2014 @ 17:47:31 #272
45206 Pietverdriet
pi_143516785
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Delen =/= herverdelen.

Anders was dat woord wel gebruikt :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eufemisme
  zondag 17 augustus 2014 @ 18:38:12 #273
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143519276
Ik ga er vanuit dat Ionica het vanavond niet erg veel over politiek zal hebben, dus dat Pietverdriet dan wel wat minder aan z'n trekken zal komen om te kunnen uitlokken. :')
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 17 augustus 2014 @ 18:43:07 #274
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_143519536
quote:
Delen is geen eufemisme voor herverdelen. Het is iets wezenlijk anders, ook in de economie.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 augustus 2014 @ 18:44:55 #275
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_143519624
Benieuwd _O_

Wetenschappers >²³ Kunstenaars
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_143521666
Eerste aflevering die ik wel wil zien.
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:58:31 #277
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_143523124
quote:
3s.gif Op zondag 17 augustus 2014 12:27 schreef golfer het volgende:
Voor in de OP (aanpassing):

Delft!
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_143524205
quote:
14s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:58 schreef Bravebart het volgende:
Delft!
Nah ja, beter dan het thema Putten...
pi_143524274
Zin in! Ik vind 'r leuk!
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:19:25 #280
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_143524336
Slimme meid
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:20:22 #281
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_143524389
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:17 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nah ja, beter dan het thema Putten...
Duh.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:21:07 #282
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_143524440
Weten jullie nog dat Freek de Jonge op dat stoeltje zat _O-
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:21:31 #283
66825 Reya
Fier Wallon
pi_143524461
Veelbelovend.
pi_143524464
quote:
14s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:58 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Delft!
Leiden!
pi_143524467
Als ze maar niet te graag willen allebei..
pi_143524507
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:21 schreef Scorpion_17 het volgende:
Als ze maar niet te graag willen allebei..
Als Wilfried maar niet teveel gaat slijmen.
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:23:08 #287
123170 alors
zlata1234
pi_143524553
Vroeger was ze mooi
know'm sayin?
word? word.
pi_143524567
Penn en Teller _O_
pi_143524605
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:23 schreef alors het volgende:
Vroeger was ze mooi
Ze heeft gewoon 14 vriendjes gehad..zo knap is zou ook weer niet.
  † In Memoriam † zondag 17 augustus 2014 @ 20:24:41 #290
137949 Disana
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 augustus 2014 @ 20:24:51 #291
862 Arcee
Look closer
pi_143524658
Penn & Teller _O_
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:26:22 #292
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143524752
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:21 schreef xzaz het volgende:
Weten jullie nog dat Freek de Jonge op dat stoeltje zat _O-
Ja, die had een prima verhaal. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:26:59 #293
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_143524791
quote:
Vroeger was ze mooi
Ze is nog steeds niet heel lelijk. Leuke meid. :)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:27:06 #294
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_143524803
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:26 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, die had een prima verhaal. ^O^
Zijn gezeik blijft dooreppen zelfs al is die al een tijdje weg.
  Trouwste user 2022 zondag 17 augustus 2014 @ 20:27:32 #295
7889 tong80
Spleenheup
pi_143524822
quote:
Vroeger was ze mooi
Wat is er misgegaan ?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')