ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (Brabant ). DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. (Brabant ). Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Over dat interrail gedoe in Hongarije, bij ons klaagden ze ook dat we het traject niet hadden ingegeven... Ze hebben er nog nooit naar gekeken, behalve in Hongarije..
[ Bericht 1% gewijzigd door b2py op 30-07-2014 20:01:07 ]
Op woensdag 30 juli 2014 19:34 schreef bork het volgende: De twee dames die onder de trein kwamen in Indiana en het overleefd hebben, zijn gefilmd door de cctv van de locomotief.
Op woensdag 30 juli 2014 19:35 schreef b2py het volgende: Over dat interrail gedoe in Hongarije, bij ons klaagden ze ook dat we het traject niet hadden ingegeven... Ze hebben er nog nooit naar gekeken, behalve in Hongarije..
Ik heb in Finland weleens gezeik gehad. Ik reisde die dag op een interrail reisdag, maar had er ook nog wat andere tickets bij zitten (voor heel andere trajecten). Nou die moest ik er ook uit halen en ook laten zien. Wat?! RailPlus korting? Ook railpluskaart zien Kuthoer
ik moet eerst op die website van alles doen en daarna alsnog naar de automaat. Dat snap je wel toch?
Maar de vraag is: ben je daarmee langer bezig dan bij de kaartautomaat een traject invullen, je OV-chipkaartnummer waaraan het maandtrajectkaartje werd gekoppeld, dit betalen met PIN en vervolgens iedere keer losse kaartjes kopen voor de keren dat je buiten traject wil reizen? Een enkele bestelling ophalen bij de kaartautomaat gaat toch een tikkie sneller, en je bent vast bedreven genoeg op het internet om zo'n bestelling in een aantal minuutjes te plaatsen.
Op woensdag 30 juli 2014 22:22 schreef Peter het volgende: Waarom kunnen we niet met de OV-chipkaart bij de railcatering betalen? Daar liep ook een proef over?
Er liep een proef met betalen met de OV-chipkaart, maar dat is afgeketst omdat De Nederlandse Bank van mening is dat TLS dan als bank gaat opereren en ze dan een bankvergunning moeten hebben. De OV-chipkaart voldoet dan weer niet aan de eisen die daarvoor gelden, onder andere vanwege de fraudegevoeligheid van het ding.
Op woensdag 30 juli 2014 22:22 schreef Peter het volgende: Waarom kunnen we niet met de OV-chipkaart bij de railcatering betalen? Daar liep ook een proef over?
"Sorry meneer, uw saldo is te laag, er moet minimaal het inschenktarief van 10 euro op uw kaart staan".
Op woensdag 30 juli 2014 21:43 schreef Bitlord het volgende: Leuk om een dergelijk rijtuig na een jaar of tien weer eens in het echt te zien; vanmiddag stond het Beneluxstuurstandrijtuig in het Spoorwegmuseum.
Er liep een proef met betalen met de OV-chipkaart, maar dat is afgeketst omdat De Nederlandse Bank van mening is dat TLS dan als bank gaat opereren en ze dan een bankvergunning moeten hebben. De OV-chipkaart voldoet dan weer niet aan de eisen die daarvoor gelden, onder andere vanwege de fraudegevoeligheid van het ding.
Volgens mij is de reden vooral dat contactloos betalen met de bankpas sneller ingevoerd werd dan verwacht.
Op woensdag 30 juli 2014 22:38 schreef de_boswachter het volgende: Staan tegenwoordig de kaartautomaten nog? Kan ik dus een kaartje kopen aan zo'n automaat zonder daarbij lastig te doen met chipkaarten enzo?
Bij de kaartautomaten met bovenaan een blauw NS-logo kun je eenmalige chipkaarten kopen (Enkele Reis/Retour etc.).
Bij de andere typen automaten met bovenaan "OV-chipkaarthouders" kun je geen losse vervoerbewijzen kopen, alleen saldo laden en producten op je OV-chipkaart laden.
Als je bij ING of ABN zit gewoon zeggen dat je pas stuk is. Dan krijg je een nieuwe met NFC-chip.
quote:
maarre... Die dingen zullen vast storen met de OV-chipkaart?
Ja, dat doen ze.
quote:
Op woensdag 30 juli 2014 22:38 schreef de_boswachter het volgende: Staan tegenwoordig de kaartautomaten nog? Kan ik dus een kaartje kopen aan zo'n automaat zonder daarbij lastig te doen met chipkaarten enzo?
Ja, er staan nog kaartautomaten en ja, je kunt er ook nog enkeltjes uit halen. Die zijn wel een euro duurder...
Er liep een proef met betalen met de OV-chipkaart, maar dat is afgeketst omdat De Nederlandse Bank van mening is dat TLS dan als bank gaat opereren en ze dan een bankvergunning moeten hebben. De OV-chipkaart voldoet dan weer niet aan de eisen die daarvoor gelden, onder andere vanwege de fraudegevoeligheid van het ding.
Hoe zit het eigenlijk met die fraudegevoeligheid? Nu met de Traject Vrij abonnementen reizen op rekening is geïntroduceerd heeft de abonnementhouder een enorm probleem als iemand anders erin slaagt zijn kaartnummer te "spoofen". Ik meen me te herinneren dat de eerste hackpogingen zich vooral richtten op de anonieme kaarten omdat die een brakkere chip zouden hebben dan de persoonlijke kaarten, maar die zouden ook niet zaligmakend zijn toch?
Op woensdag 30 juli 2014 22:38 schreef de_boswachter het volgende: Staan tegenwoordig de kaartautomaten nog? Kan ik dus een kaartje kopen aan zo'n automaat zonder daarbij lastig te doen met chipkaarten enzo?
Er staan nog kaartautomaten op de stations, maar die spugen nu alleen maar eenmalige chipkaarten uit voor enkeltjes en retourtjes. Daarnaast kun je er nog wat andere aanvullende kaartjes krijgen
Op woensdag 30 juli 2014 22:38 schreef de_boswachter het volgende: Staan tegenwoordig de kaartautomaten nog? Kan ik dus een kaartje kopen aan zo'n automaat zonder daarbij lastig te doen met chipkaarten enzo?
Je kunt online een e-ticket kopen, dan hoef je niet in- en uit te checken en betaal je geen onnodige toeslag.
Maar de vraag is: ben je daarmee langer bezig dan bij de kaartautomaat een traject invullen, je OV-chipkaartnummer waaraan het maandtrajectkaartje werd gekoppeld, dit betalen met PIN en vervolgens iedere keer losse kaartjes kopen voor de keren dat je buiten traject wil reizen? Een enkele bestelling ophalen bij de kaartautomaat gaat toch een tikkie sneller, en je bent vast bedreven genoeg op het internet om zo'n bestelling in een aantal minuutjes te plaatsen.
Ja, ik ben een rasoptimist.
IK WIL GEWOON NIET
En ik heb helemaal geen behoefte aan mensen die vinden dat het onzin is waarom ik het niet wil
Hoe zit het eigenlijk met die fraudegevoeligheid? Nu met de Traject Vrij abonnementen reizen op rekening is geïntroduceerd heeft de abonnementhouder een enorm probleem als iemand anders erin slaagt zijn kaartnummer te "spoofen".
Kaarten spoofen is tegenwoordig wat minder een probleem dan vroeger. Hoewel nog steeds dezelfde techniek wordt gebruikt (MiFare / ISO/IEC 14443) worden er tegenwoordig geen NXP-chips meer gebruikt in de kaarten.
De nieuwe chips, die zich voordoen als NXP-chips, zijn voorzien van mechanismes om te detecteren wanneer de kaart wordt aangevallen om zo de boel preventief te blokkeren.
quote:
Ik meen me te herinneren dat de eerste hackpogingen zich vooral op de anonieme kaarten omdat die een brakkere chip zouden hebben dan de persoonlijke kaarten, maar die zouden ook niet zaligmakend zijn toch?
Anonieme en persoonlijke kaarten zijn gelijk aan elkaar, het zijn juist de wegwerpchipkaarten die zwakker zijn beveiligd. Daar zit vaak niets meer op dan een tellertje dat aangeeft dat men nog 5 keer kan inchecken voor het kaartje zichzelf blokkeert. Kennelijk vindt men de zwakkere beveiliging van die kaarten een acceptabel risico.
Op woensdag 30 juli 2014 22:46 schreef James1988 het volgende: Anonieme en persoonlijke kaarten zijn gelijk aan elkaar, het zijn juist de wegwerpchipkaarten die zwakker zijn beveiligd. Daar zit vaak niets meer op dan een tellertje dat aangeeft dat men nog 5 keer kan inchecken voor het kaartje zichzelf blokkeert. Kennelijk vindt men de zwakkere beveiliging van die kaarten een acceptabel risico.
Op zich begrijpelijk dat er weinig tijd/geld/moeite wordt gestoken in de beveiliging van eenmalige chipkaarten; waarom zou iemand die willen kopiëren o.i.d.? Saldo eraf halen kan niet en het reisrecht/reisdatum staat erop gedrukt, dus je kan dat niet aanpassen ofzo.
Er staan nog kaartautomaten op de stations, maar die spugen nu alleen maar eenmalige chipkaarten uit voor enkeltjes en retourtjes. Daarnaast kun je er nog wat andere aanvullende kaartjes krijgen
Thanks iedereen voor de reacties
Dit weekend voor het eerst in 10 jaar met de trein/OV en dan bied een topic als deze uitkomst. Aangezien het papieren treinkaartje is verdwenen was ik al bang voor een rompslomp, mede omdat ik opstap op een station in een gehucht. Uit het verleden weet ik dat ze daar één automaat hadden...
Dit weekend voor het eerst in 10 jaar met de trein/OV en dan bied een topic als deze uitkomst. Aangezien het papieren treinkaartje is verdwenen was ik al bang voor een rompslomp, mede omdat ik opstap op een station in een gehucht. Uit het verleden weet ik dat ze daar één automaat hadden...
Trein/OV? Als je met meerdere OV-middelen reist is de OV-chipkaart in het gros van de gevallen wel financieel het aantrekkelijkst, je houdt alleen wel wat restsaldo over dat je een volgende reis kan gebruiken. Losse tickets zijn zeker in bussen/trams/metro's een stuk duurder dan reizen op saldo met een "plastic" OV-chipkaart.
Trein/OV? Als je met meerdere OV-middelen reist is de OV-chipkaart in het gros van de gevallen wel financieel het aantrekkelijkst, je houdt alleen wel wat restsaldo over dat je een volgende reis kan gebruiken. Losse tickets zijn zeker in bussen/trams/metro's een stuk duurder dan reizen op saldo met een "plastic" OV-chipkaart.
Is maar een éénmalig iets mijn reisje, wel een retour trouwens. Alleen met de trein
Trein/OV? Als je met meerdere OV-middelen reist is de OV-chipkaart in het gros van de gevallen wel financieel het aantrekkelijkst, je houdt alleen wel wat restsaldo over dat je een volgende reis kan gebruiken. Losse tickets zijn zeker in bussen/trams/metro's een stuk duurder dan reizen op saldo met een "plastic" OV-chipkaart.
Juist stad- en streekvervoer wil nog wel eens goedkope dagkaartjes hebben (bijvoorbeeld om een autoluw stadscentrum te promoten) die goedkoper zijn dan reizen op saldo.
Op woensdag 30 juli 2014 21:36 schreef Dr_Flash het volgende: Hee Darkwing hoe zat het ook weer met het eten in de TGV? Je krijgt toch een maaltijd bij je plaats gebracht of zo in de 1e klasse?
Eh, nee dat is Thalys geloof ik...En sommige TGV's
Want anders krijg je dat '' Ja maar hij doet Charles de Gaulle - Lille en krijgt wel te eten, en ik doeChrles de Gaulle - Marne la vallee (10 minuten) en huuhuu"
Eh, nee dat is Thalys geloof ik...En sommige TGV's
Want anders krijg je dat '' Ja maar hij doet Charles de Gaulle - Lille en krijgt wel te eten, en ik doeChrles de Gaulle - Marne la vallee (10 minuten) en huuhuu"
Ik doe Brussel - Nîmes. 8:17 vertrek, 13:16 aankomst. Ik hoef niet een ontbijtje EN een lunch, maar op z'n minst een ontbijtje zou wel netjes zijn
Juist stad- en streekvervoer wil nog wel eens goedkope dagkaartjes hebben (bijvoorbeeld om een autoluw stadscentrum te promoten) die goedkoper zijn dan reizen op saldo.
4 personen retour met tram van P&R naar strand + een dag parkeren voor 4,50.. daar kan geen OV-chipkaart tegenop..
Ja, van 10:07 tot 10:11 stop ik op MlVC Beetje vroeg voor lasagne
ja goed ik lees dus dit, en dan weet je nog nix
quote:
TGV PRO PREMIÈRE
À bord de l’Espace Pro Première TGV Vous bénéficiez d’un service de restauration personnalisé pour prendre votre repas assis à votre place*. Pratique et efficace, cette prestation vous permet de savourer un repas équilibré. Elle vous est proposée en priorité par votre chef de bord. Laissez-vous tenter par les petits-déjeuners Paul et par les menus Boco du moment, 100% bio et concoctés par des grands chefs et pâtissiers. *Service optionnel et payant proposé en 1ère classe, du lundi au vendredi, sauf période de vacances scolaires en été, à Noël et les jours fériés, sur une sélection de trains sur les lignes reliant Paris à Bordeaux, Lyon, Marseille, Montpellier, Nantes, Rennes, et Strasbourg.
Op woensdag 30 juli 2014 23:17 schreef Dr_Flash het volgende: Kijk anders meteen even voor de terugweg: 15:29 uit Nîmes en 20:43 aankomen in Brussel. Dan hoor ik een dineetje te krijgen
Gewoon woest een vakantiedag aanvragen voor die dagen en dan gewoon op het station klaarstaan en bier met nootjes naar binnen smijten.. en en suikerspin, en een mickey ballon!
Maargoed, je moet dus het pro première tarief hebben geboekt, ofwel je betaald meer om uberhaubt de mogelijkheid voor andere services de portemonnee te trekken.
Op woensdag 30 juli 2014 19:35 schreef b2py het volgende: Over dat interrail gedoe in Hongarije, bij ons klaagden ze ook dat we het traject niet hadden ingegeven... Ze hebben er nog nooit naar gekeken, behalve in Hongarije..
Nja bij de Hongaarse spoorwegen zitten kennelijk best wat corrupte conducteurs, op Drehscheibe komen ook geregeld verhalen langs. Gewoon vissen naar 'problemen' (zoals een adres niet ingevuld op de travel calender) of dingen verzinnen (er staat bagage 1 cm in het gangpad), om maar wat eurobriefjes los te peuteren bij die "rijke" westerlingen.
Hoi, weer terug van vakantie (ok, mn laatste reactie was 14 topics terug dus k vergeef je als je me niet kent) Maar voor ik weg ging kwam ik nog op het pracht idee om de trein naar dronten te nemen i.p.v. de bus waar k een abonnement op heb. Want ik wou ook nog graag een treinkaartje in kunnen lijsten. Dus 3 dagen voor t over gaat op wegwerp troep koop ik een kaartje, poept ie zo'n graf ding uit rot automaat
Gelukkig heeft ie me niet al extra toeslag voor dat ding verrekend. 5 euro is sowieso veel te veel voor dat stuk. T kost me 3,90 met de bus om naar dezelfde plek te reizen en t duurt maar 5 minuten langer. Wie heeft ook al weer dat stuk spoor daar neergelegd?
Op woensdag 30 juli 2014 23:30 schreef Darkwing_Duck het volgende: Maargoed, je moet dus het pro première tarief hebben geboekt, ofwel je betaald meer om uberhaubt de mogelijkheid voor andere services de portemonnee te trekken.
Nee ik heb dat PREM waarbij 1e klas maar een tientje duurder was dan 2e klas, per enkele reis. Een tientje duurder dan het goedkoopste 2e klas tarief zelfs
Maar ik zal mijn luie kadaver dus naar de Bistro moeten zien te verslepen begrijp ik