• Donderdag 24 juli zullen er zéker 74 lichamen naar Nederland terugkomen, de ceremonie zal dan hetzelfde verlopen als woensdag, maar zonder de aanwezigheid van de pers. • Op woensdag 23 juli zijn de eerste 40 kisten met de stoffelijke overschotten aangekomen in Nederland. Omstreeks 16:00 landden er twee vliegtuigen in Eindhoven. Vanaf Eindhoven gingen ze in colonne over de snelweg naar Hilversum alwaar de identificatie zal plaatsvinden. Zie hier voor een samenvatting van de NOS: http://nos.nl/artikel/678582-dit-was-dag-6-na-de-vliegramp.html
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting Mogelijk bewijs van een raketinslag.
De separatisten overhandigen de zwarte dozen over aan de Maleisiërs:
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: De passagierslijst hierboven is met expliciete toestemming van Yvonne geplaatst, waarschuwing blijft verder van kracht. Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Deze trein is momenteel onderweg naar Donetsk, zonder de OVSE en de andere experts. Verwacht wordt dat de trein hierna naar Kharkiv gaat. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad. • De zwarte dozen zijn door de separatisten aan de Maleisiërs overhandigd.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Toespraak Minister Timmermans bij de VN Veiligheidsraad
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toespraak Koning Willem-Alexander
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Video's van lokale bewoners van de crashsite
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ouders een van de slachtoffers aangekomen in Oekraïne. Ze denken dat ze nog leeft en gaan zoeken.
Waarom zouden deze ouders worden toegelaten op de crashsite? Er is daar een onderzoek bezig. Tevens vraag ik me af of deze ouders echt denken dat hun slachtoffer nog leeft, of dat ze het hopen. Als ze een beetje het nieuws hebben gevolgd (wat ongetwijfeld zo zal zijn aangezien iemand van hun directe kring erbij betrokken is) weten ze dat er geen overlevenden zijn. En aangezien ze dus weten dat er geen overlevenden zijn, komen ze een beetje populair doen en aandacht vragen.
Op vrijdag 25 juli 2014 16:20 schreef Vallon het volgende: Nog steeds kippenvel in gedachten dat er weer tig slachtoffers worden overgebracht. Om hoeveel gaat het dit keer ?
Inzake wraak en vergelding, hoop ik dat het hierbij zal blijven.
Waarom zouden deze ouders worden toegelaten op de crashsite? Er is daar een onderzoek bezig. Tevens vraag ik me af of deze ouders echt denken dat hun slachtoffer nog leeft, of dat ze het hopen. Als ze een beetje het nieuws hebben gevolgd (wat ongetwijfeld zo zal zijn aangezien iemand van hun directe kring erbij betrokken is) weten ze dat er geen overlevenden zijn. En aangezien ze dus weten dat er geen overlevenden zijn, komen ze een beetje populair doen en aandacht vragen.
"Een beetje populair doen". Dat is inderdaad je eerste belang als ouders als je je kind kwijt bent. Hm-hm...
Op woensdag 23 juli 2014 16:43 schreef _The_General_ het volgende: Het ceremonieel is in handen van kapitein Piet de Boer . Ik herken hem, hij heeft ook geholpen bij meerdere prinsesdagen en staatsbezoeken.
Thanks, is echt een bizar verhaal, enige overlevende....
Zeker. Het linkje is al wat ouder hoor, maar volgens mij was dat de enige keer dat ze een verklaring wilden geven hoe het met hem ging. Nieuwer nieuws is er volgens mij niet. Knap hoe die mensen hem in de luwte hebben weten te houden
Waarom zouden deze ouders worden toegelaten op de crashsite? Er is daar een onderzoek bezig. Tevens vraag ik me af of deze ouders echt denken dat hun slachtoffer nog leeft, of dat ze het hopen. Als ze een beetje het nieuws hebben gevolgd (wat ongetwijfeld zo zal zijn aangezien iemand van hun directe kring erbij betrokken is) weten ze dat er geen overlevenden zijn. En aangezien ze dus weten dat er geen overlevenden zijn, komen ze een beetje populair doen en aandacht vragen.
Ik denk dat het emoties/shock is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
Veel Nederlanders willen geen gebruik meer maken van gas uit Rusland. Dat schrijft het AD. Energievergelijker Gaslicht.com wordt sinds de ramp in Oekraïne plat gebeld door consumenten die willen weten of hun energieleverancier gas importeert en of zij dus op Russisch gas koken.
Volgens een woordvoerder van de website komt slechts 5 tot 10 procent van het gas uit Rusland. Het meeste dat in Nederland wordt gebruikt, komt uit Hollandse bodem, namelijk Groningen. Gas dat toch uit Rusland komt, is onmogelijk te splitsen van het Groningse gas. http://www.trosradar.nl/n(...)h-gas-uit-de-gratie/
Die vader van dat Nederlandse stel (Rotterdamse jongen met zijn vriendin) zei ook voor de camera van de week dat als hij van één van de twee 'NIETS' terug krijgt, dus geen stoffelijk overschot, dat hij dan ook naar die crash site wil om daar te kunnen zijn.
Zo gek vind ik het niet van die ouders die daar nu zijn, heel eerlijk gezegd. En nogal onbehoorlijk om die mensen dan neer te zetten als aandachtshoeren. Geloof me, ze waren daar liever niet geweest in andere omstandigheden.
Op vrijdag 25 juli 2014 16:31 schreef Greys het volgende: Zo gek vind ik het niet van die ouders die daar nu zijn, heel eerlijk gezegd. En nogal onbehoorlijk om die mensen dan neer te zetten als aandachtshoeren. Geloof me, ze waren daar liever niet geweest in andere omstandigheden.
Heb liever dat de media die mensen gewoon met rust laat. Riooljournalistiek vind ik het.
Elite Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is Tegen TTIP
Veel Nederlanders willen geen gebruik meer maken van gas uit Rusland. Dat schrijft het AD. Energievergelijker Gaslicht.com wordt sinds de ramp in Oekraïne plat gebeld door consumenten die willen weten of hun energieleverancier gas importeert en of zij dus op Russisch gas koken.
Volgens een woordvoerder van de website komt slechts 5 tot 10 procent van het gas uit Rusland. Het meeste dat in Nederland wordt gebruikt, komt uit Hollandse bodem, namelijk Groningen. Gas dat toch uit Rusland komt, is onmogelijk te splitsen van het Groningse gas. http://www.trosradar.nl/n(...)h-gas-uit-de-gratie/
Op vrijdag 25 juli 2014 16:31 schreef Greys het volgende: Die vader van dat Nederlandse stel (Rotterdamse jongen met zijn vriendin) zei ook voor de camera van de week dat als hij van één van de twee 'NIETS' terug krijgt, dus geen stoffelijk overschot, dat hij dan ook naar die crash site wil om daar te kunnen zijn.
Zo gek vind ik het niet van die ouders die daar nu zijn, heel eerlijk gezegd. En nogal onbehoorlijk om die mensen dan neer te zetten als aandachtshoeren. Geloof me, ze waren daar liever niet geweest in andere omstandigheden.
Mee eens. Maar ik denk wel dat het in deze fase, waarin het onderzoek feitelijk nog echt moet beginnen, niet zo verstandig is.
Heb liever dat de media die mensen gewoon met rust laat. Riooljournalistiek vind ik het.
Vind ik eigenlijk ook wel.. volgens mij was dat vroeger veel minder. Maar de media weten hoe de mensen zijn tegenwoordig.. verhalen over menselijk leed scoren als een gek.
Op vrijdag 25 juli 2014 16:31 schreef Greys het volgende: Die vader van dat Nederlandse stel (Rotterdamse jongen met zijn vriendin) zei ook voor de camera van de week dat als hij van één van de twee 'NIETS' terug krijgt, dus geen stoffelijk overschot, dat hij dan ook naar die crash site wil om daar te kunnen zijn.
Zo gek vind ik het niet van die ouders die daar nu zijn, heel eerlijk gezegd. En nogal onbehoorlijk om die mensen dan neer te zetten als aandachtshoeren. Geloof me, ze waren daar liever niet geweest in andere omstandigheden.
Ik begrijp best dat nabestaanden na de rampplek willen gaan, ik zeg ook niet dat het niet mag. Maar op dit moment is daar nog een onderzoek gaande, en is de situatie niet continue veilig te noemen. Ik denk zelf dat het voor de nabestaanden beter is om op een later moment de rampplek te bezoeken.
Nee, slechts één vliegtuig. MH17. Omdat daar is gebleken dat het huidige systeem faalt wanneer landen hun taak niet naar behoren vervullen. Ondermeer de invloedrijke Emirates Airlines willen nu aanpassingen van de regels waaronder de ICAO opereert bespreken, zo vragen sommigen dat de ICAO de bevoegdheid zou krijgen om landen te overrulen, maw luchtruim afsluiten wanneer het land zelf zegt dat het veilig is, of minstens waarschuwingen geven. Momenteel zijn ICAO en IATA wat dat betreft niet meer dan boodschappers, zij geven de mededelingen door, that's all. De ICAO zelf wil die bijkomende verantwoordelijkheid trouwens niet, dan zouden ze ook juridisch verantwoordelijk kunnen gesteld worden als er iets misgaat. En ze hebben zeker de resources niet om elke beslissing van elk van de 191 lidstaten te evalueren.
Malaysian Airlines mag dan al geen schuld treffen in deze, hun communicatie na de ramp boezemt toch niet veel vertrouwen in. Dat ze zeiden dat de vliegroute door ICAO en IATA veilig beoordeeld was, nou goed, zo zal men het waarschijnlijk uitdrukken, maar toen men later zag dat ze over Syrisch conflictgebied vlogen gaven ze weer zo'n antwoord:
quote:
MAS, however, in response, confirmed via Twitter that it was following existing airline guidelines.
“MH004′s flight plan is in accordance to the International Civil Aviation Organisation’s approved routes,” the airline said in a statement later.
Ja Duh! anders hadden ze die route niet eens kunnen submitten, laat staan vliegen. Je vecht als maatschappij om te overleven na twee crashes in één jaar, zeg dan minstens dat je de route geëvalueerd hebt en dat de situatie daar geen gevaar oplevert voor de burgerluchtvaart of zoiets, maar toch niet gewoon "Syrië zegt dat we daar mogen vliegen" want daar komt het op neer. Het feit alleen al dat ze dagen na de ramp re-routen naar Syrisch conflictgebied: als ze PR-wise zo dom zijn, hoe zit het dan op andere vlakken...
En bij de crash site in Mali kunnen wel ineens dezelfde dag nog Franse militairen ter plekke zijn. Toch een beetje apart, ook daar is het een conflictzone.
Op vrijdag 25 juli 2014 16:36 schreef Snoepje5 het volgende: En bij de crash site in Mali kunnen wel ineens dezelfde dag nog Franse militairen ter plekke zijn. Toch een beetje apart, ook daar is het een conflictzone.
Die zijn al in dat gebied op missie. Nederlandse militairen zijn daar trouwens ook ter plekke.
Ik begrijp best dat nabestaanden na de rampplek willen gaan, ik zeg ook niet dat het niet mag. Maar op dit moment is daar nog een onderzoek gaande, en is de situatie niet continue veilig te noemen. Ik denk zelf dat het voor de nabestaanden beter is om op een later moment de rampplek te bezoeken.
Zo ben ik het met je eens. Dat klinkt al heel anders dan 'dan daar een beetje populair te gaan lopen doen en aandacht vragen'