Vertaling: Het toestel vliegt "rondjes"quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:27 schreef CrashO het volgende:
[..]![]()
Daarom zit die Hercules nu in het holding pattern
15:55 staat er nog 1 gescheduled vanaf ehequote:Op donderdag 24 juli 2014 15:28 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
als hij het patroon aanhoudt van gisteren, en dat hij tussen Tilburg en EHV pas draait, is het nog wel tot 15.45 bezig....
Dat gebeurd pas later.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:29 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
15:55 staat er nog 1 gescheduled vanaf ehe
"Please hurry up, we've got some bodies waiting..."quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:29 schreef nils7 het volgende:
Ah oke... eerst nog een Ryan Air uit Rome die nu de landing in zet zie ik
Is ook soort van gebeurd in België bij de busramp in Sierre.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:30 schreef superworm het volgende:
Wat denken jullie, is dit uitzonderlijk en blijft het dat ook, of zet de manier waarop dit nu aangepakt wordt -met militaire eer en een stoet lijkwagens- de komende tijd wellicht in meer landen en/of vaker ingezet?
Nu weten we het wel, flikker nu maar op.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, en al even afgezien van het feit dat hij zijn interview aan Radio 1 mocht geven omdat de lichamen naar de kazerne in Hilversum gebracht werden, dus hoe je er dan in hemelsnaam bij komt om zo'n debiele opmerking te maken snap ik niet.... en zeker niet van iemand in zijn functie met zijn achtergrond.
De slachtoffers komen in een trein, gaan in vliegtuigen terug en hier doen we elke kist een aparte auto want dat is respectvol.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:30 schreef superworm het volgende:
Wat denken jullie, is dit uitzonderlijk en blijft het dat ook, of zet de manier waarop dit nu aangepakt wordt -met militaire eer en een stoet lijkwagens- de komende tijd wellicht in meer landen en/of vaker ingezet?
Ik denk dat dit toch wel uitzonderlijk blijft. Het is ook best een uitzonderlijke situatie, een neergeschoten passagiersvliegtuig en het hele gebeuren wat er direct op volgde.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:30 schreef superworm het volgende:
Wat denken jullie, is dit uitzonderlijk en blijft het dat ook, of zet de manier waarop dit nu aangepakt wordt -met militaire eer en een stoet lijkwagens- de komende tijd wellicht in meer landen en/of vaker ingezet?
Dat laatste zou ik niet erg vinden
Nee, het idee dat bij een ramp de slachtoffers gerepatrieerd worden met eerbetoon, snelweg afzetten en rouwstoet.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De slachtoffers komen in een trein, gaan in vliegtuigen terug en hier doen we elke kist een aparte auto want dat is respectvol.
Of dat een trend wordt? Ik heb geen idee?
Ja, dan wordt het ook weer snel een moetje, en gewenning slaat toe.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:38 schreef Midnight_snack het volgende:
[..]
Ik denk dat dit toch wel uitzonderlijk blijft. Het is ook best een uitzonderlijke situatie, een neergeschoten passagiersvliegtuig en het hele gebeuren wat er direct op volgde.
Ik zou het ook niet erg vinden als het vaker wordt gedaan, iedereen verdient respect. Maar ben bang dat mensen er snel "moe" van zullen worden.
Zoals bij stille tochten.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:39 schreef superworm het volgende:
[..]
Ja, dan wordt het ook weer snel een moetje, en gewenning slaat toe.
Meestal worden zoveel lichamen niet in één keer gerepatrieerd, dus dan is het niet mogelijk.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:38 schreef superworm het volgende:
[..]
Nee, het idee dat bij een ramp de slachtoffers gerepatrieerd worden met eerbetoon, snelweg afzetten en rouwstoet.
Rondjes, alleen maar rondjes. Elk rondje is andersquote:Op donderdag 24 juli 2014 15:29 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Vertaling: Het toestel vliegt "rondjes"
Een rondje voor elke gesneuvelde burger..quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:40 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Rondjes, alleen maar rondjes. Elk rondje is anders
Wil je het voor elke kist gaan doen of gaat het om de symbolische waarde?quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:38 schreef superworm het volgende:
[..]
Nee, het idee dat bij een ramp de slachtoffers gerepatrieerd worden met eerbetoon, snelweg afzetten en rouwstoet.
NL1, daar was iemand van het identificatie team aan het uitleggen hoe ze te werk gaan, hoe ze het werk kunnen doen, maar de vliegtuigen komen bijna aan in Eindhoven.quote:
nosquote:"Eerst DNA-match, dan zekerheid"
donderdag 24 jul 2014, 14:10 (Update: 24-07-14, 14:18)
De eerste lichamen zijn gisteren naar de Korporaal van Oudheusdenkazerne in Hilversum gebracht.
"Momenteel worden de zakken opengemaakt en wordt gekeken wat erin zit, wie erin zit. Daarna begint simpelweg het invullen van de lijsten. Is het een man of een vrouw, hoe lang is hij of zij, haarkleur, sieraden, kleding."
Forensisch patholoog Frank van de Goot beschrijft de werkwijze van het team dat op een Hilversumse kazerne de slachtoffers van de vliegramp probeert te identificeren.
Welke problemen kom je tegen op zo'n eerste dag?
"De schade aan de lichamen. Op de eerste dag is een lichaam min of meer intact, goed foto-herkenbaar. Daar ben je vrij snel mee klaar. Dat is nu anders. Het kan daarnaast voorkomen dat in de eerste zak een lichaamsdeel zit dat je niet kwijt kan. Dat niet hoort bij degene die erbij ligt. Dan kan het dus zijn dat de rest van deze persoon pas in zak nummer driehonderd zit."
Er zit dus niet per se één persoon in een kist?
"Nee, er zit één zak in. De zakken zijn ook gecontroleerd. Het zal bij benadering misschien wel zo zijn dat er één persoon in zit, maar als je de berichten hoort over hoeveel lichaamsdelen er gevonden zijn, is dat natuurlijk beslist niet het geval."
Zijn de lichamen die nog niet gevonden zijn ook moeilijker te identificeren?
"Ja, met name de kleine delen die nog in het veld liggen, raak je met de tijd kwijt. Bij de grote lichaamsdelen maakt dat niet uit. Dan komt het aan op DNA en dat blijft lang aantoonbaar."
Kleine delen zoeken in een veld met zonnebloemen. Kunnen daar speurhonden bij gebruikt worden?
"Als er veel materiaal ligt en er zitten zoveel luchtjes aan alle omgevingen, dan betwijfel ik of er met speurhonden gezocht gaat worden. Dan gaat het handwerk worden. Waarbij we moeten accepteren dat in de loop van de tijd, hoe kleiner de delen zijn, deze verdwijnen."
Hoeveel mensen zijn er momenteel bij de identificatie betrokken?
"Er zijn vier identificatie-straten gemaakt. Een soort lopende band. Daar zijn wel vijftien, zestien man per straat mee bezig. Plus nog het commandocentrum. Momenteel werken er zestig, zeventig, tachtig man."
Hoe ziet zo'n identificatie-straat eruit?
"Het is in feite een rij met tenten, in dit geval ook met gebouwen erbij (de kazerne heeft verschillende gebouwen, red.). Aan een kant worden de lichamen binnengebracht. Elk team houdt zich bezig met een ander onderdeel. Het ene team doet de beschrijving van de kleding, en uiterlijke kenmerken. Het tweede team doet de vingerafdrukken, röntgenfoto's en gebitsopnames. Er is een team dat zich bezighoudt met DNA-afname en een ander team verzamelt en vergelijkt alle data. Als het eerste team klaar is, gaat het lichaam door naar team twee. Dan kan, na schoonmaken, de volgende al weer."
Gaat dit proces 24 uur per dag door?
"Dat is een groot woord, 24 uur, maar het gaat wel erg lang door. Er worden natuurlijk pauzes gehouden en er moet worden schoongemaakt, maar er is een roulatieschema."
Is dit voor alle experts een zeer heftige klus?
"Al dit soort klussen, om het maar zo te noemen, zijn buitengewoon indrukwekkend. Dit is hun werk. Maar voor diegenen die dat nodig hebben, is er psychologische begeleiding. In het algemeen merk je dat er een vooral gedrevenheid ontstaat. Een wens en een wil om het zo snel en zo goed mogelijk te doen. Dat voert de boventoon."
Denkt u dat vandaag de eerste families te horen krijgen dat hun dierbare geïdentificeerd is?
"Nee, dat zal nog even duren. Het is goed mogelijk dat er ondertussen al mensen bekend zijn, maar ik ben er bijna zeker van dat ze eerst wachten op de DNA-uitslagen om daarmee 100 procent zekerheid te krijgen. Niemand kan en wil zich permitteren om meteen al in de beginfase een fout te maken."
Dit is een grotere Hercules dan gisteren. Dus er zitten er nu wel meer dan 16 in iig.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Best wel weinig. met beetje stapelen kunnen er meer in.
Ik dacht ergens 24 gelezen te hebbenquote:Op donderdag 24 juli 2014 15:47 schreef Collide het volgende:
[..]
Dit is een grotere Hercules dan gisteren. Dus er zitten er nu wel meer dan 16 in iig.
jupquote:Op donderdag 24 juli 2014 15:48 schreef CrashO het volgende:
[..]
Ik dacht ergens 24 gelezen te hebben
Het is dezelfde C130 Hercules van onze luchtmacht. Het tweede vliegtuig, de C17 van de Australiërs, is de grotere.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:47 schreef Collide het volgende:
[..]
Dit is een grotere Hercules dan gisteren. Dus er zitten er nu wel meer dan 16 in iig.
Als alle 298 slachtoffers in een keer aan zouden komen, zouden we denk ik zelfs lijkwagens uit Duitsland / Belgie nodig hebben.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
Er moeten natuurlijk ook genoeg auto's zijn voor die rit naar Hilversum.
En de nabestaanden zitten erbij, kun je je voorstellen dat je 200 kisten voorbij gedragen ziet worden?quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
Er moeten natuurlijk ook genoeg auto's zijn voor die rit naar Hilversum.
Nu zien ze natuurlijk alle kisten verspreid over een aantal dagen...quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:51 schreef Uccie het volgende:
[..]
En de nabestaanden zitten erbij, kun je je voorstellen dat je 200 kisten voorbij gedragen ziet worden?
ik kan me geen mentaal zwaarder werk verzinnen eigenlijkquote:
Nee, dit is de G-781 een grotere versie C130H30. Gisteren was de G988. Die is kleiner.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:51 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Het is dezelfde C130 Hercules van onze luchtmacht. Het tweede vliegtuig, de C17 van de Australiërs, is de grotere.
Kleine 300 er zitten ook nog aantal buitenlanders bij.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:51 schreef Uccie het volgende:
[..]
En de nabestaanden zitten erbij, kun je je voorstellen dat je 200 kisten voorbij gedragen ziet worden?
Ik denk, dat het werk van de familierechercheurs nog zwaarder is.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:52 schreef Re het volgende:
[..]
ik kan me geen mentaal zwaarder werk verzinnen eigenlijk
Niet alle slachtoffers zijn nog gevonden.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Kleine 300 er zitten ook nog aantal buitenlanders bij.
En het is niet per se 1 slachtoffer per kist.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:54 schreef Collide het volgende:
[..]
Niet alle slachtoffers zijn nog gevonden.
Er waren nog maar 200 lichamen geborgen. Wat je niet hebt gevonden kan niet in een kist.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Kleine 300 er zitten ook nog aantal buitenlanders bij.
Voor mijn gevoel blijft het een C-47 Skytrain, maar dan met 4 motoren.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:52 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Nee, dit is de C-981 een grotere versie C130H30. Gisteren was de C988. Die is kleiner.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |