abonnement Unibet Coolblue
pi_142721635
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 15:49 schreef Syamsu het volgende:

[..]

Wat je werkelijk doet is dat enig bewijs voor vrijheid bij voorbaat wordt uitgesloten, omdat je er geen zin in hebt. Je subjectiviteit is slecht, en je objectiviteit is beperkt tot verklaringen op basis van oorzaak en gevolg.

Wetenschap werkt zo, ik leg de steen hier, de wetenschapper noteert dat de steen hier ligt. Ik leg de steen daar, de wetenschapper noteert het feit dat de steen daar ligt. De wetenschapper noteert het resultaat van keuzes, de mogelijkheden, en hoe het gekozen wordt. Blijft over de vraag wat de keuze zo doet uitkomen, en dat is een subjectieve kwestie.
Niet omdat ik er geen zin in heb, maar omdat ik niet overtuigd ben van het bestaan van vrijheid, in jouw definitie. Want wat is het dan dat kiest, denk jij? Waar zit het kiezende subject? Als het er al is, is dit naar alle waarschijnlijkheid niet het bewustzijn. Dus wat is dan vrij? We worden ons bewust van slechts een fractie wat er in onze hersenen afspeelt. Hoe kan jij dan met zekerheid beweren dat kiezen een vrije, bewuste handeling is? Wat de keuze doet uitkomen is inderdaad een subjectieve kwestie, in de zin dat een keuze een handeling die niet per sevoorspelbaar is, maar dat maakt deze niet bewust vrij.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
  vrijdag 25 juli 2014 @ 16:15:19 #252
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142722047
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:02 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Niet omdat ik er geen zin in heb, maar omdat ik niet overtuigd ben van het bestaan van vrijheid, in jouw definitie. Want wat is het dan dat kiest, denk jij? Waar zit het kiezende subject? Als het er al is, is dit naar alle waarschijnlijkheid niet het bewustzijn. Dus wat is dan vrij? We worden ons bewust van slechts een fractie wat er in onze hersenen afspeelt. Hoe kan jij dan met zekerheid beweren dat kiezen een vrije, bewuste handeling is? Wat de keuze doet uitkomen is inderdaad een subjectieve kwestie, in de zin dat een keuze een handeling die niet per sevoorspelbaar is, maar dat maakt deze niet bewust vrij.
Bovendien... als het geheel bewust is dan wil dat nog steeds niet zeggen dat het vrij is op de manier waarop klassieke filosofen de vrije wil uitleggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_142722515
Jullie doen je best maar om vrijheid te ontkennen en subjectiviteit af te knijpen heh.
pi_142722667
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:28 schreef Syamsu het volgende:
Jullie doen je best maar om vrijheid te ontkennen en subjectiviteit af te knijpen heh.
Je hebt geen zin meer? Jammer :)
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
  vrijdag 25 juli 2014 @ 18:04:20 #255
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142725264
Interviewer: "Do you believe in free will?"
Christopher Hitchens: "I have no choice (but to believe in free will)"
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_142725855
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 15:01 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Uiteraard. Taal is alles.
Ja maar dat zou eigenlijk niet moeten. Net als dat eindeloze gediscuseer over materialisme. In feite zijn wij 80% op dit forum over noties te discussieren. Wat is liefde? Het woordenboek zegt: Liefde betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander. In dat geval zou je kunnen zeggen, het staat buiten de menselijke ziel. Echter, je kan ook zeggen:liefde is een activatie van bepaalde hersencellen,waar empathie enz wordt gevormd. Mensen zouden moeten proberen wat objectiever te denken, anders blijf je in die cirkel ronddraaien.
pi_142725889
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:34 schreef Neuroscience het volgende:

[..]

Je hebt geen zin meer? Jammer :)
Je praat met een creationist. Die hebben heel duidelijke grenzen.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 19:05:03 #258
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142726680
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 18:32 schreef bechirti het volgende:

[..]

Ja maar dat zou eigenlijk niet moeten. Net als dat eindeloze gediscuseer over materialisme. In feite zijn wij 80% op dit forum over noties te discussieren. Wat is liefde? Het woordenboek zegt: Liefde betekent de diepe genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander. In dat geval zou je kunnen zeggen, het staat buiten de menselijke ziel. Echter, je kan ook zeggen:liefde is een activatie van bepaalde hersencellen,waar empathie enz wordt gevormd. Mensen zouden moeten proberen wat objectiever te denken, anders blijf je in die cirkel ronddraaien.
Zeker met zulke onderwerpen is er een reëel risico dat mensen er een geheel eigen uitleg van die begrippen op nahouden zonder dat ze dat doorhebben. En dan praat je voornamelijk langs elkaar heen. Dan kunnen we nog beter Chinees en Turks gaan praten, want dan is het tenminste duidelijk dat we elkaar niet begrijpen.

Dus een discussie over de semantiek is, helaas, een noodzakelijk kwaad. Maar het heeft ook positieve kanten: als het gaat over bijvoorbeeld materialisme dan kan zo'n discussie over de semantiek leiden tot een 'ah ja... dit begrip is eigenlijk niet zo duidelijk als ik dacht dat het was'.

Zo zeg je in deze post 'in dat geval zou je kunnen zeggen, het staat buiten de menselijke ziel', maar wat je daar nu precies mee bedoelt is - in elk geval mij - een volslagen raadsel. Ik zou daar dan op kunnen reageren, in de aanname dat jij hetzelfde ermee bedoelt als ik, maar dan zou zo'n discussie alleen maar tot heel veel verwarring leiden. En dan kan ik je toch beter eerst vragen wat jij ermee bedoelt. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 25-07-2014 19:10:33 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_142737959
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 08:05 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Hij heeft nog nooit meer dan twee zinnen getiept.

Het leven op aarde produceert juist meer orde in plaats van minder, door het principe van replicatie, variatie en natuurlijke selectie, dat tot steeds meer complexiteit leidt. Ze geven ook een hoop warmte af (is willekeurig trillende molekulen) dus de entropie in het universum als geheel blijft stijgen.

Dat dit mechanisme bestaat in het universum is heel bijzonder. Het betekent ook dat die mogelijkheid, en de realisatie ervan, er altijd al in heeft gezeten, in de manier waarop het universum in elkaar zit. Dat is wel heel bijzonder, aangezien het op ontelbaar andere manieren in elkaar had kunnen zitten.
ehm als entropie afneemt neemt de orde toe, volgens mij begrijp je volstrekt |:( niet wat entropie is .
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 26 juli 2014 @ 16:25:09 #260
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142751790
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 00:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

ehm als entropie afneemt neemt de orde toe, volgens mij begrijp je volstrekt |:( niet wat entropie is .
Ja hoor, s = k log W. Bij meer orde zijn er minder mogelijke micro configuraties van de elementen van een systeem die overeenkomen met dezelfde macro configuratie (W). Dus is de entropie kleiner (s). En wel naar ratio van de constante van Boltzmann (k).

Je hebt mijn post niet goed gelezen of jij weet niet wat entropie is. Kies maar ;-)
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 17:22:57 #261
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142753619
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 16:28 schreef Syamsu het volgende:
Jullie doen je best maar om vrijheid te ontkennen en subjectiviteit af te knijpen heh.
Dat is omdat ze vast willen houden aan materialisme (of fysicalisme, mechanisme, hubbubisme, hoe je het ook wil noemen). Dat dwingt ze om hun eigen vrijheid te ontkennen, ook als is die een essentie van hun bestaan.
Maar geen van die mensen ligt 's ochtends in bed en denkt: 'ik hoef er niet uit te komen want de molekulen in mijn brein zorgen daar op een gegeven moment wel voor.' Het is niet meer dan een soort academische mening die ze op een forum geven, niet iets waar ze naar leven. Net als met moreel relativisme. Op een forum claimen ze de vreselijkste dingen, maar in de praktijk zijn ze heel beleefd, sociaal en fatsoenlijk. Het rare is dat ze daar geen contradictie in zien.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 17:26:10 #262
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_142753729
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 17:22 schreef JerryWesterby het volgende:
Dat is omdat ze vast willen houden aan materialisme
Hier past inmiddels nog maar 1 reactie: :')
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 17:57:16 #263
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142754690
Precies, de reactie waarin jij vertelt hoe je bewustzijn ziet als het geproduceerd wordt door fysische processen. Dus wat het dan is, waar het uit bestaat (wat is blauw bijvoorbeeld had ik nog uitstaan bij je), hoe het vrije wil heeft (of hoe het geen vrije wil heeft maar het toch heeft), hoe doelbewustheid, creativiteit, betekenis, begrijpen, etc kunnen bestaan in de fysica.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 18:11:12 #264
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142754998
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2014 22:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Al dertig jaar niet meer bang voor een wispelturige despoot die zijn eigen kind opoffert.
Je hebt het hier over een bepaald door mensen gecreeerd beeld. Ook door jou zelf. Wat jij daar beschrijft heb je in feite zelf gecreeerd, een antropomorf, wispelturig en despotisch wezen met onbekende verblijfplaats, en vervolgens heb je ook zelf gezegd dat het niet bestaat. En terecht.

Ik benader het vanuit een heel ander perspectief. Ik kom vanuit een heel andere redenering op het idee dat bewustzijn de basis van de werkelijkheid is. Dat zal niet ons individuele bewustzijn zijn maar een kosmisch bewustzijn. En vervolgens maak ik een connectie naar de spiritualiteit en religie die door de hele menselijke geschiedenis over de hele wereld een rode lijn is. En dan denk ik: aha, weer een argument. OK, er zit een heleboel onzin bij, omdat het allemaal bedacht is door mensen, inclusief idioten en opportunisten, maar het zal toch niet van a tot z allemaal complete bullshit zijn? Dat is de arrogantie van de moderne westerse mens ten top gedreven.

Het is wel waartoe je gedwongen wordt als je uit wil gaan van materialisme (de aanname dat bewustzijn niet bestaat of een bizar, onbegrepen maar ook onbetekenend bijverschijnsel van een bepaald soort fysische processen is).
Als bewustzijn daarentegen fundamenteel is, is die spirituele dimensie van de mens door de hele historie heen geen collectieve krankzinnige waanvoorstelling maar wordt juist begrijpelijk. Het geeft daarom een completere beschrijving van de werkelijkheid die we ervaren.
Of het juist is kunnen we niet bewijzen, net zo min als we materialisme kunnen bewijzen. Het enige dat we kunnen is rationeel redeneren en erop vertrouwen dat de werkelijkheid ook rationeel in elkaar zit. Tot nu toe is dat wel gebleken.

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 26-07-2014 18:29:44 ]
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_142758295
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 19:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zeker met zulke onderwerpen is er een reëel risico dat mensen er een geheel eigen uitleg van die begrippen op nahouden zonder dat ze dat doorhebben. En dan praat je voornamelijk langs elkaar heen. Dan kunnen we nog beter Chinees en Turks gaan praten, want dan is het tenminste duidelijk dat we elkaar niet begrijpen.

Dus een discussie over de semantiek is, helaas, een noodzakelijk kwaad. Maar het heeft ook positieve kanten: als het gaat over bijvoorbeeld materialisme dan kan zo'n discussie over de semantiek leiden tot een 'ah ja... dit begrip is eigenlijk niet zo duidelijk als ik dacht dat het was'.

Zo zeg je in deze post 'in dat geval zou je kunnen zeggen, het staat buiten de menselijke ziel', maar wat je daar nu precies mee bedoelt is - in elk geval mij - een volslagen raadsel. Ik zou daar dan op kunnen reageren, in de aanname dat jij hetzelfde ermee bedoelt als ik, maar dan zou zo'n discussie alleen maar tot heel veel verwarring leiden. En dan kan ik je toch beter eerst vragen wat jij ermee bedoelt. ;)
Na dat is weer die andere discussie xd. Snap eigenlijk ook niet waarom ik dit erbij haalde. Ik neem aan dat je geen zin heb dat ik mijn riedeltje van objectieve moraliteit en liefde oppdreun.
pi_142759096
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 18:11 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Je hebt het hier over een bepaald door mensen gecreeerd beeld. Ook door jou zelf. Wat jij daar beschrijft heb je in feite zelf gecreeerd, een antropomorf, wispelturig en despotisch wezen met onbekende verblijfplaats, en vervolgens heb je ook zelf gezegd dat het niet bestaat. En terecht.

Ik benader het vanuit een heel ander perspectief. Ik kom vanuit een heel andere redenering op het idee dat bewustzijn de basis van de werkelijkheid is. Dat zal niet ons individuele bewustzijn zijn maar een kosmisch bewustzijn. En vervolgens maak ik een connectie naar de spiritualiteit en religie die door de hele menselijke geschiedenis over de hele wereld een rode lijn is. En dan denk ik: aha, weer een argument. OK, er zit een heleboel onzin bij, omdat het allemaal bedacht is door mensen, inclusief idioten en opportunisten, maar het zal toch niet van a tot z allemaal complete bullshit zijn? Dat is de arrogantie van de moderne westerse mens ten top gedreven.

Het is wel waartoe je gedwongen wordt als je uit wil gaan van materialisme (de aanname dat bewustzijn niet bestaat of een bizar, onbegrepen maar ook onbetekenend bijverschijnsel van een bepaald soort fysische processen is).
Als bewustzijn daarentegen fundamenteel is, is die spirituele dimensie van de mens door de hele historie heen geen collectieve krankzinnige waanvoorstelling maar wordt juist begrijpelijk. Het geeft daarom een completere beschrijving van de werkelijkheid die we ervaren.
Of het juist is kunnen we niet bewijzen, net zo min als we materialisme kunnen bewijzen. Het enige dat we kunnen is rationeel redeneren en erop vertrouwen dat de werkelijkheid ook rationeel in elkaar zit. Tot nu toe is dat wel gebleken.
Zonder hiernamaals is iedere god academisch geneuzel. Waaruit maak jij op dat je zou kunnen denken zonder hersens? Anekdotische bijna-doodervaringen wellicht die heel goed neurologisch verklaard kunnen worden (zie Susan Blackmore en Dick Swaab)?
Je brein kan je voor de gek houden en charismatisch leiderschap en psychose staan heel dicht bij elkaar, je zou jezus abraham, mozes, paulus en mohammed zonder meer bipolair kunnen classificeren.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 26 juli 2014 @ 21:27:24 #267
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142760317
Hoe kan je denken met hersens? Chemo-electrische impulsjes die algoritmes uitvoeren is niet gelijk aan denken. Algoritmes zijn overal. Denkt een computer? Denkt een mierenkolonie? Zo nee, waarom niet, zo ja, hoe dan.
Dick Swaab heeft helemaal niets verklaard voor zover ik weet. Ik heb zijn recente boek er op na gezocht maar echt helemaal niets gevonden. Bewuste ervaring zonder brein is in ieder geval prima voorstelbaar. Het leidt niet tot logische contradicties of zo. Het is alleen niet waargenomen.
Bijna-doodervaringen wijzen er wel op. Geen hersenaktiviteit maar wel uitgebreide heldere ervaringen. Anekdotisch weliswaar, maar het is er wel.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 21:29:25 #268
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142760373
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 20:24 schreef bechirti het volgende:

[..]

Na dat is weer die andere discussie xd. Snap eigenlijk ook niet waarom ik dit erbij haalde. Ik neem aan dat je geen zin heb dat ik mijn riedeltje van objectieve moraliteit en liefde oppdreun.
Objectieve moraliteit en liefde is OK. Van mij mag je het altijd opdreunen ;-)
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 21:41:30 #269
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142760739
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 20:51 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

En ik hoor je al denken: 'er is niets bewezen'. Maar het is net als met Lance Armstrong, alles wordt ontkend, maar dat betekent niet dat er niets aan de hand is ;-)
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 juli 2014 @ 21:49:21 #270
862 Arcee
Look closer
pi_142760976
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 21:41 schreef JerryWesterby het volgende:
En ik hoor je al denken: 'er is niets bewezen'. Maar het is net als met Lance Armstrong, alles wordt ontkend, maar dat betekent niet dat er niets aan de hand is ;-)
Wat wordt er hier ontkend dan?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 21:51:50 #271
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142761046
Wat er ontkend wordt is in feite jezelf.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_142761107
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 21:27 schreef JerryWesterby het volgende:
Hoe kan je denken met hersens? Chemo-electrische impulsjes die algoritmes uitvoeren is niet gelijk aan denken. Algoritmes zijn overal. Denkt een computer? Denkt een mierenkolonie? Zo nee, waarom niet, zo ja, hoe dan.
Dick Swaab heeft helemaal niets verklaard voor zover ik weet. Ik heb zijn recente boek er op na gezocht maar echt helemaal niets gevonden. Bewuste ervaring zonder brein is in ieder geval prima voorstelbaar. Het leidt niet tot logische contradicties of zo. Het is alleen niet waargenomen.
Bijna-doodervaringen wijzen er wel op. Geen hersenaktiviteit maar wel uitgebreide heldere ervaringen. Anekdotisch weliswaar, maar het is er wel.
Als we zouden kunnen waarnemen , zonder brein, waar zijn al die honderden miljarden neuronen dan voor? Dat er geen logische contradictie is, is geen bewijs voor de stelling. Iets kan logisch zijn, maar toch niet waar. Neuronen in netwerk kunnen actief worden bij bepaalde externe stimuli en zo een afspiegeling vormen voor de wereld. Waarschijnlijk kunnen netwerken van neuronen nog veel meer, maar dit is slechts de basis voor complexe handelingen. Neurobiologie is nog een zeer jonge tak van wetenschap.

Jij gebruikt allerlei concepten als denken en vrije wil op zijn zachtst gezegd empirisch onduidelijk en problematisch zijn. En dan stellen dat de neurobiologie niet alles kan verklaren vind ik zwak. Het wordt tenminste geprobeerd.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 22:03:15 #273
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142761383
Die neuronen zijn voor het uitvoeren van algoritmes, op basis van miljarden impulsjes vanuit het zenuwstelsel.
Ik heb overigens niets tegen neurologie. Er achter komen hoe het brein werkt is een geweldige uitdaging. Het menselijk brein is het meest complexe en interessante verschijnsel in het hele universum (voor zover we weten natuurlijk).
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_142762633
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 22:03 schreef JerryWesterby het volgende:
Die neuronen zijn voor het uitvoeren van algoritmes, op basis van miljarden impulsjes vanuit het zenuwstelsel.
Ik heb overigens niets tegen neurologie. Er achter komen hoe het brein werkt is een geweldige uitdaging. Het menselijk brein is het meest complexe en interessante verschijnsel in het hele universum (voor zover we weten natuurlijk).
Waarom hebben diersoorten die intelligenter zijn en complexer gedrag vertonen dan grotere en ingewikkeldere neurale netwerken? Dat is alleen maar uitvoeren? Kan het niet zijn dat deze toenemende complexiteit in staat is gedrag te produceren en uiteindelijk bewustzijn te creëren?
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 23:32:17 #275
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_142764535
Gedrag wel, maar bewustzijn? Of alleen de mogelijkheid om bewustzijn te ervaren? Zolang we niet weten wat bewustzijn is zijn alle opties open.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')