abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 juli 2014 @ 19:24:20 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142409064
Het is uw nederige TS opgevallen dat de Filosofieën en Levensbeschouwingen die in F&L vaak dezelfde zijn. Atheïsme voert de boventoon, met een sterke aanwezigheid van christendom, een aantal moslims en een enkele verdwaalde boeddhist, wiccan en Kant/Nietzsche-fanboy. Daarom vindt hij het tijd om de FOK!kers eens kennis te doen maken met een onvervalste klassieke filosofie: de Stoa.

Stoïcijnen, dat zijn toch die emotieloze robots?
De meeste mensen kennen de stoïcijnen als mannen die zich nergens iets van aantrekken en geen emotie tonen. Hoewel dat de moderne betekenis van de term is, dekt het de ideeën van de klassieke filosofie maar matig.

Nou goed, wat dachten ze dan wel?
Laten we beginnen bij het begin, met een stukje stoïcijnse fysica. De Stoa is een premoderne filosofie en heeft als zodanig een organisch wereldbeeld: hun god (of ze hem nu God, Vader, Zeus of Ander noemen) is geen almachtige, alwetende god. Hij is een demiurg, een handwerkman, die alles organiseert volgens de hoogste wet der goedheid: de wet der natuur.

Als je ziek wordt, of als iemand je lampje steelt, of als iets anders slechts gebeurt, is dat niet omdat Zeus je wil straffen. Het is niet omdat jij iets fout hebt gedaan. Het is slechts omdat de onvermijdelijke loop der dingen vereist dat jij ziek wordt.

Wat moeten we dan met zulke gebeurtenissen doen?
Stoïcijnen menen dat mensen zich niet druk moeten maken over dingen die niet onder hun macht liggen. Waarom zou je ook? Je kunt er 0,0 aan doen, dus waarom zou je jezelf kwellen? Dat gaat toch niets veranderen. Sterker nog, als je verdrietig bent over een overlijden of bang bent voor ziekte, dan geef je de Godheid een klap in het gezicht. Je trekt namelijk zijn uitvoering van het natuurlijke plan in twijfel!

Gelukkig hebben mensen volgens de stoïcijnen volledige beheersing over één ding: hun geest. Een mens moet zich dan ook druk maken over zijn geest, of beter gezegd, over het juiste gebruik van zijn emoties en inzichten. Dat is namelijk als enige volledig akôlutos, oftewel ongehinderd. Een lichaam kan gevangen genomen worden, bezit kan vernield worden, maar de geest kan niet gedwongen worden dingen te doen die hij niet wil.

Wat is het juiste gebruik van emoties en inzichten dan?
Het belangrijkste is dat de mens zich nooit mag laten leiden door zijn emoties. Emoties ontstaan namelijk doordat mensen niet goed nadenken. Veel, zo niet alle oorzaken van emotie liggen feitelijk buiten de macht van de mens dus daar moet men zich niet druk over maken.

Hoe radicaal die onverschilligheid moet zijn, daar hebben stoïcijnen andere meningen over. De Oude Stoa zou zeggen dat overlijden, ziekte, diefstal, en alle dingen die een mens niet in zijn macht heeft, de mens volledig koud zouden moeten laten. De Jonge Stoa is iets minder streng: zij zeggen dat bepaalde dingen verkiesbaar mogen zijn, omdat ze een mens in staat stellen zijn taken beter te vervullen. Toch mag je als stoïcijn nooit klagen, rouwen, verlangen of wat dan ook als je iets te beurt valt dat minder verkiesbaar is.

Inzichten moeten gebruikt worden kata fusin, overeenstemmend met de natuur. Dat wil zeggen dat alle inzichten rationeel ontleed moeten worden aan de hand van wetmatigheden uit de natuur. Gelukkig voor de stoïcijnen geloofden zij, zeer in tegenstelling tot andere prominente filosofieën uit die tijd, dat onze zintuigen ons niet bedriegen. Wat wij ervaren is dus juist, en we kunnen daaruit door rigoureuze hersengymnastiek dingen afleiden.

Dat klinkt vreselijk apathisch en intellectualistisch...
Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Een volledig rationele geest, vrij van alle emotie, is het hoogste doel van de stoïcijn. Dan is hij een Wijze - iets wat overigens naar mijn weten geen enkele filosoof, stoïcijns of anders, van zichzelf heeft beweerd te zijn. De schrijver Seneca zegt dat een van de belangrijkste eigenschappen van de Wijze is, dat hij met zichzelf kan vertoeven: hij is in staat na te denken over zichzelf en zichzelf te analyseren, zonder in flauwe angsten en verlangens te vervallen. Maar gelukkig is het ook weer niet zo slecht gesteld als veel mensen denken.

De Stoa huldigt, zoals reeds gezegd, een organische wereldvisie. Dat betekent dat alles z'n taak heeft: de vader heeft een taak als vader, de filosoof heeft een taak als filosoof, de burger heeft een taak als burger. Die natuurlijke taak verwaarlozen is ook een zonde tegen de natuurlijke ordening. De stoïcijn moet dan ook zoveel mogelijk proberen te leven kata fusin, volgens de natuur. Als de stoïcijn vader wordt, moet hij dus ook de natuurlijke taken van de vader op zich nemen.

Er is één enorm belangrijke taak die alle mensen delen, namelijk die van kosmosburger. Alle dingen, van de steen tot God, zijn volgens stoïcijnen ontstaan uit hetzelfde kosmische vuur. Door die gedeelde oorsprong en door het feit dat stoïcijnen geloven in een cyclische kosmos, waardoor we ook allemaal weer verdwijnen in dat kosmische vuur, hebben alle dingen een fundamentele en intrinsieke verbintenis. Iedere kosmische burger heeft dan ook een belangrijke taak richting zijn mede-kosmosbewoners.

Kortom
De Stoa is niet de apathische filosofie van geleerden die in hun ivoren toren rare dingetjes verzinnen. De Stoa is een levensbeschouwing die actieve participatie in de maatschappij vereist. Sterker nog, volgens Epictetus bega ik momenteel een grote zonde door te onderwijzen over stoïcisme terwijl ik het zelf niet volg. De echte stoïcijn zou zich nooit tot zulke ijdelheid verlagen: hij geeft les omdat hij door zijn stoïcijnse levenswandel heeft ingezien dat stoïcisme logischerwijs beter is voor iedereen, niet omdat hij wil pronken met kennis of anderen in staat wil stellen te pronken met kennis.

Ik hoop dat jullie mijn zonde vergeven. Zo niet, dan mag je dat melden in de comments. Als je andere klachten, opmerkingen, vragen of wat dan ook hebt, post het dan gerust! Ik zal mijn natuurlijke taak als TS vervullen en mijn uiterste best doen om er zo goed mogelijk op te antwoorden.

En nu is het tijd voor een kleine bonus:

SPOILER: Een kort overzichtje van de belangrijkste Stoïcijnen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_142417929
quote:
Sterker nog, als je verdrietig bent over een overlijden of bang bent voor ziekte, dan geef je de Godheid een klap in het gezicht. Je trekt namelijk zijn uitvoering van het natuurlijke plan in twijfel!

Gelukkig hebben mensen volgens de stoïcijnen volledige beheersing over één ding: hun geest. Een mens moet zich dan ook druk maken over zijn geest, of beter gezegd, over het juiste gebruik van zijn emoties en inzichten.
quote:
Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Een volledig rationele geest, vrij van alle emotie, is het hoogste doel van de stoïcijn.
quote:
Het belangrijkste is dat de mens zich nooit mag laten leiden door zijn emoties. Emoties ontstaan namelijk doordat mensen niet goed nadenken
Interessant stuk. Maar ik ben het er totaal niet mee eens en dan in het specifiek over de opmerkingen die ik hierboven gequote heb. Wat mij betreft een irreëel ideaal. Daarnaast is het een behoorlijke contradictie om respect te hebben voor de goddelijke natuur, maar niet voor de emoties die de natuur ons heeft meegegeven. De stoïcijn lijkt de drijfkracht die voortvloeit uit emoties volledig te onderschatten. Ik durf zelfs te beweren dat rationaliteit niet kan bestaan zonder emotie. Geen emotie is een staat van stilstand. De stoïcijn idealiseert de rede tot onwerkelijke proporties. De rede bestaat niet op zichzelf, onafhankelijk.
pi_142418440
Heel interessant, deze filosofie is ook heel interessant. Ook wel heel moeilijk overigens. Bijna geen emoties hebben en je lot "gelaten" dragen. Het lijkt wel wat op het boeddhisme, op bepaalde vlakken. Alleen vraag ik mij af of je ook geen positieve emoties mag hebben? Weet je dit @Ser_Ciapolleto?

Lijkt me mooi een echt stoïcijnse levensvisie te kunnen hebben. Dan zijn mensen bang voor van alles, en jij haalt er je schouders bij op. Niet omdat je gelooft dat je ooit terugkomt of naar de hemel gaat na de dood, maar omdat je beseft dat je er geen macht over hebt en dat de emoties jou laten denken dat je dit wel hebt.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  vrijdag 18 juli 2014 @ 07:16:18 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142430137
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 22:08 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

[..]

[..]

Interessant stuk. Maar ik ben het er totaal niet mee eens en dan in het specifiek over de opmerkingen die ik hierboven gequote heb. Wat mij betreft een irreëel ideaal. Daarnaast is het een behoorlijke contradictie om respect te hebben voor de goddelijke natuur, maar niet voor de emoties die de natuur ons heeft meegegeven. De stoïcijn lijkt de drijfkracht die voortvloeit uit emoties volledig te onderschatten. Ik durf zelfs te beweren dat rationaliteit niet kan bestaan zonder emotie. Geen emotie is een staat van stilstand. De stoïcijn idealiseert de rede tot onwerkelijke proporties. De rede bestaat niet op zichzelf, onafhankelijk.
Emoties zijn volgens de stoïcijn niet zozeer een opzichzelfstaand iets, maar een manier van reageren op ervaringen. Die manier van reageren wordt vooral veroorzaakt door een gebrek aan rationaliteit: als mensen even na zouden denken, zouden ze zien dat verlangen/angst/woede volkomen nutteloos zijn.

Overigens ben ik het deels met je eens. Ze lijken iets te makkelijk emoties te reduceren tot irrationeel, terwijl sommige emoties een stuk rationeler zijn dan voorgesteld. Van de andere kant denk ik dat dat ook de grote waarde van de Stoa is. Zoals BerjanII hieronder zegt, als alle mensen zich iets stoïcijnser op zouden stellen en even rationeel na zouden denken voordat ze emotioneel reageren, zou de wereld er een stuk beter uitzien.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 07:30:03 #5
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142430215
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 22:16 schreef BerjanII het volgende:
Heel interessant, deze filosofie is ook heel interessant. Ook wel heel moeilijk overigens. Bijna geen emoties hebben en je lot "gelaten" dragen. Het lijkt wel wat op het boeddhisme, op bepaalde vlakken. Alleen vraag ik mij af of je ook geen positieve emoties mag hebben? Weet je dit @Ser_Ciapolleto?
De vraag of je überhaupt emoties mag hebben, kan ik niet zo beantwoorden. Ten eerste is er een groot verschil tussen de nogal radicale Oude Stoa en de meer praktische Jonge Stoa. De Oude Stoa zegt dat je je gans niet mag laten leiden door emotie, terwijl de jonge Stoa daar genuanceerder in is. Het is volgens mij Epictetus die stelt dat je het best jammer mag vinden dat je het gezelschap van een overleden vriend niet meer kan genieten, maar niet omdat hij dood is gegaan.

Van de andere kant gaat Epictetus ook tekeer tegen filosofen en retoren die slechts applaus najagen. Dat is volgens hem irrationeel: het publiek kan zonder reden z'n applaus achterwege laten. Het ligt dus niet onder je eigen macht om applaus te krijgen, dus het is dwaas om dat na te streven, ondanks alle positieve gevoelens die het uitlokt. In het kort zal het er dus op neerkomen dat positieve gevoelens alleen nagestreefd mogen worden als het onder je eigen macht ligt.

Uiteindelijk is de Stoa, net zoals alle andere klassieke filosofieën, erop gericht om het goede te doen. En het goede doen staat volgens de klassieken gelijk aan gelukkig zijn. Op het einde moet het volgen van de Stoa dus leiden tot geluk, wat op zich al een emotie is. Maar, zal een stoïcijn zeggen, de stoïcijn streeft dat niet na om gelukkig te zijn, maar omdat dat het meest rationele doel is.
pi_142434390
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 07:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Emoties zijn volgens de stoïcijn niet zozeer een opzichzelfstaand iets, maar een manier van reageren op ervaringen.
Het gaat me er eigenlijk meer om dat de rede niet een opzichzelfstaand iets is. Wat mij betreft maken meerdere filosofen deze fout door de rede op te hemelen. Kant is hier een goed voorbeeld van. Zo ben ik het er bijvoorbeeld niet mee eens dat ons logische inzicht 'a priori' is.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 11:06:21 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_142434569
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 19:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Stoïcijnen, dat zijn toch die emotieloze robots?
De meeste mensen kennen de stoïcijnen als mannen die zich nergens iets van aantrekken en geen emotie tonen. Hoewel dat de moderne betekenis van de term is, dekt het de ideeën van de klassieke filosofie maar matig.
Klopt Cicero was ook verdrietig toen zijn dochter dood ging. Ik denk dat de mens een subjectief wezen is vol met emoties of wellicht anders hormonen. Stoïcijnen ontkennen in mijn ogen dat ze mens zijn. Religieuzen hebben dat ook maar geven een ander de schuld. Een god of zo. En gaan voorbij aan het mens zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_142435126
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 11:06 schreef Megumi het volgende:

[..]

Klopt Cicero was ook verdrietig toen zijn dochter dood ging. Ik denk dat de mens een subjectief wezen is vol met emoties of wellicht anders hormonen. Stoïcijnen ontkennen in mijn ogen dat ze mens zijn. Religieuzen hebben dat ook maar geven een ander de schuld. Een god of zo. En gaan voorbij aan het mens zijn.
De ontkenning van het mens zijn door emoties niet te erkennen is ook mijn grootste bezwaar. In hoeverre de stoïcijn dit doet kan ik zelf natuurlijk niet zeggen, maar het is iets wat inderdaad ook aanwezig is in religiën als de islam en christendom. De emotie wordt bestempeld als het kwaad, met uitzondering van liefde voor God. Daarom worden vrouwen ook vaak in een minderwaardige positie geplaatst door religiën, omdat het vooroordeel heerst dat de vrouw een wezen van emoties en lichamelijkheid is. (In tegenstelling tot de man, het wezen van de rede)

[ Bericht 1% gewijzigd door Cockwhale op 18-07-2014 13:49:11 ]
pi_142435391
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 07:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Emoties zijn volgens de stoïcijn niet zozeer een opzichzelfstaand iets, maar een manier van reageren op ervaringen. Die manier van reageren wordt vooral veroorzaakt door een gebrek aan rationaliteit: als mensen even na zouden denken, zouden ze zien dat verlangen/angst/woede volkomen nutteloos zijn.
Volkomen nutteloos, oké, maar er is niet altijd aan te ontkomen. Woede valt nog wel weg te redeneren, maar met angst, verlangen of verdriet is dat toch een heel stuk lastiger. Het is te onderdrukken, maar of je daar op de langere termijn beter van wordt... Ik denk het niet.

Maar ik kan dat niet hard maken. Het is niets meer dan intuïtie.
pi_142438821
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 07:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De vraag of je überhaupt emoties mag hebben, kan ik niet zo beantwoorden. Ten eerste is er een groot verschil tussen de nogal radicale Oude Stoa en de meer praktische Jonge Stoa. De Oude Stoa zegt dat je je gans niet mag laten leiden door emotie, terwijl de jonge Stoa daar genuanceerder in is. Het is volgens mij Epictetus die stelt dat je het best jammer mag vinden dat je het gezelschap van een overleden vriend niet meer kan genieten, maar niet omdat hij dood is gegaan.
Niet laten leiden is volgens toch anders dan helemaal niet meer hebben? Als boeddhisten mediteren mogen ze alle gedachten die ze hebben hebben, als ze die maar observeren en weten waar het begint. Zo kunnen ze die met wortel en al uitroeien. Een beetje zoals een tuinman de wortel van onkruid volgt tot onder de grond waar de wortel begint om die met wortel en al te pakken en niet ergens halverwege afbreekt (want dan groeit het onkruid dubbel zo snel).

quote:
Van de andere kant gaat Epictetus ook tekeer tegen filosofen en retoren die slechts applaus najagen. Dat is volgens hem irrationeel: het publiek kan zonder reden z'n applaus achterwege laten. Het ligt dus niet onder je eigen macht om applaus te krijgen, dus het is dwaas om dat na te streven, ondanks alle positieve gevoelens die het uitlokt. In het kort zal het er dus op neerkomen dat positieve gevoelens alleen nagestreefd mogen worden als het onder je eigen macht ligt.
Oke dat is duidelijk. Dus blijheid mag wel, maar spelen dat je blij bent mag niet. Als het maar uit jezelf komt.

quote:
Uiteindelijk is de Stoa, net zoals alle andere klassieke filosofieën, erop gericht om het goede te doen. En het goede doen staat volgens de klassieken gelijk aan gelukkig zijn. Op het einde moet het volgen van de Stoa dus leiden tot geluk, wat op zich al een emotie is. Maar, zal een stoïcijn zeggen, de stoïcijn streeft dat niet na om gelukkig te zijn, maar omdat dat het meest rationele doel is.
Als je logische regels volgt dan wordt je uiteindelijk een blij mens, omdat je niks hoeft te verbergen voor anderen. "je naasten lief hebben als jezelf en de natuur bovenal" is volgens mij de enige regel die men zou kunnen volgen om een goed mens te zijn. En als je dan ook nog in de voetsporen treedt van mensen die groots waren dan geeft dat helemaal een gelukkig gevoel.
Daarom kan ik mij best voorstellen dat ook mensen die enkel Jezus volgen (dus zonder kerkelijke doctrines over hemel en hel) gelukkige mensen zijn. Als je anderen maar niet dwingt hetzelfde te doen. Hetzelfde geldt voor Boeddha, of mensen van de Stoa. Of van andere filosofieën.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:51:19 #11
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142448643
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 11:06 schreef Megumi het volgende:

[..]

Klopt Cicero was ook verdrietig toen zijn dochter dood ging. Ik denk dat de mens een subjectief wezen is vol met emoties of wellicht anders hormonen. Stoïcijnen ontkennen in mijn ogen dat ze mens zijn. Religieuzen hebben dat ook maar geven een ander de schuld. Een god of zo. En gaan voorbij aan het mens zijn.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ze ontkennen niet dat ze mens zijn. Ze erkennen ten volle dat ze ook emoties hebben. Ze denken alleen dat de ideale mens rationeel genoeg is om in te zien waarom emoties berusten op verkeerde inzichten.

Daarbij moet je ook onthouden dat rationaliteit dé menselijke eigenschap bij uitstek is, niet alleen voor stoïcijnen maar voor veel klassieke filosofen. Dat begint al bij Aristoteles. Wat de mens van dieren onderscheidt is slechts dat hij kan denken. Epictetus schrijft vrij letterlijk dat een mens die zijn emoties volgt, slechts een dier is.

Met 21e-eeuwse kennis is dat ook een rare uitspraak (mensen zijn immers dieren), maar voor een filosoof uit de klassieke periode is het een heel normaal standpunt.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 16:54:40 #12
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142448814
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 11:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volkomen nutteloos, oké, maar er is niet altijd aan te ontkomen. Woede valt nog wel weg te redeneren, maar met angst, verlangen of verdriet is dat toch een heel stuk lastiger. Het is te onderdrukken, maar of je daar op de langere termijn beter van wordt... Ik denk het niet.

Maar ik kan dat niet hard maken. Het is niets meer dan intuïtie.
De meeste stoïcijnen zullen volmondig bekennen dat het ook niet makkelijk is. Seneca, die toch gezien wordt als een voorbeeld van stoïcijns leven, schrijft in zijn Brieven aan Lucilius dat hijzelf ook slechts een rudis is, een beginner.

Het ideaal van de Wijze, de perfecte stoïcijn is dan ook grotendeels onhaalbaar. De meerderheid van de stoïcijnen zal zeggen dat er nog nooit een ware Wijze is geweest (sommigen zeggen dat Socrates een Wijze was).
pi_142448881
Maar dieren bijvoorbeeld de egel als die aangevallen wordt dan rolt hij zich van angst juist op.
Dus emoties enzo behoeden je juist ook vaak voor dingen.

Maar hoezo mensen zijn dieren?
Want dat is iets wat ik dus totaal niet geloof.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_142448989
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar hoezo mensen zijn dieren?
Want dat is iets wat ik dus totaal niet geloof.
Dat is niet iets om wel of niet te geloven. Dat is gewoon zo. Wat zijn het anders? Planten? Bacteriën? Schimmels?
pi_142449083
mensen zijn gewoon mensen een creatie.
Maar dit onderwerp wordt volgens mij al genoeg behandeld in de andere topics.
Dus laten we hier maar ontopic verder gaan.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_142449129
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
mensen zijn gewoon mensen een creatie.
Dat staat daar zelfs nog buiten. Zijn eekhoorns wel dieren, of zijn dat gewoon eekhoorns, een creatie?
pi_142449210
ze vallen onder de noemer dieren, maar zijn daarentegen ook een creatie :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 18 juli 2014 @ 17:03:54 #18
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142449215
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar dieren bijvoorbeeld de egel als die aangevallen wordt dan rolt hij zich van angst juist op.
Dus emoties enzo behoeden je juist ook vaak voor dingen.
Dat is imo een reflex, geen emotie.
pi_142449310
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
ze vallen onder de noemer dieren, maar zijn daarentegen ook een creatie :)
Leuk. En mensen zijn geen dieren want...?
  vrijdag 18 juli 2014 @ 17:07:56 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142449405
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
mensen zijn gewoon mensen een creatie.
Maar dit onderwerp wordt volgens mij al genoeg behandeld in de andere topics.
Dus laten we hier maar ontopic verder gaan.
Niet volgens een stoïcijn. Het is héél anachronistisch om logica van de Stoa te beoordelen aan de hand van christelijke waarden.
pi_142449440
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Leuk. En mensen zijn geen dieren want...?
Omdat God ons heeft aangesteld als pachters van de aarde, dus we hebben eigenlijk de aarde in bruikleen.
en God heeft ons dus ook baas over alle dieren gemaakt, dus als wij ook dieren zouden zijn kunnen we niet over ze heersen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_142449519
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat God ons heeft aangesteld als pachters van de aarde, dus we hebben eigenlijk de aarde in bruikleen.
en God heeft ons dus ook baas over alle dieren gemaakt, dus als wij ook dieren zouden zijn kunnen we niet over ze heersen.
Dus als een dier bovenaan de voedselketen staat, dan is het geen dier, want dat heeft god zo gemaakt, omdat het anders niet kan?
pi_142449620
En daarnaast: geloven in een creatie is een religieus dingetje. Kan. Maar ontkennen dat mensen dieren zijn is werkelijkheidsontkenning. Dat is wel heel extreem.
pi_142449728
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat is niet iets om wel of niet te geloven. Dat is gewoon zo. Wat zijn het anders? Planten? Bacteriën? Schimmels?
Dat is gewoon een menselijk idee om alles in hokjes te plaatsen. Als je kijkt naar het uiterlijk zijn we dieren, zou je er andere criteria op na houden dan zijn mensen andere wezens dan dieren. Dit geldt trouwens ook voor andere dieren.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
ze vallen onder de noemer dieren, maar zijn daarentegen ook een creatie :)
Dus je denkt dat eekhoorns zijn gecreëerd door God, in plaats van door natuurlijke selectie zo geworden?

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Omdat God ons heeft aangesteld als pachters van de aarde, dus we hebben eigenlijk de aarde in bruikleen.
en God heeft ons dus ook baas over alle dieren gemaakt, dus als wij ook dieren zouden zijn kunnen we niet over ze heersen.
Dat heeft God helemaal niet gedaan. Door onze superioriteit qua intelligentie konden wij wapens maken, en door onze slechtheid doen wij alsof wij de baas zijn over de dieren en door onze liefheid doen we alsof dieren onze kinderen zijn. Want de liefde die wij hebben voor dieren moeten wij ook niet vergeten. Wij zorgen inderdaad voor andere dieren, want andere dieren niet doen. Die zorgen niet eens voor hun soortgenoten elders in de wereld.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
En daarnaast: geloven in een creatie is een religieus dingetje. Kan. Maar ontkennen dat mensen dieren zijn is werkelijkheidsontkenning. Dat is wel heel extreem.
Nee hoor, gewoon eens snappen dat de mens in hokjes denkt. En als de mens niet in hokjes zou denken zouden mensen mensen zijn, apen apen, konijnen konijnen, en vissen vissen. Die vissen zou je zelfs ook apart kunnen noemen als tonijn, haring en zelfs haringen kun je nog indelen in verschillen.
Lees Nietzsche maar eens, die had dit heel goed begrepen.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_142450084
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:16 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Dat is gewoon een menselijk idee om alles in hokjes te plaatsen.
Nee, dat is simpelweg biologie. Of is de biologie nu ook 'slechts een theorie'?
pi_142451977
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat is simpelweg biologie. Of is de biologie nu ook 'slechts een theorie'?
Ga eens nadenken, en kom daarna weer eens met opmerkingen. Dan zijn het misschien opmerkingen die ergens op slaan.

Ik ben overigens wel klaar met selfmade wijsneuzen zoals jij, die overal een antwoord op geven voordat ze ergens over hebben nagedacht. Laat me raden, dit antwoord heb je gegeven tussen het verschonen van luiers door?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_142452065
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 18:28 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Ga eens nadenken, en kom daarna weer eens met opmerkingen. Dan zijn het misschien opmerkingen die ergens op slaan.

Ik ben overigens wel klaar met selfmade wijsneuzen zoals jij, die overal een antwoord op geven voordat ze ergens over hebben nagedacht. Laat me raden, dit antwoord heb je gegeven tussen het verschonen van luiers door?
Kijk, en daarom dacht ik dus dat je een soort Nietvandezewereld was: nul inhoud en vrijwel uitsluitend hysterisch gegil. Heb je een of andere emotionele stoornis of zo?
pi_142453213
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 18:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kijk, en daarom dacht ik dus dat je een soort Nietvandezewereld was: nul inhoud en vrijwel uitsluitend hysterisch gegil. Heb je een of andere emotionele stoornis of zo?
Waarom denk je steeds dat mensen die jou weerwoord geven een stoornis hebben?

Nu weer ontopic graag, dit topic is te mooi om met jou in discussie te gaan over arbitraire zaken als namen en rugnummers.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_142453476
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 19:09 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Waarom denk je steeds dat mensen die jou weerwoord geven een stoornis hebben?

Weerwoord is goed. Jouw constante stroom van hysterie is in het beste geval pathetisch. Drink eens wat minder koffie. Dat constante geschreeuw en gescheld is nergens voor nodig. Gewoon eerst even nadenken en dan pas posten. Het lukt je vast. Kom op! Doe je best!
pi_142453895
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 19:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Weerwoord is goed. Jouw constante stroom van hysterie is in het beste geval pathetisch. Drink eens wat minder koffie. Dat constante geschreeuw en gescheld is nergens voor nodig. Gewoon eerst even nadenken en dan pas posten. Het lukt je vast. Kom op! Doe je best!
Ik drink al jaren geen koffie meer, daar kan het niet aan liggen.

Zal ik dan proberen ontopic te gaan?

Vroeger had je sekten die probeerden hun dierlijke impulsen aan banden te leggen/te controleren. Die dierlijke impulsen waren de emoties zoals angst en woede. Dat vond men in die tijd (de tijd van de Grieken en Romeinen) dus geen goede dingen. Men zag namelijk in dat door angst en woede oorlogen en andere slechte dingen gebeurden. De stoïcijnen zijn hier een voorbeeld van. Al weet ik niet of deze mensen ook als sekten met elkaar omgingen. Als broederschappen die met elkaar wilden werken voor een betere zelf. Dat zou ts misschien kunnen zeggen. Het zou ook kunnen dat stoicijnen individuen waren die door lezen en studie betere mensen wilden worden, minder vatbaar voor de dierlijke emoties.

Maar vandaag de dag zegt men "wij zijn dieren" (en dit klopt) en laten we ons ook zo gedragen, want de evolutie heeft dit er niet voor niks ingepland (of hoe de evolutie ook maar voor emoties en dergelijke heeft gezorgd). Daarmee zijn we dus weer terug bij af. En dat is een zorgelijke constatering, want hierdoor vernietig je eeuwen van werken aan je zelf. En dus aan de menselijke normen en waarden. Deze mensen kiezen eerder de kant van de hedonisten (plezier maken en alles doen voor het eigen geluk) dan voor de kant van de mensen die doen aan zelfverwerkelijking (wat uiteindelijk beter is voor iedereen die met die persoon in aanraking komt).
Eigenlijk komen met dit topic nu twee topics bij elkaar. Het ene gaat over "waarom altijd het negatieve", omdat men dus aan zelfverwerkelijking wilde doen en men het negatieve in zichzelf wilde verbeteren, en dit topic over stoïcijnen. Daarom denk ik dat alle religies in feite positief beginnen, namelijk om zichzelf beter te maken zoals de stoïcijnen ook deden, maar verwateren in dogma en ritueel.

Ik hoop nu voldoende ontopic te zijn geweest.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_142484374
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar dieren bijvoorbeeld de egel als die aangevallen wordt dan rolt hij zich van angst juist op.
Dus emoties enzo behoeden je juist ook vaak voor dingen.

Maar hoezo mensen zijn dieren?
Want dat is iets wat ik dus totaal niet geloof.
Mensen zijn biologisch gezien dieren omdat we uit dezelfde voorouders zijn geëvolueerd als andere dieren. We verschillen van andere dieren omdat we taal, kunst en wiskunde gebruiken om de wereld te verklaren.
pi_142729287
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 19:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Gelukkig hebben mensen volgens de stoïcijnen volledige beheersing over één ding: hun geest. Een mens moet zich dan ook druk maken over zijn geest, of beter gezegd, over het juiste gebruik van zijn emoties en inzichten. Dat is namelijk als enige volledig akôlutos, oftewel ongehinderd. Een lichaam kan gevangen genomen worden, bezit kan vernield worden, maar de geest kan niet gedwongen worden dingen te doen die hij niet wil.

Mooi topic ^O^

Een ding viel me op in de Stoïcijnse filosofie: Een lichaam kan weliswaar kapot gaan maar niet de geest van de mens. Hoe kijkt de Stoïcijn dan bijvoorbeeld tegen de psychische problematiek aan ? De geest van mensen met psychische problemen dwingt hun immers dingen te denken of voelen die ze niet willen.
I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 20:36:53 #33
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142729511
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 20:30 schreef rosability het volgende:

[..]

Mooi topic ^O^

Een ding viel me op in de Stoïcijnse filosofie: Een lichaam kan weliswaar kapot gaan maar niet de geest van de mens. Hoe kijkt de Stoïcijn dan bijvoorbeeld tegen de psychische problematiek aan ? De geest van mensen met psychische problemen dwingt hun immers dingen te denken of voelen die ze niet willen.
Dat is een heel goede vraag, daar durf ik niet 1-2-3 antwoord op te geven. Ik vermoed dat stoïcijnen zouden zeggen dat geestesziekte een gevolg van een slechte geest is, niet van een zieke geest. Maar ik weet absoluut niet of dat correct is, dat zou ik eens op moeten zoeken. :@
pi_142729939
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 20:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is een heel goede vraag, daar durf ik niet 1-2-3 antwoord op te geven. Ik vermoed dat stoïcijnen zouden zeggen dat geestesziekte een gevolg van een slechte geest is, niet van een zieke geest. Maar ik weet absoluut niet of dat correct is, dat zou ik eens op moeten zoeken. :@
Dan ben ik eens benieuwd :)
I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
pi_153472406
Zéér interessant! Hier wil ik meer over weten..

Verder?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 15:50:55 #36
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153473065
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 15:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Zéér interessant! Hier wil ik meer over weten..

Verder?
Nou, wat wil je weten?
pi_153473341
Ik blijf stoïcijns onder dit topic

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 16:12:05 #38
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153473636
Ik vergeef jou je zonde niet.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  vrijdag 12 juni 2015 @ 16:15:53 #39
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153473757
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 16:12 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik vergeef jou je zonde niet.
Dat is zonde, joh.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 16:17:53 #40
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153473821
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
En daarnaast: geloven in een creatie is een religieus dingetje. Kan. Maar ontkennen dat mensen dieren zijn is werkelijkheidsontkenning. Dat is wel heel extreem.
Nou, de afstand tussen dier en mens is qua bewustzijn wel erg groot. En ook qua wat we in de wereld hebben gepresteerd natuurlijk. De mens kan best wel als een uniek wezen in de natuur beschouwd worden, dat eigenlijk niet echt een gelijke heeft.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_153474820
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 15:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou, wat wil je weten?
Eigenlijk heeft de OP al veel gezegd :P
Maar voor de duidelijkheid: jij gelooft in het lot?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 17:01:27 #42
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153474849
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 16:59 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Eigenlijk heeft de OP al veel gezegd :P
Maar voor de duidelijkheid: jij gelooft in het lot?
Nee. Ik heb sympathie voor het stoïcisme, maar ik geloof niet alles wat ze zeggen. In een stoïcijns idee van 'lot' geloof ik in ieder geval niet.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 17:06:44 #43
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153474958
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 16:17 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Nou, de afstand tussen dier en mens is qua bewustzijn wel erg groot. En ook qua wat we in de wereld hebben gepresteerd natuurlijk. De mens kan best wel als een uniek wezen in de natuur beschouwd worden, dat eigenlijk niet echt een gelijke heeft.
Over de definitie van 'mens' is er nog een leuke anekdote in verband met de stoïcijnen (soort van, toch).

De filosoof Plato wilde graag een definitie van 'mens'. Na veel bakkeleien was hij met zijn leerlingen tot de volgende definitie gekomen: "een tweevoetig wezen zonder veren." Nu was er de cynicus Diogenes (een grote held voor de stoïcijnen) die dat allemaal zever vond. Hij plukte een kip, liep daarmee de Academie binnen, en zei: "Ziehier, de mens van Plato!"

Toen heeft Plato maar 'met platte nagels' aan de definitie toegevoegd. :P
pi_153476750
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 17:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee. Ik heb sympathie voor het stoïcisme, maar ik geloof niet alles wat ze zeggen. In een stoïcijns idee van 'lot' geloof ik in ieder geval niet.
Welke deel dan wel? Emoties beheersen? Stoïcijns zijn?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 18:39:00 #45
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153476834
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:34 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Welke deel dan wel? Emoties beheersen? Stoïcijns zijn?
Ja, vooral dat je bij negatieve gebeurtenissen niet te snel emotioneel (kwaad/verdrietig/depressief) moet worden. Het is beter om even een moment te nemen en jezelf af te vragen waarover je nou feitelijk emotioneel wordt, of dat logisch is en of dat voor jouzelf de beste reactie is.
pi_153476973
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, vooral dat je bij negatieve gebeurtenissen niet te snel emotioneel (kwaad/verdrietig/depressief) moet worden. Het is beter om even een moment te nemen en jezelf af te vragen waarover je nou feitelijk emotioneel wordt, of dat logisch is en of dat voor jouzelf de beste reactie is.
En ze leren je hoe je dat moet doen of zeggen ze het je alleen maar?
Sorry als het wat dommig klinkt, maar ik heb van het woord stoïcijns gehoord maar niet van stoïcisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2015 18:46:05 ]
  vrijdag 12 juni 2015 @ 18:50:59 #47
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153477088
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:45 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En ze leren je hoe je dat moet doen of zeggen ze het je alleen maar?
Sorry als het wat dommig klinkt, maar ik heb van het woord stoïcijns gehoord maar niet van stoïcisme.
Het Nederlandse woord 'stoïcijns' is niet meer hetzelfde als 'stoïcijns' in de zin van 'op de manier van de Stoa'.

Een goede leraar leert je door woord en door voorbeeld hoe je stoïcijn moet zijn. Stoïcisme is, zoals de meeste antieke filosofieën, een manier van leven. Mensen die er alleen maar over praten en het niet in praktijk brengen, worden afgeschilderd als oplichters. Immers, zo redeneert men, als je werkelijk overtuigd bent van het gelijk van je filosofie, dan zul je die met vol vertrouwen naleven.
pi_153477155
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het Nederlandse woord 'stoïcijns' is niet meer hetzelfde als 'stoïcijns' in de zin van 'op de manier van de Stoa'.

Een goede leraar leert je door woord en door voorbeeld hoe je stoïcijn moet zijn. Stoïcisme is, zoals de meeste antieke filosofieën, een manier van leven. Mensen die er alleen maar over praten en het niet in praktijk brengen, worden afgeschilderd als oplichters. Immers, zo redeneert men, als je werkelijk overtuigd bent van het gelijk van je filosofie, dan zul je die met vol vertrouwen naleven.
Jij bent een oplichter :P


Maar het interesseert me. Ik zal verdere informatie opzoeken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2015 18:57:08 ]
  vrijdag 12 juni 2015 @ 18:57:29 #49
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153477214
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:54 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Jij bent een oplichter :P
Ja, dat heb ik in de OP ook al gezegd. ;)
quote:
Sterker nog, volgens Epictetus bega ik momenteel een grote zonde door te onderwijzen over stoïcisme terwijl ik het zelf niet volg. De echte stoïcijn zou zich nooit tot zulke ijdelheid verlagen: hij geeft les omdat hij door zijn stoïcijnse levenswandel heeft ingezien dat stoïcisme logischerwijs beter is voor iedereen, niet omdat hij wil pronken met kennis of anderen in staat wil stellen te pronken met kennis.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 18:57:37 #50
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153477218
Hij is sympathisant, en geen stoïcijn he. O-)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153477248
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik in de OP ook al gezegd. ;)

[..]

Maar je voelt je niet schuldig.. Ach nee, dit is geen geloof. Haha!
pi_153477274
Het is vast heel relax een stoïcijn te zijn.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 19:07:18 #53
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153477455
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:59 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar je voelt je niet schuldig.. Ach nee, dit is geen geloof. Haha!
Nou ja, volgens Epictetus ben ik een oplichter. Dat is een van die stukjes van het stoïcisme die ik niet aanneem.

Het probleem is dat Epictetus volledig gelooft in de metafysica (hoe het heelal en god werken enzo) van het stoïcisme. Uit die ideeën vloeit voort hoe een goede mens zich moet gedragen. Heb je de ideeën wel, maar breng je ze niet in praktijk, dan ben je inderdaad waarschijnlijk een oplichter die niet gelooft in wat hij predikt. Anders zou je het wel doen om een goed mens te zijn.

Van de andere kant vind ik die metafysica niet erg waarschijnlijk. De verplichting om ze helemaal in praktijk te brengen, bestaat voor mij dan ook niet.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 19:13:20 #54
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153477619
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 19:00 schreef Hexxenbiest het volgende:
Het is vast heel relax een stoïcijn te zijn.
Als je de ideale stoïcijn (de Wijze) bent, dan wel. Maar de meeste stoïcijnen geven grif toe dat ze dat niet zijn. Seneca, die toch bekend stond als een van de top-stoïcijnen, schrijft in zijn brieven aan Lucillus (zie spoiler OP) dat hijzelf ook nog maar een leerling is, hoewel iets verder gevorderd.

De Wijze is iemand die voortdurend terugkomt in de Griekse filosofie. Kort gezegd is hij degene die de perfecte kennis bezit over goed leven en een goed mens zijn, en die ook perfect in praktijk brengt. Je zult begrijpen dat dat een enorm moeilijke opgave is.

Bij mijn weten zijn er dan ook nooit mensen geweest die zichzelf die titel hebben gegeven. De enige die met enige regelmaat tot de Wijze werd bestempeld, is Socrates. Vrijwel alle stoïcijnen gaan er dan ook vanuit dat de meeste mensen nooit perfecte stoïcijnen zullen worden. Je moet daar wel naar streven, maar het zal waarschijnlijk niet gebeuren. Dus blijft het soms pijnlijk om bijvoorbeeld armoede, honger en verlies te dragen.
pi_153478617
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 19:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als je de ideale stoïcijn (de Wijze) bent, dan wel. Maar de meeste stoïcijnen geven grif toe dat ze dat niet zijn. Seneca, die toch bekend stond als een van de top-stoïcijnen, schrijft in zijn brieven aan Lucillus (zie spoiler OP) dat hijzelf ook nog maar een leerling is, hoewel iets verder gevorderd.

De Wijze is iemand die voortdurend terugkomt in de Griekse filosofie. Kort gezegd is hij degene die de perfecte kennis bezit over goed leven en een goed mens zijn, en die ook perfect in praktijk brengt. Je zult begrijpen dat dat een enorm moeilijke opgave is.

Bij mijn weten zijn er dan ook nooit mensen geweest die zichzelf die titel hebben gegeven. De enige die met enige regelmaat tot de Wijze werd bestempeld, is Socrates. Vrijwel alle stoïcijnen gaan er dan ook vanuit dat de meeste mensen nooit perfecte stoïcijnen zullen worden. Je moet daar wel naar streven, maar het zal waarschijnlijk niet gebeuren. Dus blijft het soms pijnlijk om bijvoorbeeld armoede, honger en verlies te dragen.
Het lijkt me aan de ene kant ook niet echt menselijk, zo'n Wijze. Bijna als zonder emotie.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 13:30:06 #56
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_153495833
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 19:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Stoïcijnen menen dat mensen zich niet druk moeten maken over dingen die niet onder hun macht liggen.

[...]

Gelukkig hebben mensen volgens de stoïcijnen volledige beheersing over één ding: hun geest.
Het geloof dat je je eigen geest volledig beheerst is niet geloofwaardig. Het lijkt een reactie op onmacht situaties. Hoe ga je om met situaties waar je geen controle over hebt? Het houvast, het geloof in de eigen geest, is daaruit geboren.

Het past ook bij hun ideaal van een welgeordende samenleving, waarin iedereen zijn rol speelt, aansluitend bij de natuurlijke orde der dingen. Zo'n samenleving is betrouwbaarder dan een samenleving waarin mensen strijden, ingegeven door hun emoties.
The view from nowhere.
pi_153499083
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 13:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het geloof dat je je eigen geest volledig beheerst is niet geloofwaardig.
En wetenschappelijk aantoonbaar incorrect.

Onze emoties zijn na een lange tijd van evolutie tot stand gekomen en dienen een duidelijk natuurlijk doel. Denk aan angst,agressie,jaloezie, voldoening, empathie, en zo verder.
pi_153499176
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 16:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

En wetenschappelijk aantoonbaar incorrect.

Onze emoties zijn na een lange tijd van evolutie tot stand gekomen en dienen een duidelijk natuurlijk doel. Denk aan angst,agressie,jaloezie, voldoening, empathie, en zo verder.
Precies wat ik dacht. Als je al die gevoelens nu compleet gaat willen beheersen of beheerst(wat onmogelijk is voor een normaal mens), ben je in feite niet echt menselijk meer.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 17:35:16 #59
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153501405
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 16:05 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Precies wat ik dacht. Als je al die gevoelens nu compleet gaat willen beheersen of beheerst(wat onmogelijk is voor een normaal mens), ben je in feite niet echt menselijk meer.
Gevoelens zijn er om mensen aan te zetten tot handelen daar waar de ratio daar niet toe in staat is. Een volstrekt natuurlijk mechanisme.

Het voordeel van dergelijk instinctief handelen is dat het snel is. En dat is vaak belangrijker dan nauwkeurig. Een mens die elke handeling tot in de puntjes overweegt zal in de praktijk veel te traag reageren.

Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat daarom gevoelens of instincten noodzakelijk zijn. Een wezen dat hyperintelligent is heeft zulke dingen in principe niet nodig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_153502040
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 17:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gevoelens zijn er om mensen aan te zetten tot handelen daar waar de ratio daar niet toe in staat is. Een volstrekt natuurlijk mechanisme.

Het voordeel van dergelijk instinctief handelen is dat het snel is. En dat is vaak belangrijker dan nauwkeurig. Een mens die elke handeling tot in de puntjes overweegt zal in de praktijk veel te traag reageren.

Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat daarom gevoelens of instincten noodzakelijk zijn. Een wezen dat hyperintelligent is heeft zulke dingen in principe niet nodig.
Alleen robots hebben geen gevoelens en instincten nodig.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 18:04:52 #61
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153502189
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 17:59 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Alleen robots hebben geen gevoelens en instincten nodig.
Zowel robots als hyperintelligente mensen bestaan niet. Maar als ze zouden bestaan dan hebben ze geen van beide gevoelens en instincten nodig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 13 juni 2015 @ 18:07:10 #62
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153502237
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2015 13:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het geloof dat je je eigen geest volledig beheerst is niet geloofwaardig. Het lijkt een reactie op onmacht situaties. Hoe ga je om met situaties waar je geen controle over hebt? Het houvast, het geloof in de eigen geest, is daaruit geboren.

Het past ook bij hun ideaal van een welgeordende samenleving, waarin iedereen zijn rol speelt, aansluitend bij de natuurlijke orde der dingen. Zo'n samenleving is betrouwbaarder dan een samenleving waarin mensen strijden, ingegeven door hun emoties.
Stoïcijnen ontkennen niet dat de emoties natuurlijk zijn, of dat ze uit het niets komen. Ze wijzen er slechts op dat de emoties irrationeel zijn, en vaak niet op hun plaats. Emoties moeten in principe niet onderdrukt worden, maar ze moeten gewoon niet opkomen: de Wijze is niet emotioneel omdat hij weet dat het onnodig is om emotioneel te zijn.

Het stoïcijnse wereldbeeld is inderdaad innig verbonden met het organische, pre-moderne wereldbeeld. Dat is ook mijn grootste kritiek en als je met een mechanistische blik naar hun redeneringen gaat kijken, vallen daar enorme gaten in.
pi_153503339
. Ga dit volgen zien en laat interessante kenmerken aan.
Whatever...
pi_153507129
Natuurlijk zijn mensen dieren, zoogdieren zelfs.
Of nog beter, hoog ontwikkelde zoogdieren.
pi_153507850
quote:
Er is één enorm belangrijke taak die alle mensen delen, namelijk die van kosmosburger. Alle dingen, van de steen tot God, zijn volgens stoïcijnen ontstaan uit hetzelfde kosmische vuur. Door die gedeelde oorsprong en door het feit dat stoïcijnen geloven in een cyclische kosmos, waardoor we ook allemaal weer verdwijnen in dat kosmische vuur, hebben alle dingen een fundamentele en intrinsieke verbintenis. Iedere kosmische burger heeft dan ook een belangrijke taak richting zijn mede-kosmosbewoners.
Als wij elkaar inderdaad zouden zien als kosmische broeders en zusters, ontstaan vanuit die kosmos, dan zou dit enorm helpen om in plaats van met elkaar in concurrentie, met elkaar in samenwerking te zijn voor het voltooien en ontplooien van onze omgeving en elkaar.

Of het antwoord zou liggen in het ontbreken van emotie. Of in ieder geval het niet druk maken over die emoties en je er dus niet door laten leiden, geen idee.

Termen als onbaatzuchtigheid, gulheid, samenwerking en compassie zijn in wezen de oplossing voor veel menselijk lijden. Zo kom je al gauw weer terug naar hele basale vragen zoals recht hebben op voedsel, behuizing, water, geld, scholing, en al wat belangrijk is voor ons bestaan.

Vragen stellen over de opbouw en inrichting van de wereld. Hoe goed werken die, kan het beter, anders. Zijn we als mensheid de optimale koers aan het varen.

Veel van onze wetten en regels en maatschappelijke opbouw zijn gebeiteld in steen. En vragen stellen is misschien wel datgene wat zo hard nodig is.

Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_153538505
Emotie is belangrijk, zonder emotie is het leven saai en niet de moeite waard. Sommige emoties zijn wel vervelend natuurlijk, en we moeten ons door die emoties niet te veel laten meeslepen.

Concurrentie is een essentieel onderdeel van vooruitgang. Zonder concurrentie (en samenwerking!) geen vooruitgang. Ik vind concurrentie dus niet negatief.

Zijn wij als mensheid op de goede weg? Ik denk van niet. Ik vind dat er te veel mensen zijn.
  maandag 15 juni 2015 @ 02:16:25 #67
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_153539385
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2015 00:56 schreef Libertarisch het volgende:
Concurrentie is een essentieel onderdeel van vooruitgang.
Dat geloof ik niet. Concurrentie is hooguit een motief, en kan vervangen worden door meer constructieve motieven.
The view from nowhere.
pi_153550363
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 02:16 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet. Concurrentie is hooguit een motief, en kan vervangen worden door meer constructieve motieven.
Jij gelooft echt niet dat concurrentie tot vooruitgang leidt? Wat zijn meer constructieve motieven dan?
  maandag 15 juni 2015 @ 16:15:27 #69
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_153551320
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jij gelooft echt niet dat concurrentie tot vooruitgang leidt? Wat zijn meer constructieve motieven dan?
Interesse, plezier in iets maken, verbeteren, creeren, begrijpen ....

Het idee dat mensen alleen te motiveren zijn, als ze kunnen winnen van anderen, kunnen bewijzen dat ze beter zijn dan anderen, en om de buit te bemachtigen, is laag bij de grond. De stelling dat concurrentie de basis is van alle vooruitgang, is een onderdeel van de marktideologie / marktpropaganda.
The view from nowhere.
pi_153551418
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Interesse, plezier in iets maken, verbeteren, creeren, begrijpen ....

Het idee dat mensen alleen te motiveren zijn, als ze kunnen winnen van anderen, kunnen bewijzen dat ze beter zijn dan anderen, en om de buit te bemachtigen, is laag bij de grond. De stelling dat concurrentie de basis is van alle vooruitgang, is een onderdeel van de marktideologie / marktpropaganda.
Stel je hebt producten A en B. De consument moet kiezen tussen het kopen van product A of product B. Welk product kiest de consument? De consument kiest voor het product dat de meeste waarde toevoegt voor de laagste prijs.

Bedrijf A produceert product A en bedrijf B produceert product B. Als bedrijf B het product voor een lagere prijs en betere kwaliteit produceert dan bedrijf A, dan gaat bedrijf A failliet. Dus moet bedrijf A innoveren om tot een lagere prijs en betere kwaliteit te komen.

Concurrentie leidt dus tot vooruitgang, of is er een fout in deze redenatie? ik hoor het graag.
  maandag 15 juni 2015 @ 16:27:51 #71
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_153551626
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Stel je hebt producten A en B. De consument moet kiezen tussen het kopen van product A of product B. Welk product kiest de consument? De consument kiest voor het product dat de meeste waarde toevoegt voor de laagste prijs.

Bedrijf A produceert product A en bedrijf B produceert product B. Als bedrijf B het product voor een lagere prijs en betere kwaliteit produceert dan bedrijf A, dan gaat bedrijf A failliet. Dus moet bedrijf A innoveren om tot een lagere prijs en betere kwaliteit te komen.

Concurrentie leidt dus tot vooruitgang, of is er een fout in deze redenatie? ik hoor het graag.
Het is in dit topic off-topic.

Maar het element dat concurrentie toevoegt, is dwang. Je moet wel, want anders trekt de karavaan verder zonder jou. Daaraan zijn minstens evenveel nadelen verbonden. Mensen gaan zichzelf beschermen (ipv ontplooien) en proberen meer te lijken (allerlei verkooptechnieken, manipulatie en misleiding), het leidt tot blikvernauwing (te resultaatgericht), mensen gaan over grenzen en worden destructief (uitbuiting en andere vormen van machtsmisbruik en corruptie).

Een brug naar de Stoa. Het waren mensen die veel last hadden van machtsmisbruik:
Epictetus was een vrijgelaten slaaf.
Marcus Aurelius had als keizer te maken met als intriges in het machtscentrum van het Romeinse rijk.

Spinoza, die ook veel sympathie had voor de stoicijnen, had veel te stellen met de macht (uitsluiting / zijn banvloek) en repressie van vrijdenkers (Adriaan Koerbagh)

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 15-06-2015 16:47:33 ]
The view from nowhere.
pi_153553959
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 16:27 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is in dit topic off-topic.

Maar het element dat concurrentie toevoegt, is dwang. Je moet wel, want anders trekt de karavaan verder zonder jou. Daaraan zijn minstens evenveel nadelen verbonden. Mensen gaan zichzelf beschermen (ipv ontplooien) en proberen meer te lijken (allerlei verkooptechnieken, manipulatie en misleiding), het leidt tot blikvernauwing (te resultaatgericht), mensen gaan over grenzen en worden destructief (uitbuiting en andere vormen van machtsmisbruik en corruptie).

Ik ben niet erg onder de indruk van deze argumentatie, het leven heeft in zichzelf een dwangcomponent (als ik niet drink/eet ga ik dood) maar dat resulteert op zichzelf niet in minder vooruitgang. Maar goed, ik stop nu ook met deze discussie, is hier inderdaad off-topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')